abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 november 2025 @ 12:53:41 #161
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219354945
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:52 schreef ZarB het volgende:

[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat kinderen sowieso de primaire invulling is van het leven en dat als je die niet hebt dan heb je een "andere" invulling. Dit bedoel ik niet naar jou persoonlijk, uiteraard. Zo wordt het nog steeds gezien. Alsof mensen met kinderen voldoende invulling hebben en geen alternatieven nodig hebben.
Precies. We leven niet meer in de jaren 50. Mensen mogen ook hun eigen doelen hebben (al hou je wel weinig tijd over naast het krijgen van kinderen..)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 27 november 2025 @ 12:57:24 #162
338319 ZarB
Piña colada
pi_219354962
quote:
2s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:53 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Precies. We leven niet meer in de jaren 50. Mensen mogen ook hun eigen doelen hebben (al hou je wel weinig tijd over naast het krijgen van kinderen..)
Elke simpele ziel kan kinderen krijgen dus als je daarvoor kiest is het eigenlijk wel de easy way out _O- we zouden eigenlijk kunnen stellen dat mensen die voor kinderen kiezen vrij gemakzuchtig zijn. Je leven "anders" invullen vergt veel meer creativiteit, denkwerk, motivatie etc.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_219354984
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:57 schreef ZarB het volgende:

[..]
Elke simpele ziel kan kinderen krijgen dus als je daarvoor kiest is het eigenlijk wel de easy way out _O- we zouden eigenlijk kunnen stellen dat mensen die voor kinderen kiezen vrij gemakzuchtig zijn. Je leven "anders" knvullen vergt veel meer creativiteit, denkwerk, motivatie etc.
Sterk staaltje omdenken dit.

Ik heb 28 jaar geen kinderen gehad en dat ging me anders best makkelijk af.
-nee-
  donderdag 27 november 2025 @ 13:02:41 #164
338319 ZarB
Piña colada
pi_219354994
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:00 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik kan zo omdenken omdat ik een kind heb dus geestelijk heel erg rijp, snap je.
  donderdag 27 november 2025 @ 13:06:09 #165
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219355006
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:35 schreef miss_sly het volgende:

Je kunt best met mensen in gesprek gaan over waarom wel of niet, maar je gaat niet denigrerend doen over mensen die andere keuzes maken dan jij. Vanaf hier dus weer offtopic.
Hierboven staan wat reacties waarin afgeven wordt op kinderen en mensen met kinderen. Mag dat dan wel? Want dat lijkt dan een beetje tegenstrijdig.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_219355010
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:00 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dark Souls speelt zichzelf niet 200 keer
pi_219355021
quote:
2s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:06 schreef Gunner het volgende:

[..]
Hierboven staan wat reacties waarin afgeven wordt op kinderen en mensen met kinderen. Mag dat dan wel? Want dat lijkt dan een beetje tegenstrijdig.
Die lees ik toch anders. Dat is de mening van de user over kinderen. Dat mag. Hij zegt daarmee niet dat mensen die geen kinderen hebben geen zinvol leven hebben, gericht ook aan de mensen in dit topic.

Verder is dit geen FB topic :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219355027
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:57 schreef ZarB het volgende:

[..]
Elke simpele ziel kan kinderen krijgen dus als je daarvoor kiest is het eigenlijk wel de easy way out _O- we zouden eigenlijk kunnen stellen dat mensen die voor kinderen kiezen vrij gemakzuchtig zijn. Je leven "anders" invullen vergt veel meer creativiteit, denkwerk, motivatie etc.
Dat is ook wel een eenvoudige voorstelling van zaken. Niet iedereen kan kinderen krijgen.

Ik denk dat er geen betere of slechtere keuze is, of meer gemakzuchtig, of meer creatief, etc. Het moet de keuze zijn die bij je past, of dat nu wel of geen kind(eren) inhoudt.

Met kind heb ik toch ook behoorlijk creatief moeten zijn, en nog wel eens, ook al is ze al 16.
  Miss 200.000.000! donderdag 27 november 2025 @ 13:15:41 #169
367000 roos94
pi_219355043
Ik vind het knap als mensen ervoor kiezen bewust kindvrij te blijven omdat mensen zoveel oordelen hebben daarover. Ik kan er soms echt jaloers op zijn hoor. Die vrijheid mis ik wel nu ik een kind heb. Voordat je een kind hebt realiseer je je niet hoeveel vrijheid je hebt. Voordat ik een kind kreeg dacht ik dat ik het druk had. Maar toen kon ik na werk op de bank ploffen en niets meer doen. Nu ligt dat wel anders. :+
pi_219355066
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:15 schreef roos94 het volgende:
Ik vind het knap als mensen ervoor kiezen bewust kindvrij te blijven omdat mensen zoveel oordelen hebben daarover.
Valt mee hoor, lui die er niet mee om kunnen gaan dat ik een bepaalde keuze heb gemaakt, ga ik gewoon niet meer mee om. Of hoogstens oppervlakkig.

Doet me wel aan iets anders denken, zou het afnemen van de kerkinvloed bijdragen aan de (naar mijn idee dan toch) grotere aantallen bewust kindvrije mensen? Het lijkt me een stuk lastiger om voet bij stuk te houden wanneer je minimaal wekelijks te horen krijgt dat voortplanten bij je huwelijk hoort, nog los van hoe dat in de rest van de maatschappij doorwerkte.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_219355082
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:06 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Dark Souls speelt zichzelf niet 200 keer
Waarvan akte.
-nee-
  donderdag 27 november 2025 @ 13:28:12 #172
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219355123
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:19 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Valt mee hoor, lui die er niet mee om kunnen gaan dat ik een bepaalde keuze heb gemaakt, ga ik gewoon niet meer mee om. Of hoogstens oppervlakkig.

Doet me wel aan iets anders denken, zou het afnemen van de kerkinvloed bijdragen aan de (naar mijn idee dan toch) grotere aantallen bewust kindvrije mensen? Het lijkt me een stuk lastiger om voet bij stuk te houden wanneer je minimaal wekelijks te horen krijgt dat voortplanten bij je huwelijk hoort, nog los van hoe dat in de rest van de maatschappij doorwerkte.
Ja, de dominee kwam vroeger gewoon langs he, om te vragen waar de kinderen bleven. :+ Bezwijk maar eens niet onder zoveel druk. Volgens mij bestonden er ook geen condooms (of alleen hele dikke) en de pil. verder mocht je als vrouw ook niet meer werken na het huwelijk, dus je moest toch iets te doen hebben :+
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219355140
quote:
2s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:28 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja, de dominee kwam vroeger gewoon langs he, om te vragen waar de kinderen bleven. :+ Bezwijk maar eens niet onder zoveel druk. Volgens mij bestonden er ook geen condooms (of alleen hele dikke) en de pil. verder mocht je als vrouw ook niet meer werken na het huwelijk, dus je moest toch iets te doen hebben :+
Ja daarom. Dat eerste zal vast in bepaalde regio's/kringen nog wel aan de hand zijn, maar toch wel flink minder.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  donderdag 27 november 2025 @ 13:42:48 #174
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219355202
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:31 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Ja daarom. Dat eerste zal vast in bepaalde regio's/kringen nog wel aan de hand zijn, maar toch wel flink minder.
Staphorst, Urk, etc.
  donderdag 27 november 2025 @ 14:02:12 #175
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219355299
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die lees ik toch anders. Dat is de mening van de user over kinderen. Dat mag. Hij zegt daarmee niet dat mensen die geen kinderen hebben geen zinvol leven hebben, gericht ook aan de mensen in dit topic.

Verder is dit geen FB topic :)
Nou.... dat is een wat simplistische manier van beredeneren ;) . Het is best obvious waar de betrokken user op uit is. En dat is niet heel anders dan een idiote opmerking over de leegheid des levens.
  donderdag 27 november 2025 @ 15:07:16 #176
338319 ZarB
Piña colada
pi_219355728
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is ook wel een eenvoudige voorstelling van zaken. Niet iedereen kan kinderen krijgen.

Ik denk dat er geen betere of slechtere keuze is, of meer gemakzuchtig, of meer creatief, etc. Het moet de keuze zijn die bij je past, of dat nu wel of geen kind(eren) inhoudt.

Met kind heb ik toch ook behoorlijk creatief moeten zijn, en nog wel eens, ook al is ze al 16.
Ik had de /s kunnen gebruiken.
Al is het natuurlijk ook volslagen onzin dat mensen met kinderen meer geestelijk gerijpt zijn (wat dat ook moge betekenen).
pi_219355765
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:07 schreef ZarB het volgende:

[..]
Ik had de /s kunnen gebruiken.
Al is het natuurlijk ook volslagen onzin dat mensen met kinderen meer geestelijk gerijpt zijn (wat dat ook moge betekenen).
Dat laatste had ik al eerder geconstateerd.
  donderdag 27 november 2025 @ 16:20:54 #178
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_219356241
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:49 schreef roos94 het volgende:
Ik heb 1 kind en sommige mensen beschouwen dat ook als "geen kind" _O-
Daar wil ik, met 3 kinderen, iets meer context aangeven. Ik zeg het wel eens, maar eerder in de zin van: het is minder werk om 1 kind te hebben. Net een vriendje die kwam spelen uitgezwaaid, 4 kinderen hier was toch wel erg heftig.
Mensen met 4 kinderen zullen hier waarschijnlijk weer hartelijk om moeten lachen, so be it.
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  donderdag 27 november 2025 @ 16:41:28 #179
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219356337
Het scheelt als je drie of vier brave Hendrikjes (of Hendrika's) hebt.

[ Bericht 48% gewijzigd door Eightyone op 28-11-2025 07:40:37 ]
Top 2000-suggesties: Vanaf hier ----- 2025-jaarlijst
  Miss 200.000.000! donderdag 27 november 2025 @ 16:52:20 #180
367000 roos94
pi_219356423
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:20 schreef dabadbass het volgende:

[..]
Daar wil ik, met 3 kinderen, iets meer context aangeven. Ik zeg het wel eens, maar eerder in de zin van: het is minder werk om 1 kind te hebben. Net een vriendje die kwam spelen uitgezwaaid, 4 kinderen hier was toch wel erg heftig.
Mensen met 4 kinderen zullen hier waarschijnlijk weer hartelijk om moeten lachen, so be it.
So be it?

1 kind is geen kind, is gewoon een achterlijke term.
  donderdag 27 november 2025 @ 16:56:21 #181
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_219356442
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:52 schreef roos94 het volgende:

[..]
So be it?

1 kind is geen kind, is gewoon een achterlijke term.
Waarom raakt die term je zo?
Het is gewoon een feit dat 1 kind (over het algemeen) stukken minder werk vergt dan 2, en dat 2 kinderen weer makkelijker te managen zijn dan 3.

Het is niet echt een achterlijke term maar afhankelijk van hoe de gebruiker het bedoelt.

Ik heb het nooit gebruikt om iemand te kwetsen en zeg het alleen maar tegen mensen die er ook 3 hebben.
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  Miss 200.000.000! donderdag 27 november 2025 @ 17:20:18 #182
367000 roos94
pi_219356599
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:56 schreef dabadbass het volgende:

[..]
Het is gewoon een feit dat 1 kind (over het algemeen) stukken minder werk vergt dan 2, en dat 2 kinderen weer makkelijker te managen zijn dan 3.

Het is niet echt een achterlijke term maar afhankelijk van hoe de gebruiker het bedoelt.

Ik heb het nooit gebruikt om iemand te kwetsen en zeg het alleen maar tegen mensen die er ook 3 hebben.
Dat ligt toch helemaal aan het kind of de kinderen?

Sommige mensen, ik noem mijn schoonmoeder, had 4 kinderen grootgebracht die allemaal doorsliepen in 1 maand. Al vlot zelfstandig speelden. Rustig en relaxed karakters hebben.

Ik heb 1 kind. Wij sliepen de eerste 2.5 jaar niet. Ze werd letterlijk elke 30 tot 60 minuten wakker, dag en nacht, 2.5 jaar lang. Het eerste jaar heeft ze 10u per dag gehuild. Zij speelt niet zelfstandig. Heeft een zwaar temperament. Is veel erg ziek geweest etc. In de eerste drie jaar hebben wij 10~ ziekenhuisopnames gehad. Wij hebben veel te stellen gehad.

Dus om nou te zeggen goh goh wat hebben we het toch makkelijk met 1 kind ...
pi_219356616
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:31 schreef LXIV het volgende:
Ik ken mensen die nu rond de 50 zijn en geen kinderen hebben. Toch mondt dat vaak uit in een leeg en doelloos leven. Op een zeker moment lijken die duikvakanties ook allemaal op elkaar. Ze gaan naar hun werk, maar waarom dan nog. Ze bouwen eigenlijk niks van waarde op.
En aan de andere kant van de munt heb je ouders die op hun 30ste 50 lijken, die amper rond kunnen komen laat staan op vakantie kunnen, die stiekem spijt hebben dat ze ooit kinderen hebben gehad.

Iets met groener gras. oO<
pi_219356637
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:15 schreef roos94 het volgende:
Ik vind het knap als mensen ervoor kiezen bewust kindvrij te blijven omdat mensen zoveel oordelen hebben daarover.
Is niet zo lastig hoor. Sowieso een stuk makkelijker dan een kind uitpoepen. ;)
  donderdag 27 november 2025 @ 17:28:12 #185
36431 bleiblei
pi_219356653
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:56 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat elk kind extra aanvoelt als een wereldverandering. Zelf was van 0 naar 1 heftig, want je kan ineens stukken minder (maar beseft nog niet dat je best veel van je leven om dat ene kind kan vouwen). Van 1 naar 2 lastiger. Want je kan niet meer lang door op feestjes, want probeer maar 2 kinderen ergens in een hoekje te laten slapen. Ook ff weekendje onderbrengen bij grootouders of andere familie stuit op meer weerstand. Van 2 naar 3 doe je al het baby gedoe met 2 vingers in je neus. Maar je bent ouder dus nachten zijn zwaarder. Verder kom je ineens tot de conclusie dat 3 van die giga units (stoelen) in je auto duwen in 99 van de 100 auto's niet normaal past. Dat portieverpakkingen niet in 3 of 5 gemaakt worden, je maar 2 armen hebt, het verrekte lastig is om 3 wegsprintende kinderen in een pretpark alle 3 in de gaten te houden, enz. Enz

Kortom, alle variaties aan kinderen hebben nadelen (maar ook voordelen). Dus uiteindelijk is het makkelijk veroordelen vanaf de bank. Met 0 kinderen of 10 kinderen. Het voelt voor iedereen anders en het is kul om van leer te gaan naar mensen die andere keuzes in het leven maken dan jij.

Geldt ook voor andere zaken trouwens. Hoe belangrijk werk voor je is, waar je je geld aan uitgeeft, wat je vakantie voorkeuren zijn enz.
  donderdag 27 november 2025 @ 17:29:53 #186
36431 bleiblei
pi_219356665
En ik snap het wel. Kindvrij lijkt mij heerlijk. Maar zelf zou ik ook wat missen. En daarom heb ik kinderen. Maar zonder kinderen? Ik wist wel hou ik mijn leven en geest zou verrijken :D .
  Miss 200.000.000! donderdag 27 november 2025 @ 17:31:22 #187
367000 roos94
pi_219356673
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:26 schreef Drxx het volgende:

[..]
Is niet zo lastig hoor. Sowieso een stuk makkelijker dan een kind uitpoepen. ;)
Ik beviel slapend.

Was heel makkelijk. :P
pi_219356685
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:31 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik beviel slapend.

Was heel makkelijk. :P
Dat is wel beter dan. Geen nare na-effecten?
  Miss 200.000.000! donderdag 27 november 2025 @ 17:37:10 #189
367000 roos94
pi_219356701
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:33 schreef Drxx het volgende:

[..]
Dat is wel beter dan. Geen nare na-effecten?
Narcose, dus wel beetje van het padje af.

En natuurlijk de bevalling missen. Is op zich wel een dingetje. :+

"Hoe was de bevalling?"

"Ja, geen idee".
pi_219356856
quote:
0s.gif [b]Op donderdag 27 november 2025 17:28 schreef bleiblei het volgende:

Het voelt voor iedereen anders en het is kul om van leer te gaan naar mensen die andere keuzes in het leven maken dan jij.

Dit is wat mij betreft de essentie. Het is iets dat je zelf, n geval van een partner samen, besluit op basis van wat jij/jullie wil(len).
Er is geen betere keuze en ik kan dan ook niet zo goed begrijpen waarom sommige mensen het niet bij zichzelf kunnen houden (ik vind kinderen wel/niet leuk, ik vind kinderen wel/geen zingeving, ik wil wel/geen kinderen), maar naar anderen moeten wijzen om hun eigen keuze te verheerlijken en die van een ander te veroordelen.

Als iedereen kiest zoals bij hem/haar past, is het goed, lijkt mij.
pi_219356873
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:29 schreef bleiblei het volgende:
En ik snap het wel. Kindvrij lijkt mij heerlijk. Maar zelf zou ik ook wat missen. En daarom heb ik kinderen. Maar zonder kinderen? Ik wist wel hou ik mijn leven en geest zou verrijken :D .
En dit ook.
Ik wilde heel graag een kind. Mijn partner minder, maar eentje wilde hij wel.
We zijn ook erg blij met onze dochter en het heeft ons leven zeker wel verrijkt. Maar als het niet was gelukt, hadden wij echt wel een heel fijn, rijk leven gehad, hoor!
pi_219357170
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:28 schreef bleiblei het volgende:
Van 2 naar 3
Neefje van me, met toen twee kinderen, informeerde eens bij mensen met drie kinderen of de stap erg groot was. Hij kreeg een complete uiteenzetting over man-op-man verdediging versus zone-verdediging :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219357344
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:49 schreef sigme het volgende:

[..]
Neefje van me, met toen twee kinderen, informeerde eens bij mensen met drie kinderen of de stap erg groot was. Hij kreeg een complete uiteenzetting over man-op-man verdediging versus zone-verdediging :')
Veel vrienden van mij hebben ook bij me gevraagd of een derde een goed idee voor ze zou zijn en die kregen allemaal hetzelfde antwoord: Een derde kind is het beste wat mijn gezin ooit is overkomen en ik kan het iedereen ontzettend afraden.

Je werkt jezelf echt een paar jaar helemaal de tering, zeker als één van de kinderen extra aandacht nodig heeft, om wat voor reden dan ook. De rook is wel een beetje gaan liggen ondertussen maar ik zal heel eerlijk zijn: Soms heb ik fantasiën over een ander soort leven, op een Caribisch eiland ofzo, of ergens lekker in zeeland rentenieren ofzo, en dan ben ik samen met mijn vrouw, maar mijn kinderen komen in die dagdromen niet voor >:)
-nee-
pi_219357615
Nee, bewust geen kinderen. Diverse relaties, de voorlaatste is daarop gestrand, geen probleem mee (gehad).

Zelf een verwerpelijke jeugd gehad, nooit kind geweest, psychiatrisch verleden/heden. Vind veel kinderen ook klieren en krijsertjes / herrieschoppers.

Wordt tijd dat de homo sapiens decimeert; Neanderthaler is ook uitgestorven.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 27-11-2025 20:01:15 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219359353
Ik zie het al, er zijn een hoop lui met kinderen die ze maar wat graag niet gehad hadden.

Helaas kan je ze niet als een konijn over het hek van de kinderboerderij pleuren hè.
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_219359720
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:16 schreef Rozevla het volgende:
Ik zie het al, er zijn een hoop lui met kinderen die ze maar wat graag niet gehad hadden.

Helaas kan je ze niet als een konijn over het hek van de kinderboerderij pleuren hè.
Echt zoiets wat alleen kindlozen kunnen zeggen, natuurlijk kan dat wel.
-nee-
  vrijdag 28 november 2025 @ 05:56:59 #197
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219360176
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2025 23:38 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Echt zoiets wat alleen kindlozen kunnen zeggen, natuurlijk kan dat wel.
Alles kan, als je ietwat koudbloedig van aard bent.

(Je moet het alleen niet willen.)

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 28-11-2025 06:12:00 ]
pi_219360457
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:20 schreef dabadbass het volgende:

[..]
Ik heb 3 kinderen die elkaar al 10 jaar vermaken, elkaar helpen e.d. Drie kinderen is absoluut makkelijker dan 1 kind, als ik er een keer maar 1 heb omdat de andere 2 weg zijn, verveelt die ene zich gelijk.

En mensen die 'ik kan het mijn kind niet aan doen' roepen: we leven in één van de makkelijkste tijden om op te groeien van de laatste zoveel millennia. De kans dat je kind vroeg dood gaat of allerlei akelige pijnlijke ziektes heeft is nog nooit zo klein geweest. De kans op honger en oorlog ook. Doe niet zo dramatisch, als er een moment is dat je je kind gelukkig groot kunt brengen is het wel nu.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 28 november 2025 @ 08:32:24 #199
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219360505
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb 3 kinderen die elkaar al 10 jaar vermaken, elkaar helpen e.d. Drie kinderen is absoluut makkelijker dan 1 kind, als ik er een keer maar 1 heb omdat de andere 2 weg zijn, verveelt die ene zich gelijk.
Enig kind hier, en dat vervelen viel wel mee.

quote:
En mensen die 'ik kan het mijn kind niet aan doen' roepen: we leven in één van de makkelijkste tijden om op te groeien van de laatste zoveel millennia. De kans dat je kind vroeg dood gaat of allerlei akelige pijnlijke ziektes heeft is nog nooit zo klein geweest. De kans op honger en oorlog ook.
Je leeft in een fijne bubbel, gok ik.

Er zijn wel meer aspecten aan 'makkelijk opgroeien' dan ziekte/honger/oorlog-gerelateerd.
pi_219360566
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 08:32 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Je leeft in een fijne bubbel, gok ik.

Er zijn wel meer aspecten aan 'makkelijk opgroeien' dan ziekte/honger/oorlog-gerelateerd.
Nee, ik kan wel relativeren en ik ben gewoon wat sneller tevreden. Het hoeft allemaal niet perfect.

Mijn kinderen hebben de eerste 5-8 jaar van hun leven onder de armoedegrens in een klein huisje met gedeelde slaapkamers geleefd, maar ongelukkig zijn ze daar nooit van geworden. In plaats van naar een pretpark gingen we wandelen in een bos, als je dat goed aan pakt is dat nog leuker ook. Cadeautjes en kleren zijn nog steeds altijd tweedehands, er zit straks met Sinterklaas niks nieuws in de zak. Hebben ze echt geen last van. Nee, ze hebben geen nintendo switch of PS5, maar een oude eerste generatie Wii die ik ooit goedkoop kon krijgen. Net zo leuk.

Als je je kinderen maar liefde geeft is eigenlijk vrijwel alles wat er nu op hun bordje kan komen prima draagbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')