Dit is mijn rozen-adresje. Ik heb daar ook ooit mest besteld, waarschijnlijk omdat ik alles goed wilde doen. Daarna ben ik vergeten dat ik mest had. Ik vond m'n aangekochte rozen steeds minder mooi worden en de rozen die ik in de berm heb gevonden wilden het maar niet écht goed doen. Toen ben ik eens mest gaan strooien en ik zag al vrij snel verschil.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:51 schreef Blues het volgende:
[..]
Prachtig allemaal![]()
Welke rozenmest gebruik je?
quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier met prikneus op de voorgrond:
[ afbeelding ]
De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!
Kardoen maar weer eens.
[ afbeelding ]
Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):
[ afbeelding ]
Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:
[ afbeelding ]
Bonusfoto van fauna:Wat is die plant in de kas?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En...
Bekijk deze YouTube-video
Resistance is futile.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 20:32 schreef laziness het volgende:
Rondje tuin.
Mijn klimmuur begint te bloeien overal.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hebe
[ link | afbeelding ]
En in de voortuin ereprijs en geranium.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
quote:Op zondag 22 juni 2025 11:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is die plant in de kas?
En...
Bekijk deze YouTube-video
Mee eens! Weelderig groen, erg leuk. En hebe is schattig.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:58 schreef Seven. het volgende:
[..]je klimmuur is supertof! Ereprijs staat bij mij ook in de bloei.
Cool die pindakaasboom daarquote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.
Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.
De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.
[ afbeelding ]
Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.quote:Op zondag 22 juni 2025 12:54 schreef Seven. het volgende:
Hier ga ik in de herfst iets aan doen. Het staat allemaal te dicht op elkaar en er zit weinig balans in. Vrijwel alle planten doen het in dit stuk van de tuin trouwens prima, dus een kwestie van keuzes maken.
Ik vind de eucalyptus niet goed tot zijn recht komen op die muur. Maar ik wil er wel iets voor.
De pruikenboom vind ik hier wel een succes, net als de hortensia (was nog van de vorige bewoner).
[ link | afbeelding ]
En vanuit deze hoek werkt het wel! Maar ja, we zitten nooit vanaf het pad te kijken hiernaar.
[ link | afbeelding ]
Weet iemand welke hortensia dit precies is? Het zijn maar kleine bolletjes.
[ link | afbeelding ]
Elke week krijgen we hier complimenten over, ik ben nog niet helemaal tevreden (er moeten bodembedekkers bij en alle uitgezaaide vingerhoedskruid verplaats ik hier naartoe en plof ik onder het raam). Maar de combinatie van lavendel, heuchera, een paar verschillende siergrassen en dan tulpen in het voorjaar doet het wel aardig goed. Ik heb er wel wat siergrassen tussenuit getrokken omdat het tegen de onderkant van de Japanse esdoorn groeide.
[ link | afbeelding ]
En dit is ook wel aardig ontploft. De siergrassen in het midden trek ik er binnenkort tussenuit. De escalonnia snoei ik na de bloei wel (zit bomvol met knoppen momenteel).
[ link | afbeelding ]
Kun je nagaan... Deze heeft de vorige bewoner in 1988 laten aanplanten, kwam de factuur/plantenlijst tegen en deze stond er ook op.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.
Je sedum valt weg tegen de andere planten. Dat heb ik met deze sedum ook. Ik wacht al jaren tot-ie wat voor gaat stellen.
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.
Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.
De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.
[ afbeelding ]
Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto.quote:Op maandag 23 juni 2025 14:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tipquote:Op maandag 23 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto.
Moerasgladiool is steviger en is misschien een aardig alternatief?
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.quote:Op maandag 23 juni 2025 15:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tip. Ik wil sowieso wat meer kleur dan paars/wit/roze alleen, dus zit te kijken naar een rode Ereprijs (Rotfuchs), al neigt die op veel foto's wel heel erg naar roze, een rode Beemdkroon, monarda en een leuke oranje Geum of gele/oranje duizendblad.
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaanquote:Op maandag 23 juni 2025 16:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.
Heb je al eens geprobeerd je gaura's in het voorjaar te snoeien? In theorie zou dat moeten helpen, al heb ik het zelf nooit geprobeerd. Veel planten die de hoogte in gaan, gaan bij mij plat liggen. Ik ken er niet veel die van zichzelf stevig genoeg zijn om overeind te blijven.
Moerasgladiool doet het ondanks de naam waarschijnlijk wel op die plek. Ik heb 'em zelf ook droog en zonnig staan. Voor havikskruid is het ook geen probleem.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaan).
Zal Havikskruid ook eens bekijken!
Het is knal op het zuiden in de zandgrond in de voortuin trouwens. Dus ondanks dat er wel druppelslang ligt, is het wel een aardige prairietuin daar. Dus die moerasgladiool gaat er niet overleven. Zoek iets wat beetje bushy is, ongeveer een halve meter hoog wordt en dus veel zon en redelijk wat droogte kan hebben.
Phloxen, salvia, stachys, liatris en verbena's blijven bij mij trouwens braaf overeind staan.
Maar agastache en gaura gaat in no time plat en komt niet meer uit zichzelf overeind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |