abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219792283
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219792302
Van de twee kwaden was dit wat mij betreft het minst erg, dus prima dat ze het gaan proberen. Gelukkig lijkt echt een grote meerderheid in beide Kamers er van doordrongen dat stilstand geen optie meer is, dat zou moeten helpen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219792599
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts?
Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.
pi_219792813
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:22:44 #5
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219792861
quote:

[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Cyan9 op 09-01-2026 21:24:22 (Kappen met stokpaardjes, we weten het nu wel.) ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219792888
quote:

[..]
Ik denk dat dat welk klopt ja.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219792970
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:39:53 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219793023
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
ach wonderlijke ideen , daar ken ik nog heel wat voorbeelden van _O- _O- :W

ze staan op flinke zetel groei in de peilingen , net als FVD , dat kan je van onze woke vrienden niet zeggen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219793041
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Inderdaad, deze lui zijn echt geen haar beter dan hun moederpartijen als FvD, PVV en BBB.
pi_219793047
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
Ik weet niet wat er zou moeten "kloppen", BVNL is nog steeds zo libertarisch als wat, PVV op papier economisch niet rechts (stemgedrag daargelaten), Forum laveert tussen nationaliseren en libertarisme. Wat de connectie met verkapt racisme zou zijn, is me een raadsel, zal op Ayn Rand gebaseerd zijn waar men placht mee weg te lopen oid.
pi_219793495
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.

Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:32:59 #12
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_219793502
In juni weer naar de stembus?
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_219793520
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef R-woud93 het volgende:
Dat zat er sowieso a dik in.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:36:18 #14
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_219793523
quote:
Gezellig :)
What can change the nature of a man?
pi_219793529
quote:
Nee, zeer onwaarschijnlijk. Dit drietal weet dat ze elkaar waarschijnlijk hoe dan ook nodig hebben, die houden elkaar wel vast. En een niet ruziemakend kabinet naar huis sturen als oppositie zou wel eens een meerderheid voor die 3 kunnen opleveren, verder zouden zowel GLPvdA als PVV dan over hetzelfde onderwerp met hetzelfde dictum een MvW moeten steunen.

Ik ben niet zo bang voor heel vroegtijdig vallen, de angst zit hem in dat het een kabinet blijkt dat weinig voor elkaar krijgt. En wat ze voor elkaar krijgen gaat gezien het feit dat Heinen wel MinFin zal blijven alle begrotingsregels te buiten gaan, met een enorm oplopende staatsschuld.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:38:11 #16
236264 crew  capricia
pi_219793542
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.

twitter

En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:40:16 #17
375570 crew  Cyan9
pi_219793560
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:43:00 #18
236264 crew  capricia
pi_219793579
Het is alleen nu wel zo dat partijen die eerder buitengesloten werden, zoals de PVV en FvD, nu opeens wel een rol kunnen gaan spelen.

Die hebben immers 33 belangrijke zetels als je een plan aan een meerderheid wil helpen, en je zelf een minderheidskabinet bent.
- Goethe, “Faust”
pi_219793591
Heb her al eerder aangegeven, jammer dat de VVD erbij zit dat verpest veel voor mij
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:47:11 #20
236264 crew  capricia
pi_219793607
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:40 schreef Cyan9 het volgende:
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.

Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:49:39 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219793622
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.

Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:50:52 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219793634
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:38 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.

[ x ]

En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
Ik denk idd dat Ja21 een te groot risico is.

Dan kun je beter meteen beginnen met een minderheid.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:52:16 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219793642
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:49 schreef Hexagon het volgende:
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.

Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 00:24:31 #24
375570 crew  Cyan9
pi_219794374
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.

Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
Denk eigenlijk niet dat D66 en het CDA daar snel zin in zullen hebben.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219794386
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.

Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Probleem is echter dat ze een kabinet wil, waar ze dan wel weer steun moet zoeken bij ook de PvdA

(JA21 zal ook wel even moeten slikken)
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')