Volgens mij is die route al dicht gezet, Max 50% van getaxeerde waarde kan aflossingsvrij worden gefinancierd.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat kan ,
maar dan kan het zijn dat men de aflossingsvrije hypotheek gewoon gaat verbieden
Dankjewel.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:51 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.hypotheekshop.nl/faqs/algemeen/box-3-hypotheek/
Kan je eindelijk eens toelichten wat dat op 25000 euro zetten betekend en hoe je dit gaat bekostigen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ofwel de arbeidskorting op 25.000 euro zet
de HRA afschaffen dat al minimaal in 5 jaar gaan , dus no sweat he
aftrek HRA is minus bijtelling EWF is 10 miljard voordeelquote:Op zondag 31 augustus 2025 01:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kan je eindelijk eens toelichten wat dat op 25000 euro zetten betekend en hoe je dit gaat bekostigen?
Nog meer tweedeling: zij diegenen aflossingshypotheek hebben en houden en diegenen daarna, niet meer. Ik zie de rechters het weer druk krijgen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
maar dan kan het zijn dat men de aflossingsvrije hypotheek gewoon gaat verbieden
Geeft niet. Er is ook veel onduidelijk m.b.t. de huidige aflossingsvrije hypotheken in box na 30 jaar box 1 verblijf. Zou wat zijn als die naar box 3 gaan!quote:Op zondag 31 augustus 2025 00:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dankjewel.
Ik zie dat mijn bron me heeft voorgelogen![]()
I stand corrected.
De beperking wet hillen zorgt daar niet voor.quote:Op zondag 31 augustus 2025 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aftrek HRA is minus bijtelling EWF is 10 miljard voordeel
In veel gevallen is de EWF villatax nu al veel hoger dan het voordeel van de HRA, wegens beperking van de wet hillen
ieder jaar 3,33% minder wet hillen
afschaffen van de HRA zal deels gecompenseerd worden met een hogere arbeidskorting
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel erg hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tariefquote:Op zondag 31 augustus 2025 09:06 schreef ludovico het volgende:
https://www.taxstudio.nl/villabelasting-wat-is-het-en-mag-het/
Dat percentage is ook wel gelijk erg fors ook boven de 1.3mio.
Hoe beperkt is dat deels compenseren? Hoeveel procent hou je over? Wat kost dat de samenleving?quote:Op zondag 31 augustus 2025 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aftrek HRA is minus bijtelling EWF is 10 miljard voordeel
In veel gevallen is de EWF villatax nu al veel hoger dan het voordeel van de HRA, wegens beperking van de wet hillen
ieder jaar 3,33% minder wet hillen
afschaffen van de HRA zal deels gecompenseerd worden met een hogere arbeidskorting
ja en de afschaffing van Hillen dat merk men dan al snel,quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel er hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tarief
Ik ben niet direct tegen afschaffing HRA maar dan moeten er ook navenante voordelen tegenover staan. Maar zoals ik de overheid ken, als de HRA eraf gaat dan heeft mij geleerd dat er niets voor terugkomt. Daarom ben ik mordicus tegen de afschaffing.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en de afschaffing van Hillen dat merk men dan al snel,
betere opheffen die hele bijtel en aftrek toestand en compenseren voor alle werkenden in de hele samenleving als begin van de afbouw van het toeslagen circus
Misschien dat de politiek eens druk kan zijn met woningen bouwen ipv steeds al die extra regeltjes om de HRA aftrek op te fleuren
momenteel heeft vooral de bovenlaag (de halve tweede kamer) heel veel last van de villatax en ook steeds meer, dus het hele bijtel en aftrek circus gaat besproken worden in het licht van de afbouw van het hele toeslagen stelselquote:Op zondag 31 augustus 2025 10:51 schreef Infinti het volgende:
[..]
Ik ben niet direct tegen afschaffing HRA maar dan moeten er ook navenante voordelen tegenover staan. Maar zoals ik de overheid ken, als de HRA eraf gaat dan heeft mij geleerd dat er niets voor terugkomt. Daarom ben ik mordicus tegen de afschaffing.
Dan kunnen ze beter het rond pompen van belasting geld stopzetten ipv alleen te focussen op stopzetten HRA. Wat weg gaat komt immers nooit weer terug! Daarnaast zal het helpen dat er een bepaalde bijdrage geleverd moet zijn voordat er gebruik gemaakt mag worden van het sociale vangnet.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
momenteel heeft vooral de bovenlaag (de halve tweede kamer) heel veel last van de villatax en ook steeds meer, dus het hele bijtel en aftrek circus gaat besproken worden in het licht van de afbouw van het hele toeslagen stelsel
En bijbehorende administratieve last
Maar werken moet weer gaan lonen , dus daar zal de compensatie gezocht gaan worden
Het voordeel is dat met de hogere arbeidskorting ook de AOW ers weer aan het werk gaan , werken wordt dan sowieso aantrekkelijker
al het rondpompen, bijtellen aftrekken moet stoppen en die ambtenaren moeten echt werk gaan zoekenquote:Op zondag 31 augustus 2025 13:00 schreef Infinti het volgende:
[..]
Dan kunnen ze beter het rond pompen van belasting geld stopzetten ipv alleen te focussen op stopzetten HRA. Wat weg gaat komt immers nooit weer terug! Daarnaast zal het helpen dat er een bepaalde bijdrage geleverd moet zijn voordat er gebruik gemaakt mag worden van het sociale vangnet.
Zegt de bejaarde die al 40 jaar HRA heeft gehad..... en inmiddels al jaren pensioen ontvangt en dus geen premie meer betaalt.quote:Op zondag 31 augustus 2025 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
al het rondpompen, bijtellen aftrekken moet stoppen en die ambtenaren moeten echt werk gaan zoeken
verlaag de pensioenpremie maar van 28% naar 15 % , of vervang het door een vrijwillige spaar premie
Hij gaat het terug stortenquote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zegt de bejaarde die al 40 jaar HRA heeft gehad..... en inmiddels al jaren pensioen ontvangt en dus geen premie meer betaalt.
En mogelijk zelfs nog een eindloonpensioen had.
edit:quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zegt de bejaarde die al 40 jaar HRA heeft gehad..... en inmiddels al jaren pensioen ontvangt en dus geen premie meer betaalt.
Ik heb daar ook geen problem mee, mits we hetzelfde systeem als Dubai invoeren zorg ik zelf voor mijn pensioen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
En binnen een jaar voor het pensioen nog een promotie heeft gemaakt om dat pensioen ook nog eens wat op te krikken.quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Politiek is nu bezig met de voorbereidingen voor de verkiezingen. Tot die tijd hoef je echt geen doorbraak naar ruimere stikstofregels of bouwlocaties te verwachte. De zaak staat gewoon stil en reken maar dat 2026 een heftig formatiejaar gaat worden, lees: ook dan zijn de politici met elkaar bezig en niet met het landsbelang.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:46 schreef michaelmoore het volgende:
Misschien dat de politiek eens druk kan zijn met woningen bouwen ipv steeds al die extra regeltjes om de HRA aftrek op te fleuren
Waarom zouden ze? Veel AOW-ers hebben ook een pensioen, lage woonlasten en kunnen zich dus prima reddenquote:Op zondag 31 augustus 2025 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
Het voordeel is dat met de hogere arbeidskorting ook de AOW ers weer aan het werk gaan , werken wordt dan sowieso aantrekkelijker
Al dat "vrijwillige", leidt tot voortijdige consumptie en te weinig pensioenopbouw. Ik heb jaren (verplicht) bij BeFrank opgebouwd en kon zelf uitmaken waar het in werd (wordt) belegd. Dat werkt prima.quote:Op zondag 31 augustus 2025 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
verlaag de pensioenpremie maar van 28% naar 15 % , of vervang het door een vrijwillige spaar premie
men verveelt zich soms en iets bijverdienen is dan leuk tochquote:Op zondag 31 augustus 2025 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zouden ze? Veel AOW-ers hebben ook een pensioen, lage woonlasten en kunnen zich dus prima redden
ja als je zo zwak in je schoenen staat dan ben je ook snel gokverslaafdquote:Op zondag 31 augustus 2025 20:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Al dat "vrijwillige", leidt tot voortijdige consumptie en te weinig pensioenopbouw. Ik heb jaren (verplicht) bij BeFrank opgebouwd en kon zelf uitmaken waar het in werd (wordt) belegd. Dat werkt prima.
5 jaar ervoor dat kloptquote:Op zondag 31 augustus 2025 19:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En binnen een jaar voor het pensioen nog een promotie heeft gemaakt om dat pensioen ook nog eens wat op te krikken.
Eigen keuze, en inderdaad: dan zal je extra inkomen moeten vergaren. Overigens betekent dat pensioen bij scheiding, dat dat misgelopen geld naar de ander toe gaat, die dus extra inkomen (pensioen) naast AOW en niet hoeft te gaan werken.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
daarnaast zijn veel gepensioneerden gescheiden en de helft van hun pensioen krijt geraakt en gehuwden krijgen toch maar50% van het minimumloon en als je dan een jongere vrouw hebt die geen werk heeft dan ben je de sjaak
Ook weer erg variabel.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
Of men woont in een duur huurhuis andere hebben het huis vrij
als er geen groep is die absoluut niet homogeen is wat dat betreft dat zijn het de AOW ers
quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja als je zo zwak in je schoenen staat dan ben je ook snel gokverslaafd
Als je niet doordacht geld kunt sparen , dan ben je dus geneigd om het snel en ondoordacht uit te geven , gokverslaving, koopverslaving , reis en feestquote:
en wat dan nog , mijn huis heeft in 1980 ook 30% onder de hypotheek gestaan, gewoon blijven ademen, niks aan de hand hoorquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Over 10 jaar heb je een deel van je hypotheek afgelost.
Het moet heel raar lopen als dan je huis zodanig in waarde is gedaald dat die onder water staat.
ik moest huilenquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 23:09 schreef Infinti het volgende:
[..]
Maar mijn huis zal na afschaffen HRA instant onderwater komen te staan waardoor ik mijn hypotheek niet kan aflossen na verkoop.
Ja dat loopt dus leuk gradueel op tot... zegmaar... 10k per jaar netto.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel erg hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tarief
Maar jij en ik zien ons huis als een woning, hij kennelijk als een investering in het volgende huis dat er binnen 5-10 jaar moet komen...quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en wat dan nog , mijn huis heeft in 1980 ook 30% onder de hypotheek gestaan, gewoon blijven ademen, niks aan de hand hoor
een huis is een huis , als ie hard werkt en promotie maakt dan levert dat vast meer op dan zo te jankenquote:Op zondag 31 augustus 2025 20:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar jij en ik zien ons huis als een woning, hij kennelijk als een investering in het volgende huis dat er binnen 5-10 jaar moet komen...
en de EWF 2,35% gaat tegen dik 50 % bijtellen en de HRA tegen 37% aftrekken , en de wet Hillen die geld nog maar voor 66% en over 10 jaar nog maar 30%quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat die Wet Hillen (de afschaffing dan) ook wel erg hard inhakken. Stel je hebt een Villa van 2,3 miljoen en geen hypotheek. Tot voorkort betaalde je geen box 1 belasting over het huis, nu 2,35% * (3,3% *jaren vanaf afschaffing) * IB-tarief
Ook dat gaat te hard in tegen het recht op bezit.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de EWF 2,35% gaat tegen dik 50 % bijtellen en de HRA tegen 37% aftrekken , en de wet Hillen die geld nog maar voor 66% en over 10 jaar nog maar 30%
veel bovenmatig verdienenden die ook een dik huis hebben die gaan betalen ipv HRA ontvangen
dat zijn ook de tweede kamer mensen
Begrjjp Je !!! .
Dus jij krijgt al die tijd HRA toeslag en Hullie moeten dokken
niet betalen,quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook dat gaat te hard in tegen het recht op bezit.
Waarom moet het zo zijn dat je dik belasting gaat betalen op je - ok, tamelijk groot - huis.
quote:Onroerendezaakbelasting (OZB):
Dit is een gemeentelijke belasting. De gemeente stelt jaarlijks een tarief vast dat wordt vermenigvuldigd met de WOZ-waarde van uw woning om de hoogte van uw OZB te bepalen.
Eigenwoningforfait:
Dit is een deel van de WOZ-waarde dat bij uw inkomen wordt opgeteld voor de inkomstenbelasting in Box 1.
De hoogte van dit bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw woning.
Andere belastingen:
De WOZ-waarde wordt ook gebruikt voor de watersysteemheffing en voor de schenk- en erfbelasting.
Hoe de WOZ-waarde wordt vastgesteld
De WOZ-waarde wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld op basis van de staat van de woning op 1 januari van het voorgaande jaar.
U ontvangt de WOZ-waarde op een aanslagbiljet van uw gemeente.
quote:Wat kost het
Onroerendezaakbelasting (OZB)
Kosten (% van de WOZ-waarde) 2022- 0,0721%
Kosten (% van de WOZ-waarde) 2024 - 0,0616%
Ja, ik begrijp ik ben niet achterlijk.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
en de EWF 2,35% gaat tegen dik 50 % bijtellen en de HRA tegen 37% aftrekken , en de wet Hillen die geld nog maar voor 66% en over 10 jaar nog maar 30%
veel bovenmatig verdienenden die ook een dik huis hebben die gaan betalen ipv HRA ontvangen
dat zijn dus ook de tweede kamer mensen !!!!!!
Begrjjp Je !!! .
Ik ga een crowdfunding starten en mij aanmelden bij de IND krijg ik tenminste gratis bad bed en brood.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik moest haast huilen
kun je nog wel eten kopen of moet je naar de voedselbank ?
fijn ,, anders dan heb ik nog wel een paar krentebollen liggenquote:
ok en over tien jaar?/quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp ik ben niet achterlijk.
En ik weet ook allang dat de EWF bijtelling tegen het actuele IB-tarief gaat end e HRA tegen het laagste tarief. Dus is mijn uitgangspunt: hypotheekrente >= EWF zien te kijgen/houden.
Als pensionado heb je natuurlijk van alle voordeel kunnen genieten. Ik snap ook jouw zure reactie niet.quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
fijn ,, anders dan heb ik nog wel een paar krentebollen liggen
5 Jaar is wel een redelijke periode, maar een promotie vlak voor pensioen werd vaak misbruikt om het pensioen op te krikken. Was een bekend trucje toen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
5 jaar ervoor dat klopt
maar dat was wel een terechte promotie
is niet zuur, dat meen ik , ik wil niet dat je honger krijgt en dan naar de gemeente moet voor voedsel bonnenquote:Op zondag 31 augustus 2025 21:36 schreef Infinti het volgende:
[..]
Als pensionado heb je natuurlijk van alle voordeel kunnen genieten. Ik snap ook jouw zure reactie niet.
Totdat je op een gegeven moment moet verhuizen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 20:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar jij en ik zien ons huis als een woning, hij kennelijk als een investering in het volgende huis dat er binnen 5-10 jaar moet komen...
En daar ga je dan 5-10 jaar over stressen.quote:Op maandag 1 september 2025 01:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Totdat je op een gegeven moment moet verhuizen.
Leuk dat het een woning was, maar dan ineens een blok aan je been.
Hoe zie je dat eigenlijk voor je?quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok en over tien jaar?/
en gezien vanuit onze bovenmatig verdienende volksvertegenwoordigers met dito woning al dan niet verkregen met hulp van hun favoriete woningbouwcorporatie die straks geen vennootschapsbelasting meer hoeft te betalen?
Als je in die situatie zit, kan je daar enorm over stressen inderdaad. Ik ben blij voor je dat je dit niet kent.quote:Op maandag 1 september 2025 06:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
En daar ga je dan 5-10 jaar over stressen.
van die woningcorporaties?quote:
Ik zit nu niet in een situatie van over 5 jaar.quote:Op maandag 1 september 2025 07:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je in die situatie zit, kan je daar enorm over stressen inderdaad. Ik ben blij voor je dat je dit niet kent.
Nee, dat een kamerlid met hulp van een woningcorporatie een huis krijgt.quote:Op maandag 1 september 2025 08:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
van die woningcorporaties?
Dat kan helemaal niet , andere vastgoedbedrijven moeten ook belasting betalen , iedereen die winst maakt of geld verdient moet belasting betalen in dit land
Dat komt nooit door de kamer want de rechtspraak maakt daar korte metten mee
geen winstoogmerk of wel , maatschappelijk doel , dondert niet , over winst moet belasting betaald worden , geen smoeskes
Zal wat moois zijn als iedereen een verhaaltje op kon hangen en dan geen belasting meer hoeft te betalen , dan kunnen we wel stoppen
Dan moeten we ze weer nationaliseren dat het weer ambtenaren worden dan is het een ander verhaal, dan gaat de hele winst de schatkist in
lobby werk moet wel betaald worden toch ??quote:Op maandag 1 september 2025 09:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat een kamerlid met hulp van een woningcorporatie een huis krijgt.
En Timmermans kan anders niet aan een woning komen?quote:Op maandag 1 september 2025 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lobby werk moet wel betaald worden toch ??
Timmermans doet zijn uiterste best om te zorgen dat die vastgoedbedrijven geen belasting meer hoeven te betalen over de winst en andere vastgoed bedrijven die ook woningen verhuren die moeten dat dus wel
Ja , zal de rechter vast wel mee akkoord gaan
ik heb ook geen salarisoogmerk
dat is in alle bedrijven zoquote:Op maandag 1 september 2025 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat de woning corporaties betreft: die opereren zonder winstoogmerk.
Geld dat niet naar de vennootschapsbelasting gaat, gaat naar de bedrijfsvoering.
Nee, de meeste bedrijven hebben een winstoogmerk.quote:
Volgens mij begrijp je niet wat een winstoogmerk betekent.quote:ik besta ook zonder pensioen oogmerk
iedereen moet belasting betalen over winst , maakt niet uit wat voor label je eraan hangtquote:Op maandag 1 september 2025 12:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de meeste bedrijven hebben een winstoogmerk.
[..]
Volgens mij begrijp je niet wat een winstoogmerk betekent.
quote:AI
Als een stichting of vereniging winst maakt, ook zonder winstoogmerk moet er belasting betaald worden, aldus het FD.
Voor deze rechtspersonen kent de Wet op de vennootschapsbelasting een vrijstelling. Ze hoeven geen belasting te betalen als ze in een jaar minder dan ¤15.000 winst maken.25 jan 2022
quote:Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro
Dat is meer dan de Minister President, en dat voor een bestuurder van een sociale woningbouwvereniging
Portaal heeft over 2023 een 43,4 miljoen euro aan vennootschapsbelasting betaald
quote:AI-overzicht
Corporatie Portaal is een woningcorporatie zonder winstoogmerk die zich bezighoudt met de verhuur en het beheer van betaalbare huurwoningen, met name sociale huurwoningen.
Dit soort organisaties werkt samen met overheden, maatschappelijke organisaties en huurders om te zorgen voor goed en betaalbaar wonen voor mensen met een lager of middeninkomen, en het in stand houden van leefbare buurten.
Wat betekent "zonder winstoogmerk" voor Portaal?
Doel:
Het hoofddoel van Portaal is niet om winst te maken, maar om maatschappelijke doelen te dienen, zoals het realiseren van betaalbare woningen en het bijdragen aan een kansrijke toekomst voor mensen en buurten.
quote:Mag vereniging winst maken?
AI-overzicht
Ja, een vereniging mag winst maken, maar het is niet het hoofddoel.
De gemaakte winst moet altijd ten goede komen aan het statutaire doel van de vereniging en mag niet worden verdeeld onder de leden.
Als een vereniging winst maakt uit een onderneming, kan ze vennootschapsbelastingplichtig zijn.
quote:Belastingplicht:
Als de vereniging een onderneming drijft, kan ze belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting.
Activiteiten:
Het actief verkopen van goederen of diensten kan leiden tot het begrip 'onderneming' en dus belastingheffing.
Ik zou niet teveel vertrouwen op AI.quote:Op maandag 1 september 2025 12:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen moet belasting betalen over winst
[..]
Dat is juridisch onmogelijk , absoluut onmogelijkquote:Op maandag 1 september 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
I
Het gaat om het voorstel om woningcorporaties vrij te stellen.
verhuren van woningen is een ondernemingquote:Een stichting of vereniging is volgens de wet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting voor zover zij een onderneming drijft.
Tja, als het juridisch mogelijk was, dan hoeft de wet niet te worden aangepastquote:Op maandag 1 september 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is juridisch onmogelijk , absoluut onmogelijk
bepaalde personen of organisatie vrij stellen van winst belasting op commerciële activiteiten kan niet
[..]
verhuren van woningen is een onderneming
https://stichtingenenvere(...)nnootschapsbelasting
een onderneming met 180 miljoen euro winst![]()
daar is de verkoop winst op panden niet bij, die gaat in reservering voor nieuwe projecten
35% netto winst van de bruto huur ontvangsten en dan geen vennootschapsbelasting hoven te betalen ??
https://publicaties.porta(...)esrekening-over-2023
Die woningcorporaties hadden gewoon woningbouwverenigingen moeten blijven, vroeger werd je lid van de woningbouwvereniging legde 1000 gulden in en dan was je mede-eigenaar en huurde je van jezelf zeg maarquote:Op maandag 1 september 2025 16:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, als het juridisch mogelijk was, dan hoeft de wet niet te worden aangepast
En die winst: ze mogen best winst maken.
Graag zelfs. Dat geld komt vervolgens ten goede aan de bedrijfsvoering.
Tja, rechtsliberaal beleid hè.quote:Op maandag 1 september 2025 16:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die woningcorporaties hadden gewoon woningbouwverenigingen moeten blijven
quote:Wie is Carlo Boszhard?
Het broertje van Ron Boszhard is geboren op 26 juni 1969 in Amsterdam.
Als kind had hij al een voorliefde voor theater en show. In 1989 reageerde Carlo Boszhard op een advertentie van de AVRO en werd hij aangenomen als presentator.
Hoe ziet zijn nieuwe villa eruit?
De presentator, acteur, zanger, tekstschrijver en imitator heeft de prachtige villa in 2022 gekocht voor een enorm bedrag. ¤ 2.195.000,- om precies te zijn.
Ver van zijn moeder gaat hij niet, want het nieuwe stekje is 1,4 kilometer verderop.
De villa heeft een woonoppervlakte van 232 vierkante met vier slaap- en twee badkamers.
Ook heeft het een grote woonkeuken met spoeleiland, die voorzien is van alle denkbare inbouwapparatuur.
quote:Uw inkomen uit eigen woning
Dit is het eigenwoningforfait. Het eigenwoningforfait bedraagt in 2025 in de meeste gevallen 0,35% over de WOZ-waarde. Voor zover de WOZ-waarde van uw woning meer bedraagt dan ¤ 1.330.000, krijgt u een eigenwoningforfait toegerekend van 2,35%. Deze verhoging staat bekend als de 'villataks'.16 jan 2025
Paar opmerkingen: De koopprijs was 2.333.000,- maar ook de WOZ? Wat was de hypotheek erop?quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:14 schreef michaelmoore het volgende:
In dit geval is de EWF rekening 1.330.000 x 0,35% en 1.000.000 x 2,35%
1330000 x,35%+1.000.000 x 2,35%=28155 bijtellen tegen 50% = 14.000 euro dokken
weinig HRA tegen 37% voor Carlo
52.000 woningen,quote:Op maandag 1 september 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
https://publicaties.porta(...)esrekening-over-2023
jaquote:Op dinsdag 2 september 2025 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
52.000 woningen,
Huuropbrengsten . 384.640
Lasten verhuur en beheeractiviteiten -25.397
Overige directe operationele lasten exploitatie vastgoedportefeuille -32.080
Lasten onderhoudsactiviteiten -148.192 (alles x 1000)
Dus 8400 huuropbrengsten, 1100 beheerskosten en operationele lasten en 2850 onderhoudskosten kosten / woning / jaar (2023)
Nog een leuke:
"We versnellen de verduurzaming van de E-, F-, en G-labels en verduurzamen gemiddeld 500 woningen per jaar tot en met 2028"
Dat zijn dus 2500 woningen op een totaal van 52000
quote:Totaal eigen vermogen 7.706.892 op en balanstotaal van Totaal PASSIVA 10.111.166
totaal langlopende schulden 2.265.750
zeer solvabele ondernemingquote:Huuropbrengsten 351.277
Netto resultaat exploitatie vastgoedportefeuille 162.880
43% netto resultaat op de omzet
Ja.quote:
https://denuk.nl/woonin-e(...)uur%20%2D%20De%20Nukquote:
Ja en zonder winstoogmerk , nee het is echt niet de bedoeling om winst te makenquote:AI-overzicht
Woningcorporatie Portaal heeft, in 2024 een winst van 131 miljoen euro gerealiseerd. .
De eigen vermogens van de drie grote corporaties stijgen verder.
Het eigen vermogen is het verschil tussen de waarde van alle huizen en de hypotheekschuld die er op zit. Woonin, Portaal en Cazas hebben opgeteld een eigen vermogen van 17,4 miljard.
grote woningen van + 40 jaar oud, gaan in de verkoop en ruilen ze om voor kleine dure flatjesquote:Op dinsdag 2 september 2025 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
52.000 woningen,
Huuropbrengsten . 384.640
Lasten verhuur en beheeractiviteiten -25.397
Overige directe operationele lasten exploitatie vastgoedportefeuille -32.080
Lasten onderhoudsactiviteiten -148.192 (alles x 1000)
Dus 8400 huuropbrengsten, 1100 beheerskosten en operationele lasten en 2850 onderhoudskosten kosten / woning / jaar (2023)
Nog een leuke:
"We versnellen de verduurzaming van de E-, F-, en G-labels en verduurzamen gemiddeld 500 woningen per jaar tot en met 2028"
Dat zijn dus 2500 woningen op een totaal van 52000
Als ze geen 'winst' zouden maken zouden ze geen nieuwe woningen kunnen bouwen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://denuk.nl/woonin-e(...)uur%20%2D%20De%20Nuk
[..]
Ja en zonder winstoogmerk , nee het is echt niet de bedoeling om winst te maken
en maar klagen en maar zielig doen
en iedere politiek partij tuint er in , zonder ooit een jaarverslag in te zien
de jaarverslagen tot 2022 op de site https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
sinds die tijd niet meer,
https://www.wsw.nl/ is er voor het geldquote:Op woensdag 3 september 2025 09:21 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ze geen 'winst' zouden maken zouden ze geen nieuwe woningen kunnen bouwen.
quote:Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro
woningbouwvereniging maken jaarlijks 43% netto winst op de totale huur
Dat is een waarborgfonds, een soort garantie indien de lener niet aan z'n verplichtingen kan voldoen.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:38 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.wsw.nl/ is er voor het geld
de zekerheidsstelling financiering voor corporaties , soort gemeentegarantiequote:Op woensdag 3 september 2025 10:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een waarborgfonds, een soort garantie indien de lener niet aan z'n verplichtingen kan voldoen.
quote:WSW zorgt via borging voor gunstige financiering van woningcorporaties die deelnemer zijn bij WSW, tegen zo laag mogelijke kosten
WSW ondersteunt zijn deelnemers bij de uitvoering van hun kernactiviteit: het bouwen en beheren van sociale huurwoningen.
quote:Voor de woningcorporaties zijn wij een onderlinge waarborgmaatschappij met een gedegen borgstelsel.
Wij borgen geldleningen die de deelnemers van WSW aangaan.
Dat betekent dat wij de betalingsverplichtingen (rente en aflossing) van de geldlening overnemen, mocht de deelnemer daar zelf niet meer aan kunnen voldoen. Door borg te staan voor geldleningen kunnen deelnemers goedkoper leningen aantrekken. .
Wij helpen deelnemers zo bij hun kernactiviteit: het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen.
Om te voorkomen dat WSW een aanspraak krijgt op zijn borgstelling, kent het stelsel verschillende buffers en vangnetten.
De deelnemer heeft zelf een vermogensbuffer en kasstroom.
Ons risicovermogen is dan de eerste buffer om aanspraken op de borg op te vangen.
Deze reserve kunnen wij zo nodig aanvullen door het onderpand van de noodlijdende deelnemer te gelde te maken.
De tweede buffer is de onderlinge waarborg van deelnemers (het
obligo
).
Ten slotte hebben wij met de Staat en gemeenten (de 'achtervangers') de afspraak dat wij, indien nodig, kunnen beschikken over renteloze geldleningen.
Dat zeg ik!quote:Op woensdag 3 september 2025 10:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee zorgt voor de financiering voor corporaties
[..]
[..]
De gemiddelde woningcorporatie heeft 80% eigen vermogen en 15 % lang vreemd vermogen , en 45% netto winst van de 100% huurontvangstenquote:Op woensdag 3 september 2025 10:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zeg ik!
"Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) zorgt via borging voor gunstige financiering van woningcorporaties. Wij borgen leningen van financiers aan woningcorporaties die deelnemer zijn van WSW. "
Zij borgen leningen van financiers, maar lenen niet uit.
Er is geen heffing meer op woningcorporaties in 2025 omdat de verhuurderheffing per 1 januari 2023 is afgeschaft.
In het verleden betaalden woningcorporaties deze heffing, gebaseerd op de WOZ-waarde van hun sociale huurwoningen, om de staatsfinanciën te ondersteunen
Doel:
De heffing moest de staatsfinanciën verbeteren en corporaties stimuleren om te investeren in nieuwbouw en renovaties.
Afschaffing:
De heffing is afgeschaft per 1 januari 2023 en het geld gaat nu weer meer naar huurders in de sociale woningbouw.
.
Dacht dat het was om scheefhuren tegen te gaan door de huren van hoge inkomens in die sociale huurwoningen, sterk op te schroeven? En van die extra huuropbrengsten van de hoge inkomens, de verhuurdersheffing te betalen. Soort van uitroken dus.quote:Op woensdag 3 september 2025 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
Die verhuurderheffing was echt wel ergens op gebaseerd
Nee het was gewoon stelen , van de dikke portemonnees van de corporatiesquote:Op woensdag 3 september 2025 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat het was om scheefhuren tegen te gaan door de huren van hoge inkomens in die sociale huurwoningen, sterk op te schroeven? En van die extra huuropbrengsten van de hoge inkomens, de verhuurdersheffing te betalen. Soort van uitroken dus.
Ja Wouter Bos die wist het welquote:De verhuurderheffing blijft oplopen. De koepel van woningcorporaties Aedes houdt een teller bij.
Afgelopen zondag passeerde de teller de 10 miljard euro.
10 miljard euro belasting op sociale huurwoningen.
Uit een evaluatie blijkt dat deze huurdersbelasting ervoor zorgt dat er minder huizen worden gebouwd in tijden van woningnood en dat sociaal huurders hogere lasten hebben.
De minister heeft laten weten dat ze geen acuut probleem ziet.
"Prachtwijken" is een informele term, ook wel bekend als Vogelaarwijken of krachtwijken, die in 2007 door minister Ella Vogelaar werd gebruikt om Nederlandse probleemwijken aan te duiden. Het is een eufemisme voor achterstandswijken waar extra geld en investeringen naartoe gingen voor opknapbeurten, om zo een positieve verandering te bewerkstelligen.
Later werd de term "prachtwijk" omgezet naar "krachtwijk".
De term "prachtwijk" in context:
Oorsprong:
Minister Ella Vogelaar van het kabinet Balkenende IV introduceerde de term "prachtwijk" in 2007 voor de veertig gebieden met sociaaleconomische problemen die extra geld en investeringen nodig hadden.
Doel:
Het doel van het opknappen van deze wijken was om lokale omstandigheden te verbeteren en de sociale en fysieke leefomgeving te versterken.
Alternatieve termen:
De term "prachtwijk" werd ook wel aangeduid als "aandachtswijk" of "Vogelaarwijk". Later werd de naam "krachtwijk" ingevoerd om de wijken te benoemen, waarschijnlijk vanwege de tegenstrijdige aard van "prachtwijk".
Die dikke portemonnees moesten toch ergens mee gevuld worden?quote:Op woensdag 3 september 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee het was gewoon stelen , van de dikke portemonnees van de corporaties
Je begrijpt niet wat zonder winstoogmerk betekent.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://denuk.nl/woonin-e(...)uur%20%2D%20De%20Nuk
[..]
Ja en zonder winstoogmerk , nee het is echt niet de bedoeling om winst te maken
en maar klagen en maar zielig doen
en iedere politiek partij tuint er in , zonder ooit een jaarverslag in te zien
de jaarverslagen tot 2022 op de site https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
sinds die tijd niet meer,
quote:"Zonder winstoogmerk" betekent dat een organisatie geen winst nastreeft en deze niet uitkeert aan haar oprichters, leden of bestuurders. Eventuele winsten die worden gegenereerd, worden geïnvesteerd in de organisatie zelf om het maatschappelijke of sociale doel te behouden en te vervullen. De organisatie mag wel inkomsten genereren en winst maken, maar deze moet altijd in dienst staan van het algemeen belang of de hoofdactiviteiten.
Begrjjp ikquote:Op woensdag 3 september 2025 21:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je begrijpt niet wat zonder winstoogmerk betekent.
Een uitleg:
[..]
en het actief verhuren van woningen tegen een leuke winst is een economische activiteitquote:Belastingplicht:
Als de vereniging een onderneming drijft, kan ze belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting.
Activiteiten:
Het actief verkopen van goederen of diensten kan leiden tot het begrip 'onderneming' en dus belastingheffing
Voor het jaar 2024 zijn de definitieve cijfers over de betaalde winstbelasting door woningcorporaties nog niet beschikbaar, maar de Aedes rapportage uit oktober 2023 sprak over een bedrag van ¤1,1 miljard in dat jaar, oplopend naar een verwachte ¤1,5 miljard in 2027.
Waarom er winstbelasting wordt betaald
Fiscale regels gelden voor iedereen:
Hoewel woningcorporaties een maatschappelijke opdracht hebben en geen winstoogmerk nastreven, worden ze geconfronteerd met fiscale regels die ook voor commerciële bedrijven gelden.
Dat fonds vergoed geen volledige nieuwbouw hoor. Hier en daar een kleine tegemoetkoming in de hoge grondkosten en verder vooral garantstellingen voor leningen.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.wsw.nl/ is er voor het geld
[..]
Dat WSW fonds vergoed niks, dat kloptquote:Op woensdag 3 september 2025 21:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat fonds vergoed geen volledige nieuwbouw hoor.
Hier en daar een kleine tegemoetkoming in de hoge grondkosten en verder vooral garantstellingen voor leningen. Geld moet uit de huur komen.
Anders geen nieuwbouw (en grootschalige renovaties).
quote:Borgstellingsvergoeding
Als deelnemer betaalt u een borgstellingsvergoeding voor onze dienstverlening.
Wij sturen u hiervoor jaarlijks achteraf een factuur.
Vanaf 2024 hanteert WSW een tarief voor de borgstellingsvergoeding dat jaarlijks wordt vastgesteld mede op basis van de begroting van WSW.
Dit tarief bedraagt maximaal het tarief borgstellingsvergoeding zoals vermeld in het Reglement van Deelneming (0,0276% per jaar).
Het tarief borgstellingsvergoeding voor 2024 bedraagt 0,0216% van de voor de deelnemer bepaalde grondslag
quote:AI-overzicht+5
Woningcorporaties financieren hun investeringen voornamelijk door geld te lenen via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW), dat de leningen borgt en corporaties toegang geeft tot de kapitaalmarkt tegen lage kosten.
Corporaties lenen geld om te bouwen, renoveren en verduurzamen.
De inkomsten van een corporatie bestaan grotendeels uit de huurinkomsten, die mede door de gunstige financiering betaalbaar blijven.
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Borging:
WSW staat garant voor de rente- en aflossingsverplichtingen van corporaties bij banken en andere financiers.
Lage kosten:
Dankzij deze borging kunnen corporaties leningen aantrekken tegen optimale, lage voorwaarden.
Dat lijkt mij ook niet altijd helemaal eerlijk. Heb her en der wel eens wat mensen erover gehoord en nu hebben ze bijv een woning met drie slaapkamers. Als ze zouden moeten kopen dan gaan ze er flink achteruit.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat het was om scheefhuren tegen te gaan door de huren van hoge inkomens in die sociale huurwoningen, sterk op te schroeven? En van die extra huuropbrengsten van de hoge inkomens, de verhuurdersheffing te betalen. Soort van uitroken dus.
ik heb in mijn eentje een huis met vijf kamers , misschien zouden we meer moeten bouwen voor doelgroepen, maar niet in de grote stadquote:Op woensdag 3 september 2025 22:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niet altijd helemaal eerlijk. Heb her en der wel eens wat mensen erover gehoord en nu hebben ze bijv een woning met drie slaapkamers. Als ze zouden moeten kopen dan gaan ze er flink achteruit.
In welke context?quote:Op woensdag 3 september 2025 22:33 schreef Anton91 het volgende:
Heb her en der wel eens wat mensen erover gehoord en nu hebben ze bijv een woning met drie slaapkamers. Als ze zouden moeten kopen dan gaan ze er flink achteruit.
Koophuis?quote:Op woensdag 3 september 2025 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb in mijn eentje een huis met vijf kamers , misschien zouden we meer moeten bouwen voor doelgroepen, maar niet in de grote stad
Lange termijn dingen dus.quote:Op donderdag 4 september 2025 08:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Meestal:
Formaat, tuin, locatie. Korte termijn dingen.
Nou ze gaan er in m2 of aantal kamers op achteruit. Als je bijv alleenstaand bent met een inkomen van 55k. Dan ben je een scheefhuurder, maar voor de 260k die je kunt lenen kun je vrijwel niets kopen. Als je googled op tussen wal en schip en scheefhuren vind je genoeg resultaten.quote:
Komt door die marktmanipulatie via social housing.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nou ze gaan er in m2 of aantal kamers op achteruit. Als je bijv alleenstaand bent met een inkomen van 55k. Dan ben je een scheefhuurder, maar voor de 260k die je kunt lenen kun je vrijwel niets kopen. Als je googled op tussen wal en schip en scheefhuren vind je genoeg resultaten.
Er zit ook iets tussen sociale huur en koop.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nou ze gaan er in m2 of aantal kamers op achteruit. Als je bijv alleenstaand bent met een inkomen van 55k. Dan ben je een scheefhuurder, maar voor de 260k die je kunt lenen kun je vrijwel niets kopen. Als je googled op tussen wal en schip en scheefhuren vind je genoeg resultaten.
Zelfde met mijn moeder van 75. Wilde verhuizen naar het dorp waar mijn zus woont. Een 2-kamer appartement was ideaal geweest, maar die was er niet, dus een vrijstaand huis gekocht met 4 kamers. Jammer, nu houdt ze een huis voor gezin bezet, in haar eentje, puur inderdaad omdat niet beschikbaar was wat ze wilde.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb in mijn eentje een huis met vijf kamers , misschien zouden we meer moeten bouwen voor doelgroepen, maar niet in de grote stad
de overheid is zo kortzichtig bezigquote:Op donderdag 4 september 2025 18:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zelfde met mijn moeder van 75. Wilde verhuizen naar het dorp waar mijn zus woont. Een 2-kamer appartement was ideaal geweest, maar die was er niet, dus een vrijstaand huis gekocht met 4 kamers. Jammer, nu houdt ze een huis voor gezin bezet, in haar eentje, puur inderdaad omdat niet beschikbaar was wat ze wilde.
De politiek is kortzichtig, maar dat komt mede door het kiesgedrag van mensen. Politici houden mensen voor waarmee ze denken stemmen te zullen winnen. Dus houden mensen mooie dingen voor voor de komende 4 jaar, en niet veel langer. En mensen stemmen ook veel op basis van hoe ze volgend jaar in de portemonnee geraakt zullen worden, en niet hoe dat hun kinderen zal raken over 20 jaar.quote:Op donderdag 4 september 2025 18:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de overheid is zo kortzichtig bezig
als er maar niet gebouwd gaat worden in weilanden , daar zijn ze als de dood voor
Amsterdam is een gigantisch voorbeeld, , die hebbe een ruimte in noord voor 50.000 prachtige woningen net als Almere Duin
Maar het moet persee in de stad volgepropt worden
Hier in het VK is het nog een stapje erger. Een vriendin van ons had meiden in haar klas die bewust zwanger werden zodat ze een sociale woning toegewezen zouden krijgen omdat ze dan voorrang krijgen en ze uit konden.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Komt door die marktmanipulatie via social housing.
Oplossing van linkse partijen? Iedereen aan de tiet van de staat met sociale huur.
Waanzin.
Niks mis met goede doelen enzo hoor, maar via een soort van wachtlijst recht krijgen na X jaar op een woning onder de marktwaarde is niet persé eerlijk.
Een ander moet namelijk wel de marktwaarde lappen.
Ah op die manier. Dus blijft het probleem van huurders bestaan(?)quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat sociale woningbouw an sich een slecht idee is. Het betekent vooral dat de uitvoering zoals die nu in Nederland is niet goed gaat. Er zijn namelijk ook voorbeelden van steden waar sociale woningbouw wel goed werkt.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oplossing van linkse partijen? Iedereen aan de tiet van de staat met sociale huur.
Waanzin.
Niks mis met goede doelen enzo hoor, maar via een soort van wachtlijst recht krijgen na X jaar op een woning onder de marktwaarde is niet persé eerlijk.
huursubsidie en HRA zijn beiden een stimulans voor hoge woningprijzenquote:Op donderdag 4 september 2025 17:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waanzin.
Klinkt als goede plannen, die het systeem inderdaad vereenvoudigen. Echter, wat met de mensen met een AOW uitkering, de bijstandsmoeders, de Wajongers en de anderen die aan het staatinfuus hangen en amper iets van een loonstrookje ontvangen?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:29 schreef michaelmoore het volgende:
huursubsidie en HRA zijn beiden een stimulans voor hoge woningprijzen
schaf beiden af en de algemene woning prijzen staan 10% minder
De staat die lapt nu aan beide kanten bij
compenseer via de salarisstrook en er merkt niemand iets van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |