Een kind op de wereld zetten maakt je leven dan wel opeens zinvol?quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Ik ken mensen die nu rond de 50 zijn en geen kinderen hebben. Toch mondt dat vaak uit in een leeg en doelloos leven. Op een zeker moment lijken die duikvakanties ook allemaal op elkaar. Ze gaan naar hun werk, maar waarom dan nog. Ze bouwen eigenlijk niks van waarde op.
Alleen leven is waardeloos?quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Ik ken mensen die nu rond de 50 zijn en geen kinderen hebben. Toch mondt dat vaak uit in een leeg en doelloos leven. Op een zeker moment lijken die duikvakanties ook allemaal op elkaar. Ze gaan naar hun werk, maar waarom dan nog. Ze bouwen eigenlijk niks van waarde op.
Nee hoor, 30 jaar geleden was er minder woningnood. Om maar wat te noemen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:41 schreef Remco het volgende:
De 'in deze wereld wil ik geen kind op de wereld zetten' vind ik altijd zo'n dooddoener. Alsof het 30 jaar geleden zoveel beter was, toen had je exact evenveel problemen oorlogen en ellende.
Die heten nu BAM moeders en het worden er steeds meer lijkt het wel.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een kind op de wereld zetten maakt je leven dan wel opeens zinvol?
En waar zijn de zgn BOM-moeders gebleven? Dit waren vrouwen die wel een kind wilden maar geen man.
Hoe zit het met mannen die hetzelfde hebben gedaan of zouden willen doen? Ja, ik besef dat het voor de man wat moelijker ligt, want vind maar eens een vrouw die voor jouw plezier negen maanden lang gaat rondsjouwen met jouw nageslacht, maar toch, het gaat over het principe.
'Nu'? Ik ken dat begrip uit de jaren '90. En ik ken er ook geen enkele. Heel typisch weer dat jij er zoveel kent.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die heten nu BAM moeders en het worden er steeds meer lijkt het wel.
Ik moest deze opzoeken. Bewust alleenstaand is (bijna) hetzelfde als bewust ongehuwd.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die moet ik even op gaan zoeken, maar ik hoop heel hard dat de M niet voor 'Moeder' staat? Anders zijn het natuurlijk gewoon BOMs of BAMs of BO-moeders of BA-moeders of iets dergelijks. En niet B... A... Moeder-moedersquote:Op zondag 24 augustus 2025 18:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van wie moet dat?quote:Op zondag 24 augustus 2025 19:23 schreef SuperNeger het volgende:
Nee ik ben pas in de 30 maar wel een man dus nog veel te jong voor kinderen. Misschien als ik een jaar of 40 of 50 ben.
Je moet toch je bloedlijn voortzetten.
Van de natuur.quote:
Dit slaat helemaal nergens op natuurlijk.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Wat lees ik hier nou weer allemaalquote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Ik ken mensen die nu rond de 50 zijn en geen kinderen hebben. Toch mondt dat vaak uit in een leeg en doelloos leven. Op een zeker moment lijken die duikvakanties ook allemaal op elkaar. Ze gaan naar hun werk, maar waarom dan nog Ze bouwen eigenlijk niks van waarde op.
Tegen de 60 zijn die kinderen ook uit huis, wat heb je er dan nog aan?quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Ja, en?quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:41 schreef Remco het volgende:
Alsof het 30 jaar geleden zoveel beter was, toen had je exact evenveel problemen oorlogen en ellende.
Doe ze de groeten van mij.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Ik ook. Ik kwam uit bij een bouwbedrijf. Komt wel heel dichtbij, ik ken een moeder die daar werkt.quote:Op zondag 24 augustus 2025 19:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik moest deze opzoeken. Bewust alleenstaand is (bijna) hetzelfde als bewust ongehuwd.
Is dat zo? Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:00 schreef SuperNeger het volgende:
Als je opeens oud bent en je hebt niemand geen kinderen of kleinkinderen dan voel je je echt wel eenzaam hoor.
Ergens in de 30. Maar ik kan redelijk goed de toekomst voorspellen en weet dat alleen maar voor jezelf leven misschien leuk en vrij lijkt maar op je sterfbed toch ook niet helemaal leuk is. Liever een zoon achterlaten op deze wereld.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:07 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Is dat zo? Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?
Zeker wel. Ik kan namelijk gewoon logisch nadenken en snap hoe de natuur werkt.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:08 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Je weet dus totaal niet waar je over praat.
Nee dat weet je niet op je 30ste. En ik weet dat.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:09 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik kan namelijk gewoon logisch nadenken en snap hoe de natuur werkt.
En je kunt niet voor anderen praten en helemaal niet over mij die meer dan 2x zo oud is als jij.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:09 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik kan namelijk gewoon logisch nadenken en snap hoe de natuur werkt.
En dan, waarom voel je je dan beter op je sterfbed dan iemand zonder kinderen?quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:07 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Ergens in de 30. Maar ik kan redelijk goed de toekomst voorspellen en weet dat alleen maar voor jezelf leven misschien leuk en vrij lijkt maar op je sterfbed toch ook niet helemaal leuk is. Liever een zoon achterlaten op deze wereld.
30 jaar geleden had ik een huurwoning binnen 3 dagen zonder ingeschreven te zijn. En dan lieg ik niet.quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, 30 jaar geleden was er minder woningnood. Om maar wat te noemen.
Tot die conclusie ben ik ook gekomen ja. In ouder-land is 1 kind idd geen kind. Je hoort niet meer bij de kindvrijen maar ook niet bij de "echte" ouders. Ik wil ook een clubje!quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:49 schreef roos94 het volgende:
Ik heb 1 kind en sommige mensen beschouwen dat ook als "geen kind"
Kinderen krijgen om later niet alleen achter te blijven is ook wel de domste reden. En zielig want je kroost krijgt gelijk een functie.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:20 schreef Seeburg54 het volgende:
Mijn grootouders waren schatten van mensen die alles voor hun kinderen hebben gedaan. Toen mijn grootmoeder stierf bleef opa alleen achter. Van de 7 kinderen was er welgeteld één die voor hem klaarstond, de rest woonde over ver of had het te druk met zichzelf. Dus ik heb al geleerd dat je niet op je kinderen hoeft te rekenen. En zo ken ik nog wel een paar voorbeelden.
Ik werk in een ouderenflat waar ik precies hetzelfde zie.
Zonder kinderen ga ik me ook wel redden, uiteindelijk sta je er toch alleen voor. Met wat geluk heb je nog andere familie, en dat geluk heb ik wel.
Precies, en toch zijn er mensen die dat tegen me zeggen als ze horen dat ik geen kinderen heb.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:24 schreef ZarB het volgende:
[..]
Kinderen krijgen om later niet alleen achter te blijven is ook wel de domste reden. En zielig want je kroost krijgt gelijk een functie.
Ik krijg vaak het idee dat mensen zichzelf proberen te overtuigen als het gaat om zulke opmerkingen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:38 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Precies, en toch zijn er mensen die dat tegen me zeggen als ze horen dat ik geen kinderen heb.
Je hebt gelijk. Hetzelfde heb ik dan bij het HIV-virus.quote:Op zondag 24 augustus 2025 19:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die moet ik even op gaan zoeken, maar ik hoop heel hard dat de M niet voor 'Moeder' staat? Anders zijn het natuurlijk gewoon BOMs of BAMs of BO-moeders of BA-moeders of iets dergelijks. En niet B... A... Moeder-moeders(het is immers ook niet je BSN-nummer ofzo)
Overigens wel eens met dat er niet echt een tijd is waarin alles goed gaat. Er zijn nu problemen, zeker weten dat er 30 jaar geleden andere problemen waren, 60 jaar geleden ook, om over 90 jaar geleden maar te zwijgen. En over 30 jaar ook weer.
En als je er geld voor kreeg? 1 miljoen netto per kind op je rekening, vlak na de geboorte?quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:11 schreef Koettie het volgende:
Ik wil geen kinderen. Niet om het milieu of omdat ik kinderen dat niet aan wil doen. Maar ik wil gewoon niet. Nooit gewild ook.
Wat een achterlijke vraag maar goed. Nee, zou ik niet doen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 21:35 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En als je er geld voor kreeg? 1 miljoen netto per kind op je rekening, vlak na de geboorte?
Dus als je geen twee kinderen hebt dan heb je dus minimaal 20 miljoen bespaard en dus op je rekening over 20 jaar?quote:Op zondag 24 augustus 2025 22:00 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat een achterlijke vraag maar goed. Nee, zou ik niet doen.
Want als je rekening houdt met de regelmatige optredende inflaties, dan kom je met 10 miljoen netto per kind nog niet toe voor de komende 20 jaar, integendeel, daar moet steeds meer geld bij. Daarom dus niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind kinderen heel leuk. Bij anderen.
Grapjas. Jouw vraag was niet alleen hypothetisch maar deze betrof ook slechts die mensen die bereid waren om voor dit bedrag een kind te nemen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 22:06 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dus als je geen twee kinderen hebt dan heb je dus minimaal 20 miljoen bespaard en dus op je rekening over 20 jaar?
Dat merk ik ook. Als ik de OP doorlees, merk ik daarin ook passieve agressie, vooral in de laatste alinea. Waar dat vandaan komt, geen idee.quote:Op zondag 24 augustus 2025 22:29 schreef Marsenal het volgende:
Er heerst ook een beetje een stigma op kindloze ouders
Te abstract want niet realistisch maar nu denk ik niet. Het is niet dat ik niet wil uit praktische overweging maar gevoelsmatig.quote:Op zondag 24 augustus 2025 21:35 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En als je er geld voor kreeg? 1 miljoen netto per kind op je rekening, vlak na de geboorte?
Het antwoord “ons gezin is al compleet” is het meest gekozen bij de vrijwillige enquete bij abortusklinieken in Nederland. In tegenstelling tot alle vooroordelen zijn het echt niet allemaal dronken tieners die een abortus nodig hebben. Het zijn vooral dertigers en veertigers die vinden dat ze al genoeg kinderen hebben.quote:Op zondag 24 augustus 2025 22:29 schreef Marsenal het volgende:
Mocht het er onverhoopt toch weer van komen zou ik mijn vrouw ook op het hart drukken om een abortus te nemen. Weinig mensen durven dat hardop te zeggen maar dat is wel hoe de vork voor de meesten in de steel zit.
Wat zijn kindloze ouders?quote:Er heerst ook een beetje een stigma op kindloze ouders, maar ik vind het aan eenieder om zijn eigen grenzen en life choices te bepalen. Het moet er gewoon kunnen zijn.
Mensen die kinderen hebben die geen kinderen willen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 08:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het antwoord “ons gezin is al compleet” is het meest gekozen bij de vrijwillige enquete bij abortusklinieken in Nederland. In tegenstelling tot alle vooroordelen zijn het echt niet allemaal dronken tieners die een abortus nodig hebben. Het zijn vooral dertigers en veertigers die vinden dat ze al genoeg kinderen hebben.
[..]
Wat zijn kindloze ouders?
Ah je bedoelt ouders die spijt hebben van het krijgen van kinderen. Ja, die zouden er moeten zijn, maar die hoor je inderdaad nooit. Misschien ook maar beter, want dat is niet heel fijn om te horen als kind.quote:Op maandag 25 augustus 2025 08:21 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Mensen die kinderen hebben die geen kinderen willen.
quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:49 schreef roos94 het volgende:
Ik heb 1 kind en sommige mensen beschouwen dat ook als "geen kind"
Idem. Ik ben inmiddels te oud voor kinderen en mijn kind is al 16, dus de vraag wanneer ze een broertje of zusje krijgt, krijgen we niet meer, maar dat is regelmatig gebeurd. Want 'één kind is zielig'.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:22 schreef ZarB het volgende:
[..]
Tot die conclusie ben ik ook gekomen ja. In ouder-land is 1 kind idd geen kind. Je hoort niet meer bij de kindvrijen maar ook niet bij de "echte" ouders. Ik wil ook een clubje!
Ik vind het altijd mindblowing als ik vrouwen zie die tegelijk met mij zwanger waren (2020) en dan vervolgens na mij nog twee of drie (zelfs) kinderen hebben gekregen... schiet mij lek. Ik snap niet hoe een mens dat verteerd.quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Idem. Ik ben inmiddels te oud voor kinderen en mijn kind is al 16, dus de vraag wanneer ze een broertje of zusje krijgen we niet meer, maar dat is regelmatig gebeurd. Want 'één kind is zielig'.
Nu hebben we al een clubje van 3
Nog één kind kan ik me iets bij voorstellen, maar meer echt niet. Als ik gezinnen zie met 3-4-5 kinderen...ik moet er echt niet aan denken!quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:18 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik vind het altijd mindblowing als ik vrouwen zie die tegelijk met mij zwanger waren (2020) en dan vervolgens na mij nog twee of drie (zelfs) kinderen hebben gekregen... schiet mij lek. Ik snap niet hoe een mens dat verteerd.
Dat had ik ook ja. Mijne is uit 2021. Eerder was ik er helemaal niet aan toe. Hadden sommige alweer een baby terwijl ik de eerste nog aan het verwerken was. Nu denk ik: tja ze is nu al bijna 4, nu hoeft het ook al niet meer.quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:18 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik vind het altijd mindblowing als ik vrouwen zie die tegelijk met mij zwanger waren (2020) en dan vervolgens na mij nog twee of drie (zelfs) kinderen hebben gekregen... schiet mij lek. Ik snap niet hoe een mens dat verteerd.
D66 hier; dat mag je niet zeggenquote:Op maandag 25 augustus 2025 08:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het antwoord “ons gezin is al compleet” is het meest gekozen bij de vrijwillige enquete bij abortusklinieken in Nederland. In tegenstelling tot alle vooroordelen zijn het echt niet allemaal dronken tieners die een abortus nodig hebben. Het zijn vooral dertigers en veertigers die vinden dat ze al genoeg kinderen hebben.
[..]
Wat zijn kindloze ouders?
Ik heb er drie en ik kan je vertellen, groot gelijk!quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nog één kind kan ik me iets bij voorstellen, maar meer echt niet. Als ik gezinnen zie met 3-4-5 kinderen...ik moet er echt niet aan denken!
Waarom laat je je dan niet steriliseren? Is een ingreep van niks en je kunt daarna weer lekker van bil zonder te piekeren over de eventuele gevolgen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 22:29 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb er ondertussen wel een paar maar ik ben nu al wel een paar jaar bewust geen kinderen aan het krijgen. Ik zie de opoffering gewoon niet zitten en ik zie niet in hoe daar ooit iets goeds van kan komen in een overbevolkt land. Ik ervaar dagelijks hoe dom het is om kinderen te nemen, hoeveel slechte beslissingen er worden gemaakt en hoe weinig vat je op je eigen leven houdt.
Mocht het er onverhoopt toch weer van komen zou ik mijn vrouw ook op het hart drukken om een abortus te nemen. Weinig mensen durven dat hardop te zeggen maar dat is wel hoe de vork voor de meesten in de steel zit.
Er heerst ook een beetje een stigma op kindloze ouders, maar ik vind het aan eenieder om zijn eigen grenzen en life choices te bepalen. Het moet er gewoon kunnen zijn.
Goed punt. Want de pil voor de vrouw zet haar hele hormoonhuishouding overhoop. Dat moet je niet willen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 10:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom laat je je dan niet steriliseren? Is een ingreep van niks en je kunt daarna weer lekker van bil zonder te piekeren over de eventuele gevolgen.
Stond op de planning, tijd terug, toen was er echter nog een wachtlijst van driekwart jaar mede door Covid. In de tussentijd iemand gesproken die er chronische pijnklachten aan heeff overgehouden. Dat was genoeg voor mijn vrouw om te zeggen dat ze wel een spiraaltje neemt voorlopig.quote:Op maandag 25 augustus 2025 10:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom laat je je dan niet steriliseren? Is een ingreep van niks en je kunt daarna weer lekker van bil zonder te piekeren over de eventuele gevolgen.
Ik heb een mirena en ben al 4 jaar niet meer ongesteld en verder 0 klachten. Hoewel steriliseren vaak als optie wordt geopperd heb ik ook geen problemen met het spiraaltje. Als je voor better safe than sorry gaat kan die knip natuurlijk wel. Volgens mij gaat het vaker gewoon goed.quote:Op maandag 25 augustus 2025 10:58 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Stond op de planning, tijd terug, toen was er echter nog een wachtlijst van driekwart jaar mede door Covid. In de tussentijd iemand gesproken die er chronische pijnklachten aan heeff overgehouden. Dat was genoeg voor mijn vrouw om te zeggen dat ze wel een spiraaltje neemt voorlopig.
Welk hoger doel?quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:02 schreef SemperLibertas het volgende:
Kinderen zijn hinderen, klopt. Ze vragen in alle opzichten aandacht, geduld en toewijding, je krijgt er grijze haren van en je loopt er financieel op leeg.
Tegelijkertijd zijn mensen zonder kinderen op latere leeftijd wat lege mensen die hun bestaan vullen met weer een verre reis en weer een dure aankoop. Het hogere doel ontbreekt vaak volledig bij mensen zonder kinderen alsook de geestelijke rijping en vorming.
Is dat leeg en doelloos in hun beleving of in jouw beleving?quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Maar welk hoger doel heeft het leven dan? Over 100jr zijn we allemaal dood en vergeten ..quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:02 schreef SemperLibertas het volgende:
Kinderen zijn hinderen, klopt. Ze vragen in alle opzichten aandacht, geduld en toewijding, je krijgt er grijze haren van en je loopt er financieel op leeg.
Tegelijkertijd zijn mensen zonder kinderen op latere leeftijd wat lege mensen die hun bestaan vullen met weer een verre reis en weer een dure aankoop. Het hogere doel ontbreekt vaak volledig bij mensen zonder kinderen alsook de geestelijke rijping en vorming.
Het verbaast me totaal niet om van jou dat cliché over verre reizen en dure aankopen te lezen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:02 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik heb een kind en vul mijn leven nog steeds op met verre reizen. Geen dure aankopen maar daar lag en ligt mijn interesse ook niet. Alhoewel reizen ook niet goedkoop is.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:02 schreef SemperLibertas het volgende:
Iemand vertelde mij jaren geleden dat kinderen met een niet doorsnee jeugd heel vaak kinderloos blijven. Ik kom uit een één ouder gezin, wel heel liefdevol. Mijn man heeft net als jij een klotenjeugd gehad en dito ouders.quote:Op zondag 24 augustus 2025 22:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heel bewust, rot jeugd gehad, ouders klote huwelijk, grootouders dubieuze rol gespeeld en waren er nooit voor ons.
Ik en broer, broer leeft inmiddels niet meer die heeft een wanhoopsdaad gepleegd
En laat twee kinderen achter van midden 20
Man man wat een bak ellende is dat zeg
Die ook geen goede jeugd gehad en geen stabiele ouders
Dus nee geen kinderen voor mij, dat hebben anderen al voor mij bepaald, die keuze had ik dus niet
Waarom? Het zijn toch gewoon meningen. Ik denk dat kinderen het leven compliceren, maar je wel geestelijk doen rijpen en zingeving bieden en dat mensen zonder kinderen hun leven moeten vullen met simpele zaken zoals reizen en dure spullen. Als mensen zonder kinderen klagen dat ze het zwaar hebben dan denk ik alleenquote:Op maandag 25 augustus 2025 13:14 schreef miss_sly het volgende:
Zullen we elkaar heel laten en niet gaan roepen dat de andere groep danwel door de kinderen danwel omdat men geen kinderen heeft leeg is en rijping nodig heeft?
Dank!
Oh?quote:Op maandag 25 augustus 2025 14:47 schreef SemperLibertas het volgende:
dat mensen zonder kinderen hun leven moeten vullen met simpele zaken zoals reizen en dure spullen.
Och arme. Heb jij het zo zwaar? Maar je krijgt er zoveel voor terug!!!quote:Op maandag 25 augustus 2025 14:47 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Waarom? Het zijn toch gewoon meningen. Ik denk dat kinderen het leven compliceren, maar je wel geestelijk doen rijpen en zingeving bieden en dat mensen zonder kinderen hun leven moeten vullen met simpele zaken zoals reizen en dure spullen. Als mensen zonder kinderen klagen dat ze het zwaar hebben dan denk ik alleen
Ik zie, helaas, veel mensen met een kut jeugd die wel aan kinderen beginnen uit een soort van compensatie. Het probleem: je weet hoe het niet moet, maar je weet niet hoe het wel moet. Je moet óf een ijzersterke en stabiele partner hebben én/of een goede bak therapie wil je je dan staande kunnen houden met kinderen. En dat helaas vaker niet dan wel goed. Sommige zien dat in en maken daardoor bepaalde keuzes, anderen komen er later pas achter en bij weer anderen gaat het gigantisch mis en zien ze het nog steeds niet in.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:42 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Iemand vertelde mij jaren geleden dat kinderen met een niet doorsnee jeugd heel vaak kinderloos blijven. Ik kom uit een één ouder gezin, wel heel liefdevol. Mijn man heeft net als jij een klotenjeugd gehad en dito ouders.
Het zal dus ergens wel kloppen.
Oh wacht ben ook niet bewust kinderloos, misschien heb ik daardoor een zinvol levenquote:Op maandag 25 augustus 2025 17:35 schreef UIO_AMS het volgende:
Naast het feit dat het ons niet gelukt is om kinderen te krijgen (ik zal jullie de details besparen), leiden we nu kennelijk ook een leeg leven, zijn we geestelijk ongerijpt en hebben we het helemaal niet zwaar omdat we geen kinderen hebben. Of geldt dat alleen voor bewust kinderloos?
Van D66 mag je dat wel zeggen hoor. SGP is er nogal op tegen.quote:
En ik vind dat je niet kunt en hoeft te oordelen over anderen omdat je geen flauw idee hebt hoe hun leven eruit ziet.quote:Op maandag 25 augustus 2025 14:47 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Waarom? Het zijn toch gewoon meningen. Ik denk dat kinderen het leven compliceren, maar je wel geestelijk doen rijpen en zingeving bieden en dat mensen zonder kinderen hun leven moeten vullen met simpele zaken zoals reizen en dure spullen. Als mensen zonder kinderen klagen dat ze het zwaar hebben dan denk ik alleen
Tjonge, deze user heeft geen mensenkennis.quote:Op maandag 25 augustus 2025 14:47 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Klaar nu. Stop met hakken op elkaar.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tjonge, deze user heeft geen mensenkennis.
Maar hij denkt van wel.
Alleen jammer dat het uit wetenschappelijk onderzoek juist het tegenovergestelde naar voren komt =>quote:Op zondag 24 augustus 2025 19:06 schreef Stepperoller het volgende:
OT: Ik ben bewust kindvrij en heb inmiddels ruim een jaar geleden een vasectomie achter de rug gehad.
Levensstijl is een veel grotere factor in je voetafdruk, dus je kindvrijheid gebruiken als excuus voor vliegen e.d. slaat nergens op. Maar mensen gebruiken vaak de stropopredenering dat bevolkingsomvang het taboe zou zijn ipv levensstijl zodat ze lekker kunnen doen en laten wat ze willen zonder schuldgevoel.
[ afbeelding ]
Het valt me op dat jij nogal een kortzichtige blik hebt op mensen die kindvrij zijn en blijkbaar speelt sociale media daar een grote rol in. Raak eens wat vaker gras aan.
Maar goed, ook genoeg kortzichtige mensen met kinderen natuurlijk. Die konden zelf geen zingeving vinden in het leven en projecteren nu maar op anderen dat ze een leeg en doelloos leven hebben, omdat zij zelf hun leegte gevuld hebben met kinderen. Persoonlijk vind het ik het niet ok om kinderen daarvoor te gebruiken. Net zoals het niet ok is om kinderen te nemen als een soort oude dag voorziening dat ze langs komen en je billen gaan wassen e.d.
Precies. En daarom ook het belangrijkste: doe wat je zelf wilt want voor een ander kun je het toch nooit goed doenquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 07:12 schreef roos94 het volgende:
Ik vind de samenleving wat dit onderwerp betreft aardig hypocriet.
Als het gaat over mensen die geen kind willen, worden ze door sommige mensen scheef aangekeken. Ik ken een paar vrouwen in mijn fam van 50+ ofzo die geen kids hebben. En die hebben vaak de vraag gekregen O geen kids? waarom heb jij ze niet? (Impliceert, jij bent raar)
Sommige mensen moeten niet denken aan kinderen. Maar dat is raar dan is er vast iets mis met je. (Denken sommige mensen echt). Alleen wanneer er weer in het nieuws is dat een kind verwaarloosd/vergeten/niet naar omgekeken etc is, dan is het van: "ja zeg! Neem dan gewoon geen kind als je er geen zin in hebt mafkees!"
En als mensen dan geen kind nemen is het ook niet goed.
Oftewel het is nooit goed. Of je neemt geen kind je bent afwijkend. Of je hebt 1 kind maar dat is geen kind en dat is zielig want kind is alleen. Heb je 2 of 3 kids dan vinden mensen het nog wel oke maar neem je ze mee naar restaurant/bios/vliegtuig waar ze hun aanwezigheid laten horen dan kijken sommigen je alsnog boos aan zo van laat je kroost thuis want ik wil ze niet horen. En als je 4+ kinderen hebt dan ben je slecht voor het milieu of je bent vast een religekkie en egoistisch want die kinderen kun je toch nooit allemaal aandacht geven en moeten de oude kids voor de kleine zorgen. Mensen vinden altijd wel iets om commentaar op te geven
Het is niet denigrerend. Het werkt in de praktijk gewoon zo. Als je uitgaat van de 'zin' van het leven dan is voortplanting een heel natuurlijke (tenzij je hier medisch gezien niet tot in staat bent). En het hebben van kinderen is een verantwoordelijkheid die altijd blijft, al is het maar op de achtergrond. Het doet iets met je als mens wanneer je dit gevoel ervaart, het doet je inderdaad rijpen en op een bepaalde manier naar het leven kijken. Mensen zonder kinderen ervaren dit gevoel niet en moeten hun leven vullen met andere zaken die zingeving bieden (als je daar naar op zoek bent). Ik zie alleen vaak dat mensen zonder kinderen tot in den treure reizen maken en dure spullen aanschaffen want e moet toch wat met je tijd en geld. En als ik mensen zonder kinderen hoor klagen over hoe zwaar ze het leven vinden dan kan ik dat meestal, niet altijd, niet echt serieus nemen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En ik vind dat je niet kunt en hoeft te oordelen over anderen omdat je geen flauw idee hebt hoe hun leven eruit ziet.
Je kunt toch, lijkt mij, prima over het al dan niet hebben van kinderen praten zonder een van beide partijen op een denigrerende manier te bestempelen? Probeer het eens.
Dus iemand zonder kinderen kan het niet zwaar hebben?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:43 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Het is niet denigrerend. Het werkt in de praktijk gewoon zo. Als je uitgaat van de 'zin' van het leven dan is voortplanting een heel natuurlijke (tenzij je hier medisch gezien niet tot in staat bent). En het hebben van kinderen is een verantwoordelijkheid die altijd blijft, al is het maar op de achtergrond. Het doet iets met je als mens wanneer je dit gevoel ervaart, het doet je inderdaad rijpen en op een bepaalde manier naar het leven kijken. Mensen zonder kinderen ervaren dit gevoel niet en moeten hun leven vullen met andere zaken die zingeving bieden (als je daar naar op zoek bent). Ik zie alleen vaak dat mensen zonder kinderen tot in den treure reizen maken en dure spullen aanschaffen want e moet toch wat met je tijd en geld. En als ik mensen zonder kinderen hoor klagen over hoe zwaar ze het leven vinden dan kan ik dat meestal, niet altijd, niet echt serieus nemen.
Ja, die hebben het ook zwaar. Maar er zijn genoeg mensen die onder dergelijke omstandigheden ook nog kinderen moeten verzorgen en opvoeden. Die mensen hebben het pas zwaar want die kunnen niet 'even pauze' nemen om bij te komen juist vanwege die andere loodzware verantwoordelijkheid/heden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:48 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus iemand zonder kinderen kan het niet zwaar hebben?
Je zal maar 60 uur per week werken als hartchirurg. Of moeten zorgen voor je ernstig zieke partner. Of worstelen met een depressie of aandoening. Of je leeft in armoede in een Brazilliaanse sloppenwijk. Nee die hebben het allemaal niet zwaar zolang je geen kind hebt
Als het niet denigrerend bedoeld is, dan is het gewoon dom.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:43 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Het is niet denigrerend. Het werkt in de praktijk gewoon zo. Als je uitgaat van de 'zin' van het leven dan is voortplanting een heel natuurlijke (tenzij je hier medisch gezien niet tot in staat bent). En het hebben van kinderen is een verantwoordelijkheid die altijd blijft, al is het maar op de achtergrond. Het doet iets met je als mens wanneer je dit gevoel ervaart, het doet je inderdaad rijpen en op een bepaalde manier naar het leven kijken. Mensen zonder kinderen ervaren dit gevoel niet en moeten hun leven vullen met andere zaken die zingeving bieden (als je daar naar op zoek bent). Ik zie alleen vaak dat mensen zonder kinderen tot in den treure reizen maken en dure spullen aanschaffen want e moet toch wat met je tijd en geld. En als ik mensen zonder kinderen hoor klagen over hoe zwaar ze het leven vinden dan kan ik dat meestal, niet altijd, niet echt serieus nemen.
Ik ken vele schatten van mensen die bewust kinderloos zijn gebleven. Die wilden gewoon nooit kinderen, gingen bij hun relaties direct aan de pil, en zijn nu in de 60. Die kennissen van mij zijn ook helemaal niet bezig met de hele wereld rondreizen en dure spullen kopen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:43 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze geen doel hebben, alleen andere doelen die vooral zijn gericht op zichzelf. Dat is toch vrij logisch?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als het niet denigrerend bedoeld is, dan is het gewoon dom.
In ieder geval ga je hier niet de hele tijd lopen spuien dat mensen zonder kinderen geen doel hebben, simpel zijn en het niet zwaar kunnen hebben. Dat is gewoon klinkklare nonsens en daar gaat bovendien dit topic niet over.
En dat maakt niet dat mensen die wel kinderen hebben verheven zijn boven mensen zonder kinderen. Je hele postgedrag in dit topic is neerbuigend over mensen zonder kinderen. Dat is niet de insteek van dit topic. Dus vanaf hier offtopic.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:57 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze geen doel hebben, alleen andere doelen die vooral zijn gericht op zichzelf. Dat is toch vrij logisch?
Ik ken meer kinderloze mensen die vrijwilligerswerk doen voor allerlei stichtingen gericht op het algemeen belang dan mensen met kinderen. Maar denk gerust wat je wil denken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:57 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze geen doel hebben, alleen andere doelen die vooral zijn gericht op zichzelf. Dat is toch vrij logisch?
Weet je het zeker? Ik zou als kindloze ouder zelf echt niet zomaar kantinediensten draaien in de voetbalclub of gaan fluiten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:01 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik ken meer kinderloze mensen die vrijwilligerswerk doen voor allerlei stichtingen gericht op het algemeen belang dan mensen met kinderen. Maar denk gerust wat je wil denken.
Goed punt. Ik had niet gedacht aan de sportverenigingen. Ik had meer de kunst en cultuursector in mijn hoofd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:06 schreef Ilse10 het volgende:
Weet je het zeker? Ik zou als kindloze ouder zelf echt niet zomaar kantinediensten draaien in de voetbalclub of gaan fluiten.
En een sportvereniging vind ik wel van algemeen belang. Ook als ze alleen voor kinderen zijn.
Ik heb geen kinderen en daardoor meer tijd en geld om mensen in mijn omgeving te ondersteunen. Vrijdag stond ik bijvoorbeeld met mijn neefje van 12 en 4 vrienden van hem in een pretpark en kon ik hun zo een leuke dag geven zonder dat hun ouders hoeven te stressen over kosten en zo. En ik kan bijvoorbeeld meer tijd in mijn relatie met mijn vriend stoppen of er makkelijker zijn voor vriendinnen als die steun nodig hebben.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:13 schreef miss_sly het volgende:
Vrijwilligerswerk is natuurlijk heel breed. Mantelzorg valt daar ook onder. En mensen met ouders, ongeacht of ze zelf kinderen hebben, zullen vaak mantelzorg geven. Misschien mensen zonder kinderen nog wat vaker, als broers en/of zussen juist vanwege de kinderen minder tijd hebben om die mantelzorg te geven.
Mijn man gaf de voetbaltraining aan onze dochter en was ook coach. Dus sowieso twee avonden in de week plus de zaterdag gingen op aan vrijwilligerswerk. Ze is nu gestopt met voetbal en hij is heel blij dat ie dat niet meer hoeft te doen!
Als ik zie welke stokken er gebruikt zijn om mij mee te slaan de afgelopen jaren, mag ik God echt op mijn blote knietjes bedanken dat ik geen kinderen heb. Ik zou die kinderen er zeker geen plezier mee doen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 13:57 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Nooit kinderen gewild, en ga ze ook nooit nemen. Dat het leuk is voor het klimaat is leuke bijzaak, ik kan kinderen gewoon niet uitstaanEn ik hou van mijn vrijheid. Echt in geen miljoen jaar ga ik 18 jaar van m'n leven opofferen om zo'n etter op te voeden. En dan bij de school met andere ouders leuk doen, en op zaterdag ochtend tyfusvroeg je bed uit omdat ze naar een of andere sport moeten. God je zal toch zo'n doorsnee gezinnetje zijn. Verschrikkelijk.
Het schoolplein is gewoon een savannequote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Nooit kinderen gewild, en ga ze ook nooit nemen. Dat het leuk is voor het klimaat is leuke bijzaak, ik kan kinderen gewoon niet uitstaanEn ik hou van mijn vrijheid. Echt in geen miljoen jaar ga ik 18 jaar van m'n leven opofferen om zo'n etter op te voeden. En dan bij de school met andere ouders leuk doen, en op zaterdag ochtend tyfusvroeg je bed uit omdat ze naar een of andere sport moeten. God je zal toch zo'n doorsnee gezinnetje zijn. Verschrikkelijk.
Ik begrijp dat en ik vind het goed dat je dit inzicht hebt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als ik zie welke stokken er gebruikt zijn om mij mee te slaan de afgelopen jaren, mag ik God echt op mijn blote knietjes bedanken dat ik geen kinderen heb. Ik zou die kinderen er zeker geen plezier mee doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |