Belgie. Duitsland heeft niet het hele jaar door vuurwerk in de winkel liggen.quote:Op maandag 8 december 2025 16:40 schreef augurk2025 het volgende:
Ik weet niet wat de oplossing is. Die kankerzooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen
Tja, de mensen die het om de haverklap afsteken en met illegale rommel komen zijn natuurlijk het probleem. Dit hele probleem was er niet geweest als mensen zich gewoon netjes aan de regels hadden gehouden (waar echt wel uitgebreid en leuk vuurwerk binnen valt) en het bij oudjaarsdag hadden gehouden. Elke keer als ik een knal hoor nu weet ik dat het dus weer iemand is aan wie we een totaalverbod te danken hebben.quote:Op maandag 8 december 2025 16:40 schreef augurk2025 het volgende:
Ik weet niet wat de oplossing is. Die kankerzooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen
Vorig jaar ben ik in een dorp naast Antwerpen met de vriendengroep oud en nieuw gaan vieren, villa afgehuurd. Daar was ook een vuurwerkverbod. Nederlanders als wij zijn dachten we dat daar ook wel niemand zich eraan zou houden en aldaar een doosje vuurwerk gekocht.quote:Op maandag 8 december 2025 16:40 schreef augurk2025 het volgende:
Ik weet niet wat de oplossing is. Die zooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen
Hangt van de regio of. In genoeg regio's trekken ze zich in België ook niks aan van de lokale verbodenquote:Op maandag 8 december 2025 18:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Vorig jaar ben ik in een dorp naast Antwerpen met de vriendengroep oud en nieuw gaan vieren, villa afgehuurd. Daar was ook een vuurwerkverbod. Nederlanders als wij zijn dachten we dat daar ook wel niemand zich eraan zou houden en aldaar een doosje vuurwerk gekocht.
Dood- en doodstil om 12 uur. Heel ver in de verte hoorde je licht iets vanuit Antwerpen. Ook maar niet aangedurfd om dat ding af te steken dus
Daarom verbaasde het mij zo dat je in een dorp dat feitelijk tegen Antwerpen aan ligt exact niks hoorde.quote:Op maandag 8 december 2025 19:31 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Hangt van de regio of. In genoeg regio's trekken ze zich in België ook niks aan van de lokale verboden
Of handhaven op het probleem ipv het tegenovergestelde aan te pakkenquote:Op maandag 8 december 2025 17:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, de mensen die het om de haverklap afsteken en met illegale rommel komen zijn natuurlijk het probleem. Dit hele probleem was er niet geweest als mensen zich gewoon netjes aan de regels hadden gehouden (waar echt wel uitgebreid en leuk vuurwerk binnen valt) en het bij oudjaarsdag hadden gehouden. Elke keer als ik een knal hoor nu weet ik dat het dus weer iemand is aan wie we een totaalverbod te danken hebben.
Overdrijven is ook een vakquote:Op maandag 8 december 2025 19:25 schreef Discombobulate het volgende:
Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik en kerstbomen, hier en daar wat lawinepijlen, etc., dat gaat de komende jaren niet veranderen door een vuurwerkverbod.
Normaal vuurwerk is echt het probleem niet.quote:
Nee, maar "Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik"quote:
Ik woonde in een groot dorp/kleine stad en zelfs daar stond heel veel in de fik.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nee, maar "Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik"
Is nogal overdreven niet?
De door jouw uitgeademde CO2 is een probleem voor de gezondheid van de overige burgers. Waarom moeten we dat anno 2025 nog accepteren eigenlijk?quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:05 schreef bianconeri het volgende:
Het is best wel sneu dat de pro groep altijd maar moet gaan janken over ´´alles verbieden´´.
Alsof 1 maatregel gelijk staat aan het maken van een politiestaat of wat voor onzin dan ook.
De Nederlandse overheid heeft als taak om te zorgen voor de burgers, voor gezondheid en voor veiligheid.
Vuurwerk is gewoon een kansloos ding dat elk jaar voor zeer grote problemen zorgt.
Mensen die sterven, dieren die sterven, huizen en auto´s die in brand vliegen, geweld onderling en tegen hulpverleners en veel schade aan het milieu.
Er is geen enkel voordeel aan vuurwerk, alleen maar heel veel grote nadelen.
Waarom zou zoiets nog geaccepteerd moeten worden anno 2025?
En het is niet alsof hiermee de overheid al het plezier weg zou halen, alsof het hele leven om vuurwerk draait :´)
Bijna nog erger dan die 15 jarigen en social media in Australie.
Het meeste dat je noemt gaat niet verdwijnen door legaal vuurwerk aan te pakkenquote:Op dinsdag 9 december 2025 14:05 schreef bianconeri het volgende:
Het is best wel sneu dat de pro groep altijd maar moet gaan janken over ´´alles verbieden´´.
Alsof 1 maatregel gelijk staat aan het maken van een politiestaat of wat voor onzin dan ook.
De Nederlandse overheid heeft als taak om te zorgen voor de burgers, voor gezondheid en voor veiligheid.
Vuurwerk is gewoon een kansloos ding dat elk jaar voor zeer grote problemen zorgt.
Mensen die sterven, dieren die sterven, huizen en auto´s die in brand vliegen, geweld onderling en tegen hulpverleners en veel schade aan het milieu.
Er is geen enkel voordeel aan vuurwerk, alleen maar heel veel grote nadelen.
Waarom zou zoiets nog geaccepteerd moeten worden anno 2025?
En het is niet alsof hiermee de overheid al het plezier weg zou halen, alsof het hele leven om vuurwerk draait :´)
Bijna nog erger dan die 15 jarigen en social media in Australie.
Precies wat ik in mijn post bedoel. Er wordt door de pro-groep echt op de meest belachelijke dingen terugvallen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:49 schreef GereDathan het volgende:
[..]
De door jouw uitgeademde CO2 is een probleem voor de gezondheid van de overige burgers. Waarom moeten we dat anno 2025 nog accepteren eigenlijk?
Verdwijnen niet, dat lukt praktisch nooit ongeacht met wat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:00 schreef Friday12 het volgende:
Het meeste dat je noemt gaat niet verdwijnen door legaal vuurwerk aan te pakken
Onzin. Meeste shit gebeurt met illegaal waar nooit op gehandhaafd word.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies wat ik in mijn post bedoel. Er wordt door de pro-groep echt op de meest belachelijke dingen terugvallen.
Of nee, laten we lekker de hele mensheid uitroeien.
[..]
Verdwijnen niet, dat lukt praktisch nooit ongeacht met wat.
Echter door het te verbieden stopt wel een groot deel daarvan.
Het is helaas zo in Nederland dat als een kleine groep iets maar hard genoeg blèrt dat hiernaar geluisterd wordt. De onderliggende, daadwerkelijke, problemen pakken we niet aan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 15:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies wat ik in mijn post bedoel. Er wordt door de pro-groep echt op de meest belachelijke dingen terugvallen.
Of nee, laten we lekker de hele mensheid uitroeien.
[..]
Zolang je in België en Duitsland volop vuurwerk kunt kopen gaat een groot deel niet stoppen de komende jaren. We weten allemaal dat de handhaving in NL een lachertje is tenslotte. Waarom zou je je daar druk over maken, laat ze maar bewijzen dat jij iets aangestoken hebt.quote:Verdwijnen niet, dat lukt praktisch nooit ongeacht met wat.
Echter door het te verbieden stopt wel een groot deel daarvan.
Tja wat valt onder kinderen?quote:
Jawel: vanaf november hoor je in Den Haag al geknal van vuurwerk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Normaal vuurwerk is echt het probleem niet.
Juist daarin zijn ze ernstig tekortgeschoten de laatste jaren door steeds minder en minder te handhaven.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:05 schreef bianconeri het volgende:
Het is daar sowieso knettergek. Zou er echt nooit bij willen zijnquote:Op woensdag 10 december 2025 12:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De gemeente Valencia heeft de vuurwerkregels tijdens Las Fallas de laatste jaren aangescherpt mede omdat met name Nederlanders zich niet normaal konden gedragen. In 2025 meerdere Nederlanders beboet voor het afsteken van zwaar, verboden vuurwerk tijdens Fallas.
https://spanjevandaag.com(...)m_source=chatgpt.com
Klopt, maar 1 groep weet zich daar nog te misdragen.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:55 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Het is daar sowieso knettergek. Zou er echt nooit bij willen zijn
Bij de laatste keer rellen waren het vooral locals die aan het rellen waren tegen de politie tijdens las fallas.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De gemeente Valencia heeft de vuurwerkregels tijdens Las Fallas de laatste jaren aangescherpt mede omdat met name Nederlanders zich niet normaal konden gedragen. In 2025 meerdere Nederlanders beboet voor het afsteken van zwaar, verboden vuurwerk tijdens Fallas.
https://spanjevandaag.com(...)m_source=chatgpt.com
Slecht gehandhaafd. Extreem terleurstellend want volgend jaar gebeurd dit natuurlijk niet meer na het verbodquote:Op zaterdag 13 december 2025 12:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)door-vuurwerk-in-oss
Stoer hoor. En een verdere ondersteuning voor een verkoopverbod.
Verbaasd me niets, we zijn allemaal zeikers geworden, lekker de ladder achter ons omhoog trekken.quote:
Dit. Of ze zijn als een blad aan een boom gedraaid omdat 'iedereen het ook vindt'quote:Op zondag 28 december 2025 13:20 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Verbaasd me niets, we zijn allemaal zeikers geworden, lekker de ladder achter ons omhoog trekken.
"Vond ik vroeger leuk, nu niet meer dus nu moeten we het verbieden!"
En als je echt vraagt, hebben die mensen die voor een vuurwerk verbod stemmen met name een hekel aan de zware bommen die al lang verboden zijn.
Of, ik zeg maar wat, het is zo ontzettend uit de hand gelopen met weken tot maanden overlast voor 31 december en enorm veel gewonden, zelfs doden en vernielingen tijdens O&N dat mensen het niet meer oke vinden.quote:Op zondag 28 december 2025 13:20 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Verbaasd me niets, we zijn allemaal zeikers geworden, lekker de ladder achter ons omhoog trekken.
"Vond ik vroeger leuk, nu niet meer dus nu moeten we het verbieden!"
En als je echt vraagt, hebben die mensen die voor een vuurwerk verbod stemmen met name een hekel aan de zware bommen die al lang verboden zijn.
ik heb juist het idee dat het de maanden voor O&N alleen maar rustiger is gewordenquote:Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of, ik zeg maar wat, het is zo ontzettend uit de hand gelopen met weken tot maanden overlast voor 31 december en enorm veel gewonden, zelfs doden en vernielingen tijdens O&N dat mensen het niet meer oke vinden.
Vroegah was het niet zo heftig als het tegenwoordig is. Dat is echt buiten alle proportie.
Juist met een verbod werk je dat in de hand, maar dat gaan we over een paar jaar wel weer zien.quote:Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of, ik zeg maar wat, het is zo ontzettend uit de hand gelopen met weken tot maanden overlast voor 31 december en enorm veel gewonden, zelfs doden en vernielingen tijdens O&N dat mensen het niet meer oke vinden.
Vroegah was het niet zo heftig als het tegenwoordig is. Dat is echt buiten alle proportie.
volgens mij zijn dit soort metingen zo in accuraat als de pest. Alleen Facebook Anita's reageren hier opquote:
Nog altijd komt dat 90% door al illegaal spulquote:Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus laten we het legale siervuurwerk verbieden waar vader en zoon van genietenquote:Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wellicht overdreven, maar uiteindelijk hebben we dat voor de volle 100% te danken aan eigenlijk drie groepen mensen:quote:Op zondag 28 december 2025 15:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dus laten we het legale siervuurwerk verbieden waar vader en zoon van genieten
Prima stap om het gebruik van artikelen die we ook 'vuurwerk' noemen te denormaliseren.quote:Op zondag 28 december 2025 15:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dus laten we het legale siervuurwerk verbieden waar vader en zoon van genieten
En dat kwam door vuurwerk wat hier uit de winkel kwam?quote:Op zondag 28 december 2025 14:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Meh.
Ik gun ieder z'n pleziertje, maar er is elk jaar menselijk leed en schade. Doktoren en artsen waarschuwen elk jaar opnieuw. Dat allemaal te danken aan malloten die niet met vuurwerk kunnen omgaan.
Vuurwerk gooien naar hulpverleners. Vuurwerk gooien naar mensen die hun hond uitlaten.
Het opblazen van straatmeubilair. De bizarre aantallen autos die in de brand gaan.
Dit jaar was op 9 November al het eerste dodelijke vuurwerk-slachtoffer.
1. boeit me echt niet als iemand een sierpotje afsteekt. Dat knalt nauwelijks, en maakt minder lawaai dan een vuilniswagen in je straatquote:Op zondag 28 december 2025 15:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is wellicht overdreven, maar uiteindelijk hebben we dat voor de volle 100% te danken aan eigenlijk drie groepen mensen:
1. Mensen die voor de jaarwisseling (zeker ruim ervoor) al vuurwerk afsteken
2. Mensen die illegaal vuurwerk afsteken
3. Mensen die zich niet normaal gedragen en met vuurwerk gooien, er dingen mee opblazen, etc
Als iemand in één van die groepen zit kun je die persoon bedanken voor het algehele verbod.
Heb jij de tijd om de herkomst van vuurwerk te inspecteren dat aangestoken op je af komt gegooid?quote:Op zondag 28 december 2025 16:09 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
En dat kwam door vuurwerk wat hier uit de winkel kwam?
Dat is geen hogere wiskundequote:Op zondag 28 december 2025 16:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Heb jij de tijd om de herkomst van vuurwerk te inspecteren dat aangestoken op je af komt gegooid?
Punt is dat die groepen mensen er voor zorgen dat het nu verboden wordt. Dat was niet gebeurd als iedereen zich normaal had gedragen. Als een kleuter die zijn speelgoed in moet leveren omdat hij er niet normaal mee om kan gaan.quote:Op zondag 28 december 2025 16:13 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
1. boeit me echt niet als iemand een sierpotje afsteekt. Dat knalt nauwelijks, en maakt minder lawaai dan een vuilniswagen in je straat
3. Dingen opblazen is met het huidige legale vuurwerk niet mogelijk.
Dan bij je 2e punt over, en dat is dus al illegaal. Wie gaat daar iets mee winnen?
Klopt, maar moet het broertje van die kleuter dan ook zijn speelgoed inleveren, die wel gewoon normaal doet?quote:Op zondag 28 december 2025 16:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Punt is dat die groepen mensen er voor zorgen dat het nu verboden wordt. Dat was niet gebeurd als iedereen zich normaal had gedragen. Als een kleuter die zijn speelgoed in moet leveren omdat hij er niet normaal mee om kan gaan.
Want als je agenten bekogeld met vuurwerk uit Nederlandse winkels dan is het geen probleem.quote:
Die worden niet met een sierpot bekogeld.quote:Op zondag 28 december 2025 16:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Want als je agenten bekogeld met vuurwerk uit Nederlandse winkels dan is het geen probleem.
Kijk gewoon even goed met welk soort vuurwerk je bekogeld bent, en onderneem eventueel op basis van je eigen waarneming actie.
Denk je echt dat agenten met compounds worden bekogeldquote:Op zondag 28 december 2025 16:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Want als je agenten bekogeld met vuurwerk uit Nederlandse winkels dan is het geen probleem.
Kijk gewoon even goed met welk soort vuurwerk je bekogeld bent, en onderneem eventueel op basis van je eigen waarneming actie.
Ik denk dat er geen mogelijkheden zijn zolang bepaalde soorten vuurwerk legaal zijn. En is het wel zo zwart/wit als je denkt? Tuurlijk zijn de meeste verkooppunten volgens het boekje. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.quote:Op zondag 28 december 2025 16:26 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Denk je echt dat agenten met compounds worden bekogeld
Dat is echt een aanname, ieder verkooppunt krijgt minstens 1x in die 3 dagen dat ze mogen verkopen controle. Vaak zelfs nog wel vaker.quote:Op zondag 28 december 2025 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik denk dat er geen mogelijkheden zijn zolang bepaalde soorten vuurwerk legaal zijn. En is het wel zo zwart/wit als je denkt? Tuurlijk zijn de meeste verkooppunten volgens het boekje. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
Die gaan dat risico echt niet nemen hoor. Tuurlijk komt dat allemaal van over de grens. En dat zal komende jaren nog steeds gebeuren.quote:Op zondag 28 december 2025 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
Uh ja?quote:Op zondag 28 december 2025 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
De Nederlander kennende zal er dit jaar een stijging zijn, want voor meerdere jaren ingeslagen.quote:Op zondag 28 december 2025 16:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die gaan dat risico echt niet nemen hoor. Tuurlijk komt dat allemaal van over de grens. En dat zal komende jaren nog steeds gebeuren.
Daarom voelt dit verbod zo kansloos. Ik kan zo wat argumenten voor verzinnen maar het argument dat vooral wordt gebruikt is gewoon vals sentiment.
We gaan het zien komende jaren. Mss zit ik er naast. Ik haal dit jaar niks meer. Geen zin meer in. Ik koop wel een extra dure fles champagne om mee te knallenIk kocht hiervoor altijd wat compounds en zie gewoon niet in welk gevaar en overlast daar in zit. Het zal wel aan mij liggen.
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.quote:Op zondag 28 december 2025 16:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Uh ja?
Jij denkt dat het in Nederland gemaakt wordt?
Even ter info: al het vuurwerk komt uit het buitenland. Er wordt in Nederland niets gemaakt.quote:Op zondag 28 december 2025 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.
Denk je echt dat zoveel mensen zelf de grens over gaan? met risico op hoge boetes
Dit bedoel ik. Het illegale vuurwerk IS al in Nederland.quote:Op zondag 28 december 2025 16:51 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Het illegale vuurwerk (nitraten, cobras en shells) wordt in februari/maart (als de politie weer met andere dingen bezig is) vanuit het buitenland naar NL gereden
Neem is een kijkje op telegram zou ik zeggen. Hoef je de grens niet over hoor....quote:Op zondag 28 december 2025 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik denk dat er geen mogelijkheden zijn zolang bepaalde soorten vuurwerk legaal zijn. En is het wel zo zwart/wit als je denkt? Tuurlijk zijn de meeste verkooppunten volgens het boekje. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
quote:Op zondag 28 december 2025 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.
Denk je echt dat zoveel mensen zelf de grens over gaan? met risico op hoge boetes
Waarom zou een vuurwerkhandelaar dat risico dan wel nemen? Me de kans op inbeslagname en sluiting en een nog veel hogere boete.quote:Op zondag 28 december 2025 16:32 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is echt een aanname, ieder verkooppunt krijgt minstens 1x in die 3 dagen dat ze mogen verkopen controle. Vaak zelfs nog wel vaker.
Ja maar niet door de fietsenwinkel die 3 dagen in het jaar wat vuurwerk verkooptquote:Op zondag 28 december 2025 16:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit bedoel ik. Het illegale vuurwerk IS al in Nederland.
je staat er van te kijken maar het komt voor, op kleine schaal weliswaar. En ja dat is oliedom en riskant.quote:Op zondag 28 december 2025 16:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou een vuurwerkhandelaar dat risico dan wel nemen? Me de kans op inbeslagname en sluiting en een nog veel hogere boete.
Dat loopt in de tonnen
kom dan is met een bron.quote:Op zondag 28 december 2025 16:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
je staat er van te kijken maar het komt voor, op kleine schaal weliswaar. En ja dat is oliedom en riskant.
Maar de vraag is er en de consument is bereid om riant te betalen.
net zo bizar als dat er nog steeds vuurwerkopslagplaatsen in woonwijken zijn.
Niet de fietsenwinkel, nee. er zijn wel meerdere vuurwerkhandelaren die telkens door blijven gaan, zelfs na meerdere keren betrapt te zijn op handel in illegaal vuurwerk.quote:Op zondag 28 december 2025 16:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja maar niet door de fietsenwinkel die 3 dagen in het jaar wat vuurwerk verkoopt
Dat is de dus gewoon de illegale vuurwerk handel die na het verbod gewoon blijft bestaan. Heeft niks met de legale vuurwerk verkooppunten in Nederland te maken.quote:Op zondag 28 december 2025 17:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)erk-vanuit-duitsland
Dit zijn handelaren. Dat is wat anders van verkopers met een fysieke winkel waar vader en zoon hun fonteintjes halen. Je weet echt van toeten nog blazenquote:Op zondag 28 december 2025 17:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)erk-vanuit-duitsland
Het word gewoon in Nederland verhandeld. Ik dacht dat we daar al waren? Is het weer niet goedquote:Op zondag 28 december 2025 17:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit zijn handelaren. Dat is wat anders van verkopers met een fysieke winkel waar vader en zoon hun fonteintjes halen. Je weet echt van toeten nog blazen
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkooptquote:Op zondag 28 december 2025 17:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het word gewoon in Nederland verhandeld. Ik dacht dat we daar al waren? Is het weer niet goed
absoluut niet. ik durf wel te wedden dat er in jouw woonplaats illegaal vuurwerk verhandeld word. dus niet door de koper zelf opgehaald.quote:Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkoopt
Nee, dat illegale vuurwerk wordt vanuit bergingen onder flats verkocht e.d. Heb ik bij die documentaire van Danny Ghosens gezien.quote:Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkoopt
Vroegah waren er juist aantoonbaar meer rellen, gewonden en doden.quote:Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat zo?quote:Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Vroegah waren er juist aantoonbaar meer rellen, gewonden en doden.
Toen was er waarschijnlijk geen social media waar alles live gestreamd wordt.quote:Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat zo?
In mijn beleving niet, maar wellicht hoorde ik niet alles. Toen ik een tiener was, was dit allemaal voor zover ik me kan herinneren niet zo heftig.
Toen had niet iedereen een hd camera op zak.quote:Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat zo?
In mijn beleving niet, maar wellicht hoorde ik niet alles. Toen ik een tiener was, was dit allemaal voor zover ik me kan herinneren niet zo heftig.
quote:Blijft carbidschieten legaal na het landelijke vuurwerkverbod?
BURGUM - Met het landelijke vuurwerkverbod - dat na deze jaarwisseling ingaat - is de vraag actueler dan ooit: wat gebeurt er met het carbidschieten? FNP-raadslid Freddy de Haan legde donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering de vraag voor aan het college van B&W.
"Bliuwt it itselfde sa't it no is of falt it ûnder de fjoerwurkregeling?" aldus De Haan. Mag je ook in 2026 gewoon carbidschieten of wordt het verboden?
De bezorgdheid bij veel Friezen is begrijpelijk. 2025 is het laatste jaar dat particulieren zelf vuurwerk mogen afsteken op oudejaarsavond. De oudejaarstraditie van het carbidschieten, waarbij met melkbussen wordt geknald, is diep geworteld in de Friese mienskip. Diverse inwoners vroegen aan de FNP hoe het komt.
Burgemeester Tineke Schokker-Strampel had goed nieuws voor de carbidschieters. Carbid valt technisch gezien niet onder het landelijke vuurwerkverbod, omdat het niet wordt gezien als vuurwerk volgens het vuurwerkbesluit. "It karbidsjitten sil bliuwe op de wize sadat wy dat wend binne", aldus de burgemeester.
Voor liefhebbers van de traditie betekent dit dat ze ook in 2026 en daarna gewoon op oudejaarsdag met melkbussen en carbid aan de slag kunnen. De Friese nieuwjaarstraditie blijft dus behouden in Friesland ondanks de nieuwe strengere regels voor vuurwerk.
Jij had eens een tijd terug een kranten artikel geplaatst van 1998 of zo toch?quote:Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Klopt. De gemiddelde Hagenees die het kerstbomen rausen nog actief heeft meegemaakt lacht zich een krul in zijn lul hoe het er tegenwoordig aan toegaat, en denkt vaak; waar maken we ons in godsnaam druk om.quote:Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwa, ik denk niet dat het merendeel van vuurwerkliefhebber gaat rellen als ze om 00.00 uur geen vuurwerk voor handen hebben.quote:Op maandag 29 december 2025 08:50 schreef incel het volgende:
Zo jammer dat de goeden weer moeten lijden onder de kwaden.
Als ze vuurwerk gaan verbieden krijg je niks anders dan dat mensen niet weten wat ze dan met hun tijd moeten doen. Dus gaan ze maar fikkies steken en rellen.
Laat die mensen nou gewoon hun legale categorie F2 siervuurwerk hebben tussen 18:00 en 02:00 's nachts.
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn. Helaas zijn dit soort plekken vaak broedplaatsen van problemen.quote:Op maandag 29 december 2025 08:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Mwa, ik denk niet dat het merendeel van vuurwerkliefhebber gaat rellen als ze om 00.00 uur geen vuurwerk voor handen hebben.
Vervelend voor je.quote:Op maandag 29 december 2025 08:58 schreef incel het volgende:
[..]
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn.
Dus dat doe je dan 1 keer en daarna is ook dat geen optie meer. Uberhaupt die drang om dingen in brand te steken is vrij bijzonder.quote:Op maandag 29 december 2025 08:58 schreef incel het volgende:
[..]
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn. Helaas zijn dit soort plekken vaak broedplaatsen van problemen.
Je hebt nog nooit van vreugdevuur of paasvuur gehoord? Of een open haard? Barbecue? Ja is heel bijzonder ja mensapen die al duizenden jaren samenkomen bij lekker warm en gezellig vuur.quote:Op maandag 29 december 2025 09:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus dat doe je dan 1 keer en daarna is ook dat geen optie meer. Uberhaupt die drang om dingen in brand te steken is vrij bijzonder.
Zoals je zelf al aangaf zijn dat soort locaties vaak een bron van problemen. Waarschijnlijk omdat het inderdaad de neanderthaler types zijn die daar nog de lol van inzien.quote:Op maandag 29 december 2025 09:24 schreef incel het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit van vreugdevuur of paasvuur gehoord? Of een open haard? Barbecue? Ja is heel bijzonder ja mensapen die al duizenden jaren samenkomen bij lekker warm en gezellig vuur.
Grote groepen dronken mensen die midden in de nacht ergens samenkomen kan zeker voor meer problemen zorgen dan gewoon families die thuis zitten en om 12 uur naar buiten gaan om een paar legale F2 cake boxen af te steken en dus niet in de auto hoeven te stappen met drank op.quote:Op maandag 29 december 2025 09:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangaf zijn dat soort locaties vaak een bron van problemen. Waarschijnlijk omdat het inderdaad de neanderthaler types zijn die daar nog de lol van inzien.
Ze worden gedwongen om met drank op in de auto te stappen ja. DAT zal het probleem zijn. Niet dat ze nog te dom zijn om hun eigen reet af te vegen.quote:Op maandag 29 december 2025 09:31 schreef incel het volgende:
[..]
Grote groepen dronken mensen die midden in de nacht ergens samenkomen kan zeker voor meer problemen zorgen dan gewoon families die thuis zitten en om 12 uur naar buiten gaan om een paar legale F2 cake boxen af te steken en dus niet in de auto hoeven te stappen met drank op.
Het hoeft niet maar gebeurt toch. Net als dat vuurwerk ook misbruikt wordt. Ze verplaatsen alleen het probleem.quote:Op maandag 29 december 2025 09:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ze worden gedwongen om met drank op in de auto te stappen ja. DAT zal het probleem zijn. Niet dat ze nog te dom zijn om hun eigen reet af te vegen.
Ja omdat je kinderen waarschijnlijk alleen maar vastgeplakt zitten aan hun schermpje. Beetje hutten bouwen en fikkies stoken en op oud jaar vuurwerk afsteken hoort erbij en is goed voor de ontwikkeling.quote:Op maandag 29 december 2025 09:33 schreef Vliegbaard het volgende:
Er groeit straks een nieuwe generatie op die niet anders gewend is. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld nog nooit serieus vuurwerk afgestoken. Ik haal zelf ook nooit wat in huis. Zonde van mijn geld. Mijn kinderen gaan het niet missen.
Dit exact. Tijden veranderen, de mens evolueert. Niks mis mee, behalve als je ultra conservatief bent en boehoehoe tradities. Zwarte Piet mag ook al niet meer en met carnaval als Indiaan blijkt ook al niet meer te kunnen van 'woke'.quote:Op maandag 29 december 2025 09:33 schreef Vliegbaard het volgende:
Er groeit straks een nieuwe generatie op die niet anders gewend is. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld nog nooit serieus vuurwerk afgestoken. Ik haal zelf ook nooit wat in huis. Zonde van mijn geld. Mijn kinderen gaan het niet missen.
Gewoon weer slaven gaan offeren tijdens oud en nieuw, zoals het vroeger ook ging en hoe het heurtquote:Op maandag 29 december 2025 09:37 schreef Harmankardon het volgende:
Sowieso stemrecht van vrouwen terugdraaien. Terug naar hoe het hoort.
Ik zal niet ontkennen dat mijn kinderen de hele dag naar een schermpje kijken. Maar of fikkie stoken en vuurwerk afsteken nu echt iets bij draagt aan de ontwikkeling?quote:Op maandag 29 december 2025 09:34 schreef incel het volgende:
Ja omdat je kinderen waarschijnlijk alleen maar vastgeplakt zitten aan hun schermpje. Beetje hutten bouwen en fikkies stoken en op oud jaar vuurwerk afsteken hoort erbij en is goed voor de ontwikkeling.
Maar nu snappen je kinderen waarschijnlijk het verschil niet tussen een rotje of een cobra. Misschien heb je juist de verantwoordelijkheid om ze dit op tijd te leren zodat ze het in ieder geval van jou leren en niet van hun vriendjes op school straks.quote:Op maandag 29 december 2025 09:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat mijn kinderen de hele dag naar een schermpje kijken. Maar of fikkie stoken en vuurwerk afsteken nu echt iets bij draagt aan de ontwikkeling?
Ik ben ook niet heilig. Heb 15 jaar geleden ook wel eens een doosje cobra’s gekocht en afgestoken. Maar ik zou mijn kinderen toch niet graag met die dingen in hun handen zien.
Daarnaast vinden wij het als gezin ook gewoon geld verspilling.
Oh nee hoor. Veel eerder.quote:Op maandag 29 december 2025 09:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Gewoon weer slaven gaan offeren tijdens oud en nieuw, zoals het vroeger ook ging en hoe het heurt
Sowieso is dat vuurwerk nauwelijks een traditie te noemen, begon pas echt een beetje eind jaren 80
Mijn kinderen steken sowieso geen vuurwerk af. Ik vertrouw mijn kinderen dat ze dat ook niet via vriendjes doen. Ik ben er niet altijd bij maar ik ken mijn kinderen wel hoor.quote:Op maandag 29 december 2025 09:41 schreef incel het volgende:
[..]
Maar nu snappen je kinderen waarschijnlijk het verschil niet tussen een rotje of een cobra. Misschien heb je juist de verantwoordelijkheid om ze dit op tijd te leren zodat ze het in ieder geval van jou leren en niet van hun vriendjes op school straks.
Rotjes en cobra's zijn beide illegaal. Net als bazooka's en M16's.quote:Op maandag 29 december 2025 09:41 schreef incel het volgende:
[..]
Maar nu snappen je kinderen waarschijnlijk het verschil niet tussen een rotje of een cobra. Misschien heb je juist de verantwoordelijkheid om ze dit op tijd te leren zodat ze het in ieder geval van jou leren en niet van hun vriendjes op school straks.
Kinderen kunnen heel schijnheilig zijn naar hun ouders toe. "Dat doet die anders nooit". Maar wanneer ze met vriendjes spelen en beginnen te puberen zijn het compleet andere mensen.quote:Op maandag 29 december 2025 09:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mijn kinderen steken sowieso geen vuurwerk af. Ik vertrouw mijn kinderen dat ze dat ook niet via vriendjes doen. Ik ben er niet altijd bij maar ik ken mijn kinderen wel hoor.
Kinderen kennen dat verschil wel hoor. In groep 8 hadden sommige vriendjes van mij ook al vlinderbommen. Dat het illegaal was, veel harder knalde en potentieel gevaarlijk wisten we best.quote:Op maandag 29 december 2025 09:41 schreef incel het volgende:
[..]
Het vuurwerk was er al wel eerder natuurlijk maar volgens mij is sinds eind jaren '80 pas het zwaardere (sier)vuurwerk gekomen. Daarvoor was het een beetje van dat spul wat vanaf volgend jaar nog wel mag. Die kleine potjes wat men kindervuurwerk noemt.quote:
Toch zou ik heel duidelijk laten zien het verschil in kracht en of je alleen een vinger verliest, een hand of zelfs je hele arm.quote:Op maandag 29 december 2025 09:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Kinderen kennen dat verschil wel hoor. In groep 8 hadden sommige vriendjes van mij ook al vlinderbommen. Dat het illegaal was, veel harder knalde en potentieel gevaarlijk wisten we best.
Waarom, deze en de volgende generaties groeien grotendeels toch op zonder vuurwerk.quote:Op maandag 29 december 2025 09:47 schreef incel het volgende:
[..]
Toch zou ik heel duidelijk laten zien het verschil in kracht en of je alleen een vinger verliest, een hand of zelfs je hele arm.
Wij kregen schooltv en dan van die shock filmpjes.quote:Op maandag 29 december 2025 09:47 schreef incel het volgende:
[..]
Toch zou ik heel duidelijk laten zien het verschil in kracht en of je alleen een vinger verliest, een hand of zelfs je hele arm.
En daarom weten ze het verschil niet meer en zijn een rotje en cobra dus hetzelfde.quote:Op maandag 29 december 2025 09:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Waarom, deze en de volgende generaties groeien grotendeels toch op zonder vuurwerk.
Mijn jongste zoon is 12. Die heeft nog nooit een cobra in zijn handen gehad. Maar ik hoef hem niet te vertellen wat de kracht van een cobra is en wat het potentiële gevaar is. Maar hij zit hier op de bank tv te kijken. Ik zal het hem eens vragen.quote:Op maandag 29 december 2025 09:47 schreef incel het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou ik wel doen. Als alles verboden is dan is alles hetzelfde. Wat maakt het dan ook uit of je een rotje of een nitraat of een vlinder of een cobra hebt als alles hetzelfde is.quote:Op maandag 29 december 2025 09:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mijn jongste zoon is 12. Die heeft nog nooit een cobra in zijn handen gehad. Maar ik hoef hem niet te vertellen wat de kracht van een cobra is en wat het potentiële gevaar is. Maar hij zit hier op de bank tv te kijken. Ik zal het hem eens vragen.
Jaren '60, inderdaad.quote:
Moet jij weten wat jij doet. Ik doe het niet en mijn kinderen zetten er niet op te wachten. Waarom zou ik ze dwingen tot iets wat ze toch al niet zouden doen?quote:Op maandag 29 december 2025 09:50 schreef incel het volgende:
[..]
Zou ik wel doen. Als alles verboden is dan is alles hetzelfde. Wat maakt het dan ook uit of je een rotje of een nitraat of een vlinder of een cobra hebt als alles hetzelfde is.
Doe jij het lekker wel met jouw kinderen. Succes.quote:Op maandag 29 december 2025 09:50 schreef incel het volgende:
[..]
Zou ik wel doen. Als alles verboden is dan is alles hetzelfde. Wat maakt het dan ook uit of je een rotje of een nitraat of een vlinder of een cobra hebt als alles hetzelfde is.
Het is nogal naief dus om te denken dat jouw kinderen toevallig net zo netjes zijn en hetgeen doen wat andere kinderen niet doen. Dat was alleen mijn punt. Voorlichting werkt doorgaans beter als je het doet voor iets mogelijk fout gaat.quote:Op maandag 29 december 2025 09:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Moet jij weten wat jij doet. Ik doe het niet en mijn kinderen zetten er niet op te wachten. Waarom zou ik ze dwingen tot iets wat ze toch al niet zouden doen?
Ja zal ik wel doen in een dergelijke situatie. Niks mis met een beetje voorlichting over drank, drugs, seks, vuurwerk, geweld, criminaliteit zodat ze zelf niet alles moeten leren. Natuurlijk is het goed om dingen te leren met vallen en opstaan, maar ja je kan het beste vallen als je nog 2 handen hebt om jezelf op te zetten tegen de grond.quote:Op maandag 29 december 2025 10:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Doe jij het lekker wel met jouw kinderen. Succes.
Je hebt het wel over het verschil tussen iets waar je met je schoen op kan staan zonder problemen en iets wat dan je voet er af blaast. Een cobra is gewoon een explosief waar een gemiddelde consument niets mee zou moeten, bij een rotje kan ik er nog om lachen.quote:Op maandag 29 december 2025 09:50 schreef incel het volgende:
[..]
Mijn punt is dus dat wanneer alles illegaal is en je kinderen er ook niet meer over leert alles dus als hetzelfde opgevat kan worden. Het is vuurwerk of geen vuurwerk. Maar het verschil in vuurwerk of het kunnen herkennen ervan verwaterd.quote:Op maandag 29 december 2025 10:46 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Je hebt het wel over het verschil tussen iets waar je met je schoen op kan staan zonder problemen en iets wat dan je voet er af blaast. Een cobra is gewoon een explosief waar een gemiddelde consument niets mee zou moeten, bij een rotje kan ik er nog om lachen.
Ah zo, ja, misschien wel. Hoewel het nog steeds in categorieën verdeeld zit, dus als je vuurwerk ergens vanfaan haalt moet die bewustwording ergens wel komen opborrelen.quote:Op maandag 29 december 2025 10:47 schreef incel het volgende:
[..]
Mijn punt is dus dat wanneer alles illegaal is en je kinderen er ook niet meer over leert alles dus als hetzelfde opgevat kan worden. Het is vuurwerk of geen vuurwerk. Maar het verschil in vuurwerk of het kunnen herkennen ervan verwaterd.
Ik zie soms filmpjes op dumpert voorbijkomen waar cobras in de school in de kantine worden afgestoken.quote:Op maandag 29 december 2025 11:04 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ah zo, ja, misschien wel. Hoewel het nog steeds in categorieën verdeeld zit, dus als je vuurwerk ergens vanfaan haalt moet die bewustwording ergens wel komen opborrelen.
Dan heb je wel erg veel vertrouwen in infantielenquote:Op maandag 29 december 2025 11:05 schreef incel het volgende:
[..]
Ik zie soms filmpjes op dumpert voorbijkomen waar cobras in de school in de kantine worden afgestoken.
Mij lijkt dat wanneer je het verschil in vuurwerk goed weet je zoiets volgende keer wel uit je hoofd laat.
Sinds het knalvuurwerk ook verboden is in Nederland nemen de cobras alleen maar toe.quote:Op maandag 29 december 2025 11:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan heb je wel erg veel vertrouwen in infantielen
Dat valt wel mee, illegaal vuurwerk is er altijd geweest ook toen het knalvuuwerk nog gewoon legaal was. Ik ben ook opgegroeid met strijkers, lawinepijlen, later nitraten. Dat bedoel ik ook, onze generaties zijn nog opgegroeid met vuurwerk. Dat dooft elk jaar steeds meer uit (pun intended) als alleen nog de tokkies overblijven die helemaal naar het buitenland willen rijden om vuurwerkjes te kopen waarbij onze buurlanden ook gewoon gaan volgen met verboden. Tot op het punt dat eigenlijk niemand het echt meer boeiend vindt of afsteekt.quote:Op maandag 29 december 2025 11:08 schreef incel het volgende:
[..]
Sinds het knalvuurwerk ook verboden is in Nederland nemen de cobras alleen maar toe.
Je kan de jeugd beter legale rotjes geven 1 dag per jaar dus
Kwartiertje buiten staan? Klinkt saai. In de meeste straten heb je gewoon meerdere party tenten, terrasverwarmers, vuurkorven, sommige mensen hangen zelfs de tv buiten zoals met het WK.quote:Op maandag 29 december 2025 11:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, illegaal vuurwerk is er altijd geweest ook toen het knalvuuwerk nog gewoon legaal was. Ik ben ook opgegroeid met strijkers, lawinepijlen, later nitraten. Dat bedoel ik ook, onze generaties zijn nog opgegroeid met vuurwerk. Dat dooft elk jaar steeds meer uit (pun intended) als alleen nog de tokkies overblijven die helemaal naar het buitenland willen rijden om vuurwerkjes te kopen waarbij onze buurlanden ook gewoon gaan volgen met verboden. Tot op het punt dat eigenlijk niemand het echt meer boeiend vindt of afsteekt.
Ik vind het verder ook wel prima, oud en nieuw is gewoon zuipen met vrienden/familie. Dat kwartiertje buiten staan voegt ook niet echt meer iets toe.
Straks is het allemaal illegaal. Je hoeft je kinderen dan alleen maar te leren dat ze het sowieso al niet af mogen steken. Gewoon omdat het niet mag.quote:Op maandag 29 december 2025 10:47 schreef incel het volgende:
[..]
Mijn punt is dus dat wanneer alles illegaal is en je kinderen er ook niet meer over leert alles dus als hetzelfde opgevat kan worden. Het is vuurwerk of geen vuurwerk. Maar het verschil in vuurwerk of het kunnen herkennen ervan verwaterd.
Wij hadden thuis vroeger altijd een vuurwerkpistool.quote:Op maandag 29 december 2025 11:11 schreef Caland het volgende:
Ik ben ook opgegroeid met strijkers, lawinepijlen, later nitraten.
Ik woon niet meer in een achterstandswijk.quote:Op maandag 29 december 2025 11:12 schreef incel het volgende:
[..]
Kwartiertje buiten staan? Klinkt saai. In de meeste straten heb je gewoon meerdere party tenten, terrasverwarmers, vuurkorven, sommige mensen hangen zelfs de tv buiten zoals met het WK.
Precies en dan koop je dus je rotje en je cobra bij hetzelfde adres.quote:Op maandag 29 december 2025 11:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Straks is het allemaal illegaal. Je hoeft je kinderen dan alleen maar te leren dat ze het sowieso al niet af mogen steken. Gewoon omdat het niet mag.
Het afsteken is straks gewoon verboden. Dat is wat je je kinderen zou moeten leren. Dan ga jij het maar lekker voordoen. Maar ik begrijp daar wel een beetje uit dat je geen kinderen hebt.quote:Op maandag 29 december 2025 11:14 schreef incel het volgende:
[..]
Precies en dan koop je dus je rotje en je cobra bij hetzelfde adres.
Was dit ook niet een heel groot argument met softdrugs and harddrugs toen?
Als je je wiet bij dezelfde gast koopt die je ook gelijk coke wilt verkopen dan wordt de drempel wat lager.
Drugs is ook verboden, komen kinderen gelukkig nooit aan.quote:Op maandag 29 december 2025 11:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het afsteken is straks gewoon verboden. Dat is wat je je kinderen zou moeten leren. Dan ga jij het maar lekker voordoen. Maar ik begrijp daar wel een beetje uit dat je geen kinderen hebt.
Ga je samen met je kinderen drugs uitproberen?quote:Op maandag 29 december 2025 11:19 schreef incel het volgende:
[..]
Drugs is ook verboden, komen kinderen gelukkig nooit aan.
Drugs is vuurwerk?quote:Op maandag 29 december 2025 11:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Ga je samen met je kinderen drugs uitproberen?
Nee maar ik ga ze zeker wel leren wat voor drugs je hebt en wat de gevaren zijn.quote:Op maandag 29 december 2025 11:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Ga je samen met je kinderen drugs uitproberen?
Het was slechts de vergelijking van incel.quote:Op maandag 29 december 2025 11:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Drugs is vuurwerk?
Gaat lekker met de anti's. Hebben steeds vagere vergelijkingen nodig.
Ik zeg nergens dat je samen met je kinderen cobras moet afsteken he. Ik zeg dat je ze moet uitleggen wat voor soorten vuurwerk je hebt en wat de gevaren zijn. Het is erg naief om te denken "Mijn kinderen zijn netjes die hebben sowieso geen interesse in vuurwerk" want als ze puberen doen ze domme dingen en je kan beter een kind hebben dat weet dat je ver uit de buurt van een cobra moet blijven dan een kind die niet eens snapt wat zo'n ding isquote:Op maandag 29 december 2025 11:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Het was slechts de vergelijking van incel.
Precies, zoals je straks ook met vuurwerk zal doen. Al zal dat ook steeds minder nodig zijn.quote:Op maandag 29 december 2025 11:24 schreef incel het volgende:
[..]
Nee maar ik ga ze zeker wel leren wat voor drugs je hebt en wat de gevaren zijn.
Mijn kind vindt vuurwerk niets en blijft er sowieso van weg. Die hoeft er weinig van te weten, en dat wat ze inmiddels weet over cobra's uit het nieuws is dat het gevaarlijke ondingen zijn waar ze bij weg moet blijven.quote:Op maandag 29 december 2025 11:26 schreef incel het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat je samen met je kinderen cobras moet afsteken he. Ik zeg dat je ze moet uitleggen wat voor soorten vuurwerk je hebt en wat de gevaren zijn. Het is erg naief om te denken "Mijn kinderen zijn netjes die hebben sowieso geen interesse in vuurwerk" want als ze puberen doen ze domme dingen en je kan beter een kind hebben dat weet dat je ver uit de buurt van een cobra moet blijven dan een kind die niet eens snapt wat zo'n ding is
quote:Het aantal letsel bij schaatsen varieert sterk per jaar, afhankelijk van de hoeveelheid natuurijs. In jaren zonder natuurijs melden zich gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 schaatsers per jaar met een blessure op de Spoedeisende Hulp (SEH)-afdeling van een ziekenhuis
Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsenquote:Tijdens de jaarwisseling 2024-2025 liepen naar schatting 1.162 personen vuurwerkletsel op, wat een lichte daling is ten opzichte van het voorgaande jaar waarin 1.212 mensen gewond raakten.
Ik heb mijn kinderen van 12 en 17 niet uit hoeven leggen wat cobra’s zijn. Dat wisten ze dankzij social media al precies. Nou wil ik het niet aan social media overlaten om mijn kinderen op te voeden.quote:Op maandag 29 december 2025 11:26 schreef incel het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat je samen met je kinderen cobras moet afsteken he. Ik zeg dat je ze moet uitleggen wat voor soorten vuurwerk je hebt en wat de gevaren zijn. Het is erg naief om te denken "Mijn kinderen zijn netjes die hebben sowieso geen interesse in vuurwerk" want als ze puberen doen ze domme dingen en je kan beter een kind hebben dat weet dat je ver uit de buurt van een cobra moet blijven dan een kind die niet eens snapt wat zo'n ding is
Zou ik voor sommige dingen best doen, laat ze maar iets ontdekken of op hun bek gaan ergens mee daar leren ze van. Maar met een cobra zou ik dat risico niet nemen.quote:Op maandag 29 december 2025 11:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb mijn kinderen van 12 en 17 niet uit hoeven leggen wat cobra’s zijn. Dat wisten ze dankzij social media al precies. Nou wil ik het niet aan social media overlaten om mijn kinderen op te voeden.
Ik durf best te stellen dat mijn kinderen netjes zijn opgevoed en dat ze weten wat illegaal is en legaal.
En ik wil ze ook wel het gevoel geven dat wij als ouders vertrouwen dat ze met bepaalde dingen omgaan zoals dat bij hun leeftijd past.
Hoeveel vingers en/of handen gaan er jaarlijks verloren met schaatsen?quote:Op maandag 29 december 2025 11:41 schreef incel het volgende:
[..]
[..]
Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsen
quote:Op maandag 29 december 2025 11:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hoeveel vingers en/of handen gaan er jaarlijks verloren met schaatsen?
En volgens mij is je hand of vinger kwijt raken gewoon je eigen schuld. Als je zelf het topje van je vinger eraf snijdt tijdens het koken is het toch ook niet de schuld van het mes?quote:In 2021, toen Nederland bijna een volle week natuirijs had, steeg het aantal schaatsblessures tot 6500, waarvan 5500 (84%) tijdens de natuirijsperiode van 11 tot en met 16 februari.
In die periode werden er in totaal 40.000 botbreuken geregistreerd, waarvan ongeveer 4000 patiënten een operatie nodig hadden
40.000 botbreuken door schaatsenquote:Tot op heden in 2025 zijn al tien amputaties door vuurwerk vastgesteld,
Mijn kinderen, ik kan niet voor anderen praten, steken die zooi niet eens af. En hun vriendjes ook niet. Althans; ze gaan niet meer met oudejaarsdag de straat op om overal vuurwerk in te steken.quote:Op maandag 29 december 2025 11:43 schreef incel het volgende:
[..]
Zou ik voor sommige dingen best doen, laat ze maar iets ontdekken of op hun bek gaan ergens mee daar leren ze van. Maar met een cobra zou ik dat risico niet nemen.
Ik merk het al, jouw kinderen zijn perfect en zullen nooit fouten makenquote:Op maandag 29 december 2025 11:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mijn kinderen, ik kan niet voor anderen praten, steken die zooi niet eens af. En hun vriendjes ook niet. Althans; ze gaan niet meer met oudejaarsdag de straat op om overal vuurwerk in te steken.
Mijn kinderen zijn niet perfect en maken elke dag fouten.quote:Op maandag 29 december 2025 11:47 schreef incel het volgende:
[..]
Ik merk het al, jouw kinderen zijn perfect en zullen nooit fouten maken
Niet alle kinderen zijn hetzelfde. Mijn kind heeft simpelweg 0 interesse in vuurwerk.quote:Op maandag 29 december 2025 11:47 schreef incel het volgende:
[..]
Dat is precies wat mijn ouders dachten over vuurwerk, wapens en drugs. Tot ik er natuurlijk zoals de meeste puberende jongens een keer hard mee op m'n bek ging.quote:Op maandag 29 december 2025 11:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn kind heeft simpelweg 0 interesse in vuurwerk.
Mijn zoon wel, die stak kilo's af op de dag dat het mocht . Met zijn vrienden. Dan krijgen ze ook zoiets van "okee, nu ben ik er wel klaar mee."quote:Op maandag 29 december 2025 11:47 schreef incel het volgende:
[..]
Het punt dat ik alleen maar probeer te maken is: Zorg goed voor je kinderen. Leer ze niet alleen dat iets niet mag, maar leer ze ook wat het is en waarom iets niet mag.quote:Op maandag 29 december 2025 11:55 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Mijn zoon wel, die stak kilo's af op de dag dat het mocht . Met zijn vrienden. Dan krijgen ze ook zoiets van "okee, nu ben ik er wel klaar mee."
Prima, wat jij wil. Dram nog even verder door, daarvan wordt het echt een heel prettig gesprek.quote:Op maandag 29 december 2025 11:55 schreef incel het volgende:
[..]
Dat is precies wat mijn ouders dachten over vuurwerk, wapens en drugs. Tot ik er natuurlijk zoals de meeste puberende jongens een keer hard mee op m'n bek ging.
Hoeveel kinderen heb je zelf waar je zo goed voor zorgt?quote:Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef incel het volgende:
[..]
Het punt dat ik alleen maar probeer te maken is: Zorg goed voor je kinderen. Leer ze niet alleen dat iets niet mag, maar leer ze ook wat het is en waarom iets niet mag.
Tegenargumenten geven vind ik niet doordrammen maar goed uiteindelijk is het aan jullie. Ik zelf zou het risico niet nemen als je kind mogelijk een hand kwijt raakt dus denk dat het goed is om niet alleen te zeggen dat vuurwerk niet mag maar ook waarom het niet mag en wat het verschil is tussen alle dingen.quote:Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Prima, wat jij wil. Dram nog even verder door, daarvan wordt het echt een heel prettig gesprek.
2x de helft natuurlijkquote:Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen heb je zelf waar je zo goed voor zorgt?
Ja maar je weet ook dat als kinderen iets heel spannend vinden, en het mag niet dat ze het dan stiekem gaan proberen.quote:Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef incel het volgende:
[..]
Het punt dat ik alleen maar probeer te maken is: Zorg goed voor je kinderen. Leer ze niet alleen dat iets niet mag, maar leer ze ook wat het is en waarom iets niet mag.
We weten het nu wel. Jij zou een perfecte ouder zijn (je bent helemaal (nog) geen ouder) en onze kinderen zijn niet perfect. En wij geen goede ouders.quote:Op maandag 29 december 2025 11:58 schreef incel het volgende:
[..]
Tegenargumenten geven vind ik niet doordrammer maar goed uiteindelijk is het aan jullie. Ik zelf zou het risico niet nemen als je kind mogelijk een hand kwijt raakt dus denk dat het goed is om niet alleen te zeggen dat vuurwerk niet mag maar ook waarom het niet mag en wat het verschil is tussen alle dingen.
Jij was er vroeg bij.quote:Op maandag 29 december 2025 11:59 schreef R-woud93 het volgende:
Het arsenaal is weer binnen, fijne jaarwisseling aan alle voor en tegenstanders![]()
Is het maar weer klaar, straks nog even bij wat winkels de sfeer proeven, bakje koffie doen en misschien nog wat meenemenquote:
Kijk jij snapt het gelukkig. Alleen jammer dat jij alles naar hulpverleners gooit.quote:Op maandag 29 december 2025 12:01 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Is het maar weer klaar, straks nog even bij wat winkels de sfeer proeven, bakje koffie doen en misschien nog wat meenemen
Zo is dat. Cursus voor pyromaantje vuurwerkafsteker ingepland, vereniging opgericht, volgend jaar gewoon weerquote:Op maandag 29 december 2025 11:59 schreef R-woud93 het volgende:
Het arsenaal is weer binnen, fijne jaarwisseling aan alle voor en tegenstanders![]()
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Althans, soms. Meeste kinderen hebben tegenwoordig alleen tijd voor schermpjes en snapchat. En ook dat komt vaak door de oudersquote:Op maandag 29 december 2025 11:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alle kinderen zijn hetzelfde. Mijn kind heeft simpelweg 0 interesse in vuurwerk.
Je hebt een zeer eenzijdige manier van naar zaken kijken.
Ik begrijp niet helemaal wat deze reactie met mijn post te maken heeft.quote:Op maandag 29 december 2025 12:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Althans, soms. Meeste kinderen hebben tegenwoordig alleen tijd voor schermpjes en snapchat. En ook dat komt vaak door de ouders
Jij zegt dat je kind 0 interesse heeft. Heb je dat zelf ook?quote:Op maandag 29 december 2025 12:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat deze reactie met mijn post te maken heeft.
Maar er zullen ook genoeg kinderen te vinden zijn die gewoon binnen blijven.quote:Op maandag 29 december 2025 12:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jij zegt dat je kind 0 interesse heeft. Heb je dat zelf ook?
Hier zijn kinderen die er al weken mee bezig zijn omdat ouders er zelf ook van houden. Of omdat ze omgaan met kinderen die ook vuurwerk afsteken
Ah op die manier.quote:Op maandag 29 december 2025 12:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jij zegt dat je kind 0 interesse heeft. Heb je dat zelf ook?
Hier zijn kinderen die er al weken mee bezig zijn omdat ouders er zelf ook van houden. Of omdat ze omgaan met kinderen die ook vuurwerk afsteken
Officieel mag het natuurlijk ook nog niet behalve dat f1 spul van de aldi enzo natuurlijk.quote:Op maandag 29 december 2025 12:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar er zullen ook genoeg kinderen te vinden zijn die gewoon binnen blijven.
Ik zie bij ons in het dorp ook al wekenlang kinderen met vuurwerk leuren maar het zijn er echt maar een paar.
Omdat niks meer mag. Alleen sierpotten of nitraten en cobras is wat er nu overblijft. En straks geen sierpotten meer. Dus wat hou je over? Illegaal vuurwerk en zelfgemaakte bommen.quote:Op maandag 29 december 2025 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb het vroeger ook gedaan hoor. Kreeg je zo’n foldertje binnen en dan zaten we dagenlang te rekenen hoe we voor 2 tientjes zoveel mogelijk vuurwerk konden kopen om dan met oudjaarsdag met een rugzakje vol kanonslag en babypijltjes de wijk in te trekken. Ik heb het idee dat dat sowieso wel ver afgelopen is sinds dat men alleen nog vanaf 18:00 af mag steken.
Ik werk vlakbij een middelbare school en daar is echt vanaf oktober regelmatig het een en ander aan knallen te horen.quote:Op maandag 29 december 2025 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb het vroeger ook gedaan hoor. Kreeg je zo’n foldertje binnen en dan zaten we dagenlang te rekenen hoe we voor 2 tientjes zoveel mogelijk vuurwerk konden kopen om dan met oudjaarsdag met een rugzakje vol kanonslag en babypijltjes de wijk in te trekken. Ik heb het idee dat dat sowieso wel ver afgelopen is sinds dat men alleen nog vanaf 18:00 af mag steken.
Knalvuurwerk is al jaren verbodenquote:Op maandag 29 december 2025 12:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik werk vlakbij een middelbare school en daar is echt vanaf oktober regelmatig het een en ander aan knallen te horen.
Dat laatste is dan ook allemaal verboden. Deels omdat het gewonden opleverde ook al vallen die in het niet bij het illegale spul. Maar babyvuurpijlen, rotjes, Romeinse kaarsen is allemaal al weg. Dus voor die Kids is er niet veel om mee op straat te lopen. En met dat babyspul van de aldi wil je als puber niet gezien worden. Dat is tot je 10e leuk. Dus wat dat betreft is dat 'leuke deel' uit 'onze jeugd' al vakkundig om zeep geholpen.quote:Op maandag 29 december 2025 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
Je mag sowieso pas vuurwerk afsteken vanaf 18:00 op 31 december.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Knalvuurwerk is al jaren verboden
Om 10u pas? Mietje...quote:Op maandag 29 december 2025 12:46 schreef incel het volgende:
[..]
Omdat niks meer mag. Alleen sierpotten of nitraten en cobras is wat er nu overblijft. En straks geen sierpotten meer. Dus wat hou je over? Illegaal vuurwerk en zelfgemaakte bommen.
Ik denk echt dat het vroeger (10 a 20 jaar geleden) stukken beter was. Gewoon oud en nieuw vieren, om 10 uur met je tas rotjes, grondbloemen, babypijlen, jumping jacks en romeinse kaarsen naar buiten en lekker plezier maken. Tussendoor ook even naar huis om op te warmen want toen was het nog gewoon -10 graden overdag of zo. Weet nog wel dat je dan probeerde je aansteeklont aan te steken met je gevoelloze vingers. Is oud en nieuw er echt zo erg beter op geworden nu? Juist door al die verboden (vanaf 18:00 ipv 10:00) en geen rotjes meer en dingen lijkt alsof het alleen maar harder en langer gaat voorafgaand aan oudjaar.
Dat is dan ook geen vuurwerk. Dat zijn bommen en granatenquote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik ook zodra het licht werd, met tassen met elk jaar weer voor twee- tot driehonderd gulden aan rotjes en babypijltjes. Was toen wel leuk maar dat zou ik voor mijn kinderen ook niet meer willen. Prima dat die traditie over een jaar of 10-15 wel is opgehouden wat dat betreft.quote:Op maandag 29 december 2025 12:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Om 10u pas? Mietje...
Ik liep om 0500u al buiten![]()
Ik moest me altijd aan de regels houden. Dus 10:00 stipt durfte ik pas het eerste ding aan te steken want als m'n ouders erachter kwamen dat ik het eerder deed gooide ze alles weg.quote:Op maandag 29 december 2025 12:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Om 10u pas? Mietje...
Ik liep om 0500u al buiten![]()
Dat is nu omgezet in 2 tot 3 duizend aan cakes en compoundsquote:Op maandag 29 december 2025 12:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ook zodra het licht werd, met tassen met elk jaar weer voor twee- tot driehonderd gulden aan rotjes en babypijltjes. Was toen wel leuk maar dat zou ik voor mijn kinderen ook niet meer willen. Prima dat die traditie over een jaar of 10-15 wel is opgehouden wat dat betreft.
Geniet dr vanquote:Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef incel het volgende:
[..]
Ik moest me altijd aan de regels houden. Dus 10:00 stipt durfte ik pas het eerste ding aan te steken want als m'n ouders erachter kwamen dat ik het eerder deed gooide ze alles weg.
En vandaag de dag sta ik om 17:30 buiten met categorie F1 vuurwerk en om 18:00 gaat pas het F2 de lucht in.
Dat moest mijn zoon ook, die stonden om 09.55 uur voor de deur te wachten. Met die tassen, want je had er ook speciale tassen voor.quote:Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef incel het volgende:
[..]
Ik moest me altijd aan de regels houden. Dus 10:00 stipt durfte ik pas het eerste ding aan te steken want als m'n ouders erachter kwamen dat ik het eerder deed gooide ze alles weg.
En vandaag de dag sta ik om 17:30 buiten met categorie F1 vuurwerk en om 18:00 gaat pas het F2 de lucht in.
En zo hoort het en doen de meeste mensen het dus. Zij respecteren de wetten en regels en houden alles netjes. Maar wij mogen het zelfs niet meer dus op deze manier, omdat er een paar mensen zijn uit bepaalde groepen in de maatschappij die overlast aanrichten. En mensen zijn het er blijkbaar nog mee eens ook.quote:Op maandag 29 december 2025 12:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat moest mijn zoon ook, die stonden om 09.55 uur voor de deur te wachten.
Dat is altijd "de goeden lijden onder de slechten." Maar ik ben blij dat mijn zoon het nog net heeft meegemaakt. Want ik vond het wel een hele leuke sfeer.quote:Op maandag 29 december 2025 12:59 schreef incel het volgende:
[..]
En zo hoort het en doen de meeste mensen het dus. Zij respecteren de wetten en regels en houden alles netjes. Maar wij mogen het zelfs niet meer dus op deze manier, omdat er een paar mensen zijn uit bepaalde groepen in de maatschappij die overlast aanrichten. En mensen zijn het er blijkbaar nog mee eens ook.
Achteraf bezien was dat toen al best achterlijk natuurlijk, want we knutselden ook wat af met legaal vuurwerk in de buurt.quote:Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat is nu omgezet in 2 tot 3 duizend aan cakes en compounds
Om 10.00 uur zag je mijn zoon en al die vriendjes dan naar buiten rennen van "jaaaaaaaaaaahhhhh!!!!!"quote:Op maandag 29 december 2025 12:59 schreef incel het volgende:
[..]
En zo hoort het en doen de meeste mensen het dus. Zij respecteren de wetten en regels en houden alles netjes. Maar wij mogen het zelfs niet meer dus op deze manier, omdat er een paar mensen zijn uit bepaalde groepen in de maatschappij die overlast aanrichten. En mensen zijn het er blijkbaar nog mee eens ook.
Nou wat werkt dat verbod fantastisch zeg, hier in de buurt hoor je de hele dag geknal.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Waar ik woon is het met de jaarwisseling echt wel voornamelijk siervuurwerk, en amper knallen. Dat is wel echt veranderd. Over 30 jaar verwacht ik dat het echt heel anders is. De cultuur veranderd gewoon met zo'n verbod, zeker als je het tijd geeft. Ik vind het top.quote:Op maandag 29 december 2025 13:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou wat werkt dat verbod fantastisch zeg, hier in de buurt hoor je de hele dag geknal.
Hier naast de Lidle laten ze ook gewoon de verpakking van het vuurwerk liggen.quote:Op maandag 29 december 2025 13:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou wat werkt dat verbod fantastisch zeg, hier in de buurt hoor je de hele dag geknal.
Een bbqquote:Op maandag 29 december 2025 09:24 schreef incel het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit van vreugdevuur of paasvuur gehoord? Of een open haard? Barbecue? Ja is heel bijzonder ja mensapen die al duizenden jaren samenkomen bij lekker warm en gezellig vuur.
Mensen die denken dat welk verbod dan ook per direct een 100% werking heeft zijn nogal debiel.quote:Op maandag 29 december 2025 13:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ben je boos? Omdat je meteen gaat schelden?quote:Op maandag 29 december 2025 13:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Mensen die denken dat welk verbod dan ook per direct een 100% werking heeft zijn nogal debiel.
Ach, je woont in een achterbuurt. Nu vallen er wel wat kwartjes op zijn plek.quote:Op maandag 29 december 2025 11:12 schreef incel het volgende:
[..]
Kwartiertje buiten staan? Klinkt saai. In de meeste straten heb je gewoon meerdere party tenten, terrasverwarmers, vuurkorven, sommige mensen hangen zelfs de tv buiten zoals met het WK.
Ze hebben hier trouwens een nieuwe hobby uitgevogelt. Die bakken waar je je huisvuil in kan gooien zodat het in een ondergrondse container terecht komt....nou die branden blijkbaar lekker als je daar een cobra in gooit als ze goed vol zitten. Ze zijn hier in de omgeving bijna allemaal half gesmolten. Ik hoorde de laatste dagen al opvallend veel brandweer sirenes, nu weet ik dus waarom.quote:Op maandag 29 december 2025 13:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Waar ik woon is het met de jaarwisseling echt wel voornamelijk siervuurwerk, en amper knallen. Dat is wel echt veranderd. Over 30 jaar verwacht ik dat het echt heel anders is. De cultuur veranderd gewoon met zo'n verbod, zeker als je het tijd geeft. Ik vind het top.
We hebben geen leger nette weldenkende mannen die op wacht kunnen staan om de noodzakelijke verboden te handhaven.quote:Op maandag 29 december 2025 13:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan is zo'n verbod toch ook alleen maar symboolpolitiek?quote:Op maandag 29 december 2025 13:21 schreef torentje het volgende:
[..]
We hebben geen leger nette weldenkende mannen die op wacht kunnen staan om de noodzakelijke verboden te handhaven.
Merk er weinig van.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.quote:Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan is zo'n verbod toch ook alleen maar symboolpolitiek?
Exact dit. De gemiddelde boerenlul met een kantoorbaan van 9 tot 5 gaat echt niet de moeite nemen om ergens clandestien troep vandaan te halen. Die houden het bij eenbpaar honderd euro aan siervuurwerk.quote:Op maandag 29 december 2025 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.
Als vuurwerk verboden wordt dan kun je het dus ook niet meer kopen. Doe je het tóch dan ben je strafbaar bezig. Dat gegeven alleen zorgt ervoor dat de meesten zich gewoon keurig gedragen.
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.quote:Op maandag 29 december 2025 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.
Als vuurwerk verboden wordt dan kun je het dus ook niet meer kopen. Doe je het tóch dan ben je strafbaar bezig. Dat gegeven alleen zorgt ervoor dat de meesten zich gewoon keurig gedragen.
Erg genoeg wel.quote:Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
De kans dat je gepakt wordt is niet groot, net als met te hard rijden. Als men vuurwerk af wil steken dan komt men er toch wel aan. Het zou een utopie zijn om te denken dat er dan niks meer door consumenten afgestoken wordt.quote:Op maandag 29 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.
Je kunt rustig een lijstje maken van tientallen producten waarvoor hetzelfde geldt, maar dat is niet het punt. Men wil van een traditie af, dan is een algeheel vuurwerkverbod een hele logische stap. Zoals anderen hier ook al aangaven; nieuwe generaties kinderen groeien op zonder de hele dag op pad met rotjes en vuurpijlen.quote:Op maandag 29 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.
Gelukkig controleert de politie volop op siervuurwerk wat in Duitsland gekocht wordt en gewoon in de supermarkten ligt.quote:Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)aar-vuurwerk-tijdens
Cobra500
Politie zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk tijdens jaarwisseling
De politie verwacht dit jaar een lastige jaarwisseling en zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk. Er is meer illegaal vuurwerk van de zwaarste categorie in omloop dit jaar, maakte de politie vandaag bekend in een persconferentie. Daarnaast wordt er veel meer vuurwerk verkocht omdat het de laatste oud en nieuw is dat we vuurwerk mogen afsteken.
De politie ziet een toename van het zogenaamde F4-vuurwerk. Dat is de zwaarste categorie professioneel vuurwerk, met een hoog risico. Alleen vuurwerkprofessionals mogen dat afsteken als zij daar een vergunning voor hebben.
Cobra500
Eerder had de politie het over de Cobra6, maar tegenwoordig gaat de Cobra500 ook rond. De explosieve kracht daarvan is tien keer sterker dan van de Cobra6. Volgens de politie wordt het explosieve vuurwerk online besteld bij dealers. "Gewone burgers weten niet waar ze mee te maken hebben", zegt de politie. "Wij zetten ons daarvoor schrap."
Vorig jaar was de Cobra500 ook al in opkomst, maar de politie ziet nu meer van het explosief.
Er is dit jaar al veel vuurwerk onderschept. Dat heeft te maken met de intensiteit van het opsporen, maar volgens de politie laat het ook zien dat er meer van het illegale vuurwerk verkocht wordt.
Niet meer agenten
De jaarwisseling is de drukste nacht voor politie en andere hulpdiensten. In de meldkamer zijn 250 lijnen beschikbaar voor 112-meldingen, waarop in een kwartier duizend meldingen worden verwacht. De drukste tijd ligt tussen 23.30 en 02.00 uur. De politie zet aankomende jaarwisseling niet meer agenten in dan normaal, omdat daar geen capaciteit voor is.
Mobiele eenheid
Ook dit jaar verwacht de politie dat op verschillende plekken de Mobiele Eenheid (ME) wordt ingezet. De ME doet deze jaarwisseling een proef met twee nieuwe geweldsmiddelen: een grotere bus met pepperspray en een traanopwekkend middel dat kan worden gemengd met het water in het waterkanon. Ook hebben leden van de ME dit jaar betere gehoorbescherming.
Afgelopen nachten kwam de ME al in actie in het Amsterdamse Floradorp, waar het onrustig is omdat de burgemeester traditionele vreugdevuren afschafte.
( je kunt tegenwoordig ook gehoorbescherming voor je hond kopen he? Dit is alleen een voorbeeldje https://www.dogcases.nl/gehoorbeschermingenbrillen)
Een kat houdt die niet op, denk ik.
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.quote:Op maandag 29 december 2025 14:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gelukkig controleert de politie volop op siervuurwerk wat in Duitsland gekocht wordt en gewoon in de supermarkten ligt.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Dat is ook zo en die criminelen die illegaal vuurwerk verkopen weten dat waarschijnlijk het beste.quote:Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat had dan ook de focus moeten zijn: het bestrijden van zwaar illegaal vuurwerk. Nu worden er knalerwten op de grens met Duitsland in beslag genomenquote:Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.
Ik moest echt een minuutje bijkomen van de schrik.
Die voeren slechts uit.quote:Op maandag 29 december 2025 14:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat had dan ook de focus moeten zijn: het bestrijden van zwaar illegaal vuurwerk. Nu worden er knalerwten op de grens met Duitsland in beslag genomen![]()
En de politie zich maar afvragen waarom ze zo'n slechte reputatie hebben.
Wat dacht je ervan als een of andere lolbroek om half 4 s'nachts een cobra afsteekt in je straat? Je zit meteen rechtop in bed en komt nooit meer in slaap.quote:Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.
Ik moest echt een minuutje bijkomen van de schrik.
Die ervaring had ik ook, ik lag bijna naast mijn bed. Dan zeggen sommigen mensen ook nog dat het wel meevalt.quote:Op maandag 29 december 2025 14:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan als een of andere lolbroek om half 4 s'nachts een cobra afsteekt in je straat? Je zit meteen rechtop in bed en komt nooit meer in slaap.
Dat lijkt me dan wel weer logisch.quote:Op maandag 29 december 2025 15:44 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
De politie was de grootste schreeuwer om een verbod
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.quote:Op maandag 29 december 2025 15:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan wel weer logisch.
Op de lange termijn absoluut wel. Dat er altijd excessen plaats zullen vinden in een nacht waarop 70% van Nederland van de kaart is lijkt me ook evident. Maar dat maakt niet dat je absoluut niks kan doen natuurlijk.quote:Op maandag 29 december 2025 15:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.
En de lui die de politie er mee lastig valt vind anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.
De komende jaren gaat het echt niet veiliger worden
Oneens. Alleen langer feit dat het straks verboden is zorgt er al voor dat het aantal mensen dat zich als tokkies wil blijven gedragen echt minder wordt.quote:Op maandag 29 december 2025 15:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.
En de lui die de politie er mee lastig valt vindt anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.
De komende jaren gaat het echt niet veiliger worden
Maar niet al het vuurwerk is hetzelfde. Een rotje van Cat. 2, een nitraat van Cat. 3, of een shell van Cat4. Dat veschil merk je echt wel. Ben zoals ik al eerder zei hoop ik ook dat ze de wet wel dusdanig in elkaar zetten dat daar een aanzienlijk verschil is straf in zit.quote:Op maandag 29 december 2025 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Oneens. Alleen langer feit dat het straks verboden is zorgt er al voor dat het aantal mensen dat zich als tokkies wil blijven gedragen echt minder wordt.
Plus nu is het strafbaar om illegaal vuurwerk te kopen, te bezitten en af te steken. Straks is AL het vuurwerk illegaal. Maar het verschil is dat de politie nu geen poot heeft om op te staan. Als men nu illegaal vuurwerk afsteekt dan is het maar aan de politie om te bewijzen dat het illegaal is. Dat val straks weg. Afsteken is altijd strafbaar.
Dat kan niet. Als het heel slecht weer is kan zo een show al niet doorgaan.quote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Nu eens kijken of de beloftes worden nageleefd van meer shows. Als ik Rotterdam als voorbeeld moet nemen ga ik er niet vanuit
quote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Nu eens kijken of de beloftes worden nageleefd van meer shows. Als ik Rotterdam als voorbeeld moet nemen ga ik er niet vanuit
Dat kan sowieso niet, want er zijn maar een handje vol bedrijven bevoegd dit te doen. Er zijn zo'n 350 gemeenten.quote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Dat wordt ook een lachwekkende flopshowquote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Wij hebben een vuurwerkshow in de Efteling (tijdens Nieuwjaar) en die kaartjes zijn in oktober al uitverkocht. Daar kan je alleen aankomen als je iemand kent die daar werkt, zo snel gaat dat.quote:Op maandag 29 december 2025 16:39 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
[..]
Dat kan sowieso niet, want er zijn maar een handje vol bedrijven bevoegd dit te doen. Er zijn zo'n 350 gemeenten.
Waarom zou er verschil in moeten bestaan? Bezit kan ik me nog wat bij voorstellen. Afsteken wordt nogal arbitrair als het op knalvuurwerk aan komtquote:Op maandag 29 december 2025 16:33 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Maar niet al het vuurwerk is hetzelfde. Een rotje van Cat. 2, een nitraat van Cat. 3, of een shell van Cat4. Dat veschil merk je echt wel. Ben zoals ik al eerder zei hoop ik ook dat ze de wet wel dusdanig in elkaar zetten dat daar een aanzienlijk verschil is straf in zit.
Van wiequote:Op maandag 29 december 2025 16:46 schreef Friday12 het volgende:
Dat weet ik maar dat was de belofte
Dat is de grap
Het wetsvoorstel dat leidt tot een algeheel verbod op consumentenvuurwerk (waarbij alleen professionals nog vuurwerk mogen afsteken) werd ingediend door Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren).quote:
Volgens mij zijn er nooit beloftes gedaan vanuit de regering.quote:Op maandag 29 december 2025 16:54 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Regering. Meer lichtshows en vuurwerkshows
Precies, geen belofte.quote:Op maandag 29 december 2025 16:56 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het wetsvoorstel dat leidt tot een algeheel verbod op consumentenvuurwerk (waarbij alleen professionals nog vuurwerk mogen afsteken) werd ingediend door Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren).
Wikipedia
Door de steun van partijen zoals VVD, ChristenUnie, CDA, D66 en anderen kreeg het voorstel een meerderheid in de Kamer, mede met de afspraak dat er ruimte blijft voor (gemeentelijke) vuurwerkshows als alternatief.
RTL.nl
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiserenquote:
Er zijn überhaupt niet genoeg bedrijven om dat te verzorgen.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiseren![]()
Het enige dat hier anders zal worden is dat ze nog veel meer carbid gaan schieten, want dat mag natuurlijk wel. tRaDiTiE
Dat gaat dan vanzelf een verdienmodel worden.quote:Op maandag 29 december 2025 17:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Er zijn überhaupt niet genoeg bedrijven om dat te verzorgen.
"met de afspraak dat er ruimte blijft."quote:
Dusdanig omschreven dat het onmogelijk als een belofte gezien kan worden. Het is net de politiek.quote:Op maandag 29 december 2025 17:09 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
met de afspraak dat er ruimte blijft.
Hoe noem jij dat dan?
Vind jij het dan gezellig als je na de jaarwisseling alleen nog maar krekeltjes hoort?quote:Op maandag 29 december 2025 17:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Dusdanig omschreven dat het onmogelijk als een belofte gezien kan worden. Het is net de politiek.
Wonen best veel mensen toch? Niet elk gehucht zal een eigen show krijgen maar alles boven de 10k toch wel mag je aannemen.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiseren![]()
Het enige dat hier anders zal worden is dat ze nog veel meer carbid gaan schieten, want dat mag natuurlijk wel. tRaDiTiE
Ik zal er met vrienden niet minder op proosten vermoed ik zomaar. Doorgaans gaat het feestje om 00.10 toch weer binnen verder.quote:Op maandag 29 december 2025 17:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Vind jij het dan gezellig als je na de jaarwisseling alleen nog maar krekeltjes hoort?
Zo van 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,!!!!!!!!!
Krekeltjes.
Waar woon jij dan? Ongeveer?quote:Op maandag 29 december 2025 17:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zal er met vrienden niet minder op proosten vermoed ik zomaar. Doorgaans gaat het feestje om 00.10 toch weer binnen verder.
In Nijmegen, waar er ook gewoon nog wordt afgestoken.quote:
Dat laatste mag nooit een argument zijn om iets niet te verbieden lijkt me.quote:Op maandag 29 december 2025 17:19 schreef Den_Haag het volgende:
Het is een kansloos verbod. Op een incorrecte basis (overgrote deel gewonden en incidenten door vuurwerk wat al verboden is) en niet te handhaven (geen capaciteit).
Denk je niet dat het jaar na jaar steeds beter handhaafbaar wordt met een verbod?quote:Op maandag 29 december 2025 17:19 schreef Den_Haag het volgende:
Het is een kansloos verbod. Op een incorrecte basis (overgrote deel gewonden en incidenten door vuurwerk wat al verboden is) en niet te handhaven (geen capaciteit).
Toch zou ik soms (voornamelijk voor/na het voetbal) nog wel eens een peuk willen opsteken in de trein.quote:Op maandag 29 december 2025 17:23 schreef Harmankardon het volgende:
Zelfde gemiep als toen roken werd verboden in bepaalde gelegenheden. Niemand mist het nu behalve de halfjes in de samenleving. Gaat hiermee ook zo zijn.
Hoe dan? Concreet?quote:Op maandag 29 december 2025 17:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Denk je niet dat het jaar na jaar steeds beter handhaafbaar wordt met een verbod?
Elk bezit en elke knal is strafbaar in plaats van dat het legale deel als een veilige schil kan optreden voor het illegale spul. Het gros van de weldenkende mensen heeft er ook helemaal geen zin meer in als het zich in allerlei bochten moet wringen om het aan te kopen en je dan ook nog eens beboet kan worden.quote:
Dat wordt natuurlijk het argument van de komende jaren. Uiteindelijk verlopen nieuwjaarsnachten altijd relatief onveilig, ook in landen waar er helemaal geen vuurwerk wordt afgestoken.quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik zie hier een aantal users die hopen dat het een complete chaos wordt; niet te handhaven en mensen kopen over de grens wel vuurwerk.
Ik ga wel naar de Efteling hoor. Dat is 10 kilometer bij mij vandaan.quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik zie hier een aantal users die hopen dat het een complete chaos wordt; niet te handhaven en mensen kopen over de grens wel vuurwerk.
Zoals Caland ook aangeeft. Als elke knal strafbaar is en het gros van de mensen sowieso al niet naar Belgie gaat voor vuurwerk is het steeds makkelijker om wetsovertreders aan te pakken, waarmee dat aandeel mensen verder zal dalen, waarmee het weer makkelijker wordt.quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe dan? Concreet?
Ik zeg dit heus niet omdat ik koste wat kost gelijk wil hebben, maar ik zie hier nooit 1 politie-agent tijdens het vuurwerk.
Ja je houdt die groep tokkies met illegaal vuurwerk over die het in de eerste plaats als voor iedereen verpestte.quote:Op maandag 29 december 2025 17:30 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zoals Caland ook aangeeft. Als elke knal strafbaar is en het gros van de mensen sowieso al niet naar Belgie gaat voor vuurwerk is het steeds makkelijker om wetsovertreders aan te pakken, waarmee dat aandeel mensen verder zal dalen, waarmee het weer makkelijker wordt.
Je zult alleen altijd wel een groep overhouden lijkt me, maar dat heb je met alles.
Die groep zal vast minder worden, aangezien het dus beter handhaafbaar wordt, zoals we net aangeven.quote:Op maandag 29 december 2025 17:31 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja je houdt die groep tokkies met illegaal vuurwerk over die het in de eerste plaats als voor iedereen verpestte.
Het zou juist geen argument mogen zijn om iets te verbieden, want op die manier kun je letterlijk alles wat niet welgevallig is het verdomhoekje in duwen onder de noemer van "geen capaciteit, makkelijker te handhaven"quote:Op maandag 29 december 2025 17:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat laatste mag nooit een argument zijn om iets niet te verbieden lijkt me.
Dat zijn meestal minderjarigen, die de politie toch niks kan maken.quote:Op maandag 29 december 2025 17:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die groep zal vast minder worden, aangezien het dus beter handhaafbaar wordt, zoals we net aangeven.
Volgens mij zijn er in dit geval best wel wat meer argumenten te verzinnen.quote:Op maandag 29 december 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zou juist geen argument mogen zijn om iets te verbieden, want op die manier kun je letterlijk alles wat niet welgevallig is het verdomhoekje in duwen onder de noemer van "geen capaciteit, makkelijker te handhaven"
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat dat argument geen stand houdt en ook een hellend vlak veroorzaakt.quote:Op maandag 29 december 2025 17:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er in dit geval best wel wat meer argumenten te verzinnen.
Het is eerder een klein bijkomend voordeel.quote:Op maandag 29 december 2025 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat dat argument geen stand houdt en ook een hellend vlak veroorzaakt.
Het is toevallig net een heel goed argument om -tegen- het verbod te zijn, ondanks dat er andere zaken spelen die weer in het voordeel van een verbod zijn.
Ik zie niemand hopen dat het een complete chaos wordt. Ik zie wel mensen reëel reageren dat een verbod op al verboden vuurwerk er niet ineens voor gaat zorgen dat er geen vuurwerk of gezeik meer is.quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Vliegbaard het volgende:
Huh? De politie geeft aan dat het werk veel makkelijker is als ze niet te onderzoeken of hetgeen wat wordt afgestoken aan de regels voldoet. Algemeen verbod maakt hun werk op oudejaarsavond aantoonbaar makkelijker, terwijl dat al een hel-nacht is voor de hulpverleners buiten het vuurwerk om.quote:Op maandag 29 december 2025 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat dat argument geen stand houdt en ook een hellend vlak veroorzaakt.
Het is toevallig net een heel goed argument om -tegen- het verbod te zijn, ondanks dat er andere zaken spelen die weer in het voordeel van een verbod zijn.
Ah, dan kun je net zo goed 4 inch shells halen ipv een sierpot die nu nog legaal is.quote:Op maandag 29 december 2025 18:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Huh? De politie geeft aan dat het werk veel makkelijker is als ze niet te onderzoeken of hetgeen wat wordt afgestoken aan de regels voldoet. Algemeen verbod maakt hun werk op oudejaarsavond aantoonbaar makkelijker, terwijl dat al een hel-nacht is voor de hulpverleners buiten het vuurwerk om.
Omdat jij ze niet zien doen ze het niet?quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe dan? Concreet?
Ik zeg dit heus niet omdat ik koste wat kost gelijk wil hebben, maar ik zie hier nooit 1 politie-agent tijdens het vuurwerk.
Gewoon de hele straat op de bon slingeren zeker?quote:Op maandag 29 december 2025 18:12 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Omdat jij ze niet zien doen ze het niet?
Grote kans dat ze jou als inwoner nog nooit buiten hebben gezien, kom jij dan nooit buiten?
Verbieden op afsteken, bezit, vervoer, maakt het beter te handhaven.
Omdat eerst het ene mocht en het andere niet, of alleen verboden tenzij… ook dat maakt de pakkans kleiner.
Het zal altijd een kat en muisspel blijven. Maar dat is met alles wat er gehandhaafd wordt.
Wordt iedereen met een telefoon in z’n klauw gepakt op de fiets? Nee
Wordt iedereen gepakt die te hard rijdt, nee.
Maar niks doen maakt het ook niet veiliger.
De meeste gemeenten hebben al geldtekort, dus daar gaan ze echt niet aan beginnen. Is ook helemaal geen gemeentelijke taak trouwens.quote:Op maandag 29 december 2025 17:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Wonen best veel mensen toch? Niet elk gehucht zal een eigen show krijgen maar alles boven de 10k toch wel mag je aannemen.
Net of die vandaag gekocht zijn in een Nederlandse winkelquote:Op maandag 29 december 2025 18:15 schreef Paul het volgende:
Die harde knallers beginnen weer. Gelukkig laatste jaar 😭
Het zal langzaam verdwijnen al zal de nacht op zichzelf altijd bol staan van de incidenten. Het is alleen wel handig dat dat dan niet gepaard gaat met het massaal al dan niet in beschonken toestand afsteken (of gooien) van vuurwerk.quote:Op maandag 29 december 2025 18:16 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Gewoon de hele straat op de bon slingeren zeker?![]()
Die rijden net als tijdens het corona vuurwerkverbod hun rondje door de wijk om te kijken of er geen ongeregeldheden plaatsvinden en verder gaan ze helemaal niets doen.
Ja, ik denk dat men de gok neemt met dit verbod dat de meeste mensen dat niet gaan doen.quote:Op maandag 29 december 2025 18:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ah, dan kun je net zo goed 4 inch shells halen ipv een sierpot die nu nog legaal is.
Als je dan toch risico loopt om gepakt te worden, dan maar goed
Jan met de pet zal om 12 uur idd niet meer zijn sierpotten afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.quote:Op maandag 29 december 2025 18:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zal langzaam verdwijnen al zal de nacht op zichzelf altijd bol staan van de incidenten. Het is alleen wel handig dat dat dan niet gepaard gaat met het massaal al dan niet in beschonken toestand afsteken (of gooien) van vuurwerk.
Je hebt in Nederland ook nog steeds eerder een gram sos dan een pizza margherita en ik kan ook nog wel wat kroegjes waar rond middernacht de asbakken op tafel komen te staan. Dat maakt een verbod niet meteen compleet zinloos.
Het is veel te koud, misschien moet we meerdere keren per jaar zo'n vuurwerkdag hebben.quote:Op maandag 29 december 2025 18:06 schreef quo_ het volgende:
Ben benieuwd hoe snel we weer 130 kunnen rijden.
[ x ]
Dat Mehmet blijkbaar zo’n voorvechter is van onze Hollandse tradities moet demense toch goed doen.quote:Op maandag 29 december 2025 18:26 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Jan met de pet zal om 12 uur idd niet meer zijn sierpotten afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.
Mehmet daarentegen zal juist extra gemotiveerd zijn om de wijk te terroriseren met zijn cobras.
Traditie van illegaal vuurwerk afsteken?quote:Op maandag 29 december 2025 18:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat Mehmet blijkbaar zo’n voorvechter is van onze Hollandse tradities moet demense toch goed doen.
Absoluut. Heb jij vroeger nooit strijkers afgestoken?quote:Op maandag 29 december 2025 18:30 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Traditie van illegaal vuurwerk afsteken?
vroeger had je de corsair strijkersquote:Op maandag 29 december 2025 18:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Absoluut. Heb jij vroeger nooit strijkers afgestoken?
Ik zie het inderdaad niemand letterlijk zeggen maar als je tussen de regels door leest zijn er genoeg die het ook niet erg zouden vinden, al is het alleen maar om later te kunnen zeggen; zie je wel, dit verbod werkt eerder meer gebruik van illegaal/zwaar vuurwerk in de hand dan dat het iets op lost.quote:Op maandag 29 december 2025 18:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik zie niemand hopen dat het een complete chaos wordt. Ik zie wel mensen reëel reageren dat een verbod op al verboden vuurwerk er niet ineens voor gaat zorgen dat er geen vuurwerk of gezeik meer is.
Ik ben er juist bang voor dat er veel meer auto's en handen of levens verloren zijn doordat de klootzakken die het nu verpesten toch wel iets anders gaan vinden.
Eigenlijk zou roken in zijn algemeenheid verboden dienen worden.quote:Op maandag 29 december 2025 17:23 schreef Harmankardon het volgende:
Zelfde gemiep als toen roken werd verboden in bepaalde gelegenheden. Niemand mist het nu behalve de halfjes in de samenleving. Gaat hiermee ook zo zijn.
Het is makkelijker gewoon alle honden te verbieden in plaats van bepaalde rassen.quote:In Nederland worden jaarlijks ongeveer 150.000 mensen door een hond gebeten, waarvan ongeveer 30.000 tot 50.000 medische hulp nodig hebben (huisarts/SEH)
België heeft ook nooit een vuurwerk/afsteek cultuur gehad zoals wij in Nederland hebben. Op een paar vuurwerkshows na en in een paar plaatsen mag er consumenten vuurwerk afgestoken worden. Dat er zoveel vuurwerk winkels zijn komt vooral door de Nederlanders. Veel winkels en importeurs van Belgisch vuurwerk hebben ook gewoon Nederlandse eigenaren. Dat is eind jaren 80 begin jaren 90 ontstaan omdat tot 2000 België geen vuurwerk wetgeving had dus daarom daar alles verkocht kon worden. Door de vraag naar zwaarder vuurwerk in Nederland is het ontstaan. Zeker nu met de Europese regelgeving is het redelijk gelijkwaardig vuurwerk met Nederland op de verboden artikelen na in Nederland. Het is vooral de naam van uit het verleden dat België zwaar illegaal vuurwerk verkoopt. Maar als je in België ooit bij een vuurwerk winkel naar binnen stapt en vraagt wie hun klanten zijn zullen de meeste zeggen dat het voor 99% uit Nederlanders bestaat. Hetzelfde zal na het verbod gebeuren met Duitsland. Weet van een paar winkels al in het oosten van het land die in het nieuw jaar zich in Duitsland gaan vestigen. De vraag naar vuurwerk blijft gewoon en de regelgeving is ook veel makkelijker dan in Nederland.quote:Op maandag 29 december 2025 17:17 schreef Caland het volgende:
[..]
In Nijmegen, waar er ook gewoon nog wordt afgestoken.
Al hebben we vorig jaar met de vriendengroep een huis gehuurd nabij Antwerpen waar het dus daadwerkelijk om 12 uur 's nachts doodstil was omdat die Belgen zich blijkbaar wel aan een afsteekverbod houden. Het was er niet minder gezellig om.
Oprecht nooit geweten, dacht dat het daar wel een beetje hetzelfde was als hier. Vandaar ook wel de verbazing dat je daar om 12u dus nauwelijks iets hoorde.quote:Op maandag 29 december 2025 18:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
België heeft ook nooit een vuurwerk/afsteek cultuur gehad zoals wij in Nederland hebben. Op een paar vuurwerkshows na en in een paar plaatsen mag er consumenten vuurwerk afgestoken worden. Dat er zoveel vuurwerk winkels zijn komt vooral door de Nederlanders. Veel winkels en importeurs van Belgisch vuurwerk hebben ook gewoon Nederlandse eigenaren. Dat is eind jaren 80 begin jaren 90 ontstaan omdat tot 2000 België geen vuurwerk wetgeving had dus daarom daar alles verkocht kon worden. Door de vraag naar zwaarder vuurwerk in Nederland is het ontstaan. Zeker nu met de Europese regelgeving is het redelijk gelijkwaardig vuurwerk met Nederland op de verboden artikelen na in Nederland. Het is vooral de naam van uit het verleden dat België zwaar illegaal vuurwerk verkoopt. Maar als je in België ooit bij een vuurwerk winkel naar binnen stapt en vraagt wie hun klanten zijn zullen de meeste zeggen dat het voor 99% uit Nederlanders bestaat. Hetzelfde zal na het verbod gebeuren met Duitsland. Weet van een paar winkels al in het oosten van het land die in het nieuw jaar zich in Duitsland gaan vestigen. De vraag naar vuurwerk blijft gewoon en de regelgeving is ook veel makkelijker dan in Nederland.
Ik vraag me af of de toegankelijkheid van vuurwerk een reden is waarom het niet zo veel afgestoken wordt met oud en nieuw.quote:Op maandag 29 december 2025 18:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Oprecht nooit geweten, dacht dat het daar wel een beetje hetzelfde was als hier. Vandaar ook wel de verbazing dat je daar om 12u dus nauwelijks iets hoorde.
Gok ook dat dit verbod relatief snel opgevolgd gaat worden door de buurlanden, in Duitsland speelt eigenlijk ook al jaren dezelfde discussie.
Die zijn al illegaal en in het buitenland gehaaldquote:Op maandag 29 december 2025 18:15 schreef Paul het volgende:
Die harde knallers beginnen weer. Gelukkig laatste jaar 😭
Niet elke hondenbeet is een afgescheurd gezicht hè. Mensen krijgen een tetanus prikkie of een pleister and they're good to go en dan zal er 's wat gehecht moeten worden....wat dan nog?quote:Op maandag 29 december 2025 18:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Eigenlijk zou roken in zijn algemeenheid verboden dienen worden.
Ik zou ook pleiten voor een verbod op honden:
[..]
Het is makkelijker gewoon alle honden te verbieden in plaats van bepaalde rassen.
Nee, nooit.quote:Op maandag 29 december 2025 18:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Absoluut. Heb jij vroeger nooit strijkers afgestoken?
en zullen er volgend jaar ook zijn. Wel meer omdat er geen legale handel meer is.quote:Op maandag 29 december 2025 19:01 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Die zijn al illegaal en in het buitenland gehaald
Nooit de stok van een lawinepijl eraf gebroken en aan een lantaarnpaal vastgeplakt met duct tape?quote:
Er vallen 1-2 doden door honden per jaar.quote:Op maandag 29 december 2025 19:03 schreef the-eye het volgende:
[..]
Niet elke hondenbeet is een afgescheurd gezicht hè. Mensen krijgen een tetanus prikkie of een pleister and they're good to go en dan zal er 's wat gehecht moeten worden....wat dan nog?
Nee, ik had en heb een gruwelhekel aan puur knalvuurwerk.quote:Op maandag 29 december 2025 19:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Nooit de stok van een lawinepijl eraf gebroken en aan een lantaarnpaal vastgeplakt met duct tape?
Wat heb je dan voor jeugd gehad.
Het onderwerp is niet zo belangrijk, het gaat mij om het argument ''dat het makkelijker te handhaven is'' wat de deur open zet voor meer verboden onder diezelfde vlag.quote:Op maandag 29 december 2025 18:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Huh? De politie geeft aan dat het werk veel makkelijker is als ze niet te onderzoeken of hetgeen wat wordt afgestoken aan de regels voldoet. Algemeen verbod maakt hun werk op oudejaarsavond aantoonbaar makkelijker, terwijl dat al een hel-nacht is voor de hulpverleners buiten het vuurwerk om.
Ik verwacht het wel van België omdat daar natuurlijk al behoorlijk wat gezeik is met vuurwerk. (En ja ik weet het komt vooral door Nederlanders). Ik weet dat er in Duitsland ook een vuurwerk discussie is maar de vuurwerk industrie is daar veel groter dan in Nederland en heeft ook een behoorlijke lobby. De grootste importeurs van Europa zitten bijvoorbeeld in Duitsland. Plus er wordt daar ook nog gewoon vuurwerk gemaakt Zink Feuerwerk bijvoorbeeld produceert zelf nog vuurwerk. Wel hebben ze daar ook flinke problemen met illegaal vuurwerk ook wel de PolenBoller genoemd. Bollers zijn Duitse rotjes.quote:Op maandag 29 december 2025 18:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Oprecht nooit geweten, dacht dat het daar wel een beetje hetzelfde was als hier. Vandaar ook wel de verbazing dat je daar om 12u dus nauwelijks iets hoorde.
Gok ook dat dit verbod relatief snel opgevolgd gaat worden door de buurlanden, in Duitsland speelt eigenlijk ook al jaren dezelfde discussie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |