abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 september 2025 @ 22:00:00 #276
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218710211
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 21:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nee hoor.

Ik heb gewoon een aflossingsvrije hypotheek met HRA. En die loopt nog 18 jaar. Dus nog 18 jaar de volledige HRA. Of zolang ik wil.
https://www.belastingdien(...)ie%20er%20al%20waren.
quote:
AI-overzicht
Voor nieuwe hypotheken afgesloten na 2013 geldt een aflossingseis van 30 jaar om recht te hebben op hypotheekrenteaftrek, en deze aflossingsvrije hypotheken worden niet afgelost, maar moeten aan het einde van de looptijd in één keer worden afgelost.
Voor hypotheken die zijn afgesloten vóór 2013, geldt een maximale termijn van 30 jaar voor de hypotheekrenteaftrek, ongeacht of deze aflossingsvrij of annuïtair is.

Voor hypotheken afgesloten vanaf 1 januari 2013:
Aflossingseis is verplicht: voor hypotheekrenteaftrek.
Je moet kiezen voor een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek, waarbij je binnen 30 jaar volledig aflost.
Een aflossingsvrije hypotheek kan geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen.

Voor hypotheken afgesloten vóór 1 januari 2013:
De hypotheekrente is maximaal 30 jaar aftrekbaar.
Als je al een hypotheek had voor 1 januari 2001, begon de 30-jaarstermijn op 1 januari 2001.
De 30-jaarstermijn geldt ook als je een bestaande aflossingsvrije hypotheek hebt; de rente wordt dan na 30 jaar niet meer afgetrokken.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218710241
quote:
Ja. Gewoon 30 jaar aflossingsvrij met volledige HRA. Ala je hem zoals ik voor 2013 afgesloten hebt.
Nog 18 jaar dus.

quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Aangezien de HRA alleen geldt voor hypotheken die worden afgelost, heeft vrijwel iedereen na veel eerste aflossing overwaarde....
Die klopt dus niet.
pi_218710273
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 21:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nee hoor.

Ik heb gewoon een aflossingsvrije hypotheek met HRA. En die loopt nog 18 jaar. Dus nog 18 jaar de volledige HRA. Of zolang ik wil.
Dan heb je nog een oude hypotheek.
De nieuwe generatie hypotheken hebben geen HRA bij een aflossingsvrije hypotheek
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218710280
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 22:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan heb je nog een oude hypotheek.
De nieuwe generatie hypotheken hebben geen HRA bij een aflossingsvrije hypotheek
En er zijn heul veel mensen met een hypotheek die 12 jaar of ouder is.
pi_218710287
Als de HRA weg valt, valt ook de fiscale incentive weg om af te lossen.

Denk dat den haag daar niet bij stil staat met hun plannetjes.
pi_218710298
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 22:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
En we zijn heul veel mensen met een hypotheek die 12 jaar of ouder is.
Yup, maar die verdwijnen vanzelf.

Anyway, het punt is dat bij de nieuwe situatie, iedereen overwaarde heeft omdat de hypotheek wordt afgelost.
En daarvoor wordt je dan gestraft als het recht op HRA (deels) vervalt door overwaarde op je huis
pi_218710321
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 22:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Yup, maar die verdwijnen vanzelf.

Anyway, het punt is dat bij de nieuwe situatie, iedereen overwaarde heeft omdat de hypotheek wordt afgelost.
En daarvoor wordt je dan gestraft als het recht op HRA (deels) vervalt door overwaarde op je huis
Over 18 jaar ja.

Maar als er geen HRA meer is, waarom zou iedereen dan opeens perse gaan aflossen op zijn nieuwe hypotheek?
  zondag 7 september 2025 @ 22:11:02 #283
323876 michaelmoore
pi_218710324
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 22:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja. Gewoon 30 jaar aflossingsvrij met volledige HRA. Ala je hem zoals ik voor 2013 afgesloten hebt.
Nog 18 jaar dus.
[..]

als dat plannetje van Bas Jacobs uitgevoerd zou worden niet lang meer , dan ga je bijtellen

quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 22:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Over 18 jaar ja.

Maar als er geen HRA meer is, waarom zou iedereen dan opeens perse gaan aflossen op zijn nieuwe hypotheek?
nee, dat hoeft nu ook al niet , alleen heb je dan geen aftrek ,
hoe je die aflost is je eigen zaak , en van de bank

en die mensen zijn er zat hoor
als jein 1995 een huis kocht voor 220.000 gulden volledig fin , dan is dat 100.000 euro, met een 2025 WOZ van 700.000 euro dan heeft het ook totaal geen zin om af te lossen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 08-09-2025 04:43:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218710353
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 22:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Over 18 jaar ja.

Dat ook nog eens een keer.
pi_218710427
Van mij mogen ze HRA per direct afschaffen zolang ik er geen last van heb.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zondag 7 september 2025 @ 22:24:30 #286
323876 michaelmoore
pi_218710463
quote:
7s.gif Op zondag 7 september 2025 22:21 schreef HSG het volgende:
Van mij mogen ze HRA per direct afschaffen zolang ik er geen last van heb.
er zijn er zat die het geen zak uitmaakt , behalve starters
daarom is dat idee van Bas Jacobs wel goed doordacht

starters hebben de HRA meegenomen in hun financieringsplan dus die hebben nauwelijks of geen last dan

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 07-09-2025 22:50:49 ]
pi_218710479
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 22:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn er zat die het geen zak uitmaakt , behalve starters
daarom is dat idee van Bas Jacobs wel goed doordacht
ik ben geen starter dus boeiend.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_218710481
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 19:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als we nu doorgaan met grote gezinshuizen bouwen dan kan je ze over 20 jaar gaan splitsen met drie voordeuren

zo hou je wel werk dat wel
Hoe krijg je het voor elkaar om zo een reactie te typen
pi_218711615
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 21:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Manmanman.

Vraag en aanbod.
De marktprijs is de werkelijke prijs.
Wel even lezen waarop ik reageer he. Het punt is dat de marktprijs voor een heel groot deel bepaald wordt door de grondprijs en de schaarste van nieuwbouwkavels. Want de bouwvakkers en het materiaal zijn meestal nog niet de helft. En de overheid heeft een quasi-monopoliepositie als het gaat om het verkopen van nieuwbouwgrond. Dus de marktprijs is niet een vaststaand feit, maar ontstaan door het huidige (wan)beleid.

De overheid kan woningen relatief simpel veel goedkoper maken, door veel meer bouwkavels voor een redelijke prijs aan te bieden. Maar dan doen ze niet, omdat in de huidige constructie veel gemeentes dan de begroting niet meer rond krijgen. Of omdat de provincie andere belangen heeft dan de gemeente, en het daardoor jaren duurt voordat ze beslissen welk stukje landbouwgrond bouwgrond mag worden.
Normaal ben ik tegen extra regulering, maar volgens mij zou de enige snelle oplossing hier zijn als de landelijke overheid provincies en gemeentes dwingt om voldoende bouwkavels tegen een redelijke prijs bereid te stellen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_218711666
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 22:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoe krijg je het voor elkaar om zo een reactie te typen
Hij schrijft het een beetje kort door de bocht, maar het is een vaststaand feit dat het aantal eenpersoonshuishoudens al jaren aan het stijgen is. Veel ouderen die alleen overblijven nadat de partner gestorven is, en veel jongeren die langer dan vroeger alleen blijven wonen. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.

Concreet voorbeeld: mijn ouders hebben al 15 jaar geen kinderen meer thuis en hebben al die ruimte niet meer nodig. Ze zouden graag vanwege gezondheidsproblemen naar een kleinere gelijkvloerse woning willen verhuizen en dan zou er een ruime eengezinswoning midden in het land vrij komen. Maar er is simpelweg geen aanbod aan kleine woningen in de buurt, dus blijven ze maar met zijn tweeën een veel te grote woning bezet houden.
pi_218711669
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 08:13 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wel even lezen waarop ik reageer he. Het punt is dat de marktprijs voor een heel groot deel bepaald wordt door de grondprijs en de schaarste van nieuwbouwkavels. Want de bouwvakkers en het materiaal zijn meestal nog niet de helft. En de overheid heeft een quasi-monopoliepositie als het gaat om het verkopen van nieuwbouwgrond. Dus de marktprijs is niet een vaststaand feit, maar ontstaan door het huidige (wan)beleid.

De overheid kan woningen relatief simpel veel goedkoper maken, door veel meer bouwkavels voor een redelijke prijs aan te bieden. Maar dan doen ze niet, omdat in de huidige constructie veel gemeentes dan de begroting niet meer rond krijgen. Of omdat de provincie andere belangen heeft dan de gemeente, en het daardoor jaren duurt voordat ze beslissen welk stukje landbouwgrond bouwgrond mag worden.
Normaal ben ik tegen extra regulering, maar volgens mij zou de enige snelle oplossing hier zijn als de landelijke overheid provincies en gemeentes dwingt om voldoende bouwkavels tegen een redelijke prijs bereid te stellen.
Maar zodra gemeenten hun grondprijzen laten dalen gaat de winst naar de tussenliggende partijen of de koper, ipv de overheid.

Wat is dan wanbeleid: marktconform handelen als gemeente en zo inkomsten binnen halen of grond onder de marktprijs verkopen en minder inkomsten hebben, wat de belastingen zal opdrijven.
pi_218711684
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 08:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hij schrijft het een beetje kort door de bocht, maar het is een vaststaand feit dat het aantal eenpersoonshuishoudens al jaren aan het stijgen is. Veel ouderen die alleen overblijven nadat de partner gestorven is, en veel jongeren die langer dan vroeger alleen blijven wonen. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.
[ afbeelding ]

Concreet voorbeeld: mijn ouders hebben al 15 jaar geen kinderen meer thuis en hebben al die ruimte niet meer nodig. Ze zouden graag vanwege gezondheidsproblemen naar een kleinere gelijkvloerse woning willen verhuizen en dan zou er een ruime eengezinswoning midden in het land vrij komen. Maar er is simpelweg geen aanbod aan kleine woningen in de buurt, dus blijven ze maar met zijn tweeën een veel te grote woning bezet houden.
Dat is ook vervelend.

Tegelijkertijd woonden in het laatste dorp waar ik gewoond heb jonge gezinnen in senioren woningen, omdat ze geen 55+ konden vinden om de huizen te betrekken...

Ik denk ook dat het lastig is om daarin de juiste mix te vinden.

En niet elke ouder wil verhuizen.

Mijn vader woont in zijn uppie in een vrijstaande woning met 9 are grond er omheen.

Maar die gaat echt niet kleiner wonen.
En terecht: hij heeft zijn hele leven er hard voor gewerkt.
pi_218711700
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 08:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar zodra gemeenten hun grondprijzen laten dalen gaat de winst naar de tussenliggende partijen of de koper, ipv de overheid.

Wat is dan wanbeleid: marktconform handelen als gemeente en zo inkomsten binnen halen of grond onder de marktprijs verkopen en minder inkomsten hebben, wat de belastingen zal opdrijven.
De gemeente kan per definitie geen bouwkavels onder de marktprijs verkopen, want zij hebben een monopolie-positie. Als zij de kavels goedkoper aanbieden, dan is dat de nieuwe marktprijs voor een bouwkavel.

Zodra je een ton voor een kavel gaat betalen, gaat niemand meer zes ton voor een jaren dertig rijtjeshuis betalen. Dan laat je liever een nieuwbouwhuis bouwen.
De marktprijs is geen vaststaand feit. Die is vooral zo hoog door een gebrek aan kavels. Zodra er meer kavels zijn en die goedkoper zijn, zullen de huizenprijzen uiteindelijk ook dalen.
pi_218711729
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is ook vervelend.

Tegelijkertijd woonden in het laatste dorp waar ik gewoond heb jonge gezinnen in senioren woningen, omdat ze geen 55+ konden vinden om de huizen te betrekken...

Ik denk ook dat het lastig is om daarin de juiste mix te vinden.
Dat klopt natuurlijk, zeker in kleinere dorpen. Maar feit blijft dat de verhouding nog steeds aan het verschuiven zijn naar meer eenpersoonshuishoudens. Dat compleet negeren gaat ons ook niet verder helpen.
quote:
En niet elke ouder wil verhuizen.

Mijn vader woont in zijn uppie in een vrijstaande woning met 9 are grond er omheen.

Maar die gaat echt niet kleiner wonen.
En terecht: hij heeft zijn hele leven er hard voor gewerkt.
Mijn ouders willen ook niet per sé verhuizen als ze nog gezond waren geweest, maar soms gebeuren er dingen waar je geen invloed op hebt. Helemaal als je al 80+ bent.
Ik hoop dat je vader daar nog fijn tot zijn dood zelfstandig kan wonen, maar het is helaas zo dat veel ouderen slechts één TIA of gebroken heup verwijderd zijn van niet meer zelf de tuin kunnen onderhouden of met de auto boodschappen kunnen doen. En dan kunnen de prioriteiten ineens heel snel veranderen.
pi_218712127
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 08:33 schreef knoopie het volgende:
Zodra je een ton voor een kavel gaat betalen, gaat niemand meer zes ton voor een jaren dertig rijtjeshuis betalen. Dan laat je liever een nieuwbouwhuis bouwen.
De marktprijs is geen vaststaand feit. Die is vooral zo hoog door een gebrek aan kavels. Zodra er meer kavels zijn en die goedkoper zijn, zullen de huizenprijzen uiteindelijk ook dalen.
Er moeten meer partijen komen die grond uitgeven zodat er concurrentie en overvloed komt. Maar ja regels en gevestigde belangen zijn belangrijker dan de vrije markt, laat staan de kopers/bewoners.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 september 2025 @ 10:37:59 #296
323876 michaelmoore
pi_218712639
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 09:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Er moeten meer partijen komen die grond uitgeven zodat er concurrentie en overvloed komt. Maar ja regels en gevestigde belangen zijn belangrijker dan de vrije markt, laat staan de kopers/bewoners.
Er is grond zat voor woningbouw , half Nederland is beschikbaar , Groen Links wil niet in weilanden woningen bouwen , want gras is groen

Wat dat betreft is FVD en GL dezelfde partij en ook de Partij voor de dieren ziet liever meer konijnen

quote:
Reacties op de stelling: 'Er moeten meer woningen worden gebouwd, ook al verdwijnt er dan groen buitengebied'. Uitgebreide reacties vind je na het invullen van het Kieskpompas of de partijprogramma's.

50PLUS - Mee eens
AWP - Helemaal mee eens
BBB - Neutraal
BVNL - Helemaal mee eens
CDA - Helemaal mee eens
Code Oranje - Niet mee eens
ChristenUnie - Niet mee eens
D66 - Niet mee eens
DENK - Mee eens
Forum voor Democratie - Niet mee eens
GroenLinks - Niet mee eens
JA21- Helemaal mee eens
Jezus Leeft - Onbekend
Nederland met een Plan - Neutraal
Namens Noord-Hollanders - Helemaal mee eens
Onafhankelijke Politiek Noord-Holland - Mee eens
Piratenpartij - Mee eens
PvdA - Mee eens
Partij voor de Dieren - Niet mee eens
PVV - Mee eens
SP - Niet mee eens
Volt - Mee eens
VVD - Mee eens

[ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 08-09-2025 10:54:10 ]
pi_218713478
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Er is grond zat voor woningbouw , half Nederland is beschikbaar , Groen Links wil niet in weilanden woningen bouwen , want gras is groen

Wat dat betreft is FVD en GL dezelfde partij en ook de Partij voor de dieren ziet liever meer konijnen
[..]

3 kleine partijtjes.
pi_218714556
quote:

[..]
Hij schrijft het een beetje kort
Even de rest weggehaald. Je ziet toch dat hij in niets reageerde op wat ik zei?
pi_218714582
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 13:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Even de rest weggehaald. Je ziet toch dat hij in niets reageerde op wat ik zei?
Hij vatte de AI post over de ouder wordende samenleving samen waar jij jouw berichtje onder plaatste. Dus in zekere zin reageerde hij juist heel erg inhoudelijk op jouw opmerking, omdat jij geen AI posts meer wilde lezen?
  maandag 8 september 2025 @ 14:01:13 #300
323876 michaelmoore
pi_218714607
quote:
. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.
[ afbeelding ]

er is behoeft aan voordeuren
heel veel voordeuren
bij voorkeur in doelgroep verband
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')