Ik weet t niet…. Dat zou best kunnen als de HRA afgeschaft wordt en de hypotheekrente stijgt?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is logisch, aangezien je in het begin vooral rente betaalt.
Maar verwacht je dat je woning meer dan een kwart gaat dalen?
Dat is best pessimistisch.
Ik heb vorig jaar een woning gekocht, en die is volgens Funda in 1,5 jaar met bijna 2 ton gestegen in waarde.
Dat gaat geleidelijk. Reken op 30 jaar; dat heb je nu ook al.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:26 schreef _Lily_ het volgende:
\Dat zou best kunnen als de HRA afgeschaft wordt
Alle seinen staan op groen voor rentedaling.quote:
Nope.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:25 schreef blomke het volgende:
[..]
De belastingdienst hanteert een andere logica: toen ik iets verkeerd invulde op de belastingaangifte 2024, werd ie in box 3 geplempt
[..]
Een hypotheek is iets anders dan een woning.
Als je nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit op de woning waarin je nu woont, komt ie als schuld in box 3quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:36 schreef Wantie het volgende:
Als je hypotheek op die woning 2 ton is, dan daalt je vermogen in box 3 met 2 ton.
Tja, niet volgens mijn informatie:quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je nu een aflossingsvrije hypotheek afsluit op de woning waarin je nu woont, komt ie als schuld in box 3
https://www.hypotheekshop.nl/faqs/algemeen/box-3-hypotheek/quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, niet volgens mijn informatie:
Of een aflossingsvrije hypotheek onder box 3 valt, hangt af van het doel van de lening.
Hypotheek op de eigen woning
Een aflossingsvrije hypotheek op je eigen woning (je hoofdverblijf) valt nooit onder box 3. De woning zelf, inclusief de bijbehorende lening, valt in box 1. Dit geldt ongeacht de datum waarop de hypotheek is afgesloten. De aflossingsvrije lening hoef je dus niet op te geven in de box 3-aangifte.
Waar haal jij je info vandaan?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, niet volgens mijn informatie:
Of een aflossingsvrije hypotheek onder box 3 valt, hangt af van het doel van de lening.
Hypotheek op de eigen woning
Een aflossingsvrije hypotheek op je eigen woning (je hoofdverblijf) valt nooit onder box 3. De woning zelf, inclusief de bijbehorende lening, valt in box 1. Dit geldt ongeacht de datum waarop de hypotheek is afgesloten. De aflossingsvrije lening hoef je dus niet op te geven in de box 3-aangifte.
zonder het oogmerk om winst te maken en deze uit te keren aan de oprichters of bestuurdersquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:19 schreef Wantie het volgende:
zonder het oogmerk om winst te maken en deze uit te keren aan de oprichters of bestuurders
de eerste schijf is niet zoveel , als ik werk zit ik onmiddellijk in de volgende schijf en die is 37%quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Arbeidskorting is wat anders dan belastingtarief. Ik vroeg me af wat een AOW-er die 17,9% procent IB betaalt nou veel opschiet met een verhoogde arbeidskorting. Plus de vraag of - indien ie gaat werken - een hoger (dan die 17,9%) gaat betalen.
Werk je dan?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:59 schreef michaelmoore het volgende:
de eerste schijf is niet zoveel , als ik werk zit ik onmiddellijk in de volgende schijf en die is 37%
momenteel nietquote:
Daarnaast als men de loonbelasting niet significant verlaagd betekent dat ook dat men minder kan lenen en dus een rood sein voor de stijging van de huizenprijzen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:26 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik weet t niet…. Dat zou best kunnen als de HRA afgeschaft wordt en de hypotheekrente stijgt?
Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
momenteel niet
ik heb drie maand gewerkt dit jaar , drie dagen per week
een 8000 euro salaris dit jaar aan belastnbaar loon
ik krijg wel ieder jaar een voorlopige aanslag ookquote:
ofwel de arbeidskorting op 25.000 euro zetquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:01 schreef Infinti het volgende:
[..]
Daarnaast als men de loonbelasting niet significant verlaagd betekent dat ook dat men minder kan lenen en dus een rood sein voor de stijging van de huizenprijzen.
Ander scenario: indien de HRA vervalt, is er geen enkele incentive meer om af te (gaan) lossen en wordt de aflossingsvrije hypotheek prominent. Die heeft veel lagere kosten en dus kan je veel meer lenen en dat geeft enorme prijsopdrijving.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:01 schreef Infinti het volgende:
[..]
Daarnaast als men de loonbelasting niet significant verlaagd betekent dat ook dat men minder kan lenen en dus een rood sein voor de stijging van de huizenprijzen.
Whut.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:07 schreef ludovico het volgende:
Box 3 krijgt straks een vermogensbelasting van 2.5%..
Absurd.
7.77% verondersteld rendement op beleggingen x 36% belasting.quote:
Ja die 5 jaar maakt niet uit de regels in NL zijn erg streng je kunt bijna onmogelijk teveel lenen. Maar mijn huis zal na afschaffen HRA instant onderwater komen te staan waardoor ik mijn hypotheek niet kan aflossen na verkoop.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ofwel de arbeidskorting op 25.000 euro zet
de HRA afschaffen dat al minimaal in 5 jaar gaan , dus no sweat he
ik denk het ook , geen recht vanwege te laat reclameren h a ha ha haquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:10 schreef ludovico het volgende:
https://www.accountancyva(...)w-over-box-3-buigen/
Oude jaren niet kunnen laten corrigeren? We zullen het nog even gaan zien.
ja dat kan ,quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Ander scenario: indien de HRA vervalt, is er geen enkele incentive meer om af te (gaan) lossen en wordt de aflossingsvrije hypotheek prominent. Die heeft veel lagere kosten en dus kan je veel meer lenen en dat geeft enorme prijsopdrijving.
Ik zie de cowboytaferelen van 1990 - 2010 weer herleven in zo'n scenario: ongebreideld lenen, niks aflossen en "apres moi la deluge".
Dank voor het delen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:10 schreef ludovico het volgende:
https://www.accountancyva(...)w-over-box-3-buigen/
Oude jaren niet kunnen laten corrigeren? We zullen het nog even gaan zien.
Eens.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Ander scenario: indien de HRA vervalt, is er geen enkele incentive meer om af te (gaan) lossen en wordt de aflossingsvrije hypotheek prominent. Die heeft veel lagere kosten en dus kan je veel meer lenen en dat geeft enorme prijsopdrijving.
Ik zie de cowboytaferelen van 1990 - 2010 weer herleven in zo'n scenario: ongebreideld lenen, niks aflossen en "apres moi la deluge".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |