abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218486583
quote:
Ontmoeting Trump en Poetin op vrijdag in Alaska

President Trump en de president Poetin zullen elkaar aanstaande vrijdag ontmoeten in de Amerikaanse staat Alaska. Dat maakte Trump bekend op zijn social media platform Truth Social. Trump en Poetin zullen elkaar spreken over de oorlog in Oekraine. Meer details over de aanstaande ontmoeting ontbreken nog.

Het is voor het eerst sinds 2019 dat Trump en Poetin elkaar ontmoeten.

https://nos.nl/artikel/2578029
Trump heeft blijkbaar weer allerlei toezeggingen gedaan aan Poetin. Zoals het er nu naar uitziet moet Oekraïne de gehele Donetsk afstaan in ruil voor een staakt het vuren. Bijzonder hoe we van een ultimatum met sancties naar een nieuw capitulatie voorstel zijn gegaan.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218486595
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 18:46 schreef phpmystyle het volgende: [..] Ik geef aan dat Rusland verschillende redenen heeft om Oekraïne onder haar controle te krijgen, of in ieder geval te voorkomen dat Oekraine komt te vallen onder Westerse institutionele systemen. Ik heb nooit beweerd dat het ik werkelijk denk dat het om "bevrijding" gaat of "denazificeren". Wij als EU doen er ook alles aan om controle te krijgen over Oekraïne. Rusland is niet bang voor de NAVO, en zeker niet de NAVO - USA. maar zij zoekt ook de confrontatie niet op..
Je roept de hele tijd dat de EU fout bezig is geweest, alsof die schuldig is aan deze oorlog. En dat slaat nergens op. Oekraïne is een soeverein land en verantwoordelijk voor zijn eigen koers. Dat de EU samenwerking wilde aangaan met Oekraïne is om de een of andere reden fout. Terwijl de EU ook verregaande samenwerking was aangegaan met Rusland. En dat is dan weer geen enkel probleem. Dat maakt dat bovenstaande van je vooral lijkt als een pro Russisch standpunt. Rusland is degene die de dienst uit maakt en bepaalt welke koers Europese landen gaan voeren. En als die daar van afwijken zijn ze fout bezig en verantwoordelijk voor de reactie van Rusland.
pi_218486893
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je roept de hele tijd dat de EU fout bezig is geweest, alsof die schuldig is aan deze oorlog. En dat slaat nergens op. Oekraïne is een soeverein land en verantwoordelijk voor zijn eigen koers. Dat de EU samenwerking wilde aangaan met Oekraïne is om de een of andere reden fout. Terwijl de EU ook verregaande samenwerking was aangegaan met Rusland. En dat is dan weer geen enkel probleem. Dat maakt dat bovenstaande van je vooral lijkt als een pro Russisch standpunt. Rusland is degene die de dienst uit maakt en bepaalt welke koers Europese landen gaan voeren. En als die daar van afwijken zijn ze fout bezig en verantwoordelijk voor de reactie van Rusland.
Geen enkel land binnen de EU is meer louter soeverein door de lange tentakels van Brussel. En dan zou Oekraïne dat wel zijn terwijl ze aan alle kanten aan het infuus hangen? Grondstofdeals met de VS noem maar op.

En zo worden die kleine stukjes "soevereiniteit" allemaal versneden richting de hoogste bieder.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218486917
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 18:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik geef aan dat Rusland verschillende redenen heeft om Oekraïne onder haar controle te krijgen, of in ieder geval te voorkomen dat Oekraine komt te vallen onder Westerse institutionele systemen. Ik heb nooit beweerd dat het ik werkelijk denk dat het om "bevrijding" gaat of "denazificeren". Wij als EU doen er ook alles aan om controle te krijgen over Oekraïne.

Rusland is niet bang voor de NAVO, en zeker niet de NAVO - USA. maar zij zoekt ook de confrontatie niet op..
Oekraïne wil niet onder de Russische invloedssfeer en Rusland gooit de bommen.
Heel veel meer hoef je echt niet te weten
Цой жив
pi_218487035
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Geen enkel land binnen de EU is meer louter soeverein door de lange tentakels van Brussel. En dan zou Oekraïne dat wel zijn terwijl ze aan alle kanten aan het infuus hangen? Grondstofdeals met de VS noem maar op.

En zo worden die kleine stukjes "soevereiniteit" allemaal versneden richting de hoogste bieder.
En dus mag Rusland Kyiv bombarderen.

Goed verhaal!
pi_218487070
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 16:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Met een out of context reactie van Rutte ga je uiteraard niet gelijk krijgen.

Maar het laat wel mooi zien dat je hier alleen maar bent voor je eigen gelijk.
En je geen middelen schuwt in een poging die te krijgen.
Als je nu nog steeds gelooft in het fabeltje dat de bezette gebieden volledig onder Oekrainse controle komen dan ben je even ver heen als Biden in zijn laatste dagen in het Witte Huis.
Ik vind het overigens wel mooi dat mijn standpunt en gebaseerd op basale logica voorzichtig word verwoord door Mark Rutte.
Het fabeltje dat we wel even de oorlog zouden winnen met het sturen van wapens was voor een ieder met een greintje verstand natuurlijk te belachelijk voor woorden.
pi_218487072
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
En dus mag Rusland Kyiv bombarderen.

Goed verhaal!
Mwah, zelf zit ik wat genuanceerder in de wedstrijd. Vind dat wel ver gaan.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218487155
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:54 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Als je nu nog steeds gelooft in het fabeltje dat de bezette gebieden volledig onder Oekrainse controle komen dan ben je even ver heen als Biden in zijn laatste dagen in het Witte Huis.
Ik vind het overigens wel mooi dat mijn standpunt en gebaseerd op basale logica voorzichtig word verwoord door Mark Rutte.
Het fabeltje dat we wel even de oorlog zouden winnen met het sturen van wapens was voor een ieder met een greintje verstand natuurlijk te belachelijk voor woorden.
Oh, ik begrijp heel goed dat jij het liefst ziet dat Rusland delen van Oekraïne permanent blijft behouden, en nu triomfantelijk reageert als Rutte een open deur in trapt: dat Rusland delen van Oekraïne onder controle heeft.

Er moet heel wat gebeuren wil Rusland zich volledig terugtrekken.
Er is niemand die dat ontkend.
En het kan inderdaad er op uit draaien dat Rusland wint.

Verschil is echter dat het overgrote deel liever ziet dat Rusland niet wint.

En een enkeling wel, al was het alleen maar voor het eigen gelijk.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:02:04 #9
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218487167
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:54 schreef Chivaz het volgende:
Rutte zegt totaal niks.

Gebieden die "de facto" onder controle van rusland staan, staan "de facto" onder controle van rusland. Of rutte en/of de NAVO dat nou ook vinden, of niet.

De woorden die de wat intelligenteren onder ons zouden zoeken is "de jure". Maar die staan er niet.
&lt;signature here&gt;.
pi_218487172
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Mwah, zelf zit ik wat genuanceerder in de wedstrijd. Vind dat wel ver gaan.
Tja, jouw verzonnen macht van Brussel gaat ook te ver.
pi_218487176
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:02 schreef ExTec het volgende:

[..]
Rutte zegt totaal niks.

Gebieden die "de facto" onder controle van rusland staan, staan "de facto" onder controle van rusland. Of rutte en/of de NAVO dat nou ook vinden, of niet.

De woorden die de wat intelligenteren onder ons zouden zoeken is "de jure". Maar die staan er niet.
Het laat vooral zien waar hij reikhalzend naar uit kijkt.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:08:35 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218487280
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, jouw verzonnen macht van Brussel gaat ook te ver.
Nationale aanwijzing van Natura-2000 is een direct gevolg van een Europese richtlijn. Deze richtlijn heeft geleid tot de stikstofwaanzin.

Zomaar een greep uit de "verzonnen macht".

Maar goeie goalpost move.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:09:19 #13
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218487296
Als een deel van Oekraïne behouden blijft dat heeft Rusland sowieso niet geheel gewonnen. Wel een remise in Russisch voordeel.
Maar als Oekraïne blijft bestaan dan is dat een grote prestatie. En wat mij betreft blijft Oekraïne ook bestaan.
Het is niet à priori zo dat Rusland heeft gewonnen als ze gebied mogen houden en Oekraïne niet toetreedt tot de navo.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_218487410
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
Als een deel van Oekraïne behouden blijft dat heeft Rusland sowieso niet geheel gewonnen. Wel een remise in Russisch voordeel.
Maar als Oekraïne blijft bestaan dan is dat een grote prestatie. En wat mij betreft blijft Oekraïne ook bestaan.
Het is niet à priori zo dat Rusland heeft gewonnen als ze gebied mogen houden en Oekraïne niet toetreedt tot de navo.
Ik verwacht dan ook absoluut niet dat het nu genoeg is voor Poetin, helemaal sinds Trump zich er mee bemoeit weet hij dat er nog veel meer in zit. Als het aan Rusland ligt gaat de oorlog gewoon door.
Цой жив
pi_218487481
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nationale aanwijzing van Natura-2000 is een direct gevolg van een Europese richtlijn. Deze richtlijn heeft geleid tot de stikstofwaanzin.

Dit gaat uiteraard volledig voorbij aan de rol die de eigen overheid hier in speelt…
Maar het verkozen slachtofferschap als rechtvaardiging van de Russische invasie is vermakelijk.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:16:16 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218487495
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:02 schreef ExTec het volgende:

[..]
Rutte zegt totaal niks.

Omdat het de jure ook nog niet zo is. Maar Rutte zegt wel duidelijk recognize van gebieden.. dat is alleen op te vatten als erkennen van de de facto status, een hele stap..

Verder had ik veel liever gezien dat er drie jaar geleden al een overeenkomst gesloten was. Dat had honderdduizenden mensenlevens gespaard en Rusland had tevreden moeten zijn met de Krim en de Donbass, wat ze in 2012 de facto ook al hadden. Dat was ook beter te verkroppen geweest voor Oekraïne, wat duurzame vrede mogelijk had gemaakt.

Als nu wordt afgedwongen dat Oekraïne alles weggeeft wat ze verloren hebben is het wachten op deze oorlog versie 2.0
The End Times are wild
pi_218487501
quote:

[..]

Het ene verlies van soevereiniteit zijn Natura-2000 gebieden, het andere is raketten en drones op je steden. Ik vind het maar een matige vergelijking.
Цой жив
pi_218487528
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Ik verwacht dan ook absoluut niet dat het nu genoeg is voor Poetin, helemaal sinds Trump zich er mee bemoeit weet hij dat er nog veel meer in zit. Als het aan Rusland ligt gaat de oorlog gewoon door.
Die claimt inderdaad nog steeds gewoon vier volledige provincies.
Trump is voor hem een mooi excuus om daar gewoon lekker aan vast te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door KareldeStoute op 12-08-2025 20:24:21 ]
pi_218487589
quote:

[..]
Poetin en Rusland zijn uiteindelijk rupsje nooit genoeg. Al eeuwen hetzelfde liedje...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | &lt;a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;https://mdj-stek.nl&lt;/a&gt;
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:21:25 #20
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218487596
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:15 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dit gaat uiteraard volledig voorbij aan de rol die de eigen overheid hier in speelt…
Maar het verkozen slachtofferschap als rechtvaardiging van de Russische invasie is vermakelijk.
Het komt op hetzelfde neer. De "eigen overheid" kan alleen maar tijd rekken door niets te doen. Maar aan de Brusselse regelgeving kun je niet ontsnappen.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:23:06 #21
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218487630
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het ene verlies van soevereiniteit zijn Natura-2000 gebieden, het andere is raketten en drones op je steden. Ik vind het maar een matige vergelijking.
Ik heb ook liever een diplomatische invasie hoor.
pi_218487639
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Omdat het de jure ook nog niet zo is. Maar Rutte zegt wel duidelijk recognize van gebieden.. dat is alleen op te vatten als erkennen van de de facto status, een hele stap..

Verder had ik veel liever gezien dat er drie jaar geleden al een overeenkomst gesloten was. Dat had honderdduizenden mensenlevens gespaard en Rusland had tevreden moeten zijn met de Krim en de Donbass, wat ze in 2012 de facto ook al hadden. Dat was ook beter te verkroppen geweest voor Oekraïne, wat duurzame vrede mogelijk had gemaakt.

Als nu wordt afgedwongen dat Oekraïne alles weggeeft wat ze verloren hebben is het wachten op deze oorlog versie 2.0
Ik zie Rusland eigenlijk ook niets echt iets ruilen behalve dat stukje Soemy dat bezet is. Gerede kans dat ze er alsnog niet gaan uitkomen tenzij Trump Oekraïne dwingt, waar ik ook wel bang voor ben.

Mja, we horen wel wat er besproken wordt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:24:14 #23
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218487653
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat rutte en/of ondergeschikten echt wel van die kaartjes kregen waar te zien was wie welk gebied onder controle had.

quote:
Verder had ik veel liever gezien dat er drie jaar geleden al een overeenkomst gesloten was. Dat had honderdduizenden mensenlevens gespaard en Rusland had tevreden moeten zijn met de Krim en de Donbass, wat ze in 2012 de facto ook al hadden.
"Moeten zijn". Anders wat? Is het feit dat putin oorlog ging voeren geen goeie indicator dat hij er niet tevreden mee was...?

quote:
Dat was ook beter te verkroppen geweest voor Oekraïne, wat duurzame vrede mogelijk had gemaakt.
Dit gaat gewoon nergens over.

quote:
De jure wordt er niks erkent. Er veranderd dus gewoon niks.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:26:40 #24
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218487700
quote:

[..]
Het kan best zijn dat er een deal komt die stand houdt gedurende de Trump administratie. Daarna heb je garantie tot aan de voordeur.
Maar we weten niet hoe lang Oekraine stand kan blijven houden en hoelang Rusland. Als het voot beide partijen uitzichtloos is heb je ook meer beweging richting duurzame onderhandelingen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_218487717
Je kunt je afvragen wat het nut nog is van extra steun. Nu de Russen de verdedigingslinies hebben doorbroken, lijkt het een kwestie van tijd voordat ze Kiev bereiken. Tenzij we hopen dat die miljarden een fysieke barricade vormen waar hun tanks niet overheen kunnen, is het weggegooid geld.
pi_218487734
quote:

[..]

Tja, verdiep je eens in natura 2000 voordat je het een voorbeeld van EU macht over de lidstaten noemt

quote:
Nou, ik vond deze nogal zwak.
pi_218487793
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:28 schreef Cattivo het volgende:
Je kunt je afvragen wat het nut nog is van extra steun. Nu de Russen de verdedigingslinies hebben doorbroken, lijkt het een kwestie van tijd voordat ze Kiev bereiken. Tenzij we hopen dat die miljarden een fysieke barricade vormen waar hun tanks niet overheen kunnen, is het weggegooid geld.
Ik vraag me af waarom deze reactie niet in het Duits is geschreven.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:42:37 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218487975
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, verdiep je eens in natura 2000 voordat je het een voorbeeld van EU macht over de lidstaten noemt
[..]
Nou, ik vond deze nogal zwak.
Helaas gaan Poetin en Trump daar vast niet over praten.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:08:30 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218488533
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:24 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik denk dat rutte en/of ondergeschikten echt wel van die kaartjes kregen waar te zien was wie welk gebied onder controle had.
[..]
"Moeten zijn". Anders wat? Is het feit dat putin oorlog ging voeren geen goeie indicator dat hij er niet tevreden mee was...?
Het was vooral een indicator dat hij het weerstandsvermogen van Oekraïne onderschatte.
quote:
Dit gaat gewoon nergens over.
[..]
De jure wordt er niks erkent. Er veranderd dus gewoon niks.
Rutte kán niet zeggen recognize de jure, want dat is nog niet zo. Dat hij zegt het de facto te erkennen is echt wel een ding.
The End Times are wild
pi_218488562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:42 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Helaas gaan Poetin en Trump daar vast niet over praten.
Dat geeft ook mooi de macht van Brussel weer: Brussel heeft geen Trump of Poetin die in zijn eentje kan beslissen over het lot van Oekraïne.
pi_218488565
Russen zijn doorgebroken overigens. (Bij gebrek aan het normale topic.)
pi_218488584
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:08 schreef LXIV het volgende:
Dat hij zegt het de facto te erkennen is echt wel een ding.
Wat zou het betekenen als hij dat alsnog niet zou doen dan? Lijkt mij toch geen semantiek.

De jure doet er toe, maar de facto of alsnog zeggen dat het illegitiem zoals hiervoor is maakt toch nul verschil?
pi_218488585
twitter

Slecht nieuws.
pi_218488590
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, verdiep je eens in natura 2000

Het was vooral een melkkoe waarbij kapitalisten zoals van der Valk dan wel weer een vrijbrief krijgen om middenin natuurgebied hun bedrijf te exploiteren.
pi_218488607
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het was vooral een indicator dat hij het weerstandsvermogen van Oekraïne onderschatte.
[..]
Rutte kán niet zeggen recognize de jure, want dat is nog niet zo. Dat hij zegt het de facto te erkennen is echt wel een ding.
Ik denk ook niet dat er een de jure erkenning komt. De facto erkenning geeft nog de mogelijkheid om op een later moment een diplomatiek traject te starten als er een Russische regering aantreedt waarmee wel fatsoenlijk te praten valt en die het imperialisme afzweert.

Maar ik denk dat we afstevenen op een scenario-Noord Cyprus waarbij over 50 jaar de Donbas nog steeds “tijdelijk bezet” is.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:15:18 #36
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_218488626
quote]0s.gif

Eindelijk _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_218488627
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat zou het betekenen als hij dat alsnog niet zou doen dan? Lijkt mij toch geen semantiek.

De jure doet er toe, maar de facto of alsnog zeggen dat het illegitiem zoals hiervoor is maakt toch nul verschil?
Bij de facto erken je het feit dat het bezet is. Bij de jure erken je het als Russisch grondgebied. En ik denk dat Oekraïne nooit akkoord gaat met het definitief afstaan van grondgebied.
pi_218488658
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:15 schreef Parafernalia het volgende:
quote][ afbeelding ]

Eindelijk _O_
Ik zie niks?
pi_218488684
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bij de facto erken je het feit dat het bezet is. Bij de jure erken je het als Russisch grondgebied. En ik denk dat Oekraïne nooit akkoord gaat met het definitief afstaan van grondgebied.
Onderschat de druk van de VS niet.
Vakman pur sang
pi_218488697
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Onderschat de druk van de VS niet.
En welke concessies van Rusland staan hier tegenover?
pi_218488732
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
En welke concessies van Rusland staan hier tegenover?
Weet ik niet.
De VS zet gewoon enorme druk op Oekraïne / Zelensky nu. Gewoon tekenen bij het kruisje want anders..
Zo is het nu wel gewoon denk ik.

Denk niet dat ze weer (in hun ogen) zo’n gezichtsverlies willen hebben voor de wereld als de vorige keer. Ze laten het niet gaan.
Vakman pur sang
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:27:39 #42
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218488767
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat geeft ook mooi de macht van Brussel weer: Brussel heeft geen Trump of Poetin die in zijn eentje kan beslissen over het lot van Oekraïne.
Nee, dat komt doordat je als geopolitiek blok extern geen hol voorstelt met je mooie green dealtjes, stekkerauto's en interne onenigheden op talloze dossiers.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:28:05 #43
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218488774
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Weet ik niet.
De VS zet gewoon enorme druk op Oekraïne / Zelensky nu. Gewoon tekenen bij het kruisje want anders..
Zo is het nu wel gewoon denk ik.
Dan kan die gedag zwaaien naar z'n mooie mineralen deal. En naar die joint ventures die wat met drones gaan doen. Een van de weinige dingen waar hij echt op kan bogen.
&lt;signature here&gt;.
pi_218488887
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:28 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dan kan die gedag zwaaien naar z'n mooie mineralen deal. En naar die joint ventures die wat met drones gaan doen. Een van de weinige dingen waar hij echt op kan bogen.
Mwoah
:
Wat komt van de Verenigde Staten?
• Patriot-batterijen: De VS hebben 3 batterijen Patriot geleverd . Andere Europese landen leverden daarnaast nog extra batterijen (Duitsland, Roemenië, Nederland) .
• NASAMS-systemen: Oekraïne ontving in totaal 12 NASAMS-systemen, met daarbij 12 afkomstig uit de VS, plus één extra systeem uit Canada .
• Avenger-systemen: De VS leverden 20 Avenger-systemen, inclusief trainingen van Oekraïense equipes door Amerikaanse instructeurs .
• Stinger-raketten: Meer dan 3.000 Stinger MANPADS zijn geleverd — typisch via Amerikaanse levering en gecoördineerd logistiek .
Vakman pur sang
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:45:00 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218488972
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat er een de jure erkenning komt. De facto erkenning geeft nog de mogelijkheid om op een later moment een diplomatiek traject te starten als er een Russische regering aantreedt waarmee wel fatsoenlijk te praten valt en die het imperialisme afzweert.

Maar ik denk dat we afstevenen op een scenario-Noord Cyprus waarbij over 50 jaar de Donbas nog steeds “tijdelijk bezet” is.
Ja, dat zou kunnen. Maar onwenselijk, want dan blijft een nieuwe oorlog altijd als een zwaard van Damocles boven Europa hangen. Met bijbehorende extreme bewapening. Teken dat eens uit over 50 jaar. En wat doen we met de sancties? Blijven we LNG van Amerika kopen? Hoe blijft de industrie dan concurrerend??
The End Times are wild
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:52:58 #46
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489052
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, dat zou kunnen. Maar onwenselijk, want dan blijft een nieuwe oorlog altijd als een zwaard van Damocles boven Europa hangen. Met bijbehorende extreme bewapening. Teken dat eens uit over 50 jaar. En wat doen we met de sancties? Blijven we LNG van Amerika kopen? Hoe blijft de industrie dan concurrerend??
En als we die gebieden met een strik erom officieel aan rusland geven, dan is dat gevaar natuurlijk afgewend.

Dan zal die het voortaan echt niet meer doen!

:z
&lt;signature here&gt;.
pi_218489065
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik zie dat gebied niet teruggegeven worden.

Altijd bezet.

Of er moet daadwerkelijk een beweging uit die gebieden komen, die onafhankelijkheid wil, of los wil wrikken van Rusland.
pi_218489106
Wel even een grappige anekdote op FOX Business News.
Trump zegt dat hij weet in twee minuten onderhandelen of er een deal met Poetin is te maken, maar hangt eerst wel vier uur met Europese leiders aan de lijn om hierover te praten.
pi_218489150
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:54 schreef skrn het volgende:
Of er moet daadwerkelijk een beweging uit die gebieden komen, die onafhankelijkheid wil, of los wil wrikken van Rusland.
Wss niet, de Russen jagen gewoon de Oekraïense bevolking weg in die gebieden; om het vervolgens vol met Russen te gooien.

Ze waren al bezig om er zoveel mogelijk etnische Russen naar die gebieden te sturen. Zo konden ze die claim maken over het zogenaamde pesten van de Russen aldaar.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | &lt;a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;https://mdj-stek.nl&lt;/a&gt;
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:04:46 #50
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489155
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:54 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik zie dat gebied niet teruggegeven worden.

Altijd bezet.

Na 3 jaar oorlog zal er vooral berusting zijn onder Russisch bewind zonder raketten en granaten.

Bovendien zullen de echte pro-westerse Oekrainers gevlucht zijn uit de oostelijke regio's.
pi_218489175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:04 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Wss niet, de Russen jagen gewoon de Oekraïense bevolking weg in die gebieden; om het vervolgens vol met Russen te gooien.

Ze waren al bezig om er zoveel mogelijk etnische Russen naar die gebieden te sturen. Zo konden ze die claim maken over het zogenaamde pesten van de Russen aldaar.
Daarom, zal niet gaan gebeuren.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:09:05 #52
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489186
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Na 3 jaar oorlog zal er vooral berusting zijn onder Russisch bewind zonder raketten en granaten.
Ja, en zonder water. Zonder verwarming.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:09:49 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218489195
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:52 schreef ExTec het volgende:

[..]
En als we die gebieden met een strik erom officieel aan rusland geven, dan is dat gevaar natuurlijk afgewend.

Dan zal die het voortaan echt niet meer doen!

:z
Ik zeg hierboven juist dat het nu te gunstig voor Rusland is en daarom onacceptabel voor Oekraïne.

Maar Oekraine is natuurlijk volkomen vrij om door te vechten. Alleen raken ze door hun mannen heen.
The End Times are wild
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:10:26 #54
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489204
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:09 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, en zonder water. Zonder verwarming.
Het zal niet lang duren tot de kachel en stoof aangaan met spotgoedkope kooltjes.
pi_218489219
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:04 schreef The-BFG het volgende:

[..]

Dan hoop ik met heel mijn hart dat Oekraïne in de komende jaren/decennia als EU-lid economisch opbloeit. Terwijl het in de Donbas een corrupte armoedige shithole is.
Цой жив
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:13:20 #56
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489227
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:10 schreef inslagenreuring het volgende:

met spotgoedkope kooltjes.
Tuurlijk.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:16:18 #57
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489258
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zeg hierboven juist dat het nu te gunstig voor Rusland is en daarom onacceptabel voor Oekraïne.
Ik kan geen enkele omstandigheid bedenken waaronder officiele erkenning als russische grondgebied acceptabel gaat zijn voor oekraine.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:17:55 #58
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489280
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:13 schreef ExTec het volgende:

[..]
Tuurlijk.
Sorry, ik kan het niet lezen. Zit achter betaalmuur. Kost een pallet nu 1000 roebel ipv 900?
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:17:56 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218489281
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:16 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik kan geen enkele omstandigheid bedenken waaronder officiele erkenning als russische grondgebied acceptabel gaat zijn voor oekraine.
Ligt eraan. Bijvoorbeeld de Krim en de Donbas in n ruil voor navo-lidmaatschap en teruggave van alles wat na 2022 veroverd is.
The End Times are wild
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:19:49 #60
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489294
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ligt eraan. Bijvoorbeeld de Krim en de Donbas in n ruil voor navo-lidmaatschap en teruggave van alles wat na 2022 veroverd is.
NAVO lidmaatschap ligt aan ons (NAVO leden), niet aan het kremlin. Als wij bereid zijn om (wat er dan over is van) oekraine lid te maken van, maakt de status van de rest ook niet uit, zie west/oost duitsland.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:20:07 #61
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489295
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:17 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Sorry, ik kan het niet lezen. Zit achter betaalmuur. Kost een pallet nu 1000 roebel ipv 900?
Je moet jezelf eens wat beter informeren ;)
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:20:33 #62
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489301
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:19 schreef ExTec het volgende:

[..]
NAVO lidmaatschap ligt aan ons (NAVO leden), niet aan het kremlin. Als wij bereid zijn om (wat er dan over is van) oekraine lid te maken van, maakt de status van de rest ook niet uit, zie west/oost duitsland.
Trump kan vetoen he in de Navo.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:23:08 #63
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ow, nog wel meer partijen ook.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:24:59 #64
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489348
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:23 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, nog wel meer partijen ook.
Dus als Trump en Poetin afspreken dat Oekraïne niet bij de Navo komt, dan komt Oekraïne niet bij de Navo.

Kan de rest alles van vinden.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:26:36 #65
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489364
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:24 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dus als Trump en Poetin afspreken dat Oekraïne niet bij de Navo komt, dan komt Oekraïne niet bij de Navo.

Kan de rest alles van vinden.
Hey, het was niet ik die met het idee kwam: NAVO lidmaatschap in ruil voor officiele erkenning russisch grondgebied.

Kun je een beetje opletten? ;)
&lt;signature here&gt;.
pi_218489373
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:12 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Dan hoop ik met heel mijn hart dat Oekraïne in de komende jaren/decennia als EU-lid economisch opbloeit. Terwijl het in de Donbas een corrupte armoedige shithole is.
Dan moet het niet gaan zoals met de Krim (al zal
Rusland dat ws niet (zo snel) kunnen financieren)

Veranderingen in de Krim sinds 2014 (praktisch gezien)

1. Grootschalige infrastructuur-investeringen
• Krimbrug (Crimean Bridge)
Een van de meest opvallende projecten is de bouw van de Krimbrug: een 19 km lang viaduct met zowel een vierbaans weg als een dubbelspoor‑railweg. De wegbrug opende in 2018, de spoorbrug in 2019. Kosten: ongeveer $3,7 miljard   .
De brug is trouwens meerdere keren geraakt door aanvallen (2022, 2023, 2025), waardoor tijdelijk transporthinder ontstond .
• Tavrida‑snelweg (A291)
Deze vierbaans autoweg verbindt Oost‑Krim (bij Kerch) met de zuidkust via Simferopol. Met een lengte van ca. 250 km en een bouwsom van ruim ₽150 mrd (~$2,3 mrd) is dit een van de grootste transportprojecten in de regio .
• Wegvernieuwing algemeen
Sinds 2015 zijn meer dan 950 km aan wegen vernieuwd, en er staan plannen uit om tot 2024 nog eens 2.000 km op te knappen .
• Spoorverbinding
In 2019 ging de Bagerovo–Vyshestebliyevskaya spoorlijn in gebruik. Deze verbindt de Krimbrug met bestaande spoorverbindingen, waardoor de reistijd van Moskou naar Simferopol werd gereduceerd tot 18 uur .

2. Economische groei en “showcase”-projecten
• Moskou pompte tussen 2015 en 2022 naar schatting 878 miljard roebel (~$13,3 mrd) in infrastructuur, toerisme, wegen en spoor .
• Dankzij bouw- en productie-investeringen groeide de Krimeconomie in Q1 2019 sneller dan welke andere regio in Rusland; Sevastopol noteerde zelfs construction‑groei van bijna 71% .
• Dit wordt vaak gezien als een bewuste strategie van Moskou om de Krim te profileren als een “etalage‑regio” van Rusland, mede via scholen, parken en openbare ruimten  .

3. Militarisering
• De militaire infrastructuur—luchtbases, radarstations, bunkers—was in 2014 deels verouderd. Sindsdien heeft Rusland deze faciliteiten sterk uitgebreid: meer soldaten (bijna 32.000), zes keer meer gepantserde voertuigen, acht keer meer artillerie, plus versterking van marine-eenheden
Vakman pur sang
pi_218489380
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het slim is om ons (en vooral de Duitsers) ooit nog zo afhankelijk van Rusland te maken. Ik mag hopen dat dat inmiddels wel is ingedaald in de Brusselse burelen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218489385
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Probleem is dan dat juist in de Donbas de grootste strijd is gevoerd. En dat die ook nog lang niet helemaal veroverd is door de Russen.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:31:48 #69
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489404
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hey, het was niet ik die met het idee kwam: NAVO lidmaatschap in ruil voor officiele erkenning russisch grondgebied.

Kun je een beetje opletten? ;)
Wat ik probeer te zeggen: NAVO-lidmaatschap zal zeker besproken kunnen worden tussen Trump en Poetin, waarbij NAVO-lidmaatschap ook weer besproken kan worden tussen Trump en Zelensky.

Dus het Kremlin zal hierop zeker ook inzetten bij onderhandelingen.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:34:44 #70
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489430
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja, dat is miserabel gefaald. Voor deze oorlog al zelfs. Grootste klandizie: mensen uit oekraine. En die kwamen meteen al niet meer.

Zie deze. Filmpje van voor deze oorlog.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:36:37 #71
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218489447
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:31 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat ik probeer te zeggen: NAVO-lidmaatschap zal zeker besproken kunnen worden tussen Trump en Poetin, waarbij NAVO-lidmaatschap ook weer besproken kan worden tussen Trump en Zelensky.

Dus het Kremlin zal hierop zeker ook inzetten bij onderhandelingen.
Veiligheidsgaranties zijn logischerwijs een ding, ja.

Het nogal stupide ( :{ ) laten we het snel weggeven met een mooie strik erom, dan zit het wel goed! - gaat hem niet worden.
&lt;signature here&gt;.
pi_218489490
Er is niks in de die Donbass. Verouderde industrie.
Het was jaren het armste gebied van heel Europa. Het gemiddelde inkomen was 20% van het Russische inkomen.

Nu vroeg ik me af. Zo’n oorlog, tegen de miljoen doden, miljarden aan bedorven inkomsten.

Waarom willen ze de Donbass. Eigenlijk maar voor 1 ding, Oekraïne frustreren binnen de Europese invloedsfeer te raken.

Ja, dat is precies de kernvraag waar veel analisten ook over twisten — want puur economisch of strategisch op korte termijn is de Donbass inderdaad geen “parel” waar je een enorme oorlog voor begint.

Als je kijkt naar de meer fundamentele motieven, dan kom je uit op een mix van ideologie, machtspolitiek en veiligheidsperceptie, waarbij economische waarde bijna een bijzaak is.

1⃣ Ideologisch – “historisch Rusland” & nationaal narratief
• Poetin en zijn entourage gebruiken de Donbass als symbool in het verhaal dat grote delen van Oekraïne “eigenlijk” historisch-Russisch zijn.
• Het verlies van invloed in Oekraïne sinds 2014 (Euromaidan) wordt in Moskou gezien als een historische nederlaag; Donbass is het toneel om dat tij te keren.
• “Bescherming van Russischsprekenden” wordt als rechtvaardiging gebruikt, ook al is dat vooral propaganda.

2⃣ Machtspolitiek – voorkomen van volledig westers Oekraïne
• Donbass vasthouden of destabiliseren voorkomt dat Oekraïne volledig integreert in NAVO en EU.
• Niet omdat Donbass letterlijk een militaire buffer is, maar omdat het een permanent twistpunt creëert dat NAVO-lidmaatschap politiek bemoeilijkt.
• Dit past in dezelfde lijn als in Transnistrië, Abchazië en Zuid-Ossetië: bevroren conflicten die landen buiten westerse structuren houden.

3⃣ Binnenlandse legitimiteit – oorlog als machtscement
• Het Kremlin gebruikt oorlog om de binnenlandse bevolking achter de leiding te scharen (“wij versus het Westen”).
• Donbass is gekozen omdat het dichtbij is, cultureel verbonden, en een verhaal van “bevrijding” geloofwaardiger klinkt dan bijv. een aanval ver van Rusland.

4⃣ Lange termijn geopolitiek – controle over de Zwarte Zee & Oekraïne’s economie
• Met Donbass en de zuidkust in handen heeft Rusland volledige controle over de Zee van Azov en betere toegang tot de Zwarte Zee.
• Ook al is Mariupol’s industrie zwaar beschadigd, de havenlocatie is strategisch waardevol.
• Tegelijk verliest Oekraïne hiermee een groot deel van zijn zware industrie en exportcapaciteit, wat het land economisch verzwakt.

💡 Kortom:
De werkelijke drijfveer is vooral politiek en strategisch op macroniveau: Oekraïne blijvend ondermijnen, invloedssfeer behouden, het westerse kamp frustreren, en binnenlands het beeld neerzetten van een grootmacht die “land terugbrengt”. Economische motieven zijn marginaal — de Donbass is eerder een pion in een groter geopolitiek spel dan een prijs op zichzelf.
Vakman pur sang
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:44:15 #73
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218489504
Als het zo is dat de Russen nagenoeg technisch zijn doorgebroken en dat ook USA daar geen hapklaar antwoord meer op heeft dan zal het defacto neerkomen op voorwaardelijke overgave. Je kan het afgeven, of je kan er maanden over doen om het te verliezen. Daartussenin moet er een compromis gevonden worden. Ik geloof niet dat Poetin opnieuw begint met Trump in administratie. Daarna is er geen peil op te trekken.
Vladimir Putin
pi_218489569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:27 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee, dat komt doordat je als geopolitiek blok extern geen hol voorstelt met je mooie green dealtjes, stekkerauto's en interne onenigheden op talloze dossiers.
Intern ook niet.
Brussel is intern een ideale zondebok voor lokale politici die zo niet hoeven toe te geven te hebben ingestemd met impopulaire maatregelen.

En het leuke is dat de meesten die vinden dat Brussel teveel macht heeft en de soevereiniteit van lidstaten aantast lopen te dwepen met Trump en Poetin...

Terwijl Trump nu gewoon Washington voor minimaal een maand overneemt tegen de zin in van de lokale overheid...
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:57:01 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218489618
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:29 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het slim is om ons (en vooral de Duitsers) ooit nog zo afhankelijk van Rusland te maken. Ik mag hopen dat dat inmiddels wel is ingedaald in de Brusselse burelen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent natuurlijk het meest onafhankelijk als je je grondstoffen van verschillende partijen kunt kopen
The End Times are wild
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:57:01 #76
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489620
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Intern ook niet.
Brussel is intern een ideale zondebok voor lokale politici die zo niet hoeven toe te geven te hebben ingestemd met impopulaire maatregelen.

En het leuke is dat de meesten die vinden dat Brussel teveel macht heeft en de soevereiniteit van lidstaten aantast lopen te dwepen met Trump en Poetin...

Terwijl Trump nu gewoon Washington voor minimaal een maand overneemt tegen de zin in van de lokale overheid...
Precies. Echt soevereine landen stemmen daar niet mee in, maar die bedenken die maatregelen.

Washington is een slechte vergelijking want dat is geen soevereine staat. Het is een federaal district dat niet onder de jurisdictie van een staat valt.
pi_218489632
We hadden München 1938, nu krijgen we Alaska 2025...
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:58:08 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218489633
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:19 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja. Die moeten dus akkoord gaan. Ook Trump en Erdogan bijvoorbeeld
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:01:21 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218489656
quote:

[..]
trump is er nog maar 3 jaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_218489658
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:58 schreef TweedeKlum het volgende:
Je denkt dat Rusland en de VS en Oekraïne een wereld oorlog willen starten?
Vakman pur sang
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:02:01 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218489660
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee, China en Rusland daarentegen..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218489668
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nee, China en Rusland daarentegen..
Ja die zijn toch niet in Alaska?
Vakman pur sang
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:03:51 #83
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218489679
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:58 schreef TweedeKlum het volgende:
Maar Jalta 1945
Alleen dan zonder de Britten. Grootmacht USA en Rusland gaan knopen doorhakken.
Vladimir Putin
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:04:16 #84
38496 Perrin
pi_218489684
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja die zijn toch niet in Alaska?
Rusland wel en die teamen met China. En ze willen 'het Westen' van de troon stoten. Natuurlijk het liefst zonder oorlog, maar duidelijk desnoods mét.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:11:08 #85
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218489748
quote:
88s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dossier Oekraïne wordt in die 3 jaar wel afgetikt, en verdwijnt dan onderin de la.
pi_218489887
quote:
88s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Laten we dat hopen.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:30:19 #87
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218489903
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:11 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dossier Oekraïne wordt in die 3 jaar wel afgetikt, en verdwijnt dan onderin de la.
Dat.
Gaat geen GOP'er of DEM campagne op voeren om dat probleem weer op te warmen. USA heeft zo haar eigen problemen..
Vladimir Putin
pi_218490341
quote:

[..]
Is er ooit een land geweest dat besloot een wereldoorlog te starten?
pi_218490506
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 23:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat.
Gaat geen GOP'er of DEM campagne op voeren om dat probleem weer op te warmen. USA heeft zo haar eigen problemen..
Totdat Rusland het weer op zijn heupen krijgt..
pi_218490592
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

1. Grootschalige infrastructuur-investeringen
• Krimbrug (Crimean Bridge)
Een van de meest opvallende projecten is de bouw van de Krimbrug: een 19 km lang viaduct met zowel een vierbaans weg als een dubbelspoor‑railweg. De wegbrug opende in 2018, de spoorbrug in 2019. Kosten: ongeveer $3,7 miljard   .
De brug is trouwens meerdere keren geraakt door aanvallen (2022, 2023, 2025), waardoor tijdelijk transporthinder ontstond .
• Tavrida‑snelweg (A291)
Deze vierbaans autoweg verbindt Oost‑Krim (bij Kerch) met de zuidkust via Simferopol. Met een lengte van ca. 250 km en een bouwsom van ruim ₽150 mrd (~$2,3 mrd) is dit een van de grootste transportprojecten in de regio .
• Wegvernieuwing algemeen
Sinds 2015 zijn meer dan 950 km aan wegen vernieuwd, en er staan plannen uit om tot 2024 nog eens 2.000 km op te knappen .
• Spoorverbinding
In 2019 ging de Bagerovo–Vyshestebliyevskaya spoorlijn in gebruik. Deze verbindt de Krimbrug met bestaande spoorverbindingen, waardoor de reistijd van Moskou naar Simferopol werd gereduceerd tot 18 uur .

2. Economische groei en “showcase”-projecten
• Moskou pompte tussen 2015 en 2022 naar schatting 878 miljard roebel (~$13,3 mrd) in infrastructuur, toerisme, wegen en spoor .
• Dankzij bouw- en productie-investeringen groeide de Krimeconomie in Q1 2019 sneller dan welke andere regio in Rusland; Sevastopol noteerde zelfs construction‑groei van bijna 71% .
• Dit wordt vaak gezien als een bewuste strategie van Moskou om de Krim te profileren als een “etalage‑regio” van Rusland, mede via scholen, parken en openbare ruimten  .

3. Militarisering
• De militaire infrastructuur—luchtbases, radarstations, bunkers—was in 2014 deels verouderd. Sindsdien heeft Rusland deze faciliteiten sterk uitgebreid: meer soldaten (bijna 32.000), zes keer meer gepantserde voertuigen, acht keer meer artillerie, plus versterking van marine-eenheden
Grote kans dat het wel zo gaat, Rusland wil laten zien dat Oekraïne beter af is als Oblast, en de lokale bevolking tevreden houden, terwijl de russificatie op volle kracht draait.

En dat mag best ten koste gaan van de ontwikkeling van achtergestelde gebieden in de Russische Federatie. Daar kraait toch geen haan naar.
pi_218490619
quote:

[..]
Rusland heeft tijdens dit conflict meermaals met nuclaire vergelding bij levering van bepaalde wapens gedreigd. Dus die oorloghitsers hebben daar idd geen probleem mee. :')
pi_218491298
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 20:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, ik begrijp heel goed dat jij het liefst ziet dat Rusland delen van Oekraïne permanent blijft behouden, en nu triomfantelijk reageert als Rutte een open deur in trapt: dat Rusland delen van Oekraïne onder controle heeft.

Er moet heel wat gebeuren wil Rusland zich volledig terugtrekken.
Er is niemand die dat ontkend.
En het kan inderdaad er op uit draaien dat Rusland wint.

Verschil is echter dat het overgrote deel liever ziet dat Rusland niet wint.

En een enkeling wel, al was het alleen maar voor het eigen gelijk.
Wat ik wel of niet wil zien is totaal irrelevant, het gaat niet om wensdenken maar realisme. En dat laatste ontbreekt nogal vaak bij jou en je fellow travelers die lang de onzin vanuit het westen geloofde dat wapens sturen voldoende zou zijn om Rusland uit Oekraïne te verdrijven.
Een ieder die dat narratief betwiste werd een Putin pijper genoemd. Zelfs nu denk je nog in termen van winnen en verliezen, wij vs zij. Niemand heeft hier gewonnen pik, in deze oorlog zijn alleen maar verliezers het enige waar ik voor pleitte is dat Europa realistisch zou nadenken en zou kiezen voor hun eigen belang. En juist dat laatste hebben we nagelaten omdat de meeste mensen helaas te dom zijn om te schijten.
pi_218491340
quote:

[..]
Elk land kan veto'en met betrekking tot toetreding tot de Navo.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218491417
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:08 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Wat ik wel of niet wil zien is totaal irrelevant, het gaat niet om wensdenken maar realisme. En dat laatste ontbreekt nogal vaak bij jou en je fellow travelers die lang de onzin vanuit het westen geloofde dat wapens sturen voldoende zou zijn om Rusland uit Oekraïne te verdrijven.
Een ieder die dat narratief betwiste werd een Putin pijper genoemd. Zelfs nu denk je nog in termen van winnen en verliezen, wij vs zij. Niemand heeft hier gewonnen pik, in deze oorlog zijn alleen maar verliezers het enige waar ik voor pleitte is dat Europa realistisch zou nadenken en zou kiezen voor hun eigen belang. En juist dat laatste hebben we nagelaten omdat de meeste mensen helaas te dom zijn om te schijten.
Dit is gelul. De kritiek was gericht op mensen met gezwatel als “we moeten begrip hebben voor Poetin” of users die hier al jaren dagelijks Russische desinformatie rondstrooien of oorlogsmisdaden ontkennen of bagatelliseren. Het belang van Europa is dat Rusland de oorlog verliest, in een mate waarin het land niet langer een bedreiging vormt voor de Europese veiligheid. Maar men is niet bereid om de daarvoor noodzakelijke stappen daadwerkelijk te nemen en de politieke wil ontbreekt. Er is niemand die dat betwist.

Winnaars en verliezers. Tja, weet je wie ook zo van de zero sum game is? Poetin.
pi_218491430
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Elk land kan veto'en met betrekking tot toetreding tot de Navo.
Op papier wel. Maar stel dat pak hem beet Montenegro er als enige voor zou liggen, dan rijdt de trein gewoon door, dat snapt iedereen.
pi_218491464
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Op papier wel. Maar stel dat pak hem beet Montenegro er als enige voor zou liggen, dan rijdt de trein gewoon door, dat snapt iedereen.
Toch denk ik dat als je het op dit moment aan de NAVO landen zou vragen, denk ik dat zo een 40 procent tegen aansluiting zal zijn, je wil gewoon geen onstabiele landen erbij betrekken.
pi_218491488
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Toch denk ik dat als je het op dit moment aan de NAVO landen zou vragen, denk ik dat zo een 40 procent tegen aansluiting zal zijn, je wil gewoon geen onstabiele landen erbij betrekken.
Dat klopt, maar het zou wel onderdeel van een vredesdeal kunnen zijn. Het is de enige manier om te zorgen dat Oekraïne definitief van het Russisch imperialisme verlost is.
pi_218491501
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar het zou wel onderdeel van een vredesdeal kunnen zijn. Het is de enige manier om te zorgen dat Oekraïne definitief van het Russisch imperialisme verlost is.
Ik denk dat als er volledige vrede is we het gewoon moeten doen, en vervolgens gewoon lekker een enorme verdedigingslinie opbouwen niet met te veel soldaten, maar gewoon enorme mijnenvelden en enorme tankgrachten.
pi_218491611
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
NAVO lidmaatschap is allang van tafel.
pi_218491767
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee, dan stopt de trein.
pi_218491772
We zouden als Europa meer moeten focussen op India en China, ik denk als we die strategisch aan boord krijgen, dat Rusland wel een toontje lager zingt.
pi_218491821
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:08 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Toch kom je triomfantelijk met een uitspraak van Rutte, van: zie je wel, ik heb gelijk.

En dat iedereen verwacht dat Oekraïne Rusland weet te verdrijven is ook een verzinsel.. zo staat vrijwel niemand er in.

Feitelijk is Oekraïne nog niet klaar met het opgeven van de oorlog.

En dan is het de vraag wat te doen: Oekraïne laten vallen omdat we nu denken dat Rusland, of Oekraïne blijven steunen?

Waar kies jij voor?
pi_218491827
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:04 schreef raptorix het volgende:
We zouden als Europa meer moeten focussen op India en China, ik denk als we die strategisch aan boord krijgen, dat Rusland wel een toontje lager zingt.
Die landen willen helemaal niet 'aan boord'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218491834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Die landen willen helemaal niet 'aan boord'.
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 10:12:29 #105
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218491838
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:
Waar kies jij voor?
Waar trump vandaag zegt dat hij voor moet kiezen, natuurlijk.
&lt;signature here&gt;.
pi_218491839
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.
Dat doen ze ook, ze kiezen voor zichzelf. En dat betekent soms samenwerken met het Westen en soms met bijvoorbeeld Rusland.
pi_218491851
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:12 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat doen ze ook, ze kiezen voor zichzelf. En dat betekent soms samenwerken met het Westen en soms met bijvoorbeeld Rusland.
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 10:15:50 #108
38496 Perrin
pi_218491865
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die hebben zich niet zo terminaal afhankelijk gemaakt van de VS als wij.

Die mindset dat als we maar een nieuw machtig vriendje zoeken, alles wel goedkomt is precies de mindset waardoor we nu zo afhankelijk zijn van de onbetrouwbare idioten die de baas zijn in de VS.

De enige manier waarop de greep op onze eigen toekomst houden in Europa is zelf een pool worden in deze multipolaire wereld.

Maar daarvoor moeten er wel mensen opstaan die uitgaan van eigen lef en kracht in plaats van zich steeds lafjes te verschuilen achter anderen.
pi_218491918
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:15 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die hebben zich niet zo terminaal afhankelijk gemaakt van de VS als wij.

Die mindset dat als we maar een nieuw machtig vriendje zoeken, alles wel goedkomt is precies de mindset waardoor we nu zo afhankelijk zijn van de onbetrouwbare idioten die de baas zijn in de VS.

De enige manier waarop de greep op onze eigen toekomst houden in Europa is zelf een pool worden in deze multipolaire wereld.

Maar daarvoor moeten er wel mensen opstaan die uitgaan van eigen lef en kracht in plaats van zich steeds lafjes te verschuilen achter anderen.
En eens prioriteiten stellen, de EU is vooral bezig de hele dag nieuwe vervelende regeltjes te maken voor bedrijven die daadwerkelijk alleen maar enorm veel geld kosten, en helemaal geen drol opleveren.
pi_218492078
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Toch kom je triomfantelijk met een uitspraak van Rutte, van: zie je wel, ik heb gelijk.
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.
quote:
En dat iedereen verwacht dat Oekraïne Rusland weet te verdrijven is ook een verzinsel.. zo staat vrijwel niemand er in.
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
quote:
Feitelijk is Oekraïne nog niet klaar met het opgeven van de oorlog.

En dan is het de vraag wat te doen: Oekraïne laten vallen omdat we nu denken dat Rusland, of Oekraïne blijven steunen?

Waar kies jij voor?
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
pi_218492266
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:

[..]

[..]
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
Zonder die steun was het lang verloren voor Oekraïne. Je doet steeds of Rusland 3 jaar geleden al genoegen zou nemen met wat ze veroverd hebben. Dat hele idee dat met onderhandelingen de oorlog al lang gestopt zou zijn is complete onzin. Ook nu zal ik er niet vanuit gaan dat Poetin de oorlog wil beëindigen met wat ze nu hebben.
De steun blijft nodig voor Oekraïne om te overleven.
Цой жив
pi_218492301
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.
Dat klinkt schattig, maar uiteindelijk een lose-lose situatie, waarbij India waarschijnlijk nog wel makkelijker kan schuiven naar China / 'het globale zuiden', terwijl het Westen onderling al niet door 1 deur kan.
De VS kan nog enig gewicht in de schaal leggen, maar die zijn veel minder geïnteresseerd in Rusland een hak zetten dan China remmen.
pi_218492316
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik vrees dat je de animositeit richting het westen flink onderschat. Bovendien zitten economieën in de Global South in de lift - daar blijven de bevolkingen ook groeien - terwijl de mondiale invloed van het westen enigszins tanende is. We staan economisch gezien natuurlijk nog altijd sterk, maar de voorsprong is allang niet meer zo groot als die 10 of 20 jaar geleden was.

China en India kiezen dus eerder voor samenwerking met landen in de Global South. Vandaar bijvoorbeeld ook BRICS en de The Belt and Road Initiative.

Verder moet je je ook beseffen dat China juist als doel heeft om de westerse hegemonie te breken. In Peking zijn ze juist blij met de tanende invloed van het westen.

En door het wispelturige beleid van Trump - die bondgenoten van zich vervreemd in plaats van de krachten bundelt - zal de positie van het westen verder verzwakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 13-08-2025 11:08:27 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_218492321
quote:

[..]
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.
[..]
[..]
Je praat onzin. Maar dat weet je zelf ook wel.
pi_218492404
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ik vrees dat je de animositeit richting het westen flink onderschat. Bovendien zitten economieën in de Global South in de lift - daar blijven de bevolkingen ook groeien - terwijl de mondiale invloed van het westen enigszins tanende is. We staan economisch gezien natuurlijk nog altijd sterk, maar de voorsprong is allang niet meer zo groot als die 10 of 20 jaar geleden was.

China en India kiezen dus eerder voor samenwerking met landen in de Global South. Vandaar bijvoorbeeld ook BRICS en de The Belt and Road Initiative.

Verder moet je je ook beseffen dat China juist als doel heeft om de westerse hegemonie te breken. In Peking zijn ze juist blij met de tanende invloed van het westen.

En door het wispelturige beleid van Trump - die bondgenoten van zich vervreemd in plaats van de krachten bundelt - zal de positie van het westen verder verzwakken.
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.
pi_218492460
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.
pi_218492473
quote:
[..]
Hoe is diplomatie, onderhandelen en praten mogelijk met in dit geval Rusland die bij iedere Westerse toenadering (en dat zijn er ondertussen best veel geweest, vanuit Rusland 0) het blijkt dat Rusland niet wil onderhandelen en praten? Omdat Rusland gewoon haar doel wil bereiken?
pi_218492475
quote:

[..]
Ligt er maar net aan wat je onder 'economisch matig' verstaat. Het is een land met een gigantische bevolking en ditto BNP. Natuurlijk, per capita is het nog bij lange na niet op het niveau van het Westen, maar als land hebben ze behoorlijke economische slagkracht omdat er ook best wat sectoren zijn waar ze de facto monopolies hebben. Zeker landen als Australië ondervinden echt de gevolgen van economische conflicten met China wel. Voor het gros van de landen in de wereld is China inmiddels belangrijker als handelspartner dan de VS:

pi_218492491
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.
En in Europa zelf weer medicatie gaan maken. Zijn we ook van die afhankelijkheid af. En hopelijk van medicijnen tekorten.
pi_218492496
quote:

[..]
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.

De EU is en blijft een belangrijke handelspartner, maar we beschikken niet over de economische kracht en macht om landen zoals China en India een richting op te dwingen.

De VS zou daar eerder toe in staat zijn, maar met de huidige koers van Trump kun je dat vergeten.
pi_218492497
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat riep ik tien jaar terug al, onze hele maak economie is inmiddels afhankelijk van China.
pi_218492503
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.

De EU is en blijft een belangrijke handelspartner, maar we beschikken niet over de economische kracht en macht om landen zoals China en India een richting op te dwingen.

De VS zou daar eerder toe in staat zijn, maar met de huidige koers van Trump kun je dat vergeten.
Het probleem is dat we veel te lief zijn, en ook nog eens heel slecht kunnen pokeren.
Dat we al 40 jaar pikken dat ze onze technologie jatten is al erg genoeg.
pi_218492507
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan wat je onder 'economisch matig' verstaat. Het is een land met een gigantische bevolking en ditto BNP. Natuurlijk, per capita is het nog bij lange na niet op het niveau van het Westen, maar als land hebben ze behoorlijke economische slagkracht omdat er ook best wat sectoren zijn waar ze de facto monopolies hebben. Zeker landen als Australië ondervinden echt de gevolgen van economische conflicten met China wel. Voor het gros van de landen in de wereld is China inmiddels belangrijker als handelspartner dan de VS:

[ afbeelding ]
Tel daarbij op dat de VS steeds minder aantrekkelijk wordt als handelspartner, als gevolg van het wispelturige beleid van Trump, met zijn 'tarieven' en diplomatieke gekoeioneer.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 13-08-2025 11:33:05 ]
pi_218492512
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Over de prognose dat China de grootste economie ter wereld gaat worden bestaat inmiddels wel de nodige twijfel. Ook gezien het feit dat de bevolkingsgroei in China afvlakt en er krimp aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS.
pi_218492519
quote:

[..]
[..]

Rutte maakt die draai niet, zoals al is gezegd door anderen.

quote:
[..]
Nee, want daar verandert de uitspraak van Rutte niets aan.

Bovendien spreekt Rutte niet voor Nederland..

quote:
Klopt, iemand die graag ziet dat Poetin gratis Oekraïne krijgt is precies dat.
pi_218492610
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Tel daarbij op dat de VS steeds minder aantrekkelijk wordt als handelspartner, als gevolg van het wispelturige beleid van Trump, met zijn 'tarieven' en diplomatieke gekoeieneer.
Trump bestuurt het land als een bedrijf. Berlusconi had daar ook een handje van, en je hebt kunnen zien wat dat in Italië voor gevolgen had. Alles naar de klote en de staatsschuld door het dak. En dan is Italië maar een dwerg vergeleken met de VS.

Er waren trouwens wel meer overeenkomsten, Berlusconi was ook prima maatjes met Poetin en had ook een voorliefde voor grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen (understatement).
pi_218492620
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Over de prognose dat China de grootste economie ter wereld gaat worden bestaat inmiddels wel de nodige twijfel. Ook gezien het feit dat de bevolkingsgroei in China afvlakt en er krimp aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS.
Plus ze zijn technisch lang niet zo ver als ze zelf claimen.
pi_218492640
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het kan China worden, of wellicht India. De VS kan de grootste economie blijven, al zal dat lastig worden als het land vast blijft houden aan de huidige Trumpiaanse koers.

Maar mijn punt is vooral dat het westen economisch en politiek veel minder dominant is dan het ooit was. Opkomende economieën zijn binnen 10 of 20 jaar minstens gelijkwaardig en laten zich niet koeioneren door westerse landen die allerlei eisen stellen. Ze zijn immers niet langer van ons afhankelijk - of in elk geval in veel mindere mate.
pi_218492652
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Rutte maakt die draai niet, zoals al is gezegd door anderen.
[..]
Nee, want daar verandert de uitspraak van Rutte niets aan.

Bovendien spreekt Rutte niet voor Nederland..
[..]
Klopt, iemand die graag ziet dat Poetin gratis Oekraïne krijgt is precies dat.
De invloed van Rutte wordt schromelijk overschat. In zijn huidige rol is hij vooral het uithangbord van de NAVO, een veredelde woordvoerder. Het is niet dat hij in zijn eentje de koers bepaalt hè. Dat doen de leden. Waarbij de VS de grootste vinger in de pap heeft.

Ik vind het ook een draak van een vent die ons land danig de vernieling in heeft geholpen, maar dit gebash van sommige users is pure rancune en heeft weinig met de realiteit te maken.
pi_218492668
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:30 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Plus ze zijn technisch lang niet zo ver als ze zelf claimen.
Ze zijn wel bijzonder ver gekomen op basis van gestolen intellectueel eigendom en andere technologie, dat moet je ze nageven.
pi_218492886
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ze zijn wel bijzonder ver gekomen op basis van gestolen intellectueel eigendom en andere technologie, dat moet je ze nageven.
True alleen bijvoorbeeld dat DeepSeek verhaal. Dat bleek zo lek als een mandje te zijn.
pi_218493367
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Welke natie dan niet? Of denk je dat ze alles zelf uitvinden?
  woensdag 13 augustus 2025 @ 15:10:48 #133
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_218494814
Aan vooravond van treffen Trump en Poetin in Alaska
Rusland breekt door frontlinies: ’Komende 48 uur beslissend voor Oekraïne’

© https://www.telegraaf.nl/(...)ekrane/83357307.html

© ANP/HH

Tja mensen, zo'n krachtige doorbraak van de russen, helaas als gevolg van de heer Poetins paranoia-'vibes', werd uiteindelijk nooit helemaal als ondenkbaar geacht. Het valt i.i.g. niet bepaald te kwalificeren als meest 'vruchtbare ontwikkeling', maar laten we allen vooruitkijken en van meest positieve scenario's uitgaan, al blijft de toekomst alsnog vrij onzeker.

En nu maar hopen dat belangrijk overleg tussen de Russische president en Trump straks tóch wat substantieels zal opleveren in het belang van Oekraïne, EU en de rest v.d. wereld!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  woensdag 13 augustus 2025 @ 17:22:44 #134
38496 Perrin
pi_218495864
pi_218496316
Als Trump vandaag heeft ingestemd met de voorwaarde van Europa tot een direkt staakt het vuren, dan komt er vrijdag niets uit het overleg tussen Trump en Poetin.
pi_218496360
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 12:38 schreef Chadi het volgende:

[..]
Welke natie dan niet? Of denk je dat ze alles zelf uitvinden?
Uiteindelijk komt alles bij de Greys vandaan.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 18:15:32 #137
38496 Perrin
pi_218496362
Trump vond het lekker gaan.

twitter
pi_218496520
quote:
Dit weten we over de vergadering

Na afloop van de videovergadering tussen Europese leiders, de Verenigde Staten en de Oekraïense president Zelensky spraken verschillende presidenten en leiders zich uit over de inhoud van de vergadering. Dit is wat we nu weten over de vergadering:

Europese landen hebben geprobeerd om "de agenda te helpen bepalen" in aanloop naar de ontmoeting tussen Trump en Poetin in Alaska aanstaande vrijdag. Dat zei de Duitse bondskanselier Merz.

Ook zei Merz dat bij wat voor overeenkomst dan ook, het moet beginnen met een staakt-het-vuren.
President Macron zei daarover dat Trump aanstaande vrijdag inzet op een bestand in Oekraïne. Ook erkende de Amerikaanse president Trump dat onderhandelingen over grondgebied alleen mét Oekraïne kunnen plaatsvinden.

De Oekraïense president Zelensky zei onder meer dat Trump "achter hen stond vandaag" en dat Zelensky na het gesprek tussen Trump en Poetin op de hoogte wordt gesteld.
quote:
'Toon voorzichtig optimistisch'

EU-correspondent Chris Ostendorf:
"De toon na afloop van het overleg was voorzichtig optimistisch. De EU, Oekraïne, de NAVO en de VS zouden het eens zijn over de inzet bij de ontmoeting tussen Trump en Poetin aanstaande vrijdag. Waar voorzitter Von der Leyen van de Europese Commissie het nog voorzichtig heeft over het verbeteren van de uitgangspositie van Oekraïne, spreekt NAVO-chef Rutte enthousiast van een "great call", een geweldig telefoongesprek.

De belangrijkste toezegging van Trump is dat hij bij Poetin zal aandringen op een wapenstilstand. Ook zou er een vervolggesprek met ook Zelensky aan tafel moeten komen. Mocht Poetin een wapenstilstand weigeren, dan dreigen de EU en het Verenigd Koninkrijk met verdere sancties tegen Rusland. Het feit dat ze daar nu al mee dreigen, geeft aan hoe weinig vertrouwen ze hebben in een goede afloop vrijdag.

De grote vraag is hoe stevig de toezeggingen van Trump zijn, en wat daar vrijdag in het gesprek met Poetin van over zal blijven. Opvallend is dat de organisator van het overleg van vandaag, de Duitse bondskanselier Merz, zegt dat Trump het 'in grote lijnen eens is' met de inzet van Europa. Dat biedt ruimte voor interpretatie van de afspraken."
https://nos.nl/liveblog/2(...)-bestand-zegt-macron

Klinkt positief. Eens kijken of Poetin nu eens wat handreikingen gaat doen ipv vertragen en rookgordijnen opwerpen.
pi_218496753
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 18:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Uiteindelijk komt alles bij de Greys vandaan.
De Pinkertons. Die zitten overal achter.
Vakman pur sang
  woensdag 13 augustus 2025 @ 19:12:04 #140
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218496772
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 18:34 schreef RotatoR het volgende:

[..]
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-bestand-zegt-macron

Klinkt positief. Eens kijken of Poetin nu eens wat handreikingen gaat doen ipv vertragen en rookgordijnen opwerpen.
Kijk ik even of de zon morgen in het westen opkomt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 13 augustus 2025 @ 19:57:17 #141
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218497123
twitter
pi_218497470
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 19:57 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Kunnen ze geen andere naam bedenken dan het afschuwelijke “coalition of the willing”?

Laten ze het noemen “The EU superpower motherfuckers kicks Russian ass”
Of in ieder geval een naam die een beetje serieus klinkt en ook afschrikt.
Vakman pur sang
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:30:53 #143
38496 Perrin
pi_218497487
Zo willing vind ik die coalitie niet. Hulp is mondjesmaat, precies genoeg om Oekraïne over een periode van jaren langzaam ten onder te laten gaan aan de Russische invasie.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:56:46 #144
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_218497716
Trump dreigt weer eens met sancties. Maar doet helemaal niets :')
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:59:51 #145
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218497753
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:56 schreef Parafernalia het volgende:
En nu ga je echt je kamer opruimen!
  woensdag 13 augustus 2025 @ 21:03:26 #146
38496 Perrin
pi_218497805
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:56 schreef Parafernalia het volgende:
pi_218498709
twitter

Die doorbraak lijkt ook verholpen te worden.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 10:08:02 #148
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218500523
&lt;signature here&gt;.
pi_218500580
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kunnen ze geen andere naam bedenken dan het afschuwelijke “coalition of the willing”?

Laten ze het noemen “The EU superpower motherfuckers kicks Russian ass”
Of in ieder geval een naam die een beetje serieus klinkt en ook afschrikt.
Mee eens dit doet mij meer denken aan de tweede golf oorlog toen er een verdwaalde NL militair op dat podium stond.

Maar ik zie dat de Trump weer een uitverkoop van Amerikaanse belangen aan het organiseren is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 14 augustus 2025 @ 10:23:02 #150
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218500583
quote:
Als hij die mineralen aan Rusland wil geven....
  donderdag 14 augustus 2025 @ 10:47:40 #151
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218500783
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:23 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja, zullen de yanks vast een goed idee vinden.
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:11:22 #152
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218500979
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:23 schreef Momo het volgende:

[..]
Je kan Poetin beter kietelen dan irriteren.
Vladimir Putin
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:13:43 #153
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501003
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je kan Poetin beter kietelen dan irriteren doodschieten.
ftfy
Huilen dan.
pi_218501005
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je kan Poetin beter kietelen dan irriteren.
Nog beter is om een Poetin een stevige loodvergiftiging te geven.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:32:06 #155
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218501151
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:13 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
ftfy
Je bent eigenlijk nog te genereus, je kan beter Poetin kapot laten trekken door paarden of vergiftigen met polonium.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:39:37 #156
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501219
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:32 schreef Momo het volgende:

[..]
Je bent eigenlijk nog te genereus, je kan beter Poetin kapot laten trekken door paarden of vergiftigen met polonium.
Ja, ik zal niet ontkennen dat dat wel iets heeft maar dan word je zelf ook een monster. Je moet boven die dwaas staan.
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:50:34 #157
345631 Scjvb
pi_218501305
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:13 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
ftfy
Meh :6, beter blijft men op de meest diplomatieke weg, onderhandelt stevig en strijkt paranoïde Poetin niet teveel tegen de haren in.

Wat hier reeds gezegd is; jezelf niet verlagen tot zijn methodes. Kunnen beide kampen (russen en westen) misschien nog wat aan hebben.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:53:09 #158
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501321
Met Poetin onderhandelen: :') :') :')
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:54:09 #159
38496 Perrin
pi_218501329
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:53 schreef Isdatzo het volgende:
Nee, de oorlog jaren laten voorduren met druppelsgewijze steun zodat Poetin in slow motion Oekraïne onder de voet kan lopen. Veeeeeeel beter! *O*
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:54:20 #160
345631 Scjvb
pi_218501332
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:53 schreef Isdatzo het volgende:
Toch blijven proberen, veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. ;) Nuken zou ook niet bepaald een goed idee zijn!
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:55:19 #161
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501337
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nee, de oorlog jaren laten voorduren met druppelsgewijze steun zodat Poetin in slow motion Oekraïne onder de voet kan lopen. Veeeeeeel beter! *O*
Vals dilemma.
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:55:44 #162
38496 Perrin
pi_218501340
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:54 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Toch blijven proberen, veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. ;)
We kiezen er liever voor om uiteindelijk geen enkel ander doel te hebben bereikt dan de veroveringsoorlog zo lang mogelijk te rekken ten koste van enorm veel politiek kapitaal, daadwerkelijk kapitaal en Oekraiense mensenlevens.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:56:23 #163
38496 Perrin
pi_218501347
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:55 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vals dilemma.
Ja vast. Jij fantaseert nog over een daadkrachtig Europa dat Rusland wel even terug zijn hok in jaagt?
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:57:17 #164
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218501351
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:50 schreef Scjvb het volgende:

Poetin
Bedoel je niet De Heer Poetin?
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 11:58:41 #165
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501361
quote:
10s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja vast. Jij fantaseert nog over een daadkrachtig Europa dat Rusland wel even terug zijn hok in jaagt?
Elke nacht voor het slapengaan :@ . Niet doorvertellen hè!

En jij droomt over Poetin die zich aan afspraken houdt?
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:00:43 #166
38496 Perrin
pi_218501375
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Elke nacht voor het slapengaan :@ . Niet doorvertellen hè!
Nou ik ook, maar ondertussen zitten we met deze vunzige en schandalige realiteit waarin Europa zwak, verdeeld en besluiteloos is en erger nog, totaal strategisch afhankelijk van de VS.

Een VS dat in rap tempo afglijdt naar een autocratie waar men liever een sterk en grondstofrijk Rusland dan een stelletje zwakke Europeanen aan hun zijde heeft.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:02:38 #167
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218501381
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:54 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Toch blijven proberen, veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. ;) Nuken zou ook niet bepaald een goed idee zijn!
Ohja Rusland dat zich echt aan afspraken houdt, of ga jij graag ook naar de kapper waar je afspraak meestal niet doorgaat?
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:02:47 #168
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501382
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:00 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nou ik ook, maar ondertussen zitten we met deze vunzige en schandalige realiteit waarin Europa zwak, verdeeld en besluiteloos is en erger nog, totaal strategisch afhankelijk van de VS.

Een VS dat in rap tempo afglijdt naar een autocratie waar men liever een sterk en grondstofrijk Rusland dan een stelletje zwakke Europeanen aan hun zijde heeft.
Precies. Dus wat verwacht je dat 'onderhandelen' met Poetin dan gaat opleveren?
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:03:27 #169
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218501386
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, ik zal niet ontkennen dat dat wel iets heeft maar dan word je zelf ook een monster. Je moet boven die dwaas staan.
Al zou ik Poetin vergiften met polonium zou ik moraal nog ver boven hem staan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:04:10 #170
38496 Perrin
pi_218501391
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Precies. Dus wat verwacht je dat 'onderhandelen' met Poetin dan gaat opleveren?
Ik verwacht dat Trump ons in de uitverkoop doet en dat wij braaf doen wat Trump ons opdraagt.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:04:21 #171
345631 Scjvb
pi_218501393
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Bedoel je niet De Heer Poetin?
Edit: ja!
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:05:02 #172
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501398
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik verwacht dat Trump ons in de uitverkoop doet en dat wij braaf doen wat Trump ons opdraagt.
Dus toch maar doodschieten dan?
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:05:07 #173
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218501399
quote:
10s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Jij moet wat meer geduld hebben.

Las ergens dat het zwitserland 550 jaar (!) kostte om zich te federeren.

Zou leuk zijn als heel europa dat wel ff in < 5 jaar doet, maar: nee.
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:05:44 #174
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218501401
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Al zou ik Poetin vergiften met polonium zou ik moraal nog ver boven hem staan.
Maak je maar geen zorgen; ik zal je niet tegenhouden.
Huilen dan.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:08:01 #175
38496 Perrin
pi_218501415
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:05 schreef ExTec het volgende:

[..]

Schattig maar zoveel tijd hebben we bij lange na niet meer. Sterker nog, gezien de huidige ontwikkelingen zijn we waarschijnlijk al te laat.
pi_218501420
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:05 schreef ExTec het volgende:

[..]

Met dat soort tijdspaden heb je natuurlijk nooit ongelijk. Wel makkelijk.
pi_218501446
Ik geloof helemaal niets van de locatie, Poetin die wel even naar een Amerikaanse legerbasis ver binnen Alaska zou gaan voor een ontmoeting, niet te beveiligen voor Rusland zelf, dat is voor de optics al een 3-0 overwinning voor Trump en Poetin is iemand van de optics. Trump zelf die zich ook al 2x versprak/in de war was deze week door te roepen dat die naar Rusland zou gaan. Ik denk dat ze eerder ergens op een eiland in de Beringzee/straat afspreken of op een marineschip.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:34:31 #178
345631 Scjvb
pi_218501594
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik geloof helemaal niets van de locatie, Poetin die wel even naar een Amerikaanse legerbasis ver binnen Alaska zou gaan voor een ontmoeting, niet te beveiligen voor Rusland zelf, dat is voor de optics al een 3-0 overwinning voor Trump en Poetin is iemand van de optics. Trump zelf die zich ook al 2x versprak/in de war was deze week door te roepen dat die naar Rusland zou gaan. Ik denk dat ze eerder ergens op een eiland in de Beringzee/straat afspreken of op een marineschip.
Zou een specticulaire gewaarwording zijn als Poetin ook gelijk vastgenomen wordt wanneer hij in Alaska arriveert.

De russische president naar Alaska? Denk het eigenlijk niet en onderschat hem ook niet, hij is wel slimmer dan dat!
  Moderator donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:22 #179
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218501619
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat je niet hebt kun je niet verkopen w/
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:34 #180
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218501620
In Alaska zouden er waarschijnlijk ook beperkt aantal opties zijn waar ze kunnen samenkomen. Die gaan niet zitten bij Berries Burgers of een random 5 sterren hotel.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:40:01 #181
345631 Scjvb
pi_218501632
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:37 schreef Momo het volgende:
In Alaska zouden er waarschijnlijk ook beperkt aantal opties zijn waar ze kunnen samenkomen. Die gaan niet zitten bij Berries Burgers of een random 5 sterren hotel.
Denk het ook van niet.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 12:47:25 #182
38496 Perrin
pi_218501671
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:

[..]
Wat je niet hebt kun je niet verkopen w/
Zodra Trump een beetje dreigt dan buigen we als knipmessen en doen we wat onze baas zegt.

Trump maakt morgen een deal met Poetin en zorgt daarna dat Europa de magere hulp die het geeft zal staken.
  Moderator donderdag 14 augustus 2025 @ 12:53:13 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218501712
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zodra Trump een beetje dreigt dan buigen we als knipmessen en doen we wat onze baas zegt.

Trump maakt morgen een deal met Poetin en zorgt daarna dat Europa de magere hulp die het geeft zal staken.
Goed verhaal
pi_218501718
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het Westen heeft Oekraïne allang verraden. De geschiedenis zal hier hard over oordelen, daar ben ik wel van overtuigd.

Roept wel de vraag op waarom we zo lang hebben gedaan alsof, in plaats van gewoon direct Putin alles te geven.
  Moderator donderdag 14 augustus 2025 @ 12:55:15 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218501724
Omdat het niet van ons is
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:00:09 #186
38496 Perrin
pi_218501755
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:53 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het Westen heeft Oekraïne allang verraden. De geschiedenis zal hier hard over oordelen, daar ben ik wel van overtuigd.

Roept wel de vraag op waarom we zo lang hebben gedaan alsof, in plaats van gewoon direct Putin alles te geven.
Het mocht blijkbaar wat Oekraiense levens kosten.

De uitkomst is hetzelfde en het is iedereen duidelijk hoe tandeloos Europa is. Hoe we kwispelend achter de VS aanlopen in de hoop op wat genade.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:00:38 #187
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218501758
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:37 schreef Momo het volgende:
Militaire basis. Anders houd je de mensen met spandoeken en borden niet weg.
&lt;signature here&gt;.
pi_218501763
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:55 schreef sp3c het volgende:
Omdat het niet van ons is
Dat begrijp ik Hans maar waarom hebben we niet gewoon in februari 2022 overal onze handen van af getrokken? “Niet onze oorlog, fijne dag verder”.

Nu zijn er honderdduizenden doden te betreuren en het eindresultaat is hetzelfde omdat het Westen te schijterig is om Rusland daadwerkelijk aan te pakken.
pi_218501786
Als Trump morgen Poetin z’n zin geeft, zal dat de geschiedenis in gaan als de grootste geopolitieke blunder van de 21e eeuw. En Rusland zal de Baltics pakken, want het Westen durft toch niet te reageren.

Zelfs die Russische assets hebben we braaf laten staan. We worden geregeerd door een stel laffe honden.
  Moderator donderdag 14 augustus 2025 @ 13:17:29 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218501930
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik Hans maar waarom hebben we niet gewoon in februari 2022 overal onze handen van af getrokken? “Niet onze oorlog, fijne dag verder”.

Nu zijn er honderdduizenden doden te betreuren en het eindresultaat is hetzelfde omdat het Westen te schijterig is om Rusland daadwerkelijk aan te pakken.
Omdat we die invasie een beetje een rotmove vinden en Oekraine de hulp hard nodig heeft

Snap niet zo goed waar je heen wilt

Het is niet alsof die steun voor die honderdduizenden doden heeft gezorgd ofzo

[ Bericht 3% gewijzigd door sp3c op 14-08-2025 15:16:54 ]
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:18:54 #191
38496 Perrin
pi_218501941
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:
Als Trump morgen Poetin z’n zin geeft, zal dat de geschiedenis in gaan als de grootste geopolitieke blunder van de 21e eeuw. En Rusland zal de Baltics pakken, want het Westen durft toch niet te reageren.

Zelfs die Russische assets hebben we braaf laten staan. We worden geregeerd door een stel laffe honden.
Geopolitieke ramp voor Europa.

De VS van Trump is Europa allang beu. Wat tandeloze, chronisch afhankelijke lui die ook nog constant met hun morele vingertje naar je wapperen. Poetin mag ze hebben, allemaal. :{w
pi_218501980
quote:
88s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
Omdat we die invasie een beetje een rotmove vinden en Oekraine de hulp hard nodig heeft

Snap niet zo goed waar je heen wilt

Het is niet alsof er zonder die steun die steun voor die honderdduizenden doden heeft gezorgd ofzo
Maar de hulp is ruim onvoldoende. Het is allemaal veel te weinig en veel te laat. Al vanaf het begin. Er zijn honderdduizenden Oekraïners gesneuveld terwijl de positie van Oekraïne er niet significant op vooruit gegaan is. Oekraïne mag niet verliezen, maar Rusland mag niet winnen.

Wij hebben van alles geroepen, maar het is bij mooie praatjes gebleven. Er is nooit serieuze politieke wil geweest om Rusland op de knieën te krijgen. Dus ja, dat veel Oekraïeners zich nu afvragen waar hun geliefden voor gestorven zijn, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:23:48 #193
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218501984
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar. De Russen zijn nu nog 'slechts'bij de Dnjepr.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:42 #194
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218501995
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar de hulp is ruim onvoldoende. Het is allemaal veel te weinig en veel te laat. Al vanaf het begin. Er zijn honderdduizenden Oekraïners gesneuveld terwijl de positie van Oekraïne er niet significant op vooruit gegaan is. Oekraïne mag niet verliezen, maar Rusland mag niet winnen.

Wij hebben van alles geroepen, maar het is bij mooie praatjes gebleven. Er is nooit serieuze politieke wil geweest om Rusland op de knieën te krijgen. Dus ja, dat veel Oekraïeners zich nu afvragen waar hun geliefden voor gestorven zijn, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
Haha echt wel. We hebben alleen de middelen niet om die wil te backen.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:25:55 #195
38496 Perrin
pi_218502003
"Het Westen" is stervend.

De VS transformeert naar een autocratisch model à la Rusland, waarbij het Europa blijft bedriegen met beloften van bescherming.

Democratie, rechtsstaat en ethiek worden vervangen door naakte machtspolitiek en realpolitik.

Europese landen blijven hopen op redding terwijl hun soevereiniteit verder wordt uitgehold door militaire afhankelijkheid en economische druk.

Het ideaal van een rechtvaardig en moreel verenigd Westen, of zelfs wereld, is geen toekomstbeeld meer, maar een nostalgische illusie.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 13:42:33 #196
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218502134
quote:
Dus ja, dat veel Oekraïeners zich nu afvragen waar hun geliefden voor gestorven zijn, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
Denk niet dat die mensen zich illusies maken mbt waar ze voor 'sterven'.

Hint: niet voor ons ofzo.
&lt;signature here&gt;.
pi_218502151
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:24 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Haha echt wel. We hebben alleen de middelen niet om die wil te backen.
Nee, de politieke wil is er niet. Als we dat willen dan trapt de NAVO Rusland zo Oekraïne uit. Er is nog steeds een naïeve hoop dat dit wel overwaait. Dat het ons toch niet treft. En dat de VS ons wel weer uit de brand komt helpen. Maar dat gaan ze niet meer doen. We zijn op onszelf aangewezen.

En dan zitten we ook nog met nestbevuilers als Orban en Fico.
pi_218502243
quote:

[..]

Je doet alsof Rusland nu heel Oekraine heeft veroverd. Dat dat niet het geval is, is waar ze oa voor zijn gestorven.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 14:01:34 #199
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218502312
Goede en betekenisvolle gebaren uit het Kremlin.
Zulke gebaren uit het Kremlin moeten wij zeker meenemen in onze manier van hoe wij met Rusland omgaan.

quote:
Poetin oppert deal over nucleaire wapenbeheersing met VS

De Russische president Vladimir Poetin heeft voor het gesprek met zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump gesuggereerd dat hun landen ook een deal zouden kunnen sluiten over nucleaire wapenbeheersing. Volgens Poetin zou zo'n overeenkomst de vrede kunnen versterken.

Poetin sprak donderdag met een aantal topambtenaren en regeringsleden om zijn ontmoeting met Trump voor te bereiden. Hij zei na afloop de "oprechte inspanningen" van de Verenigde Staten voor een staakt-het-vuren in Oekraïne te waarderen.

Trump wil de oorlog in Oekraïne zo snel mogelijk beëindigen en hoopt vrijdag in Alaska een staakt-het-vuren te bereiken. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is niet uitgenodigd voor het gesprek.

Rusland en de VS zijn de twee grootste kernmachten ter wereld. Momenteel zijn ze nog gebonden aan het NEW START-verdrag over het beperken van het nucleaire wapenarsenaal, maar dat loopt in februari af.
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)alaska/83661779.html
Vladimir Putin
  donderdag 14 augustus 2025 @ 14:03:59 #200
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218502343
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:40 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Denk het ook van niet.
Dat.
De FSB zal samen met de FBI en secret service de veiligheid gaan regelen. Reken er op dat er artillerie, infanterie, luchtverdediging is, en dat ten alle tijde de Russische delegatie naar een gereserveerde vliegbaan geëscorteerd kan worden.

Bovendien is Poetin een uitstekend judoka. HIj redt zich wel.
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')