Oh yes. Hier gaan de meeste frambozenstruiken dood, alleen de zwarte framboos doet het fantastisch en zit vol bloemknoppen.quote:
Dat 'geluk' heb ik ook elke keer met nieuwe aanplant. Twee weken geleden gazon ook geverticuteerd en doorgezaaid dus momenteel geregeld aan het sproeien..quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:27 schreef Donna het volgende:
Ik heb van alles nieuw aangeplant enkele weken geleden dus ben wel druk met sproeien.
Kleine frambozenstruik op het balkon, krijgt bijna elke dag water.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:02 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh yes. Hier gaan de meeste frambozenstruiken dood, alleen de zwarte framboos doet het fantastisch en zit vol bloemknoppen.
Als de planten nog zo jong / klein zijn: Potjes omgekeerd over de plant heen doen, houtsnippers scheppen, potjes weer verwijderen. "Slibt" later rond de plant vanzelf dicht met de houtsnippers er omheen. 10 Centimeter in één keer lijkt me trouwens behoorlijk veel, je kan zoals aangegeven ook beginnen met een wat minder dikkere laag, en als de planten wat hoger zijn, aanvullen later in 't jaar.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:49 schreef laziness het volgende:
Ze raden aan 10cm laag als je echt onkruid wilt onderdrukken maar als je P9 plantjes van de kweker neerzet verzuipen die in je houtsnipper laag. Iemand tips hoe die dat gedaan heeft?
Kan je een verleng koppel stuk kopen anders blijf je heen en weer sjouwen met emmers ?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:57 schreef Doedezemaar het volgende:
De tuinslang reikt niet tot de voortuin
Stenen worden hartstikke heet. Heb je ws meer succes met wat houtsnippersquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:53 schreef marretak het volgende:
Ik ga denk ik ivm met droge aarde proberen wat grind te scoren en die boven de aarde in de pot te doen!
Wij waren dus onlangs bij de Loire op vakantie en daar had iedereen ze bij de voordeur langs de rand van de weg staan. Groot, mooi, in allerlei kleurenquote:Op donderdag 15 mei 2025 13:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Oeh Irissen, zo mooi. Ik zie bij de Chelsea Flower Show bij Gardeners World ook altijd zulke prachtige exemplaren.
Winterhard alleen of juist ook wintergroen? Ik zou voor lavendel gaan, met 2 of 3 keer per jaar snoeien hou je die prima laag en vol. En anders Engels gras of blauw schapengras. Foto van de situatie helpt misschien wel voor meer suggesties.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:43 schreef Pisces29 het volgende:
Ik zoek een winterharde plant voor een kleine plek, die de hele dag in de zon staat. Hebben jullie misschien tips?
De plek betreft een soort driehoek naast het laatste stuk van het tuinpad (dicht op de voordeur en dicht op het woonkamerraam).
De vorige bewoner heeft het gemaakt (dit is de eerste lente in dit huis en er waren veel tulpen op dit plekje, maar dat ziet er nu niet meer uit, dus er moet iets mee gedaan worden) en voorlopig laat ik het maar zo. Wellicht in de toekomst bij de rest van de tuin betrekken met grind. (De voortuin heeft verder al enorm veel borders en planten en bomen.)
Enige 2 harde wensen: winterhard en echt 'vol'.Mag laag blijven. Bloemen hoeven niet per se. Het staat de hele dag in de zon, dus een sterke plant is fijn. Ik ben veel van huis, dus niet te kwetsbaar is prettig.
Het betreft een stukje van ongeveer 40 bij 40 cm. Dus ik koop een aantal plantjes.
10 cm hoog is prima, 30 cm mag ook, daarna wordt het teveel "in your face" bij de voordeur, denk ik.
Ik wilde in het tuincentrum gaan kijken, maar ik heb momenteel niet zoveel tijd (en een voet in tape). Ik ga liever met een lijstje namen alsnog naar het centrum om dan gericht te kunnen kijken.
Oh, ik had idd wintergroen moeten schrijven.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Winterhard alleen of juist ook wintergroen? Ik zou voor lavendel gaan, met 2 of 3 keer per jaar snoeien hou je die prima laag en vol. En anders Engels gras of blauw schapengras. Foto van de situatie helpt misschien wel voor meer suggesties.
Blijft er van parelkruid nog iets over (van het groen) in de winter?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:13 schreef Van_Poppel het volgende:
@:Pisces29: Mijn heiligenbloem in de schrale/droge zonborder gaat als de brandweer. Bloeit ook leuk in de zomer.
Edit: Parelkruid doet het hier ook prima. Deze blijft wat lager.
Parelkruid is wintergroen. Ik heb ze afgelopen oktober met P9-potjes geplant; dan is het in de winter natuurlijk 3 keer niks. In het voorjaar zijn ze flink gegroeid en nu bloeien ze uitbundig. Het is afwachten hoe het in de winter eruit ziet. Ik schat dat 5 plantjes voor 40x40 ruim voldoende is. Het schijnt wel dat ze niet super winterhard zijn bij extreem koude omstandigheden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:39 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Blijft er van parelkruid nog iets over in de winter?Ik vind het zo jammer dat de tuin in de winter zo dun wordt. Misschien als ik gewoon 10 plantjes bij elkaar zet dat het lekker vol blijft.
Die is wel erg hysterisch voor bij de voordeur.quote:
Je hebt ze in verschillende kleuren en hoogten. Maar mijn definitie van hysterisch is anders dan de jouwe klaarblijkelijkquote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Die is wel erg hysterisch voor bij de voordeur.
Ik zie op Google flinke kleuren, paars en oranje blad noem ik hysterisch.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Je hebt ze in verschillende kleuren en hoogten. Maar mijn definitie van hysterisch is anders dan de jouwe klaarblijkelijk
Ja dit zou een goeie kunnen zijn, die major.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Vinca zou misschien ook een optie kunnen zijn, minor blijft wat lager, major wordt voor een bodembedekker behoorlijk bossig en gaat dan ook best omhoog staan.
Nee joh. Het heeft sowieso veel robuuster vleziger blad.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Is dat niet helemaal plat met één regenbui? Ik zie nu campanula voor me in de winter.
Kerrieplant. Nadeel: moet je op een bepaald moment snoeien en dan is-ie even niet meer zo fraai. Maar hij loopt snel weer uit. En het snoeien is véél minder bewerkelijk dan bij lavendel. Lavendel zou trouwens ook geschikt zijn en blijft niet sprieterig.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:37 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh, ik had idd wintergroen moeten schrijven.
Vinca is bij mijn weten een plant die je beter niet in de volle zon en in droge grond kunt zetten. Ik zou op die plek eerder een echte zonaanbidder kiezen (alle vaste planten die ik heb genoemd vallen eronder). Dan hoef je er niet naar om te kijken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja dit zou een goeie kunnen zijn, die major.
Is dat niet helemaal plat met één regenbui? Ik zie nu campanula voor me in de winter.
Dankjewel voor alle moeite die je er weer in hebt gestoken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vinca is bij mijn weten een plant die je beter niet in de volle zon en in droge grond kunt zetten. Ik zou op die plek eerder een echte zonaanbidder kiezen (alle vaste planten die ik heb genoemd vallen eronder). Dan hoef je er niet naar om te kijken.
Om die laatste reden ben ik inmiddels een verzamelaar geworden. Er zijn zoveel planten en ze zijn bijna allemaal bijzonder.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 20:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dankjewel voor alle moeite die je er weer in hebt gestoken.![]()
Die warme plek is idd erg belangrijk om te onthouden.
Ik wist trouwens niet dat de kardinaalsmuts in zoveel soorten te krijgen is. Ik had hem in m’n oude tuin en hier staat hij ook in de achtertuin. Hier is hij wat gelig en vind ik hem niet zo charmant.Maar hij is groot en gezond dus ik focus me nu op dingen zoals dit project aan de voorkant.
Die Hoornbloem vind ik erg leuk.
Ik schrijf allerlei planten op om ze in het echt te bekijken. Best lastig omdat er zoveel mooie dingen bij zitten.
Nee, het moet zeker niet in de hoogtequote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan me niet een goed beeld vormen van de plek, maar het klinkt alsof het het mooiste is als je iets hebt wat de hoogte in gaat. Kruipende tijm en hoornbloem vallen dan af, al kun je ook gerust een combinatie maken met een hogere plant. Misschien kun je er een klimrek kwijt en kun je bijvoorbeeld passiebloem combineren met een laagblijvende plant.
Ja, ik snap je punt maar dit is een prominente plek en zie je als je aanbelt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen vragen hier vaak om een wintergroene plant en ik vind dat een erg grote beperking. Je kunt ook iets kiezen wat uitgebloeid nog mooi is of wat je in een bepaalde tijd van het jaar blij maakt. Ik vind dit een van de leukste planten in mijn tuin:
Ik was je posting aan het herlezen en mogelijk is de ruimte beperkter dan ik dacht. Misschien zijn juist de planten die gedijen in voegen van terrassen wel ideaal. Mocht je een foto hebben - dat zou helpen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:40 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja, ik snap je punt maar dit is een prominente plek en zie je als je aanbelt.Dan wil je toch net juist op dat stukje iets dat in de winter nog goed groen en vol is?
Er zijn in m’n voortuin al zoveel bladverliezende bomen en struiken.
Dat zonneroosje is echt heel mooi. Die zou ik wel achter willen hebben.
Hier bloeien er ook een paar klimrozen. Dat wil zeggen: ze zijn als klimroos geplant maar de meesten klimmen na een jaar nog steeds niet echt. De knalroze heeft nu als enige net de bovenkant van het prieel bereikt. Bij een andere staander bloeit een zowat fluoriserende rozerode en die combineert fantastisch met de bloemetjes van de heuchera Leuchtkäfer die er in de buurt staat.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 23:09 schreef Blues het volgende:
De ROOS bloeit al1 hele maand eerder dan andere jaren
Lichtgevende blommekes.
Morgen piccie maken![]()
Koeienmest? Extra kalk? effe wat gaten prikken zodat de aarde wat losser komt?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat wil zeggen: ze zijn als klimroos geplant maar de meesten klimmen na een jaar nog steeds niet echt.
Jemig, wat een geweld!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:19 schreef z80 het volgende:
Ook hier even dumpen/spammen.
Mijn uit de kluitengewassen rozen bij de voordeur
Met rechts onder de roos een aangewaaide kruisbes.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leeg gehaald, gevuld met geranium, salvia, liatris spicata, rudbeckia, ereprijs, iris, heuchera. En de ijzerhard en zilverkaars tussen de palen stond er al.
Kuddos aan man en kind die de hele middag houtsnippers hebben staan scheppen en eervolle vermelding voor @Twieki want de potjes over de plantjes tip konden ze zeer waarderen.
Ik heb je lief mijn hele leven
Nu ik erover nadenk - het was hier meer een nat najaar-winter. Hier is trouwens wel Oost-Nederland, dat maakt volgens mij ook wel wat uit. Het werd idd in het voorjaar wel erg droog en dat houdt nu ook (te) lang aan..quote:Op zondag 18 mei 2025 12:22 schreef laziness het volgende:
Nat voorjaar? Ik zou eerder zeggen te droog.
Alle nieuwe scheuten van mijn vlinderstruik zitten onder de zwarte bladluis
Hier ook.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:22 schreef laziness het volgende:
Nat voorjaar? Ik zou eerder zeggen te droog.
Alle nieuwe scheuten van mijn vlinderstruik zitten onder de zwarte bladluis
Kleine tip, check minimaal 1x per week of er geen muggeneieren inzitten. Of laat het water wat bewegen door een fonteintje ofzo.quote:Op maandag 19 mei 2025 14:37 schreef Phaidra het volgende:
Wij hebben ook aardig wat bladluis. Ik veeg ze meestal gewoon van de stengels af zodra ik het zie. Dit jaar laat ik ze zitten, in de hoop lieveheersbeestjes aan te trekken. Maar vooralsnog geen resultaat.
Dit weekend hebben we een vijver ingegraven. De bak stond al ruim een half jaar in de tuin (een ongebruikte bak via marktplaats gevonden), maar we zagen op tegen het ingraven. Uiteindelijk was het in een halve dag gepiept, viel erg mee. Het is wel een kleine vijver (220 liter), maar graven in kleigrond is nooit grappig
. Nu is het wachten op de bestelde vijverplantjes en substraat etc.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op de grond ernaast moeten ook nieuwe plantjes komen. Hier stond eerst een moestuinbak, maar er komt net niet voldoende zonlicht voor het verbouwen van groentes, dus die is verplaatst. Het plan is een pergola aan de zijkant met kamperfoelie en clematis. Voor de rest moet ik nog even zoeken naar een leuke combinatie. Er is zoveel keus, ik wil van alles, maar het moet wel passen (halfschaduw/schaduw en kleigrond).
Maar ik ben zo blij dat ik na jaren van ontevredenheid over dit hoekje van de tuin nu écht los mag![]()
![]()
![]()
Ik kan me voorstellen dat dat in het begin wel handig is, maar we willen ook juist kikkers en salamanders aantrekken, dus enig vliegend leven is wel wenselijk. De bedoeling is om de waterkwaliteit op peil te houden door voldoende zuurstofplanten, dus zonder fonteintje. Ik heb daarnaast een vleesetende vijverplant (blaasjeskruid) besteld, ik wist niet dat het bestond, maar wie weet helpt dat ook om de boel in evenwicht te houden.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:53 schreef June. het volgende:
[..]
Kleine tip, check minimaal 1x per week of er geen muggeneieren inzitten. Of laat het water wat bewegen door een fonteintje ofzo.
Ah, supertof! Je zult zien hoeveel dieren dit aan gaat trekkenquote:Op maandag 19 mei 2025 14:37 schreef Phaidra het volgende:
Wij hebben ook aardig wat bladluis. Ik veeg ze meestal gewoon van de stengels af zodra ik het zie. Dit jaar laat ik ze zitten, in de hoop lieveheersbeestjes aan te trekken. Maar vooralsnog geen resultaat.
Dit weekend hebben we een vijver ingegraven. De bak stond al ruim een half jaar in de tuin (een ongebruikte bak via marktplaats gevonden), maar we zagen op tegen het ingraven. Uiteindelijk was het in een halve dag gepiept, viel erg mee. Het is wel een kleine vijver (220 liter), maar graven in kleigrond is nooit grappig
. Nu is het wachten op de bestelde vijverplantjes en substraat etc.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op de grond ernaast moeten ook nieuwe plantjes komen. Hier stond eerst een moestuinbak, maar er komt net niet voldoende zonlicht voor het verbouwen van groentes, dus die is verplaatst. Het plan is een pergola aan de zijkant met kamperfoelie en clematis. Voor de rest moet ik nog even zoeken naar een leuke combinatie. Er is zoveel keus, ik wil van alles, maar het moet wel passen (halfschaduw/schaduw en kleigrond).
Maar ik ben zo blij dat ik na jaren van ontevredenheid over dit hoekje van de tuin nu écht los mag![]()
![]()
![]()
Ik dacht ook de toppen er af te knippen en ging vol goede moed aan de slag maar het zit tot diep in het binnenste deel van de plant.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:13 schreef Twieki het volgende:
[..]
Hier ook.![]()
Vorige week mierenlokdoosjes verspreid over de tuin geplaatst. Vanavond met een harde waterstraal zoveel mogelijk afspuiten. Morgen wordt er Adalia bezorgd, dat zijn larven van de lieveheersbeestjes. Het is hier nog niet héél erg, dus hopelijk ben ik er nog een beetje op tijd bij.
De toppen van al mijn dwergvlinderstruikjes met lelijk blad en dus de luizen heb ik er uit gehaald, vanuit bladoksels komen er vanzelf wel weer nieuwe scheuten met bloemen. Beetje 't idee van de Chelsea Chop.
Ook vissen erin?quote:Op maandag 19 mei 2025 14:37 schreef Phaidra het volgende:
Dit weekend hebben we een vijver ingegraven
Wij hebben ook twee mierenkolonies, één kolonie woonde onder het terras. Maar we hebben de bestrating laten voegen met Gatorsand. Dat was onze oplossing tegen onkruid. Dat plan blijkt niet helemaal foolproof, maar de mieren die we hadden voor het voegen zijn wel degelijk vertrokken. Ze wonen nu precies op erfgrens want de openbare weg is niet gevoegd met Gatorsandquote:Op maandag 19 mei 2025 20:22 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik dacht ook de toppen er af te knippen en ging vol goede moed aan de slag maar het zit tot diep in het binnenste deel van de plant.
Hooguit als ik de wintersnoei tot aan 30cm boven de grond zou toepassen dat ik misschien 95% te pakken zou hebben maar anders
Ook enorm last van mieren dus eens kijken wat we daar aan kunnen doen voordat lieveheersbeestjes zin heeft denk ik.
Geen optie hier meer helaas maar een paar tegels lichten en aaltjes er in zou wel moeten lukken hoop ik.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 07:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wij hebben ook twee mierenkolonies, één kolonie woonde onder het terras. Maar we hebben de bestrating laten voegen met Gatorsand. Dat was onze oplossing tegen onkruid. Dat plan blijkt niet helemaal foolproof, maar de mieren die we hadden voor het voegen zijn wel degelijk vertrokken. Ze wonen nu precies op erfgrens want de openbare weg is niet gevoegd met Gatorsand.
Dat is ook ontmoedigend zo, weg met die bakquote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:49 schreef Blues het volgende:
Vandaag ga ik, na NiB, de plantenbak aan de voorkant ontmantelenHet is elke keer een dooie boel na leuk gevuld te hebben, er groeit maar weinig, ik heb al genoeg groen/bloeiends aan voor en achterkant en ik ben het helemaal zat.
De 2 planten (heide) die het nog wel doen zet ik in kleinere potten op het balkon en de kaarten met zaad leg ik met genoeg aarde op kale stukken in de voorpostzegel.
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
De lichtgevende roos met de lichtgevende bloemetjes van de Heuchera Leuchtkäfer, de knalroze roos en een deel van de clematispracht
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja, hopelijk weten de dieren de vijver snel te vinden. Dank voor de tips! De vijver heeft van zichzelf inderdaad ook een ondieper gedeelte.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ah, supertof! Je zult zien hoeveel dieren dit aan gaat trekken. Pompje met UV lampje is heel effectief tegen algen. Om de vijver heen zou penningkruid en kruipend zenegroen wel goed werken als bodembedekker, dat groeit snel dicht. Varens zou ik ook overwegen. Als je de hoogte in wil, dan bijvoorbeeld vingerhoedskruid.
Als je er ook nog voor zorgt dat je een ondiep badder gedeelte hebt van zo'n 2-5 cm diep, dan ga je elke dag vogeltjes zien.
Vissen zeker niet, dat is me te veel gedoe. Kikkers en salamanders wel heel graagquote:Op maandag 19 mei 2025 20:41 schreef marretak het volgende:
[..]
Ook vissen erin?of kikkers?
https://www.bonderexotics.com/c-3420874/amfibieen/
Hou er rekening mee dat kikkers teruggaan naar de poel waar ze geboren zijn om te paren. Mijn zusje had in ons ouderlijk huis de vijver onder haar slaapkamer en had elke zomer de nodige uitdaging om in slaap te komen met de brulkikker onder haar raamquote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja, hopelijk weten de dieren de vijver snel te vinden. Dank voor de tips! De vijver heeft van zichzelf inderdaad ook een ondieper gedeelte.
[..]
Vissen zeker niet, dat is me te veel gedoe. Kikkers en salamanders wel heel graag. Ik wacht even af dit jaar wat er vanzelf al aan komt lopen. Als ik lees, hebben kikkers minimaal een diepte van 50 cm nodig om veilig te kunnen overwinteren. Deze is 45 cm diep, dus bij strenge vorst (maar ja, hoe vaak komt dat nog voor..) eigenlijk niet geschikt. We kunnen altijd nog een handje kikkerdril uit de sloot iets verderop halen volgend voorjaar. Daar zijn we nu net te laat voor denk ik.
Mijn tante wilde graag zo’n brulkikker, dus de onze uit de ouderlijke vijver is destijds in een emmer naar de andere kant van het land verhuisd.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:41 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat kikkers teruggaan naar de poel waar ze geboren zijn om te paren. Mijn zusje had in ons ouderlijk huis de vijver onder haar slaapkamer en had elke zomer de nodige uitdaging om in slaap te komen met de brulkikker onder haar raam.
Effe nog snel snel met een visnetje die kant opgaan?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:
We kunnen altijd nog een handje kikkerdril uit de sloot iets verderop halen volgend voorjaar. Daar zijn we nu net te laat voor denk ik.
Er nestelen nu meeuwen bij ons tegenover. Dat maakt me ook een partij herrie 😣. En die schijten ook op je hoofd als verdediging. Leuk joh, beschermde vogels… een kikker klinkt leuker denk ik (al hoef ik geen brulkikker, maar dat is met deze vijver niet waarschijnlijk).quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:41 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat kikkers teruggaan naar de poel waar ze geboren zijn om te paren. Mijn zusje had in ons ouderlijk huis de vijver onder haar slaapkamer en had elke zomer de nodige uitdaging om in slaap te komen met de brulkikker onder haar raam.
Oh wow. Ik heb hier op 2 plekken de aangewaaide/al in de grond aanwezige klaprozen laten staan en die bloeien nu ook. Vandaag bloeit er 1 die die onder het raam staat en net boven het raamkozijn uitsteekt, dus ik heb er vanaf de bank mooi zicht op, er zat net een hommel inquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Jongens ik word er zo blij van. Tis niet zo'n gigaveld als sommige andere jaren, maar ze bloeien zo blij
Zelf vind ik dit dus helemaal niet storend uitzien. Het is een mooi stukje beschutting voor insecten. Ik word juist een beetje sip van tegelwoestijnen (al weet ik dat 90% van de buurtbewoners dat niet met me eens is, helaas). Maar tegels wippen en varens plaatsen is natuurlijk ook prima! Ik snap dat je niet op extra onderhoud zit te wachten met jouw hoeveelheid tuin!quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.
Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.
Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.
Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Práchtigquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Jongens ik word er zo blij van. Tis niet zo'n gigaveld als sommige andere jaren, maar ze bloeien zo blij
Waarom schaamte?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.
Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.
Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.
Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Ja!! Ik heb ook doorgeschoten bieslook staan (oorspronkelijk bedoeld om in de keuken te gebruiken). Zo mooi dat we maar geen bieslook meer etenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:29 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb trouwens twee dikke bossen bieslook in de voortuin staan. Supergezellig en groeit ook als onkruid.
Aanrader als je t mij vraagt.
[ afbeelding ]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijsquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zelf vind ik dit dus helemaal niet storend uitzien. Het is een mooi stukje beschutting voor insecten. Ik word juist een beetje sip van tegelwoestijnen (al weet ik dat 90% van de buurtbewoners dat niet met me eens is, helaas). Maar tegels wippen en varens plaatsen is natuurlijk ook prima! Ik snap dat je niet op extra onderhoud zit te wachten met jouw hoeveelheid tuin!
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waarom schaamte?
Ik zou de schaamte gewoon voorbij gaan, er wat kruipers of bodembedekkers tussen frotten, wat veldbloemen zaaien, evt een paar van die kinderkopjes eruit om meer ruimte te geven en te laten zien dat het met opzet is, en genieten van je geveltuin.
Wacht, schaduw. Misschien niet zomaar bloemen maar iets wat van schaduw houdt dan.
Carex kan prima in de schaduwquote:Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Vanyel het volgende:
Varens zijn wel tof, wij hadden er ooit spontaan eentje naast de schutting staan en nu staan er 12 ofzo.
Iets anders dat het ook super goed doet in de schaduw is trouwens zevenblad. Als je daar nog wat van wil, mag je wel even langskomen
Het is juist goed als het de grond in kan, dan blijft het niet tegen de gevel aan staan.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Elleska het volgende:
Krijg je met het grind niet dat vocht makkelijker de grond in kan en dus meer optrekkend vocht in huis?
Het lijkt er op dat het niet vanuit de bodem maar vanaf de weg komt. Maar dat is natuurlijk niet heel goed te zien. We gaan niet volgende week al met dit project aan de slag, het staat niet bovenaan de lijst. Maar dit moet voor de winter echt wel achter de rug zijn. Wegleiden lijkt vooralsnog geen optie maar ik zal er eens over nadenkenquote:Op woensdag 21 mei 2025 11:05 schreef Elleska het volgende:
Dat water niet meer tegen de gevel aan staat is sowieso beter maar zakt het water dan goed weg in de grond? Want je hebt het over optrekkend vocht en dat komt vanuit de bodem.
Het water wegleiden van de gevel vind ik logischer klinken maar ik ben klei/leemgrond gewend waar water moeilijk wegzakt, in zandgrond is dat weer heel anders en werkt het misschien wel zo.
Goede afwatering is zeker wel belangrijkquote:Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.
Ik snap je uitdaging. Zelf houd ik erg van planten die tussen tegels groeien, maar die zijn in de regel zonminnend. De strategie lijkt me op zich goed, want elke oplossing met (half-)verharding vraagt onderhoud, zelfs asfalteren (is mijn ervaring...). Dus ik zou zaaien en er een wat diversere groene boel van maken. Misschien kun je een mengel voor (half-)schaduw bestellen en kijken wat aanslaat?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou er veldbies (Luzula Nivea) zetten. Wintergroen, inheems, kan prima in de schaduw, goed voor de biodiversiteit.quote:
Soms is een beetje onkruid ook lekker bourgondisch ongedwongen?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Varens stammen nog uit de tijd van ridders op paard en prinsessen!quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op.
Moet je koeie mest zak over heen strooien gaan ze dubbel zo hard groeien en stinkt niet heel erg naar peop meer een tijdelijke geur van Turf ofzo en geur verdwijnt vrij snel na een regenbui,quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
Mijn klimroos begint eindelijk wat te klimmen en heel mooi te bloeien
[ afbeelding ]
It's a good year for the rosesquote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Bij ons klimmen er nu een paar, maar we hebben er nog steeds een paar met hoogtevrees.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Dat begint me nu op te vallen, het wuift zo mooi in de windquote:Op donderdag 22 mei 2025 20:52 schreef Vanyel het volgende:
Heermoes is best mooi, is jullie dat wel eens opgevallen? Als er zo'n heel veld vol staat heeft het wel wat.
Ik kan de schoonheid er van niet ontdekken.quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:52 schreef Vanyel het volgende:
Heermoes is best mooi, is jullie dat wel eens opgevallen? Als er zo'n heel veld vol staat heeft het wel wat.
Ik hou van varensquote:Op donderdag 22 mei 2025 13:21 schreef Vanyel het volgende:
We hadden het over varens.
Dit was er dus ooit 1 die ik 2 jaar heb geprobeerd te verwijderen.
Mislukt.
[ afbeelding ]
Kun je ook een bodembedekker overwegen? Penningkruid en pachysandra gedijen wel in zulke omstandighedenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die is er zeker! Carex Morrowii moet je hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
[..]
Kweenie maar ze waren er al in de tijd vd Dino'squote:Op donderdag 22 mei 2025 21:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Vraag me af of heermoes ook kan bloeien.
quote:Heermoes is een kosmopoliet van de gematigde en koude streken van het noordelijk halfrond. Het is een lid van de groep planten die voor het verschijnen van moderne planten de aarde domineerde. Soortgenoten groeiden uit tot tientallen meters hoge 'bomen' die grotendeels de huidige steenkoollagen vormden. Tijdens het tijdperk van de dinosauriërs was deze plantengroep de meest voorkomende. De plant is een overlever en was de eerste die na de uitbarsting van de vulkaan Mount St. Helens weer vaste voet op de hellingen kreeg. Ook op industriële terreinen met zware vervuiling of uitgeputte en zwaar samengepakte grond is de plant vaak de eerste die komt of de laatste die verdwijnt.
Doen ze dat?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik hou van varens. Alleen jammer dat ze best laat op komen en vrij vroeg afsterven, zeker in een droog seizoen.
Maar dat overleeft geranium wel. En als je iets lostrekt, heb je meteen een plukje voor vermeerdering. Heerlijk makkelijke plant is het.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:52 schreef laziness het volgende:
Geen heermoes hier, wel zuring. Die groeit dwars door mijn geraniums en dan trek je die dus makkelijk los als je het onkruid plukt.
Tuurlijk. Doe ik ook. Edoch weinig te melden.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Mogen mensen met een handjevol planten/bloemen op een balkon hier ook posten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, natuurlijk!quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
@Drizzt_DoUrden lekkere naam om te taggen. Not.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Mooie kleur blauw ook!quote:Op zaterdag 24 mei 2025 13:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Hebben de balkonmensen dit al gezien? https://www.action.com/nl(...)met-bloempot-toledo/
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 13:14 schreef AnneX het volgende:
[..]
@:Drizzt_DoUrden lekkere naam om te taggen. Not.
Hoe groot is jouw balkon? En wat kun je er kwijt?
Hier is het 150 diep schat ik en de kleine meeverhuisde tuinbank kan er staan. En 2 vintage Hartman stoelen. Verder moet ik rekening houding met 1 openslaande deur. En bij Heel Mooi windstil weer, kunnen de andere twee deurpanelen in harmonica opzij. Dat is (al ) 1 x voorgekomen. En 280 breed.
Dat moet ik dan bedenken vóórdat ik het balkon ‘inricht’ voor de dag.
Eerst de deuren, dan bankje op z’n plek, 1/2 stoelen plaatsen, een klaptafeltje met een groot dienblad erop. Net aan ruimte voor 3 pp. En één bloembak.
En heel veel ruimte en uitzicht over de polder, peren boomgaard, mooie luchten.
Bakken aan de balkonrand weet ik nog steeds niet zeker. Het belemmert uitzicht vanuit de zithoek binnen, vermoedelijk. Het is wèl kleurrijk. De kweker in de buurt maakt mooie combi’s.
In de bloembak gooi ik ‘gewoon’ een laagje aarde op de lasagne en zaai wat zomergoed.
Kijken wat het wordt. Zinnia of zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Mijn balkon is pak hem beet 200x200, waarvan 180x180 "bruikbaar". Het heeft er jarenlang nogal troosteloos uitgezien met een kale muur, kale betonvloer, en niks aan de balkonrand, want ik zat er toch (bijna) nooit, maar ik ben de boel hier alweer een aantal weken aan het "restylen", en daar hoorde een gezellig balkon bij:Fraai zeg, met de vloer. 👍🏼SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 25 mei 2025 11:36 schreef pascal_s het volgende:
@:Drizzt_DoUrden mooi gedaan, dat balkon, lekker veel planten.
De mooie vloer doet ook veel
Dankje, die vloer heb ik van bol.com, kwam precies uit met vier pakkenquote:
Wat een heel fijn plekje heb je daar. Mooie vloer en muur. Zon en ook schaduw. Groen. Heel netjes.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:59 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
[..]
Dankje, die vloer heb ik van bol.com, kwam precies uit met vier pakkenMoest nog wel ff een plank halen bij praxis, maar dat was ook zo gepiept, en in het echt zit 'ie qua kleur dichter bij de vlonders dan op de foto te zien is, genot.
Welkom in de wondere wereld van bemesten. Ja, geconcentreerde vloeibare meststoffen zijn vrij donker van kleur en ook 'stroperig'. 10 ML met 1 liter water vermengen is prima. Niet te vaak doen trouwens. Overbemesting is dan ook weer niet goed.quote:Op donderdag 29 mei 2025 21:20 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb wat cactussen en succulenten (aloë, Hylocereus, ...). Ik heb nu voor de eerste keer cactusplantenvoeding gekocht (in Aldi).
Bij het openen van de verpakking zag ik dat het één grote zwarte drap is. Het is een soort stroop. Ik heb 10ml. toegevoegd aan 1 liter water. Het water is donkergrijs/zwart en echt wel stroperig.
Is het verstandig om dit aan mijn planten te geven?
Bedankt, ik vertrouwde het zo niet. Kamerplantenvoeding ziet er gewoon waterachtig uit, ik dacht dat dat bij cactus Plantenvoeding ook zo zou zijn.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:24 schreef Twieki het volgende:
[..]
Welkom in de wondere wereld van bemesten. Ja, geconcentreerde vloeibare meststoffen zijn vrij donker van kleur en ook 'stroperig'. 10 ML met 1 liter water vermengen is prima. Niet te vaak doen trouwens. Overbemesting is dan ook weer niet goed.
Vlinderstruik = luis denk ik. Tenminste, ik heb het ook en dat zei m'n moeder. 😅quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:38 schreef Seven. het volgende:
Bombastische sierui in de bloei. De bollen zelf zijn 15cm in doorsnee, echt huge! Eigenlijk niet echt mijn ding maar de bijen vliegen af en aan. Na de bloei moet ik deze verplaatsen in verband met klusserij aan de garage. Dus dan even kijken met welke van m'n siergrassen deze te combineren is.
[ link | afbeelding ]
M'n viltkruid begint te bloeien. Ik heb er een stuk of 15 maar er bloeien er nu 3. Kan wel een paar jaar duren dus voor het tweede jaar prima resultaat al. En ik zie ook dat deze zich uitgezaaid heeft, helemaal top! Ik kijk nu al uit naar volgend jaar: ik heb deze bewust onder over de hele breedte van het eetkamerraam (dik 2,5m breed) geplant zodat de etages voor het glas komen. En aan de 3 bloemen kan ik nu al zien dat dit echt supertof gaat worden als alles eenmaal bloeit.
[ link | afbeelding ]
De akelei heeft geen blad meer over maar bloeit toch nog heel goed!
[ link | afbeelding ]
Wat is er aan de hand met mijn vlinderstruik?
[ link | afbeelding ]
Sprinkhanen?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 15:28 schreef Twieki het volgende:
Vorig jaar een slakkenplaag, dit jaar een luizenplaag, wat gaat het volgend jaar zijn..?
Oeioei!quote:Op zaterdag 31 mei 2025 16:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij zien bij iedereen de vlinderstruiken er zo uit, ik ga ze maar wat kortwieken, bij 2 zijn er sowieso wat takken gesneuveld door de wind afgelopen week.
Oh en gisteren kwam een deel van het prieel plotseling naar beneden, gelukkig zat ik niet daar, ik was net even binnen en keek heel raar op toen ik weer naar buiten ging.
[ link | afbeelding ]
Superleuke planten, vind ik! Eigenlijk wel zo'n beetje m'n favoriete plant uit de tuin. Hopelijk settelt deze zich goed want dan wil ik 'm ook in de voortuin.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 16:42 schreef Vanyel het volgende:
@:seven. Tnx
Dat viltkruid moet ik ook, wat een hilarisch ding.
Wat leuk, geniet ervan.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:06 schreef Donna het volgende:
Jaaa ik heb ook 1 bloem in m'n nieuwe clematis. Zo blij mee!
Komen nog wel meer, maar heb nu voor het eerst echt een eigen, mooie tuin.
Is die tweede Cornus Kousa?quote:Op zondag 1 juni 2025 20:04 schreef laziness het volgende:
Je bent 5 dagen weg en er bloeit van alles als je thuiskomt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Prachtige foto's! Ik vind je kamperfoelie mooi combineren met je clematis, net als Zeeuws knoopje met heuchera.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:04 schreef laziness het volgende:
Je bent 5 dagen weg en er bloeit van alles als je thuiskomt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat mooi je borders, vooral de laatste!quote:Op maandag 2 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
Dit was mijn problemenborder en is nu mijn favoriete border. Ik heb er regelmatig wat weggehaald en bijgeplaatst. Vooral de zonneroosjes springen in het oog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En binnenkort gaat dan ein-de-lijk echinacea pallida bloeien. Voorgaande jaren wilde die maar niet. Het droge voorjaar maakt denk ik het verschil.
[ afbeelding ]
Deze plant zie ik hier niet zo vaak voorbij komen terwijl het een van de leukste op dit moment in mijn tuin is: cistusroos.
[ afbeelding ]
Een andere roos die nu leuk is: hondsroos. M'n hele haag bloeit volop.
[ afbeelding ]
M'n kardoen wordt elk jaar groter.Inmiddels kan ik m'n terras nauwelijks meer op komen.
[ afbeelding ]
En tot slot een klein succes: ik heb prikneus vorig jaar verplaatst na wéér een teleurstellend seizoen. Die staat nu hoog en droog in een boomstam. En hij doet het geweldig. Dit is verder echt een uitzaaiborder. Er staan ineens vingerhoedskruid, kaardebol en verbena bonariensis.
[ afbeelding ]
Mooie plant zegquote:Op maandag 2 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
M'n kardoen wordt elk jaar groter.Inmiddels kan ik m'n terras nauwelijks meer op komen.
[ afbeelding ]
Mooi, en goed voor de beestjes!quote:Op zondag 8 juni 2025 20:20 schreef Monsterkoekie het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mijn bloemenweide ❤
Ik kom hier allemaal muntsoorten tegen die ik nog niet kendequote:Op zondag 8 juni 2025 20:35 schreef Twieki het volgende:
[..]
Mooi, en goed voor de beestjes!
Daarover gesproken: Ik heb aan mijn schutting vandaag twee fruitkisten gemonteerd met het idee om daar enkele muntplanten in potten te houden. Denk aan Ananasmunt, Aardbeienmunt, Appelmunt, Marokkaanse munt.
Ik weet dat luizen en mieren niet van deze muntgeur houden, maar hoe zit 't met de bijen en hommels? Als dit ook de bijen en hommels weg gaat jagen, dan is dat een no-go voor mij en moet ik wat anders verzinnen. Sowieso worden dat kruiden.
Maar ja, Muntthee...
Ik moet mijn schutting aan beide kanten vol hangen dan.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:35 schreef Twieki het volgende:
[..]
Mooi, en goed voor de beestjes!
Daarover gesproken: Ik heb aan mijn schutting vandaag twee fruitkisten gemonteerd met het idee om daar enkele muntplanten in potten te houden. Denk aan Ananasmunt, Aardbeienmunt, Appelmunt, Marokkaanse munt.
Ik weet dat luizen en mieren niet van deze muntgeur houden, maar hoe zit 't met de bijen en hommels? Als dit ook de bijen en hommels weg gaat jagen, dan is dat een no-go voor mij en moet ik wat anders verzinnen. Sowieso worden dat kruiden.
Maar ja, Muntthee...
Oh wow zo recht in d'r doosquote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik liep weer tegen een papaver aan. Ik kon er amper in kijken zo hoog is ie.
[ afbeelding ]
De fruitkisten en de twee oudere insectenhotelletjes hangen niet eens boven planten hoor, maar boven een tuin- / werktafel. Moet het nog flink afwerken en opruimen, maar vooruit, fotootje:quote:Op zondag 8 juni 2025 20:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik moet mijn schutting aan beide kanten vol hangen dan.
Luizen zitten inmiddels ook in mijn kogeldistel en de mieren graven zelfs gaten in het gras
Prachtig!quote:Op zondag 8 juni 2025 20:20 schreef Monsterkoekie het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mijn bloemenweide ❤
Leuk idee zo. Je hoeft je geen zorgen te maken dat bestuivers wegblijven door je munt.quote:Op zondag 8 juni 2025 21:08 schreef Twieki het volgende:
[..]
De fruitkisten en de twee oudere insectenhotelletjes hangen niet eens boven planten hoor, maar boven een tuin- / werktafel. Moet het nog flink afwerken en opruimen, maar vooruit, fotootje:
[ afbeelding ]
In de potten moeten dan uiteraard verschillende soorten munt komen.
Leukquote:Op zondag 8 juni 2025 21:08 schreef Twieki het volgende:
[..]
De fruitkisten en de twee oudere insectenhotelletjes hangen niet eens boven planten hoor, maar boven een tuin- / werktafel. Moet het nog flink afwerken en opruimen, maar vooruit, fotootje:
[ afbeelding ]
In de potten moeten dan uiteraard verschillende soorten munt komen.
Komt hier veel zon?quote:Op zondag 8 juni 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb weer een stukje tuin af. Ik heb voor tegen dit rek (2,5 breed) een kleine vijg en een wijnbes. Er komt ook nog een stuk van 80cm de hoek om langs de witte schutting.
Vraag, zal ik de vijg of de wijnbes in de hoek zetten? De andere plant komt dan dus naast de deur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als ik t goed heb heeft een wijnbes kleine doorntjes en een vijg niet. Dus dan zou ik de vijg naast t pad zettenquote:Op zondag 8 juni 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb weer een stukje tuin af. Ik heb voor tegen dit rek (2,5 breed) een kleine vijg en een wijnbes. Er komt ook nog een stuk van 80cm de hoek om langs de witte schutting.
Vraag, zal ik de vijg of de wijnbes in de hoek zetten? De andere plant komt dan dus naast de deur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goede vraag. We hebben al een ander vijg en een stuk of 30 bessenplanten dus nodig is het eigen niet. Alleen had ik nog geen wijnbes dus die moest ik natuurlijk ook in de collectie.quote:
Dat is mijn idee ook. En een vijg staat meer maanden per jaar in blad dan de bes.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:25 schreef Puala het volgende:
[..]
Als ik t goed heb heeft een wijnbes kleine doorntjes en een vijg niet. Dus dan zou ik de vijg naast t pad zetten
Prima keuzequote:Op zondag 8 juni 2025 22:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is mijn idee ook. En een vijg staat meer maanden per jaar in blad dan de bes.
Cool. Die kun je eten, ze worden voornamelijk voor de horeca geteeld https://www.wadzilt.nl/product/ijskruid/quote:Op maandag 9 juni 2025 09:51 schreef dick_laurent het volgende:
Grappige plant die hier overal in het wild voorkomt 'Mesembryanthemum crystallinum' ofwel Ice plant. Heb ook een paar stekjes in de eigen tuin staan inmiddels.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van een afstandje glinsteren ze alsof er een laagje ijs op zit, hence the name
Dat zag ik van de week idd in een recept bij Binnenstebuiten tv voorbijkomenquote:Op maandag 9 juni 2025 16:03 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Cool. Die kun je eten, ze worden voornamelijk voor de horeca geteeld https://www.wadzilt.nl/product/ijskruid/
Ja, ik zei ook meteen: oh leuk, Leon gaat ijskruid bovenop het ijs leggen.quote:Op maandag 9 juni 2025 16:32 schreef maily het volgende:
[..]
Dat zag ik van de week idd in een recept bij Binnenstebuiten tv voorbijkomen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door 1inamelon op 12-06-2025 16:54:27 ]
quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes![]()
Ik sta net niet in mn eigen schaduw..het is mooier en groter dan op de pic🪻
[ link | afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.
Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.
Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.
Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?Carex doet het in de schaduw prima als bodembedekkerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dicentra of gebroken hartje
Helleborus zou je kunnen proberen
Vingerhoedskruid gedijt aan bosranden
Pachysandra doet het ook heel goed in de schaduw maar is weinig aan verder
Liguster Delavayanum op stam, gelijk een beetje hoogte (groeit dan wel naar de zon toe)
En verder elke bosplant die je mooi vindt!Resistance is futile.
Ik merk in onze tuin dat het wel helpt als ik kies voor inheemse soorten. Bij https://www.cruydthoeck.nl/ kan je filteren op hoeveelheid licht en grondsoort, zodat je de best passende planten kan vinden voor jouw situatie. Die zullen het beste gedijenquote:Op donderdag 12 juni 2025 21:28 schreef 1inamelon het volgende:
Gebroken hartjes, die zijn leuk! De rest zal ik ook bekijken, het meeste ken ik niet. Dank voor je input.
Ik zal eens een ontwerpje proberen te maken met een zit gedeelte daar waar op de foto een beetje zon is. Dan kan er in de rest van de tuin ook nog gevoetbald worden
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.
Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.
Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.
Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?Zijn de bomen niet een beetje toe aan vorm snoei? zo op de foto lastig oordelen, maar je kan ook besluiten om bijv de onderste takken er af te halen en de vorm te verbeteren. Dan krijg je wat meer zon wat onder de bomen door kan piepen. Mits je dat wiltSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bosanemoon?quote:Op woensdag 18 juni 2025 08:57 schreef Pisces29 het volgende:
Hebben jullie misschien een plantentip voor op een plek waar door hoge bomen geen/weinig zonlicht komt, vaak ook weinig regen en waar geen voedselrijke grond is.
Ik zoek een plant(je) voor op een begraafplaats, maar kom er niet uit.
Een meerderjarige plant zou fijn zijn.Verder hoeft het geen bloemen te hebben (zou wel leuk zijn natuurlijk). Het liefst onderhoudsvriendelijk (niet dat het enorm uitloopt). Verder ook geen eisen. Ik denk dat 3 kleine plantjes een mooi aantal is.
Oh dat ziet er leuk uit.quote:
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:12 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh dat ziet er leuk uit.![]()
De grond is heel moeilijk om in te komen, maar is het dan toch verstandig om een bodempje potgrond te doen? Zodat het in ieder geval goed kan starten.
Ik word hier zo blij van.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes![]()
Ik sta net niet in mn eigen schaduw..het is mooier en groter dan op de pic🪻
[ link | afbeelding ]
Dankjewel.quote:Op woensdag 18 juni 2025 10:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.
Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?Wat een heerlijke plek! Ik zou de bomen zeker niet weghalen, want schaduw is aangenaam. Je idee om er een terrasje te maken is slim.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn ontzettend veel planten die het goed doen in de schaduw. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er bij mij meer dan 100 soorten staan die er gedijen. Je moet alleen af van het idee dat je er wat dan ook kunt planten. Veel mensen zoeken iets uit wat ze mooi vinden en zijn dan teleurgesteld als de plant niet aanslaat. Je doet er verstandig aan jezelf als beperking op te leggen dat de plant past bij de beoogde plek, in dit geval schaduw en mogelijk ook droogte.
Wat bij schaduwperken kan helpen, is als je op zoek gaat naar bladcontrast. Neem dit als inspiratie:
Naast de genoemde planten zie ik ook nog een varen, hakonechloa macra (siergras rechts), lysimachia nummularia (gele kruiper onderin) en midden boven denk ik een mahoniastruik.
Kijk eens hoe mooi een schaduwtuin kan zijn:
Je ziet in het midden een hosta, een veelgebruikte plant voor de schaduw die mooi contrasteert met varens. Hosta's zijn gevoelig voor slakkenvraat, maar een goed alternatief is brunnera macrophylla:
Ik vind dat varens niet mogen ontbreken. Ze zijn spectaculair als ze net opkomen en blijven lang mooi:
Onderin zie je ook nog elfenbloem en lelietje-van-dalen staan.
Deze grote plant is schout-bij-nacht:
Lievevrouwebedstro is een dankbare en gemakkelijke bodembedekker:
Allerlei soorten purperklokjes:
Perzische schuimbloem en speenkruid (speenkruid zou ik mijden omdat die gaat woekeren, maar het is een leuke plant):
Vind je het moeilijk om tot een goede selectie te komen, dan kun je op veel websites kijken naar pakketten voor schaduwborders.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Zo! Dank je wel! Echt geweldig zoveel tips. Daar kan ik wel wat mee.quote:
Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik probeer het zelf in Floorplanner, maar dat is daar niet geschikt voor en dat blijft klooien. Wat ik ook wel doe, is dat ik in de tuin een stuk afzet om te kijken hoe het voelt, bijvoorbeeld met bamboestokken.quote:Op woensdag 18 juni 2025 20:39 schreef 1inamelon het volgende:
[..]
Zo! Dank je wel! Echt geweldig zoveel tips. Daar kan ik wel wat mee.
Heeft iemand nog een tip hoe ik een beetje kan spelen met een plan/plattegrond? Ik heb myGardena geprobeerd maar daar kwam ik niet zo ver mee. Ik wil een beetje spelen met waar begroeiing komt, en waar ik dan genoeg ruimte overhou voor een speelplek.
Ja mijn man is ook meer van direct in de tuin zelf kijken en meten en zo. Proberen we dat.quote:Op woensdag 18 juni 2025 21:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik probeer het zelf in Floorplanner, maar dat is daar niet geschikt voor en dat blijft klooien. Wat ik ook wel doe, is dat ik in de tuin een stuk afzet om te kijken hoe het voelt, bijvoorbeeld met bamboestokken.
Hoe oud zijn je kinderen en wat voor soort speelplek wil je? Gazon is natuurlijk fijn voor balspellen, maar verder vonden mijn kinderen vooral alles wat op een hindernisbaan leek leuk. Denk aan stapstenen, boomstammetjes. Het mes snijdt aan twee kanten als je daar iets mee doet in je tuinontwerp.
Oh en nog een tip: laat een ruime cirkel rondom je bomen vrij. Dat hebben ze nodig. Ideaal is als je rondom houtsnippers legt. Hoog het gedeelte rondom je bomen in ieder geval niet op met aarde, want dat vinden ze niet leuk.
Ik vind zelf een mosmat heel fijn!quote:Op woensdag 18 juni 2025 21:26 schreef 1inamelon het volgende:
[..]
Ja mijn man is ook meer van direct in de tuin zelf kijken en meten en zo. Proberen we dat.
Mijn kinderen zijn 4 en 6 en gebruiken de voortuin vooral voor voetbal, badminton, tennis, dat soort dingen. Gras wil er echt niet groeien dus ik denk dat we het mos maar extra gaan aanmoedigen
Klimmen en klauteren doen ze vooral in het park aan de overkant, dat hoeft thuis niet per se.
Je laatste tip neem ik ook mee. Die bomen staan nu wat hoger omdat de rest van de tuin is verzakt, daar hebben we achter ook last van.
Oh, denk daar goed over na! Er zijn zoveel mooie struiken. Wat heb je al aan struiken in je tuin staan?quote:Op donderdag 19 juni 2025 08:58 schreef laziness het volgende:
Mijn vlinderstruik was echt helemaal niks meer van over. De luizen zaten overal en liepen inmiddels over de loungeset er naast dus besloten om ‘m er uit te halen![]()
Ik overweeg nu een hibiscus struik op die plek. De plek is wel echt de eyecatcher van de tuin.
[ link | afbeelding ]
Weinig. Een Malva en mijn opa’s seringquote:Op donderdag 19 juni 2025 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, denk daar goed over na! Er zijn zoveel mooie struiken. Wat heb je al aan struiken in je tuin staan?
Ik vind hibiscus leuk, maar een nadeel vind ik wel dat die zo laat blad krijgt. Daardoor kijk je best lang tegen een kale struik aan.
Mijn vlinderstruik is ook dood trouwens. Die had het al zwaar omdat die omver was gewaaid. Ik weet niet of ik voor een nieuwe vlinderstruik ga.
Krentenboompje een optie? Heb je al vroeg in het voorjaar mooie bloesem en daarna blad en dan ook nog (eetbare) besjes.quote:Op donderdag 19 juni 2025 09:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Weinig. Een Malva en mijn opa’s sering.
In een pot nog een callicarpa.
Dat blad is een goede. Ga ik verder met mijn zoektocht. Ik wil echt iets minder gevoelig voor bladluis. Heb ze ook in mijn border zitten, daar moet ik ook nog mee afrekenen.
Iets wat langer bloeit en waar veel beestjes gelukkig van worden heeft de voorkeur. Ceanothus was ik net aan het onderzoeken inderdaad.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:29 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Krentenboompje een optie? Heb je al vroeg in het voorjaar mooie bloesem en daarna blad en dan ook nog (eetbare) besjes.
En anders een groenblijvende zoals Ceanothus of Choisya, die bloeien beiden ook nog eens spectaculair
Een meerstammige pindakaasboom? Die bloeit laat. De onze is niet meerstammig en heeft het eerste jaar ook nog niet gebloeid, maar is door de hovenier specifiek neergezet om juist in september een bloeiende boom/struik te hebben, omdat we verder vooral fruitboompjes hebben die in het voorjaar bloeien.quote:Op donderdag 19 juni 2025 12:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind zelf een krentenboompje erg leuk: mooie vorm, bloesem, besjes, makkelijk. Maar ik heb er al twee, dus ik ga iets anders zoeken. Ik wil het liefst een zonaanbidder die later in het jaar bloeit en een luchtige vorm heeft. Ik houd me aanbevolen.
Onze buren hebben in de voortuin een prachtig bloeiende ceanothus staan. Helaas op stam en niet gesnoeid, dus ik ben bang dat hij omdat hij topzwaar wordt een volgende storm niet overleeft. Maar hij bloeit echt prachtig.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Iets wat langer bloeit en waar veel beestjes gelukkig van worden heeft de voorkeur. Ceanothus was ik net aan het onderzoeken inderdaad.
Ik lees dat die beschut wil staan. Is dat ook jouw ervaring? De struik komt vol in de wind te staan. Daar heeft de vlinderstruik ook onder te lijden gehad.quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:09 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Een meerstammige pindakaasboom? Die bloeit laat. De onze is niet meerstammig en heeft het eerste jaar ook nog niet gebloeid, maar is door de hovenier specifiek neergezet om juist in september een bloeiende boom/struik te hebben, omdat we verder vooral fruitboompjes hebben die in het voorjaar bloeien.
Hij staat hier niet beschut en ziet er prima uit. De wind jaagt hier altijd door de tuin. Ernaast staat trouwens een vijg die zich ook niks aantrekt van dat hij beschut zou moeten staan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees dat die beschut wil staan. Is dat ook jouw ervaring? De struik komt vol in de wind te staan. Daar heeft de vlinderstruik ook onder te lijden gehad.
You had me at "pindakaas".quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hij staat hier niet beschut en ziet er prima uit. De wind jaagt hier altijd door de tuin. Ernaast staat trouwens een vijg die zich ook niks aantrekt van dat hij beschut zou moeten staan.
Datzelfde geldt voor colakruid!quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn moeder wil me ook altijd een pindakaasboom slijten, heb er jammer genoeg geen plek voor.
Wel grappig dat mensen altijd denken dat je een grap maakt en dan laat je ze aan de blaadjes wrijven en snappen ze de naam wel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier met prikneus op de voorgrond:
[ afbeelding ]
De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!
Kardoen maar weer eens.
[ afbeelding ]
Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):
[ afbeelding ]
Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:
[ afbeelding ]
Bonusfoto van fauna:Prachtig allemaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Welke rozenmest gebruik je?
Dit is mijn rozen-adresje. Ik heb daar ook ooit mest besteld, waarschijnlijk omdat ik alles goed wilde doen. Daarna ben ik vergeten dat ik mest had. Ik vond m'n aangekochte rozen steeds minder mooi worden en de rozen die ik in de berm heb gevonden wilden het maar niet écht goed doen. Toen ben ik eens mest gaan strooien en ik zag al vrij snel verschil.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:51 schreef Blues het volgende:
[..]
Prachtig allemaal![]()
Welke rozenmest gebruik je?
quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier met prikneus op de voorgrond:
[ afbeelding ]
De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!
Kardoen maar weer eens.
[ afbeelding ]
Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):
[ afbeelding ]
Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:
[ afbeelding ]
Bonusfoto van fauna:Wat is die plant in de kas?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En...
Bekijk deze YouTube-video
Resistance is futile.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 20:32 schreef laziness het volgende:
Rondje tuin.
Mijn klimmuur begint te bloeien overal.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hebe
[ link | afbeelding ]
En in de voortuin ereprijs en geranium.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
quote:Op zondag 22 juni 2025 11:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is die plant in de kas?
En...
Bekijk deze YouTube-video
Mee eens! Weelderig groen, erg leuk. En hebe is schattig.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:58 schreef Seven. het volgende:
[..]je klimmuur is supertof! Ereprijs staat bij mij ook in de bloei.
Cool die pindakaasboom daarquote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.
Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.
De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.
[ afbeelding ]
Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.quote:Op zondag 22 juni 2025 12:54 schreef Seven. het volgende:
Hier ga ik in de herfst iets aan doen. Het staat allemaal te dicht op elkaar en er zit weinig balans in. Vrijwel alle planten doen het in dit stuk van de tuin trouwens prima, dus een kwestie van keuzes maken.
Ik vind de eucalyptus niet goed tot zijn recht komen op die muur. Maar ik wil er wel iets voor.
De pruikenboom vind ik hier wel een succes, net als de hortensia (was nog van de vorige bewoner).
[ link | afbeelding ]
En vanuit deze hoek werkt het wel! Maar ja, we zitten nooit vanaf het pad te kijken hiernaar.
[ link | afbeelding ]
Weet iemand welke hortensia dit precies is? Het zijn maar kleine bolletjes.
[ link | afbeelding ]
Elke week krijgen we hier complimenten over, ik ben nog niet helemaal tevreden (er moeten bodembedekkers bij en alle uitgezaaide vingerhoedskruid verplaats ik hier naartoe en plof ik onder het raam). Maar de combinatie van lavendel, heuchera, een paar verschillende siergrassen en dan tulpen in het voorjaar doet het wel aardig goed. Ik heb er wel wat siergrassen tussenuit getrokken omdat het tegen de onderkant van de Japanse esdoorn groeide.
[ link | afbeelding ]
En dit is ook wel aardig ontploft. De siergrassen in het midden trek ik er binnenkort tussenuit. De escalonnia snoei ik na de bloei wel (zit bomvol met knoppen momenteel).
[ link | afbeelding ]
Kun je nagaan... Deze heeft de vorige bewoner in 1988 laten aanplanten, kwam de factuur/plantenlijst tegen en deze stond er ook op.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.
Je sedum valt weg tegen de andere planten. Dat heb ik met deze sedum ook. Ik wacht al jaren tot-ie wat voor gaat stellen.
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.
Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.
De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.
[ afbeelding ]
Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto.quote:Op maandag 23 juni 2025 14:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tipquote:Op maandag 23 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto.
Moerasgladiool is steviger en is misschien een aardig alternatief?
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.quote:Op maandag 23 juni 2025 15:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tip. Ik wil sowieso wat meer kleur dan paars/wit/roze alleen, dus zit te kijken naar een rode Ereprijs (Rotfuchs), al neigt die op veel foto's wel heel erg naar roze, een rode Beemdkroon, monarda en een leuke oranje Geum of gele/oranje duizendblad.
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaanquote:Op maandag 23 juni 2025 16:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.
Heb je al eens geprobeerd je gaura's in het voorjaar te snoeien? In theorie zou dat moeten helpen, al heb ik het zelf nooit geprobeerd. Veel planten die de hoogte in gaan, gaan bij mij plat liggen. Ik ken er niet veel die van zichzelf stevig genoeg zijn om overeind te blijven.
Moerasgladiool doet het ondanks de naam waarschijnlijk wel op die plek. Ik heb 'em zelf ook droog en zonnig staan. Voor havikskruid is het ook geen probleem.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaan).
Zal Havikskruid ook eens bekijken!
Het is knal op het zuiden in de zandgrond in de voortuin trouwens. Dus ondanks dat er wel druppelslang ligt, is het wel een aardige prairietuin daar. Dus die moerasgladiool gaat er niet overleven. Zoek iets wat beetje bushy is, ongeveer een halve meter hoog wordt en dus veel zon en redelijk wat droogte kan hebben.
Phloxen, salvia, stachys, liatris en verbena's blijven bij mij trouwens braaf overeind staan.
Maar agastache en gaura gaat in no time plat en komt niet meer uit zichzelf overeind.
De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Geel-oranje duizendblad: check
Monarda Cambridge scarlet: check
Oranje geums: check. Ik heb totally tangerine, da’s de ster van de tuin, combineert fantastisch met paars, lila en roze en sinds een paar dagen heb ik ook Pumpkin Orange, die is wat dieper oranje. Ik ben sowieso fan van geums, we hebben ook Mrs Bradshaw (die is oranjerood), Tempo Rose (erg fraai meerkleurig roze) en nog een donkergele in de zijtuin die door de hovenier geplant is en waarvan ik niet precies weet welke het is.
Wilde marjolein? Famous last words.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:45 schreef Seven. het volgende:
Ik was zo beetje onkruid aan het trekken en ik zag een klein plantje staan dat me bekend voorkwam maar ik kon je niet direct thuisbrengen. Blijkt dat m'n oregano uit een hangende plantenbak zichzelf uitgezaaid heeft. Leuk plantje![]()
Omgquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:39 schreef Seven. het volgende:
Er is sowieso best wel wat onkruid dat ik laat staan of alleen beperk. Wilde Marjolein, schijnaardbei, penningkruid en wederik worden door sommigen als onkruid beschouwd.
Basterdwederik heb ik gisteren aardig wat van weggetrokken. Maar ik heb dus ook een wederik doe zich gewoon heel snel verspreidt zonder gelijk op andere plekken op te duiken. Kan alleen de soort niet vinden, vorig jaar dacht ik dat het een Teunisbloem was tot 'ie roze ging bloeienquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken![]()
Wederik laat ik zelf staan, maar vitige bastaardwederik niet. Wilde marjolein laat ik op één plek staan en haal ik op andere plekken weg, want anders staat er alleen nog maar wilde marjolein.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |