Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts?
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.
JA 21 is wel realistisch.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat welk klopt ja.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.
ach wonderlijke ideen , daar ken ik nog heel wat voorbeelden vanquote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
Inderdaad, deze lui zijn echt geen haar beter dan hun moederpartijen als FvD, PVV en BBB.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
Ik weet niet wat er zou moeten "kloppen", BVNL is nog steeds zo libertarisch als wat, PVV op papier economisch niet rechts (stemgedrag daargelaten), Forum laveert tussen nationaliseren en libertarisme. Wat de connectie met verkapt racisme zou zijn, is me een raadsel, zal op Ayn Rand gebaseerd zijn waar men placht mee weg te lopen oid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
Nee, zeer onwaarschijnlijk. Dit drietal weet dat ze elkaar waarschijnlijk hoe dan ook nodig hebben, die houden elkaar wel vast. En een niet ruziemakend kabinet naar huis sturen als oppositie zou wel eens een meerderheid voor die 3 kunnen opleveren, verder zouden zowel GLPvdA als PVV dan over hetzelfde onderwerp met hetzelfde dictum een MvW moeten steunen.quote:
Doet me denken aan Duitsland.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:40 schreef Cyan9 het volgende:
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Ik denk idd dat Ja21 een te groot risico is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:38 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.
[ x ]
En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:49 schreef Hexagon het volgende:
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.
Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
Denk eigenlijk niet dat D66 en het CDA daar snel zin in zullen hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.
Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
Probleem is echter dat ze een kabinet wil, waar ze dan wel weer steun moet zoeken bij ook de PvdAquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige dat wat verder naar de toekomst is verschoven is het moment waarop zij het veld betreden. Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Ik zou dat ook heel onverstandig vinden van PvdA/GL om dat te doen. Niet mee mogen praten tijdens de informatiefase, is ook niet meepraten tijdens de formatiefase. Punt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:52 schreef -XOR- het volgende:
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:21 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige wat wat verder naar de toekomst verschoven is het moment waarop zij het veld betreden.
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.quote:Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.quote:Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:50 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.quote:Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |