abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 november 2025 @ 08:44:22 #201
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219360583
Bij generaties X en vroege Y hoefde je (op jonge leeftijd) iig niet alert te zijn op online pesten, 1001 soorten filmpjes die ze beter niet zouden kunnen zien, enzovoort.

Er is nu veel psychisch leed, vaak zonder dat kinderen dat zelf goed kunnen benoemen.
Top 2000-suggesties: Vanaf hier ----- 2025-jaarlijst
pi_219360613
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:44 schreef Eightyone het volgende:
Bij generaties X en vroege Y hoefde je (op jonge leeftijd) iig niet alert te zijn op online pesten, 1001 soorten filmpjes die ze beter niet zouden kunnen zien, enzovoort.

Er is nu veel psychisch leed, vaak zonder dat kinderen dat zelf goed kunnen benoemen.
Daar hebben ze microsoft family (en de android variant daarvan) voor uitgevonden. Die filmpjes krijgen mijn kinderen van nu 14, 11 en 10 echt niet te zien. En ja, ik weet alles wat ze online doen. Een beetje interesse in je kind mag wel.

En pesten is van alle tijden, of dat nu online of offline is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 28 november 2025 @ 08:54:44 #203
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219360627
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar hebben ze microsoft family (en de android variant daarvan) voor uitgevonden. Die filmpjes krijgen mijn kinderen van nu 14, 11 en 10 echt niet te zien. En ja, ik weet alles wat ze online doen. Een beetje interesse in je kind mag wel.

In 1990 trok je na school de deur achter je dicht en had je (zolang je binnen bleef) wat uren rust.

En filtert Microsoft Family ook het soort vrolijke, kleurige filmpjes dat ogenschijnlijk onschuldig overkomt, maar kinderen ondertussen ADHD-neigingen bezorgt?
Top 2000-suggesties: Vanaf hier ----- 2025-jaarlijst
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 08:56:14 #204
5428 crew  miss_sly
pi_219360639
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je hebt voor een deel gelijk.
Maar ik vind dat je ook niet mensen hoeft te beschuldigen van dramatisch doen omdat ze de beslissing nemen om in deze wereld geen kind(eren) te nemen. Het is een goed ding dat die beslissing tegenwoordig genomen kán worden. Wie weet hoeveel mensen dezelfde keuze gemaakt zouden hebben 50, 60, 70 jaar geleden als de opties er werkelijk waren.

De keuze om geen kind te willen omdat je de wereld van nu niet heel fijn vindt is net zo prima als wel een kind willen omdat je nu eenmaal een kind wil.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219360640
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:54 schreef Eightyone het volgende:

[..]
In 1990 trok je na school de deur achter je dicht en had je (zolang je binnen bleef) wat uren rust.

En filtert Microsoft Family ook het soort vrolijke, kleurige filmpjes dat ogenschijnlijk onschuldig overkomt, maar kinderen ondertussen ADHD-neigingen bezorgt?
Als je het goed doet: ja. Je kunt zelfs alle filmpjes afspelende apps en sites blokkeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 08:57:21 #206
5428 crew  miss_sly
pi_219360648
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:54 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Er zijn echt veel mogelijkheden, ook als ouder en kind beide een iphone hebben.
pi_219360659
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je hebt voor een deel gelijk.
Maar ik vind dat je ook niet mensen hoeft te beschuldigen van dramatisch doen omdat ze de beslissing nemen om in deze wereld geen kind(eren) te nemen. Het is een goed ding dat die beslissing tegenwoordig genomen kán worden. Wie weet hoeveel mensen dezelfde keuze gemaakt zouden hebben 50, 60, 70 jaar geleden als de opties er werkelijk waren.

De keuze om geen kind te willen omdat je de wereld van nu niet heel fijn vindt is net zo prima als wel een kind willen omdat je nu eenmaal een kind wil.
Ik noem het vooral dramatisch doen omdat mensen nogal de neiging hebben om de 'huidige tijd' de verschrikkelijkste ooit te noemen. Wat als je het vergelijkt met de tijden van de builenpest (waar trouwens ook veel wezen door kwamen) en de oorlogen die hier duizenden jaren zijn geweest echt wel het dramatiseren van de werkelijkheid is.

Natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij of zij kinderen wil. Alleen verschuil je dan niet achter dat de wereld te problematisch zou zijn om op te groeien, want dat valt gewoon heel erg mee.
pi_219360669
'Ik ga geen kinderen op deze verrotte wereld zetten, dat is puur egoisme', als je van deze school bent kan je natuurlijk maar beter meteen jezelf aan een anker lijmen.
-nee-
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 09:04:22 #209
5428 crew  miss_sly
pi_219360684
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik noem het vooral dramatisch doen omdat mensen nogal de neiging hebben om de 'huidige tijd' de verschrikkelijkste ooit te noemen. Wat als je het vergelijkt met de tijden van de builenpest (waar trouwens ook veel wezen door kwamen) en de oorlogen die hier duizenden jaren zijn geweest echt wel het dramatiseren van de werkelijkheid is.

Natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij of zij kinderen wil. Alleen verschuil je dan niet achter dat de wereld te problematisch zou zijn om op te groeien, want dat valt gewoon heel erg mee.
Zo kun je alles wegrelativeren. Maar mensen bekijken de wereld van nu door hun ogen en met hun kennis en ervaring van nu, en dan vinden sommige mensen op basis daarvan dat (nog meer) kinderen op de wered zetten naar hun mening geen goed idee is. Om daar het stickertje 'dramatisch doen' aan te hangen, vind ik dan weer weinig respectvol.
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 09:05:03 #210
5428 crew  miss_sly
pi_219360690
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:01 schreef Marsenal het volgende:
'Ik ga geen kinderen op deze verrotte wereld zetten, dat is puur egoisme', als je van deze school bent kan je natuurlijk maar beter meteen jezelf aan een anker lijmen.
Het is natuurlijk heel simpel: wel of geen kind op de wereld zetten is altijd vanuit jezelf en wat jij (eventueel met partner) wel of niet wil, dus beide keuzes zijn egoistisch.
pi_219360712
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is natuurlijk heel simpel: wel of geen kind op de wereld zetten is altijd vanuit jezelf en wat jij (eventueel met partner) wel of niet wil, dus beide keuzes zijn egoistisch.
Weet ik niet. Egoisme betekent ook dat je de wensen of behoeften van een ander naast je neerlegt en negeert, dus dan denk ik dat die definitie iets te streng is. Kinderen krijgen betekent niet dat iedereen voor jou moet wijken.
-nee-
pi_219360865
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zo kun je alles wegrelativeren. Maar mensen bekijken de wereld van nu door hun ogen en met hun kennis en ervaring van nu, en dan vinden sommige mensen op basis daarvan dat (nog meer) kinderen op de wered zetten naar hun mening geen goed idee is. Om daar het stickertje 'dramatisch doen' aan te hangen, vind ik dan weer weinig respectvol.
Tja, sorry, ik kan van de zin "dat kan ik mijn kind niet aan doen, opgroeien in een wereld met geweldige gezondheidszorg, vrijheid, prima onderwijs, weinig vroege sterftes, nauwelijks echte armoede enz." niets anders maken.

Mensen die zoiets zeggen beseffen gewoon niet hoe goed we het hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 28-11-2025 09:38:26 ]
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 09:47:54 #213
5428 crew  miss_sly
pi_219361050
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:08 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Weet ik niet. Egoisme betekent ook dat je de wensen of behoeften van een ander naast je neerlegt en negeert, dus dan denk ik dat die definitie iets te streng is. Kinderen krijgen betekent niet dat iedereen voor jou moet wijken.
Wie zegt dat het dat betekent?

Er is geen kind dat erom gevraagd heeft geboren te worden. Dat gebeurt alleen omdat de ouders dat willen. Of niet, omdat ouders dat niet willen. Egoisme dus.
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 09:48:50 #214
5428 crew  miss_sly
pi_219361064
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, sorry, ik kan van de zin "dat kan ik mijn kind niet aan doen, opgroeien in een wereld met geweldige gezondheidszorg, vrijheid, prima onderwijs, weinig vroege sterftes, nauwelijks echte armoede enz." niets anders maken.

Mensen die zoiets zeggen beseffen gewoon niet hoe goed we het hebben.
Die beseffen misschien juist hoe goed we het hebben en zijn bang dat dat niet zo kan blijven.
pi_219361078
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wie zegt dat het dat betekent?
De definitie van egoistisch, dacht ik, is dat je niet alleen vanuit jezelf redeneert, maar ook de wensen van een ander naast je neerlegt.
-nee-
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 09:57:02 #216
5428 crew  miss_sly
pi_219361126
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:50 schreef Marsenal het volgende:

[..]
De definitie van egoistisch, dacht ik, is dat je niet alleen vanuit jezelf redeneert, maar ook de wensen van een ander naast je neerlegt.
https://www.encyclo.nl/begrip/ego%C3%AFsme

Niet per se. Tegelijkertijd is dat natuurlijk precies wat je doet als je alleen vanuit jezelf redeneert. In het geval van kinderen krijgen weet je niet of het kind dat je gaat krijgen de wens heeft om geboren te worden, dus ga je puur op je eigen wens af en is dat dus egoistisch.
  vrijdag 28 november 2025 @ 10:02:39 #217
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_219361161
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
https://www.encyclo.nl/begrip/ego%C3%AFsme

Niet per se. Tegelijkertijd is dat natuurlijk precies wat je doet als je alleen vanuit jezelf redeneert. In het geval van kinderen krijgen weet je niet of het kind dat je gaat krijgen de wens heeft om geboren te worden, dus ga je puur op je eigen wens af en is dat dus egoistisch.
Volgens jouw redenatie is een kind krijgen dus ook egoistisch. Want, zoals je zegt, je weet helemaal niet of dat kind wel geboren wil worden dus ga je puur op je eigen wens af.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 10:34:46 #218
5428 crew  miss_sly
pi_219361437
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 10:02 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Volgens jouw redenatie is een kind krijgen dus ook egoistisch. Want, zoals je zegt, je weet helemaal niet of dat kind wel geboren wil worden dus ga je puur op je eigen wens af.
Als je een paar posts terugleest, is dat inderdaad precies wat ik zeg.
  vrijdag 28 november 2025 @ 10:36:22 #219
338319 ZarB
Piña colada
pi_219361453
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 10:02 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Ben ik het mee eens.

Zijn er ouders die denken: ik ga een kind nemen want dit ongeboren kind wil heel graag leven en daar ga ik hem of haar een heel groot plezier mee doen?

Religekkies misschien.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  vrijdag 28 november 2025 @ 13:36:54 #220
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219362950
Hier begin 30.
Ook nog geen kinderen.

Maar ik denk er wel steeds vaker aan. Ik weet dat ik voldoende tijd heb. Maar op enig moment heb je een huis, auto, en een vakantie. Maar wat zegt het?

Ik denk dat kinderen groot brengen een van de mooiste dingen is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 28 november 2025 @ 15:08:23 #221
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_219363829
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 13:36 schreef phpmystyle het volgende:
Hier begin 30.
Ook nog geen kinderen.

Maar ik denk er wel steeds vaker aan. Ik weet dat ik voldoende tijd heb. Maar op enig moment heb je een huis, auto, en een vakantie. Maar wat zegt het?

Als je ervoor gaat, wacht niet te lang, omdat je van slechte nachten gewoon beter bijkomt als je begin 30 bent :o :o
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  vrijdag 28 november 2025 @ 16:21:44 #222
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219364442
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:08 schreef dabadbass het volgende:

[..]
Als je ervoor gaat, wacht niet te lang, omdat je van slechte nachten gewoon beter bijkomt als je begin 30 bent :o :o
Ervaring?
Maar idd. Moet geen 5 jaar meer duren.
Liever ook een jonge dan oude papa 😃
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:45:22 #223
338319 ZarB
Piña colada
pi_219365428
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 13:36 schreef phpmystyle het volgende:
Hier begin 30.
Ook nog geen kinderen.

Waarom denk je dat?
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:55:25 #224
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219365577
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:45 schreef ZarB het volgende:

[..]
Waarom denk je dat?
Omdat jezelf voortplanten ongeveer levensdoel nr 1 is. Het hoort bij het mens of dier zijn.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:57:01 #225
338319 ZarB
Piña colada
pi_219365592
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omdat jezelf voortplanten ongeveer levensdoel nr 1 is. Het hoort bij het mens of dier zijn.
Maar waarom is het dan per definitie mooi? De dieren krijgen ze gewoon vanuit een basale behoefte, niet omdat ze ze zo graag willen opvoeden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')