Als een conducteur door rood sleuteld gaat hij behoorlijk nat. Als ik dan vertrek ga ik uiteraard ook nat. En het sluiten van de deuren etc blijft goed opletten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor.
En er rijden ook treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Let op, er rijden wel leegmaterieel ritten.
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:11 schreef HowardRoark het volgende:
Men wil dus daadwerkelijk een loonsverhoging gaan forceren met stakingen na er vorig jaar al eentje te hebben gekregen. Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Niets dat respect voor de mensen van de NS, maar je kunt het ook overdrijven.
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.
Voor mij persoonlijk vond ik andere zaken belangrijker zoals rvu, pensioen, etc etc. Maar het overgrote deel vind het salaris te weinig. Dan is het de taak van een vakbond daarmee aan de slag te gaan.
Het loon is inderdaad geen vetpot. Het is de toeslag die het enigzins aantrekkelijk maakt.
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.quote:En wat verdient een conducteur of machinist dan? Dat is van een aantal factoren afhankelijk. Het startsalaris ligt volgens de NS tussen de 2532,24 en 2959,92 euro bruto per maand op basis van 36 uur. Als conducteur kun je doorgroeien naar 3784,68 euro en als machinist naar 4070,88 euro.
Bron
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:
[..]
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.
En het niveau mag dan wel mbo zijn maar zegt verder niet zoveel voor dat soort functies. Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat een hboer deze functies makkelijker beheersen.
quote:Gemiddeld startsalaris mbo
Het startsalaris van mbo’ers is gemiddeld ¤ 2.000 bruto per maand over alle leeftijden (dus ook jeugdige mbo’ers). Daarbij zijn er uitschieters naar beneden en naar boven. In sommige sectoren is personeel schaars en krijg je als mbo-starter een relatief hoog salaris, zoals bij verschillende technische banen. Grofweg ligt het gemiddelde startsalaris van mbo’ers meestal ergens tussen de ¤1.700 en ¤ 2.400 bruto per maand.
Bron
Ik heb die bron even bekeken. Waar staat die 1700 euro bruto. Als dat zo is dan raad ik je aan lekker thuis te blijven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
quote:Ook dinsdag geen treinen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant
Als gevolg van een regionale staking rijden op dinsdag 10 juni geen NS-treinen in grote delen van Zuidwest-Nederland. Deze staking heeft volgens de NS ‘een forse impact’ op reizigers in deze regio en betekent dat er geen treinen rijden in het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant.
De vakbonden hebben voor de komende periode meer regionale stakingen aangekondigd. NS adviseert reizigers om rekening te houden met forse hinder op de volgende dagen: donderdag 12 juni in Noordwest en Oost-Nederland en maandag 16 juni in Noord- en Zuid-Nederland. Op dinsdag 17 juni is er mogelijk een landelijke staking. NS adviseert reizigers in alle gevallen om vlak voor vertrek de NS-app te raadplegen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)st-brabant~a20ca63f/
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.quote:
Je hebt altijd personeel nodig ook al automatiseer je compleet alles. Is het dan geen conducteur of machinist heb je op ieder station gigantisch veel beveiliging/personeel nodig. En op de trein iemand die met calamiteiten kan ingrijpen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Dat is een bedrag voor de categorie (ruim) onder de 21, die die krijgen helemaal geen uitkering als ze niet werken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:37 schreef Peppert het volgende:
[..]
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.
Minimaal ¤ 140.000 bruto per jaar (per persoon ook nog eens) om een beetje te kunnen leven?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |