abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218886256
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waar moet dat dan uit blijken. Dat ze met een idee komen dat niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem weerspreekt al dat ze er vaak over zouden praten. Dat het ministerie van justitie en de politie constant meer surveillance willen ongeacht of het iets bijdraagt aan de veiligheid is geen nieuwe trend.
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 27 september 2025 @ 17:59:00 #152
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218886266
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij zegt dat het niks helpt, politie en justitie wel... tja, als Kamerlid zou ik ook jusititie eerder vertrouwen.
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 27 september 2025 @ 18:08:05 #153
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218886355
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.
Jij zegt hier letterlijk dat het volk alleen maar mensen zijn die het met jou eens zijn.

Het volk is dus een leugen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_218886371
Frans Timmermans die Geert Wilders aan de horizon ziet verdwijnen in de peilingen:

-
  Moderator zaterdag 27 september 2025 @ 18:13:20 #155
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_218886383
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Het volk is het overgrote deel van het electoraat dat wil stoppen met dat belachelijke asielbeleid. Alleen linkse politici zijn doof en blind voor Das Gesundes Volksempfinden.
Roland, ben jij het?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218886406
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:59 schreef JAM het volgende:

[..]
Dit is even de vraag nu: wordt met betere surveillance e.d. dergelijke vergrjipen voorkomen, of wordt alleen de pakkans groter?
Geen van beide.
  zaterdag 27 september 2025 @ 18:19:21 #157
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218886412
Rechts voelt een centrumlinkse coalitie aankomen en raakt volkomen in paniek.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218886442
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.
Je geeft toch zelf al aan dat de politie het bijna niet aan weet te pakken. Dat is niet omdat ze de mogelijkheden niet hebben.
  zaterdag 27 september 2025 @ 18:29:08 #159
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218886471
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tuurlijk. De wetenschap is maar onzin. Beter gewoon luisteren naar mensen met de ballen verstand ervan.
Je geeft toch zelf al aan dat de politie het bijna niet aan weet te pakken. Dat is niet omdat ze de mogelijkheden niet hebben.
De politie bedelt altijd om inperking van rechten en uitbreiding van hun mogelijkheden. Hun input is echt van 0,0 waarde en ook niet relevant, ze zijn slechts de uitvoerende partij.
Antifa
pi_218886589
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:16 schreef JAM het volgende:

[..]
Moet ik nu werkelijk geloven dat er in Nederland tienduizenden (zo niet meer) mensen zijn die zelfstandig tot de volkomen bizarre conclusie gekomen zijn dat alle tegenslagen die zij in het leven ervaren en alle vraagstukken waar het vaderland mee te kampen hebben te verklaren zijn door de aanwezigheid van asielzoekers? Dat vind ik toch lastig hoor. Nee, dat is allemaal aan- en nagepraat. Daar wordt gewoon niet over nagedacht. Dat is lekker makkelijk, dat roept zo'n 'charismatische' man, dus die zal dan wel gelijk hebben. Dat is kuddegedrag. Dat is overigens heel normaal en menselijk, maar dat maakt het er allemaal niet beter op.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als de hele Gaza situatie aan de andere kant (maar dan onder de noemer 'empathie').

De gemiddelde Nederlander gaat heus niet naar het Malieveld toe uit zichzelf, maakt niet uit wat het doel is.

De politiek heeft zelf besloten om deze verdeeldheid in het land te brengen. Voor stemmen? Voor ego? Wie zal het zeggen. Uiteindelijk heeft de gewone burger hier niks aan.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218886604
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:35 schreef JAM het volgende:

[..]
Oh, dat geloof ik best. Dat zal toentertijd wel lekker hebben gepeild. Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat je een mooie overlap kan vinden tussen die mensen die, desgevraagd, je zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen en die mensen die, desgevragd, je nu zullen vertellen dat het in Nederland allemaal een stuk beter zou zijn als er geen asielzoekers zouden zijn.
En geen van beide is aangepraat door Wilders, hij speelt er gewoon op in.
  zaterdag 27 september 2025 @ 18:52:26 #162
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218886634
quote:
of wordt alleen de pakkans groter?
De pakkans van iemand die voor een paar honderd euro aan Tsjechische sigaretten in de buurt verkoopt wordt in elk geval wel groter.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218886635
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wie heeft ze dat dan wel aangepraat?
pi_218886667
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:29 schreef VoMy het volgende:

[..]
De politie bedelt altijd om inperking van rechten en uitbreiding van hun mogelijkheden. Hun input is echt van 0,0 waarde en ook niet relevant, ze zijn slechts de uitvoerende partij.
Er is ook helemaal geen capaciteit om iets te doen met online bedreigingen.

https://www.nu.nl/algemee(...)olgen-te-hebben.html
pi_218886741
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wie heeft ze dat dan wel aangepraat?
Komt het niet bij je op dat het antwoord 'niemand' zou kunnen zijn?
pi_218886789
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niet echt. Het zijn immers primair aangeprate “problemen”.
Daarom dus de vraag…
pi_218886803
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Niet echt.
Dit verraadt nogal wat over je wereldbeeld :)
pi_218886833
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:16 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit verraadt nogal wat over je wereldbeeld :)
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.

Hoe zou Nederland echt beter worden zonder asielzoekers of EU?
pi_218886844
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kom, kom, wordt eens wat concreter. Want nu kom je wederom niet verder dan wat geneuzel zonder enige inhoud.

Hoe zou Nederland echt beter worden zonder asielzoekers of EU?
Later we die vraag eens stellen aan de burgemeesters van Nederland

https://nos.nl/artikel/25(...)den-zoeken-oplossing
pi_218886872
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Later we die vraag eens stellen aan de burgemeesters van Nederland

https://nos.nl/artikel/25(...)den-zoeken-oplossing
Zoals verwacht dus geen concreet antwoord…
pi_218886899
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De pakkans van iemand die voor een paar honderd euro aan Tsjechische sigaretten in de buurt verkoopt wordt in elk geval wel groter.
Jij denkt dat een officier van justitie daar die opsporingsmethode voor toestaat?

Nogal complottheorie-achtig, ben ik niet van je gewend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218886902
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Gewoon.. idd Dat deden de nazi's ook .. het volk ophitsen tegen bepaalde buitenlanders. Heel gewoon
  zaterdag 27 september 2025 @ 19:30:09 #173
346939 Janneke141
pi_218886913
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij denkt dat een officier van justitie daar die opsporingsmethode voor toestaat?
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.
pi_218886914
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is volgens hen zelf dus absoluut wel zo. Maar jij weet het beter dan de mensen die er mee bezig zijn...
pi_218886927
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik sluit het in elk geval niet uit. Enorme datasets zijn eigenlijk overal in slechte handen, en ik verwacht niet dat de overheid daar een uitzondering op is. Zeker niet als we in de toekomst nog meer van die belachelijke partijen in de regering kunnen verwachten - of Grapperhaus/Opstelten-achtige types op V&J krijgen.
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.
pi_218886932
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Opsporingsmethoden die de grens van de wet opzoeken of die overgaan zijn inderdaad niet erg ongebruikelijk….
  zaterdag 27 september 2025 @ 19:33:49 #177
346939 Janneke141
pi_218886936
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zouden we ook in heel veel wijken huis aan huis huiszoekingen verwachten, zien we ook niet. Echt, je gaat ver voorbij de realiteit in Nederland.
Daar is mankracht voor nodig. Op datasets kun je mooi wat algoritmes loslaten.
  zaterdag 27 september 2025 @ 19:37:34 #178
346939 Janneke141
pi_218886966
Laten we nu niet doen alsof opperhoofden van allerlei veiligheidsdiensten niet met enige regelmaat roepen om meer bevoegdheden en minder controles op hoe ze die inzetten. Ik kan die wens wel plaatsen, maar dat betekent dus niet dat het een argument op zichzelf is om eraan toe te geven.
pi_218887151
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we nu niet doen alsof opperhoofden van allerlei veiligheidsdiensten niet met enige regelmaat roepen om meer bevoegdheden en minder controles op hoe ze die inzetten. Ik kan die wens wel plaatsen, maar dat betekent dus niet dat het een argument op zichzelf is om eraan toe te geven.
Dit zou geen argument zijn, als we niet in praktijk zouden zien dat bedreigen massaal voor komt (de helft van de politici wordt bedreigd!), er zelden tot nooit iemand wordt opgepakt en de bedreigers hun zin krijgen.

Een politieagent die roept om meer surveillance bij winkels heeft geen punt als je geen winkeldiefstallen ziet, maar als de helft van de winkels jaarlijks beroofd wordt heeft hij wel een punt.

Laten we het feit dat de democratie in gevaar is volgens de volksvertegenwoordigers zelf vooral niet negeren, zo lijkt me.

In de afgelopen jaren is het aantal bedreigingen verdrievoudigd: https://www.griffiers.nl/(...)ici-bedreigd-bestuur

Dit moet nu gewoon een halt toe worden geroepen. En ja, dat mag best ten koste gaan van wat anders, dat is de democratie wel waard.
  zaterdag 27 september 2025 @ 20:14:55 #180
346939 Janneke141
pi_218887183
Daar gaan we het dan niet over eens worden, vrees ik. En voor alle duidelijkheid: dat ik jouw optie afwijs, betekent nog niet dat ik het probleem niet erken.
pi_218887195
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jouw vertrouwen/optimisme in de instituties is te prijzen. Met de huidige situatie in Nederland heb je vast ook gelijk. Maar je zou er nu toch ook niet aan moeten denken dat Trump of Orban al die data van iedereen tot zijn beschikking had? Door ons coalitie stelsel is Nederland daar wel iets weerbaarder tegen, maar het afgelopen kabinet heeft de rechtstaat ook al behoorlijk onder druk gezet.
pi_218887196
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 16:41 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Wie is het volk in jouw verhaal?
De mensen die het hardst schreeuwen duh!
pi_218887206
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Opsporingsmethoden die de grens van de wet opzoeken of die overgaan zijn inderdaad niet erg ongebruikelijk….
Hadden we daar niet ooit een parlementaire enquête over?

https://nl.wikipedia.org/(...)e_opsporingsmethoden
pi_218887412
https://maurice.nl/2025/0(...)leen-nog-verder-aan/

Klusjesman doet hier net alsof GL-PvdA de meest linkse partij zou zijn :')

Triest wel dat CDA, puur omdat ze niet iedereen verrot schelden, ook linkse kiezers weet te trekken. Net als Omtzigt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218887455
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Haha, de ironie :D

Nee, iemand die zich niet voor kan stellen dat er mensen zijn die andere ervaringen hebben en andere meningen verkondigen uit hun eigen overtuiging kan ik niet zo veel mee. Als je een soort grandiose volksmennerstheorie nodig hebt om mensen die anders denken te verklaren dan heb je niet zoveel te zoeken in politieke discussies
pi_218887460
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Gewoon.. idd Dat deden de nazi's ook .. het volk ophitsen tegen bepaalde buitenlanders. Heel gewoon
En maar weer een Godwin _O-
pi_218887468
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zou geen argument zijn, als we niet in praktijk zouden zien dat bedreigen massaal voor komt (de helft van de politici wordt bedreigd!)

Nee, dit is onzin. Het woord bedreigen heeft nog steeds een betekenis.
pi_218887479
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 20:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Haha, de ironie :D

Nee, iemand die zich niet voor kan stellen dat er mensen zijn die andere ervaringen hebben en andere meningen verkondigen uit hun eigen overtuiging kan ik niet zo veel mee. Als je een soort grandiose volksmennerstheorie nodig hebt om mensen die anders denken te verklaren dan heb je niet zoveel te zoeken in politieke discussies
pi_218887491
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 september 2025 20:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Jeetje, net een oude platenspeler zo. :)
pi_218887503
quote:

[..]
MINDER MINDER MINDER! WE GAAN HET REGELEN!
pi_218887513
quote:

[..]
Die God ken ik niet... ik benoem een feit. Kennelijk wl je het verbergen
pi_218887525
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Net zoals het geen argument is om vuurwerk te verbieden alleen maar omdat de politie dat vindt. Helaas ziet de VVD dat dus anders.
  zaterdag 27 september 2025 @ 21:12:37 #193
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218887617
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 21:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Net zoals het geen argument is om vuurwerk te verbieden alleen maar omdat de politie dat vindt. Helaas ziet de VVD dat dus anders.
Toch zijn het de mensen die weten wat er op straat speelt, die moet je niet altijd maar negeren.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_218888017
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 20:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee, dit is onzin. Het woord bedreigen heeft nog steeds een betekenis.
Ja, klopt. En dus is het zeer ernstig dat het geen onzin is dat de helft van de politici bedreigd wordt.
pi_218888042
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 20:17 schreef papert het volgende:

[..]
Jouw vertrouwen/optimisme in de instituties is te prijzen. Met de huidige situatie in Nederland heb je vast ook gelijk. Maar je zou er nu toch ook niet aan moeten denken dat Trump of Orban al die data van iedereen tot zijn beschikking had? Door ons coalitie stelsel is Nederland daar wel iets weerbaarder tegen, maar het afgelopen kabinet heeft de rechtstaat ook al behoorlijk onder druk gezet.
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.

Maar goed, blijkbaar vertrouwen jullie justitie zo slecht, dat jullie liever niks doen aan een echt, reëel en groot probleem. Gelukkig ziet de meerderheid in de Kamer dat anders.
pi_218888211
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, ik vind het risico op verdere radicalisering van de samenleving en dat daardoor er nog meer bedreigingen komen, we geen eerlijke besluiten meer in volksvertegenwoordigingen krijgen en we geen burgemeesters, wethouders en volksvertegenwoordigers meer kunnen vinden groter dan het theoretische geval dat de instituties in Nederland niet meer te vertrouwen zijn. Die bedreigingen en hun gevolgen zijn al gaande, namelijk. Terwijl de instituties in Nederland gewoon nog zeer betrouwbaar zijn.

Maar goed, blijkbaar vertrouwen jullie justitie zo slecht, dat jullie liever niks doen aan een echt, reëel en groot probleem. Gelukkig ziet de meerderheid in de Kamer dat anders.
Zo sterk wilde ik hem niet stellen. En ik denk de anderen ook niet. Ik erken het probleem, en vind ook dat daar echt iets aan gedaan moet worden. Ik denk alleen dat we heel voorzichtig moeten zijn met het opgeven van privacy, en vraag me af of een database met ip-adressen met daaraan gekoppeld personen een oplossing is voor verdere radicalisering en bedreigingen. Los van of dat technisch mogelijk is, en hoe daar VPN's en mensen in het buitenland het alsnog omzeilen.

De problemen zie ik verder niet alleen online. Iemand die met een fakkel voor het huis van Kaag heeft gestaan is bijvoorbeeld erelid geworden van een regeringspartij. Ik zie op sportverenigingen en televisie menselijk openlijk racistische uitspraken doen, en mensen die daar iets over durven te zeggen (als dat al gebeurd) worden uitgelachen.
(Ownee, dat moeten we niet zeggen als jij er bij bent gevolgd door een schouderklopje en een lach is mij regelmatig overkomen)
Links zijn is bijna een scheldwoord geworden in veel sociale contexten.
Enzovoorts.
En online is het inderdaad gigantisch veel bagger, en ik kan mij er amper een voorstelling van maken hoe dat moet zijn voor mensen in de politiek. Dat kan niet anders dan verschrikkelijk zijn.
Mocht het voorstel voor dat laatste een groot deel van de oplossing zijn, ben ik er ook wel voor. Ik ben alleen momenteel niet overtuigd. En zie er wel risico's in. Maar ik lees hier mee om er iets van te leren. Dus wie weet verander ik nog van gedachten.
  zondag 28 september 2025 @ 07:52:06 #197
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218889780
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

https://nos.nl/artikel/25(...)024-bijna-gehalveerd
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218889798
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De NCTV was anders duidelijk over de rol van politici in het normaliseren.
pi_218889801
quote:
Het jaar ervoor was het verdrievoudigd: https://debalie.nl/progra(...)-bestuur-14-10-2024/

Dit is het verhaal van politici in Den Haag: https://www.trouw.nl/poli(...)g-en-thuis~b04bda1c/

En het is bijna de helft van de politici: https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-ernstiger-a4877007
https://www.ipsos-publiek(...)litici-niet-gekeerd/

Verder gaat dat van jou over politierapporten: In vijf procent van de gevallen leiden zowel incidenten tegenover politieke ambtsdragers als medewerkers tot een aangifte bij de politie. Het melden van incidenten en zeker het aangifte doen, zijn daarmee dus eerder uitzondering dan regel.

Daar is dus inderdaad ook nog werk, de aangiftebereidheid moet omhoog.

Maar goed, ik vind het onderwerp wel weer goed geweest, ik ga jullie niet overtuigen en jullie mij niet. Ik voel dat wantrouwen richting justitie en politie waar jullie weerstand op is gebaseerd gewoon totaal niet, 0%. En ik heb ook nergens willen zeggen dat er een heilige methode is. Bontenbal in zijn motie trouwens ook niet, hij verzoekt om met voorstellen te komen. Die voorstellen zullen dan altijd inhoudelijk worden bekeken en in zo'n grote zaak is er meestal ook een ronde tafel met deskundigen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 28-09-2025 08:11:28 ]
pi_218889819
quote:

[..]
quote:
Een uitgebreide studie is die van Piza en collega’s (2019)1 naar de
effecten van cameratoezicht door de overheid in de openbare ruimte. Uit deze systematische review van 76
studies blijkt dat de criminaliteit met gemiddeld dertien procent daalt in gebieden met cameratoezicht in
vergelijking met controlegebieden. Het cameratoezicht zorgt voornamelijk voor een afname van
drugsgerelateerde criminaliteit, voertuigcriminaliteit en vermogenscriminaliteit. Er zijn geen significante
effecten voor geweldscriminaliteit gevonden. Bij vijftien studies is daarnaast een diffusion of benefits
gevonden, ofwel dat het cameratoezicht ook een positief effect had op de criminaliteit in omliggende
gebieden. De grootste daling van criminaliteit vond plaats op parkeerplaatsen. Cameratoezicht op
parkeerplaatsen gaat vaak gepaard met andere interventies, zoals beter licht of de aanwezigheid van een
beveiliger. Daarnaast blijkt dat camera’s op parkeerplaatsen vaak het gebied volledig dekken en daardoor het
gebied beter in zicht is, in tegenstelling tot andere gebieden met camera’s.
Verder viel in de systematische review op dat studies die geen significante effecten lieten zien uit de
Verenigde Staten kwamen. De onderzoekers vergeleken deze studies met de Britse studies, waar wel
significante effecten waren aangetoond. Volgens de onderzoekers viel het verschil te verklaren doordat in
Groot-Brittannië vaker sprake is van het actief monitoren van het cameragebied en dat cameratoezicht vaker wordt gecombineerd met andere interventies. Beide factoren hangen volgens hen samen met een sterkere
afname van criminaliteit in het gebied.

1 Piza, E. L., Welsh, B. C., Farrington, D. P., & Thomas, A. L. (2019). CCTV surveillance for crime prevention. A 40-year systematic review
with meta-analysis. Criminology & Public Policy, 18, 135-159. NB we hebben in Nederland geen meta-studies over de effectiviteit van
cameratoezicht. In deze systematische review werden alleen onderzoeken meegenomen die minimaal uitgevoerd werden met een vooren nameting en vergelijking met een controlegebied (ofwel: onderzoeken die voldoen aan het derde niveau van de Maryland Scientific
Methods Scale). Hierbij geldt onze eerdere constatering dat zelfs met een dergelijke onderzoeksopzet het niet mogelijk blijkt om
onomstotelijk te bewijzen dat camera’s werken, of in te gaan op de vraag hoe camera’s werken. Camera’s zijn immers altijd onderdeel van
een pakket aan maatregelen, omstandigheden veranderen in de loop der tijd en meestal is er geen volledig overeenkomstig
controlegebied te vinden. De bevindingen uit het onderzoek van Piza e.a. zijn dus indicatief: de ontwikkelingen in de cameragebieden zijn
niet volledig toe te schrijven aan de inzet van het instrument cameratoezicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')