abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 augustus 2025 @ 21:15:45 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218551462
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 augustus 2025 @ 21:16:14 #2
323876 michaelmoore
pi_218551468
https://www.telegraaf.nl/(...)blemen/84925904.html

Mona is op zeteltjes jacht, wil de maandelijkse geldleen toeslag blijven verstrekken, weet niet waarom, speelt de zielige kaart.
https://www.amweb.nl/1538(...)hypotheekrenteaftrek
https://www.jongbloed-fis(...)te_probleem_in_2031/
quote:
Mona Keijzer pleit voor behoud hypotheekrenteaftrek:
Je brengt hen in financiële problemen
De hypotheekrenteaftrek is al vele jaren een discussie in Den Haag.
Het kost namelijk veel geld, dat ook geïnvesteerd zou kunnen worden in extra woningen.

De VVD en de BBB willen de aftrek behouden, terwijl GL/PvdA ervan af wil.

Hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer pleit in Nieuws van de dag voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, terwijl demissionair woonminister Mona Keijzer pleit voor het behoud.
Geen mens heeft het over technische uitvoerbaarheid na 2030, (nu zal dat hooggeleerde mensen als Mona ook worst zijn)
Ik denk dat Omtzigt hier wel een verhaaltje over gehouden zou hebben en Joseph ook
quote:
Het grote probleem: niemand heeft die einddata centraal bijgehouden.
Niet de bank, niet de notaris en ook de Belastingdienst niet.

Experts vrezen daardoor chaos vanaf 2031.
Huiseigenaren moeten zelf terugzoeken in offertes, leveringsakten of oude jaaropgaven om te achterhalen wanneer de 30 jaar verstrijken - een flinke puzzel als je tussentijds verhuisd, verhoogd of overgesloten hebt.

De belastingdienst zal vervolgens ieder jaar de fysiek aangeleverde stukken moeten controleren en met redenen omkleed afwijzen
quote:
Sinds 2014 wordt de aftrek in box 1 ook nog afgebouwd, sinds 2023 is de hypotheekrente nog maar aftrekbaar tegen zo'n 37%.
Het eigen woning forfait wordt echter wel tegen het hogere tarief belast.

Hierbij vergeten we nog de villataks en de wet hillen.
Sjerrie , Wilders, SGP en Mona zijn voor behoud van de maandelijkse geldleen toeslag, (zalig zijn de simpelen van geest)
quote:
Politieke standpunten: behoud of afbouw?
De toekomst van de hypotheekrenteaftrek hangt sterk af van de uitkomst van de formatie na de verkiezingen op 29 oktober 2025. De breuklijnen zijn scherp:

Behoud van de aftrek wordt bepleit door VVD, PVV, BBB, SGP en Forum voor Democratie.
Zij zien het als een essentieel onderdeel van het eigenwoningbezit.
Geleidelijke of snelle afbouw krijgt steun van PvdA/GroenLinks, D66, NSC, CDA, ChristenUnie, DENK en Volt.
Zij willen het belastingvoordeel afbouwen, al verschillen de partijen in het gewenste tempo.
Directe afschaffing is het standpunt van SP en Partij voor de Dieren, die vinden dat de aftrek ongelijkheid in stand houdt en vooral hogere inkomens bevoordeelt.
De belastingdienst is al hard op weg knettergek te worden door de BOX 3 waarde- en locatiebepaling voor de vermogensbelasting van alle vakantiewoningen, met de tragedie van de toeslagenaffaire nog vers in het geheugen

De hypothecaire geldleentoeslag in 2030 zal wel lukken, maar vanaf 2035 springen belastingadviseurs 6 hoog het raam uit
Banken en Notarissen gaan zeker geen info verstrekken terzake
quote:
De NVM, de consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben de achterliggende periode de noodklok al geluid, omdat het volgens hen een administratief en fiscaal drama kan worden met de impact van de Toeslagenaffaire.

Welke situatie zijn qua hypotheek denkbaar?

De hypotheekrente is in sommige gevallen nog wel aftrekbaar.

Op hoofdlijnen kennen we de volgende situaties:

Zelfde huis gedurende 30 jaar: De fiscale regeling en de aftrekbeperking is namelijk redelijk overzichtelijk voor mensen die sinds 2001 in dezelfde eigen woning hebben gewoond en hun hypotheek ook niet hebben verhoogd.
Tussentijds verhuizen: Voor wie tussentijds is verhuisd, wordt het al lastiger.

De 30-jaarstermijn is namelijk voor de mogelijk hogere hypotheekschuld op de nieuwe eigen woning opnieuw gaan lopen.
Verbouwing: Datzelfde geldt voor aanvullend opgenomen hypotheken voor bijvoorbeeld verbouwingen aan de eigen woning.
In de laatste gevallen moet de hypotheek (voor wat betreft de aftrek van de betaalde hypotheekrente) worden gesplitst in een deel dat niet meer aftrekbaar is (vanwege de maximale termijn van 30 jaar) en een deel dat nog wel aftrekbaar is.

Dit maakt dat het allemaal toch nog wel complex gaat worden.

Wie beschikt nog over alle onderliggers waaruit kan worden afgeleid welk deel van de hypotheekrente vanaf 2031 nog aftrekbaar is?
De programmeur/ systeemanalist die hier een programma voor moet gaan maken die pakt de koffer, gaat emigreren naar een ver eiland zonder wifi , om daar in een bamboe hut de ukelele te spelen

quote:
AI-overzicht
Het idee van het spelen van een ukulele in een bamboe hut is een sfeervol en rustgevend beeld.
De warme klanken van de ukulele, gecombineerd met de natuurlijke omgeving van een bamboe hut, creëren een unieke, ontspannen ervaring.
Hier zijn een paar redenen waarom dit een aantrekkelijk idee is:
Natuurlijke omgeving:
Bamboe hutten worden vaak geassocieerd met rust, eenvoud en harmonie met de natuur.
Het spelen van een ukulele in zo'n omgeving versterkt dit gevoel van verbondenheid met de natuur en kan een kalmerend effect hebben.
Authentieke sfeer:
De combinatie van de ukulele, een instrument met Hawaïaanse roots, en een bamboe hut roept een gevoel van authenticiteit en avontuur op.

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2025 00:33:42 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 21 augustus 2025 @ 09:24:24 #3
323876 michaelmoore
pi_218553600
https://www.belastingdien(...)theekrente-aftrekken
quote:
Mag ik mijn hypotheekrente altijd aftrekken?
Niet altijd. Het hangt af van uw hypotheek en wanneer u deze hebt afgesloten of verhoogd.

Kies uw situatie:
U hebt de hypotheek of lening voor 1 januari 2013 afgesloten en daarna niet meer verhoogd
Dan hebt u recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek.
De termijn van 30 jaar gaat in op het moment van afsluiten van uw hypotheek of lening.
Had u voor 1 januari 2001 al een hypotheek?
Dan begint de termijn van 30 jaar op 1 januari 2001
Dan hebt u voor die lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek, omdat na 30 jaar de lening afgelost moet zijn.
Deze termijn gaat in op het moment van afsluiten van uw hypotheek of lening.
Misschien is het tijd om het hele boxenstelsel uit het raam te gooien en de zeer bewerkelijke vermogensbelasting te schrappen, echte vermogens worden toch niet belast

Mensen die zijn weggekropen op een vakantiepark vanwege de woningnood, achtervolgen met belastingaanslagen fictief rendement van 7,77% in Box 3 over de WOZ waardestijging van hun stacaravan, is ook niet zo netjes, NIET NETJES
Als daklozen een stacaravan kopen dan moet men sinds 2023 maar liefst 10,4% overdrachtsbelasting aftikken

De politiek doet al 20 jaar niets anders dan financiële cadeautjes verzinnen voor hun eigen doelgroep en iedereen die buiten die doelgroep valt dikke belastingaanslagen sturen

Afschaffen HRA toeslag, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF, levert een jaarlijkse besparing op van 9 miljard euro , die kan je aanwenden om de arbeidskorting op 25.000 euro te zetten , zodat mensen die normaal werken voor hun inkomen weer een behoorlijk netto salaris krijgen waar ze van kunnen leven, zonder allerlei toeslagen

Gezonde mensen afhankelijk maken van toeslagen om normaal te kunnen leven is niet goed, en dat degenen die meer gaan werken, minder netto overhouden door het toeslagencircus is niet normaal

Ook is het tijd om weer woningen te gaan bouwen buiten het dorp
Dakloze gezinnen, -O- waar zijn we mee bezig o|O

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2025 01:03:21 ]
pi_218557158
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 09:24 schreef michaelmoore het volgende:

Afschaffen HRA, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF, en dan de jaarlijkse besparing van 9 miljard euro aanwenden om de arbeidskorting op 25.000 euro te zetten , zodat mensen die normaal werken voor hun inkomen weer een behoorlijk netto salaris krijgen waar ze van kunnen leven
En de mensen met een AOW dan? Die hebben amper wat aan de arbeidskorting van 25000? Vraag me overigens af of afschaffen HRA, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF ook 9 miljard oplevert, en genoeg is voor 25000 arbeidskorting voor miljoenen werkenden.

quote:

Gezonde mensen afhankelijk maken van toeslagen om normaal te kunnen leven is niet goed, en dat degenen die meer gaan werken, minder netto overhouden door het toeslagencircus is niet normaal
Zijn we het daar over eens. Maar zie zo'n ingewikkelde brei maar eens te ontrafelen en af te schaffen. Politiek Den Haag is meer van ... afbouwen in 30 jaar. Met de mogelijkheid dat een volgend kabinet het weer uitbreid en complexer maakt.

quote:

Dakloze gezinnen, -O- waar zijn we mee bezig
Met teveel mensen voor te weinig geschikte woningen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 19:03:32 #5
323876 michaelmoore
pi_218557171
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:02 schreef blomke het volgende:

[..]
En de mensen met een AOW dan? Die hebben amper wat aan de arbeidskorting van 25000? V
je , ga jij je zorgen maken om mij??

https://www.belastingdien(...)tarieven/box_1/box_1

Daarnaast is het een stimulans voor ouderen om te blijven werken naast de AOW, veel ouderen zijn opeens heeeeel erg gezond als de AOW er is
Net als Kortjakje, altijd ziek midden in het werk, maar met de AOW weer niet
Ken je dat lied??

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 21-08-2025 19:14:59 ]
pi_218557264
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast is het een stimulans voor ouderen om te blijven werken naast de AOW, veel ouderen zijn opeens heel erg gezond als de AOW er is
Als een AOW-er werkt, gaat z'n tarief dan omhoog?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 19:16:59 #7
323876 michaelmoore
pi_218557281
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Als een AOW-er werkt, gaat z'n tarief dan omhoog?
ja
dan heeft ie ook recht op arbeidskorting uiteraard voor de arbeidsuren die het betreft

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 21-08-2025 21:02:05 ]
pi_218557324
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja
dan heeft ie ook recht op arbeidskorting uiteraard
Arbeidskorting is wat anders dan belastingtarief. Ik vroeg me af wat een AOW-er die 17,9% procent IB betaalt nou veel opschiet met een verhoogde arbeidskorting. Plus de vraag of - indien ie gaat werken - een hoger (dan die 17,9%) gaat betalen.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 19:22:29 #9
323876 michaelmoore
pi_218557347
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Arbeidskorting is wat anders dan belastingtarief. Ik vroeg me af wat een AOW-er die 17,9% procent IB betaalt nou veel opschiet met een verhoogde arbeidskorting. Plus de vraag of - indien ie gaat werken - een hoger (dan die 17,9%) gaat betalen.
goed kans dat je dan deels in een hoger tarief gaat vallen ja dat klopt
maar je hebt voor die paar arbeidsuren die je nog werkt wel recht op de arbeidskorting

quote:
Heb je met AOW recht op arbeidskorting?
Als je werkt, heb je recht op een arbeidskorting.
De korting is inkomensafhankelijk.
Wanneer je gestopt bent met werken heb je geen recht meer op arbeidskorting.
Werk je nog naast je pensioen en AOW-uitkering, dan heb je nog wel recht deze korting.
De korting wordt berekend over je arbeidsinkomen.
8 jan 2025

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2025 01:21:07 ]
pi_218557378
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
goed kans dat je in een hoger tarief valt ja dat klopt
maar je hebt voor die paar arbeidsuren die je nog werkt wel recht op de arbeidskorting
[..]

Okay, duidelijk. Dan heeft je voorstel dus wel voordeel voor een werkende AOW-er maar niet/nauwelijks voor een "uitgewerkte AOW-er".
  donderdag 21 augustus 2025 @ 19:26:18 #11
323876 michaelmoore
pi_218557383
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Okay, duidelijk. Dan heeft je voorstel dus wel voordeel voor een werkende AOW-er maar niet/nauwelijks voor een "uitgewerkte AOW-er".
inderdaad, ach is dat zo n ramp?

we betalen ook geen kinderopvang he :)
pi_218557433
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef michaelmoore het volgende:

inderdaad, ach is dat zo n ramp?
Dat kan ik me wel voorstellen als je als weduwe amper pensioen hebt en het alleen van de AOW moet hebben en vervolgens alle maatregelen worden afgeschaft zoals Wet Hillen.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
we betalen ook geen kinderopvang he :)
Hoeveel overheidssubsidie gaat daar wel naar toe waar een AOW-er aan meebetaalt?
  donderdag 21 augustus 2025 @ 19:52:28 #13
323876 michaelmoore
pi_218557662
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat kan ik me wel voorstellen als je als weduwe amper pensioen hebt en het alleen van de AOW moet hebben

iedere oudere kan van alleenstaanden AOW ( is nu 1570 euro netto) rondkomen
auto is niet meer nodig, fietsen is gezond, korting op OV, korting op zwembad en de taxi met gereduceerd tarief

alle AOW ers die ik ken hebben een prima leven
Laat de overheid maar thuisplusflats gaan bouwen daar hebben ouderen en ook de samenleving meer aan

En de pensioenafdracht halveren naar 15% , dat scheelt ook netto voor de werkenden

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 21-08-2025 21:23:49 ]
pi_218558801
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:

Is dat een representatieve steekproef van de hele verzameling AOW-ers?
  donderdag 21 augustus 2025 @ 21:39:51 #15
323876 michaelmoore
pi_218558853
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 21:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dat een representatieve steekproef van de hele verzameling AOW-ers?
nou ik en ken enorm veel leeftijdgenoten en ik ken er niet een die klaagt
zielige verhalen over AOW ers komen van mensen die zelf niet AOWer zijn

iedereen geniet van iedere zonnige dag in vrijheid, en iedereen vraagt kom er bij ,
gezondheid dat is het belangrijkste , als de gezondheid wegvalt dan houd opeens alles op

Dan heb je een probleem , maar dat geld voor iedereen , zolang de zon schijnt, is alles ok

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 21-08-2025 22:26:33 ]
pi_218559331
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedere oudere kan van alleenstaanden AOW ( is nu 1570 euro netto) rondkomen
auto is niet meer nodig, fietsen is gezond, korting op OV, korting op zwembad en de taxi met gereduceerd tarief

Laat de overheid maar thuisplusflats gaan bouwen daar hebben ouderen en ook de samenleving meer aan

En de pensioenafdracht halveren naar 15% , dat scheelt ook netto voor de werkenden
1570 netto, dat is toch fucking weinig joh. Lekker boeiend of je dan korting op het zwembad krijgt, da’s gewoon een karig leven.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 22:37:23 #17
323876 michaelmoore
pi_218559341
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:35 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
1570 netto, dat is toch fucking weinig joh. Lekker boeiend of je dan korting op het zwembad krijgt, da’s gewoon een karig leven.
voor jou wel , met ene goede fiets is iedere dag een feest, ik ken veel ouderen die geen auto hebben, ok so what

Ouderen hebben vaak geen woonlasten of / en 1000 euro netto pensioen of / en 1000 euro salaris van drie dagen werken erbij

er zijn wel veel verschillende situaties
pi_218559357
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor jou wel

Ouderen hebben vaak geen woonlasten of / en 1000 euro netto pensioen of / en 1000 euro salaris van drie dagen werken erbij

Wat een onzin.
Genoeg ouderen zijn slecht ter been.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 21 augustus 2025 @ 22:41:00 #19
323876 michaelmoore
pi_218559363
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat een onzin.
mogelijk , die blijven dan binnen denk ik
pi_218559365
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mogelijk , die blijven dan binnen denk ik
Die gaan niet met de fiets en werken er ook geen drie dagen bij.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218559366
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor jou wel

Aah ok, dan heb je gelijk. Je kan inderdaad prima rondkomen van enkel 1570 euro netto* per maand :Y

*zolang je er 1000 euro per maand extra bovenop krijgt
  donderdag 21 augustus 2025 @ 22:42:19 #22
323876 michaelmoore
pi_218559367
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Die gaan niet met de fiets en werken er ook geen drie dagen bij.
nee dat denk ik niet

Maar veel ouderen zijn kerngezond en zijn goed in staat om 3 dagen per week erbij te werken in distributie of onderwijs en de hogere arbeidskorting kan ouderen motiveren om mee te blijven doen

mensen die sukkelen heb je in iedere leeftijds groep

Ja ouderen zijn wel eens wat meer bedachtzaam / langzamer ,
jongeren zeggen dan dat ouderen saai zijn en stinken

daarom kunnen jongeren en ouderen ook niet in een zelfde huis wonen

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2025 08:30:34 ]
pi_218588063
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat een onzin.
Och het is michalemoore maar, die het steeds over zijn eigen situatie heeft.
pi_218592312
quote:
https://www.belastingdien(...)theekrente-aftrekken
[..]
Misschien is het tijd om het hele boxenstelsel uit het raam te gooien en de zeer bewerkelijke vermogensbelasting te schrappen, echte vermogens worden toch niet belast

Mensen die zijn weggekropen op een vakantiepark vanwege de woningnood, achtervolgen met belastingaanslagen fictief rendement van 7,77% in Box 3 over de WOZ waardestijging van hun stacaravan, is ook niet zo netjes, NIET NETJES
Als daklozen een stacaravan kopen dan moet men sinds 2023 maar liefst 10,4% overdrachtsbelasting aftikken

De politiek doet al 20 jaar niets anders dan financiële cadeautjes verzinnen voor hun eigen doelgroep en iedereen die buiten die doelgroep valt dikke belastingaanslagen sturen

Afschaffen HRA toeslag, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF, levert een jaarlijkse besparing op van 9 miljard euro , die kan je aanwenden om de arbeidskorting op 25.000 euro te zetten , zodat mensen die normaal werken voor hun inkomen weer een behoorlijk netto salaris krijgen waar ze van kunnen leven, zonder allerlei toeslagen

Dakloze gezinnen, -O- waar zijn we mee bezig o|O
Gaan ze dan ook dat toeslagencircus een keer afschaffen? Vast niet...
  maandag 25 augustus 2025 @ 22:24:43 #25
323876 michaelmoore
pi_218592382
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
ik denk het ook niet, toeslagen is macht
als er een groep een euro achteruit gaat dan draaien ze weer aan een toeslagen knopje

aan de inhoudingen knop draaien dat komt niet bij hen op

laat men maar eens aan de pensioeninhouding van 28% draaien
flink naar beneden dan 15% ofzo
dat is voor iedereen erg goed

Tja de pensioen maffia vind dat niet leuk
pi_218593543
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:16 schreef Halcon het volgende:
Zit er niet in denk ik. Zou ook geleidelijk omgebogen moeten worden, elke keer een paar % eraf en/of de toeslagendrempel steeds hoger.

Laat onverlet dat de afschaffing van de HRA in politiek Den Haag in aanloop naar de verkiezingen, wel wordt genoemd maar het toeslagencircus, speciaal de huurtoeslag, niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')