Ondertussen mogelijk wel de dienstplicht wel weer van stal. Je komt dus wel als eerste in aanmerking als kanonnenvoer, niet voor een woning.quote:Steeds meer jongeren willen emigreren: ‘Eng scenario’
Steeds meer jonge mensen willen Nederland verlaten.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de 18- tot 30-jarigen serieus nadenkt over emigratie.
Een belangrijke reden is dat er te weinig betaalbare huizen zijn.
Dinsdag waarschuwde ING dat het bouwen van nieuwe huizen volgend jaar bijna stopt.
Opiniemaker Wierd Duk maakt zich zorgen en zit bij Nieuws van de dag.
44 minuten geleden
De meeste zijn idd kinderachtige jankerts die het nooit in het buitenland zouden redden. En hier in Nederland stemmen ze op populistische lui die ons land alleen maar verder de vernieling in helpen. Gingen ze maar wegquote:Op maandag 1 september 2025 09:35 schreef knoopie het volgende:
Als ik van alle jongeren die "overwegen te emigreren", maar het vervolgens nooit doen een euro had gekregen, dan was ik nu stinkend rijk geweest. In de praktijk is het toch wel comfortabel om bij paps en mams in de buurt te blijven wonen. Het zal zo een vaart niet lopen.
Groeten vanuit het buitenland. Ik heb het nooit "overwogen", maar gewoon gedaan.
Vanuit het buitenland mag je nog steeds in Nederland stemmen hoor. In ieder geval voor de tweede kamer, zolang je de Nederlandse nationaliteit hebt. Gemeente natuurlijk iet, omdat je niet meer bij een Nederlandse gemeente ingeschreven staat.quote:Op maandag 1 september 2025 09:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
De meeste zijn idd kinderachtige jankerts die het nooit in het buitenland zouden redden. En hier in Nederland stemmen ze op populistische lui die ons land alleen maar verder de vernieling in helpen. Gingen ze maar weg
Koffertje gepakt. Met slechts 500 euro op m'n bankrekening een enkele ticket gekocht. Beste beslissing ooit.quote:Op maandag 1 september 2025 09:35 schreef knoopie het volgende:
Als ik van alle jongeren die "overwegen te emigreren", maar het vervolgens nooit doen een euro had gekregen, dan was ik nu stinkend rijk geweest. In de praktijk is het toch wel comfortabel om bij paps en mams in de buurt te blijven wonen. Het zal zo een vaart niet lopen.
Groeten vanuit het buitenland. Ik heb het nooit "overwogen", maar gewoon gedaan.
Ja? Denk je dat als wij met ons Nederlandse paspoort in een ander land ter wereld aankomen, welk land dan ook maar, dat er een pot met geld en een huurwoning voor ons klaarstaat? Dat we te eten krijgen van de staat? En geld om een fatbike te kopen? Denk je dat echt?quote:Op maandag 1 september 2025 09:46 schreef Hexagon het volgende:
Zeuren over immigranten en dan ergens anders de immigrant gaan uithangen.
Ik heb toen wel eerst een baan in het buitenland geregeld voordat ik mijn koffers pakte. Maar bij mij was de leuke baan ook vooral de reden om te emigreren en niet de situatie in Nederland (want ondanks dat het verre van perfect is, is Nederland nog steeds een van de mooiere landen om te wonen hoor).quote:Op maandag 1 september 2025 09:59 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Koffertje gepakt. Met slechts 500 euro op m'n bankrekening een enkele ticket gekocht. Beste beslissing ooit.
Als dat andere land een reden ziet ons asiel aan te bieden vanwege de mensonterende omstandigheden hier, dan zullen ze wel enige hulp bieden.quote:Op maandag 1 september 2025 10:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja? Denk je dat als wij met ons Nederlandse paspoort in een ander land ter wereld aankomen, welk land dan ook maar, dat er een pot met geld en een huurwoning voor ons klaarstaat? Dat we te eten krijgen van de staat? En geld om een fatbike te kopen? Denk je dat echt?
Vrij niemand heeft een hekel aan immigranten op zich denk ik. Wel aan mensen die hun handje komen ophouden en leven van staatsvoorzieningen.
Weinig mis met Nederland. Ben ervan overtuigd dat als je gaat emigreren omdat 'Nederland zo kut is', je van een hele koude kermis thuis gaat komen.quote:Op maandag 1 september 2025 10:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik heb toen wel eerst een baan in het buitenland geregeld voordat ik mijn koffers pakte. Maar bij mij was de leuke baan ook vooral de reden om te emigreren en niet de situatie in Nederland (want ondanks dat het verre van perfect is, is Nederland nog steeds een van de mooiere landen om te wonen hoor).
Belgiëquote:Op maandag 1 september 2025 10:21 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Is er ook een lijst met favoriete landen?
De meeste gaan naar België en Duitsland. Maar veel daarvan wonen net over de grens en blijven gewoon in Nederland werken. Dat is dus een beetje emigreren light.quote:Op maandag 1 september 2025 10:21 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Is er ook een lijst met favoriete landen?
Als je een baan bij een van de grote tech-bedrijven hebt weten te regelen dan is het voor veel jongeren best aantrekkelijk om even een paar jaartjes anderhalve ton (of meer) per jaar te verdienen.quote:Op maandag 1 september 2025 10:46 schreef Netsplitter het volgende:
Snap niet dat de US er tussen staat, maar ik ben de doelgroep dan ook niet.
Moet er niet aan denken en België mag dan laagdrempelig zijn ivm taal, de culturele verschillen zijn enorm. Singapore kan ik trouwens iedereen aanraden voor enkele jaren. Denemarken is ook goed te doen, maar geen Kopenhagen meer graag.quote:Op maandag 1 september 2025 10:46 schreef Netsplitter het volgende:
Snap niet dat de US er tussen staat, maar ik ben de doelgroep dan ook niet.
Grotendeels onvolwassen gejammer idd.quote:Op maandag 1 september 2025 11:00 schreef theunderdog het volgende:
Jongeren denken altijd na om te 'emigreren'. Dat soort 'wensen' zijn volstrekt normaal als je jong bent. Eenmaal 30+ kom je tot de conclusie dat je dat niet 'zomaar' even kan regelen en dat het hier eigenlijk ook best goed vertoeven is.
Ohnee. Vind het alles behalve 'gejammer'. Is heel gezond om zo te denken. Zeker als je jong bent.quote:Op maandag 1 september 2025 11:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Grotendeels onvolwassen gejammer idd.
Singapore is prachtig, hoge welvaart. Alleen staat wel hoog qua bevolkingsdichtheid.quote:Op maandag 1 september 2025 11:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Moet er niet aan denken en België mag dan laagdrempelig zijn ivm taal, de culturele verschillen zijn enorm. Singapore kan ik trouwens iedereen aanraden voor enkele jaren. Denemarken is ook goed te doen, maar geen Kopenhagen meer graag.
En welke landen zien die reden momenteel dan?quote:Op maandag 1 september 2025 10:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als dat andere land een reden ziet ons asiel aan te bieden vanwege de mensonterende omstandigheden hier, dan zullen ze wel enige hulp bieden.
Ik denk dat ze het in de omgeving van de Costa del Sol daar niet echt mee eens zijn.quote:Op maandag 1 september 2025 11:09 schreef TAmaru het volgende:
Er is vrijwel geen Nederlander die gaat emigreren die daar de crimineel gaat uithangen
Ik zat in Sembawang in het noorden. Daar viel het mee met de bevolkingsdichtheid en zat ook in laagbouw. Wel een hek eromheen met een guard.quote:Op maandag 1 september 2025 11:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Singapore is prachtig, hoge welvaart. Alleen staat wel hoog qua bevolkingsdichtheid.
"Weinig mis"; als dat het meest positieve is wat je over Nederland kunt verzinnen, dan ben jij blijkbaar tevreden met heel weinig.quote:Op maandag 1 september 2025 10:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Weinig mis met Nederland. Ben ervan overtuigd dat als je gaat emigreren omdat 'Nederland zo kut is', je van een hele koude kermis thuis gaat komen.
Dat is in Nederland ook niet zo. Dus wat is je punt?quote:Op maandag 1 september 2025 11:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Denk jij dat als je met je koffer in Spanje, Thailand of Australië aankomt, dat je dan naar het UWV kunt om een uitkering aan te vragen?
Niet voor een EU-burger zonder arbeidsverleden denk ik. Maar wel voor statushouders. Veel asielzoekers leven eerst bij het COA waar ze een toelage krijgen en gaan dan naar een socialehuurwoning en krijgen vervolgens een uitkering, toeslagen etc.quote:Op maandag 1 september 2025 11:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook niet zo. Dus wat is je punt?
Misschien benader ik het leven niet alsof ik in azijn ingelegd ben.quote:Op maandag 1 september 2025 11:10 schreef TAmaru het volgende:
[..]
"Weinig mis"; als dat het meest positieve is wat je over Nederland kunt verzinnen, dan ben jij blijkbaar tevreden met heel weinig.
Wat ik maar wil zeggen, is dat het leven in Nederland inderdaad wel "prima" is, maar ook niet bepaald leuk, enerverend, spannend, avontuurlijk, etc. We hebben geen bergen, weinig lekker eten, weinig open natuur, weinig ruimte, etc. Als je van werken houdt en graag op te weinig vierkante meters tv zit te kijken 's avonds met een bordje op schoot, is er inderdaad weinig mis met Nederland.quote:Op maandag 1 september 2025 11:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Misschien benader ik het leven niet alsof ik in azijn ingelegd ben.
De zuurheid spat ervan af. Ik benijd je niet.quote:Op maandag 1 september 2025 11:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik maar wil zeggen, is dat het leven in Nederland inderdaad wel "prima" is, maar ook niet bepaald leuk, enerverend, spannend, avontuurlijk, etc. We hebben geen bergen, weinig lekker eten, weinig open natuur, weinig ruimte, etc. Als je van werken houdt en graag op te weinig vierkante meters tv zit te kijken 's avonds met een bordje op schoot, is er inderdaad weinig mis met Nederland.
De meeste Nederlanders gaan niet emigreren uit gemak, angst, gewoonte ... en natuurlijk uit angst om hun recht op staatssteun te verliezen.
Geen enkel land. Daarom is je vergelijking dus nonsens.quote:Op maandag 1 september 2025 11:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En welke landen zien die reden momenteel dan?
Ik weet dat heel veel mensen Nederlanders die omwille van migratie willen emigreren uitlachen, maar het is gewoonweg geen goede vergelijking.
Tja degenen met dezelfde simpele denkwijze over immigranten als jij in zo'n land zal je ook wel als een ongewenst figuur zien.quote:Mensen willen emigreren omdat dit land inmiddels vol aan het stromen is met werkloze, belastinggeld vretende en procentueel gezien in hoge mate criminele buitenlanders.
Er is vrijwel geen Nederlander die gaat emigreren die daar de crimineel gaat uithangen, behalve iemand als Bolle Jos. En er is ook geen Nederlander die gaat emigreren om daar van uitkeringen te profiteren, omdat je daar simpelweg nergens aanspraak op maakt.
Nee, dat krijgen migranten hier ook niet tenzij ze een asielstatus hebben verkregen.quote:Denk jij dat als je met je koffer in Spanje, Thailand of Australië aankomt, dat je dan naar het UWV kunt om een uitkering aan te vragen?
Nou vraag ergens asiel aan.quote:Overigens zijn die mensonterende omstandigheden hier wel aangebroken helaas. Zware woningnood, gigantische belastingdruk...
Wat heeft men aan emigreren als men boeren faciliteert? Waardoor de werkomstandigheden slechts korte tijd niet erbarmelijk zijn.quote:Op maandag 1 september 2025 11:21 schreef TAmaru het volgende:
De meeste Nederlanders gaan niet emigreren uit gemak, angst, gewoonte ... en natuurlijk uit angst om hun recht op staatssteun te verliezen.
Al die groepjes Nederlandse immigranten die in het buitenland de binnensteden onveilig maken en vouwen nasissen inderdaad, verschrikkelijk.quote:Op maandag 1 september 2025 09:46 schreef Hexagon het volgende:
2 jaar procederen en 8 jaar wachtenquote:Op maandag 1 september 2025 11:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Niet voor een EU-burger zonder arbeidsverleden denk ik. Maar wel voor statushouders. Veel asielzoekers leven eerst bij het COA waar ze een toelage krijgen
je ging te snelquote:en gaan dan naar een socialehuurwoning en krijgen vervolgens een uitkering, toeslagen etc.
Ik heb met veel plezier 4,5 jaar in Mariakerke (Oostende) gewoond. Had helaas weinig aansluiting bij de lokale bevolking en het is daar nogal vergrijst want belgische pensionado's trekken doorgaans naar de kust. Dat had ik van te voren niet goed onderzocht.quote:
Ja ja decennia aan groen-links kabinetten hebben heel wat ellende veroorzaaktquote:Op maandag 1 september 2025 03:34 schreef Candymannetje het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)enario/76640984.html
[..]
[..]
Groen Links geeft de voorkeur aan statushouders voor nieuwbouw en in het weiland bouwen dat kan kennelijk niet meer
Op maandag 1 september 2025 03:34 schreef Candymannetje het volgende:weiland is groen hequote:meer dan de helft van de jongeren overwegen om Nederland te verlaten vanwege woonruimte en toekomst
Groen Links geeft de voorkeur aan statushouders voor nieuwbouw en in het weiland bouwen dat kan kennelijk niet meer
quote:Tweede Kamer daagt Amsterdam uit: onderzoek grootschalige woningbouw in landelijk Noord
Terwijl de gemeente Amsterdam op dit moment niet inzet op grootschalige nieuwbouwlocaties, wil politiek Den Haag dat de optie toch serieus wordt onderzocht. In de Tweede Kamer is een motie aangenomen om woningbouw in landelijk Noord te onderzoeken.
quote:Verdichting
Dat er geen nieuwbouw komt in landelijk Noord is al tijden het uitgangspunt voor opeenvolgende Amsterdamse stadsbesturen.
In de recentste Amsterdamse woningbouwstrategie wordt überhaupt niet ingezet op grote, nieuwe woningbouwlocaties, zoals vroeger IJburg of de geplande ontwikkelingen in Haven-Stad.
Het stadsbestuur van Amsterdam zet in op verdichting: woningbouw in bestaande wijken of bedrijventerreinen.
Eind november herhaalde toenmalig woningbouwwethouder Reinier van Dantzig nog maar eens dat in de weilanden van Amsterdam niet zal worden gebouwd
Dat maakt het opvallend dat D66, dat in Amsterdam met PvdA en GroenLinks in het college zit, landelijk voor de motie heeft gestemd.
Ja, die huizen raak je wel kwijt, die zinken weg in het moeras wat die omgeving is. Ik zou meer heil zien in juist wat 'groen' behouden rond de stad. Bouw maar wat bij in satellietsteden. Eneh, het stikstof probleem los je op door en aantal boeren uit te kopen, heb je gelijk grond voor wonen en recreatie. maar ja, dat idee zal wel weer te links zijn.quote:Op maandag 1 september 2025 20:12 schreef michaelmoore het volgende:
Aamsterdam Noord kan makkelijk 50.000 woningen kwijt
nooit van heien gehoord ??quote:Op maandag 1 september 2025 20:22 schreef 215 het volgende:
[..]
Ja, die huizen raak je wel kwijt,
die zinken weg in het moeras wat die omgeving is. Ik zou meer heil zien in juist wat 'groen' behouden rond de stad.
Bouw maar wat bij in satellietsteden.
Eneh, het stikstof probleem los je op door en aantal boeren uit te kopen en te gaan bouwen , heb je gelijk grond voor wonen en recreatie.
Voedsel? We zijn een van de grootste exporteurs van voedsel
Ja, maar als je alle wegen ook op palen moet bouwen wordt het best wel een kostbaar wijkje. Ben je daar wel eens geweest?quote:Op maandag 1 september 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nooit van heien gehoord ??
heien is verplicht
Heel Leidsche Rijn is onderheid, dat staat in het bouw besluit
Ik denk niet dat deze jongeren PVV'ers zijn.quote:Op maandag 1 september 2025 09:46 schreef Hexagon het volgende:
wegen zijn niet op palen , wat is dat nu voor onzin , spoorwegen ook nietquote:Op maandag 1 september 2025 20:30 schreef 215 het volgende:
[..]
Ja, maar als je alle wegen ook op palen moet bouwen wordt het best wel een kostbaar wijkje.
Heb je er wel eens rondgereden? Er kan geen vrachtwagen met goed fatsoen rijden..quote:Op maandag 1 september 2025 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wegen zijn niet op palen , wat is dat nu voor onzin , spoorwegen ook niet
in Almere daar rijd men ook rond, Lelystad ook en in Leidsche rijn ook, Polder Rijnenburg bij Utrecht daar komen ook wegen en een sneltram, in de Gnephoek polder ookquote:Op maandag 1 september 2025 20:31 schreef 215 het volgende:
[..]
Heb je er wel eens rondgereden? Er kan geen vrachtwagen met goed fatsoen rijden..
quote:Almere Duin:
Een relatief nieuwe, veelzijdige wijk met veel ruimte, natuur, een focus op rust en een verbinding met het water, ideaal voor liefhebbers van fietsen en watersport.
zelf op eten bedoel je ?quote:Op maandag 1 september 2025 20:22 schreef 215 het volgende:
[..]. Eneh, het stikstof probleem los je op door en aantal boeren uit te kopen, heb je gelijk grond voor wonen en recreatie.
We zijn een van de grootste exporteurs van voedsel maar ons eten komt vooral uit het buitenland.
Dat is altijd zo in weilanden, , daar kun je wel met een tractor rijdenquote:Op maandag 1 september 2025 20:31 schreef 215 het volgende:
[..]
Heb je er wel eens rondgereden? Er kan geen vrachtwagen met goed fatsoen rijden..
Maar wel je suf werken...quote:Op maandag 1 september 2025 11:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Singapore is prachtig, hoge welvaart. Alleen staat wel hoog qua bevolkingsdichtheid.
Ja? Wonen daar veel NLse jongeren?quote:Op maandag 1 september 2025 11:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het in de omgeving van de Costa del Sol daar niet echt mee eens zijn.
Work/life balance bestaat niet.quote:Op maandag 1 september 2025 11:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We hebben alleen nog even personeel nodig om het beleid uit te voeren. We hadden al te weinig personeel om het huidige beleid uit te voeren. En dankzij Faber hebben we nu nog minder mankracht om dat werk te doen!quote:Op maandag 1 september 2025 20:04 schreef 215 het volgende:
[..]
In Ter Apel bijvoorbeeld. Of wil je er ook doucheruimtes bijbouwen?
[..]
ff google gebruiken: De wettelijke beslistermijn voor de asielprocedure is in Nederland verlengd naar 15 maanden, met een mogelijke verlenging van nog eens 3 maanden, vanwege het grote aantal aanvragen.
[..]
Een van de grootste problemen bij asielzoekers is dat ze gedurende de procedure niet mogen werken.
[..]
Dus eigenlijk wordt het een stuk prettiger voor asielzoekers als je jou voorstellen verwezenlijken. Goed plan dus waar in ieder geval asielzoeker niet op tegen zullen zijn.
goed dat we AI krijgen dan om onze kwaaltjes professioneel te analyserenquote:Op dinsdag 2 september 2025 11:42 schreef knoopie het volgende:
[..]
We hebben alleen nog even personeel nodig om het beleid uit te voeren. We hadden al te weinig personeel om het huidige beleid uit te voeren. En dankzij Faber hebben we nu nog minder mankracht om dat werk te doen!![]()
Gelukkig was Faber niet verantwoordelijk voor gezondheidszorg, anders was ze op ziekenhuizen gaan bezuinigen om te zorgen dat er minder mensen ziek worden...
Behalve jongeren emigreren natuurlijk ook ouderen en ik denk dat zij mogelijk andere voorkeuren hebben waaraan een land zou moeten voldoen. Het hebben/krijgen bijv van werk is geen voorwaarde voor pensionados en ouderen die hun schaapjes al op het droge hebben en vervroegd niet langer van een inkomen uit werk afhankelijk zijn.quote:Steeds meer mensen willen weg uit Nederland. Maar wat me opvalt, is dat veel mensen niet precies weten waarheen — en daar gaat het vaak mis.
quote:Nederland zakt naar historisch lage plek op ranglijst gelukkigste landen
In het nieuwste World Happiness Report, dat vandaag verscheen, krijgt de levenskwaliteit in Nederland een rapportcijfer van 7,1. Hoewel dit nog steeds hoog is, betekent het een daling ten opzichte van vorig jaar, toen Nederland nog de vijfde plek bezette.
De top 10 van 2026: Scandinavië heerst, Costa Rica verrast
De koppositie wordt voor het negende jaar op rij ingenomen door Finland. De Scandinavische hegemonie blijft indrukwekkend, met IJsland en Denemarken op de tweede en derde plek. De grootste verrassing van dit jaar is echter Costa Rica, dat een enorme sprong maakt van plek 23 naar de vierde positie.
De huidige top 10 van gelukkigste landen:
1.Finland
2.IJsland
3.Denemarken
4.Costa Rica
5.Zweden
6.Noorwegen
7.Nederland
8.Israël
9.Luxemburg
10.Zwitserland
In mijn geval speelt het feit in het buitenland familie te hebben een belangrijke rol. Ik wil graag en rustige oude dag beleven en zie Costa Rica waar ik familie heb als een back-up, mocht de situatie hier uit de hand gaan lopen. Ze hebben goede gezondheidszorg en kennen ook een soort van WW, de bijstand bestaat er niet. Men zet vooral in op hulp tot zelfredzaamheid door educatie, voedselhulp, beschikbaar maken van goedkope eenvoudige huisvesting.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:
Vaak willen ze weg uit Nederland. Punt. En dat is dan de enige motivatie als ze ergens belanden.
quote:AI Overview
Costa Rica's social welfare system is a robust, mature, and centralized model focused on universal health coverage, education, and poverty reduction, largely funded by payroll taxes and public funds. Key institutions include the Caja Costarricense de Seguro Social (CCSS) for health and pensions, and IMAS (Instituto Mixto de Ayuda Social) for targeted poverty programs.
Key features of social welfare in Costa Rica include:
Universal Health Coverage (CCSS): Often called "La Caja," it provides universal health insurance for residents, featuring a strong primary health care system.
Pensions and Social Insurance: A multi-tiered system combining a contributory public pension with a mandatory individual savings program. Recent reforms have tightened qualifications to ensure sustainability.
Poverty Reduction and Assistance (IMAS): Provides cash transfers, housing assistance, and food aid.
Key Social Programs:
Puente al Desarrollo: A bridge-to-development strategy targeting families in extreme poverty through integrated social services.
Red de Cuido: A national care network that supports elderly and disabled individuals with daycare, shelter, and care services.
Avancemos Program: A conditional cash transfer program designed to keep children and youth from low-income families in the education system.
Education and Safety Net: Education is free and compulsory, supported by roughly 25% of the national budget. The system also provides for child welfare through PANI (National Board of Children's Welfare).
The system faces ongoing challenges, including a rapidly aging population, financial pressures on the pension system, and persistent structural poverty hovering around 20-22%.
Hear hear en idem dito. Groeten vanuit het buitenland.quote:Op maandag 1 september 2025 09:35 schreef knoopie het volgende:
De hoge belastingen zijn geen probleem als je daar ook daadwerkelijk veel voor terugziet. Echter de burger gaat er steeds minder voor terugzien. Instortende kades en falende infrastuctuur vanwege het langdurige uitstel van onderhoud gaan nu stevig hun tol eisen. Daarnaast de voor velen nu onbetaalbare huisvesting die gezinsvorming ondertussen ernstig belemmert.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:21 schreef Lyrebird het volgende:
Prima. Dat wil niet zeggen dat het automatisch beter is in het buitenland, daar ben ik na op vier continenten gewoond te hebben ook wel achter gekomen.
Nederland is helemaal geen slecht land, het is behoorlijk netjes aangeharkt, maar richt zich wel heel erg op de grauwe middelmaat, met een zesjescultuur en doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.
Dat achterlijke vandalisme, horkerigheid. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Je gaat geen oorlog winnen met Nederlanders. Belastingen zijn te hoog en je leeft op elkaar's lip.
Ik ken er ook een paar, ondertussen 20 jaar later zitten ze nog steeds in NL.quote:Op maandag 1 september 2025 09:35 schreef knoopie het volgende:
Zoveel mogelijk talent jatten uit het buitenland; dat geldt trouwens ook voor sporters. Landen die dat niet kunnen betalen blijven berooid achter met alleen domme en slome mensen. En dan verbaasd zijn dat die ook naar Europa willen komen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 23:12 schreef Lyrebird het volgende:
Wat je trouwens steeds meer zult zien, is dat landen het aantrekkelijker gaan maken voor hoger opgeleiden om zich te vestigen in een ander land. Nederland heeft bijvoorbeeld een fiscale regeling voor expats.
Oud-collega's van me uit Japan zijn allerlei MOUs (memorandum of understandings) af aan het sluiten met buitenlandse universiteiten, om maar zo veel mogelijk MSc en PhD studenten binnen te harken. Daar zijn ze langzamerhand wanhopig aan het worden, omdat het land enorm vergrijst en er niet genoeg ingenieurs zijn om R&D centra te bemannen. Nederland kent iets soortgelijks met Marie Curie fellowships, maar ik voorspel dat er binnenkort keiharde deals worden gemaakt om jonge ingenieurs te werven.
Hoezo talent jatten?quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk talent jatten uit het buitenland; dat geldt trouwens ook voor sporters. Landen die dat niet kunnen betalen blijven berooid achter met alleen domme en slome mensen. En dan verbaasd zijn dat die ook naar Europa willen komen.
quote:Ondernemers zien ondernemingsklimaat niet verbeteren
17 MRT, 2026
Volgens de peiling vindt opnieuw een ruime meerderheid (76%) van de ondernemers dat het ondernemingsklimaat de afgelopen vijf jaar is verslechterd. Nog niet 1 op de 7 is positief over het ondernemingsklimaat in ons land. 'Deze scores gelden als het vertrekpunt voor het nieuwe kabinet, dat verbetering van het ondernemingsklimaat in elk geval hoog op de agenda heeft staan', aldus de ondernemersorganisaties.
Stoppen en vertrekken
Zij waarschuwen voor het risico dat de negatieve sentimenten onder ondernemers structureel worden en gaan doorwerken in economische beslissingen. Bijna 1 op de 3 ondernemers geeft inmiddels aan niet meer in Nederland te gaan investeren. In de peiling van maart 2023 was dat nog 18 procent. Ook overwegen steeds meer bedrijven om (deels) uit Nederland te vertrekken: bijna 1 op 5, tegen 13 procent in 2023. De meeste ondernemers zien nog altijd toekomst voor hun bedrijf in eigen land, maar die meerderheid is wel geslonken van 68 procent in 2023 tot 57 procent nu. Een op de 6 bedrijven overweegt te stoppen, drie jaar geleden was dat nog 1 op de 10.
Ondernemers geven massaal (91 procent) aan dat politieke besluiten van invloed zijn op hun bedrijfsmatige keuzes. Tegelijk vindt slechts 7 procent dat politiek en bestuur oog hebben voor hun belangen en is 3 procent tevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit daarvan.
De asielzoekers zitten er warmpjes bij zullen we maar zeggen. Dat hele circus kost ons inmiddels 25 miljard per jaar. En je krijgt er onveiligheid, islam en woningnood voor terug.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De hoge belastingen zijn geen probleem als je daar ook daadwerkelijk veel voor terugziet. Echter de burger gaat er steeds minder voor terugzien. Instortende kades en falende infrastuctuur vanwege het langdurige uitstel van onderhoud gaan nu stevig hun tol eisen. Daarnaast de voor velen nu onbetaalbare huisvesting die gezinsvorming ondertussen ernstig belemmert.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 25 maart 2026 09:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik begin er ook steeds meer aan te denken. Als ik zie hoe het 25 jaar geleden was en hoe het nu is word ik er niet vrolijk van.
En ik zie bij de politiek alleen maar onwil en onkunde. Ik had me al voorgenomen na mijn pensionering mijn oude dag elders te slijten maar ik denk steeds vaker dat ik er al veel eerder de brui aangeef. (Als mijn dochter op eigen benen staat).
quote:Nederlanders bezoeken dit weekend massaal de Emigratiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Ruim 16.000 bezoekers kwamen naar de beurs om zich te oriënteren op emigratie of de aanschaf van een tweede woning in het buitenland.
Dat aantal ligt aanzienlijk hoger dan vorig jaar, toen ongeveer 13.000 mensen de beurs bezochten. Volgens Beursmanager Sterre van de Kerkhof is de groei mede te verklaren door de huidige hoge woningprijzen in Nederland, waardoor steeds meer mensen hun blik op het buitenland richten. Toch zijn er ook andere redenen waarom mensen ons land willen verlaten.
Tja, wat verwacht je. Je betaalt een godsvermogen aan belasting, er zijn geen huizen, als je een huis hebt is het nog maar de vraag of er stroom is, heb je stroom is het niet te betalen. Iedere week 1000 nieuwe meeeters op de stoep. Ondertussen krijg je dit:quote:
Nooit geweten dat er geen Nederlandse jongeren zijn die tegen het huizenprobleem aanlopenquote:Op maandag 1 september 2025 05:49 schreef onlogisch het volgende:
De jongeren, daar zijn ze weer
[ afbeelding ]
Misschien stoppen met alle moderne problemen die veroorzaakt zijn door het (hyper)kapitalisme te wijten aan de Syriër op de hoek?quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
En als je er wat van zegt ben je een populistische racist.
Oude post maar ik wilde toch even reaguren.quote:Op maandag 1 september 2025 11:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik maar wil zeggen, is dat het leven in Nederland inderdaad wel "prima" is, maar ook niet bepaald leuk, enerverend, spannend, avontuurlijk, etc. We hebben geen bergen, weinig lekker eten, weinig open natuur, weinig ruimte, etc. Als je van werken houdt en graag op te weinig vierkante meters tv zit te kijken 's avonds met een bordje op schoot, is er inderdaad weinig mis met Nederland.
Dit is júist waarom ik ga emigreren. Ik zoek complete rust en stilte. Dat is hier onmogelijk, zeker in het 'festivalseizoen'.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:46 schreef Pajanus het volgende:
In Nederland is vrijwel alles makkelijk en snel te bereiken (ok ik praat echt wel over de randstad dan) en is er enorm veel te beleven.
Onmogelijk? echt niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:56 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dit is júist waarom ik ga emigreren. Ik zoek complete rust en stilte. Dat is hier onmogelijk, zeker in het 'festivalseizoen'.
Ik woon in het zuiden. En hier is het bijna elk weekend wel raak met gedreun vanuit de verte.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:29 schreef Pajanus het volgende:
in het nooorden, zuuiiiiden, oooooosten.
Mensen die plezier hebben, moet je inderdaad niet willen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:34 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik woon in het zuiden. En hier is het bijna elk weekend wel raak met gedreun vanuit de verte.
Wás er maar geen fuck te doen.
Wil jij stoppen met dit soort totaal achterhaalde jaren 70 prietpraat?quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:45 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Misschien stoppen met alle moderne problemen die veroorzaakt zijn door het (hyper)kapitalisme te wijten aan de Syriër op de hoek?
Als je de vruchten plakt van het kapitalisme, vanwaar die boosheid?quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wil jij stoppen met dit soort totaal achterhaalde jaren 70 prietpraat?
Want elders is het veeeeeel beter.quote:Op woensdag 25 maart 2026 11:12 schreef Telefoonvork het volgende:
Dat had ik nou echt niet verwacht met:
• Het huizentekort hier, waardoor zoon- en dochterlief geen eigen huis kunnen vinden;
• De zorg is volledig uitgekleed;
• De achteruitgang van het onderwijs;
• Er gaat haast geen dag voorbij, of er wordt wel een jonge vrouw ergens verkracht DOOR EEN IMMIGRANT, waar dan niks tegen gedaan wordt;
• Nederland doet structureel zijn uiterste best om ondernnemers het leven zuur te maken.
Waarom zou je als jongere in Nederland willen blijven met een overheid die vooruitgang HAAT.
Omdat linkse ambtenaren zoals jij mijn zuurverdiende geld uitgeven aan steeds meer waanzin en hobbyprojecten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:53 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Als je de vruchten plakt van het kapitalisme, vanwaar die boosheid?
Zelfde mensen die klagen over "werkende armen" of mensen die kampen met de hoge benzine of gas prijzen.
Als je geen huis hebt is simpelweg het hebben van een eenvoudige woning inderdaad al veel beter dan op een zolderkamer bij je bejaarde ouders.quote:
Ahhh het is de schuld van de linkse ambtenaren dat rechts VVD beleid steeds meer kost.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Omdat linkse ambtenaren zoals jij mijn zuurverdiende geld uitgeven aan steeds meer waanzin en hobbyprojecten.
Een overheid kan de effecten van (hyper)kapitalisme tegen gaan door keuzes te maken. Juist de middenstand en middelgrote bedrijven stimuleren en multinationals het erg lastig maken voet aan wal te krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:45 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Misschien stoppen met alle moderne problemen die veroorzaakt zijn door het (hyper)kapitalisme te wijten aan de Syriër op de hoek?
He bah dat is links.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een overheid kan de effecten van (hyper)kapitalisme tegen gaan door keuzes te maken. Juist de middenstand en middelgrote bedrijven stimuleren en multinationals het erg lastig maken voet aan wal te krijgen.
De vvd voert geen rechts beleid.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ahhh het is de schuld van de linkse ambtenaren dat rechts VVD beleid steeds meer kost.
De opgeblazen woningmarkt dmv de verhuurdersheffing, NAVO 5% norm en het privatiseren van de zorg is de schuld van links!
Ik denk dat er sowieso geen oplossingen gaan komen in een debat met iemand die nog in de ontkenningsfase zit.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
He bah dat is links.
Jij denkt dat oplossingen gaan gebeuren in een debat dat vervuild wordt met oneliners als "links", "asielzoekers" of "moslims"?
Dus men moet maar mensen willen, die door het hebben van plezier, het plezier van de omwonenden bederven?quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Mensen die plezier hebben, moet je inderdaad niet willen.
Tjahhh dan zijn wij uitgediscusieerd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De vvd voert geen rechts beleid.
Die paar keer in het jaar dat er ergens een festivalletje in de buurt is kan je je daar heel druk om maken of denken: ach, ik ben vroeger ook jong geweestquote:Op woensdag 25 maart 2026 12:58 schreef torentje het volgende:
[..]
Dus men moet maar mensen willen, die door het hebben van plezier, het plezier van de omwonenden bederven?
Blijf lekker dromen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 11:17 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Zo het er nu naar uit gaat zien voor de jongeren inderdaad.
En dan kom je elders waar wel een woning is maar zijn de sociale voorziening stukken minder.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als je geen huis hebt is simpelweg het hebben van een eenvoudige woning inderdaad al veel beter dan op een zolderkamer bij je bejaarde ouders.
Met alle respect, maar...je klinkt als een van die zure neo-kolonisten die ik wel eens ontmoet heb op een terrasje aan de Costa del Sol. Samengeclusterd met andere Nederlanders op een terrasje met hun Heineken biertje, zich terdege bewust van het feit dat ze massaal de lokale bevolking de huizen uitprijzen vanwege hun royale pensioenregeling..en dan nòg kankeren over 'die buut'nlanders.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Omdat linkse ambtenaren zoals jij mijn zuurverdiende geld uitgeven aan steeds meer waanzin en hobbyprojecten.
Probeer je nu even de hele wereld buiten Nederland te generaliseren?quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:46 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Oude post maar ik wilde toch even reaguren.
Mij valt het juist op dat er in het buitenland relatief weinig te doen valt of erg verspreid over afstand.. Clubs, restaurant, dorpscentra, de grote afstand tussen dingen.
In Nederland is vrijwel alles makkelijk en snel te bereiken (ok ik praat echt wel over de randstad dan) en is er enorm veel te beleven.
Bergen hebben we niet nee, gelukkig verdienen we dan weer erg goed in NL en kunnen we met dat geld op vakantie naar de bergen.
Als je op je werk uit het raam kijkt heb je ook weinig aan die dingen hoor.
Ik ben vroeger ook jong geweest, maar heb nog nooit meegedaan met activiteiten die het woongenot van omwonenden deed bederven.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Die paar keer in het jaar dat er ergens een festivalletje in de buurt is kan je je daar heel druk om maken of denken: ach, ik ben vroeger ook jong geweest![]()
Het ligt volledig bij jezelf als je extreem zuur in het leven wil staan.
Wacht maar, ook jij zult uiteindelijk voor den tribunalen komen!quote:
""Sorry, Nederland. Misschien had ik dit niet moeten doen."quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:44 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Wacht maar, ook jij zult uiteindelijk voor den tribunalen komen!
Zegt de man die energie transitie onzin vindt. Hypocriet vind je niet?quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat er sowieso geen oplossingen gaan komen in een debat met iemand die nog in de ontkenningsfase zit.
Ik vind de energietransitie helemaal geen onzin. Ik vind hoe het wordt uitgevoerd buitengewoon knullig, schadelijk en amateuristisch.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:08 schreef 215 het volgende:
[..]
Zegt de man die energie transitie onzin vindt. Hypocriet vind je niet?
Ok Henk.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:21 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Met alle respect, maar...je klinkt als een van die zure neo-kolonisten die ik wel eens ontmoet heb op een terrasje aan de Costa del Sol. Samengeclusterd met andere Nederlanders op een terrasje met hun Heineken biertje, zich terdege bewust van het feit dat ze massaal de lokale bevolking de huizen uitprijzen vanwege hun royale pensioenregeling..en dan nòg kankeren over 'die buut'nlanders.
Ik heb mezelf maar aangeleerd om met een grote boog om ze heen te lopen.
Met het geld wat ik dan overhoud kan ik mij prima particulier bijverzekeren en dan is de eventuele uitkering nog hoger ook.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:04 schreef HSG het volgende:
[..]
Blijf lekker dromen.
[..]
En dan kom je elders waar wel een woning is maar zijn de sociale voorziening stukken minder.
Wat deed jij daar dan?quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:21 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Met alle respect, maar...je klinkt als een van die zure neo-kolonisten die ik wel eens ontmoet heb op een terrasje aan de Costa del Sol. Samengeclusterd met andere Nederlanders op een terrasje met hun Heineken biertje, zich terdege bewust van het feit dat ze massaal de lokale bevolking de huizen uitprijzen vanwege hun royale pensioenregeling..en dan nòg kankeren over 'die buut'nlanders.
Ik heb mezelf maar aangeleerd om met een grote boog om ze heen te lopen.
Dit. Ideologisch en ver verwijderd van een visie met concrete maatregelen om daar naartoe te werken die echt werken en duurzaam zijn. Een beetje zoals het asielbeleid.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik vind de energietransitie helemaal geen onzin. Ik vind hoe het wordt uitgevoerd buitengewoon knullig, schadelijk en amateuristisch.
Ik denk dat jij met je hoofd te diep in het extreemlinkse konijnenhol hebt gezeten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:00 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Tjahhh dan zijn wij uitgediscusieerd.
Als je wilt ontkennen dat de rijken rijker zijn geworden en de armen armer dmv VVD beleid. En de multinationals nog steeds en sinds de VVD hun brievenbusfirma's op de Zuidas hebben waarvan de helft meer van de Fortune 500 bedrijven...
Precies. Met alle seinen op rood op de afgrond afrijden omdat je zo diep vastgebeten zit in je ideologie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit. Ideologisch en ver verwijderd van een visie met concrete maatregelen om daar naartoe te werken die echt werken en duurzaam zijn. Een beetje zoals het asielbeleid.
Werkbezoekje. Moet soms ook gebeuren he.quote:
Het zijn gewoon verifieerbare feiten hoor.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat jij met je hoofd te diep in het extreemlinkse konijnenhol hebt gezeten.
Dit is regelrechte activistische kletspraat wat je regelrecht hebt opgediept uit de Bij1 communicatiekanalen. Het is gewoon treurig als je zo misleid bent.
Nee, het is onzin.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:00 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het zijn gewoon verifieerbare feiten hoor.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat jij met je hoofd te diep in het extreemlinkse konijnenhol hebt gezeten.
Dit is regelrechte activistische kletspraat wat je regelrecht hebt opgediept uit de Bij1 communicatiekanalen. Het is gewoon treurig als je zo misleid bent.
https://itep.org/offshoreshellgames2017/quote:The most popular tax haven among the Fortune 500 is the Netherlands, with more than half of the Fortune 500 reporting at least one subsidiary there.
Ja? En wat toont dit aan volgens jou? Dit is beleid van het ministerie van Financiën toch, meneer ambtenaar?quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:04 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
[..]
https://itep.org/offshoreshellgames2017/
Het klinkt alsof jij in Cairo woont.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:46 schreef UitStraling het volgende:
Nederland was ooit prachtig nochtans, puur, heroïsch, hardwerkend, cordiaal, rauw, progressief en soms zorgzaam.
Nu lijkt het meer en meer op Cairo op een druilerige dinsdagavond terwijl het riool hapert.
Als kansloze pauper ga je het inderdaad nergens beter krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:17 schreef bianconeri het volgende:
Wat een hoop onzin allemaal weer.
Vooral van mensen die helemaal geen flauw benul van het buitenland weten en hoe goed alles in Nederland is.
Vooral jongeren. Alsof die ook maar iets snappen van de wereld en van hoe het in Nederland gaat![]()
Nederland kent uitdagingen, maar totaal geen problemen. Financieel ga je het ook helemaal nergens beter krijgen dan in NL.
Daarnaast zijn er vele landen die zich richting op de pensionados en nog belangrijker de kapitaalkrachtigen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 23:12 schreef Lyrebird het volgende:
Wat je trouwens steeds meer zult zien, is dat landen het aantrekkelijker gaan maken voor hoger opgeleiden om zich te vestigen in een ander land. Nederland heeft bijvoorbeeld een fiscale regeling voor expats.
Oud-collega's van me uit Japan zijn allerlei MOUs (memorandum of understandings) af aan het sluiten met buitenlandse universiteiten, om maar zo veel mogelijk MSc en PhD studenten binnen te harken. Daar zijn ze langzamerhand wanhopig aan het worden, omdat het land enorm vergrijst en er niet genoeg ingenieurs zijn om R&D centra te bemannen. Nederland kent iets soortgelijks met Marie Curie fellowships, maar ik voorspel dat er binnenkort keiharde deals worden gemaakt om jonge ingenieurs te werven.
Yep, o.a. Costa Rica, waar ik mijn oudere dagen hoop door te maken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daarnaast zijn er vele landen die zich richting op de pensionados en nog belangrijker de kapitaalkrachtigen.
Costa Rica is wel qua klimaat erg vochtig. Ik kom er wel regelmatig voor vakantie, vanuit Mexico is het zeer goed te doen. Ik zou wel opschieten, de financiële eisen zijn stijgende en liggen al vaak boven de 4000 euro / maand of een aanzienlijk kapitaal.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, o.a. Costa Rica, waar ik mijn oudere dagen hoop door te maken.
De snelheid waarmee Nederland door het putje gaat in meerdere opzichten verbaast zelf mij, terwijl ik trendvolger ben. Soms raken ontwikkelingen in een flinke stroomversnelling en ik vemoed dat we er nu midden in zitten
Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken. Ik dacht dat je daar al met een pensioen van 1500 euro per maand welkom bent.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De snelheid waarmee Nederland door het putje gaat in meerdere opzichten verbaast zelfs mij, terwijl ik trendvolger ben. Soms raken ontwikkelingen in een flinke stroomversnelling en ik vrees dat we er nu midden in zitten
Je kunt ook op je kanis gaan in Nederland, want er zijn vangnetten genoeg. En als je werk hebt, ben je hier goed beschermd tegen ontslag.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:17 schreef bianconeri het volgende:
Wat een hoop onzin allemaal weer.
Vooral van mensen die helemaal geen flauw benul van het buitenland weten en hoe goed alles in Nederland is.
Vooral jongeren. Alsof die ook maar iets snappen van de wereld en van hoe het in Nederland gaat![]()
Nederland kent uitdagingen, maar totaal geen problemen. Financieel ga je het ook helemaal nergens beter krijgen dan in NL.
Dat is vooral aan de kusten, Het is eigenlijk een soort heuvelachtige hoogvlakte. Op de hoogvlakten is het droger en de temperatuur is er lager. Aan de kust is het vochtig en tropisch, circa 30 graden. Op de hoogvlakten in het binnenland doorgaans circa 25 graden. Er is ook een periode dat het er heel weinig regent op de hoogvlakten, dat is meestal van december tot eind maart. Dat is de Costaricaanse 'zomer' periode. De tijd dat amerikanen en canadezen er graag 'overwinteren'.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Costa Rica is wel qua klimaat erg vochtig. Ik kom er wel regelmatig voor vakantie, vanuit Mexico is het zeer goed te doen.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken. Ik dacht dat je daar al met een pensioen van 1500 euro per maand welkom bent.
Om in aanmerking te komen voor het Pensionado Programma (pensioenvisum) in Costa Rica, moeten aanvragers voldoen aan specifieke financiële en administratieve eisen. Dit programma biedt een pad naar tijdelijke verblijfsvergunningen voor gepensioneerden.
Hier zijn de belangrijkste voorwaarden:
1. Financiële Eisen
Levenslang pensioen: U moet een stabiel, levenslang pensioen of lijfrente kunnen aantonen van minimaal $1.000 USD per maand voor één aanvrager.
Echtpaar: Als een echtpaar samen aanvraagt, is één pensioen van $1.000 USD voldoende om beiden onder te brengen in het programma.
Herkomst: Het pensioen moet afkomstig zijn van een sociale zekerheidsinstelling (zoals SVB/ABP), een particuliere werkgever of een levenslange lijfrente.
2. Benodigde Documentatie
Alle officiële documenten uit het thuisland moeten zijn voorzien van een apostille en officieel vertaald zijn in het Spaans.
Geboorteakte: Recent afgegeven.
Bewijs van levenslang pensioen: Een officiële brief van de pensioeninstantie die het maandbedrag bevestigt.
Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG): Een recente "Police Clearance Report" of VOG uit het land van herkomst of de plaats waar u de afgelopen jaren hebt gewoond.
Paspoort: Een geldig paspoort en een kopie van de inreisstempel in Costa Rica.
3. Verplichte Verzekeringen & Kosten
CCSS (Caja) Bijdrage: Na goedkeuring moet u zich inschrijven bij de Costa Ricaanse sociale zekerheid (La Caja). De kosten hiervoor bedragen doorgaans 10% tot 17% van uw gerapporteerde pensioenbedrag.
Vertaal- en legalisatiekosten: Kosten voor het vertalen van documenten en het apostilleren.
4. Vernieuwing en Overige Punten
Geldigheid: De eerste verblijfskaart is vaak 2 jaar geldig, waarna deze verlengd kan worden.
Investeringen: Als pensionado mag u niet werken als werknemer in loondienst, maar u mag wel investeren en een eigen bedrijf starten.
Verblijf: U moet minimaal 6 maanden per jaar (183 dagen) in Costa Rica verblijven om de status te behouden.
Heinen zit er nu voor de tweede keer. Eerst als D66'er blijkbaar?quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja? En wat toont dit aan volgens jou? Dit is beleid van het ministerie van Financiën toch, meneer ambtenaar?
Welke partijen zaten daar ? Vanaf 2000:
- VVD
- VVD
- VVD
- PvdA
- CDA
- PvDA
- CDA
- D66
- D66
- D66
- VVD
Ja hoor. Duidelijk zuiver VVD beleid.
Je wil iets aantonen maar het lukt niet echt he?
Het klopt dat er veel op weinig afstand is in Nederland, maar wat er is, vind ik allemaal niet enerverend. Ik vind Nederland geen spannend land. Zeker als je van de natuur houdt, is Nederland geen ideaal land, omdat Nederland heel kleinschalig en dichtbevolkt is. Telkens als ik een tijd niet in Nederland ben geweest, valt mij op hoe klein alles is, hoe weinig ruimte er is en hoe dichtbevolkt het is. Er zijn meer landen in Europa met een vergelijkbare grootte als Nederland en wij zijn veruit het dichtstbevolkt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:46 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Oude post maar ik wilde toch even reaguren.
Mij valt het juist op dat er in het buitenland relatief weinig te doen valt of erg verspreid over afstand.. Clubs, restaurant, dorpscentra, de grote afstand tussen dingen.
Bergen hebben we niet nee, gelukkig verdienen we dan weer erg goed in NL en kunnen we met dat geld op vakantie naar de bergen.
Als je op je werk uit het raam kijkt heb je ook weinig aan die dingen hoor.
Dat zal echt verschillen per provincie. Ik heb hier meerdere natuurgebieden vlakbij, maar woon wel in een rijtjeshuis in de 5e stad van Nederland. Ik ervaar echter die krapte niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het klopt dat er veel op weinig afstand is in Nederland, maar wat er is, vind ik allemaal niet enerverend. Ik vind Nederland geen spannend land. Zeker als je van de natuur houdt, is Nederland geen ideaal land, omdat Nederland heel kleinschalig en dichtbevolkt is. Telkens als ik een tijd niet in Nederland ben geweest, valt mij op hoe klein alles is, hoe weinig ruimte er is en hoe dichtbevolkt het is. Er zijn meer landen in Europa met een vergelijkbare grootte als Nederland en wij zijn veruit het dichtstbevolkt.
Het is meer daar waar het krap is, het ook heel erg krap is. Alles is geconcentreerd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:49 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat zal echt verschillen per provincie. Ik heb hier meerdere natuurgebieden vlakbij, maar woon wel in een rijtjeshuis in de 5e stad van Nederland. Ik ervaar echter die krapte niet.
Ik wil gewoon een huis met een grote tuin, parkeerplaats op eigen terrein, drie of vier slaapkamers, dat niet direct grenst aan een ander huis. Anders voel ik me al snel onprettig. In Nederland is dat gewoon alleen mogelijk als je miljonair bent of misschien als je heel veel geluk hebt en in een kleinere stad of dunner bevolkte provincie gaat wonen. Friesland of Groningen of misschien Brabant.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:49 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat zal echt verschillen per provincie. Ik heb hier meerdere natuurgebieden vlakbij, maar woon wel in een rijtjeshuis in de 5e stad van Nederland. Ik ervaar echter die krapte niet.
Ja, klopt, ongeveer hetzelfde klimaat als hier, echter, de steden in de hoogvlakte zoals de hoofdstad, liggen op ongeveer 1000m hoogte. Ik woon op 1800m.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is vooral aan de kusten, Het is eigenlijk een soort heuvelachtige hoogvlakte. Op de hoogvlakten is het droger en de temperatuur is er lager. Aan de kust is het vochtig en tropisch, circa 30 graden. Op de hoogvlakten in het binnenland doorgaans circa 25 graden. Er is ook een periode dat het er heel weinig regent op de hoogvlakten, dat is meestal van december tot eind maart. Dat is de Costaricaanse 'zomer' periode. De tijd dat amerikanen en canadezen er graag 'overwinteren'.
Ik heb dat ook wel. Maar zo lastig om te vinden. Gek genoeg hadden we dat in Japan wel. Kast van een huis, weliswaar een klein tuintje, maar... een tuintje! Daar heb ik nog twee komkommers en tomaten gekweekt. Keek er iedere dag naar uit om te zien hoe veel ze weer gegroeid waren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:10 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik wil gewoon een huis met een grote tuin, parkeerplaats op eigen terrein, drie of vier slaapkamers, dat niet direct grenst aan een ander huis. Anders voel ik me al snel onprettig. In Nederland is dat gewoon alleen mogelijk als je miljonair bent of misschien als je heel veel geluk hebt en in een kleinere stad of dunner bevolkte provincie gaat wonen. Friesland of Groningen of misschien Brabant.
Eigenlijk geldt dit voor bijna de hele EU en het VK.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De snelheid waarmee Nederland door het putje gaat in meerdere opzichten verbaast zelfs mij, terwijl ik trendvolger ben. Soms raken ontwikkelingen in een flinke stroomversnelling en ik vrees dat we er nu midden in zitten
Ik weet niet of ik het gek vind dat je dat in Japan wel had, maar het ligt er ook aan of dat Tokio of een andere grote stad was of in een kleinere plaats. In Japan staan op het platteland genoeg erg goedkope vrijstaande huizen met tuin.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel. Maar zo lastig om te vinden. Gek genoeg hadden we dat in Japan wel. Kast van een huis, weliswaar een klein tuintje, maar... een tuintje! Daar heb ik nog twee komkommers en tomaten gekweekt. Keek er iedere dag naar uit om te zien hoe veel ze weer gegroeid waren.
De staat is de grootste werkgever van nederland en geeft ook het meeste geld uitquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:55 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Eigenlijk geldt dit voor bijna de hele EU en het VK.
Historisch te verklaren door de 2 wereldoorlogen, die gaven de 1e stoot bergafwaards-
Voor WO2 waren het V, Frankrijk en zelfs nederland wereldmachten met kolonien over de hele wereld.
Chima en Japan stelden niets voor, maar de VS waren al in opkomst.
Door de Jan Salie mentaliteit (tegenovergestelde van de VOC mentaliteit) is Europa steeds verder achterop geraakt. Door de verschrikkelijke bureaucratie en idiote ideologie komt het wrs. nooit meer goed.
Tegen de jongeren, die iets willen en/of kunnen zou ik willen zeggen WEGWEZEN
quote:Zorggeld verdwijnt naar aandeelhouders: 311 miljoen uitgekeerd
Amsterdam- In 2024 hebben zorgaanbieders 311 miljoen euro winst uitgekeerd aan aandeelhouders. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De toezichthouder constateert dat bijna de helft van deze aanbieders winst heeft uitgekeerd, terwijl de financiële reserves onvoldoende waren.
,,Het is belangrijk dat zorgaanbieders alleen dividend uitkeren als dit verantwoord kan. Hiervoor bestaat nu nog geen sluitende regelgeving in de zorg", zegt directeur Toezicht Anouk Mateijsen van de NZa.
De totale omzet van de 18.455 zorgaanbieders die hun jaarverantwoording hebben ingeleverd, was in 2024 bijna 123 miljard euro.
Samen maakten deze aanbieders 7,3 miljard euro winst.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het klopt dat er veel op weinig afstand is in Nederland, maar wat er is, vind ik allemaal niet enerverend. Ik vind Nederland geen spannend land. Zeker als je van de natuur houdt, is Nederland geen ideaal land, omdat Nederland heel kleinschalig en dichtbevolkt is. Telkens als ik een tijd niet in Nederland ben geweest, valt mij op hoe klein alles is, hoe weinig ruimte er is en hoe dichtbevolkt het is. Er zijn meer landen in Europa met een vergelijkbare grootte als Nederland en wij zijn veruit het dichtstbevolkt.
Maar wat wil je dan?quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:10 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik wil gewoon een huis met een grote tuin, parkeerplaats op eigen terrein, drie of vier slaapkamers, dat niet direct grenst aan een ander huis. Anders voel ik me al snel onprettig. In Nederland is dat gewoon alleen mogelijk als je miljonair bent of misschien als je heel veel geluk hebt en in een kleinere stad of dunner bevolkte provincie gaat wonen. Friesland of Groningen of misschien Brabant.
Je weet dat NL groter is dan Amsterdam he?quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel. Maar zo lastig om te vinden. Gek genoeg hadden we dat in Japan wel. Kast van een huis, weliswaar een klein tuintje, maar... een tuintje! Daar heb ik nog twee komkommers en tomaten gekweekt. Keek er iedere dag naar uit om te zien hoe veel ze weer gegroeid waren.
Nee dat weten ze in Amsterdam niet.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je weet dat NL groter is dan Amsterdam he?
Doen alsof een tuin in NL een wonder is
Wat maakt Costa Rica dan beter?quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kosten en beschikbaarheid van huisvesting, het verval van kades en infrastructuur zoals het onderhoud aan wegen, bruggen en viaducten, kosten aan levensonderhoud, belastingdruk, asielproblematiek en instroom, energiekosten.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat maakt Costa Rica dan beter?
Wat gaat er in NL mis dan?
NL zit in nagenoeg alle opzichten in de lift. Groeiende en steeds beter wordende.
Ik krijg meer het idee dat je alles behalve een realistisch beeld hebt van NL.
Costa Rica is een wereldleider in duurzaamheid en wekt meer dan 98% van zijn elektriciteit op uit hernieuwbare bronnen, voornamelijk via waterkracht. Het land maakt gebruik van een mix van waterkracht, geothermie, wind en zonne-energie. Het doel is om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn, met een sterke focus op het koolstofvrij maken van transport en energie.
‘het verval van kades en infrastructuur zoals het onderhoud aan wegen, bruggen en viaducten’ Weegt zoiets mee??quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kosten en beschikbaarheid van huisvesting, het verval van kades en infrastructuur zoals het onderhoud aan wegen, bruggen en viaducten, kosten aan levensonderhoud, belastingdruk, asielproblematiek en instroom, energiekosten.
Nederland zakt naar historisch lage plek op ranglijst gelukkigste landen
NWS / Verouderde kademuren gaan gemeenten miljarden extra kosten
NWS / Kabinet: scherpe keuzes nodig bij onderhoud wegen en bruggen
Een artikel aanhalen over dat NL een historisch lage positie haalt op de lijst van gelukkigste landen ter wereld....quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kosten en beschikbaarheid van huisvesting, het verval van kades en infrastructuur zoals het onderhoud aan wegen, bruggen en viaducten, kosten aan levensonderhoud, belastingdruk, asielproblematiek en instroom, energiekosten.
Nederland zakt naar historisch lage plek op ranglijst gelukkigste landen
NWS / Verouderde kademuren gaan gemeenten miljarden extra kosten
NWS / Kabinet: scherpe keuzes nodig bij onderhoud wegen en bruggen
[..]
Ligt aan de oorzaak, die blijkt voort te komen uit het niet reserveren van gelden. Dit heeft een directe relatie met een toenemende belastingdruk die dus hoogst waarschijnlijk trendmatig wordt, van uitstel komt geen afstel, sterker nog de kosten nemen eerder toe.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘het verval van kades en infrastructuur zoals het onderhoud aan wegen, bruggen en viaducten’ Weegt zoiets mee??
Ik houd het liever bij de feiten en trends die ik jarenlang volg. Zowel in Costa Rica en in Nederland. Costa Rica heeft niet echt een leger zoals wij dat kennen en dus ook die kosten niet. Ze hebben er geen last van de strijd om grondstoffen met alle ellende die dat veroorzaakt want die hebben ze nietquote:Op donderdag 26 maart 2026 08:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een artikel aanhalen over dat NL een historisch lage positie haalt op de lijst van gelukkigste landen ter wereld....
Lees je dat artikel dan staat NL op plaats 7....
Nederland is het 7e land ter wereld qua gelukkigste landen.....
En ja kosten worden gemaakt voor bruggen en onderhoud. Helaas wordt er teveel verkwist aan defensie.
Maar goed, laten we nou niet doen alsof de wegen en bruggen in Costa Rica beter zijn.
Tekort aan huisvesting, boeit al niet als je een plekje hebt.
Asielinstroom is zwaar overdreven als je alleen extreem rechts nieuws leest.
Belastingdruk, kosten etc etc. Dat valt reuze mee als je het met andere landen vergelijkt....
NL verdien je heel veel, betaal je ook meer klopt. Maar die verhouding is gewoon heel gunstig.
quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een artikel aanhalen over dat NL een historisch lage positie haalt op de lijst van gelukkigste landen ter wereld....
Lees je dat artikel dan staat NL op plaats 7....
Nederland is het 7e land ter wereld qua gelukkigste landen.....
En ja kosten worden gemaakt voor bruggen en onderhoud. Helaas wordt er teveel verkwist aan defensie.
Maar goed, laten we nou niet doen alsof de wegen en bruggen in Costa Rica beter zijn.
Tekort aan huisvesting, boeit al niet als je een plekje hebt.
Asielinstroom is zwaar overdreven als je alleen extreem rechts nieuws leest.
Belastingdruk, kosten etc etc. Dat valt reuze mee als je het met andere landen vergelijkt....
NL verdien je heel veel, betaal je ook meer klopt. Maar die verhouding is gewoon heel gunstig.
Er is geen tekort aan huizen als je een huis hebt?quote:Tekort aan huisvesting, boeit al niet als je een plekje hebt.
De belastingdruk in Nederland behoort consistent tot de hoogste in de ontwikkelde wereld. Als je kijkt naar de totale belastingdruk, uitgedrukt als percentage van het Bruto Binnenlands Product (BBP), staat Nederland steevast in de top van de OESO-landen.quote:Belastingdruk, kosten etc etc. Dat valt reuze mee als je het met andere landen vergelijkt....
Alles wat ik noemde zijn feiten, maar goed.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik houd het liever bij de feiten en trends die ik jarenlang volg. Zowel in Costa Rica en in Nederland. Costa Rica heeft niet echt een leger zoals wij dat kennen en dus ook die kosten niet. Ze hebben er geen last van de strijd om grondstoffen met alle ellende die dat veroorzaakt want die hebben ze niet
Nope. Stel ik zou in NL wonen en zou een plekje hebben, wat kan het mij dan schelen dat je niet snel kunt verhuizen?quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
[..]
Er is geen tekort aan huizen als je een huis hebt?![]()
Westerse ontwikkelde landen vergelijken met ontwikkelingslanden is beetje gek he.quote:De belastingdruk in Nederland behoort consistent tot de hoogste in de ontwikkelde wereld. Als je kijkt naar de totale belastingdruk, uitgedrukt als percentage van het Bruto Binnenlands Product (BBP), staat Nederland steevast in de top van de OESO-landen.
Wanneer je de optelsom maakt van inkomstenbelasting, sociale premies, en de indirecte druk van BTW en accijnzen, is een werkende Nederlander vaak tussen de 60% en 70% van zijn werkelijke economische productiviteit kwijt aan de overheid.
Veel landen in de ontwikkelingsfase hebben een belastingdruk die rond de 15-25% schommelt.
Dus als men geen behoefte heeft aan de verzorgingsstaat en liever op eigen benen staat is het niet vreemd dat men weg wilt.
Dat jij een huis hebt wilt niet zeggen dat er geen tekort is.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nope. Stel ik zou in NL wonen en zou een plekje hebben, wat kan het mij dan schelen dat je niet snel kunt verhuizen?
[..]
Westerse ontwikkelde landen vergelijken met ontwikkelingslanden is beetje gek he.
Als jij geen zorg wilt, geen sociale opvang, geen wegenonderhoud, geen alles wil: Dikke prima.
Als nomad of pensionado heel leuk. Alleen moet je dan ook niet janken als iets mis gaat.
Het zijn geen feiten maar niet onderbouwde meningen. Veel landen hebben sociale voorzieningen maar die zijn beperkter en/of anders vormgegeven. Zoiets als bijstand kennen ze in Costa Rica gelukkig niet, WW en iets vergelijkbaars als AOW wel, daarnaast een goede betaalbare collectieve zorg.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Alles wat ik noemde zijn feiten, maar goed.
Dat jij klaagt over bruggen en wegen in NL, maar ondertussen dan naar Costa Rica wil is gewoon lachwekkend bv.
Net als de hele financiele situatie, terwijl NL daarin praktisch in de top staat.
Enige goede is defensie dan.
Daar verkwist Nederland gigantisch veel geld aan wat veel druk op sociale voorzieningen zet.
Maar goed zelfs dan, 99% van alle landen in de wereld kennen geen sociale voorzieningen.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer je nu even de hele wereld buiten Nederland te generaliseren?![]()
Als je bijvoorbeeld midden in London of Parijs zou wonen, dan is er toch helemaal niks verspreid of moeilijk te bereiken? Daar heb je veel meer restaurants, clubs per km2 dan waar dan ook in NL.
Ik vind je opmerking heel grappig, ik quote je tekst even :quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer je nu even de hele wereld buiten Nederland te generaliseren?![]()
Als je bijvoorbeeld midden in London of Parijs zou wonen, dan is er toch helemaal niks verspreid of moeilijk te bereiken? Daar heb je veel meer restaurants, clubs per km2 dan waar dan ook in NL.
Zeker mee eens!quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dus dat de wegen en bruggen in Costa Rica slechter zijn dan in Nederland is geen feit?quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zijn geen feiten maar niet onderbouwde meningen. Veel landen hebben sociale voorzieningen maar die zijn beperkter en/of anders vormgegeven. Zoiets als bijstand kennen ze in Costa Rica gelukkig niet, WW en iets vergelijkbaars als AOW wel, daarnaast een goede betaalbare collectieve zorg.
Je reageert nu op twee verschillende gebruikers, dus je commentaar klopt niet echt. Ik reageerde alleen op het feit dat jij denkt dat buiten Nederland geen grote steden zijn, want daar is alles verder weg... Dat slaat natuurlijk nergens op, want in de helft van alle landen ter wereld zijn er (veel) grotere steden met meer voorzieningen te vinden dan in NL.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
[..]
Ik vind je opmerking heel grappig, ik quote je tekst even :
Wat is het nou? ga je in London wonen of ga je in de bergen wonen? de dichtsbijzijnde bergen van Londen zijn ook wel 3-4 uur rijden m.a.w. hetzelfde als hier.
Hoe vaker je het doet, hoe minder bijzonder het wordtquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:33 schreef Zoddie het volgende:
Ik zou nog wel eens in Oostenrijk of Zwitserland willen gaan wonen, niet omdat ik denk dat die landen an sich beter zijn dan Nederland maar puur vanwege de alpen.
Lijkt me heerlijk om gewoon elk weekend tochten te kunnen maken, gewone berg wandelingen, alpinisme, via ferrata's, etc etc.
Nu ga ik ongeveer 2x per jaar.
De infra structuur is in Costa Rica inderdaad slechter, wat goed is zijn privaat&publieke-combi wegen bijvoorbeeld. De sociale voorzieningen zijn hier (nog) van een zeer hoog niveau, maar staan onder grote druk. Echter terwijl CR in de vaart der volkeren vooruit gaat, gaat Nederland achteruit. Dat kan ook niet anders imo op vooral demografische en mentale gronden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus dat de wegen en bruggen in Costa Rica slechter zijn dan in Nederland is geen feit?
Dat de sociale voorzieningen en dergelijke in NL van zeer hoog niveau zijn is geen feit?
Het wonen in het buitenland, laat staan een ontwikkelingsland zoals jij wil, zal je nog smerig tegenvallen lol
Zwitserland is een ontzettend duur land....quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:33 schreef Zoddie het volgende:
Ik zou nog wel eens in Oostenrijk of Zwitserland willen gaan wonen, niet omdat ik denk dat die landen an sich beter zijn dan Nederland maar puur vanwege de alpen.
Lijkt me heerlijk om gewoon elk weekend tochten te kunnen maken, gewone berg wandelingen, alpinisme, via ferrata's, etc etc.
Nu ga ik ongeveer 2x per jaar.
Dat klopt, maar nog altijd beter dan de Veluwe.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe vaker je het doet, hoe minder bijzonder het wordt
Ja goh, stel je scoort 100/100 dan is de kans groter dat je met bepaalde dingen achteruitgaat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De infra structuur is in Costa Rica inderdaad slechter, wat goed is zijn privaat&publieke-combi wegen bijvoorbeeld. De sociale voorzieningen zijn hier (nog) van een zeer hoog niveau, maar staan onder grote druk. Echter terwijl CR in de vaart der volkeren vooruit gaat, gaat Nederland achteruit. Dat kan ook niet anders imo op vooral demografische en mentale gronden.
Ik heb familie in CR en kom er regelmatig, heb er ook al bezittingenquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja goh, stel je scoort 100/100 dan is de kans groter dat je met bepaalde dingen achteruitgaat.
Dat je dan eens een jaar 99/100 scoort, dat kan. Dat zegt niet veel.
En Costa Rica zit met 0/100 (overdreven gezegd) heel laag. Goh, ja dan ga je ook niet achteruit.
Als je financieel onafhankelijk bent ga je in andere landen zeer goed kunnen leven omdat je niet met het lokale loon te maken hebt en rijk genoeg bent om de duurste voorzieningen te betalen.
Dat is natuurlijk niet zo als je gewoon de normale burger in andere landen bent. Dan heb je een schijt loon en schijt voorzieningen.
Costa Rica beschikt over een van de meest uitgebreide sociale stelsels in Latijns-Amerika, gekenmerkt door universele gezondheidszorg via het CAJA-systeem (Caja Costarricense de Seguro Social) voor burgers en permanente inwoners. Het land biedt gratis onderwijs, een staatspensioen en heeft een hoge dekking voor basisbehoeften zoals elektriciteit en drinkwater.
Kernpunten van sociale voorzieningen in Costa Rica:
Gezondheidszorg (CAJA): Dit systeem biedt 100% dekking voor medische behandelingen, consulten, ziekenhuisopnames en medicijnen. Het staat bekend als kwalitatief hoogwaardig en vaak voordeliger dan in Europa of de VS. CAJA dekt ook chronische ziekten en bestaande aandoeningen.
Onderwijs: Het land biedt gratis onderwijs aan, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van de bevolking.
Pensioenen: Er is een gegarandeerd staatspensioen, waarbij recente hervormingen de regels voor vervroegd pensioen hebben aangescherpt.
Basisvoorzieningen: Costa Rica blinkt uit in Centraal-Amerika met bijna 100% toegang tot elektriciteit en veilig drinkwater.
Sociale Zekerheid voor Werknemers: Het systeem wordt gefinancierd door bijdragen van werkgevers en werknemers.
Hoewel de zorg van hoge kwaliteit is, kunnen de wachttijden bij publieke instellingen lang zijn, waardoor sommige inwoners uitwijken naar particuliere zorg.
Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. De (voor)Alpen vervelen mij na in totaal ruim tien jaar in Alpenlanden wonen nog steeds niet. Heerlijk om op zaterdagochtend vroeg op te staan, bij de skilift te staan als ze open gaan met een skipas voor een halve dag, en in de middag weer thuis zijn omdat vrienden langs komen. Of in de zomer met de kinderen een Klettersteig doen in het weekend. Of het beste, een doordeweekse dag niet werken, en helemaal alleen met de mountainbike naar 2000m klimmen en weer naar beneden rijden, en nog steeds op tijd thuis zijn om de kinderen van school te halen!quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe vaker je het doet, hoe minder bijzonder het wordt
Ik paste mijn reactie doelbewust niet aan om dit er niet bij te zetten.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb familie in CR en kom er regelmatig, heb er ook al bezittingen![]()
Met name de natuur en omgeving is er enorm divers binnen niet al te grote afstanden. Spaans spreken is er wel noodzakelijk en al snel duidelijk maken dat je geen Gringo bent
Niet als je ook in Zwitserland werkt en naar hun maatstaven betaald krijgt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:42 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Zwitserland is een ontzettend duur land....
Damn. Je maakt me jaloersquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. De (voor)Alpen vervelen mij na in totaal ruim tien jaar in Alpenlanden wonen nog steeds niet. Heerlijk om op zaterdagochtend vroeg op te staan, bij de skilift te staan als ze open gaan met een skipas voor een halve dag, en in de middag weer thuis zijn omdat vrienden langs komen. Of in de zomer met de kinderen een Klettersteig doen in het weekend. Of het beste, een doordeweekse dag niet werken, en helemaal alleen met de mountainbike naar 2000m klimmen en weer naar beneden rijden, en nog steeds op tijd thuis zijn om de kinderen van school te halen!
Ik wil er mijn oude dag slijten als hier de shit de fan zou raken, hopelijk gebeurt dat niet, maar een backup is altijd prettigquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik paste mijn reactie doelbewust niet aan om dit er niet bij te zetten.
Maar ja heel leuk natuur en omgeving, voor vakantie.
Zoals ik al zei:
Het is een relatief arm land, met weinig mogelijkheden. Zeker voor lokale bevolking.
Het zou heel laag scoren en dus bestaat er alleen maar een weg omhoog.
Nederland staat met alles in de absolute wereld top.
Tja, dat je dan ook wel eens wat minder zou scoren is logisch.
En ja: Ik ben zelf ook geemigreerd, naar Estland. Waar alles vele beter is dan in Costa Rica.
Maar vergeleken met hoe alles voor elkaar is in Nederland is emigreren echt bijna het domste wat je kan doen.
Daarom heb ik met dit soort berichten over dat veel mensen weg willen uit NL ook echt kriebels ervan.
Mensen verliezen de realiteit omdat ze zich blind staren op wat haat en onzin.
Costa Rica beschikt over een van de meest uitgebreide sociale stelsels in Latijns-Amerika, gekenmerkt door universele gezondheidszorg via het CAJA-systeem (Caja Costarricense de Seguro Social) voor burgers en permanente inwoners. Het land biedt gratis onderwijs, een staatspensioen en heeft een hoge dekking voor basisbehoeften zoals elektriciteit en drinkwater.
Kernpunten van sociale voorzieningen in Costa Rica:
Gezondheidszorg (CAJA): Dit systeem biedt 100% dekking voor medische behandelingen, consulten, ziekenhuisopnames en medicijnen. Het staat bekend als kwalitatief hoogwaardig en vaak voordeliger dan in Europa of de VS. CAJA dekt ook chronische ziekten en bestaande aandoeningen.
Onderwijs: Het land biedt gratis onderwijs aan, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van de bevolking.
Pensioenen: Er is een gegarandeerd staatspensioen, waarbij recente hervormingen de regels voor vervroegd pensioen hebben aangescherpt.
Basisvoorzieningen: Costa Rica blinkt uit in Centraal-Amerika met bijna 100% toegang tot elektriciteit en veilig drinkwater.
Sociale Zekerheid voor Werknemers: Het systeem wordt gefinancierd door bijdragen van werkgevers en werknemers.
Hoewel de zorg van hoge kwaliteit is, kunnen de wachttijden bij publieke instellingen lang zijn, waardoor sommige inwoners uitwijken naar particuliere zorg.
Verdomme nu maak je me alleen nog maar meer jaloers.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. De (voor)Alpen vervelen mij na in totaal ruim tien jaar in Alpenlanden wonen nog steeds niet. Heerlijk om op zaterdagochtend vroeg op te staan, bij de skilift te staan als ze open gaan met een skipas voor een halve dag, en in de middag weer thuis zijn omdat vrienden langs komen. Of in de zomer met de kinderen een Klettersteig doen in het weekend. Of het beste, een doordeweekse dag niet werken, en helemaal alleen met de mountainbike naar 2000m klimmen en weer naar beneden rijden, en nog steeds op tijd thuis zijn om de kinderen van school te halen!
Ik probeerde het nog met wat copium.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:57 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Verdomme nu maak je me alleen nog maar meer jaloers.
Zwitserland heeft zijn zaakjes over het algemeen goed geregeld, echter de migratie zet ook daar de boel onder druk met name wat betreft de toenemende verstedelijking en kosten van huisvesting. Er komt een referendum om de bevolking niet verder te laten toenemen, de grens wordt max 10 miljoen, mocht dit referendum een meerderheid behalen. De overheid ontraadt het, maar dat zegt in Zwitserland niet zoveel, de burgers maken daar uiteindelijk zelf de dienst uitquote:Op donderdag 26 maart 2026 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik probeerde het nog met wat copium.
quote:Swiss government slams 10 million population cap plan as threat to economy
ZURICH, March 16 (Reuters) - The Swiss government on Monday pressed the electorate to reject an initiative aimed at restricting the population to 10 million, which it argues will jeopardise cooperation with the European Union and damage the economy.
The initiative, supported by the right-wing Swiss People's Party, or SVP, faces a referendum on June 14 at a time when Switzerland is moving to deepen relations with the EU in order to safeguard market access to its main trade partner.
Under the plan, the permanent resident population must not exceed 10 million before 2050, and Switzerland should abandon its freedom of movement agreement with the EU.
Its proponents say immigration to Switzerland is too high, causing housing shortages, excessive rents and putting undue pressure on public infrastructure.
The SVP, Switzerland's biggest party, opposes closer integration with the EU, seeing it as a threat to Swiss sovereignty and saddling the country with excess regulation.
The population is now over 9 million, and the governing Federal Council said the initiative threatens prosperity, internal security and Switzerland's humanitarian traditions.
As of 2024, foreign nationals made up more than 27% of the Swiss population, according to official data.
quote:Swiss Population Cap Has 45% Support Despite Government Pushback
A plan by Switzerland's right-wing People's Party to cap the country's population at 10 million still has strong support from the public despite repeated pushback by politicians and business leaders against such a move.
Support for the measure, which the population will vote on in June, was at 45% in a new poll released Tuesday, compared with 48% in November. That's likely to worry the government, which just a day earlier held a press conference to issue a fresh call to the public to reject the measure.
quote:
En dan woon ik niet eens op het platteland, maar in een stad van twee miljoen inwoners. Dus cultuur, elke sport die je kan bedenken en elk soort restaurant is ook nog om de hoek ( ook met het uitstekende OV als je geen zin hebt om te fietsen).quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:57 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Verdomme nu maak je me alleen nog maar meer jaloers.
Tja, nou en?quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Het is een relatief arm land, met weinig mogelijkheden. Zeker voor lokale bevolking.
En ja: Ik ben zelf ook geemigreerd, naar Estland. Waar alles vele beter is dan in Costa Rica.
Maar vergeleken met hoe alles voor elkaar is in Nederland is emigreren echt bijna het domste wat je kan doen.
Daarom heb ik met dit soort berichten over dat veel mensen weg willen uit NL ook echt kriebels ervan.
Ja dat laatste verzacht de pijn een beetje, dank.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
[..]
En dan woon ik niet eens op het platteland, maar in een stad van twee miljoen inwoners. Dus cultuur, elke sport die je kan bedenken en elk soort restaurant is ook nog om de hoek ( ook met het uitstekende OV als je geen zin hebt om te fietsen).
Kleine troost voor jullie: vandaag regent het, dus ben ik ook gewoon binnen aan het werk.
Tja, of je hier nou met je volgepiste luier in een kapot bezuinigd verpleeghuis zit terwijl je partner die een andere indicatie heeft in een ander verpleeghuis zit, of je zit op je costaricaanse veranda, waar je voor 1000 euro per maand een prive verpleegster inhuurt die je kont wast en je maaltje kookt is de keuze voor mij snel gemaakt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Leuk, ben je dement aan het worden, zit je met niet-Nederlandse medebewoners in Húus t Kråkemîkje. Dan zou ik met gierende banden naar Nederland terug willen.
Gaat dat ook op voor fora? Waarom zit je hier eigenlijk?quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, of je hier nou met je volgepiste luier in een kapot bezuinigd verpleeghuis zit terwijl je partner die een andere indicatie heeft in een ander verpleeghuis zit, of je zit op je costaricaanse veranda, waar je voor 1000 euro per maand een prive verpleegster inhuurt die je kont wast en je maaltje kookt is de keuze voor mij snel gemaakt.
Neen.quote:
Waarom niet?quote:Waarom zit je hier eigenlijk?
Je vergeet bijzonder belangrijke zaken zoals een prettig klimaat. In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Met wat precies?quote:
Mijn beide benen staan voorlopig nog in Nederland.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Met één been in Nederland leven en de andere waar je ook zit.
Oh, my bad, ik dacht dat jij geëmigreerd was.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn beide benen staan voorlopig nog in Nederland.
Dat is júist de toekomst in Nederland. Helaas.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
zit je met niet-Nederlandse medebewoners in Húus t Kråkemîkje. Dan zou ik met gierende banden naar Nederland terug willen.
Ik mag toch hopen dat er Nederlands wordt gepraat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:43 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat is júist de toekomst in Nederland. Helaas.
Ik zou eerder gokken op arabisch. En dat je een tolk nodig hebt voor Nederlands.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er Nederlands wordt gepraat.
Gesprokenquote:Op donderdag 26 maart 2026 17:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er Nederlands wordt gepraat.
Merk je niets meer van wanneer je dementeertquote:Op donderdag 26 maart 2026 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Leuk, ben je dement aan het worden, zit je met niet-Nederlandse medebewoners in Húus t Kråkemîkje. Dan zou ik met gierende banden naar Nederland terug willen.
Ik schreef ‘als je begint te dementeren’. Dan word je verwarder etc.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Merk je niets meer van wanneer je dementeert
Asielzoekers worden direkt opgevangen bij aanmeldcentrum Ter Apel. En niet voor korte duur. De opvang kost zo'n 200 euro per asielzoeker per nacht. En dit kan oplopen tot 53.000 euro per asielzoeker jaar. En dit is alleen voor de opvang.quote:Op maandag 1 september 2025 11:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook niet zo. Dus wat is je punt?
Nee dat vind ik niet. Toen ikzelf kwa leeftijd net 'jongere' af was heb ik er nooit bij stilgestaan. Wat nu gebeurt is niet normaal.quote:Op maandag 1 september 2025 11:00 schreef theunderdog het volgende:
Jongeren denken altijd na om te 'emigreren'. Dat soort 'wensen' zijn volstrekt normaal als je jong bent. Eenmaal 30+ kom je tot de conclusie dat je dat niet 'zomaar' even kan regelen en dat het hier eigenlijk ook best goed vertoeven is.
Dat vangt ie al netto waarschijnlijk. Brutto is het dan meer en je vergeet voor het gemak de kosten van de administratie e.d.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:15 schreef Memeowitz het volgende:
Ter vergelijking. Braddie met zijn Wajong kost maar rond de 5 tientjes per dag bruto. En hij kan tenminste gitaar spelen. En hij is Blank/Europees.
Mwoh, mijn omaatje was compleet verloren tussen alle belanda's in het tehuis. Ze zwoer dat er brutale jongens uit de kampong 's nachts door haar raam naar binnen klommen om dingen te verstoppen. Zat ze daar achter een bord met bleke, doodgekookte piepers en wat bleek? Hadden ze de sambal ook nog verstopt!quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Merk je niets meer van wanneer je dementeert
De discussie ging niet over asielzoekers, dus die vergelijking slaat nergens op. Als je als expat of EU burger naar Nederland komt krijg je helemaal niks meer dan een Nederlander in de meeste andere landen zou krijgen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:15 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Asielzoekers worden direkt opgevangen bij aanmeldcentrum Ter Apel. En niet voor korte duur. De opvang kost zo'n 200 euro per asielzoeker per nacht. En dit kan oplopen tot 53.000 euro per asielzoeker jaar. En dit is alleen voor de opvang.
Verleden nacht werden er 1670 asielzoekers opgevangen in Ter Apel. Elke week komen er weer 800-1000 nieuwe 'asielzoekers' bij. Dit kan toch niet.
Ter vergelijking. Braddie met zijn Wajong kost maar rond de 5 tientjes per dag bruto. En hij kan tenminste gitaar spelen. En hij is Blank/Europees.
Raisa is alvast Ziedend.
Bekijk deze YouTube-video
Kosten voor verwarming zullen daar sowieso geen probleem zijn (goedkoop).quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je vergeet bijzonder belangrijke zaken zoals een prettig klimaat. In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.
Een nadeel van Costa Rica is wel dat een aantal zaken relatief duur zijn vanwege de import.
Het grootste voordeel wat je ten opzichte van Nederland kunt behalen is dat huizen gewoon meer dan 50% goedkoper zijn en je vaak hypotheek vrij kunt kopen en geld overhouden.
Daarom dat ik ook zeg dat het land an sich echt gewoon veel minder is dan Nederland.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, nou en?
In Costa Rica behoor ik met mijn pensioen en opbrengst van verkoop van mijn woning tot de top rijksten van het land. Dan kunnen de sociale voorzieningen allemaal wel wat minder zijn maar dat maakt dan geen fluit uit want ik maar er A geen aanspraak op, en B, ik ben dan financieel volstrekt onafhankelijk.
Overigens is Letland voor mij ook een optie want daar komt mijn vriendin vandaan.
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daarom dat ik ook zeg dat het land an sich echt gewoon veel minder is dan Nederland.
Alleen als je financieel onafhankelijk bent, door bv pensioen of een remote baan dan leef je daar als een koning.
Ah, Letland. Gezellig, word je buurtjes![]()
Is alles overigens wel veel minder dan Nederland kan ik je verklappen.
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:21 schreef BlaZ het volgende:
In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.
Dat is een droom die ik probeer ruim vóór mijn pensioen te verwezenlijken. Starlink antenne op het dak en ik kan vanuit thuis werken. En dan zo zelfvoorzienend mogelijk worden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Houtkachel, bos achter het huis, geen gezeik met stikstof, stook verboden. Geen fatbikejongeren en woke bullshit.
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.
Houtkachel, bos achter het huis, geen gezeik met stikstof, stook verboden. Geen fatbikejongeren en woke bullshit.
Alleen de Letse keuken is mogelijk nog abominabeler dan de Nederlandse. Knollen, erwten, spek en gerookte vis....
ik dacht de Filipijnen en dan op een vissers eiland in een bamboe hutquote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.
Een mooi plekje bij natuur uitzoeken. Standaard er een sauna erbij![]()
Eigenlijk geld het voor elke situatie dat als je financieel onafhankelijk bent vanuit NL dat je bijna overal zeer zeer goed kunt leven. Een Noorwegen en Zwitserland zijn dan de enige uitzonderingen denk ik zo.
quote:AI-overzicht
Slapen in een traditionele bamboehut (nipa hut) op een visserseiland in de Filipijnen is de ultieme 'Robinson'-ervaring, vooral in de regio Palawan, rond El Nido of Coron. Populaire opties zijn de afgelegen stranden van Darocotan Island of kleinschalige accommodaties bij lokale vissersdorpen in het noorden van Palawan.
Puur Filipijnen
Puur Filipijnen
+2
Beste locaties voor een bamboehut/visserservaring:
Darocotan Island (vlakbij El Nido): Biedt de perfecte mix van een "bounty eiland" ervaring met rustieke bamboehutten direct aan het strand, weg van de drukte.
Leven is wat anders dan op vakantie. Ongeacht de regio en weer types.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.
Tropische temperaturen kan ik prima doorstaan voor een korte vakantie, maar er permanent wonen zou een nachtmerrie zijn.
Het zeer dunbevolkte van die regio's trekt me ook enorm aan. Geen mensen kilometers in de omtrek. Heerlijk
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:48 schreef bianconeri het volgende:
Leuk als je van wintersport houdt, maar niet om in te wonen.
Net als zeer dunbevolkte regio´s. Leuk als je even de rust wilt opzoeken, maar om te wonen is wel echt heel anders he. NIETS en NIEMAND om je heen.
Precies.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.
Een mooi plekje bij natuur uitzoeken. Standaard er een sauna erbij![]()
Eigenlijk geld het voor elke situatie dat als je financieel onafhankelijk bent vanuit NL dat je bijna overal zeer zeer goed kunt leven. Een Noorwegen en Zwitserland zijn dan de enige uitzonderingen denk ik zo.
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies.
15 jaar geleden had ik gezegd ik wil in Nederland oud worden. Maar nee, waarom zou ik in een stervensduur land, waar ik op geen enkele regeling aanspraak maak, de azaan door de straten galmt en het straatbeeld wordt verpest door fatbikejongeren met broccolikapsels. Ondertussen word je dag in dag uit gebombardeerd met woke terreur en verzinnen ze ieder jaar een nieuwe krankzinnige taks of toeslag om het compleet uit de klauwen gelopen asielcircus te kunnen betalen.
Ik heb zoiets van zoek het allemaal lekker uit met elkaar met je 15 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning, asielzoekers, statushouders,vleestaks, stikstof geneuzel, onbetaalbare benzine en energierekening, stadswijken vol met niet integreerbare paupers.
Na mijn pensioen heb ik geen goedbetaalde baan meer nodig en tegen die tijd is Nederland nog verder afgegleden.
Dus waarom zou ik mezelf al die ellende aandoen als ik ook als god in Frankrijk in Costa Rica van mijn pensioen kan genieten?
Goed in de gaten houden en je biezen pakken voordat dat eventueel van kracht wordt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.
Ze zijn nu al bezig met een migratietax.
Alles om het de hardwerkende moeilijker te maken een degelijk pensioen voor zichzelf te regelen, zoveel mogelijk af te pakken en op te leggen, ten gunste van de nietsnutten. Vreselijk land, nu al. Bah.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.
Misschien moet je ook eens uit de Bijlmer verhuizen ofzo lol....quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies.
15 jaar geleden had ik gezegd ik wil in Nederland oud worden. Maar nee, waarom zou ik in een stervensduur land, waar ik op geen enkele regeling aanspraak maak, de azaan door de straten galmt en het straatbeeld wordt verpest door fatbikejongeren met broccolikapsels. Ondertussen word je dag in dag uit gebombardeerd met woke terreur en verzinnen ze ieder jaar een nieuwe krankzinnige taks of toeslag om het compleet uit de klauwen gelopen asielcircus te kunnen betalen.
Ik heb zoiets van zoek het allemaal lekker uit met elkaar met je 15 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning, asielzoekers, statushouders,vleestaks, stikstof geneuzel, onbetaalbare benzine en energierekening, stadswijken vol met niet integreerbare paupers.
Na mijn pensioen heb ik geen goedbetaalde baan meer nodig en tegen die tijd is Nederland nog verder afgegleden.
Dus waarom zou ik mezelf al die ellende aandoen als ik ook als god in Frankrijk in Costa Rica van mijn pensioen kan genieten?
Je weet dat de financiele druk in bijna alle landen veel en veel hoger is dan in Nederland?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:35 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Alles om het de hardwerkende moeilijker te maken een degelijk pensioen voor zichzelf te regelen, zoveel mogelijk af te pakken en op te leggen, ten gunste van de nietsnutten. Vreselijk land, nu al. Bah.
En dat zal met klimaatprinses jetten aan het roer niet beter worden.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
Dat de meerderheid niet van kou en zeer dunbevolkte regio's houdt betekend niet dat we daar allemaal niet van houden.
Ik woon zeker niet in de Bijlmer.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Misschien moet je ook eens uit de Bijlmer verhuizen ofzo lol....
Want je omschrijft problemen die praktisch alleen daar voorkomen.
NL is niet aan het afglijden, dus ook daarin slaat het echt nergens op.
Kies voor noord Finland. Echt prachtige natuur.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.
Dat de meerderheid niet van kou en zeer dunbevolkte regio's houdt betekend niet dat we daar allemaal niet van houden.
Dat is inderdaad mijn tweede keuze na Canada. En ook zeer dunbevolkt geloof ik.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:41 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Kies voor noord Finland. Echt prachtige natuur.
Als je noordelijk van Tampere gaat zitten, zit je al snel in niemandsland ja. Een oom van mijn vriendin woont zo'n 100km van Rovanimie af, dat is tegen de poolcirkel aan. Die heeft een parttime remote baan, maar verder leeft hij vrijwel volledig zelfvoorzienend. Kleine woning, met sauna, aan een meer in de bossen. Hoeveel meer heb je nodig als je dat soort afgelegen wonen geweldig vind?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:42 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat is inderdaad mijn tweede keuze na Canada. En ook zeer dunbevolkt geloof ik.
Ik heb 95% van mijn leven in NL gewoond. En ik kom nog jaarlijks minimaal 1x in Nederland.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon zeker niet in de Bijlmer.
Maar misschien kan jij vanuit de Baltische staten niet helemaal goed de staat van Nederland inschatten.
Je roept hier wel dag in dag uit dat het allemaal wel meevalt maar zelf zit je met je reet in Litouwen waar minder dan 3000 moslims wonen. Denk je dat jij in de positie bent om te oordelen hoeveel last wij hier hebben van die groep?
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb 95% van mijn leven in NL gewoond. En ik kom nog jaarlijks minimaal 1x in Nederland.
Veel van mijn vrienden en mijn hele familie wonen allemaal in NL.
Dus ja, ik ben heel goed op de hoogte van hoe NL is.
(Estland overigens)
Ik kom ook echt nog wel eens in de Nederlandse stad hoor lol.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.
Bijlmer is tegenwoordig best gewilt hoor, mooie grote appartementen en groene omgeving.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.
Voor mij klinkt dat juist echt perfectquote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:51 schreef Barbusse het volgende:
Het zou niks voor mij zijn, maar das een ander verhaal
Dat snap ik als je in Estland woont. Als toerist heb je toch een ander ervaring.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik kom ook echt nog wel eens in de Nederlandse stad hoor lol.
Sure, vooral het centrum gebied. Maar ik herken wat jij zegt van geen enkele stad.
En al helemaal niet in de provincie.
Dat is fijn voor de mensen die er willen wonen, ik woon er niet en zal er nooit wonen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bijlmer is tegenwoordig best gewilt hoor, mooie grote appartementen en groene omgeving.
En verrassend betaalbaar, als je bedenkt dat het Scandinavië is.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:20 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor mij klinkt dat juist echt perfectNog net genoeg warmte in de zomers om groenten en fruit te kunnen telen, en voor mij ideale winters, totale rust en stilte. Klinkt als een heel goed backup plan
Nee......quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat snap ik als je in Estland woont. Als toerist heb je toch een ander ervaring.
Fantaseren doe jij, door vanuit Estland na een weekje vakantie in Nederland te denken dat je enig idee hebt hoe het is hier te wonen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee......
Maar blijf lekker fantaseren
Vorige week in Antwerpen dacht ik hetzelfde, tot we een zijstraat inreden vanwege een omleiding.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:30 schreef Leandra het volgende:
Vertel eens, in welke (middelgrote) Nederlandse stad kan ik niet meer veilig rondlopen?
Ik trein best vaak, en kom eigenlijk in allerlei steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Meppel, Maastricht, Haarlem, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Gouda maar kennelijk loop ik dan op de verkeerde plekken ofzo? Om al die ellende te missen?
Zoek het begrip 'perceptie' eens op...quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee......
Maar blijf lekker fantaseren
Ja, dat fantaseer je allemaal!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:30 schreef Leandra het volgende:
Vertel eens, in welke (middelgrote) Nederlandse stad kan ik niet meer veilig rondlopen?
Ik trein best vaak, en kom eigenlijk in allerlei steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Meppel, Maastricht, Haarlem, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Gouda maar kennelijk loop ik dan op de verkeerde plekken ofzo? Om al die ellende te missen?
Te grappig. Zoals gezegd: Ik heb er 95% van mijn leven gewoond.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Fantaseren doe jij, door vanuit Estland na een weekje vakantie in Nederland te denken dat je enig idee hebt hoe het is hier te wonen.
Quote eens. Of ben je weer aan het jokken?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:06 schreef bianconeri het volgende:
Zelfs in een klein boerendorp lopen kan niet meer omdat iedereen daar gesluierd is....
Jokken heb ik nog nooit gedaan hier.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:25 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Quote eens. Of ben je weer aan het jokken?
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:20 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee, ik was laatst bij mijn ouders in een klein dorp waar ik ben opgegroeid, ik zag vrouwen met gewaden lopen en allerlei vreemde volkeren, ook de kleine dorpen zijn niet meer herkenbaar als Nederlands.
Waar zegt hij dat hij daar niet meer kan lopen vanwege gesluierde mensen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jokken heb ik nog nooit gedaan hier.
[..]
Als dat je ding is zit je in de Baltische staten nergens beter bijna!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.
nog ff en er wonen in Estland minder mensen dan in Utrechtquote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat je ding is zit je in de Baltische staten nergens beter bijna!
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:59 schreef LXIV het volgende:
Ik betaal ongeveer 80K belasting per jaar in Nederland. Als dadelijk die Box-3 belasting komt wordt dat nog veel meer. Verder trekt zelfvoorzienendheid mij wel aan en zou een klimaat waar ik net wat beter tomaten, paprika's etc kon telen voor mij ideaal zijn. Een huisje met wat grond in een vruchtbaar gebied in Portugal is precies wat ik nodig zou hebben. Dat ik met wat hout in december en januari de ergste koude kan wegstoken, dat ik bijna het hele jaar uit mijn eigen tuin kan eten en dat ik met zonnepanelen en een accu off-grid kan gaan.
Dat is voor mij heel eenvoudig te realiseren. Maar dan? Dan zit ik daar zonder dat ik iemand ken. Zo goed Portugees leren dat ik echte inhoudelijke gesprekken kan voeren is niet meer haalbaar. Ik denk dat het sowieso heel lastig wordt om nog vrienden daar te maken ,die mensen hebben elkaar nog. Dus wordt ik gelukkig daar? Denk het niet. Dan kan ik toch beter hier maar flink betalen en weinig ontvangen als daar gaan kniezen denk ik.
Ik kan de taal wel leren, maar echt diepe inhoudelijke gesprekken worden lastig. Dat is in het Engels al anders dan in het Nederlands en met Engels ben ik echt al heel lang bezig.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.
Portugezen in het noorden van Portugal zijn best inclusief.
Ik woon in het noorden van Portugal. Mensen zijn minder open dan in de mediterranee, maar nog steeds erg vriendelijk en ontvankelijk. Ze moeten alleen niet zoveel hebben van de digital nomads die met een 3x modaal salaris steden als Lissabon en Porto onbetaalbaar hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.
Portugezen in het noorden van Portugal zijn best inclusief.
Dat klopt maar in het Engels bereik je ook een plateau omdat je niet in een Engelstalig land woont en hoe vaak praat je met natives? Je hoort 9 van de 10 keer andere niet-natives Engels praten.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kan de taal wel leren, maar echt diepe inhoudelijke gesprekken worden lastig. Dat is in het Engels al anders dan in het Nederlands en met Engels ben ik echt al heel lang bezig.
Ze zijn misschien minder extravert dan "de Spanjaard", maar wel loyaler, eerlijker en inclusiever. Galicische Spanjaarden idem. Zoals een vriend uit Madrid van mij over Spanjaarden zegt: la gente aqui es interesada, pero no interesante.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:23 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik woon in het noorden van Portugal. Mensen zijn minder open dan in de mediterranee, maar nog steeds erg vriendelijk en ontvankelijk.
Terecht.quote:Ze moeten alleen niet zoveel hebben van de digital nomads die met een 3x modaal salaris steden als Lissabon en Porto onbetaalbaar hebben gemaakt.
Komt ook wel voor een groot gedeelte omdat ze daarnaast ook totaal niet intergreren. Ze blijven een aantal jaar, en dan verkassen ze weer naar een ander goedkoop land. Ik durf zelfs te beweren dat bijna de helft geeneens belasting betaald. Maar ondertussen wel the high life leven. Dus ik kan het me ook wel voorstellen.quote:
Dat werkt beide kanten uit hé. Je moet het meenemen in je keuze en niet rücksichtlos naar hoge inkomens kijken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.
Tropische temperaturen kan ik prima doorstaan voor een korte vakantie, maar er permanent wonen zou een nachtmerrie zijn.
Het zeer dunbevolkte van die regio's trekt me ook enorm aan. Geen mensen kilometers in de omtrek. Heerlijk
Ze hebben ook Pelmeni, Russische dumplings, zeer aan te raden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.
Alleen de Letse keuken is mogelijk nog abominabeler dan de Nederlandse. Knollen, erwten, spek en gerookte vis....
Zal er eens naar vragen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ze hebben ook Pelmeni, Russische dumplings, zeer aan te raden.
Het bekent met name dat je waarschijnlijk vrij goedkoop een dergelijke droom kunt realiseren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Digital Nomads zijn altijd een soort van parasieten op de lokale cultuur. Drijven de prijzen enorm op (Mexico Stad ook een goed voorbeeld), integreren slecht en maken maximaal gebruik van alle voorzieningen, wat die voorzieningen duurder maakt en zorgt dat het zijn charme ook enigszins verliest.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Komt ook wel voor een groot gedeelte omdat ze daarnaast ook totaal niet intergreren. Ze blijven een aantal jaar, en dan verkassen ze weer naar een ander goedkoop land. Ik durf zelfs te beweren dat bijna de helft geeneens belasting betaald. Maar ondertussen wel the high life leven. Dus ik kan het me ook wel voorstellen.
Ook aan de andere kant komen er steeds meer beperkingen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dit zijn bijvoorbeeld de minimumeisen in Mexico.quote:Residente Permanente Visa
Applicants must demonstrate a monthly income of USD 3,243. by providing bank statements for the last six months.
Applicants proving solvency with a savings account are required to provide 12 months of bank statements showing a minimum of USD 130,000.
*The financial requirements may vary with each consulate.
Costa Ricaquote:De immigratiecategorie 'Verblijf voor thuiswerkers en dienstverleners' kan worden aangevraagd door een buitenlander die op afstand betaalde diensten verleent, al dan niet in ondergeschikte positie, met behulp van een computer, telecommunicatie of soortgelijke middelen, ten gunste van een natuurlijke of rechtspersoon in het buitenland, waarvoor hij een betaling of vergoeding ontvangt vanuit het buitenland van minimaal drieduizend Amerikaanse dollar per maand ($3000,00). In het geval van een aanvraag voor een legaal verblijf voor zijn gezinsleden, bedraagt de betaling of vergoeding vanuit het buitenland minimaal vierduizend Amerikaanse dollar per maand ($4000,00), volgens de officiële verkoopkoers vastgesteld door de Centrale Bank van Costa Rica.
Zijn er daar geen pensionadosteden? Middelgrote steden met een 10-30.000 pensionados zodat er altijd wat te doen is?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:59 schreef LXIV het volgende:
Ik betaal ongeveer 80K belasting per jaar in Nederland. Als dadelijk die Box-3 belasting komt wordt dat nog veel meer. Verder trekt zelfvoorzienendheid mij wel aan en zou een klimaat waar ik net wat beter tomaten, paprika's etc kon telen voor mij ideaal zijn. Een huisje met wat grond in een vruchtbaar gebied in Portugal is precies wat ik nodig zou hebben. Dat ik met wat hout in december en januari de ergste koude kan wegstoken, dat ik bijna het hele jaar uit mijn eigen tuin kan eten en dat ik met zonnepanelen en een accu off-grid kan gaan.
Dat is voor mij heel eenvoudig te realiseren. Maar dan? Dan zit ik daar zonder dat ik iemand ken. Zo goed Portugees leren dat ik echte inhoudelijke gesprekken kan voeren is niet meer haalbaar. Ik denk dat het sowieso heel lastig wordt om nog vrienden daar te maken ,die mensen hebben elkaar nog. Dus wordt ik gelukkig daar? Denk het niet. Dan kan ik toch beter hier maar flink betalen en weinig ontvangen als daar gaan kniezen denk ik.
Dat noemen ze de Algarvequote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zijn er daar geen pensionadosteden? Middelgrote steden met een 10-30.000 pensionados zodat er altijd wat te doen is?
Portugees is overigens niet zo moeilijk als het lijkt. Het is net Spaans met een andere uitspraak.
In tropische landen heb je überhaupt geen verwarming nodig en gaat het enkel om airconditioning, dat kan wel degelijk duur zijn afhankelijk van het type tropisch klimaat. Op hoogte regent het vaak minder lang en heb je minder bewolking waardoor je met zonnepanelen je volledige verbruik makkelijk kunt afvangen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kosten voor verwarming zullen daar sowieso geen probleem zijn (goedkoop).
Maar sure, klimaat is een goede reden om weg te willen uit Nederland.
Helemaal mee eens.
Mijn punt is vooral dat mensen heel erg kortzichtig zijn.
Ze horen wat gedoe op het nieuws en zijn direct bang en vinden het allemaal zo ontzettend slecht.
Buiten dat de meeste problemen in NL zeer opgeblazen worden en geen echte problemen zijn.
Emigreren is heel leuk om te roepen, Nederland is zo zo slecht en dus wil ik weg.
Ondertussen is emigreren een hele grote stap. Er komt veel bij kijken. En dan heb je dus ook het nieuwe land nog waar je zou moeten integreren.
Zelf ben ik natuurlijk ook geemigreerd. Alleen financieel en qua voorzieningen en sowieso de algehele levensstandaard in Nederland ga je het echt niet beter krijgen.
Dat zijn voor mij allemaal vrij triviale issues.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:45 schreef Ann-Lynn het volgende:
Iedereen die remote, afgelegen in de natuur zonder mensen wil gaan wonen op zijn oude dag moet wel even een paar dingen beseffen:
- je bent ouder: hoe snel kom je bij het dichtsbijzijnde zkh en hoe snel is de ambulance bij jou?
- zijn de wegen wel begaanbaar tijdens extreem weer? of zit je straks zonder brood, koffie e.d., omdat je auto vastzit en 3 uur lopen voor wat boodschappen door de sneeuw doe je denk ik ook niet zo gauw.
- met wie ga je daar zo afgelegen wonen? Indien alleen, hoe lang duurt het voordat je dode lichaam wordt gevonden aangezien je eigenlijk geen buren hebt?
Ik heb op best veel plekken gewoond, hoewel het soms tijdelijk was wegens studie of vakantiebaan. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Canada. Dat zijn toplanden. Denemarken waarschijnlijk ook, maar die taal is vreselijk. Polen is de toekomst vermoed ik.
Mensenrechtenovertreding nog wel lol.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Veel problemen in Nederland zijn wel degelijk echte problemen, met name het woningtekort is bijzonder schrijnend en een mensenrechtenovertreding.
Ik moet zeggen dat ik de armoede in Nederland ook wel zie toenemen op bepaalde vlakken doordat de overheid structureel de koopkracht uitholt.
De meeste mensen kunnen bijvoorbeeld amper een nieuwe auto veroorloven.
Natuurlijk moet je wel naar de algehele levensstandaard kijken.quote:Je moet overigens ook niet kijken naar de algehele levensstandaard, je moet afgaan op je eigen levensstandaard.
Heb je 6000 euro per maand dan kun je leuk wonen in Nederland, maar in Mexico kun je leuker wonen met een schoonmaakster 3x in de week, elke dag uit eten en een zwembad in de tuin.
Op vrijdag 27 maart 2026 19:00 schreef bianconeri het volgende:quote:Het recht op wonen is een fundamenteel mensenrecht dat inhoudt dat iedereen recht heeft op een betaalbare, veilige en passende woning.
Op papier wellicht, in de praktijk zie je de welvaart achteruit hollen.quote:Ja, leuk als elk jaar wilt verhuizen. Prima. Maar dat doe je toch niet.
En de koopkracht wordt helemaal niet uitgehold. Die is de afgelopen jaren juist gestegen.
Je weet dat een auto een luxe goed is hè?
De algehele levensstandaard is niet relevant voor het individu. Het gaat erom wat voor jezelf als individu de beste keuze is.quote:Natuurlijk moet je wel naar de algehele levensstandaard kijken.
Heel leuk als je NL gaat vergelijken met veel armere landen, 99% van de wereld, maar dat is nutteloos.
Je bent niet beter af in Nederland, je bent beter af in Nederland tijdens je werkzame bestaan, dat is heel iets anders.quote:De welvaart in NL is zeer zeer hoog.
Verhouding tussen inkomsten en uitgaven is ook gunstig.
Ja, leuk als je met pensioen bent en daarvan naar een arm land gaat. Ja, dan ben je de koning.
Maar vergelijk je 1 op 1 het leven in bv Costa Rica en NL dan kom je er in NL veel beter van af.
Ik denk dat een groter deel v/d mensen die emigreren uit onvrede, uiteindelijk, wanneer ze na de eerste jaren hun nieuwe land goed hebben leren kennen, daar weer nieuwe onvrede opbouwen waarbij ze uiteindelijk gedesillusioneerd weer terugkeren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 20:16 schreef Koortsdroom het volgende:
Emigreren omdat ik het ergens anders heel mooi vind? Misschien.
Emigreren omdat het hier zo kut is? Nee. Ik ga me verdomme niet uit mijn eigen land weg laten jagen. Ik zou niet eens van de nieuwe plek kunnen genieten in de wetenschap dat ik gevlucht ben.
Voor de jongere generaties is het inmiddels te laat om nog te emigreren naar vruchtbaardere en prettigere oorden. De mogelijkheid om ergens anders een beter leven op te bouwen is hen ontnomen, doordat alles heeft moeten wijken voor de lawaaiige auto's en motoren. De groei van het verkeer en de dominantie van gemotoriseerde voertuigen hebben het landschap en de leefomgeving ingrijpend veranderd, waardoor kansen voor een vrediger bestaan nu verkeken zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 20:16 schreef Koortsdroom het volgende:
Emigreren omdat het hier zo kut is? Nee. Ik ga me verdomme niet uit mijn eigen land weg laten jagen. Ik zou niet eens van de nieuwe plek kunnen genieten in de wetenschap dat ik gevlucht ben.
Koekoek troll 🤪quote:Op zaterdag 28 maart 2026 07:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Voor de jongere generaties is het inmiddels te laat om nog te emigreren naar vruchtbaardere en prettigere oorden. De mogelijkheid om ergens anders een beter leven op te bouwen is hen ontnomen, doordat alles heeft moeten wijken voor de lawaaiige auto's en motoren. De groei van het verkeer en de dominantie van gemotoriseerde voertuigen hebben het landschap en de leefomgeving ingrijpend veranderd, waardoor kansen voor een vrediger bestaan nu verkeken zijn.
Precies, wij wilden iets anders en meer ruimte (had ook in Nederland gekund, maar hier in Portugal hebben we meer ruimte voor minder geld).quote:Op zaterdag 28 maart 2026 07:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik denk dat een groter deel v/d mensen die emigreren uit onvrede, uiteindelijk, wanneer ze na de eerste jaren hun nieuwe land goed hebben leren kennen, daar weer nieuwe onvrede opbouwen waarbij ze uiteindelijk gedesillusioneerd weer terugkeren.
Dat terwijl een groter deel v/d mensen die emigreren vanwege het avontuur en andere positieve zaken, vaak makkelijker zullen kunnen settelen elders vanwege hun ander type persoonlijkheid.
Bovenstaande zijn overigens pure aannamens, geen feiten.
Ik ga niet 'vluchten'. Ik ga de totale rust en stilte opzoeken, zonder last van mensen. En dat is in Nederland onmogelijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 20:16 schreef Koortsdroom het volgende:
Nee. Ik ga me verdomme niet uit mijn eigen land weg laten jagen. Ik zou niet eens van de nieuwe plek kunnen genieten in de wetenschap dat ik gevlucht ben.
Waar zit jij aan te denken?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:02 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik ga niet 'vluchten'. Ik ga de totale rust en stilte opzoeken, zonder last van mensen. En dat is in Nederland onmogelijk.
Hier creëren we er 96000 opvangplekken voor .... meer dan het aantal huizen dat we bouwen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:13 schreef Richestorags het volgende:
......... zijn altijd een soort van parasieten op de lokale cultuur. Drijven de prijzen enorm op (Mexico Stad ook een goed voorbeeld), integreren slecht en maken maximaal gebruik van alle voorzieningen, wat die voorzieningen duurder maakt en zorgt dat het zijn charme ook enigszins verliest.
En inderdaad, betalen vaak behalve hun consumptie, wat bij een select gezelschap belandt, geen belasting. Hebben ook geen enkele loyaliteit aan de plek.
Tasmaniëquote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:19 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Canada, noordelijk Scandinavië. Misschien Patagonië. Ver van de steden
Inhoudelijk reageren is zeker te moeilijk voor jou? Jij kunt dus beter niet op forums kijken waar het nieuws mag worden besproken, want jij kan andermans bijdragen toch niet waarderen.quote:
Kan ook interessant zijn inderdaad, of het zuidereiland van Nieuw Zeeland. Klimaat is in Tasmanië ook beter voor mij geschikt, de hitte in mainland Australië zou ik niet vol houden.quote:
Inderdaad, al zou ik ook goed gedijen op een eigen eiland bij ST Jozef in Canada.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 12:54 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Kan ook interessant zijn inderdaad, of het zuidereiland van Nieuw Zeeland. Klimaat is in Tasmanië ook beter voor mij geschikt, de hitte in mainland Australië zou ik niet vol houden.
Even opgezocht. Ik wil best bijv East Grant Island kopenquote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad, al zou ik ook goed gedijen op een eigen eiland bij ST Jozef in Canada.
Ik vind de Italiaanse Alpen wel wat, net als Martijn Doolaard. Ken je die? Heeft een prachtig YouTube kanaal, en is van Canada naar Patagonië gefietst. Zit nu in een oude berghut in Italië.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Even opgezocht. Ik wil best bijv East Grant Island kopen
Al lijkt het me wel een gebied waar in de zomer een hoop volk met motorboten langs komt racen.
Nog niet, zal ik eens opzoekenquote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind de Italiaanse Alpen wel wat, net als Martijn Doolaard. Ken je die? Heeft een prachtig YouTube kanaal, en is van Canada naar Patagonië gefietst. Zit nu in een oude berghut in Italië.
Dan is Martijn Doolaard zeker een aanrader, prachtige beelden en heel zen gefilmd.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:38 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nog niet, zal ik eens opzoekenJa de Alpen lijken me ook mooi, alles met bergen wel. Eigenlijk ben ik best snel tevreden, als het maar niet te warm is, geen mensen in de buurt zitten, en veel natuur en stilte
Daar zijn zelfs protesten tegen geweest in Mexico Stad. Het gaat overigens slechts om een paar wijken waar Amerikanen massaal zijn gaan wonen: Roma, Juarez (Centro) en la Condesa. Wellicht gaat het om 1/2% van de stad, maar toch, het probleem is ook dat het vooral Amerikanen zijn die slecht integreren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Digital Nomads zijn altijd een soort van parasieten op de lokale cultuur. Drijven de prijzen enorm op (Mexico Stad ook een goed voorbeeld), integreren slecht en maken maximaal gebruik van alle voorzieningen, wat die voorzieningen duurder maakt en zorgt dat het zijn charme ook enigszins verliest.
En inderdaad, betalen vaak behalve hun consumptie, wat bij een select gezelschap belandt, geen belasting. Hebben ook geen enkele loyaliteit aan de plek.
Hier woon ik niet ver van een groot berg gebied genaamd de Sierra Gorda waar met name de vele klimaatzones opvallend zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:38 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nog niet, zal ik eens opzoekenJa de Alpen lijken me ook mooi, alles met bergen wel. Eigenlijk ben ik best snel tevreden, als het maar niet te warm is, geen mensen in de buurt zitten, en veel natuur en stilte
Dat ging idd meer om Amerikanen begreep ik ja. Wat me daar wel kut aan lijkt is dat men niet direct ziet dat jij geen Amerikaan bent als blanke.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 16:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar zijn zelfs protesten tegen geweest in Mexico Stad. Het gaat overigens slechts om een paar wijken waar Amerikanen massaal zijn gaan wonen: Roma, Juarez (Centro) en la Condesa. Wellicht gaat het om 1/2% van de stad, maar toch, het probleem is ook dat het vooral Amerikanen zijn die slecht integreren.
Hier in Europa zijn die protesten er ook geweest, in Lissabon, Porto, Barcelona, Athene. En dan vergeet ik er nog wat. Het is ook niet haalbaar als je op een lokaal gemiddeld inkomen ruim 70% ervan kwijt bent aan huisvesting alleen. Ik woon net buiten Porto en heb een kleine woning. In Porto zelf heb ik voor datzelfde geld amper een garagebox. Het probleem hier is dat er buiten de steden gewoon niks is. Geen werk, scholen, ziekenhuizen, winkels. Dus je moet wel in of vlakbij een stad wonen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 16:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar zijn zelfs protesten tegen geweest in Mexico Stad. Het gaat overigens slechts om een paar wijken waar Amerikanen massaal zijn gaan wonen: Roma, Juarez (Centro) en la Condesa. Wellicht gaat het om 1/2% van de stad, maar toch, het probleem is ook dat het vooral Amerikanen zijn die slecht integreren.
Klopt, dat moet je altijd wel even duidelijk maken. Mexicanen en Latino's in het algemeen zijn veel positiever tegen Europeanen dan Gringos.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 23:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat ging idd meer om Amerikanen begreep ik ja. Wat me daar wel kut aan lijkt is dat men niet direct ziet dat jij geen Amerikaan bent als blanke.
Ik heb twee klasgenoten die naar Spanje zijn verhuisd. Een runt een B&B, de ander een camping.quote:Op maandag 30 maart 2026 01:01 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
Steeds meer jongeren overwegen te gaan emigreren? Is het niet: steeds meer jongeren zijn al geemigreerd?
Ik zie dat echt van studiegenoten er mensen daadwerkelijk naar Dubai () zijn gegaan. Maar als ik wat verder terug kijk naar mijn elitaire middelbare school: Duitsland is favoriet, Spanje is ook hot. Griekenland, Zweden, Polen, Denemarken, Frankrijk, Portugal ook meermaals. En geen van die personen komt oorspronkelijk uit die landen.
Soms zoek ik iemand op en zie ik dat diegene niet meer in Nederland woont. Het is al vaker een verrassing dat iemand hier nog wel woont.
Dat is wel anders dan bij mij. Die mensen hebben soms een Nederlandse remote baan, maar werken meestal "gewoon" ergens lokaal.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:13 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb twee klasgenoten die naar Spanje zijn verhuisd. Een runt een B&B, de ander een camping.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |