De discussie ging niet over asielzoekers, dus die vergelijking slaat nergens op. Als je als expat of EU burger naar Nederland komt krijg je helemaal niks meer dan een Nederlander in de meeste andere landen zou krijgen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:15 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Asielzoekers worden direkt opgevangen bij aanmeldcentrum Ter Apel. En niet voor korte duur. De opvang kost zo'n 200 euro per asielzoeker per nacht. En dit kan oplopen tot 53.000 euro per asielzoeker jaar. En dit is alleen voor de opvang.
Verleden nacht werden er 1670 asielzoekers opgevangen in Ter Apel. Elke week komen er weer 800-1000 nieuwe 'asielzoekers' bij. Dit kan toch niet.
Ter vergelijking. Braddie met zijn Wajong kost maar rond de 5 tientjes per dag bruto. En hij kan tenminste gitaar spelen. En hij is Blank/Europees.
Raisa is alvast Ziedend.
Bekijk deze YouTube-video
Kosten voor verwarming zullen daar sowieso geen probleem zijn (goedkoop).quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je vergeet bijzonder belangrijke zaken zoals een prettig klimaat. In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.
Een nadeel van Costa Rica is wel dat een aantal zaken relatief duur zijn vanwege de import.
Het grootste voordeel wat je ten opzichte van Nederland kunt behalen is dat huizen gewoon meer dan 50% goedkoper zijn en je vaak hypotheek vrij kunt kopen en geld overhouden.
Daarom dat ik ook zeg dat het land an sich echt gewoon veel minder is dan Nederland.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, nou en?
In Costa Rica behoor ik met mijn pensioen en opbrengst van verkoop van mijn woning tot de top rijksten van het land. Dan kunnen de sociale voorzieningen allemaal wel wat minder zijn maar dat maakt dan geen fluit uit want ik maar er A geen aanspraak op, en B, ik ben dan financieel volstrekt onafhankelijk.
Overigens is Letland voor mij ook een optie want daar komt mijn vriendin vandaan.
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daarom dat ik ook zeg dat het land an sich echt gewoon veel minder is dan Nederland.
Alleen als je financieel onafhankelijk bent, door bv pensioen of een remote baan dan leef je daar als een koning.
Ah, Letland. Gezellig, word je buurtjes![]()
Is alles overigens wel veel minder dan Nederland kan ik je verklappen.
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:21 schreef BlaZ het volgende:
In Costa Rica hoef je bijvoorbeeld nooit voor verwarming of winter kleding te betalen en kun je vooruit met t-shirts en korte broeken, heerlijk.
Dat is een droom die ik probeer ruim vóór mijn pensioen te verwezenlijken. Starlink antenne op het dak en ik kan vanuit thuis werken. En dan zo zelfvoorzienend mogelijk worden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Houtkachel, bos achter het huis, geen gezeik met stikstof, stook verboden. Geen fatbikejongeren en woke bullshit.
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.
Houtkachel, bos achter het huis, geen gezeik met stikstof, stook verboden. Geen fatbikejongeren en woke bullshit.
Alleen de Letse keuken is mogelijk nog abominabeler dan de Nederlandse. Knollen, erwten, spek en gerookte vis....
ik dacht de Filipijnen en dan op een vissers eiland in een bamboe hutquote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.
Een mooi plekje bij natuur uitzoeken. Standaard er een sauna erbij![]()
Eigenlijk geld het voor elke situatie dat als je financieel onafhankelijk bent vanuit NL dat je bijna overal zeer zeer goed kunt leven. Een Noorwegen en Zwitserland zijn dan de enige uitzonderingen denk ik zo.
quote:AI-overzicht
Slapen in een traditionele bamboehut (nipa hut) op een visserseiland in de Filipijnen is de ultieme 'Robinson'-ervaring, vooral in de regio Palawan, rond El Nido of Coron. Populaire opties zijn de afgelegen stranden van Darocotan Island of kleinschalige accommodaties bij lokale vissersdorpen in het noorden van Palawan.
Puur Filipijnen
Puur Filipijnen
+2
Beste locaties voor een bamboehut/visserservaring:
Darocotan Island (vlakbij El Nido): Biedt de perfecte mix van een "bounty eiland" ervaring met rustieke bamboehutten direct aan het strand, weg van de drukte.
Leven is wat anders dan op vakantie. Ongeacht de regio en weer types.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.
Tropische temperaturen kan ik prima doorstaan voor een korte vakantie, maar er permanent wonen zou een nachtmerrie zijn.
Het zeer dunbevolkte van die regio's trekt me ook enorm aan. Geen mensen kilometers in de omtrek. Heerlijk
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:48 schreef bianconeri het volgende:
Leuk als je van wintersport houdt, maar niet om in te wonen.
Net als zeer dunbevolkte regio´s. Leuk als je even de rust wilt opzoeken, maar om te wonen is wel echt heel anders he. NIETS en NIEMAND om je heen.
Precies.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh ja met een goed NL pensioen kun je in de Baltische staten heel erg goed leven.
Een mooi plekje bij natuur uitzoeken. Standaard er een sauna erbij![]()
Eigenlijk geld het voor elke situatie dat als je financieel onafhankelijk bent vanuit NL dat je bijna overal zeer zeer goed kunt leven. Een Noorwegen en Zwitserland zijn dan de enige uitzonderingen denk ik zo.
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies.
15 jaar geleden had ik gezegd ik wil in Nederland oud worden. Maar nee, waarom zou ik in een stervensduur land, waar ik op geen enkele regeling aanspraak maak, de azaan door de straten galmt en het straatbeeld wordt verpest door fatbikejongeren met broccolikapsels. Ondertussen word je dag in dag uit gebombardeerd met woke terreur en verzinnen ze ieder jaar een nieuwe krankzinnige taks of toeslag om het compleet uit de klauwen gelopen asielcircus te kunnen betalen.
Ik heb zoiets van zoek het allemaal lekker uit met elkaar met je 15 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning, asielzoekers, statushouders,vleestaks, stikstof geneuzel, onbetaalbare benzine en energierekening, stadswijken vol met niet integreerbare paupers.
Na mijn pensioen heb ik geen goedbetaalde baan meer nodig en tegen die tijd is Nederland nog verder afgegleden.
Dus waarom zou ik mezelf al die ellende aandoen als ik ook als god in Frankrijk in Costa Rica van mijn pensioen kan genieten?
Goed in de gaten houden en je biezen pakken voordat dat eventueel van kracht wordt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.
Ze zijn nu al bezig met een migratietax.
Alles om het de hardwerkende moeilijker te maken een degelijk pensioen voor zichzelf te regelen, zoveel mogelijk af te pakken en op te leggen, ten gunste van de nietsnutten. Vreselijk land, nu al. Bah.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap je helemaal maar er gaat een tijd komen dat ze daar beperkingen op gaan leggen vermoed ik.
Ze zijn nu al bezig met een migratietax.
Misschien moet je ook eens uit de Bijlmer verhuizen ofzo lol....quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies.
15 jaar geleden had ik gezegd ik wil in Nederland oud worden. Maar nee, waarom zou ik in een stervensduur land, waar ik op geen enkele regeling aanspraak maak, de azaan door de straten galmt en het straatbeeld wordt verpest door fatbikejongeren met broccolikapsels. Ondertussen word je dag in dag uit gebombardeerd met woke terreur en verzinnen ze ieder jaar een nieuwe krankzinnige taks of toeslag om het compleet uit de klauwen gelopen asielcircus te kunnen betalen.
Ik heb zoiets van zoek het allemaal lekker uit met elkaar met je 15 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning, asielzoekers, statushouders,vleestaks, stikstof geneuzel, onbetaalbare benzine en energierekening, stadswijken vol met niet integreerbare paupers.
Na mijn pensioen heb ik geen goedbetaalde baan meer nodig en tegen die tijd is Nederland nog verder afgegleden.
Dus waarom zou ik mezelf al die ellende aandoen als ik ook als god in Frankrijk in Costa Rica van mijn pensioen kan genieten?
Je weet dat de financiele druk in bijna alle landen veel en veel hoger is dan in Nederland?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:35 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Alles om het de hardwerkende moeilijker te maken een degelijk pensioen voor zichzelf te regelen, zoveel mogelijk af te pakken en op te leggen, ten gunste van de nietsnutten. Vreselijk land, nu al. Bah.
En dat zal met klimaatprinses jetten aan het roer niet beter worden.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
Dat de meerderheid niet van kou en zeer dunbevolkte regio's houdt betekend niet dat we daar allemaal niet van houden.
Ik woon zeker niet in de Bijlmer.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Misschien moet je ook eens uit de Bijlmer verhuizen ofzo lol....
Want je omschrijft problemen die praktisch alleen daar voorkomen.
NL is niet aan het afglijden, dus ook daarin slaat het echt nergens op.
Kies voor noord Finland. Echt prachtige natuur.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.
Dat de meerderheid niet van kou en zeer dunbevolkte regio's houdt betekend niet dat we daar allemaal niet van houden.
Dat is inderdaad mijn tweede keuze na Canada. En ook zeer dunbevolkt geloof ik.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:41 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Kies voor noord Finland. Echt prachtige natuur.
Als je noordelijk van Tampere gaat zitten, zit je al snel in niemandsland ja. Een oom van mijn vriendin woont zo'n 100km van Rovanimie af, dat is tegen de poolcirkel aan. Die heeft een parttime remote baan, maar verder leeft hij vrijwel volledig zelfvoorzienend. Kleine woning, met sauna, aan een meer in de bossen. Hoeveel meer heb je nodig als je dat soort afgelegen wonen geweldig vind?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:42 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat is inderdaad mijn tweede keuze na Canada. En ook zeer dunbevolkt geloof ik.
Ik heb 95% van mijn leven in NL gewoond. En ik kom nog jaarlijks minimaal 1x in Nederland.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon zeker niet in de Bijlmer.
Maar misschien kan jij vanuit de Baltische staten niet helemaal goed de staat van Nederland inschatten.
Je roept hier wel dag in dag uit dat het allemaal wel meevalt maar zelf zit je met je reet in Litouwen waar minder dan 3000 moslims wonen. Denk je dat jij in de positie bent om te oordelen hoeveel last wij hier hebben van die groep?
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb 95% van mijn leven in NL gewoond. En ik kom nog jaarlijks minimaal 1x in Nederland.
Veel van mijn vrienden en mijn hele familie wonen allemaal in NL.
Dus ja, ik ben heel goed op de hoogte van hoe NL is.
(Estland overigens)
Ik kom ook echt nog wel eens in de Nederlandse stad hoor lol.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.
Bijlmer is tegenwoordig best gewilt hoor, mooie grote appartementen en groene omgeving.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Blijkbaar niet als je denkt dat problemen die inmiddels iedere middelgrote provinciestad hebben bereikt alleen in de Bijlmer voorkomen. Dan heb je onder een steen, of in Estland geleefd. Met de realiteit in Nederland heeft het in ieder geval niets te maken.
Voor mij klinkt dat juist echt perfectquote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:51 schreef Barbusse het volgende:
Het zou niks voor mij zijn, maar das een ander verhaal
Dat snap ik als je in Estland woont. Als toerist heb je toch een ander ervaring.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik kom ook echt nog wel eens in de Nederlandse stad hoor lol.
Sure, vooral het centrum gebied. Maar ik herken wat jij zegt van geen enkele stad.
En al helemaal niet in de provincie.
Dat is fijn voor de mensen die er willen wonen, ik woon er niet en zal er nooit wonen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bijlmer is tegenwoordig best gewilt hoor, mooie grote appartementen en groene omgeving.
En verrassend betaalbaar, als je bedenkt dat het Scandinavië is.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:20 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor mij klinkt dat juist echt perfectNog net genoeg warmte in de zomers om groenten en fruit te kunnen telen, en voor mij ideale winters, totale rust en stilte. Klinkt als een heel goed backup plan
Nee......quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat snap ik als je in Estland woont. Als toerist heb je toch een ander ervaring.
Fantaseren doe jij, door vanuit Estland na een weekje vakantie in Nederland te denken dat je enig idee hebt hoe het is hier te wonen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee......
Maar blijf lekker fantaseren
Vorige week in Antwerpen dacht ik hetzelfde, tot we een zijstraat inreden vanwege een omleiding.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:30 schreef Leandra het volgende:
Vertel eens, in welke (middelgrote) Nederlandse stad kan ik niet meer veilig rondlopen?
Ik trein best vaak, en kom eigenlijk in allerlei steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Meppel, Maastricht, Haarlem, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Gouda maar kennelijk loop ik dan op de verkeerde plekken ofzo? Om al die ellende te missen?
Zoek het begrip 'perceptie' eens op...quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee......
Maar blijf lekker fantaseren
Ja, dat fantaseer je allemaal!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:30 schreef Leandra het volgende:
Vertel eens, in welke (middelgrote) Nederlandse stad kan ik niet meer veilig rondlopen?
Ik trein best vaak, en kom eigenlijk in allerlei steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Meppel, Maastricht, Haarlem, Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn, Gouda maar kennelijk loop ik dan op de verkeerde plekken ofzo? Om al die ellende te missen?
Te grappig. Zoals gezegd: Ik heb er 95% van mijn leven gewoond.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Fantaseren doe jij, door vanuit Estland na een weekje vakantie in Nederland te denken dat je enig idee hebt hoe het is hier te wonen.
Quote eens. Of ben je weer aan het jokken?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:06 schreef bianconeri het volgende:
Zelfs in een klein boerendorp lopen kan niet meer omdat iedereen daar gesluierd is....
Jokken heb ik nog nooit gedaan hier.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:25 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Quote eens. Of ben je weer aan het jokken?
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:20 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee, ik was laatst bij mijn ouders in een klein dorp waar ik ben opgegroeid, ik zag vrouwen met gewaden lopen en allerlei vreemde volkeren, ook de kleine dorpen zijn niet meer herkenbaar als Nederlands.
Waar zegt hij dat hij daar niet meer kan lopen vanwege gesluierde mensen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jokken heb ik nog nooit gedaan hier.
[..]
Als dat je ding is zit je in de Baltische staten nergens beter bijna!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is voor iedereen anders. Mij lijkt het heerlijk om in die omstandigheden te wonen. Idem met NIEMAND om me heen. Geef mij maar kilometers bos en natuur in plaats van mensen. Dat ik dan een half uur of langer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, /care.
nog ff en er wonen in Estland minder mensen dan in Utrechtquote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat je ding is zit je in de Baltische staten nergens beter bijna!
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:59 schreef LXIV het volgende:
Ik betaal ongeveer 80K belasting per jaar in Nederland. Als dadelijk die Box-3 belasting komt wordt dat nog veel meer. Verder trekt zelfvoorzienendheid mij wel aan en zou een klimaat waar ik net wat beter tomaten, paprika's etc kon telen voor mij ideaal zijn. Een huisje met wat grond in een vruchtbaar gebied in Portugal is precies wat ik nodig zou hebben. Dat ik met wat hout in december en januari de ergste koude kan wegstoken, dat ik bijna het hele jaar uit mijn eigen tuin kan eten en dat ik met zonnepanelen en een accu off-grid kan gaan.
Dat is voor mij heel eenvoudig te realiseren. Maar dan? Dan zit ik daar zonder dat ik iemand ken. Zo goed Portugees leren dat ik echte inhoudelijke gesprekken kan voeren is niet meer haalbaar. Ik denk dat het sowieso heel lastig wordt om nog vrienden daar te maken ,die mensen hebben elkaar nog. Dus wordt ik gelukkig daar? Denk het niet. Dan kan ik toch beter hier maar flink betalen en weinig ontvangen als daar gaan kniezen denk ik.
Ik kan de taal wel leren, maar echt diepe inhoudelijke gesprekken worden lastig. Dat is in het Engels al anders dan in het Nederlands en met Engels ben ik echt al heel lang bezig.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.
Portugezen in het noorden van Portugal zijn best inclusief.
Ik woon in het noorden van Portugal. Mensen zijn minder open dan in de mediterranee, maar nog steeds erg vriendelijk en ontvankelijk. Ze moeten alleen niet zoveel hebben van de digital nomads die met een 3x modaal salaris steden als Lissabon en Porto onbetaalbaar hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het zal zeker lastiger worden maar het is echt niet onmogelijk. Ga twee maanden fulltime Portugees leren op een school daar. Neem daarna drie keer per week les met focus op conversatie en praat, praat, praat.
Portugezen in het noorden van Portugal zijn best inclusief.
Dat klopt maar in het Engels bereik je ook een plateau omdat je niet in een Engelstalig land woont en hoe vaak praat je met natives? Je hoort 9 van de 10 keer andere niet-natives Engels praten.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kan de taal wel leren, maar echt diepe inhoudelijke gesprekken worden lastig. Dat is in het Engels al anders dan in het Nederlands en met Engels ben ik echt al heel lang bezig.
Ze zijn misschien minder extravert dan "de Spanjaard", maar wel loyaler, eerlijker en inclusiever. Galicische Spanjaarden idem. Zoals een vriend uit Madrid van mij over Spanjaarden zegt: la gente aqui es interesada, pero no interesante.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:23 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik woon in het noorden van Portugal. Mensen zijn minder open dan in de mediterranee, maar nog steeds erg vriendelijk en ontvankelijk.
Terecht.quote:Ze moeten alleen niet zoveel hebben van de digital nomads die met een 3x modaal salaris steden als Lissabon en Porto onbetaalbaar hebben gemaakt.
Komt ook wel voor een groot gedeelte omdat ze daarnaast ook totaal niet intergreren. Ze blijven een aantal jaar, en dan verkassen ze weer naar een ander goedkoop land. Ik durf zelfs te beweren dat bijna de helft geeneens belasting betaald. Maar ondertussen wel the high life leven. Dus ik kan het me ook wel voorstellen.quote:
Dat werkt beide kanten uit hé. Je moet het meenemen in je keuze en niet rücksichtlos naar hoge inkomens kijken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja, da's voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik kan juist slecht tegen hitte en hou van sneeuw, ijs en kou. Da's voor mij een reden om Canada of noordelijk Scandinavië op het oog te hebben.
Tropische temperaturen kan ik prima doorstaan voor een korte vakantie, maar er permanent wonen zou een nachtmerrie zijn.
Het zeer dunbevolkte van die regio's trekt me ook enorm aan. Geen mensen kilometers in de omtrek. Heerlijk
Ze hebben ook Pelmeni, Russische dumplings, zeer aan te raden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik allemaal wel. Maar dan ben ik toch ouder, heb meer behoefte aan rust. Mijn pensioen is een aantal keer een modaal lets salaris, dan red je je wel.
Alleen de Letse keuken is mogelijk nog abominabeler dan de Nederlandse. Knollen, erwten, spek en gerookte vis....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |