Geen mens heeft het over technische uitvoerbaarheid na 2030, (nu zal dat hooggeleerde mensen als Mona ook worst zijn)quote:Mona Keijzer pleit voor behoud hypotheekrenteaftrek:
Je brengt hen in financiële problemen
De hypotheekrenteaftrek is al vele jaren een discussie in Den Haag.
Het kost namelijk veel geld, dat ook geïnvesteerd zou kunnen worden in extra woningen.
De VVD en de BBB willen de aftrek behouden, terwijl GL/PvdA ervan af wil.
Hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer pleit in Nieuws van de dag voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, terwijl demissionair woonminister Mona Keijzer pleit voor het behoud.
quote:Het grote probleem: niemand heeft die einddata centraal bijgehouden.
Niet de bank, niet de notaris en ook de Belastingdienst niet.
Experts vrezen daardoor chaos vanaf 2031.
Huiseigenaren moeten zelf terugzoeken in offertes, leveringsakten of oude jaaropgaven om te achterhalen wanneer de 30 jaar verstrijken - een flinke puzzel als je tussentijds verhuisd, verhoogd of overgesloten hebt.
De belastingdienst zal vervolgens ieder jaar de fysiek aangeleverde stukken moeten controleren en met redenen omkleed afwijzen
Sjerrie , Wilders, SGP en Mona zijn voor behoud van de maandelijkse geldleen toeslag, (zalig zijn de simpelen van geest)quote:Sinds 2014 wordt de aftrek in box 1 ook nog afgebouwd, sinds 2023 is de hypotheekrente nog maar aftrekbaar tegen zo'n 37%.
Het eigen woning forfait wordt echter wel tegen het hogere tarief belast.
Hierbij vergeten we nog de villataks en de wet hillen.
De belastingdienst is al hard op weg knettergek te worden door de BOX 3 waarde- en locatiebepaling voor de vermogensbelasting van alle vakantiewoningen, met de tragedie van de toeslagenaffaire nog vers in het geheugenquote:Politieke standpunten: behoud of afbouw?
De toekomst van de hypotheekrenteaftrek hangt sterk af van de uitkomst van de formatie na de verkiezingen op 29 oktober 2025. De breuklijnen zijn scherp:
Behoud van de aftrek wordt bepleit door VVD, PVV, BBB, SGP en Forum voor Democratie.
Zij zien het als een essentieel onderdeel van het eigenwoningbezit.
Geleidelijke of snelle afbouw krijgt steun van PvdA/GroenLinks, D66, NSC, CDA, ChristenUnie, DENK en Volt.
Zij willen het belastingvoordeel afbouwen, al verschillen de partijen in het gewenste tempo.
Directe afschaffing is het standpunt van SP en Partij voor de Dieren, die vinden dat de aftrek ongelijkheid in stand houdt en vooral hogere inkomens bevoordeelt.
De programmeur/ systeemanalist die hier een programma voor moet gaan maken die pakt de koffer, gaat emigreren naar een ver eiland zonder wifi , om daar in een bamboe hut de ukelele te spelenquote:De NVM, de consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben de achterliggende periode de noodklok al geluid, omdat het volgens hen een administratief en fiscaal drama kan worden met de impact van de Toeslagenaffaire.
Welke situatie zijn qua hypotheek denkbaar?
De hypotheekrente is in sommige gevallen nog wel aftrekbaar.
Op hoofdlijnen kennen we de volgende situaties:
Zelfde huis gedurende 30 jaar: De fiscale regeling en de aftrekbeperking is namelijk redelijk overzichtelijk voor mensen die sinds 2001 in dezelfde eigen woning hebben gewoond en hun hypotheek ook niet hebben verhoogd.
Tussentijds verhuizen: Voor wie tussentijds is verhuisd, wordt het al lastiger.
De 30-jaarstermijn is namelijk voor de mogelijk hogere hypotheekschuld op de nieuwe eigen woning opnieuw gaan lopen.
Verbouwing: Datzelfde geldt voor aanvullend opgenomen hypotheken voor bijvoorbeeld verbouwingen aan de eigen woning.
In de laatste gevallen moet de hypotheek (voor wat betreft de aftrek van de betaalde hypotheekrente) worden gesplitst in een deel dat niet meer aftrekbaar is (vanwege de maximale termijn van 30 jaar) en een deel dat nog wel aftrekbaar is.
Dit maakt dat het allemaal toch nog wel complex gaat worden.
Wie beschikt nog over alle onderliggers waaruit kan worden afgeleid welk deel van de hypotheekrente vanaf 2031 nog aftrekbaar is?
quote:AI-overzicht
Het idee van het spelen van een ukulele in een bamboe hut is een sfeervol en rustgevend beeld.
De warme klanken van de ukulele, gecombineerd met de natuurlijke omgeving van een bamboe hut, creëren een unieke, ontspannen ervaring.
Hier zijn een paar redenen waarom dit een aantrekkelijk idee is:
Natuurlijke omgeving:
Bamboe hutten worden vaak geassocieerd met rust, eenvoud en harmonie met de natuur.
Het spelen van een ukulele in zo'n omgeving versterkt dit gevoel van verbondenheid met de natuur en kan een kalmerend effect hebben.
Authentieke sfeer:
De combinatie van de ukulele, een instrument met Hawaïaanse roots, en een bamboe hut roept een gevoel van authenticiteit en avontuur op.
Misschien is het tijd om het hele boxenstelsel uit het raam te gooien en de zeer bewerkelijke vermogensbelasting te schrappen, echte vermogens worden toch niet belastquote:Mag ik mijn hypotheekrente altijd aftrekken?
Niet altijd. Het hangt af van uw hypotheek en wanneer u deze hebt afgesloten of verhoogd.
Kies uw situatie:
U hebt de hypotheek of lening voor 1 januari 2013 afgesloten en daarna niet meer verhoogd
Dan hebt u recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek.
De termijn van 30 jaar gaat in op het moment van afsluiten van uw hypotheek of lening.
Had u voor 1 januari 2001 al een hypotheek?
Dan begint de termijn van 30 jaar op 1 januari 2001
Dan hebt u voor die lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek, omdat na 30 jaar de lening afgelost moet zijn.
Deze termijn gaat in op het moment van afsluiten van uw hypotheek of lening.
En de mensen met een AOW dan? Die hebben amper wat aan de arbeidskorting van 25000? Vraag me overigens af of afschaffen HRA, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF ook 9 miljard oplevert, en genoeg is voor 25000 arbeidskorting voor miljoenen werkenden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:24 schreef michaelmoore het volgende:
Afschaffen HRA, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF, en dan de jaarlijkse besparing van 9 miljard euro aanwenden om de arbeidskorting op 25.000 euro te zetten , zodat mensen die normaal werken voor hun inkomen weer een behoorlijk netto salaris krijgen waar ze van kunnen leven
Zijn we het daar over eens. Maar zie zo'n ingewikkelde brei maar eens te ontrafelen en af te schaffen. Politiek Den Haag is meer van ... afbouwen in 30 jaar. Met de mogelijkheid dat een volgend kabinet het weer uitbreid en complexer maakt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:24 schreef michaelmoore het volgende:
Gezonde mensen afhankelijk maken van toeslagen om normaal te kunnen leven is niet goed, en dat degenen die meer gaan werken, minder netto overhouden door het toeslagencircus is niet normaal
Met teveel mensen voor te weinig geschikte woningen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:24 schreef michaelmoore het volgende:
Ook is het tijd om weer woningen te gaan bouwen buiten het dorp
Dakloze gezinnen,waar zijn we mee bezig
je , ga jij je zorgen maken om mij??quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:02 schreef blomke het volgende:
[..]
En de mensen met een AOW dan? Die hebben amper wat aan de arbeidskorting van 25000? V
Als een AOW-er werkt, gaat z'n tarief dan omhoog?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast is het een stimulans voor ouderen om te blijven werken naast de AOW, veel ouderen zijn opeens heel erg gezond als de AOW er is
jaquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Als een AOW-er werkt, gaat z'n tarief dan omhoog?
Arbeidskorting is wat anders dan belastingtarief. Ik vroeg me af wat een AOW-er die 17,9% procent IB betaalt nou veel opschiet met een verhoogde arbeidskorting. Plus de vraag of - indien ie gaat werken - een hoger (dan die 17,9%) gaat betalen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja
dan heeft ie ook recht op arbeidskorting uiteraard
goed kans dat je dan deels in een hoger tarief gaat vallen ja dat kloptquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Arbeidskorting is wat anders dan belastingtarief. Ik vroeg me af wat een AOW-er die 17,9% procent IB betaalt nou veel opschiet met een verhoogde arbeidskorting. Plus de vraag of - indien ie gaat werken - een hoger (dan die 17,9%) gaat betalen.
quote:Heb je met AOW recht op arbeidskorting?
Als je werkt, heb je recht op een arbeidskorting.
De korting is inkomensafhankelijk.
Wanneer je gestopt bent met werken heb je geen recht meer op arbeidskorting.
Werk je nog naast je pensioen en AOW-uitkering, dan heb je nog wel recht deze korting.
De korting wordt berekend over je arbeidsinkomen.
8 jan 2025
Okay, duidelijk. Dan heeft je voorstel dus wel voordeel voor een werkende AOW-er maar niet/nauwelijks voor een "uitgewerkte AOW-er".quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goed kans dat je in een hoger tarief valt ja dat klopt
maar je hebt voor die paar arbeidsuren die je nog werkt wel recht op de arbeidskorting
[..]
inderdaad, ach is dat zo n ramp?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Okay, duidelijk. Dan heeft je voorstel dus wel voordeel voor een werkende AOW-er maar niet/nauwelijks voor een "uitgewerkte AOW-er".
Dat kan ik me wel voorstellen als je als weduwe amper pensioen hebt en het alleen van de AOW moet hebben en vervolgens alle maatregelen worden afgeschaft zoals Wet Hillen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
inderdaad, ach is dat zo n ramp?
Hoeveel overheidssubsidie gaat daar wel naar toe waar een AOW-er aan meebetaalt?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
we betalen ook geen kinderopvang he
iedere oudere kan van alleenstaanden AOW ( is nu 1570 euro netto) rondkomenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen als je als weduwe amper pensioen hebt en het alleen van de AOW moet hebben
Is dat een representatieve steekproef van de hele verzameling AOW-ers?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:
alle AOW ers die ik ken hebben een prima leven
nou ik en ken enorm veel leeftijdgenoten en ik ken er niet een die klaagtquote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat een representatieve steekproef van de hele verzameling AOW-ers?
1570 netto, dat is toch fucking weinig joh. Lekker boeiend of je dan korting op het zwembad krijgt, da’s gewoon een karig leven.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere oudere kan van alleenstaanden AOW ( is nu 1570 euro netto) rondkomen
auto is niet meer nodig, fietsen is gezond, korting op OV, korting op zwembad en de taxi met gereduceerd tarief
alle AOW ers die ik ken hebben een prima leven
Laat de overheid maar thuisplusflats gaan bouwen daar hebben ouderen en ook de samenleving meer aan
En de pensioenafdracht halveren naar 15% , dat scheelt ook netto voor de werkenden
voor jou wel , met ene goede fiets is iedere dag een feest, ik ken veel ouderen die geen auto hebben, ok so whatquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:35 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
1570 netto, dat is toch fucking weinig joh. Lekker boeiend of je dan korting op het zwembad krijgt, da’s gewoon een karig leven.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor jou wel
Ouderen hebben vaak geen woonlasten of / en 1000 euro netto pensioen of / en 1000 euro salaris van drie dagen werken erbij
er zijn wel veel verschillende situaties
mogelijk , die blijven dan binnen denk ikquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Genoeg ouderen zijn slecht ter been.
Die gaan niet met de fiets en werken er ook geen drie dagen bij.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mogelijk , die blijven dan binnen denk ik
Aah ok, dan heb je gelijk. Je kan inderdaad prima rondkomen van enkel 1570 euro netto* per maandquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor jou wel
Ouderen hebben vaak geen woonlasten of / en 1000 euro netto pensioen of / en 1000 euro salaris van drie dagen werken erbij
er zijn wel veel verschillende situaties
nee dat denk ik nietquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Die gaan niet met de fiets en werken er ook geen drie dagen bij.
Och het is michalemoore maar, die het steeds over zijn eigen situatie heeft.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Genoeg ouderen zijn slecht ter been.
Gaan ze dan ook dat toeslagencircus een keer afschaffen? Vast niet...quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:24 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.belastingdien(...)theekrente-aftrekken
[..]
Misschien is het tijd om het hele boxenstelsel uit het raam te gooien en de zeer bewerkelijke vermogensbelasting te schrappen, echte vermogens worden toch niet belast
Mensen die zijn weggekropen op een vakantiepark vanwege de woningnood, achtervolgen met belastingaanslagen fictief rendement van 7,77% in Box 3 over de WOZ waardestijging van hun stacaravan, is ook niet zo netjes, NIET NETJES
Als daklozen een stacaravan kopen dan moet men sinds 2023 maar liefst 10,4% overdrachtsbelasting aftikken
De politiek doet al 20 jaar niets anders dan financiële cadeautjes verzinnen voor hun eigen doelgroep en iedereen die buiten die doelgroep valt dikke belastingaanslagen sturen
Afschaffen HRA toeslag, alsmede de Wet Hillen, Villa Tax, EWF, levert een jaarlijkse besparing op van 9 miljard euro , die kan je aanwenden om de arbeidskorting op 25.000 euro te zetten , zodat mensen die normaal werken voor hun inkomen weer een behoorlijk netto salaris krijgen waar ze van kunnen leven, zonder allerlei toeslagen
Gezonde mensen afhankelijk maken van toeslagen om normaal te kunnen leven is niet goed, en dat degenen die meer gaan werken, minder netto overhouden door het toeslagencircus is niet normaal
Ook is het tijd om weer woningen te gaan bouwen buiten het dorp
Dakloze gezinnen,waar zijn we mee bezig
![]()
ik denk het ook niet, toeslagen is machtquote:Op maandag 25 augustus 2025 22:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gaan ze dan ook dat toeslagencircus een keer afschaffen? Vast niet...
Zit er niet in denk ik. Zou ook geleidelijk omgebogen moeten worden, elke keer een paar % eraf en/of de toeslagendrempel steeds hoger.quote:Op maandag 25 augustus 2025 22:16 schreef Halcon het volgende:
Gaan ze dan ook dat toeslagencircus een keer afschaffen? Vast niet...
Gefeliciteerd! Wil je er wat meer over kwijt?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 08:41 schreef Minimunt het volgende:
Woohoo
Wij hebben eindelijk een huis gekocht. Na 7 jaar wachten, huren enz.
Wel voor veel geld, maar beter dat dan niks.
Feliquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 08:41 schreef Minimunt het volgende:
Woohoo
Men moet de huurtoelage laten betalen door de woningcorporaties , die maken miljoenen winsten via die toeslagquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 08:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Zit er niet in denk ik. Zou ook geleidelijk omgebogen moeten worden, elke keer een paar % eraf en/of de toeslagendrempel steeds hoger.
Laat onverlet dat de afschaffing van de HRA in politiek Den Haag in aanloop naar de verkiezingen, wel wordt genoemd maar het toeslagencircus, speciaal de huurtoeslag, niet.
Michael Moore for President after the 29-10 electionsquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men moet de huurtoelage laten betalen door de woningcorporaties , die maken miljoenen winsten via die toeslag
Iedere subsidie via de overheid moet weg , ook de zorgtoeslag en de HRA en kindertoeslag
Em dan de arbeidskorting op 25.000 euro zetten , zodat werken weer gaat lonen
Ja, leuk. Vertel eensquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 08:41 schreef Minimunt het volgende:
Woohoo
Zou me er niet al te druk om maken; sowieso bouwt de HRA al in 30 jaar af. Veelal duurt het in Nl. jaren voordat en maatregel effectief wordt en dan nog gaat het via de weg van de geleidelijkheid. Zoals Wet Hillen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 08:50 schreef _Lily_ het volgende:
Aftrek HRA zou voor ons wel een domper betekenen. We hebben net een nieuw huis gekocht
Zo snel zal het wel niet gaan en huurders krijgen elk jaar een domper.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 08:50 schreef _Lily_ het volgende:
Aftrek HRA zou voor ons wel een domper betekenen. We hebben net een nieuw huis gekocht
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 08:41 schreef Minimunt het volgende:
Woohoo
gefeliciteerd beidequote:Op zaterdag 30 augustus 2025 08:50 schreef _Lily_ het volgende:
Het zal worden afgebouwd dus de domper komt niet in 1x. Je salaris zal komende jaren ook nog wel stijgen dus daarmee zal de impact ook minimaal zijn. Over 10 jaar zul je zien dat de maandlasten minimaal zijn.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 08:50 schreef _Lily_ het volgende:
compensatie middels afschaffen EWF bijtelling en verhoging arbeidskorting en dan merk je er niets van het verdwijnen van die aftrekquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 08:50 schreef _Lily_ het volgende:
Heb jij die geluiden daaromtrent gehoord in politiek Den Haag?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 12:49 schreef michaelmoore het volgende:
compensatie middels afschaffen EWF bijtelling en verhoging arbeidskorting en dan ......
jaquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb jij die geluiden daaromtrent gehoord in politiek Den Haag?
Je kan prima de Villatax afschaffen en op het EWF %-tage brengen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
maar dat ging meer over de villa tax , maar je kunt de villa tax niet afschaffen zonder de hele EWF af te schaffen en dan gaat ook de HRA mee en uiteraard de Wet HIllen
Reden te meer om niets af te lossen. Met of zonder HRA, zolang je hypotheekrente > EWF = voordeel, zeker voor Villataxbetalers.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
Maar vooral de Villa tax gaat sommigen echt geld kosten, zodanig dat de HRA geen enkel voordeel meer bied , zelfs nadeel , nu de Wet Hillen nog maar voor 66 % werkt
Dat lijkt veel te erg op een kadootje voor de rijken , dat ligt heel erg gevoeligquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan prima de Villatax afschaffen en op het EWF %-tage brengen.
[..]
grapjas, rommelkontquote:Reden te meer om niets af te lossen.
Met of zonder HRA, zolang je hypotheekrente > EWF = voordeel, zeker voor Villataxbetalers.
Maar je hoeft nog niet EWF extra bij te tellen na je de HRA aftrek ?/quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:03 schreef Sport_Life het volgende:
Ik betaal ook villataks, maar ben echt niet rijk of zo hoor.. Toevallig in de goede tijd op 2 inkomens (destijds) maximaal een woning gekocht en de waarde is inmiddels 2,5x zo hoog..
Krijg ook geen HRA meer met 1% rente . (En inderdaad niks extras aflossen).
Ik klaag niet hoormaar vind het onterecht. Het huis is veel waard omdat men kennelijk graag in deze regio wil wonen, dezelfde woning heeft in Zeeland een woz waarde die nog niet eens de helft is. Bovendien kan ik niet zoveel met het vermogen, het is niet zo dat ik een steentje los kan hakken en daarmee brood kopen
.
De halve tweede kamer heeft er last vanquote:Uw inkomen uit eigen woning
Het eigenwoningforfait bedraagt in 2025 in de meeste gevallen 0,35% over de WOZ-waarde.
Voor zover de WOZ-waarde van uw woning meer bedraagt dan ¤ 1.330.000, krijgt u een eigenwoningforfait toegerekend van 2,35%.
Deze verhoging staat bekend als de 'villataks'.16 jan 2025
Dit is wel makkelijk praten, de meeste starters blijven niet 30 jaar op dezelfde plek wonen. Wat gaat de afschaffing van HRA doen met de huidige waarde van de woning, ik heb ook net gekocht en weinig overwaarde… ik vind het allemaal wel spannend. Wil hier overigens ook geen 30 jaar wonen maar over 5-10 jaar verhuizen. Ik hoef ook geen “winst” te maken op de woning als ik maar niet onderwater kom te staan door toedoen van een onbetrouwbare overheid. Voor de mensen die denken dat de afschaffing van HRA ervoor gaat zorgen dat de loonbelasting omlaag gaat dat zou wel eens behoorlijk kunnen gaan tegenvallen. Zoals de btw verhoging ook maar tijdelijk zou zijn https://wnl.tv/2017/09/09(...)anks-belofte-kabinet, afschaffing HRA gaat Nederlanders gewoon weer geld kosten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 12:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
compensatie middels afschaffen EWF bijtelling en verhoging arbeidskorting en dan merk je er niets van het verdwijnen van die aftrek
Dat bedoel ik, deze man weet!quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:03 schreef Sport_Life het volgende:
Krijg ook geen HRA meer met 1% rente . (En inderdaad niks extras aflossen).
Talloze hypotheekconstructies daarvoor .....quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:03 schreef Sport_Life het volgende:
Bovendien kan ik niet zoveel met het vermogen, het is niet zo dat ik een steentje los kan hakken en daarmee brood kopen.
Niet extra, wel wat er over blijft.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar je hoeft nog niet EWF extra bij te tellen na je de HRA aftrek ?/
Neem van mij na 40 jaar trouwe, onbaatzuchtige, onverstoorbare, toegewijde "arbeidseinsatz" maar aan: er is er maar één waar je het kan verwachten, en dat ben je zelf.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:22 schreef Infinti het volgende:
Ik ben de studiefinanciering misgelopen en als het zo doorgaat de HRA en staat mijn huis onderwater. Goede start van mijn leven, bedankt overheid!
Over 10 jaar heb je een deel van je hypotheek afgelost.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:22 schreef Infinti het volgende:
[..]
Dit is wel makkelijk praten, de meeste starters blijven niet 30 jaar op dezelfde plek wonen. Wat gaat de afschaffing van HRA doen met de huidige waarde van de woning, ik heb ook net gekocht en weinig overwaarde… ik vind het allemaal wel spannend. Wil hier overigens ook geen 30 jaar wonen maar over 5-10 jaar verhuizen. Ik hoef ook geen “winst” te maken op de woning als ik maar niet onderwater kom te staan door toedoen van een onbetrouwbare overheid. Voor de mensen die denken dat de afschaffing van HRA ervoor gaat zorgen dat de loonbelasting omlaag gaat dat zou wel eens behoorlijk kunnen gaan tegenvallen. Zoals de btw verhoging ook maar tijdelijk zou zijn https://wnl.tv/2017/09/09(...)anks-belofte-kabinet, afschaffing HRA gaat Nederlanders gewoon weer geld kosten.
Ik ben de studiefinanciering misgelopen en als het zo doorgaat de HRA en staat mijn huis onderwater. Goede start van mijn leven, bedankt overheid!
Verwacht het onverwachte ..........quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:00 schreef Wantie het volgende:
Het moet heel raar lopen als dan je huis zodanig in waarde is gedaald dat die onder water staat.
Neuh, ik ga niet nu lopen stressen over hoe de wereld er over 10 jaar uit ziet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Verwacht het onverwachte ..........
Annuitair vind ik tegenvallen wat er na 10 jaar afgelost is. 3/4 van de hypotheek staat dan nog gewoon.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Over 10 jaar heb je een deel van je hypotheek afgelost.
Het moet heel raar lopen als dan je huis zodanig in waarde is gedaald dat die onder water staat.
Ik snap wel dat je dit zo voeltquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:22 schreef Infinti het volgende:
[..]
Dit is wel makkelijk praten, de meeste starters blijven niet 30 jaar op dezelfde plek wonen. Wat gaat de afschaffing van HRA doen met de huidige waarde van de woning, ik heb ook net gekocht en weinig overwaarde… ik vind het allemaal wel spannend. Wil hier overigens ook geen 30 jaar wonen maar over 5-10 jaar verhuizen. Ik hoef ook geen “winst” te maken op de woning als ik maar niet onderwater kom te staan door toedoen van een onbetrouwbare overheid. Voor de mensen die denken dat de afschaffing van HRA ervoor gaat zorgen dat de loonbelasting omlaag gaat dat zou wel eens behoorlijk kunnen gaan tegenvallen. Zoals de btw verhoging ook maar tijdelijk zou zijn https://wnl.tv/2017/09/09(...)anks-belofte-kabinet, afschaffing HRA gaat Nederlanders gewoon weer geld kosten.
Stel over 10 jaar bestaat de HRA niet meer. Dan stop je toch nu al met aflossen. Scheelt een hoop stress.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:08 schreef Wantie het volgende:
Neuh, ik ga niet nu lopen stressen over hoe de wereld er over 10 jaar uit ziet.
Is logisch, aangezien je in het begin vooral rente betaalt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:16 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Annuitair vind ik tegenvallen wat er na 10 jaar afgelost is. 3/4 van de hypotheek staat dan nog gewoon.
Dan heb ik nu al geen HRA meer.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel over 10 jaar bestaat de HRA niet meer. Dan stop je toch nu al met aflossen. Scheelt een hoop stress.
Nog beter, dan gaat ie naar box 3.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan heb ik nu al geen HRA meer.
Die is alleen van toepassing op leningen die in 30 jaar zijn afgelost.
in 2031quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan heb ik nu al geen HRA meer.
Die is alleen van toepassing op leningen die in 30 jaar zijn afgelost.
Nee, als je nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit heb je geen recht op HRAquote:
Niet als het je woonhuis is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog beter, dan gaat ie naar box 3.
nee dan niet en dat zijn er genoeg en ik vraag me af of dat allemaal goed gegaan isquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, als je nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit heb je geen recht op HRA
Ja tot aangrenzende zekerheid gaat dit gebeuren, verwachting van experts is 5%-30%. De huizen in mijn buurt waren begin dit jaar verkocht binnen 2 weken, nu staan een aantal huizen hier inmiddels al meer dan 2 maanden te koop.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:18 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik snap wel dat je dit zo voelt
Ik geloof ook niet dat er veel compensatie zal volgen. Die HRA afschaffing gaat gewoon een flinke aderlating uit de koopkracht zijn
De overheid is een onbetrouwbare partner. Je doet iets voor 30 jaar en na 5 jaar veranderen ze alle spelregels. Dat gebeurt op meer vlakken. Erg vervelend
als ze positief veranderen dan klaagt er nooit iemandquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:18 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik snap wel dat je dit zo voelt
Ik geloof ook niet dat er veel compensatie zal volgen. Die HRA afschaffing gaat gewoon een flinke aderlating uit de koopkracht zijn
De overheid is een onbetrouwbare partner. Je doet iets voor 30 jaar en na 5 jaar veranderen ze alle spelregels. Dat gebeurt op meer vlakken. Erg vervelend
Ik zie tot nu toe alleen maar negatieve veranderingen, overal waar de overheid zich mee bemoeid is de situatie alleen maar verslechterd. Daarnaast wil ik het graag beter hebben dan mijn ouders en overgrootouders, ik heb het gevoel dat ik alleen maar schulden aan het maken ben. Nee ik typ dit op een iPhone 11 en ben 5 jaar niet op vakantie geweest om te werken en geld te verdienen toch voelt mijn salaris als een emmer water naar de zee dragen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ze positief veranderen dan klaagt er nooit iemand
Maar Frans Timmermans de gaat de woningcorporaties die nu commercieel zijn hun winstbelasting krijt schelden , mooi he van Fransquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:56 schreef Infinti het volgende:
[..]
Ik zie tot nu toe alleen maar negatieve veranderingen, overal waar de overheid zich mee bemoeid is de situatie alleen maar verslechterd. Daarnaast wil ik het graag beter hebben dan mijn ouders en overgrootouders, ik heb het gevoel dat ik alleen maar schulden aan het maken ben. Nee ik typ dit op een iPhone 11 en ben 5 jaar niet op vakantie geweest om te werken en geld te verdienen toch voelt mijn salaris als een emmer water naar de zee dragen.
2 maanden is ook nog kort..quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:45 schreef Infinti het volgende:
[..]
Ja tot aangrenzende zekerheid gaat dit gebeuren, verwachting van experts is 5%-30%. De huizen in mijn buurt waren begin dit jaar verkocht binnen 2 weken, nu staan een aantal huizen hier inmiddels al meer dan 2 maanden te koop.
Dat is inderdaad mooi, want dat geld kan dan ten goede komen van nieuwe sociale woningbouw.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar Frans Timmermans de gaat de woningcorporaties die nu commercieel zijn hun winstbelasting krijt schelden , mooi he van Frans
Ook de verkoopwinst van de panden die voor 1990 zijn aangekocht
Ja dat doet Frans goed
Frans is erg lobby gevoelig
woningcorporaties zijn commerciële bedrijven, net als de supermarktquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad mooi, want dat geld kan dan ten goede komen van nieuwe sociale woningbouw.
Woningstichtingen zijn non profit organisaties.
De winst die ze maken dient te worden gebruikt voor de publieke taak.
HRA = box 1 (en omgekeerd), geen HRA is box 3.quote:
Jé zeg, wat erg.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:45 schreef Infinti het volgende:
De huizen in mijn buurt waren begin dit jaar verkocht binnen 2 weken, nu staan een aantal huizen hier inmiddels al meer dan 2 maanden te koop.
Dan doe je iets verkeerd. In de eerste plaats moet je het geld voor je laten werken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:56 schreef Infinti het volgende:
Ik zie tot nu toe alleen maar negatieve veranderingen, overal waar de overheid zich mee bemoeid is de situatie alleen maar verslechterd. Daarnaast wil ik het graag beter hebben dan mijn ouders en overgrootouders, ik heb het gevoel dat ik alleen maar schulden aan het maken ben. Nee ik typ dit op een iPhone 11 en ben 5 jaar niet op vakantie geweest om te werken en geld te verdienen toch voelt mijn salaris als een emmer water naar de zee dragen.
Portaal:quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
woningcorporaties zijn commerciële bedrijven, net als de supermarkt
woningcorporaties zijn geen stichtingen
winst van Portaal
sinds de marktwerking betalen ze vennootschapsbelasting net als andere bedrijven
quote:Woningcorporatie Portaal heeft de rechtsvorm van een stichting.
Dit is de meest voorkomende rechtsvorm voor woningcorporaties in Nederland. De stichting is een rechtspersoon die een maatschappelijk of ideëel doel nastreeft, zonder het oogmerk om winst te maken en deze uit te keren aan de oprichters of bestuurders. De statuten van Stichting Portaal, evenals de overkoepelende Woningwet en Governancecode voor woningcorporaties, bepalen dat de focus van de organisatie ligt op de volkshuisvesting en het algemeen belang.
Juridische Structuur van Portaal
Hoewel de overkoepelende rechtsvorm een stichting is, heeft Portaal een complexere structuur:
Stichting Portaal: Dit is de moederorganisatie die de maatschappelijke taken en doelstellingen van de corporatie vastlegt.
Portaal Holding BV: De stichting is de moedermaatschappij van deze BV.
Dochter-BV's: Onder de holding vallen verschillende besloten vennootschappen (BV's). Deze BV's zijn opgericht voor specifieke, vaak commerciële, activiteiten zoals projectontwikkeling en onderhoud. De winst van deze BV's vloeit uiteindelijk terug naar de stichting om te worden gebruikt voor de maatschappelijke taken.
Deze structuur zorgt ervoor dat de commerciële activiteiten gescheiden blijven van de kerntaak van de stichting, terwijl de financiële middelen die ermee worden gegenereerd wel ten goede komen aan de volkshuisvesting.
Volgens mijn informatie blijft die woning box 1 als het je hoofdverblijf is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:13 schreef blomke het volgende:
[..]
HRA = box 1 (en omgekeerd), geen HRA is box 3.
De belastingdienst hanteert een andere logica: toen ik iets verkeerd invulde op de belastingaangifte 2024, werd ie in box 3 geplemptquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:23 schreef Wantie het volgende:
Ik zie ook geen logica waarom dat box 3 zou worden.
Een hypotheek is iets anders dan een woning.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:23 schreef Wantie het volgende:
Immers, een woning zonder hypotheek is ook box 1 als deze als hoofdverblijf fungeert.
Ik weet t niet…. Dat zou best kunnen als de HRA afgeschaft wordt en de hypotheekrente stijgt?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is logisch, aangezien je in het begin vooral rente betaalt.
Maar verwacht je dat je woning meer dan een kwart gaat dalen?
Dat is best pessimistisch.
Ik heb vorig jaar een woning gekocht, en die is volgens Funda in 1,5 jaar met bijna 2 ton gestegen in waarde.
Dat gaat geleidelijk. Reken op 30 jaar; dat heb je nu ook al.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:26 schreef _Lily_ het volgende:
\Dat zou best kunnen als de HRA afgeschaft wordt
Alle seinen staan op groen voor rentedaling.quote:
Nope.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:25 schreef blomke het volgende:
[..]
De belastingdienst hanteert een andere logica: toen ik iets verkeerd invulde op de belastingaangifte 2024, werd ie in box 3 geplempt
[..]
Een hypotheek is iets anders dan een woning.
Als je nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit op de woning waarin je nu woont, komt ie als schuld in box 3quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:36 schreef Wantie het volgende:
Als je hypotheek op die woning 2 ton is, dan daalt je vermogen in box 3 met 2 ton.
Tja, niet volgens mijn informatie:quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit op de woning waarin je nu woont, komt ie als schuld in box 3
https://www.hypotheekshop.nl/faqs/algemeen/box-3-hypotheek/quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, niet volgens mijn informatie:
Of een aflossingsvrije hypotheek onder box 3 valt, hangt af van het doel van de lening.
Hypotheek op de eigen woning
Een aflossingsvrije hypotheek op je eigen woning (je hoofdverblijf) valt nooit onder box 3. De woning zelf, inclusief de bijbehorende lening, valt in box 1. Dit geldt ongeacht de datum waarop de hypotheek is afgesloten. De aflossingsvrije lening hoef je dus niet op te geven in de box 3-aangifte.
Waar haal jij je info vandaan?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, niet volgens mijn informatie:
Of een aflossingsvrije hypotheek onder box 3 valt, hangt af van het doel van de lening.
Hypotheek op de eigen woning
Een aflossingsvrije hypotheek op je eigen woning (je hoofdverblijf) valt nooit onder box 3. De woning zelf, inclusief de bijbehorende lening, valt in box 1. Dit geldt ongeacht de datum waarop de hypotheek is afgesloten. De aflossingsvrije lening hoef je dus niet op te geven in de box 3-aangifte.
zonder het oogmerk om winst te maken en deze uit te keren aan de oprichters of bestuurdersquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:19 schreef Wantie het volgende:
zonder het oogmerk om winst te maken en deze uit te keren aan de oprichters of bestuurders
de eerste schijf is niet zoveel , als ik werk zit ik onmiddellijk in de volgende schijf en die is 37%quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Arbeidskorting is wat anders dan belastingtarief. Ik vroeg me af wat een AOW-er die 17,9% procent IB betaalt nou veel opschiet met een verhoogde arbeidskorting. Plus de vraag of - indien ie gaat werken - een hoger (dan die 17,9%) gaat betalen.
Werk je dan?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:59 schreef michaelmoore het volgende:
de eerste schijf is niet zoveel , als ik werk zit ik onmiddellijk in de volgende schijf en die is 37%
momenteel nietquote:
Daarnaast als men de loonbelasting niet significant verlaagd betekent dat ook dat men minder kan lenen en dus een rood sein voor de stijging van de huizenprijzen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:26 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik weet t niet…. Dat zou best kunnen als de HRA afgeschaft wordt en de hypotheekrente stijgt?
Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
momenteel niet
ik heb drie maand gewerkt dit jaar , drie dagen per week
een 8000 euro salaris dit jaar aan belastnbaar loon
ik krijg wel ieder jaar een voorlopige aanslag ookquote:
ofwel de arbeidskorting op 25.000 euro zetquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:01 schreef Infinti het volgende:
[..]
Daarnaast als men de loonbelasting niet significant verlaagd betekent dat ook dat men minder kan lenen en dus een rood sein voor de stijging van de huizenprijzen.
Ander scenario: indien de HRA vervalt, is er geen enkele incentive meer om af te (gaan) lossen en wordt de aflossingsvrije hypotheek prominent. Die heeft veel lagere kosten en dus kan je veel meer lenen en dat geeft enorme prijsopdrijving.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:01 schreef Infinti het volgende:
[..]
Daarnaast als men de loonbelasting niet significant verlaagd betekent dat ook dat men minder kan lenen en dus een rood sein voor de stijging van de huizenprijzen.
Whut.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:07 schreef ludovico het volgende:
Box 3 krijgt straks een vermogensbelasting van 2.5%..
Absurd.
7.77% verondersteld rendement op beleggingen x 36% belasting.quote:
Ja die 5 jaar maakt niet uit de regels in NL zijn erg streng je kunt bijna onmogelijk teveel lenen. Maar mijn huis zal na afschaffen HRA instant onderwater komen te staan waardoor ik mijn hypotheek niet kan aflossen na verkoop.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ofwel de arbeidskorting op 25.000 euro zet
de HRA afschaffen dat al minimaal in 5 jaar gaan , dus no sweat he
ik denk het ook , geen recht vanwege te laat reclameren h a ha ha haquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:10 schreef ludovico het volgende:
https://www.accountancyva(...)w-over-box-3-buigen/
Oude jaren niet kunnen laten corrigeren? We zullen het nog even gaan zien.
ja dat kan ,quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Ander scenario: indien de HRA vervalt, is er geen enkele incentive meer om af te (gaan) lossen en wordt de aflossingsvrije hypotheek prominent. Die heeft veel lagere kosten en dus kan je veel meer lenen en dat geeft enorme prijsopdrijving.
Ik zie de cowboytaferelen van 1990 - 2010 weer herleven in zo'n scenario: ongebreideld lenen, niks aflossen en "apres moi la deluge".
Dank voor het delen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:10 schreef ludovico het volgende:
https://www.accountancyva(...)w-over-box-3-buigen/
Oude jaren niet kunnen laten corrigeren? We zullen het nog even gaan zien.
Eens.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Ander scenario: indien de HRA vervalt, is er geen enkele incentive meer om af te (gaan) lossen en wordt de aflossingsvrije hypotheek prominent. Die heeft veel lagere kosten en dus kan je veel meer lenen en dat geeft enorme prijsopdrijving.
Ik zie de cowboytaferelen van 1990 - 2010 weer herleven in zo'n scenario: ongebreideld lenen, niks aflossen en "apres moi la deluge".
Volgens mij is die route al dicht gezet, Max 50% van getaxeerde waarde kan aflossingsvrij worden gefinancierd.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat kan ,
maar dan kan het zijn dat men de aflossingsvrije hypotheek gewoon gaat verbieden
Dankjewel.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:51 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.hypotheekshop.nl/faqs/algemeen/box-3-hypotheek/
Kan je eindelijk eens toelichten wat dat op 25000 euro zetten betekend en hoe je dit gaat bekostigen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ofwel de arbeidskorting op 25.000 euro zet
de HRA afschaffen dat al minimaal in 5 jaar gaan , dus no sweat he
aftrek HRA is minus bijtelling EWF is 10 miljard voordeelquote:Op zondag 31 augustus 2025 01:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kan je eindelijk eens toelichten wat dat op 25000 euro zetten betekend en hoe je dit gaat bekostigen?
Nog meer tweedeling: zij diegenen aflossingshypotheek hebben en houden en diegenen daarna, niet meer. Ik zie de rechters het weer druk krijgen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
maar dan kan het zijn dat men de aflossingsvrije hypotheek gewoon gaat verbieden
Geeft niet. Er is ook veel onduidelijk m.b.t. de huidige aflossingsvrije hypotheken in box na 30 jaar box 1 verblijf. Zou wat zijn als die naar box 3 gaan!quote:Op zondag 31 augustus 2025 00:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dankjewel.
Ik zie dat mijn bron me heeft voorgelogen![]()
I stand corrected.
De beperking wet hillen zorgt daar niet voor.quote:Op zondag 31 augustus 2025 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aftrek HRA is minus bijtelling EWF is 10 miljard voordeel
In veel gevallen is de EWF villatax nu al veel hoger dan het voordeel van de HRA, wegens beperking van de wet hillen
ieder jaar 3,33% minder wet hillen
afschaffen van de HRA zal deels gecompenseerd worden met een hogere arbeidskorting
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel erg hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tariefquote:Op zondag 31 augustus 2025 09:06 schreef ludovico het volgende:
https://www.taxstudio.nl/villabelasting-wat-is-het-en-mag-het/
Dat percentage is ook wel gelijk erg fors ook boven de 1.3mio.
Hoe beperkt is dat deels compenseren? Hoeveel procent hou je over? Wat kost dat de samenleving?quote:Op zondag 31 augustus 2025 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aftrek HRA is minus bijtelling EWF is 10 miljard voordeel
In veel gevallen is de EWF villatax nu al veel hoger dan het voordeel van de HRA, wegens beperking van de wet hillen
ieder jaar 3,33% minder wet hillen
afschaffen van de HRA zal deels gecompenseerd worden met een hogere arbeidskorting
ja en de afschaffing van Hillen dat merk men dan al snel,quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel er hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tarief
Ik ben niet direct tegen afschaffing HRA maar dan moeten er ook navenante voordelen tegenover staan. Maar zoals ik de overheid ken, als de HRA eraf gaat dan heeft mij geleerd dat er niets voor terugkomt. Daarom ben ik mordicus tegen de afschaffing.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en de afschaffing van Hillen dat merk men dan al snel,
betere opheffen die hele bijtel en aftrek toestand en compenseren voor alle werkenden in de hele samenleving als begin van de afbouw van het toeslagen circus
Misschien dat de politiek eens druk kan zijn met woningen bouwen ipv steeds al die extra regeltjes om de HRA aftrek op te fleuren
momenteel heeft vooral de bovenlaag (de halve tweede kamer) heel veel last van de villatax en ook steeds meer, dus het hele bijtel en aftrek circus gaat besproken worden in het licht van de afbouw van het hele toeslagen stelselquote:Op zondag 31 augustus 2025 10:51 schreef Infinti het volgende:
[..]
Ik ben niet direct tegen afschaffing HRA maar dan moeten er ook navenante voordelen tegenover staan. Maar zoals ik de overheid ken, als de HRA eraf gaat dan heeft mij geleerd dat er niets voor terugkomt. Daarom ben ik mordicus tegen de afschaffing.
Dan kunnen ze beter het rond pompen van belasting geld stopzetten ipv alleen te focussen op stopzetten HRA. Wat weg gaat komt immers nooit weer terug! Daarnaast zal het helpen dat er een bepaalde bijdrage geleverd moet zijn voordat er gebruik gemaakt mag worden van het sociale vangnet.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
momenteel heeft vooral de bovenlaag (de halve tweede kamer) heel veel last van de villatax en ook steeds meer, dus het hele bijtel en aftrek circus gaat besproken worden in het licht van de afbouw van het hele toeslagen stelsel
En bijbehorende administratieve last
Maar werken moet weer gaan lonen , dus daar zal de compensatie gezocht gaan worden
Het voordeel is dat met de hogere arbeidskorting ook de AOW ers weer aan het werk gaan , werken wordt dan sowieso aantrekkelijker
al het rondpompen, bijtellen aftrekken moet stoppen en die ambtenaren moeten echt werk gaan zoekenquote:Op zondag 31 augustus 2025 13:00 schreef Infinti het volgende:
[..]
Dan kunnen ze beter het rond pompen van belasting geld stopzetten ipv alleen te focussen op stopzetten HRA. Wat weg gaat komt immers nooit weer terug! Daarnaast zal het helpen dat er een bepaalde bijdrage geleverd moet zijn voordat er gebruik gemaakt mag worden van het sociale vangnet.
Zegt de bejaarde die al 40 jaar HRA heeft gehad..... en inmiddels al jaren pensioen ontvangt en dus geen premie meer betaalt.quote:Op zondag 31 augustus 2025 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
al het rondpompen, bijtellen aftrekken moet stoppen en die ambtenaren moeten echt werk gaan zoeken
verlaag de pensioenpremie maar van 28% naar 15 % , of vervang het door een vrijwillige spaar premie
Hij gaat het terug stortenquote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zegt de bejaarde die al 40 jaar HRA heeft gehad..... en inmiddels al jaren pensioen ontvangt en dus geen premie meer betaalt.
En mogelijk zelfs nog een eindloonpensioen had.
edit:quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zegt de bejaarde die al 40 jaar HRA heeft gehad..... en inmiddels al jaren pensioen ontvangt en dus geen premie meer betaalt.
Ik heb daar ook geen problem mee, mits we hetzelfde systeem als Dubai invoeren zorg ik zelf voor mijn pensioen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
En binnen een jaar voor het pensioen nog een promotie heeft gemaakt om dat pensioen ook nog eens wat op te krikken.quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Politiek is nu bezig met de voorbereidingen voor de verkiezingen. Tot die tijd hoef je echt geen doorbraak naar ruimere stikstofregels of bouwlocaties te verwachte. De zaak staat gewoon stil en reken maar dat 2026 een heftig formatiejaar gaat worden, lees: ook dan zijn de politici met elkaar bezig en niet met het landsbelang.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:46 schreef michaelmoore het volgende:
Misschien dat de politiek eens druk kan zijn met woningen bouwen ipv steeds al die extra regeltjes om de HRA aftrek op te fleuren
Waarom zouden ze? Veel AOW-ers hebben ook een pensioen, lage woonlasten en kunnen zich dus prima reddenquote:Op zondag 31 augustus 2025 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
Het voordeel is dat met de hogere arbeidskorting ook de AOW ers weer aan het werk gaan , werken wordt dan sowieso aantrekkelijker
Al dat "vrijwillige", leidt tot voortijdige consumptie en te weinig pensioenopbouw. Ik heb jaren (verplicht) bij BeFrank opgebouwd en kon zelf uitmaken waar het in werd (wordt) belegd. Dat werkt prima.quote:Op zondag 31 augustus 2025 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
verlaag de pensioenpremie maar van 28% naar 15 % , of vervang het door een vrijwillige spaar premie
men verveelt zich soms en iets bijverdienen is dan leuk tochquote:Op zondag 31 augustus 2025 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zouden ze? Veel AOW-ers hebben ook een pensioen, lage woonlasten en kunnen zich dus prima redden
ja als je zo zwak in je schoenen staat dan ben je ook snel gokverslaafdquote:Op zondag 31 augustus 2025 20:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Al dat "vrijwillige", leidt tot voortijdige consumptie en te weinig pensioenopbouw. Ik heb jaren (verplicht) bij BeFrank opgebouwd en kon zelf uitmaken waar het in werd (wordt) belegd. Dat werkt prima.
5 jaar ervoor dat kloptquote:Op zondag 31 augustus 2025 19:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En binnen een jaar voor het pensioen nog een promotie heeft gemaakt om dat pensioen ook nog eens wat op te krikken.
Eigen keuze, en inderdaad: dan zal je extra inkomen moeten vergaren. Overigens betekent dat pensioen bij scheiding, dat dat misgelopen geld naar de ander toe gaat, die dus extra inkomen (pensioen) naast AOW en niet hoeft te gaan werken.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
daarnaast zijn veel gepensioneerden gescheiden en de helft van hun pensioen krijt geraakt en gehuwden krijgen toch maar50% van het minimumloon en als je dan een jongere vrouw hebt die geen werk heeft dan ben je de sjaak
Ook weer erg variabel.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
Of men woont in een duur huurhuis andere hebben het huis vrij
als er geen groep is die absoluut niet homogeen is wat dat betreft dat zijn het de AOW ers
quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja als je zo zwak in je schoenen staat dan ben je ook snel gokverslaafd
Als je niet doordacht geld kunt sparen , dan ben je dus geneigd om het snel en ondoordacht uit te geven , gokverslaving, koopverslaving , reis en feestquote:
en wat dan nog , mijn huis heeft in 1980 ook 30% onder de hypotheek gestaan, gewoon blijven ademen, niks aan de hand hoorquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Over 10 jaar heb je een deel van je hypotheek afgelost.
ik moest huilenquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:09 schreef Infinti het volgende:
[..]
Maar mijn huis zal na afschaffen HRA instant onderwater komen te staan waardoor ik mijn hypotheek niet kan aflossen na verkoop.
Ja dat loopt dus leuk gradueel op tot... zegmaar... 10k per jaar netto.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel erg hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tarief
Maar jij en ik zien ons huis als een woning, hij kennelijk als een investering in het volgende huis dat er binnen 5-10 jaar moet komen...quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en wat dan nog , mijn huis heeft in 1980 ook 30% onder de hypotheek gestaan, gewoon blijven ademen, niks aan de hand hoor
een huis is een huis , als ie hard werkt en promotie maakt dan levert dat vast meer op dan zo te jankenquote:Op zondag 31 augustus 2025 20:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar jij en ik zien ons huis als een woning, hij kennelijk als een investering in het volgende huis dat er binnen 5-10 jaar moet komen...
en de EWF 2,35% gaat tegen dik 50 % bijtellen en de HRA tegen 37% aftrekken , en de wet Hillen die geld nog maar voor 66% en over 10 jaar nog maar 30%quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel erg hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tarief
Ook dat gaat te hard in tegen het recht op bezit.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de EWF 2,35% gaat tegen dik 50 % bijtellen en de HRA tegen 37% aftrekken , en de wet Hillen die geld nog maar voor 66% en over 10 jaar nog maar 30%
veel bovenmatig verdienenden die ook een dik huis hebben die gaan betalen ipv HRA ontvangen
dat zijn ook de tweede kamer mensen
Begrjjp Je !!! .
Dus jij krijgt al die tijd HRA toeslag en Hullie moeten dokken
niet betalen,quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook dat gaat te hard in tegen het recht op bezit.
Waarom moet het zo zijn dat je dik belasting gaat betalen op je - ok, tamelijk groot - huis.
quote:Onroerendezaakbelasting (OZB):
Dit is een gemeentelijke belasting. De gemeente stelt jaarlijks een tarief vast dat wordt vermenigvuldigd met de WOZ-waarde van uw woning om de hoogte van uw OZB te bepalen.
Eigenwoningforfait:
Dit is een deel van de WOZ-waarde dat bij uw inkomen wordt opgeteld voor de inkomstenbelasting in Box 1.
De hoogte van dit bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw woning.
Andere belastingen:
De WOZ-waarde wordt ook gebruikt voor de watersysteemheffing en voor de schenk- en erfbelasting.
Hoe de WOZ-waarde wordt vastgesteld
De WOZ-waarde wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld op basis van de staat van de woning op 1 januari van het voorgaande jaar.
U ontvangt de WOZ-waarde op een aanslagbiljet van uw gemeente.
quote:Wat kost het
Onroerendezaakbelasting (OZB)
Kosten (% van de WOZ-waarde) 2022- 0,0721%
Kosten (% van de WOZ-waarde) 2024 - 0,0616%
Ja, ik begrijp ik ben niet achterlijk.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
en de EWF 2,35% gaat tegen dik 50 % bijtellen en de HRA tegen 37% aftrekken , en de wet Hillen die geld nog maar voor 66% en over 10 jaar nog maar 30%
veel bovenmatig verdienenden die ook een dik huis hebben die gaan betalen ipv HRA ontvangen
dat zijn dus ook de tweede kamer mensen !!!!!!
Begrjjp Je !!! .
Ik ga een crowdfunding starten en mij aanmelden bij de IND krijg ik tenminste gratis bad bed en brood.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik moest haast huilen
kun je nog wel eten kopen of moet je naar de voedselbank ?
fijn ,, anders dan heb ik nog wel een paar krentebollen liggenquote:
ok en over tien jaar?/quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp ik ben niet achterlijk.
En ik weet ook allang dat de EWF bijtelling tegen het actuele IB-tarief gaat end e HRA tegen het laagste tarief. Dus is mijn uitgangspunt: hypotheekrente >= EWF zien te kijgen/houden.
Als pensionado heb je natuurlijk van alle voordeel kunnen genieten. Ik snap ook jouw zure reactie niet.quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
fijn ,, anders dan heb ik nog wel een paar krentebollen liggen
5 Jaar is wel een redelijke periode, maar een promotie vlak voor pensioen werd vaak misbruikt om het pensioen op te krikken. Was een bekend trucje toen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
5 jaar ervoor dat klopt
maar dat was wel een terechte promotie
is niet zuur, dat meen ik , ik wil niet dat je honger krijgt en dan naar de gemeente moet voor voedsel bonnenquote:Op zondag 31 augustus 2025 21:36 schreef Infinti het volgende:
[..]
Als pensionado heb je natuurlijk van alle voordeel kunnen genieten. Ik snap ook jouw zure reactie niet.
Totdat je op een gegeven moment moet verhuizen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar jij en ik zien ons huis als een woning, hij kennelijk als een investering in het volgende huis dat er binnen 5-10 jaar moet komen...
En daar ga je dan 5-10 jaar over stressen.quote:Op maandag 1 september 2025 01:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Totdat je op een gegeven moment moet verhuizen.
Leuk dat het een woning was, maar dan ineens een blok aan je been.
Hoe zie je dat eigenlijk voor je?quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok en over tien jaar?/
en gezien vanuit onze bovenmatig verdienende volksvertegenwoordigers met dito woning al dan niet verkregen met hulp van hun favoriete woningbouwcorporatie die straks geen vennootschapsbelasting meer hoeft te betalen?
Als je in die situatie zit, kan je daar enorm over stressen inderdaad. Ik ben blij voor je dat je dit niet kent.quote:Op maandag 1 september 2025 06:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
En daar ga je dan 5-10 jaar over stressen.
van die woningcorporaties?quote:
Ik zit nu niet in een situatie van over 5 jaar.quote:Op maandag 1 september 2025 07:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je in die situatie zit, kan je daar enorm over stressen inderdaad. Ik ben blij voor je dat je dit niet kent.
Nee, dat een kamerlid met hulp van een woningcorporatie een huis krijgt.quote:Op maandag 1 september 2025 08:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
van die woningcorporaties?
Dat kan helemaal niet , andere vastgoedbedrijven moeten ook belasting betalen , iedereen die winst maakt of geld verdient moet belasting betalen in dit land
Dat komt nooit door de kamer want de rechtspraak maakt daar korte metten mee
geen winstoogmerk of wel , maatschappelijk doel , dondert niet , over winst moet belasting betaald worden , geen smoeskes
Zal wat moois zijn als iedereen een verhaaltje op kon hangen en dan geen belasting meer hoeft te betalen , dan kunnen we wel stoppen
Dan moeten we ze weer nationaliseren dat het weer ambtenaren worden dan is het een ander verhaal, dan gaat de hele winst de schatkist in
lobby werk moet wel betaald worden toch ??quote:Op maandag 1 september 2025 09:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat een kamerlid met hulp van een woningcorporatie een huis krijgt.
En Timmermans kan anders niet aan een woning komen?quote:Op maandag 1 september 2025 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lobby werk moet wel betaald worden toch ??
Timmermans doet zijn uiterste best om te zorgen dat die vastgoedbedrijven geen belasting meer hoeven te betalen over de winst en andere vastgoed bedrijven die ook woningen verhuren die moeten dat dus wel
Ja , zal de rechter vast wel mee akkoord gaan
ik heb ook geen salarisoogmerk
dat is in alle bedrijven zoquote:Op maandag 1 september 2025 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat de woning corporaties betreft: die opereren zonder winstoogmerk.
Geld dat niet naar de vennootschapsbelasting gaat, gaat naar de bedrijfsvoering.
Nee, de meeste bedrijven hebben een winstoogmerk.quote:
Volgens mij begrijp je niet wat een winstoogmerk betekent.quote:ik besta ook zonder pensioen oogmerk
iedereen moet belasting betalen over winst , maakt niet uit wat voor label je eraan hangtquote:Op maandag 1 september 2025 12:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de meeste bedrijven hebben een winstoogmerk.
[..]
Volgens mij begrijp je niet wat een winstoogmerk betekent.
quote:AI
Als een stichting of vereniging winst maakt, ook zonder winstoogmerk moet er belasting betaald worden, aldus het FD.
Voor deze rechtspersonen kent de Wet op de vennootschapsbelasting een vrijstelling. Ze hoeven geen belasting te betalen als ze in een jaar minder dan ¤15.000 winst maken.25 jan 2022
quote:Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro
Dat is meer dan de Minister President, en dat voor een bestuurder van een sociale woningbouwvereniging
Portaal heeft over 2023 een 43,4 miljoen euro aan vennootschapsbelasting betaald
Corporatie Portaal is een woningcorporatie zonder winstoogmerk die zich bezighoudt met de verhuur en het beheer van betaalbare huurwoningen, met name sociale huurwoningen.
Dit soort organisaties werkt samen met overheden, maatschappelijke organisaties en huurders om te zorgen voor goed en betaalbaar wonen voor mensen met een lager of middeninkomen, en het in stand houden van leefbare buurten.
Wat betekent "zonder winstoogmerk" voor Portaal?
Doel:
Het hoofddoel van Portaal is niet om winst te maken, maar om maatschappelijke doelen te dienen, zoals het realiseren van betaalbare woningen en het bijdragen aan een kansrijke toekomst voor mensen en buurten.
quote:Mag vereniging winst maken?
AI-overzicht
Ja, een vereniging mag winst maken, maar het is niet het hoofddoel.
De gemaakte winst moet altijd ten goede komen aan het statutaire doel van de vereniging en mag niet worden verdeeld onder de leden.
Als een vereniging winst maakt uit een onderneming, kan ze vennootschapsbelastingplichtig zijn.
quote:Belastingplicht:
Als de vereniging een onderneming drijft, kan ze belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting.
Activiteiten:
Het actief verkopen van goederen of diensten kan leiden tot het begrip 'onderneming' en dus belastingheffing.
Ik zou niet teveel vertrouwen op AI.quote:Op maandag 1 september 2025 12:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen moet belasting betalen over winst
[..]
Dat is juridisch onmogelijk , absoluut onmogelijkquote:Op maandag 1 september 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
I
Het gaat om het voorstel om woningcorporaties vrij te stellen.
verhuren van woningen is een ondernemingquote:Een stichting of vereniging is volgens de wet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting voor zover zij een onderneming drijft.
Tja, als het juridisch mogelijk was, dan hoeft de wet niet te worden aangepastquote:Op maandag 1 september 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is juridisch onmogelijk , absoluut onmogelijk
bepaalde personen of organisatie vrij stellen van winst belasting op commerciële activiteiten kan niet
[..]
verhuren van woningen is een onderneming
https://stichtingenenvere(...)nnootschapsbelasting
een onderneming met 180 miljoen euro winst![]()
daar is de verkoop winst op panden niet bij, die gaat in reservering voor nieuwe projecten
35% netto winst van de bruto huur ontvangsten en dan geen vennootschapsbelasting hoven te betalen ??
https://publicaties.porta(...)esrekening-over-2023
Die woningcorporaties hadden gewoon woningbouwverenigingen moeten blijven, vroeger werd je lid van de woningbouwvereniging legde 1000 gulden in en dan was je mede-eigenaar en huurde je van jezelf zeg maarquote:Op maandag 1 september 2025 16:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, als het juridisch mogelijk was, dan hoeft de wet niet te worden aangepast
En die winst: ze mogen best winst maken.
Graag zelfs. Dat geld komt vervolgens ten goede aan de bedrijfsvoering.
Tja, rechtsliberaal beleid hè.quote:Op maandag 1 september 2025 16:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die woningcorporaties hadden gewoon woningbouwverenigingen moeten blijven
quote:Wie is Carlo Boszhard?
Het broertje van Ron Boszhard is geboren op 26 juni 1969 in Amsterdam.
Als kind had hij al een voorliefde voor theater en show. In 1989 reageerde Carlo Boszhard op een advertentie van de AVRO en werd hij aangenomen als presentator.
Hoe ziet zijn nieuwe villa eruit?
De presentator, acteur, zanger, tekstschrijver en imitator heeft de prachtige villa in 2022 gekocht voor een enorm bedrag. ¤ 2.195.000,- om precies te zijn.
Ver van zijn moeder gaat hij niet, want het nieuwe stekje is 1,4 kilometer verderop.
De villa heeft een woonoppervlakte van 232 vierkante met vier slaap- en twee badkamers.
Ook heeft het een grote woonkeuken met spoeleiland, die voorzien is van alle denkbare inbouwapparatuur.
quote:Uw inkomen uit eigen woning
Dit is het eigenwoningforfait. Het eigenwoningforfait bedraagt in 2025 in de meeste gevallen 0,35% over de WOZ-waarde. Voor zover de WOZ-waarde van uw woning meer bedraagt dan ¤ 1.330.000, krijgt u een eigenwoningforfait toegerekend van 2,35%. Deze verhoging staat bekend als de 'villataks'.16 jan 2025
Paar opmerkingen: De koopprijs was 2.333.000,- maar ook de WOZ? Wat was de hypotheek erop?quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:14 schreef michaelmoore het volgende:
In dit geval is de EWF rekening 1.330.000 x 0,35% en 1.000.000 x 2,35%
1330000 x,35%+1.000.000 x 2,35%=28155 bijtellen tegen 50% = 14.000 euro dokken
weinig HRA tegen 37% voor Carlo
52.000 woningen,quote:Op maandag 1 september 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
https://publicaties.porta(...)esrekening-over-2023
jaquote:Op dinsdag 2 september 2025 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
52.000 woningen,
Huuropbrengsten . 384.640
Lasten verhuur en beheeractiviteiten -25.397
Overige directe operationele lasten exploitatie vastgoedportefeuille -32.080
Lasten onderhoudsactiviteiten -148.192 (alles x 1000)
Dus 8400 huuropbrengsten, 1100 beheerskosten en operationele lasten en 2850 onderhoudskosten kosten / woning / jaar (2023)
Nog een leuke:
"We versnellen de verduurzaming van de E-, F-, en G-labels en verduurzamen gemiddeld 500 woningen per jaar tot en met 2028"
Dat zijn dus 2500 woningen op een totaal van 52000
quote:Totaal eigen vermogen 7.706.892 op en balanstotaal van Totaal PASSIVA 10.111.166
totaal langlopende schulden 2.265.750
zeer solvabele ondernemingquote:Huuropbrengsten 351.277
Netto resultaat exploitatie vastgoedportefeuille 162.880
43% netto resultaat op de omzet
Ja.quote:
https://denuk.nl/woonin-e(...)uur%20%2D%20De%20Nukquote:
Ja en zonder winstoogmerk , nee het is echt niet de bedoeling om winst te makenquote:AI-overzicht
Woningcorporatie Portaal heeft, in 2024 een winst van 131 miljoen euro gerealiseerd. .
De eigen vermogens van de drie grote corporaties stijgen verder.
Het eigen vermogen is het verschil tussen de waarde van alle huizen en de hypotheekschuld die er op zit. Woonin, Portaal en Cazas hebben opgeteld een eigen vermogen van 17,4 miljard.
grote woningen van + 40 jaar oud, gaan in de verkoop en ruilen ze om voor kleine dure flatjesquote:Op dinsdag 2 september 2025 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
52.000 woningen,
Huuropbrengsten . 384.640
Lasten verhuur en beheeractiviteiten -25.397
Overige directe operationele lasten exploitatie vastgoedportefeuille -32.080
Lasten onderhoudsactiviteiten -148.192 (alles x 1000)
Dus 8400 huuropbrengsten, 1100 beheerskosten en operationele lasten en 2850 onderhoudskosten kosten / woning / jaar (2023)
Nog een leuke:
"We versnellen de verduurzaming van de E-, F-, en G-labels en verduurzamen gemiddeld 500 woningen per jaar tot en met 2028"
Dat zijn dus 2500 woningen op een totaal van 52000
Als ze geen 'winst' zouden maken zouden ze geen nieuwe woningen kunnen bouwen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://denuk.nl/woonin-e(...)uur%20%2D%20De%20Nuk
[..]
Ja en zonder winstoogmerk , nee het is echt niet de bedoeling om winst te maken
en maar klagen en maar zielig doen
en iedere politiek partij tuint er in , zonder ooit een jaarverslag in te zien
de jaarverslagen tot 2022 op de site https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
sinds die tijd niet meer,
https://www.wsw.nl/ is er voor het geldquote:Op woensdag 3 september 2025 09:21 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ze geen 'winst' zouden maken zouden ze geen nieuwe woningen kunnen bouwen.
quote:Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro
woningbouwvereniging maken jaarlijks 43% netto winst op de totale huur
Dat is een waarborgfonds, een soort garantie indien de lener niet aan z'n verplichtingen kan voldoen.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:38 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.wsw.nl/ is er voor het geld
de zekerheidsstelling financiering voor corporaties , soort gemeentegarantiequote:Op woensdag 3 september 2025 10:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een waarborgfonds, een soort garantie indien de lener niet aan z'n verplichtingen kan voldoen.
quote:WSW zorgt via borging voor gunstige financiering van woningcorporaties die deelnemer zijn bij WSW, tegen zo laag mogelijke kosten
WSW ondersteunt zijn deelnemers bij de uitvoering van hun kernactiviteit: het bouwen en beheren van sociale huurwoningen.
quote:Voor de woningcorporaties zijn wij een onderlinge waarborgmaatschappij met een gedegen borgstelsel.
Wij borgen geldleningen die de deelnemers van WSW aangaan.
Dat betekent dat wij de betalingsverplichtingen (rente en aflossing) van de geldlening overnemen, mocht de deelnemer daar zelf niet meer aan kunnen voldoen. Door borg te staan voor geldleningen kunnen deelnemers goedkoper leningen aantrekken. .
Wij helpen deelnemers zo bij hun kernactiviteit: het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen.
Om te voorkomen dat WSW een aanspraak krijgt op zijn borgstelling, kent het stelsel verschillende buffers en vangnetten.
De deelnemer heeft zelf een vermogensbuffer en kasstroom.
Ons risicovermogen is dan de eerste buffer om aanspraken op de borg op te vangen.
Deze reserve kunnen wij zo nodig aanvullen door het onderpand van de noodlijdende deelnemer te gelde te maken.
De tweede buffer is de onderlinge waarborg van deelnemers (het
obligo
).
Ten slotte hebben wij met de Staat en gemeenten (de 'achtervangers') de afspraak dat wij, indien nodig, kunnen beschikken over renteloze geldleningen.
Dat zeg ik!quote:Op woensdag 3 september 2025 10:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee zorgt voor de financiering voor corporaties
[..]
[..]
De gemiddelde woningcorporatie heeft 80% eigen vermogen en 15 % lang vreemd vermogen , en 45% netto winst van de 100% huurontvangstenquote:Op woensdag 3 september 2025 10:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zeg ik!
"Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) zorgt via borging voor gunstige financiering van woningcorporaties. Wij borgen leningen van financiers aan woningcorporaties die deelnemer zijn van WSW. "
Zij borgen leningen van financiers, maar lenen niet uit.
Er is geen heffing meer op woningcorporaties in 2025 omdat de verhuurderheffing per 1 januari 2023 is afgeschaft.
In het verleden betaalden woningcorporaties deze heffing, gebaseerd op de WOZ-waarde van hun sociale huurwoningen, om de staatsfinanciën te ondersteunen
Doel:
De heffing moest de staatsfinanciën verbeteren en corporaties stimuleren om te investeren in nieuwbouw en renovaties.
Afschaffing:
De heffing is afgeschaft per 1 januari 2023 en het geld gaat nu weer meer naar huurders in de sociale woningbouw.
.
Dacht dat het was om scheefhuren tegen te gaan door de huren van hoge inkomens in die sociale huurwoningen, sterk op te schroeven? En van die extra huuropbrengsten van de hoge inkomens, de verhuurdersheffing te betalen. Soort van uitroken dus.quote:Op woensdag 3 september 2025 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
Die verhuurderheffing was echt wel ergens op gebaseerd
Nee het was gewoon stelen , van de dikke portemonnees van de corporatiesquote:Op woensdag 3 september 2025 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat het was om scheefhuren tegen te gaan door de huren van hoge inkomens in die sociale huurwoningen, sterk op te schroeven? En van die extra huuropbrengsten van de hoge inkomens, de verhuurdersheffing te betalen. Soort van uitroken dus.
Ja Wouter Bos die wist het welquote:De verhuurderheffing blijft oplopen. De koepel van woningcorporaties Aedes houdt een teller bij.
Afgelopen zondag passeerde de teller de 10 miljard euro.
10 miljard euro belasting op sociale huurwoningen.
Uit een evaluatie blijkt dat deze huurdersbelasting ervoor zorgt dat er minder huizen worden gebouwd in tijden van woningnood en dat sociaal huurders hogere lasten hebben.
De minister heeft laten weten dat ze geen acuut probleem ziet.
"Prachtwijken" is een informele term, ook wel bekend als Vogelaarwijken of krachtwijken, die in 2007 door minister Ella Vogelaar werd gebruikt om Nederlandse probleemwijken aan te duiden. Het is een eufemisme voor achterstandswijken waar extra geld en investeringen naartoe gingen voor opknapbeurten, om zo een positieve verandering te bewerkstelligen.
Later werd de term "prachtwijk" omgezet naar "krachtwijk".
De term "prachtwijk" in context:
Oorsprong:
Minister Ella Vogelaar van het kabinet Balkenende IV introduceerde de term "prachtwijk" in 2007 voor de veertig gebieden met sociaaleconomische problemen die extra geld en investeringen nodig hadden.
Doel:
Het doel van het opknappen van deze wijken was om lokale omstandigheden te verbeteren en de sociale en fysieke leefomgeving te versterken.
Alternatieve termen:
De term "prachtwijk" werd ook wel aangeduid als "aandachtswijk" of "Vogelaarwijk". Later werd de naam "krachtwijk" ingevoerd om de wijken te benoemen, waarschijnlijk vanwege de tegenstrijdige aard van "prachtwijk".
Die dikke portemonnees moesten toch ergens mee gevuld worden?quote:Op woensdag 3 september 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee het was gewoon stelen , van de dikke portemonnees van de corporaties
Je begrijpt niet wat zonder winstoogmerk betekent.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://denuk.nl/woonin-e(...)uur%20%2D%20De%20Nuk
[..]
Ja en zonder winstoogmerk , nee het is echt niet de bedoeling om winst te maken
en maar klagen en maar zielig doen
en iedere politiek partij tuint er in , zonder ooit een jaarverslag in te zien
de jaarverslagen tot 2022 op de site https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
sinds die tijd niet meer,
quote:"Zonder winstoogmerk" betekent dat een organisatie geen winst nastreeft en deze niet uitkeert aan haar oprichters, leden of bestuurders. Eventuele winsten die worden gegenereerd, worden geïnvesteerd in de organisatie zelf om het maatschappelijke of sociale doel te behouden en te vervullen. De organisatie mag wel inkomsten genereren en winst maken, maar deze moet altijd in dienst staan van het algemeen belang of de hoofdactiviteiten.
Begrjjp ikquote:Op woensdag 3 september 2025 21:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je begrijpt niet wat zonder winstoogmerk betekent.
Een uitleg:
[..]
en het actief verhuren van woningen tegen een leuke winst is een economische activiteitquote:Belastingplicht:
Als de vereniging een onderneming drijft, kan ze belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting.
Activiteiten:
Het actief verkopen van goederen of diensten kan leiden tot het begrip 'onderneming' en dus belastingheffing
Voor het jaar 2024 zijn de definitieve cijfers over de betaalde winstbelasting door woningcorporaties nog niet beschikbaar, maar de Aedes rapportage uit oktober 2023 sprak over een bedrag van ¤1,1 miljard in dat jaar, oplopend naar een verwachte ¤1,5 miljard in 2027.
Waarom er winstbelasting wordt betaald
Fiscale regels gelden voor iedereen:
Hoewel woningcorporaties een maatschappelijke opdracht hebben en geen winstoogmerk nastreven, worden ze geconfronteerd met fiscale regels die ook voor commerciële bedrijven gelden.
Dat fonds vergoed geen volledige nieuwbouw hoor. Hier en daar een kleine tegemoetkoming in de hoge grondkosten en verder vooral garantstellingen voor leningen.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.wsw.nl/ is er voor het geld
[..]
Dat WSW fonds vergoed niks, dat kloptquote:Op woensdag 3 september 2025 21:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat fonds vergoed geen volledige nieuwbouw hoor.
Hier en daar een kleine tegemoetkoming in de hoge grondkosten en verder vooral garantstellingen voor leningen. Geld moet uit de huur komen.
Anders geen nieuwbouw (en grootschalige renovaties).
quote:Borgstellingsvergoeding
Als deelnemer betaalt u een borgstellingsvergoeding voor onze dienstverlening.
Wij sturen u hiervoor jaarlijks achteraf een factuur.
Vanaf 2024 hanteert WSW een tarief voor de borgstellingsvergoeding dat jaarlijks wordt vastgesteld mede op basis van de begroting van WSW.
Dit tarief bedraagt maximaal het tarief borgstellingsvergoeding zoals vermeld in het Reglement van Deelneming (0,0276% per jaar).
Het tarief borgstellingsvergoeding voor 2024 bedraagt 0,0216% van de voor de deelnemer bepaalde grondslag
quote:AI-overzicht+5
Woningcorporaties financieren hun investeringen voornamelijk door geld te lenen via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW), dat de leningen borgt en corporaties toegang geeft tot de kapitaalmarkt tegen lage kosten.
Corporaties lenen geld om te bouwen, renoveren en verduurzamen.
De inkomsten van een corporatie bestaan grotendeels uit de huurinkomsten, die mede door de gunstige financiering betaalbaar blijven.
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Borging:
WSW staat garant voor de rente- en aflossingsverplichtingen van corporaties bij banken en andere financiers.
Lage kosten:
Dankzij deze borging kunnen corporaties leningen aantrekken tegen optimale, lage voorwaarden.
Dat lijkt mij ook niet altijd helemaal eerlijk. Heb her en der wel eens wat mensen erover gehoord en nu hebben ze bijv een woning met drie slaapkamers. Als ze zouden moeten kopen dan gaan ze er flink achteruit.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat het was om scheefhuren tegen te gaan door de huren van hoge inkomens in die sociale huurwoningen, sterk op te schroeven? En van die extra huuropbrengsten van de hoge inkomens, de verhuurdersheffing te betalen. Soort van uitroken dus.
ik heb in mijn eentje een huis met vijf kamers , misschien zouden we meer moeten bouwen voor doelgroepen, maar niet in de grote stadquote:Op woensdag 3 september 2025 22:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niet altijd helemaal eerlijk. Heb her en der wel eens wat mensen erover gehoord en nu hebben ze bijv een woning met drie slaapkamers. Als ze zouden moeten kopen dan gaan ze er flink achteruit.
In welke context?quote:Op woensdag 3 september 2025 22:33 schreef Anton91 het volgende:
Heb her en der wel eens wat mensen erover gehoord en nu hebben ze bijv een woning met drie slaapkamers. Als ze zouden moeten kopen dan gaan ze er flink achteruit.
Koophuis?quote:Op woensdag 3 september 2025 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb in mijn eentje een huis met vijf kamers , misschien zouden we meer moeten bouwen voor doelgroepen, maar niet in de grote stad
Lange termijn dingen dus.quote:Op donderdag 4 september 2025 08:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Meestal:
Formaat, tuin, locatie. Korte termijn dingen.
Nou ze gaan er in m2 of aantal kamers op achteruit. Als je bijv alleenstaand bent met een inkomen van 55k. Dan ben je een scheefhuurder, maar voor de 260k die je kunt lenen kun je vrijwel niets kopen. Als je googled op tussen wal en schip en scheefhuren vind je genoeg resultaten.quote:
Komt door die marktmanipulatie via social housing.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nou ze gaan er in m2 of aantal kamers op achteruit. Als je bijv alleenstaand bent met een inkomen van 55k. Dan ben je een scheefhuurder, maar voor de 260k die je kunt lenen kun je vrijwel niets kopen. Als je googled op tussen wal en schip en scheefhuren vind je genoeg resultaten.
Er zit ook iets tussen sociale huur en koop.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nou ze gaan er in m2 of aantal kamers op achteruit. Als je bijv alleenstaand bent met een inkomen van 55k. Dan ben je een scheefhuurder, maar voor de 260k die je kunt lenen kun je vrijwel niets kopen. Als je googled op tussen wal en schip en scheefhuren vind je genoeg resultaten.
Zelfde met mijn moeder van 75. Wilde verhuizen naar het dorp waar mijn zus woont. Een 2-kamer appartement was ideaal geweest, maar die was er niet, dus een vrijstaand huis gekocht met 4 kamers. Jammer, nu houdt ze een huis voor gezin bezet, in haar eentje, puur inderdaad omdat niet beschikbaar was wat ze wilde.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb in mijn eentje een huis met vijf kamers , misschien zouden we meer moeten bouwen voor doelgroepen, maar niet in de grote stad
de overheid is zo kortzichtig bezigquote:Op donderdag 4 september 2025 18:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zelfde met mijn moeder van 75. Wilde verhuizen naar het dorp waar mijn zus woont. Een 2-kamer appartement was ideaal geweest, maar die was er niet, dus een vrijstaand huis gekocht met 4 kamers. Jammer, nu houdt ze een huis voor gezin bezet, in haar eentje, puur inderdaad omdat niet beschikbaar was wat ze wilde.
De politiek is kortzichtig, maar dat komt mede door het kiesgedrag van mensen. Politici houden mensen voor waarmee ze denken stemmen te zullen winnen. Dus houden mensen mooie dingen voor voor de komende 4 jaar, en niet veel langer. En mensen stemmen ook veel op basis van hoe ze volgend jaar in de portemonnee geraakt zullen worden, en niet hoe dat hun kinderen zal raken over 20 jaar.quote:Op donderdag 4 september 2025 18:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de overheid is zo kortzichtig bezig
als er maar niet gebouwd gaat worden in weilanden , daar zijn ze als de dood voor
Amsterdam is een gigantisch voorbeeld, , die hebbe een ruimte in noord voor 50.000 prachtige woningen net als Almere Duin
Maar het moet persee in de stad volgepropt worden
Hier in het VK is het nog een stapje erger. Een vriendin van ons had meiden in haar klas die bewust zwanger werden zodat ze een sociale woning toegewezen zouden krijgen omdat ze dan voorrang krijgen en ze uit konden.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Komt door die marktmanipulatie via social housing.
Oplossing van linkse partijen? Iedereen aan de tiet van de staat met sociale huur.
Waanzin.
Niks mis met goede doelen enzo hoor, maar via een soort van wachtlijst recht krijgen na X jaar op een woning onder de marktwaarde is niet persé eerlijk.
Een ander moet namelijk wel de marktwaarde lappen.
Ah op die manier. Dus blijft het probleem van huurders bestaan(?)quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat sociale woningbouw an sich een slecht idee is. Het betekent vooral dat de uitvoering zoals die nu in Nederland is niet goed gaat. Er zijn namelijk ook voorbeelden van steden waar sociale woningbouw wel goed werkt.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oplossing van linkse partijen? Iedereen aan de tiet van de staat met sociale huur.
Waanzin.
Niks mis met goede doelen enzo hoor, maar via een soort van wachtlijst recht krijgen na X jaar op een woning onder de marktwaarde is niet persé eerlijk.
huursubsidie en HRA zijn beiden een stimulans voor hoge woningprijzenquote:Op donderdag 4 september 2025 17:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waanzin.
Klinkt als goede plannen, die het systeem inderdaad vereenvoudigen. Echter, wat met de mensen met een AOW uitkering, de bijstandsmoeders, de Wajongers en de anderen die aan het staatinfuus hangen en amper iets van een loonstrookje ontvangen?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:29 schreef michaelmoore het volgende:
huursubsidie en HRA zijn beiden een stimulans voor hoge woningprijzen
schaf beiden af en de algemene woning prijzen staan 10% minder
De staat die lapt nu aan beide kanten bij
compenseer via de salarisstrook en er merkt niemand iets van.
die moeten naar de bijzondere bijstand , probleem voorleggen en om advies vragenquote:Op vrijdag 5 september 2025 10:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Klinkt als goede plannen, die het systeem inderdaad vereenvoudigen.
Echter, wat met de mensen met een AOW uitkering, de bijstandsmoeders, de Wajongers en de anderen die aan het staatinfuus hangen en amper iets van een loonstrookje ontvangen?
Sick dat er politici zijn die dat bedenken en normaal vinden. Daar stemmen mensen hier ook op met GroenLinks etc.quote:Op donderdag 4 september 2025 22:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hier in het VK is het nog een stapje erger. Een vriendin van ons had meiden in haar klas die bewust zwanger werden zodat ze een sociale woning toegewezen zouden krijgen omdat ze dan voorrang krijgen en ze uit konden.
En een wanbetaler uitzetten in het VK? Als iemand op straat komt, dan moet de gemeente daar een woning voor beschikbaar stellen. Dus gemeentes adviseren mensen die in een procedure zitten om uit huis gezet te worden door hun huisbaas om te blijven zitten tot de deurwaarder op de stoep staat. De tijd tussen eerste brief om huur op te zeggen vanuit de huisbaas, en deurwaarder, is meestal meer dan een jaar, vaak heel ruim meer dan een jaar. En zo'n brief wordt pas verstuurd nadat er al een poosje geen huur wordt betaald, en als er af en toe wel betaald wordt, wordt het nog lastiger, want dan toont zo'n iemand wel goede wil ofzo. Degene die na ons in ons vorige huis is gaan wonen had 18 maanden geen huur betaald voor hij was vertrokken.
Ja het communisme van Stalin was verkeerd maar het communisme wat ik voorstel... Dat werkt als gegoten.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat sociale woningbouw an sich een slecht idee is. Het betekent vooral dat de uitvoering zoals die nu in Nederland is niet goed gaat. Er zijn namelijk ook voorbeelden van steden waar sociale woningbouw wel goed werkt.
Ff een grote grap he.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huursubsidie en HRA zijn beiden een stimulans voor hoge woningprijzen
schaf beiden af en de algemene woning prijzen staan 10% minder
De staat die lapt nu aan beide kanten bij
compenseer via de salarisstrook en er merkt niemand iets van
vervolgens de Premie A regeling terug brengen op nieuwbouw voor laagbetaalde starters , dat was een goede regeling , met iedere 3 jaar een toetsingsmoment op het inkomen
Ik heb Bas Jacobs hoog staan en ik kan nergens vinden dat hij dit zou beweren, ik ben het wel met hem eens dat we de belasting dienst moeten ontlasten met al die bijtellingen en aftrekken en afbouw en toeslagenquote:Op zaterdag 6 september 2025 10:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ff een grote grap he.
Bas Jacobs stelt zelfs nu dat de HRA moet blijven bestaan met hetzelfde tarief als in box 3.
36% dus.
En hij vindt ook dat het EWF moet blijven bestaan en hoger moet worden.
Want wonen in je eigen woning geeft "inkomen in natura"
Wat mij betreft een vorm van onteigening. Je verdient immers niks met zelf bewonen en je kan het dus ook niet ophoesten met je inkomstenbron.
Anyhow, ook linkse economen zijn dus vóór HRA. Omdat het nou eenmaal een gelijk speelveld geeft in verschillende belastingregimes.
Heb je de keuze tot een ondernemingspand en een woning wordt het een gesubsidieerd en het ander niet. Raar.
Dan moet je de gehele aftrekbaarheid van rente maar kielhalen.
https://x.com/elzinga14/status/1956158758805025113quote:Econoom Bas Jacobs van de Erasmus Universiteit Rotterdam bekritiseert in Nova het VVD-beleid om de HRA te beschermen: '
Hypotheekrenteaftrek bevordert huizenbezit niet, jaagt woningprijzen omhoog en wordt betaald met belastinggeld'
quote:Bas Jacobs zei ooit over de HRA:
Het is jezelf een lening verstrekken
(want je kunt meer lenen door HRA)
quote:Het Nederlandse belastingsysteem deugt van geen kant. Dit moet er anders
Een nieuw kabinet moet de belastingen op kapitaalinkomen op de schop nemen, zegt hoogleraar economie en overheidsfinanciën Bas Jacobs. '
Het Nederlandse stelsel is onrechtvaardig, ondoelmatig en lokt allerlei fiscaal constructiewerk uit.'
quote:Kjeld Nuis heeft zijn olympische titel op de 1500 meter vandaag net verve verdedigd.
Net als vier jaar geleden won hij de gouden medaille.
Dit alles heeft hem geen windeieren gelegd.
Alleen al de gouden plak levert hem 30.000 euro op!
Niet voor niets gaat hij door het leven als de schaatsende miljonair.
In 2020 kocht Kjeld een vrijstaande villa in Heerenveen voor de prijs van 500.000 euro.
Deze hypotheek werd verstrekt door zijn eigen B.V.: Kjeld Nuis B.V. welke een eigen vermogen bezit van 1,1 miljoen euro.
Met het winnen van de gouden medaille zal het vermogen uiteraard nog verder groeien.
De villa van Kjeld heeft een woonoppervlakte van 192 vierkante meter en telt in totaal vijf kamers, waaronder vier slaap- en 1 badkamer.
quote:Het Nederlandse belastingsysteem deugt van geen kant.
Een nieuw kabinet moet de belastingen op kapitaalinkomen op de schop nemen, zegt hoogleraar economie en overheidsfinanciën Bas Jacobs. '
Het Nederlandse stelsel is onrechtvaardig, ondoelmatig en lokt allerlei fiscaal constructiewerk uit.'
De echte kostprijs van een woning is helemaal niet zo hoog. En de bedrijven die in Nederland sociale woningbouw neerzetten hoef je echt geen medelijden mee te hebben hoor, die doen niks onder de kostprijs en maken genoeg winst.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja het communisme van Stalin was verkeerd maar het communisme wat ik voorstel... Dat werkt als gegoten.
Sociale woningbouw in steden is juist het ultieme voorbeeld van onder de kostprijs huren en een extreem voordeel hebben op anderen die buiten de boot vallen.
Volgens mij juridisch gezien heeft hij zichzelf geen hypotheek gegeven, want de BV is een rechtspersoon..quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:14 schreef michaelmoore het volgende:
Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je aan jezelf een hypotheek verstrekt om de HRA aftrek te scoren
Dat heeft niets met bevordering woningbezit te maken
Het eigen vermogen blijft in de BV en de HRA aftrek komt naar privé
Onkosten van de BV gaan van het rente resultaat af
Heel bijdehand van zijn adviseur ,maar het moet niet moeten kunnen, ik snap ook niet dat ie dat aan de verslaggever verteld
Maar had ie het niet gedaan dan zou ie prive rendement heffing BOX 3 moeten betalen en prive de EWF bijtelling
https://www.bekendeburen.(...)miljonair-kjeld-nuis
[..]
[..]
aan zulke kletspraat gaat Nederland kapotquote:Op zaterdag 6 september 2025 18:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volgens mij juridisch gezien heeft hij zichzelf geen hypotheek gegeven, want de BV is een rechtspersoon..
de tot in het opgedreven grondprijs door binnenstedelijk bouwen is de doorzaak, bewust bouwgrond schaars makenquote:Op zaterdag 6 september 2025 17:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
De echte kostprijs van een woning is helemaal niet zo hoog. En de bedrijven die in Nederland sociale woningbouw neerzetten hoef je echt geen medelijden mee te hebben hoor, die doen niks onder de kostprijs en maken genoeg winst.
Waar het misgaat in Nederland is de belachelijke prijs in de private sector. De vraag is waarom dat zo belachelijk veel hoger is dan de sociale woningbouw.
En toch is Nederland niet kapot.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan zulke kletspraat gaat Nederland kapot
Maar hij zal zeker niet de enige zijn die deze truc uithaalt
nog niet , maar als je grote kinderen > 18 hebt en je bent geen miljonair dan zit je wel te piekerenquote:
Ik heb geen kinderen en ben met de stenen, miljonair. Toch pieker ik me suf.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nog niet , maar als je grote kinderen > 18 hebt en je bent geen miljonair dan zit je wel te piekeren
ik heb wel 3 kinderen en die zijn bijzonder goed onder de pannen ,maar ik heb wel twee vreemde kamer bewoners dus ik maak de ellende wel meequote:Op zaterdag 6 september 2025 20:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen en ben met de stenen, miljonair. Toch pieker ik me suf.
Ja, en wat dan nog?quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
straks is heel nederland grijs en aftands
De Deputy Prime Minister Rayner in het VK, van Labour, heeft wel de deksel op haar neus gekregen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sick dat er politici zijn die dat bedenken en normaal vinden. Daar stemmen mensen hier ook op met GroenLinks etc.
Maar dat staat los van iemand die via een constructie een hypotheek afsluit.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nog niet , maar als je grote kinderen > 18 hebt en je bent geen miljonair dan zit je wel te piekeren
Mogelijk omdat de kostprijs wel hoog is?quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
De echte kostprijs van een woning is helemaal niet zo hoog. En de bedrijven die in Nederland sociale woningbouw neerzetten hoef je echt geen medelijden mee te hebben hoor, die doen niks onder de kostprijs en maken genoeg winst.
Waar het misgaat in Nederland is de belachelijke prijs in de private sector. De vraag is waarom dat zo belachelijk veel hoger is dan de sociale woningbouw.
Waarom zijn in gebieden waar de bakstenen en bouwvakkers net zo duur zijn de woningen veel goedkoper? Een woning an sich kost niet zo veel. Vanaf ¤2000 per vierkante meter heb je een prefab huis. De woningcorporaties schrijven zelf op hun website dat de kosten voor het neerzetten van een woning gemiddeld ¤187.000 zijn.quote:Op zondag 7 september 2025 00:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mogelijk omdat de kostprijs wel hoog is?
dat komt door het gepruts met binnenstedelijk volproppenquote:Op zondag 7 september 2025 10:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom zijn in gebieden waar de bakstenen en bouwvakkers net zo duur zijn de woningen veel goedkoper? Een woning an sich kost niet zo veel. Vanaf ¤2000 per vierkante meter heb je een prefab huis. De woningcorporaties schrijven zelf op hun website dat de kosten voor het neerzetten van een woning gemiddeld ¤187.000 zijn.
Er moet dus een andere reden zijn waarom huizen in Nederland op veel plekken veel en veel duurder zijn dan dit.
En wat zijn die "gebieden"?quote:Op zondag 7 september 2025 10:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom zijn in gebieden waar de bakstenen en bouwvakkers net zo duur zijn de woningen veel goedkoper? Een woning an sich kost niet zo veel. Vanaf ¤2000 per vierkante meter heb je een prefab huis. De woningcorporaties schrijven zelf op hun website dat de kosten voor het neerzetten van een woning gemiddeld ¤187.000 zijn.
Er moet dus een andere reden zijn waarom huizen in Nederland op veel plekken veel en veel duurder zijn dan dit.
Grondprijzen onder andere.quote:Op zondag 7 september 2025 10:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Also het in combinatie zou gaan met buiten de bestaande stad bouwen, dan zou het geen probleem zijn. Sommige mensen hebben en willen geen auto, en wonen graag dicht bij het centrum en centraal station. Niks mis mee.quote:Op zondag 7 september 2025 10:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat komt door het gepruts met binnenstedelijk volproppen
er staan genoeg woningen in het centrum van steden in de randstad, meer dan genoeg huizen met een tuintje komen dan leegquote:Op zondag 7 september 2025 11:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Also het in combinatie zou gaan met buiten de bestaande stad bouwen, dan zou het geen probleem zijn. Sommige mensen hebben en willen geen auto, en wonen graag dicht bij het centrum en centraal station. Niks mis mee.
Maar er moet daarnaast inderdaad ook gebouwd worden voor de mensen die met een tuintje aan de rand van de stad willen wonen.
Zo ongeveer in heel west Europa, buiten de grote steden. De bouwvakkers en de materialen kosten daar ongeveer evenveel als in de Randstad. Het is onzin om te doen alsof de hoge Nederlandse huizenprijzen een vaststaand feit zijn en we daarom de HRA nodig hebben. Een huis zelf, het bouwen en de materialen, kost niet zo veel. Het is het (bewust) geknepen aanbod in bouwgrond die de (belachelijke) grondprijs die huizen duur maakt, geholpen door rare constructies als HRA, jubelton, en aflossingsvrije hypotheken.quote:Op zondag 7 september 2025 11:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En wat zijn die "gebieden"?
Maar marktprijs is dus niet de kostprijs. Woningen zijn dus vooral duur door de grondprijs.quote:Op zondag 7 september 2025 11:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Grondprijzen onder andere.
En 2000 per m2...
Dan komt mijn woning meer op 240.000 .
Terwijl de marktwaarde dik 2 ton hoger is, en de woning is uit 1960.
Er is geen vastgoedbedrijf die nieuwbouwhuizen ver onder de marktprijs gaat verkopen.
Voor een lapje grond ben je hier al meer dan een ton kwijt in deze omgeving.
quote:Op zondag 7 september 2025 11:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zo ongeveer in heel west Europa, buiten de grote steden. De bouwvakkers en de materialen kosten daar ongeveer evenveel als in de Randstad. Het is onzin om te doen alsof de hoge Nederlandse huizenprijzen een vaststaand feit zijn en we daarom de HRA nodig hebben. Een huis zelf, het bouwen en de materialen, kost niet zo veel. Het is het (bewust) geknepen aanbod in bouwgrond die de (belachelijke) grondprijs die huizen duur maakt, geholpen door rare constructies als HRA, jubelton, en aflossingsvrije hypotheken.
Knoopie for President after 29-10 elections!quote:Op zondag 7 september 2025 11:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar marktprijs is dus niet de kostprijs. Woningen zijn dus vooral duur door de grondprijs.
En wie bepaalt de grondprijs en het aanbod van bouwgrond? De gemeente. En in veel gemeentes wordt het verkopen van bouwgrond gebruikt om de begroting rond te krijgen.
Ah de grondprijs! Blij dat je hem zelf inbrengt. Afschaffen van de HRA gaat die grondprijs niet helpen. De (afgeschafte) jubelton gaat dat niet helpen. Aflossingsvrije hypotheken doen daar ook niets aan.quote:Op zondag 7 september 2025 11:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zo ongeveer in heel west Europa, buiten de grote steden. De bouwvakkers en de materialen kosten daar ongeveer evenveel als in de Randstad. Het is onzin om te doen alsof de hoge Nederlandse huizenprijzen een vaststaand feit zijn en we daarom de HRA nodig hebben. Een huis zelf, het bouwen en de materialen, kost niet zo veel. Het is het (bewust) geknepen aanbod in bouwgrond die de (belachelijke) grondprijs die huizen duur maakt, geholpen door rare constructies als HRA, jubelton, en aflossingsvrije hypotheken.
We kunnen ook de gemeentelijke belastingen verhogen. Vind ik ook primaquote:Op zondag 7 september 2025 11:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar marktprijs is dus niet de kostprijs. Woningen zijn dus vooral duur door de grondprijs.
En wie bepaalt de grondprijs en het aanbod van bouwgrond? De gemeente. En in veel gemeentes wordt het verkopen van bouwgrond gebruikt om de begroting rond te krijgen.
Het treurige is dus dat iedereen met twee zoekopdrachten op internet tot dezelfde conclusie zou moeten komen. “Hoeveel kost een prefab-huis” en “wie bepaalt de prijs van bouwgrond”.quote:Op zondag 7 september 2025 11:44 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Knoopie for President after 29-10 elections!
Marktprijs bepaalt voor een deel de kostprijs.quote:Op zondag 7 september 2025 11:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
men moet dan maar grond buiten het dorp kopen en dat duur verkopenquote:Op zondag 7 september 2025 12:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Marktprijs bepaalt voor een deel de kostprijs.
De gemeente is gek als ze de grond goedkoper verkopen.
Want het vastgoedbedrijf gaat heus geen nieuwe woningen verkopen voor een bedrag dat lager is dan de bestaande woningen in de wijk.
Beide zijn dief van hun portemonnee als ze dat doen.
Want de woning is meteen een dikke ton meer waard op het moment dat je de sleutel krijgt.
Het is door meerdere economen onderzocht dat de jubelton en de HRA helemaal niet meer mensen mogelijk maken om een woning te kopen, maar vooral ten goede is gekomen aan de verkopers van woningen. Logisch ook, aangezien het aanbod nog steeds kleiner is dan de vraag.quote:Op zondag 7 september 2025 11:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah de grondprijs! Blij dat je hem zelf inbrengt. Afschaffen van de HRA gaat die grondprijs niet helpen. De (afgeschafte) jubelton gaat dat niet helpen. Aflossingsvrije hypotheken doen daar ook niets aan.
Dat zou het allemaal wel een stuk overzichtelijker maken. Gemeentes hebben steeds meer verantwoordelijkheden en minder budget gekregen. Ze proberen dat op te lossen met dure grond. De woningen worden te duur, dat wordt opgelost met HRA. Dat bevoordeeld bepaalde mensen die investeren in vastgoed, dat wordt tegengewerkt met vermogensbelasting en strengere regels voor de verhuur…quote:We kunnen ook de gemeentelijke belastingen verhogen. Vind ik ook prima
Och, in het dorp waar ik woonde zijn huizen gebouwd did voor 285.000 verkocht zijn.quote:Op zondag 7 september 2025 12:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet dan maar grond buiten het dorp kopen en dat duur verkopen
ontkende ik toch ook niet?quote:Op zondag 7 september 2025 12:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is door meerdere economen onderzocht dat de jubelton en de HRA helemaal niet meer mensen mogelijk maken om een woning te kopen, maar vooral ten goede is gekomen aan de verkopers van woningen. Logisch ook, aangezien het aanbod nog steeds kleiner is dan de vraag.
HRA bestaat al veel langer, dat gebruiken we niet om dit op te lossenquote:[..]
Dat zou het allemaal wel een stuk overzichtelijker maken. Gemeentes hebben steeds meer verantwoordelijkheden en minder budget gekregen. Ze proberen dat op te lossen met dure grond. De woningen worden te duur, dat wordt opgelost met HRA.
heel kleine hoeveelheid fewquote:Dat bevoordeeld bepaalde mensen die investeren in vastgoed, dat wordt tegengewerkt met vermogensbelasting en strengere regels voor de verhuur…
En ondertussen richten de happy few een bv op, die aan hunzelf een hypotheek verstrekt met een belachelijke rente die dankzij de HRA hun inkomstenbelasting enorm drukt.
Zo complex is het niet. Ons stelsel is op dit vlak juist relatief transparant. Probeer eens in the states je aangifte te doen.quote:Het is nu een teringzooi aan ondoorzichtige regels, subsidies en belastingen(-voordelen) geworden. Het is toch eigenlijk te treurig voor woorden dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld is geworden dat er duizenden mensen hun geld kunnen verdienen als belastingadviseur?
ja ok en dan ?quote:Op zondag 7 september 2025 12:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Och, in het dorp waar ik woonde zijn huizen gebouwd did voor 285.000 verkocht zijn.
Zogenaamde instapklare woningen. Je hoeft alleen je eigen meubels mee te nemen.
(Heel) Schuin tegenover waar ik nu woon in de stad wordt een appartementencomplex gebouwd, en daar beginnen de appartementen bij 450.000.
Voor een appartement met hetzelfde woonoppervlakte als de woning in het dorp betaal je 750.000 euro.
En dan heb je geen tuin, maar een balkon erbij.
Het punt is er uiteindelijk iemand met de winst er vandoor gaat.quote:Op zondag 7 september 2025 12:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ok en dan ?
als de gemeente veel geld wil grijpen aan de bouwgrond ,dan kan dat ook aan grond die ze buiten het dorp hebben aangekocht
middels een realisatieheffing
doet er niet toe ,quote:Op zondag 7 september 2025 12:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het punt is er uiteindelijk iemand met de winst er vandoor gaat.
Is het niet de gemeente, dan is het wel het vastgoedbedrijf.
Pakt die de winst op goedkope bouwgrond niet, dan pakt de woningeigenaar die in de vorm overwaarde.
Gemeenten zijn gek als ze de grond onder de marktprijs verkopen en de winst op de bouwgrond bij iemand anders laten liggen.
Daar is de Provincie (althans de PS in Noord-Holland) faliekant op tegen. Daar heeft GL en PvdA/D'66 de meerderheid Die staan hoegenaamd geen nieuwbouw op gebieden buiten de BB toe.quote:Op zondag 7 september 2025 12:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet dan maar grond buiten het dorp kopen en dat duur verkopen
Ben je niet erg lekker of zo?quote:Op zondag 7 september 2025 12:30 schreef michaelmoore het volgende:
de toekomst is niet huizen met een tuintje die zijn er meer dan genoeg , de toekomst is aan voordeuren bij voorkeur in een ouderen doelgroep als thuisplusflats van 30 m2
Minister Luns in de jaren '60 en '70.quote:Op zondag 7 september 2025 12:34 schreef Wantie het volgende:
Zo stom is minister Zalm wel geweest in de jaren negentig, maar dat terzijde.
Dat maakt het probleem ook nog ingewikkelder inderdaad. De provincie en gemeentes hebben andere belangen bij de indeling van het landschap.quote:Op zondag 7 september 2025 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar is de Provincie (althans de PS in Noord-Holland) faliekant op tegen. Daar heeft GL en PvdA/D'66 de meerderheid Die staan hoegenaamd geen nieuwbouw op gebieden buiten de BB toe.
Je doet de hele tijd alsof „de marktprijs“ een vaststaand feit is, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Als de landelijke overheid morgen zou besluiten dat elke gemeente een bepaald aantal kavels moet aanbieden tegen een bepaalde redelijke prijs, dan wil niemand meer zes ton voor een jaren dertig rijtjeshuis betalen.quote:Op zondag 7 september 2025 12:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het punt is er uiteindelijk iemand met de winst er vandoor gaat.
Is het niet de gemeente, dan is het wel het vastgoedbedrijf. Pakt die de winst op goedkope bouwgrond niet, dan pakt de woningeigenaar die in de vorm overwaarde.
Gemeenten zijn gek als ze de grond onder de marktprijs verkopen en de winst op de bouwgrond bij iemand anders laten liggen.
Zo stom is minister Zalm wel geweest in de jaren negentig, maar dat terzijde.
quote:Op zondag 7 september 2025 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar is de Provincie (althans de PS in Noord-Holland) faliekant op tegen. Daar heeft GL en PvdA/D'66 de meerderheid Die staan hoegenaamd geen nieuwbouw op gebieden buiten de BB toe.
ook dat kan over anderhalf jaar anders zijnquote:Provinciale Staten
Verkiezingen voor de Provinciale Staten vinden eens in de vier jaar plaats.
De volgende verkiezingen voor de Provinciale Staten staan gepland voor maart 2027. De laatste verkiezingen voor de Provinciale Staten vonden plaats op 15 maart 2023
quote:Provincie maakt meer ruimte voor woningbouw in buitengebied
Gepubliceerd: 10 mei 2024
In Noord-Holland zijn tot en met 2030 zo'n 191.000 nieuwe woningen nodig.
Een groot deel daarvan kan binnen bestaand stedelijk gebied gebouwd worden, vindt de Provincie.
Daarnaast wil de Provincie gemeenten, dus in buitengebied, meer mogelijkheden geven om woningen te bouwen aan de randen van bestaande bebouwing.
Dit heeft een positief effect op de leefbaarheid in een gemeente en daarom past de Provincie een aantal regels aan die nu gelden voor bouwen in landelijk gebied.
Esther Rommel, gedeputeerde Ruimtelijke Ontwikkeling: '
Het toevoegen van een aantal woningen is positief voor de leefbaarheid, vitaliteit en het voorzieningenniveau in een gemeente, en biedt meer mogelijkheden om in het eigen dorp een woning te vinden.
De Provincie Noord-Holland komt met het verruimen van de regels tegemoet aan de wens van veel gemeenten die kleine (her)ontwikkeling mogelijk willen maken.
Dus ja, er wordt meer mogelijk, maar het uitgangspunt blijft: eerst binnenstedelijk bouwen en dan pas de mogelijkheden in landelijk gebied verkennen.'
Belangrijkste veranderingen:
Het wordt in het Noord-Hollandse deel van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) weer mogelijk om kleinschalige woningbouw te realiseren.
Daarmee vervalt een verbod dat jarenlang van kracht was.
Wellicht nog een toevoeging: de Provincie NH geeft geen milieuvergunning meer af indien het om NOX/NH3 depositie in Natura-2000 gebieden gaat en de interne saldering wordt toegepast.quote:Op zondag 7 september 2025 17:18 schreef michaelmoore het volgende:
ook dat kan over anderhalf jaar anders zijn
de Groen Links is geen dictator van de provincies Noord Holland of Utrecht , (nog niet dat is )
andere provincies gaan hier heel anders mee om , vooral gelderland
https://www.wonen360.nl/a(...)n-en-buitengebieden/
Ja dat kanquote:Op zondag 7 september 2025 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Wellicht nog een toevoeging: de Provincie NH geeft geen milieuvergunning meer af indien het om NOX/NH3 depositie in Natura-2000 gebieden gaat en de interne saldering wordt toegepast.
Zegt niet veel, maar de bouw ligt wel stil.quote:
geen enkele provincie gaat in natura 2000 gebieden woningen bouwen, dat lijkt me niet vreemdquote:Op zondag 7 september 2025 17:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Zegt niet veel, maar de bouw ligt wel stil.
Ik heb het niet over bouwen in ... maar over de NOx/NH3-depositie in ...quote:Op zondag 7 september 2025 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
geen enkele provincie gaat in natura 2000 gebieden woningen bouwen, dat lijkt me niet vreemd
over koeien bedoel jequote:Op zondag 7 september 2025 17:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb het niet over bouwen in ... maar over de NOx/NH3-depositie in ...
quote:Op zondag 7 september 2025 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
over koeien bedoel je
zo veel koeien lopen er niet in noord Holland, das meer bloembollen en kool
Noord Holland gaat wel de meeste woningen bouwenquote:
quote:AI-overzicht +2
De totale woningbouwopgave in Nederland is circa één miljoen woningen voor de periode 2024-2033, met een focus op betaalbare woningen.
Provincies hebben regionale woningbouwafspraken gemaakt met de centrale overheid, die in regionale woondeals zijn uitgewerkt.
De precieze aantallen per provincie zijn te vinden in de publicaties van het Interprovinciaal Overleg (IPO) en Volkshuisvesting Nederland.
Woningbouwopgave per provincie
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) publiceerde in oktober 2022 de provinciale woningbouwafspraken, gericht op 900.000 nieuwe woningen tot 2030. Deze aantallen zijn:
Drenthe: 13.631 woningen
Flevoland: 39.193 woningen
Friesland: 17.500 woningen
Gelderland: 100.000 woningen
Groningen: 28.359 woningen
Limburg: 26.550 woningen
Noord-Brabant: 130.600 woningen
Noord-Holland: 183.600 woningen
Overijssel: 42.300 woningen
Utrecht: 83.500 woningen
Zeeland: 16.500 woningen
De context van de woningbouwopgave
Aantal woningen:
Nederland staat voor de bouw van ongeveer één miljoen woningen tussen 2024 en 2033.
Drenthe was vroeger het Siberië van Nederland.quote:Op zondag 7 september 2025 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Noord Holland gaat wel de meeste woningen bouwen
Ik zou er maar wat meer in Drenthe bouwen , daar kun je ook landelijk bouwen
https://www.ipo.nl/nieuws(...)000-nieuwe-woningen/
https://www.brabant.nl/on(...)aken-rijk-provincie/
[..]
Maar we zitten natuurlijk gewoon in de huidige situatie.quote:Op zondag 7 september 2025 15:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je doet de hele tijd alsof „de marktprijs“ een vaststaand feit is, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Als de landelijke overheid morgen zou besluiten dat elke gemeente een bepaald aantal kavels moet aanbieden tegen een bepaalde redelijke prijs, dan wil niemand meer zes ton voor een jaren dertig rijtjeshuis betalen.
De “marktprijs” is geen vast gegeven waar we mee moeten leven. Het is mede het resultaat van het (wan)beleid van de afgelopen decennia, en kan dus net zo goed ook in de andere richting beïnvloed worden door het beleid.
Drenthe is erg mooi en droge voetenquote:Op zondag 7 september 2025 18:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Drenthe was vroeger het Siberië van Nederland.
De huizenmarkt is ook geen markt in de zin van een vrije aanbod/vraagzijde.quote:Op zondag 7 september 2025 15:58 schreef knoopie het volgende:
De “marktprijs” is geen vast gegeven waar we mee moeten leven. Het is mede het resultaat van het (wan)beleid van de afgelopen decennia, en kan dus net zo goed ook in de andere richting beïnvloed worden door het beleid.
En met die instelling blijft Nederland ook altijd in die situatie en blijven we aanmodderen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar we zitten natuurlijk gewoon in de huidige situatie.
En er is geen partij die bijvoorbeeld een ton minder gaat vragen, omdat dan de winst naar de volgende partij gaat.
Nederland moet huisvesting gaan verzorgen voor de snelst groeiende groep bewoners dan komt er doorstroming op gangquote:Op zondag 7 september 2025 19:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
En met die instelling blijft Nederland ook altijd in die situatie en blijven we aanmodderen.
quote:voor iedere 100 65-80 jarigen in 2004 zijn er 164,5 in 2024
De groep 90-plussers groeit zelfs nog sneller, voor iedere 100 negentig-plussers in 2004 waren er 179,5 in 2024.
De snelst groeiende leeftijdsgroep in Nederland is die van de ouder wordende bevolking, met een zeer sterke toename bij 65-plussers en 90-plussers.
Sinds 2004 is het aantal 65-80 jarigen met 64,5% toegenomen, terwijl het aantal 90-plussers met 79,5% is gestegen, wat duidt op een significante toename in de oudste leeftijdsgroepen door een hogere levensverwachting.
Factoren die bijdragen aan de groei van ouderen
Hogere levensverwachting:
Een verbeterde gezondheidszorg en levensstandaard leiden ertoe dat mensen langer leven, wat de oudste leeftijdsgroepen laat groeien.
Vergrijzing:
De vergrijzing van de bevolking, wat betekent dat er relatief veel ouderen zijn in vergelijking met jongeren, is een belangrijke oorzaak van deze groei.
Andere snelgroeiende groepen
Migranten:
Migratie, met name de toestroom van migranten, is een belangrijke oorzaak van de totale bevolkingsgroei in Nederland, aangezien het een groot deel van de nieuwkomers uitmaakt.
Aantal huishoudens:
Het aantal huishoudens groeit ook relatief snel, met een sterke toename van het aantal eenpersoonshuishoudens.
Bevolkingsgroei in steden:
De bevolking groeit ook relatief het hardst in en rond de grote steden en in bepaalde provincies zoals Flevoland.
als we nu doorgaan met grote gezinshuizen bouwen dan kan je ze over 20 jaar gaan splitsen met drie voordeurenquote:Op zondag 7 september 2025 19:24 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ben zo moe van die achterlijke ai posts de hele tijd. Iemand heeft een nieuw trucje mogen leren.
Scheelt, die dingen zijn beter te lezen dan de reguliere teksten.
Voordeur is snel geplaatst. Denk dat een woning splitsen, minder werk is dan twee kleine woningen ontwerpen en bouwen.quote:Op zondag 7 september 2025 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
als we nu doorgaan met grote gezinshuizen bouwen dan kan je ze over 20 jaar gaan splitsen met drie voordeuren
zo hou je wel werk dat wel
o ja , dan weet jij er weinig vanquote:Op zondag 7 september 2025 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Voordeur is snel geplaatst. Denk dat een woning splitsen, minder werk is dan twee kleine woningen ontwerpen en bouwen.
quote:Op zondag 7 september 2025 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
natte groepen , slopen en opnieuw
Hebben onze buren ook gedaan!quote:Op zondag 7 september 2025 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als we nu doorgaan met grote gezinshuizen bouwen dan kan je ze over 20 jaar gaan splitsen met drie voordeuren
https://www.ewmagazine.nl(...)erverdeling-1498133/quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik heb Bas Jacobs hoog staan en ik kan nergens vinden dat hij dit zou beweren, ik ben het wel met hem eens dat we de belasting dienst moeten ontlasten met al die bijtellingen en aftrekken en afbouw en toeslagen
De focus moet veel minder belasting van inkomen door arbeid en meer op gratis kapitaal inkomen
https://www.eur.nl/nieuws(...)et-steun-uit-brussel
https://www.bnnvara.nl/jo(...)cht-voor-de-economie
[..]
https://x.com/elzinga14/status/1956158758805025113
[..]
[..]
Manmanman.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
O jaquote:Op zondag 7 september 2025 21:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)erverdeling-1498133/
Alstu.
quote:Linkse partijen zouden moeten bepleiten om het eigen huis net zo te belasten als ander vermogen.
Dat betekent dat het tarief van de hypotheekrenteaftrek hetzelfde blijft, want dat is vrijwel gelijk aan dat van box 3.
Het eigenwoningforfait moet geleidelijk en fors worden verhoogd, naar 2,5 procent, zodat het inkomen (in natura) uit het eigen huis correct wordt belast.
Ja leuk, allemaal villa tax.quote:Op zondag 7 september 2025 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O ja
Maar dat is hetzelfde als afschaffen
Dan heeft iedereen de VILlA tax en met het verdwijnen van de wet hillen gaat je dan EWF bijttellen
[..]
Ja dan heeft er niemand meer hypotheektoeslag behalve de starters een beetjequote:
Stel je hebt een woning a 1 mio.quote:Op zondag 7 september 2025 21:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dan heeft er niemand meer hypotheektoeslag behalve de starters een beetje
wel slim gedacht
mensen met overwaarde hebben dan geen stuiver HRA meer
Hypotheektoeslag?quote:Op zondag 7 september 2025 21:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Aangezien de HRA alleen geldt voor hypotheken die worden afgelost, heeft vrijwel iedereen na veel eerste aflossing overwaarde....quote:Op zondag 7 september 2025 21:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel slim gedacht
mensen met overwaarde hebben dan geen stuiver HRA teruggaaf meer
het is wel een manier om de HRA af te bouwen , EWF bijtelling ieder jaar verhogen met een half procentquote:Op zondag 7 september 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Aangezien de HRA alleen geldt voor hypotheken die worden afgelost, heeft vrijwel iedereen na veel eerste aflossing overwaarde....
Nee hoor.quote:Op zondag 7 september 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Aangezien de HRA alleen geldt voor hypotheken die worden afgelost, heeft vrijwel iedereen na veel eerste aflossing overwaarde....
https://www.belastingdien(...)ie%20er%20al%20waren.quote:Op zondag 7 september 2025 21:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik heb gewoon een aflossingsvrije hypotheek met HRA. En die loopt nog 18 jaar. Dus nog 18 jaar de volledige HRA. Of zolang ik wil.
Voor nieuwe hypotheken afgesloten na 2013 geldt een aflossingseis van 30 jaar om recht te hebben op hypotheekrenteaftrek, en deze aflossingsvrije hypotheken worden niet afgelost, maar moeten aan het einde van de looptijd in één keer worden afgelost.
Voor hypotheken die zijn afgesloten vóór 2013, geldt een maximale termijn van 30 jaar voor de hypotheekrenteaftrek, ongeacht of deze aflossingsvrij of annuïtair is.
Voor hypotheken afgesloten vanaf 1 januari 2013:
Aflossingseis is verplicht: voor hypotheekrenteaftrek.
Je moet kiezen voor een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek, waarbij je binnen 30 jaar volledig aflost.
Een aflossingsvrije hypotheek kan geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen.
Voor hypotheken afgesloten vóór 1 januari 2013:
De hypotheekrente is maximaal 30 jaar aftrekbaar.
Als je al een hypotheek had voor 1 januari 2001, begon de 30-jaarstermijn op 1 januari 2001.
De 30-jaarstermijn geldt ook als je een bestaande aflossingsvrije hypotheek hebt; de rente wordt dan na 30 jaar niet meer afgetrokken.
Ja. Gewoon 30 jaar aflossingsvrij met volledige HRA. Ala je hem zoals ik voor 2013 afgesloten hebt.quote:Op zondag 7 september 2025 22:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)ie%20er%20al%20waren.
[..]
Die klopt dus niet.quote:Op zondag 7 september 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan heb je nog een oude hypotheek.quote:Op zondag 7 september 2025 21:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik heb gewoon een aflossingsvrije hypotheek met HRA. En die loopt nog 18 jaar. Dus nog 18 jaar de volledige HRA. Of zolang ik wil.
En er zijn heul veel mensen met een hypotheek die 12 jaar of ouder is.quote:Op zondag 7 september 2025 22:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan heb je nog een oude hypotheek.
De nieuwe generatie hypotheken hebben geen HRA bij een aflossingsvrije hypotheek
Yup, maar die verdwijnen vanzelf.quote:Op zondag 7 september 2025 22:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En we zijn heul veel mensen met een hypotheek die 12 jaar of ouder is.
Over 18 jaar ja.quote:Op zondag 7 september 2025 22:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, maar die verdwijnen vanzelf.
Anyway, het punt is dat bij de nieuwe situatie, iedereen overwaarde heeft omdat de hypotheek wordt afgelost.
En daarvoor wordt je dan gestraft als het recht op HRA (deels) vervalt door overwaarde op je huis
als dat plannetje van Bas Jacobs uitgevoerd zou worden niet lang meer , dan ga je bijtellenquote:Op zondag 7 september 2025 22:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. Gewoon 30 jaar aflossingsvrij met volledige HRA. Ala je hem zoals ik voor 2013 afgesloten hebt.
Nog 18 jaar dus.
[..]
nee, dat hoeft nu ook al niet , alleen heb je dan geen aftrek ,quote:Op zondag 7 september 2025 22:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Over 18 jaar ja.
Maar als er geen HRA meer is, waarom zou iedereen dan opeens perse gaan aflossen op zijn nieuwe hypotheek?
Dat ook nog eens een keer.quote:Op zondag 7 september 2025 22:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Over 18 jaar ja.
Maar als er geen HRA meer is, waarom zou iedereen dan opeens perse gaan aflossen op zijn nieuwe hypotheek?
er zijn er zat die het geen zak uitmaakt , behalve startersquote:Op zondag 7 september 2025 22:21 schreef HSG het volgende:
Van mij mogen ze HRA per direct afschaffen zolang ik er geen last van heb.
ik ben geen starter dus boeiend.quote:Op zondag 7 september 2025 22:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn er zat die het geen zak uitmaakt , behalve starters
daarom is dat idee van Bas Jacobs wel goed doordacht
Hoe krijg je het voor elkaar om zo een reactie te typenquote:Op zondag 7 september 2025 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wel even lezen waarop ik reageer he. Het punt is dat de marktprijs voor een heel groot deel bepaald wordt door de grondprijs en de schaarste van nieuwbouwkavels. Want de bouwvakkers en het materiaal zijn meestal nog niet de helft. En de overheid heeft een quasi-monopoliepositie als het gaat om het verkopen van nieuwbouwgrond. Dus de marktprijs is niet een vaststaand feit, maar ontstaan door het huidige (wan)beleid.quote:Op zondag 7 september 2025 21:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Manmanman.
Vraag en aanbod.
De marktprijs is de werkelijke prijs.
Hij schrijft het een beetje kort door de bocht, maar het is een vaststaand feit dat het aantal eenpersoonshuishoudens al jaren aan het stijgen is. Veel ouderen die alleen overblijven nadat de partner gestorven is, en veel jongeren die langer dan vroeger alleen blijven wonen. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.quote:Op zondag 7 september 2025 22:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe krijg je het voor elkaar om zo een reactie te typen
Maar zodra gemeenten hun grondprijzen laten dalen gaat de winst naar de tussenliggende partijen of de koper, ipv de overheid.quote:Op maandag 8 september 2025 08:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wel even lezen waarop ik reageer he. Het punt is dat de marktprijs voor een heel groot deel bepaald wordt door de grondprijs en de schaarste van nieuwbouwkavels. Want de bouwvakkers en het materiaal zijn meestal nog niet de helft. En de overheid heeft een quasi-monopoliepositie als het gaat om het verkopen van nieuwbouwgrond. Dus de marktprijs is niet een vaststaand feit, maar ontstaan door het huidige (wan)beleid.
De overheid kan woningen relatief simpel veel goedkoper maken, door veel meer bouwkavels voor een redelijke prijs aan te bieden. Maar dan doen ze niet, omdat in de huidige constructie veel gemeentes dan de begroting niet meer rond krijgen. Of omdat de provincie andere belangen heeft dan de gemeente, en het daardoor jaren duurt voordat ze beslissen welk stukje landbouwgrond bouwgrond mag worden.
Normaal ben ik tegen extra regulering, maar volgens mij zou de enige snelle oplossing hier zijn als de landelijke overheid provincies en gemeentes dwingt om voldoende bouwkavels tegen een redelijke prijs bereid te stellen.
Dat is ook vervelend.quote:Op maandag 8 september 2025 08:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hij schrijft het een beetje kort door de bocht, maar het is een vaststaand feit dat het aantal eenpersoonshuishoudens al jaren aan het stijgen is. Veel ouderen die alleen overblijven nadat de partner gestorven is, en veel jongeren die langer dan vroeger alleen blijven wonen. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.
[ afbeelding ]
Concreet voorbeeld: mijn ouders hebben al 15 jaar geen kinderen meer thuis en hebben al die ruimte niet meer nodig. Ze zouden graag vanwege gezondheidsproblemen naar een kleinere gelijkvloerse woning willen verhuizen en dan zou er een ruime eengezinswoning midden in het land vrij komen. Maar er is simpelweg geen aanbod aan kleine woningen in de buurt, dus blijven ze maar met zijn tweeën een veel te grote woning bezet houden.
De gemeente kan per definitie geen bouwkavels onder de marktprijs verkopen, want zij hebben een monopolie-positie. Als zij de kavels goedkoper aanbieden, dan is dat de nieuwe marktprijs voor een bouwkavel.quote:Op maandag 8 september 2025 08:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar zodra gemeenten hun grondprijzen laten dalen gaat de winst naar de tussenliggende partijen of de koper, ipv de overheid.
Wat is dan wanbeleid: marktconform handelen als gemeente en zo inkomsten binnen halen of grond onder de marktprijs verkopen en minder inkomsten hebben, wat de belastingen zal opdrijven.
Dat klopt natuurlijk, zeker in kleinere dorpen. Maar feit blijft dat de verhouding nog steeds aan het verschuiven zijn naar meer eenpersoonshuishoudens. Dat compleet negeren gaat ons ook niet verder helpen.quote:Op maandag 8 september 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook vervelend.
Tegelijkertijd woonden in het laatste dorp waar ik gewoond heb jonge gezinnen in senioren woningen, omdat ze geen 55+ konden vinden om de huizen te betrekken...
Ik denk ook dat het lastig is om daarin de juiste mix te vinden.
Mijn ouders willen ook niet per sé verhuizen als ze nog gezond waren geweest, maar soms gebeuren er dingen waar je geen invloed op hebt. Helemaal als je al 80+ bent.quote:En niet elke ouder wil verhuizen.
Mijn vader woont in zijn uppie in een vrijstaande woning met 9 are grond er omheen.
Maar die gaat echt niet kleiner wonen.
En terecht: hij heeft zijn hele leven er hard voor gewerkt.
Er moeten meer partijen komen die grond uitgeven zodat er concurrentie en overvloed komt. Maar ja regels en gevestigde belangen zijn belangrijker dan de vrije markt, laat staan de kopers/bewoners.quote:Op maandag 8 september 2025 08:33 schreef knoopie het volgende:
Zodra je een ton voor een kavel gaat betalen, gaat niemand meer zes ton voor een jaren dertig rijtjeshuis betalen. Dan laat je liever een nieuwbouwhuis bouwen.
De marktprijs is geen vaststaand feit. Die is vooral zo hoog door een gebrek aan kavels. Zodra er meer kavels zijn en die goedkoper zijn, zullen de huizenprijzen uiteindelijk ook dalen.
Er is grond zat voor woningbouw , half Nederland is beschikbaar , Groen Links wil niet in weilanden woningen bouwen , want gras is groenquote:Op maandag 8 september 2025 09:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Er moeten meer partijen komen die grond uitgeven zodat er concurrentie en overvloed komt. Maar ja regels en gevestigde belangen zijn belangrijker dan de vrije markt, laat staan de kopers/bewoners.
quote:Reacties op de stelling: 'Er moeten meer woningen worden gebouwd, ook al verdwijnt er dan groen buitengebied'. Uitgebreide reacties vind je na het invullen van het Kieskpompas of de partijprogramma's.
50PLUS - Mee eens
AWP - Helemaal mee eens
BBB - Neutraal
BVNL - Helemaal mee eens
CDA - Helemaal mee eens
Code Oranje - Niet mee eens
ChristenUnie - Niet mee eens
D66 - Niet mee eens
DENK - Mee eens
Forum voor Democratie - Niet mee eens
GroenLinks - Niet mee eens
JA21- Helemaal mee eens
Jezus Leeft - Onbekend
Nederland met een Plan - Neutraal
Namens Noord-Hollanders - Helemaal mee eens
Onafhankelijke Politiek Noord-Holland - Mee eens
Piratenpartij - Mee eens
PvdA - Mee eens
Partij voor de Dieren - Niet mee eens
PVV - Mee eens
SP - Niet mee eens
Volt - Mee eens
VVD - Mee eens
3 kleine partijtjes.quote:Op maandag 8 september 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er is grond zat voor woningbouw , half Nederland is beschikbaar , Groen Links wil niet in weilanden woningen bouwen , want gras is groen
Wat dat betreft is FVD en GL dezelfde partij en ook de Partij voor de dieren ziet liever meer konijnen
[..]
Hij vatte de AI post over de ouder wordende samenleving samen waar jij jouw berichtje onder plaatste. Dus in zekere zin reageerde hij juist heel erg inhoudelijk op jouw opmerking, omdat jij geen AI posts meer wilde lezen?quote:Op maandag 8 september 2025 13:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Even de rest weggehaald. Je ziet toch dat hij in niets reageerde op wat ik zei?
er is behoeft aan voordeurenquote:Op maandag 8 september 2025 08:22 schreef knoopie het volgende:
. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.
[ afbeelding ]
Concreet voorbeeld: mijn ouders hebben al 15 jaar geen kinderen meer thuis en hebben al die ruimte niet meer nodig. Ze zouden graag vanwege gezondheidsproblemen naar een kleinere gelijkvloerse woning willen verhuizen en dan zou er een ruime eengezinswoning midden in het land vrij komen. Maar er is simpelweg geen aanbod aan kleine woningen in de buurt, dus blijven ze maar met zijn tweeën een veel te grote woning bezet houden.
Laat maar gaanquote:Op maandag 8 september 2025 13:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hij vatte de AI post over de ouder wordende samenleving samen waar jij jouw berichtje onder plaatste. Dus in zekere zin reageerde hij juist heel erg inhoudelijk op jouw opmerking, omdat jij geen AI posts meer wilde lezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |