Niemand hier heeft het over fijnstof. Gaat over overlast in het algemeenquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, want de wet kijkt vanuit meerdere oogpunten naar de effecten van 0 verkooppunten voor consumenten. Gaan we dan echt discussiëren of de hoeveelheid fijnstof verandert qua hoeveelheid als de huidige 1000+ verkooppunten naar 0 gaat?
Je kunt voor de aardigheid de cijfers van de coronajaren erbij pakken er referentie als er geen verkooppunten zijn. 2/3 minder uitstoot dan normaal.
Nu zal dat voor een kleine groep mensen van groot belang zijn, maar het weerlegt wel het argument dat dit verbod er alleen maar is zodat we volgend jaar geen cobra’s meer horen o.i.d.
Dat is niet gewijzigd sinds april toen het nog door de Eerste Kamer moest. Zelfde punten wat nu in amendementsvorm is toegevoegd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:03 schreef tja77 het volgende:
[..]
[..]
Bron:
https://www.eerstekamer.n(...)ste_kamer_stemt_voor
Klopt maar hier is zo makkelijk aan te komen en dat wordt alleen maar makkelijker. En we hebben nu eenmaal heel veel tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Een verbod richt zich eigenlijk zelden op het volledig uitbannen van iets illegaals. Je kan over 10-15 jaar de balans opmaken: zijn er substantieel minder vuurwerkgerelateerde incidenten en ziekenhuisopnames? Zo ja, dan kan je het eigenlijk al geslaagd noemen.
Dat coronajaar was wat dat aangaat wel een aardige graadmeter, zij het onder andere omstandigheden uiteraard. Toen kochten de vuurwerktokkies ook nog steeds illegaal spul in, namelijk.
Fijnstof is een belangrijke reden dat deze wet is aangenomen. Je kunt je beter op het hele plaatje focussen over het hoe en waarom dan is de wetgeving veel begrijpelijker.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Niemand hier heeft het over fijnstof. Gaat over overlast in het algemeen
Ik zie niet echt in hoe het makkelijker wordt als er in Nederland rond de 1000 verkooppunten in zijn geheel verdwijnen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Klopt maar hier is zo makkelijk aan te komen en dat wordt alleen maar makkelijker. En we hebben nu eenmaal heel veel tokkies.
Er waren 2 Covid jaarwisselingen met 2 keer een algeheel afsteekverbod. Het eerste jaar zag je een behoorlijke daling in het aantal slachtoffers en was er zonder handhaving flink minder vuurwerk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Een verbod richt zich eigenlijk zelden op het volledig uitbannen van iets illegaals. Je kan over 10-15 jaar de balans opmaken: zijn er substantieel minder vuurwerkgerelateerde incidenten en ziekenhuisopnames? Zo ja, dan kan je het eigenlijk al geslaagd noemen.
Dat coronajaar was wat dat aangaat wel een aardige graadmeter, zij het onder andere omstandigheden uiteraard. Toen kochten de vuurwerktokkies ook nog steeds illegaal spul in, namelijk.
Ik weet bijna zeker dat men over 50 jaar (of eigenlijk nu al) met verbazing terugkijkt op een regering die precies in de nacht waarop 80% van Nederland zo lam als een aap is zegt: ga zelf maar met vuurwerk aankloten bij weer of geen weer.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:20 schreef Elan het volgende:
Dus consument mag geen vuurwerk meer afsteken.
Veel gemeenten hebben geen geld of behoefte om een leuke show op te zetten.
Leuk weer een traditie de nek omgedraaid.
Flink meer afgestoken dan het jaar ervoor geloof ik wel, hoe was dat in verhouding tot de jaren daarvoor?quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er waren 2 Covid jaarwisselingen met 2 keer een algeheel afsteekverbod. Het eerste jaar zag je een behoorlijke daling in het aantal slachtoffers en was er zonder handhaving flink minder vuurwerk.
De tweede jaarwisseling met afsteekverbod werd er FLINK meer afgestoken en ook het aantal slachtoffers nam enorm toe (meer dan een verdubbeling).
Alles valt of staat met handhaving, want als de brave burger (vuurwerkliefhebber) zich volgende jaarwisseling achter het raam staat te vergapen aan het vuurwerk dat de buurman straffeloos de lucht inpompt, dan kan diezelfde brave burger volgend jaar vrolijk mee stoken. Want ach, toch geen handhaving.
Fijnstof waait wel weer over toch. Valt ook relatief mee als je ziet wat wegverkeer en industrie uitstoten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Fijnstof is een belangrijke reden dat deze wet is aangenomen. Je kunt je beter op het hele plaatje focussen over het hoe en waarom dan is de wetgeving veel begrijpelijker.
Dus die voowaarden die in de tweede kamer werden gesteld, zijn nog steeds van kracht daarom werd er in de eerste kamer ook aan gerefereerd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet gewijzigd sinds april toen het nog door de Eerste Kamer moest. Zelfde punten wat nu in amendementsvorm is toegevoegd.
Wat voor de één heel belangrijk is zal de ander aan z’n reet roesten, maar dat 1 oudjaarsavond gelijk staat aan minimaal 6 maanden uitstoot van alle wegverkeer is natuurlijk wel een argument.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Fijnstof waait wel weer over toch. Valt ook relatief mee als je ziet wat wegverkeer en industrie uitstoten.
Laat staan scheepvaart. Die enorme cruiseschepen in Rotterdam stoten meer uit dan 100.000 vrachtwagens.
Maar wel een milieuzone invoeren voor de binnenstad
Dat zeg ik toch? Eerste jaar met verbod en zonder handhaving flink minder, het tweede jaar met verbod en zonder handhaving een verdubbeling van het aantal slachtoffers.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Flink meer afgestoken dan het jaar ervoor geloof ik wel, hoe was dat in verhouding tot de jaren daarvoor?
Je zit zo in Duitsland of België of online via telegram, dat explodeert straks, die drempel is helemaal weg.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat men over 50 jaar (of eigenlijk nu al) met verbazing terugkijkt op een regering die precies in de nacht waarop 80% van Nederland zo lam als een aap is zegt: ga zelf maar met vuurwerk aankloten bij weer of geen weer.
Denk dat het gros van de mensen er helemaal geen zin in heeft om zich in allerlei bochten te wringen om vuurwerk te kopen. Dat de vuurwerktokkies doorgaan met illegaal spul importeren lijkt me logisch, maar ook dat zal door de jaren heen steeds verder afnemen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:30 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Je zit zo in Duitsland of België of online via telegram, dat explodeert straks, die drempel is helemaal weg.
Nou aangezien het nu alleen maar erger word elk jaar. En het niets te maken heeft met de legale verkoop.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waar komt deze gedachte vandaan?
Ik hoop dat je gelijk hebt maar nogmaals, er zijn heel veel tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Denk dat het gros van de mensen er helemaal geen zin in heeft om zich in allerlei bochten te wringen om vuurwerk te kopen. Dat de vuurwerktokkies doorgaan met illegaal spul importeren lijkt me logisch, maar ook dat zal door de jaren heen steeds verder afnemen.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus die voowaarden die in de tweede kamer werden gesteld, zijn nog steeds van kracht daarom werd er in de eerste kamer ook aan gerefereerd.
Als er aan die voorwaarden NIET wordt voldaan, gaat het verbod NIET door.
Wat jij stelt “dat er volgende jaarwisseling geen verkooppunten voor vuurwerk meer zijn” is dus op z’n zachtst gezegd voorbarig.
Ik denk dat het met die voorbarigheid bijzonder meevalt, maar zoals @Caland al zei; het is nu alleen nog maar de vraag per wanneer en niet meer of die wet er komt. Want dat laatste is het geval.quote:Met name het amendement voor de ontheffingsmogelijkheid maakt het initiatiefvoorstel complex. De ontheffing klinkt sympathiek, maar de uitvoering is lastig. We moeten burgemeesters niet voor een onmogelijke taak stellen, zei Aartsen. Het kabinet richt zich volledig op inwerkingtreding per 2026/2027, maar het tijdpad daarvoor is wel krap. De staatssecretaris vulde aan dat het kabinet alles op alles zet, maar dat hij wel realistisch wil zijn. Op het moment dat je een bepaalde inwerkingtredingsdatum wilt, aldus Aartsen, dan zal er ook geld voor moeten zijn. Dekking binnen de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is niet mogelijk. Een andere optie - die Aartsen zeer onwenselijk noemde en niet uit te leggen tegen hulpverleners en handhavers - is om de wet in te laten gaan bij de jaarwisseling 2027/2028. Hij zei dat het kabinet zijn uiterste best zal doen voor 2026/2027, maar hij gaf geen garanties.
jij maakt wel meer aannames over zaken waar je overduidelijk geen kaas van hebt gegetenquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Denk dat het gros van de mensen er helemaal geen zin in heeft om zich in allerlei bochten te wringen om vuurwerk te kopen. Dat de vuurwerktokkies doorgaan met illegaal spul importeren lijkt me logisch, maar ook dat zal door de jaren heen steeds verder afnemen.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:30 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch? Eerste jaar met verbod en zonder handhaving flink minder, het tweede jaar met verbod en zonder handhaving een verdubbeling van het aantal slachtoffers.
Je ziet toch zelf ook de tendens dat er zonder handhaving, steeds meer mensen schijt krijgen aan de regels?
Er wordt toch bijna niet gerept over fijnstof, het gaat vooral om veiligheid, schade (lichamelijk als materieel) en veiligheid van dienstverleners.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Fijnstof is een belangrijke reden dat deze wet is aangenomen. Je kunt je beter op het hele plaatje focussen over het hoe en waarom dan is de wetgeving veel begrijpelijker.
Dat zijn de échte tokkies inderdaad.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:41 schreef incel het volgende:
[..]
jij maakt wel meer aannames over zaken waar je overduidelijk geen kaas van hebt gegeten
vuurwerk wordt gewoon in de zomer al geregeld bij de meeste liefhebbers
Bron? Waarom zijn het tokkies? Omdat ze anticiperend vermogen hebben en graag de mooiste vuurwerkshows voor het minste geld willen organiseren? Nou dan heb ik liever dit soort tokkies dan van die nsb-ers die weer een Nederlandse traditie naar de klote willen helpen. Zal me niks verbazen als jij ook het hardst stond te roepen om zwarte piet te verbieden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat zijn de échte tokkies inderdaad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |