Trump heeft blijkbaar weer allerlei toezeggingen gedaan aan Poetin. Zoals het er nu naar uitziet moet Oekraïne de gehele Donetsk afstaan in ruil voor een staakt het vuren. Bijzonder hoe we van een ultimatum met sancties naar een nieuw capitulatie voorstel zijn gegaan.quote:Ontmoeting Trump en Poetin op vrijdag in Alaska
President Trump en de president Poetin zullen elkaar aanstaande vrijdag ontmoeten in de Amerikaanse staat Alaska. Dat maakte Trump bekend op zijn social media platform Truth Social. Trump en Poetin zullen elkaar spreken over de oorlog in Oekraine. Meer details over de aanstaande ontmoeting ontbreken nog.
Het is voor het eerst sinds 2019 dat Trump en Poetin elkaar ontmoeten.
https://nos.nl/artikel/2578029
Je roept de hele tijd dat de EU fout bezig is geweest, alsof die schuldig is aan deze oorlog. En dat slaat nergens op. Oekraïne is een soeverein land en verantwoordelijk voor zijn eigen koers. Dat de EU samenwerking wilde aangaan met Oekraïne is om de een of andere reden fout. Terwijl de EU ook verregaande samenwerking was aangegaan met Rusland. En dat is dan weer geen enkel probleem. Dat maakt dat bovenstaande van je vooral lijkt als een pro Russisch standpunt. Rusland is degene die de dienst uit maakt en bepaalt welke koers Europese landen gaan voeren. En als die daar van afwijken zijn ze fout bezig en verantwoordelijk voor de reactie van Rusland.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:46 schreef phpmystyle het volgende: [..] Ik geef aan dat Rusland verschillende redenen heeft om Oekraïne onder haar controle te krijgen, of in ieder geval te voorkomen dat Oekraine komt te vallen onder Westerse institutionele systemen. Ik heb nooit beweerd dat het ik werkelijk denk dat het om "bevrijding" gaat of "denazificeren". Wij als EU doen er ook alles aan om controle te krijgen over Oekraïne. Rusland is niet bang voor de NAVO, en zeker niet de NAVO - USA. maar zij zoekt ook de confrontatie niet op..
Geen enkel land binnen de EU is meer louter soeverein door de lange tentakels van Brussel. En dan zou Oekraïne dat wel zijn terwijl ze aan alle kanten aan het infuus hangen? Grondstofdeals met de VS noem maar op.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je roept de hele tijd dat de EU fout bezig is geweest, alsof die schuldig is aan deze oorlog. En dat slaat nergens op. Oekraïne is een soeverein land en verantwoordelijk voor zijn eigen koers. Dat de EU samenwerking wilde aangaan met Oekraïne is om de een of andere reden fout. Terwijl de EU ook verregaande samenwerking was aangegaan met Rusland. En dat is dan weer geen enkel probleem. Dat maakt dat bovenstaande van je vooral lijkt als een pro Russisch standpunt. Rusland is degene die de dienst uit maakt en bepaalt welke koers Europese landen gaan voeren. En als die daar van afwijken zijn ze fout bezig en verantwoordelijk voor de reactie van Rusland.
Oekraïne wil niet onder de Russische invloedssfeer en Rusland gooit de bommen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik geef aan dat Rusland verschillende redenen heeft om Oekraïne onder haar controle te krijgen, of in ieder geval te voorkomen dat Oekraine komt te vallen onder Westerse institutionele systemen. Ik heb nooit beweerd dat het ik werkelijk denk dat het om "bevrijding" gaat of "denazificeren". Wij als EU doen er ook alles aan om controle te krijgen over Oekraïne.
Rusland is niet bang voor de NAVO, en zeker niet de NAVO - USA. maar zij zoekt ook de confrontatie niet op..
En dus mag Rusland Kyiv bombarderen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Geen enkel land binnen de EU is meer louter soeverein door de lange tentakels van Brussel. En dan zou Oekraïne dat wel zijn terwijl ze aan alle kanten aan het infuus hangen? Grondstofdeals met de VS noem maar op.
En zo worden die kleine stukjes "soevereiniteit" allemaal versneden richting de hoogste bieder.
Als je nu nog steeds gelooft in het fabeltje dat de bezette gebieden volledig onder Oekrainse controle komen dan ben je even ver heen als Biden in zijn laatste dagen in het Witte Huis.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 16:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Met een out of context reactie van Rutte ga je uiteraard niet gelijk krijgen.
Maar het laat wel mooi zien dat je hier alleen maar bent voor je eigen gelijk.
En je geen middelen schuwt in een poging die te krijgen.
Mwah, zelf zit ik wat genuanceerder in de wedstrijd. Vind dat wel ver gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dus mag Rusland Kyiv bombarderen.
Goed verhaal!
Oh, ik begrijp heel goed dat jij het liefst ziet dat Rusland delen van Oekraïne permanent blijft behouden, en nu triomfantelijk reageert als Rutte een open deur in trapt: dat Rusland delen van Oekraïne onder controle heeft.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:54 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Als je nu nog steeds gelooft in het fabeltje dat de bezette gebieden volledig onder Oekrainse controle komen dan ben je even ver heen als Biden in zijn laatste dagen in het Witte Huis.
Ik vind het overigens wel mooi dat mijn standpunt en gebaseerd op basale logica voorzichtig word verwoord door Mark Rutte.
Het fabeltje dat we wel even de oorlog zouden winnen met het sturen van wapens was voor een ieder met een greintje verstand natuurlijk te belachelijk voor woorden.
Rutte zegt totaal niks.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:54 schreef Chivaz het volgende:
Ik vind het overigens wel mooi dat mijn standpunt en gebaseerd op basale logica voorzichtig word verwoord door Mark Rutte.
Tja, jouw verzonnen macht van Brussel gaat ook te ver.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Mwah, zelf zit ik wat genuanceerder in de wedstrijd. Vind dat wel ver gaan.
Het laat vooral zien waar hij reikhalzend naar uit kijkt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Rutte zegt totaal niks.
Gebieden die "de facto" onder controle van rusland staan, staan "de facto" onder controle van rusland. Of rutte en/of de NAVO dat nou ook vinden, of niet.
De woorden die de wat intelligenteren onder ons zouden zoeken is "de jure". Maar die staan er niet.
Nationale aanwijzing van Natura-2000 is een direct gevolg van een Europese richtlijn. Deze richtlijn heeft geleid tot de stikstofwaanzin.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, jouw verzonnen macht van Brussel gaat ook te ver.
Ik verwacht dan ook absoluut niet dat het nu genoeg is voor Poetin, helemaal sinds Trump zich er mee bemoeit weet hij dat er nog veel meer in zit. Als het aan Rusland ligt gaat de oorlog gewoon door.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
Als een deel van Oekraïne behouden blijft dat heeft Rusland sowieso niet geheel gewonnen. Wel een remise in Russisch voordeel.
Maar als Oekraïne blijft bestaan dan is dat een grote prestatie. En wat mij betreft blijft Oekraïne ook bestaan.
Het is niet à priori zo dat Rusland heeft gewonnen als ze gebied mogen houden en Oekraïne niet toetreedt tot de navo.
Dit gaat uiteraard volledig voorbij aan de rol die de eigen overheid hier in speelt…quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nationale aanwijzing van Natura-2000 is een direct gevolg van een Europese richtlijn. Deze richtlijn heeft geleid tot de stikstofwaanzin.
Zomaar een greep uit de "verzonnen macht".
Maar goeie goalpost move.
Omdat het de jure ook nog niet zo is. Maar Rutte zegt wel duidelijk recognize van gebieden.. dat is alleen op te vatten als erkennen van de de facto status, een hele stap..quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Rutte zegt totaal niks.
Gebieden die "de facto" onder controle van rusland staan, staan "de facto" onder controle van rusland. Of rutte en/of de NAVO dat nou ook vinden, of niet.
De woorden die de wat intelligenteren onder ons zouden zoeken is "de jure". Maar die staan er niet.
Het ene verlies van soevereiniteit zijn Natura-2000 gebieden, het andere is raketten en drones op je steden. Ik vind het maar een matige vergelijking.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nationale aanwijzing van Natura-2000 is een direct gevolg van een Europese richtlijn. Deze richtlijn heeft geleid tot de stikstofwaanzin.
Maar goeie goalpost move.
Die claimt inderdaad nog steeds gewoon vier volledige provincies.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik verwacht dan ook absoluut niet dat het nu genoeg is voor Poetin, helemaal sinds Trump zich er mee bemoeit weet hij dat er nog veel meer in zit. Als het aan Rusland ligt gaat de oorlog gewoon door.
Poetin en Rusland zijn uiteindelijk rupsje nooit genoeg. Al eeuwen hetzelfde liedje...quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik verwacht dan ook absoluut niet dat het nu genoeg is voor Poetin, helemaal sinds Trump zich er mee bemoeit weet hij dat er nog veel meer in zit. Als het aan Rusland ligt gaat de oorlog gewoon door.
Het komt op hetzelfde neer. De "eigen overheid" kan alleen maar tijd rekken door niets te doen. Maar aan de Brusselse regelgeving kun je niet ontsnappen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit gaat uiteraard volledig voorbij aan de rol die de eigen overheid hier in speelt…
Maar het verkozen slachtofferschap als rechtvaardiging van de Russische invasie is vermakelijk.
Ik heb ook liever een diplomatische invasie hoor.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Het ene verlies van soevereiniteit zijn Natura-2000 gebieden, het andere is raketten en drones op je steden. Ik vind het maar een matige vergelijking.
Ik zie Rusland eigenlijk ook niets echt iets ruilen behalve dat stukje Soemy dat bezet is. Gerede kans dat ze er alsnog niet gaan uitkomen tenzij Trump Oekraïne dwingt, waar ik ook wel bang voor ben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat het de jure ook nog niet zo is. Maar Rutte zegt wel duidelijk recognize van gebieden.. dat is alleen op te vatten als erkennen van de de facto status, een hele stap..
Verder had ik veel liever gezien dat er drie jaar geleden al een overeenkomst gesloten was. Dat had honderdduizenden mensenlevens gespaard en Rusland had tevreden moeten zijn met de Krim en de Donbass, wat ze in 2012 de facto ook al hadden. Dat was ook beter te verkroppen geweest voor Oekraïne, wat duurzame vrede mogelijk had gemaakt.
Als nu wordt afgedwongen dat Oekraïne alles weggeeft wat ze verloren hebben is het wachten op deze oorlog versie 2.0
Ik denk dat rutte en/of ondergeschikten echt wel van die kaartjes kregen waar te zien was wie welk gebied onder controle had.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat het de jure ook nog niet zo is. Maar Rutte zegt wel duidelijk recognize van gebieden.. dat is alleen op te vatten als erkennen van de de facto status, een hele stap..
"Moeten zijn". Anders wat? Is het feit dat putin oorlog ging voeren geen goeie indicator dat hij er niet tevreden mee was...?quote:Verder had ik veel liever gezien dat er drie jaar geleden al een overeenkomst gesloten was. Dat had honderdduizenden mensenlevens gespaard en Rusland had tevreden moeten zijn met de Krim en de Donbass, wat ze in 2012 de facto ook al hadden.
Dit gaat gewoon nergens over.quote:Dat was ook beter te verkroppen geweest voor Oekraïne, wat duurzame vrede mogelijk had gemaakt.
De jure wordt er niks erkent. Er veranderd dus gewoon niks.quote:Als nu wordt afgedwongen dat Oekraïne alles weggeeft wat ze verloren hebben is het wachten op deze oorlog versie 2.0
Het kan best zijn dat er een deal komt die stand houdt gedurende de Trump administratie. Daarna heb je garantie tot aan de voordeur.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Tja, verdiep je eens in natura 2000 voordat je het een voorbeeld van EU macht over de lidstaten noemtquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nou, ik vond deze nogal zwak.quote:Maar goeie goalpost move.
Ik vraag me af waarom deze reactie niet in het Duits is geschreven.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:28 schreef Cattivo het volgende:
Je kunt je afvragen wat het nut nog is van extra steun. Nu de Russen de verdedigingslinies hebben doorbroken, lijkt het een kwestie van tijd voordat ze Kiev bereiken. Tenzij we hopen dat die miljarden een fysieke barricade vormen waar hun tanks niet overheen kunnen, is het weggegooid geld.
Helaas gaan Poetin en Trump daar vast niet over praten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, verdiep je eens in natura 2000 voordat je het een voorbeeld van EU macht over de lidstaten noemt
[..]
Nou, ik vond deze nogal zwak.
Het was vooral een indicator dat hij het weerstandsvermogen van Oekraïne onderschatte.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk dat rutte en/of ondergeschikten echt wel van die kaartjes kregen waar te zien was wie welk gebied onder controle had.
[..]
"Moeten zijn". Anders wat? Is het feit dat putin oorlog ging voeren geen goeie indicator dat hij er niet tevreden mee was...?
Rutte kán niet zeggen recognize de jure, want dat is nog niet zo. Dat hij zegt het de facto te erkennen is echt wel een ding.quote:Dit gaat gewoon nergens over.
[..]
De jure wordt er niks erkent. Er veranderd dus gewoon niks.
Dat geeft ook mooi de macht van Brussel weer: Brussel heeft geen Trump of Poetin die in zijn eentje kan beslissen over het lot van Oekraïne.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:42 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Helaas gaan Poetin en Trump daar vast niet over praten.
Wat zou het betekenen als hij dat alsnog niet zou doen dan? Lijkt mij toch geen semantiek.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:08 schreef LXIV het volgende:
Dat hij zegt het de facto te erkennen is echt wel een ding.
Het was vooral een melkkoe waarbij kapitalisten zoals van der Valk dan wel weer een vrijbrief krijgen om middenin natuurgebied hun bedrijf te exploiteren.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, verdiep je eens in natura 2000
Ik denk ook niet dat er een de jure erkenning komt. De facto erkenning geeft nog de mogelijkheid om op een later moment een diplomatiek traject te starten als er een Russische regering aantreedt waarmee wel fatsoenlijk te praten valt en die het imperialisme afzweert.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was vooral een indicator dat hij het weerstandsvermogen van Oekraïne onderschatte.
[..]
Rutte kán niet zeggen recognize de jure, want dat is nog niet zo. Dat hij zegt het de facto te erkennen is echt wel een ding.
Bij de facto erken je het feit dat het bezet is. Bij de jure erken je het als Russisch grondgebied. En ik denk dat Oekraïne nooit akkoord gaat met het definitief afstaan van grondgebied.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat zou het betekenen als hij dat alsnog niet zou doen dan? Lijkt mij toch geen semantiek.
De jure doet er toe, maar de facto of alsnog zeggen dat het illegitiem zoals hiervoor is maakt toch nul verschil?
Onderschat de druk van de VS niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bij de facto erken je het feit dat het bezet is. Bij de jure erken je het als Russisch grondgebied. En ik denk dat Oekraïne nooit akkoord gaat met het definitief afstaan van grondgebied.
En welke concessies van Rusland staan hier tegenover?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Onderschat de druk van de VS niet.
Weet ik niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En welke concessies van Rusland staan hier tegenover?
Nee, dat komt doordat je als geopolitiek blok extern geen hol voorstelt met je mooie green dealtjes, stekkerauto's en interne onenigheden op talloze dossiers.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat geeft ook mooi de macht van Brussel weer: Brussel heeft geen Trump of Poetin die in zijn eentje kan beslissen over het lot van Oekraïne.
Dan kan die gedag zwaaien naar z'n mooie mineralen deal. En naar die joint ventures die wat met drones gaan doen. Een van de weinige dingen waar hij echt op kan bogen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Weet ik niet.
De VS zet gewoon enorme druk op Oekraïne / Zelensky nu. Gewoon tekenen bij het kruisje want anders..
Zo is het nu wel gewoon denk ik.
Mwoahquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan kan die gedag zwaaien naar z'n mooie mineralen deal. En naar die joint ventures die wat met drones gaan doen. Een van de weinige dingen waar hij echt op kan bogen.
Ja, dat zou kunnen. Maar onwenselijk, want dan blijft een nieuwe oorlog altijd als een zwaard van Damocles boven Europa hangen. Met bijbehorende extreme bewapening. Teken dat eens uit over 50 jaar. En wat doen we met de sancties? Blijven we LNG van Amerika kopen? Hoe blijft de industrie dan concurrerend??quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat er een de jure erkenning komt. De facto erkenning geeft nog de mogelijkheid om op een later moment een diplomatiek traject te starten als er een Russische regering aantreedt waarmee wel fatsoenlijk te praten valt en die het imperialisme afzweert.
Maar ik denk dat we afstevenen op een scenario-Noord Cyprus waarbij over 50 jaar de Donbas nog steeds “tijdelijk bezet” is.
En als we die gebieden met een strik erom officieel aan rusland geven, dan is dat gevaar natuurlijk afgewend.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat zou kunnen. Maar onwenselijk, want dan blijft een nieuwe oorlog altijd als een zwaard van Damocles boven Europa hangen. Met bijbehorende extreme bewapening. Teken dat eens uit over 50 jaar. En wat doen we met de sancties? Blijven we LNG van Amerika kopen? Hoe blijft de industrie dan concurrerend??
Ik zie dat gebied niet teruggegeven worden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat er een de jure erkenning komt. De facto erkenning geeft nog de mogelijkheid om op een later moment een diplomatiek traject te starten als er een Russische regering aantreedt waarmee wel fatsoenlijk te praten valt en die het imperialisme afzweert.
Maar ik denk dat we afstevenen op een scenario-Noord Cyprus waarbij over 50 jaar de Donbas nog steeds “tijdelijk bezet” is.
Wss niet, de Russen jagen gewoon de Oekraïense bevolking weg in die gebieden; om het vervolgens vol met Russen te gooien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:54 schreef skrn het volgende:
Of er moet daadwerkelijk een beweging uit die gebieden komen, die onafhankelijkheid wil, of los wil wrikken van Rusland.
Na 3 jaar oorlog zal er vooral berusting zijn onder Russisch bewind zonder raketten en granaten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:54 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik zie dat gebied niet teruggegeven worden.
Altijd bezet.
Of er moet daadwerkelijk een beweging uit die gebieden komen, die onafhankelijkheid wil, of los wil wrikken van Rusland.
Daarom, zal niet gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:04 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Wss niet, de Russen jagen gewoon de Oekraïense bevolking weg in die gebieden; om het vervolgens vol met Russen te gooien.
Ze waren al bezig om er zoveel mogelijk etnische Russen naar die gebieden te sturen. Zo konden ze die claim maken over het zogenaamde pesten van de Russen aldaar.
Ja, en zonder water. Zonder verwarming.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:04 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Na 3 jaar oorlog zal er vooral berusting zijn onder Russisch bewind zonder raketten en granaten.
Ik zeg hierboven juist dat het nu te gunstig voor Rusland is en daarom onacceptabel voor Oekraïne.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
En als we die gebieden met een strik erom officieel aan rusland geven, dan is dat gevaar natuurlijk afgewend.
Dan zal die het voortaan echt niet meer doen!
Het zal niet lang duren tot de kachel en stoof aangaan met spotgoedkope kooltjes.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en zonder water. Zonder verwarming.
Dan hoop ik met heel mijn hart dat Oekraïne in de komende jaren/decennia als EU-lid economisch opbloeit. Terwijl het in de Donbas een corrupte armoedige shithole is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:04 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Wss niet, de Russen jagen gewoon de Oekraïense bevolking weg in die gebieden; om het vervolgens vol met Russen te gooien.
Ze waren al bezig om er zoveel mogelijk etnische Russen naar die gebieden te sturen. Zo konden ze die claim maken over het zogenaamde pesten van de Russen aldaar.
Ik kan geen enkele omstandigheid bedenken waaronder officiele erkenning als russische grondgebied acceptabel gaat zijn voor oekraine.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zeg hierboven juist dat het nu te gunstig voor Rusland is en daarom onacceptabel voor Oekraïne.
Sorry, ik kan het niet lezen. Zit achter betaalmuur. Kost een pallet nu 1000 roebel ipv 900?quote:
Ligt eraan. Bijvoorbeeld de Krim en de Donbas in n ruil voor navo-lidmaatschap en teruggave van alles wat na 2022 veroverd is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik kan geen enkele omstandigheid bedenken waaronder officiele erkenning als russische grondgebied acceptabel gaat zijn voor oekraine.
NAVO lidmaatschap ligt aan ons (NAVO leden), niet aan het kremlin. Als wij bereid zijn om (wat er dan over is van) oekraine lid te maken van, maakt de status van de rest ook niet uit, zie west/oost duitsland.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ligt eraan. Bijvoorbeeld de Krim en de Donbas in n ruil voor navo-lidmaatschap en teruggave van alles wat na 2022 veroverd is.
Je moet jezelf eens wat beter informerenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Sorry, ik kan het niet lezen. Zit achter betaalmuur. Kost een pallet nu 1000 roebel ipv 900?
Trump kan vetoen he in de Navo.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
NAVO lidmaatschap ligt aan ons (NAVO leden), niet aan het kremlin. Als wij bereid zijn om (wat er dan over is van) oekraine lid te maken van, maakt de status van de rest ook niet uit, zie west/oost duitsland.
Ow, nog wel meer partijen ook.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Trump kan vetoen he in de Navo.
Dus als Trump en Poetin afspreken dat Oekraïne niet bij de Navo komt, dan komt Oekraïne niet bij de Navo.quote:
Hey, het was niet ik die met het idee kwam: NAVO lidmaatschap in ruil voor officiele erkenning russisch grondgebied.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dus als Trump en Poetin afspreken dat Oekraïne niet bij de Navo komt, dan komt Oekraïne niet bij de Navo.
Kan de rest alles van vinden.
Dan moet het niet gaan zoals met de Krim (al zalquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:12 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dan hoop ik met heel mijn hart dat Oekraïne in de komende jaren/decennia als EU-lid economisch opbloeit. Terwijl het in de Donbas een corrupte armoedige shithole is.
Ik denk niet dat het slim is om ons (en vooral de Duitsers) ooit nog zo afhankelijk van Rusland te maken. Ik mag hopen dat dat inmiddels wel is ingedaald in de Brusselse burelen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat zou kunnen. Maar onwenselijk, want dan blijft een nieuwe oorlog altijd als een zwaard van Damocles boven Europa hangen. Met bijbehorende extreme bewapening. Teken dat eens uit over 50 jaar. En wat doen we met de sancties? Blijven we LNG van Amerika kopen? Hoe blijft de industrie dan concurrerend??
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probleem is dan dat juist in de Donbas de grootste strijd is gevoerd. En dat die ook nog lang niet helemaal veroverd is door de Russen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ligt eraan. Bijvoorbeeld de Krim en de Donbas in n ruil voor navo-lidmaatschap en teruggave van alles wat na 2022 veroverd is.
Wat ik probeer te zeggen: NAVO-lidmaatschap zal zeker besproken kunnen worden tussen Trump en Poetin, waarbij NAVO-lidmaatschap ook weer besproken kan worden tussen Trump en Zelensky.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, het was niet ik die met het idee kwam: NAVO lidmaatschap in ruil voor officiele erkenning russisch grondgebied.
Kun je een beetje opletten?
Ja, dat is miserabel gefaald. Voor deze oorlog al zelfs. Grootste klandizie: mensen uit oekraine. En die kwamen meteen al niet meer.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan moet het niet gaan zoals met de Krim (al zal
Rusland dat ws niet (zo snel) kunnen financieren)
Veranderingen in de Krim sinds 2014 (praktisch gezien)
Veiligheidsgaranties zijn logischerwijs een ding, ja.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat ik probeer te zeggen: NAVO-lidmaatschap zal zeker besproken kunnen worden tussen Trump en Poetin, waarbij NAVO-lidmaatschap ook weer besproken kan worden tussen Trump en Zelensky.
Dus het Kremlin zal hierop zeker ook inzetten bij onderhandelingen.
Intern ook niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, dat komt doordat je als geopolitiek blok extern geen hol voorstelt met je mooie green dealtjes, stekkerauto's en interne onenigheden op talloze dossiers.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het slim is om ons (en vooral de Duitsers) ooit nog zo afhankelijk van Rusland te maken. Ik mag hopen dat dat inmiddels wel is ingedaald in de Brusselse burelen.Je bent natuurlijk het meest onafhankelijk als je je grondstoffen van verschillende partijen kunt kopenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The End Times are wild
Precies. Echt soevereine landen stemmen daar niet mee in, maar die bedenken die maatregelen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Intern ook niet.
Brussel is intern een ideale zondebok voor lokale politici die zo niet hoeven toe te geven te hebben ingestemd met impopulaire maatregelen.
En het leuke is dat de meesten die vinden dat Brussel teveel macht heeft en de soevereiniteit van lidstaten aantast lopen te dwepen met Trump en Poetin...
Terwijl Trump nu gewoon Washington voor minimaal een maand overneemt tegen de zin in van de lokale overheid...
Ja. Die moeten dus akkoord gaan. Ook Trump en Erdogan bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
NAVO lidmaatschap ligt aan ons (NAVO leden), niet aan het kremlin. Als wij bereid zijn om (wat er dan over is van) oekraine lid te maken van, maakt de status van de rest ook niet uit, zie west/oost duitsland.
trump is er nog maar 3 jaarquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je denkt dat Rusland en de VS en Oekraïne een wereld oorlog willen starten?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:58 schreef TweedeKlum het volgende:
We hadden München 1938, nu krijgen we Alaska 2025...
Nee, China en Rusland daarentegen..quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je denkt dat Rusland en de VS en Oekraïne een wereld oorlog willen starten?
Ja die zijn toch niet in Alaska?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, China en Rusland daarentegen..
Maar Jalta 1945quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:58 schreef TweedeKlum het volgende:
We hadden München 1938, nu krijgen we Alaska 2025...
Rusland wel en die teamen met China. En ze willen 'het Westen' van de troon stoten. Natuurlijk het liefst zonder oorlog, maar duidelijk desnoods mét.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja die zijn toch niet in Alaska?
Dossier Oekraïne wordt in die 3 jaar wel afgetikt, en verdwijnt dan onderin de la.quote:
Dat.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dossier Oekraïne wordt in die 3 jaar wel afgetikt, en verdwijnt dan onderin de la.
Is er ooit een land geweest dat besloot een wereldoorlog te starten?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Totdat Rusland het weer op zijn heupen krijgt..quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat.
Gaat geen GOP'er of DEM campagne op voeren om dat probleem weer op te warmen. USA heeft zo haar eigen problemen..
Grote kans dat het wel zo gaat, Rusland wil laten zien dat Oekraïne beter af is als Oblast, en de lokale bevolking tevreden houden, terwijl de russificatie op volle kracht draait.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan moet het niet gaan zoals met de Krim (al zal
Rusland dat ws niet (zo snel) kunnen financieren)
Veranderingen in de Krim sinds 2014 (praktisch gezien)
1. Grootschalige infrastructuur-investeringen
• Krimbrug (Crimean Bridge)
Een van de meest opvallende projecten is de bouw van de Krimbrug: een 19 km lang viaduct met zowel een vierbaans weg als een dubbelspoor‑railweg. De wegbrug opende in 2018, de spoorbrug in 2019. Kosten: ongeveer $3,7 miljard   .
De brug is trouwens meerdere keren geraakt door aanvallen (2022, 2023, 2025), waardoor tijdelijk transporthinder ontstond .
• Tavrida‑snelweg (A291)
Deze vierbaans autoweg verbindt Oost‑Krim (bij Kerch) met de zuidkust via Simferopol. Met een lengte van ca. 250 km en een bouwsom van ruim ₽150 mrd (~$2,3 mrd) is dit een van de grootste transportprojecten in de regio .
• Wegvernieuwing algemeen
Sinds 2015 zijn meer dan 950 km aan wegen vernieuwd, en er staan plannen uit om tot 2024 nog eens 2.000 km op te knappen .
• Spoorverbinding
In 2019 ging de Bagerovo–Vyshestebliyevskaya spoorlijn in gebruik. Deze verbindt de Krimbrug met bestaande spoorverbindingen, waardoor de reistijd van Moskou naar Simferopol werd gereduceerd tot 18 uur .
2. Economische groei en “showcase”-projecten
• Moskou pompte tussen 2015 en 2022 naar schatting 878 miljard roebel (~$13,3 mrd) in infrastructuur, toerisme, wegen en spoor .
• Dankzij bouw- en productie-investeringen groeide de Krimeconomie in Q1 2019 sneller dan welke andere regio in Rusland; Sevastopol noteerde zelfs construction‑groei van bijna 71% .
• Dit wordt vaak gezien als een bewuste strategie van Moskou om de Krim te profileren als een “etalage‑regio” van Rusland, mede via scholen, parken en openbare ruimten  .
3. Militarisering
• De militaire infrastructuur—luchtbases, radarstations, bunkers—was in 2014 deels verouderd. Sindsdien heeft Rusland deze faciliteiten sterk uitgebreid: meer soldaten (bijna 32.000), zes keer meer gepantserde voertuigen, acht keer meer artillerie, plus versterking van marine-eenheden
Rusland heeft tijdens dit conflict meermaals met nuclaire vergelding bij levering van bepaalde wapens gedreigd. Dus die oorloghitsers hebben daar idd geen probleem mee.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 23:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat ik wel of niet wil zien is totaal irrelevant, het gaat niet om wensdenken maar realisme. En dat laatste ontbreekt nogal vaak bij jou en je fellow travelers die lang de onzin vanuit het westen geloofde dat wapens sturen voldoende zou zijn om Rusland uit Oekraïne te verdrijven.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, ik begrijp heel goed dat jij het liefst ziet dat Rusland delen van Oekraïne permanent blijft behouden, en nu triomfantelijk reageert als Rutte een open deur in trapt: dat Rusland delen van Oekraïne onder controle heeft.
Er moet heel wat gebeuren wil Rusland zich volledig terugtrekken.
Er is niemand die dat ontkend.
En het kan inderdaad er op uit draaien dat Rusland wint.
Verschil is echter dat het overgrote deel liever ziet dat Rusland niet wint.
En een enkeling wel, al was het alleen maar voor het eigen gelijk.
Elk land kan veto'en met betrekking tot toetreding tot de Navo.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit is gelul. De kritiek was gericht op mensen met gezwatel als “we moeten begrip hebben voor Poetin” of users die hier al jaren dagelijks Russische desinformatie rondstrooien of oorlogsmisdaden ontkennen of bagatelliseren. Het belang van Europa is dat Rusland de oorlog verliest, in een mate waarin het land niet langer een bedreiging vormt voor de Europese veiligheid. Maar men is niet bereid om de daarvoor noodzakelijke stappen daadwerkelijk te nemen en de politieke wil ontbreekt. Er is niemand die dat betwist.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:08 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wat ik wel of niet wil zien is totaal irrelevant, het gaat niet om wensdenken maar realisme. En dat laatste ontbreekt nogal vaak bij jou en je fellow travelers die lang de onzin vanuit het westen geloofde dat wapens sturen voldoende zou zijn om Rusland uit Oekraïne te verdrijven.
Een ieder die dat narratief betwiste werd een Putin pijper genoemd. Zelfs nu denk je nog in termen van winnen en verliezen, wij vs zij. Niemand heeft hier gewonnen pik, in deze oorlog zijn alleen maar verliezers het enige waar ik voor pleitte is dat Europa realistisch zou nadenken en zou kiezen voor hun eigen belang. En juist dat laatste hebben we nagelaten omdat de meeste mensen helaas te dom zijn om te schijten.
Op papier wel. Maar stel dat pak hem beet Montenegro er als enige voor zou liggen, dan rijdt de trein gewoon door, dat snapt iedereen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Elk land kan veto'en met betrekking tot toetreding tot de Navo.
Toch denk ik dat als je het op dit moment aan de NAVO landen zou vragen, denk ik dat zo een 40 procent tegen aansluiting zal zijn, je wil gewoon geen onstabiele landen erbij betrekken.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op papier wel. Maar stel dat pak hem beet Montenegro er als enige voor zou liggen, dan rijdt de trein gewoon door, dat snapt iedereen.
Dat klopt, maar het zou wel onderdeel van een vredesdeal kunnen zijn. Het is de enige manier om te zorgen dat Oekraïne definitief van het Russisch imperialisme verlost is.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Toch denk ik dat als je het op dit moment aan de NAVO landen zou vragen, denk ik dat zo een 40 procent tegen aansluiting zal zijn, je wil gewoon geen onstabiele landen erbij betrekken.
Ik denk dat als er volledige vrede is we het gewoon moeten doen, en vervolgens gewoon lekker een enorme verdedigingslinie opbouwen niet met te veel soldaten, maar gewoon enorme mijnenvelden en enorme tankgrachten.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het zou wel onderdeel van een vredesdeal kunnen zijn. Het is de enige manier om te zorgen dat Oekraïne definitief van het Russisch imperialisme verlost is.
NAVO lidmaatschap is allang van tafel.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het zou wel onderdeel van een vredesdeal kunnen zijn. Het is de enige manier om te zorgen dat Oekraïne definitief van het Russisch imperialisme verlost is.
Nee, dan stopt de trein.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op papier wel. Maar stel dat pak hem beet Montenegro er als enige voor zou liggen, dan rijdt de trein gewoon door, dat snapt iedereen.
Toch kom je triomfantelijk met een uitspraak van Rutte, van: zie je wel, ik heb gelijk.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:08 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wat ik wel of niet wil zien is totaal irrelevant, het gaat niet om wensdenken maar realisme. En dat laatste ontbreekt nogal vaak bij jou en je fellow travelers die lang de onzin vanuit het westen geloofde dat wapens sturen voldoende zou zijn om Rusland uit Oekraïne te verdrijven.
Een ieder die dat narratief betwiste werd een Putin pijper genoemd. Zelfs nu denk je nog in termen van winnen en verliezen, wij vs zij. Niemand heeft hier gewonnen pik, in deze oorlog zijn alleen maar verliezers het enige waar ik voor pleitte is dat Europa realistisch zou nadenken en zou kiezen voor hun eigen belang. En juist dat laatste hebben we nagelaten omdat de meeste mensen helaas te dom zijn om te schijten.
Die landen willen helemaal niet 'aan boord'.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:04 schreef raptorix het volgende:
We zouden als Europa meer moeten focussen op India en China, ik denk als we die strategisch aan boord krijgen, dat Rusland wel een toontje lager zingt.
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die landen willen helemaal niet 'aan boord'.
Dat doen ze ook, ze kiezen voor zichzelf. En dat betekent soms samenwerken met het Westen en soms met bijvoorbeeld Rusland.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat doen ze ook, ze kiezen voor zichzelf. En dat betekent soms samenwerken met het Westen en soms met bijvoorbeeld Rusland.
Die hebben zich niet zo terminaal afhankelijk gemaakt van de VS als wij.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.
En eens prioriteiten stellen, de EU is vooral bezig de hele dag nieuwe vervelende regeltjes te maken voor bedrijven die daadwerkelijk alleen maar enorm veel geld kosten, en helemaal geen drol opleveren.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die hebben zich niet zo terminaal afhankelijk gemaakt van de VS als wij.
Die mindset dat als we maar een nieuw machtig vriendje zoeken, alles wel goedkomt is precies de mindset waardoor we nu zo afhankelijk zijn van de onbetrouwbare idioten die de baas zijn in de VS.
De enige manier waarop de greep op onze eigen toekomst houden in Europa is zelf een pool worden in deze multipolaire wereld.
Maar daarvoor moeten er wel mensen opstaan die uitgaan van eigen lef en kracht in plaats van zich steeds lafjes te verschuilen achter anderen.
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch kom je triomfantelijk met een uitspraak van Rutte, van: zie je wel, ik heb gelijk.
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?quote:En dat iedereen verwacht dat Oekraïne Rusland weet te verdrijven is ook een verzinsel.. zo staat vrijwel niemand er in.
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.quote:Feitelijk is Oekraïne nog niet klaar met het opgeven van de oorlog.
En dan is het de vraag wat te doen: Oekraïne laten vallen omdat we nu denken dat Rusland, of Oekraïne blijven steunen?
Waar kies jij voor?
Zonder die steun was het lang verloren voor Oekraïne. Je doet steeds of Rusland 3 jaar geleden al genoegen zou nemen met wat ze veroverd hebben. Dat hele idee dat met onderhandelingen de oorlog al lang gestopt zou zijn is complete onzin. Ook nu zal ik er niet vanuit gaan dat Poetin de oorlog wil beëindigen met wat ze nu hebben.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
[..]
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
Dat klinkt schattig, maar uiteindelijk een lose-lose situatie, waarbij India waarschijnlijk nog wel makkelijker kan schuiven naar China / 'het globale zuiden', terwijl het Westen onderling al niet door 1 deur kan.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.
Ik vrees dat je de animositeit richting het westen flink onderschat. Bovendien zitten economieën in de Global South in de lift - daar blijven de bevolkingen ook groeien - terwijl de mondiale invloed van het westen enigszins tanende is. We staan economisch gezien natuurlijk nog altijd sterk, maar de voorsprong is allang niet meer zo groot als die 10 of 20 jaar geleden was.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.
Je praat onzin. Maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.
[..]
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vrees dat je de animositeit richting het westen flink onderschat. Bovendien zitten economieën in de Global South in de lift - daar blijven de bevolkingen ook groeien - terwijl de mondiale invloed van het westen enigszins tanende is. We staan economisch gezien natuurlijk nog altijd sterk, maar de voorsprong is allang niet meer zo groot als die 10 of 20 jaar geleden was.
China en India kiezen dus eerder voor samenwerking met landen in de Global South. Vandaar bijvoorbeeld ook BRICS en de The Belt and Road Initiative.
Verder moet je je ook beseffen dat China juist als doel heeft om de westerse hegemonie te breken. In Peking zijn ze juist blij met de tanende invloed van het westen.
En door het wispelturige beleid van Trump - die bondgenoten van zich vervreemd in plaats van de krachten bundelt - zal de positie van het westen verder verzwakken.
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.
Hoe is diplomatie, onderhandelen en praten mogelijk met in dit geval Rusland die bij iedere Westerse toenadering (en dat zijn er ondertussen best veel geweest, vanuit Rusland 0) het blijkt dat Rusland niet wil onderhandelen en praten? Omdat Rusland gewoon haar doel wil bereiken?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je onder 'economisch matig' verstaat. Het is een land met een gigantische bevolking en ditto BNP. Natuurlijk, per capita is het nog bij lange na niet op het niveau van het Westen, maar als land hebben ze behoorlijke economische slagkracht omdat er ook best wat sectoren zijn waar ze de facto monopolies hebben. Zeker landen als Australië ondervinden echt de gevolgen van economische conflicten met China wel. Voor het gros van de landen in de wereld is China inmiddels belangrijker als handelspartner dan de VS:quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.
En in Europa zelf weer medicatie gaan maken. Zijn we ook van die afhankelijkheid af. En hopelijk van medicijnen tekorten.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat riep ik tien jaar terug al, onze hele maak economie is inmiddels afhankelijk van China.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.
Het probleem is dat we veel te lief zijn, en ook nog eens heel slecht kunnen pokeren.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.
De EU is en blijft een belangrijke handelspartner, maar we beschikken niet over de economische kracht en macht om landen zoals China en India een richting op te dwingen.
De VS zou daar eerder toe in staat zijn, maar met de huidige koers van Trump kun je dat vergeten.
Tel daarbij op dat de VS steeds minder aantrekkelijk wordt als handelspartner, als gevolg van het wispelturige beleid van Trump, met zijn 'tarieven' en diplomatieke gekoeioneer.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je onder 'economisch matig' verstaat. Het is een land met een gigantische bevolking en ditto BNP. Natuurlijk, per capita is het nog bij lange na niet op het niveau van het Westen, maar als land hebben ze behoorlijke economische slagkracht omdat er ook best wat sectoren zijn waar ze de facto monopolies hebben. Zeker landen als Australië ondervinden echt de gevolgen van economische conflicten met China wel. Voor het gros van de landen in de wereld is China inmiddels belangrijker als handelspartner dan de VS:
[ afbeelding ]
Over de prognose dat China de grootste economie ter wereld gaat worden bestaat inmiddels wel de nodige twijfel. Ook gezien het feit dat de bevolkingsgroei in China afvlakt en er krimp aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.
De EU is en blijft een belangrijke handelspartner, maar we beschikken niet over de economische kracht en macht om landen zoals China en India een richting op te dwingen.
De VS zou daar eerder toe in staat zijn, maar met de huidige koers van Trump kun je dat vergeten.
Rutte maakt die draai niet, zoals al is gezegd door anderen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.
[..]
Nee, want daar verandert de uitspraak van Rutte niets aan.quote:Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Klopt, iemand die graag ziet dat Poetin gratis Oekraïne krijgt is precies dat.quote:Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
Trump bestuurt het land als een bedrijf. Berlusconi had daar ook een handje van, en je hebt kunnen zien wat dat in Italië voor gevolgen had. Alles naar de klote en de staatsschuld door het dak. En dan is Italië maar een dwerg vergeleken met de VS.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tel daarbij op dat de VS steeds minder aantrekkelijk wordt als handelspartner, als gevolg van het wispelturige beleid van Trump, met zijn 'tarieven' en diplomatieke gekoeieneer.
Plus ze zijn technisch lang niet zo ver als ze zelf claimen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Over de prognose dat China de grootste economie ter wereld gaat worden bestaat inmiddels wel de nodige twijfel. Ook gezien het feit dat de bevolkingsgroei in China afvlakt en er krimp aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS.
Het kan China worden, of wellicht India. De VS kan de grootste economie blijven, al zal dat lastig worden als het land vast blijft houden aan de huidige Trumpiaanse koers.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Over de prognose dat China de grootste economie ter wereld gaat worden bestaat inmiddels wel de nodige twijfel. Ook gezien het feit dat de bevolkingsgroei in China afvlakt en er krimp aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS.
De invloed van Rutte wordt schromelijk overschat. In zijn huidige rol is hij vooral het uithangbord van de NAVO, een veredelde woordvoerder. Het is niet dat hij in zijn eentje de koers bepaalt hè. Dat doen de leden. Waarbij de VS de grootste vinger in de pap heeft.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rutte maakt die draai niet, zoals al is gezegd door anderen.
[..]
Nee, want daar verandert de uitspraak van Rutte niets aan.
Bovendien spreekt Rutte niet voor Nederland..
[..]
Klopt, iemand die graag ziet dat Poetin gratis Oekraïne krijgt is precies dat.
Ze zijn wel bijzonder ver gekomen op basis van gestolen intellectueel eigendom en andere technologie, dat moet je ze nageven.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:30 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Plus ze zijn technisch lang niet zo ver als ze zelf claimen.
True alleen bijvoorbeeld dat DeepSeek verhaal. Dat bleek zo lek als een mandje te zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ze zijn wel bijzonder ver gekomen op basis van gestolen intellectueel eigendom en andere technologie, dat moet je ze nageven.
Welke natie dan niet? Of denk je dat ze alles zelf uitvinden?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ze zijn wel bijzonder ver gekomen op basis van gestolen intellectueel eigendom en andere technologie, dat moet je ze nageven.
Uiteindelijk komt alles bij de Greys vandaan.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:38 schreef Chadi het volgende:
[..]
Welke natie dan niet? Of denk je dat ze alles zelf uitvinden?
quote:Dit weten we over de vergadering
Na afloop van de videovergadering tussen Europese leiders, de Verenigde Staten en de Oekraïense president Zelensky spraken verschillende presidenten en leiders zich uit over de inhoud van de vergadering. Dit is wat we nu weten over de vergadering:
Europese landen hebben geprobeerd om "de agenda te helpen bepalen" in aanloop naar de ontmoeting tussen Trump en Poetin in Alaska aanstaande vrijdag. Dat zei de Duitse bondskanselier Merz.
Ook zei Merz dat bij wat voor overeenkomst dan ook, het moet beginnen met een staakt-het-vuren.
President Macron zei daarover dat Trump aanstaande vrijdag inzet op een bestand in Oekraïne. Ook erkende de Amerikaanse president Trump dat onderhandelingen over grondgebied alleen mét Oekraïne kunnen plaatsvinden.
De Oekraïense president Zelensky zei onder meer dat Trump "achter hen stond vandaag" en dat Zelensky na het gesprek tussen Trump en Poetin op de hoogte wordt gesteld.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-bestand-zegt-macronquote:'Toon voorzichtig optimistisch'
EU-correspondent Chris Ostendorf:
"De toon na afloop van het overleg was voorzichtig optimistisch. De EU, Oekraïne, de NAVO en de VS zouden het eens zijn over de inzet bij de ontmoeting tussen Trump en Poetin aanstaande vrijdag. Waar voorzitter Von der Leyen van de Europese Commissie het nog voorzichtig heeft over het verbeteren van de uitgangspositie van Oekraïne, spreekt NAVO-chef Rutte enthousiast van een "great call", een geweldig telefoongesprek.
De belangrijkste toezegging van Trump is dat hij bij Poetin zal aandringen op een wapenstilstand. Ook zou er een vervolggesprek met ook Zelensky aan tafel moeten komen. Mocht Poetin een wapenstilstand weigeren, dan dreigen de EU en het Verenigd Koninkrijk met verdere sancties tegen Rusland. Het feit dat ze daar nu al mee dreigen, geeft aan hoe weinig vertrouwen ze hebben in een goede afloop vrijdag.
De grote vraag is hoe stevig de toezeggingen van Trump zijn, en wat daar vrijdag in het gesprek met Poetin van over zal blijven. Opvallend is dat de organisator van het overleg van vandaag, de Duitse bondskanselier Merz, zegt dat Trump het 'in grote lijnen eens is' met de inzet van Europa. Dat biedt ruimte voor interpretatie van de afspraken."
De Pinkertons. Die zitten overal achter.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt alles bij de Greys vandaan.
Kijk ik even of de zon morgen in het westen opkomt.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-bestand-zegt-macron
Klinkt positief. Eens kijken of Poetin nu eens wat handreikingen gaat doen ipv vertragen en rookgordijnen opwerpen.
Kunnen ze geen andere naam bedenken dan het afschuwelijke “coalition of the willing”?quote:
En nu ga je echt je kamer opruimen!quote:Op woensdag 13 augustus 2025 20:56 schreef Parafernalia het volgende:
Trump dreigt weer eens met sancties. Maar doet helemaal niets
quote:Op woensdag 13 augustus 2025 20:56 schreef Parafernalia het volgende:
Trump dreigt weer eens met sancties. Maar doet helemaal niets
Mee eens dit doet mij meer denken aan de tweede golf oorlog toen er een verdwaalde NL militair op dat podium stond.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 20:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kunnen ze geen andere naam bedenken dan het afschuwelijke “coalition of the willing”?
Laten ze het noemen “The EU superpower motherfuckers kicks Russian ass”
Of in ieder geval een naam die een beetje serieus klinkt en ook afschrikt.
Ja, zullen de yanks vast een goed idee vinden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Als hij die mineralen aan Rusland wil geven....
Je kan Poetin beter kietelen dan irriteren.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Als hij die mineralen aan Rusland wil geven....
ftfyquote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan Poetin beter kietelen dan irriteren doodschieten.
Nog beter is om een Poetin een stevige loodvergiftiging te geven.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan Poetin beter kietelen dan irriteren.
Je bent eigenlijk nog te genereus, je kan beter Poetin kapot laten trekken door paarden of vergiftigen met polonium.quote:
Ja, ik zal niet ontkennen dat dat wel iets heeft maar dan word je zelf ook een monster. Je moet boven die dwaas staan.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:32 schreef Momo het volgende:
[..]
Je bent eigenlijk nog te genereus, je kan beter Poetin kapot laten trekken door paarden of vergiftigen met polonium.
Mehquote:
Nee, de oorlog jaren laten voorduren met druppelsgewijze steun zodat Poetin in slow motion Oekraïne onder de voet kan lopen. Veeeeeeel beter!quote:
Toch blijven proberen, veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet.quote:
Vals dilemma.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, de oorlog jaren laten voorduren met druppelsgewijze steun zodat Poetin in slow motion Oekraïne onder de voet kan lopen. Veeeeeeel beter!
We kiezen er liever voor om uiteindelijk geen enkel ander doel te hebben bereikt dan de veroveringsoorlog zo lang mogelijk te rekken ten koste van enorm veel politiek kapitaal, daadwerkelijk kapitaal en Oekraiense mensenlevens.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:54 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Toch blijven proberen, veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet.
Ja vast. Jij fantaseert nog over een daadkrachtig Europa dat Rusland wel even terug zijn hok in jaagt?quote:
Elke nacht voor het slapengaanquote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja vast. Jij fantaseert nog over een daadkrachtig Europa dat Rusland wel even terug zijn hok in jaagt?
Nou ik ook, maar ondertussen zitten we met deze vunzige en schandalige realiteit waarin Europa zwak, verdeeld en besluiteloos is en erger nog, totaal strategisch afhankelijk van de VS.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Elke nacht voor het slapengaan. Niet doorvertellen hè!
Ohja Rusland dat zich echt aan afspraken houdt, of ga jij graag ook naar de kapper waar je afspraak meestal niet doorgaat?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:54 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Toch blijven proberen, veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet.Nuken zou ook niet bepaald een goed idee zijn!
Precies. Dus wat verwacht je dat 'onderhandelen' met Poetin dan gaat opleveren?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou ik ook, maar ondertussen zitten we met deze vunzige en schandalige realiteit waarin Europa zwak, verdeeld en besluiteloos is en erger nog, totaal strategisch afhankelijk van de VS.
Een VS dat in rap tempo afglijdt naar een autocratie waar men liever een sterk en grondstofrijk Rusland dan een stelletje zwakke Europeanen aan hun zijde heeft.
Al zou ik Poetin vergiften met polonium zou ik moraal nog ver boven hem staan.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, ik zal niet ontkennen dat dat wel iets heeft maar dan word je zelf ook een monster. Je moet boven die dwaas staan.
Ik verwacht dat Trump ons in de uitverkoop doet en dat wij braaf doen wat Trump ons opdraagt.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Precies. Dus wat verwacht je dat 'onderhandelen' met Poetin dan gaat opleveren?
Edit: ja!quote:
Dus toch maar doodschieten dan?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Trump ons in de uitverkoop doet en dat wij braaf doen wat Trump ons opdraagt.
Jij moet wat meer geduld hebben.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja vast. Jij fantaseert nog over een daadkrachtig Europa dat Rusland wel even terug zijn hok in jaagt?
Maak je maar geen zorgen; ik zal je niet tegenhouden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Al zou ik Poetin vergiften met polonium zou ik moraal nog ver boven hem staan.
Schattig maar zoveel tijd hebben we bij lange na niet meer. Sterker nog, gezien de huidige ontwikkelingen zijn we waarschijnlijk al te laat.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jij moet wat meer geduld hebben.
Las ergens dat het zwitserland 550 jaar (!) kostte om zich te federeren.
Zou leuk zijn als heel europa dat wel ff in < 5 jaar doet, maar: nee.
Met dat soort tijdspaden heb je natuurlijk nooit ongelijk. Wel makkelijk.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jij moet wat meer geduld hebben.
Las ergens dat het zwitserland 550 jaar (!) kostte om zich te federeren.
Zou leuk zijn als heel europa dat wel ff in < 5 jaar doet, maar: nee.
Zou een specticulaire gewaarwording zijn als Poetin ook gelijk vastgenomen wordt wanneer hij in Alaska arriveert.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik geloof helemaal niets van de locatie, Poetin die wel even naar een Amerikaanse legerbasis ver binnen Alaska zou gaan voor een ontmoeting, niet te beveiligen voor Rusland zelf, dat is voor de optics al een 3-0 overwinning voor Trump en Poetin is iemand van de optics. Trump zelf die zich ook al 2x versprak/in de war was deze week door te roepen dat die naar Rusland zou gaan. Ik denk dat ze eerder ergens op een eiland in de Beringzee/straat afspreken of op een marineschip.
Wat je niet hebt kun je niet verkopenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Trump ons in de uitverkoop doet en dat wij braaf doen wat Trump ons opdraagt.
Denk het ook van niet.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:37 schreef Momo het volgende:
In Alaska zouden er waarschijnlijk ook beperkt aantal opties zijn waar ze kunnen samenkomen. Die gaan niet zitten bij Berries Burgers of een random 5 sterren hotel.
Zodra Trump een beetje dreigt dan buigen we als knipmessen en doen we wat onze baas zegt.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wat je niet hebt kun je niet verkopen
Goed verhaalquote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zodra Trump een beetje dreigt dan buigen we als knipmessen en doen we wat onze baas zegt.
Trump maakt morgen een deal met Poetin en zorgt daarna dat Europa de magere hulp die het geeft zal staken.
Het Westen heeft Oekraïne allang verraden. De geschiedenis zal hier hard over oordelen, daar ben ik wel van overtuigd.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zodra Trump een beetje dreigt dan buigen we als knipmessen en doen we wat onze baas zegt.
Trump maakt morgen een deal met Poetin en zorgt daarna dat Europa de magere hulp die het geeft zal staken.
Het mocht blijkbaar wat Oekraiense levens kosten.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het Westen heeft Oekraïne allang verraden. De geschiedenis zal hier hard over oordelen, daar ben ik wel van overtuigd.
Roept wel de vraag op waarom we zo lang hebben gedaan alsof, in plaats van gewoon direct Putin alles te geven.
Militaire basis. Anders houd je de mensen met spandoeken en borden niet weg.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:37 schreef Momo het volgende:
In Alaska zouden er waarschijnlijk ook beperkt aantal opties zijn waar ze kunnen samenkomen. Die gaan niet zitten bij Berries Burgers of een random 5 sterren hotel.
Dat begrijp ik Hans maar waarom hebben we niet gewoon in februari 2022 overal onze handen van af getrokken? “Niet onze oorlog, fijne dag verder”.quote:
Omdat we die invasie een beetje een rotmove vinden en Oekraine de hulp hard nodig heeftquote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik Hans maar waarom hebben we niet gewoon in februari 2022 overal onze handen van af getrokken? “Niet onze oorlog, fijne dag verder”.
Nu zijn er honderdduizenden doden te betreuren en het eindresultaat is hetzelfde omdat het Westen te schijterig is om Rusland daadwerkelijk aan te pakken.
Geopolitieke ramp voor Europa.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:
Als Trump morgen Poetin z’n zin geeft, zal dat de geschiedenis in gaan als de grootste geopolitieke blunder van de 21e eeuw. En Rusland zal de Baltics pakken, want het Westen durft toch niet te reageren.
Zelfs die Russische assets hebben we braaf laten staan. We worden geregeerd door een stel laffe honden.
Maar de hulp is ruim onvoldoende. Het is allemaal veel te weinig en veel te laat. Al vanaf het begin. Er zijn honderdduizenden Oekraïners gesneuveld terwijl de positie van Oekraïne er niet significant op vooruit gegaan is. Oekraïne mag niet verliezen, maar Rusland mag niet winnen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
Omdat we die invasie een beetje een rotmove vinden en Oekraine de hulp hard nodig heeft
Snap niet zo goed waar je heen wilt
Het is niet alsof er zonder die steun die steun voor die honderdduizenden doden heeft gezorgd ofzo
Dat is natuurlijk niet waar. De Russen zijn nu nog 'slechts'bij de Dnjepr.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik Hans maar waarom hebben we niet gewoon in februari 2022 overal onze handen van af getrokken? “Niet onze oorlog, fijne dag verder”.
Nu zijn er honderdduizenden doden te betreuren en het eindresultaat is hetzelfde omdat het Westen te schijterig is om Rusland daadwerkelijk aan te pakken.
Haha echt wel. We hebben alleen de middelen niet om die wil te backen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar de hulp is ruim onvoldoende. Het is allemaal veel te weinig en veel te laat. Al vanaf het begin. Er zijn honderdduizenden Oekraïners gesneuveld terwijl de positie van Oekraïne er niet significant op vooruit gegaan is. Oekraïne mag niet verliezen, maar Rusland mag niet winnen.
Wij hebben van alles geroepen, maar het is bij mooie praatjes gebleven. Er is nooit serieuze politieke wil geweest om Rusland op de knieën te krijgen. Dus ja, dat veel Oekraïeners zich nu afvragen waar hun geliefden voor gestorven zijn, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
Denk niet dat die mensen zich illusies maken mbt waar ze voor 'sterven'.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
Dus ja, dat veel Oekraïeners zich nu afvragen waar hun geliefden voor gestorven zijn, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
Nee, de politieke wil is er niet. Als we dat willen dan trapt de NAVO Rusland zo Oekraïne uit. Er is nog steeds een naïeve hoop dat dit wel overwaait. Dat het ons toch niet treft. En dat de VS ons wel weer uit de brand komt helpen. Maar dat gaan ze niet meer doen. We zijn op onszelf aangewezen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Haha echt wel. We hebben alleen de middelen niet om die wil te backen.
Je doet alsof Rusland nu heel Oekraine heeft veroverd. Dat dat niet het geval is, is waar ze oa voor zijn gestorven.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar de hulp is ruim onvoldoende. Het is allemaal veel te weinig en veel te laat. Al vanaf het begin. Er zijn honderdduizenden Oekraïners gesneuveld terwijl de positie van Oekraïne er niet significant op vooruit gegaan is. Oekraïne mag niet verliezen, maar Rusland mag niet winnen.
Wij hebben van alles geroepen, maar het is bij mooie praatjes gebleven. Er is nooit serieuze politieke wil geweest om Rusland op de knieën te krijgen. Dus ja, dat veel Oekraïeners zich nu afvragen waar hun geliefden voor gestorven zijn, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)alaska/83661779.htmlquote:Poetin oppert deal over nucleaire wapenbeheersing met VS
De Russische president Vladimir Poetin heeft voor het gesprek met zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump gesuggereerd dat hun landen ook een deal zouden kunnen sluiten over nucleaire wapenbeheersing. Volgens Poetin zou zo'n overeenkomst de vrede kunnen versterken.
Poetin sprak donderdag met een aantal topambtenaren en regeringsleden om zijn ontmoeting met Trump voor te bereiden. Hij zei na afloop de "oprechte inspanningen" van de Verenigde Staten voor een staakt-het-vuren in Oekraïne te waarderen.
Trump wil de oorlog in Oekraïne zo snel mogelijk beëindigen en hoopt vrijdag in Alaska een staakt-het-vuren te bereiken. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is niet uitgenodigd voor het gesprek.
Rusland en de VS zijn de twee grootste kernmachten ter wereld. Momenteel zijn ze nog gebonden aan het NEW START-verdrag over het beperken van het nucleaire wapenarsenaal, maar dat loopt in februari af.
Dat.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |