Toch kom je triomfantelijk met een uitspraak van Rutte, van: zie je wel, ik heb gelijk.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:08 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wat ik wel of niet wil zien is totaal irrelevant, het gaat niet om wensdenken maar realisme. En dat laatste ontbreekt nogal vaak bij jou en je fellow travelers die lang de onzin vanuit het westen geloofde dat wapens sturen voldoende zou zijn om Rusland uit Oekraïne te verdrijven.
Een ieder die dat narratief betwiste werd een Putin pijper genoemd. Zelfs nu denk je nog in termen van winnen en verliezen, wij vs zij. Niemand heeft hier gewonnen pik, in deze oorlog zijn alleen maar verliezers het enige waar ik voor pleitte is dat Europa realistisch zou nadenken en zou kiezen voor hun eigen belang. En juist dat laatste hebben we nagelaten omdat de meeste mensen helaas te dom zijn om te schijten.
Die landen willen helemaal niet 'aan boord'.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:04 schreef raptorix het volgende:
We zouden als Europa meer moeten focussen op India en China, ik denk als we die strategisch aan boord krijgen, dat Rusland wel een toontje lager zingt.
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die landen willen helemaal niet 'aan boord'.
Dat doen ze ook, ze kiezen voor zichzelf. En dat betekent soms samenwerken met het Westen en soms met bijvoorbeeld Rusland.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat doen ze ook, ze kiezen voor zichzelf. En dat betekent soms samenwerken met het Westen en soms met bijvoorbeeld Rusland.
Die hebben zich niet zo terminaal afhankelijk gemaakt van de VS als wij.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Net als wij, zullen zij ook keuzes moeten maken, bovendien is de VS ook niet zo aardig meer voor ze.
En eens prioriteiten stellen, de EU is vooral bezig de hele dag nieuwe vervelende regeltjes te maken voor bedrijven die daadwerkelijk alleen maar enorm veel geld kosten, en helemaal geen drol opleveren.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die hebben zich niet zo terminaal afhankelijk gemaakt van de VS als wij.
Die mindset dat als we maar een nieuw machtig vriendje zoeken, alles wel goedkomt is precies de mindset waardoor we nu zo afhankelijk zijn van de onbetrouwbare idioten die de baas zijn in de VS.
De enige manier waarop de greep op onze eigen toekomst houden in Europa is zelf een pool worden in deze multipolaire wereld.
Maar daarvoor moeten er wel mensen opstaan die uitgaan van eigen lef en kracht in plaats van zich steeds lafjes te verschuilen achter anderen.
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch kom je triomfantelijk met een uitspraak van Rutte, van: zie je wel, ik heb gelijk.
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?quote:En dat iedereen verwacht dat Oekraïne Rusland weet te verdrijven is ook een verzinsel.. zo staat vrijwel niemand er in.
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.quote:Feitelijk is Oekraïne nog niet klaar met het opgeven van de oorlog.
En dan is het de vraag wat te doen: Oekraïne laten vallen omdat we nu denken dat Rusland, of Oekraïne blijven steunen?
Waar kies jij voor?
Zonder die steun was het lang verloren voor Oekraïne. Je doet steeds of Rusland 3 jaar geleden al genoegen zou nemen met wat ze veroverd hebben. Dat hele idee dat met onderhandelingen de oorlog al lang gestopt zou zijn is complete onzin. Ook nu zal ik er niet vanuit gaan dat Poetin de oorlog wil beëindigen met wat ze nu hebben.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
[..]
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
Dat klinkt schattig, maar uiteindelijk een lose-lose situatie, waarbij India waarschijnlijk nog wel makkelijker kan schuiven naar China / 'het globale zuiden', terwijl het Westen onderling al niet door 1 deur kan.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.
Ik vrees dat je de animositeit richting het westen flink onderschat. Bovendien zitten economieën in de Global South in de lift - daar blijven de bevolkingen ook groeien - terwijl de mondiale invloed van het westen enigszins tanende is. We staan economisch gezien natuurlijk nog altijd sterk, maar de voorsprong is allang niet meer zo groot als die 10 of 20 jaar geleden was.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en daar mogen wij ook wel harder in zijn: WIl je zaken met ons doen, dan niet met Rusland.
Je praat onzin. Maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.
[..]
Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vrees dat je de animositeit richting het westen flink onderschat. Bovendien zitten economieën in de Global South in de lift - daar blijven de bevolkingen ook groeien - terwijl de mondiale invloed van het westen enigszins tanende is. We staan economisch gezien natuurlijk nog altijd sterk, maar de voorsprong is allang niet meer zo groot als die 10 of 20 jaar geleden was.
China en India kiezen dus eerder voor samenwerking met landen in de Global South. Vandaar bijvoorbeeld ook BRICS en de The Belt and Road Initiative.
Verder moet je je ook beseffen dat China juist als doel heeft om de westerse hegemonie te breken. In Peking zijn ze juist blij met de tanende invloed van het westen.
En door het wispelturige beleid van Trump - die bondgenoten van zich vervreemd in plaats van de krachten bundelt - zal de positie van het westen verder verzwakken.
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.
Hoe is diplomatie, onderhandelen en praten mogelijk met in dit geval Rusland die bij iedere Westerse toenadering (en dat zijn er ondertussen best veel geweest, vanuit Rusland 0) het blijkt dat Rusland niet wil onderhandelen en praten? Omdat Rusland gewoon haar doel wil bereiken?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je onder 'economisch matig' verstaat. Het is een land met een gigantische bevolking en ditto BNP. Natuurlijk, per capita is het nog bij lange na niet op het niveau van het Westen, maar als land hebben ze behoorlijke economische slagkracht omdat er ook best wat sectoren zijn waar ze de facto monopolies hebben. Zeker landen als Australië ondervinden echt de gevolgen van economische conflicten met China wel. Voor het gros van de landen in de wereld is China inmiddels belangrijker als handelspartner dan de VS:quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar China is dan wel Militair machtig, economisch is het zeer matig, en ook qua technologie is er nog veel achterstand.
En in Europa zelf weer medicatie gaan maken. Zijn we ook van die afhankelijkheid af. En hopelijk van medicijnen tekorten.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat riep ik tien jaar terug al, onze hele maak economie is inmiddels afhankelijk van China.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zou een goede zaak zijn om ons zsm onafhankelijk te maken van goedkope troep uit China. Uiteraard gaat dat veel geld kosten maar onder de streep zijn we beter af.
Het probleem is dat we veel te lief zijn, en ook nog eens heel slecht kunnen pokeren.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.
De EU is en blijft een belangrijke handelspartner, maar we beschikken niet over de economische kracht en macht om landen zoals China en India een richting op te dwingen.
De VS zou daar eerder toe in staat zijn, maar met de huidige koers van Trump kun je dat vergeten.
Tel daarbij op dat de VS steeds minder aantrekkelijk wordt als handelspartner, als gevolg van het wispelturige beleid van Trump, met zijn 'tarieven' en diplomatieke gekoeioneer.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je onder 'economisch matig' verstaat. Het is een land met een gigantische bevolking en ditto BNP. Natuurlijk, per capita is het nog bij lange na niet op het niveau van het Westen, maar als land hebben ze behoorlijke economische slagkracht omdat er ook best wat sectoren zijn waar ze de facto monopolies hebben. Zeker landen als Australië ondervinden echt de gevolgen van economische conflicten met China wel. Voor het gros van de landen in de wereld is China inmiddels belangrijker als handelspartner dan de VS:
[ afbeelding ]
Over de prognose dat China de grootste economie ter wereld gaat worden bestaat inmiddels wel de nodige twijfel. Ook gezien het feit dat de bevolkingsgroei in China afvlakt en er krimp aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Naar ik begrijp ligt China op koers om uit te groeien tot de grootste economie ter wereld. India ontwikkelt zich ook steeds meer tot een economische powerhouse. En dat geldt voor meer landen in de Global South, zoals Brazilië, Indonesië en Nigeria.
De EU is en blijft een belangrijke handelspartner, maar we beschikken niet over de economische kracht en macht om landen zoals China en India een richting op te dwingen.
De VS zou daar eerder toe in staat zijn, maar met de huidige koers van Trump kun je dat vergeten.
Rutte maakt die draai niet, zoals al is gezegd door anderen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Natuurlijk kom ik met die uitspraak, het is immers Rutte die hier een enorme draai maakt en praat over een situatie die je nog een aantal maanden geleden het label Putinpijper opleverde.
[..]
Nee, want daar verandert de uitspraak van Rutte niets aan.quote:Gaslighting to the max, dus je komt nu eindelijk tot dezelfde conclusie dat onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne een belachelijk statement was van onze eigen regering?
[..]
Klopt, iemand die graag ziet dat Poetin gratis Oekraïne krijgt is precies dat.quote:Ik kies al zo lang de oorlog duurt voor wat er nu gebeurt en wat er allang had moeten gebeuren. Diplomatie, onderhandelen, praten, je weet wel zaken die je eerst niet mocht benoemen want dan was je een Putinpijper.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |