.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Die had tenminste nog een zielig verhaalquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:58 schreef Martinello het volgende:
Die jongen die won voor Portugal in 2017 was ook raar en saai maar het won toch.
Dit is geil.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Dit wordt ongesteld gezongen, heb ik begrepen…
Juist jaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Zo fijn dat we dat meegekregen hebben.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Je mist een punt.quote:
Eet ze binnen een minuutje een heel pak koekjes op schat ik zo in.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef Fleischmeister het volgende:
Zo nu eentje die wel op mijn gezicht mag zitten
Ja, inderdaadquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Bedankt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Weer eens anders dan naakt ingezongenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Zus van de zangeres van Malta.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:00 schreef vencodark het volgende:
Deze vrouw lijkt op die andere volle, ordinaire dames.
Zou het wat uitmaken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:59 schreef MadMaster het volgende:
Amalia is prachtig.quote:
Zit toch al lang in de overgang deze vrouw?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:00 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Weer eens anders dan naakt ingezongen
Combinatie is ook mogelijk! Weer eens een andere act.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:00 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Weer eens anders dan naakt ingezongen
Ik denk dat haar anus naar poep ruiktquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Gelukkig is er altijd nog de achteringang
Gewoon saai, of bloedsaai. Zeg het maar, ik hoor het niet.quote:
Is wel een beetje het thema bij de dames dit jaar.quote:
Alleen op verjaardagenquote:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Walgelijkquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:02 schreef vencodark het volgende:
Je zal maar gewoon aangekleed je liedje zingen.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Wat is Robert Jensen opgeknapt zeg
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Wat is Robert Jensen opgeknapt zeg
koningslied had er 100 of zoquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:03 schreef bloempje-moi het volgende:
Ze doet het beter dan bij de semi. Maar nog steeds saai. 7 songwriters en dan dit als resultaat.
Zweden mag gewoon niet winnen. Klaar.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:03 schreef H_T het volgende:
Zweden straks, en die is leukAl ben ik minder zeker nu dat ze gaan winnen. In de halve finale viel het toch wat tegen
Griekenland is al geweestquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:04 schreef Koffieplanter het volgende:
In Zweden eten ze pizza met banaan.
De baas heeft gesproken.quote:
Waar is Poetin als je hem nodig hebt zou ik bijna zeggenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Winnen te vaak en de halve ESF is Zweeds.quote:
Anders klopt het rijmpje nietquote:
Toch prima nummerquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:05 schreef Coco het volgende:
[..]
Winnen te vaak en de halve ESF is Zweeds.
Moet je kort houden.
Espresso Machiatto.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:05 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Maar gaat het wel doen. Wat is het alternatief? Ik zie gewoon geen winnaar dit jaar.
TR geplaatstquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:05 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waar is Poetin als je hem nodig hebt zou ik bijna zeggen
Oh NEE NEE SORRY HAHAHA
Als dat gebeurt ga je met dingen gooien?quote:
Nou bereid je mentaal maar voor volgend jaar.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Evangelion het volgende:
Ik wil geen Petra meer. Ik kan niet meer.
Met deuren en ramen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als dat gebeurt ga je met dingen gooien?
Hazel Coulthard?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:05 schreef Salina het volgende:
Die Hazel begint steeds meer op Dafne Schippers te lijken.
Wat had die vrouwenmishandelaar een kut nummer zegquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Arth_NL het volgende:
En dan te bedenken dat hier ook Mans had kunnen staan.
Godzijdank ging dat niet door.
Hoe is dat eigenlijk afgelopen met zijn vrouw?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Arth_NL het volgende:
Wil die vrouw zelf gewoon zonder gêne?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Ama het volgende:
[..]
Nou bereid je mentaal maar voor volgend jaar.
Dit. Het is ernstige middenmaat of daaronder. Er zit echt niks tussen waarvan ik denk, dit is tof of echt goed.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:05 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Maar gaat het wel doen. Wat is het alternatief? Ik zie gewoon geen winnaar dit jaar.
Had hij dan vanuit de gevangenis opgetreden?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Arth_NL het volgende:
Ik vind zowel dit als het VK niksquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:06 schreef Cupfighter het volgende:
Dit slaat toch totaal nergens op, en dan UK slecht noemen
Vreselijk jaarquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:07 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dit. Het is ernstige middenmaat of daaronder. Er zit echt niks tussen waarvan ik denk, dit is tof of echt goed.
Ja 100% wel.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:07 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wil die vrouw zelf gewoon zonder gêne?
quote:
quote:
Zweeds, alleen 1,2,3 in het Finsquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef Ama het volgende:
Maar zingen ze nou in het Zweeds of Fins.Ik hoorde toch echt een Fins scheldwoord.
Terecht. Sorry maar helaas.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef RipCity het volgende:
SLECHT NIEUWS VOOR NEDERLAND
Odds voor Claude volledig ingestort in de live odds:
[ link | afbeelding ]
Espresso met melk vinden Italianen erger..quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Hey dit wilde ik niet lezen!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef RipCity het volgende:
[ link | afbeelding ]
Zijn we er toch weer ingetuindquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef RipCity het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ja, het is een slecht ESF jaar.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef LaDaDiDa het volgende:
Weinig echte goed acts inderdaad. Waardoor dit waarschijnlijk de winnaar wordt.
Vega versie, je ziet bijna het verschil niet he.quote:
Dat is een cappuccinoquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:09 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Espresso met melk vinden Italianen erger..
Oh dan 4 woordjes finsquote:
Prima, dat circus hoeft hier even niet meer georganiseerd te worden.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef RipCity het volgende:
[ link | afbeelding ]
Jij ziet slecht nieuws, ik zie gratis geldquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef RipCity het volgende:
[ link | afbeelding ]
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Vega versie, je ziet bijna het verschil niet he.
chokequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef RipCity het volgende:
[ link | afbeelding ]
Je trapt in publieke omroep propagandaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:10 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Prima, dat circus hoeft hier even niet meer georganiseerd te worden.
Als je al hoort wat Omroep MAX moet schrappen, dan kan dat gewoon niet meer,,.
Ja, als de pub quiz al moet sneuvelen kun je niet maken dit wel te organiseren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:10 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Voornamelijk Zweeds, met een paar Finse woordenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:08 schreef Ama het volgende:
Maar zingen ze nou in het Zweeds of Fins.Ik hoorde toch echt een Fins scheldwoord.
Dat valt jou alleen meer op omdat je de doelgroep bentquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:10 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Jaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:11 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Betaalt Zweden voor dit soort momenten, of lijkt het maar dat ze er vaak uitgelicht worden?
Abba beste ESF artiest dus wel terechtquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:11 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Betaalt Zweden voor dit soort momenten, of lijkt het maar dat ze er vaak uitgelicht worden?
niet zo zuur Cornaldquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:11 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dat is Zweeds voor Rim Tim Tagi Sim heb ik vernomen.quote:
Ja, zit er inquote:
Ja, alleen zodat Frankrijk een ongelofelijk groot voordeel heeft met een extreem lange opbouwtijd op het podium.quote:
OK…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Je trapt in publieke omroep propaganda
leuk liedjequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:12 schreef Salina het volgende:
[..]
Dat is Zweeds voor Rim Tim Tagi Sim heb ik vernomen.
Als we van @Coco weer mogenquote:
Ja ik heb het net ook afgezocht nadat ik het zei maar ik herkende het eigenlijk al wel 100%.quote:
is dit een idee van @capuchon_jongen?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:12 schreef Coco het volgende:
Met het ABBA-principe worden de strafschoppen niet om en om genomen, maar begint team A, waarna team B twee keer aan de beurt is en vervolgens team A weer twee strafschoppen moet nemen, enzovoort.
Je vraagt dit voor een vriend?quote:
Dit topic gaat te snel.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:12 schreef Scrummie het volgende:
Ik zei net hallo maar @:Coco geeft er niets om. Tegenvaller.
Ja, want die vergeten we altijd…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:12 schreef OmniRocket het volgende:
Vorig jaar Zweden, volgend jaar Zweden.. laten we Zweden dit jaar ook in het zonnetje zetten
Misschien kunnen ze Australië volgend jaar inruilen na het optreden van dit jaarquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:12 schreef Poison-Ivy het volgende:
Wanner gaat naast Australië ook Cuba meedoen met het Eurovisie sf?
jaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:13 schreef Pisces29 het volgende:
Komen Kaarija en Baby Lasagna vanavond nog?
Ja die komen als wij ons geld mogen uitgeven aan stemmen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:13 schreef Pisces29 het volgende:
Volgens mij welquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:13 schreef Pisces29 het volgende:
Dit. Emo-shit.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:13 schreef Evangelion het volgende:
Ik hou van Frankrijk, maar ik haat dit nummer. Emo-act. Kutzand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |