Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts?
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.
JA 21 is wel realistisch.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat welk klopt ja.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.
ach wonderlijke ideen , daar ken ik nog heel wat voorbeelden vanquote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
Inderdaad, deze lui zijn echt geen haar beter dan hun moederpartijen als FvD, PVV en BBB.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
Ik weet niet wat er zou moeten "kloppen", BVNL is nog steeds zo libertarisch als wat, PVV op papier economisch niet rechts (stemgedrag daargelaten), Forum laveert tussen nationaliseren en libertarisme. Wat de connectie met verkapt racisme zou zijn, is me een raadsel, zal op Ayn Rand gebaseerd zijn waar men placht mee weg te lopen oid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
Nee, zeer onwaarschijnlijk. Dit drietal weet dat ze elkaar waarschijnlijk hoe dan ook nodig hebben, die houden elkaar wel vast. En een niet ruziemakend kabinet naar huis sturen als oppositie zou wel eens een meerderheid voor die 3 kunnen opleveren, verder zouden zowel GLPvdA als PVV dan over hetzelfde onderwerp met hetzelfde dictum een MvW moeten steunen.quote:
Doet me denken aan Duitsland.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:40 schreef Cyan9 het volgende:
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Ik denk idd dat Ja21 een te groot risico is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:38 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.
[ x ]
En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:49 schreef Hexagon het volgende:
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.
Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
Denk eigenlijk niet dat D66 en het CDA daar snel zin in zullen hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.
Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
Probleem is echter dat ze een kabinet wil, waar ze dan wel weer steun moet zoeken bij ook de PvdAquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige dat wat verder naar de toekomst is verschoven is het moment waarop zij het veld betreden. Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Ik zou dat ook heel onverstandig vinden van PvdA/GL om dat te doen. Niet mee mogen praten tijdens de informatiefase, is ook niet meepraten tijdens de formatiefase. Punt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:52 schreef -XOR- het volgende:
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:21 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige wat wat verder naar de toekomst verschoven is het moment waarop zij het veld betreden.
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.quote:Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.quote:Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:50 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.quote:Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
Ministers leveren door GL dat gaat niet gebeuren en Timmermans wordt ook nooit meer een MP , Klaver ook nietquote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
[..]
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL.
Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer).
Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Pvda bestaat niet meer ,quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet.
.Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Gebaseerd op? Stikstofbeleid gaat een van de speerpunten zijn van dit kabinet. Dan hebben ze PvdA/GL echt nodig en heb je niets aan de BBB. En omdat dit een van de speerpunten gaat zijn, zal BBB zich wel totaal niet meewerkend gaan opstellen. Daarnaast zijn er over iets meer dan een jaar Provinciale Verkiezingen. Dan wordt de BBB daar weggevaagd en waarschijnlijk vervangen door PVV, terwijl PvdA/GL wel groot gaat blijven in de Eerste Kamer.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.
Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.
Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
Ja, precies, daarom hebben ze ook zo’n hekel aan de rechtsstaat. Een oprechte conservatief draagt de rechtsstaat juist een warm hart toe omdat het een middel is om de macht van de overheid te kunnen beheersen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:22 schreef xpompompomx het volgende:
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat
Jammer dat de VVD dat dan niet is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
Van de twee kwaden was dit wat mij betreft het minst erg, dus prima dat ze het gaan proberen. Gelukkig lijkt echt een grote meerderheid in beide Kamers er van doordrongen dat stilstand geen optie meer is, dat zou moeten helpen.
Als dat een probleem was hadden ze ook niet met vvd in zee moeten gaan:quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.
[..]
Maar die trits is toch ook gewoon nogal radicaal? Dat zijn gewoon geen normale serieuze partijen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:
[..]
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
Daar is nog wel een discussie over te voeren maar je hebt een punt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Ik vind Stoffer maar een eng en machiavellistich mannetje eigenlijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Sinds Stoffer de fractievoorzitter is, zijn ze - buiten de bekende christelijke conservatieve standpunten - in een hoog tempo radicaler geworden. In mijn ogen voldoen ze daarmee inmiddels wel aan een kwalificatie dat ze geen normale partij (meer) zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit lijkt me meer dan totale onzin eigenlijk. Probeer het nog eens.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.Dat de Nederlandse Orde van Advocaten opkomt voor de linkerflank snap ik wel, hun clientèle komt toch vooral uit deze hoek en vaart dus wel bij dit beleid.
klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land. De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,
Noem die specifieke instituten eens en tevens wat er links aan zou zijn?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land. De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
ja men wil graag erg woke doen , maar het is niet handigquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land.
De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
Heb je ook nog andere langspeelplaten?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja men wil graag erg woke doen , maar het is niet handig
wel masssaal migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
heb je zo een hekel aaan om de waarheid te horen ?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Heb je ook nog andere langspeelplaten?
ik denk dat ie met media de NPO bedoelt , die leeft van de jaarlijkse miljard subsidiiequote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Noem die specifieke instituten eens en tevens wat er links aan zou zijn?
Het is jouw waarheid of mening en die mag geuit worden maar waarom moet je alles 1000 keer herhalen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heb je zo een hekel aaan om de waarheid te horen ?
Nou ja, de PVV ben je sowieso kwijt, dat wordt een soort SP uit rancune. PvdAGL krijg je op sommige punten wel mee, JA21 en SGP ook nog wel aan de andere kant.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Dit is gewoon de meest logische uitkomst. De VVD had zich zo ingegraven dat de PvdA/GL geen optie meer was, en samenwerken met JA21 was voor D66 politieke zelfmoord geweest (buiten het feit dat je dan ook nog meerderheid had gehad).
Het hangt nu van de opstelling van de oppositie af. Staan die er constructief in of gaan ze heel kinderachtig alles blokkeren omdat ze niet mee mochten regeren?
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het is jouw waarheid of mening en die mag geuit worden maar waarom moet je alles 1000 keer herhalen?
bedoel je dit?quote:links wil migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
De politiek werkt natuurlijk ook niet zo dat een minderheidskabinet lekker selectief kan gaan shoppen in de oppositie…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Het hangt nu van de opstelling van de oppositie af. Staan die er constructief in of gaan ze heel kinderachtig alles blokkeren omdat ze niet mee mochten regeren?
Voor dit soort types is de VVD al links. Dus hij zal het ministerie van Justitie en Veiligheid wel bedoelen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom is deze samenstelling logischer dan zeg D66, CDA,PvdA?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Dit is gewoon de meest logische uitkomst. De VVD had zich zo ingegraven dat de PvdA/GL geen optie meer was, en samenwerken met JA21 was voor D66 politieke zelfmoord geweest (buiten het feit dat je dan ook nog meerderheid had gehad).
Nee dat zijn de linksen! En in het speciaal links liberale vrouwen111!!!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is deze samenstelling logischer dan zeg D66, CDA,PvdA?
VVD is de constante factor in de politieke misere in Nederland.
Hoewel het gezonder zou zijn voor de politiek, en de VVD, kan je met deze uitslag gewoon niet om ze heen…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is deze samenstelling logischer dan zeg D66, CDA,PvdA?
VVD is de constante factor in de politieke misere in Nederland.
Universiteiten, zie het boek van De Block.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk zijn, het is een groot deel van je berichten , woningen, wolven, bejaardenhuizen, npo, woke, we weten het inmiddels welquote:
En voedselbossen, weilanden & bouwen, GL (of 'links' in het algemeen) en zo nog wat dingen inderdaad. Hoogst vermoeiend, want constant in de herhaling zonder ook maar iets te doen met de reacties op het oneindige zenden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk zijn, het is een groot deel van je berichten , woningen, wolven, bejaardenhuizen, npo, woke, we weten het inmiddels wel
Waarom niet men had ook voor de PvdA/GL kunnen kiezenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoewel het gezonder zou zijn voor de politiek, en de VVD, kan je met deze uitslag gewoon niet om ze heen…
Glazen bol: Vrees dat dit totale stagnatie en eindeloos conservatief vs liberaal scherpslijpen wordt voor een periode van maximaal anderhalf jaar. En als dat niet vanzelf tot stand komt, zorgt de VVD er wel voor met vertrouwenschadende stellingname en machinaties binnen de coalitie. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
En je kan op je klompen aanvoelen dat de schuld bij links gelegd gaat worden en dat hele volksstammen daar weer in gaan trappen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Glazen bol: Vrees dat dit totale stagnatie en eindeloos conservatief vs liberaal scherpslijpen wordt voor een periode van maximaal anderhalf jaar. En als dat niet vanzelf tot stand komt, zorgt de VVD er wel voor met vertrouwenschadende stellingname en machinaties binnen de coalitie. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En je kan op je klompen aanvoelen dat de schuld bij links gelegd gaat worden en dat hele volksstammen daar weer in gaan trappen.
rechts is net zo goed schuldig aan de massa immigratie, eigenlijk de hele EU en aan de wooncrisis ookquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.
dat zou mooi zijnquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
e. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
Dan moet je alles uit onderhandelen met een nogal rechtse en totaal niet constructieve oppositie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:44 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Waarom niet men had ook voor de PvdA/GL kunnen kiezen
Dan had de VVD buitenspel gestaan
Dat is zo maar nu ga je met een partij in zee die Rutte IV heeft opgeblazen met leugens en in zee is gegaan met de PVVquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan moet je alles uit onderhandelen met een nogal rechtse en totaal niet constructieve oppositie.
Correctie rechts is in veel grotere mate schuldig. Uitholling van de overheid is een neoliberaal speeltje en dat heeft heel veel problemen veroorzaakt die nu heel duur zijn om op te lossen. Ik wacht nog steeds totdat ze eens toegeven dat de markt niet alles op lost en dat een overheid zonder specialistische kennis gewoon vaak genaaid wordt door grote bedrijven. Dit alles met dank aan de VVDquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rechts is net zo goed schuldig aan de massa immigratie, eigenlijk de hele EU en aan de wooncrisis ook
Dat lijkt me inderdaad best een realistische inschatting, Yeşilgöz is vrij rigide.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat de inschatting is dat Yeşilgöz bij oppositie meer op alles nee zegt dan Klaver.
klopt de marktwerking is funest voor de zorgquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:18 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Correctie rechts is in veel grotere mate schuldig. Uitholling van de overheid is een neoliberaal speeltje en dat heeft heel veel problemen veroorzaakt die nu heel duur zijn om op te lossen. Ik wacht nog steeds totdat ze eens toegeven dat de markt niet alles op lost en dat een overheid zonder specialistische kennis gewoon vaak genaaid wordt door grote bedrijven. Dit alles met dank aan de VVD
Het punt is juist dat als je marktwerking in bepaalde sectoren toe staat, je de regels van die markt goed in moet regelen en juist veel kennis moet hebben om iets goed te laten werken. Dus juist investeren in plaats van uithollen. We hebben gezien wat het kost als je grote fouten moet herstellen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt de marktwerking is funest voor de zorg
ook de thuiszorg voor ouderen kan veel beter in doelgroepverband dan iedereen prive thuiszorg bieden
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:20 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad best een realistische inschatting, Yeşilgöz is vrij rigide.
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…
Die zal het met zijn motivatie vermoedelijk zo weten te verkloten, dat dat geen probleem zal worden in de praktijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.
Het lijkt me verdomd lastig allemaal.
Daarom gaat Yesilgoz het kabinet in op een post waar ze beperkt moet shoppen bij links. J&V of asiel. Kan een nieuwe fractievoorzitter getest worden voor de volgende verkiezingen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.
Het lijkt me verdomd lastig allemaal.
Wel knap dat ze in zo’n korte tijd de VVD van brede volkspartij (die het toch wel was geworden onder Rutte) heeft weten om te vormen naar een zuur clubje dat niet veel meer is dan een bijwagen van uiterst rechts…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die zal het met zijn motivatie vermoedelijk zo weten te verkloten, dat dat geen probleem zal worden in de praktijk.
Dat gaat vooral met JA21, 50plus, CU en GLPvdA zijn afhankelijk van het onderwerp. En soms BBB en SGP voor de EK op onderwerpen die GLPvdA niet steunt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.
Daarom is dit ook geen slimme keuze. Maar goed, zo krijgt Dilan wel haar zin…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.
Als Baudet of Wilders een bepaald voorstel niet zien zitten, dan dienen ze hem zelf in.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat gaat vooral met JA21, 50plus, CU en GLPvdA zijn afhankelijk van het onderwerp. En soms BBB en SGP voor de EK op onderwerpen die GLPvdA niet steunt.
FVD en PVV gaan weinig gevraagd worden.
Ware het niet dat er in Duitsland of België wel een brandmuur tegen fascisme is opgeworpen. Hier gooide de VVD de deur gewoon helemaal open. En toen ze van de PVV niets hadden geleerd deden ze dat gewoon richting JA21…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Als Baudet of Wilders een bepaald voorstel niet zien zitten, dan dienen ze hem zelf in.![]()
Dat was in Duitsland met de AFD echt een lastig vraagstuk voor de coalitie. Moet je nou wel of niet met ze meestemmen als zij ergens voor zijn.
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ware het niet dat er in Duitsland of België wel een brandmuur tegen fascisme is opgeworpen. Hier gooide de VVD de deur gewoon helemaal open. En toen ze van de PVV niets hadden geleerd deden ze dat gewoon richting JA21…
Dezelfde Yesilgoz die dolblij stond de dansen na de laatste verkiezingsuitslag waarbij de VVD inmiddels 12(?) zetels minder heeft dan op het moment dat zij het stokje overnam?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.
Een deel van die brandmuur zal er toch wel moeten zijn. Ik ga er vanuit dat CDA en D66 allerlei onrechtstatelijke proefballonnen in het kabinet niet gaan uitvoeren. De VVD schijnt daar weliswaar minder problemen mee te hebben maar als ze dit kabinet willen laten werken zullen ze op dat punt toch water bij de wijn moeten doen. Het zou mij ook niet verbazen dat er een passage over in het akkoord komt, en tenminste dat Nederland niet uit allerlei verdragen gaat stappen. Daarmee zijn dan een groot deel van de moties van radicaal rechts meteen strijdig met het regeerakkoord waardoor de VVD legitimatie heeft om tegen te stemmen en anders het kabinet deze gewoon naast zich neer kan gaan leggen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.
Waarmee je die partijen volledig normaliseert.
Dan is er van een brandmuur sowieso geen sprake. En wordt de PVV als normale partij (met zijn eigenaardigheden) geaccepteerd.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:11 schreef Hanca het volgende:
Er worden hier vaak genoeg moties van PVV aangenomen. En soms zijn dat ook gewoon best redelijke moties, het gaat vaak genoeg bijna kamerbreed. Ik vind het een beetje onzin om alles van de PVV af te wijzen vanwege hun visie op asiel en moslims, als ze een aanpassing voorstellen aan bijvoorbeeld de Wet Dieren kun je daar toch gewoon inhoudelijk naar kijken?
Gelukkig gaan de meeste partijen er nu ook zo mee om, PvdA heeft wel een periode gehad dat ingediend door de PVV standaard tegen was.
Hoe erg is het 'normaliseren van partijen'. Je moet bepaalde standpunten niet normaliseren, bepaalde termen niet overnemen. Maar elk Kamerlid gewoon behandelen als een volksvertegenwoordiger met plannen die goed of slecht kunnen zijn en dus kijken naar de inhoud van plannen ipv naar het partijlogo dat er bij staat lijkt mij een hele goede zaak. En als dat openlijk gebeurt of als er aandacht voor komt (GLPvdA stemt met FvD mee!!!) zou ik daar nog niet bang voor zijn, wellicht dat zo de polarisatie in de samenleving ook wat afgebroken kan worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.
Waarmee je die partijen volledig normaliseert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |