Gewoon inflatie en kostenstijgingen, lekker boeiend heb jaarkaart via mijn werkgever.quote:
Beetje egoïstische houding. Ik ga nooit met de trein maar toch vind ik dit niet okay.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon inflatie en kostenstijgingen, lekker boeiend heb jaarkaart via mijn werkgever.
Nogal ja, een retourtje vanuit mijn woonplaats naar bijvoorbeeld Amsterdam gaat dan richting 50¤ per volwassene. Gelukkig bestaan de groepstickets nog en kun je (met een klein clubje) vaak nog wel voor 20-30 euro retour reizen bij dit soort afstanden. Dat maakt het vaak wel een prima optie t.o.v. de auto.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:16 schreef Gunner het volgende:
[..]
Beetje egoïstische houding. Ik ga nooit met de trein maar toch vind ik dit niet okay.
Het valt inderdaad niet uit te sluiten dat de Robotaxis van Tesla goedkoper worden dan treinritten en tevens duidelijk maken dat machinisten op een trein, niet nodig en ondertussen belachelijk zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:02 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nog een paar jaar en dan is zelfs de taxi goedkoper.
Maar dat heb ik dan ook niet gedaan. Het ging om de vervoersprestatie en ruimtegebruik van de trein buiten de druktstbezochte stations. Het treinnetwerk in Nederland is veel te fijnmazig waardoor er vele stations met bijbehorende rails zijn waar amper gebruik gemaakt van wordt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je kan ov op heel veel manieren afzeiken, maar op teveel ruimtegebruik is echt van alle realiteit los. Steden verstoppen met auto's, niet bussen, tramlijnen of treinen.
Kortom die cijfers -8% en je hebt ongeveer de cijfers van 2024.quote:De spoorvervoerder bereikte afgelopen jaar 92% van het oude aantal reizigers
Alles word duurder.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:16 schreef Gunner het volgende:
[..]
Beetje egoïstische houding. Ik ga nooit met de trein maar toch vind ik dit niet okay.
Nee, want een bus die met andere auto’s in de file staat heeft geen zin. Wil je busvervoer in de stad kans van slagen hebben moet je busbanen hebben. Vervoer tussen steden (waar treinen voor gebruikt worden) is helemaal vreselijk met bussen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dat heb ik dan ook niet gedaan. Het ging om de vervoersprestatie en ruimtegebruik van de trein buiten de druktstbezochte stations. Het treinnetwerk in Nederland is veel te fijnmazig waardoor er vele stations met bijbehorende rails zijn waar amper gebruik gemaakt van wordt.
Dit is een kritiek op de trein en niet op het OV an sich. De bus maakt immers gebruik van wegen waar ook auto's over kunnen rijden en is daarom veel efficiënter qua ruimtegebruik.
https://nl.wikipedia.org/(...)ations_van_Nederland
Dit zijn de cijfers van 2019
https://www.treinreiziger(...)igers%20te%20trekken.
[..]
Kortom die cijfers -8% en je hebt ongeveer de cijfers van 2024.
Die staan niet in de file als het spoor mooi even asfalteerd. Bij Utrecht bijvoorbeeld kan er met het ruimtegebruik van het spoor makkelijk een 2x3 baans snelweg naar het centrum lopen en is er ruimte genoeg voor duizenden parkeerplaatsen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:49 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Nee, want een bus die met andere auto’s in de file staat heeft geen zin. Wil je busvervoer in de stad kans van slagen hebben moet je busbanen hebben. Vervoer tussen steden (waar treinen voor gebruikt worden) is helemaal vreselijk met bussen.
En nogmaals er ligt iets meer dan 6000 km spoor (inclusief dubbele banen). Dat is een fractie van de weginfrastructuur.
Hahahahaquote:Op woensdag 16 juli 2025 18:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die staan niet in de file als het spoor mooi even asfalteerd. Bij Utrecht bijvoorbeeld kan er met het ruimtegebruik van het spoor makkelijk een 2x3 baans snelweg naar het centrum lopen en is er ruimte genoeg voor duizenden parkeerplaatsen.
De persoonlijke mobiliteit wordt langzaam aan een zekere vorm van luxe voor een groot segment van de maatschappij. Allemaal binnen het dorp blijven anno 1233.quote:
Zelfs dat zal een luxe blijkenquote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Peppert het volgende:
[..]
De persoonlijke mobiliteit wordt langzaam aan een zekere vorm van luxe voor een groot segment van de maatschappij. Allemaal binnen het dorp blijven anno 1233.
Derde klas weer herintroduceren.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Peppert het volgende:
De persoonlijke mobiliteit wordt langzaam aan een zekere vorm van luxe voor een groot segment van de maatschappij.
De beschikbaarheid van E-bikes, fatbikes en scoot-mobiles neemt echter toe, er zijn alternatieven. Nog niet voor de grote afstanden, maar who cares. Het wachten is op de robotaxisquote:
Verkoop jij auto's?quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die staan niet in de file als het spoor mooi even asfalteerd. Bij Utrecht bijvoorbeeld kan er met het ruimtegebruik van het spoor makkelijk een 2x3 baans snelweg naar het centrum lopen en is er ruimte genoeg voor duizenden parkeerplaatsen.
Dat is ook de bedoeling. Een staplaats neemt minder ruimte in beslag dus economischer. Gewoon alle franje eruit en staan met je kadaver:quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met nog kleinere zitplaatsen? Dan moet je iedereen in de derde klas laten staan.
Jij vind dat OV maar niks, ik hoor het al.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling. Een staanplaats neemt minder ruimte in beslag dus economischer. Gewoon alle franje eruit en staan met je kadaver:
[ afbeelding ]
Geen goede prijs-/kwaliteitverhouding. Het kan handig zijn als het toevallig op je route ligt, maar als de auto toch voor je deur staat ga je niet stoeien met het ov.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind dat OV maar niks, ik hoor het al.
Gewoon het hele OV gratis maken voor de inwoners en dagkaarten (week- en maandkaarten) voor de toeristen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geen goede prijs-/kwaliteitverhouding. Het kan handig zijn als het toevallig op je route ligt, maar als de auto toch voor je deur staat ga je niet stoeien met het ov.
Treinen zitten nu al vol. Wat denk je dat er gebeurt als dat gratis gemaakt wordt? Overigens gratis bestaat hier niet, uiteindelijk zal er iemand moeten betalen. Treinen rijden niet op lucht.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon het hele OV gratis maken voor de inwoners en dagkaarten (week- en maandkaarten) voor de toeristen.
Gratis ov buiten de spits voor senioren zou ik toejuichen. Ik zou niet hetzelfde doen als Luxemburg want je krijgt mensen die geen reisdoel hebben zoals zwervers en hanggroepen en reizigers die anders lopend of fietsend zouden gaan.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon het hele OV gratis maken voor de inwoners en dagkaarten (week- en maandkaarten) voor de toeristen.
Ja, wegen zijn ook niet gratis. Riolering ook niet. Drinkwater ook niet. Laten we dat ook allemaal privatiseren en kijken hoe duur we dat kunnen maken voordat mensen alternatieven gaan bedenken.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:48 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Treinen zitten nu al vol. Wat denk je dat er gebeurt als dat gratis gemaakt wordt? Overigens gratis bestaat hier niet, uiteindelijk zal er iemand moeten betalen. Treinen rijden niet op lucht.
Die moeten maar thuis blijven of onder hun brug blijven liggen? Wel gratis, maar niet voor de mensen die het anders niet kunnen betalen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gratis ov buiten de spits voor senioren zou ik toejuichen. Ik zou niet hetzelfde doen als Luxemburg want je krijgt mensen die geen reisdoel hebben zoals zwervers en hanggroepen en reizigers die anders lopend of fietsend zouden gaan.
Dat wordt allemaal gefinancierd uit belastingen. Wil je de belastingbetaler nog verder uitknijpen? En meer sporen en busbanen liggen er ook niet morgen. Beter wordt er ingezet op spreiding en zoveel mogelijk thuiswerken. Nogmaals, wie gaat dat gratis OV betalen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, wegen zijn ook niet gratis. Riolering ook niet. Drinkwater ook niet. Laten we dat ook allemaal privatiseren en kijken hoe duur we dat kunnen maken voordat mensen alternatieven gaan bedenken.
Als je goed OV wilt, moet je ook zorgen voor genoeg treinen en bussen. En als die niet op de bestaande sporen passen of in de file staan, maak je meer sporen en busbanen.
Nee, ik ben simpelweg voorstander van persoonlijk vervoer en dat ook mogelijk maken voor het plebs. De trein kan dan enkel nog nuttig zijn voor vervoer op middellange afstand, bijvoorbeeld Lyon of iets dergelijks. Maar ook dan zou ik liever de auto pakken, dan kun je onderweg tenminste stoppen waar je wil.quote:
Maak liever autorijden wat goedkoper zodat meer mensen een auto kunnen betalen en zich zo met fatsoen vervoeren kunnen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon het hele OV gratis maken voor de inwoners en dagkaarten (week- en maandkaarten) voor de toeristen.
Dit. En pas de wet zodanig aan, dat mensen met een B rijbewijs ook op een lichte motorfiets mogen rijden. Geeft wat lucht op de weg.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maak liever autorijden wat goedkoper zodat meer mensen een auto kunnen betalen en zich zo met fatsoen vervoeren kunnen.
Ah, jij vind dat je het recht moet hebben overal de auto voor te pakken, ik hoor het al. Aan al die andere dingen heb je niets, dus daar ga je niet aan meebetalen, als je dat kan voorkomen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:57 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dat wordt allemaal gefinancierd uit belastingen. Wil je de belastingbetaler nog verder uitknijpen? En meer sporen en busbanen liggen er ook niet morgen. Beter wordt er ingezet op spreiding en zoveel mogelijk thuiswerken. Nogmaals, wie gaat dat gratis OV betalen?
Exact. Anders krijg je een woning op wielen en daar is het ov niet voor bedoeld.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die moeten maar thuis blijven of onder hun brug blijven liggen? Wel gratis, maar niet voor de mensen die het anders niet kunnen betalen?
Niks mis met extraatjes. Ik mis de railtender van weleer.quote:Jij lijkt me meer iemand om er dan allemaal eerste klas van te maken en de restauratie weer terug te halen. Gezellige zithoeken en tafeltjes, waar je ook een hapje kunt eten. Vroeger hadden we dat ook, zelfs voor de tweede klas.
Wat moet je met zwervers zonder reisdoel in een trein of bus? Neemt alleen maar plek in van mensen die wel ergens heen moeten. Plus, het is een vervoermiddel en geen dag- of nachtopvang.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die moeten maar thuis blijven of onder hun brug blijven liggen? Wel gratis, maar niet voor de mensen die het anders niet kunnen betalen?
Jij lijkt me meer iemand om er dan allemaal eerste klas van te maken en de restauratie weer terug te halen. Gezellige zithoeken en tafeltjes, waar je ook een hapje kunt eten. Vroeger hadden we dat ook, zelfs voor de tweede klas.
Dat is wel een pragmatisch idee eigenlijk, simpel en doeltreffend.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:03 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dit. En pas de wet zodanig aan, dat mensen met een B rijbewijs ook op een lichte motorfiets mogen rijden. Geeft wat lucht op de weg.
quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maak liever autorijden wat goedkoper zodat meer mensen een auto kunnen betalen en zich zo met fatsoen vervoeren kunnen.
Dus overal nog veel meer wegen en parkeerplaatsen. Weg met dingen waar een automobilist niets aan heeft. Twee ton auto van twee bij vijf meter voor iedereen!quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:03 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dit. En pas de wet zodanig aan, dat mensen met een B rijbewijs ook op een lichte motorfiets mogen rijden. Geeft wat lucht op de weg.
Wat lul jij nou dom? Ja, ik betaal voor mijn auto, dn mag ik hem toch wel gebruiken?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, jij vind dat je het recht moet hebben overal de auto voor te pakken, ik hoor het al. Aan al die andere dingen heb je niets, dus daar ga je niet aan meebetalen, als je dat kan voorkomen.
Ja toch.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is wel een pragmatisch idee eigenlijk, simpel en doeltreffend.
Kun je even citeren waar ik dat beweerd heb?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Dus overal nog veel meer wegen en parkeerplaatsen. Weg met dingen waar een automobilist niets aan heeft. Twee ton auto van twee bij vijf meter voor iedereen!
En al op je twaalfde een rijbewijs?
Ik begin me al een grote aso te vinden omdat ik geen auto heb, wel met het OV ga en ook naar plaatsen waar ik niet verplicht moet zijn. Gewoon, omdat me dat leuk lijkt. En ik heb zelfs zo'n gratis Arriva kaart! Sla me niet!quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:06 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Wat moet je met zwervers zonder reisdoel in een trein of bus? Neemt alleen maar plek in van mensen die wel ergens heen moeten. Plus, het is een vervoermiddel en geen dag- of nachtopvang.
De eerste klas in ere houden vind ik wel een goed idee, maak er veel gebruik van.
En weer kom je met allerlei zaken die helemaal niemand gezegd heeft. Het is gewoon niet wenselijk dat zwervers het OV als plaatsvervangende woonruimte gaan gebruiken. Dat doet de sociale veiligheid niet zo heel veel goed. Overigens zit ik vaker in de trein dan in de auto. Kan ik lekker werken in de eerste klas terwijl ik reis.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik begin me al een grote aso te vinden omdat ik geen auto heb, wel met het OV ga en ook naar plaatsen waar ik niet verplicht moet zijn. Gewoon, omdat me dat leuk lijkt. En ik heb zelfs zo'n gratis Arriva kaart! Sla me niet!
Ah, ook iemand die liever alleen eerste klas en restauratie heeft. Interessant. Dus wel OV, maar alleen voor de mensen die er goed voor betalen. Mag dat wel met belastinggeld gesubsidieerd worden? Want met maar een paar reizigers wordt het wel aardig duur.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:15 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
En weer kom je met allerlei zaken die helemaal niemand gezegd heeft. Het is gewoon niet wenselijk dat zwervers het OV als plaatsvervangende woonruimte gaan gebruiken. Dat doet de sociale veiligheid niet zo heel veel goed. Overigens zit ik vaker in de trein dan in de auto. Kan ik lekker werken in de eerste klas terwijl ik reis.
Als je de eerste klas niet kan betalen is er ook nog fe tweede klas. En anders ga je maar fietsen of whatever. Als je geen Mercedes kan betalen moet je ook genoegen nemen met een fiatje.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ook iemand die liever alleen eerste klas en restauratie heeft. Interessant. Dus wel OV, maar alleen voor de mensen die er goed voor betalen. Mag dat wel met belastinggeld gesubsidieerd worden? Want met maar een paar reizigers wordt het wel aardig duur.
Maar je moet er wel voor betalen. Als je een gratis reizen kaart hebt ben je niet welkom. Of alleen als je die van de regering hebt gekregen, want als je werkgever daar voor betaalt ben je natuurlijk wel welkom?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:30 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Als je de eerste klas niet kan betalen is er ook nog fe tweede klas. En anders ga je maar fietsen of whatever. Als je geen Mercedes kan betalen moet je ook genoegen nemen met een fiatje.
Wat mij betreft mag er best vanalles gesubsidieerd worden, maar ik vind eerlijk gezegd dat ik wel genoeg belasting betaal. Dingen kosten gewoon geld. Zo is het nou eenmaal.
Maar ik vind je vrij hysterisch en aanvallend overkomen. Niet fijn im mee te discussiëren.Ik ga lekker pitten, morgen moet er weer gewerkt worden.
Misschien moeten we er dan moeite voor doen om te zorgen dat die mensen geen dakloze zwervers worden? Maar dat is natuurlijk niet zelfredzaam en ik verwacht, dat jij daar niet aan mee wil betalen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:15 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
En weer kom je met allerlei zaken die helemaal niemand gezegd heeft. Het is gewoon niet wenselijk dat zwervers het OV als plaatsvervangende woonruimte gaan gebruiken. Dat doet de sociale veiligheid niet zo heel veel goed. Overigens zit ik vaker in de trein dan in de auto. Kan ik lekker werken in de eerste klas terwijl ik reis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |