abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 15:39:08 #1
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219442939
https://www.ioresearch.n(...)s-in-eigen-gemeente/

De OP sloeg ondertussen niet meer op het nieuwsbericht. Even snel aangepast met wat cijfers van 2 jaar terug. Draag gerust wat actuelers aan !
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219443246
Lekker alles verbieden _O_ Men zal gehoorzamen ! ~O>
Ook in moeilijke tijden.
  maandag 8 december 2025 @ 16:25:04 #3
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219443251
belachelijk ik wil gewoon knallen met auto nieuw!
Blaf me vol
pi_219443334
Ik weet niet wat de oplossing is. Die zooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen

[ Bericht 1% gewijzigd door Straatcommando. op 08-12-2025 17:56:41 ]
pi_219443412
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 16:40 schreef augurk2025 het volgende:
Ik weet niet wat de oplossing is. Die kankerzooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen
Belgie. Duitsland heeft niet het hele jaar door vuurwerk in de winkel liggen.
Ook in moeilijke tijden.
  maandag 8 december 2025 @ 17:03:17 #6
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219443448
Zo lang je overal in NL met 2 uurtjes bij een winkel over de grens bent waar je het wel kan kopen dan heeft het weinig nut.
Daarom geloof ik nog best dat ze het nu op EU niveau willen gaan aanpakken dat het overal verboden wordt.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 8 december 2025 @ 17:48:40 #7
284411 crew  heywoodu
pi_219443804
quote:
Ik weet niet wat de oplossing is. Die kankerzooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen
Tja, de mensen die het om de haverklap afsteken en met illegale rommel komen zijn natuurlijk het probleem. Dit hele probleem was er niet geweest als mensen zich gewoon netjes aan de regels hadden gehouden (waar echt wel uitgebreid en leuk vuurwerk binnen valt) en het bij oudjaarsdag hadden gehouden. Elke keer als ik een knal hoor nu weet ik dat het dus weer iemand is aan wie we een totaalverbod te danken hebben.
pi_219443942
quote:
Ik weet niet wat de oplossing is. Die zooi mag van mij verboden worden heb niets met vuurwerk maar niemand zal zich er toch aan gaan houden als je in België en Duitsland gewoon het hele jaar vuurwerk kan kopen
Vorig jaar ben ik in een dorp naast Antwerpen met de vriendengroep oud en nieuw gaan vieren, villa afgehuurd. Daar was ook een vuurwerkverbod. Nederlanders als wij zijn dachten we dat daar ook wel niemand zich eraan zou houden en aldaar een doosje vuurwerk gekocht.

Dood- en doodstil om 12 uur. Heel ver in de verte hoorde je licht iets vanuit Antwerpen. Ook maar niet aangedurfd om dat ding af te steken dus _O-
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219444420
Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik en kerstbomen, hier en daar wat lawinepijlen, etc., dat gaat de komende jaren niet veranderen door een vuurwerkverbod.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219444450
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 18:08 schreef Caland het volgende:

[..]
Vorig jaar ben ik in een dorp naast Antwerpen met de vriendengroep oud en nieuw gaan vieren, villa afgehuurd. Daar was ook een vuurwerkverbod. Nederlanders als wij zijn dachten we dat daar ook wel niemand zich eraan zou houden en aldaar een doosje vuurwerk gekocht.

Dood- en doodstil om 12 uur. Heel ver in de verte hoorde je licht iets vanuit Antwerpen. Ook maar niet aangedurfd om dat ding af te steken dus _O-
Hangt van de regio of. In genoeg regio's trekken ze zich in België ook niks aan van de lokale verboden
  maandag 8 december 2025 @ 19:36:48 #11
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219444485
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:31 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Hangt van de regio of. In genoeg regio's trekken ze zich in België ook niks aan van de lokale verboden
Daarom verbaasde het mij zo dat je in een dorp dat feitelijk tegen Antwerpen aan ligt exact niks hoorde.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 8 december 2025 @ 21:01:08 #12
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219445162
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:48 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Tja, de mensen die het om de haverklap afsteken en met illegale rommel komen zijn natuurlijk het probleem. Dit hele probleem was er niet geweest als mensen zich gewoon netjes aan de regels hadden gehouden (waar echt wel uitgebreid en leuk vuurwerk binnen valt) en het bij oudjaarsdag hadden gehouden. Elke keer als ik een knal hoor nu weet ik dat het dus weer iemand is aan wie we een totaalverbod te danken hebben.
Of handhaven op het probleem ipv het tegenovergestelde aan te pakken
pi_219448342
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:25 schreef Discombobulate het volgende:
Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik en kerstbomen, hier en daar wat lawinepijlen, etc., dat gaat de komende jaren niet veranderen door een vuurwerkverbod.
Overdrijven is ook een vak :')
pi_219448390
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 11:56 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Normaal vuurwerk is echt het probleem niet.
pi_219449252
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 11:56 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Jij woont op een waddeneiland? :')
pi_219449273
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 13:58 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Jij woont op een waddeneiland? :')
Nee, maar "Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik"

Is nogal overdreven niet?
pi_219449297
Het is best wel sneu dat de pro groep altijd maar moet gaan janken over ´´alles verbieden´´.
Alsof 1 maatregel gelijk staat aan het maken van een politiestaat of wat voor onzin dan ook.

De Nederlandse overheid heeft als taak om te zorgen voor de burgers, voor gezondheid en voor veiligheid.

Vuurwerk is gewoon een kansloos ding dat elk jaar voor zeer grote problemen zorgt.
Mensen die sterven, dieren die sterven, huizen en auto´s die in brand vliegen, geweld onderling en tegen hulpverleners en veel schade aan het milieu.

Er is geen enkel voordeel aan vuurwerk, alleen maar heel veel grote nadelen.

Waarom zou zoiets nog geaccepteerd moeten worden anno 2025?
En het is niet alsof hiermee de overheid al het plezier weg zou halen, alsof het hele leven om vuurwerk draait :´)
Bijna nog erger dan die 15 jarigen en social media in Australie.
pi_219449304
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Nee, maar "Als ik door de stad loop met oud en nieuw staan er overal auto's in de fik"

Is nogal overdreven niet?
Ik woonde in een groot dorp/kleine stad en zelfs daar stond heel veel in de fik.
Laat staan als je in een grote stad woont dan wel een tokkie omgeving.

Natuurlijk zal hij het wat aandikken, maar afhankelijk van waar hij woont zal het echt wel veel waarheid bevatten.
pi_219449609
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:05 schreef bianconeri het volgende:
Het is best wel sneu dat de pro groep altijd maar moet gaan janken over ´´alles verbieden´´.
Alsof 1 maatregel gelijk staat aan het maken van een politiestaat of wat voor onzin dan ook.

De Nederlandse overheid heeft als taak om te zorgen voor de burgers, voor gezondheid en voor veiligheid.

Vuurwerk is gewoon een kansloos ding dat elk jaar voor zeer grote problemen zorgt.
Mensen die sterven, dieren die sterven, huizen en auto´s die in brand vliegen, geweld onderling en tegen hulpverleners en veel schade aan het milieu.

En het is niet alsof hiermee de overheid al het plezier weg zou halen, alsof het hele leven om vuurwerk draait :´)
De door jouw uitgeademde CO2 is een probleem voor de gezondheid van de overige burgers. Waarom moeten we dat anno 2025 nog accepteren eigenlijk?
  dinsdag 9 december 2025 @ 15:00:51 #20
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219449706
quote:

Het meeste dat je noemt gaat niet verdwijnen door legaal vuurwerk aan te pakken
pi_219449858
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:49 schreef GereDathan het volgende:

[..]
De door jouw uitgeademde CO2 is een probleem voor de gezondheid van de overige burgers. Waarom moeten we dat anno 2025 nog accepteren eigenlijk?
Precies wat ik in mijn post bedoel. Er wordt door de pro-groep echt op de meest belachelijke dingen terugvallen.
Of nee, laten we lekker de hele mensheid uitroeien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 15:00 schreef Friday12 het volgende:

Het meeste dat je noemt gaat niet verdwijnen door legaal vuurwerk aan te pakken
Verdwijnen niet, dat lukt praktisch nooit ongeacht met wat.

Echter door het te verbieden stopt wel een groot deel daarvan.
  dinsdag 9 december 2025 @ 15:52:57 #22
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219450010
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 15:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Precies wat ik in mijn post bedoel. Er wordt door de pro-groep echt op de meest belachelijke dingen terugvallen.
[..]

Onzin. Meeste shit gebeurt met illegaal waar nooit op gehandhaafd word.
pi_219450142
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 15:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Het is helaas zo in Nederland dat als een kleine groep iets maar hard genoeg blèrt dat hiernaar geluisterd wordt. De onderliggende, daadwerkelijke, problemen pakken we niet aan.

quote:

Zolang je in België en Duitsland volop vuurwerk kunt kopen gaat een groot deel niet stoppen de komende jaren. We weten allemaal dat de handhaving in NL een lachertje is tenslotte. Waarom zou je je daar druk over maken, laat ze maar bewijzen dat jij iets aangestoken hebt.

Het echt illegale vuurwerk gaat ook niet verdwijnen voorlopig, tenzij we illegaal vuurwerk nu ook illegaal maken :D

Los van wat we er van vinden. De enige echte oplossing is dat vuurwerk op Europees niveau aan banden wordt gelegd. Dan zal de verkoop in onze omringende landen ook stoppen. Als dat gebeurd dan zal je zien dat het allemaal rap af zal nemen, er zal een generatie opgroeien die niet gewend is aan vuurwerk. Die zullen veel minder behoefte hebben aan de illegale zooi die er dan nog te krijgen is. Dus na een jaar of 20 na invoering van dergelijke regels zal je daadwerkelijk een afname gaan zien en over 50 jaar taalt er niemand meer naar.
pi_219450666
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 9 december 2025 @ 20:01:34 #25
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219451520
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 18:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Tja wat valt onder kinderen?
8 jarigen?
13 jarigen?
15 jarigen?

Nogal verschil in.

Maar sowieso om 03:00 nog buiten aan het klooien met vuurwerk is wel typerend.
  dinsdag 9 december 2025 @ 20:02:49 #26
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219451538
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 18:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
In stompwijk

Erg leuk
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219455777
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:05 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Normaal vuurwerk is echt het probleem niet.
Jawel: vanaf november hoor je in Den Haag al geknal van vuurwerk.
pi_219455842
De gemeente Valencia heeft de vuurwerkregels tijdens Las Fallas de laatste jaren aangescherpt mede omdat met name Nederlanders zich niet normaal konden gedragen. In 2025 meerdere Nederlanders beboet voor het afsteken van zwaar, verboden vuurwerk tijdens Fallas.
https://spanjevandaag.com(...)m_source=chatgpt.com
  woensdag 10 december 2025 @ 12:51:46 #29
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219455908
quote:

Juist daarin zijn ze ernstig tekortgeschoten de laatste jaren door steeds minder en minder te handhaven.
  woensdag 10 december 2025 @ 12:55:39 #30
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219455956
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 12:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De gemeente Valencia heeft de vuurwerkregels tijdens Las Fallas de laatste jaren aangescherpt mede omdat met name Nederlanders zich niet normaal konden gedragen. In 2025 meerdere Nederlanders beboet voor het afsteken van zwaar, verboden vuurwerk tijdens Fallas.
Het is daar sowieso knettergek. Zou er echt nooit bij willen zijn
pi_219456081
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 12:55 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Het is daar sowieso knettergek. Zou er echt nooit bij willen zijn
Klopt, maar 1 groep weet zich daar nog te misdragen.
pi_219456281
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 12:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Bij de laatste keer rellen waren het vooral locals die aan het rellen waren tegen de politie tijdens las fallas.

Maar het is wel zo dat er veel Nederlanders, Duitsers en andere nationaliteiten daar naartoe gaan en vuurwerk afsteken.
pi_219480979
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 13 december 2025 @ 12:38:00 #34
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219481504
https://www.omroepbrabant(...)door-vuurwerk-in-oss

Stoer hoor. En een verdere ondersteuning voor een verkoopverbod.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 13 december 2025 @ 18:05:10 #35
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219483752
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 12:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)door-vuurwerk-in-oss

Stoer hoor. En een verdere ondersteuning voor een verkoopverbod.
Slecht gehandhaafd. Extreem terleurstellend want volgend jaar gebeurd dit natuurlijk niet meer na het verbod
pi_219483874
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zondag 28 december 2025 @ 10:15:57 #37
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219627985
twitter
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 28 december 2025 @ 13:20:39 #38
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219630869
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 10:15 schreef Caland het volgende:
[ x ]
Verbaasd me niets, we zijn allemaal zeikers geworden, lekker de ladder achter ons omhoog trekken.
"Vond ik vroeger leuk, nu niet meer dus nu moeten we het verbieden!"

En als je echt vraagt, hebben die mensen die voor een vuurwerk verbod stemmen met name een hekel aan de zware bommen die al lang verboden zijn.
pi_219631370
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:20 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Verbaasd me niets, we zijn allemaal zeikers geworden, lekker de ladder achter ons omhoog trekken.

En als je echt vraagt, hebben die mensen die voor een vuurwerk verbod stemmen met name een hekel aan de zware bommen die al lang verboden zijn.
Dit. Of ze zijn als een blad aan een boom gedraaid omdat 'iedereen het ook vindt'
Ook in moeilijke tijden.
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 14:17:31 #40
5428 crew  miss_sly
pi_219632074
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:20 schreef Zoddie het volgende:

[..]

Of, ik zeg maar wat, het is zo ontzettend uit de hand gelopen met weken tot maanden overlast voor 31 december en enorm veel gewonden, zelfs doden en vernielingen tijdens O&N dat mensen het niet meer oke vinden.

Vroegah was het niet zo heftig als het tegenwoordig is. Dat is echt buiten alle proportie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219632150
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Of, ik zeg maar wat, het is zo ontzettend uit de hand gelopen met weken tot maanden overlast voor 31 december en enorm veel gewonden, zelfs doden en vernielingen tijdens O&N dat mensen het niet meer oke vinden.

Vroegah was het niet zo heftig als het tegenwoordig is. Dat is echt buiten alle proportie.
ik heb juist het idee dat het de maanden voor O&N alleen maar rustiger is geworden
O&N zelf wordt vooral zwaarder vuurwerk afgestoken wat schade en gewonden veroorzaakt, dat al illegaal was
pi_219632253
quote:

[..]

Juist met een verbod werk je dat in de hand, maar dat gaan we over een paar jaar wel weer zien.

Het veilige vuurwerk is er straks niet meer, waardoor het ook niet meer uitmaakt of het categorie F2 of F4 is illegaal is het toch
pi_219632439
Ik ben wel benieuwd naar de schade.
pi_219632465
Meh.
Ik gun ieder z'n pleziertje, maar er is elk jaar menselijk leed en schade. Doktoren en artsen waarschuwen elk jaar opnieuw. Dat allemaal te danken aan malloten die niet met vuurwerk kunnen omgaan.

Vuurwerk gooien naar hulpverleners. Vuurwerk gooien naar mensen die hun hond uitlaten.
Het opblazen van straatmeubilair. De bizarre aantallen autos die in de brand gaan.

Dit jaar was op 9 November al het eerste dodelijke vuurwerk-slachtoffer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 28 december 2025 @ 14:52:53 #45
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219632850
Ik ben, zeg maar, wel vóór vuurwerk als het maar niet te veel te dicht in m'n in de buurt is :)
  zondag 28 december 2025 @ 15:45:35 #46
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219633942
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 10:15 schreef Caland het volgende:
[ x ]
volgens mij zijn dit soort metingen zo in accuraat als de pest. Alleen Facebook Anita's reageren hier op :')
  zondag 28 december 2025 @ 15:46:43 #47
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219633981
quote:

[..]

Nog altijd komt dat 90% door al illegaal spul :')

Deze week ook paar keer in de nacht wakker geknald. Moet ik dan maar vinden dat legaal verboden moet worden?
pi_219634218
quote:

[..]

Dus laten we het legale siervuurwerk verbieden waar vader en zoon van genieten :')
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 28 december 2025 @ 15:57:16 #49
284411 crew  heywoodu
pi_219634284
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 15:54 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Dus laten we het legale siervuurwerk verbieden waar vader en zoon van genieten :')
Dat is wellicht overdreven, maar uiteindelijk hebben we dat voor de volle 100% te danken aan eigenlijk drie groepen mensen:

1. Mensen die voor de jaarwisseling (zeker ruim ervoor) al vuurwerk afsteken
2. Mensen die illegaal vuurwerk afsteken
3. Mensen die zich niet normaal gedragen en met vuurwerk gooien, er dingen mee opblazen, etc

Als iemand in één van die groepen zit kun je die persoon bedanken voor het algehele verbod.
pi_219634310
Bij ons in de gemeente wordt er al vanaf september elke week wel een keer geknald. Desondanks heb ik toch het idee dat het al elk jaar wat minder wordt. Zeker op oudejaarsdag lijkt het allemaal wat tammer.

Al denk ik dat de cobra nog steeds in populariteit toe neemt.
pi_219634387
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 15:54 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Prima stap om het gebruik van artikelen die we ook 'vuurwerk' noemen te denormaliseren.

Dat zal uiteindelijk ook leiden tot het minder normaal maken van illegaal vuurwerk.

Het zal waarschijnlijk niets veranderen aan het gebruik van illegale explosieven, maar het zou al heel mooi zijn als er elk jaar wat minder oogletsel is bij omstanders en minder minderjarigen zichzelf voor het leven verminken.

Als daar de brave burger ook voor moet 'lijden' omdat ze geen suffe vuurpotjes meer mogen aansteken, dan is dat maar zo.
pi_219634525
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 14:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Meh.
Ik gun ieder z'n pleziertje, maar er is elk jaar menselijk leed en schade. Doktoren en artsen waarschuwen elk jaar opnieuw. Dat allemaal te danken aan malloten die niet met vuurwerk kunnen omgaan.

Vuurwerk gooien naar hulpverleners. Vuurwerk gooien naar mensen die hun hond uitlaten.
Het opblazen van straatmeubilair. De bizarre aantallen autos die in de brand gaan.

Dit jaar was op 9 November al het eerste dodelijke vuurwerk-slachtoffer.
En dat kwam door vuurwerk wat hier uit de winkel kwam?
pi_219634633
quote:
14s.gif Op zondag 28 december 2025 15:57 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat is wellicht overdreven, maar uiteindelijk hebben we dat voor de volle 100% te danken aan eigenlijk drie groepen mensen:

1. Mensen die voor de jaarwisseling (zeker ruim ervoor) al vuurwerk afsteken
2. Mensen die illegaal vuurwerk afsteken
3. Mensen die zich niet normaal gedragen en met vuurwerk gooien, er dingen mee opblazen, etc

Als iemand in één van die groepen zit kun je die persoon bedanken voor het algehele verbod.
1. boeit me echt niet als iemand een sierpotje afsteekt. Dat knalt nauwelijks, en maakt minder lawaai dan een vuilniswagen in je straat

3. Dingen opblazen is met het huidige legale vuurwerk niet mogelijk.

Dan bij je 2e punt over, en dat is dus al illegaal. Wie gaat daar iets mee winnen?
pi_219634651
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:09 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
En dat kwam door vuurwerk wat hier uit de winkel kwam?
Heb jij de tijd om de herkomst van vuurwerk te inspecteren dat aangestoken op je af komt gegooid?
pi_219634681
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Heb jij de tijd om de herkomst van vuurwerk te inspecteren dat aangestoken op je af komt gegooid?
Dat is geen hogere wiskunde
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 28 december 2025 @ 16:17:15 #56
284411 crew  heywoodu
pi_219634701
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:13 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
1. boeit me echt niet als iemand een sierpotje afsteekt. Dat knalt nauwelijks, en maakt minder lawaai dan een vuilniswagen in je straat

3. Dingen opblazen is met het huidige legale vuurwerk niet mogelijk.

Dan bij je 2e punt over, en dat is dus al illegaal. Wie gaat daar iets mee winnen?
Punt is dat die groepen mensen er voor zorgen dat het nu verboden wordt. Dat was niet gebeurd als iedereen zich normaal had gedragen. Als een kleuter die zijn speelgoed in moet leveren omdat hij er niet normaal mee om kan gaan.
pi_219634731
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 16:17 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Punt is dat die groepen mensen er voor zorgen dat het nu verboden wordt. Dat was niet gebeurd als iedereen zich normaal had gedragen. Als een kleuter die zijn speelgoed in moet leveren omdat hij er niet normaal mee om kan gaan.
Klopt, maar moet het broertje van die kleuter dan ook zijn speelgoed inleveren, die wel gewoon normaal doet?
pi_219634762
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:16 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat is geen hogere wiskunde
Want als je agenten bekogeld met vuurwerk uit Nederlandse winkels dan is het geen probleem.
Kijk gewoon even goed met welk soort vuurwerk je bekogeld bent, en onderneem eventueel op basis van je eigen waarneming actie.
pi_219634818
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:20 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Want als je agenten bekogeld met vuurwerk uit Nederlandse winkels dan is het geen probleem.
Kijk gewoon even goed met welk soort vuurwerk je bekogeld bent, en onderneem eventueel op basis van je eigen waarneming actie.
Die worden niet met een sierpot bekogeld.

Maar met knalvuurwerk, vuurpijlen, romijnse kaarsen. Dingen die al verboden zijn.
pi_219634860
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:20 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Denk je echt dat agenten met compounds worden bekogeld :')
pi_219634911
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:26 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Denk je echt dat agenten met compounds worden bekogeld :')
Ik denk dat er geen mogelijkheden zijn zolang bepaalde soorten vuurwerk legaal zijn. En is het wel zo zwart/wit als je denkt? Tuurlijk zijn de meeste verkooppunten volgens het boekje. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
pi_219634949
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik denk dat er geen mogelijkheden zijn zolang bepaalde soorten vuurwerk legaal zijn. En is het wel zo zwart/wit als je denkt? Tuurlijk zijn de meeste verkooppunten volgens het boekje. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
Dat is echt een aanname, ieder verkooppunt krijgt minstens 1x in die 3 dagen dat ze mogen verkopen controle. Vaak zelfs nog wel vaker.
pi_219635125
quote:

Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
Die gaan dat risico echt niet nemen hoor. Tuurlijk komt dat allemaal van over de grens. En dat zal komende jaren nog steeds gebeuren.

Daarom voelt dit verbod zo kansloos. Ik kan zo wat argumenten voor verzinnen maar het argument dat vooral wordt gebruikt is gewoon vals sentiment.

We gaan het zien komende jaren. Mss zit ik er naast. Ik haal dit jaar niks meer. Geen zin meer in. Ik koop wel een extra dure fles champagne om mee te knallen ;) Ik kocht hiervoor altijd wat compounds en zie gewoon niet in welk gevaar en overlast daar in zit. Het zal wel aan mij liggen.
pi_219635291
quote:

[..]
. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
Uh ja?
Jij denkt dat het in Nederland gemaakt wordt?
pi_219635337
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:40 schreef alpeko het volgende:

[..]
Die gaan dat risico echt niet nemen hoor. Tuurlijk komt dat allemaal van over de grens. En dat zal komende jaren nog steeds gebeuren.

Daarom voelt dit verbod zo kansloos. Ik kan zo wat argumenten voor verzinnen maar het argument dat vooral wordt gebruikt is gewoon vals sentiment.

We gaan het zien komende jaren. Mss zit ik er naast. Ik haal dit jaar niks meer. Geen zin meer in. Ik koop wel een extra dure fles champagne om mee te knallen ;) Ik kocht hiervoor altijd wat compounds en zie gewoon niet in welk gevaar en overlast daar in zit. Het zal wel aan mij liggen.
De Nederlander kennende zal er dit jaar een stijging zijn, want voor meerdere jaren ingeslagen.
Nu kan het nog. We willen niets missen.

Ik zal wel een ouwe zeur zijn maar je zal maar een leuk autootje hebben gespaard, niet allrisk verzekerd want het is geen nieuwe. je krijgt helemaal niets uitgekeerd van de verzekering. Of het nou legaal of illegaal vuurwerk was.
pi_219635380
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:46 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Uh ja?
Jij denkt dat het in Nederland gemaakt wordt?
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.
Denk je echt dat zoveel mensen zelf de grens over gaan? met risico op hoge boetes
pi_219635429
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.
Denk je echt dat zoveel mensen zelf de grens over gaan? met risico op hoge boetes
Even ter info: al het vuurwerk komt uit het buitenland. Er wordt in Nederland niets gemaakt.

Maar nee vuurwerkhandelaren gaan echt niet het risico lopen door een paar nitraten te verkopen (als ze er al aan kunnen komen) door hun hele handel te verliezen.

Het illegale vuurwerk (nitraten, cobras en shells) wordt in februari/maart (als de politie weer met andere dingen bezig is) vanuit het buitenland naar NL gereden
pi_219635452
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:51 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Het illegale vuurwerk (nitraten, cobras en shells) wordt in februari/maart (als de politie weer met andere dingen bezig is) vanuit het buitenland naar NL gereden
Dit bedoel ik. Het illegale vuurwerk IS al in Nederland.
pi_219635488
xm m
quote:

[..]
Neem is een kijkje op telegram zou ik zeggen. Hoef je de grens niet over hoor....
pi_219635495
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:32 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat is echt een aanname, ieder verkooppunt krijgt minstens 1x in die 3 dagen dat ze mogen verkopen controle. Vaak zelfs nog wel vaker.
Waarom zou een vuurwerkhandelaar dat risico dan wel nemen? Me de kans op inbeslagname en sluiting en een nog veel hogere boete.

Dat loopt in de tonnen
pi_219635507
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:52 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Dit bedoel ik. Het illegale vuurwerk IS al in Nederland.
Ja maar niet door de fietsenwinkel die 3 dagen in het jaar wat vuurwerk verkoopt
pi_219635636
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:53 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
[..]
Waarom zou een vuurwerkhandelaar dat risico dan wel nemen? Me de kans op inbeslagname en sluiting en een nog veel hogere boete.

Dat loopt in de tonnen
je staat er van te kijken maar het komt voor, op kleine schaal weliswaar. En ja dat is oliedom en riskant.
Maar de vraag is er en de consument is bereid om riant te betalen.

net zo bizar als dat er nog steeds vuurwerkopslagplaatsen in woonwijken zijn.
pi_219635704
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:59 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
je staat er van te kijken maar het komt voor, op kleine schaal weliswaar. En ja dat is oliedom en riskant.
Maar de vraag is er en de consument is bereid om riant te betalen.

net zo bizar als dat er nog steeds vuurwerkopslagplaatsen in woonwijken zijn.
kom dan is met een bron.
pi_219635712
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 16:54 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ja maar niet door de fietsenwinkel die 3 dagen in het jaar wat vuurwerk verkoopt
Niet de fietsenwinkel, nee. er zijn wel meerdere vuurwerkhandelaren die telkens door blijven gaan, zelfs na meerdere keren betrapt te zijn op handel in illegaal vuurwerk.
pi_219635721
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 17:03 schreef ipa84 het volgende:

[..]
kom dan is met een bron.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)erk-vanuit-duitsland
pi_219635785
quote:
Dat is de dus gewoon de illegale vuurwerk handel die na het verbod gewoon blijft bestaan. Heeft niks met de legale vuurwerk verkooppunten in Nederland te maken.
pi_219635998
quote:
Dit zijn handelaren. Dat is wat anders van verkopers met een fysieke winkel waar vader en zoon hun fonteintjes halen. Je weet echt van toeten nog blazen
pi_219636080
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 17:20 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Dit zijn handelaren. Dat is wat anders van verkopers met een fysieke winkel waar vader en zoon hun fonteintjes halen. Je weet echt van toeten nog blazen
Het word gewoon in Nederland verhandeld. Ik dacht dat we daar al waren? Is het weer niet goed
pi_219636667
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 17:27 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het word gewoon in Nederland verhandeld. Ik dacht dat we daar al waren? Is het weer niet goed
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkoopt :')
pi_219636831
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkoopt :')
absoluut niet. ik durf wel te wedden dat er in jouw woonplaats illegaal vuurwerk verhandeld word. dus niet door de koper zelf opgehaald.

Vuurwerk afsteken deed men vroeger om boze geesten te verjagen. Ik constateer dat dit nog steeds van toepassing is. We worden gewoon boos als we geen vuurwerk mogen afsteken. :)
pi_219636996
achja, het was vroeger leuk. Hoe vaak kan je zeggen dat je geld had uitgegeven aan strontium?
pi_219637097
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Nee, dat illegale vuurwerk wordt vanuit bergingen onder flats verkocht e.d. Heb ik bij die documentaire van Danny Ghosens gezien.

https://v2.videoland.com/explosief-nederland-p_4484
  zondag 28 december 2025 @ 18:52:52 #83
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219637581
quote:

[..]

Vroegah waren er juist aantoonbaar meer rellen, gewonden en doden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 19:20:53 #84
5428 crew  miss_sly
pi_219638157
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:

[..]
Is dat zo?
In mijn beleving niet, maar wellicht hoorde ik niet alles. Toen ik een tiener was, was dit allemaal voor zover ik me kan herinneren niet zo heftig.
pi_219638435
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is dat zo?
In mijn beleving niet, maar wellicht hoorde ik niet alles. Toen ik een tiener was, was dit allemaal voor zover ik me kan herinneren niet zo heftig.
Toen was er waarschijnlijk geen social media waar alles live gestreamd wordt.
  zondag 28 december 2025 @ 19:36:34 #86
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219638512
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is dat zo?
Toen had niet iedereen een hd camera op zak.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 28 december 2025 @ 19:38:06 #87
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219638551
Anyway.

quote:
Blijft carbidschieten legaal na het landelijke vuurwerkverbod?

BURGUM - Met het landelijke vuurwerkverbod - dat na deze jaarwisseling ingaat - is de vraag actueler dan ooit: wat gebeurt er met het carbidschieten? FNP-raadslid Freddy de Haan legde donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering de vraag voor aan het college van B&W.

"Bliuwt it itselfde sa't it no is of falt it ûnder de fjoerwurkregeling?" aldus De Haan. Mag je ook in 2026 gewoon carbidschieten of wordt het verboden?

De bezorgdheid bij veel Friezen is begrijpelijk. 2025 is het laatste jaar dat particulieren zelf vuurwerk mogen afsteken op oudejaarsavond. De oudejaarstraditie van het carbidschieten, waarbij met melkbussen wordt geknald, is diep geworteld in de Friese mienskip. Diverse inwoners vroegen aan de FNP hoe het komt.

Burgemeester Tineke Schokker-Strampel had goed nieuws voor de carbidschieters. Carbid valt technisch gezien niet onder het landelijke vuurwerkverbod, omdat het niet wordt gezien als vuurwerk volgens het vuurwerkbesluit. "It karbidsjitten sil bliuwe op de wize sadat wy dat wend binne", aldus de burgemeester.

Voor liefhebbers van de traditie betekent dit dat ze ook in 2026 en daarna gewoon op oudejaarsdag met melkbussen en carbid aan de slag kunnen. De Friese nieuwjaarstraditie blijft dus behouden in Friesland ondanks de nieuwe strengere regels voor vuurwerk.
*O*
  zondag 28 december 2025 @ 19:50:51 #88
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219638847
quote:

[..]
Jij had eens een tijd terug een kranten artikel geplaatst van 1998 of zo toch?
Waarin vermeld stond van de relllen, aantal doden, zware gewonden en vernielingen van dat oud jaars nacht?
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 19:53:17 #89
5428 crew  miss_sly
pi_219638887
Hier een artikel waarin toch niet wordt gesproken over een enorme afname van tellen, vernielingen en gewonden:

https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
pi_219640972
quote:

[..]
Klopt. De gemiddelde Hagenees die het kerstbomen rausen nog actief heeft meegemaakt lacht zich een krul in zijn lul hoe het er tegenwoordig aan toegaat, en denkt vaak; waar maken we ons in godsnaam druk om.

https://indebuurt.nl/denh(...)n-in-den-haag~19308/

[ Bericht 14% gewijzigd door Haags op 28-12-2025 21:33:43 ]
Zonder wrijving geen glans
  maandag 29 december 2025 @ 08:50:25 #91
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647111
Zo jammer dat de goeden weer moeten lijden onder de kwaden.

Als ze vuurwerk gaan verbieden krijg je niks anders dan dat mensen niet weten wat ze dan met hun tijd moeten doen. Dus gaan ze maar fikkies steken en rellen.

Laat die mensen nou gewoon hun legale categorie F2 siervuurwerk hebben tussen 18:00 en 02:00 's nachts.
pi_219647188
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 08:50 schreef incel het volgende:
Zo jammer dat de goeden weer moeten lijden onder de kwaden.

Als ze vuurwerk gaan verbieden krijg je niks anders dan dat mensen niet weten wat ze dan met hun tijd moeten doen. Dus gaan ze maar fikkies steken en rellen.

Laat die mensen nou gewoon hun legale categorie F2 siervuurwerk hebben tussen 18:00 en 02:00 's nachts.
Mwa, ik denk niet dat het merendeel van vuurwerkliefhebber gaat rellen als ze om 00.00 uur geen vuurwerk voor handen hebben.
Dit, dus.
  maandag 29 december 2025 @ 08:58:10 #93
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647201
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 08:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Mwa, ik denk niet dat het merendeel van vuurwerkliefhebber gaat rellen als ze om 00.00 uur geen vuurwerk voor handen hebben.
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn. Helaas zijn dit soort plekken vaak broedplaatsen van problemen.
pi_219647275
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 08:58 schreef incel het volgende:

[..]
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn.
Vervelend voor je.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219647338
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 08:58 schreef incel het volgende:

[..]
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn. Helaas zijn dit soort plekken vaak broedplaatsen van problemen.
Dus dat doe je dan 1 keer en daarna is ook dat geen optie meer. Uberhaupt die drang om dingen in brand te steken is vrij bijzonder.
Dit, dus.
  maandag 29 december 2025 @ 09:24:00 #96
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647466
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dus dat doe je dan 1 keer en daarna is ook dat geen optie meer. Uberhaupt die drang om dingen in brand te steken is vrij bijzonder.
Je hebt nog nooit van vreugdevuur of paasvuur gehoord? Of een open haard? Barbecue? Ja is heel bijzonder ja mensapen die al duizenden jaren samenkomen bij lekker warm en gezellig vuur. :')
pi_219647556
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:24 schreef incel het volgende:

[..]
Je hebt nog nooit van vreugdevuur of paasvuur gehoord? Of een open haard? Barbecue? Ja is heel bijzonder ja mensapen die al duizenden jaren samenkomen bij lekker warm en gezellig vuur. :')
Zoals je zelf al aangaf zijn dat soort locaties vaak een bron van problemen. Waarschijnlijk omdat het inderdaad de neanderthaler types zijn die daar nog de lol van inzien.
  maandag 29 december 2025 @ 09:31:50 #98
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647574
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zoals je zelf al aangaf zijn dat soort locaties vaak een bron van problemen. Waarschijnlijk omdat het inderdaad de neanderthaler types zijn die daar nog de lol van inzien.
Grote groepen dronken mensen die midden in de nacht ergens samenkomen kan zeker voor meer problemen zorgen dan gewoon families die thuis zitten en om 12 uur naar buiten gaan om een paar legale F2 cake boxen af te steken en dus niet in de auto hoeven te stappen met drank op.
pi_219647592
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:31 schreef incel het volgende:

[..]
Grote groepen dronken mensen die midden in de nacht ergens samenkomen kan zeker voor meer problemen zorgen dan gewoon families die thuis zitten en om 12 uur naar buiten gaan om een paar legale F2 cake boxen af te steken en dus niet in de auto hoeven te stappen met drank op.
Ze worden gedwongen om met drank op in de auto te stappen ja. DAT zal het probleem zijn. Niet dat ze nog te dom zijn om hun eigen reet af te vegen.
pi_219647595
Er groeit straks een nieuwe generatie op die niet anders gewend is. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld nog nooit serieus vuurwerk afgestoken. Ik haal zelf ook nooit wat in huis. Zonde van mijn geld. Mijn kinderen gaan het niet missen.
  maandag 29 december 2025 @ 09:34:41 #101
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647605
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ze worden gedwongen om met drank op in de auto te stappen ja. DAT zal het probleem zijn. Niet dat ze nog te dom zijn om hun eigen reet af te vegen.
Het hoeft niet maar gebeurt toch. Net als dat vuurwerk ook misbruikt wordt. Ze verplaatsen alleen het probleem.

quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:33 schreef Vliegbaard het volgende:
Er groeit straks een nieuwe generatie op die niet anders gewend is. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld nog nooit serieus vuurwerk afgestoken. Ik haal zelf ook nooit wat in huis. Zonde van mijn geld. Mijn kinderen gaan het niet missen.
Ja omdat je kinderen waarschijnlijk alleen maar vastgeplakt zitten aan hun schermpje. Beetje hutten bouwen en fikkies stoken en op oud jaar vuurwerk afsteken hoort erbij en is goed voor de ontwikkeling.
pi_219647620
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:33 schreef Vliegbaard het volgende:
Dit exact. Tijden veranderen, de mens evolueert. Niks mis mee, behalve als je ultra conservatief bent en boehoehoe tradities. Zwarte Piet mag ook al niet meer en met carnaval als Indiaan blijkt ook al niet meer te kunnen van 'woke'.
pi_219647635
Sowieso stemrecht van vrouwen terugdraaien. Terug naar hoe het hoort.
  maandag 29 december 2025 @ 09:39:42 #104
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219647664
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 09:37 schreef Harmankardon het volgende:
Sowieso stemrecht van vrouwen terugdraaien. Terug naar hoe het hoort.
Gewoon weer slaven gaan offeren tijdens oud en nieuw, zoals het vroeger ook ging en hoe het heurt

Sowieso is dat vuurwerk nauwelijks een traditie te noemen, begon pas echt een beetje eind jaren 80
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219647677
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:34 schreef incel het volgende:
Ja omdat je kinderen waarschijnlijk alleen maar vastgeplakt zitten aan hun schermpje. Beetje hutten bouwen en fikkies stoken en op oud jaar vuurwerk afsteken hoort erbij en is goed voor de ontwikkeling.
Ik zal niet ontkennen dat mijn kinderen de hele dag naar een schermpje kijken. Maar of fikkie stoken en vuurwerk afsteken nu echt iets bij draagt aan de ontwikkeling?
Ik ben ook niet heilig. Heb 15 jaar geleden ook wel eens een doosje cobra’s gekocht en afgestoken. Maar ik zou mijn kinderen toch niet graag met die dingen in hun handen zien.
Daarnaast vinden wij het als gezin ook gewoon geld verspilling.
  maandag 29 december 2025 @ 09:41:56 #106
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647691
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:41 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik zal niet ontkennen dat mijn kinderen de hele dag naar een schermpje kijken. Maar of fikkie stoken en vuurwerk afsteken nu echt iets bij draagt aan de ontwikkeling?
Ik ben ook niet heilig. Heb 15 jaar geleden ook wel eens een doosje cobra’s gekocht en afgestoken. Maar ik zou mijn kinderen toch niet graag met die dingen in hun handen zien.
Daarnaast vinden wij het als gezin ook gewoon geld verspilling.
Maar nu snappen je kinderen waarschijnlijk het verschil niet tussen een rotje of een cobra. Misschien heb je juist de verantwoordelijkheid om ze dit op tijd te leren zodat ze het in ieder geval van jou leren en niet van hun vriendjes op school straks.
  maandag 29 december 2025 @ 09:42:45 #107
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219647704
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:39 schreef Caland het volgende:

[..]
Gewoon weer slaven gaan offeren tijdens oud en nieuw, zoals het vroeger ook ging en hoe het heurt

Sowieso is dat vuurwerk nauwelijks een traditie te noemen, begon pas echt een beetje eind jaren 80
Oh nee hoor. Veel eerder.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219647713
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:41 schreef incel het volgende:

[..]
Maar nu snappen je kinderen waarschijnlijk het verschil niet tussen een rotje of een cobra. Misschien heb je juist de verantwoordelijkheid om ze dit op tijd te leren zodat ze het in ieder geval van jou leren en niet van hun vriendjes op school straks.
Mijn kinderen steken sowieso geen vuurwerk af. Ik vertrouw mijn kinderen dat ze dat ook niet via vriendjes doen. Ik ben er niet altijd bij maar ik ken mijn kinderen wel hoor.
pi_219647737
quote:

[..]
Rotjes en cobra's zijn beide illegaal. Net als bazooka's en M16's.

Dat verschil leren ze ook wel zonder ze te gebruiken.
  maandag 29 december 2025 @ 09:45:32 #110
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647739
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:43 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mijn kinderen steken sowieso geen vuurwerk af. Ik vertrouw mijn kinderen dat ze dat ook niet via vriendjes doen. Ik ben er niet altijd bij maar ik ken mijn kinderen wel hoor.
Kinderen kunnen heel schijnheilig zijn naar hun ouders toe. "Dat doet die anders nooit". Maar wanneer ze met vriendjes spelen en beginnen te puberen zijn het compleet andere mensen.

Ik zou in ieder geval zelf nooit het risico nemen dat ze al het vuurwerk over dezelfde kam scheren en een rotje of een corba allebei hetzelfde is.
pi_219647754
quote:

[..]
Kinderen kennen dat verschil wel hoor. In groep 8 hadden sommige vriendjes van mij ook al vlinderbommen. Dat het illegaal was, veel harder knalde en potentieel gevaarlijk wisten we best.
pi_219647762
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Het vuurwerk was er al wel eerder natuurlijk maar volgens mij is sinds eind jaren '80 pas het zwaardere (sier)vuurwerk gekomen. Daarvoor was het een beetje van dat spul wat vanaf volgend jaar nog wel mag. Die kleine potjes wat men kindervuurwerk noemt.
  maandag 29 december 2025 @ 09:47:45 #113
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647766
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:47 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Kinderen kennen dat verschil wel hoor. In groep 8 hadden sommige vriendjes van mij ook al vlinderbommen. Dat het illegaal was, veel harder knalde en potentieel gevaarlijk wisten we best.
Toch zou ik heel duidelijk laten zien het verschil in kracht en of je alleen een vinger verliest, een hand of zelfs je hele arm.
  maandag 29 december 2025 @ 09:49:06 #114
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219647788
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:47 schreef incel het volgende:

[..]
Toch zou ik heel duidelijk laten zien het verschil in kracht en of je alleen een vinger verliest, een hand of zelfs je hele arm.
Waarom, deze en de volgende generaties groeien grotendeels toch op zonder vuurwerk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219647796
quote:

[..]
Wij kregen schooltv en dan van die shock filmpjes. :')

Een hand die van tien aftelde naar 1 en bij elke seconde was er een vinger weg.
  maandag 29 december 2025 @ 09:49:35 #116
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647803
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:49 schreef Caland het volgende:

[..]
Waarom, deze en de volgende generaties groeien grotendeels toch op zonder vuurwerk.
En daarom weten ze het verschil niet meer en zijn een rotje en cobra dus hetzelfde.
pi_219647806
quote:

[..]
Mijn jongste zoon is 12. Die heeft nog nooit een cobra in zijn handen gehad. Maar ik hoef hem niet te vertellen wat de kracht van een cobra is en wat het potentiële gevaar is. Maar hij zit hier op de bank tv te kijken. Ik zal het hem eens vragen.

Het antwoord maar in een spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 29 december 2025 @ 09:50:26 #118
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219647818
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mijn jongste zoon is 12. Die heeft nog nooit een cobra in zijn handen gehad. Maar ik hoef hem niet te vertellen wat de kracht van een cobra is en wat het potentiële gevaar is. Maar hij zit hier op de bank tv te kijken. Ik zal het hem eens vragen.
Zou ik wel doen. Als alles verboden is dan is alles hetzelfde. Wat maakt het dan ook uit of je een rotje of een nitraat of een vlinder of een cobra hebt als alles hetzelfde is.
pi_219647827
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Jaren '60, inderdaad.

Maar dat doet er verder ook niet toe. Het is goed dat er een einde komt aan de traditie van particulier knallen. Er zal nog wel 10/15 jaar overheen gaan voordat vuurwerk helemaal uit is geband, maar de eerste stap is gezet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219647877
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:50 schreef incel het volgende:

[..]
Zou ik wel doen. Als alles verboden is dan is alles hetzelfde. Wat maakt het dan ook uit of je een rotje of een nitraat of een vlinder of een cobra hebt als alles hetzelfde is.
Moet jij weten wat jij doet. Ik doe het niet en mijn kinderen zetten er niet op te wachten. Waarom zou ik ze dwingen tot iets wat ze toch al niet zouden doen?
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 10:05:19 #121
5428 crew  miss_sly
pi_219647969
quote:

[..]
Doe jij het lekker wel met jouw kinderen. Succes.
  maandag 29 december 2025 @ 10:28:02 #122
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219648275
Ik zie ook weinig draagvlak om echt te stoppen met afschieten van vuurwerk.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 29 december 2025 @ 10:36:13 #123
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219648393
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 09:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Moet jij weten wat jij doet. Ik doe het niet en mijn kinderen zetten er niet op te wachten. Waarom zou ik ze dwingen tot iets wat ze toch al niet zouden doen?
Het is nogal naief dus om te denken dat jouw kinderen toevallig net zo netjes zijn en hetgeen doen wat andere kinderen niet doen. Dat was alleen mijn punt. Voorlichting werkt doorgaans beter als je het doet voor iets mogelijk fout gaat.
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 10:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Doe jij het lekker wel met jouw kinderen. Succes.
Ja zal ik wel doen in een dergelijke situatie. Niks mis met een beetje voorlichting over drank, drugs, seks, vuurwerk, geweld, criminaliteit zodat ze zelf niet alles moeten leren. Natuurlijk is het goed om dingen te leren met vallen en opstaan, maar ja je kan het beste vallen als je nog 2 handen hebt om jezelf op te zetten tegen de grond.
pi_219648581
quote:

[..]
Je hebt het wel over het verschil tussen iets waar je met je schoen op kan staan zonder problemen en iets wat dan je voet er af blaast. Een cobra is gewoon een explosief waar een gemiddelde consument niets mee zou moeten, bij een rotje kan ik er nog om lachen.

Gewone stervelingen maken nog steeds het onderscheid tussen die dingen, ongeacht illegaliteit.
-nee-
  maandag 29 december 2025 @ 10:47:45 #125
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219648593
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 10:46 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Je hebt het wel over het verschil tussen iets waar je met je schoen op kan staan zonder problemen en iets wat dan je voet er af blaast. Een cobra is gewoon een explosief waar een gemiddelde consument niets mee zou moeten, bij een rotje kan ik er nog om lachen.
Mijn punt is dus dat wanneer alles illegaal is en je kinderen er ook niet meer over leert alles dus als hetzelfde opgevat kan worden. Het is vuurwerk of geen vuurwerk. Maar het verschil in vuurwerk of het kunnen herkennen ervan verwaterd.
pi_219648820
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:47 schreef incel het volgende:

[..]
Mijn punt is dus dat wanneer alles illegaal is en je kinderen er ook niet meer over leert alles dus als hetzelfde opgevat kan worden. Het is vuurwerk of geen vuurwerk. Maar het verschil in vuurwerk of het kunnen herkennen ervan verwaterd.
Ah zo, ja, misschien wel. Hoewel het nog steeds in categorieën verdeeld zit, dus als je vuurwerk ergens vanfaan haalt moet die bewustwording ergens wel komen opborrelen.
-nee-
  maandag 29 december 2025 @ 11:05:00 #127
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219648835
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 11:04 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ah zo, ja, misschien wel. Hoewel het nog steeds in categorieën verdeeld zit, dus als je vuurwerk ergens vanfaan haalt moet die bewustwording ergens wel komen opborrelen.
Ik zie soms filmpjes op dumpert voorbijkomen waar cobras in de school in de kantine worden afgestoken.

Mij lijkt dat wanneer je het verschil in vuurwerk goed weet je zoiets volgende keer wel uit je hoofd laat.

Dit laat dus zien hoe de jeugd vuurwerk als niet-gevaarlijk beschouwd. Juist dus omdat ze er niks meer vanaf weten en dat wanneer alles illegaal is er dus ook geen verschil meer is tussen een rotje of een cobra.
  maandag 29 december 2025 @ 11:05:49 #128
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219648842
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:05 schreef incel het volgende:

[..]
Ik zie soms filmpjes op dumpert voorbijkomen waar cobras in de school in de kantine worden afgestoken.

Mij lijkt dat wanneer je het verschil in vuurwerk goed weet je zoiets volgende keer wel uit je hoofd laat.
Dan heb je wel erg veel vertrouwen in infantielen
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 11:08:01 #129
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219648884
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 11:05 schreef Caland het volgende:

[..]
Dan heb je wel erg veel vertrouwen in infantielen
Sinds het knalvuurwerk ook verboden is in Nederland nemen de cobras alleen maar toe.

Je kan de jeugd beter legale rotjes geven 1 dag per jaar dus
  maandag 29 december 2025 @ 11:11:27 #130
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219648949
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:08 schreef incel het volgende:

[..]
Sinds het knalvuurwerk ook verboden is in Nederland nemen de cobras alleen maar toe.

Je kan de jeugd beter legale rotjes geven 1 dag per jaar dus
Dat valt wel mee, illegaal vuurwerk is er altijd geweest ook toen het knalvuuwerk nog gewoon legaal was. Ik ben ook opgegroeid met strijkers, lawinepijlen, later nitraten. Dat bedoel ik ook, onze generaties zijn nog opgegroeid met vuurwerk. Dat dooft elk jaar steeds meer uit (pun intended) als alleen nog de tokkies overblijven die helemaal naar het buitenland willen rijden om vuurwerkjes te kopen waarbij onze buurlanden ook gewoon gaan volgen met verboden. Tot op het punt dat eigenlijk niemand het echt meer boeiend vindt of afsteekt.

Ik vind het verder ook wel prima, oud en nieuw is gewoon zuipen met vrienden/familie. Dat kwartiertje buiten staan voegt ook niet echt meer iets toe.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 11:12:57 #131
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219648977
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:11 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, illegaal vuurwerk is er altijd geweest ook toen het knalvuuwerk nog gewoon legaal was. Ik ben ook opgegroeid met strijkers, lawinepijlen, later nitraten. Dat bedoel ik ook, onze generaties zijn nog opgegroeid met vuurwerk. Dat dooft elk jaar steeds meer uit (pun intended) als alleen nog de tokkies overblijven die helemaal naar het buitenland willen rijden om vuurwerkjes te kopen waarbij onze buurlanden ook gewoon gaan volgen met verboden. Tot op het punt dat eigenlijk niemand het echt meer boeiend vindt of afsteekt.

Ik vind het verder ook wel prima, oud en nieuw is gewoon zuipen met vrienden/familie. Dat kwartiertje buiten staan voegt ook niet echt meer iets toe.
Kwartiertje buiten staan? Klinkt saai. In de meeste straten heb je gewoon meerdere party tenten, terrasverwarmers, vuurkorven, sommige mensen hangen zelfs de tv buiten zoals met het WK.
pi_219648985
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:47 schreef incel het volgende:

[..]
Straks is het allemaal illegaal. Je hoeft je kinderen dan alleen maar te leren dat ze het sowieso al niet af mogen steken. Gewoon omdat het niet mag.
  roze maandag 29 december 2025 @ 11:13:40 #133
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219648991
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:11 schreef Caland het volgende:
Ik ben ook opgegroeid met strijkers, lawinepijlen, later nitraten.
Wij hadden thuis vroeger altijd een vuurwerkpistool. _O- :@

(Nu niet meer hoor. :+)
Your beauty never ever scared me.
  maandag 29 december 2025 @ 11:13:57 #134
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219648998
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:12 schreef incel het volgende:

[..]
Kwartiertje buiten staan? Klinkt saai. In de meeste straten heb je gewoon meerdere party tenten, terrasverwarmers, vuurkorven, sommige mensen hangen zelfs de tv buiten zoals met het WK.
Ik woon niet meer in een achterstandswijk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 11:14:54 #135
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649016
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 11:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Straks is het allemaal illegaal. Je hoeft je kinderen dan alleen maar te leren dat ze het sowieso al niet af mogen steken. Gewoon omdat het niet mag.
Precies en dan koop je dus je rotje en je cobra bij hetzelfde adres.

Was dit ook niet een heel groot argument met softdrugs and harddrugs toen?

Als je je wiet bij dezelfde gast koopt die je ook gelijk coke wilt verkopen dan wordt de drempel wat lager.
pi_219649103
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:14 schreef incel het volgende:

[..]
Precies en dan koop je dus je rotje en je cobra bij hetzelfde adres.

Was dit ook niet een heel groot argument met softdrugs and harddrugs toen?

Als je je wiet bij dezelfde gast koopt die je ook gelijk coke wilt verkopen dan wordt de drempel wat lager.
Het afsteken is straks gewoon verboden. Dat is wat je je kinderen zou moeten leren. Dan ga jij het maar lekker voordoen. Maar ik begrijp daar wel een beetje uit dat je geen kinderen hebt.
  maandag 29 december 2025 @ 11:19:53 #137
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649114
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 11:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het afsteken is straks gewoon verboden. Dat is wat je je kinderen zou moeten leren. Dan ga jij het maar lekker voordoen. Maar ik begrijp daar wel een beetje uit dat je geen kinderen hebt.
Drugs is ook verboden, komen kinderen gelukkig nooit aan.
  maandag 29 december 2025 @ 11:20:47 #138
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219649127
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:19 schreef incel het volgende:

[..]
Drugs is ook verboden, komen kinderen gelukkig nooit aan.
Ga je samen met je kinderen drugs uitproberen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219649205
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:20 schreef Caland het volgende:

[..]
Drugs is vuurwerk?

Gaat lekker met de anti's. Hebben steeds vagere vergelijkingen nodig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 29 december 2025 @ 11:24:52 #140
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649227
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:20 schreef Caland het volgende:

[..]
Nee maar ik ga ze zeker wel leren wat voor drugs je hebt en wat de gevaren zijn.
  maandag 29 december 2025 @ 11:25:01 #141
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219649233
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Drugs is vuurwerk?

Gaat lekker met de anti's. Hebben steeds vagere vergelijkingen nodig.
Het was slechts de vergelijking van incel.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 11:26:19 #142
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649266
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:25 schreef Caland het volgende:

[..]
Het was slechts de vergelijking van incel.
Ik zeg nergens dat je samen met je kinderen cobras moet afsteken he. Ik zeg dat je ze moet uitleggen wat voor soorten vuurwerk je hebt en wat de gevaren zijn. Het is erg naief om te denken "Mijn kinderen zijn netjes die hebben sowieso geen interesse in vuurwerk" want als ze puberen doen ze domme dingen en je kan beter een kind hebben dat weet dat je ver uit de buurt van een cobra moet blijven dan een kind die niet eens snapt wat zo'n ding is
  maandag 29 december 2025 @ 11:27:24 #143
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219649290
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:24 schreef incel het volgende:

[..]
Nee maar ik ga ze zeker wel leren wat voor drugs je hebt en wat de gevaren zijn.
Precies, zoals je straks ook met vuurwerk zal doen. Al zal dat ook steeds minder nodig zijn.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 11:31:40 #144
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219649382
Zou blij zijn als het allemaal op is en niemand meer wat heeft om af te schieten. Ik en mijn hond hebben er inmiddels van een beetje genoeg van.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:40:54 #145
5428 crew  miss_sly
pi_219649555
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:26 schreef incel het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat je samen met je kinderen cobras moet afsteken he. Ik zeg dat je ze moet uitleggen wat voor soorten vuurwerk je hebt en wat de gevaren zijn. Het is erg naief om te denken "Mijn kinderen zijn netjes die hebben sowieso geen interesse in vuurwerk" want als ze puberen doen ze domme dingen en je kan beter een kind hebben dat weet dat je ver uit de buurt van een cobra moet blijven dan een kind die niet eens snapt wat zo'n ding is
Mijn kind vindt vuurwerk niets en blijft er sowieso van weg. Die hoeft er weinig van te weten, en dat wat ze inmiddels weet over cobra's uit het nieuws is dat het gevaarlijke ondingen zijn waar ze bij weg moet blijven.

Opgelost.
  maandag 29 december 2025 @ 11:41:02 #146
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649557
quote:
Het aantal letsel bij schaatsen varieert sterk per jaar, afhankelijk van de hoeveelheid natuurijs. In jaren zonder natuurijs melden zich gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 schaatsers per jaar met een blessure op de Spoedeisende Hulp (SEH)-afdeling van een ziekenhuis
quote:
Tijdens de jaarwisseling 2024-2025 liepen naar schatting 1.162 personen vuurwerkletsel op, wat een lichte daling is ten opzichte van het voorgaande jaar waarin 1.212 mensen gewond raakten.
Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsen
pi_219649601
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:26 schreef incel het volgende:

[..]
Ik heb mijn kinderen van 12 en 17 niet uit hoeven leggen wat cobra’s zijn. Dat wisten ze dankzij social media al precies. Nou wil ik het niet aan social media overlaten om mijn kinderen op te voeden.

Ik durf best te stellen dat mijn kinderen netjes zijn opgevoed en dat ze weten wat illegaal is en legaal.
En ik wil ze ook wel het gevoel geven dat wij als ouders vertrouwen dat ze met bepaalde dingen omgaan zoals dat bij hun leeftijd past.
  maandag 29 december 2025 @ 11:43:28 #148
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649615
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 11:42 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik heb mijn kinderen van 12 en 17 niet uit hoeven leggen wat cobra’s zijn. Dat wisten ze dankzij social media al precies. Nou wil ik het niet aan social media overlaten om mijn kinderen op te voeden.

Ik durf best te stellen dat mijn kinderen netjes zijn opgevoed en dat ze weten wat illegaal is en legaal.
En ik wil ze ook wel het gevoel geven dat wij als ouders vertrouwen dat ze met bepaalde dingen omgaan zoals dat bij hun leeftijd past.
Zou ik voor sommige dingen best doen, laat ze maar iets ontdekken of op hun bek gaan ergens mee daar leren ze van. Maar met een cobra zou ik dat risico niet nemen.
pi_219649623
quote:
16s.gif Op maandag 29 december 2025 11:41 schreef incel het volgende:

[..]
[..]
Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsen
Hoeveel vingers en/of handen gaan er jaarlijks verloren met schaatsen?
  maandag 29 december 2025 @ 11:45:08 #150
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649651
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 11:43 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hoeveel vingers en/of handen gaan er jaarlijks verloren met schaatsen?
quote:
In 2021, toen Nederland bijna een volle week natuirijs had, steeg het aantal schaatsblessures tot 6500, waarvan 5500 (84%) tijdens de natuirijsperiode van 11 tot en met 16 februari.
In die periode werden er in totaal 40.000 botbreuken geregistreerd, waarvan ongeveer 4000 patiënten een operatie nodig hadden
En volgens mij is je hand of vinger kwijt raken gewoon je eigen schuld. Als je zelf het topje van je vinger eraf snijdt tijdens het koken is het toch ook niet de schuld van het mes?

Tegenover 10 hele amputaties _O-

quote:
Tot op heden in 2025 zijn al tien amputaties door vuurwerk vastgesteld,
40.000 botbreuken door schaatsen
10 amputaties door vuurwerk

Maar nee vuurwerk is het probleem, denk dat jullie je beter bezig kunnen houden met een schaatsverbod _O-
pi_219649653
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:43 schreef incel het volgende:

[..]
Zou ik voor sommige dingen best doen, laat ze maar iets ontdekken of op hun bek gaan ergens mee daar leren ze van. Maar met een cobra zou ik dat risico niet nemen.
Mijn kinderen, ik kan niet voor anderen praten, steken die zooi niet eens af. En hun vriendjes ook niet. Althans; ze gaan niet meer met oudejaarsdag de straat op om overal vuurwerk in te steken.
  maandag 29 december 2025 @ 11:47:52 #152
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649697
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 11:45 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mijn kinderen, ik kan niet voor anderen praten, steken die zooi niet eens af. En hun vriendjes ook niet. Althans; ze gaan niet meer met oudejaarsdag de straat op om overal vuurwerk in te steken.
Ik merk het al, jouw kinderen zijn perfect en zullen nooit fouten maken _O_
pi_219649763
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:47 schreef incel het volgende:

[..]
Mijn kinderen zijn niet perfect en maken elke dag fouten.
Ze hebben gewoon niks met vuurwerk en steken nog geen rotje af. Daarnaast weten ze prima wat een cobra is en doet.

Wij hebben gewoon geen vuurwerkverbod nodig om geen vuurwerk af te steken.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:54:19 #154
5428 crew  miss_sly
pi_219649811
quote:

[..]
Niet alle kinderen zijn hetzelfde. Mijn kind heeft simpelweg 0 interesse in vuurwerk.

Je hebt een zeer eenzijdige manier van naar zaken kijken.
  maandag 29 december 2025 @ 11:55:05 #155
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649830
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 11:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn kind heeft simpelweg 0 interesse in vuurwerk.

Dat is precies wat mijn ouders dachten over vuurwerk, wapens en drugs. Tot ik er natuurlijk zoals de meeste puberende jongens een keer hard mee op m'n bek ging.
pi_219649844
quote:

[..]
Mijn zoon wel, die stak kilo's af op de dag dat het mocht . Met zijn vrienden. Dan krijgen ze ook zoiets van "okee, nu ben ik er wel klaar mee."
  maandag 29 december 2025 @ 11:57:00 #157
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649868
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:55 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Mijn zoon wel, die stak kilo's af op de dag dat het mocht . Met zijn vrienden. Dan krijgen ze ook zoiets van "okee, nu ben ik er wel klaar mee."
Het punt dat ik alleen maar probeer te maken is: Zorg goed voor je kinderen. Leer ze niet alleen dat iets niet mag, maar leer ze ook wat het is en waarom iets niet mag.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:57:29 #158
5428 crew  miss_sly
pi_219649876
quote:
10s.gif Op maandag 29 december 2025 11:55 schreef incel het volgende:

[..]
Dat is precies wat mijn ouders dachten over vuurwerk, wapens en drugs. Tot ik er natuurlijk zoals de meeste puberende jongens een keer hard mee op m'n bek ging.
Prima, wat jij wil. Dram nog even verder door, daarvan wordt het echt een heel prettig gesprek.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:57:57 #159
5428 crew  miss_sly
pi_219649886
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef incel het volgende:

[..]
Het punt dat ik alleen maar probeer te maken is: Zorg goed voor je kinderen. Leer ze niet alleen dat iets niet mag, maar leer ze ook wat het is en waarom iets niet mag.
Hoeveel kinderen heb je zelf waar je zo goed voor zorgt?
  maandag 29 december 2025 @ 11:58:32 #160
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649896
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prima, wat jij wil. Dram nog even verder door, daarvan wordt het echt een heel prettig gesprek.
Tegenargumenten geven vind ik niet doordrammen maar goed uiteindelijk is het aan jullie. Ik zelf zou het risico niet nemen als je kind mogelijk een hand kwijt raakt dus denk dat het goed is om niet alleen te zeggen dat vuurwerk niet mag maar ook waarom het niet mag en wat het verschil is tussen alle dingen.
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hoeveel kinderen heb je zelf waar je zo goed voor zorgt?
2x de helft natuurlijk
pi_219649907
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:57 schreef incel het volgende:

[..]
Ja maar je weet ook dat als kinderen iets heel spannend vinden, en het mag niet dat ze het dan stiekem gaan proberen.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:59:29 #162
5428 crew  miss_sly
pi_219649910
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:58 schreef incel het volgende:

[..]
Tegenargumenten geven vind ik niet doordrammer maar goed uiteindelijk is het aan jullie. Ik zelf zou het risico niet nemen als je kind mogelijk een hand kwijt raakt dus denk dat het goed is om niet alleen te zeggen dat vuurwerk niet mag maar ook waarom het niet mag en wat het verschil is tussen alle dingen.
We weten het nu wel. Jij zou een perfecte ouder zijn (je bent helemaal (nog) geen ouder) en onze kinderen zijn niet perfect. En wij geen goede ouders.

Ik ben er wel klaar mee.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:59:36 #163
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_219649913
Het arsenaal is weer binnen, fijne jaarwisseling aan alle voor en tegenstanders O+
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  maandag 29 december 2025 @ 12:00:25 #164
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649924
quote:
2s.gif Op maandag 29 december 2025 11:59 schreef R-woud93 het volgende:
Het arsenaal is weer binnen, fijne jaarwisseling aan alle voor en tegenstanders O+
Jij was er vroeg bij.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:01:58 #165
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_219649950
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:00 schreef incel het volgende:

[..]
Jij was er vroeg bij.
Is het maar weer klaar, straks nog even bij wat winkels de sfeer proeven, bakje koffie doen en misschien nog wat meenemen :)
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  maandag 29 december 2025 @ 12:06:16 #166
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219650017
quote:
2s.gif Op maandag 29 december 2025 12:01 schreef R-woud93 het volgende:

[..]
Is het maar weer klaar, straks nog even bij wat winkels de sfeer proeven, bakje koffie doen en misschien nog wat meenemen :)
Kijk jij snapt het gelukkig. Alleen jammer dat jij alles naar hulpverleners gooit.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:18:50 #167
8781 crew  Frutsel
pi_219650238
quote:
2s.gif Op maandag 29 december 2025 11:59 schreef R-woud93 het volgende:
Zo is dat. Cursus voor pyromaantje vuurwerkafsteker ingepland, vereniging opgericht, volgend jaar gewoon weer
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:21:19 #168
8781 crew  Frutsel
pi_219650272
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 11:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niet alle kinderen zijn hetzelfde. Mijn kind heeft simpelweg 0 interesse in vuurwerk.

Je hebt een zeer eenzijdige manier van naar zaken kijken.
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Althans, soms. Meeste kinderen hebben tegenwoordig alleen tijd voor schermpjes en snapchat. En ook dat komt vaak door de ouders
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:25:16 #169
5428 crew  miss_sly
pi_219650348
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:21 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Althans, soms. Meeste kinderen hebben tegenwoordig alleen tijd voor schermpjes en snapchat. En ook dat komt vaak door de ouders
Ik begrijp niet helemaal wat deze reactie met mijn post te maken heeft.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:26:42 #170
8781 crew  Frutsel
pi_219650383
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 12:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik begrijp niet helemaal wat deze reactie met mijn post te maken heeft.
Jij zegt dat je kind 0 interesse heeft. Heb je dat zelf ook?

Hier zijn kinderen die er al weken mee bezig zijn omdat ouders er zelf ook van houden. Of omdat ze omgaan met kinderen die ook vuurwerk afsteken
pi_219650414
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:26 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Hier zijn kinderen die er al weken mee bezig zijn omdat ouders er zelf ook van houden. Of omdat ze omgaan met kinderen die ook vuurwerk afsteken
Maar er zullen ook genoeg kinderen te vinden zijn die gewoon binnen blijven.

Ik zie bij ons in het dorp ook al wekenlang kinderen met vuurwerk leuren maar het zijn er echt maar een paar.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:32:46 #172
5428 crew  miss_sly
pi_219650470
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:26 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ah op die manier.
Geen interesse inderdaad, behalve kijken naar mooi vuurwerk in de verte. Maar incel blijft maar doordrammen dat kinderen door hun peers het toch gaan doen dus dat ik mijn kind daarin moet opvoeden. Er is opgevoed voor zover nodig, en verder is er geen interesse. Mij kind heeft echt wel interesses die ik er niet ingestopt of voorgeleefd heb, hoor. Maar vuurwerk is er simpelweg geen van.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:36:55 #173
8781 crew  Frutsel
pi_219650532
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar er zullen ook genoeg kinderen te vinden zijn die gewoon binnen blijven.

Ik zie bij ons in het dorp ook al wekenlang kinderen met vuurwerk leuren maar het zijn er echt maar een paar.
Officieel mag het natuurlijk ook nog niet behalve dat f1 spul van de aldi enzo natuurlijk.

Maar de meeste kinderartikelen zoals rotjes mogen hier al niet meer. Dus dan heb je nog die schoffies die naar nitraten of zwaarder grijpen
pi_219650592
Ik heb het vroeger ook gedaan hoor. Kreeg je zo’n foldertje binnen en dan zaten we dagenlang te rekenen hoe we voor 2 tientjes zoveel mogelijk vuurwerk konden kopen om dan met oudjaarsdag met een rugzakje vol kanonslag en babypijltjes de wijk in te trekken. Ik heb het idee dat dat sowieso wel ver afgelopen is sinds dat men alleen nog vanaf 18:00 af mag steken.
  maandag 29 december 2025 @ 12:46:55 #175
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219650696
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb het vroeger ook gedaan hoor. Kreeg je zo’n foldertje binnen en dan zaten we dagenlang te rekenen hoe we voor 2 tientjes zoveel mogelijk vuurwerk konden kopen om dan met oudjaarsdag met een rugzakje vol kanonslag en babypijltjes de wijk in te trekken. Ik heb het idee dat dat sowieso wel ver afgelopen is sinds dat men alleen nog vanaf 18:00 af mag steken.
Omdat niks meer mag. Alleen sierpotten of nitraten en cobras is wat er nu overblijft. En straks geen sierpotten meer. Dus wat hou je over? Illegaal vuurwerk en zelfgemaakte bommen.

Ik denk echt dat het vroeger (10 a 20 jaar geleden) stukken beter was. Gewoon oud en nieuw vieren, om 10 uur met je tas rotjes, grondbloemen, babypijlen, jumping jacks en romeinse kaarsen naar buiten en lekker plezier maken. Tussendoor ook even naar huis om op te warmen want toen was het nog gewoon -10 graden overdag of zo. Weet nog wel dat je dan probeerde je aansteeklont aan te steken met je gevoelloze vingers. Is oud en nieuw er echt zo erg beter op geworden nu? Juist door al die verboden (vanaf 18:00 ipv 10:00) en geen rotjes meer en dingen lijkt alsof het alleen maar harder en langer gaat voorafgaand aan oudjaar.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:47:05 #176
5428 crew  miss_sly
pi_219650698
quote:
Ik werk vlakbij een middelbare school en daar is echt vanaf oktober regelmatig het een en ander aan knallen te horen.
pi_219650710
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik werk vlakbij een middelbare school en daar is echt vanaf oktober regelmatig het een en ander aan knallen te horen.
Knalvuurwerk is al jaren verboden
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:48:36 #178
8781 crew  Frutsel
pi_219650715
quote:
Dat laatste is dan ook allemaal verboden. Deels omdat het gewonden opleverde ook al vallen die in het niet bij het illegale spul. Maar babyvuurpijlen, rotjes, Romeinse kaarsen is allemaal al weg. Dus voor die Kids is er niet veel om mee op straat te lopen. En met dat babyspul van de aldi wil je als puber niet gezien worden. Dat is tot je 10e leuk. Dus wat dat betreft is dat 'leuke deel' uit 'onze jeugd' al vakkundig om zeep geholpen.

Dat tijdstip heeft er niet veel mee te maken denk ik. Voor het siervuurwerk wordt het dan pas leuk
  maandag 29 december 2025 @ 12:49:02 #179
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219650719
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Je mag sowieso pas vuurwerk afsteken vanaf 18:00 op 31 december. :')

Maar je moet anti-vuurwerk mensen ook niet zo hoog inschatten.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:49:50 #180
8781 crew  Frutsel
pi_219650731
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:46 schreef incel het volgende:

[..]
Omdat niks meer mag. Alleen sierpotten of nitraten en cobras is wat er nu overblijft. En straks geen sierpotten meer. Dus wat hou je over? Illegaal vuurwerk en zelfgemaakte bommen.

Ik denk echt dat het vroeger (10 a 20 jaar geleden) stukken beter was. Gewoon oud en nieuw vieren, om 10 uur met je tas rotjes, grondbloemen, babypijlen, jumping jacks en romeinse kaarsen naar buiten en lekker plezier maken. Tussendoor ook even naar huis om op te warmen want toen was het nog gewoon -10 graden overdag of zo. Weet nog wel dat je dan probeerde je aansteeklont aan te steken met je gevoelloze vingers. Is oud en nieuw er echt zo erg beter op geworden nu? Juist door al die verboden (vanaf 18:00 ipv 10:00) en geen rotjes meer en dingen lijkt alsof het alleen maar harder en langer gaat voorafgaand aan oudjaar.
Om 10u pas? Mietje...
Ik liep om 0500u al buiten :7 8-)
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:50:34 #181
8781 crew  Frutsel
pi_219650742
quote:

[..]
Dat is dan ook geen vuurwerk. Dat zijn bommen en granaten
  maandag 29 december 2025 @ 12:52:34 #182
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219650767
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Om 10u pas? Mietje...
Ik ook zodra het licht werd, met tassen met elk jaar weer voor twee- tot driehonderd gulden aan rotjes en babypijltjes. Was toen wel leuk maar dat zou ik voor mijn kinderen ook niet meer willen. Prima dat die traditie over een jaar of 10-15 wel is opgehouden wat dat betreft.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219650824
https://www.rtl.nl/nieuws(...)aar-vuurwerk-tijdens

Cobra500
Politie zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk tijdens jaarwisseling

De politie verwacht dit jaar een lastige jaarwisseling en zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk. Er is meer illegaal vuurwerk van de zwaarste categorie in omloop dit jaar, maakte de politie vandaag bekend in een persconferentie. Daarnaast wordt er veel meer vuurwerk verkocht omdat het de laatste oud en nieuw is dat we vuurwerk mogen afsteken.

De politie ziet een toename van het zogenaamde F4-vuurwerk. Dat is de zwaarste categorie professioneel vuurwerk, met een hoog risico. Alleen vuurwerkprofessionals mogen dat afsteken als zij daar een vergunning voor hebben.

Cobra500
Eerder had de politie het over de Cobra6, maar tegenwoordig gaat de Cobra500 ook rond. De explosieve kracht daarvan is tien keer sterker dan van de Cobra6. Volgens de politie wordt het explosieve vuurwerk online besteld bij dealers. "Gewone burgers weten niet waar ze mee te maken hebben", zegt de politie. "Wij zetten ons daarvoor schrap."

Vorig jaar was de Cobra500 ook al in opkomst, maar de politie ziet nu meer van het explosief.

Er is dit jaar al veel vuurwerk onderschept. Dat heeft te maken met de intensiteit van het opsporen, maar volgens de politie laat het ook zien dat er meer van het illegale vuurwerk verkocht wordt.

Niet meer agenten
De jaarwisseling is de drukste nacht voor politie en andere hulpdiensten. In de meldkamer zijn 250 lijnen beschikbaar voor 112-meldingen, waarop in een kwartier duizend meldingen worden verwacht. De drukste tijd ligt tussen 23.30 en 02.00 uur. De politie zet aankomende jaarwisseling niet meer agenten in dan normaal, omdat daar geen capaciteit voor is.

Mobiele eenheid
Ook dit jaar verwacht de politie dat op verschillende plekken de Mobiele Eenheid (ME) wordt ingezet. De ME doet deze jaarwisseling een proef met twee nieuwe geweldsmiddelen: een grotere bus met pepperspray en een traanopwekkend middel dat kan worden gemengd met het water in het waterkanon. Ook hebben leden van de ME dit jaar betere gehoorbescherming.

Afgelopen nachten kwam de ME al in actie in het Amsterdamse Floradorp, waar het onrustig is omdat de burgemeester traditionele vreugdevuren afschafte.

( je kunt tegenwoordig ook gehoorbescherming voor je hond kopen he? Dit is alleen een voorbeeldje https://www.dogcases.nl/gehoorbeschermingenbrillen)

Een kat houdt die niet op, denk ik.
  maandag 29 december 2025 @ 12:57:03 #184
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219650825
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Om 10u pas? Mietje...
Ik moest me altijd aan de regels houden. Dus 10:00 stipt durfte ik pas het eerste ding aan te steken want als m'n ouders erachter kwamen dat ik het eerder deed gooide ze alles weg.

En vandaag de dag sta ik om 17:30 buiten met categorie F1 vuurwerk en om 18:00 gaat pas het F2 de lucht in.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:57:05 #185
8781 crew  Frutsel
pi_219650826
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:52 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik ook zodra het licht werd, met tassen met elk jaar weer voor twee- tot driehonderd gulden aan rotjes en babypijltjes. Was toen wel leuk maar dat zou ik voor mijn kinderen ook niet meer willen. Prima dat die traditie over een jaar of 10-15 wel is opgehouden wat dat betreft.
Dat is nu omgezet in 2 tot 3 duizend aan cakes en compounds :P
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 12:58:06 #186
8781 crew  Frutsel
pi_219650837
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef incel het volgende:

[..]
Ik moest me altijd aan de regels houden. Dus 10:00 stipt durfte ik pas het eerste ding aan te steken want als m'n ouders erachter kwamen dat ik het eerder deed gooide ze alles weg.

En vandaag de dag sta ik om 17:30 buiten met categorie F1 vuurwerk en om 18:00 gaat pas het F2 de lucht in.
Geniet dr van :D
pi_219650845
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef incel het volgende:

[..]

Dat moest mijn zoon ook, die stonden om 09.55 uur voor de deur te wachten. Met die tassen, want je had er ook speciale tassen voor.
  maandag 29 december 2025 @ 12:59:48 #188
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219650860
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:58 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Dat moest mijn zoon ook, die stonden om 09.55 uur voor de deur te wachten.
En zo hoort het en doen de meeste mensen het dus. Zij respecteren de wetten en regels en houden alles netjes. Maar wij mogen het zelfs niet meer dus op deze manier, omdat er een paar mensen zijn uit bepaalde groepen in de maatschappij die overlast aanrichten. En mensen zijn het er blijkbaar nog mee eens ook.
  maandag 29 december 2025 @ 12:59:57 #189
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219650863
Vroeger kwam je als kind nog wel met 1 hand of 1 oog door wel het leven. In de huidige maarschappijk ben je zo goed als kansloos in alles.
Wie dit leest is gek
pi_219650874
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:59 schreef incel het volgende:

[..]
En zo hoort het en doen de meeste mensen het dus. Zij respecteren de wetten en regels en houden alles netjes. Maar wij mogen het zelfs niet meer dus op deze manier, omdat er een paar mensen zijn uit bepaalde groepen in de maatschappij die overlast aanrichten. En mensen zijn het er blijkbaar nog mee eens ook.
Dat is altijd "de goeden lijden onder de slechten." Maar ik ben blij dat mijn zoon het nog net heeft meegemaakt. Want ik vond het wel een hele leuke sfeer.
pi_219650895
Want kinderen gaan er zo veel aan missen _O-
Zo lang ze maar leuke dingen mogen doen gaat een kind er echt geen seconde minder om slapen.

Vuurwerk is 100% schadelijk. Voor de gezondheid van mens en dier, maar ook qua geluidsoverlast en milieuschade.
Dat alleen is al erg genoeg.
Echter zorgt het daarnaast ook nog eens voor zeer veel geweldig en vandalisme.
En nee niet iedereen doet dat, maar dat het aantal incidenten zeer sterk stijgt met oud en nieuw geeft wel degelijk een correlatie aan.
  maandag 29 december 2025 @ 13:03:26 #192
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219650899
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Dat is nu omgezet in 2 tot 3 duizend aan cakes en compounds :P
Achteraf bezien was dat toen al best achterlijk natuurlijk, want we knutselden ook wat af met legaal vuurwerk in de buurt.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219650927
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:59 schreef incel het volgende:

[..]
Om 10.00 uur zag je mijn zoon en al die vriendjes dan naar buiten rennen van "jaaaaaaaaaaahhhhh!!!!!"

Ik vond dat altijd wel leuk. :) :)
pi_219650955
quote:

[..]
Nou wat werkt dat verbod fantastisch zeg, hier in de buurt hoor je de hele dag geknal. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219650972
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:10 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nou wat werkt dat verbod fantastisch zeg, hier in de buurt hoor je de hele dag geknal. :')
Waar ik woon is het met de jaarwisseling echt wel voornamelijk siervuurwerk, en amper knallen. Dat is wel echt veranderd. Over 30 jaar verwacht ik dat het echt heel anders is. De cultuur veranderd gewoon met zo'n verbod, zeker als je het tijd geeft. Ik vind het top.
-nee-
pi_219650978
quote:

[..]
Hier naast de Lidle laten ze ook gewoon de verpakking van het vuurwerk liggen.

Zo van "wij hebben schijt."

Kijk zelf maar wat het is.
pi_219650981
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:24 schreef incel het volgende:

[..]
Een bbq :D

Nee, dat is niet waar het hier over gaat. Maar dat weet jij ook wel.
Dit, dus.
  maandag 29 december 2025 @ 13:14:25 #198
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219650985
quote:

[..]
Mensen die denken dat welk verbod dan ook per direct een 100% werking heeft zijn nogal debiel.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219650988
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:14 schreef Caland het volgende:

[..]
Mensen die denken dat welk verbod dan ook per direct een 100% werking heeft zijn nogal debiel.
Ben je boos? Omdat je meteen gaat schelden?
  maandag 29 december 2025 @ 13:15:50 #200
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219650994
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:15 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ben je boos?
Niet echt.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219651022
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:12 schreef incel het volgende:

[..]
Ach, je woont in een achterbuurt. Nu vallen er wel wat kwartjes op zijn plek.
pi_219651038
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 13:13 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Waar ik woon is het met de jaarwisseling echt wel voornamelijk siervuurwerk, en amper knallen. Dat is wel echt veranderd. Over 30 jaar verwacht ik dat het echt heel anders is. De cultuur veranderd gewoon met zo'n verbod, zeker als je het tijd geeft. Ik vind het top.
Ze hebben hier trouwens een nieuwe hobby uitgevogelt. Die bakken waar je je huisvuil in kan gooien zodat het in een ondergrondse container terecht komt....nou die branden blijkbaar lekker als je daar een cobra in gooit als ze goed vol zitten. Ze zijn hier in de omgeving bijna allemaal half gesmolten. Ik hoorde de laatste dagen al opvallend veel brandweer sirenes, nu weet ik dus waarom. :')
pi_219651043
quote:

[..]
We hebben geen leger nette weldenkende mannen die op wacht kunnen staan om de noodzakelijke verboden te handhaven.
pi_219651076
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:21 schreef torentje het volgende:

[..]
We hebben geen leger nette weldenkende mannen die op wacht kunnen staan om de noodzakelijke verboden te handhaven.
Dan is zo'n verbod toch ook alleen maar symboolpolitiek?
  roze maandag 29 december 2025 @ 13:25:28 #205
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219651077
quote:

[..]
Merk er weinig van.
Your beauty never ever scared me.
pi_219651100
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:

[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.

Als vuurwerk verboden wordt dan kun je het dus ook niet meer kopen. Doe je het tóch dan ben je strafbaar bezig. Dat gegeven alleen zorgt ervoor dat de meesten zich gewoon keurig gedragen.
pi_219651112
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.

Als vuurwerk verboden wordt dan kun je het dus ook niet meer kopen. Doe je het tóch dan ben je strafbaar bezig. Dat gegeven alleen zorgt ervoor dat de meesten zich gewoon keurig gedragen.
Exact dit. De gemiddelde boerenlul met een kantoorbaan van 9 tot 5 gaat echt niet de moeite nemen om ergens clandestien troep vandaan te halen. Die houden het bij eenbpaar honderd euro aan siervuurwerk.
-nee-
pi_219651117
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.
pi_219651169
quote:

[..]
Erg genoeg wel.
pi_219651209
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:

[..]
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.
De kans dat je gepakt wordt is niet groot, net als met te hard rijden. Als men vuurwerk af wil steken dan komt men er toch wel aan. Het zou een utopie zijn om te denken dat er dan niks meer door consumenten afgestoken wordt.
pi_219651479
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:

[..]
Je kunt rustig een lijstje maken van tientallen producten waarvoor hetzelfde geldt, maar dat is niet het punt. Men wil van een traditie af, dan is een algeheel vuurwerkverbod een hele logische stap. Zoals anderen hier ook al aangaven; nieuwe generaties kinderen groeien op zonder de hele dag op pad met rotjes en vuurpijlen.
Dit, dus.
  maandag 29 december 2025 @ 14:16:21 #212
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219651907
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)aar-vuurwerk-tijdens

Cobra500
Politie zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk tijdens jaarwisseling

De politie verwacht dit jaar een lastige jaarwisseling en zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk. Er is meer illegaal vuurwerk van de zwaarste categorie in omloop dit jaar, maakte de politie vandaag bekend in een persconferentie. Daarnaast wordt er veel meer vuurwerk verkocht omdat het de laatste oud en nieuw is dat we vuurwerk mogen afsteken.

De politie ziet een toename van het zogenaamde F4-vuurwerk. Dat is de zwaarste categorie professioneel vuurwerk, met een hoog risico. Alleen vuurwerkprofessionals mogen dat afsteken als zij daar een vergunning voor hebben.

Cobra500
Eerder had de politie het over de Cobra6, maar tegenwoordig gaat de Cobra500 ook rond. De explosieve kracht daarvan is tien keer sterker dan van de Cobra6. Volgens de politie wordt het explosieve vuurwerk online besteld bij dealers. "Gewone burgers weten niet waar ze mee te maken hebben", zegt de politie. "Wij zetten ons daarvoor schrap."

Vorig jaar was de Cobra500 ook al in opkomst, maar de politie ziet nu meer van het explosief.

Er is dit jaar al veel vuurwerk onderschept. Dat heeft te maken met de intensiteit van het opsporen, maar volgens de politie laat het ook zien dat er meer van het illegale vuurwerk verkocht wordt.

Niet meer agenten
De jaarwisseling is de drukste nacht voor politie en andere hulpdiensten. In de meldkamer zijn 250 lijnen beschikbaar voor 112-meldingen, waarop in een kwartier duizend meldingen worden verwacht. De drukste tijd ligt tussen 23.30 en 02.00 uur. De politie zet aankomende jaarwisseling niet meer agenten in dan normaal, omdat daar geen capaciteit voor is.

Mobiele eenheid
Ook dit jaar verwacht de politie dat op verschillende plekken de Mobiele Eenheid (ME) wordt ingezet. De ME doet deze jaarwisseling een proef met twee nieuwe geweldsmiddelen: een grotere bus met pepperspray en een traanopwekkend middel dat kan worden gemengd met het water in het waterkanon. Ook hebben leden van de ME dit jaar betere gehoorbescherming.

Afgelopen nachten kwam de ME al in actie in het Amsterdamse Floradorp, waar het onrustig is omdat de burgemeester traditionele vreugdevuren afschafte.

( je kunt tegenwoordig ook gehoorbescherming voor je hond kopen he? Dit is alleen een voorbeeldje https://www.dogcases.nl/gehoorbeschermingenbrillen)

Een kat houdt die niet op, denk ik.
Gelukkig controleert de politie volop op siervuurwerk wat in Duitsland gekocht wordt en gewoon in de supermarkten ligt.

Bekijk deze YouTube-video
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219651995
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 14:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Gelukkig controleert de politie volop op siervuurwerk wat in Duitsland gekocht wordt en gewoon in de supermarkten ligt.

Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.

Ik moest echt een minuutje bijkomen van de schrik.
pi_219652088
quote:

[..]
Dat is ook zo en die criminelen die illegaal vuurwerk verkopen weten dat waarschijnlijk het beste.
pi_219652096
Ik hoop van harte dat de verbied-adepten de komende jaren van een koude kermis thuis gaan komen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  maandag 29 december 2025 @ 14:25:41 #216
56749 BlaZ
pi_219652137
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.

Dat had dan ook de focus moeten zijn: het bestrijden van zwaar illegaal vuurwerk. Nu worden er knalerwten op de grens met Duitsland in beslag genomen _O-

En de politie zich maar afvragen waarom ze zo'n slechte reputatie hebben.
  maandag 29 december 2025 @ 14:27:11 #217
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219652179
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 14:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat had dan ook de focus moeten zijn: het bestrijden van zwaar illegaal vuurwerk. Nu worden er knalerwten op de grens met Duitsland in beslag genomen _O-

En de politie zich maar afvragen waarom ze zo'n slechte reputatie hebben.
Die voeren slechts uit.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219652192
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Wat dacht je ervan als een of andere lolbroek om half 4 s'nachts een cobra afsteekt in je straat? Je zit meteen rechtop in bed en komt nooit meer in slaap. :(
pi_219652242
pi_219653392
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 14:27 schreef Hathor het volgende:

[..]
Wat dacht je ervan als een of andere lolbroek om half 4 s'nachts een cobra afsteekt in je straat? Je zit meteen rechtop in bed en komt nooit meer in slaap. :(
Die ervaring had ik ook, ik lag bijna naast mijn bed. Dan zeggen sommigen mensen ook nog dat het wel meevalt.

Nou. Wat mij betreft niet, in ieder geval.
pi_219653413
Overdrijven is ook een vak.
pi_219653745
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 14:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Die voeren slechts uit.
De politie was de grootste schreeuwer om een verbod
  maandag 29 december 2025 @ 15:46:56 #223
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219653789
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 15:44 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
De politie was de grootste schreeuwer om een verbod
Dat lijkt me dan wel weer logisch.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219653874
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 15:46 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat lijkt me dan wel weer logisch.
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.

En de lui die de politie er mee lastig valt vindt anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.

De komende jaren gaat het echt niet veiliger worden
  maandag 29 december 2025 @ 15:52:42 #225
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219653914
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 15:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.

En de lui die de politie er mee lastig valt vind anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.

Op de lange termijn absoluut wel. Dat er altijd excessen plaats zullen vinden in een nacht waarop 70% van Nederland van de kaart is lijkt me ook evident. Maar dat maakt niet dat je absoluut niks kan doen natuurlijk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219654365
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 15:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]

En de lui die de politie er mee lastig valt vindt anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.

Oneens. Alleen langer feit dat het straks verboden is zorgt er al voor dat het aantal mensen dat zich als tokkies wil blijven gedragen echt minder wordt.
Plus nu is het strafbaar om illegaal vuurwerk te kopen, te bezitten en af te steken. Straks is AL het vuurwerk illegaal. Maar het verschil is dat de politie nu geen poot heeft om op te staan. Als men nu illegaal vuurwerk afsteekt dan is het maar aan de politie om te bewijzen dat het illegaal is. Dat val straks weg. Afsteken is altijd strafbaar.
pi_219654683
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Oneens. Alleen langer feit dat het straks verboden is zorgt er al voor dat het aantal mensen dat zich als tokkies wil blijven gedragen echt minder wordt.
Plus nu is het strafbaar om illegaal vuurwerk te kopen, te bezitten en af te steken. Straks is AL het vuurwerk illegaal. Maar het verschil is dat de politie nu geen poot heeft om op te staan. Als men nu illegaal vuurwerk afsteekt dan is het maar aan de politie om te bewijzen dat het illegaal is. Dat val straks weg. Afsteken is altijd strafbaar.
Maar niet al het vuurwerk is hetzelfde. Een rotje van Cat. 2, een nitraat van Cat. 3, of een shell van Cat4. Dat veschil merk je echt wel. Ben zoals ik al eerder zei hoop ik ook dat ze de wet wel dusdanig in elkaar zetten dat daar een aanzienlijk verschil is straf in zit.
  maandag 29 december 2025 @ 16:35:18 #228
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219654706
Nu eens kijken of de beloftes worden nageleefd van meer shows. Als ik Rotterdam als voorbeeld moet nemen ga ik er niet vanuit
pi_219654728
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Nu eens kijken of de beloftes worden nageleefd van meer shows. Als ik Rotterdam als voorbeeld moet nemen ga ik er niet vanuit
Dat kan niet. Als het heel slecht weer is kan zo een show al niet doorgaan.
pi_219654769
quote:
quote:
Dat kan sowieso niet, want er zijn maar een handje vol bedrijven bevoegd dit te doen. Er zijn zo'n 350 gemeenten.
pi_219654810
quote:
Dat wordt ook een lachwekkende flopshow _O-

Iedereen katjelam op pad sturen richting 1 centraal punt. OV stopt hier in de stad al na 18.00. Moet iedereen met het fietsje of met de auto. Genieten.

Laat iedere buurt lekker wat organiseren, vuurkorfje of zo. Komt vast goed.
pi_219654833
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:39 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
[..]
Dat kan sowieso niet, want er zijn maar een handje vol bedrijven bevoegd dit te doen. Er zijn zo'n 350 gemeenten.
Wij hebben een vuurwerkshow in de Efteling (tijdens Nieuwjaar) en die kaartjes zijn in oktober al uitverkocht. Daar kan je alleen aankomen als je iemand kent die daar werkt, zo snel gaat dat.
  maandag 29 december 2025 @ 16:46:10 #233
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219654918
Dat weet ik maar dat was de belofte :')

Dat is de grap
pi_219654939
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:33 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Maar niet al het vuurwerk is hetzelfde. Een rotje van Cat. 2, een nitraat van Cat. 3, of een shell van Cat4. Dat veschil merk je echt wel. Ben zoals ik al eerder zei hoop ik ook dat ze de wet wel dusdanig in elkaar zetten dat daar een aanzienlijk verschil is straf in zit.
Waarom zou er verschil in moeten bestaan? Bezit kan ik me nog wat bij voorstellen. Afsteken wordt nogal arbitrair als het op knalvuurwerk aan komt
  maandag 29 december 2025 @ 16:47:55 #235
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219654946
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:46 schreef Friday12 het volgende:
Dat weet ik maar dat was de belofte :')

Dat is de grap
Van wie
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 16:54:48 #236
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219655101
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:47 schreef Caland het volgende:

[..]
Van wie
Regering. Meer lichtshows en vuurwerkshows
pi_219655125
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:47 schreef Caland het volgende:

[..]
Van wie
Het wetsvoorstel dat leidt tot een algeheel verbod op consumentenvuurwerk (waarbij alleen professionals nog vuurwerk mogen afsteken) werd ingediend door Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren).
Wikipedia

Door de steun van partijen zoals VVD, ChristenUnie, CDA, D66 en anderen kreeg het voorstel een meerderheid in de Kamer, mede met de afspraak dat er ruimte blijft voor (gemeentelijke) vuurwerkshows als alternatief.
RTL.nl
  maandag 29 december 2025 @ 16:58:40 #238
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655162
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:54 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Regering. Meer lichtshows en vuurwerkshows
Volgens mij zijn er nooit beloftes gedaan vanuit de regering.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 16:59:54 #239
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655174
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:56 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Het wetsvoorstel dat leidt tot een algeheel verbod op consumentenvuurwerk (waarbij alleen professionals nog vuurwerk mogen afsteken) werd ingediend door Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren).
Wikipedia

Door de steun van partijen zoals VVD, ChristenUnie, CDA, D66 en anderen kreeg het voorstel een meerderheid in de Kamer, mede met de afspraak dat er ruimte blijft voor (gemeentelijke) vuurwerkshows als alternatief.
RTL.nl
Precies, geen belofte.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 29 december 2025 @ 17:00:39 #240
284411 crew  heywoodu
pi_219655189
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:59 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies, geen belofte.
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiseren _O- ;(

Het enige dat hier anders zal worden is dat ze nog veel meer carbid gaan schieten, want dat mag natuurlijk wel. tRaDiTiE
  maandag 29 december 2025 @ 17:02:37 #241
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655210
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Het enige dat hier anders zal worden is dat ze nog veel meer carbid gaan schieten, want dat mag natuurlijk wel. tRaDiTiE
Er zijn überhaupt niet genoeg bedrijven om dat te verzorgen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655262
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:02 schreef Caland het volgende:

[..]
Er zijn überhaupt niet genoeg bedrijven om dat te verzorgen.
Dat gaat dan vanzelf een verdienmodel worden.
pi_219655302
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:59 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies, geen belofte.
"met de afspraak dat er ruimte blijft."

Hoe noem jij dat dan?
  maandag 29 december 2025 @ 17:10:10 #244
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655311
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:09 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
met de afspraak dat er ruimte blijft.

Hoe noem jij dat dan?
Dusdanig omschreven dat het onmogelijk als een belofte gezien kan worden. Het is net de politiek.

Er blijft ondanks een verbod wél ruimte voor vuurwerkshows. moet je niet lezen als ZE BELOVE HET VOLLUK VUURWERKSHOWS
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655344
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:10 schreef Caland het volgende:

[..]
Dusdanig omschreven dat het onmogelijk als een belofte gezien kan worden. Het is net de politiek.
Vind jij het dan gezellig als je na de jaarwisseling alleen nog maar krekeltjes hoort?

Zo van 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1!!!!!!!!!

Krekeltjes.

Ik probeer die mensen te begrijpen die dat willen.
pi_219655346
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Wonen best veel mensen toch? Niet elk gehucht zal een eigen show krijgen maar alles boven de 10k toch wel mag je aannemen.
blablablabla
  maandag 29 december 2025 @ 17:12:44 #247
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655362
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:11 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Vind jij het dan gezellig als je na de jaarwisseling alleen nog maar krekeltjes hoort?

Zo van 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,!!!!!!!!!

Krekeltjes.
Ik zal er met vrienden niet minder op proosten vermoed ik zomaar. Doorgaans gaat het feestje om 00.10 toch weer binnen verder.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655398
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:12 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik zal er met vrienden niet minder op proosten vermoed ik zomaar. Doorgaans gaat het feestje om 00.10 toch weer binnen verder.
Waar woon jij dan? Ongeveer?
  maandag 29 december 2025 @ 17:17:26 #249
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655433
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:14 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Waar woon jij dan? Ongeveer?
In Nijmegen, waar er ook gewoon nog wordt afgestoken.

Al hebben we vorig jaar met de vriendengroep een huis gehuurd nabij Antwerpen waar het dus daadwerkelijk om 12 uur 's nachts doodstil was omdat die Belgen zich blijkbaar wel aan een afsteekverbod houden. Het was er niet minder gezellig om.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655484
Het is een kansloos verbod. Op een incorrecte basis (overgrote deel gewonden en incidenten door vuurwerk wat al verboden is) en niet te handhaven (geen capaciteit).
  maandag 29 december 2025 @ 17:20:33 #251
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655503
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:19 schreef Den_Haag het volgende:
Het is een kansloos verbod. Op een incorrecte basis (overgrote deel gewonden en incidenten door vuurwerk wat al verboden is) en niet te handhaven (geen capaciteit).
Dat laatste mag nooit een argument zijn om iets niet te verbieden lijkt me.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655520
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:19 schreef Den_Haag het volgende:
Denk je niet dat het jaar na jaar steeds beter handhaafbaar wordt met een verbod?
pi_219655542
Zelfde gemiep als toen roken werd verboden in bepaalde gelegenheden. Niemand mist het nu behalve de halfjes in de samenleving. Gaat hiermee ook zo zijn.
  maandag 29 december 2025 @ 17:25:44 #254
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655586
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 17:23 schreef Harmankardon het volgende:
Zelfde gemiep als toen roken werd verboden in bepaalde gelegenheden. Niemand mist het nu behalve de halfjes in de samenleving. Gaat hiermee ook zo zijn.
Toch zou ik soms (voornamelijk voor/na het voetbal) nog wel eens een peuk willen opsteken in de trein. ;( Was toch een fijne tradisie.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655592
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:21 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Denk je niet dat het jaar na jaar steeds beter handhaafbaar wordt met een verbod?
Hoe dan? Concreet?

Ik zeg dit heus niet omdat ik koste wat kost gelijk wil hebben, maar ik zie hier nooit 1 politie-agent tijdens het vuurwerk.
pi_219655605
Ik zie hier een aantal users die hopen dat het een complete chaos wordt; niet te handhaven en mensen kopen over de grens wel vuurwerk.
  maandag 29 december 2025 @ 17:27:14 #257
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655611
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Hoe dan? Concreet?
Elk bezit en elke knal is strafbaar in plaats van dat het legale deel als een veilige schil kan optreden voor het illegale spul. Het gros van de weldenkende mensen heeft er ook helemaal geen zin meer in als het zich in allerlei bochten moet wringen om het aan te kopen en je dan ook nog eens beboet kan worden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 17:28:23 #258
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655632
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik zie hier een aantal users die hopen dat het een complete chaos wordt; niet te handhaven en mensen kopen over de grens wel vuurwerk.
Dat wordt natuurlijk het argument van de komende jaren. Uiteindelijk verlopen nieuwjaarsnachten altijd relatief onveilig, ook in landen waar er helemaal geen vuurwerk wordt afgestoken.

Bereid je dus maar voor op zie je nou wel!!1
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219655634
quote:
Ik ga wel naar de Efteling hoor. Dat is 10 kilometer bij mij vandaan.
pi_219655659
quote:

[..]
Hoe dan? Concreet?

Ik zeg dit heus niet omdat ik koste wat kost gelijk wil hebben, maar ik zie hier nooit 1 politie-agent tijdens het vuurwerk.
Zoals Caland ook aangeeft. Als elke knal strafbaar is en het gros van de mensen sowieso al niet naar Belgie gaat voor vuurwerk is het steeds makkelijker om wetsovertreders aan te pakken, waarmee dat aandeel mensen verder zal dalen, waarmee het weer makkelijker wordt.

Je zult alleen altijd wel een groep overhouden lijkt me, maar dat heb je met alles.
pi_219655681
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Zoals Caland ook aangeeft. Als elke knal strafbaar is en het gros van de mensen sowieso al niet naar Belgie gaat voor vuurwerk is het steeds makkelijker om wetsovertreders aan te pakken, waarmee dat aandeel mensen verder zal dalen, waarmee het weer makkelijker wordt.

Je zult alleen altijd wel een groep overhouden lijkt me, maar dat heb je met alles.
Ja je houdt die groep tokkies met illegaal vuurwerk over die het in de eerste plaats als voor iedereen verpestte.

Maar goed.
pi_219655720
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:31 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja je houdt die groep tokkies met illegaal vuurwerk over die het in de eerste plaats als voor iedereen verpestte.
Die groep zal vast minder worden, aangezien het dus beter handhaafbaar wordt, zoals we net aangeven.
  Forum Admin maandag 29 december 2025 @ 17:33:45 #263
pi_219655742
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:20 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat laatste mag nooit een argument zijn om iets niet te verbieden lijkt me.
Het zou juist geen argument mogen zijn om iets te verbieden, want op die manier kun je letterlijk alles wat niet welgevallig is het verdomhoekje in duwen onder de noemer van "geen capaciteit, makkelijker te handhaven"
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219655750
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:32 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Die groep zal vast minder worden, aangezien het dus beter handhaafbaar wordt, zoals we net aangeven.
Dat zijn meestal minderjarigen, die de politie toch niks kan maken.

Desondanks wens ik jullie het allerbeste :) :) :)
  maandag 29 december 2025 @ 17:35:43 #265
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655791
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het zou juist geen argument mogen zijn om iets te verbieden, want op die manier kun je letterlijk alles wat niet welgevallig is het verdomhoekje in duwen onder de noemer van "geen capaciteit, makkelijker te handhaven"
Volgens mij zijn er in dit geval best wel wat meer argumenten te verzinnen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Forum Admin maandag 29 december 2025 @ 17:37:43 #266
pi_219655845
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Volgens mij zijn er in dit geval best wel wat meer argumenten te verzinnen.
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat dat argument geen stand houdt en ook een hellend vlak veroorzaakt.

Het is toevallig net een heel goed argument om -tegen- het verbod te zijn, ondanks dat er andere zaken spelen die weer in het voordeel van een verbod zijn.
  maandag 29 december 2025 @ 17:42:13 #267
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219655948
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat dat argument geen stand houdt en ook een hellend vlak veroorzaakt.

Het is toevallig net een heel goed argument om -tegen- het verbod te zijn, ondanks dat er andere zaken spelen die weer in het voordeel van een verbod zijn.
Het is eerder een klein bijkomend voordeel.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219656381
quote:
Ik zie niemand hopen dat het een complete chaos wordt. Ik zie wel mensen reëel reageren dat een verbod op al verboden vuurwerk er niet ineens voor gaat zorgen dat er geen vuurwerk of gezeik meer is.

Ik ben er juist bang voor dat er veel meer auto's en handen of levens verloren zijn doordat de klootzakken die het nu verpesten toch wel iets anders gaan vinden.
pi_219656436
Ben benieuwd hoe snel we weer 130 kunnen rijden.

twitter
-
pi_219656485
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Huh? De politie geeft aan dat het werk veel makkelijker is als ze niet te onderzoeken of hetgeen wat wordt afgestoken aan de regels voldoet. Algemeen verbod maakt hun werk op oudejaarsavond aantoonbaar makkelijker, terwijl dat al een hel-nacht is voor de hulpverleners buiten het vuurwerk om.
Dit, dus.
pi_219656517
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Huh? De politie geeft aan dat het werk veel makkelijker is als ze niet te onderzoeken of hetgeen wat wordt afgestoken aan de regels voldoet. Algemeen verbod maakt hun werk op oudejaarsavond aantoonbaar makkelijker, terwijl dat al een hel-nacht is voor de hulpverleners buiten het vuurwerk om.
Ah, dan kun je net zo goed 4 inch shells halen ipv een sierpot die nu nog legaal is.

Als je dan toch risico loopt om gepakt te worden, dan maar goed
  maandag 29 december 2025 @ 18:12:47 #272
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219656541
quote:

[..]
Hoe dan? Concreet?

Omdat jij ze niet zien doen ze het niet?
Grote kans dat ze jou als inwoner nog nooit buiten hebben gezien, kom jij dan nooit buiten?

Verbieden op afsteken, bezit, vervoer, maakt het beter te handhaven.
Omdat eerst het ene mocht en het andere niet, of alleen verboden tenzij… ook dat maakt de pakkans kleiner.

Het zal altijd een kat en muisspel blijven. Maar dat is met alles wat er gehandhaafd wordt.

Wordt iedereen met een telefoon in z’n klauw gepakt op de fiets? Nee
Wordt iedereen gepakt die te hard rijdt, nee.

Maar niks doen maakt het ook niet veiliger.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 29 december 2025 @ 18:15:16 #273
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_219656597
Die harde knallers beginnen weer. Gelukkig laatste jaar 😭
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  maandag 29 december 2025 @ 18:16:13 #274
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219656614
quote:
2s.gif Op maandag 29 december 2025 18:12 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Omdat jij ze niet zien doen ze het niet?
Grote kans dat ze jou als inwoner nog nooit buiten hebben gezien, kom jij dan nooit buiten?

Verbieden op afsteken, bezit, vervoer, maakt het beter te handhaven.
Omdat eerst het ene mocht en het andere niet, of alleen verboden tenzij… ook dat maakt de pakkans kleiner.

Het zal altijd een kat en muisspel blijven. Maar dat is met alles wat er gehandhaafd wordt.

Wordt iedereen met een telefoon in z’n klauw gepakt op de fiets? Nee
Wordt iedereen gepakt die te hard rijdt, nee.

Maar niks doen maakt het ook niet veiliger.
Gewoon de hele straat op de bon slingeren zeker? :')

Die rijden net als tijdens het corona vuurwerkverbod hun rondje door de wijk om te kijken of er geen ongeregeldheden plaatsvinden en verder gaan ze helemaal niets doen.
pi_219656623
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 17:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Wonen best veel mensen toch? Niet elk gehucht zal een eigen show krijgen maar alles boven de 10k toch wel mag je aannemen.
De meeste gemeenten hebben al geldtekort, dus daar gaan ze echt niet aan beginnen. Is ook helemaal geen gemeentelijke taak trouwens.

Dat organiseren is voor lokale verenigingen of bedrijven die zelf het geld bijeen moeten brengen.
pi_219656636
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:15 schreef Paul het volgende:
Net of die vandaag gekocht zijn in een Nederlandse winkel :')
  maandag 29 december 2025 @ 18:19:02 #277
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219656678
quote:
4s.gif Op maandag 29 december 2025 18:16 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Gewoon de hele straat op de bon slingeren zeker? :')

Die rijden net als tijdens het corona vuurwerkverbod hun rondje door de wijk om te kijken of er geen ongeregeldheden plaatsvinden en verder gaan ze helemaal niets doen.
Het zal langzaam verdwijnen al zal de nacht op zichzelf altijd bol staan van de incidenten. Het is alleen wel handig dat dat dan niet gepaard gaat met het massaal al dan niet in beschonken toestand afsteken (of gooien) van vuurwerk.

Je hebt in Nederland ook nog steeds eerder een gram sos dan een pizza margherita en ik kan ook nog wel wat kroegjes waar rond middernacht de asbakken op tafel komen te staan. Dat maakt een verbod niet meteen compleet zinloos.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219656730
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:11 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ah, dan kun je net zo goed 4 inch shells halen ipv een sierpot die nu nog legaal is.

Als je dan toch risico loopt om gepakt te worden, dan maar goed
Ja, ik denk dat men de gok neemt met dit verbod dat de meeste mensen dat niet gaan doen.
Dit, dus.
  maandag 29 december 2025 @ 18:23:17 #279
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219656742
tis hier de hele dag al een grote elende met knallen, nu het avond is word het alleen maar erger.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  maandag 29 december 2025 @ 18:26:02 #280
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219656802
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:19 schreef Caland het volgende:

[..]
Het zal langzaam verdwijnen al zal de nacht op zichzelf altijd bol staan van de incidenten. Het is alleen wel handig dat dat dan niet gepaard gaat met het massaal al dan niet in beschonken toestand afsteken (of gooien) van vuurwerk.

Je hebt in Nederland ook nog steeds eerder een gram sos dan een pizza margherita en ik kan ook nog wel wat kroegjes waar rond middernacht de asbakken op tafel komen te staan. Dat maakt een verbod niet meteen compleet zinloos.
Jan met de pet zal om 12 uur idd niet meer zijn sierpotten afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.

Mehmet daarentegen zal juist extra gemotiveerd zijn om de wijk te terroriseren met zijn cobras.
pi_219656809
yup, in Heemskerk ook de hele dag vuurwerk te zien en te horen.
Alsof het niets kost.

Ideaal. Is het op dan kan je nu nog nieuw vuurwerk bijkopen.
  maandag 29 december 2025 @ 18:27:23 #282
56749 BlaZ
pi_219656826
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:06 schreef quo_ het volgende:
Ben benieuwd hoe snel we weer 130 kunnen rijden.

[ x ]
Het is veel te koud, misschien moet we meerdere keren per jaar zo'n vuurwerkdag hebben.
  maandag 29 december 2025 @ 18:29:52 #283
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219656867
quote:
4s.gif Op maandag 29 december 2025 18:26 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Jan met de pet zal om 12 uur idd niet meer zijn sierpotten afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.

Mehmet daarentegen zal juist extra gemotiveerd zijn om de wijk te terroriseren met zijn cobras.
Dat Mehmet blijkbaar zo’n voorvechter is van onze Hollandse tradities moet demense toch goed doen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 18:30:37 #284
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219656883
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 18:29 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat Mehmet blijkbaar zo’n voorvechter is van onze Hollandse tradities moet demense toch goed doen.
Traditie van illegaal vuurwerk afsteken? :?
  maandag 29 december 2025 @ 18:32:05 #285
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219656913
quote:
4s.gif Op maandag 29 december 2025 18:30 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Traditie van illegaal vuurwerk afsteken? :?
Absoluut. Heb jij vroeger nooit strijkers afgestoken?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 18:33:22 #286
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219656944
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:32 schreef Caland het volgende:

[..]
vroeger had je de corsair strijkers
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219657289
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ik zie niemand hopen dat het een complete chaos wordt. Ik zie wel mensen reëel reageren dat een verbod op al verboden vuurwerk er niet ineens voor gaat zorgen dat er geen vuurwerk of gezeik meer is.

Ik ben er juist bang voor dat er veel meer auto's en handen of levens verloren zijn doordat de klootzakken die het nu verpesten toch wel iets anders gaan vinden.
Ik zie het inderdaad niemand letterlijk zeggen maar als je tussen de regels door leest zijn er genoeg die het ook niet erg zouden vinden, al is het alleen maar om later te kunnen zeggen; zie je wel, dit verbod werkt eerder meer gebruik van illegaal/zwaar vuurwerk in de hand dan dat het iets op lost.
  maandag 29 december 2025 @ 18:45:43 #288
56749 BlaZ
pi_219657335
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 17:23 schreef Harmankardon het volgende:
Eigenlijk zou roken in zijn algemeenheid verboden dienen worden.

Ik zou ook pleiten voor een verbod op honden:

quote:
In Nederland worden jaarlijks ongeveer 150.000 mensen door een hond gebeten, waarvan ongeveer 30.000 tot 50.000 medische hulp nodig hebben (huisarts/SEH)
Het is makkelijker gewoon alle honden te verbieden in plaats van bepaalde rassen.
pi_219657495
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:17 schreef Caland het volgende:

[..]
In Nijmegen, waar er ook gewoon nog wordt afgestoken.

Al hebben we vorig jaar met de vriendengroep een huis gehuurd nabij Antwerpen waar het dus daadwerkelijk om 12 uur 's nachts doodstil was omdat die Belgen zich blijkbaar wel aan een afsteekverbod houden. Het was er niet minder gezellig om.
België heeft ook nooit een vuurwerk/afsteek cultuur gehad zoals wij in Nederland hebben. Op een paar vuurwerkshows na en in een paar plaatsen mag er consumenten vuurwerk afgestoken worden. Dat er zoveel vuurwerk winkels zijn komt vooral door de Nederlanders. Veel winkels en importeurs van Belgisch vuurwerk hebben ook gewoon Nederlandse eigenaren. Dat is eind jaren 80 begin jaren 90 ontstaan omdat tot 2000 België geen vuurwerk wetgeving had dus daarom daar alles verkocht kon worden. Door de vraag naar zwaarder vuurwerk in Nederland is het ontstaan. Zeker nu met de Europese regelgeving is het redelijk gelijkwaardig vuurwerk met Nederland op de verboden artikelen na in Nederland. Het is vooral de naam van uit het verleden dat België zwaar illegaal vuurwerk verkoopt. Maar als je in België ooit bij een vuurwerk winkel naar binnen stapt en vraagt wie hun klanten zijn zullen de meeste zeggen dat het voor 99% uit Nederlanders bestaat. Hetzelfde zal na het verbod gebeuren met Duitsland. Weet van een paar winkels al in het oosten van het land die in het nieuw jaar zich in Duitsland gaan vestigen. De vraag naar vuurwerk blijft gewoon en de regelgeving is ook veel makkelijker dan in Nederland.
  maandag 29 december 2025 @ 18:54:33 #290
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219657604
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:51 schreef ipa84 het volgende:

[..]
België heeft ook nooit een vuurwerk/afsteek cultuur gehad zoals wij in Nederland hebben. Op een paar vuurwerkshows na en in een paar plaatsen mag er consumenten vuurwerk afgestoken worden. Dat er zoveel vuurwerk winkels zijn komt vooral door de Nederlanders. Veel winkels en importeurs van Belgisch vuurwerk hebben ook gewoon Nederlandse eigenaren. Dat is eind jaren 80 begin jaren 90 ontstaan omdat tot 2000 België geen vuurwerk wetgeving had dus daarom daar alles verkocht kon worden. Door de vraag naar zwaarder vuurwerk in Nederland is het ontstaan. Zeker nu met de Europese regelgeving is het redelijk gelijkwaardig vuurwerk met Nederland op de verboden artikelen na in Nederland. Het is vooral de naam van uit het verleden dat België zwaar illegaal vuurwerk verkoopt. Maar als je in België ooit bij een vuurwerk winkel naar binnen stapt en vraagt wie hun klanten zijn zullen de meeste zeggen dat het voor 99% uit Nederlanders bestaat. Hetzelfde zal na het verbod gebeuren met Duitsland. Weet van een paar winkels al in het oosten van het land die in het nieuw jaar zich in Duitsland gaan vestigen. De vraag naar vuurwerk blijft gewoon en de regelgeving is ook veel makkelijker dan in Nederland.
Oprecht nooit geweten, dacht dat het daar wel een beetje hetzelfde was als hier. Vandaar ook wel de verbazing dat je daar om 12u dus nauwelijks iets hoorde.

Gok ook dat dit verbod relatief snel opgevolgd gaat worden door de buurlanden, in Duitsland speelt eigenlijk ook al jaren dezelfde discussie.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 19:00:05 #291
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219657743
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:54 schreef Caland het volgende:

[..]
Oprecht nooit geweten, dacht dat het daar wel een beetje hetzelfde was als hier. Vandaar ook wel de verbazing dat je daar om 12u dus nauwelijks iets hoorde.

Gok ook dat dit verbod relatief snel opgevolgd gaat worden door de buurlanden, in Duitsland speelt eigenlijk ook al jaren dezelfde discussie.
Ik vraag me af of de toegankelijkheid van vuurwerk een reden is waarom het niet zo veel afgestoken wordt met oud en nieuw.

In België kun je het hele jaar door vuurwerk kopen, dan gaat de lol er ook wel een keer af na een tijdje.
In NL en Duitsland alleen deze laatste paar dagen en dan is het geen wonder dat men massaal gaat kopen.
pi_219657770
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:15 schreef Paul het volgende:
Die zijn al illegaal en in het buitenland gehaald :)
  maandag 29 december 2025 @ 19:03:45 #293
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219657826
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Eigenlijk zou roken in zijn algemeenheid verboden dienen worden.

Ik zou ook pleiten voor een verbod op honden:
[..]
Het is makkelijker gewoon alle honden te verbieden in plaats van bepaalde rassen.
Niet elke hondenbeet is een afgescheurd gezicht hè. Mensen krijgen een tetanus prikkie of een pleister and they're good to go en dan zal er 's wat gehecht moeten worden....wat dan nog?
  maandag 29 december 2025 @ 19:03:47 #294
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219657828
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:32 schreef Caland het volgende:

[..]
Nee, nooit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219657854
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 19:01 schreef FL_Freak het volgende:

[..]
Die zijn al illegaal en in het buitenland gehaald :)
en zullen er volgend jaar ook zijn. Wel meer omdat er geen legale handel meer is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 29 december 2025 @ 19:05:27 #296
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219657856
Siervuurwerk acht ik mooi. Dom geknal heb ik nooit begrepen. Ook letterlijk geld verbranden, naast dat het gevaarlijk is.

Maar die huidige neurose jegens vuurwerk is wel sympomatisch voor een maatschappij waarin maakbaarheid en controle de norm worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 29 december 2025 @ 19:05:35 #297
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219657858
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, nooit.
Nooit de stok van een lawinepijl eraf gebroken en aan een lantaarnpaal vastgeplakt met duct tape?

Wat heb je dan voor jeugd gehad. :{
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 19:06:13 #298
56749 BlaZ
pi_219657872
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 19:03 schreef the-eye het volgende:

[..]
Niet elke hondenbeet is een afgescheurd gezicht hè. Mensen krijgen een tetanus prikkie of een pleister and they're good to go en dan zal er 's wat gehecht moeten worden....wat dan nog?
Er vallen 1-2 doden door honden per jaar.
  maandag 29 december 2025 @ 19:06:40 #299
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219657883
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 19:05 schreef Caland het volgende:

[..]
Nooit de stok van een lawinepijl eraf gebroken en aan een lantaarnpaal vastgeplakt met duct tape?

Wat heb je dan voor jeugd gehad. :{
Nee, ik had en heb een gruwelhekel aan puur knalvuurwerk.

Dat dat verboden wordt acht ik niet meer dan normaal.

Maar zoals gewoonlijk gaan we nu weer helemaal wappie op alles wat met vuurwerk van doen heeft. Hop, verbieden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Forum Admin maandag 29 december 2025 @ 19:07:41 #300
pi_219657900
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Het onderwerp is niet zo belangrijk, het gaat mij om het argument ''dat het makkelijker te handhaven is'' wat de deur open zet voor meer verboden onder diezelfde vlag.

Dat het ''makkelijker te handhaven is'' komt ook voort uit het feit dat de politie de mankracht helemaal niet heeft om wat nu al illegaal is te handhaven, da's de tweede valkuil van dat argument. Ik heb ook niets met voetbal, maar de politie kan straks ook zeggen dat het ''makkelijker te handhaven is'' als er geen uitpubliek bij wedstrijden meer mag zijn, om maar wat te noemen.

Overigens is legaal vuurwerk niet de reden dat die nacht een hel voor hulpverleners is.
pi_219658070
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 18:54 schreef Caland het volgende:

[..]

Ik verwacht het wel van België omdat daar natuurlijk al behoorlijk wat gezeik is met vuurwerk. (En ja ik weet het komt vooral door Nederlanders). Ik weet dat er in Duitsland ook een vuurwerk discussie is maar de vuurwerk industrie is daar veel groter dan in Nederland en heeft ook een behoorlijke lobby. De grootste importeurs van Europa zitten bijvoorbeeld in Duitsland. Plus er wordt daar ook nog gewoon vuurwerk gemaakt Zink Feuerwerk bijvoorbeeld produceert zelf nog vuurwerk. Wel hebben ze daar ook flinke problemen met illegaal vuurwerk ook wel de PolenBoller genoemd. Bollers zijn Duitse rotjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')