Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waar moet dat dan uit blijken. Dat ze met een idee komen dat niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem weerspreekt al dat ze er vaak over zouden praten. Dat het ministerie van justitie en de politie constant meer surveillance willen ongeacht of het iets bijdraagt aan de veiligheid is geen nieuwe trend.
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.
Jij zegt hier letterlijk dat het volk alleen maar mensen zijn die het met jou eens zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.
Roland, ben jij het?quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.
Geen van beide.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.
De politie bedelt altijd om inperking van rechten en uitbreiding van hun mogelijkheden. Hun input is echt van 0,0 waarde en ook niet relevant, ze zijn slechts de uitvoerende partij.quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.
Je geeft toch zelf al aan dat de politie het bijna niet aan weet te pakken. Dat is niet omdat ze de mogelijkheden niet hebben.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als de hele Gaza situatie aan de andere kant (maar dan onder de noemer 'empathie').quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Moet ik nu werkelijk geloven dat er in Nederland tienduizenden (zo niet meer) mensen zijn die zelfstandig tot de volkomen bizarre conclusie gekomen zijn dat alle tegenslagen die zij in het leven ervaren en alle vraagstukken waar het vaderland mee te kampen hebben te verklaren zijn door de aanwezigheid van asielzoekers? Dat vind ik toch lastig hoor. Nee, dat is allemaal aan- en nagepraat. Daar wordt gewoon niet over nagedacht. Dat is lekker makkelijk, dat roept zo'n 'charismatische' man, dus die zal dan wel gelijk hebben. Dat is kuddegedrag. Dat is overigens heel normaal en menselijk, maar dat maakt het er allemaal niet beter op.
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik best. Dat zal toentertijd wel lekker hebben gepeild. Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat je een mooie overlap kan vinden tussen die mensen die, desgevraagd, je zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen en die mensen die, desgevragd, je nu zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als er geen asielzoekers zouden zijn.
De pakkans van iemand die voor een paar honderd euro aan Tsjechische sigaretten in de buurt verkoopt wordt in elk geval wel groter.quote:
Wie heeft ze dat dan wel aangepraat?quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.
Er is ook helemaal geen capaciteit om iets te doen met online bedreigingen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
De politie bedelt altijd om inperking van rechten en uitbreiding van hun mogelijkheden. Hun input is echt van 0,0 waarde en ook niet relevant, ze zijn slechts de uitvoerende partij.
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wie heeft ze dat dan wel aangepraat?
Niet echt. Het zijn immers primair aangeprate “problemen”.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit verraadt nogal wat over je wereldbeeld
Later we die vraag eens stellen aan de burgemeesters van Nederlandquote:Op zaterdag 27 september 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.
Hoe zou Nederland echt beter worden zonder asielzoekers of EU?
Zoals verwacht dus geen concreet antwoord…quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Later we die vraag eens stellen aan de burgemeesters van Nederland
https://nos.nl/artikel/25(...)den-zoeken-oplossing
Jij denkt dat een officier van justitie daar die opsporingsmethode voor toestaat?quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De pakkans van iemand die voor een paar honderd euro aan Tsjechische sigaretten in de buurt verkoopt wordt in elk geval wel groter.
Gewoon.. idd Dat deden de nazi's ook .. het volk ophitsen tegen bepaalde buitenlanders. Heel gewoonquote:Op zaterdag 27 september 2025 18:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat een officier van justitie daar die opsporingsmethode voor toestaat?
Dat is volgens hen zelf dus absoluut wel zo. Maar jij weet het beter dan de mensen die er mee bezig zijn...quote:Op zaterdag 27 september 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.
Je geeft toch zelf al aan dat de politie het bijna niet aan weet te pakken. Dat is niet omdat ze de mogelijkheden niet hebben.
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.
Opsporingsmethoden die de grens van de wet opzoeken of die overgaan zijn inderdaad niet erg ongebruikelijk….quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.
Daar is mankracht voor nodig. Op datasets kun je mooi wat algoritmes loslaten.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.
Dit zou geen argument zijn, als we niet in praktijk zouden zien dat bedreigen massaal voor komt (de helft van de politici wordt bedreigd!), er zelden tot nooit iemand wordt opgepakt en de bedreigers hun zin krijgen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we nu niet doen alsof opperhoofden van allerlei veiligheidsdiensten niet met enige regelmaat roepen om meer bevoegdheden en minder controles op hoe ze die inzetten. Ik kan die wens wel plaatsen, maar dat betekent dus niet dat het een argument op zichzelf is om eraan toe te geven.
Jouw vertrouwen/optimisme in de instituties is te prijzen. Met de huidige situatie in Nederland heb je vast ook gelijk. Maar je zou er nu toch ook niet aan moeten denken dat Trump of Orban al die data van iedereen tot zijn beschikking had? Door ons coalitie stelsel is Nederland daar wel iets weerbaarder tegen, maar het afgelopen kabinet heeft de rechtstaat ook al behoorlijk onder druk gezet.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.
De mensen die het hardst schreeuwen duh!quote:Op zaterdag 27 september 2025 16:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wie is het volk in jouw verhaal?
Hadden we daar niet ooit een parlementaire enquête over?quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Opsporingsmethoden die de grens van de wet opzoeken of die overgaan zijn inderdaad niet erg ongebruikelijk….
Haha, de ironiequote:Op zaterdag 27 september 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.
En maar weer een Godwinquote:Op zaterdag 27 september 2025 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gewoon.. idd Dat deden de nazi's ook .. het volk ophitsen tegen bepaalde buitenlanders. Heel gewoon
Nee, dit is onzin. Het woord bedreigen heeft nog steeds een betekenis.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou geen argument zijn, als we niet in praktijk zouden zien dat bedreigen massaal voor komt (de helft van de politici wordt bedreigd!)
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Haha, de ironie
Nee, iemand die zich niet voor kan stellen dat er mensen zijn die andere ervaringen hebben en andere meningen verkondigen uit hun eigen overtuiging kan ik niet zo veel mee. Als je een soort grandiose volksmennerstheorie nodig hebt om mensen die anders denken te verklaren dan heb je niet zoveel te zoeken in politieke discussies
Jeetje, net een oude platenspeler zo.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Net zoals het geen argument is om vuurwerk te verbieden alleen maar omdat de politie dat vindt. Helaas ziet de VVD dat dus anders.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we nu niet doen alsof opperhoofden van allerlei veiligheidsdiensten niet met enige regelmaat roepen om meer bevoegdheden en minder controles op hoe ze die inzetten. Ik kan die wens wel plaatsen, maar dat betekent dus niet dat het een argument op zichzelf is om eraan toe te geven.
Toch zijn het de mensen die weten wat er op straat speelt, die moet je niet altijd maar negeren.quote:Op zaterdag 27 september 2025 21:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Net zoals het geen argument is om vuurwerk te verbieden alleen maar omdat de politie dat vindt. Helaas ziet de VVD dat dus anders.
Ja, klopt. En dus is het zeer ernstig dat het geen onzin is dat de helft van de politici bedreigd wordt.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dit is onzin. Het woord bedreigen heeft nog steeds een betekenis.
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2025 20:17 schreef papert het volgende:
[..]
Jouw vertrouwen/optimisme in de instituties is te prijzen. Met de huidige situatie in Nederland heb je vast ook gelijk. Maar je zou er nu toch ook niet aan moeten denken dat Trump of Orban al die data van iedereen tot zijn beschikking had? Door ons coalitie stelsel is Nederland daar wel iets weerbaarder tegen, maar het afgelopen kabinet heeft de rechtstaat ook al behoorlijk onder druk gezet.
Zo sterk wilde ik hem niet stellen. En ik denk de anderen ook niet. Ik erken het probleem, en vind ook dat daar echt iets aan gedaan moet worden. Ik denk alleen dat we heel voorzichtig moeten zijn met het opgeven van privacy, en vraag me af of een database met ip-adressen met daaraan gekoppeld personen een oplossing is voor verdere radicalisering en bedreigingen. Los van of dat technisch mogelijk is, en hoe daar VPN's en mensen in het buitenland het alsnog omzeilen.quote:Op zaterdag 27 september 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.
Maar goed, blijkbaar vertrouwen jullie justitie zo slecht, dat jullie liever niks doen aan een echt, reëel en groot probleem. Gelukkig ziet de meerderheid in de Kamer dat anders.
https://nos.nl/artikel/25(...)024-bijna-gehalveerdquote:Op zaterdag 27 september 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.
Maar goed, blijkbaar vertrouwen jullie justitie zo slecht, dat jullie liever niks doen aan een echt, reëel en groot probleem. Gelukkig ziet de meerderheid in de Kamer dat anders.
De NCTV was anders duidelijk over de rol van politici in het normaliseren.quote:Op zaterdag 27 september 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?
Het jaar ervoor was het verdrievoudigd: https://debalie.nl/progra(...)-bestuur-14-10-2024/quote:Op zondag 28 september 2025 07:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)024-bijna-gehalveerd
quote:Op zaterdag 27 september 2025 17:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?
quote:Een uitgebreide studie is die van Piza en collega’s (2019)1 naar de
effecten van cameratoezicht door de overheid in de openbare ruimte. Uit deze systematische review van 76
studies blijkt dat de criminaliteit met gemiddeld dertien procent daalt in gebieden met cameratoezicht in
vergelijking met controlegebieden. Het cameratoezicht zorgt voornamelijk voor een afname van
drugsgerelateerde criminaliteit, voertuigcriminaliteit en vermogenscriminaliteit. Er zijn geen significante
effecten voor geweldscriminaliteit gevonden. Bij vijftien studies is daarnaast een diffusion of benefits
gevonden, ofwel dat het cameratoezicht ook een positief effect had op de criminaliteit in omliggende
gebieden. De grootste daling van criminaliteit vond plaats op parkeerplaatsen. Cameratoezicht op
parkeerplaatsen gaat vaak gepaard met andere interventies, zoals beter licht of de aanwezigheid van een
beveiliger. Daarnaast blijkt dat camera’s op parkeerplaatsen vaak het gebied volledig dekken en daardoor het
gebied beter in zicht is, in tegenstelling tot andere gebieden met camera’s.
Verder viel in de systematische review op dat studies die geen significante effecten lieten zien uit de
Verenigde Staten kwamen. De onderzoekers vergeleken deze studies met de Britse studies, waar wel
significante effecten waren aangetoond. Volgens de onderzoekers viel het verschil te verklaren doordat in
Groot-Brittannië vaker sprake is van het actief monitoren van het cameragebied en dat cameratoezicht vaker wordt gecombineerd met andere interventies. Beide factoren hangen volgens hen samen met een sterkere
afname van criminaliteit in het gebied.
1 Piza, E. L., Welsh, B. C., Farrington, D. P., & Thomas, A. L. (2019). CCTV surveillance for crime prevention. A 40-year systematic review
with meta-analysis. Criminology & Public Policy, 18, 135-159. NB we hebben in Nederland geen meta-studies over de effectiviteit van
cameratoezicht. In deze systematische review werden alleen onderzoeken meegenomen die minimaal uitgevoerd werden met een vooren nameting en vergelijking met een controlegebied (ofwel: onderzoeken die voldoen aan het derde niveau van de Maryland Scientific
Methods Scale). Hierbij geldt onze eerdere constatering dat zelfs met een dergelijke onderzoeksopzet het niet mogelijk blijkt om
onomstotelijk te bewijzen dat camera’s werken, of in te gaan op de vraag hoe camera’s werken. Camera’s zijn immers altijd onderdeel van
een pakket aan maatregelen, omstandigheden veranderen in de loop der tijd en meestal is er geen volledig overeenkomstig
controlegebied te vinden. De bevindingen uit het onderzoek van Piza e.a. zijn dus indicatief: de ontwikkelingen in de cameragebieden zijn
niet volledig toe te schrijven aan de inzet van het instrument cameratoezicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |