Is dat een veelgehoord argument om voor een algeheel verbod te zijn van de voorstanders van zo'n verbod? Ik heb de indruk dat het eerder gezien wordt als een mooie bijkomstigheid en het het weerspreken is van een argument dat tegenstanders geregeld opwerpen - dat het onhandhaafbaar zou zijn.quote:Op maandag 29 december 2025 19:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het onderwerp is niet zo belangrijk, het gaat mij om het argument ''dat het makkelijker te handhaven is'' wat de deur open zet voor meer verboden onder diezelfde vlag.
Dat het ''makkelijker te handhaven is'' komt ook voort uit het feit dat de politie de mankracht helemaal niet heeft om wat nu al illegaal is te handhaven, da's de tweede valkuil van dat argument. Ik heb ook niets met voetbal, maar de politie kan straks ook zeggen dat het ''makkelijker te handhaven is'' als er geen uitpubliek bij wedstrijden meer mag zijn, om maar wat te noemen.
Overigens is legaal vuurwerk niet de reden dat die nacht een hel voor hulpverleners is.
Beide, denk ik. Ik zie het hier en in de media toch vrij regelmatig voorbij komen.quote:Op maandag 29 december 2025 19:20 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Is dat een veelgehoord argument om voor een algeheel verbod te zijn van de voorstanders van zo'n verbod? Ik heb de indruk dat het eerder gezien wordt als een mooie bijkomstigheid en het het weerspreken is van een argument dat tegenstanders geregeld opwerpen - dat het onhandhaafbaar zou zijn.
Het gaat een bepaald slag mens dan ook helemaal niet om de zielige diertjes of de politie.quote:Op maandag 29 december 2025 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik had en heb een gruwelhekel aan puur knalvuurwerk.
Dat dat verboden wordt acht ik niet meer dan normaal.
Maar zoals gewoonlijk gaan we nu weer helemaal wappie op alles wat met vuurwerk van doen heeft. Hop, verbieden.
Alcohol is met afstand het grootste probleem, die avond. Maar de politie en zorghulpverleners geven aan dat de druk bij een algeheel vuurwerkverbod drastisch zakt. Dan is het alsnog een kutnacht, maar veel beter te doen. Zowel op straat als in de ziekenhuizen. Nou, veel meer goede argumenten heb je dan denk ik niet meer nodig.quote:Op maandag 29 december 2025 19:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het onderwerp is niet zo belangrijk, het gaat mij om het argument ''dat het makkelijker te handhaven is'' wat de deur open zet voor meer verboden onder diezelfde vlag.
Dat het ''makkelijker te handhaven is'' komt ook voort uit het feit dat de politie de mankracht helemaal niet heeft om wat nu al illegaal is te handhaven, da's de tweede valkuil van dat argument. Ik heb ook niets met voetbal, maar de politie kan straks ook zeggen dat het ''makkelijker te handhaven is'' als er geen uitpubliek bij wedstrijden meer mag zijn, om maar wat te noemen.
Overigens is legaal vuurwerk niet de reden dat die nacht een hel voor hulpverleners is.
Dat is een goed argument voor een drooglegging; niet voor een alcoholverbod.quote:Op maandag 29 december 2025 19:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Alcohol is met afstand het grootste probleem, die avond. Maar de politie en zorghulpverleners geven aan dat de druk bij een algeheel vuurwerkverbod drastisch zakt. Dan is het alsnog een kutnacht, maar veel beter te doen. Zowel op straat als in de ziekenhuizen. Nou, veel meer goede argumenten heb je dan denk ik niet meer nodig.
Bij het 8 uur journaal een arts die juist bang was voor meer slachtoffers. Omdat er geen goedgekeurd spul meer is te verkrijgen.quote:Op maandag 29 december 2025 19:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Alcohol is met afstand het grootste probleem, die avond. Maar de politie en zorghulpverleners geven aan dat de druk bij een algeheel vuurwerkverbod drastisch zakt. Dan is het alsnog een kutnacht, maar veel beter te doen. Zowel op straat als in de ziekenhuizen. Nou, veel meer goede argumenten heb je dan denk ik niet meer nodig.
Het is beter dat ze grondgebonden vuurwerk wel blijven toestaan, en dan 1 per klant:quote:Op maandag 29 december 2025 20:56 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Bij het 8 uur journaal een arts die juist bang was voor meer slachtoffers. Omdat er geen goedgekeurd spul meer is te verkrijgen.
de zware verwondingen zullen dan "eruit springen"quote:Op maandag 29 december 2025 20:56 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Bij het 8 uur journaal een arts die juist bang was voor meer slachtoffers. Omdat er geen goedgekeurd spul meer is te verkrijgen.
Niet te lullig doenquote:Op maandag 29 december 2025 21:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is beter dat ze grondgebonden vuurwerk wel blijven toestaan, en dan 1 per klant:
Bekijk deze YouTube-video
Wel een beetje kort hè. En anders knutselen ze zelf wel wat in elkaar:quote:Op maandag 29 december 2025 21:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Niet te lullig doen
Da's geen 1 stuk meerquote:Op maandag 29 december 2025 21:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wel een beetje kort hè. En anders knutselen ze zelf wel wat in elkaar:
Doorspoelen tot 2:11
Dat is nou juist een oud Hollandse traditie met oud en nieuw. Ga maar eens rondvragen aan oude Hagenezen (o.a)quote:Op maandag 29 december 2025 20:43 schreef DrDentz het volgende:
Jammer dat het tegenwoordig niet meer kan omdat "bepaalde bevolkingsgroepen" er niet op een normale manier mee om kunnen gaan en hun vuurpijlen richten op de politie, en hulpverleners aanvallen. Weer een van de vele tradities die we op moeten geven voor de multiculturele droom.
Tegenwoordig hebben ze zwaarder geschut dan vuurpijlen:quote:Op maandag 29 december 2025 21:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is nou juist een oud Hollandse traditie met oud en nieuw. Ga maar eens rondvragen aan oude Hagenezen (o.a)
Goed geïntegreerd dus
quote:Op maandag 29 december 2025 23:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben ze zwaarder geschut dan vuurpijlen:
Mwah. Gewoon een random nieuwsbericht van oud en nieuw 93/94. Maar vertel me nog eens hoe het vroeger allemaal veel gemoedelijker en minder zwaar wasquote:Een 25-jarige man uit Vlaardingen is tijdens de nieuwjaarsviering in Amerongen om het leven gekomen toen een vuurpijl voortijdig ontplofte. Het was het ernstigste ongeluk met vuurwerk tijdens de jaarwisseling.
Het dodelijke ongeluk werd veroorzaakt door een vuurpijl uit België die alleen door deskundigen mag worden aangestoken. De pijl was 70 centimeter lang en had een doorsnede van 10 centimeter. Toen de vuurpijl niet afging, maakte de man er een nieuw lont aan. Toen hij de pijl opnieuw aanstak, explodeerde deze op de grond. De man was op slag dood. Twee mannen die in de buurt stonden liepen verwondingen op aan handen, hoofd en ogen.
Bij het afsteken van vuurwerk verloren in Rotterdam twee mensen een hand, in Oud-Beijerland raakte een man een voet kwijt. Een inwoner van Ouddorp kreeg een vuurpijl in zijn keel, een Rotterdammer kreeg een hartinfarct toen vlakbij hem vuurwerk werd afgestoken. In Halfweg raakte een man ernstig gewond toen vuurwerk in zijn kruis ontplofte.
Elders in het land vielen twee doden. In Rotterdam zijn twee verdachten aangehouden in verband met een steekpartij waarbij een 36-jarige man het leven verloor. De achtergrond van het incident is nog onduideljk. Een 25-jarige man uit Leeuwarden overleed gisterochtend als gevolg van zware mishandeling na een ruzie op een oudejaarsfeest. Drie verdachten zijn aangehouden en hebben bekend.
Ik zeg ook nergens dat het toen gemoedelijker aan toe ging, integendeel. Ik weet nog goed hoe het in de jaren '80 in Den Haag aan toe ging met al die autobranden en rellen. Maar de keuze in zwaar vuurwerk is wel toegenomen. Was vroeger de betonstrijker de bom, nu zijn het de cobra's die elk jaar weer zwaarder worden. Cobra 6 wordt al standaard genoemd. Cobra 8 is ook al regulier te noemen. Wil je indruk maken dan steek je Cobra 20 af, maar sinds kort is er ook Cobra 500! Waar houdt dit op?quote:Op maandag 29 december 2025 23:17 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
Mwah. Gewoon een random nieuwsbericht van oud en nieuw 93/94. Maar vertel me nog eens hoe het vroeger allemaal veel gemoedelijker en minder zwaar was
Bij de Tsar Bomba, lontje aansteken en hard wegrennen.quote:Op maandag 29 december 2025 23:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
! Waar houdt dit op?![]()
[ afbeelding ]
Cobra 20 en 500 bestaat niet eens officieel. Is gewoon goedkoop imitatiespul wat niet van de originele fabrikant komt.quote:Op maandag 29 december 2025 23:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het toen gemoedelijker aan toe ging, integendeel. Ik weet nog goed hoe het in de jaren '80 in Den Haag aan toe ging met al die autobranden en rellen. Maar de keuze in zwaar vuurwerk is wel toegenomen. Was vroeger de betonstrijker de bom, nu zijn het de cobra's die elk jaar weer zwaarder worden. Cobra 6 wordt al standaard genoemd. Cobra 8 is ook al regulier te noemen. Wil je indruk maken dan steek je Cobra 20 af, maar sinds kort is er ook Cobra 500! Waar houdt dit op?![]()
[ afbeelding ]
Lontje van hier tot Nova Zembla en wachten op de luchtdruk die 3x de aarde rondgaatquote:Op dinsdag 30 december 2025 00:17 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Bij de Tsar Bomba, lontje aansteken en hard wegrennen.
Kruit is kruit. Dat Di Blasio er geen plasje overheen gedaan heeft doet niets af aan de effecten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 00:23 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Cobra 20 en 500 bestaat niet eens officieel. Is gewoon goedkoop imitatiespul wat niet van de originele fabrikant komt.
Zelfs de Cobra 6 of 8 is tegenwoordig imitatie of ouder spul. Gezien de fabrikant dat niet eens meer produceert.
Nee maar dat maakt het juist gevaarlijker. En het is natuurlijk niet zo dat een Cobra 500 80x zwaarder is dan een cobra 6quote:Op dinsdag 30 december 2025 00:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kruit is kruit. Dat Di Blasio er geen plasje overheen gedaan heeft doet niets af aan de effecten.
30x maar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 00:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nee maar dat maakt het juist gevaarlijker. En het is natuurlijk niet zo dat een Cobra 500 80x zwaarder is dan een cobra 6
Want een drooglegging is iets anders dan een alcoholverbod?quote:Op maandag 29 december 2025 20:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is een goed argument voor een drooglegging; niet voor een alcoholverbod.
Ah, ik maakte een fout, ik bedoelde een vuurwerkverbod. Mijn verontschuldigingen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 06:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Want een drooglegging is iets anders dan een alcoholverbod?
is toch gewoon humor ze doen het tenminste op een leeg grasveld in de middle of nowherequote:Op maandag 29 december 2025 21:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wel een beetje kort hè. En anders knutselen ze zelf wel wat in elkaar:
Doorspoelen tot 2:11
Ja, een alcoholverbod zou de cijfers qua verkeersongelukken + slachtoffers, kankerpatiënten, huiselijk geweld en uitgaansgeweld drastisch verminderen inderdaad. Maar dat is natuurlijk een vrij onrealistisch idee. Als je dat afsteekt tegen een algeheel vuurwerkverbod is dat natuurlijk een heel ander verhaal, want dat is wel te sturen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 06:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ah, ik maakte een fout, ik bedoelde een vuurwerkverbod. Mijn verontschuldigingen.
Die mensen leven in een andere realiteitquote:Op dinsdag 30 december 2025 08:20 schreef Friday12 het volgende:
Wel mooi dat mensen denken dat er in oktober ineens gehandhaafd gaat worden in 2026ze zijn er van overtuigd
Echt wel. Beste had gewoon belgisch beleid geweest. Maak je alles minder spannendquote:Op dinsdag 30 december 2025 08:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Die mensen leven in een andere realiteit
Er zijn vanaf 2026 geen verkooppunten meer in Nederland. Dat gaat linksom of rechtsom op de lange termijn effectief zijn.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:20 schreef Friday12 het volgende:
Wel mooi dat mensen denken dat er in oktober ineens gehandhaafd gaat worden in 2026ze zijn er van overtuigd
Blijf jezelf dat vooral wijsmakenquote:Op dinsdag 30 december 2025 09:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Er zijn vanaf 2026 geen verkooppunten meer in Nederland. Dat gaat linksom of rechtsom op de lange termijn effectief zijn.
Jij hebt tal van voorbeelden waarbij de verkooppunten zijn verdwenen maar het gebruik ervan niet minder is geworden?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Blijf jezelf dat vooral wijsmaken
Is het verbod dan al 100% zeker door?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Er zijn vanaf 2026 geen verkooppunten meer in Nederland. Dat gaat linksom of rechtsom op de lange termijn effectief zijn.
Het illegale zal niet minder worden en dus de overlast die dit veroorzaaktquote:Op dinsdag 30 december 2025 09:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jij hebt tal van voorbeelden waarbij de verkooppunten zijn verdwenen maar het gebruik ervan niet minder is geworden?
En tevens dit ja het is nog niet definitief. Ik ga lachen als ze het niet rond krijgenquote:Op dinsdag 30 december 2025 09:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is het verbod dan al 100% zeker door?
Ik meende toch echt dat er aan 3 voorwaarden (gesteld door de VVD) moet worden voldaan.
1 Voorwaarde was om een plan van aanpak om de handhaving te borgen. Dat is nog nooit gelukt, ook niet tijdens de Covid jaarwisselingen toen er ook 2 keer een vuurwerkverbod was.
Dan de compensatie voor de vuurwerkhandelaren, daarcis ook nog geen akkoord over.
En dan nog per gemeente een oplossing om door “verenigingen/vrijwilligers” zelf wat vuurwerk af te mogen steken. Maar daar hoort natuurlijk ook voorlichting/cursussen bij.
Tot op heden is er nog niks bekend hè…
Het is al door de EK. Het is alleen nog maar de vraag of het in '26 of '27 ingaat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:36 schreef Friday12 het volgende:
[..]
En tevens dit ja het is nog niet definitief. Ik ga lachen als ze het niet rond krijgen
Huh, hoezo niet dan volgens jou?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Blijf jezelf dat vooral wijsmaken
Het is in juli door de Eerste Kamer gegaan, dus op dit moment zegt de wetgeving dat er geen verkooppunten meer zullen zijn na deze jaarwisseling.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is het verbod dan al 100% zeker door?
Ik meende toch echt dat er aan 3 voorwaarden (gesteld door de VVD) moet worden voldaan.
1 Voorwaarde was om een plan van aanpak om de handhaving te borgen. Dat is nog nooit gelukt, ook niet tijdens de Covid jaarwisselingen toen er ook 2 keer een vuurwerkverbod was.
Dan de compensatie voor de vuurwerkhandelaren, daarcis ook nog geen akkoord over.
En dan nog per gemeente een oplossing om door “verenigingen/vrijwilligers” zelf wat vuurwerk af te mogen steken. Maar daar hoort natuurlijk ook voorlichting/cursussen bij.
Tot op heden is er nog niks bekend hè…
Waar komt deze gedachte vandaan?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:35 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Het illegale zal niet minder worden en dus de overlast die dit veroorzaakt
Uh de praktijkquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waar komt deze gedachte vandaan?
quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is in juli door de Eerste Kamer gegaan, dus op dit moment zegt de wetgeving dat er geen verkooppunten meer zullen zijn na deze jaarwisseling.
Bron:quote:Door de Tweede Kamer is met een amendement onder voorwaarden mogelijk gemaakt voor georganiseerde groepen burgers om zich tot de gemeente te wenden om tijdens de jaarwisseling op een verantwoorde en veilige manier vuurwerk af te steken op een daartoe aangewezen plek. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de dorps- of buurtvereniging. Burgemeesters krijgen hiervoor de bevoegdheid een ontheffing te verlenen. Een ander amendement van de Tweede Kamer regelt de inwerkingtreding onder voorbehoud van drie punten: een effectief handhavingsplan van politie en gemeenten, een uitgewerkte AMvB als gevolg van het hiervoor genoemde amendement en een compensatieregeling voor de vuurwerkbranche, inclusief een dekking voor deze regeling binnen de I&W-begroting.
Kijk alleen al naar het aantal verwondingen dat explosief toeneemt bij zeer jonge jeugd.quote:
Een verbod richt zich eigenlijk zelden op het volledig uitbannen van iets illegaals. Je kan over 10-15 jaar de balans opmaken: zijn er substantieel minder vuurwerkgerelateerde incidenten en ziekenhuisopnames? Zo ja, dan kan je het eigenlijk al geslaagd noemen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:08 schreef TweedeKlum het volgende:
Wat hier in de wijk de lucht in ging afgelopen keer was 100% illegaal, duizenden pijlen en ander spul, succes met handhaven.![]()
Zolang dit niet Europees wordt geregeld is het vrij kansloos.
Dat is natuurlijk onzin, want de wet kijkt vanuit meerdere oogpunten naar de effecten van 0 verkooppunten voor consumenten. Gaan we dan echt discussiëren of de hoeveelheid fijnstof verandert qua hoeveelheid als de huidige 1000+ verkooppunten naar 0 gaat?quote:
Ze gaan het niet rond krijgen maar iets zegt me dat het gewoon alsnog verboden wordt. Net als toen met corona.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:36 schreef Friday12 het volgende:
[..]
En tevens dit ja het is nog niet definitief. Ik ga lachen als ze het niet rond krijgen
Niemand hier heeft het over fijnstof. Gaat over overlast in het algemeenquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, want de wet kijkt vanuit meerdere oogpunten naar de effecten van 0 verkooppunten voor consumenten. Gaan we dan echt discussiëren of de hoeveelheid fijnstof verandert qua hoeveelheid als de huidige 1000+ verkooppunten naar 0 gaat?
Je kunt voor de aardigheid de cijfers van de coronajaren erbij pakken er referentie als er geen verkooppunten zijn. 2/3 minder uitstoot dan normaal.
Nu zal dat voor een kleine groep mensen van groot belang zijn, maar het weerlegt wel het argument dat dit verbod er alleen maar is zodat we volgend jaar geen cobra’s meer horen o.i.d.
Dat is niet gewijzigd sinds april toen het nog door de Eerste Kamer moest. Zelfde punten wat nu in amendementsvorm is toegevoegd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:03 schreef tja77 het volgende:
[..]
[..]
Bron:
https://www.eerstekamer.n(...)ste_kamer_stemt_voor
Klopt maar hier is zo makkelijk aan te komen en dat wordt alleen maar makkelijker. En we hebben nu eenmaal heel veel tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Een verbod richt zich eigenlijk zelden op het volledig uitbannen van iets illegaals. Je kan over 10-15 jaar de balans opmaken: zijn er substantieel minder vuurwerkgerelateerde incidenten en ziekenhuisopnames? Zo ja, dan kan je het eigenlijk al geslaagd noemen.
Dat coronajaar was wat dat aangaat wel een aardige graadmeter, zij het onder andere omstandigheden uiteraard. Toen kochten de vuurwerktokkies ook nog steeds illegaal spul in, namelijk.
Fijnstof is een belangrijke reden dat deze wet is aangenomen. Je kunt je beter op het hele plaatje focussen over het hoe en waarom dan is de wetgeving veel begrijpelijker.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Niemand hier heeft het over fijnstof. Gaat over overlast in het algemeen
Ik zie niet echt in hoe het makkelijker wordt als er in Nederland rond de 1000 verkooppunten in zijn geheel verdwijnen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Klopt maar hier is zo makkelijk aan te komen en dat wordt alleen maar makkelijker. En we hebben nu eenmaal heel veel tokkies.
Er waren 2 Covid jaarwisselingen met 2 keer een algeheel afsteekverbod. Het eerste jaar zag je een behoorlijke daling in het aantal slachtoffers en was er zonder handhaving flink minder vuurwerk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Een verbod richt zich eigenlijk zelden op het volledig uitbannen van iets illegaals. Je kan over 10-15 jaar de balans opmaken: zijn er substantieel minder vuurwerkgerelateerde incidenten en ziekenhuisopnames? Zo ja, dan kan je het eigenlijk al geslaagd noemen.
Dat coronajaar was wat dat aangaat wel een aardige graadmeter, zij het onder andere omstandigheden uiteraard. Toen kochten de vuurwerktokkies ook nog steeds illegaal spul in, namelijk.
Ik weet bijna zeker dat men over 50 jaar (of eigenlijk nu al) met verbazing terugkijkt op een regering die precies in de nacht waarop 80% van Nederland zo lam als een aap is zegt: ga zelf maar met vuurwerk aankloten bij weer of geen weer.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:20 schreef Elan het volgende:
Dus consument mag geen vuurwerk meer afsteken.
Veel gemeenten hebben geen geld of behoefte om een leuke show op te zetten.
Leuk weer een traditie de nek omgedraaid.
Flink meer afgestoken dan het jaar ervoor geloof ik wel, hoe was dat in verhouding tot de jaren daarvoor?quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er waren 2 Covid jaarwisselingen met 2 keer een algeheel afsteekverbod. Het eerste jaar zag je een behoorlijke daling in het aantal slachtoffers en was er zonder handhaving flink minder vuurwerk.
De tweede jaarwisseling met afsteekverbod werd er FLINK meer afgestoken en ook het aantal slachtoffers nam enorm toe (meer dan een verdubbeling).
Alles valt of staat met handhaving, want als de brave burger (vuurwerkliefhebber) zich volgende jaarwisseling achter het raam staat te vergapen aan het vuurwerk dat de buurman straffeloos de lucht inpompt, dan kan diezelfde brave burger volgend jaar vrolijk mee stoken. Want ach, toch geen handhaving.
Fijnstof waait wel weer over toch. Valt ook relatief mee als je ziet wat wegverkeer en industrie uitstoten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Fijnstof is een belangrijke reden dat deze wet is aangenomen. Je kunt je beter op het hele plaatje focussen over het hoe en waarom dan is de wetgeving veel begrijpelijker.
Dus die voowaarden die in de tweede kamer werden gesteld, zijn nog steeds van kracht daarom werd er in de eerste kamer ook aan gerefereerd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet gewijzigd sinds april toen het nog door de Eerste Kamer moest. Zelfde punten wat nu in amendementsvorm is toegevoegd.
Wat voor de één heel belangrijk is zal de ander aan z’n reet roesten, maar dat 1 oudjaarsavond gelijk staat aan minimaal 6 maanden uitstoot van alle wegverkeer is natuurlijk wel een argument.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Fijnstof waait wel weer over toch. Valt ook relatief mee als je ziet wat wegverkeer en industrie uitstoten.
Laat staan scheepvaart. Die enorme cruiseschepen in Rotterdam stoten meer uit dan 100.000 vrachtwagens.
Maar wel een milieuzone invoeren voor de binnenstad
Dat zeg ik toch? Eerste jaar met verbod en zonder handhaving flink minder, het tweede jaar met verbod en zonder handhaving een verdubbeling van het aantal slachtoffers.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Flink meer afgestoken dan het jaar ervoor geloof ik wel, hoe was dat in verhouding tot de jaren daarvoor?
Je zit zo in Duitsland of België of online via telegram, dat explodeert straks, die drempel is helemaal weg.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat men over 50 jaar (of eigenlijk nu al) met verbazing terugkijkt op een regering die precies in de nacht waarop 80% van Nederland zo lam als een aap is zegt: ga zelf maar met vuurwerk aankloten bij weer of geen weer.
Denk dat het gros van de mensen er helemaal geen zin in heeft om zich in allerlei bochten te wringen om vuurwerk te kopen. Dat de vuurwerktokkies doorgaan met illegaal spul importeren lijkt me logisch, maar ook dat zal door de jaren heen steeds verder afnemen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:30 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Je zit zo in Duitsland of België of online via telegram, dat explodeert straks, die drempel is helemaal weg.
Nou aangezien het nu alleen maar erger word elk jaar. En het niets te maken heeft met de legale verkoop.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt maar nogmaals, er zijn heel veel tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Denk dat het gros van de mensen er helemaal geen zin in heeft om zich in allerlei bochten te wringen om vuurwerk te kopen. Dat de vuurwerktokkies doorgaan met illegaal spul importeren lijkt me logisch, maar ook dat zal door de jaren heen steeds verder afnemen.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus die voowaarden die in de tweede kamer werden gesteld, zijn nog steeds van kracht daarom werd er in de eerste kamer ook aan gerefereerd.
Als er aan die voorwaarden NIET wordt voldaan, gaat het verbod NIET door.
Wat jij stelt “dat er volgende jaarwisseling geen verkooppunten voor vuurwerk meer zijn” is dus op z’n zachtst gezegd voorbarig.
Ik denk dat het met die voorbarigheid bijzonder meevalt, maar zoals @Caland al zei; het is nu alleen nog maar de vraag per wanneer en niet meer of die wet er komt. Want dat laatste is het geval.quote:Met name het amendement voor de ontheffingsmogelijkheid maakt het initiatiefvoorstel complex. De ontheffing klinkt sympathiek, maar de uitvoering is lastig. We moeten burgemeesters niet voor een onmogelijke taak stellen, zei Aartsen. Het kabinet richt zich volledig op inwerkingtreding per 2026/2027, maar het tijdpad daarvoor is wel krap. De staatssecretaris vulde aan dat het kabinet alles op alles zet, maar dat hij wel realistisch wil zijn. Op het moment dat je een bepaalde inwerkingtredingsdatum wilt, aldus Aartsen, dan zal er ook geld voor moeten zijn. Dekking binnen de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is niet mogelijk. Een andere optie - die Aartsen zeer onwenselijk noemde en niet uit te leggen tegen hulpverleners en handhavers - is om de wet in te laten gaan bij de jaarwisseling 2027/2028. Hij zei dat het kabinet zijn uiterste best zal doen voor 2026/2027, maar hij gaf geen garanties.
jij maakt wel meer aannames over zaken waar je overduidelijk geen kaas van hebt gegetenquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Denk dat het gros van de mensen er helemaal geen zin in heeft om zich in allerlei bochten te wringen om vuurwerk te kopen. Dat de vuurwerktokkies doorgaan met illegaal spul importeren lijkt me logisch, maar ook dat zal door de jaren heen steeds verder afnemen.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:30 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch? Eerste jaar met verbod en zonder handhaving flink minder, het tweede jaar met verbod en zonder handhaving een verdubbeling van het aantal slachtoffers.
Je ziet toch zelf ook de tendens dat er zonder handhaving, steeds meer mensen schijt krijgen aan de regels?
Er wordt toch bijna niet gerept over fijnstof, het gaat vooral om veiligheid, schade (lichamelijk als materieel) en veiligheid van dienstverleners.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Fijnstof is een belangrijke reden dat deze wet is aangenomen. Je kunt je beter op het hele plaatje focussen over het hoe en waarom dan is de wetgeving veel begrijpelijker.
Dat zijn de échte tokkies inderdaad.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:41 schreef incel het volgende:
[..]
jij maakt wel meer aannames over zaken waar je overduidelijk geen kaas van hebt gegeten
vuurwerk wordt gewoon in de zomer al geregeld bij de meeste liefhebbers
Bron? Waarom zijn het tokkies? Omdat ze anticiperend vermogen hebben en graag de mooiste vuurwerkshows voor het minste geld willen organiseren? Nou dan heb ik liever dit soort tokkies dan van die nsb-ers die weer een Nederlandse traditie naar de klote willen helpen. Zal me niks verbazen als jij ook het hardst stond te roepen om zwarte piet te verbieden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat zijn de échte tokkies inderdaad.
Door tokkies die al zwaar illegaal spul in de zomer kopen is deze 'traditie' nou juist naar de knoppen gegaan. Ik zou zeggen bedank ze als je een rondje door je wijk doet.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:44 schreef incel het volgende:
[..]
Bron? Waarom zijn het tokkies? Omdat ze anticiperend vermogen hebben en graag de mooiste vuurwerkshows voor het minste geld willen organiseren? Nou dan heb ik liever dit soort tokkies dan van die nsb-ers die weer een Nederlandse traditie naar de klote willen helpen. Zal me niks verbazen als jij ook het hardst stond te roepen om zwarte piet te verbieden.
Uit jouw bron:quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er wordt toch bijna niet gerept over fijnstof, het gaat vooral om veiligheid, schade (lichamelijk als materieel) en veiligheid van dienstverleners.
https://www.eerstekamer.n(...)ste_kamer_stemt_voor
quote:Het initiatiefvoorstel van de Tweede Kamerleden Klaver (GroenLinks-PvdA) en Ouwehand (PvdD) voegt een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten toe aan de Wet Milieubeheer en de Wet op de economische delicten. De initiatiefnemers vinden de wijze waarop de jaarwisseling in Nederland wordt gevierd een te zware belasting voor de openbare orde en de rechtsorde, de veiligheid, de volksgezondheid en het milieu.
Haha jij gelooft dat nog echt, ongekend wat stom. Nee hoor tokkies gonna tokkie. Daar heeft vuurwerk niks mee te maken.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Door tokkies die al zwaar illegaal spul in de zomer kopen is deze 'traditie' nou juist naar de knoppen gegaan. Ik zou zeggen bedank ze als je een rondje door je wijk doet.
Je realiseert je dat je nu iets plaatst wat jouw eigen statement “dat er na de komende jaarwisseling geen vuurwerkverkooppunten meer zullen zijn” ernstig in twijfel trekt?quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat het met die voorbarigheid bijzonder meevalt, maar zoals @:caland al zei; het is nu alleen nog maar de vraag per wanneer en niet meer of die wet er komt. Want dat laatste is het geval.
Waar lees je fijnstof?quote:
Ik denk dat de coronajaren wel hebben bewezen dat geen legale verkoop wel degelijk iets doet. Lees: een flinke afname van het aantal incidenten en vuurwerkgerelateerde gewonden. En ook in die jaren werd nog steeds op vrij grote schaal illegaal afgestoken door tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:47 schreef incel het volgende:
[..]
Haha jij gelooft dat nog echt, ongekend wat stom. Nee hoor tokkies gonna tokkie. Daar heeft vuurwerk niks mee te maken.
Ik snap echt niet hoe mensen zo dom kunnen zijn.
- Illegaal vuurwerk is al verboden
- Vuurwerk buiten die 8 uur op 31 december is al verboden
En alsnog denk jij dat het verbieden van legaal consumenten siervuurwerk ook maar iets helpt. Sorry gozer maar je bent gewoon ontzettend dom. Ik weet dat het niet netjes is om te zeggen en ik bied dan ook mijn excuses daarvoor aan, maar je snapt er echt compleet niks van en neemt klakkeloos over wat je in de linkse media hoort.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je realiseert je dat je nu iets plaatst wat jouw eigen statement “dat er na de komende jaarwisseling geen vuurwerkverkooppunten meer zullen zijn” ernstig in twijfel trekt?
Daarnaast hoe zit het met de handhaving? Dat is niet complex?
Dus ja, jouw statement was wel degelijk voorbarig.
Tijdens de coronajaren was er juist veel zwaarder en mooier vuurwerk dan ooit manquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk dat de coronajaren wel hebben bewezen dat geen legale verkoop wel degelijk iets doet. Lees: een flinke afname van het aantal incidenten en vuurwerkgerelateerde gewonden. En ook in die jaren werd nog steeds op vrij grote schaal illegaal afgestoken door tokkies.
Klopt, maar je ziet hopelijk wel in wat (een gebrek) aan handhaving doet met het naleven van dat verbod.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:42 schreef Caland het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Een verdubbeling maar alsnog aanzienlijk minder dan in de reguliere jaren.
Good for you, maar daar ging het niet omquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:50 schreef incel het volgende:
[..]
Tijdens de coronajaren was er juist veel zwaarder en mooier vuurwerk dan ooit man
En zelfs met een compleet gebrek aan handhaving bijna 50% minder gewonden, als dat geen goed argument is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:51 schreef tja77 het volgende:
[..]
Klopt, maar je ziet hopelijk wel in wat (een gebrek) aan handhaving doet met het naleven van dat verbod.
Het hele pakket, natuurlijk. Maar dat snap jij ook wel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waar lees je fijnstof?
Milieu is een breed begrip natuurlijk. Zou ook over het afval kunnen gaan op de wegen en de zware metalen in de lucht.
Er is werkelijk niemand die ook maar suggereert dat je met een verbod iets volledig uitsluit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:53 schreef incel het volgende:
Het vape verbod heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat kinderen niet meer vapen![]()
Het is niet dat het veel erger is geworden en zelfs kinderen die er niks van af willen weten er mee gespammed worden op snapchat en telegram.
Dingen verbieden helptMessenverbod nu en er zal nooit meer een steekpartij zijn
De drooglegging
Heb je de tekst NA die dikgedrukte letters ook gelezen? Er is een verschil tussen nastreven en een feit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]zelfs na de dikgedrukte woorden van Aartsen voorbarig ja? Prima, dat mag jij rustig vinden.
Het wordt zelfs erger dus. Misschien is het een goed iets. Nederlands vuurwerk is sowieso duur en onveilig. Als we weer net als tijdens die 2 coronajaren alleen maar zware cobras krijgen en zware professionele cakeboxen misschien wordt oud en nieuw niet alleen veiliger maar ook mooier dus.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is werkelijk niemand die ook maar suggereert dat je met een verbod iets volledig uitsluit.
Van ruim 1200 naar bijna 800 is bijna 50%, en dat was ten tijde van een verbod op basis van Covid uit solidariteit naar de zorg.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:52 schreef Caland het volgende:
[..]
En zelfs met een compleet gebrek aan handhaving bijna 50% minder gewonden, als dat geen goed argument is.
Het draagvlak voor een verbod wordt landelijk eigenlijk steeds groter, tot ongeveer 2/3e momenteel. Ik gok zomaar dat dit over twee dagen weer is toegenomen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Van ruim 1200 naar bijna 800 is bijna 50%, en dat was ten tijde van een verbod op basis van Covid uit solidariteit naar de zorg.
Jij denkt dat er nu meer of minder vuurwerkliefhebbers begrip hebben voor een verbod?
2/3 linkse vijftig plussers die niks anders te doen hebben dan op domme opinie peilingen te reageren.quote:
Nee Gerda op feesboek is inderdaad niks gevraagd. Toch is bijna 50K wel een aardige steekproef (en je kan je gewoon aanmelden overigensquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:59 schreef incel het volgende:
[..]
2/3 linkse vijftig plussers die niks anders te doen hebben dan op domme opinie peilingen te reageren.
Mij is niks gevraagd. Ken ook niemand die dit gevraagd is. Zal wel lekker betrouwbaar zijn die 2/3 en niet gewoon weer een stuk linkse media propaganda waar jij weer met open ogen keihard intrapt
Juist ja en de mensen die zich daarvoor aanmelden zijn dus geen goede representatie van het volk. Maar de linkse woke media wil een narratief de wereld in sturen, en Caland is er als de kippen bij om dit te omarmen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee Gerda op feesboek is inderdaad niks gevraagd. Toch is bijna 50K wel een aardige steekproef (en je kan je gewoon aanmelden overigens)
Wellicht moet je je even verdiepen in hoe representatieve steekproeven zoals deze worden afgenomen; met name hoe dergelijke groepen worden samengesteld (o.a.). Blijkbaar heb je dit niet gehad op de middelbare school.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:01 schreef incel het volgende:
[..]
Juist ja en de mensen die zich daarvoor aanmelden zijn dus geen goede representatie van het volk. Maar de linkse woke media wil een narratief de wereld in sturen, en Caland is er als de kippen bij om dit te omarmen.
Spreken we vanaf nu zonder jaartal. Inhoudelijk verandert er 0,0 aan het punt wat werd gemaakt, maar dat is primaquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Heb je de tekst NA die dikgedrukte letters ook gelezen? Er is een verschil tussen nastreven en een feit.
Jij gooit het hier neer alsof het een feit is, wanneer ik je wijs op het feit dat je voorbarig bent, kom je met een quote over het nastreven van iets.
Dan is het toch nog steeds voorbarig kerel?
Klopt ja ik geloof dat dit allemaal heel representatief was inderdaad daarom werden mensen op vuurwerkforums ook gevraagd hierop te reageren en was het niet gewoon 'representatief' door het gemiddelde bejaardentehuis te vragen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Wellicht moet je je even verdiepen in hoe representatieve steekproeven zoals deze worden afgenomen; met name hoe dergelijke groepen worden samengesteld (o.a.). Blijkbaar heb je dit niet gehad op de middelbare school.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:01 schreef incel het volgende:
[..]
Juist ja en de mensen die zich daarvoor aanmelden zijn dus geen goede representatie van het volk. Maar de linkse woke media wil een narratief de wereld in sturen, en Caland is er als de kippen bij om dit te omarmen.
Precies ja, maar ook al krijgen ze het juridisch niet rond. Ze zullen het toch wel doordrukken. Was tijdens corona ook wel zo. Daarom gewoon al lekker in de zomer alles halen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:06 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ach ja je hoort ook overal in de media dat er een vuurwerk verbod is volgend jaar
Dat is er nog helemaal niet. Enige wat er is gebeurt is dat er een intiatiefwet is ingediend maar die is nog helemaal niet van kracht, en als VVD woord houdt komt die er ook niet
Sowieso. Ik snap niet dat mensen in het najaar nog naar Belgie gaan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:08 schreef incel het volgende:
[..]
Precies ja, maar ook al krijgen ze het juridisch niet rond. Ze zullen het toch wel doordrukken. Was tijdens corona ook wel zo. Daarom gewoon al lekker in de zomer alles halen.
De initiatiefwet is al door de eerste kamer, mede omdat de VVD ook daar overstag ging.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:06 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ach ja je hoort ook overal in de media dat er een vuurwerk verbod is volgend jaar
Dat is er nog helemaal niet. Enige wat er is gebeurt is dat er een intiatiefwet is ingediend maar die is nog helemaal niet van kracht, en als VVD woord houdt komt die er ook niet
Ik wil je een knuffel geven en veel sterkte toewensen. Maar dat zal 'van links' ook wel niet mogen ofzoquote:Op dinsdag 30 december 2025 11:07 schreef incel het volgende:
[..]
Jup zwarte piet moet weg, vuurwerk moet weg, we moeten meer massa immigratie uit moslimlanden, je mag nog maar 100 overdag op de snelweg, de boerderijen moeten gesloten worden om ruimte te maken voor 10 nieuwe steden, je mag geen vrolijk kerstfeest meer zeggen het moet fijne feestdagen zijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Allemaal dingen waar mensen zoals jullie keihard om staan te springen en te juichen. Want het is zo goed als je dit klakkeloos overneemt als een stel npc schapen. Weg met ons! Weg met ons! Schreeuwen ze. "Ze zouden al dat illegale vuurwerk moeten verbieden!!!" "Als ze op oudjaarsavond legaal consumentensiervuurwerk verbieden dan worden er in november niet meer van die zware bommen afgestoken!". U keek naar uw geschreven mening met een grote glimlach en wist dat u goed bent en deugt. Wat bent u lekker modern en goed voor de wereld. U mag trots zijn.
Nee hoor je mag het best doen. Ik snap ook dat veel van jullie ook oprecht moeite hebben met voor jezelf denken. Dat hebben de coronajaren natuurlijk heel goed bewezen. Dus ik ben niet verbaast hoeveel mensen lopen te herhalen wat de linkse media zegt over een vuurwerkverbod. Dat ze zelf 0 capaciteit hebben om logisch na te denken, niet snappen dat al hun argumenten nergens op slaan (illegaal is al verboden, buiten 31 december is al verboden etc) is ergens grappig maar ook gewoon diep triest.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik wil je een knuffel geven en veel sterkte toewensen. Maar dat zal 'van links' ook wel niet mogen ofzo
Maar alle punten in de wet zijn gericht op legale vuurwerkverkooppunten etc. Je kunt geen wetgeving baseren op het illegale spul waarvan niemand weet hoeveel en in welk vorm. Het is allemaal een stuk transparanter dan jij vermoedt, gok ik.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:16 schreef incel het volgende:
[..]
Nee hoor je mag het best doen. Ik snap ook dat veel van jullie ook oprecht moeite hebben met voor jezelf denken. Dat hebben de coronajaren natuurlijk heel goed bewezen. Dus ik ben niet verbaast hoeveel mensen lopen te herhalen wat de linkse media zegt over een vuurwerkverbod. Dat ze zelf 0 capaciteit hebben om logisch na te denken, niet snappen dat al hun argumenten nergens op slaan (illegaal is al verboden, buiten 31 december is al verboden etc) is ergens grappig maar ook gewoon diep triest.
- Vuurwerk mag alleen van 31 december 18:00 tot 1 januari 02:00 (8 uur per jaar)quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar alle punten in de wet zijn gericht op legale vuurwerkverkooppunten etc. Je kunt geen wetgeving baseren op het illegale spul waarvan niemand weet hoeveel en in welk vorm. Het is allemaal een stuk transparanter dan jij vermoedt, gok ik.
Dit staat niet in de Wet Veilige Jaarwisseling?quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:24 schreef incel het volgende:
[..]
- Vuurwerk mag alleen van 31 december 18:00 tot 1 januari 02:00 (8 uur per jaar)
- Illegaal vuurwerk is zoals de naam al doet vermoeden: Niet toegestaan
Welke conclusie trek je hieruit?
"LaTen We Het LegAle ConSuMenTenSieRvuuRweRk VerBieDeN!!!!!"
ja in de wet maar waarom zijn mensen ervoor? Alles dat niet in de wet staat of al verboden isquote:Op dinsdag 30 december 2025 11:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar alle punten in de wet zijn gericht op legale vuurwerkverkooppunten etc. Je kunt geen wetgeving baseren op het illegale spul waarvan niemand weet hoeveel en in welk vorm. Het is allemaal een stuk transparanter dan jij vermoedt, gok ik.
Ik denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten accepteren dat alcohol de gemene deler is qua problematiek. Geïntoxiceerden vormen ook een groot deel van de problematiek bij de vuurwerkslachtoffers.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, een alcoholverbod zou de cijfers qua verkeersongelukken + slachtoffers, kankerpatiënten, huiselijk geweld en uitgaansgeweld drastisch verminderen inderdaad. Maar dat is natuurlijk een vrij onrealistisch idee. Als je dat afsteekt tegen een algeheel vuurwerkverbod is dat natuurlijk een heel ander verhaal, want dat is wel te sturen.
Gemiste kans. Het enige voorbeeld wat we hebben uit de praktijk is de jaarwisseling 2020-2021. Dat was het enige jaar waarin verkoop van vuurwerk in Nederland (tijdelijk) aan banden is gelegd. En zelfs die vergelijking gaat niet helemaal op want er waren toen hele grote spanningen in de samenleving merkbaar en zichtbaar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Kijk alleen al naar het aantal verwondingen dat explosief toeneemt bij zeer jonge jeugd.
https://eenvandaag.avrotr(...)ftige-letsels-162291
Gedachte? Waarneming. De illegale markt floreert al sinds het verbod op knalvuurwerk. Dit gaat alleen maar groter worden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daarom is het toch juist best vreemd dat op een dag waarop je weet dat iedereen aan de geestverruimende- of vernauwende middelen zit het toestaat dat men ook nog eens massaal de straat op mag met zelf gekocht consumentenvuurwerk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten accepteren dat alcohol de gemene deler is qua problematiek. Geïntoxiceerden vormen ook een groot deel van de problematiek bij de vuurwerkslachtoffers.
Over de breedte zorgt alcohol voor duizenden slachtoffers; maar laten we ons vooral druk maken om siervuurwerk.
Ja, precies: men zal raar aankijken dat men dat zo lam als een aap wat diepgaande gezondheidsproblematiek en tientallen verkeersdoden veroorzaakt niet wordt aangepakt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat men over 50 jaar (of eigenlijk nu al) met verbazing terugkijkt op een regering die precies in de nacht waarop 80% van Nederland zo lam als een aap is zegt: ga zelf maar met vuurwerk aankloten bij weer of geen weer.
Dat kan alleen maar omdat er nu geen verbod is op vuurwerk. Je gaat straks ook nog een samenleving krijgen die zich ermee gaat bemoeien. Alleen tokkies steken straks nog vuurwerk af als alles verboden is. Het zal het eerste jaar nog niet gelijk afnemen maar het gaat geen 5 jaar duren voordat ook het illegale vuurwerk af gaat nemen. En per saldo is het ook nog eens zo dat sinds knalvuurwerk verboden is, de kans groter is dat er meer illegaal spul wordt afgestoken, het aanbod vanuit België is er niet minder om geworden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gedachte? Waarneming. De illegale markt floreert al sinds het verbod op knalvuurwerk. Dit gaat alleen maar groter worden.
Nee, mensen zijn klaar met tokkies die zich 365 dagen per jaar niet aan de regels houden. Daar heeft die 8 uurtjes per jaar vuurwerk geen kut mee te maken.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:46 schreef Harmankardon het volgende:
Relatief veel mensen zijn klaar met vuurwerk. Al het vuurwerk. Jammer voor degenen die het leuk vinden. Dat is met een democratie, je wint wat en je verliest wat.
Natuurlijk snapt iedereen dat illegaal vuurwerk blijft bestaan, maar dat is toch geen reden om dit niet door te voeren? Het wetboek van strafrecht heeft moorden niet opgelost, weet je wat, dan staan we dat gewoon weer toe.
Ik vind het op oudjaarsavond altijd wel heel leuk maar het hoeft van mij niet de hele maand december al nee.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:53 schreef incel het volgende:
[..]
Nee, mensen zijn klaar met tokkies die zich 365 dagen per jaar niet aan de regels houden. Daar heeft die 8 uurtjes per jaar vuurwerk geen kut mee te maken.
Ik zal je een geheimpje vertellen, niet veel mensen weten dit. Maar je mag vuurwerk zegmaar pas kopen 3 dagen voor oud en nieuw en op oudjaarsavond (31 december) pas afsteken om 18:00 tot 02:00 op 1 januari.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:56 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik vind het op oudjaarsavond altijd wel heel leuk maar het hoeft van mij niet de hele maand december al nee.
Daar mag je types als incel dan voor bedanken die het heel stoer vinden dat zij in de zomer al de schuur vol met vuurwerk hebben gelegd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:56 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik vind het op oudjaarsavond altijd wel heel leuk maar het hoeft van mij niet de hele maand december al nee.
Dan heb je of een bijzondere definitie van Tokkie, of je vindt jezelf een modelburger, of je leeft in een andere realiteit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Vliegbaard het volgende:
Alleen tokkies steken straks nog vuurwerk af als alles verboden is.
Want dat vuurwerk gaat uit zichzelf af of zo? En de meeste mensen kopen vuurwerk in de zomer, omdat het dan goedkoop is (grote kortingen). Maar je mag het alsnog pas 3 dagen voor oud en nieuw afhalen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Daar mag je types als incel dan voor bedanken die het heel stoer vinden dat zij in de zomer al de schuur vol met vuurwerk hebben gelegd.
Nee hoor, maar deze types hebben er nou juist aan bijgedragen dat er zo'n groot draagvlak voor een verbod is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:58 schreef incel het volgende:
[..]
Want dat vuurwerk gaat uit zichzelf af of zo? En de meeste mensen kopen vuurwerk in de zomer, omdat het dan goedkoop is (grote kortingen). Maar je mag het alsnog pas 3 dagen voor oud en nieuw afhalen.
Ongelooflijk hoe weinig jij afweet van dit soort dingen maar wel de sterkste meningen probeert te hebben.
Schijnbaar niet he.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:53 schreef incel het volgende:
[..]
Nee, mensen zijn klaar met tokkies die zich 365 dagen per jaar niet aan de regels houden. Daar heeft die 8 uurtjes per jaar vuurwerk geen kut mee te maken.
Het probleem zijn die geestverruimende middelen. Een volledig verbod op alcohol en drugs is daarom ook precies wat er moet komen met minimumstraffen van 10 jaar cel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Daarom is het toch juist best vreemd dat op een dag waarop je weet dat iedereen aan de geestverruimende- of vernauwende middelen zit het toestaat dat men ook nog eens massaal de straat op mag met zelf gekocht consumentenvuurwerk.
Uiteraard zal alcohol en drugs op zo'n nacht de grootste boosdoener blijven, maar een alcoholverbod is simpelweg niet haalbaar.
Welke types? Mensen die een halfjaar voor oud en nieuw al hun legale siervuurwerk bestellen? Ja die mensen zijn inderdaad de oorzaak van al het vandalisme.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, maar deze types hebben er nou juist aan bijgedragen dat er zo'n groot draagvlak voor een verbod is.
Ik ben niet achterlijk hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:57 schreef incel het volgende:
[..]
Ik zal je een geheimpje vertellen, niet veel mensen weten dit. Maar je mag vuurwerk zegmaar pas kopen 3 dagen voor oud en nieuw en op oudjaarsavond (31 december) pas afsteken om 18:00 tot 02:00 op 1 januari.
Dus ja, wat jij hoort, mag dus al niet, en is al verboden. Dus dat vuurwerkverbod gaat niks uitmaken in die situatie.
Sorry als ik deed alsof je dat was. Het niveau ligt hier zo laag misschien ging ik er vanuit dat vrijwel iedereen dat was.quote:
Slaat allemaal nergens op en ik ben verre van een modelburger. Ik vind vuurwerk afsteken sowieso al een hoog tokkiegehalte hebben. Maar dat is slechts mijn mening. Maar als het straks verboden is en alles is illegaal, dan heb ik er geen andere passende definitie voor dan dat je een tokkie bent als je dan toch denkt vuurwerk af te moeten steken.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je of een bijzondere definitie van Tokkie, of je vindt jezelf een modelburger, of je leeft in een andere realiteit.
Ik verwacht een vergelijkbare situatie als het rookverbod: eerst een daling gevolgd door stagnatie en dan een alternatief wat mogelijk erger is.
Ook vergelijkbaar is de verhoging van de minimumleeftijd voor het kopen van alcohol. Jongeren begonnen aan het lachgas en komen makkelijk aan drugs.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:03 schreef incel het volgende:
[..]
Welke types? Mensen die een halfjaar voor oud en nieuw al hun legale siervuurwerk bestellen? Ja die mensen zijn inderdaad de oorzaak van al het vandalisme.
Gast echt serieus, ik heb nog nooit iemand zo veel poep horen praten. Hou gewoon op met doen alsof je er verstand van hebt want je weet echt de meest simpele vuurwerkdingen niet.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:08 schreef incel het volgende:
Daarom gewoon al lekker in de zomer alles halen.
De vuurwerktokkies lijken zichzelf een beetje tegen te spreken in dit topic.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:11 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Sowieso. Ik snap niet dat mensen in het najaar nog naar Belgie gaan.
Dat doe ik in maart al
In de zomer kosten sommige cakeboxen 100 euro waar je vandaag de dag bijna het dubbele voor betaalt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:05 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
[..]
De vuurwerktokkies lijken zichzelf een beetje tegen te spreken in dit topic.
Huh, maar waarom zou je dan in maart naar België rijden of in de zomer al alles halen? Of ken je de definitie van woorden ook opeens niet meer.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:07 schreef incel het volgende:
[..]
In de zomer kosten sommige cakeboxen 100 euro waar je vandaag de dag bijna het dubbele voor betaalt.
Maar je mag het alsnog pas 3 dagen van ter voren halen.
In België mag je wel gewoon het hele jaar kopen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Huh, maar waarom zou je dan in maart naar België rijden of in de zomer al alles halen? Of ken je de definitie van woorden ook opeens niet meer.
Omdat het in de zomer goedkoper is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Huh, maar waarom zou je dan in maart naar België rijden of in de zomer al alles halen? Of ken je de definitie van woorden ook opeens niet meer.
Maak je toch niet zo druk joh, laat gaanquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:07 schreef incel het volgende:
[..]
In de zomer kosten sommige cakeboxen 100 euro waar je vandaag de dag bijna het dubbele voor betaalt.
Maar je mag het alsnog pas 3 dagen van ter voren halen.
Verder gaat vuurwerk niet uit zichzelf af. Ook al heb je gewoon je vuurwerk in huis (wat niet tegen de wet is om vuurwerk een jaar te bewaren) dan heb jij daar geen last van, dit gaat niet uit zichzelf af, je hoort dit vuurwerk niet het maakt geen geluid het zijn alleen maar dozen.
Je snapt er gewoon niks van.
Nee ik zal altijd vechten voor wat ik belangrijk vind en ik zal vechten tegen foute informatie en weg-met-ons mensen die zich bezighouden met de Nederlandse tradities en gebruiken te slopen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:11 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Maak je toch niet zo druk joh, laat gaan
Waarom zou je er dan naartoe rijden, neem aan dat ze in België inmiddels toch wel internet hebben?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:11 schreef incel het volgende:
[..]
Omdat het in de zomer goedkoper is.
In Belgie werken ze niet met bestellingen afhalen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Waarom zou je er dan naartoe rijden, neem aan dat ze in België inmiddels toch wel internet hebben?
Zo te lezen heb je nog niet erg veel resultaat geboekt, maar succes met je missie.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:15 schreef incel het volgende:
[..]
Nee ik zal altijd vechten voor wat ik belangrijk vind en ik zal vechten tegen foute informatie en weg-met-ons mensen die zich bezighouden met de Nederlandse tradities en gebruiken te slopen.
Het is gewoon nu ff omdat het bijna oud en nieuw is dat ik al die vuurwerkdiscussies en zo leuk vindquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:19 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Zo te lezen heb je nog niet erg veel resultaat geboekt, maar succes met je missie.
Denk je dit nu echt?quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat kan alleen maar omdat er nu geen verbod is op vuurwerk. Je gaat straks ook nog een samenleving krijgen die zich ermee gaat bemoeien. Alleen tokkies steken straks nog vuurwerk af als alles verboden is. Het zal het eerste jaar nog niet gelijk afnemen maar het gaat geen 5 jaar duren voordat ook het illegale vuurwerk af gaat nemen. En per saldo is het ook nog eens zo dat sinds knalvuurwerk verboden is, de kans groter is dat er meer illegaal spul wordt afgestoken, het aanbod vanuit België is er niet minder om geworden.
Voor miljoenen Nederlands is België even om de hoek.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Waarom zou je er dan naartoe rijden, neem aan dat ze in België inmiddels toch wel internet hebben?
Dat snap ik, maar eerst werd er gezegd dat men het in de zomer al ophaalt (of in maart al naar België rijdt) en vervolgens werd dat afgezwakt naar dat je het pas rond de jaarwisseling kan afhalen. Dat spreekt elkaar nogal tegen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor miljoenen Nederlands is België even om de hoek.
Vaak gaan de winkels in België in april een paar dagen per week open om af te halen, is vaak heerlijk rustig en geen gedoe met controles.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar eerst werd er gezegd dat men het in de zomer al ophaalt (of in maart al naar België rijdt) en vervolgens werd dat afgezwakt naar dat je het pas rond de jaarwisseling kan afhalen. Dat spreekt elkaar nogal tegen.
Die winkels zijn in januari al open, je kan over een paar weken als gewoon vuurwerk kopen. In Duitsland zijn ze enkel open de laatste 3 dagen van het jaar en is er voornamelijk (op wat licht knalvuurwerk en vuurpijltjes) niks beschikbaar wat in Nederland illegaal is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar eerst werd er gezegd dat men het in de zomer al ophaalt (of in maart al naar België rijdt) en vervolgens werd dat afgezwakt naar dat je het pas rond de jaarwisseling kan afhalen. Dat spreekt elkaar nogal tegen.
Dan heb je een eigen definitie van Tokkie. Zo kun je iedereen een Tokkie vinden als iets je niet aanstaat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Slaat allemaal nergens op en ik ben verre van een modelburger. Ik vind vuurwerk afsteken sowieso al een hoog tokkiegehalte hebben. Maar dat is slechts mijn mening. Maar als het straks verboden is en alles is illegaal, dan heb ik er geen andere passende definitie voor dan dat je een tokkie bent als je dan toch denkt vuurwerk af te moeten steken.
Mijn ervaring is dat verreweg het meeste vuurwerk toch wel in tokkiewijken wordt afgestoken. Ik heb er in best een aantal gewoond.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je een eigen definitie van Tokkie. Zo kun je iedereen een Tokkie vinden als iets je niet aanstaat.
is het hebben van een mening verboden dan? Wat je met mijn mening doet moet je verder geheel zelf weten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je een eigen definitie van Tokkie. Zo kun je iedereen een Tokkie vinden als iets je niet aanstaat.
Ik heb in mijn leven 1 keer in een tokkiewijk/volksbuurt/achterstandswijk (noem het wat je wil) oud/nieuw gevierd. Ik heb echt nog nooit zoveel chaos op 1 avond gezien.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat verreweg het meeste vuurwerk toch wel in tokkiewijken wordt afgestoken. Ik heb er in best een aantal gewoond.
Mijn ervaring is dat het overal afgestoken wordt behalve bij ouderen en kouwe kak. Toen ik in een volkswijk woonde was er een groep fanatiekelingen die groots inkocht en letterlijk met de pet rond ging om de show voor de wijk te bekostigen. Eigenlijk hun tijd vooruit zoals de overheid het graag ziet, uitgerekend een wijk die jij Tokkiewijk noemt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat verreweg het meeste vuurwerk toch wel in tokkiewijken wordt afgestoken. Ik heb er in best een aantal gewoond.
Die vraag kun je zelf wel beantwoorden. Tevens heb je daarmee je eigen vraag beantwoord.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
is het hebben van een mening verboden dan? Wat je met mijn mening doet moet je verder geheel zelf weten.
Logisch toch, mensen met bezit slopen hun eigen eigendommen niet en ook niet van hun buurtbewoners.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb in mijn leven 1 keer in een tokkiewijk/volksbuurt/achterstandswijk (noem het wat je wil) oud/nieuw gevierd. Ik heb echt nog nooit zoveel chaos op 1 avond gezien.
Ik denk dat je daar de spijker op z’n kop slaat. Alcohol is absoluut één van de aanjagers waarom dit verbod uiteindelijk tot stand is gekomen, omdat de hulpverleners aangeven dat het over het algemeen het werk nog veel moeilijker maakt. Dan komen daar nog een paar andere argumenten overheen mbt milieu, (huis)dieren en afval waardoor zo’n verbod uiteindelijk te beargumenteren viel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten accepteren dat alcohol de gemene deler is qua problematiek. Geïntoxiceerden vormen ook een groot deel van de problematiek bij de vuurwerkslachtoffers.
Over de breedte zorgt alcohol voor duizenden slachtoffers; maar laten we ons vooral druk maken om siervuurwerk.
Maar hoezo zou het verbod nu het door beide Kamers is goedgekeurd er niet meer kunnen komen dan? Het heet Wet Veilige Jaarwisseling en bestaat sinds 1 juli 2025. Ik snap niet waarom mensen nog doen alsof het nog niet bestaat?quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:51 schreef AchJa het volgende:
Mocht dat verbod er daadwerkelijk komen dan
Oh dat gebeurde in mijn oude wijk ook wel. Maar dat ging dan ook altijd wel gepaard met het in de brand zetten van al dan niet overbodige huisraad, auto's, vernielingen en een jaarlijks kat en muis spel met de ME. Al werd dat rond 2005-2010 ergens wel wat rustiger allemaal.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat het overal afgestoken wordt behalve bij ouderen en kouwe kak. Toen ik in een volkswijk woonde was er een groep fanatiekelingen die groots inkocht en letterlijk met de pet rond ging om de show voor de wijk te bekostigen. Eigenlijk hun tijd vooruit zoals de overheid het graag ziet, uitgerekend een wijk die jij Tokkiewijk noemt.
Hard life...quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh dat gebeurde in mijn oude wijk ook wel. Maar dat ging dan ook altijd wel gepaard met het in de brand zetten van al dan niet overbodige huisraad, auto's, vernielingen en een jaarlijks kat en muis spel met de ME. Al werd dat rond 2005-2010 ergens wel wat rustiger allemaal.
Wel gelachen hoor.
Ik werd een soort van volwassen, kreeg een baan en kon een appartement elders kopen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:00 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hard life...
Hoe ben je ontsnapt aan deze Ghetto
En je ouders achter gelaten bij die tokkies?quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik werd een soort van volwassen, kreeg een baan en kon een appartement elders kopen.
Het is nog steeds een initiatiefwet. Ik ga er ook wel vanuit dat het formeel afgehamerd gaat worden. Neemt niet weg dat het nog steeds niet bekrachtigd is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:53 schreef Buitendam het volgende:
Maar hoezo zou het verbod nu het door beide Kamers is goedgekeurd er niet meer kunnen komen dan? Het heet Wet Veilige Jaarwisseling en bestaat sinds 1 juli 2025. Ik snap niet waarom mensen nog doen alsof het nog niet bestaat?
Die verhuisden eigenlijk daarvoor al, rond mijn vijftiende, naar een wat rustigere wijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:04 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
En je ouders achter gelaten bij die tokkies?
Dus eigenlijk zijn je ouders ontsnapt aan die tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Die verhuisden eigenlijk daarvoor al, rond mijn vijftiende, naar een wat rustigere wijk.
Weg was het plezier.
Een initiatiefwet houdt alleen maar in dat het door de kamer is voorgesteld ipv de regeringquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is nog steeds een initiatiefwet. Ik ga er ook wel vanuit dat het formeel afgehamerd gaat worden. Neemt niet weg dat het nog steeds niet bekrachtigd is.
Absoluut. HatertGodquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:07 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn je ouders ontsnapt aan die tokkies.
Maar waren ze wel tokkies net als jij de eerste 15 jaar van je leven.
Tokkies be tokkies.
Een initiatiefwet wil zeggen dat het door Kamerleden is opgezet en niet door de betrokken minister of staatssecretaris. Het zegt niets over de staat van de wet. De wet is door beide Kamers en dus is de volksvertegenwoordiging klaar. Nu is het in Besluit over de compensatieregelingen etc. en dan wordt het gepubliceerd in de Staatscourant. Er is nu geen orgaan meer wat het kan tegenhouden, dus heeft het al een wetstitel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is nog steeds een initiatiefwet. Ik ga er ook wel vanuit dat het formeel afgehamerd gaat worden. Neemt niet weg dat het nog steeds niet bekrachtigd is.
Dus je woonde als tokkie met je tokkie ouders in een tokkie buurt?quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Absoluut. HatertGod@:insomnia2.0
Al staken mijn ouders dan weer geen vuurwerk af, ik wel.
Iets met brood en spelen... Ik houd mijn hart vast volgend jaar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:54 schreef Caland het volgende:
Maar dat ging dan ook altijd wel gepaard met het in de brand zetten van al dan niet overbodige huisraad, auto's, vernielingen en een jaarlijks kat en muis spel met de ME.
Zeker, tot mijn vijftiende ofzo vond ik als een echte tokkie vuurwerk wel leuk. Daarna kwam het besef dat je dat geld ook kan uitgeven aan vrouwen, bier en vakanties en was het snel klaar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:14 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dus je woonde als tokkie met je tokkie ouders in een tokkie buurt?
Je tokkie ouders waren iets minder tokkie maar jij liet je natuurlijk overvleugelen door je tokkie vrienden in je tokkiebuurt en ging wel tokkie dingen doen?
En nu ben je dan "ontsnapt aan je tokkie buurt" met je appartement vermoedelijk gewoon een mooi woord voor je pauperflat en noem je andere tokkie.
Duidelijk tokkie.
Tja ik ben van mening dat bier zuipen behoorlijk tokkie is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Zeker, tot mijn vijftiende ofzo vond ik als een echte tokkie vuurwerk wel leuk. Daarna kwam het besef dat je dat geld ook kan uitgeven aan vrouwen, bier en vakanties en was het snel klaar.
Sommige mensen maken die ontwikkeling niet door en vinden wanneer ze volwassen zijn vuurwerkjes afsteken nog steeds leuk, dat vind ik dan weer behoorlijk tokkie. Zo is de cirkel rond
Dat mag jij vinden, we leven in een vrij land.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:18 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Tja ik ben van mening dat bier zuipen behoorlijk tokkie is.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:18 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Tja ik ben van mening dat bier zuipen behoorlijk tokkie is.
Ja soort van gedogen wat ze nu ook met coffeeshops doen. Als al het vuurwerk illegaal is en je er altijd voor gepakt kan worden maar dat agenten wel kunnen kiezen bijv. van wij pakken alleen die mensen aan want zij veroorzaken overlast en ze laten gewoon die huisvader die 's avonds voor zijn eigen deur een cakebox afsteekt met rust dan is iedereen blij tochquote:
Zuipen waarschijnlijk ook verboden. Blij dat ik tegen die tijd waarschijnlijk al de pijp uit ben.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef Caland het volgende:
[..]
2024 was nog geen 5%. Het zal wel om de piekuitstoot gaan die is wel idioot hoog en schadelijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wat voor de één heel belangrijk is zal de ander aan z’n reet roesten, maar dat 1 oudjaarsavond gelijk staat aan minimaal 6 maanden uitstoot van alle wegverkeer is natuurlijk wel een argument.
Dat wordt met professionele vuurwerkshows niet minder, kan zelfs meer worden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:44 schreef Elan het volgende:
[..]
2024 was nog geen 5%. Het zal wel om de piekuitstoot gaan die is wel idioot hoog en schadelijk.
Dat lijkt me sterk eigenlijk. Zeker omdat een hoop gemeenten überhaupt geen show zullen organiseren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:45 schreef incel het volgende:
[..]
Dat wordt met professionele vuurwerkshows niet minder, kan zelfs meer worden.
Maar er werd toch constant gepraat over dat alle gemeentes iets alternatiefs zouden organiserenquote:Op dinsdag 30 december 2025 15:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk eigenlijk. Zeker omdat een hoop gemeenten überhaupt geen show zullen organiseren.
Weet niet waar je dat hebt gelezen, wellicht weer verzonnen in je hoofd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:52 schreef incel het volgende:
[..]
Maar er werd toch constant gepraat over dat alle gemeentes iets alternatiefs zouden organiseren
Als ze dat niet doen dan hebben ze dus wel een probleem want mensen zullen op oud en nieuw behoefte blijven hebben om naar buiten te gaan al dan niet in de straat met hun buren of op een centrale plek. Als je niks op een centrale plek hebt zullen mensen gewoon alles in hun eigen straat blijven doen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Weet niet waar je dat hebt gelezen, wellicht weer verzonnen in je hoofd.
Het staat verenigingen of gemeentes vrij om een vuurwerkshow (of iets anders) te organiseren, dat gaan ze niet allemaal doen natuurlijk.
Ik denk het ook alles moet straks supergezond.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Zuipen waarschijnlijk ook verboden. Blij dat ik tegen die tijd waarschijnlijk al de pijp uit ben.
Ik geloof dat de meeste mensen gewoon behoefte hebben om vrienden of familie op te zoeken hetgeen vaak neerkomt op huisfeestjes, kroegbezoek of grootschalige evenementen. Daar is vuurwerk vaak slechts een heel klein onderdeel van.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:57 schreef incel het volgende:
[..]
Als ze dat niet doen dan hebben ze dus wel een probleem want mensen zullen op oud en nieuw behoefte blijven hebben om naar buiten te gaan al dan niet in de straat met hun buren of op een centrale plek. Als je niks op een centrale plek hebt zullen mensen gewoon alles in hun eigen straat blijven doen.
Nu zal het per persoon verschillen, maar 5% van het jaartotaal in 1 avond is natuurlijk wel bizar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:44 schreef Elan het volgende:
[..]
2024 was nog geen 5%. Het zal wel om de piekuitstoot gaan die is wel idioot hoog en schadelijk.
Dronken mensen op een centrale plek lijkt me een uitstekend idee.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:57 schreef incel het volgende:
[..]
Als ze dat niet doen dan hebben ze dus wel een probleem want mensen zullen op oud en nieuw behoefte blijven hebben om naar buiten te gaan al dan niet in de straat met hun buren of op een centrale plek. Als je niks op een centrale plek hebt zullen mensen gewoon alles in hun eigen straat blijven doen.
Ik zou willen dat dit echt zo was.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden, we leven in een vrij land.
In iedere straat zijn wel vuurkorven en mensen die vuurwerk afsteken. Echt 50% van elke straat of zo. Dat zal je altijd blijven houden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meeste mensen gewoon behoefte hebben om vrienden of familie op te zoeken hetgeen vaak neerkomt op huisfeestjes, kroegbezoek of grootschalige evenementen. Daar is vuurwerk vaak slechts een heel klein onderdeel van.
Ja precies dat dus... Mensen hebben er echt niet over nagedacht. Het huisfeestjes en om 12 uur naar buiten was prima. Maar dat wordt nu afgestraft omdat je in een paar grote streden van die groepen relschoppers hebt. En mensen staan serieus te juichen omdat ze denken dat nu het probleem met die relschoppers is opgelost of zo? Het is intens triest wat hier gebeurtquote:Op dinsdag 30 december 2025 16:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dronken mensen op een centrale plek lijkt me een uitstekend idee.
Echt helemaal niemand denkt dat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:03 schreef incel het volgende:
[..]
In iedere straat zijn wel vuurkorven en mensen die vuurwerk afsteken. Echt 50% van elke straat of zo. Dat zal je altijd blijven houden.
[..]
Ja precies dat dus... Mensen hebben er echt niet over nagedacht. Het huisfeestjes en om 12 uur naar buiten was prima. Maar dat wordt nu afgestraft omdat je in een paar grote streden van die groepen relschoppers hebt. En mensen staan serieus te juichen omdat ze denken dat nu het probleem met die relschoppers is opgelost of zo? Het is intens triest wat hier gebeurt
Als je de wet er eens bij pakt en kijkt naar het hoe en waarom. Nu roep je maar wat, dat schiet niet erg op.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:03 schreef incel het volgende:
[..]
In iedere straat zijn wel vuurkorven en mensen die vuurwerk afsteken. Echt 50% van elke straat of zo. Dat zal je altijd blijven houden.
[..]
Ja precies dat dus... Mensen hebben er echt niet over nagedacht. Het huisfeestjes en om 12 uur naar buiten was prima. Maar dat wordt nu afgestraft omdat je in een paar grote streden van die groepen relschoppers hebt. En mensen staan serieus te juichen omdat ze denken dat nu het probleem met die relschoppers is opgelost of zo? Het is intens triest wat hier gebeurt
Ik geef nog de oplossing voor dit probleem. Vuurwerk gedoogbeleid. Steek je het gewoon af zoals het bedoelt is ja het mag niet maar we knijpen een oogje toe. Gooi je het naar andere mensen of hulpverleners dan ben je een crimineel en zal je de lange lat voelen. Zo moeilijk is het niet.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:05 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als je de wet er eens bij pakt en kijkt naar het hoe en waarom. Nu roep je maar wat, dat schiet niet erg op.
https://www.ewmagazine.nl(...)ra-helsloot-1526219/quote:Hoogleraar Ira Helsloot: ‘Bij het vuurwerkverbod worden valse argumenten gebruikt’
De roep om een vuurwerkverbod zwol aan door grote incidenten met slachtoffers, maar het echte probleem, illegaal vuurwerk, blijft onveranderd. Hoogleraar Ira Helsloot stoort zich aan de besluitvorming die voorafging aan het verbod.
‘De huidige argumentatie voor een vuurwerkverbod is bewust vals. Er is niemand die weet of er minder illegaal vuurwerk wordt afgestoken door een vuurwerkverbod. Het is al illegaal, en het lukt niet om te handhaven,’ zegt Helsloot. De politie kan niet meer mensen inzetten, omdat daar de capaciteit niet voor is.
Wat de afgelopen jaren dus al eigenlijk zo was in heel veel steden en totaal niks deed voor het aantal vuurwerkgewonden op de SEH.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:07 schreef incel het volgende:
[..]
Ik geef nog de oplossing voor dit probleem. Vuurwerk gedoogbeleid. Steek je het gewoon af zoals het bedoelt is ja het mag niet maar we knijpen een oogje toe. Gooi je het naar andere mensen of hulpverleners dan ben je een crimineel en zal je de lange lat voelen. Zo moeilijk is het niet.
Opgelost. Nu zitten we met die kutwet die achteraf onnodig blijkt. Lekker dan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:07 schreef incel het volgende:
[..]
Ik geef nog de oplossing voor dit probleem. Vuurwerk gedoogbeleid. Steek je het gewoon af zoals het bedoelt is ja het mag niet maar we knijpen een oogje toe. Gooi je het naar andere mensen of hulpverleners dan ben je een crimineel en zal je de lange lat voelen. Zo moeilijk is het niet.
Maar de politie is een verdienmodel in dit soort dingen. Er zullen dus groepen handhavers langsgaan in de straten waar die vriendelijke huisvader met zijn kinderen om 12 uur een cakebox afsteekt, en die grote groepen relschoppers in Den Haag, Rotterdam of Amsterdam die worden alleen maar weggejaagd. Het is gewoon triest.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ra-helsloot-1526219/
Wat natuurlijk in de praktijk wel handig is dat bij een totaalverbod elke knal of lichtflits illegaal is.
Nu is het ondoenlijk om het verschil tussen legaal en illegaal te hanteren.
Alsnog was het aantal vuurwerkslachtoffers van dit jaar vergeleken met het aantal jaarlijkse schaatsslachtoffers te verwaarlozen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat de afgelopen jaren dus al eigenlijk zo was in heel veel steden en totaal niks deed voor het aantal vuurwerkgewonden op de SEH.
Geen idee, zijn er schaatsdagen waarop er in een tijdsbestek van een halve dag 1400 mensen op de SEH terecht komen? Dan hoor ik dat graag.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:12 schreef incel het volgende:
[..]
Alsnog was het aantal vuurwerkslachtoffers van dit jaar vergeleken met het aantal jaarlijkse schaatsslachtoffers te verwaarlozen.
Ik had het gisteren nog ergens gepost maar het was letterlijk 10 amputaties tegenover 40.000 botbreuken.
Wat is dus gevaarlijker schaatsen of vuurwerk? Dan moet je allebei verbieden.
Dus we zouden bijv vuurwerk van december t/m februari kunnen toelaten dan is het meer verspreid en alsnog veel minder belastend vergeleken met schaatsen, slim!quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Geen idee, zijn er schaatsdagen waarop er in een tijdsbestek van een halve dag 1400 mensen op de SEH terecht komen? Dan hoor ik dat graag.
Zo ongeveer elke sport is blessuregevoelig, toch hangen er aan sporten dusdanige voordelen dat het niet opweegt tegen dit soort nadelen. Maar je hebt waarschijnlijk nog steeds niet echt door hoe onzinnig je vergelijking is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:14 schreef incel het volgende:
[..]
Dus we zouden bijv vuurwerk van december t/m februari kunnen toelaten dan is het meer verspreid en alsnog veel minder belastend vergeleken met schaatsen, slim!
Jij denkt dat oud en nieuw niet belangrijk of waardevol is maar jij snapt niet hoe belangrijk dit is voor anderen. Net zo belangrijk als sport. En ja ik doe beiden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Zo ongeveer elke sport is blessuregevoelig, toch hangen er aan sporten dusdanige voordelen dat het niet opweegt tegen dit soort nadelen. Maar je hebt waarschijnlijk nog steeds niet echt door hoe onzinnig je vergelijking is.
Oh, maar oud en nieuw verdwijnt niet. Zelfs zonder vuurwerk zullen mensen elkaar alsnog opzoeken en er een feestje van maken. Dat is echt waarquote:Op dinsdag 30 december 2025 16:17 schreef incel het volgende:
[..]
Jij denkt dat oud en nieuw niet belangrijk of waardevol is maar jij snapt niet hoe belangrijk dit is voor anderen. Net zo belangrijk als sport. En ja ik doe beiden.
Een beetje zoals sinterklaas zonder zwarte piet of kerst zonder kerstbomen of pasen zonder eieren, ja prima hoor haha geen probleem doe maar haha nee hoor maakt niet uitquote:Op dinsdag 30 december 2025 16:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh, maar oud en nieuw verdwijnt niet. Zelfs zonder vuurwerk zullen mensen elkaar alsnog opzoeken en er een feestje van maken. Dat is echt waar
Ik denk dat je het hele vuurwerkding ietsjes serieuzer neemt dan de gemiddelde Nederlander waardoor je er door een vuurwerkbril naar kijkt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:17 schreef incel het volgende:
[..]
Jij denkt dat oud en nieuw niet belangrijk of waardevol is maar jij snapt niet hoe belangrijk dit is voor anderen. Net zo belangrijk als sport. En ja ik doe beiden.
Ik ken er genoeg en weet ook dat een groot deel van de mensen die denkt dat ze het niet willen toch spijt gaan krijgen als het echt verdwijnt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat je het hele vuurwerkding ietsjes serieuzer neemt dan de gemiddelde Nederlander waardoor je er door een vuurwerkbril naar kijkt.
Compleet van de pot gerukt. Ook naar Europese standaarden. Rij even naar Duitsland en je waant je in een totale vrijstaat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk het ook alles moet straks supergezond.
Alcohol is ook ongezond.
Exact. Ook daarbij geldt dat geen kind het sinterklaasfeest minder leuk vindt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:19 schreef incel het volgende:
[..]
Een beetje zoals sinterklaas zonder zwarte piet
Sommige mensen zijn vreselijk beperktquote:Op dinsdag 30 december 2025 16:19 schreef incel het volgende:
[..]
Een beetje zoals sinterklaas zonder zwarte piet of kerst zonder kerstbomen of pasen zonder eieren, ja prima hoor haha geen probleem doe maar haha nee hoor maakt niet uit
En de volwassenen? Of is het niet belangrijk wat zij vinden?quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Exact. Ook daarbij geldt dat geen kind het sinterklaasfeest minder leuk vindt.
Je begint het zowaar te snappen.
Ja zoals die mensen die denken dat oud en nieuw zonder vuurwerk een verbetering is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:21 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn vreselijk beperkt
Ja mee eens hoor maar fijnstof is hoewel schadelijk natuurlijk geen groot probleem.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nu zal het per persoon verschillen, maar 5% van het jaartotaal in 1 avond is natuurlijk wel bizar.
In het geval van een kinderfeest inderdaad van ondergeschikt belang of totaal niet belangrijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:21 schreef incel het volgende:
[..]
En de volwassenen? Of is het niet belangrijk wat zij vinden?
Volgende stap is Sinterklaas er helemaal aan, het is een hellend vlak om van allerlei zaken maar te verbieden of te beperken.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Exact. Ook daarbij geldt dat geen kind het sinterklaasfeest minder leuk vindt.
Je begint het zowaar te snappen.
Gefeliciteerd, je hoort nu bij het rijtje doemdenkers die serieus denken dat alcohol het volgende is dat compleet verbannen wordt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgende stap is Sinterklaas er helemaal aan, het is een hellend vlak om van allerlei zaken maar te verbieden of te beperken.
Dat gebeurt toch ook? Het is niet zo dat vuurwerk aan banden wordt gelegd en er verder niets gebeurt met andere zaken die slecht zijn voor de volksgezondheid. Ook houtkachels.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja mee eens hoor maar fijnstof is hoewel schadelijk natuurlijk geen groot probleem.
En als je je daar druk om maakt omdat het volksgezondheid zou schaden mag je houtkachels ook wel aan banden leggen als overheid.
Sluit niks uit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hoort nu bij het rijtje doemdenkers die serieus denken dat alcohol het volgende is dat compleet verbannen wordt.
Niet echt, deze discussie speelt eigenlijk al vanaf begin jaren 90. Toen dachten ze nog dat ze het aantal gewonden met goede voorlichting wel konden drukken.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Sluit niks uit.
5 of 10 jaar geleden was je compleet uitgelachen als je dit over vuurwerk zou zeggen and here we are.
Er is geen landelijk verbod op houtkachels hoor. Ook niet in de maak.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch ook? Het is niet zo dat vuurwerk aan banden wordt gelegd en er verder niets gebeurt met andere zaken die slecht zijn voor de volksgezondheid. Ook houtkachels.
Die reductie van gewonden is ook gerealiseerd. Maar zolang je de doelpalen blijft verschuiven zal het nooit genoeg zijn.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Niet echt, deze discussie speelt eigenlijk al vanaf begin jaren 90. Toen dachten ze nog dat ze het aantal gewonden met goede voorlichting wel konden drukken.
Niet echt, het kruipt voorzichtig weer naar het kansloos hoge niveau van de jaren 90. Feitelijk ben je niks opgeschoten in 30 jaar tijd dus, dus nu worden er andere maatregelen verzonnen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Die reductie van gewonden is ook gerealiseerd. Maar zolang je de doelpalen blijft verschuiven zal het nooit genoeg zijn.
Dat zeg ik ook niet. Maar het argument “vuurwerk verbieden?! Dan moet je óók A, B, C en D aan banden leggen!” is altijd een beetje flauw als je weet dat de overheid op veel punten probeert om de leefomgeving zo goed mogelijk te houden. Het hoeft niet altijd met een verbod. Dat het met vuurwerk wel gebeurt is omdat dat haalbaar is. Net zoals met bepaalde stoffen te verbieden in de landbouw vanwege het grondwater.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is geen landelijk verbod op houtkachels hoor. Ook niet in de maak.
Gaat erom als iemand zijn geld Uitgeeft aan andere dingen dan vrouwen bier en vakantie ben je tokkie.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden, we leven in een vrij land.
Enige oplossing is wetgeving die de verkooppunten naar 0 brengt. Exact wat er staat te gebeuren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:02 schreef Nicksanders het volgende:
Enige oplossing is beter handhaven en keihard straffen ipv theedrinken en zeggen slechte jeugd.
Bron?quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Niet echt, het kruipt voorzichtig weer naar het kansloos hoge niveau van de jaren 90. Feitelijk ben je niks opgeschoten in 30 jaar tijd dus, dus nu worden er andere maatregelen verzonnen.
Je weet ook dat zelfs met legaal vuurwerk ongelukken gebeuren he?quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:02 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Gaat erom als iemand zijn geld Uitgeeft aan andere dingen dan vrouwen bier en vakantie ben je tokkie.
Degene die bier wilt drinken moet dat lekker zelf weten.
Degene die twee keer per jaar op vakantie gaat moet dat lekker zelf weten.
Degene die legaal vuurwerk halen en afsteken tussen 00:00 en 02:00 moeten dat zelf weten.
Leef en laten leven.
Kunnen wel alles verbieden omdat er helaas heel veel debielen wonen maar waar is de grens.
Ook maar bier verbieden omdat er sommige dronken in auto stappen of iedereen verplicht alcoholslot?
Enige oplossing is beter handhaven en keihard straffen ipv theedrinken en zeggen slechte jeugd.
Ik vind het vooral selectieve verontwaardiging. Mensen met astma die buren hebben met een houtkachel laten ze (letterlijk) stikken en als het gaat om overlast door vuurwerk wat alles bij elkaar misschien 12 uur aan de gang is maken ze er een punt van.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Maar het argument “vuurwerk verbieden?! Dan moet je óók A, B, C en D aan banden leggen!” is altijd een beetje flauw als je weet dat de overheid op veel punten probeert om de leefomgeving zo goed mogelijk te houden. Het hoeft niet altijd met een verbod. Dat het met vuurwerk wel gebeurt is omdat dat haalbaar is. Net zoals met bepaalde stoffen te verbieden in de landbouw vanwege het grondwater.
Alles waar dat makkelijk mee gaat is al verboden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:09 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Je weet ook dat zelfs met legaal vuurwerk ongelukken gebeuren he?
Mensen met een oog eruit ,vingers eraf en nog meer van dat soort ellende , kindertjes gewond
vuurwerk naar anderen gooien , dieren en mensen van slag
Daarnaast veel geweld tegen hulpverleners en diensten
Met je leef en laten leven
Dat valt ook wel mee kmal is illegaal.quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ra-helsloot-1526219/
Wat natuurlijk in de praktijk wel nhandig is dat bij een totaalverbod elke knal of lichtflits illegaal is.
Nu is het ondoenlijk om het verschil tussen legaal en illegaal te hanteren.
Je snapt toch wel dat een verwarming in de vorm van een houtkachel een onmogelijke vergelijking is qua verbieden als een consumentenproduct zoals vuurwerk? Waarbij nota bene de overheid de vergunningen aflevert voor de opslag etc. Dat hebben ze totaal zelf in de hand.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind het vooral selectieve verontwaardiging. Mensen met astma die buren hebben met een houtkachel laten ze (letterlijk) stikken en als het gaat om overlast door vuurwerk wat alles bij elkaar misschien 12 uur aan de gang is maken ze er een punt van.
Ze verdienen ook grof aan de accijnzen en BTW.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat een verwarming in de vorm van een houtkachel een onmogelijke vergelijking is qua verbieden als een consumentenproduct zoals vuurwerk? Waarbij nota bene de overheid de vergunningen aflevert voor de opslag etc. Dat hebben ze totaal zelf in de hand.
Het opdoeken van verkooppunten waardoor in 1 klap geen legaal vuurwerk meer te krijgen is lijkt jou moeilijker te handhaven dan individuele houtkachels bij mensen thuis? Nu ben je gewoon aan het ouwehoeren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze verdienen ook grof aan de accijnzen en BTW.
Een houtkachelverbod is net zo eenvoudig te verbieden en zo niet eenvoudigerte handhaven.
Wie zijn precies “ze”?quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:15 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee kmal is illegaal.
En alles buiten de afgesproken tijden ook.
Echter kunnen ze niks qua handhaving in dit land.
Ipv handhaven laten ze liever overlastgevende asielzoekers gratis met t ov gaan.
Probleem zijn niet de verkooppunten, nooit geweest wat er aan illegaal spul van over de grens komt. Je gaat naar een situatie zoals met corona toen het verboden was en er alsnog dusdanig veel werd afgestoken dat het niet te handhaven was. En alles illegaal was.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het opdoeken van verkooppunten waardoor in 1 klap geen legaal vuurwerk meer te krijgen is lijkt jou moeilijker te handhaven dan individuele houtkachels bij mensen thuis? Nu ben je gewoon aan het ouwehoeren.
Het is daarnaast ook geen vergelijking. Het zijn twee afzonderlijke zaken.
Waarom zou ik dat doen? Ik, die gewoon een sierpotje of voorheen wat vuurpijlen de lucht in schiet.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:34 schreef Justinn het volgende:
[..]
Wat mij opvalt, is dat dezelfde mensen die fel vóór de traditie zijn, zelden spreken over wat zij zelf zouden kunnen doen om excessen tegen te gaan.
En het aantal vuurwerkslachtoffers meer dan halveerde.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Je gaat naar een situatie zoals met corona toen het verboden was en er alsnog dusdanig veel werd afgestoken dat het niet te handhaven was. En alles illegaal was.
Voor een totaalverbod nog steeds absurd veel. Zeker met de wetenschap dat we constant bang werden gemaakt dat de IC's zogenaamd helemaal vol lagen. En met meer dan 6 mensen samenkomen eigenlijk uit den boze was.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:48 schreef Caland het volgende:
[..]
En het aantal vuurwerkslachtoffers meer dan halveerde.
Ja dat argument is nu echt al 80 keer voorbij gekomen maar het gaat om veel meer dan dat. De vraag vanuit hulpverleners op straat, mensen in de medische wereld, luchtkwaliteit, afval, (huis)dieren en burgers die sowieso wel klaar zijn met de traditie in huidige vorm. Dat komt allemaal samen in de nieuwe wet en dat focust zich niet alleen op de straten, ziekenhuizen of luchtkwaliteit. Het is het hele pakket samen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Probleem zijn niet de verkooppunten, nooit geweest wat er aan illegaal spul van over de grens komt. Je gaat naar een situatie zoals met corona toen het verboden was en er alsnog dusdanig veel werd afgestoken dat het niet te handhaven was. En alles illegaal was.
De meeste burgers zijn er helemaal niet klaar mee. Waar ze wel klaar mee zijn is agressie tegen hulpverleners en het aandeel van illegaal vuurwerk daar in.quote:Op dinsdag 30 december 2025 18:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja dat argument is nu echt al 80 keer voorbij gekomen maar het gaat om veel meer dan dat. De vraag vanuit hulpverleners op straat, mensen in de medische wereld, luchtkwaliteit, afval, (huis)dieren en burgers die sowieso wel klaar zijn met de traditie in huidige vorm. Dat komt allemaal samen in de nieuwe wet en dat focust zich niet alleen op de straten, ziekenhuizen of luchtkwaliteit. Het is het hele pakket samen.
En het jaar erop (met nog steeds datzelfde verbod) doodleuk weer verdubbelde.quote:Op dinsdag 30 december 2025 17:48 schreef Caland het volgende:
[..]
En het aantal vuurwerkslachtoffers meer dan halveerde.
Er is een politieke meerderheid en uit vrij grootschalige peilingen blijkt ook dat 2/3e van de bevolking voorstander is van dit verbod.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:35 schreef Elan het volgende:
[..]
De meeste burgers zijn er helemaal niet klaar mee.
En in dat tweede jaar was het alsnog aanzienlijk minder dan de jaren erna.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
En het jaar erop (met nog steeds datzelfde verbod) doodleuk weer verdubbelde.
Jij klampt je vast aan 1 jaar niet stoken uit solidariteit met de overbelaste zorg. Het tweede jaar werd het verbod al meer en meer genegeerd.
Dat zijn de mensen die om de haverklap harde knallen horen vanaf september. Dat zou ik ook zat zijn. Maar daar heeft legaal vuurwerk weinig aandeel aan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is een politieke meerderheid en uit vrij grootschalige peilingen blijkt ook dat 2/3e van de bevolking voorstander is van dit verbod.
Die peilingen jaquote:Op dinsdag 30 december 2025 19:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is een politieke meerderheid en uit vrij grootschalige peilingen blijkt ook dat 2/3e van de bevolking voorstander is van dit verbod.
https://www.ad.nl/gezond/(...)ppen-hoort~a73a23a0/quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hoort nu bij het rijtje doemdenkers die serieus denken dat alcohol het volgende is dat compleet verbannen wordt.
Omdat er zoveel kutboomers zijn. Onder mensen van onze leeftijd en jongeren is dat percentage aanzienlijk kleiner.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Dus?quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:44 schreef Caland het volgende:
[..]
En in dat tweede jaar was het alsnog aanzienlijk minder dan de jaren erna.
Ik denk niet dat jij in de positie bent om dat te beoordelen. Inderdaad, veel heeft een risico en men heeft besloten dit aan banden te leggen. Dan houdt het op.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:35 schreef Elan het volgende:
[..]
De meeste burgers zijn er helemaal niet klaar mee. Waar ze wel klaar mee zijn is agressie tegen hulpverleners en het aandeel van illegaal vuurwerk daar in.
Hoeft het ook helemaal geen oudjaar voor te zijn om mensen zich te laten misdragen, zie de recente excessen bij Ajax.
En die ziekenhuizen moeten niet zo zeiken en gewoon lekker hun werk doen. Er zijn talloze compleet onnozele bezigheden waardoor mensen in het ziekenhuis terecht komen. Van de barbecue en wielrennen tot uit de hand gelopen seksspelletjes, skeeleren, te hard rijden, teveel drinken en ga zo maar door. In potentie is alles een risico.
Lol, als je denkt dat de jongere generaties voornamelijk vuurwerk afsteken leef je echt in een andere wereld.quote:
Straks lopen ze miljarden aan accijnzen mis, mensen super gezond en worden 95, en omdat geld ergens vandaan moet komen betaal je je straks (nog meer) scheel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:50 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/gezond/(...)ppen-hoort~a73a23a0/
'Geen drank meer bij Albert Heijn': deskundige vindt dat alcohol niet bij dagelijkse boodschappen hoort
Eén biertje of wijntje per dag, dat kan toch geen kwaad? Zeker wel, stellen experts, die vinden dat de overheid veel duidelijker moet maken dat alcohol áltijd risico's met zich meebrengt. ,,Er bestaat geen veilige ondergrens.'' De tijd lijkt rijp voor een omslag, omdat we - mede door Dry January - kritischer naar drankgebruik zijn gaan kijken.
Dat is de tendens van allerlei peilingen de afgelopen decennia waarbij dat percentage steeds verder oploopt. Dat het niet in je straatje past betekent niet dat een onderzoek met bijna ruim 50K mensen niet representatief is natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Die peilingen jaWij van WC Eend adviseren WC Eend. Je kunt het sturen zoals je wil. En dat doen ze.
Geen los zand. Gebaseerd op 2 jaar zonder vuurwerkverkooppunten en die 2 jaar zijn beduidend rustiger dan andere jaren. Dan is het logisch dat je op basis van die statistiek ook beleid gaat voeren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:52 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus?
Alsnog een stijging van zowat 100% met het voorgaande jaar met een verbod. Het gaat er mij om dat bij een algeheel verbod en GEEN handhaving, er steeds meer mensen zijn die de regels aan de laars lappen terwijl er hier wordt geroepen dat het afsteken van vuurwerk steeds minder zou worden en uit zou sterven.
Dat is dus een aanname gefundeerd op los zand.
Wie zegt dat het niet in mijn straatje past?quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is de tendens van allerlei peilingen de afgelopen decennia waarbij dat percentage steeds verder oploopt. Dat het niet in je straatje past betekent niet dat een onderzoek met bijna ruim 50K mensen niet representatief is natuurlijk.
Omdat die kaalgeplukt worden en amper rond kunnen komen dus die hebben daar geen geld voor.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Lol, als je denkt dat de jongere generaties voornamelijk vuurwerk afsteken leef je echt in een andere wereld.
Mensen worden 95 en er is nu al een tekort in de zorg. Door die vergrijzing straks nog meer problemen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Straks lopen ze miljarden aan accijnzen mis, mensen super gezond en worden 95, en omdat geld ergens vandaan moet komen betaal je je straks (nog meer) scheel.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:55 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wie zegt dat het niet in mijn straatje past?
quote:Op zondag 21 december 2025 18:35 schreef de_boswachter het volgende:
Wij doen hier altijd met de straat. Ik leg dit jaar zelf 3 meijer bij. Denk voor ¤3000 aan vuurwerk zoiets.
@:wereldgozer
Ja, en morgen in een ander topic kopen ze elke week een nieuwe telefoon en gaan 5 keer per jaar vliegen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat die kaalgeplukt worden en amper rond kunnen komen dus die hebben daar geen geld voor.
Ook die mensen van "oooooohhh, mijn poes krijgt zere oortjes."quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat die kaalgeplukt worden en amper rond kunnen komen dus die hebben daar geen geld voor.
Grootste percentage die pro vuurwerkverbod zijn zijn boomers en ouderen.
Een statistiek die aantoont dat tijdens die 2 jaar en een verbod op legaal vuurwerk, er een toename van 100% is aan gewonden door illegaal vuurwerk. Ja, daar moet je beleid op gaan voeren ja.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Geen los zand. Gebaseerd op 2 jaar zonder vuurwerkverkooppunten en die 2 jaar zijn beduidend rustiger dan andere jaren. Dan is het logisch dat je op basis van die statistiek ook beleid gaat voeren.
????quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:58 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja, en morgen in een ander topic kopen ze elke week een nieuwe telefoon en gaan 5 keer per jaar vliegen.
Elangenot
Je negeert voor het gemak maar even de tendens.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een statistiek die aantoont dat tijdens die 2 jaar en een verbod op legaal vuurwerk, er een toename van 100% is aan gewonden door illegaal vuurwerk. Ja, daar moet je beleid op gaan voeren ja.
Ja dat is helaas de gemiddelde Nederlander anno 2025.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ook die mensen van "oooooohhh, mijn poes krijgt zere oortjes."
Heel de wereld moet zich daaraan aanpassen.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een statistiek die aantoont dat tijdens die 2 jaar en een verbod op legaal vuurwerk, er een toename van 100% is aan gewonden door illegaal vuurwerk. Ja, daar moet je beleid op gaan voeren ja.
Als we echt iets willen doen waar iedereen beter van word, dan moet betaald voetbal verboden worden. Veel minder druk op de politie, ziekenhuizen en veel beter voor het milieu.quote:Op dinsdag 30 december 2025 18:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja dat argument is nu echt al 80 keer voorbij gekomen maar het gaat om veel meer dan dat. De vraag vanuit hulpverleners op straat, mensen in de medische wereld, luchtkwaliteit, afval, (huis)dieren en burgers die sowieso wel klaar zijn met de traditie in huidige vorm. Dat komt allemaal samen in de nieuwe wet en dat focust zich niet alleen op de straten, ziekenhuizen of luchtkwaliteit. Het is het hele pakket samen.
Welke maatregelen zou je moeten nemen voor je dieren dan? Medicatie worden ze vooral angstiger van. Verder kan je weinig doen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Waarom gaat het steeds over geld en wetten en vuurwerkverkoop maar hoor ik bedroevend weinig mensen over hun dieren en de maatregelen die ze nemen. Ik hoor me hier een gigantische knallen en morgen is dat in -tigvoud.
Denk om uw dieren!!!!!!!
Grappig want daar is ooit onderzoek naar gedaan. Het betaald voetbal levert de Nederlandse economie een directe en indirecte bijdrage op van ruim 2 miljard euro. Ook niet gek gezien de belastingen die worden afgedragen en o.a. de horecavoorzieningen die erdoor gespekt worden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Als we echt iets willen doen waar iedereen beter van word, dan moet betaald voetbal verboden worden. Veel minder druk op de politie, ziekenhuizen en veel beter voor het milieu.
Die onzin kost klauwen met geld, levert een hoop ellende op en er komt bij bijvoorbeeld de politie meer ruimte om zaken op te pakken.
Ik kan me voorstellen dat als je niet van voetbal houdt dat je dat een enorm lollig plan vindt. Ik denk dat als je kijkt naar de haalbaarheid je snel van een koude kermis thuiskomt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Als we echt iets willen doen waar iedereen beter van word, dan moet betaald voetbal verboden worden. Veel minder druk op de politie, ziekenhuizen en veel beter voor het milieu.
Die onzin kost klauwen met geld, levert een hoop ellende op en er komt bij bijvoorbeeld de politie meer ruimte om zaken op te pakken.
Advocaat door de brokken en in de bench stoppen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Welke maatregelen zou je moeten nemen voor je dieren dan? Medicatie worden ze vooral angstiger van. Verder kan je weinig doen.
Jij negeert de tendens kerel, je spiegelt een jaarwisseling zonder vuurwerk met die van met vuurwerk. Een tendens geeft juist mijn gelijk aan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Je negeert voor het gemak maar even de tendens.
[ afbeelding ]
Zelfs als je volgend jaar ‘slechts’ een afname van 10-20% hebt kan je er vanuit gaan dat die trend zich verder doorzet en het beleid dus succesvol is.
Blijf je bij ze?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Welke maatregelen zou je moeten nemen voor je dieren dan? Medicatie worden ze vooral angstiger van. Verder kan je weinig doen.
Zelf nu geen huisdieren in huis maar toen dat wel het geval was, altijd ja.quote:
quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij negeert de tendens kerel, je spiegelt een jaarwisseling zonder vuurwerk met die van met vuurwerk.
Je ziet dat het aantal gewonden de laaatste 3 jaar aan het afnemen was? Dalende trend…toch?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]dat is jouw conclusie? Van 1100+/1200+ naar 300+ en 700+. Reken maar van yes dat men dat heeft uitgezocht en dat daarom heeft meegenomen in de besluitvorming. En terecht.
Top! Maar er zullen ook mensen zijn die hard naar buiten rennen en hun dieren achterlaten. Dat kun je niet maken. Dieren begrijpen gewoon niet wat er aan de hand is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zelf nu geen huisdieren in huis maar toen dat wel het geval was, altijd ja.
Ja je hebt het steeds over een verdubbeling maar zelfs met die verdubbeling substantieel minder gewonden dan in jaren waarin er vuurwerk werd verkocht. Of je negeert dat gegeven bewust of je bent waanzinnig dom.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij negeert de tendens kerel, je spiegelt een jaarwisseling zonder vuurwerk met die van met vuurwerk. Een tendens geeft juist mijn gelijk aan.
Kijk de laatste 3 jaar met consumenten vuurwerk (een dalende lijn in gewonden)
En kijk de twee jaar daarvoor zonder consumenten vuurwerk een verdubbeling in het aantal gewonden.
Dan zie je toch zelf ook het verschil in tendens?
Je ziet toch letterlijk wat er gebeurt als het niet legaal verkrijgbaar is? Waarom blijf je zo lang hangen in deze act alsof je het niet snaptquote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je ziet dat het aantal gewonden de laaatste 3 jaar aan het afnemen was? Dalende trend…toch?
En je ziet hopelijk ook dat het aantal gewonden explosief steeg tijdens de periode met een vuurwerkverbod. Stijgende trend…toch?
Daarnaast
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-heftiger~a5ca5f46/
De verwondingen worden ook erger door de afwezigheid van legaal relatief veilig knalvuurwerk.
Nee, je weet niet wat een tendens/trend is?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]dit kan niet echt zijn. Dit is een grapje toch?
De horeca zal er vast aan verdienen, maar er gaat zoveel capaciteit aan verloren kwa politie dat daar heel veel valt te halen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Grappig want daar is ooit onderzoek naar gedaan. Het betaald voetbal levert de Nederlandse economie een directe en indirecte bijdrage op van ruim 2 miljard euro. Ook niet gek gezien de belastingen die worden afgedragen en o.a. de horecavoorzieningen die erdoor gespekt worden.
Bij vuurwerk word er toch ook geen rekening gehouden met de voorstanders?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als je niet van voetbal houdt dat je dat een enorm lollig plan vindt. Ik denk dat als je kijkt naar de haalbaarheid je snel van een koude kermis thuiskomt.
Ik denk dat het ook deels een kosten/batenanalyse is. Volkssport nummer 1 vergelijken met een obscure hobby waar 75% van Nederland niet eens aan meedoet en nauwelijks iets oplevert gaat mij iets te ver in ieder geval.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:17 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
De horeca zal er vast aan verdienen, maar er gaat zoveel capaciteit aan verloren kwa politie dat daar heel veel valt te halen.
Het milieu is tegenwoordig toch ook zo belangrijk? Net als de herrie etc? Datzijn ook de argumenten voor het vuurwerkverbod.
Denk niet dat de meeste dierenbezitters zo zijn eerlijk gezegd. En als ze wel zo zijn zullen ze ook de rest van het jaar kut met hun beesten omgaan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Top! Maar er zullen ook mensen zijn die hard naar buiten rennen en hun dieren achterlaten. Dat kun je niet maken. Dieren begrijpen gewoon niet wat er aan de hand is.
Er wordt al ellenlang alleen maar rekening gehouden met de voorstanders.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:18 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Bij vuurwerk word er toch ook geen rekening gehouden met de voorstanders?
Ik zie vooral 6 staafjes met ongeveer 1200 HAP bezoekjes en 400 SEH bezoekjes. En er zijn er 2 waarbij er een vuurwerkverbod was die extreem veel lagere cijfers heeft bij beide.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:16 schreef tja77 het volgende:
Je bent het er niet mee eens dat er de laatste 3 jaar zonder vuurwerkverbod een afname was in het aantal gewonden?
In de periode dat het niet verkrijgbaar was zie je een stijging van 400 naar 800 gewonden ja, of ga je die stijging negeren omdat het niet in jouw straatje past?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je ziet toch letterlijk wat er gebeurt als het niet legaal verkrijgbaar is? Waarom blijf je zo lang hangen in deze act alsof je het niet snapt
Hoe is dat onderzocht? Heel benieuwd of dat klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef tja77 het volgende:
De verwondingen worden ook erger door de afwezigheid van legaal relatief veilig knalvuurwerk.
Dus linksom of rechtsom: véél minder gewonden dan vóór en na het verbod?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:24 schreef tja77 het volgende:
[..]
In de periode dat het niet verkrijgbaar was zie je een stijging van 400 naar 800 gewonden ja, of ga je die stijging negeren omdat het niet in jouw straatje past?
Wat als je die trend doorzet:
1e vuurwerkvrije jaarwisseling —> 400 gewonden
2e vuurwerkvrije jaarwisseling —> 800 gewonden
3e vuurwerkvrije jaarwisseling —> 1.200-1.600 gewonden?
Je kunt het wel proberen in het belachelijke te trekken, maar jij negeert het effect van slechts een 1 malige jaarwisseling zonder vuurwerk en wanneer dat verbod langer duurt.
In het eerste coronajaar bleven er nog daadwerkelijk mensen binnen inderdaad, maar dat zal er niks mee te maken hebben volgens jou gok ik.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:24 schreef tja77 het volgende:
[..]
In de periode dat het niet verkrijgbaar was zie je een stijging van 400 naar 800 gewonden ja
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |