Bij mij niet, hoe kan dat?quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat jezelf voortplanten ongeveer levensdoel nr 1 is. Het hoort bij het mens of dier zijn.
op mn 39e kwam de 3e. Die nachten waren bij de 1e toch beter behapbaar dan de laatstequote:Op vrijdag 28 november 2025 16:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ervaring?
Maar idd. Moet geen 5 jaar meer duren.
Liever ook een jonge dan oude papa 😃
Maar je hebt wel voortplantingsdriften toch? Of ook niet?quote:
Maar hoe zit het met het handjes-aan-het-bed-beleid. In hoeverre draag je daar nog aan bij zonder kinderenquote:Op vrijdag 28 november 2025 09:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://www.encyclo.nl/begrip/ego%C3%AFsme
Niet per se. Tegelijkertijd is dat natuurlijk precies wat je doet als je alleen vanuit jezelf redeneert. In het geval van kinderen krijgen weet je niet of het kind dat je gaat krijgen de wens heeft om geboren te worden, dus ga je puur op je eigen wens af en is dat dus egoistisch.
Dat dat jouw mening is maakt het nog geen vaststaand feit: het leven heeft geen universeel vastgesteld doel.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat jezelf voortplanten ongeveer levensdoel nr 1 is. Het hoort bij het mens of dier zijn.
Ik denk toch wel dat het onze biologische oerdrift is. Het leven wil zich voortplanten. Zelfs de kleinste levensvormen willen dit.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat dat jouw mening is maakt het nog geen vaststaand feit: het leven heeft geen universeel vastgesteld doel.
Op individueel niveau heeft iedereen daar een eigen opvatting over en geeft iedereen daar op een eigen manier invulling aan. Stellen dat er één voor iedereen geldend doel is is eem nogal simplistische (en eigenlijk ook wel arrogante) manier van denken.
Je zou eerder kunnen zeggen dat er géén doel is.
Bij verschillende kennissen bij ons, is de oudere vader < 70 - ste, overleden. Weduwe plus kinderen van 20 - 30 achterlatend. Inderdaad: dan beter een jonge vader!quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:21 schreef phpmystyle het volgende:
Maar idd. Moet geen 5 jaar meer duren.
Liever ook een jonge dan oude papa 😃
Ben ik blij met voorbehoedsmiddelen.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:40 schreef Lenny77 het volgende:
Gewoon al een libido hebben wijst op voortplantingsdrift.
Zo beredeneerd is het doel van water om naar beneden te stromen. En is dan het doel van Polonium-210 om te vervallen naar Lood-206? Verder zijn we, of misschien moet ik vooral voor mezelf spreken, natuurlijk meer dan een slaafje van onze (al dan niet oer)driften.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk toch wel dat het onze biologische oerdrift is. Het leven wil zich voortplanten. Zelfs de kleinste levensvormen willen dit.
Maar door ons verstand kunnen we dit prima overstijgen.
Het leven wíl zich niet voortplanten. Het heeft geen wil of bewust doel. Het leven plant zich voort als het natuurlijke proces van een bepaald organisme zonder obstakels plaatsvindt. Tenzij je, zoals de mens, een manier vindt om seks te hebben zonder voort te planten.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk toch wel dat het onze biologische oerdrift is. Het leven wil zich voortplanten. Zelfs de kleinste levensvormen willen dit.
Maar door ons verstand kunnen we dit prima overstijgen.
Dat kan bijvoorbeeld doordat je meer geld verdient en/of spaart en financieel bijdraagt aan belastingen, salarissen, zelf je handen-aan-het-bed inkoopt, etc.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:24 schreef dabadbass het volgende:
[..]
Maar hoe zit het met het handjes-aan-het-bed-beleid. In hoeverre draag je daar nog aan bij zonder kinderen
Dat bedoel ik dus ook met dat wij dat overstegen zijnquote:Op zaterdag 29 november 2025 12:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zo beredeneerd is het doel van water om naar beneden te stromen. En is dan het doel van Polonium-210 om te vervallen naar Lood-206? Verder zijn we, of misschien moet ik vooral voor mezelf spreken, natuurlijk meer dan een slaafje van onze (al dan niet oer)driften.
Nuja eigenlijk dus gewoon zoals ik dus schreefquote:Op zaterdag 29 november 2025 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het leven wíl zich niet voortplanten. Het heeft geen wil of bewust doel. Het leven plant zich voort als het natuurlijke proces van een bepaald organisme zonder obstakels plaatsvindt. Tenzij je, zoals de mens, een manier vindt om seks te hebben zonder voort te planten.
Er zit juist een heel groot verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg.quote:Op zaterdag 29 november 2025 13:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja eigenlijk dus gewoon zoals ik dus schreef![]()
Alleen in andere woorden.
Jij noemt het een natuurlijk proces. Wil is misschien een wat verkeerd gekozen woord. Maar het komt op hetzelfde resultaat neer.
Nevermind...quote:Op zaterdag 29 november 2025 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zit juist een heel groot verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg.
Het woord 'wil' maakt dat grote verschil. Het zou duiden op een bewust proces, een keuze, want dat is de wil. En dat is voortplanten niet. Bij de mens kan het tegenwoordig een bewuste keus zijn, omdat we anticonceptie hebben ontwikkeld, maar verder is het een proces zonder bewuste keuzes.
Wel driften, maar niet om voort te planten.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:23 schreef dabadbass het volgende:
[..]
Maar je hebt wel voortplantingsdriften toch? Of ook niet?
Mensen die je kinderen opdringen willen jou meeslepen in hun misere.quote:Op zondag 30 november 2025 17:50 schreef Fleischmeister het volgende:
Gelukkig heb ik nog bijval van een aantal andere kindvrije collega's, maar wat een tegenstand ondervind je inderdaad vaak als je vertelt dat je geen kinderen wil... dat je het moet doen voor je oude dag, dat je het moet doen voor de maatschappij, dat je het moet doen want oh het is toch zo'n mooi doel in je leven, etc etc. Dat je blijkbaar iemand iets verschuldigd bent. Gezegd door mensen met van die bloeddoorlopen ogen en wallen tot aan de grond omdat ze al jaren geen volledige nacht hebben kunnen slapen door die kinderen van ze. Die niet meer gewoon spontaan iets kunnen ondernemen omdat ze altijd die koters ergens kwijt moeten eerst, en hun eigen ouders ook niet altijd zin in hebben om op te passen omdat ze dat al hun hele leven met hun eigen kinderen hebben moeten doen.
Je eigen leven is voorbij, alles staat alleen nog maar in dienst van dat kind. Het kost bakken met geld en hebt dus veel minder om voor je toekomst te sparen, je vrije tijd is weg. Maar nee het is zo geweldig allemaal. Ik zie om me heen een hoop mensen die er stiekem wel spijt van hebben, maar dat niet publiekelijk durven toe te geven. Als de vrouw er even niet bij is me toefluisteren "doe het niet, ik ben jaloers man, geniet van je leven".
De meeste van mijn vriendschappen zijn verwaterd omdat ze nu allemaal kinderen hebben. Geen tijd meer.
Ik vind het al lastig genoeg om iets voor mijn kat te regelen als even weg wil van alle hectiek, laat staan een kind. Ik zou geen goede vader zijn, en heb veel bewondering voor mijn broer en zus hoe ze er niet aan onderdoor gaan met hun gezinnen terwijl ze ook gewoon beiden moeten werken en een huishouden moeten runnen.
Maar eentje is zielig!&!@?&¤@quote:Op zondag 30 november 2025 18:30 schreef ZarB het volgende:
[..]
Mensen die je kinderen opdringen willen jou meeslepen in hun misere.Ik heb er 1, maar ik word bestookt met opmerkingen/vragen over een 2e. Van mensen waarvan ik denk: ja dag, alsof het er bij jou zo op vooruit is gegaan. Leg mij dat niet op aub.
2 of 3 is volgens mij het aantal waar de maatschappij het minst over te zeiken heeft. 0 is raar, 1 is raar, en veel kinderen is ook raar want parentificatie enzo. Maar ongeacht het aantal natuurlijk wel zorgen dat ze niet teveel opvallen in het openbaar en ze dus niet meenemen naar plekken waar mensen zijn, omdat die van hun rust willen genieten.quote:
"Dan kunnen ze lekker spelen" aldus de ouders van wie de kinderen elkaar constant de hersens in slaan.quote:
Ja, en samen voor de ouders zorgen als die zorg nodig hebben of de uitvaart regelen.quote:Op zondag 30 november 2025 19:33 schreef ZarB het volgende:
[..]
"Dan kunnen ze lekker spelen" aldus de ouders van wie de kinderen elkaar constant de hersens in slaan.
Dat is ook zo. Geen broers en zussen hebben is een groot gemis. En ik kan je dat uit eigen ervaring vertellen.quote:
Ik heb ze wel en ik heb ook wel een goede band met ze, maar toch houd ik het bij 1. Inderdaad denk ik wel eens: als wij ouder zijn dan zouden ze in ieder geval elkaar hebben en nu is ons kind "alleen". Al is die garantie er natuurlijk nooit. Ik ken meer mensen die geen goede band hebben dan wel. Maar met een broertje of zusje komt een 2e kind en ik heb inmiddels gemerkt dat de wens voor nog een kind iets anders is dan een wens voor een broertje/zusje. Een 2e kind wil ik gewoon niet. Dat mag mijn kind mij later kwalijk nemen (net als dat ik met regelmaat mijn ouders kwalijk heb genomen dat ik wél zussen heb, ik wilde helemaal niet met ze opgescheept zitten en als oudste voel ik me áltijd verantwoordelijk), maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je in ieder geval doet als mens wat je nu gelukkig maakt of kwaliteit van leven biedt dan dat je keuzes maakt onder sociale druk of angst voor wat je kind je later misschien kwalijk neemt.quote:Op zondag 30 november 2025 19:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Geen broers en zussen hebben is een groot gemis. En ik kan je dat uit eigen ervaring vertellen.
En dat vind ik ook asociaal van mijn ouders
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |