Die winkels zijn in januari al open, je kan over een paar weken als gewoon vuurwerk kopen. In Duitsland zijn ze enkel open de laatste 3 dagen van het jaar en is er voornamelijk (op wat licht knalvuurwerk en vuurpijltjes) niks beschikbaar wat in Nederland illegaal is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar eerst werd er gezegd dat men het in de zomer al ophaalt (of in maart al naar België rijdt) en vervolgens werd dat afgezwakt naar dat je het pas rond de jaarwisseling kan afhalen. Dat spreekt elkaar nogal tegen.
Dan heb je een eigen definitie van Tokkie. Zo kun je iedereen een Tokkie vinden als iets je niet aanstaat.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Slaat allemaal nergens op en ik ben verre van een modelburger. Ik vind vuurwerk afsteken sowieso al een hoog tokkiegehalte hebben. Maar dat is slechts mijn mening. Maar als het straks verboden is en alles is illegaal, dan heb ik er geen andere passende definitie voor dan dat je een tokkie bent als je dan toch denkt vuurwerk af te moeten steken.
Mijn ervaring is dat verreweg het meeste vuurwerk toch wel in tokkiewijken wordt afgestoken. Ik heb er in best een aantal gewoond.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je een eigen definitie van Tokkie. Zo kun je iedereen een Tokkie vinden als iets je niet aanstaat.
is het hebben van een mening verboden dan? Wat je met mijn mening doet moet je verder geheel zelf weten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je een eigen definitie van Tokkie. Zo kun je iedereen een Tokkie vinden als iets je niet aanstaat.
Ik heb in mijn leven 1 keer in een tokkiewijk/volksbuurt/achterstandswijk (noem het wat je wil) oud/nieuw gevierd. Ik heb echt nog nooit zoveel chaos op 1 avond gezien.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat verreweg het meeste vuurwerk toch wel in tokkiewijken wordt afgestoken. Ik heb er in best een aantal gewoond.
Mijn ervaring is dat het overal afgestoken wordt behalve bij ouderen en kouwe kak. Toen ik in een volkswijk woonde was er een groep fanatiekelingen die groots inkocht en letterlijk met de pet rond ging om de show voor de wijk te bekostigen. Eigenlijk hun tijd vooruit zoals de overheid het graag ziet, uitgerekend een wijk die jij Tokkiewijk noemt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat verreweg het meeste vuurwerk toch wel in tokkiewijken wordt afgestoken. Ik heb er in best een aantal gewoond.
Die vraag kun je zelf wel beantwoorden. Tevens heb je daarmee je eigen vraag beantwoord.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
is het hebben van een mening verboden dan? Wat je met mijn mening doet moet je verder geheel zelf weten.
Logisch toch, mensen met bezit slopen hun eigen eigendommen niet en ook niet van hun buurtbewoners.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb in mijn leven 1 keer in een tokkiewijk/volksbuurt/achterstandswijk (noem het wat je wil) oud/nieuw gevierd. Ik heb echt nog nooit zoveel chaos op 1 avond gezien.
Ik denk dat je daar de spijker op z’n kop slaat. Alcohol is absoluut één van de aanjagers waarom dit verbod uiteindelijk tot stand is gekomen, omdat de hulpverleners aangeven dat het over het algemeen het werk nog veel moeilijker maakt. Dan komen daar nog een paar andere argumenten overheen mbt milieu, (huis)dieren en afval waardoor zo’n verbod uiteindelijk te beargumenteren viel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten accepteren dat alcohol de gemene deler is qua problematiek. Geïntoxiceerden vormen ook een groot deel van de problematiek bij de vuurwerkslachtoffers.
Over de breedte zorgt alcohol voor duizenden slachtoffers; maar laten we ons vooral druk maken om siervuurwerk.
Maar hoezo zou het verbod nu het door beide Kamers is goedgekeurd er niet meer kunnen komen dan? Het heet Wet Veilige Jaarwisseling en bestaat sinds 1 juli 2025. Ik snap niet waarom mensen nog doen alsof het nog niet bestaat?quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:51 schreef AchJa het volgende:
Mocht dat verbod er daadwerkelijk komen dan
Oh dat gebeurde in mijn oude wijk ook wel. Maar dat ging dan ook altijd wel gepaard met het in de brand zetten van al dan niet overbodige huisraad, auto's, vernielingen en een jaarlijks kat en muis spel met de ME. Al werd dat rond 2005-2010 ergens wel wat rustiger allemaal.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat het overal afgestoken wordt behalve bij ouderen en kouwe kak. Toen ik in een volkswijk woonde was er een groep fanatiekelingen die groots inkocht en letterlijk met de pet rond ging om de show voor de wijk te bekostigen. Eigenlijk hun tijd vooruit zoals de overheid het graag ziet, uitgerekend een wijk die jij Tokkiewijk noemt.
Hard life...quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh dat gebeurde in mijn oude wijk ook wel. Maar dat ging dan ook altijd wel gepaard met het in de brand zetten van al dan niet overbodige huisraad, auto's, vernielingen en een jaarlijks kat en muis spel met de ME. Al werd dat rond 2005-2010 ergens wel wat rustiger allemaal.
Wel gelachen hoor.
Ik werd een soort van volwassen, kreeg een baan en kon een appartement elders kopen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:00 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hard life...
Hoe ben je ontsnapt aan deze Ghetto
En je ouders achter gelaten bij die tokkies?quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik werd een soort van volwassen, kreeg een baan en kon een appartement elders kopen.
Het is nog steeds een initiatiefwet. Ik ga er ook wel vanuit dat het formeel afgehamerd gaat worden. Neemt niet weg dat het nog steeds niet bekrachtigd is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:53 schreef Buitendam het volgende:
Maar hoezo zou het verbod nu het door beide Kamers is goedgekeurd er niet meer kunnen komen dan? Het heet Wet Veilige Jaarwisseling en bestaat sinds 1 juli 2025. Ik snap niet waarom mensen nog doen alsof het nog niet bestaat?
Die verhuisden eigenlijk daarvoor al, rond mijn vijftiende, naar een wat rustigere wijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:04 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
En je ouders achter gelaten bij die tokkies?
Dus eigenlijk zijn je ouders ontsnapt aan die tokkies.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Die verhuisden eigenlijk daarvoor al, rond mijn vijftiende, naar een wat rustigere wijk.
Weg was het plezier.
Een initiatiefwet houdt alleen maar in dat het door de kamer is voorgesteld ipv de regeringquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is nog steeds een initiatiefwet. Ik ga er ook wel vanuit dat het formeel afgehamerd gaat worden. Neemt niet weg dat het nog steeds niet bekrachtigd is.
Absoluut. HatertGodquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:07 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn je ouders ontsnapt aan die tokkies.
Maar waren ze wel tokkies net als jij de eerste 15 jaar van je leven.
Tokkies be tokkies.
Een initiatiefwet wil zeggen dat het door Kamerleden is opgezet en niet door de betrokken minister of staatssecretaris. Het zegt niets over de staat van de wet. De wet is door beide Kamers en dus is de volksvertegenwoordiging klaar. Nu is het in Besluit over de compensatieregelingen etc. en dan wordt het gepubliceerd in de Staatscourant. Er is nu geen orgaan meer wat het kan tegenhouden, dus heeft het al een wetstitel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is nog steeds een initiatiefwet. Ik ga er ook wel vanuit dat het formeel afgehamerd gaat worden. Neemt niet weg dat het nog steeds niet bekrachtigd is.
Dus je woonde als tokkie met je tokkie ouders in een tokkie buurt?quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Absoluut. HatertGod@:insomnia2.0
Al staken mijn ouders dan weer geen vuurwerk af, ik wel.
Iets met brood en spelen... Ik houd mijn hart vast volgend jaar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:54 schreef Caland het volgende:
Maar dat ging dan ook altijd wel gepaard met het in de brand zetten van al dan niet overbodige huisraad, auto's, vernielingen en een jaarlijks kat en muis spel met de ME.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |