Die peilingen jaquote:Op dinsdag 30 december 2025 19:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is een politieke meerderheid en uit vrij grootschalige peilingen blijkt ook dat 2/3e van de bevolking voorstander is van dit verbod.
https://www.ad.nl/gezond/(...)ppen-hoort~a73a23a0/quote:Op dinsdag 30 december 2025 16:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hoort nu bij het rijtje doemdenkers die serieus denken dat alcohol het volgende is dat compleet verbannen wordt.
Omdat er zoveel kutboomers zijn. Onder mensen van onze leeftijd en jongeren is dat percentage aanzienlijk kleiner.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is een politieke meerderheid en uit vrij grootschalige peilingen blijkt ook dat 2/3e van de bevolking voorstander is van dit verbod.
Dus?quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:44 schreef Caland het volgende:
[..]
En in dat tweede jaar was het alsnog aanzienlijk minder dan de jaren erna.
Ik denk niet dat jij in de positie bent om dat te beoordelen. Inderdaad, veel heeft een risico en men heeft besloten dit aan banden te leggen. Dan houdt het op.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:35 schreef Elan het volgende:
[..]
De meeste burgers zijn er helemaal niet klaar mee. Waar ze wel klaar mee zijn is agressie tegen hulpverleners en het aandeel van illegaal vuurwerk daar in.
Hoeft het ook helemaal geen oudjaar voor te zijn om mensen zich te laten misdragen, zie de recente excessen bij Ajax.
En die ziekenhuizen moeten niet zo zeiken en gewoon lekker hun werk doen. Er zijn talloze compleet onnozele bezigheden waardoor mensen in het ziekenhuis terecht komen. Van de barbecue en wielrennen tot uit de hand gelopen seksspelletjes, skeeleren, te hard rijden, teveel drinken en ga zo maar door. In potentie is alles een risico.
Lol, als je denkt dat de jongere generaties voornamelijk vuurwerk afsteken leef je echt in een andere wereld.quote:
Straks lopen ze miljarden aan accijnzen mis, mensen super gezond en worden 95, en omdat geld ergens vandaan moet komen betaal je je straks (nog meer) scheel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:50 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/gezond/(...)ppen-hoort~a73a23a0/
'Geen drank meer bij Albert Heijn': deskundige vindt dat alcohol niet bij dagelijkse boodschappen hoort
Eén biertje of wijntje per dag, dat kan toch geen kwaad? Zeker wel, stellen experts, die vinden dat de overheid veel duidelijker moet maken dat alcohol áltijd risico's met zich meebrengt. ,,Er bestaat geen veilige ondergrens.'' De tijd lijkt rijp voor een omslag, omdat we - mede door Dry January - kritischer naar drankgebruik zijn gaan kijken.
Dat is de tendens van allerlei peilingen de afgelopen decennia waarbij dat percentage steeds verder oploopt. Dat het niet in je straatje past betekent niet dat een onderzoek met bijna ruim 50K mensen niet representatief is natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Die peilingen jaWij van WC Eend adviseren WC Eend. Je kunt het sturen zoals je wil. En dat doen ze.
Geen los zand. Gebaseerd op 2 jaar zonder vuurwerkverkooppunten en die 2 jaar zijn beduidend rustiger dan andere jaren. Dan is het logisch dat je op basis van die statistiek ook beleid gaat voeren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:52 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus?
Alsnog een stijging van zowat 100% met het voorgaande jaar met een verbod. Het gaat er mij om dat bij een algeheel verbod en GEEN handhaving, er steeds meer mensen zijn die de regels aan de laars lappen terwijl er hier wordt geroepen dat het afsteken van vuurwerk steeds minder zou worden en uit zou sterven.
Dat is dus een aanname gefundeerd op los zand.
Wie zegt dat het niet in mijn straatje past?quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is de tendens van allerlei peilingen de afgelopen decennia waarbij dat percentage steeds verder oploopt. Dat het niet in je straatje past betekent niet dat een onderzoek met bijna ruim 50K mensen niet representatief is natuurlijk.
Omdat die kaalgeplukt worden en amper rond kunnen komen dus die hebben daar geen geld voor.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Lol, als je denkt dat de jongere generaties voornamelijk vuurwerk afsteken leef je echt in een andere wereld.
Mensen worden 95 en er is nu al een tekort in de zorg. Door die vergrijzing straks nog meer problemen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Straks lopen ze miljarden aan accijnzen mis, mensen super gezond en worden 95, en omdat geld ergens vandaan moet komen betaal je je straks (nog meer) scheel.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:55 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wie zegt dat het niet in mijn straatje past?
quote:Op zondag 21 december 2025 18:35 schreef de_boswachter het volgende:
Wij doen hier altijd met de straat. Ik leg dit jaar zelf 3 meijer bij. Denk voor ¤3000 aan vuurwerk zoiets.
@:wereldgozer
Ja, en morgen in een ander topic kopen ze elke week een nieuwe telefoon en gaan 5 keer per jaar vliegen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat die kaalgeplukt worden en amper rond kunnen komen dus die hebben daar geen geld voor.
Ook die mensen van "oooooohhh, mijn poes krijgt zere oortjes."quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat die kaalgeplukt worden en amper rond kunnen komen dus die hebben daar geen geld voor.
Grootste percentage die pro vuurwerkverbod zijn zijn boomers en ouderen.
Een statistiek die aantoont dat tijdens die 2 jaar en een verbod op legaal vuurwerk, er een toename van 100% is aan gewonden door illegaal vuurwerk. Ja, daar moet je beleid op gaan voeren ja.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Geen los zand. Gebaseerd op 2 jaar zonder vuurwerkverkooppunten en die 2 jaar zijn beduidend rustiger dan andere jaren. Dan is het logisch dat je op basis van die statistiek ook beleid gaat voeren.
????quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:58 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja, en morgen in een ander topic kopen ze elke week een nieuwe telefoon en gaan 5 keer per jaar vliegen.
Elangenot
Je negeert voor het gemak maar even de tendens.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een statistiek die aantoont dat tijdens die 2 jaar en een verbod op legaal vuurwerk, er een toename van 100% is aan gewonden door illegaal vuurwerk. Ja, daar moet je beleid op gaan voeren ja.
Ja dat is helaas de gemiddelde Nederlander anno 2025.quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ook die mensen van "oooooohhh, mijn poes krijgt zere oortjes."
Heel de wereld moet zich daaraan aanpassen.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 19:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een statistiek die aantoont dat tijdens die 2 jaar en een verbod op legaal vuurwerk, er een toename van 100% is aan gewonden door illegaal vuurwerk. Ja, daar moet je beleid op gaan voeren ja.
Als we echt iets willen doen waar iedereen beter van word, dan moet betaald voetbal verboden worden. Veel minder druk op de politie, ziekenhuizen en veel beter voor het milieu.quote:Op dinsdag 30 december 2025 18:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja dat argument is nu echt al 80 keer voorbij gekomen maar het gaat om veel meer dan dat. De vraag vanuit hulpverleners op straat, mensen in de medische wereld, luchtkwaliteit, afval, (huis)dieren en burgers die sowieso wel klaar zijn met de traditie in huidige vorm. Dat komt allemaal samen in de nieuwe wet en dat focust zich niet alleen op de straten, ziekenhuizen of luchtkwaliteit. Het is het hele pakket samen.
Welke maatregelen zou je moeten nemen voor je dieren dan? Medicatie worden ze vooral angstiger van. Verder kan je weinig doen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Waarom gaat het steeds over geld en wetten en vuurwerkverkoop maar hoor ik bedroevend weinig mensen over hun dieren en de maatregelen die ze nemen. Ik hoor me hier een gigantische knallen en morgen is dat in -tigvoud.
Denk om uw dieren!!!!!!!
Grappig want daar is ooit onderzoek naar gedaan. Het betaald voetbal levert de Nederlandse economie een directe en indirecte bijdrage op van ruim 2 miljard euro. Ook niet gek gezien de belastingen die worden afgedragen en o.a. de horecavoorzieningen die erdoor gespekt worden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Als we echt iets willen doen waar iedereen beter van word, dan moet betaald voetbal verboden worden. Veel minder druk op de politie, ziekenhuizen en veel beter voor het milieu.
Die onzin kost klauwen met geld, levert een hoop ellende op en er komt bij bijvoorbeeld de politie meer ruimte om zaken op te pakken.
Ik kan me voorstellen dat als je niet van voetbal houdt dat je dat een enorm lollig plan vindt. Ik denk dat als je kijkt naar de haalbaarheid je snel van een koude kermis thuiskomt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Als we echt iets willen doen waar iedereen beter van word, dan moet betaald voetbal verboden worden. Veel minder druk op de politie, ziekenhuizen en veel beter voor het milieu.
Die onzin kost klauwen met geld, levert een hoop ellende op en er komt bij bijvoorbeeld de politie meer ruimte om zaken op te pakken.
Advocaat door de brokken en in de bench stoppen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Welke maatregelen zou je moeten nemen voor je dieren dan? Medicatie worden ze vooral angstiger van. Verder kan je weinig doen.
Jij negeert de tendens kerel, je spiegelt een jaarwisseling zonder vuurwerk met die van met vuurwerk. Een tendens geeft juist mijn gelijk aan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Je negeert voor het gemak maar even de tendens.
[ afbeelding ]
Zelfs als je volgend jaar ‘slechts’ een afname van 10-20% hebt kan je er vanuit gaan dat die trend zich verder doorzet en het beleid dus succesvol is.
Blijf je bij ze?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Welke maatregelen zou je moeten nemen voor je dieren dan? Medicatie worden ze vooral angstiger van. Verder kan je weinig doen.
Zelf nu geen huisdieren in huis maar toen dat wel het geval was, altijd ja.quote:
quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij negeert de tendens kerel, je spiegelt een jaarwisseling zonder vuurwerk met die van met vuurwerk.
Je ziet dat het aantal gewonden de laaatste 3 jaar aan het afnemen was? Dalende trend…toch?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]dat is jouw conclusie? Van 1100+/1200+ naar 300+ en 700+. Reken maar van yes dat men dat heeft uitgezocht en dat daarom heeft meegenomen in de besluitvorming. En terecht.
Top! Maar er zullen ook mensen zijn die hard naar buiten rennen en hun dieren achterlaten. Dat kun je niet maken. Dieren begrijpen gewoon niet wat er aan de hand is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zelf nu geen huisdieren in huis maar toen dat wel het geval was, altijd ja.
Ja je hebt het steeds over een verdubbeling maar zelfs met die verdubbeling substantieel minder gewonden dan in jaren waarin er vuurwerk werd verkocht. Of je negeert dat gegeven bewust of je bent waanzinnig dom.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij negeert de tendens kerel, je spiegelt een jaarwisseling zonder vuurwerk met die van met vuurwerk. Een tendens geeft juist mijn gelijk aan.
Kijk de laatste 3 jaar met consumenten vuurwerk (een dalende lijn in gewonden)
En kijk de twee jaar daarvoor zonder consumenten vuurwerk een verdubbeling in het aantal gewonden.
Dan zie je toch zelf ook het verschil in tendens?
Je ziet toch letterlijk wat er gebeurt als het niet legaal verkrijgbaar is? Waarom blijf je zo lang hangen in deze act alsof je het niet snaptquote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je ziet dat het aantal gewonden de laaatste 3 jaar aan het afnemen was? Dalende trend…toch?
En je ziet hopelijk ook dat het aantal gewonden explosief steeg tijdens de periode met een vuurwerkverbod. Stijgende trend…toch?
Daarnaast
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-heftiger~a5ca5f46/
De verwondingen worden ook erger door de afwezigheid van legaal relatief veilig knalvuurwerk.
Nee, je weet niet wat een tendens/trend is?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]dit kan niet echt zijn. Dit is een grapje toch?
De horeca zal er vast aan verdienen, maar er gaat zoveel capaciteit aan verloren kwa politie dat daar heel veel valt te halen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Grappig want daar is ooit onderzoek naar gedaan. Het betaald voetbal levert de Nederlandse economie een directe en indirecte bijdrage op van ruim 2 miljard euro. Ook niet gek gezien de belastingen die worden afgedragen en o.a. de horecavoorzieningen die erdoor gespekt worden.
Bij vuurwerk word er toch ook geen rekening gehouden met de voorstanders?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als je niet van voetbal houdt dat je dat een enorm lollig plan vindt. Ik denk dat als je kijkt naar de haalbaarheid je snel van een koude kermis thuiskomt.
Ik denk dat het ook deels een kosten/batenanalyse is. Volkssport nummer 1 vergelijken met een obscure hobby waar 75% van Nederland niet eens aan meedoet en nauwelijks iets oplevert gaat mij iets te ver in ieder geval.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:17 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
De horeca zal er vast aan verdienen, maar er gaat zoveel capaciteit aan verloren kwa politie dat daar heel veel valt te halen.
Het milieu is tegenwoordig toch ook zo belangrijk? Net als de herrie etc? Datzijn ook de argumenten voor het vuurwerkverbod.
Denk niet dat de meeste dierenbezitters zo zijn eerlijk gezegd. En als ze wel zo zijn zullen ze ook de rest van het jaar kut met hun beesten omgaan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Top! Maar er zullen ook mensen zijn die hard naar buiten rennen en hun dieren achterlaten. Dat kun je niet maken. Dieren begrijpen gewoon niet wat er aan de hand is.
Er wordt al ellenlang alleen maar rekening gehouden met de voorstanders.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:18 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Bij vuurwerk word er toch ook geen rekening gehouden met de voorstanders?
Ik zie vooral 6 staafjes met ongeveer 1200 HAP bezoekjes en 400 SEH bezoekjes. En er zijn er 2 waarbij er een vuurwerkverbod was die extreem veel lagere cijfers heeft bij beide.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:16 schreef tja77 het volgende:
Je bent het er niet mee eens dat er de laatste 3 jaar zonder vuurwerkverbod een afname was in het aantal gewonden?
In de periode dat het niet verkrijgbaar was zie je een stijging van 400 naar 800 gewonden ja, of ga je die stijging negeren omdat het niet in jouw straatje past?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je ziet toch letterlijk wat er gebeurt als het niet legaal verkrijgbaar is? Waarom blijf je zo lang hangen in deze act alsof je het niet snapt
Hoe is dat onderzocht? Heel benieuwd of dat klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:12 schreef tja77 het volgende:
De verwondingen worden ook erger door de afwezigheid van legaal relatief veilig knalvuurwerk.
Dus linksom of rechtsom: véél minder gewonden dan vóór en na het verbod?quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:24 schreef tja77 het volgende:
[..]
In de periode dat het niet verkrijgbaar was zie je een stijging van 400 naar 800 gewonden ja, of ga je die stijging negeren omdat het niet in jouw straatje past?
Wat als je die trend doorzet:
1e vuurwerkvrije jaarwisseling —> 400 gewonden
2e vuurwerkvrije jaarwisseling —> 800 gewonden
3e vuurwerkvrije jaarwisseling —> 1.200-1.600 gewonden?
Je kunt het wel proberen in het belachelijke te trekken, maar jij negeert het effect van slechts een 1 malige jaarwisseling zonder vuurwerk en wanneer dat verbod langer duurt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |