Het zijn geen feiten maar niet onderbouwde meningen. Veel landen hebben sociale voorzieningen maar die zijn beperkter en/of anders vormgegeven. Zoiets als bijstand kennen ze in Costa Rica gelukkig niet, WW en iets vergelijkbaars als AOW wel, daarnaast een goede betaalbare collectieve zorg.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Alles wat ik noemde zijn feiten, maar goed.
Dat jij klaagt over bruggen en wegen in NL, maar ondertussen dan naar Costa Rica wil is gewoon lachwekkend bv.
Net als de hele financiele situatie, terwijl NL daarin praktisch in de top staat.
Enige goede is defensie dan.
Daar verkwist Nederland gigantisch veel geld aan wat veel druk op sociale voorzieningen zet.
Maar goed zelfs dan, 99% van alle landen in de wereld kennen geen sociale voorzieningen.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer je nu even de hele wereld buiten Nederland te generaliseren?![]()
Als je bijvoorbeeld midden in London of Parijs zou wonen, dan is er toch helemaal niks verspreid of moeilijk te bereiken? Daar heb je veel meer restaurants, clubs per km2 dan waar dan ook in NL.
Ik vind je opmerking heel grappig, ik quote je tekst even :quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Probeer je nu even de hele wereld buiten Nederland te generaliseren?![]()
Als je bijvoorbeeld midden in London of Parijs zou wonen, dan is er toch helemaal niks verspreid of moeilijk te bereiken? Daar heb je veel meer restaurants, clubs per km2 dan waar dan ook in NL.
Zeker mee eens!quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het klopt dat er veel op weinig afstand is in Nederland, maar wat er is, vind ik allemaal niet enerverend. Ik vind Nederland geen spannend land. Zeker als je van de natuur houdt, is Nederland geen ideaal land, omdat Nederland heel kleinschalig en dichtbevolkt is. Telkens als ik een tijd niet in Nederland ben geweest, valt mij op hoe klein alles is, hoe weinig ruimte er is en hoe dichtbevolkt het is. Er zijn meer landen in Europa met een vergelijkbare grootte als Nederland en wij zijn veruit het dichtstbevolkt.
Dus dat de wegen en bruggen in Costa Rica slechter zijn dan in Nederland is geen feit?quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zijn geen feiten maar niet onderbouwde meningen. Veel landen hebben sociale voorzieningen maar die zijn beperkter en/of anders vormgegeven. Zoiets als bijstand kennen ze in Costa Rica gelukkig niet, WW en iets vergelijkbaars als AOW wel, daarnaast een goede betaalbare collectieve zorg.
Je reageert nu op twee verschillende gebruikers, dus je commentaar klopt niet echt. Ik reageerde alleen op het feit dat jij denkt dat buiten Nederland geen grote steden zijn, want daar is alles verder weg... Dat slaat natuurlijk nergens op, want in de helft van alle landen ter wereld zijn er (veel) grotere steden met meer voorzieningen te vinden dan in NL.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
[..]
Ik vind je opmerking heel grappig, ik quote je tekst even :
Wat is het nou? ga je in London wonen of ga je in de bergen wonen? de dichtsbijzijnde bergen van Londen zijn ook wel 3-4 uur rijden m.a.w. hetzelfde als hier.
Hoe vaker je het doet, hoe minder bijzonder het wordtquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:33 schreef Zoddie het volgende:
Ik zou nog wel eens in Oostenrijk of Zwitserland willen gaan wonen, niet omdat ik denk dat die landen an sich beter zijn dan Nederland maar puur vanwege de alpen.
Lijkt me heerlijk om gewoon elk weekend tochten te kunnen maken, gewone berg wandelingen, alpinisme, via ferrata's, etc etc.
Nu ga ik ongeveer 2x per jaar.
De infra structuur is in Costa Rica inderdaad slechter, wat goed is zijn privaat&publieke-combi wegen bijvoorbeeld. De sociale voorzieningen zijn hier (nog) van een zeer hoog niveau, maar staan onder grote druk. Echter terwijl CR in de vaart der volkeren vooruit gaat, gaat Nederland achteruit. Dat kan ook niet anders imo op vooral demografische en mentale gronden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus dat de wegen en bruggen in Costa Rica slechter zijn dan in Nederland is geen feit?
Dat de sociale voorzieningen en dergelijke in NL van zeer hoog niveau zijn is geen feit?
Het wonen in het buitenland, laat staan een ontwikkelingsland zoals jij wil, zal je nog smerig tegenvallen lol
Zwitserland is een ontzettend duur land....quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:33 schreef Zoddie het volgende:
Ik zou nog wel eens in Oostenrijk of Zwitserland willen gaan wonen, niet omdat ik denk dat die landen an sich beter zijn dan Nederland maar puur vanwege de alpen.
Lijkt me heerlijk om gewoon elk weekend tochten te kunnen maken, gewone berg wandelingen, alpinisme, via ferrata's, etc etc.
Nu ga ik ongeveer 2x per jaar.
Dat klopt, maar nog altijd beter dan de Veluwe.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe vaker je het doet, hoe minder bijzonder het wordt
Ja goh, stel je scoort 100/100 dan is de kans groter dat je met bepaalde dingen achteruitgaat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De infra structuur is in Costa Rica inderdaad slechter, wat goed is zijn privaat&publieke-combi wegen bijvoorbeeld. De sociale voorzieningen zijn hier (nog) van een zeer hoog niveau, maar staan onder grote druk. Echter terwijl CR in de vaart der volkeren vooruit gaat, gaat Nederland achteruit. Dat kan ook niet anders imo op vooral demografische en mentale gronden.
Ik heb familie in CR en kom er regelmatig, heb er ook al bezittingenquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja goh, stel je scoort 100/100 dan is de kans groter dat je met bepaalde dingen achteruitgaat.
Dat je dan eens een jaar 99/100 scoort, dat kan. Dat zegt niet veel.
En Costa Rica zit met 0/100 (overdreven gezegd) heel laag. Goh, ja dan ga je ook niet achteruit.
Als je financieel onafhankelijk bent ga je in andere landen zeer goed kunnen leven omdat je niet met het lokale loon te maken hebt en rijk genoeg bent om de duurste voorzieningen te betalen.
Dat is natuurlijk niet zo als je gewoon de normale burger in andere landen bent. Dan heb je een schijt loon en schijt voorzieningen.
quote:AI Overview
Costa Rica beschikt over een van de meest uitgebreide sociale stelsels in Latijns-Amerika, gekenmerkt door universele gezondheidszorg via het CAJA-systeem (Caja Costarricense de Seguro Social) voor burgers en permanente inwoners. Het land biedt gratis onderwijs, een staatspensioen en heeft een hoge dekking voor basisbehoeften zoals elektriciteit en drinkwater.
Kernpunten van sociale voorzieningen in Costa Rica:
Gezondheidszorg (CAJA): Dit systeem biedt 100% dekking voor medische behandelingen, consulten, ziekenhuisopnames en medicijnen. Het staat bekend als kwalitatief hoogwaardig en vaak voordeliger dan in Europa of de VS. CAJA dekt ook chronische ziekten en bestaande aandoeningen.
Onderwijs: Het land biedt gratis onderwijs aan, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van de bevolking.
Pensioenen: Er is een gegarandeerd staatspensioen, waarbij recente hervormingen de regels voor vervroegd pensioen hebben aangescherpt.
Basisvoorzieningen: Costa Rica blinkt uit in Centraal-Amerika met bijna 100% toegang tot elektriciteit en veilig drinkwater.
Sociale Zekerheid voor Werknemers: Het systeem wordt gefinancierd door bijdragen van werkgevers en werknemers.
Hoewel de zorg van hoge kwaliteit is, kunnen de wachttijden bij publieke instellingen lang zijn, waardoor sommige inwoners uitwijken naar particuliere zorg.
Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. De (voor)Alpen vervelen mij na in totaal ruim tien jaar in Alpenlanden wonen nog steeds niet. Heerlijk om op zaterdagochtend vroeg op te staan, bij de skilift te staan als ze open gaan met een skipas voor een halve dag, en in de middag weer thuis zijn omdat vrienden langs komen. Of in de zomer met de kinderen een Klettersteig doen in het weekend. Of het beste, een doordeweekse dag niet werken, en helemaal alleen met de mountainbike naar 2000m klimmen en weer naar beneden rijden, en nog steeds op tijd thuis zijn om de kinderen van school te halen!quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe vaker je het doet, hoe minder bijzonder het wordt
Ik paste mijn reactie doelbewust niet aan om dit er niet bij te zetten.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb familie in CR en kom er regelmatig, heb er ook al bezittingen![]()
Met name de natuur en omgeving is er enorm divers binnen niet al te grote afstanden. Spaans spreken is er wel noodzakelijk en al snel duidelijk maken dat je geen Gringo bent
Niet als je ook in Zwitserland werkt en naar hun maatstaven betaald krijgt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:42 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Zwitserland is een ontzettend duur land....
Damn. Je maakt me jaloersquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. De (voor)Alpen vervelen mij na in totaal ruim tien jaar in Alpenlanden wonen nog steeds niet. Heerlijk om op zaterdagochtend vroeg op te staan, bij de skilift te staan als ze open gaan met een skipas voor een halve dag, en in de middag weer thuis zijn omdat vrienden langs komen. Of in de zomer met de kinderen een Klettersteig doen in het weekend. Of het beste, een doordeweekse dag niet werken, en helemaal alleen met de mountainbike naar 2000m klimmen en weer naar beneden rijden, en nog steeds op tijd thuis zijn om de kinderen van school te halen!
Ik wil er mijn oude dag slijten als hier de shit de fan zou raken, hopelijk gebeurt dat niet, maar een backup is altijd prettigquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik paste mijn reactie doelbewust niet aan om dit er niet bij te zetten.
Maar ja heel leuk natuur en omgeving, voor vakantie.
Zoals ik al zei:
Het is een relatief arm land, met weinig mogelijkheden. Zeker voor lokale bevolking.
Het zou heel laag scoren en dus bestaat er alleen maar een weg omhoog.
Nederland staat met alles in de absolute wereld top.
Tja, dat je dan ook wel eens wat minder zou scoren is logisch.
En ja: Ik ben zelf ook geemigreerd, naar Estland. Waar alles vele beter is dan in Costa Rica.
Maar vergeleken met hoe alles voor elkaar is in Nederland is emigreren echt bijna het domste wat je kan doen.
Daarom heb ik met dit soort berichten over dat veel mensen weg willen uit NL ook echt kriebels ervan.
Mensen verliezen de realiteit omdat ze zich blind staren op wat haat en onzin.
quote:AI Overview
Costa Rica beschikt over een van de meest uitgebreide sociale stelsels in Latijns-Amerika, gekenmerkt door universele gezondheidszorg via het CAJA-systeem (Caja Costarricense de Seguro Social) voor burgers en permanente inwoners. Het land biedt gratis onderwijs, een staatspensioen en heeft een hoge dekking voor basisbehoeften zoals elektriciteit en drinkwater.
Kernpunten van sociale voorzieningen in Costa Rica:
Gezondheidszorg (CAJA): Dit systeem biedt 100% dekking voor medische behandelingen, consulten, ziekenhuisopnames en medicijnen. Het staat bekend als kwalitatief hoogwaardig en vaak voordeliger dan in Europa of de VS. CAJA dekt ook chronische ziekten en bestaande aandoeningen.
Onderwijs: Het land biedt gratis onderwijs aan, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van de bevolking.
Pensioenen: Er is een gegarandeerd staatspensioen, waarbij recente hervormingen de regels voor vervroegd pensioen hebben aangescherpt.
Basisvoorzieningen: Costa Rica blinkt uit in Centraal-Amerika met bijna 100% toegang tot elektriciteit en veilig drinkwater.
Sociale Zekerheid voor Werknemers: Het systeem wordt gefinancierd door bijdragen van werkgevers en werknemers.
Hoewel de zorg van hoge kwaliteit is, kunnen de wachttijden bij publieke instellingen lang zijn, waardoor sommige inwoners uitwijken naar particuliere zorg.
Verdomme nu maak je me alleen nog maar meer jaloers.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. De (voor)Alpen vervelen mij na in totaal ruim tien jaar in Alpenlanden wonen nog steeds niet. Heerlijk om op zaterdagochtend vroeg op te staan, bij de skilift te staan als ze open gaan met een skipas voor een halve dag, en in de middag weer thuis zijn omdat vrienden langs komen. Of in de zomer met de kinderen een Klettersteig doen in het weekend. Of het beste, een doordeweekse dag niet werken, en helemaal alleen met de mountainbike naar 2000m klimmen en weer naar beneden rijden, en nog steeds op tijd thuis zijn om de kinderen van school te halen!
Ik probeerde het nog met wat copium.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:57 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Verdomme nu maak je me alleen nog maar meer jaloers.
Zwitserland heeft zijn zaakjes over het algemeen goed geregeld, echter de migratie zet ook daar de boel onder druk met name wat betreft de toenemende verstedelijking en kosten van huisvesting. Er komt een referendum om de bevolking niet verder te laten toenemen, de grens wordt max 10 miljoen, mocht dit referendum een meerderheid behalen. De overheid ontraadt het, maar dat zegt in Zwitserland niet zoveel, de burgers maken daar uiteindelijk zelf de dienst uitquote:Op donderdag 26 maart 2026 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik probeerde het nog met wat copium.
quote:Swiss government slams 10 million population cap plan as threat to economy
ZURICH, March 16 (Reuters) - The Swiss government on Monday pressed the electorate to reject an initiative aimed at restricting the population to 10 million, which it argues will jeopardise cooperation with the European Union and damage the economy.
The initiative, supported by the right-wing Swiss People's Party, or SVP, faces a referendum on June 14 at a time when Switzerland is moving to deepen relations with the EU in order to safeguard market access to its main trade partner.
Under the plan, the permanent resident population must not exceed 10 million before 2050, and Switzerland should abandon its freedom of movement agreement with the EU.
Its proponents say immigration to Switzerland is too high, causing housing shortages, excessive rents and putting undue pressure on public infrastructure.
The SVP, Switzerland's biggest party, opposes closer integration with the EU, seeing it as a threat to Swiss sovereignty and saddling the country with excess regulation.
The population is now over 9 million, and the governing Federal Council said the initiative threatens prosperity, internal security and Switzerland's humanitarian traditions.
As of 2024, foreign nationals made up more than 27% of the Swiss population, according to official data.
quote:Swiss Population Cap Has 45% Support Despite Government Pushback
A plan by Switzerland's right-wing People's Party to cap the country's population at 10 million still has strong support from the public despite repeated pushback by politicians and business leaders against such a move.
Support for the measure, which the population will vote on in June, was at 45% in a new poll released Tuesday, compared with 48% in November. That's likely to worry the government, which just a day earlier held a press conference to issue a fresh call to the public to reject the measure.
quote:
En dan woon ik niet eens op het platteland, maar in een stad van twee miljoen inwoners. Dus cultuur, elke sport die je kan bedenken en elk soort restaurant is ook nog om de hoek ( ook met het uitstekende OV als je geen zin hebt om te fietsen).quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:57 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Verdomme nu maak je me alleen nog maar meer jaloers.
Tja, nou en?quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Het is een relatief arm land, met weinig mogelijkheden. Zeker voor lokale bevolking.
En ja: Ik ben zelf ook geemigreerd, naar Estland. Waar alles vele beter is dan in Costa Rica.
Maar vergeleken met hoe alles voor elkaar is in Nederland is emigreren echt bijna het domste wat je kan doen.
Daarom heb ik met dit soort berichten over dat veel mensen weg willen uit NL ook echt kriebels ervan.
Ja dat laatste verzacht de pijn een beetje, dank.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
[..]
En dan woon ik niet eens op het platteland, maar in een stad van twee miljoen inwoners. Dus cultuur, elke sport die je kan bedenken en elk soort restaurant is ook nog om de hoek ( ook met het uitstekende OV als je geen zin hebt om te fietsen).
Kleine troost voor jullie: vandaag regent het, dus ben ik ook gewoon binnen aan het werk.
Tja, of je hier nou met je volgepiste luier in een kapot bezuinigd verpleeghuis zit terwijl je partner die een andere indicatie heeft in een ander verpleeghuis zit, of je zit op je costaricaanse veranda, waar je voor 1000 euro per maand een prive verpleegster inhuurt die je kont wast en je maaltje kookt is de keuze voor mij snel gemaakt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Leuk, ben je dement aan het worden, zit je met niet-Nederlandse medebewoners in Húus t Kråkemîkje. Dan zou ik met gierende banden naar Nederland terug willen.
Gaat dat ook op voor fora? Waarom zit je hier eigenlijk?quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, of je hier nou met je volgepiste luier in een kapot bezuinigd verpleeghuis zit terwijl je partner die een andere indicatie heeft in een ander verpleeghuis zit, of je zit op je costaricaanse veranda, waar je voor 1000 euro per maand een prive verpleegster inhuurt die je kont wast en je maaltje kookt is de keuze voor mij snel gemaakt.
Neen.quote:
Waarom niet?quote:Waarom zit je hier eigenlijk?
Je vergeet bijzonder belangrijke zaken zoals een prettig klimaat. In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Met wat precies?quote:
Mijn beide benen staan voorlopig nog in Nederland.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Met één been in Nederland leven en de andere waar je ook zit.
Oh, my bad, ik dacht dat jij geëmigreerd was.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn beide benen staan voorlopig nog in Nederland.
Dat is júist de toekomst in Nederland. Helaas.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
zit je met niet-Nederlandse medebewoners in Húus t Kråkemîkje. Dan zou ik met gierende banden naar Nederland terug willen.
Ik mag toch hopen dat er Nederlands wordt gepraat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:43 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat is júist de toekomst in Nederland. Helaas.
Ik zou eerder gokken op arabisch. En dat je een tolk nodig hebt voor Nederlands.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er Nederlands wordt gepraat.
Gesprokenquote:Op donderdag 26 maart 2026 17:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er Nederlands wordt gepraat.
Merk je niets meer van wanneer je dementeertquote:Op donderdag 26 maart 2026 15:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Leuk, ben je dement aan het worden, zit je met niet-Nederlandse medebewoners in Húus t Kråkemîkje. Dan zou ik met gierende banden naar Nederland terug willen.
Ik schreef ‘als je begint te dementeren’. Dan word je verwarder etc.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Merk je niets meer van wanneer je dementeert
Asielzoekers worden direkt opgevangen bij aanmeldcentrum Ter Apel. En niet voor korte duur. De opvang kost zo'n 200 euro per asielzoeker per nacht. En dit kan oplopen tot 53.000 euro per asielzoeker jaar. En dit is alleen voor de opvang.quote:Op maandag 1 september 2025 11:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook niet zo. Dus wat is je punt?
Nee dat vind ik niet. Toen ikzelf kwa leeftijd net 'jongere' af was heb ik er nooit bij stilgestaan. Wat nu gebeurt is niet normaal.quote:Op maandag 1 september 2025 11:00 schreef theunderdog het volgende:
Jongeren denken altijd na om te 'emigreren'. Dat soort 'wensen' zijn volstrekt normaal als je jong bent. Eenmaal 30+ kom je tot de conclusie dat je dat niet 'zomaar' even kan regelen en dat het hier eigenlijk ook best goed vertoeven is.
Dat vangt ie al netto waarschijnlijk. Brutto is het dan meer en je vergeet voor het gemak de kosten van de administratie e.d.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:15 schreef Memeowitz het volgende:
Ter vergelijking. Braddie met zijn Wajong kost maar rond de 5 tientjes per dag bruto. En hij kan tenminste gitaar spelen. En hij is Blank/Europees.
Mwoh, mijn omaatje was compleet verloren tussen alle belanda's in het tehuis. Ze zwoer dat er brutale jongens uit de kampong 's nachts door haar raam naar binnen klommen om dingen te verstoppen. Zat ze daar achter een bord met bleke, doodgekookte piepers en wat bleek? Hadden ze de sambal ook nog verstopt!quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Merk je niets meer van wanneer je dementeert
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |