Oh jij weet wat inflatie in toekomst gaat worden? Wie weet Trump nog allemaal gaat doen in de rest van zijn termijn. Of WW3 enzoquote:Op woensdag 4 juni 2025 12:54 schreef raptorix het volgende:
Kunnen ze niet gewoon een meerjaren CAO afsluiten met daarin de inflatiecorrectie opgenomen? Dit is nogal vermoeiend.
Natuurlijk niet, maar je kunt het officiële inflatiecijfer gewoon opnemen in de voorwaarden, dat is ook bij heel veel contracten die je afsluit zo.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Oh jij weet wat inflatie in toekomst gaat worden? Wie weet Trump nog allemaal gaat doen in de rest van zijn termijn. Of WW3 enzo
In de Zaanstreek kennen we de derde pinksterdag al als feestdagquote:Op woensdag 4 juni 2025 12:58 schreef Gia het volgende:
Allemaal het pinksterweekend met een dag verlengen en lekker naar de camping!!
auto huur, taxi of uber een optie?quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:48 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Jammer ik had net een sollicitatie op vrijdag en heb geen auto
Kijk even naar zijn gebruikersnaamquote:Op woensdag 4 juni 2025 13:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
auto huur, taxi of uber een optie?
Van een uitkering?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
auto huur, taxi of uber een optie?
van uitkering naar investering in jezelf. Want hij gaat solliciteren. Dus..quote:
Dat zou kunnen. Persoonlijk een voorstander van. Maar daar zijn zelfs werkgevers geen voorstander van. Want het gaat niet alleen om het loon. Maar vele andere regelingen willen ze natuurlijk ook steeds aan knagen. Het is al een gevecht om zaken te behouden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:54 schreef raptorix het volgende:
Kunnen ze niet gewoon een meerjaren CAO afsluiten met daarin de inflatiecorrectie opgenomen? Dit is nogal vermoeiend.
En? Ga jij dan nog een geitje kopen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
In de Zaanstreek kennen we de derde pinksterdag al als feestdag
Een bokkie in Purmerend!quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En? Ga jij dan nog een geitje kopen?
Compenseren an sich is niet het probleem. Het probleem is dat sommige bedrijven die compensatie niet kunnen ophoesten en dat andere bedrijven die compensatie makkelijk kunnen ophoesten maar dat vertikken. Altijd lastig in te schatten vanaf de buitenkant wie er gelijk heeft. Eisen de werknemers teveel of zijn de werkgevers te krenterig?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:12 schreef Alpha0 het volgende:
Belachelijk weer dit. Het hele idee van inflatie is nou net dat je het niet kan compenseren. Was het maar zo makkelijk allemaal.
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Makamba_ het volgende:
Ik vind de salarissen eigenlijk al verrassend hoog toen ik het net zag.
Echt een prima startsalaris en zeer bovenmodaal doorgroei salaris nog los van de toeslagen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee.
Hoe hoog volgens jou?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Makamba_ het volgende:
Ik vind de salarissen eigenlijk al verrassend hoog toen ik het net zag.
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten.quote:
Nee he, niet weer zo'n joods feest. Hebben we net al die Pride en ramadams gehad. Zucht.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:58 schreef Gia het volgende:
Allemaal het pinksterweekend met een dag verlengen en lekker naar de camping!!
quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten.
Ik wil niet zeggen dat het slecht is maar in deze tijd met de tekorten en inflatie kun je daar alles van vinden.
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteurquote:
Heb er zelf gewerkt als machinist dus ik weet waar ik het over heb. Bedragen zijn vermeld in bruto met de meest gunstige situatie. Uiteraard leuk reclame brochure. Voor mij is alleen netto interessant en dat zijn dan ook de bedragen waar ik het over had.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:49 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
[..]
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteur
Wil je best geloven hoor maar dan staan hier rare dingen.
Was ook niet cynisch bedoelt maar zoals je ziet verzon ik het ook niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb er zelf gewerkt als machinist dus ik weet waar ik het over heb.
Zie mij vorige post. Persoonlijk, maar dan was ik 1 op de 10 was tevreden mbt salaris. Mij is het altijd om de secundaire arbeidsvoorwaarden gegaan. Maar schijnbaar is het personeel niet tevreden mbt salaris. Tja dan is het aan de vakbonden om daar iets aan te doen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:57 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Was ook niet cynisch bedoelt maar zoals je ziet verzon ik het ook niet.
Wat voor soort toeslag praten we dan over?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af. 2400 euro netto zo ongeveer als starter inclusief toeslag. Daarna 15 jaar bezig om zo rond de 3000 euro netto te hebben. Kan meer zijn of minder afhankelijk van de diensten.
Ik wil niet zeggen dat het slecht is maar in deze tijd met de tekorten en inflatie kun je daar alles van vinden.
Onregelmatigheid die afhankelijk is van de diensten. Als je bijvoorbeeld veel ochtend diensten draait al beginnen die om 4.30 uur in de morgen heb je nauwelijks toeslag. Draai je veel nachtdiensten heb je uiteraard veel meer toeslag.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat voor soort toeslag praten we dan over?
Zitten nog wel wat haken en ogen aan dus. Hoe zijn de bedragen zonder deze toeslagen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Onregelmatigheid die afhankelijk is van de diensten. Als je bijvoorbeeld veel ochtend diensten draait al beginnen die om 4.30 uur in de morgen heb je nauwelijks toeslag. Draai je veel nachtdiensten heb je uiteraard veel meer toeslag.
En draai je veel dagdiensten bouw je compleet niets op.
Nou dit dus, het startsalaris van ¤2532,24 is slechts 15% procent boven het minimumloon van ¤ 2.201,80 (huidig minimumloon, gaat per 1 juli weer omhoog).quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat noem je hoog. Trek de toeslag maar eens er vanaf. Dan valt het reuze mee.
Belasting valt net boven minimumloon wel mee, maar de pensioenbijdrage moet er ook nog af, en het pensioen bij de NS is goed, maar dat betekent ook dat de eigen bijdrage wel serieus is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:41 schreef Cherni het volgende:
Bruto klinkt het allemaal zo mooi. Maar na het aftikken van de belasting, pensioen etc. Valt het allemaal wel mee. Voor mij was het prima als tweeverdiener zijnde.
Wegens tekorten kun je nu ook een 40 uur contact afsluiten of je wtv verkopen. Dat zal netto zo ongeveer 300 euro netto per maand meer opleveren. Ik heb dat zelf nooit gedaan maar ik kocht zelfs vrije tijd met behoud van een 36 uur contract. Dat was niet goedkoop.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou dit dus, het startsalaris van ¤2532,24 is slechts 15% procent boven het minimumloon van ¤ 2.201,80 (huidig minimumloon, gaat per 1 juli weer omhoog).
Gebaseerd op 36 uur, want de NS heeft een 36-urige werkweek.
Dus zonder toeslagen heb je net iets meer dan minimumloon en dat zou ik zeker geen "hoog salaris" noemen.
Pensioen bij mij was net boven de 300 euro netto per maand. Ik was tweeverdiener en dan kon dat prima. Mijn partner als verpleegkundige.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Belasting valt net boven minimumloon wel mee, maar de pensioenbijdrage moet er ook nog af, en het pensioen bij de NS is goed, maar dat betekent ook dat de eigen bijdrage wel serieus is.
Als ik bij het laagste startsalaris van ¤ 2532,24 per maand uitga van een eigen pensioenbijdrage van ¤ 200, dan blijft er een netto inkomen van ¤ 2.191,24 over.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Pensioen bij mij was net boven de 300 euro netto per maand.
Als je dat rare dingen vindt dan vind je het minimumloon wellicht ook "hoog"?quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:49 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
[..]
https://www.werkenbijns.n(...)hinist-of-conducteur
Wil je best geloven hoor maar dan staan hier rare dingen.
Over dat "zeer bovenmodale" doorgroeisalaris gesproken:quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:39 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Echt een prima startsalaris en zeer bovenmodaal doorgroei salaris nog los van de toeslagen.
Gewoon een beroep wat nodig is en snap de stress en last van onregelmatige werktijden en debielen dus helemaal prima verder maar je blijft conducteur.
Modaal is ¤ 3.587 bruto per maand (ex vakantiegeld).... ik zie niets dat als "zeer bovenmodaal" geclassificeerd zou kunnen worden.quote:Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. ¤ 3.784,68 als conducteur en ¤ 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Pfff durf ik niet te zeggen. Ik draaide hoofdzakelijk laat en nacht en op de max. schaal 57 met maximale uitlooptrede waar je 15 jaar op moet wachten zat ik tussen de 2900 en 3200 euro netto zonder verkoop van wtv. Toen ik verlof ging kopen viel dat terug naar 2700 tot 2800 euro netto.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zitten nog wel wat haken en ogen aan dus. Hoe zijn de bedragen zonder deze toeslagen?
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik bij het laagste startsalaris van ¤ 2532,24 per maand uitga van een eigen pensioenbijdrage van ¤ 200, dan blijft er een netto inkomen van ¤ 2.191,24 over.
En voor het complete verhaal: als je minimumloon hebt waar geen pensioen op wordt ingehouden dan blijft er van de ¤ 2.201,80 bruto minimumloon netto ¤ 2.104,55 over.
Ergo.... je hebt een prima pensioen bij de NS maar daardoor is dat startsalaris ook gelijk niet heel veel meer dan minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Pfff durf ik niet te zeggen. Ik draaide hoofdzakelijk laat en nacht en op de max. schaal 57 met maximale uitlooptrede waar je 15 jaar op moet wachten zat ik tussen de 2900 en 3200 euro netto zonder verkoop van wtv. Toen ik verlof ging kopen viel dat terug naar 2700 tot 2800 euro netto.
Als starter zonder toeslag zal je net boven het minimumloon zitten. Ik begon in 54 en groeide door naar 57. Een conducteur komt niet hoger dan 56. Vraag mij niet waarom want ik zou niet willen ruilen met een conducteur mbt werkzaamheden. De functie van een conducteur word erg onderschat.
Nou nee, ik zou niet aan dat pensioenpotje komen, dat is echt wel een van de grote voordelen van de NS als werkgever, dat prima pensioen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk.
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan.
De bedragen klinken verder prima, maar je moet maar net geschikt zijn voor zulke onregelmatige diensten.
Het is een prima pensioen, maar wordt dit verhaal ook verteld aan de werknemers? De focus op loon is een hele makkelijke natuurlijk en als je echt graag meer loon wil en niet zoveel geeft om pensioen, valt daar wel wat te halen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, ik zou niet aan dat pensioenpotje komen, dat is echt wel een van de grote voordelen van de NS als werkgever, dat prima pensioen.
Wat wel moet gebeuren is dat laagste lonen (weer) meer omhoog, zoals bij de vorige CAO-onderhandelingen ook gebeurd is.
Een stijging van x procent met een minimum van x euro.
Dus als de stijging 5% is dan een minimum salarisstijging van laten we zeggen ¤ 200, dan heeft iedereen die onder de ¤ 4.000 bruto per maand zit net zo'n hoge stijging als degenen die ¤ 4.000 bruto per maand verdienen.
Aanvullend zou je die stijging ook nog eens maximaal ¤ 400 kunnen maken, want het is natuurlijk leuk er ook andere functies bij de NS zijn, die hele andere inkomens hebben, want niet iedereen is conducteur of machinist, maar ik zou niet weten waarom iemand die ¤ 8.765 bruto verdient er dan ook de volle 5% bij zou moeten hebben.
Dus laten we zeggen een percentage, met daarbij een onder- en een bovengrens.
Een conducteur heeft ook heel wat verantwoordelijkheid. Alleen al de vertrekprodure is daar al een onderdeel van.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan zou de focus wat meer moeten komen te liggen op dat plaatje of een eventuele loonsverhoging betalen uit het pensioenpotje natuurlijk.
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat een machinist wat meer gaat verdienen dan een conducteur. Je bent veel meer afgezonderd en er zit toch wel wat verantwoordelijkheden aan.
De bedragen klinken verder prima, maar je moet maar net geschikt zijn voor zulke onregelmatige diensten.
Als machinist heb je ook geen zicht op het menselijke aspect, puur op het machinale. Daardoor denk ik ook niet dat de conducteur de baas is, hij is eerder jouw oren en ogen. Daardoor zul je dus een soort symbiotische verhouding hebben waarbij de één niet zonder de ander kan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een conducteur heeft ook heel wat verantwoordelijkheid. Alleen al de vertrekprodure is daar al een onderdeel van.
Nou ja, voor machinist moet je bepaalde eigenschappen bezitten en speelt de opleiding niet een al te grote rol.
Goed concentratie vermogen
Goed reactie vermogen
Vrij nuchter zijn en vooral van je eigen vakmanschap uitgaan dan ben je er wel.
Je niet gek laten maken. Ook niet door bijsturing etc. Rustig blijven. aks machinist.
Een weetje: Een conducteur is de baas en niet de machinist. Het is natuurlijk wel.zo als ik.aks machinist vind dat ik vanwege de veiligheid niet verder kan etc. ik bepaal en niemand anders. Ook de manager niet.
Nu ligt het ook aan de machinist. Maar ik heb ontzettend veel contact gehad met reizigers. Tijdens pauze's ging ik zelden naar een verblijf maar zat gewoon op het perron. Dan heb je altijd wel aanspraak met reizigers. En bij calamiteiten sowieso. Ben niet al te best met de Nederlandse taal dus een boek komt er nietquote:Op donderdag 5 juni 2025 21:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als machinist heb je ook geen zicht op het menselijke aspect, puur op het machinale. Daardoor denk ik ook niet dat de conducteur de baas is, hij is eerder jouw oren en ogen. Daardoor zul je dus een soort symbiotische verhouding hebben waarbij de één niet zonder de ander kan.
Onderschat die competenties overigens niet, genoeg mensen die dat niet in zich hebben.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nu ligt het ook aan de machinist. Maar ik heb ontzettend veel contact gehad met reizigers. Tijdens pauze's ging ik zelden naar een verblijf maar zat gewoon op het perron. Dan heb je altijd wel aanspraak met reizigers. En bij calamiteiten sowieso. Ben niet al te best met de Nederlandse taal dus een boek komt er niet. Maar 24 jaar had ik niet willen missen. Geweldige tijd mat 95% leuke zaken en 5% zo ongeveer echte ellende.
Als een conducteur door rood sleuteld gaat hij behoorlijk nat. Als ik dan vertrek ga ik uiteraard ook nat. En het sluiten van de deuren etc blijft goed opletten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt jouw standpunt en wil er ook helemaal niets op afdingen. Feit blijft dat er meer mis kan gaan als jij even niet oplet dan wanneer een conducteur even niet oplet. Kan beiden fataal zijn, maar een conducteur kan nog geholpen/gecorrigeerd worden door omstanders of collega's. Jij zit er op dat moment helemaal alleen voor.
En er rijden ook treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Let op, er rijden wel leegmaterieel ritten.
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:11 schreef HowardRoark het volgende:
Men wil dus daadwerkelijk een loonsverhoging gaan forceren met stakingen na er vorig jaar al eentje te hebben gekregen. Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Niets dat respect voor de mensen van de NS, maar je kunt het ook overdrijven.
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor dat men gaat onderhandelen voor een nieuwe cao zitten in iedere standplaats vakbondsleden(kader) die aan personeel vragen wat zij willen. En mbt het loon zal natuurlijk het meeste personeel dat te weinig vinden.
Voor mij persoonlijk vond ik andere zaken belangrijker zoals rvu, pensioen, etc etc. Maar het overgrote deel vind het salaris te weinig. Dan is het de taak van een vakbond daarmee aan de slag te gaan.
Het loon is inderdaad geen vetpot. Het is de toeslag die het enigzins aantrekkelijk maakt.
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.quote:En wat verdient een conducteur of machinist dan? Dat is van een aantal factoren afhankelijk. Het startsalaris ligt volgens de NS tussen de 2532,24 en 2959,92 euro bruto per maand op basis van 36 uur. Als conducteur kun je doorgroeien naar 3784,68 euro en als machinist naar 4070,88 euro.
Bron
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken, maar zie dat een opleiding tot machinist slechts ROC is, dat is dus mbo. En ik lees verder nog dit:
[..]
Ik zou zeggen dat die groei wel vrij beperkt is, maar het startsalaris zit zelfs aan de hoge kant voor mbo-niveau.
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lees de gehele draad even door. Bedragen zijn bruto. En zonder toeslag zit je net boven het minimumloon als starter.
En het niveau mag dan wel mbo zijn maar zegt verder niet zoveel voor dat soort functies. Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat een hboer deze functies makkelijker beheersen.
quote:Gemiddeld startsalaris mbo
Het startsalaris van mbo’ers is gemiddeld ¤ 2.000 bruto per maand over alle leeftijden (dus ook jeugdige mbo’ers). Daarbij zijn er uitschieters naar beneden en naar boven. In sommige sectoren is personeel schaars en krijg je als mbo-starter een relatief hoog salaris, zoals bij verschillende technische banen. Grofweg ligt het gemiddelde startsalaris van mbo’ers meestal ergens tussen de ¤1.700 en ¤ 2.400 bruto per maand.
Bron
Ik heb die bron even bekeken. Waar staat die 1700 euro bruto. Als dat zo is dan raad ik je aan lekker thuis te blijven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
quote:Ook dinsdag geen treinen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant
Als gevolg van een regionale staking rijden op dinsdag 10 juni geen NS-treinen in grote delen van Zuidwest-Nederland. Deze staking heeft volgens de NS ‘een forse impact’ op reizigers in deze regio en betekent dat er geen treinen rijden in het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant.
De vakbonden hebben voor de komende periode meer regionale stakingen aangekondigd. NS adviseert reizigers om rekening te houden met forse hinder op de volgende dagen: donderdag 12 juni in Noordwest en Oost-Nederland en maandag 16 juni in Noord- en Zuid-Nederland. Op dinsdag 17 juni is er mogelijk een landelijke staking. NS adviseert reizigers in alle gevallen om vlak voor vertrek de NS-app te raadplegen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)st-brabant~a20ca63f/
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat het bruto was mij wel duidelijk, dat staat er immers ook letterlijk bij, maar dat doet niets af aan wat ik stelde. De huidige bedragen zijn een prima startsalaris voor mbo-niveau.
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.quote:
Je hebt altijd personeel nodig ook al automatiseer je compleet alles. Is het dan geen conducteur of machinist heb je op ieder station gigantisch veel beveiliging/personeel nodig. En op de trein iemand die met calamiteiten kan ingrijpen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Dat is een bedrag voor de categorie (ruim) onder de 21, die die krijgen helemaal geen uitkering als ze niet werken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:37 schreef Peppert het volgende:
[..]
2.000 bruto per maand... Kun je daar van leven? Het is geen geld anno 2025. Ik zou niet eens uit mijn bed rollen. Opkankeren. Dan kun je beter uitkering gaan trekken met alle toeslagen bij en kwijtscheldingen dan zit je makkelijk hoger. Je kunt met dat geld geen sociale leven hebben. Eten, drinken, sociale aftandse flatje, kut fietsje en klaar is Kees. Het is een leven van relatieve armoede en sociale isolement.
Minimaal ¤ 140.000 bruto per jaar (per persoon ook nog eens) om een beetje te kunnen leven?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
De treinkaartjes zijn nu al vrij duur voor Jan en Madeleine Modaal. De prijzen zullen per 1 januari wel weer met 15% stijgen. Je moet tegenwoordig minimaal 3 x modaal verdienen p.p. om een beetje te kunnen leven in dit land. Alles daaronder kunnen we bestempelen als hongerlijders. Wie weet is het een oplossing als ze zoveel als technisch mogelijk anno 2025 gaan automatiseren en al die conducteurs en machinisten de deur wijzen. In 2035 en 2050 zal 100% meer mogelijk zijn op dat terrein dan in het jaar 2025 van Jezus Christus en Maria maar ze kunnen wel alvast beginnen.
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het gemiddelde startsalaris tussen de 1.700 en 2.000 ligt komt vooral door de jonge MBO'ers, want het minimumloon voor 21+ voor 40 uur is gewoon ¤ 2.446,44 bruto ex vakantiegeld (tot 1 juli).
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
Salarissen bij de NS beginnen bij ¤ 2.532,24 voor een 36-urige werkweek.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
Als ze hongerloontjes betalen en alsnog de kaarten zo moeten laten stijgen.. the fuck
Naar het overtollige kantoorpersoneel. Ze gaan zichzelf natuurlijk niet ontslaan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar gaat het geld van de kaartjes naartoe dan bij de ns?
Als ze hongerloontjes betalen en alsnog de kaarten zo moeten laten stijgen.. the fuck
Gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:43 schreef byah het volgende:
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt.
Het neoliberalisme werd heel populair omdat de VS daar grote sier voor maakte en het afdwong vanaf de jaren 80. Het begon met Reagan en zijn trickle down economics. Het is daarna een kwestie van tijd voordat de rest volgt. Vooral Europa hobbelt zeer makkelijk achter het land aan.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:43 schreef byah het volgende:
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt.
Kijk, dat wist ik niet. Ik ga dat natuurlijk niet laten liggen. Ze hangen dat ook zeer duidelijk niet aan de grote klok. Het zal vast op hun website staan diep verborgen maar ze zullen geen grote reclame voor maken en houden de ruchtbaarheid bewust binnen de perken.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen.
Ze hoeven die dag het stakende personeel ook niet te betalen, dat scheelt weer. Bovendien is een dag wat extra kosten waarschijnlijk peanuts op een structurele loonsverhoging.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen.
Nee, stremming die ruim op voorhand zijn aangekondigd zijn uitgesloten voor compensatie.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze staking gaat de NS trouwens nog meer kosten, want je kan gewoon geld krijgen van de NS als je van plan was om dinsdag de trein te nemen en nu op een andere manier moet reizen. Dat kost ze miljoenen. Daar kunnen ze 10 jaar het salaris van Koolmees van betalen.
NS is nog steeds 100% van de overheid en als er geen sprake was van privatisering dan nog zou het personeel loonsverhoging eisen.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:43 schreef byah het volgende:
Tsja, die privatisering van het OV heeft zoveel moois gebracht. Dat kutpersoneel kan lekker de tering krijgen met hun chantage. Geniet er nog maar van totdat het hele OV autonoom rijdt.
Onzin. Hier kan je gewoon gecompenseerd worden voor de stakingsdagen. Ook terwijl ze ruim van tevoren aangekondigd zijn.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:34 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Nee, stremming die ruim op voorhand zijn aangekondigd zijn uitgesloten voor compensatie.
quote:Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van ¤ 25,00 óf ¤ 0,23 per kilometer voor je eigen auto met maximum van ¤ 25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is. Je kunt deze aanvraag indienen via de optie 'Staking' op ons Restitutieformulier (optie is alleen zichtbaar in een periode met stakingen waarbij de stakingsregeling van kracht is verklaard).
https://www.nsjaarverslag(...)er-ns/profiel-van-nsquote:NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2023 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700 medewerkers), NS Stations (circa 3.600, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.500). In het buitenland opereert NS met Abellio Duitsland (circa 1.700 medewerkers).
Ik heb de annuleringsvoorwaarden voor m'n hotelboeking maar even gecheckt; hoe lang het van tevoren nog kan. Blijkbaar moet ik daar dicht bovenop zitten. Het doet iig niet veel goeds voor de vakantie-voorpret.quote:CNV zegt dat reizigers de komende tijd rekening moeten houden met nieuwe acties die zo laat mogelijk worden aangekondigd. Dat gebeurt dan 36 uur voor de staking van start gaat. Die termijn is afgesproken om onder meer de veiligheid te kunnen waarborgen.
Lol goede taktiek met het cancelen van de geplande staking van komende donderdag.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:35 schreef Eightyone het volgende:
Nu komen er ook nog 'last minute'-acties, 36 uur van tevoren aangekondigd.
https://nos.nl/artikel/25(...)t-plan-van-vakbonden
[..]
Ik heb de annuleringsvoorwaarden voor m'n hotelboeking maar even gecheckt; hoe lang het van tevoren nog kan. Blijkbaar moet ik daar dicht bovenop zitten. Het doet iig niet veel goeds voor de vakantie-voorpret.
Slim van ze idd.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:44 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Lol goede taktiek met het cancelen van de geplande staking van komende donderdag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |