Er is werkelijk niemand die ook maar suggereert dat je met een verbod iets volledig uitsluit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:53 schreef incel het volgende:
Het vape verbod heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat kinderen niet meer vapen![]()
Het is niet dat het veel erger is geworden en zelfs kinderen die er niks van af willen weten er mee gespammed worden op snapchat en telegram.
Dingen verbieden helptMessenverbod nu en er zal nooit meer een steekpartij zijn
De drooglegging
Heb je de tekst NA die dikgedrukte letters ook gelezen? Er is een verschil tussen nastreven en een feit.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]zelfs na de dikgedrukte woorden van Aartsen voorbarig ja? Prima, dat mag jij rustig vinden.
Het wordt zelfs erger dus. Misschien is het een goed iets. Nederlands vuurwerk is sowieso duur en onveilig. Als we weer net als tijdens die 2 coronajaren alleen maar zware cobras krijgen en zware professionele cakeboxen misschien wordt oud en nieuw niet alleen veiliger maar ook mooier dus.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is werkelijk niemand die ook maar suggereert dat je met een verbod iets volledig uitsluit.
Van ruim 1200 naar bijna 800 is bijna 50%, en dat was ten tijde van een verbod op basis van Covid uit solidariteit naar de zorg.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:52 schreef Caland het volgende:
[..]
En zelfs met een compleet gebrek aan handhaving bijna 50% minder gewonden, als dat geen goed argument is.
Het draagvlak voor een verbod wordt landelijk eigenlijk steeds groter, tot ongeveer 2/3e momenteel. Ik gok zomaar dat dit over twee dagen weer is toegenomen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Van ruim 1200 naar bijna 800 is bijna 50%, en dat was ten tijde van een verbod op basis van Covid uit solidariteit naar de zorg.
Jij denkt dat er nu meer of minder vuurwerkliefhebbers begrip hebben voor een verbod?
2/3 linkse vijftig plussers die niks anders te doen hebben dan op domme opinie peilingen te reageren.quote:
Nee Gerda op feesboek is inderdaad niks gevraagd. Toch is bijna 50K wel een aardige steekproef (en je kan je gewoon aanmelden overigensquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:59 schreef incel het volgende:
[..]
2/3 linkse vijftig plussers die niks anders te doen hebben dan op domme opinie peilingen te reageren.
Mij is niks gevraagd. Ken ook niemand die dit gevraagd is. Zal wel lekker betrouwbaar zijn die 2/3 en niet gewoon weer een stuk linkse media propaganda waar jij weer met open ogen keihard intrapt
Juist ja en de mensen die zich daarvoor aanmelden zijn dus geen goede representatie van het volk. Maar de linkse woke media wil een narratief de wereld in sturen, en Caland is er als de kippen bij om dit te omarmen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee Gerda op feesboek is inderdaad niks gevraagd. Toch is bijna 50K wel een aardige steekproef (en je kan je gewoon aanmelden overigens)
Wellicht moet je je even verdiepen in hoe representatieve steekproeven zoals deze worden afgenomen; met name hoe dergelijke groepen worden samengesteld (o.a.). Blijkbaar heb je dit niet gehad op de middelbare school.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:01 schreef incel het volgende:
[..]
Juist ja en de mensen die zich daarvoor aanmelden zijn dus geen goede representatie van het volk. Maar de linkse woke media wil een narratief de wereld in sturen, en Caland is er als de kippen bij om dit te omarmen.
Spreken we vanaf nu zonder jaartal. Inhoudelijk verandert er 0,0 aan het punt wat werd gemaakt, maar dat is primaquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Heb je de tekst NA die dikgedrukte letters ook gelezen? Er is een verschil tussen nastreven en een feit.
Jij gooit het hier neer alsof het een feit is, wanneer ik je wijs op het feit dat je voorbarig bent, kom je met een quote over het nastreven van iets.
Dan is het toch nog steeds voorbarig kerel?
Klopt ja ik geloof dat dit allemaal heel representatief was inderdaad daarom werden mensen op vuurwerkforums ook gevraagd hierop te reageren en was het niet gewoon 'representatief' door het gemiddelde bejaardentehuis te vragen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Wellicht moet je je even verdiepen in hoe representatieve steekproeven zoals deze worden afgenomen; met name hoe dergelijke groepen worden samengesteld (o.a.). Blijkbaar heb je dit niet gehad op de middelbare school.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:01 schreef incel het volgende:
[..]
Juist ja en de mensen die zich daarvoor aanmelden zijn dus geen goede representatie van het volk. Maar de linkse woke media wil een narratief de wereld in sturen, en Caland is er als de kippen bij om dit te omarmen.
Precies ja, maar ook al krijgen ze het juridisch niet rond. Ze zullen het toch wel doordrukken. Was tijdens corona ook wel zo. Daarom gewoon al lekker in de zomer alles halen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:06 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ach ja je hoort ook overal in de media dat er een vuurwerk verbod is volgend jaar
Dat is er nog helemaal niet. Enige wat er is gebeurt is dat er een intiatiefwet is ingediend maar die is nog helemaal niet van kracht, en als VVD woord houdt komt die er ook niet
Sowieso. Ik snap niet dat mensen in het najaar nog naar Belgie gaan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:08 schreef incel het volgende:
[..]
Precies ja, maar ook al krijgen ze het juridisch niet rond. Ze zullen het toch wel doordrukken. Was tijdens corona ook wel zo. Daarom gewoon al lekker in de zomer alles halen.
De initiatiefwet is al door de eerste kamer, mede omdat de VVD ook daar overstag ging.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:06 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ach ja je hoort ook overal in de media dat er een vuurwerk verbod is volgend jaar
Dat is er nog helemaal niet. Enige wat er is gebeurt is dat er een intiatiefwet is ingediend maar die is nog helemaal niet van kracht, en als VVD woord houdt komt die er ook niet
Ik wil je een knuffel geven en veel sterkte toewensen. Maar dat zal 'van links' ook wel niet mogen ofzoquote:Op dinsdag 30 december 2025 11:07 schreef incel het volgende:
[..]
Jup zwarte piet moet weg, vuurwerk moet weg, we moeten meer massa immigratie uit moslimlanden, je mag nog maar 100 overdag op de snelweg, de boerderijen moeten gesloten worden om ruimte te maken voor 10 nieuwe steden, je mag geen vrolijk kerstfeest meer zeggen het moet fijne feestdagen zijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Allemaal dingen waar mensen zoals jullie keihard om staan te springen en te juichen. Want het is zo goed als je dit klakkeloos overneemt als een stel npc schapen. Weg met ons! Weg met ons! Schreeuwen ze. "Ze zouden al dat illegale vuurwerk moeten verbieden!!!" "Als ze op oudjaarsavond legaal consumentensiervuurwerk verbieden dan worden er in november niet meer van die zware bommen afgestoken!". U keek naar uw geschreven mening met een grote glimlach en wist dat u goed bent en deugt. Wat bent u lekker modern en goed voor de wereld. U mag trots zijn.
Nee hoor je mag het best doen. Ik snap ook dat veel van jullie ook oprecht moeite hebben met voor jezelf denken. Dat hebben de coronajaren natuurlijk heel goed bewezen. Dus ik ben niet verbaast hoeveel mensen lopen te herhalen wat de linkse media zegt over een vuurwerkverbod. Dat ze zelf 0 capaciteit hebben om logisch na te denken, niet snappen dat al hun argumenten nergens op slaan (illegaal is al verboden, buiten 31 december is al verboden etc) is ergens grappig maar ook gewoon diep triest.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik wil je een knuffel geven en veel sterkte toewensen. Maar dat zal 'van links' ook wel niet mogen ofzo
Maar alle punten in de wet zijn gericht op legale vuurwerkverkooppunten etc. Je kunt geen wetgeving baseren op het illegale spul waarvan niemand weet hoeveel en in welk vorm. Het is allemaal een stuk transparanter dan jij vermoedt, gok ik.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:16 schreef incel het volgende:
[..]
Nee hoor je mag het best doen. Ik snap ook dat veel van jullie ook oprecht moeite hebben met voor jezelf denken. Dat hebben de coronajaren natuurlijk heel goed bewezen. Dus ik ben niet verbaast hoeveel mensen lopen te herhalen wat de linkse media zegt over een vuurwerkverbod. Dat ze zelf 0 capaciteit hebben om logisch na te denken, niet snappen dat al hun argumenten nergens op slaan (illegaal is al verboden, buiten 31 december is al verboden etc) is ergens grappig maar ook gewoon diep triest.
- Vuurwerk mag alleen van 31 december 18:00 tot 1 januari 02:00 (8 uur per jaar)quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar alle punten in de wet zijn gericht op legale vuurwerkverkooppunten etc. Je kunt geen wetgeving baseren op het illegale spul waarvan niemand weet hoeveel en in welk vorm. Het is allemaal een stuk transparanter dan jij vermoedt, gok ik.
Dit staat niet in de Wet Veilige Jaarwisseling?quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:24 schreef incel het volgende:
[..]
- Vuurwerk mag alleen van 31 december 18:00 tot 1 januari 02:00 (8 uur per jaar)
- Illegaal vuurwerk is zoals de naam al doet vermoeden: Niet toegestaan
Welke conclusie trek je hieruit?
"LaTen We Het LegAle ConSuMenTenSieRvuuRweRk VerBieDeN!!!!!"
ja in de wet maar waarom zijn mensen ervoor? Alles dat niet in de wet staat of al verboden isquote:Op dinsdag 30 december 2025 11:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar alle punten in de wet zijn gericht op legale vuurwerkverkooppunten etc. Je kunt geen wetgeving baseren op het illegale spul waarvan niemand weet hoeveel en in welk vorm. Het is allemaal een stuk transparanter dan jij vermoedt, gok ik.
Ik denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten accepteren dat alcohol de gemene deler is qua problematiek. Geïntoxiceerden vormen ook een groot deel van de problematiek bij de vuurwerkslachtoffers.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, een alcoholverbod zou de cijfers qua verkeersongelukken + slachtoffers, kankerpatiënten, huiselijk geweld en uitgaansgeweld drastisch verminderen inderdaad. Maar dat is natuurlijk een vrij onrealistisch idee. Als je dat afsteekt tegen een algeheel vuurwerkverbod is dat natuurlijk een heel ander verhaal, want dat is wel te sturen.
Gemiste kans. Het enige voorbeeld wat we hebben uit de praktijk is de jaarwisseling 2020-2021. Dat was het enige jaar waarin verkoop van vuurwerk in Nederland (tijdelijk) aan banden is gelegd. En zelfs die vergelijking gaat niet helemaal op want er waren toen hele grote spanningen in de samenleving merkbaar en zichtbaar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Kijk alleen al naar het aantal verwondingen dat explosief toeneemt bij zeer jonge jeugd.
https://eenvandaag.avrotr(...)ftige-letsels-162291
Gedachte? Waarneming. De illegale markt floreert al sinds het verbod op knalvuurwerk. Dit gaat alleen maar groter worden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waar komt deze gedachte vandaan?
Daarom is het toch juist best vreemd dat op een dag waarop je weet dat iedereen aan de geestverruimende- of vernauwende middelen zit het toestaat dat men ook nog eens massaal de straat op mag met zelf gekocht consumentenvuurwerk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten accepteren dat alcohol de gemene deler is qua problematiek. Geïntoxiceerden vormen ook een groot deel van de problematiek bij de vuurwerkslachtoffers.
Over de breedte zorgt alcohol voor duizenden slachtoffers; maar laten we ons vooral druk maken om siervuurwerk.
Ja, precies: men zal raar aankijken dat men dat zo lam als een aap wat diepgaande gezondheidsproblematiek en tientallen verkeersdoden veroorzaakt niet wordt aangepakt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat men over 50 jaar (of eigenlijk nu al) met verbazing terugkijkt op een regering die precies in de nacht waarop 80% van Nederland zo lam als een aap is zegt: ga zelf maar met vuurwerk aankloten bij weer of geen weer.
Dat kan alleen maar omdat er nu geen verbod is op vuurwerk. Je gaat straks ook nog een samenleving krijgen die zich ermee gaat bemoeien. Alleen tokkies steken straks nog vuurwerk af als alles verboden is. Het zal het eerste jaar nog niet gelijk afnemen maar het gaat geen 5 jaar duren voordat ook het illegale vuurwerk af gaat nemen. En per saldo is het ook nog eens zo dat sinds knalvuurwerk verboden is, de kans groter is dat er meer illegaal spul wordt afgestoken, het aanbod vanuit België is er niet minder om geworden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gedachte? Waarneming. De illegale markt floreert al sinds het verbod op knalvuurwerk. Dit gaat alleen maar groter worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |