abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:54:35 #101
5428 crew  miss_sly
pi_218596893
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:43 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Het is niet denigrerend. Het werkt in de praktijk gewoon zo. Als je uitgaat van de 'zin' van het leven dan is voortplanting een heel natuurlijke (tenzij je hier medisch gezien niet tot in staat bent). En het hebben van kinderen is een verantwoordelijkheid die altijd blijft, al is het maar op de achtergrond. Het doet iets met je als mens wanneer je dit gevoel ervaart, het doet je inderdaad rijpen en op een bepaalde manier naar het leven kijken. Mensen zonder kinderen ervaren dit gevoel niet en moeten hun leven vullen met andere zaken die zingeving bieden (als je daar naar op zoek bent). Ik zie alleen vaak dat mensen zonder kinderen tot in den treure reizen maken en dure spullen aanschaffen want e moet toch wat met je tijd en geld. En als ik mensen zonder kinderen hoor klagen over hoe zwaar ze het leven vinden dan kan ik dat meestal, niet altijd, niet echt serieus nemen.
Als het niet denigrerend bedoeld is, dan is het gewoon dom.

In ieder geval ga je hier niet de hele tijd lopen spuien dat mensen zonder kinderen geen doel hebben, simpel zijn en het niet zwaar kunnen hebben. Dat is gewoon klinkklare nonsens en daar gaat bovendien dit topic niet over.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218596902
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:43 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Het is niet denigrerend. Het werkt in de praktijk gewoon zo. Als je uitgaat van de 'zin' van het leven dan is voortplanting een heel natuurlijke (tenzij je hier medisch gezien niet tot in staat bent). En het hebben van kinderen is een verantwoordelijkheid die altijd blijft, al is het maar op de achtergrond. Het doet iets met je als mens wanneer je dit gevoel ervaart, het doet je inderdaad rijpen en op een bepaalde manier naar het leven kijken. Mensen zonder kinderen ervaren dit gevoel niet en moeten hun leven vullen met andere zaken die zingeving bieden (als je daar naar op zoek bent). Ik zie alleen vaak dat mensen zonder kinderen tot in den treure reizen maken en dure spullen aanschaffen want e moet toch wat met je tijd en geld. En als ik mensen zonder kinderen hoor klagen over hoe zwaar ze het leven vinden dan kan ik dat meestal, niet altijd, niet echt serieus nemen.
Ik ken vele schatten van mensen die bewust kinderloos zijn gebleven. Die wilden gewoon nooit kinderen, gingen bij hun relaties direct aan de pil, en zijn nu in de 60. Die kennissen van mij zijn ook helemaal niet bezig met de hele wereld rondreizen en dure spullen kopen.

De bewust kindloze mensen die dat wel doen zijn misschien heel extravert en willen het gewoon graag aan anderen laten weten.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:57:35 #103
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_218596910
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als het niet denigrerend bedoeld is, dan is het gewoon dom.

In ieder geval ga je hier niet de hele tijd lopen spuien dat mensen zonder kinderen geen doel hebben, simpel zijn en het niet zwaar kunnen hebben. Dat is gewoon klinkklare nonsens en daar gaat bovendien dit topic niet over.
Ik zeg niet dat ze geen doel hebben, alleen andere doelen die vooral zijn gericht op zichzelf. Dat is toch vrij logisch?
Le Diable
  Moderator dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:58:58 #104
5428 crew  miss_sly
pi_218596919
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:57 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ze geen doel hebben, alleen andere doelen die vooral zijn gericht op zichzelf. Dat is toch vrij logisch?
En dat maakt niet dat mensen die wel kinderen hebben verheven zijn boven mensen zonder kinderen. Je hele postgedrag in dit topic is neerbuigend over mensen zonder kinderen. Dat is niet de insteek van dit topic. Dus vanaf hier offtopic.
  Moderator dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:01:43 #105
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_218596954
quote:

[..]
Ik ken meer kinderloze mensen die vrijwilligerswerk doen voor allerlei stichtingen gericht op het algemeen belang dan mensen met kinderen. Maar denk gerust wat je wil denken.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_218597012
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 14:01 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Ik ken meer kinderloze mensen die vrijwilligerswerk doen voor allerlei stichtingen gericht op het algemeen belang dan mensen met kinderen. Maar denk gerust wat je wil denken.
Weet je het zeker? Ik zou als kindloze ouder zelf echt niet zomaar kantinediensten draaien in de voetbalclub of gaan fluiten.

En een sportvereniging vind ik wel van algemeen belang. Ook als ze alleen voor kinderen zijn.
  Moderator dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:09:10 #107
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_218597051
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 14:06 schreef Ilse10 het volgende:
Weet je het zeker? Ik zou als kindloze ouder zelf echt niet zomaar kantinediensten draaien in de voetbalclub of gaan fluiten.

En een sportvereniging vind ik wel van algemeen belang. Ook als ze alleen voor kinderen zijn.
Goed punt. Ik had niet gedacht aan de sportverenigingen. Ik had meer de kunst en cultuursector in mijn hoofd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:13:53 #108
5428 crew  miss_sly
pi_218597097
Vrijwilligerswerk is natuurlijk heel breed. Mantelzorg valt daar ook onder. En mensen met ouders, ongeacht of ze zelf kinderen hebben, zullen vaak mantelzorg geven. Misschien mensen zonder kinderen nog wat vaker, als broers en/of zussen juist vanwege de kinderen minder tijd hebben om die mantelzorg te geven.

Mijn man gaf de voetbaltraining aan onze dochter en was ook coach. Dus sowieso twee avonden in de week plus de zaterdag gingen op aan vrijwilligerswerk. Ze is nu gestopt met voetbal en hij is heel blij dat ie dat niet meer hoeft te doen!
pi_218597719
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 14:13 schreef miss_sly het volgende:
Vrijwilligerswerk is natuurlijk heel breed. Mantelzorg valt daar ook onder. En mensen met ouders, ongeacht of ze zelf kinderen hebben, zullen vaak mantelzorg geven. Misschien mensen zonder kinderen nog wat vaker, als broers en/of zussen juist vanwege de kinderen minder tijd hebben om die mantelzorg te geven.

Mijn man gaf de voetbaltraining aan onze dochter en was ook coach. Dus sowieso twee avonden in de week plus de zaterdag gingen op aan vrijwilligerswerk. Ze is nu gestopt met voetbal en hij is heel blij dat ie dat niet meer hoeft te doen!
Ik heb geen kinderen en daardoor meer tijd en geld om mensen in mijn omgeving te ondersteunen. Vrijdag stond ik bijvoorbeeld met mijn neefje van 12 en 4 vrienden van hem in een pretpark en kon ik hun zo een leuke dag geven zonder dat hun ouders hoeven te stressen over kosten en zo. En ik kan bijvoorbeeld meer tijd in mijn relatie met mijn vriend stoppen of er makkelijker zijn voor vriendinnen als die steun nodig hebben.

Alles heeft zijn voors en tegens, dat ben ik eens. Maar ik oordeel niet over mensen die wel kinderen hebben (ook omdat ieder zijn eigen verhaal heeft) en ik vind het idee dat je leven leeg is zonder kinderen nogal kortzichtig.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:37:40 #110
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218597863
Ik vind zelf altijd een stevige stellingname nemen bij het wel of niet willen van kinderen eigenlijk best lelijk. Er zit geen voldongen waarheid bij deze keuze. Ja, het is in de basis egoïstisch om voor kinderen te kiezen, er zijn al veels te veel mensen op de wereld. Ja, je mag blij zijn dat er nog mensen zich voort planten. Er is toch echt iemand nodig om voor je te zorgen als je bejaard bent.

Kortom, die weegschaal met voor en nadelen is denk ik bijzonder in evenwicht en vooral niet de moeite waard om anders keuzes bij een dergelijk fundamentele en belangrijke keuze in het leven, de grond in te boren.
pi_218599500
Dat 'voortbestaan van de soort' vind ik altijd toch wel zo'n raar argument.
De soort bestaat voort als er voldoende nakomelingen zijn, als er voldoende nakomelingen zijn bestaat de soort voort. Het is causaal een kip-ei vraagstuk, waarbij er geen 'doel' of reden of waarom is.

Als individu heb je bovendien geen reet te maken met de soort, en voor zover je dat wel wil hebben volstaan *soortgenoten*. Dat zijn dus per se niet speciaal jouw bloedverwanten, dat is nou net het ding met soortgenoten, die hoeven alleen maar van dezelfde soort te zijn. Voor mij is het dus qua voortbestaan van de soort ook uitstekend als op Madagascar een duurzaam levensvatbaar zwikje homo sapiens overleeft.

Als individu zijn eigen nakomelingen tamelijk slecht voor de eigen overlevingskansen, maar de nood tot neuken maakt dat je als individu dat voor lief neemt, wat dan weer maakt dat er een soort voortbestaat. De mensensoort heeft bovendien de overlevingskansen van het krijgen van nakomelingen dermate weten te vergroten dat we een plaag zijn geworden. Dat is een beetje zuur voor de rest van de wereldfauna, maar daar moeten ze mee leren leven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:23:47 #112
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218599560
quote:

[..]
Als ik zie welke stokken er gebruikt zijn om mij mee te slaan de afgelopen jaren, mag ik God echt op mijn blote knietjes bedanken dat ik geen kinderen heb. Ik zou die kinderen er zeker geen plezier mee doen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218599568
Nooit kinderen gewild, en ga ze ook nooit nemen. Dat het leuk is voor het klimaat is leuke bijzaak, ik kan kinderen gewoon niet uitstaan :P En ik hou van mijn vrijheid. Echt in geen miljoen jaar ga ik 18 jaar van m'n leven opofferen om zo'n etter op te voeden. En dan bij de school met andere ouders leuk doen, en op zaterdag ochtend tyfusvroeg je bed uit omdat ze naar een of andere sport moeten. God je zal toch zo'n doorsnee gezinnetje zijn. Verschrikkelijk.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_218600794
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Nooit kinderen gewild, en ga ze ook nooit nemen. Dat het leuk is voor het klimaat is leuke bijzaak, ik kan kinderen gewoon niet uitstaan :P En ik hou van mijn vrijheid. Echt in geen miljoen jaar ga ik 18 jaar van m'n leven opofferen om zo'n etter op te voeden. En dan bij de school met andere ouders leuk doen, en op zaterdag ochtend tyfusvroeg je bed uit omdat ze naar een of andere sport moeten. God je zal toch zo'n doorsnee gezinnetje zijn. Verschrikkelijk.
:D Ik snap dat wel eigenlijk.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:40:29 #115
338319 ZarB
Piña colada
pi_218600912
quote:
Het schoolplein is gewoon een savanne :+

En ik bid dan mijn kind geen teamsport wil doen. De zaterdagochtenden idd en wat dacht je van ettertjes van anderen rijden tijdens uitwedstrijden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 27 augustus 2025 @ 10:03:51 #116
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_218602970
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:23 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Als ik zie welke stokken er gebruikt zijn om mij mee te slaan de afgelopen jaren, mag ik God echt op mijn blote knietjes bedanken dat ik geen kinderen heb. Ik zou die kinderen er zeker geen plezier mee doen.
Ik begrijp dat en ik vind het goed dat je dit inzicht hebt.
Le Diable
pi_218603160
Ik ben onbewust kindrijk.
Conscience do cost.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 17:06:34 #118
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218606150
Sommige mensen zijn daar sowieso niet voor gemaakt. Stukje zelfkennis.

Daar is door de jaren heen het een en ander aan gezondheidsgedoe bovenop gekomen, waardoor ik nogal in het duister tast wat betreft de toekomst (maar vermoedelijk zou het nu überhaupt niet meer kunnen). Het risico dat kinderen al (half) alleen zouden komen te staan als ik zelf een vijftiger of zestiger ben, is wat groter dan bij veel anderen.

Met dat alles in combinatie met de huidige staat van de wereld, is het maar goed dat ik er nooit aan ben begonnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eightyone op 27-08-2025 17:56:25 ]
  woensdag 27 augustus 2025 @ 19:54:23 #119
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_218607619
Ook hier een bewust vrijgezel en kinderloos, ben 33. Van jongs af aan wist ik al dat zo'n burgerlijk gebeuren niks voor mij zou zijn. Soms kan ik het voor een paar minuten even grappig vinden maar dan ben ik daarna blij dat die krengen niet van mijzelf zijn. Ken eigenlijk in mijn omgeving ook niemand die een kind heeft gek genoeg, eigenlijk is zelfs ook iedereen vrijgezel volgens mij. Ik zie het gewoon niet voor me, continue met dat gekrijs zitten, en dan continue met je verveelde kutkoter naar de McDonald's moeten om er zogenaamd een 'leuk weekend' van te maken. In dat soort dingen, en al die uitjes, ik zie er de toegevoegde meerwaarde niet van in en bovendien vind ik het leven in m'n eentje al lastig zat vaak, ik voel mezelf vaak nog zelfs een kind namelijk, heb ook nog veel dezelfde interesses die ik in mijn kindertijd ookal had al is daar met de loop der jaren het een en ander bijgekomen.Het is ook niet dat je ze kan meegeven aan de ooievaar ofzo als je ze hebt en erachter komt van nee dit is het toch niet, nee laat maar
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_218607673
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 17:06 schreef Eightyone het volgende:
Sommige mensen zijn daar sowieso niet voor gemaakt. Stukje zelfkennis.
Zoals ik.
pi_218608729
Kindvrij omdat ik het gedoe te veel vindt. Je kunt geen dag ziek zijn want het kind moet door.

Bovendien kost het gigantisch veel geld.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_218609367
Ik heb twee kinderen. Ieder moet zelf weten of hij/zij wel of niet aan kinderen wil beginnen, zolang je maar zorgt dat je het kind een stabiele situatie kunt bieden. Dus geen financiële problemen en geen tokkie-opvoeding.
pi_218609382
quote:
Echt in geen miljoen jaar ga ik 18 jaar van m'n leven opofferen om zo'n etter op te voeden.
Ik begrijp je standpunt en eerlijk gezegd deel ik m af en toe zelfs bij mn eigen kinderen :P
Gelukkig heb ik ondervonden dat ik van mn eigen kinderen een stuk meer kan hebben dan van andermans kinderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door JopieKlaassen op 28-08-2025 13:52:34 ]
pi_218615326
Ik heb geen kinderen en ik denk ook niet dat ik in staat zou zijn om deze goed op te voeden, mede door mijn psychische gezondheid...
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_218625433
Hoe doen jullie dat met daten/relaties? Meteen eerlijk in of wacht je tot het ter sprake komt?
pi_218735133
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 23:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik heb twee kinderen. Ieder moet zelf weten of hij/zij wel of niet aan kinderen wil beginnen, zolang je maar zorgt dat je het kind een stabiele situatie kunt bieden. Dus geen financiële problemen en geen tokkie-opvoeding.
Dus jij als iemand die alles goed voor elkaar heeft gaat voor anderen die het minder hebben getroffen bepalen dat ze maar beter geen kinderen kunnen krijgen?

HEH?
pi_218735165
Ik denk dat ik de komende jaren geen behoefte heb aan kinderen.

Lijkt me ergens ook wel heerlijk om helemaal nooit gedwongen via mijn kinderen contact te hoeven hebben met toxische type ouders.
pi_218735203
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:30 schreef Kabouterjte het volgende:

[..]
Dus jij als iemand die alles goed voor elkaar heeft gaat voor anderen die het minder hebben getroffen bepalen dat ze maar beter geen kinderen kunnen krijgen?

HEH?
Nee Priscilla, dat bepaal ik niet. Probeer het nog eens.
pi_218735279
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:34 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nee Priscilla, dat bepaal ik niet. Probeer het nog eens.
Je schrijft het zelf hier:

" Ieder moet zelf weten of hij/zij wel of niet aan kinderen wil beginnen, zolang je maar zorgt dat je het kind een stabiele situatie kunt bieden. Dus geen financiële problemen en geen tokkie-opvoeding."

Tokkie is voornamelijk een benaming voor de levensstijl van armere mensen en niet perse iets goeds of fouts. Financiele problemen zijn ook niet echt een reden om een kind krijgen te verbieden. Naast dat wanneer je dit hebt subjectief is, is het vaak ook een kunstmatig gecreeerd probleem. Zie de toeslagenaffaire, of hoe mensen die 1 schuld hebben schulden ongewild opstapelen door rente.

Als de mensen die jij schrijft kinderen willen krijgen moeten ze dat dus vooral lekker doen.
pi_218735296
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:39 schreef Kabouterjte het volgende:

[..]
Je schrijft het zelf hier:

" Ieder moet zelf weten of hij/zij wel of niet aan kinderen wil beginnen, zolang je maar zorgt dat je het kind een stabiele situatie kunt bieden. Dus geen financiële problemen en geen tokkie-opvoeding."

Tokkie is voornamelijk een benaming voor de levensstijl van armere mensen en niet perse iets goeds of fouts. Financiele problemen zijn ook niet echt een reden om een kind krijgen te verbieden. Naast dat wanneer je dit hebt subjectief is, is het vaak ook een kunstmatig gecreeerd probleem. Zie de toeslagenaffaire, of hoe mensen die 1 schuld hebben schulden ongewild opstapelen door rente.

Als de mensen die jij schrijft kinderen willen krijgen moeten ze dat dus vooral lekker doen.
Ik zeg niet dat mensen met financiële problemen dat per definitie debet aan zijn, maar wel een stabiele omgeving voor een kind ondermijnen.

En veeg nou maar het schuim uit je mondhoeken.
  donderdag 11 september 2025 @ 03:41:39 #131
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218736772
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:32 schreef Kabouterjte het volgende:
Ik denk dat ik de komende jaren geen behoefte heb aan kinderen.

Lijkt me ergens ook wel heerlijk om helemaal nooit gedwongen via mijn kinderen contact te hoeven hebben met toxische type ouders.
*Luizenmoeder-flashbacks*
pi_218736787
TVP hierover, kom ik op terug ;)
Do what you love, love what you do!
pi_218746265
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben niet alleen bewust kinderloos, maar ook nog eens bewust partnerloos. Ik snap dat het voor het voortbestaan van de mensheid niet handig is, maar mijn tijd zal het wel duren.
Same hier broeder
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219025704
Ik kan geen kind alleen opvoeden ( zelfs niet met bovenmodaal) en ben niet van plan van een ander afhankelijk te raken voor woning.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ansa op 16-10-2025 05:55:41 ]
  donderdag 16 oktober 2025 @ 05:52:33 #135
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_219025713
Ik heb geen kinderen en ik hoef ze ook niet.
Nooit meer slapen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')