abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220439072
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:15 schreef Memeowitz het volgende:

[..]
Asielzoekers worden direkt opgevangen bij aanmeldcentrum Ter Apel. En niet voor korte duur. De opvang kost zo'n 200 euro per asielzoeker per nacht. En dit kan oplopen tot 53.000 euro per asielzoeker jaar. En dit is alleen voor de opvang.

Verleden nacht werden er 1670 asielzoekers opgevangen in Ter Apel. Elke week komen er weer 800-1000 nieuwe 'asielzoekers' bij. Dit kan toch niet.

Ter vergelijking. Braddie met zijn Wajong kost maar rond de 5 tientjes per dag bruto. En hij kan tenminste gitaar spelen. En hij is Blank/Europees.

Raisa is alvast Ziedend.
Bekijk deze YouTube-video
De discussie ging niet over asielzoekers, dus die vergelijking slaat nergens op. Als je als expat of EU burger naar Nederland komt krijg je helemaal niks meer dan een Nederlander in de meeste andere landen zou krijgen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220441894
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 16:21 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je vergeet bijzonder belangrijke zaken zoals een prettig klimaat. In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.

Een nadeel van Costa Rica is wel dat een aantal zaken relatief duur zijn vanwege de import.

Het grootste voordeel wat je ten opzichte van Nederland kunt behalen is dat huizen gewoon meer dan 50% goedkoper zijn en je vaak hypotheek vrij kunt kopen en geld overhouden.
Kosten voor verwarming zullen daar sowieso geen probleem zijn (goedkoop).
Maar sure, klimaat is een goede reden om weg te willen uit Nederland.
Helemaal mee eens.

Mijn punt is vooral dat mensen heel erg kortzichtig zijn.
Ze horen wat gedoe op het nieuws en zijn direct bang en vinden het allemaal zo ontzettend slecht.
Buiten dat de meeste problemen in NL zeer opgeblazen worden en geen echte problemen zijn.

Emigreren is heel leuk om te roepen, Nederland is zo zo slecht en dus wil ik weg.
Ondertussen is emigreren een hele grote stap. Er komt veel bij kijken. En dan heb je dus ook het nieuwe land nog waar je zou moeten integreren.

Zelf ben ik natuurlijk ook geemigreerd. Alleen financieel en qua voorzieningen en sowieso de algehele levensstandaard in Nederland ga je het echt niet beter krijgen.
pi_220441918
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 12:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Tja, nou en?

In Costa Rica behoor ik met mijn pensioen en opbrengst van verkoop van mijn woning tot de top rijksten van het land. Dan kunnen de sociale voorzieningen allemaal wel wat minder zijn maar dat maakt dan geen fluit uit want ik maar er A geen aanspraak op, en B, ik ben dan financieel volstrekt onafhankelijk.

Overigens is Letland voor mij ook een optie want daar komt mijn vriendin vandaan.
Daarom dat ik ook zeg dat het land an sich echt gewoon veel minder is dan Nederland.
Alleen als je financieel onafhankelijk bent, door bv pensioen of een remote baan dan leef je daar als een koning.

Ah, Letland. Gezellig, word je buurtjes ^O^
Is alles overigens wel veel minder dan Nederland kan ik je verklappen.
pi_220442025
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:59 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Daarom dat ik ook zeg dat het land an sich echt gewoon veel minder is dan Nederland.
Alleen als je financieel onafhankelijk bent, door bv pensioen of een remote baan dan leef je daar als een koning.

Ah, Letland. Gezellig, word je buurtjes ^O^
Is alles overigens wel veel minder dan Nederland kan ik je verklappen.
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.

Houtkachel, bos achter het huis, geen gezeik met stikstof, stook verboden. Geen fatbikejongeren en woke bullshit.

Alleen de Letse keuken is mogelijk nog abominabeler dan de Nederlandse. Knollen, erwten, spek en gerookte vis....
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220442257
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 16:21 schreef BlaZ het volgende:
In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.
Tropische temperaturen kan ik prima doorstaan voor een korte vakantie, maar er permanent wonen zou een nachtmerrie zijn.

Het zeer dunbevolkte van die regio's trekt me ook enorm aan. Geen mensen kilometers in de omtrek. Heerlijk :)
pi_220442269
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Houtkachel, bos achter het huis, geen gezeik met stikstof, stook verboden. Geen fatbikejongeren en woke bullshit.
Dat is een droom die ik probeer ruim vóór mijn pensioen te verwezenlijken. Starlink antenne op het dak en ik kan vanuit thuis werken. En dan zo zelfvoorzienend mogelijk worden.
pi_220442372
quote:

Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.

Alleen de Letse keuken is mogelijk nog abominabeler dan de Nederlandse. Knollen, erwten, spek en gerookte vis....
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.
Een mooi plekje bij natuur uitzoeken. Standaard er een sauna erbij ^O^

Eigenlijk geld het voor elke situatie dat als je financieel onafhankelijk bent vanuit NL dat je bijna overal zeer zeer goed kunt leven. Een Noorwegen en Zwitserland zijn dan de enige uitzonderingen denk ik zo.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 10:47:45 #208
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220442388
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.

Eigenlijk geld het voor elke situatie dat als je financieel onafhankelijk bent vanuit NL dat je bijna overal zeer zeer goed kunt leven. Een Noorwegen en Zwitserland zijn dan de enige uitzonderingen denk ik zo.
ik dacht de Filipijnen en dan op een vissers eiland in een bamboe hut

quote:
AI-overzicht
Slapen in een traditionele bamboehut (nipa hut) op een visserseiland in de Filipijnen is de ultieme 'Robinson'-ervaring, vooral in de regio Palawan, rond El Nido of Coron. Populaire opties zijn de afgelegen stranden van Darocotan Island of kleinschalige accommodaties bij lokale vissersdorpen in het noorden van Palawan.
Puur Filipijnen
Puur Filipijnen
+2
Beste locaties voor een bamboehut/visserservaring:
Darocotan Island (vlakbij El Nido): Biedt de perfecte mix van een "bounty eiland" ervaring met rustieke bamboehutten direct aan het strand, weg van de drukte.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220442391
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.
Tropische temperaturen kan ik prima doorstaan voor een korte vakantie, maar er permanent wonen zou een nachtmerrie zijn.

Het zeer dunbevolkte van die regio's trekt me ook enorm aan. Geen mensen kilometers in de omtrek. Heerlijk :)
Leven is wat anders dan op vakantie. Ongeacht de regio en weer types.

Hier komen we net uit een periode van 3 maanden vries temperaturen, constant en dat eigenlijk altijd dan tussen de -10 en -30.
En dan woon ik nog niet eens zo noordelijk.

Leuk als je van wintersport houdt, maar niet om in te wonen.

Net als zeer dunbevolkte regio´s. Leuk als je even de rust wilt opzoeken, maar om te wonen is wel echt heel anders he. NIETS en NIEMAND om je heen.
pi_220442406
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:48 schreef bianconeri het volgende:
Leuk als je van wintersport houdt, maar niet om in te wonen.

Net als zeer dunbevolkte regio´s. Leuk als je even de rust wilt opzoeken, maar om te wonen is wel echt heel anders he. NIETS en NIEMAND om je heen.
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.

Dat de meerderheid niet van kou en zeer dunbevolkte regio's houdt betekend niet dat we daar allemaal niet van houden.
pi_220442449
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Precies.

15 jaar geleden had ik gezegd ik wil in Nederland oud worden. Maar nee, waarom zou ik in een stervensduur land, waar ik op geen enkele regeling aanspraak maak, de azaan door de straten galmt en het straatbeeld wordt verpest door fatbikejongeren met broccolikapsels. Ondertussen word je dag in dag uit gebombardeerd met woke terreur en verzinnen ze ieder jaar een nieuwe krankzinnige taks of toeslag om het compleet uit de klauwen gelopen asielcircus te kunnen betalen.

Ik heb zoiets van zoek het allemaal lekker uit met elkaar met je 15 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning, asielzoekers, statushouders,vleestaks, stikstof geneuzel, onbetaalbare benzine en energierekening, stadswijken vol met niet integreerbare paupers.

Na mijn pensioen heb ik geen goedbetaalde baan meer nodig en tegen die tijd is Nederland nog verder afgegleden.

Dus waarom zou ik mezelf al die ellende aandoen als ik ook als god in Frankrijk in Costa Rica van mijn pensioen kan genieten?
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220442740
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Precies.

15 jaar geleden had ik gezegd ik wil in Nederland oud worden. Maar nee, waarom zou ik in een stervensduur land, waar ik op geen enkele regeling aanspraak maak, de azaan door de straten galmt en het straatbeeld wordt verpest door fatbikejongeren met broccolikapsels. Ondertussen word je dag in dag uit gebombardeerd met woke terreur en verzinnen ze ieder jaar een nieuwe krankzinnige taks of toeslag om het compleet uit de klauwen gelopen asielcircus te kunnen betalen.

Ik heb zoiets van zoek het allemaal lekker uit met elkaar met je 15 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning, asielzoekers, statushouders,vleestaks, stikstof geneuzel, onbetaalbare benzine en energierekening, stadswijken vol met niet integreerbare paupers.

Na mijn pensioen heb ik geen goedbetaalde baan meer nodig en tegen die tijd is Nederland nog verder afgegleden.

Dus waarom zou ik mezelf al die ellende aandoen als ik ook als god in Frankrijk in Costa Rica van mijn pensioen kan genieten?
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.
Ze zijn nu al bezig met een migratietax.
pi_220442764
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.
Goed in de gaten houden en je biezen pakken voordat dat eventueel van kracht wordt.
pi_220442785
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Alles om het de hardwerkende moeilijker te maken een degelijk pensioen voor zichzelf te regelen, zoveel mogelijk af te pakken en op te leggen, ten gunste van de nietsnutten. Vreselijk land, nu al. Bah.
En dat zal met klimaatprinses jetten aan het roer niet beter worden.
pi_220442881
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Precies.

Misschien moet je ook eens uit de Bijlmer verhuizen ofzo lol....
Want je omschrijft problemen die praktisch alleen daar voorkomen.

NL is niet aan het afglijden, dus ook daarin slaat het echt nergens op.
pi_220442888
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 11:35 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Alles om het de hardwerkende moeilijker te maken een degelijk pensioen voor zichzelf te regelen, zoveel mogelijk af te pakken en op te leggen, ten gunste van de nietsnutten. Vreselijk land, nu al. Bah.
En dat zal met klimaatprinses jetten aan het roer niet beter worden.
Je weet dat de financiele druk in bijna alle landen veel en veel hoger is dan in Nederland?
Hard werken wordt in NL heel erg beloond, o.a. door de zeer zeer hoge salarissen.

Maar goed als je al in dat soort onzin gelooft moet je lekker gaan verhuizen. Dan kom je er zelf wel achter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:

Dat de meerderheid niet van kou en zeer dunbevolkte regio's houdt betekend niet dat we daar allemaal niet van houden.
Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg alleen dat wonen heel wat anders is dan een vakantie periode.
pi_220442951
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 11:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Misschien moet je ook eens uit de Bijlmer verhuizen ofzo lol....
Want je omschrijft problemen die praktisch alleen daar voorkomen.

NL is niet aan het afglijden, dus ook daarin slaat het echt nergens op.
Ik woon zeker niet in de Bijlmer.

Maar misschien kan jij vanuit de Baltische staten niet helemaal goed de staat van Nederland inschatten.

Je roept hier wel dag in dag uit dat het allemaal wel meevalt maar zelf zit je met je reet in Litouwen waar minder dan 3000 moslims wonen. Denk je dat jij in de positie bent om te oordelen hoeveel last wij hier hebben van die groep?
pi_220443387
quote:

[..]
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.

Kies voor noord Finland. Echt prachtige natuur.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_220443404
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:41 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Kies voor noord Finland. Echt prachtige natuur.
Dat is inderdaad mijn tweede keuze na Canada. En ook zeer dunbevolkt geloof ik.
pi_220443505
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:42 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat is inderdaad mijn tweede keuze na Canada. En ook zeer dunbevolkt geloof ik.
Als je noordelijk van Tampere gaat zitten, zit je al snel in niemandsland ja. Een oom van mijn vriendin woont zo'n 100km van Rovanimie af, dat is tegen de poolcirkel aan. Die heeft een parttime remote baan, maar verder leeft hij vrijwel volledig zelfvoorzienend. Kleine woning, met sauna, aan een meer in de bossen. Hoeveel meer heb je nodig als je dat soort afgelegen wonen geweldig vind?

Het zou niks voor mij zijn, maar das een ander verhaal :P
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_220443542
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik woon zeker niet in de Bijlmer.

Maar misschien kan jij vanuit de Baltische staten niet helemaal goed de staat van Nederland inschatten.

Je roept hier wel dag in dag uit dat het allemaal wel meevalt maar zelf zit je met je reet in Litouwen waar minder dan 3000 moslims wonen. Denk je dat jij in de positie bent om te oordelen hoeveel last wij hier hebben van die groep?
Ik heb 95% van mijn leven in NL gewoond. En ik kom nog jaarlijks minimaal 1x in Nederland.
Veel van mijn vrienden en mijn hele familie wonen allemaal in NL.

Dus ja, ik ben heel goed op de hoogte van hoe NL is.

(Estland overigens)
pi_220443571
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb 95% van mijn leven in NL gewoond. En ik kom nog jaarlijks minimaal 1x in Nederland.
Veel van mijn vrienden en mijn hele familie wonen allemaal in NL.

Dus ja, ik ben heel goed op de hoogte van hoe NL is.

(Estland overigens)
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.
pi_220443743
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.
Ik kom ook echt nog wel eens in de Nederlandse stad hoor lol.
Sure, vooral het centrum gebied. Maar ik herken wat jij zegt van geen enkele stad.
En al helemaal niet in de provincie.
pi_220443749
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Bijlmer is tegenwoordig best gewilt hoor, mooie grote appartementen en groene omgeving.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220443796
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:51 schreef Barbusse het volgende:
Het zou niks voor mij zijn, maar das een ander verhaal :P
Voor mij klinkt dat juist echt perfect :) Nog net genoeg warmte in de zomers om groenten en fruit te kunnen telen, en voor mij ideale winters, totale rust en stilte. Klinkt als een heel goed backup plan :)
pi_220443807
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:14 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik kom ook echt nog wel eens in de Nederlandse stad hoor lol.
Sure, vooral het centrum gebied. Maar ik herken wat jij zegt van geen enkele stad.
En al helemaal niet in de provincie.
Dat snap ik als je in Estland woont. Als toerist heb je toch een ander ervaring.
pi_220443812
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Bijlmer is tegenwoordig best gewilt hoor, mooie grote appartementen en groene omgeving.
Dat is fijn voor de mensen die er willen wonen, ik woon er niet en zal er nooit wonen.
pi_220443817
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:20 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Voor mij klinkt dat juist echt perfect :) Nog net genoeg warmte in de zomers om groenten en fruit te kunnen telen, en voor mij ideale winters, totale rust en stilte. Klinkt als een heel goed backup plan :)
En verrassend betaalbaar, als je bedenkt dat het Scandinavië is.
pi_220443820
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat snap ik als je in Estland woont. Als toerist heb je toch een ander ervaring.
Nee......
Maar blijf lekker fantaseren
pi_220443831
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:23 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee......
Fantaseren doe jij, door vanuit Estland na een weekje vakantie in Nederland te denken dat je enig idee hebt hoe het is hier te wonen.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 13:30:47 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220443861
Vertel eens, in welke (middelgrote) Nederlandse stad kan ik niet meer veilig rondlopen?
Ik trein best vaak, en kom eigenlijk in allerlei steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Meppel, Maastricht, Haarlem, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Gouda maar kennelijk loop ik dan op de verkeerde plekken ofzo? Om al die ellende te missen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 27 maart 2026 @ 13:38:56 #232
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220443915
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:30 schreef Leandra het volgende:
Vertel eens, in welke (middelgrote) Nederlandse stad kan ik niet meer veilig rondlopen?
Ik trein best vaak, en kom eigenlijk in allerlei steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Meppel, Maastricht, Haarlem, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Gouda maar kennelijk loop ik dan op de verkeerde plekken ofzo? Om al die ellende te missen?
Vorige week in Antwerpen dacht ik hetzelfde, tot we een zijstraat inreden vanwege een omleiding.
Het leek er wel een oorlogsgebied… wat een bende. Van Maerlantstraat was het.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 13:48:08 #233
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220443981
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:23 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee......
Zoek het begrip 'perceptie' eens op...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220444112
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:30 schreef Leandra het volgende:
Ja, dat fantaseer je allemaal!
Zelfs in een klein boerendorp lopen kan niet meer omdat iedereen daar gesluierd is....

Althans, volgens de moslim haters hier.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Fantaseren doe jij, door vanuit Estland na een weekje vakantie in Nederland te denken dat je enig idee hebt hoe het is hier te wonen.
Te grappig. Zoals gezegd: Ik heb er 95% van mijn leven gewoond.
Dus hou je onzin lekker voor je.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:25:31 #235
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220444221
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:06 schreef bianconeri het volgende:

Zelfs in een klein boerendorp lopen kan niet meer omdat iedereen daar gesluierd is....

Quote eens. Of ben je weer aan het jokken?
pi_220444270
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:25 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Quote eens. Of ben je weer aan het jokken?
Jokken heb ik nog nooit gedaan hier.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:20 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Nee, ik was laatst bij mijn ouders in een klein dorp waar ik ben opgegroeid, ik zag vrouwen met gewaden lopen en allerlei vreemde volkeren, ook de kleine dorpen zijn niet meer herkenbaar als Nederlands.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:51:05 #237
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220444370
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:33 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Jokken heb ik nog nooit gedaan hier.
[..]

Waar zegt hij dat hij daar niet meer kan lopen vanwege gesluierde mensen?
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:55:25 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220444399
quote:

[..]

Als dat je ding is zit je in de Baltische staten nergens beter bijna!
The End Times are wild
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:58:26 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220444411
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als dat je ding is zit je in de Baltische staten nergens beter bijna!
nog ff en er wonen in Estland minder mensen dan in Utrecht

https://www.populationpyramid.net/estonia/2050/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:59:05 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220444414
Ik betaal ongeveer 80K belasting per jaar in Nederland. Als dadelijk die Box-3 belasting komt wordt dat nog veel meer. Verder trekt zelfvoorzienendheid mij wel aan en zou een klimaat waar ik net wat beter tomaten, paprika's etc kon telen voor mij ideaal zijn. Een huisje met wat grond in een vruchtbaar gebied in Portugal is precies wat ik nodig zou hebben. Dat ik met wat hout in december en januari de ergste koude kan wegstoken, dat ik bijna het hele jaar uit mijn eigen tuin kan eten en dat ik met zonnepanelen en een accu off-grid kan gaan.

Dat is voor mij heel eenvoudig te realiseren. Maar dan? Dan zit ik daar zonder dat ik iemand ken. Zo goed Portugees leren dat ik echte inhoudelijke gesprekken kan voeren is niet meer haalbaar. Ik denk dat het sowieso heel lastig wordt om nog vrienden daar te maken ,die mensen hebben elkaar nog. Dus wordt ik gelukkig daar? Denk het niet. Dan kan ik toch beter hier maar flink betalen en weinig ontvangen als daar gaan kniezen denk ik.
The End Times are wild
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:08:57 #241
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220444461
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:59 schreef LXIV het volgende:
Ik betaal ongeveer 80K belasting per jaar in Nederland. Als dadelijk die Box-3 belasting komt wordt dat nog veel meer. Verder trekt zelfvoorzienendheid mij wel aan en zou een klimaat waar ik net wat beter tomaten, paprika's etc kon telen voor mij ideaal zijn. Een huisje met wat grond in een vruchtbaar gebied in Portugal is precies wat ik nodig zou hebben. Dat ik met wat hout in december en januari de ergste koude kan wegstoken, dat ik bijna het hele jaar uit mijn eigen tuin kan eten en dat ik met zonnepanelen en een accu off-grid kan gaan.

Dat is voor mij heel eenvoudig te realiseren. Maar dan? Dan zit ik daar zonder dat ik iemand ken. Zo goed Portugees leren dat ik echte inhoudelijke gesprekken kan voeren is niet meer haalbaar. Ik denk dat het sowieso heel lastig wordt om nog vrienden daar te maken ,die mensen hebben elkaar nog. Dus wordt ik gelukkig daar? Denk het niet. Dan kan ik toch beter hier maar flink betalen en weinig ontvangen als daar gaan kniezen denk ik.
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.

Portugezen in het noorden van Portugal zijn best inclusief.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:13:53 #242
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220444487
Het gras is altijd groener.
Ik wilde 6 jaar terug naar de Oekraine verkassen. Was al serieuze plannen aan het maken. Ben wel blij dat ik er toch van af heb gezien.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:16:47 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220444504
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.

Ik kan de taal wel leren, maar echt diepe inhoudelijke gesprekken worden lastig. Dat is in het Engels al anders dan in het Nederlands en met Engels ben ik echt al heel lang bezig.
The End Times are wild
pi_220444532
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik woon in het noorden van Portugal. Mensen zijn minder open dan in de mediterranee, maar nog steeds erg vriendelijk en ontvankelijk. Ze moeten alleen niet zoveel hebben van de digital nomads die met een 3x modaal salaris steden als Lissabon en Porto onbetaalbaar hebben gemaakt.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:36:07 #245
396550 Richestorags
pi_220444608
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik kan de taal wel leren, maar echt diepe inhoudelijke gesprekken worden lastig. Dat is in het Engels al anders dan in het Nederlands en met Engels ben ik echt al heel lang bezig.
Dat klopt maar in het Engels bereik je ook een plateau omdat je niet in een Engelstalig land woont en hoe vaak praat je met natives? Je hoort 9 van de 10 keer andere niet-natives Engels praten.

In het land wonen en continu de taal horen maakt echt het verschil. Meer dan mensen denken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Richestorags op 27-03-2026 15:43:08 ]
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:17 #246
396550 Richestorags
pi_220444630
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:23 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik woon in het noorden van Portugal. Mensen zijn minder open dan in de mediterranee, maar nog steeds erg vriendelijk en ontvankelijk.
Ze zijn misschien minder extravert dan "de Spanjaard", maar wel loyaler, eerlijker en inclusiever. Galicische Spanjaarden idem. Zoals een vriend uit Madrid van mij over Spanjaarden zegt: la gente aqui es interesada, pero no interesante.

quote:
Ze moeten alleen niet zoveel hebben van de digital nomads die met een 3x modaal salaris steden als Lissabon en Porto onbetaalbaar hebben gemaakt.
Terecht.
pi_220444706
Iedereen die remote, afgelegen in de natuur zonder mensen wil gaan wonen op zijn oude dag moet wel even een paar dingen beseffen:

- je bent ouder: hoe snel kom je bij het dichtsbijzijnde zkh en hoe snel is de ambulance bij jou?
- zijn de wegen wel begaanbaar tijdens extreem weer? of zit je straks zonder brood, koffie e.d., omdat je auto vastzit en 3 uur lopen voor wat boodschappen door de sneeuw doe je denk ik ook niet zo gauw.
- met wie ga je daar zo afgelegen wonen? Indien alleen, hoe lang duurt het voordat je dode lichaam wordt gevonden aangezien je eigenlijk geen buren hebt?

Ik heb op best veel plekken gewoond, hoewel het soms tijdelijk was wegens studie of vakantiebaan. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Canada. Dat zijn toplanden. Denemarken waarschijnlijk ook, maar die taal is vreselijk. Polen is de toekomst vermoed ik.
pi_220444838
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Terecht.
Komt ook wel voor een groot gedeelte omdat ze daarnaast ook totaal niet intergreren. Ze blijven een aantal jaar, en dan verkassen ze weer naar een ander goedkoop land. Ik durf zelfs te beweren dat bijna de helft geeneens belasting betaald. Maar ondertussen wel the high life leven. Dus ik kan het me ook wel voorstellen.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:06 #249
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220444877
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:

[..]

Dat werkt beide kanten uit hé. Je moet het meenemen in je keuze en niet rücksichtlos naar hoge inkomens kijken.
Canada bijvoorbeeld, is prima te doen qua onkosten als je in dunner bevolkte gebieden gaat wonen, de grote steden echter hebben dezelfde problematiek als Nederland qua hoge onkosten qua wonen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:08:06 #250
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220444887
quote:

[..]

Ze hebben ook Pelmeni, Russische dumplings, zeer aan te raden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')