Er zit weinig midden of neutraal in de VVD top van de lijst. Ik zie Bente Becker, Yeşilgöz 2.0, dan wel de macht grijpen omdat alles daarboven op de lijst nu minister is of te links (Van den Burg).quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:25 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Of ze kieperen gewoon al die figuren als Yesilgoz er uit en gaan onderhandelen met mensen die er neutraler in staan.
Bij een kleine VVD gaan ze echt Yesilgoz wel lozen. Dan is het maar net welke partijleider ze kiezen.
Er zal na 2 rampzalige verkiezingen ook wel een roep om een ander geluid komen. Een meer pragmatische, bestuurlijk geluid.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit weinig midden of neutraal in de VVD top van de lijst. Ik zie Bente Becker, Yeşilgöz 2.0, dan wel de macht grijpen omdat alles daarboven op de lijst nu minister is of te links (Van den Burg).
Gedaan en vandaar mijn opmerkingen. Er is geen dominante principiële PVV-boycot binnen het CDA. Net als die er niet was bij het NSC waar iemand in deze discussie vol-ko-men de plank over had misgeslagen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt wat kranten niet gelezen, geloof ik. Lees je eens bij over de laatste 1,5 jaar.
Inderdaad, Klaas Dijkhof vertegenwoordigt ook een stroming binnen de VVD.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Er zal na 2 rampzalige verkiezingen ook wel een roep om een ander geluid komen. Een meer pragmatische, bestuurlijk geluid.
Henri Bontenbal heb ik letterlijk in meerdere interviews horen vertellen dat hij de PVV uitsluit.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:32 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gedaan en vandaar mijn opmerkingen. Er is geen dominante principiële PVV-boycot binnen het CDA. Net als die er niet was bij het NSC waar iemand in deze discussie vol-ko-men de plank over had misgeslagen.
Elk interview zo ongeveer.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Henri Bontenbal heb ik letterlijk in meerdere interviews horen vertellen dat hij de PVV uitsluit.
Dat hoorden mensen ook bij Omtzigt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Henri Bontenbal heb ik letterlijk in meerdere interviews horen vertellen dat hij de PVV uitsluit.
Laten we het hopen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Omtzigt nooit de PVV uitgesloten. Heeft alleen aan zijn toon en houding laten overkomen dat die samenwerking niet zijn voorkeur heeft. Hij wilde met de VVD.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat hoorden mensen ook bij Omtzigt.
Zolang de partij niet zwaar tegen is, komt er vanzelf druk om toch te gaan onderhandelen als het het meest voor de hand ligt.
Bente Becker speelt wel de harde hond, maar volgens mij is ze dat helemaal niet.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit weinig midden of neutraal in de VVD top van de lijst. Ik zie Bente Becker, Yeşilgöz 2.0, dan wel de macht grijpen omdat alles daarboven op de lijst nu minister is of te links (Van den Burg).
Waar komt de illusie vandaan dat Dijkhof relatief links is? Omdat hij humor heeft?quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, Klaas Dijkhof vertegenwoordigt ook een stroming binnen de VVD.
De lokale fractievoorzitter van de VVD hier zit bijvoorbeeld in het bestuur van die nieuwe club die pleit voor meer nuance en samenwerking waar Dijkhof het gezicht van is.
Waaruit blijkt dat?quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bente Becker speelt wel de harde hond, maar volgens mij is ze dat helemaal niet.
Niet links, maar wel pragmatischer in de samenwerking.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:50 schreef papert het volgende:
[..]
Waar komt de illusie vandaan dat Dijkhof relatief links is? Omdat hij humor heeft?
Ondanks die debiele monitoringsmotie is haar taalgebruik helemaal niet zo hard of schreeuwend. Ik vind haar in interviews ook altijd wel gematigd voor iemand die wordt verondersteld de rechtsbuiten van de VVD te zijn. Zo'n Jurgen Nobel vind ik een veel grotere engnek.quote:
In de buurt ... sterke band van JA-kiezers met PVV en VVD.quote:Op zaterdag 27 september 2025 10:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet helemaal antwoord op de vraag, maar komt dicht in de buurt:
[ afbeelding ]
Ok, dat zou kunnen. Heb niet zoveel interviews van haar gelezen/gezien. Ik ben pessimistischer wat betreft de VVD gezien het feit dat Yesilgoz lijsttrekker is geworden, en dat ook nog steeds blijft ondanks alle leugens.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ondanks die debiele monitoringsmotie is haar taalgebruik helemaal niet zo hard of schreeuwend. Ik vind haar in interviews ook altijd wel gematigd voor iemand die wordt verondersteld de rechtsbuiten van de VVD te zijn. Zo'n Jurgen Nobel vind ik een veel grotere engnek.
Klaas Dijkhoff was in alle opzichten in ieder geval geen machstwellustige egotripper met een volkomen gebrek aan respect en waardering voor rechtstatelijke principes die elk probleem waar het vaderland mee te kampen heeft meent te verklaren aan de hand van de aanwezigheid van een x-aantal asielzoekers en dat nog het gore lef heeft om dat te verkopen als 'patriotisme'. Die man was - wonderlijk dat ik dat nu zeggen moet - in vergelijking tot wat er vandaag de dag bij de VVD en elders rondloopt, een verademing.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Niet links, maar wel pragmatischer in de samenwerking.
Dat zou inderdaad zomaar kunnen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Niet links, maar wel pragmatischer in de samenwerking.
Die staat alleen niet op de lijst, in de top 15 zie je eigenlijk alleen Van den Burg uit die stroming.quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, Klaas Dijkhof vertegenwoordigt ook een stroming binnen de VVD.
quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je kunt met deze mening aannemen dat het CDA geen coalitie met PVV wil.quote:CDA-lijsttrekker Henri Bontenbal eist dat de PVV van Geert Wilders een democratische partij wordt. Anders kan de PVV volgens hem niet langer meedoen aan verkiezingen. Bontenbal zegt in een interview met HP/De Tijd
En die is zijn geloofwaardigheid echt al volkomen kwijt. Daar hoef je echt niks van te verwachten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 12:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die staat alleen niet op de lijst, in de top 15 zie je eigenlijk alleen Van den Burg uit die stroming.
Die is wel de eerste na een rij huidige bewindspersonen op de lijst. Als ze het huidige kabinet niet willen slopen, zou hij wel een logische vervanger zijn als Yeşilgöz er op de verkiezingsdag het bijltje bij neer gooit. Maar ik denk dat ze hem dan passeren en óf een hardliner uit het kabinet trekken (Heinen lijkt me onmogelijk met de AFB vlak na de verkiezingen, dus Brekelmans of Karremans) of opschuiven naar Becker.quote:Op zaterdag 27 september 2025 12:10 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
En die is zijn geloofwaardigheid echt al volkomen kwijt. Daar hoef je echt niks van te verwachten.
Aan al die figuren heb je echt helemaal niks als je wel wil van de fascistische kant van de VVD.quote:Op zaterdag 27 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die is wel de eerste na een rij huidige bewindspersonen op de lijst. Als ze het huidige kabinet niet willen slopen, zou hij wel een logische vervanger zijn als Yeşilgöz er op de verkiezingsdag het bijltje bij neer gooit. Maar ik denk dat ze hem dan passeren en óf een hardliner uit het kabinet trekken (Heinen lijkt me onmogelijk met de AFB vlak na de verkiezingen, dus Brekelmans of Karremans) of opschuiven naar Becker.
Brekelmans en Karremans zijn beide niet van de lijn Dijkhof.
https://www.headliner.nl/(...)democraten-joop-4624quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:50 schreef papert het volgende:
[..]
Waar komt de illusie vandaan dat Dijkhof relatief links is? Omdat hij humor heeft?
Maar dat is dus na de verkiezingen de fractie, daar zal de VVD het mee moeten doen. En dus zie ik die samenwerking met GL-PvdA bij een decimering echt totaal niet gebeuren, ik denk dat de VVD zich dan nog rechtser gaat willen profileren om de stemmen van JA21 terug te winnen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 12:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Aan al die figuren heb je echt helemaal niks als je wel wil van de fascistische kant van de VVD.
Die reflex verwacht ik ook. Maar er zijn ook meerdere spindoctors die de VVD waarschuwen dat die weg doodlopend is. Die zullen ze intern ook wel hebben.quote:Op zaterdag 27 september 2025 12:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dus na de verkiezingen de fractie, daar zal de VVD het mee moeten doen. En dus zie ik die samenwerking met GL-PvdA bij een decimering echt totaal niet gebeuren, ik denk dat de VVD zich dan nog rechtser gaat willen profileren om de stemmen van JA21 terug te winnen.
Dan moeten ze wel iemand met een ander verhaal hebben. De concurrentie met de PVV, JA21, Forum en BBB is moordend.quote:Op zaterdag 27 september 2025 13:20 schreef VoMy het volgende:
De VVD krabbelt na het komende echec wel weer op lijkt me.
JA21 is de zoveelste instabiele tijdbom en die kiezers zoeken hun heil vervolgens, vol onvrede waar nooit naar geluisterd wordt, dan bij de populist van dienst die dan de hoogste ogen gooit, of de stabiele bestuurspartij VVD geleid door eender wie. PVV kan ook wel weer een hap stemmen kwijtraken die ongetwijfeld deels afvloeien naar de VVD.
Hoeven ze verder ook amper iets voor te doen. Wissel van lijsttrekker en de media gaat tot aan de volhende verkiezingen wekelijks een lofzang over de debutant plaatsen. Zie Bontenbal.
Kiezers die voor een instabiele tijdbom kiezen, doen dit vaak bewust.quote:Op zaterdag 27 september 2025 13:20 schreef VoMy het volgende:
De VVD krabbelt na het komende echec wel weer op lijkt me.
JA21 is de zoveelste instabiele tijdbom en die kiezers zoeken hun heil vervolgens, vol onvrede waar nooit naar geluisterd wordt, dan bij de populist van dienst die dan de hoogste ogen gooit, of de stabiele bestuurspartij VVD geleid door eender wie. PVV kan ook wel weer een hap stemmen kwijtraken die ongetwijfeld deels afvloeien naar de VVD.
Hoeven ze verder ook amper iets voor te doen. Wissel van lijsttrekker en de media gaat tot aan de volhende verkiezingen wekelijks een lofzang over de debutant plaatsen. Zie Bontenbal.
Ik snap uberhaupt niet dat een normale partij met de beste man in zee zou willen gaan. Ontloopt alle verantwoordelijkheid, geeft jou de schuld van alles dat mis ging en vooral, haalt je werk al onderuit op X en andere media terwijl je nog bezig bent met een poging beleid te maken. Zelfs als zijn eigen minister het voorsteltquote:Op zaterdag 27 september 2025 12:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
Je kunt met deze mening aannemen dat het CDA geen coalitie met PVV wil.
Bovendien weet het CDA ook dat Wilders niet te vertrouwen is
Wil je die passage over het verdienmodel hier quoten, zodat ik niet de hele lap tekst hoef na te lezen?quote:Op zaterdag 27 september 2025 14:53 schreef nostra het volgende:
'Henri Bontenbal: ‘Het verdienvermogen van Nederland kalft af, dáár moeten we wat aan doen’' https://fd.nl/politiek/15(...)p-android&gift=Zpto0 (gratis te lezen)
Kingmaker Bontebalquote:Op zaterdag 27 september 2025 14:53 schreef nostra het volgende:
'Henri Bontenbal: ‘Het verdienvermogen van Nederland kalft af, dáár moeten we wat aan doen’' https://fd.nl/politiek/15(...)p-android&gift=Zpto0 (gratis te lezen)
Toch wel mooi dat die partij een prachtig verkiezingsprogramma heeft, maar uiteindelijk toch puur oude politiek is. Een klassieker.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, Bontenbal verklaart de AOW heilig en gaat lekker mee met "minder ambtenaruh". Dat laatste is gewoon stom. Nederland heeft eerder meer ambtenaren nodig, veel meer. Maar het CDA is natuurlijk altijd een partij geweest van delegeren en geld sturen naar wat zij maatschappelijk middenveld noemen (denk aan: ANWB verzorgt de verkeersborden).
Het moreel hypocriete gristensmoeltje... gelukkig is zonder D66 ook weinig mogelijk!quote:
Welke motie? Gezichtsherkenning? (naar Chinees/Palintir/Israel voorbeeld)quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch wel mooi dat die partij een prachtig verkiezingsprogramma heeft, maar uiteindelijk toch puur oude politiek is. Een klassieker.
Maar goed, alle partijen die die 1984 motie hebben gesteund mogen wmb absoluut de tering krijgen.
quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het moreel hypocriete gristensmoeltje... gelukkig is zonder D66 ook weinig mogelijk!
Privacyinperking, iets met einde anonimiteit op het internet ook. Zal het even opzoeken.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Welke motie? Gezichtsherkenning?
Hahaquote:Op zaterdag 27 september 2025 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, Bontenbal verklaart de AOW heilig/onaantastbaar en gaat lekker mee met "minder ambtenaruh". Dat laatste is gewoon stom. Nederland heeft eerder meer ambtenaren nodig, veel meer.
en het CDA wil snoeihard bezuinigen op de zorg staat er ook.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, Bontenbal verklaart de AOW heilig/onaantastbaar en gaat lekker mee met "minder ambtenaruh". Dat laatste is gewoon stom. Nederland heeft eerder meer ambtenaren nodig, veel meer. Nederland heeft helemaal niet veel ambtenaren. Historisch niet, naar internationale verhoudingen niet.
Maar het CDA is natuurlijk altijd een partij geweest van delegeren en geld sturen naar wat zij maatschappelijk middenveld noemen (denk aan: ANWB verzorgt de verkeersborden).
Niemand verklaart hem heilig, men ziet alleen dat hij wel steeds weer aandringt op samenwerken met GL-PvdA.quote:Op zaterdag 27 september 2025 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
De heiligverklaring van 'postcoderacist' Klaas Dijkhoff is best wel ergerlijk. Deze EVRM sloper. Zijn eerste landelijke optreden was in 2011, in de hoedanigheid van "we moeten van het EVRM af/aanpassen".
Dijkhoff kwam in zijn tijd met het ene na het andere xenofobe proefballon. Met het postcoderacisme voorstel als dieptepunt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niemand verklaart hem heilig, men ziet alleen dat hij wel steeds weer aandringt op samenwerken met GL-PvdA.
Dat jouw wereld nu zwart-wit is, als jij het niet 100% met iemand eens bent, ben je het gelijk 100% met hem of haar oneens. Zo leven de meeste mensen niet. De meeste niet VVD stemmers zien toch liefst gewoon een constructieve en naar het midden neigende VVD.
Dat betrof overigens alleen de bewegwijzering, niet de gewone verkeersborden. Tegenwoordig is de Nationale Bewegwijzeringsdienst daarvoor verantwoordelijk. Dat is een onderdeel van Rijkswaterstaat.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
(denk aan: ANWB verzorgt de verkeersborden).
Mooi gekopieerd van Israel, China en Palintir inderdaad.quote:
D66 valt hier ook echt prachtig door de mand weer. Altijd mooie woorden, maar als puntje bij paaltje komt...quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mooi gekopieerd van Israel, China en Palintir inderdaad.
Het blijft een best wel autoritaire partij en conservatief.
Zie bijv. het drugsbeleid. Verbieden en repressie zit in hun genen, en ach, voor de elite gelden andere normen. Zo ging het in de Victoriaanse tijd.
En welke andere oplossing draag jij aan voor het probleem dat anonieme bedreigers onze democratie slopen (gemeenteraden die terug komen oo hun besluiten, wethouders die vertrekken) en dat andere mensen anoniem kunnen oproepen onze maatschappij te slopen, beide zonder vervolgd te worden?quote:
https://www.reddit.com/r/(...)m_d66_probeert_haar/quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
D66 valt hier ook echt prachtig door de mand weer. Altijd mooie woorden, maar als puntje bij paaltje komt...
“Anonieme bedreigers onze democratie slopen” is wel erg zwaar aangezet. Dat anonieme twitter-schreeuwvolk kan best af met wat minder aandacht. Meer (online)onderzoekers bij de politie waar dit soort figuren onder snelrecht aangepakt kan worden helpt denk ik ook al een hoop.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En welke andere oplossing draag jij aan voor het probleem dat anonieme bedreigers onze democratie slopen (gemeenteraden die terug komen oo hun besluiten, wethouders die vertrekken) en dat andere mensen anoniem kunnen oproepen onze maatschappij te slopen, beide zonder vervolgd te worden?
Wat is jouw oplossing?
Ach ja, classic.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:30 schreef probeer het volgende:
[..]
https://www.reddit.com/r/(...)m_d66_probeert_haar/
In elk geval niet een waar we met een kanon op een mug schieten, zou ik zeggen.quote:
Als je met bezuinigen bedoelt dat het CDA iets wil doen aan het feit dat, mede dankzij een steeds ouder wordende bevolking, een steeds groter percentage van ons BBP wordt uitgegeven wordt aan zorg dan lijkt me dat zeer verstandig. Ik bedoel, er moeten ook nog andere zaken gefinancierd van dat BBP; onderwijs en infrastructuur, om er maar eens twee te noemen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
en het CDA wil snoeihard bezuinigen op de zorg staat er ook.
Dan houd ik als chronisch zieke mijn hart weer vast. Al ligt het wel aan de invulling van die bezuinigingen precies.
Als je daartegen bent zul je met een oplossing moeten komen die iets doet. Zoals besproken heeft dat voorstel geen enkel nut. Behalve dan laten zien dat ze geen verstand hebben van hoe internet werkt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En welke andere oplossing draag jij aan voor het probleem dat anonieme bedreigers onze democratie slopen (gemeenteraden die terug komen oo hun besluiten, wethouders die vertrekken) en dat andere mensen anoniem kunnen oproepen onze maatschappij te slopen, beide zonder vervolgd te worden?
Wat is jouw oplossing?
Eens, al zou dat voor het CDA natuurlijk wel een trendbreuk zijn. Maar misschien heeft Bontenbal in de gaten dat de traditioneel CDA-stemmende Christelijke bejaarde toch bijna is uitgestorven, en probeert hij zich op een iets jonger publiek te richten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Als je met bezuinigen bedoelt dat het CDA iets wil doen aan het feit dat, mede dankzij een steeds ouder wordende bevolking, een steeds groter percentage van ons BBP wordt uitgegeven wordt aan zorg dan lijkt me dat zeer verstandig. Ik bedoel, er moeten ook nog andere zaken gefinancierd van dat BPP; onderwijs en infrastructuur, om er maar eens twee te noemen.
Dat valt dus niet mee, honderden volksvertegenwoordigers en wethouders worden in het hele land bedreigt. En passen daar toch ook regelmatig hun besluiten op aan, of ze stoppen. De democratie wordt gesloopt waar we bij staan door die anonieme bedreigers.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:34 schreef beefkeek het volgende:
[..]
“Anonieme bedreigers onze democratie slopen” is wel erg zwaar aangezet. Dat anonieme twitter-schreeuwvolk kan best af met wat minder aandacht. Meer (online)onderzoekers bij de politie waar dit soort figuren onder snelrecht aangepakt kan worden helpt denk ik ook al een hoop.
En als het nou geen mug is, maar een tank? Want daar zou ik die online bedreigers meer mee vergelijken, ze zijn een vele malen grotere bedreiging voor ons dan Rusland.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In elk geval niet een waar we met een kanon op een mug schieten, zou ik zeggen.
Ik weet dat jij ze daarmee vergelijkt, maar ik ben het niet met je vergelijking eens.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als het nou geen mug is, maar een tank? Want daar zou ik die online bedreigers meer mee vergelijken, ze zijn een vele malen grotere bedreiging voor ons dan Rusland.
Er is een gevaar en dat gevaar is sinds dit soort grapjes begonnen (pakweg sinds 9/11) steeds groter geworden. Het groeien van extreem-rechts en de surveillance samenleving gaat hand in hand.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als het nou geen mug is, maar een tank? Want daar zou ik die online bedreigers meer mee vergelijken, ze zijn een vele malen grotere bedreiging voor ons dan Rusland.
Uiteraard is het volstrekt onaanvaardbaar dat politici bedreigd worden. Ik vraag me wel af wat de reden en achtergrond is dat lokale politici zo vaak bedreigd worden. Wat zorgt ervoor dat mensen kennelijk zo boos worden dat ze tot bedreigingen overgaan?quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:51 schreef Hanca het volgende:
Dat valt dus niet mee, honderden volksvertegenwoordigers en wethouders worden in het hele land bedreigt. En passen daar toch ook regelmatig hun besluiten op aan, of ze stoppen. De democratie wordt gesloopt waar we bij staan door die anonieme bedreigers.
https://www.ipsos-publiek(...)litici-niet-gekeerd/
Ik vraag me af, heb je zelf ooit met bedreigingen te maken gehad, dat dit onderwerp je zo aan het hart gaat?quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
Lokale politici willen nog wel eens vergaderen over het bouwen van een AZC, een windmolen of een andere linkse hobby. Daar hebben Ingrid niet voor gestemd, dus dat is dan ondemocratisch. En dan zijn (al dan niet digitale) fakkels en hooivorken wel geoorloofd.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uiteraard is het volstrekt onaanvaardbaar dat politici bedreigd worden. Ik vraag me wel af wat de reden en achtergrond is dat lokale politici zo vaak bedreigd worden. Wat zorgt ervoor dat mensen kennelijk zo boos worden dat ze tot bedreigingen overgaan?
Slechte opvoeding, denken dat ze niet gehoord worden (terwijl ze een van de 18 miljoen mensen zijn), geen empathie, neigingen naar 'ikke ikke ikke' en vooral de onwil in discussie te gaan over een onderwerp.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uiteraard is het volstrekt onaanvaardbaar dat politici bedreigd worden. Ik vraag me wel af wat de reden en achtergrond is dat lokale politici zo vaak bedreigd worden. Wat zorgt ervoor dat mensen kennelijk zo boos worden dat ze tot bedreigingen overgaan?
Zo anoniem zijn die bedreigers niet hoor, of online.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt dus niet mee, honderden volksvertegenwoordigers en wethouders worden in het hele land bedreigt. En passen daar toch ook regelmatig hun besluiten op aan, of ze stoppen. De democratie wordt gesloopt waar we bij staan door die anonieme bedreigers.
Waarom willen mensen meer is een betere vraagquote:Op zaterdag 27 september 2025 15:12 schreef JAM het volgende:
Waarom willen mensen eigenlijk minder ambtenaren?
Gaat wel een stuk verder hoor, mensen zijn heel gefrustreerd en zelfs na een uitzending op tv gaan ze op zoek naar iemand online om die dan met vreselijke taal te bedreigen. Het idee alleen al om boos iemand een DM te sturen, nadat hij of zei iets op tv gezegd heeft waar ze het niet mee eens waren. Of een outlet of journalist brengt nieuws en is meteen een landverrader.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:09 schreef MoreDakka het volgende:
Het woord 'bedreiging' is aan vrij hoge inflatie onderhevig. Een scheldpartij op twitter op Facebook moet gewoon genegeerd worden.
Misschien speelt ook mee dat je met bedreigingen vaak uiteindelijk toch je zin krijgt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:08 schreef Vis1980 het volgende:
Slechte opvoeding, denken dat ze niet gehoord worden (terwijl ze een van de 18 miljoen mensen zijn), geen empathie, neigingen naar 'ikke ikke ikke' en vooral de onwil in discussie te gaan over een onderwerp.
Te weinig ambtenaren is geen poot meer hebben om op te staan.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom willen mensen meer is een betere vraag![]()
Minder ambtenaren = meer productiviteit voor minder geld.
Dat is wel direct mijn punt. Die anonieme bedreigers kunnen prima genegeerd worden. Dat constante online zijn van bewindslieden is nergens voor nodig, laat dat lekker door ‘t mediateam doen. Als ze merken dat het in Den Haag niets uithaalt wordt het vanzelf minder.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, het is van alle tijden, maar de snelheid en aantallen zijn enorm verhoogd, vele malen verdubbeld zelfs. Dat alleen al omdat je het van achter je pc kan doen en niet het huis hoeft te verlaten. En vaak annoniem.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien speelt ook mee dat je met bedreigingen vaak uiteindelijk toch je zin krijgt.
Het bedreigen van lokale politici is absoluut niet nieuw. Dat gebeurde 40 jaar geleden ook al. Toen gebeurde dat vooral als het gemeentebestuur vergaderde over subsidie aan de lokale voetbalclub. Dan liet de harde kern van de supporters wel weten dat het gemeentebestuur het echt niet in hun hoofd moesten halen om geen subsidie te geven.
Ja, ik denk dus zelf dat dat 'minder ambtenaren!' roepen gewoon een leus is die politici er graag uitgooien omdat, nou ja, niemand eigenlijk een idee heeft hoeveel ambtenaren er zijn, wat dat eigenlijk kost en wat die mensen eigenlijk uitspoken. Dan is de illusie dat dat er teveel zijn, dat ze te duur zijn en dat ze weinig productiefs doen maar al te gemakkelijk gecreeërd.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Te weinig ambtenaren is geen poot meer hebben om op te staan.
Die gaan over de directe leefomgeving. Die regelen daadwerkelijk windmolens, AZC's en zelfs de afvalcontainer in je straat is tegenwoordig al een reden om te gaan bedreigen. Lokale politici hebben veel meer directe invloed dan landelijke op het leven van mensen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat schelden is ook dom, daarnaast wordt er van beleidsbepalers steeds meer verwacht dat ze online zijn. En uiteraard, zij willen zelf graag online om de mensen 24/7 te kunnen bereiken, waar ze vroeger nog het pad op moesten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is wel direct mijn punt. Die anonieme bedreigers kunnen prima genegeerd worden. Dat constante online zijn van bewindslieden is nergens voor nodig, laat dat lekker door ‘t mediateam doen. Als ze merken dat het in Den Haag niets uithaalt wordt het vanzelf minder.
De politie en terrorismebestrijders denken van niet. Hoe kom jij aan die wijsheid, ken jij al die bedreigers oid?quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is wel direct mijn punt. Die anonieme bedreigers kunnen prima genegeerd worden.
Precies, men weet ook niet wat en hoeveel werk ze doen, maar die ene oom op een verjaardag stelt dat ze allemaal helemaal niets doen, over jouw rug.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, ik denk dus zelf dat dat 'minder ambtenaren!' roepen gewoon een leus is die politici er graag uitgooien omdat, nou ja, niemand eigenlijk een idee heeft hoeveel ambtenaren er zijn, wat dat eigenlijk kost en wat die mensen eigenlijk uitspoken. Dan is de illusie dat dat er teveel zijn, dat ze te duur zijn en dat ze weinig productiefs doen maar al te gemakkelijk gecreeërd.
Niet alleen politici, dit soort gedrag zie je steeds vaker en overal terug. Op scholen, zwembaden, bibliotheken, winkels, klantenservice enz. Als je aan de telefoon bij politie werkt en er belt iemand over iets, terwijl het een civiele zaak is, dan kan de politie daar niets mee. Ook in dat geval was de verwachting 'ik bel naar de politie, die doen toch al niets en als ik dan bel verwacht ik dat ze meteen met een groepje aan de slag gaan'.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die gaan over de directe leefomgeving. Die regelen daadwerkelijk windmolens, AZC's en zelfs de afvalcontainer in je straat is tegenwoordig al een reden om te gaan bedreigen. Lokale politici hebben veel meer directe invloed dan landelijke op het leven van mensen.
Als het bij online bedreigen blijft doet het niet veel. Niets van aantrekken en het doet niks.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zo anoniem zijn die bedreigers niet hoor, of online.
Het beeld dat de overheid nog steeds hopeloos inefficiënt is bestaat nog steeds. Ook na 40 jaar saneren.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Precies, men weet ook niet wat en hoeveel werk ze doen, maar die ene oom op een verjaardag stelt dat ze allemaal helemaal niets doen, over jouw rug.
Ik heb recent gehoord hoeveel van onze eigen lokale politici bedreigt worden.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vraag me af, heb je zelf ooit met bedreigingen te maken gehad, dat dit onderwerp je zo aan het hart gaat?
Makkelijk praten, jij. Als de politie het daar niet mee eens is ook?quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als het bij online bedreigen blijft doet het niet veel. Niets van aantrekken en het doet niks.
Minder ambtenaren zodat de Big 4 in het gat kunnen springen en hetzelfde werk voor 4 keer zoveel geld gaan verrichten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, ik denk dus zelf dat dat 'minder ambtenaren!' roepen gewoon een leus is die politici er graag uitgooien omdat, nou ja, niemand eigenlijk een idee heeft hoeveel ambtenaren er zijn, wat dat eigenlijk kost en wat die mensen eigenlijk uitspoken. Dan is de illusie dat dat er teveel zijn, dat ze te duur zijn en dat ze weinig productiefs doen maar al te gemakkelijk gecreeërd.
Het beeld dat de overheid niets kan, teveel kost en tegen de burger is, zal altijd blijven bestaan. Daarom winnen dat soort roepende politici vaak veel aan populariteit, omdat 'tegen de overheid' zijn of 'wantrouwen jegens overheid' altijd makkelijk aan te wakkeren is, zonder dat je enig detail hoeft toe te voegen. Pas als het op detail aankomt, blijken veel mensen die de overheid per definitie wantrouwen helemaal niet op een lijn te zitten. Daarom zoekt men vaak naar een overbruggende factoor waar mensen tegen kunnen zijn. Op dit moment is dat vooral asielzoekers.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het beeld dat de overheid nog steeds hopeloos inefficiënt is bestaat nog steeds. Ook na 40 jaar saneren.
De overheid is tegenwoordig dusdanig ingekrompen dat er dermate veel expertise moet worden ingekocht dat ze duurder uit zijn dan voorheen.
Wat mij altijd dwarszit is dat mensen doen alsof het bedrijfsleven zo fantastisch efficiënt is. Maar één telefoontje naar de klantenservice van een multinational met een klacht of iets dergelijks weet dat daar inmiddels ook allerlei nutteloze tussenlagen zijn gecreëerd en dat klanten vaak worden behandeld als stront.
Een Wilders die dan dingen roept als: 'Jullie zijn de baas, niet de burgemeester’ (onlangs in Helmond), helpt daar ook niet echt bij. Nu, dat valt dan vrij gemakkelijk recht te lullen met een mooi verhaal over democratische principes en dat de burgemeester daar inderdaad bij gratie van het volk zit en het volk inderdaad de baas is - dus niet de burgemeester - maar ik heb zo'n gevoel dat men dat aldaar iets anders opvatte.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb recent gehoord hoeveel van onze eigen lokale politici bedreigt worden.
Maar sowieso is dit onderwerp iets wat iedereen aan het hart moet gaan. Zie dit in Amersfoort: https://www.rtl.nl/nieuws(...)urgemeester-bedreigd
Bedreigers regeren dit land inmiddels meer dan volksvertegenwoordigers.
Ik heb eerder de indruk dat dit ook een beetje een standaard antwoord van de politie is als ze geen zin in een zaak hebben. Dan zeggen ze dat het een civiele zaak is om ervan af te zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:22 schreef Vis1980 het volgende:
Als je aan de telefoon bij politie werkt en er belt iemand over iets, terwijl het een civiele zaak is, dan kan de politie daar niets mee.
Dat zegt dan vooral veel over jezelf, want dat is absoluut niet de insteek. Daarnaast zijn er ook geen 18 miljoen agenten om iedere burger 24/7 van een agent te voorzien. Daar werken al de meeste mensen in Nederland, ze kunnen niet bij elk telefoontje alles uit de kast trekken.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb eerder de indruk dat dit ook een beetje een standaard antwoord van de politie is als ze geen zin in een zaak hebben. Dan zeggen ze dat het een civiele zaak is om ervan af te zijn.
Zullen we de onderbuik gewoon in de onderbuik houden?quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb eerder de indruk dat dit ook een beetje een standaard antwoord van de politie is als ze geen zin in een zaak hebben. Dan zeggen ze dat het een civiele zaak is om ervan af te zijn.
Eens dat de populistische partijen het aanwakkeren, maar dat maakt die anonieme bedreigers eerder gevaarlijker dan minder gevaarlijk.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Een Wilders die dan dingen roept als: 'Jullie zijn de baas, niet de burgemeester’ (onlangs in Helmond), helpt daar ook niet echt bij. Nu, dat valt dan vrij gemakkelijk recht te lullen met een mooi verhaal over democratische principes en dat de burgemeester daar inderdaad bij gratie van het volk zit en het volk inderdaad de baas is - dus niet de burgemeester - maar ik heb zo'n gevoel dat men dat aldaar iets anders opvatte.
Zeer zeker.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat de populistische partijen het aanwakkeren, maar dat maakt die anonieme bedreigers eerder gevaarlijker dan minder gevaarlijk.
Natuurlijk is het volk de baas.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Een Wilders die dan dingen roept als: 'Jullie zijn de baas, niet de burgemeester’ (onlangs in Helmond), helpt daar ook niet echt bij. Nu, dat valt dan vrij gemakkelijk recht te lullen met een mooi verhaal over democratische principes en dat de burgemeester daar inderdaad bij gratie van het volk zit en het volk inderdaad de baas is - dus niet de burgemeester - maar ik heb zo'n gevoel dat men dat aldaar iets anders opvatte.
Wie is het volk in jouw verhaal?quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Natuurlijk is het volk de baas.
Een burgemeester heeft maar te doen wat het volk wil.
En het volk wil geen AZC's.
Dus Wilders heeft gelijk.
Spreek voor jezelfquote:Op zaterdag 27 september 2025 16:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de meeste bedreigingen dan ook niet anoniem dus hoeven we geen politiestaat op te richtenquote:Op zaterdag 27 september 2025 16:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat de populistische partijen het aanwakkeren, maar dat maakt die anonieme bedreigers eerder gevaarlijker dan minder gevaarlijk.
Zo werkt een democratie niet.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het volk (voor zover ik ze ken) wil geen bedreigers en geen ophitsters, dus Wilders heeft totaal ongelijk.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dat is dus gewoon niet waar, juist veel bedreigingen zijn online en anoniem.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de meeste bedreigingen dan ook niet anoniem dus hoeven we geen politiestaat op te richten
Ook dit was ooit de VVDquote:Op zaterdag 27 september 2025 16:18 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Dit was ooit de VVD (net na de "Pleur op" campagne).
Een deel van het volk wil geen asielzoekers en stemmen dan ook op bepaalde partijen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Zo anoniem zijn de meesten niet. Facebookgroepen etc zijn niet anoniem.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus gewoon niet waar, juist veel bedreigingen zijn online en anoniem.
Dit is een valse stelling.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Een deel van het volk wil geen asielzoekers en stemmen dan ook op bepaalde partijen.
Een ander deel van het volk wil wel asielzoekers en stemmen dus op andere partijen.
Kijk, dit is nu een mooie illustratie van het probleem dat zo gecreërd wordt. Een groepje schreeuwlelijken wordt door lui als Wilders bevestigd in het idee dat zij - en zij alleen - 'het volk' zijn en daarom ook gerechtvaardigd zijn om middelen te gebruiken zoals geweld en bedreiging om hun wil door de drukken, omdat, in hun belevingswereld, het gezag dat hen vertegenwoordigt (de burgemeester) nou ja, hen dus niet vertegenwoordigt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Facebook is echt al weer iets van vroeger, daar zitten alleen nog leden van de doelgroep van 50plus. Bedreigingen komen gewoon via X, instagram of mail (elke wethouder, burgemeester en lokale fractie is logischerwijs per mail bereikbaar, een mail aanmaken om te bedreigen kost niks).quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zo anoniem zijn de meesten niet. Facebookgroepen etc zijn niet anoniem.
Wat is er vals aan die stelling?quote:
Dat ten eerste, ten tweede denk ik niet dat iemand asielzoekers écht wil. Ze zijn er er, die tweede groep wil graag dat ze als mensen behandeld worden en niet als vijand van het volk worden neergezet. Dat is geen kwestie van 'asielzoekers per se willen'.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat is er vals aan die stelling?
Toegegeven, het is misschien een beetje kort door de bocht om te veronderstellen dat kiezers zich bij hun stemgedrag vooral zouden laten leiden door hun standpunt over asielzoekers.
Want we bombarderen asielzoekers maar weer eens tot het enige relevante politieke onderwerp, of hoe moet ik dit lezen?quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een deel van het volk wil geen asielzoekers en stemmen dan ook op bepaalde partijen.
Een ander deel van het volk wil wel asielzoekers en stemmen dus op andere partijen.
De oplossing is heel simpel.
Straks hebben we weer verkiezingen. Als de stemmen geteld zijn, dan is van ieder stembureau de uitslag bekend. We weten dan bijna op postcodeniveau het stemgedrag van de burgers. Ik ben er voorstander van dat asielzoekerscentra dan geplaatst worden in buurten waar de mensen overwegend op partijen gestemd hebben die wel asielzoekers willen.
Wat voor mensen denk je dat de agressie van rechts precies aanwakkert... Facebook is ook gewoon de plek waar FDF, de hooligans ,etcetera elkaar bereiken.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Facebook is echt al weer iets van vroeger, daar zitten alleen nog leden van de doelgroep van 50plus.
In principe zijn berichten via social media accounts of via e-mail allemaal te traceren.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:57 schreef Hanca het volgende:
Bedreigingen komen gewoon via X, instagram of mail (elke wethouder, burgemeester en lokale fractie is logischerwijs per mail bereikbaar, een mail aanmaken om te bedreigen kost niks).
Tenzij je erg je best doet om het te maskeren, maar daar gaat een nieuwe wet ook niet tegen helpen want dan kan het nog steeds.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In principe zijn berichten via social media accounts of via e-mail allemaal te traceren.
Met zijn logica, moeten we dus alle andere problemen in zijn tuin neerzetten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Want we bombarderen asielzoekers maar weer eens tot het enige relevante politieke onderwerp, of hoe moet ik dit lezen?
Het heeft toch ook wel iets dolkomisch dat dat soort groepjes die menen op te komen voor het 'echte Nederland' allemaal Engels groespnaampjes hebben. 'De Boerenverdedigingsmacht' klinkt toch niet zo lekker hč.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat voor mensen denk je dat de agressie van rechts precies aanwakkert... Facebook is ook gewoon de plek waar FDF, de hooligans ,etcetera elkaar bereiken.
[ afbeelding ]
De Nederlandse Vandalen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:05 schreef JAM het volgende:
[..]
Het heeft toch ook wel iets dolkomisch dat dat soort groepjes die menen op te komen voor het 'echte Nederland' allemaal Engels groespnaampjes hebben. 'De Boerenverdedigingsmacht' klinkt toch niet zo lekker hč..
...en de Vandalen, die kwamen dan weer uit Zweden, of Polen (ligt er een beetje aan wanneer je ze Vandalen wil gaan noemen). Laat het ze maar niet horen!quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De Nederlandse Vandalen.
Dat klinkt meteen zo crimineel, terwijl hooligan precies dat betekent. Ook mooi hoe men dan toch verrast werd door het geweld van hooligans.
En dat valt dus volgens de politie en het ministerie vies tegen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In principe zijn berichten via social media accounts of via e-mail allemaal te traceren.
Dat gaat een beetje moeilijk. Ik woon in een portiek en heb dus geen tuin.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:05 schreef Vis1980 het volgende:
Met zijn logica, moeten we dus alle andere problemen in zijn tuin neerzetten.
Het idee dat privacy door de plee spoelen meer veiligheid oplevert is ook compleet lachwekkend. De landen met het minste privacy zijn totaal niet de veiligste landen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Tenzij je erg je best doet om het te maskeren, maar daar gaat een nieuwe wet ook niet tegen helpen want dan kan het nog steeds.
Nogmaals, het woord 'bedreigen' doet nogal wat werk hier. Een daadwerkelijke bedreiging is echt wat anders dan een bericht op sociale media of een willekeurige anonieme email.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Facebook is echt al weer iets van vroeger, daar zitten alleen nog leden van de doelgroep van 50plus. Bedreigingen komen gewoon via X, instagram of mail (elke wethouder, burgemeester en lokale fractie is logischerwijs per mail bereikbaar, een mail aanmaken om te bedreigen kost niks).
Dit is onzin, Wilders heeft echt niet zo veel macht.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:57 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat hebben ze niet zelf bedacht, dat is hen door Wilders e.d. aangepraat met zijn 'alle tegenslagen in het leven worden veroorzaakt door de aanwezigheid van een x-aantal asielzoekers en als die er allemaal niet meer waren, dan was dit het land van melk en honing'-retoriek, welk (ik val in herhaling) als een tang op een varken slaat.
Jij denkt dat politie geen prioriteit maakt van het bedreigen van burgemeesters en wethouders? Hoe ver heb je dan onder een steen gelegen, dit is denk ik het onderwerp waar de minister van justitie en de minister van binnenlandse zaken het meest over praten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mogelijkheden om de meeste bedreigers aan te pakken maar er wordt gewoon geen prioriteit aan gegeven. Men gaat liever achter wiettelers aan enzo.
Bij het traceren van die online bedreigingen krijg je uiteraard het probleem dat die berichten vaak via Amerikaanse social media en e-mail diensten verstuurd worden, en die zullen dus op Amerikaanse servers draaien Als de Nederlandse justitie die online bedreigers wil opsporen, dan zullen ze daarvoor de medewerking van die Amerikaanse technologie bedrijven nodig hebben, en die zullen alleen medewerking geven als ze daar door een rechter toe opdracht krijgen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:09 schreef Hanca het volgende:
En dat valt dus volgens de politie en het ministerie vies tegen.
Klopt, maar de democratie werkt niet als de politiek niet doet wat het volk wil. En wat het volk wil is niet onredelijk: "stop met het opnemen van asielzoekers"quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zo werkt een democratie niet.
Dat kun jij niet beoordelen. Jij kunt niet zien of een bedreiging serieus genomen moet worden. Sowieso nogal makkelijk anoniem gezegd vanuit je stoel op je zolderkamer dat men zich blijkbaar niet moet aanstellen als je wordt bedreigd.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, het woord 'bedreigen' doet nogal wat werk hier. Een daadwerkelijke bedreiging is echt wat anders dan een bericht op sociale media of een willekeurige anonieme email.
Moet ik nu werkelijk geloven dat er in Nederland tienduizenden (zo niet meer) mensen zijn die zelfstandig tot de volkomen bizarre conclusie gekomen zijn dat alle tegenslagen die zij in het leven ervaren en alle vraagstukken waar het vaderland mee te kampen hebben te verklaren zijn door de aanwezigheid van asielzoekers? Dat vind ik toch lastig hoor. Nee, dat is allemaal aan- en nagepraat. Daar wordt gewoon niet over nagedacht. Dat is lekker makkelijk, dat roept zo'n 'charismatische' man, dus die zal dan wel gelijk hebben. Dat is kuddegedrag. Dat is overigens heel normaal en menselijk, maar dat maakt het er allemaal niet beter op.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is onzin, Wilders heeft echt niet zo veel macht.
Nee, dat is dus niet wat 'het volk' wil. Dat is wat een deel van het volk wil om redenen die zij zelf doorgaans niet goed begripen en zichzelf daarboven dus de onmetelijke arrogantie aangemeten heeft zichzelf tot 'het volk' te bombarderen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Klopt, maar de democratie werkt niet als de politiek niet doet wat het volk wil. En wat het volk wil is niet onredelijk: "stop met het opnemen van asielzoekers"
Nee, want dat is een stropop. Maar het is niet alsof Wilders alles zomaar bedenkt en dan puur door zijn fantastische charisma een hele bak mensen overtuigt. Sterker nog, de causale pijl wijst de andere kant op. Wilders is een populist hé.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Moet ik nu werkelijk geloven dat er in Nederland tienduizenden (zo niet meer) mensen zijn die zelfstandig tot de volkomen bizarre conclusie gekomen zijn dat alle tegenslagen die zij in het leven ervaren en alle vraagstukken waar het vaderland mee te kampen hebben te verklaren zijn door de aanwezigheid van asielzoekers?
Dat kan ik zeker wel, ik weet namelijk wat een bedreiging is. Dat schijn jij vergeten te zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kun jij niet beoordelen. Jij kunt niet zien of een bedreiging serieus genomen moet worden.
Moet je idd wel heel erg je best doen en ik durf te wedden dat 99,9% van de mensen die op internet lopen te gillen dat die en die "DOOD MOET" die kennis helemaal niet hebben.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Tenzij je erg je best doet om het te maskeren, maar daar gaat een nieuwe wet ook niet tegen helpen want dan kan het nog steeds.
Dit lijkt me nu juist een hele mooie uitleg van hoe dat werkt, demagogie. Als je maar hard genoeg roeptoetert en hetzelfde plaatje blijft draaien - of dat nu waar is of niet - dan vindt dat uiteindelijk zijn gehoor wel. Een deel van de bevolking is daar nu eenmaal zeer gevoelig voor, omdat simpele onwaarheden en valse beloftes nu eenmaal een sutk makkelijker te slikken zijn dan wat complexere waarheden en een realistische beeld van wat nu mogelijk is en niet.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, want dat is een stropop. Maar het is niet alsof Wilders alles zomaar bedenkt en dan puur door zijn fantastische charisma een hele bak mensen overtuigt. Sterker nog, de causale pijl wijst de andere kant op. Wilders is een populist hé.
Omdat het gaat om een keuze die je moet hebben en figuren als Bontenbal in hun enge hang naar controle willen afpakken.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als iedereen al te vinden is, waarom dat dat gezeur over privacy?
Nogmaals, wie of wat beschouw jij als het volk?quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Klopt, maar de democratie werkt niet als de politiek niet doet wat het volk wil. En wat het volk wil is niet onredelijk: "stop met het opnemen van asielzoekers"
En laat dat nou precies niet de MO van Wilders zijn. Nogmaals, Wilders is een populist. Hij gooit zijn halve verkiezingsprogramma weg als dat goed uitkomt. Nog niet zo heel lang geleden was zijn voornaamste campagnepunt om uit de EU te stappen. Dat had hij ook niet zomaar bedacht.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:22 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit lijkt me nu juist een hele mooie uitleg van hoe dat werkt, demagogie. Als je maar hard genoeg roeptoetert en hetzelfde plaatje blijft draaien - of dat nu waar is of niet - dan vindt dat uiteindelijk zijn gehoor wel.
Oh, dat geloof ik best. Dat zal toentertijd wel lekker hebben gepeild. Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat je een mooie overlap kan vinden tussen die mensen die, desgevraagd, je zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen en die mensen die, desgevragd, je nu zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als er geen asielzoekers zouden zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En laat dat nou precies niet de MO van Wilders zijn. Nogmaals, Wilders is een populist. Hij gooit zijn halve verkiezingsprogramma weg als dat goed uitkomt. Nog niet zo heel lang geleden was zijn voornaamste campagnepunt om uit de EU te stappen. Dat had hij ook niet zomaar bedacht.
Sankt Pauli neem ik aan?quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:49 schreef -XOR- het volgende:
We zijn beroemd in Duitsland:
[ afbeelding ]
Snap ook echt niet dat ze dat niet snappenquote:Op zaterdag 27 september 2025 13:24 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dan moeten ze wel iemand met een ander verhaal hebben. De concurrentie met de PVV, JA21, Forum en BBB is moordend.
Dat zou je denken maar het was Bayern.quote:
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nogmaals, wie of wat beschouw jij als het volk?
Grote kans. Maar afkeer van fascisme is daar sowieso veel groter. Was er laatst op een festivalletje, zal eens kijken of ik nog wat foto’s kan vinden van mooie voorbeeldenquote:
Maar dat is toch wat ik zei in mn eerdere post? Geef politie handvatten degenen die er zijn aan te pakken. De mogelijkheid het aan te pakken is er allang, zo anoniem zijn mensen op twitter/facebook in de meeste gevallen niet.quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De politie en terrorismebestrijders denken van niet. Hoe kom jij aan die wijsheid, ken jij al die bedreigers oid?
Slechte dag waarschijnlijk, qua inhoudelijkheid kom je niet eens in debuurt van het SBS6 niveau.quote:Op zaterdag 27 september 2025 15:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het moreel hypocriete gristensmoeltje... gelukkig is zonder D66 ook weinig mogelijk!
Dit is toch wel een vondst.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Slechte dag waarschijnlijk, qua inhoudelijkheid kom je niet eens in debuurt van het SBS6 niveau.
Waar moet dat dan uit blijken. Dat ze met een idee komen dat niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem weerspreekt al dat ze er vaak over zouden praten. Dat het ministerie van justitie en de politie constant meer surveillance willen ongeacht of het iets bijdraagt aan de veiligheid is geen nieuwe trend.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat politie geen prioriteit maakt van het bedreigen van burgemeesters en wethouders? Hoe ver heb je dan onder een steen gelegen, dit is denk ik het onderwerp waar de minister van justitie en de minister van binnenlandse zaken het meest over praten.
Ik denk dat er ook een beetje spanning zit tussen wat men bij de politie wil, wat men bij het Ministerie van Justitie wil wat de politiek wil en aan wie dat te verkopen valt. Er was gisteren geloof ik ook (ik weet niet of die doorgekomen is, trouwens) een motie om minimumstraffen op te gaan leggen, terwijl uit werkelijk élk onderzoek blijkt dat harder en langer straffen zeer weinig tot niets verandert aan de frequentie van bepaalde vergrijpen. Meer surveillance is ook weer een reactieve maatregel. Het is maar de vraag of het daarmee dus voorkomen gaat worden, of dat dat gewoon uitmondt in soort een wapenwedloop.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waar moet dat dan uit blijken. Dat ze met een idee komen dat niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem weerspreekt al dat ze er vaak over zouden praten. Dat het ministerie van justitie en de politie constant meer surveillance willen ongeacht of het iets bijdraagt aan de veiligheid is geen nieuwe trend.
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waar moet dat dan uit blijken. Dat ze met een idee komen dat niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem weerspreekt al dat ze er vaak over zouden praten. Dat het ministerie van justitie en de politie constant meer surveillance willen ongeacht of het iets bijdraagt aan de veiligheid is geen nieuwe trend.
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.
Jij zegt hier letterlijk dat het volk alleen maar mensen zijn die het met jou eens zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.
Roland, ben jij het?quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.
Geen van beide.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.
De politie bedelt altijd om inperking van rechten en uitbreiding van hun mogelijkheden. Hun input is echt van 0,0 waarde en ook niet relevant, ze zijn slechts de uitvoerende partij.quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.
Je geeft toch zelf al aan dat de politie het bijna niet aan weet te pakken. Dat is niet omdat ze de mogelijkheden niet hebben.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als de hele Gaza situatie aan de andere kant (maar dan onder de noemer 'empathie').quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Moet ik nu werkelijk geloven dat er in Nederland tienduizenden (zo niet meer) mensen zijn die zelfstandig tot de volkomen bizarre conclusie gekomen zijn dat alle tegenslagen die zij in het leven ervaren en alle vraagstukken waar het vaderland mee te kampen hebben te verklaren zijn door de aanwezigheid van asielzoekers? Dat vind ik toch lastig hoor. Nee, dat is allemaal aan- en nagepraat. Daar wordt gewoon niet over nagedacht. Dat is lekker makkelijk, dat roept zo'n 'charismatische' man, dus die zal dan wel gelijk hebben. Dat is kuddegedrag. Dat is overigens heel normaal en menselijk, maar dat maakt het er allemaal niet beter op.
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik best. Dat zal toentertijd wel lekker hebben gepeild. Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat je een mooie overlap kan vinden tussen die mensen die, desgevraagd, je zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen en die mensen die, desgevragd, je nu zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als er geen asielzoekers zouden zijn.
De pakkans van iemand die voor een paar honderd euro aan Tsjechische sigaretten in de buurt verkoopt wordt in elk geval wel groter.quote:
Wie heeft ze dat dan wel aangepraat?quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.
Er is ook helemaal geen capaciteit om iets te doen met online bedreigingen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
De politie bedelt altijd om inperking van rechten en uitbreiding van hun mogelijkheden. Hun input is echt van 0,0 waarde en ook niet relevant, ze zijn slechts de uitvoerende partij.
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wie heeft ze dat dan wel aangepraat?
Niet echt. Het zijn immers primair aangeprate “problemen”.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit verraadt nogal wat over je wereldbeeld
Later we die vraag eens stellen aan de burgemeesters van Nederlandquote:Op zaterdag 27 september 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.
Hoe zou Nederland echt beter worden zonder asielzoekers of EU?
Zoals verwacht dus geen concreet antwoord…quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Later we die vraag eens stellen aan de burgemeesters van Nederland
https://nos.nl/artikel/25(...)den-zoeken-oplossing
Jij denkt dat een officier van justitie daar die opsporingsmethode voor toestaat?quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De pakkans van iemand die voor een paar honderd euro aan Tsjechische sigaretten in de buurt verkoopt wordt in elk geval wel groter.
Gewoon.. idd Dat deden de nazi's ook .. het volk ophitsen tegen bepaalde buitenlanders. Heel gewoonquote:Op zaterdag 27 september 2025 18:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat een officier van justitie daar die opsporingsmethode voor toestaat?
Dat is volgens hen zelf dus absoluut wel zo. Maar jij weet het beter dan de mensen die er mee bezig zijn...quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.
Je geeft toch zelf al aan dat de politie het bijna niet aan weet te pakken. Dat is niet omdat ze de mogelijkheden niet hebben.
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.
Opsporingsmethoden die de grens van de wet opzoeken of die overgaan zijn inderdaad niet erg ongebruikelijk….quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.
Daar is mankracht voor nodig. Op datasets kun je mooi wat algoritmes loslaten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.
Dit zou geen argument zijn, als we niet in praktijk zouden zien dat bedreigen massaal voor komt (de helft van de politici wordt bedreigd!), er zelden tot nooit iemand wordt opgepakt en de bedreigers hun zin krijgen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we nu niet doen alsof opperhoofden van allerlei veiligheidsdiensten niet met enige regelmaat roepen om meer bevoegdheden en minder controles op hoe ze die inzetten. Ik kan die wens wel plaatsen, maar dat betekent dus niet dat het een argument op zichzelf is om eraan toe te geven.
Jouw vertrouwen/optimisme in de instituties is te prijzen. Met de huidige situatie in Nederland heb je vast ook gelijk. Maar je zou er nu toch ook niet aan moeten denken dat Trump of Orban al die data van iedereen tot zijn beschikking had? Door ons coalitie stelsel is Nederland daar wel iets weerbaarder tegen, maar het afgelopen kabinet heeft de rechtstaat ook al behoorlijk onder druk gezet.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.
De mensen die het hardst schreeuwen duh!quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wie is het volk in jouw verhaal?
Hadden we daar niet ooit een parlementaire enquęte over?quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Opsporingsmethoden die de grens van de wet opzoeken of die overgaan zijn inderdaad niet erg ongebruikelijk….
Haha, de ironiequote:Op zaterdag 27 september 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.
En maar weer een Godwinquote:Op zaterdag 27 september 2025 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gewoon.. idd Dat deden de nazi's ook .. het volk ophitsen tegen bepaalde buitenlanders. Heel gewoon
Nee, dit is onzin. Het woord bedreigen heeft nog steeds een betekenis.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou geen argument zijn, als we niet in praktijk zouden zien dat bedreigen massaal voor komt (de helft van de politici wordt bedreigd!)
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Haha, de ironie
Nee, iemand die zich niet voor kan stellen dat er mensen zijn die andere ervaringen hebben en andere meningen verkondigen uit hun eigen overtuiging kan ik niet zo veel mee. Als je een soort grandiose volksmennerstheorie nodig hebt om mensen die anders denken te verklaren dan heb je niet zoveel te zoeken in politieke discussies
Jeetje, net een oude platenspeler zo.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Net zoals het geen argument is om vuurwerk te verbieden alleen maar omdat de politie dat vindt. Helaas ziet de VVD dat dus anders.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we nu niet doen alsof opperhoofden van allerlei veiligheidsdiensten niet met enige regelmaat roepen om meer bevoegdheden en minder controles op hoe ze die inzetten. Ik kan die wens wel plaatsen, maar dat betekent dus niet dat het een argument op zichzelf is om eraan toe te geven.
Toch zijn het de mensen die weten wat er op straat speelt, die moet je niet altijd maar negeren.quote:Op zaterdag 27 september 2025 21:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Net zoals het geen argument is om vuurwerk te verbieden alleen maar omdat de politie dat vindt. Helaas ziet de VVD dat dus anders.
Ja, klopt. En dus is het zeer ernstig dat het geen onzin is dat de helft van de politici bedreigd wordt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dit is onzin. Het woord bedreigen heeft nog steeds een betekenis.
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:17 schreef papert het volgende:
[..]
Jouw vertrouwen/optimisme in de instituties is te prijzen. Met de huidige situatie in Nederland heb je vast ook gelijk. Maar je zou er nu toch ook niet aan moeten denken dat Trump of Orban al die data van iedereen tot zijn beschikking had? Door ons coalitie stelsel is Nederland daar wel iets weerbaarder tegen, maar het afgelopen kabinet heeft de rechtstaat ook al behoorlijk onder druk gezet.
Zo sterk wilde ik hem niet stellen. En ik denk de anderen ook niet. Ik erken het probleem, en vind ook dat daar echt iets aan gedaan moet worden. Ik denk alleen dat we heel voorzichtig moeten zijn met het opgeven van privacy, en vraag me af of een database met ip-adressen met daaraan gekoppeld personen een oplossing is voor verdere radicalisering en bedreigingen. Los van of dat technisch mogelijk is, en hoe daar VPN's en mensen in het buitenland het alsnog omzeilen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.
Maar goed, blijkbaar vertrouwen jullie justitie zo slecht, dat jullie liever niks doen aan een echt, reëel en groot probleem. Gelukkig ziet de meerderheid in de Kamer dat anders.
https://nos.nl/artikel/25(...)024-bijna-gehalveerdquote:Op zaterdag 27 september 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.
Maar goed, blijkbaar vertrouwen jullie justitie zo slecht, dat jullie liever niks doen aan een echt, reëel en groot probleem. Gelukkig ziet de meerderheid in de Kamer dat anders.
De NCTV was anders duidelijk over de rol van politici in het normaliseren.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?
Het jaar ervoor was het verdrievoudigd: https://debalie.nl/progra(...)-bestuur-14-10-2024/quote:Op zondag 28 september 2025 07:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)024-bijna-gehalveerd
quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?
quote:Een uitgebreide studie is die van Piza en collega’s (2019)1 naar de
effecten van cameratoezicht door de overheid in de openbare ruimte. Uit deze systematische review van 76
studies blijkt dat de criminaliteit met gemiddeld dertien procent daalt in gebieden met cameratoezicht in
vergelijking met controlegebieden. Het cameratoezicht zorgt voornamelijk voor een afname van
drugsgerelateerde criminaliteit, voertuigcriminaliteit en vermogenscriminaliteit. Er zijn geen significante
effecten voor geweldscriminaliteit gevonden. Bij vijftien studies is daarnaast een diffusion of benefits
gevonden, ofwel dat het cameratoezicht ook een positief effect had op de criminaliteit in omliggende
gebieden. De grootste daling van criminaliteit vond plaats op parkeerplaatsen. Cameratoezicht op
parkeerplaatsen gaat vaak gepaard met andere interventies, zoals beter licht of de aanwezigheid van een
beveiliger. Daarnaast blijkt dat camera’s op parkeerplaatsen vaak het gebied volledig dekken en daardoor het
gebied beter in zicht is, in tegenstelling tot andere gebieden met camera’s.
Verder viel in de systematische review op dat studies die geen significante effecten lieten zien uit de
Verenigde Staten kwamen. De onderzoekers vergeleken deze studies met de Britse studies, waar wel
significante effecten waren aangetoond. Volgens de onderzoekers viel het verschil te verklaren doordat in
Groot-Brittannië vaker sprake is van het actief monitoren van het cameragebied en dat cameratoezicht vaker wordt gecombineerd met andere interventies. Beide factoren hangen volgens hen samen met een sterkere
afname van criminaliteit in het gebied.
1 Piza, E. L., Welsh, B. C., Farrington, D. P., & Thomas, A. L. (2019). CCTV surveillance for crime prevention. A 40-year systematic review
with meta-analysis. Criminology & Public Policy, 18, 135-159. NB we hebben in Nederland geen meta-studies over de effectiviteit van
cameratoezicht. In deze systematische review werden alleen onderzoeken meegenomen die minimaal uitgevoerd werden met een vooren nameting en vergelijking met een controlegebied (ofwel: onderzoeken die voldoen aan het derde niveau van de Maryland Scientific
Methods Scale). Hierbij geldt onze eerdere constatering dat zelfs met een dergelijke onderzoeksopzet het niet mogelijk blijkt om
onomstotelijk te bewijzen dat camera’s werken, of in te gaan op de vraag hoe camera’s werken. Camera’s zijn immers altijd onderdeel van
een pakket aan maatregelen, omstandigheden veranderen in de loop der tijd en meestal is er geen volledig overeenkomstig
controlegebied te vinden. De bevindingen uit het onderzoek van Piza e.a. zijn dus indicatief: de ontwikkelingen in de cameragebieden zijn
niet volledig toe te schrijven aan de inzet van het instrument cameratoezicht.
Niet alle aggressie is bedreiging, niet alle bedreiging is online. Verreweg de meeste en ernstigste bedreigingen zijn aan het adres van Wilders, die dat zelf uitlokt en wil.quote:Op zondag 28 september 2025 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het jaar ervoor was het verdrievoudigd: https://debalie.nl/progra(...)-bestuur-14-10-2024/
Dit is het verhaal van politici in Den Haag: https://www.trouw.nl/poli(...)g-en-thuis~b04bda1c/
En het is bijna de helft van de politici: https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-ernstiger-a4877007
Verder gaat dat van jou over politierapporten: In vijf procent van de gevallen leiden zowel incidenten tegenover politieke ambtsdragers als medewerkers tot een aangifte bij de politie. Het melden van incidenten en zeker het aangifte doen, zijn daarmee dus eerder uitzondering dan regel.
Daar is dus inderdaad ook nog werk, de aangiftebereidheid moet omhoog.
Maar goed, ik vind het onderwerp wel weer goed geweest, ik ga jullie niet overtuigen en jullie mij niet. Ik voel dat wantrouwen richting justitie en politie waar jullie weerstand op is gebaseerd gewoon totaal niet, 0%. En ik heb ook nergens willen zeggen dat er een heilige methode is. Bontenbal in zijn motie trouwens ook niet, hij verzoekt om met voorstellen te komen. Die voorstellen zullen dan altijd inhoudelijk worden bekeken en in zo'n grote zaak is er meestal ook een ronde tafel met deskundigen.
Wat is de argumentatie? Of is het weer eens vooral naar eigenbelang geredeneerd. De Zuidas-Maffia en witteboorden sjoemelaars heeft meer last van het tweede dan het eerste.quote:Op zondag 28 september 2025 08:19 schreef nostra het volgende:
Met gerichter cameratoezicht heb ik overigens niet zo'n groot probleem als met het actief willen meelezen in besloten chatgroepen. Dat gebeurde overigens al (zie de Maccabi-rellen), maar het zo enorm willen uitbreiden is echt een enorme privacy-inbreuk.
Passieve versus actieve monitoring. Het scheelt nogal of er ergens in de binnenstad of een wijk met enorm veel inbraken (NB: ik had het over gericht toezicht) camera's worden geplaatst, die ook nog eens de veiligheidsperceptie verhogen, dan dat DDR-style er microfoons in mijn (nu virtuele) huiskamer worden geplaatst en daar actief naar wordt gehandeld. Natuurlijk komt Justitie dan aan met de standaardvoorbeelden van kunnen scannen op kinderporno (wie kan daar nou tegen zijn?), maar het monitoringspotentieel is veel breder dan dat natuurlijk.quote:Op [url=htpps://forum.fok.nl/topic/2745127/1/300#p218889850]zondag 28 september 2025 08:28[/url] schreef Klopkoek het volgende:
Wat is de argumentatie?
En je weet ook dat de veiligheidsdiensten de grenzen van de nieuwe regels actief op gaan zoeken…quote:Op zondag 28 september 2025 08:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Passieve versus actieve monitoring. Het scheelt nogal of er ergens in de binnenstad of een wijk met enorm veel inbraken (NB: ik had het over gericht toezicht) camera's worden geplaatst, die ook nog eens de veiligheidsperceptie verhogen, dan dat DDR-style er microfoons in mijn (nu virtuele) huiskamer worden geplaatst en daar actief naar wordt gehandeld. Natuurlijk komt Justitie dan aan met de standaardvoorbeelden van kunnen scannen op kinderporno (wie kan daar nou tegen zijn?), maar het monitoringspotentieel is veel breder dan dat natuurlijk.
En dan hebben we het alleen nog over binnenlandse monitoring/instanties.quote:Op zondag 28 september 2025 08:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Passieve versus actieve monitoring. Het scheelt nogal of er ergens in de binnenstad of een wijk met enorm veel inbraken (NB: ik had het over gericht toezicht) camera's worden geplaatst, die ook nog eens de veiligheidsperceptie verhogen, dan dat DDR-style er microfoons in mijn (nu virtuele) huiskamer worden geplaatst en daar actief naar wordt gehandeld. Natuurlijk komt Justitie dan aan met de standaardvoorbeelden van kunnen scannen op kinderporno (wie kan daar nou tegen zijn?), maar het monitoringspotentieel is veel breder dan dat natuurlijk.
Ik neem aan dat ze dat allang kunnen als ze echt willen en de VS doet het ook gewoon door je telefoon op te eisen. Nu kan je daar nog wel omheen handelen, maar ieder normaal mens gaat niet al zijn apps wissen of met vpn's aan de slag (en wie weet is een vpn al een red flag).quote:Op zondag 28 september 2025 09:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar hoe interessant is het niet voor China, Rusland, Amerika als ze middels AI al je uitspraken op internet kunnen inzien op het moment dat je daar het land binnenkomt. Hopelijk heb je dan nooit iets verkeerds gezegd over Xi.
Welnee, als je niks te verbergen hebt, kan je de overheid gerust laten zien wat je uitspookt. Alleen criminelen en mensen met slechte bedoelingen (bijvoorbeeld linkse aktivisten) willen dit niet.quote:Op zondag 28 september 2025 08:19 schreef nostra het volgende:
Met gerichter cameratoezicht heb ik overigens niet zo'n groot probleem als met het actief willen meelezen in besloten chatgroepen. Dat gebeurde overigens al (zie de Maccabi-rellen), maar het zo enorm willen uitbreiden is echt een enorme privacy-inbreuk.
Ah, die dooddoener weer.quote:Op zondag 28 september 2025 09:17 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Welnee, als je niks te verbergen hebt, kan je de overheid gerust laten zien wat je uitspookt.
Oh nee, not this shit again….quote:Op zondag 28 september 2025 09:17 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Welnee, als je niks te verbergen hebt, kan je de overheid gerust laten zien wat je uitspookt. Alleen criminelen en mensen met slechte bedoelingen (bijvoorbeeld linkse aktivisten) willen dit niet.
Dat boek ooit doorgekeken/schuin gelezen, mijn conclusie was dat dat boek niet voor mij bedoeld was. Niet iedereen heeft wat te verbergen.quote:Op zondag 28 september 2025 09:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah, die dooddoener weer.
Leestip:
[ afbeelding ]
Ah, die praatjes die (drugs)criminaliteit en terrorisme ongehinderd willen laten gebeuren. Dat domme geklets over dat 'privacy' heilig is.quote:Op zondag 28 september 2025 09:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah, die dooddoener weer.
Leestip:
[ afbeelding ]
Het gaat om richting de overheid.quote:Op zondag 28 september 2025 09:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh nee, not this shit again….
Iedereen heeft dingen te verbergen.
Zo niet hoor ik graag je pincode en je medische verleden bijvoorbeeld. Of je gęnantste verhalen, of vertel eens over je sexleven.
De meeste mensen houden die dingen het liefst privé.
Daar komt bij dat je niet weet wat je te verbergen hebt. Afhankelijk van welke vergezochte gewoonte of eigenschap in de toekomst verdacht wordt gemaakt.
Net als dat het risico bestaat dat nu iedereen die “anti fascistisch” is meteen verdacht is.
Het zou voor verzekeringen ook wel aantrekkelijk kunnen zijn wanneer ze wat inzicht in je gezondheid hadden denk ik dan.quote:Op zondag 28 september 2025 09:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh nee, not this shit again….
Iedereen heeft dingen te verbergen.
Zo niet hoor ik graag je pincode en je medische verleden bijvoorbeeld. Of je gęnantste verhalen, of vertel eens over je sexleven.
De meeste mensen houden die dingen het liefst privé.
Daar komt bij dat je niet weet wat je te verbergen hebt. Afhankelijk van welke vergezochte gewoonte of eigenschap in de toekomst verdacht wordt gemaakt.
Net als dat het risico bestaat dat nu iedereen die “anti fascistisch” is meteen verdacht is.
Dus pak je de bedreigers op en berecht je ze. Simpel. Daar heb je geen surveillance op iedere straathoek voor nodig.quote:Op zondag 28 september 2025 09:25 schreef Hanca het volgende:
Nog los van de discussie over wat te doen tegen anonieme bedreigers, dit is echt wel een enorm probleem ondertussen:
https://www.volkskrant.nl(...)-de-burger~b2c79414/
Gemeenteraad na gemeenteraad buigt voor bedreigingen, intimidatie en geweld. En dan met name rondom het plaatsen van AZC's. De democratie functioneert op dit onderwerp niet meer, het recht van de geweldadigste gaat steeds meer gelden.
De verzekering is geen overheid...quote:Op zondag 28 september 2025 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het zou voor verzekeringen ook wel aantrekkelijk kunnen zijn wanneer ze wat inzicht in je gezondheid hadden denk ik dan.
Niet zo simpel dus. Ik begin te denken dat dit onderwerp van de lokale agenda af moet, juist om de lokale politiek te verdedigen.quote:Op zondag 28 september 2025 09:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus pak je de bedreigers op en berecht je ze. Simpel. Daar heb je geen surveillance op iedere straathoek voor nodig.
Maar veel andere mensen wel.quote:Op zondag 28 september 2025 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat boek ooit doorgekeken/schuin gelezen, mijn conclusie was dat dat boek niet voor mij bedoeld was. Niet iedereen heeft wat te verbergen.
Te triest voor woorden inderdaad. Ben blij dat met de huidige opvang in de raad hier vooral aandacht werd gevraagd of opvang op een boot op een industrieterrein wel fatsoenlijk is (gewone woningen zouden er nooit toegestaan worden).quote:Op zondag 28 september 2025 09:25 schreef Hanca het volgende:
Nog los van de discussie over wat te doen tegen anonieme bedreigers, dit is echt wel een enorm probleem ondertussen:
https://www.volkskrant.nl(...)-de-burger~b2c79414/
Gemeenteraad na gemeenteraad buigt voor bedreigingen, intimidatie en geweld. En dan met name rondom het plaatsen van AZC's. De democratie functioneert op dit onderwerp niet meer, het recht van de geweldadigste gaat steeds meer gelden.
Dan nog blijft het punt staan dat je niet weet wat je hebt te verbergen.quote:Op zondag 28 september 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat om richting de overheid.
En met camera's gaat het ook nog eens om openbare zaken, geen overheid pleit voor camera's in de slaapkamer.
De belastingdienst is bijvoorbeeld wel overheid en ik denk dat veel mensen (ik niet natuurlijk) wel eens iets zwart betaald heeft.quote:Op zondag 28 september 2025 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
De verzekering is geen overheid...
Waarom altijd die extreem vergezochte voorbeelden en komt er nooit ook maar iets uit wat je echt voor de overheid wil verbergen.
Totdat die overheid niet meer de vrijheden waarborgt die het nu nog doet. Zie de VS voor de praktijk. Of totdat de overheid je werkgever wordt, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 28 september 2025 09:30 schreef Hanca het volgende:
Waarom altijd die extreem vergezochte voorbeelden en komt er nooit ook maar iets uit wat je echt voor de overheid wil verbergen.
Als je niet meer anoniem mag posten op FOK!, dan kunnen er ineens een heleboel users die posten in reeksen over chronische ziekten e.d. in de problemen komen. Want verzekeraars kunnen dat dan dus gewoon zien, en ze mogen je misschien niet weigeren voor de basisverzekering, maar wel voor aanvullende verzekeringen.quote:
Ach, het is vooral flauw geframe. Veel meer dan het willen uitvoeren van de spreidingswet is het niet. Een wet ingevoerd onder een VVD’er en ook niet afgeschaft door het huidige kabinet.quote:Op zondag 28 september 2025 09:33 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik lees hier vaak dat links overal azc’s wil neerzetten. Maar is dit niet een heel vreemde verdraaiing van de waarheid? Door de voorrang van statushouders bij sociale huur weg te halen, blijven diezelfde mensen juist veel langer in azc’s vastzitten. Dat betekent dat er steeds meer opvangplekken nodig zijn, omdat de doorstroom stokt. Je lost het probleem dus niet op, je schuift het alleen maar door en maakt het groter.
Als statushouders sneller een woning krijgen, komen er in azc’s weer plekken vrij voor nieuwe asielzoekers. Haal je die doorstroom weg, dan moet je juist méér azc’s of opvanglocaties openen om iedereen kwijt te kunnen. Kortom: er wordt gezegd dat links meer azc’s wil, maar het rechtse beleid zorgt er juist voor dat die opvang alleen maar verder uitbreidt.
Er is vorige week een motie aangenomen waarin anti-fascisme verdacht wordt gemaakt. Dat lijkt mij wel een rode vlag. Misschien wil ik in de toekomst wel verbergen dat ik tegen fascisme ben, voor klimaatmaatregelen, en daarnaast voor humane opvang van vluchtelingen. En wie weet zou ik daar in de toekomst voor demonstreren.quote:Op zondag 28 september 2025 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
De verzekering is geen overheid...
Bron ?quote:Op zondag 28 september 2025 09:45 schreef UitStraling het volgende:
Een op de drie abortussen in Nederland wordt gepleegd wegens geen woning.
Bron ?quote:Ondertussen maakt Timmermans driftige plannen om de Nederlandse marine op Israël af te sturen.
Prima gozerquote:Op zondag 28 september 2025 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:
Bij WNL mogen Caroline en Eerdmans weer lekker losgaan op de gemene rechtspraak die zomaar besluiten mag nemen die de regering niet zo lekker uitkomen.
Deze presentator is overigens wel aardig. Beter dan Rick Nieman…
Ben benieuwd of JA21 groter dan de VVD gaat worden.quote:Op zondag 28 september 2025 10:25 schreef KareldeStoute het volgende:
En Eerdmans wil bovenal graag met Wilders regeren.
Ik ook. Maar als ik Eerdmans nu hoor praten over buitenlanders is hij echt niets milder dan de PVV…quote:Op zondag 28 september 2025 10:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben benieuwd of JA21 groter dan de VVD gaat worden.
Dus geen droomkabinet VVD, JA21, BBB, SGP, D66, CDA. Klap in het gezicht van Dilan Yesilgoz.quote:Op zondag 28 september 2025 10:27 schreef KareldeStoute het volgende:
Oh en JA21 en BBB stappen niet in een kabinet met linkse partijen.
Zijn die sprookjes ook weer weg.
Als je nu de bron van de weerstand eens zou kunnen wegnemen zou er ook minder weerstand zijn. Ieder week is er wel iets nieuws over overlast door asielzoekers ergens.quote:Op zondag 28 september 2025 09:33 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik lees hier vaak dat links overal azc’s wil neerzetten. Maar is dit niet een heel vreemde verdraaiing van de waarheid? Door de voorrang van statushouders bij sociale huur weg te halen, blijven diezelfde mensen juist veel langer in azc’s vastzitten. Dat betekent dat er steeds meer opvangplekken nodig zijn, omdat de doorstroom stokt. Je lost het probleem dus niet op, je schuift het alleen maar door en maakt het groter.
Als statushouders sneller een woning krijgen, komen er in azc’s weer plekken vrij voor nieuwe asielzoekers. Haal je die doorstroom weg, dan moet je juist méér azc’s of opvanglocaties openen om iedereen kwijt te kunnen. Kortom: er wordt gezegd dat links meer azc’s wil, maar het rechtse beleid zorgt er juist voor dat die opvang alleen maar verder uitbreidt.
Ideologisch sturing en kleuring kun je niet gelijk meten of iemand wel of niet lid is van een partij. Ik ben van geen enkele partij lid, maar reken maar dat ik een mening heb.quote:Op zondag 28 september 2025 10:25 schreef TheVulture het volgende:
Caroline bij WNL heerlijk geburnd. Ze vindt de Raad van State te politiek gekleurd want die keurt teveel wetten af, met name doordat er veel D66'ers in zitten.
Toen werd de vraag gesteld hoeveel leden er in zitten en hoeveel er daadwerkelijk van D66 waren. Dat wist ze niet. Antwoord presentator: 17 waarvan 2 van D66. *krekels*
Er zijn juist meer AZC's nodig om Ter Apel te ontlasten. Als je een Ter Apel situatie wil voorkomen, is het beter om de asielzoekers te spreiden.quote:Op zondag 28 september 2025 10:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je nu de bron van de weerstand eens zou kunnen wegnemen zou er ook minder weerstand zijn. Ieder week is er wel iets nieuws over overlast door asielzoekers ergens.
https://www.rtvutrecht.nl(...)t-er-rond-utrecht-cs
Als je als overheid dit soort personen na een "twee strikes you're out" wegstuurd zou men er misschien minder problemen mee hebben?
Want straks wordt je wijk opgezadeld met een tweede ter apel, praten we een hele boel maar ben jij als inwoner uiteindelijk diegene die de prijs betaald.
Allemaal kutwetgeving willen doorvoeren en dan janken dat de RvS daar een stokje voor steekt.quote:Op zondag 28 september 2025 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:
Bij WNL mogen Caroline en Eerdmans weer lekker losgaan op de gemene rechtspraak die zomaar besluiten mag nemen die de regering niet zo lekker uitkomen.
Deze presentator is overigens wel aardig. Beter dan Rick Nieman…
Raad van State is een adviesorgaan. Deze Raad kan niks verbieden, veto instellen.quote:Op zondag 28 september 2025 10:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Allemaal kutwetgeving willen doorvoeren en dan janken dat de RvS daar een stokje voor steekt.![]()
Dan zou heel POL niet meer in Amerika welkom zijnquote:Op zondag 28 september 2025 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En iets te kritisch over Trump in AMV? Daar gaat je esta. Zonde van je vakantie misschien, maar als je er voor je werk naartoe moet dan...
Opvallend dat Bontenbal in het protestantse gebied wel aardig scoort maar in het katholieke zuiden niet voorbij de PVV weet te komen.quote:
Ook in zain aigen Rotterdam moet hij PvdAGL nog voor zich dulden.quote:Op zondag 28 september 2025 11:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Opvallend dat Bontenbal in het protestantse gebied wel aardig scoort maar in het katholieke zuiden niet voorbij de PVV weet te komen.
Maar daar zal het CDA eigenlijk ook niet kunnen doorbreken.quote:Op zondag 28 september 2025 11:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ook in zain aigen Rotterdam moet hij PvdAGL nog voor zich dulden.
Zou fijn zijn als het hem wel zou lukken. Hoe Geert verdween uit Sint Michielsgestel lijkt me een uitstekende bestseller.quote:Op zondag 28 september 2025 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar daar zal het CDA eigenlijk ook niet kunnen doorbreken.
Maar Brabant en Limburg waren ooit wel CDA-bolwerken.
Vandaar de relatief hoge corruptie.quote:Op zondag 28 september 2025 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar daar zal het CDA eigenlijk ook niet kunnen doorbreken.
Maar Brabant en Limburg waren ooit wel CDA-bolwerken.
Dat zit geloof ik meer in dat kerk, politiek en fabriek daar altijd erg nauw verbonden waren en gewend waren zaken onderling te regelen en verdelen.quote:Op zondag 28 september 2025 11:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Vandaar de relatief hoge corruptie.
Naast "Ik zal nooit wijken", of hoe heet dat boek van Faber dat ze in recordtempo (nu wel) heeft weten neer te pennen?quote:Op zondag 28 september 2025 11:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als het hem wel zou lukken. Hoe Geert verdween uit Sint Michielsgestel lijkt me een uitstekende bestseller.
"Mij krijgen ze niet klein"quote:Op zondag 28 september 2025 11:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Naast "Ik zal nooit wijken", of hoe heet dat boek van Faber dat ze in recordtempo (nu wel) heeft weten neer te pennen?
Ik ben wel 'ns in de dorpskroeg van Dinteloord/Dintelsas geweest toen ik daar met een zeilboot was. Mijn God, stijfjes hoor.quote:
Als het zelfs onmogelijk is om op 1 locatie overlast tegen te gaan lukt dat zeker niet op honderden locaties.quote:Op zondag 28 september 2025 10:44 schreef papert het volgende:
[..]
Er zijn juist meer AZC's nodig om Ter Apel te ontlasten. Als je een Ter Apel situatie wil voorkomen, is het beter om de asielzoekers te spreiden.
Bij de meeste locaties waar al langere tijd kleinschalige opvang is, zijn de meeste buurtbewoners overigens positief.
(En ik weet het, het is N=weinig, maar ik woon zelf vlak bij een AZC, en ik, of mensen die ik ken, ervaren geen enkele overlast)
Bijzondere redenatie..quote:Op zondag 28 september 2025 12:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als het zelfs onmogelijk is om op 1 locatie overlast tegen te gaan lukt dat zeker niet op honderden locaties.
"Als je die bank niet in je eentje kunt tillen dan lukt dat met 4 man zeker niet!"quote:
Veertig zetels verlies voor de regeringspartijen van de oorspronkelijke coalitie en een kabinet dat op basis van deze peiling op 19 zetels kan rekenen.quote:
Heel Omtzigtland stemt weer netjes CDA.quote:Op zondag 28 september 2025 11:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Opvallend dat Bontenbal in het protestantse gebied wel aardig scoort maar in het katholieke zuiden niet voorbij de PVV weet te komen.
Jan geeft overlast, als we hem in een ander dorp zetten is hij roomser dan de paus.quote:Op zondag 28 september 2025 12:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Als je die bank niet in je eentje kunt tillen dan lukt dat met 4 man zeker niet!"
Dit is een heel erg slechte analogie.quote:Op zondag 28 september 2025 12:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jan geeft overlast, als we hem in een ander dorp zetten is hij roomser dan de paus.
Heel veel mensen op een kluitje zetten of een klein groepje mensen bij elkaar zetten.quote:Op zondag 28 september 2025 12:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jan geeft overlast, als we hem in een ander dorp zetten is hij roomser dan de paus.
Hoe minder mensen per locatie, hoe makkelijker dat juist is. Juist daarom is de spreidingswet ook zo'n goed idee.quote:Op zondag 28 september 2025 12:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als het zelfs onmogelijk is om op 1 locatie overlast tegen te gaan lukt dat zeker niet op honderden locaties.
De uiteindelijke verkiezingsuitslag gaat natuurlijk anders zijn, maar op basis van deze peiling zijn cda en gl/PvdA een beetje tot elkaar veroordeeld.quote:
Ja, ze deed het ook doen voorkomen alsof de wet betaalbare huur een C-advies had gekregen.quote:Op zondag 28 september 2025 12:54 schreef Hanca het volgende:
Van der Plas vindt de Raad van State "te politiek gekleurd" en wil daarom benoemingen door het meest politiek gekleurde orgaan van Nederland laten doen: https://www.nd.nl/varia/v(...)ingen-raad-van-state
Zeg dan gewoon: ze zijn niet politiek gekleurd, maar ze hebben het lef om dingen af te kraken die ik graag wil en dus moeten ze aanpassen. Ze zijn dus juist niet politiek gekleurd, dat blijkt juist uit die adviezen. Maar dat gaat er bij die rechtsstaat afbrekers (Eerdmans is ook aan het woord) natuurlijk niet in.
Misschien weer een Paars kabinetquote:Op zondag 28 september 2025 12:51 schreef papert het volgende:
[..]
De uiteindelijke verkiezingsuitslag gaat natuurlijk anders zijn, maar op basis van deze peiling zijn cda en gl/PvdA een beetje tot elkaar veroordeeld.
(In het geval ik de PVV buiten beschouwing laat, en dat doe ik, omdat verstandige partijen echt niet meer met Geert in een coalitie gaan.)
Paars was vooral anti-CDA, dat was de verbinding tussen die partijen. Een coalitie met CDA is dus nooit paars.quote:
JA21 wordt niet genoemd... heeft dat een reden... D66 en JA21 in één kabinet?quote:Op zondag 28 september 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:
En speciaal voor hen die nog twijfelen of Bontenbal met PVV en/of BBB in zee gaat, nee dus:
https://www.nd.nl/varia/v(...)dermijnen-democratie
PVV had ik ook echt niet verwacht, vind het opvallend dat hij ook BBB noemt. Daar zitten nog best wat oud CDA'ers. Ben er wel blij mee als hij ook de BBB uitsluit.quote:Op zondag 28 september 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:
En speciaal voor hen die nog twijfelen of Bontenbal met PVV en/of BBB in zee gaat, nee dus:
https://www.nd.nl/varia/v(...)dermijnen-democratie
In de aanloop naar de verkiezingen gaat Van der Plas er weer slechter en vermoeider uit zien. Denk dat ze slechter gaan scoren dan de PvdD, lol.quote:
Je kan feiten natuurlijk nooit je onderbuik in de weg laten zitten.quote:
Bontenbal is niet van D66... Maar je hebt gelijk dat politici oog houden voor de realiteit en dus geen van allen JA21 uitsluiten. Timmermans, Bontenbal en Jetten geen van allen. Er moet een coalitie te vormen zijn en het kan zijn dat een JA21 daar voor nodig is, dat hebben ze door.quote:Op zondag 28 september 2025 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 wordt niet genoemd... heeft dat een reden... D66 en JA21 in één kabinet?
Dat is heel wat anders natuurlijk. Sowieso een gevaarlijke opmerking van de NCTV.quote:Op zondag 28 september 2025 08:04 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De NCTV was anders duidelijk over de rol van politici in het normaliseren.
De spreidingswet lost helemaal niets op, sterker nog het maakt het probleem erger.quote:Op zondag 28 september 2025 12:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe minder mensen per locatie, hoe makkelijker dat juist is. Juist daarom is de spreidingswet ook zo'n goed idee.
Hee, deze kennen wequote:Op zondag 28 september 2025 09:33 schreef KaheemSaid het volgende:
Daarnaast los je het probleem niet op. Mensen roepen in het openbaar en op eigen titel de meest weerzinwekkende dingen op sociale media, maar heel veel van hen hebben institutionele rugdekking of mediamacht. De media vindt het interessanter als een anonieme nobody een politicus een heks noemt.quote:Op zondag 28 september 2025 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je niet meer anoniem mag posten op FOK!, dan kunnen er ineens een heleboel users die posten in reeksen over chronische ziekten e.d. in de problemen komen. Want verzekeraars kunnen dat dan dus gewoon zien, en ze mogen je misschien niet weigeren voor de basisverzekering, maar wel voor aanvullende verzekeringen.
En het bedrijf waar je net gesolliciteerd hebt vindt het vast ook allemaal heel interessant.
En iets te kritisch over Trump in AMV? Daar gaat je esta. Zonde van je vakantie misschien, maar als je er voor je werk naartoe moet dan...
Maar goed, jij hebt inderdaad niets te verbergen (ik geloof dat overigens ook nog wel) dus dan is het een prima maatregel om online anonimiteit te verbergen.
Hoe moet de NCTV dan reageren?quote:Op zondag 28 september 2025 15:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders natuurlijk. Sowieso een gevaarlijke opmerking van de NCTV.
Volgens mij gaat het eerst om de probleemdefinitie, waarom hebben ze de spreidingswet bedacht?quote:Op zondag 28 september 2025 15:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De spreidingswet lost helemaal niets op, sterker nog het maakt het probleem erger.
Dus er zouden geen wachtlijsten moeten zijn en wat doen we in tot dit zover is met statushouders?quote:Op zondag 28 september 2025 15:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hee, deze kennen weHet is hier geen twitter of bluesky hé.
Gemeenten moeten woningruimte maken, geen opvang.
In ieder geval niet door dit soort onzin te verspreiden.quote:Op zondag 28 september 2025 15:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe moet de NCTV dan reageren?
Sterk inhoudelijke reactiequote:Op zondag 28 september 2025 16:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
In ieder geval niet door dit soort onzin te verspreiden.
Juist niet, minder grote groepen op 1 plek wat minder onrust geeftquote:Op zondag 28 september 2025 15:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De spreidingswet lost helemaal niets op, sterker nog het maakt het probleem erger.
Je verspreidt al die ellende over het hele land. Ik vraag me af of daar wel maatschappelijk draagvlak voor is.quote:Op zondag 28 september 2025 16:33 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Juist niet, minder grote groepen op 1 plek wat minder onrust geeft
10 asielzoekers extra per gemeente. nou nou!quote:Op zondag 28 september 2025 16:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je verspreidt al die ellende over het hele land. Ik vraag me af of daar wel maatschappelijk draagvlak voor is.
Nee dus, want het maakt nogal een verschil of je op een locatie honderd vluchtelingen huisvest of 3, 4 of zelfs 5 keer zoveel per locatie.quote:Op zondag 28 september 2025 16:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je verspreidt al die ellende over het hele land. Ik vraag me af of daar wel maatschappelijk draagvlak voor is.
Het doel van de wet is te komen tot voldoende opvangplekken en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over provincies en gemeenten. Aldus de rijksoverheid.quote:Op zondag 28 september 2025 16:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Valt verder weinig over te zeggen, als ze zoiets roepen zonder enige onderbouwing of verantwoording kun je er helemaal niets mee.quote:
Wacht maar tot die 10 er 30 of 50 worden. Naast je deur in je woonwijk.quote:Op zondag 28 september 2025 16:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
10 asielzoekers extra per gemeente. nou nou!
Grote steden hebben er al genoeg. Dus nu gaan we ze over de dorpen en het achterland verspreiden.quote:Op zondag 28 september 2025 17:00 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het doel van de wet is te komen tot voldoende opvangplekken en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over provincies en gemeenten. Aldus de rijksoverheid.
Welke van deze twee doelen vind je verkeerd en hoe zou je het dan precies aan willen pakken Pieter?
De opvangplekken komen er niet omdat de lokale bevolking (terecht) tegenwerkt. Daarnaast geeft het de verkeerde incentives voor gemeenten, er moet geen opvang bijkomen er moeten woningen bij komen.quote:Op zondag 28 september 2025 15:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het eerst om de probleemdefinitie, waarom hebben ze de spreidingswet bedacht?
Volgens rijksoverheid.nl heeft de spreidingswet als nut:
Het doel van de wet is te komen tot voldoende opvangplekken en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over provincies en gemeenten.
Kun jij mij uitleggen hoe deze wet hier niet tot bijdraagt?
Wachtlijsten zullen er altijd zijn dus waarom je daar over begint is een raadsel. Er moet woonruimte bij komen, daar hebben zowel Nederlanders als statushouders wat aan. Maar dat willen gemeenten niet.quote:Dus er zouden geen wachtlijsten moeten zijn en wat doen we in tot dit zover is met statushouders?
Waarom wil je niet ingaan op onderliggend probleem? Wat wil je doen als d opvangen vol zitten en er nog wel mensen komen?quote:Op zondag 28 september 2025 17:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Grote steden hebben er al genoeg. Dus nu gaan we ze over de dorpen en het achterland verspreiden.
Wat denk je zelf dat de maatschappelijke reactie gaat zijn?
Dat je het ellende noemt zegt al genoegquote:Op zondag 28 september 2025 16:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
dat is het met regelmaat ook. Mag best benoemd worden.quote:Op zondag 28 september 2025 18:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat je het ellende noemt zegt al genoeg
De grootste ellende zagen we vorige week zaterdag op het Malieveldquote:Op zondag 28 september 2025 18:32 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat is het met regelmaat ook. Mag best benoemd worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |