abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219794994
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige dat wat verder naar de toekomst is verschoven is het moment waarop zij het veld betreden. Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 10-01-2026 02:28:36 (Taalfouten gecorrigeerd) ]
pi_219795003
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:52 schreef -XOR- het volgende:
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Ik zou dat ook heel onverstandig vinden van PvdA/GL om dat te doen. Niet mee mogen praten tijdens de informatiefase, is ook niet meepraten tijdens de formatiefase. Punt.
pi_219795008
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige wat wat verder naar de toekomst verschoven is het moment waarop zij het veld betreden.
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
quote:
Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_219795052
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
quote:
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
pi_219795076
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:50 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.

quote:
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 06:25:18 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219795477
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:

[..]
[..]
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL.
Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer).
Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Ministers leveren door GL dat gaat niet gebeuren en Timmermans wordt ook nooit meer een MP , Klaver ook niet
Maar meestemmen over wetten dat kan nu wel , geen torenkamertjes beslissingen meer

Als dit niet was gelukt dan was de PVV aan de beurt geweest om een minderheidskabinet te vormen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 10 januari 2026 @ 06:29:04 #32
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219795488
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet.
.Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.

Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Pvda bestaat niet meer ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219795675
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
Gebaseerd op? Stikstofbeleid gaat een van de speerpunten zijn van dit kabinet. Dan hebben ze PvdA/GL echt nodig en heb je niets aan de BBB. En omdat dit een van de speerpunten gaat zijn, zal BBB zich wel totaal niet meewerkend gaan opstellen. Daarnaast zijn er over iets meer dan een jaar Provinciale Verkiezingen. Dan wordt de BBB daar weggevaagd en waarschijnlijk vervangen door PVV, terwijl PvdA/GL wel groot gaat blijven in de Eerste Kamer.
pi_219795908
quote:
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.

Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 08:22:46 #35
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219795935
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi
.

Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.

En nog veel erger, men trapt er met open ogen in.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219795942
Uiteindelijk zal het succes van het kabinet en de mogelijkheden tot verbetering allemaal afhangen van de houding/bereidheid/welwillendheid van de grootste oppositie partijen.

De enige die zich daarover heeft uitgesproken is Geert die niks wil.

Ik weet niet wat de BBB/Ja21/gl/PvdA daarover hebben gezegd maar ik kan me ook wel voorstellen dat die laatste twee er weinig zin in hebben omdat ze tot op heden vooral niet mee mochten doen.

Soms denk ik weleens dat de Jetten/Bontebal hun houding van constructieve samenwerking/positieve agenda iets teveel projecteren op andere partijen die vooral hun eigen stokpaardjes willen zien.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:28:27 #37
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219795966
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.

Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat :D
Please consider the environment before printing this post
pi_219795980
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:22 schreef xpompompomx het volgende:
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.
Ja, precies, daarom hebben ze ook zo’n hekel aan de rechtsstaat. Een oprechte conservatief draagt de rechtsstaat juist een warm hart toe omdat het een middel is om de macht van de overheid te kunnen beheersen.

Goed idee overigens, een Groenland-UI. ^O^
pi_219796015
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat :D
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:41:32 #40
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219796044
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
Van de twee kwaden was dit wat mij betreft het minst erg, dus prima dat ze het gaan proberen. Gelukkig lijkt echt een grote meerderheid in beide Kamers er van doordrongen dat stilstand geen optie meer is, dat zou moeten helpen.
Jammer dat de VVD dat dan niet is.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:55:16 #41
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796189
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.
Als dat een probleem was hadden ze ook niet met vvd in zee moeten gaan:
pi_219796206
quote:

[..]
[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
pi_219796220
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:

[..]
Maar die trits is toch ook gewoon nogal radicaal? Dat zijn gewoon geen normale serieuze partijen.
pi_219796388
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219796440
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Daar is nog wel een discussie over te voeren maar je hebt een punt.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:08 #46
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796447
quote:

[..]
Ik vind Stoffer maar een eng en machiavellistich mannetje eigenlijk.
pi_219796449
quote:

[..]
Sinds Stoffer de fractievoorzitter is, zijn ze - buiten de bekende christelijke conservatieve standpunten - in een hoog tempo radicaler geworden. In mijn ogen voldoen ze daarmee inmiddels wel aan een kwalificatie dat ze geen normale partij (meer) zijn.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:41:34 #48
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796521
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import. Dat de Nederlandse Orde van Advocaten opkomt voor de linkerflank snap ik wel, hun clientèle komt toch vooral uit deze hoek en vaart dus wel bij dit beleid.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 09:49:32 #49
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796580
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.Dat de Nederlandse Orde van Advocaten opkomt voor de linkerflank snap ik wel, hun clientèle komt toch vooral uit deze hoek en vaart dus wel bij dit beleid.
Dit lijkt me meer dan totale onzin eigenlijk. Probeer het nog eens.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:49:35 #50
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796581
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.

klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 10-01-2026 10:06:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')