abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217861409
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 21:24 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor.
Als een conducteur door rood sleuteld gaat hij behoorlijk nat. Als ik dan vertrek ga ik uiteraard ook nat. En het sluiten van de deuren etc blijft goed opletten.
pi_217861713
Een verhaal dan voor de liefhebbers. In al die jaren heb ik maar 1 maal een trein laten staan omdat ik een conflict had met mijn conducteur. Dit verhaal om te laten zien hoe belangrijk de taak van een conducteur kan zijn.

Van Hertogenbosch naar Zwolle(ic). Bij binnenkomst te Nijmegen vroeg de conducteur of ik wilde omroepen omdat hij bezig was met een uitstel. Prima geen probleem. Ik vertrek in Arnhem op weg naar Dieren kwam er een noodoproep van een passagierende machiniste. Die had de conducteur nodig omdat een vrouw plots onwel was geworden. De conducteur gaf geen enkel antwoord via de portofoon. Ik heb toen deze machiniste geholpen om een omroep te plaatsen dat de conducteur zich naar het desbetreffende rijtuig moest begeven. Mogelijk was zijn portofoon leeg. Dat zou kunnen.

Ondertussen had ik een telefoontje gepleegd met 112 voor een ambulance te Dieren en de treindienstleider het sein te Dieren gedekt(stand stop) te houden. Ik wist als machinist immers niet hoe ernstig de situatie was. Onwel kan van alles zijn. De machiniste wist niet ook hoe ernstig.

Enfin te Dieren stond ik dus te wachten op de ambulance etc. Plots kreeg ik de conducteur aan de portofoon. Die had schijnbaar mijn omroep gehoord via de boordomroep en de portofoon geleend van de passagierende machiniste.

Nu komt de klap. Desbetreffende conducteur vroeg mij waarom we nog stil stonden want de vrouw was inmiddels bij kennis. Prima en gelukkig maar. Ik heb toen tegen de conducteur gezegd 112 even te verwittigen dat het is opgelost en dan bel ik wel de treindienstleider dat we verder richting Zutphen kunnen gaan. Dat zou een vertraging van circa 5 min zijn geworden. Maar de conducteur ging helemaal uit zijn plaat dat ik 112 had gebeld en ik maar 112 moest bellen want ik zou de ellende hebben veroorzaakt.

Ik ben nog tot Zutphen gereden maar ben daar afgestapt compleet gefrustreerd. Aankomende bij de wachtdienst de situatie uitgelegd en geen trein meer ging rijden en op naar huis. De wachtdienst gaf mij gelijk. Wat bleef achteraf. De conducteur was ij Arnhem opgestapt zonder hulpmiddelen. Die had dus de conducteur die ik in Nijmegen via de porto had gesproken afgelost. En de aflossen zonder hulpmiddelen dus geen porto test etc probeerde mij dit voorval in de schoenen te schuiven.

Enfin omdat ik graag over mijn werk praat en het wel mis even een van de vele verhalen. Is off top. Och en zelf ook 3 maal een station gemist in die 24 jaar waar ik een stop had moeten maken. Foutloos is niemand.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 05-06-2025 22:39:01 ]
pi_217865141
https://www.linkedin.com/(...)BdNuojzYmLuSonh3CKW0

Ik heb geen account voor LinkedIn of welk ander platform zoals Facebook dan ook. Dus ik kan niet alles lezen. Maar NS schijnt 25 euro voor gedupeerden te geven voor alternatief vervoer. Hoe dat dan werkt of wat daar dan waar van is weet ik ook niet.
pi_217865146
Let op, er rijden wel leegmaterieel ritten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 6 juni 2025 @ 11:05:59 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217865157
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 11:11:42 #56
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217865175
Men wil dus daadwerkelijk een loonsverhoging gaan forceren met stakingen na er vorig jaar al eentje te hebben gekregen. Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Niets dat respect voor de mensen van de NS, maar je kunt het ook overdrijven.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217865198
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Let op, er rijden wel leegmaterieel ritten.
En er rijden ook treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217865226
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:11 schreef HowardRoark het volgende:
Men wil dus daadwerkelijk een loonsverhoging gaan forceren met stakingen na er vorig jaar al eentje te hebben gekregen. Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Niets dat respect voor de mensen van de NS, maar je kunt het ook overdrijven.
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.

Voor mij persoonlijk vond ik andere zaken belangrijker zoals rvu, pensioen, etc etc. Maar het overgrote deel vind het salaris te weinig. Dan is het de taak van een vakbond daarmee aan de slag te gaan.

Het loon is inderdaad geen vetpot. Het is de toeslag die het enigzins aantrekkelijk maakt.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 11:44:58 #59
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217865419
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.

Voor mij persoonlijk vond ik andere zaken belangrijker zoals rvu, pensioen, etc etc. Maar het overgrote deel vind het salaris te weinig. Dan is het de taak van een vakbond daarmee aan de slag te gaan.

Het loon is inderdaad geen vetpot. Het is de toeslag die het enigzins aantrekkelijk maakt.
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:
quote:
En wat verdient een conducteur of machinist dan? Dat is van een aantal factoren afhankelijk. Het startsalaris ligt volgens de NS tussen de 2532,24 en 2959,92 euro bruto per maand op basis van 36 uur. Als conducteur kun je doorgroeien naar 3784,68 euro en als machinist naar 4070,88 euro.

Bron
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217865467
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:
[..]
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.

En het niveau mag dan wel mbo zijn maar zegt verder niet zoveel voor dat soort functies. Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat een hboer deze functies makkelijker beheersen.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 11:59:43 #61
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217865511
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Cherni het volgende:

[..]
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.

En het niveau mag dan wel mbo zijn maar zegt verder niet zoveel voor dat soort functies. Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat een hboer deze functies makkelijker beheersen.
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
quote:
Gemiddeld startsalaris mbo

Het startsalaris van mbo’ers is gemiddeld ¤ 2.000 bruto per maand over alle leeftijden (dus ook jeugdige mbo’ers). Daarbij zijn er uitschieters naar beneden en naar boven. In sommige sectoren is personeel schaars en krijg je als mbo-starter een relatief hoog salaris, zoals bij verschillende technische banen. Grofweg ligt het gemiddelde startsalaris van mbo’ers meestal ergens tussen de ¤1.700 en ¤ 2.400 bruto per maand.

Bron
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217865573
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]

Ik heb die bron even bekeken. Waar staat die 1700 euro bruto. Als dat zo is dan raad ik je aan lekker thuis te blijven.

Dan zie ik voor een technisch tekenaar 4500 euro staan. Dat is nauwelijks te geloven. En aangezien ik voor het vak machinist koos zelf in de engineering werkte als hoofdconstructeur(nu noemt men dat schijnbaar project engineer) piping is het werk van een technisch tekenaar heel wat eenvoudiger dan van een conducteur en of machinist.

En nogmaals die bedragen zijn incluis onregelmatigheid. En als ik je bron bekijk met 3000 euro voor groenvoorziening die volgens mij niet met onregelmatigheid te maken hebben is dat dus helemaal niet zo geweldig. Alhoewel ik betwijfel of die 3000 euro kloppen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Cherni op 06-06-2025 12:21:11 ]
pi_217865686
Haha ov haha
pi_217865848
Overigens is die groei over 15 jaar verspreid tot je max. Dat zijn nog conservatieve constructies uit het stoomtijdperk. Daar mag ook wel iets aan gedaan worden. Dat past in deze tijd niet meer.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 13:42:11 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217866436
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]

Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217867576
quote:
Ook dinsdag geen treinen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant
Als gevolg van een regionale staking rijden op dinsdag 10 juni geen NS-treinen in grote delen van Zuidwest-Nederland. Deze staking heeft volgens de NS ‘een forse impact’ op reizigers in deze regio en betekent dat er geen treinen rijden in het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant.

De vakbonden hebben voor de komende periode meer regionale stakingen aangekondigd. NS adviseert reizigers om rekening te houden met forse hinder op de volgende dagen: donderdag 12 juni in Noordwest en Oost-Nederland en maandag 16 juni in Noord- en Zuid-Nederland. Op dinsdag 17 juni is er mogelijk een landelijke staking. NS adviseert reizigers in alle gevallen om vlak voor vertrek de NS-app te raadplegen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)st-brabant~a20ca63f/
8)7
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217868093
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]

2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.
pi_217868193
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
8)7
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
pi_217868364
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:

[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Je hebt altijd personeel nodig ook al automatiseer je compleet alles. Is het dan geen conducteur of machinist heb je op ieder station gigantisch veel beveiliging/personeel nodig. En op de trein iemand die met calamiteiten kan ingrijpen.

Zonder ook maar een iemand in de trein mbt personeel ga ik in iedergeval niet met een trein op pad.

De tube zoals bijvoorbeeld de Jubilee line rijd vol automatisch. Maar er zal toch een bestuurder aanwezig moeten zijn mocht er iets gebeuren. En in Parijs de RER zinder conducteur kan er op ieder moment en op elk station groot of klein gelijk een hele grote groep beveiliging inspringen. Daar komt nog bij dat die stations zo gemiddeld 1 km van elkander verwijderd zijn.

Er is een leuk YouTube filmpje van een bestuurder in de metro te Londen. Zit er als een zoutzak bij. Leuk om te zien. There we go again met het drukken op 2 knoppen
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:29:55 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217868472
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:37 schreef Peppert het volgende:

[..]
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.
Dat is een bedrag voor de categorie (ruim) onder de 21, die die krijgen helemaal geen uitkering als ze niet werken.

¤ 2.000 is ruim (bijna 20%) onder het minimumloon voor iemand van 21 jaar of ouder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:35:13 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217868531
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:

[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Minimaal ¤ 140.000 bruto per jaar (per persoon ook nog eens) om een beetje te kunnen leven?

Misschien moeten sommige mensen zich eens een beetje inlezen op wat het minimumloon loon is (bruto 2.201 bij 36 uur, 2.446,44 bij 40 uur) en hoeveel modaal is: ¤ 3.587,96
Alle bedragen zijn bruto per maand, ex vakantiegeld.

Een modaal jaarinkomen is ¤ 46.500
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:41:44 #72
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217868593
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?

:D
Als ze hongerloontjes betalen en alsnog de kaarten zo moeten laten stijgen.. the fuck
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:44:19 #73
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_217868617
Balen! Kan ik vanavond niet weer een beetje freewheelend rondtouren met de trein. :P
Staken is een recht, maar houd dan ook rekening met een ruime miljoen reizigers. Laat anders gewoon elk halfuur een trein rijden, in plaats van elke tien minuten, en dan ook wat minder treinen. Een beetje de corona-dienstregeling.
pi_217868620
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217868714
Ik heb er dus de hele dag niets over gehoord. Dat is het bewijs dat we best zonder treinen kunnen. Dus flikker maar op met die pro-rail-rails, en maak er maar asfalt van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')