Er ligt 6505 km aan spoor. Dat is inclusief al het dubbel spoor. Er ligt 140 000 kilometer asfalt (hierbij wordt geen rekening gehouden met meerbaanswegen). Zo ongunstig is die verhouding dus niet.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kán inderdaad, maar in de praktijk is dat niet zo. De vervoersprestatie van het OV ondanks al het ruimtegebruik van busbanen, rails en stations is erbarmelijk.
Verder heb ik niks gezegd over fietspaden, dat heeft ook weinig met het OV vandoen, dat is individueel vervoer.
Maar kijk gewoon zelf hoeveel ruimte het treinvervoer in beslag neemt en dat in ogenschauw nemende dat 11% van de totale gereisde kilometers met het OV zijn, dus inclusief bus, metro en tram:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Daar gaan we weerquote:Vakbonden dreigen met nieuwe acties op het spoor, eindbod NS afgewezen
De leden van de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) en de FNV hebben het eindbod van de NS voor een nieuwe cao afgewezen én dreigen met nieuwe acties op het spoor. Eerder vandaag werd duidelijk dat de achterban van vakbond CNV wel instemt met het voorstel van de NS.
De afgelopen tijd werd het werk door NS-personeel meerdere keren neergelegd, wat voor overlast zorgde in het hele land. "Als NS niet alsnog over de brug komt dan volgen er nieuwe stakingen", waarschuwt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)het-spoor-eindbod-ns
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen.
quote:Treinkaartje komend jaar weer duurder, 9 procent erbij
De prijs van treinkaartjes gaat komend jaar opnieuw fors omhoog, dat het meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Reizigers krijgen te maken met een stijging van tussen de 6 en 9 procent, valt te lezen in een Kamerbrief. Het precieze percentage wordt pas in het najaar duidelijk.
"We hebben alles op alles gezet om de prijsstijgingen voor reizigers zoveel mogelijk te beperken", aldus demissionair staatssecretaris Aartsen. "Maar we moeten ook eerlijk zijn: alles wordt duurder en de financiële middelen zijn niet oneindig."
https://nos.nl/artikel/25(...)lijk-9-procent-erbij
Je kan ov op heel veel manieren afzeiken, maar op teveel ruimtegebruik is echt van alle realiteit los. Steden verstoppen met auto's, niet bussen, tramlijnen of treinen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kán inderdaad, maar in de praktijk is dat niet zo. De vervoersprestatie van het OV ondanks al het ruimtegebruik van busbanen, rails en stations is erbarmelijk.
Verder heb ik niks gezegd over fietspaden, dat heeft ook weinig met het OV vandoen, dat is individueel vervoer.
Maar kijk gewoon zelf hoeveel ruimte het treinvervoer in beslag neemt en dat in ogenschauw nemende dat 11% van de totale gereisde kilometers met het OV zijn, dus inclusief bus, metro en tram:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Gewoon inflatie en kostenstijgingen, lekker boeiend heb jaarkaart via mijn werkgever.quote:
Beetje egoïstische houding. Ik ga nooit met de trein maar toch vind ik dit niet okay.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon inflatie en kostenstijgingen, lekker boeiend heb jaarkaart via mijn werkgever.
Nogal ja, een retourtje vanuit mijn woonplaats naar bijvoorbeeld Amsterdam gaat dan richting 50¤ per volwassene. Gelukkig bestaan de groepstickets nog en kun je (met een klein clubje) vaak nog wel voor 20-30 euro retour reizen bij dit soort afstanden. Dat maakt het vaak wel een prima optie t.o.v. de auto.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:16 schreef Gunner het volgende:
[..]
Beetje egoïstische houding. Ik ga nooit met de trein maar toch vind ik dit niet okay.
Het valt inderdaad niet uit te sluiten dat de Robotaxis van Tesla goedkoper worden dan treinritten en tevens duidelijk maken dat machinisten op een trein, niet nodig en ondertussen belachelijk zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:02 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nog een paar jaar en dan is zelfs de taxi goedkoper.
Maar dat heb ik dan ook niet gedaan. Het ging om de vervoersprestatie en ruimtegebruik van de trein buiten de druktstbezochte stations. Het treinnetwerk in Nederland is veel te fijnmazig waardoor er vele stations met bijbehorende rails zijn waar amper gebruik gemaakt van wordt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je kan ov op heel veel manieren afzeiken, maar op teveel ruimtegebruik is echt van alle realiteit los. Steden verstoppen met auto's, niet bussen, tramlijnen of treinen.
Kortom die cijfers -8% en je hebt ongeveer de cijfers van 2024.quote:De spoorvervoerder bereikte afgelopen jaar 92% van het oude aantal reizigers
Alles word duurder.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:16 schreef Gunner het volgende:
[..]
Beetje egoïstische houding. Ik ga nooit met de trein maar toch vind ik dit niet okay.
Nee, want een bus die met andere auto’s in de file staat heeft geen zin. Wil je busvervoer in de stad kans van slagen hebben moet je busbanen hebben. Vervoer tussen steden (waar treinen voor gebruikt worden) is helemaal vreselijk met bussen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dat heb ik dan ook niet gedaan. Het ging om de vervoersprestatie en ruimtegebruik van de trein buiten de druktstbezochte stations. Het treinnetwerk in Nederland is veel te fijnmazig waardoor er vele stations met bijbehorende rails zijn waar amper gebruik gemaakt van wordt.
Dit is een kritiek op de trein en niet op het OV an sich. De bus maakt immers gebruik van wegen waar ook auto's over kunnen rijden en is daarom veel efficiënter qua ruimtegebruik.
https://nl.wikipedia.org/(...)ations_van_Nederland
Dit zijn de cijfers van 2019
https://www.treinreiziger(...)igers%20te%20trekken.
[..]
Kortom die cijfers -8% en je hebt ongeveer de cijfers van 2024.
Die staan niet in de file als het spoor mooi even asfalteerd. Bij Utrecht bijvoorbeeld kan er met het ruimtegebruik van het spoor makkelijk een 2x3 baans snelweg naar het centrum lopen en is er ruimte genoeg voor duizenden parkeerplaatsen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:49 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Nee, want een bus die met andere auto’s in de file staat heeft geen zin. Wil je busvervoer in de stad kans van slagen hebben moet je busbanen hebben. Vervoer tussen steden (waar treinen voor gebruikt worden) is helemaal vreselijk met bussen.
En nogmaals er ligt iets meer dan 6000 km spoor (inclusief dubbele banen). Dat is een fractie van de weginfrastructuur.
Hahahahaquote:Op woensdag 16 juli 2025 18:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die staan niet in de file als het spoor mooi even asfalteerd. Bij Utrecht bijvoorbeeld kan er met het ruimtegebruik van het spoor makkelijk een 2x3 baans snelweg naar het centrum lopen en is er ruimte genoeg voor duizenden parkeerplaatsen.
De persoonlijke mobiliteit wordt langzaam aan een zekere vorm van luxe voor een groot segment van de maatschappij. Allemaal binnen het dorp blijven anno 1233.quote:
Zelfs dat zal een luxe blijkenquote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Peppert het volgende:
[..]
De persoonlijke mobiliteit wordt langzaam aan een zekere vorm van luxe voor een groot segment van de maatschappij. Allemaal binnen het dorp blijven anno 1233.
Derde klas weer herintroduceren.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Peppert het volgende:
De persoonlijke mobiliteit wordt langzaam aan een zekere vorm van luxe voor een groot segment van de maatschappij.
De beschikbaarheid van E-bikes, fatbikes en scoot-mobiles neemt echter toe, er zijn alternatieven. Nog niet voor de grote afstanden, maar who cares. Het wachten is op de robotaxisquote:
Verkoop jij auto's?quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die staan niet in de file als het spoor mooi even asfalteerd. Bij Utrecht bijvoorbeeld kan er met het ruimtegebruik van het spoor makkelijk een 2x3 baans snelweg naar het centrum lopen en is er ruimte genoeg voor duizenden parkeerplaatsen.
Dat is ook de bedoeling. Een staplaats neemt minder ruimte in beslag dus economischer. Gewoon alle franje eruit en staan met je kadaver:quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met nog kleinere zitplaatsen? Dan moet je iedereen in de derde klas laten staan.
Jij vind dat OV maar niks, ik hoor het al.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling. Een staanplaats neemt minder ruimte in beslag dus economischer. Gewoon alle franje eruit en staan met je kadaver:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |