Ach, je woont in een achterbuurt. Nu vallen er wel wat kwartjes op zijn plek.quote:Op maandag 29 december 2025 11:12 schreef incel het volgende:
[..]
Kwartiertje buiten staan? Klinkt saai. In de meeste straten heb je gewoon meerdere party tenten, terrasverwarmers, vuurkorven, sommige mensen hangen zelfs de tv buiten zoals met het WK.
Ze hebben hier trouwens een nieuwe hobby uitgevogelt. Die bakken waar je je huisvuil in kan gooien zodat het in een ondergrondse container terecht komt....nou die branden blijkbaar lekker als je daar een cobra in gooit als ze goed vol zitten. Ze zijn hier in de omgeving bijna allemaal half gesmolten. Ik hoorde de laatste dagen al opvallend veel brandweer sirenes, nu weet ik dus waarom.quote:Op maandag 29 december 2025 13:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Waar ik woon is het met de jaarwisseling echt wel voornamelijk siervuurwerk, en amper knallen. Dat is wel echt veranderd. Over 30 jaar verwacht ik dat het echt heel anders is. De cultuur veranderd gewoon met zo'n verbod, zeker als je het tijd geeft. Ik vind het top.
We hebben geen leger nette weldenkende mannen die op wacht kunnen staan om de noodzakelijke verboden te handhaven.quote:Op maandag 29 december 2025 13:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou wat werkt dat verbod fantastisch zeg, hier in de buurt hoor je de hele dag geknal.
Dan is zo'n verbod toch ook alleen maar symboolpolitiek?quote:Op maandag 29 december 2025 13:21 schreef torentje het volgende:
[..]
We hebben geen leger nette weldenkende mannen die op wacht kunnen staan om de noodzakelijke verboden te handhaven.
Merk er weinig van.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Knalvuurwerk is al jaren verboden
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.quote:Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan is zo'n verbod toch ook alleen maar symboolpolitiek?
Exact dit. De gemiddelde boerenlul met een kantoorbaan van 9 tot 5 gaat echt niet de moeite nemen om ergens clandestien troep vandaan te halen. Die houden het bij eenbpaar honderd euro aan siervuurwerk.quote:Op maandag 29 december 2025 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.
Als vuurwerk verboden wordt dan kun je het dus ook niet meer kopen. Doe je het tóch dan ben je strafbaar bezig. Dat gegeven alleen zorgt ervoor dat de meesten zich gewoon keurig gedragen.
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.quote:Op maandag 29 december 2025 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Te hard rijden mag ook niet. Nog steeds worden er dagelijks mensen bekeurd omdat ze het wél doen. Het overgrote deel van de automobilisten houdt zich echter aan de snelheidslimiet.
Als vuurwerk verboden wordt dan kun je het dus ook niet meer kopen. Doe je het tóch dan ben je strafbaar bezig. Dat gegeven alleen zorgt ervoor dat de meesten zich gewoon keurig gedragen.
Erg genoeg wel.quote:Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
De kans dat je gepakt wordt is niet groot, net als met te hard rijden. Als men vuurwerk af wil steken dan komt men er toch wel aan. Het zou een utopie zijn om te denken dat er dan niks meer door consumenten afgestoken wordt.quote:Op maandag 29 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.
Je kunt rustig een lijstje maken van tientallen producten waarvoor hetzelfde geldt, maar dat is niet het punt. Men wil van een traditie af, dan is een algeheel vuurwerkverbod een hele logische stap. Zoals anderen hier ook al aangaven; nieuwe generaties kinderen groeien op zonder de hele dag op pad met rotjes en vuurpijlen.quote:Op maandag 29 december 2025 13:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zolang daar geen Europese regelgeving voor komt is het dweilen met de kraan open, mensen bestellen het nu gewoon online in Duitsland of Belgie, of nog verder weg.
Gelukkig controleert de politie volop op siervuurwerk wat in Duitsland gekocht wordt en gewoon in de supermarkten ligt.quote:Op maandag 29 december 2025 12:57 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)aar-vuurwerk-tijdens
Cobra500
Politie zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk tijdens jaarwisseling
De politie verwacht dit jaar een lastige jaarwisseling en zet zich schrap voor meer zwaar vuurwerk. Er is meer illegaal vuurwerk van de zwaarste categorie in omloop dit jaar, maakte de politie vandaag bekend in een persconferentie. Daarnaast wordt er veel meer vuurwerk verkocht omdat het de laatste oud en nieuw is dat we vuurwerk mogen afsteken.
De politie ziet een toename van het zogenaamde F4-vuurwerk. Dat is de zwaarste categorie professioneel vuurwerk, met een hoog risico. Alleen vuurwerkprofessionals mogen dat afsteken als zij daar een vergunning voor hebben.
Cobra500
Eerder had de politie het over de Cobra6, maar tegenwoordig gaat de Cobra500 ook rond. De explosieve kracht daarvan is tien keer sterker dan van de Cobra6. Volgens de politie wordt het explosieve vuurwerk online besteld bij dealers. "Gewone burgers weten niet waar ze mee te maken hebben", zegt de politie. "Wij zetten ons daarvoor schrap."
Vorig jaar was de Cobra500 ook al in opkomst, maar de politie ziet nu meer van het explosief.
Er is dit jaar al veel vuurwerk onderschept. Dat heeft te maken met de intensiteit van het opsporen, maar volgens de politie laat het ook zien dat er meer van het illegale vuurwerk verkocht wordt.
Niet meer agenten
De jaarwisseling is de drukste nacht voor politie en andere hulpdiensten. In de meldkamer zijn 250 lijnen beschikbaar voor 112-meldingen, waarop in een kwartier duizend meldingen worden verwacht. De drukste tijd ligt tussen 23.30 en 02.00 uur. De politie zet aankomende jaarwisseling niet meer agenten in dan normaal, omdat daar geen capaciteit voor is.
Mobiele eenheid
Ook dit jaar verwacht de politie dat op verschillende plekken de Mobiele Eenheid (ME) wordt ingezet. De ME doet deze jaarwisseling een proef met twee nieuwe geweldsmiddelen: een grotere bus met pepperspray en een traanopwekkend middel dat kan worden gemengd met het water in het waterkanon. Ook hebben leden van de ME dit jaar betere gehoorbescherming.
Afgelopen nachten kwam de ME al in actie in het Amsterdamse Floradorp, waar het onrustig is omdat de burgemeester traditionele vreugdevuren afschafte.
( je kunt tegenwoordig ook gehoorbescherming voor je hond kopen he? Dit is alleen een voorbeeldje https://www.dogcases.nl/gehoorbeschermingenbrillen)
Een kat houdt die niet op, denk ik.
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.quote:Op maandag 29 december 2025 14:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gelukkig controleert de politie volop op siervuurwerk wat in Duitsland gekocht wordt en gewoon in de supermarkten ligt.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Dat is ook zo en die criminelen die illegaal vuurwerk verkopen weten dat waarschijnlijk het beste.quote:Op maandag 29 december 2025 13:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat had dan ook de focus moeten zijn: het bestrijden van zwaar illegaal vuurwerk. Nu worden er knalerwten op de grens met Duitsland in beslag genomenquote:Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.
Ik moest echt een minuutje bijkomen van de schrik.
Die voeren slechts uit.quote:Op maandag 29 december 2025 14:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat had dan ook de focus moeten zijn: het bestrijden van zwaar illegaal vuurwerk. Nu worden er knalerwten op de grens met Duitsland in beslag genomen![]()
En de politie zich maar afvragen waarom ze zo'n slechte reputatie hebben.
Wat dacht je ervan als een of andere lolbroek om half 4 s'nachts een cobra afsteekt in je straat? Je zit meteen rechtop in bed en komt nooit meer in slaap.quote:Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik heel veel op straat ga lopen, dit jaar ( tijdens het vuurwerk). Ik heb al een paar van die illegale gehoord en ik had een halve hartverzakking.
Ik moest echt een minuutje bijkomen van de schrik.
Die ervaring had ik ook, ik lag bijna naast mijn bed. Dan zeggen sommigen mensen ook nog dat het wel meevalt.quote:Op maandag 29 december 2025 14:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan als een of andere lolbroek om half 4 s'nachts een cobra afsteekt in je straat? Je zit meteen rechtop in bed en komt nooit meer in slaap.
Dat lijkt me dan wel weer logisch.quote:Op maandag 29 december 2025 15:44 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
De politie was de grootste schreeuwer om een verbod
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.quote:Op maandag 29 december 2025 15:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan wel weer logisch.
Op de lange termijn absoluut wel. Dat er altijd excessen plaats zullen vinden in een nacht waarop 70% van Nederland van de kaart is lijkt me ook evident. Maar dat maakt niet dat je absoluut niks kan doen natuurlijk.quote:Op maandag 29 december 2025 15:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.
En de lui die de politie er mee lastig valt vind anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.
De komende jaren gaat het echt niet veiliger worden
Oneens. Alleen langer feit dat het straks verboden is zorgt er al voor dat het aantal mensen dat zich als tokkies wil blijven gedragen echt minder wordt.quote:Op maandag 29 december 2025 15:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik snap het vanuit hun oogpunt wel, maar het zware spul blijft net zo hard, al dan niet harder binnenkomen de komende jaren.
En de lui die de politie er mee lastig valt vindt anders wel stenen, of maken zelf wat met benzine of ander brandbaar spul, kun je leuk heel veel dingen mee in de fik steken enzovoort.
De komende jaren gaat het echt niet veiliger worden
Maar niet al het vuurwerk is hetzelfde. Een rotje van Cat. 2, een nitraat van Cat. 3, of een shell van Cat4. Dat veschil merk je echt wel. Ben zoals ik al eerder zei hoop ik ook dat ze de wet wel dusdanig in elkaar zetten dat daar een aanzienlijk verschil is straf in zit.quote:Op maandag 29 december 2025 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Oneens. Alleen langer feit dat het straks verboden is zorgt er al voor dat het aantal mensen dat zich als tokkies wil blijven gedragen echt minder wordt.
Plus nu is het strafbaar om illegaal vuurwerk te kopen, te bezitten en af te steken. Straks is AL het vuurwerk illegaal. Maar het verschil is dat de politie nu geen poot heeft om op te staan. Als men nu illegaal vuurwerk afsteekt dan is het maar aan de politie om te bewijzen dat het illegaal is. Dat val straks weg. Afsteken is altijd strafbaar.
Dat kan niet. Als het heel slecht weer is kan zo een show al niet doorgaan.quote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Nu eens kijken of de beloftes worden nageleefd van meer shows. Als ik Rotterdam als voorbeeld moet nemen ga ik er niet vanuit
quote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Nu eens kijken of de beloftes worden nageleefd van meer shows. Als ik Rotterdam als voorbeeld moet nemen ga ik er niet vanuit
Dat kan sowieso niet, want er zijn maar een handje vol bedrijven bevoegd dit te doen. Er zijn zo'n 350 gemeenten.quote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Dat wordt ook een lachwekkende flopshowquote:Op maandag 29 december 2025 16:35 schreef Friday12 het volgende:
Wij hebben een vuurwerkshow in de Efteling (tijdens Nieuwjaar) en die kaartjes zijn in oktober al uitverkocht. Daar kan je alleen aankomen als je iemand kent die daar werkt, zo snel gaat dat.quote:Op maandag 29 december 2025 16:39 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
[..]
Dat kan sowieso niet, want er zijn maar een handje vol bedrijven bevoegd dit te doen. Er zijn zo'n 350 gemeenten.
Waarom zou er verschil in moeten bestaan? Bezit kan ik me nog wat bij voorstellen. Afsteken wordt nogal arbitrair als het op knalvuurwerk aan komtquote:Op maandag 29 december 2025 16:33 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Maar niet al het vuurwerk is hetzelfde. Een rotje van Cat. 2, een nitraat van Cat. 3, of een shell van Cat4. Dat veschil merk je echt wel. Ben zoals ik al eerder zei hoop ik ook dat ze de wet wel dusdanig in elkaar zetten dat daar een aanzienlijk verschil is straf in zit.
Van wiequote:Op maandag 29 december 2025 16:46 schreef Friday12 het volgende:
Dat weet ik maar dat was de belofte
Dat is de grap
Het wetsvoorstel dat leidt tot een algeheel verbod op consumentenvuurwerk (waarbij alleen professionals nog vuurwerk mogen afsteken) werd ingediend door Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren).quote:
Volgens mij zijn er nooit beloftes gedaan vanuit de regering.quote:Op maandag 29 december 2025 16:54 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Regering. Meer lichtshows en vuurwerkshows
Precies, geen belofte.quote:Op maandag 29 december 2025 16:56 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het wetsvoorstel dat leidt tot een algeheel verbod op consumentenvuurwerk (waarbij alleen professionals nog vuurwerk mogen afsteken) werd ingediend door Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren).
Wikipedia
Door de steun van partijen zoals VVD, ChristenUnie, CDA, D66 en anderen kreeg het voorstel een meerderheid in de Kamer, mede met de afspraak dat er ruimte blijft voor (gemeentelijke) vuurwerkshows als alternatief.
RTL.nl
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiserenquote:
Er zijn überhaupt niet genoeg bedrijven om dat te verzorgen.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiseren![]()
Het enige dat hier anders zal worden is dat ze nog veel meer carbid gaan schieten, want dat mag natuurlijk wel. tRaDiTiE
Dat gaat dan vanzelf een verdienmodel worden.quote:Op maandag 29 december 2025 17:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Er zijn überhaupt niet genoeg bedrijven om dat te verzorgen.
"met de afspraak dat er ruimte blijft."quote:
Dusdanig omschreven dat het onmogelijk als een belofte gezien kan worden. Het is net de politiek.quote:Op maandag 29 december 2025 17:09 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
met de afspraak dat er ruimte blijft.
Hoe noem jij dat dan?
Vind jij het dan gezellig als je na de jaarwisseling alleen nog maar krekeltjes hoort?quote:Op maandag 29 december 2025 17:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Dusdanig omschreven dat het onmogelijk als een belofte gezien kan worden. Het is net de politiek.
Wonen best veel mensen toch? Niet elk gehucht zal een eigen show krijgen maar alles boven de 10k toch wel mag je aannemen.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alsof een gemeente als Nunspeet hier een vuurwerkshow gaat organiseren![]()
Het enige dat hier anders zal worden is dat ze nog veel meer carbid gaan schieten, want dat mag natuurlijk wel. tRaDiTiE
Ik zal er met vrienden niet minder op proosten vermoed ik zomaar. Doorgaans gaat het feestje om 00.10 toch weer binnen verder.quote:Op maandag 29 december 2025 17:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Vind jij het dan gezellig als je na de jaarwisseling alleen nog maar krekeltjes hoort?
Zo van 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,!!!!!!!!!
Krekeltjes.
Waar woon jij dan? Ongeveer?quote:Op maandag 29 december 2025 17:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zal er met vrienden niet minder op proosten vermoed ik zomaar. Doorgaans gaat het feestje om 00.10 toch weer binnen verder.
In Nijmegen, waar er ook gewoon nog wordt afgestoken.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |