Oh jij weet wat inflatie in toekomst gaat worden? Wie weet Trump nog allemaal gaat doen in de rest van zijn termijn. Of WW3 enzoquote:Op woensdag 4 juni 2025 12:54 schreef raptorix het volgende:
Kunnen ze niet gewoon een meerjaren CAO afsluiten met daarin de inflatiecorrectie opgenomen? Dit is nogal vermoeiend.
Natuurlijk niet, maar je kunt het officiële inflatiecijfer gewoon opnemen in de voorwaarden, dat is ook bij heel veel contracten die je afsluit zo.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Oh jij weet wat inflatie in toekomst gaat worden? Wie weet Trump nog allemaal gaat doen in de rest van zijn termijn. Of WW3 enzo
In de Zaanstreek kennen we de derde pinksterdag al als feestdagquote:Op woensdag 4 juni 2025 12:58 schreef Gia het volgende:
Allemaal het pinksterweekend met een dag verlengen en lekker naar de camping!!
auto huur, taxi of uber een optie?quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:48 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Jammer ik had net een sollicitatie op vrijdag en heb geen auto
Kijk even naar zijn gebruikersnaamquote:Op woensdag 4 juni 2025 13:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
auto huur, taxi of uber een optie?
Van een uitkering?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
auto huur, taxi of uber een optie?
van uitkering naar investering in jezelf. Want hij gaat solliciteren. Dus..quote:
Dat zou kunnen. Persoonlijk een voorstander van. Maar daar zijn zelfs werkgevers geen voorstander van. Want het gaat niet alleen om het loon. Maar vele andere regelingen willen ze natuurlijk ook steeds aan knagen. Het is al een gevecht om zaken te behouden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:54 schreef raptorix het volgende:
Kunnen ze niet gewoon een meerjaren CAO afsluiten met daarin de inflatiecorrectie opgenomen? Dit is nogal vermoeiend.
En? Ga jij dan nog een geitje kopen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
In de Zaanstreek kennen we de derde pinksterdag al als feestdag
Een bokkie in Purmerend!quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En? Ga jij dan nog een geitje kopen?
Compenseren an sich is niet het probleem. Het probleem is dat sommige bedrijven die compensatie niet kunnen ophoesten en dat andere bedrijven die compensatie makkelijk kunnen ophoesten maar dat vertikken. Altijd lastig in te schatten vanaf de buitenkant wie er gelijk heeft. Eisen de werknemers teveel of zijn de werkgevers te krenterig?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:12 schreef Alpha0 het volgende:
Belachelijk weer dit. Het hele idee van inflatie is nou net dat je het niet kan compenseren. Was het maar zo makkelijk allemaal.
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Makamba_ het volgende:
Ik vind de salarissen eigenlijk al verrassend hoog toen ik het net zag.
Echt een prima startsalaris en zeer bovenmodaal doorgroei salaris nog los van de toeslagen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee.
Hoe hoog volgens jou?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Makamba_ het volgende:
Ik vind de salarissen eigenlijk al verrassend hoog toen ik het net zag.
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten.quote:
Nee he, niet weer zo'n joods feest. Hebben we net al die Pride en ramadams gehad. Zucht.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:58 schreef Gia het volgende:
Allemaal het pinksterweekend met een dag verlengen en lekker naar de camping!!
quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten.
Ik wil niet zeggen dat het slecht is maar in deze tijd met de tekorten en inflatie kun je daar alles van vinden.
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteurquote:
Heb er zelf gewerkt als machinist dus ik weet waar ik het over heb. Bedragen zijn vermeld in bruto met de meest gunstige situatie. Uiteraard leuk reclame brochure. Voor mij is alleen netto interessant en dat zijn dan ook de bedragen waar ik het over had.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:49 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
[..]
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteur
Wil je best geloven hoor maar dan staan hier rare dingen.
Was ook niet cynisch bedoelt maar zoals je ziet verzon ik het ook niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb er zelf gewerkt als machinist dus ik weet waar ik het over heb.
Zie mij vorige post. Persoonlijk, maar dan was ik 1 op de 10 was tevreden mbt salaris. Mij is het altijd om de secundaire arbeidsvoorwaarden gegaan. Maar schijnbaar is het personeel niet tevreden mbt salaris. Tja dan is het aan de vakbonden om daar iets aan te doen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:57 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Was ook niet cynisch bedoelt maar zoals je ziet verzon ik het ook niet.
Wat voor soort toeslag praten we dan over?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten.
Ik wil niet zeggen dat het slecht is maar in deze tijd met de tekorten en inflatie kun je daar alles van vinden.
Onregelmatigheid die afhankelijk is van de diensten. Als je bijvoorbeeld veel ochtend diensten draait al beginnen die om 4.30 uur in de morgen heb je nauwelijks toeslag. Draai je veel nachtdiensten heb je uiteraard veel meer toeslag.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat voor soort toeslag praten we dan over?
Zitten nog wel wat haken en ogen aan dus. Hoe zijn de bedragen zonder deze toeslagen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Onregelmatigheid die afhankelijk is van de diensten. Als je bijvoorbeeld veel ochtend diensten draait al beginnen die om 4.30 uur in de morgen heb je nauwelijks toeslag. Draai je veel nachtdiensten heb je uiteraard veel meer toeslag.
En draai je veel dagdiensten bouw je compleet niets op.
Nou dit dus, het startsalaris van ¤2532,24 is slechts 15% procent boven het minimumloon van ¤ 2.201,80 (huidig minimumloon, gaat per 1 juli weer omhoog).quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee.
Belasting valt net boven minimumloon wel mee, maar de pensioenbijdrage moet er ook nog af, en het pensioen bij de NS is goed, maar dat betekent ook dat de eigen bijdrage wel serieus is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:41 schreef Cherni het volgende:
Bruto klinkt het allemaal zo mooi. Maar na het aftikken van de belasting, pensioen etc. Valt het allemaal wel mee. Voor mij was het prima als tweeverdiener zijnde.
Wegens tekorten kun je nu ook een 40 uur contact afsluiten of je wtv verkopen. Dat zal netto zo ongeveer 300 euro netto per maand meer opleveren. Ik heb dat zelf nooit gedaan maar ik kocht zelfs vrije tijd met behoud van een 36 uur contract. Dat was niet goedkoop.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou dit dus, het startsalaris van ¤2532,24 is slechts 15% procent boven het minimumloon van ¤ 2.201,80 (huidig minimumloon, gaat per 1 juli weer omhoog).
Gebaseerd op 36 uur, want de NS heeft een 36-urige werkweek.
Dus zonder toeslagen heb je net iets meer dan minimumloon en dat zou ik zeker geen "hoog salaris" noemen.
Pensioen bij mij was net boven de 300 euro netto per maand. Ik was tweeverdiener en dan kon dat prima. Mijn partner als verpleegkundige.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Belasting valt net boven minimumloon wel mee, maar de pensioenbijdrage moet er ook nog af, en het pensioen bij de NS is goed, maar dat betekent ook dat de eigen bijdrage wel serieus is.
Als ik bij het laagste startsalaris van ¤ 2532,24 per maand uitga van een eigen pensioenbijdrage van ¤ 200, dan blijft er een netto inkomen van ¤ 2.191,24 over.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Pensioen bij mij was net boven de 300 euro netto per maand.
Als je dat rare dingen vindt dan vind je het minimumloon wellicht ook "hoog"?quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:49 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
[..]
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteur
Wil je best geloven hoor maar dan staan hier rare dingen.
Over dat "zeer bovenmodale" doorgroeisalaris gesproken:quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:39 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Echt een prima startsalaris en zeer bovenmodaal doorgroei salaris nog los van de toeslagen.
Gewoon een beroep wat nodig is en snap de stress en last van onregelmatige werktijden en debielen dus helemaal prima verder maar je blijft conducteur.
Modaal is ¤ 3.587 bruto per maand (ex vakantiegeld).... ik zie niets dat als "zeer bovenmodaal" geclassificeerd zou kunnen worden.quote:Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Pfff durf ik niet te zeggen. Ik draaide hoofdzakelijk laat en nacht en op de max. schaal 57 met maximale uitlooptrede waar je 15 jaar op moet wachten zat ik tussen de 2900 en 3200 euro netto zonder verkoop van wtv. Toen ik verlof ging kopen viel dat terug naar 2700 tot 2800 euro netto.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zitten nog wel wat haken en ogen aan dus. Hoe zijn de bedragen zonder deze toeslagen?
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik bij het laagste startsalaris van ¤ 2532,24 per maand uitga van een eigen pensioenbijdrage van ¤ 200, dan blijft er een netto inkomen van ¤ 2.191,24 over.
En voor het complete verhaal: als je minimumloon hebt waar geen pensioen op wordt ingehouden dan blijft er van de ¤ 2.201,80 bruto minimumloon netto ¤ 2.104,55 over.
Ergo.... je hebt een prima pensioen bij de NS maar daardoor is dat startsalaris ook gelijk niet heel veel meer dan minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Pfff durf ik niet te zeggen. Ik draaide hoofdzakelijk laat en nacht en op de max. schaal 57 met maximale uitlooptrede waar je 15 jaar op moet wachten zat ik tussen de 2900 en 3200 euro netto zonder verkoop van wtv. Toen ik verlof ging kopen viel dat terug naar 2700 tot 2800 euro netto.
Als starter zonder toeslag zal je net boven het minimumloon zitten. Ik begon in 54 en groeide door naar 57. Een conducteur komt niet hoger dan 56. Vraag mij niet waarom want ik zou niet willen ruilen met een conducteur mbt werkzaamheden. De functie van een conducteur word erg onderschat.
Nou nee, ik zou niet aan dat pensioenpotje komen, dat is echt wel een van de grote voordelen van de NS als werkgever, dat prima pensioen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk.
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan.
De bedragen klinken verder prima, maar je moet maar net geschikt zijn voor zulke onregelmatige diensten.
Het is een prima pensioen, maar wordt dit verhaal ook verteld aan de werknemers? De focus op loon is een hele makkelijke natuurlijk en als je echt graag meer loon wil en niet zoveel geeft om pensioen, valt daar wel wat te halen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, ik zou niet aan dat pensioenpotje komen, dat is echt wel een van de grote voordelen van de NS als werkgever, dat prima pensioen.
Wat wel moet gebeuren is dat laagste lonen (weer) meer omhoog, zoals bij de vorige CAO-onderhandelingen ook gebeurd is.
Een stijging van x procent met een minimum van x euro.
Dus als de stijging 5% is dan een minimum salarisstijging van laten we zeggen ¤ 200, dan heeft iedereen die onder de ¤ 4.000 bruto per maand zit net zo'n hoge stijging als degenen die ¤ 4.000 bruto per maand verdienen.
Aanvullend zou je die stijging ook nog eens maximaal ¤ 400 kunnen maken, want het is natuurlijk leuk er ook andere functies bij de NS zijn, die hele andere inkomens hebben, want niet iedereen is conducteur of machinist, maar ik zou niet weten waarom iemand die ¤ 8.765 bruto verdient er dan ook de volle 5% bij zou moeten hebben.
Dus laten we zeggen een percentage, met daarbij een onder- en een bovengrens.
Een conducteur heeft ook heel wat verantwoordelijkheid. Alleen al de vertrekprodure is daar al een onderdeel van.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk.
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan.
De bedragen klinken verder prima, maar je moet maar net geschikt zijn voor zulke onregelmatige diensten.
Als machinist heb je ook geen zicht op het menselijke aspect, puur op het machinale. Daardoor denk ik ook niet dat de conducteur de baas is, hij is eerder jouw oren en ogen. Daardoor zul je dus een soort symbiotische verhouding hebben waarbij de één niet zonder de ander kan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een conducteur heeft ook heel wat verantwoordelijkheid. Alleen al de vertrekprodure is daar al een onderdeel van.
Nou ja, voor machinist moet je bepaalde eigenschappen bezitten en speelt de opleiding niet een al te grote rol.
Goed concentratie vermogen
Goed reactie vermogen
Vrij nuchter zijn en vooral van je eigen vakmanschap uitgaan dan ben je er wel.
Je niet gek laten maken. Ook niet door bijsturing etc. Rustig blijven. aks machinist.
Een weetje: Een conducteur is de baas en niet de machinist. Het is natuurlijk wel.zo als ik.aks machinist vind dat ik vanwege de veiligheid niet verder kan etc. ik bepaal en niemand anders. Ook de manager niet.
Nu ligt het ook aan de machinist. Maar ik heb ontzettend veel contact gehad met reizigers. Tijdens pauze's ging ik zelden naar een verblijf maar zat gewoon op het perron. Dan heb je altijd wel aanspraak met reizigers. En bij calamiteiten sowieso. Ben niet al te best met de Nederlandse taal dus een boek komt er nietquote:Op donderdag 5 juni 2025 21:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als machinist heb je ook geen zicht op het menselijke aspect, puur op het machinale. Daardoor denk ik ook niet dat de conducteur de baas is, hij is eerder jouw oren en ogen. Daardoor zul je dus een soort symbiotische verhouding hebben waarbij de één niet zonder de ander kan.
Onderschat die competenties overigens niet, genoeg mensen die dat niet in zich hebben.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nu ligt het ook aan de machinist. Maar ik heb ontzettend veel contact gehad met reizigers. Tijdens pauze's ging ik zelden naar een verblijf maar zat gewoon op het perron. Dan heb je altijd wel aanspraak met reizigers. En bij calamiteiten sowieso. Ben niet al te best met de Nederlandse taal dus een boek komt er niet. Maar 24 jaar had ik niet willen missen. Geweldige tijd mat 95% leuke zaken en 5% zo ongeveer echte ellende.
Als een conducteur door rood sleuteld gaat hij behoorlijk nat. Als ik dan vertrek ga ik uiteraard ook nat. En het sluiten van de deuren etc blijft goed opletten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor.
En er rijden ook treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Let op, er rijden wel leegmaterieel ritten.
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:11 schreef HowardRoark het volgende:
Men wil dus daadwerkelijk een loonsverhoging gaan forceren met stakingen na er vorig jaar al eentje te hebben gekregen. Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Niets dat respect voor de mensen van de NS, maar je kunt het ook overdrijven.
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.
Voor mij persoonlijk vond ik andere zaken belangrijker zoals rvu, pensioen, etc etc. Maar het overgrote deel vind het salaris te weinig. Dan is het de taak van een vakbond daarmee aan de slag te gaan.
Het loon is inderdaad geen vetpot. Het is de toeslag die het enigzins aantrekkelijk maakt.
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.quote:En wat verdient een conducteur of machinist dan? Dat is van een aantal factoren afhankelijk. Het startsalaris ligt volgens de NS tussen de 2532,24 en 2959,92 euro bruto per maand op basis van 36 uur. Als conducteur kun je doorgroeien naar 3784,68 euro en als machinist naar 4070,88 euro.
Bron
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:
[..]
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.
En het niveau mag dan wel mbo zijn maar zegt verder niet zoveel voor dat soort functies. Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat een hboer deze functies makkelijker beheersen.
quote:Gemiddeld startsalaris mbo
Het startsalaris van mbo’ers is gemiddeld ¤ 2.000 bruto per maand over alle leeftijden (dus ook jeugdige mbo’ers). Daarbij zijn er uitschieters naar beneden en naar boven. In sommige sectoren is personeel schaars en krijg je als mbo-starter een relatief hoog salaris, zoals bij verschillende technische banen. Grofweg ligt het gemiddelde startsalaris van mbo’ers meestal ergens tussen de ¤1.700 en ¤ 2.400 bruto per maand.
Bron
Ik heb die bron even bekeken. Waar staat die 1700 euro bruto. Als dat zo is dan raad ik je aan lekker thuis te blijven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
quote:Ook dinsdag geen treinen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant
Als gevolg van een regionale staking rijden op dinsdag 10 juni geen NS-treinen in grote delen van Zuidwest-Nederland. Deze staking heeft volgens de NS ‘een forse impact’ op reizigers in deze regio en betekent dat er geen treinen rijden in het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant.
De vakbonden hebben voor de komende periode meer regionale stakingen aangekondigd. NS adviseert reizigers om rekening te houden met forse hinder op de volgende dagen: donderdag 12 juni in Noordwest en Oost-Nederland en maandag 16 juni in Noord- en Zuid-Nederland. Op dinsdag 17 juni is er mogelijk een landelijke staking. NS adviseert reizigers in alle gevallen om vlak voor vertrek de NS-app te raadplegen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)st-brabant~a20ca63f/
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.quote:
Je hebt altijd personeel nodig ook al automatiseer je compleet alles. Is het dan geen conducteur of machinist heb je op ieder station gigantisch veel beveiliging/personeel nodig. En op de trein iemand die met calamiteiten kan ingrijpen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Dat is een bedrag voor de categorie (ruim) onder de 21, die die krijgen helemaal geen uitkering als ze niet werken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:37 schreef Peppert het volgende:
[..]
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.
Minimaal ¤ 140.000 bruto per jaar (per persoon ook nog eens) om een beetje te kunnen leven?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
Salarissen bij de NS beginnen bij ¤ 2.532,24 voor een 36-urige werkweek.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
Als ze hongerloontjes betalen en alsnog de kaarten zo moeten laten stijgen.. the fuck
Naar het overtollige kantoorpersoneel. Ze gaan zichzelf natuurlijk niet ontslaan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
Als ze hongerloontjes betalen en alsnog de kaarten zo moeten laten stijgen.. the fuck
Gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:43 schreef byah het volgende:
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt.
Het neoliberalisme werd heel populair omdat de VS daar grote sier voor maakte en het afdwong vanaf de jaren 80. Het begon met Reagan en zijn trickle down economics. Het is daarna een kwestie van tijd voordat de rest volgt. Vooral Europa hobbelt zeer makkelijk achter het land aan.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:43 schreef byah het volgende:
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt.
Kijk, dat wist ik niet. Ik ga dat natuurlijk niet laten liggen. Ze hangen dat ook zeer duidelijk niet aan de grote klok. Het zal vast op hun website staan diep verborgen maar ze zullen geen grote reclame voor maken en houden de ruchtbaarheid bewust binnen de perken.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen.
Ze hoeven die dag het stakende personeel ook niet te betalen, dat scheelt weer. Bovendien is een dag wat extra kosten waarschijnlijk peanuts op een structurele loonsverhoging.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen.
Nee, stremming die ruim op voorhand zijn aangekondigd zijn uitgesloten voor compensatie.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen.
NS is nog steeds 100% van de overheid en als er geen sprake was van privatisering dan nog zou het personeel loonsverhoging eisen.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:43 schreef byah het volgende:
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt.
Onzin. Hier kan je gewoon gecompenseerd worden voor de stakingsdagen. Ook terwijl ze ruim van tevoren aangekondigd zijn.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:34 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Nee, stremming die ruim op voorhand zijn aangekondigd zijn uitgesloten voor compensatie.
quote:Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van ¤ 25,00 óf ¤ 0,23 per kilometer voor je eigen auto met maximum van ¤ 25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is. Je kunt deze aanvraag indienen via de optie 'Staking' op ons Restitutieformulier (optie is alleen zichtbaar in een periode met stakingen waarbij de stakingsregeling van kracht is verklaard).
https://www.nsjaarverslag(...)er-ns/profiel-van-nsquote:NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2023 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700 medewerkers), NS Stations (circa 3.600, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.500). In het buitenland opereert NS met Abellio Duitsland (circa 1.700 medewerkers).
Ik heb de annuleringsvoorwaarden voor m'n hotelboeking maar even gecheckt; hoe lang het van tevoren nog kan. Blijkbaar moet ik daar dicht bovenop zitten. Het doet iig niet veel goeds voor de vakantie-voorpret.quote:CNV zegt dat reizigers de komende tijd rekening moeten houden met nieuwe acties die zo laat mogelijk worden aangekondigd. Dat gebeurt dan 36 uur voor de staking van start gaat. Die termijn is afgesproken om onder meer de veiligheid te kunnen waarborgen.
Lol goede taktiek met het cancelen van de geplande staking van komende donderdag.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:35 schreef Eightyone het volgende:
Nu komen er ook nog 'last minute'-acties, 36 uur van tevoren aangekondigd.
https://nos.nl/artikel/25(...)t-plan-van-vakbonden
[..]
Ik heb de annuleringsvoorwaarden voor m'n hotelboeking maar even gecheckt; hoe lang het van tevoren nog kan. Blijkbaar moet ik daar dicht bovenop zitten. Het doet iig niet veel goeds voor de vakantie-voorpret.
Slim van ze idd.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:44 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Lol goede taktiek met het cancelen van de geplande staking van komende donderdag.
Nee salarisverhoging. De medewerkers doen meer voor het land dan t clubje dat steeds vergadert in de directiekamerquote:Op woensdag 11 juni 2025 13:14 schreef damsco het volgende:
Wat een sneu clubje is het toch ook, zoek lekker ander werk.
En volgend jaar weer staken zeker. Rupsje nooitgenoeg. Laat ze lekker ander werk zoeken als ze denken meer te moeten verdienen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Nee salarisverhoging. De medewerkers doen meer voor het land dan t clubje dat steeds vergadert in de directiekamer
Iedereen wil graag meer verdienen. Uiteraard alleen de sector waar jij in werkt. Alle andere sectoren verdienen uiteraard al te veel en moeten vooral niet zeuren.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:40 schreef damsco het volgende:
[..]
En volgend jaar weer staken zeker. Rupsje nooitgenoeg. Laat ze lekker ander werk zoeken als ze denken meer te moeten verdienen.
Lekker met zijn allen staken, gaat een geweldige maatschappij worden. En dan volgend jaar weer, lekker een loon-prijsspiraal in stand houden.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Iedereen wil graag meer verdienen. Uiteraard alleen de sector waar jij in werkt. Alle andere sectoren verdienen uiteraard al te veel en moeten vooral niet zeuren.
En als onderhandelingen stuk lopen dan ga je dus staken. Waarom zou je anders een vakbond nodig hebben?quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze eisen 6 en de NS biedt 2,5. Dan ga je dus onderhandelen, niet staken. Stelletje aso's.
Jaarlijks gaan de prijzen toch omhoog van de meeste producten en diensten? Als de werkgevers er dus voor zouden zorgen dat dit niet zou gebeuren, dan hoefden de werknemers toch niet ieder jaar te vragen om een loonsverhoging?quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:40 schreef damsco het volgende:
[..]
En volgend jaar weer staken zeker. Rupsje nooitgenoeg. Laat ze lekker ander werk zoeken als ze denken meer te moeten verdienen.
ze verdienen al genoegquote:Op woensdag 11 juni 2025 15:50 schreef herverwijderd het volgende:
Ik doe vrijwel alle langere afstanden met de trein dus dit raakt me best wel, maar toch... succes, kameraden. Laat je niet uitknijpen.
Dat hebben ze al gedaanquote:Op woensdag 11 juni 2025 14:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze eisen 6 en de NS biedt 2,5. Dan ga je dus onderhandelen, niet staken. Stelletje aso's.
Ja helemaal prima, en dat bood de NS ook aan maar ze willen meer meer meer.quote:Op woensdag 11 juni 2025 15:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Jaarlijks gaan de prijzen toch omhoog van de meeste producten en diensten? Als de werkgevers er dus voor zouden zorgen dat dit niet zou gebeuren, dan hoefden de werknemers toch niet ieder jaar te vragen om een loonsverhoging?
Sowieso starters zitten net boven het minimumloon zonder toeslag.quote:
Gelukkig dachten ze in de jaren 80 wel anders waar diverse sectoren gezamenlijk staakten en jongeren voor hun belangen opkwamen. Helaas iets te veel van het goede want in de jaren 90 liep het uit de hand.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:09 schreef damsco het volgende:
[..]
Lekker met zijn allen staken, gaat een geweldige maatschappij worden. En dan volgend jaar weer, lekker een loon-prijsspiraal in stand houden.
Oosten en noord westen dit keer als de gesprekken op niets uitlopen. En dat zal het.quote:
En weer geen openbaar vervoer naar Amsterdam en Schipholquote:Op zondag 15 juni 2025 13:11 schreef Gunner het volgende:
[..]
Oosten en noord westen dit keer als de gesprekken op niets uitlopen. En dat zal het.
Ik hoop dat de NS nu een verlaagd bod uitbrengt. Min 5% ofzoquote:Op zondag 15 juni 2025 13:51 schreef Cherni het volgende:
Het personeel en vakbonden is het echt zat zo te merken. In de 23 jaar dat ik bij NS zat niet meegemaakt dat er zo lang gestaakt is. Hoop dat ze er a.s Maandag uitkomen.
met een timmermans achtige regering zou de overheid wel hebben bijgesprokkeld, maar met de huidige...quote:Op zondag 15 juni 2025 21:36 schreef 1superbeschuitje het volgende:
Grijp eens in overheid: de economie lijdt hieronder. De overheid wil toch mensen graag de auto uit en de CO2 uitstoot omlaag? Gaat lekker werken zo.
De NS gelijkstellen met een standaard (vrije)marktdeelnemer is BS: op de NS trajecten kan geen alternatieve optie worden gekozen door klanten.
De klant is de lul.
dit klinkt als deze staking duren nog wel ffquote:Op maandag 16 juni 2025 15:46 schreef Akkerdjie het volgende:
Laatst een interessante analyse gehoord, waarbij gesteld werd dat de vakbond concurreert met behaalde resultaten van overige vakbonden. Verhoging voor inflatie is niet genoeg, er moet meer bij. De boel kan goed in een wurggreep gehouden worden. De NS lijkt ten onder te gaan hieraan (die schijnen inflatie al nauwelijks aan te kunnen) maar dat maakt niet uit. Koolmees is ten einde raad, maar die kan gewoon stoppen met zijn functie, wat over blijft is een klant die de dupe is en grotere problemen qua infrastructuur voor Nederland.
Mijn voorspelling: meer loon gaat er komen gevolgd door een forse verhoging van de kosten van openbaar vervoer. Wat weer lijdt tot meer drukte op de weg.
Als er geen akkoord komt ben ik er bang voor.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:39 schreef Saliethee het volgende:
Oef, hopelijk is dit de eerste en laatste keer deze week dat ze staken 😳
fnv wil altijd als 'sterkste' er uit komen.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:46 schreef Akkerdjie het volgende:
Laatst een interessante analyse gehoord, waarbij gesteld werd dat de vakbond concurreert met behaalde resultaten van overige vakbonden. Verhoging voor inflatie is niet genoeg, er moet meer bij. De boel kan goed in een wurggreep gehouden worden. De NS lijkt ten onder te gaan hieraan (die schijnen inflatie al nauwelijks aan te kunnen) maar dat maakt niet uit. Koolmees is ten einde raad, maar die kan gewoon stoppen met zijn functie, wat over blijft is een klant die de dupe is en grotere problemen qua infrastructuur voor Nederland.
Mijn voorspelling: meer loon gaat er komen gevolgd door een forse verhoging van de kosten van openbaar vervoer. Wat weer lijdt tot meer drukte op de weg.
https://podcasts.apple.co(...)1690?i=1000712739264
Ik sta daar toch wel anders in. Als een UNIE maar alles goed gaat vinden is dat een waardeloze vakbond. Overigens is de VVMC voor rijdend personeel de vakbond. De FNV heeft meer leden bij kantoorpersoneel en andere functies. Maar als het gaat om conducteurs, machinisten is de VVMC de vakbond.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
fnv wil altijd als 'sterkste' er uit komen.
Ook gezien bij mij in het bedrijf waar ik toen werkte. De Unie vond het allemaal ok gezien de bedrijfsomstandigheden. fnv zat toen ook al in zwaar weer en ging verder. 'Om te laten zien ..' bla bla.
En daarna de unie leden uitmaken voor onderkruipers.
Idioten zijn het.
Tuurlijk vooral blijven dromen.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:33 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
met een timmermans achtige regering zou de overheid wel hebben bijgesprokkeld, maar met de huidige...
Ik geef gewoon toe dat ik voor belastingverhoging van de top ben hoor.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:48 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Tuurlijk vooral blijven dromen.
Van welk geld oh weet het al die zouden de benzine nog meer belasten zodat die linkse yuppen met treinen naar demonstraties kunnen.
En de mensen buiten de randstad weer ervoor laten opdraaien omdat de auto daar noodzakelijk is.
Heel veel mensen met een auto gunnen toch niet ieder mens het gemak van voldoende mobiliteit?quote:Op maandag 16 juni 2025 16:48 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Tuurlijk vooral blijven dromen.
Van welk geld oh weet het al die zouden de benzine nog meer belasten zodat die linkse yuppen met treinen naar demonstraties kunnen.
En de mensen buiten de randstad weer ervoor laten opdraaien omdat de auto daar noodzakelijk is.
Tja, wat verwacht je van een doorgewinterde VVD'erquote:Op maandag 16 juni 2025 18:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Heel veel mensen met een auto gunnen toch niet ieder mens het gemak van voldoende mobiliteit?
Denk dat het pas het begin is want ze lijken weinig onder de indruk.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:39 schreef Saliethee het volgende:
Oef, hopelijk is dit de eerste en laatste keer deze week dat ze staken 😳
Die hadden wel een punt imo bij de NS hebben ze er al 20% bijgekregen de afgelopen 3 jaar.quote:
Ik verwacht van een lid van een volkspartij, dat hij het opneemt voor het volk, dat hij ook wil dat iedere geproduceerde auto/motor ook daadwerkelijk de meeste tijd in beweging is, want anders hebben de fabrieksarbeiders in de auto-en motor industrie voor niets gewerkt.quote:Op maandag 16 juni 2025 18:57 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Tja, wat verwacht je van een doorgewinterde VVD'er
Daar kan je vergif op innemen.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat het pas het begin is want ze lijken weinig onder de indruk.
Zou volgende week wel eens de hele week plat kunnen komen te liggen
Hmmm dan moet ik nog even met terugwerkende kracht iets ontvangen. Bedankt voor de tip. Het blijft maar doorgaan mbt die loonsverhoging. Kijk nu gewoon eens even wat de bruto salarissen zijn zonder toeslag vanaf schaal 54 tm 56 Hc's en voor mcn 57.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Die hadden wel een punt imo bij de NS hebben ze er al 20% bijgekregen de afgelopen 3 jaar.
Of dat in deze draad was weet ik niet zeker maar Leandra had daar een mooie berekening gemaakt en dan valt het allemaal reuze mee. Zeker voor starters en het 15 tot 20 jaar duurt voor je in de max. zit waarvan ik vind dat die opbouw naar de max niet meer van deze tijd is. Wil je jongeren vast houden dan zal dat moeten veranderen.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:19 schreef Paul het volgende:
Een conducteur bij de NS begint met een startsalaris tussen de 2532 en 2960 euro bruto per maand, op basis van een 36-urige werkweek. Uiteindelijk kun je doorgroeien naar een salaris van 3785 euro per maand
Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris tussen de ¤2532,24 en ¤ 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog volgens het bevorderingsschema. Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Prima salaris toch
Voor een mbo 3 salaris zeker.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:19 schreef Paul het volgende:
Een conducteur bij de NS begint met een startsalaris tussen de 2532 en 2960 euro bruto per maand, op basis van een 36-urige werkweek. Uiteindelijk kun je doorgroeien naar een salaris van 3785 euro per maand
Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris tussen de ¤2532,24 en ¤ 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog volgens het bevorderingsschema. Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Prima salaris toch
quote:Op maandag 16 juni 2025 20:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor een mbo 3 salaris zeker.
Moest vandaag bloedprikken in het ziekenhuis en die mensen daar verdienen een stuk minder. Moeten die ook maar gaan staken gewoon. Politie agenten verdienen ook minder net als brandweerlieden. Op zich sympathie voor stakers maar dit is pure hebzucht met wat ze er al bij hebben gekregen. Terwijl het OV al duur is vergeleken met landen om ons heen en ook niet meer zo goed van kwaliteit.
Ja het is maar een mbo 3 niveautje. Dus het is dan normaal dat een hbo'er daar ver boven moet zitten?quote:Op maandag 16 juni 2025 20:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor een mbo 3 salaris zeker.
Moest vandaag bloedprikken in het ziekenhuis en die mensen daar verdienen een stuk minder. Moeten die ook maar gaan staken gewoon. Politie agenten verdienen ook minder net als brandweerlieden. Op zich sympathie voor stakers maar dit is pure hebzucht met wat ze er al bij hebben gekregen. Terwijl het OV al duur is vergeleken met landen om ons heen en ook niet meer zo goed van kwaliteit.
Nee maar hbo'ers worden in veel sectoren ontzettend overbetaald voor wat ze feitelijk daadwerkelijk extra doen en kunnen. Punt is dat ze er al een heleboel bij gekregen hebben. En nu gaat het ook nog over secundaire arbeidsvoorwaarden dus zo makkelijk is het niet om daar een overeenkomst over te bereiken. Helemaal als je zo beroerd draait als organisatie.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:44 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja het is maar een mbo 3 niveautje. Dus het is dan normaal dat een hbo'er daar ver boven moet zitten?
Of men in andere sectoren of hbo'ers overbetaald worden ga ik niet over. Ik ben niet thuis in die sectoren. Het is altijd makkelijk te oordelen over anderen. En mbt secundaire arbeidsvoorwaarden die ik persoonlijk veel belangrijker vind wil ik graag behouden wat ik heb en een verbetering is soms noorzakelijk om personeel te behouden. Een voorbeeld is die studieschuld. Ik was 61 dus voor mij hoeft dat allemaal niet.Maar voor starters schijnbaar een belangrijk punt. De wereld veranderd en in deze tijd kun je doodeenvoudig geen reiskosten meer aanbieden omdat je gratis ov hebt waar de meeste door onregelmatigheid geen gebruik van kunnen maken. Daar zijn steeds vakbonden mee bezig geweest.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee maar hbo'ers worden in veel sectoren ontzettend overbetaald voor wat ze feitelijk daadwerkelijk extra doen en kunnen. Punt is dat ze er al een heleboel bij gekregen hebben. En nu gaat het ook nog over secundaire arbeidsvoorwaarden dus zo makkelijk is het niet om daar een overeenkomst over te bereiken. Helemaal als je zo beroerd draait als organisatie.
Komt je ORT er nog bovenop.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:19 schreef Paul het volgende:
Een conducteur bij de NS begint met een startsalaris tussen de 2532 en 2960 euro bruto per maand, op basis van een 36-urige werkweek. Uiteindelijk kun je doorgroeien naar een salaris van 3785 euro per maand
Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris tussen de ¤2532,24 en ¤ 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog volgens het bevorderingsschema. Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Prima salaris toch
Zo mooi worden als je daar niet extra voor beloond word. Waarom zou je dubbele onregelmatigheid draaien en weekeinden/feestdagen.quote:
Mij hoef je niet te vertellen wat ort doet. En juist moet je daar wel naar kijken, want het zorgt er juist voor dat netto een pak meer is. Het is veen 9-17 baan. Dat enkel kijken naar bruto geeft een mega vertekend beeld omdat er juist zoveel in rooster wordt gewerkt en de gemiddelde ns trein werkert met veel meer thuis komt.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zo mooi worden als je daar niet extra voor beloond word. Waarom zou je dubbele onregelmatigheid draaien en weekeinden/feestdagen.
Het is heel makkelijk. Ik had niet meer dan circa 3000 netto in de max. inclusief ort. Soms iets minder en soms iets meer. Dat schijnt voor fok begrippen niets voor te stellen. En bij mij was dat ook nog gebaseerd pf veel late/nachtdiensten. Ochtend diensten leveren nauwelijks ort op al moet je om 4 uur je nest uit. Bij mij 3 uur in de nacht vanwege de afstand. Natuurlijk allemaal een keuze.
Kijk nu maar een wat een loodgieter verdiend die niet onregelmatig werkt. Zit allemaal in een gelijke range bruto.
Die ort moet je los zien. Iedereen de onregelmatig werkt, ook in de zorg, politie etc krijgt ort.
Van mij mogen ze meer geld er bij krijgen en er is ook geld toegezegd maar rupsje nooitgenoeg wil haar zin en anders gooien ze gewoon het hele land plat. De bond speelt hierin overigens ook een dubieuze rol.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Of men in andere sectoren of hbo'ers overbetaald worden ga ik niet over. Ik ben niet thuis in die sectoren. Het is altijd makkelijk te oordelen over anderen. En mbt secundaire arbeidsvoorwaarden die ik persoonlijk veel belangrijker vind wil ik graag behouden wat ik heb en een verbetering is soms noorzakelijk om personeel te behouden. Een voorbeeld is die studieschuld. Ik was 61 dus voor mij hoeft dat allemaal niet.Maar voor starters schijnbaar een belangrijk punt. De wereld veranderd en in deze tijd kun je doodeenvoudig geen reiskosten meer aanbieden omdat je gratis ov hebt waar de meeste door onregelmatigheid geen gebruik van kunnen maken. Daar zijn steeds vakbonden mee bezig geweest.
Zoals eerder gezegd toen ik begon kreeg ik helemaal geen reiskosten vergoed met auto. Mijn hele toeslag ging op aan brandstof. Uiteraard had ik dat geaccepteerd. Maar dat werkt in deze tijd niet meer wil je nog personeel aantrekken. Zo ook die 15 tot 20 jaar om de max te bereiken. Ook dat is niet meer van deze tijd waar jobhoppen normaal is. Een 40 of 25 jarig jubileum word steeds vaker een uitzondering.
Een als politie niet tevreden is met hun cao hebben ook zij het recht te staken. Wat mij betreft prima.
Of onderstaande geheel klopt weet ik niet zeker.
Een beginnende agent start in schaal 6, met een salaris tussen ¤2.744,- en ¤3.312,- bruto per maand, volgens Politie.nl. Dit salaris kan stijgen naarmate de agent ervaring opdoet.
Laten we ook vooral niet doen alsof een trein rijden nou ontzettend ingewikkeld of geestelijk zwaar is. Er zijn godverdomme YouTubers die voor de lol de hele dag een beetje met zo'n sim op de pc ritten rijden.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mij hoef je niet te vertellen wat ort doet. En juist moet je daar wel naar kijken, want het zorgt er juist voor dat netto een pak meer is. Het is veen 9-17 baan. Dat enkel kijken naar bruto geeft een mega vertekend beeld omdat er juist zoveel in rooster wordt gewerkt en de gemiddelde ns trein werkert met veel meer thuis komt.
Ik had gemiddeld 3000 euro netto met over het algemeen laat en nacht. Ik kan er niet meer van maken. Wel zo circa 300 euro netto betalen voor een pensioen. En nogmaals, ik vond het prima als twee verdiener met een partner als verpleegkundige in de thuiszorg. Voor mij meer dan genoeg. Helaas is het overgrote deel van het personeel het daar niet mee eens. En vooral starters waar ik het ook steeds over heb. Voor mij waren de secundaire arbeidsvoorwaarden veel belangrijker.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mij hoef je niet te vertellen wat ort doet. En juist moet je daar wel naar kijken, want het zorgt er juist voor dat netto een pak meer is. Het is veen 9-17 baan. Dat enkel kijken naar bruto geeft een mega vertekend beeld omdat er juist zoveel in rooster wordt gewerkt en de gemiddelde ns trein werkert met veel meer thuis komt.
Uiteraard een trein rijden is een aap een kunstje leren. Een sim vergelijken met de werkelijkheid, sorry maar dat zegt genoeg dat je totaal geen notie hebt van het vak.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Laten we ook vooral niet doen alsof een trein rijden nou ontzettend ingewikkeld of geestelijk zwaar is. Er zijn godverdomme YouTubers die voor de lol de hele dag een beetje met zo'n sim op de pc ritten rijden.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 16 juni 2025 23:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard een trein rijden is een aap een kunstje leren. Een sim vergelijken met de werkelijkheid, sorry maar dat zegt genoeg dat je totaal geen notie hebt van het vak.
Dat zijn die sims met zware strategie spellen ook. Maar ondanks dat die mij goed afgingen(helaas nu niet meer) maakt mij nog geen generaal.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Die sims zijn zeer accuraat tegenwoordig.
Ik vind dit eigenlijk niet veel als je bedenkt dat het de max is.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:19 schreef Paul het volgende:
Een conducteur bij de NS begint met een startsalaris tussen de 2532 en 2960 euro bruto per maand, op basis van een 36-urige werkweek. Uiteindelijk kun je doorgroeien naar een salaris van 3785 euro per maand
Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris tussen de ¤2532,24 en ¤ 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog volgens het bevorderingsschema. Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Prima salaris toch
Natuurlijk joh, klopt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het personeel van NS heeft niets te schaften met die verliezen.
NS draait al 5 jaar achter elkaar verlies. Daar zijn de personeelskosten echt niet de boosdoener van.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:32 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Natuurlijk joh, klopt.
Tot de ns het echt moeilijk krijgt en ze er x% van het personeel uitpleurt. Dan moet je ze eens horen.
De loonkosten zijn 42% van het operationele budget, dat is gewoon substantieel.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
NS draait al 5 jaar achter elkaar verlies. Daar zijn de personeelskosten echt niet de boosdoener van.
Die mail had achterwege mogen blijven. Maar PR en marketing staan op stip op nummer 1 bij NS. Liever een miljoen teveel aan marketing uitgeven dan een euro erbij voor het rijdend personeel.
Er is overigens een flink tekort aan personeel. Waardoor dure wervingscampagnes nodig zijn, opleiding en eventuele inhuur van duurder extern personeel. Dus beloon dat personeel eens serieus, dat scheelt nog geld ook.
Op het NS forum waar ook werknemers posten zeggen ze waarschijnlijk a.s do en vr.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:43 schreef Hallojo het volgende:
Is al bekend wanneer de volgende stakingsdag is?
Bron?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Op het NS forum waar ook werknemers posten zeggen ze waarschijnlijk a.s do en vr.
Dinsdag is er dan weer overleg en tot die tijd geen stakingen.
Electrische autos met pantograaf. Zegmaar een botsauto maar dan op 1500 volt in plaats van de 70 tot 110 volt die ze op de kermis krijgen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:51 schreef BlaZ het volgende:
Kunnen ze rails niet gewoon asfalteren zodat er door auto's gebruik van gemaakt kan worden?
Tien banen asfalt recht het stadshart in, maken we van centraal een parkeergaragequote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:51 schreef BlaZ het volgende:
Kunnen ze rails niet gewoon asfalteren zodat er door auto's gebruik van gemaakt kan worden?
Als je meer wil verdienen kan je ook altijd nog succesvol zakenman worden.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 00:40 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Ik vind dit eigenlijk niet veel als je bedenkt dat het de max is.
Dus, je gaat de hoeveelheid mensen die je kunt vervoeren flink terugbrengen, de hoeveelheid CO2 uitstoot verhogen, met als resultaat dat al die mensen nu met de auto moeten en het verkeer nog veel sneller helemaal vast staat. Ja, daar doe je al die autorijders echt een plezier mee ...quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:51 schreef BlaZ het volgende:
Kunnen ze rails niet gewoon asfalteren zodat er door auto's gebruik van gemaakt kan worden?
Nu wordt het helemaal niet gebruiktquote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, je gaat de hoeveelheid mensen die je kunt vervoeren flink terugbrengen, de hoeveelheid CO2 uitstoot verhogen, met als resultaat dat al die mensen nu met de auto moeten en het verkeer nog veel sneller helemaal vast staat. Ja, daar doe je al die autorijders echt een plezier mee ...
Op dit moment niet, nee. En zolang ze ieder jaar winst moeten maken, rijden er over tien jaar in ieder geval geen NS treinen meer.quote:
Dat is wellicht waar voor bepaalde steden maar over het algemeen zou het asfalteren meer capaciteit opleveren.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, je gaat de hoeveelheid mensen die je kunt vervoeren flink terugbrengen, de hoeveelheid CO2 uitstoot verhogen, met als resultaat dat al die mensen nu met de auto moeten en het verkeer nog veel sneller helemaal vast staat. Ja, daar doe je al die autorijders echt een plezier mee ...
24.000 voertuigen waar gemiddeld 1,1 persoon in zit? Dus 26.400 personen? Dat is wel iets minder dan 1,1 miljoen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is wellicht waar voor bepaalde steden maar over het algemeen zou het asfalteren meer capaciteit opleveren.
Het voorname probleem is dat het railsnetwerk slechts 1,1 miljoen personen per dag vervoert en daar ongeveer ~400 stations voor nodig heeft, wat neerkomt op ~2750 passagiers per station per dag.
Als we dat asfalteren door een gebiedsontsluitingsweg met 2x2 rijbanen geeft dat een capaciteit van 3600-4000 motorvoertuigen per uur (1800-2000 per rijstrook)
Natuurlijk is het gebruik in de spits hoger en zouden we kunnen uitgaan van een capaciteit van 24.000 voertuigen per etmaal (6x uur capaciteit). In dat geval zijn er 25 stations waarbij de capaciteit een probleem vormt.
Zoals ik al opmerkte, er zijn 400 stations, dat geeft dus een capaciteit van ongeveer 10,000,000 voertuigen. De vervoersprestatie van treinen buiten de paar grote steden is erbarmelijk vergeleken met wegen en in deze berekening ging ik uit van verbindingswegen, niet snelwegen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
24.000 voertuigen waar gemiddeld 1,1 persoon in zit? Dus 26.400 personen? Dat is wel iets minder dan 1,1 miljoen.
Is dat bij filerijden of als ze allemaal twee seconden afstand houden? En reken je dan 1 rijbaan per spoor? Zo breed zijn die dingen vaak niet. En dan werkt het alleen als je minimaal twee sporen naast elkaar hebt? Wat doe je met de overgangen? Gewoon kruispunten van maken? Met of zonder op- en afritten, als daar tenminste plaats voor is?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zoals ik al opmerkte, er zijn 400 stations, dat geeft dus een capaciteit van ongeveer 10,000,000 voertuigen. De vervoersprestatie van treinen buiten de paar grote steden is erbarmelijk vergeleken met wegen en in deze berekening ging ik uit van verbindingswegen, niet snelwegen.
Dat zal niet zo goedkoop zijn, het laat echter wel zien dat de vervoersprestatie per spoor buiten een aantal grote steden eigenlijk niet erg bijzonder hoog ligt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is dat bij filerijden of als ze allemaal twee seconden afstand houden? En reken je dan 1 rijbaan per spoor? Zo breed zijn die dingen vaak niet. En dan werkt het alleen als je minimaal twee sporen naast elkaar hebt? Wat doe je met de overgangen? Gewoon kruispunten van maken? Met of zonder op- en afritten, als daar tenminste plaats voor is?
Hoeveel zou dat kosten om te bouwen en hoeveel jaar zouden we daar de NS van kunnen betalen?
Maar je hebt baanvlakken, die vaak vol zitten. En je moet dan ook die lange goederentreinen gaan verdelen over tientallen of honderden vrachtwagens. Je hebt dat ook niet even in een jaartje gedaan, dus je hebt al gauw enkele tientallen jaren veel overlast en wegafsluitingen. En die bedrijven klagen nu al dat ze niet aan genoeg mensen kunnen komen, voornamelijk omdat ze niets mogen kosten, natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zal niet zo goedkoop zijn, het laat echter wel zien dat de vervoersprestatie per spoor buiten een aantal grote steden eigenlijk niet erg bijzonder hoog ligt.
Het gaat om de standaardcapaciteit bij 2 seconden afstand inderdaad en 1 rijbaan per spoor.
Daarnaast gaat het bij grotere stations om meerdere rijrichtingen, bijvoorbeeld in Utrecht, een station wat 200.000 passagiers per dag bediend zijn er 3 aanrijrichtingen met 4 sporen en een met 2 sporen waardoor je een toevoercapaciteit hebt naar het station van 28.000 voertuigen per uur. In dit geval is dat onvoldoende afgaande van de 6 uur die ik hierboven gebruikte, maar Utrecht is dan ook het drukste station in Nederland.
Goed punt, het opheffen van het gehele treinnetwerk is dan ook niet precies het punt, maar ik denk dat het bedienen van stations met 1000-2000 passagiers per dag niet bepaald nuttig is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar je hebt baanvlakken, die vaak vol zitten. En je moet dan ook die lange goederentreinen gaan verdelen over tientallen of honderden vrachtwagens. Je hebt dat ook niet even in een jaartje gedaan, dus je hebt al gauw enkele tientallen jaren veel overlast en wegafsluitingen. En die bedrijven klagen nu al dat ze niet aan genoeg mensen kunnen komen, voornamelijk omdat ze niets mogen kosten, natuurlijk.
Al die nieuwe auto's moeten natuurlijk ook liefst elektrische zijn, dus dan moeten we ook een hoop nieuwe laadpunten bouwen. Dat zal ook wel een stuk meer elektriciteit kosten per passagier dan die trein. Maar erg goed voor de autoverkoop.
En de arme mensen of degene zonder rijbewijs moeten maar thuis blijven of de bus pakken. Die ook steeds minder rijden.
Kortom, een uitstekend idee als je het bedrijfsleven een grote worst wilt geven, die de burgers dan moeten betalen. Grote geldklopperij, dus.
Ja, dat is ook de reden waarom er steeds meer bushaltes verdwijnen. Waardoor het aantal reizigers in die bussen ook flink afneemt en ze met kleine 8-persoons busjes moeten gaan rijden, waardoor het aantal reizigers nog verder afneemt en ze eindelijk al die lijnen kunnen opheffen. Weg met die onrendabele zooi!quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt, het opheffen van het gehele treinnetwerk is dan ook niet precies het punt, maar ik denk dat het bedienen van stations met 1000-2000 passagiers per dag niet bepaald nuttig is.
Zolang iedereen een auto koopt. De leeftijd voor een rijbewijs verlagen tot 12 jaar? Dan kunnen kinderen ook zelf naar de middelbare school, als het OV straks opgeheven is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:
De trein is met name relevant en efficiënt op trajecten tussen de top 30 en tussenliggende stations, daarbuiten is wegverkeer gewoon veel efficiënter.
Ik denk dat we het wel eens kunnen worden dat met de fiets naar school gaan een pak gezonder is. Voor de wat langere afstanden zijn er electrische fietsen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zolang iedereen een auto koopt. De leeftijd voor een rijbewijs verlagen tot 12 jaar? Dan kunnen kinderen ook zelf naar de middelbare school, als het OV straks opgeheven is.
En anders pak je maar een taxi? Je gaat er ook van uit, dat er straks overal een hoop Tesla's rondrijden zonder bestuurder die je graag voor een paar Euro naar je locatie willen brengen?quote:Op woensdag 18 juni 2025 00:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we het wel eens kunnen worden dat met de fiets naar school gaan een pak gezonder is. Voor de wat langere afstanden zijn er electrische fietsen.
Over een jaar of 10 is dat wel zo denk ik.quote:Op woensdag 18 juni 2025 00:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En anders pak je maar een taxi? Je gaat er ook van uit, dat er straks overal een hoop Tesla's rondrijden zonder bestuurder die je graag voor een paar Euro naar je locatie willen brengen?
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is wellicht waar voor bepaalde steden maar over het algemeen zou het asfalteren meer capaciteit opleveren.
Het voorname probleem is dat het railsnetwerk slechts 1,1 miljoen personen per dag vervoert en daar ongeveer ~400 stations voor nodig heeft, wat neerkomt op ~2750 passagiers per station per dag.
Als we dat asfalteren door een gebiedsontsluitingsweg met 2x2 rijbanen geeft dat een capaciteit van 3600-4000 motorvoertuigen per uur (1800-2000 per rijstrook)
Natuurlijk is het gebruik in de spits hoger en zouden we kunnen uitgaan van een capaciteit van 24.000 voertuigen per etmaal (6x uur capaciteit). In dat geval zijn er 25 stations waarbij de capaciteit een probleem vormt.
Je kunt ook autobezit goedkoper maken door de wegenbelasting flink te verminderen en de BPM af te schaffen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk.
Het is broekzak/vestzak omdat autorijden in Nederland vooral als manier gebruikt word om andere gaten te dichten, kortom kun je wel doen, maar dan moet je dat geld op andere plekken weer ophalen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kunt ook autobezit goedkoper maken door de wegenbelasting flink te verminderen en de BPM af te schaffen.
De NS is niet perfect maar veeel beter dan in het buitenland inderdaad. Vooral omdat het hier een soort metro is.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een kromme vergelijking omdat we in Nederland er voor gekozen hebben dat het OV ook een sociale functie heeft en daarom niet het meest efficiënte is, overigens heeft Nederland gewoon een vrij goed fijnmazig netwerk en is het relatief betaalbaar. Ga anders maar eens in Engeland kijken wat je daarvoor de trein betaald, en mijn ervaring in Duitsland was ook niet optimaal, om een voorbeeld te geven veel grote stations waren niet eens rolstoeltoegankelijk.
Dus je wil hier, net zoals in de VS, ongeveer de helft van het oppervlak van steden opofferen aan autogebruik en parkeerplaatsen? Als je een auto nodig hebt om ergens naar toe te gaan, zullen steeds meer mensen dat ook doen. En als je al in een auto zit, ga je daarmee ook naar je locatie rijden en kwaad worden als je daar niet kunt parkeren.quote:Op woensdag 18 juni 2025 05:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Over een jaar of 10 is dat wel zo denk ik.
quote:NS doet vakbonden 'laatste loonbod' na vier stakingsdagen
De NS heeft de vakbonden vanmorgen een eindbod gedaan voor een nieuwe cao. Het spoorbedrijf biedt een hoger loon aan. Het gaat om een verhoging van 4 procent met ingang van 1 maart dit jaar. Een jaar later komt daar 2,75 procent bij.
Ook komt er een verbeterde regeling voor zware beroepen, zodat werknemers tot drie jaar eerder kunnen stoppen met werken. De NS is bereid een overgangsregeling af te spreken met de vakbonden voor medewerkers die tussen de huidige en de nieuwe regeling vallen.
Bij de NS werken naast machinisten en conducteurs ook onderhoudsmedewerkers en kantoorpersoneel. Die hadden altijd hun eigen cao. Dat leidde soms tot wrijving. NS wil nu al die cao's gelijk trekken om iets te doen aan die onderlinge verschillen.
Niet meer
De vraag is of de vakbonden akkoord gaan. Die vragen om 7 tot 8 procent meer loon. De NS zegt echter niet meer te willen bieden. Topman Koolmees zei gisteren nog dat NS diep in de rode cijfers zit en niet meer kan uitgeven dan er aan inkomsten binnenkomen.
Het lukte de NS niet om met alle bonden opnieuw aan tafel te gaan. Koolmees zei daar maandag nog van te balen. Afgelopen twee weken staakte NS-personeel al vier keer voor een hoger loon.
"Dat we nu een eindbod doen is onvermijdelijk", aldus Koolmees. "In dit eindbod hebben we een balans gezocht tussen wat nodig is voor onze collega's, voor het bedrijf en wat ik kan verantwoorden richting onze reizigers. Ik hoop dat we zo samen vooruit kunnen."
De vakbonden moeten het bod nog bestuderen en komen later met een reactie.
https://nos.nl/artikel/25(...)a-vier-stakingsdagen
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utechtquote:Op woensdag 18 juni 2025 15:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Lijkt me een redelijk bod. Op een gegeven moment veranderd staken zoals die vakbond doet ook in simpelweg sabotage. Als je ons niet geeft wat we eisen dan blijven we weigeren om te werken waardoor het jullie elke dag miljoenen euro's en heel veel klanten kost.
Dat kantoorpersoneel met 50 al gebruik kan maken van de RO en de rest niet, dat is dan ook belachelijk en niet uit te leggen....quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utecht
Ja, wat mij betreft mogen ze conducteurs en beveiligers een veel beter salaris en voorwaarden geven want die hebben gewoon een klotebaan in onze huidige maatschappij.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utecht
Daar zijn prima oplossingen voor zoals parkeergarages. Het probleem is precies het enorme landgebruik van treininfrastructuur terwijl daar een zeer povere vervoersprestatie tegenover staat. Zoals ik aangaf zijn er tientallen stations in Nederland waar een weg aangelegd kan worden en alle dagelijkse passagiers kunnen parkeren en er ruimte genoeg overblijft om te bouwen. Kijk eens op google maps hoeveel ruimte spoorinfrastructuur bijvoorbeeld inneemt in Utrecht. Om 200.000 passagiers te vervoeren heb je met autosnelwegen gewoon veel minder ruimte nodig.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je wil hier, net zoals in de VS, ongeveer de helft van het oppervlak van steden opofferen aan autogebruik en parkeerplaatsen? Als je een auto nodig hebt om ergens naar toe te gaan, zullen steeds meer mensen dat ook doen. En als je al in een auto zit, ga je daarmee ook naar je locatie rijden en kwaad worden als je daar niet kunt parkeren.
Dit is een valse tegenstelling. Wegen kan ook OV impliceren, je kunt immers bussen laten rijden over geasfalteerde rails. Met zelfrijdende bussen kan de efficiënte enorm opgeschaald worden.quote:En wat doe je met alle grote steden die een autoluw of zelfs autovrij centrum hebben en proberen auto's uit de hele stad te weren? Dat werkt ook alleen met goed OV. Maar inderdaad, je kunt de fietspaden en trottoirs natuurlijk ombouwen tot rijweg en parkeerruimte. Alle leegstaande kantoorpanden slopen en ook parkeerterreinen van maken. Nieuwe winkelcentra bouwen met een grote parkeerplaats er onder, want je gaat dan niet te voet door de paar nog overgebleven winkelstraten lopen, als je daar al zou kunnen parkeren. Malls, dus, net zoals in de VS.
Vanaf de 50?! WTF!quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als ik nog de opmerkingen volg is het nog de frustratie dat kantoorpersoneel met 50 jaar gebruik kan maken van de RO regeling en voor rijdend personeel, monteurs etc dat pas op 55 jarige leeftijd. Dan vliegen de opmerkingen je om de oren. Dik salaris, geen dubbele onregelmatigheid, geen agressie, en maar koffie zuipen daar in Utecht
Je hebt te maken met verschillende generaties. Ik keek meer naar de secundaire arbeidsvoorwaarden en voor een starter is het loon veel belangrijker. Uiteindelijk zul je een compromis moeten sluiten.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, wat mij betreft mogen ze conducteurs en beveiligers een veel beter salaris en voorwaarden geven want die hebben gewoon een klotebaan in onze huidige maatschappij.
Daarbuiten is het volgens mij prima geregeld. Die hoeven echt niet ieder jaar 6 a 7% erbij te krijgen.
Dat is voor kantoorpersoneel. Bij anderen is dat 55. En toen ik solliciteerde was ik 40. Daarvoor 2 jaar bij de DB. Je kunt je voorstellen als je de 50 bent gepasseerd en plots die regeling gaat afschaffen zou ik ook niet pikken. Ben jij net aan beurt en dan gaat dat niet meer. Nee, zo werkt dat niet.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vanaf de 50?! WTF!Heden ten dage zou dat niet eerder dan 60 kunnen. Dit lijkt me echt zo'n regeling uit vervlogen tijden van hoge werkeloosheid waar men de nieuwkomers meer ruimte gunt om aan een baan te komen. Zoals ik al eerder zei: bepaalde groepen staken nooit en gaan ook niet zichzelf opofferen.
Nee inderdaad. Bij het aantreden sluit je een contract af en daar heeft de werkgever zich aan te houden. Dat je het afschaft voor nieuwkomers is contractueel prima uit te leggen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 17:21 schreef Cherni het volgende:
Je kunt je voorstellen als je de 50 bent gepasseerd en plots die regeling gaat afschaffen zou ik ook niet pikken. Ben jij net aan beurt en dan gaat dat niet meer. Nee, zo werkt dat niet.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Zeker niet als je toch voor jongeren wil opkomen en personeel wil blijven aantrekken. In Duitsland hebben ze dat inderdaad wel gedaan waar de oude hap nog onder de ambtenaren cao vallen en het nieuwe personeel onder slechtere voorwaarden precies hetzelfde werk uitvoeren een andere cao hebben. Hier hebben vakbonden al jaren geleden dat weten te voorkomen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 17:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee inderdaad. Bij het aantreden sluit je een contract af en daar heeft de werkgever zich aan te houden. Dat je het afschaft voor nieuwkomers is contractueel prima uit te leggen.
Of je het ermee eens bent of niet is een ander verhaal. Het gaat mij om het contractuele verhaal. Je werkgever mag niet eenzijdig in jouw nadeel een contract wijzigen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 17:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Zeker niet als je toch voor jongeren wil opkomen en personeel wil blijven aantrekken. In Duitsland hebben ze dat inderdaad wel gedaan waar de oude hap nog onder de ambtenaren cao vallen en het nieuwe personeel onder slechtere voorwaarden precies hetzelfde werk uitvoeren een andere cao hebben. Hier hebben vakbonden al jaren geleden dat weten te voorkomen.
Het gaat mij ook niet om het kantoor personeel. Maar we moeten voorkomen dat functie omschrijvingen mbt rijdend en ander personeel t/m loonschaal 58 zodanig worden aangepast dat je bijvoorbeeld als machinist niet hoger komt dan schaal 56 ipv 57. Want je hoeft immers geen rijtuigen meer aan te hangen of wissels te krukken etc etc. En bij een conducteur niet hoger dan 55 ipv 56 want ze hebben geen boa meer. Daar zal een vakbond voor moeten waken. Die Duitse ellende wil je hier niet waar een Sbahn machinist in de houding moet springen voor een Fernbahn of ICE machinist.quote:Op woensdag 18 juni 2025 18:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Of je het ermee eens bent of niet is een ander verhaal. Het gaat mij om het contractuele verhaal. Je werkgever mag niet eenzijdig in jouw nadeel een contract wijzigen.
Als het gaat om kantoorpersoneel zou ik er niet rouwig om zijn als de voorwaarden voor nieuwkomers versoberd worden, want de NS heeft een behoorlijk aandeel indirect personeel. Dat moet echt minder willen ze de kosten reduceren. Rijdend personeel is onmisbaar en heeft een stevige onderhandelingspositie zoals uit de stakingen wel blijkt.
Kantoorpersoneel hier en volkomen mee eens. Wist tot deze week ook niet dat dit verschil bestond.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:28 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat kantoorpersoneel met 50 al gebruik kan maken van de RO en de rest niet, dat is dan ook belachelijk en niet uit te leggen....
Ik ben totaal wars van schalen. Beloning moet veel meer naar schaarste zijn, want anders wil iedereen wel op kantoor zitten.quote:Op woensdag 18 juni 2025 18:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat mij ook niet om het kantoor personeel. Maar we moeten voorkomen dat functie omschrijvingen mbt rijdend en ander personeel t/m loonschaal 58 zodanig worden aangepast dat je bijvoorbeeld als machinist niet hoger komt dan schaal 56 ipv 57. Want je hoeft immers geen rijtuigen meer aan te hangen of wissels te krukken etc etc. En bij een conducteur niet hoger dan 55 ipv 56 want ze hebben geen boa meer. Daar zal een vakbond voor moeten waken. Die Duitse ellende wil je hier niet waar een Sbahn machinist in de houding moet springen voor een Fernbahn of ICE machinist.
In Utrecht zit je niet onder schaal 59 als je het mij vraagt.
Nooit meer, hoor ik net op het journaal.quote:
Jij mist het punt ook een beetje. Als je overal met de auto naar toe moet kunnen, dan moet je ook overal voor de deur kunnen parkeren. Dan krijg je dus wetten net zoals in de VS dat er voor iedere bewoner of potentiële klant een parkeerplaats nodig is. Voetpaden kunnen dan weg, want die gebruikt toch niemand.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:54 schreef BlaZ het volgende:
Je mist het probleempunt een beetje vind ik. Het probleem is dat treinen erg veel ruimte in gebruik nemen voor het vervoeren van ongeveer ~10% van de mensen. Grond die prima gebruikt kan worden om in centra te verdichten en te bouwen.
Maar daar pleit is dus niet voor. Mijn argument is gericht tegen een type OV, niet tegen het OV an sich. Zoals ik bijvoorbeeld aangeef kun je door asfalteren prima alle passagiers op Utrecht Centraal met een bus vervoeren, dat is qua ruimtegebruik geen enkel probleem.quote:Op donderdag 19 juni 2025 12:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij mist het punt ook een beetje. Als je overal met de auto naar toe moet kunnen, dan moet je ook overal voor de deur kunnen parkeren. Dan krijg je dus wetten net zoals in de VS dat er voor iedere bewoner of potentiële klant een parkeerplaats nodig is. Voetpaden kunnen dan weg, want die gebruikt toch niemand.
Dat is een mathematisch gezien onmogelijke stelling aangezien er een maximum aan het aantal vervoerswensen zit. Als de infrastructuurcapaciteit niet in de buurt ligt bij het aantal vervoerswensen, zal uitbreiding van het wegennetwerk, waarbij men nog altijd onder die infrastructuurlimiet blijft, direct tot opvulling van de nieuwe limiet leiden.quote:En daar het een gegeven is, dat hoe breed je een weg ook maakt, hij in no-time tijdens de spits weer vol zit en voor files zorgt, kom je daar nooit mee klaar. Je blijft dan eindeloos dingen slopen, om er meer wegen en parkeerplaatsen voor in de plaats te kunnen leggen.
3xquote:Maar laten we eerst eens kijken naar zoals verstokte automobilisten de toekomst zien: zelfrijdende auto's. Het voordeel: je hoeft niet meer naar een bus- of tramhalte te lopen om dan met de bus naar het station te gaan, waar je dan de trein kunt pakken. En aan de andere kant het omgekeerde. Je belt gewoon voor een taxi. En daar het aanbod groot is en er geen chauffeur in zit, brengt die je dan voor een paar Euro naar je bestemming.
Ok, als het ver weg is moet hij misschien een aantal laadpauzes inlassen. Maar als je dat eenmaal allemaal hebt, kun je inderdaad beter het bestaande OV gewoon afschaffen.
Nou wil je natuurlijk geen half uur, of zelfs maar een kwartier op een taxi hoeven wachten. Dat ding moet er binnen een paar minuten zijn. En dat kan ook, als je er maar genoeg hebt. Zoals met het idee van Tesla: je koopt een auto van hun en als je hem zelf niet nodig hebt, gaat die rondrijden als taxi. Je belt naar de taxicentrale en dan sturen ze de dichtstbijzijnde beschikbare Tesla naar je toe.
Ok, misschien is dat niet heel handig tijdens de spits, want dan zitten de eigenaars er zelf in, om naar hun werk te gaan. Maar de rest van de tijd staan die gewoon op een parkeerplaats bij een druk punt. Ok, dat is dan niet zo handig als je zelf je auto daar wilt parkeren. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon rond laten rijden, dan heb je die parkeerplaatsen niet nodig. Ok, dat kost natuurlijk wel energie en dan is het natuurlijk wel altijd stervensdruk en kun je misschien toch maar beter gaan lopen. Of er op de fiets tussendoor laveren.
Dat is namelijk de reden dat je rijbanen hebt die gereserveerd zijn voor speciaal vervoer. Vluchtstroken, bijvoorbeeld. Zodat je ergens naar kan uitwijken als er wat fout gaat. Behalve als ze gebruikt worden als spitsstrook natuurlijk, dan heb je meteen een grote kettingbotsing. En dingen zoals tram- en busstroken in de stad. Zodat die dingen door kunnen rijden als de rest van het verkeer stil staat. Net zoals al die zelfrijdende taxi's. Daar zit je dan weer te wachten. Dan kun je toch weer beter naar die bushalte toe lopen.
Ook is dat nog steeds behoorlijk onveilig, zeker als je ook Tesla's toe moet laten, die geen LiDAR hebben. Maar zelfs als je dat wel hebt, is de computer die hem bestuurt niet erg goed (zeg maar heel slecht) in improviseren. Die heeft ook geen overlevingsinstinct en maakt geen verschil tussen een paaltje en een kind. Dus eigenlijk zou je die dan hun eigen weg moeten geven. Een weg waar alleen zelfrijdende auto's mogen rijden en een aparte weg voor al het overige verkeer. Daar zou je dan al die sporen, tram- en buslijnen voor kunnen gebruiken.
Maar dan worden het eigenlijk kleine trams, die niet zomaar overal de wegen onveilig mogen maken. Dus dan moet je het geluk hebben daarnaast te wonen en werken, want anders moet je daar alsnog eerst naar toe lopen.
In de VS hebben voetgangers en fietsers maar weinig rechten. Wat een weggebruiker wel en niet mag doen is strak gedefinieerd. Als voetganger mag je niet over de weg lopen als er geen voetpad is en niet oversteken als er geen oversteekplaats is. En buiten het winkelcentrum in de grote steden, kom je die dingen zelden tegen. Dus als jij als automobilist (buiten het centrum van de grote steden) een voetganger aanrijd, dan sta je bijna altijd in je recht en is het hun schuld. Je krijgt dan knettergekke situaties dat je als voetganger flink met een vlag moet zwaaien als het groen is en je het zebrapad over wilt steken. Gewoon omdat die dingen zo zeldzaam zijn, dat automobilisten daar geen rekening mee houden en er gewoon op maximumsnelheid doorheen knallen. (Die zouden helemaal knettergek worden van al die rotondes waar de fietsers voorrang hebben.)
Terwijl we hier in Nederland net al lang bezig zijn om zoveel mogelijk wegen te verwijderen en te vervangen door trottoirs, fietspaden en OV. Gewoon, omdat dat niet alleen beter is voor de gezondheid van de bewoners, maar ook veel veiliger. Je hebt in de VS al gauw tien keer zo'n grote kans om een verkeersongeluk te krijgen dan hier.
Kortom, er spelen nog andere dingen mee dan hoeveel auto's je maximaal op onze straten kunt proppen.
Weer een gevalletje van: het klinkt goed en we komen er wel achter als het te laat is. Het kost een berg, maar dan heb je als automobilist tenminste overal een extra rijstrook! En vergeet niet ook al die busbanen dan gelijk even mee te pikken. Rot op met al dat vervoer dat ik niet gebruik!quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar daar pleit is dus niet voor. Mijn argument is gericht tegen een type OV, niet tegen het OV an sich. Zoals ik bijvoorbeeld aangeef kun je door asfalteren prima alle passagiers op Utrecht Centraal met een bus vervoeren, dat is qua ruimtegebruik geen enkel probleem.
[..]
Dat is een mathematisch gezien onmogelijke stelling aangezien er een maximum aan het aantal vervoerswensen zit. Als de infrastructuurcapaciteit niet in de buurt ligt bij het aantal vervoerswensen, zal uitbreiding van het wegennetwerk, waarbij men nog altijd onder die infrastructuurlimiet blijft, direct tot opvulling van de nieuwe limiet leiden.
[..]
3x
Dat principe heet induced demand: https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demandquote:Op donderdag 19 juni 2025 16:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Dat is een mathematisch gezien onmogelijke stelling aangezien er een maximum aan het aantal vervoerswensen zit. Als de infrastructuurcapaciteit niet in de buurt ligt bij het aantal vervoerswensen, zal uitbreiding van het wegennetwerk, waarbij men nog altijd onder die infrastructuurlimiet blijft, direct tot opvulling van de nieuwe limiet leiden.
[..]
3x
En die mensen passen er alleen in als de meerderheid blijft staan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:41 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik zit as we speak in een trein die zojuist van Utrecht Centraal vertrokken is, en de trein zit helemaal vol, zelfs in de eerste klas geen vrije stoel meer.
Dus dat betekent dat je minstens 7 bussen zou moeten hebben rijden om deze trein (een 7-bak) te vervangen.
Lijkt me sterk dat dat op wat voor manier dan ook voordeliger zou zijn.
Ik zou dan iig niet reizen, want bus![]()
![]()
Dat is toch ook niet zo'n probleem, je kunt dan overstappen op de auto en in hartje Utrecht parkeren.quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:41 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik zit as we speak in een trein die zojuist van Utrecht Centraal vertrokken is, en de trein zit helemaal vol, zelfs in de eerste klas geen vrije stoel meer.
Dus dat betekent dat je minstens 7 bussen zou moeten hebben rijden om deze trein (een 7-bak) te vervangen.
Lijkt me sterk dat dat op wat voor manier dan ook voordeliger zou zijn.
Ik zou dan iig niet reizen, want bus![]()
![]()
Dat is geen oneindig principe natuurlijk. Het stelt enkel dat de uitbreiding van de infrastructuurcapaciteit het aantal vervoerswensen kan verhogen, dat is natuurlijk logisch, maar wel een beperkt principe.quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat principe heet induced demand: https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand
Bekijk deze YouTube-video
Het zal ooit een keer stoppen, maar niet voordat de leefbaarheid van een stad/land is opgeofferd aan de hoeveelheid asfalt die er voor nodig is.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is geen oneindig principe natuurlijk. Het stelt enkel dat de uitbreiding van de infrastructuurcapaciteit het aantal vervoerswensen kan verhogen, dat is natuurlijk logisch, maar wel een beperkt principe.
Het is dan de vraag waar al die auto's naar toe gaan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is geen oneindig principe natuurlijk. Het stelt enkel dat de uitbreiding van de infrastructuurcapaciteit het aantal vervoerswensen kan verhogen, dat is natuurlijk logisch, maar wel een beperkt principe.
Het probleem is met name dat we zitten met steden gemaakt in een periode waar de ruimtelijke inrichting erg inefficiënt was. Daardoor zitten we in Nederland met steden met lage dichtheden waardoor ook het OV veel meer ruimte dan noodzakelijk inneemt.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:15 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het zal ooit een keer stoppen, maar niet voordat de leefbaarheid van een stad/land is opgeofferd aan de hoeveelheid asfalt die er voor nodig is.
Ja, woontorens in de steden, grote kantoorpanden en fabriekshallen op het industrieterrein en grote winkelcentra. Met een hoop asfalt om de hele tijd daartussen heen en weer te rijden. Oh, en een groot parkeerterrein bij het parkje.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem is met name dat we zitten met steden gemaakt in een periode waar de ruimtelijke inrichting erg inefficiënt was. Daardoor zitten we in Nederland met steden met lage dichtheden waardoor ook het OV veel meer ruimte dan noodzakelijk inneemt.
Meestal is meer asfalt ook niet precies de oplossing, het idee is eerder het ombouwen naar ongelijkvloerse kruisingen om de capaciteit van wegen te verdubbelen.
Maar je hele aanname dat OV minder efficient met ruimte omgaat in de stad klopt niet. Een tramlijn kan veel meer reizigers vervoeren dan een baanvak. Fietspaden kunnen veel meer reizigers verplaatsen dan een baanvak. En met veel minder schade (gevaar, lawaai en fijnstof) dan auto's dat kunnen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem is met name dat we zitten met steden gemaakt in een periode waar de ruimtelijke inrichting erg inefficiënt was. Daardoor zitten we in Nederland met steden met lage dichtheden waardoor ook het OV veel meer ruimte dan noodzakelijk inneemt.
Meestal is meer asfalt ook niet precies de oplossing, het idee is eerder het ombouwen naar ongelijkvloerse kruisingen om de capaciteit van wegen te verdubbelen.
Dit kan opgevat worden als een nadeel maar ook gezien worden als een voordeel, met name in historische stadscentra. Historische centra kunnen zo meer ruimte bieden aan horeca, kunst en cultuur. Sowieso blijven er altijd winkels in de stadscentra ook al verhuizen de ketens naar winkelcentra, daar zijn voldoende voorbeelden van. Bij grotere steden zie je ook dat er juist vele winkelcentra ontstaan waar mensen terecht kunnen om zo de druk op het centrum te verlichten en de rijafstanden te verminderen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zo krijg je dus overal buiten de stad een mega winkelcentrum en in het centrum van de stad alleen nog wat horeca. En om dan even een halfje wit en een stuk kaas te gaan kopen, kun je niet even naar de winkel toe lopen, of even op de fiets stappen, wat nu de meeste mensen doen, maar moet je al snel een kwartier in de auto gaan zitten. En dan heb je dus veel meer en bredere wegen nodig.
Dat kán inderdaad, maar in de praktijk is dat niet zo. De vervoersprestatie van het OV ondanks al het ruimtegebruik van busbanen, rails en stations is erbarmelijk.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar je hele aanname dat OV minder efficient met ruimte omgaat in de stad klopt niet. Een tramlijn kan veel meer reizigers vervoeren dan een baanvak. Fietspaden kunnen veel meer reizigers verplaatsen dan een baanvak. En met veel minder schade (gevaar, lawaai en fijnstof) dan auto's dat kunnen.
Er ligt 6505 km aan spoor. Dat is inclusief al het dubbel spoor. Er ligt 140 000 kilometer asfalt (hierbij wordt geen rekening gehouden met meerbaanswegen). Zo ongunstig is die verhouding dus niet.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kán inderdaad, maar in de praktijk is dat niet zo. De vervoersprestatie van het OV ondanks al het ruimtegebruik van busbanen, rails en stations is erbarmelijk.
Verder heb ik niks gezegd over fietspaden, dat heeft ook weinig met het OV vandoen, dat is individueel vervoer.
Maar kijk gewoon zelf hoeveel ruimte het treinvervoer in beslag neemt en dat in ogenschauw nemende dat 11% van de totale gereisde kilometers met het OV zijn, dus inclusief bus, metro en tram:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |