De Nederlander kennende zal er dit jaar een stijging zijn, want voor meerdere jaren ingeslagen.quote:Op zondag 28 december 2025 16:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die gaan dat risico echt niet nemen hoor. Tuurlijk komt dat allemaal van over de grens. En dat zal komende jaren nog steeds gebeuren.
Daarom voelt dit verbod zo kansloos. Ik kan zo wat argumenten voor verzinnen maar het argument dat vooral wordt gebruikt is gewoon vals sentiment.
We gaan het zien komende jaren. Mss zit ik er naast. Ik haal dit jaar niks meer. Geen zin meer in. Ik koop wel een extra dure fles champagne om mee te knallenIk kocht hiervoor altijd wat compounds en zie gewoon niet in welk gevaar en overlast daar in zit. Het zal wel aan mij liggen.
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.quote:Op zondag 28 december 2025 16:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Uh ja?
Jij denkt dat het in Nederland gemaakt wordt?
Even ter info: al het vuurwerk komt uit het buitenland. Er wordt in Nederland niets gemaakt.quote:Op zondag 28 december 2025 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.
Denk je echt dat zoveel mensen zelf de grens over gaan? met risico op hoge boetes
Dit bedoel ik. Het illegale vuurwerk IS al in Nederland.quote:Op zondag 28 december 2025 16:51 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Het illegale vuurwerk (nitraten, cobras en shells) wordt in februari/maart (als de politie weer met andere dingen bezig is) vanuit het buitenland naar NL gereden
Neem is een kijkje op telegram zou ik zeggen. Hoef je de grens niet over hoor....quote:Op zondag 28 december 2025 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik denk dat er geen mogelijkheden zijn zolang bepaalde soorten vuurwerk legaal zijn. En is het wel zo zwart/wit als je denkt? Tuurlijk zijn de meeste verkooppunten volgens het boekje. Maar je maakt mij niet wijs dat al dat illegale vuurwerk alleen maar komt van mensen die de grens over gaan.
quote:Op zondag 28 december 2025 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nee ik denk dat een klein deel van de handelaren geen kans wilt missen als er vragen komen naar iets wat eigenlijk niet verkocht mag worden. Dat gaat dan niet via de winkel, maar de klant krijgt het.
Denk je echt dat zoveel mensen zelf de grens over gaan? met risico op hoge boetes
Waarom zou een vuurwerkhandelaar dat risico dan wel nemen? Me de kans op inbeslagname en sluiting en een nog veel hogere boete.quote:Op zondag 28 december 2025 16:32 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is echt een aanname, ieder verkooppunt krijgt minstens 1x in die 3 dagen dat ze mogen verkopen controle. Vaak zelfs nog wel vaker.
Ja maar niet door de fietsenwinkel die 3 dagen in het jaar wat vuurwerk verkooptquote:Op zondag 28 december 2025 16:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit bedoel ik. Het illegale vuurwerk IS al in Nederland.
je staat er van te kijken maar het komt voor, op kleine schaal weliswaar. En ja dat is oliedom en riskant.quote:Op zondag 28 december 2025 16:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou een vuurwerkhandelaar dat risico dan wel nemen? Me de kans op inbeslagname en sluiting en een nog veel hogere boete.
Dat loopt in de tonnen
kom dan is met een bron.quote:Op zondag 28 december 2025 16:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
je staat er van te kijken maar het komt voor, op kleine schaal weliswaar. En ja dat is oliedom en riskant.
Maar de vraag is er en de consument is bereid om riant te betalen.
net zo bizar als dat er nog steeds vuurwerkopslagplaatsen in woonwijken zijn.
Niet de fietsenwinkel, nee. er zijn wel meerdere vuurwerkhandelaren die telkens door blijven gaan, zelfs na meerdere keren betrapt te zijn op handel in illegaal vuurwerk.quote:Op zondag 28 december 2025 16:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja maar niet door de fietsenwinkel die 3 dagen in het jaar wat vuurwerk verkoopt
Dat is de dus gewoon de illegale vuurwerk handel die na het verbod gewoon blijft bestaan. Heeft niks met de legale vuurwerk verkooppunten in Nederland te maken.quote:Op zondag 28 december 2025 17:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)erk-vanuit-duitsland
Dit zijn handelaren. Dat is wat anders van verkopers met een fysieke winkel waar vader en zoon hun fonteintjes halen. Je weet echt van toeten nog blazenquote:Op zondag 28 december 2025 17:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)erk-vanuit-duitsland
Het word gewoon in Nederland verhandeld. Ik dacht dat we daar al waren? Is het weer niet goedquote:Op zondag 28 december 2025 17:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit zijn handelaren. Dat is wat anders van verkopers met een fysieke winkel waar vader en zoon hun fonteintjes halen. Je weet echt van toeten nog blazen
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkooptquote:Op zondag 28 december 2025 17:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het word gewoon in Nederland verhandeld. Ik dacht dat we daar al waren? Is het weer niet goed
absoluut niet. ik durf wel te wedden dat er in jouw woonplaats illegaal vuurwerk verhandeld word. dus niet door de koper zelf opgehaald.quote:Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkoopt
Nee, dat illegale vuurwerk wordt vanuit bergingen onder flats verkocht e.d. Heb ik bij die documentaire van Danny Ghosens gezien.quote:Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja goh dat is geen nieuws. Maar jij doet overkomen of alle verkooppunten in Nederland, illegaal vuurwerk onder de toonbank verkoopt
Vroegah waren er juist aantoonbaar meer rellen, gewonden en doden.quote:Op zondag 28 december 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of, ik zeg maar wat, het is zo ontzettend uit de hand gelopen met weken tot maanden overlast voor 31 december en enorm veel gewonden, zelfs doden en vernielingen tijdens O&N dat mensen het niet meer oke vinden.
Vroegah was het niet zo heftig als het tegenwoordig is. Dat is echt buiten alle proportie.
Is dat zo?quote:Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Vroegah waren er juist aantoonbaar meer rellen, gewonden en doden.
Toen was er waarschijnlijk geen social media waar alles live gestreamd wordt.quote:Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat zo?
In mijn beleving niet, maar wellicht hoorde ik niet alles. Toen ik een tiener was, was dit allemaal voor zover ik me kan herinneren niet zo heftig.
Toen had niet iedereen een hd camera op zak.quote:Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat zo?
In mijn beleving niet, maar wellicht hoorde ik niet alles. Toen ik een tiener was, was dit allemaal voor zover ik me kan herinneren niet zo heftig.
quote:Blijft carbidschieten legaal na het landelijke vuurwerkverbod?
BURGUM - Met het landelijke vuurwerkverbod - dat na deze jaarwisseling ingaat - is de vraag actueler dan ooit: wat gebeurt er met het carbidschieten? FNP-raadslid Freddy de Haan legde donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering de vraag voor aan het college van B&W.
"Bliuwt it itselfde sa't it no is of falt it ûnder de fjoerwurkregeling?" aldus De Haan. Mag je ook in 2026 gewoon carbidschieten of wordt het verboden?
De bezorgdheid bij veel Friezen is begrijpelijk. 2025 is het laatste jaar dat particulieren zelf vuurwerk mogen afsteken op oudejaarsavond. De oudejaarstraditie van het carbidschieten, waarbij met melkbussen wordt geknald, is diep geworteld in de Friese mienskip. Diverse inwoners vroegen aan de FNP hoe het komt.
Burgemeester Tineke Schokker-Strampel had goed nieuws voor de carbidschieters. Carbid valt technisch gezien niet onder het landelijke vuurwerkverbod, omdat het niet wordt gezien als vuurwerk volgens het vuurwerkbesluit. "It karbidsjitten sil bliuwe op de wize sadat wy dat wend binne", aldus de burgemeester.
Voor liefhebbers van de traditie betekent dit dat ze ook in 2026 en daarna gewoon op oudejaarsdag met melkbussen en carbid aan de slag kunnen. De Friese nieuwjaarstraditie blijft dus behouden in Friesland ondanks de nieuwe strengere regels voor vuurwerk.
Jij had eens een tijd terug een kranten artikel geplaatst van 1998 of zo toch?quote:Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Klopt. De gemiddelde Hagenees die het kerstbomen rausen nog actief heeft meegemaakt lacht zich een krul in zijn lul hoe het er tegenwoordig aan toegaat, en denkt vaak; waar maken we ons in godsnaam druk om.quote:Op zondag 28 december 2025 18:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwa, ik denk niet dat het merendeel van vuurwerkliefhebber gaat rellen als ze om 00.00 uur geen vuurwerk voor handen hebben.quote:Op maandag 29 december 2025 08:50 schreef incel het volgende:
Zo jammer dat de goeden weer moeten lijden onder de kwaden.
Als ze vuurwerk gaan verbieden krijg je niks anders dan dat mensen niet weten wat ze dan met hun tijd moeten doen. Dus gaan ze maar fikkies steken en rellen.
Laat die mensen nou gewoon hun legale categorie F2 siervuurwerk hebben tussen 18:00 en 02:00 's nachts.
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn. Helaas zijn dit soort plekken vaak broedplaatsen van problemen.quote:Op maandag 29 december 2025 08:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Mwa, ik denk niet dat het merendeel van vuurwerkliefhebber gaat rellen als ze om 00.00 uur geen vuurwerk voor handen hebben.
Vervelend voor je.quote:Op maandag 29 december 2025 08:58 schreef incel het volgende:
[..]
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn.
Dus dat doe je dan 1 keer en daarna is ook dat geen optie meer. Uberhaupt die drang om dingen in brand te steken is vrij bijzonder.quote:Op maandag 29 december 2025 08:58 schreef incel het volgende:
[..]
Ik ben een nette vuurwerkliefhebber, maar als ik geen vuurwerk meer mag dan ga ik naar plekken waar vreugdevuren zijn. Helaas zijn dit soort plekken vaak broedplaatsen van problemen.
Je hebt nog nooit van vreugdevuur of paasvuur gehoord? Of een open haard? Barbecue? Ja is heel bijzonder ja mensapen die al duizenden jaren samenkomen bij lekker warm en gezellig vuur.quote:Op maandag 29 december 2025 09:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus dat doe je dan 1 keer en daarna is ook dat geen optie meer. Uberhaupt die drang om dingen in brand te steken is vrij bijzonder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |