De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Geel-oranje duizendblad: check
Monarda Cambridge scarlet: check
Oranje geums: check. Ik heb totally tangerine, da’s de ster van de tuin, combineert fantastisch met paars, lila en roze en sinds een paar dagen heb ik ook Pumpkin Orange, die is wat dieper oranje. Ik ben sowieso fan van geums, we hebben ook Mrs Bradshaw (die is oranjerood), Tempo Rose (erg fraai meerkleurig roze) en nog een donkergele in de zijtuin die door de hovenier geplant is en waarvan ik niet precies weet welke het is.
Wilde marjolein? Famous last words.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:45 schreef Seven. het volgende:
Ik was zo beetje onkruid aan het trekken en ik zag een klein plantje staan dat me bekend voorkwam maar ik kon je niet direct thuisbrengen. Blijkt dat m'n oregano uit een hangende plantenbak zichzelf uitgezaaid heeft. Leuk plantje![]()
Omgquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:39 schreef Seven. het volgende:
Er is sowieso best wel wat onkruid dat ik laat staan of alleen beperk. Wilde Marjolein, schijnaardbei, penningkruid en wederik worden door sommigen als onkruid beschouwd.
Basterdwederik heb ik gisteren aardig wat van weggetrokken. Maar ik heb dus ook een wederik doe zich gewoon heel snel verspreidt zonder gelijk op andere plekken op te duiken. Kan alleen de soort niet vinden, vorig jaar dacht ik dat het een Teunisbloem was tot 'ie roze ging bloeienquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken![]()
Wederik laat ik zelf staan, maar vitige bastaardwederik niet. Wilde marjolein laat ik op één plek staan en haal ik op andere plekken weg, want anders staat er alleen nog maar wilde marjolein.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken![]()
Ja kan. Wij hebben dit onlangs in de voortuin gedaan en gaat goed met de groeiquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:06 schreef Anton91 het volgende:
Ik heb een aantal kruip phlox besteld en wil dat ze een deel van de tuin (helemaal afgebakend) gaan bedekken. Maar kan ik hier boomschors op gooien, naast de kleine plantjes die ik komend weekend wil planten? Want ik heb ook geen zin in onkruid overalMaar wil de groei ook niet belemmeren.
Mijn echte aardbeiquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:05 schreef Seven. het volgende:
Dat schijnaardbei moet ik wel een beetje indammen want het dreigt m'n penningkruid te verdrukken.
Top, bedankt! Dan leg ik gewoon wat minder neerquote:Op vrijdag 27 juni 2025 07:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja kan. Wij hebben dit onlangs in de voortuin gedaan en gaat goed met de groei![]()
Heb de truc die hier genoemd werd toegepast. Plantjes planten, potje waar ze uitkwamen er overheen om te bedekken en toen flinke laag snippers neergegooid. Als je dan de potjes verwijderd zijn de plantjes vrij genoeg om te groeien.
En mijn buurman heeft hetzelfde gedaan met vinca minor en dan schors. Zijn tuin is bijna helemaal bedekt nu binnen een paar maanden. Dat vindt zijn weg wel.
Had ik ook moeten doen, onkruid plukken tussen de vinca's is echt een kutklusje.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 07:52 schreef laziness het volgende:
En mijn buurman heeft hetzelfde gedaan met vinca minor en dan schors. Zijn tuin is bijna helemaal bedekt nu binnen een paar maanden. Dat vindt zijn weg wel.
Gras plukken tussen de Tiarellaquote:Op maandag 30 juni 2025 08:53 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Had ik ook moeten doen, onkruid plukken tussen de vinca's is echt een kutklusje.
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:04 schreef laziness het volgende:
Het komt niet zo mooi uit op de foto maar alles bloeit nu langs de klimmuur. Met de heerlijke jasmijn geur. Kom er maar in Vanyel
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.
Denk dat die jasmijn van jou hierbij vergeleken wel meevalt.
Edit
Misschien had ik je fotos moeten kijken voor ik iets schreef. Zijn die bergen witte bloempjes de Toscaanse jasmijn?
Dat dus. Het valt niet mee.
Hoe lang bloeit dat spul nog?![]()
hier woekert haagwinde ontzettend. Verwurgt zelfs mn laurier. dus ik zou denk ik oplettenquote:Op woensdag 2 juli 2025 10:34 schreef laziness het volgende:
[..]
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!
Er groeit ook een haagwinde doorheen. Velen zien het als onkruid lees ik. Op dit moment zijn de beestjes blij met de bloemen er van maar even aankijken of het niet de rest gaat overwoekeren.
Hier in de buurt hebben ook steeds meer mensen het staan. Ik vind de geur ook te overheersend. #teamVanyelquote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.
Edit
Misschien had ik je fotos moeten kijken voor ik iets schreef. Zijn die bergen witte bloempjes de Toscaanse jasmijn?
Ik ben er zo treurig over. Dat van de ene buurman groeit tegen (dus boven/over) de schutting tussen ons in, zo onze overkapping in (en onder de slaapkamerramen), waardoor de geur lekker wordt vastgehouden en 's avonds extra het huis in komt, dat van de andere staat onder het slaapkamerraam aan de andere kant.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:34 schreef laziness het volgende:
[..]
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klachten door krijgt als je het de hele dag ruikt. Ik loop er alleen dagelijks een paar keer even langs. Dat is te overzien.quote:Op woensdag 2 juli 2025 13:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ben er zo treurig over. Dat van de ene buurman groeit tegen (dus boven/over) de schutting tussen ons in, zo onze overkapping in (en onder de slaapkamerramen), waardoor de geur lekker wordt vastgehouden en 's avonds extra het huis in komt, dat van de andere staat onder het slaapkamerraam aan de andere kant.
En het is niet dat ik het alleen maar smerig vind, ik krijg er dus ook hoofdpijn van als het veel is, en word wat onpasselijk.
Beetje jammer van de zomer.
Lucky youquote:Op woensdag 2 juli 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klachten door krijgt als je het de hele dag ruikt. Ik loop er alleen dagelijks een paar keer even langs. Dat is te overzien.
Da’s vlas.quote:Op zondag 29 juni 2025 20:03 schreef AnneX het volgende:
Het groene sprietje met witte bloemetjes komt uit een zaadbol-letje 😂, dat bij een kerstkaart zat.
Ik kwam ook net mijn kaardenbol posten. Hij is extreem populair bij de hommels hier.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Grote kaardenbol met 7 hommels![]()
[ afbeelding ]
Kolibrie vlinderquote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:49 schreef Rabieluh het volgende:
De ijzerhard is weer immens populair onder de lokale fladderaars.
Bekijk deze YouTube-video
Wij hadden dat een keer op vakantie.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Edit
Schilderachtig mooi plaatjequote:Op maandag 23 juni 2025 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.
Nog een tip voor @:bleiblei: muurbloem!
[ afbeelding ]
Die komen overal en nergens op, tis net onkruid! Ik haal de kleintjes hier altijd zo snel mogelijk weg. Ze groeien als mallerds!quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:
De raarste plant van de vorige bewoners is die esdoorn in het hoekjedie probeer ik op dakgoot hoogte te houden, wat een stomme plek voor zo'n boom
Inkijk van de buren tegengaan?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:
De raarste plant van de vorige bewoners is die esdoorn in het hoekjedie probeer ik op dakgoot hoogte te houden, wat een stomme plek voor zo'n boom
Steekt nu al weer driekwart meter boven de dakgoot uit, geen idee of ik er een leuk parapluutje van kan maken.
Daar zit geen inkijk, en hij was 30cm toen wij er kwamen wonen. Ik gok rechtstreeks uit een tuincentrum. Sowieso niet over de plek nagedacht, zowat tegen de schuur aan.quote:
Oh ik dacht die 3 ramen in het huis ernaast.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Daar zit geen inkijk, en hij was 30cm toen wij er kwamen wonen. Ik gok rechtstreeks uit een tuincentrum. Sowieso niet over de plek nagedacht, zowat tegen de schuur aan.
De blauwe regen is wel een beetje omdat daar een lage schutting zit, vind het al een redelijke beschutting als je bedenkt dat hij er ongeveer 2 jaar staat. Was een 'stekje' van mijn moederhehe we hebben wel een uitlopertje volgens moeders, ding paste krap aan in de auto. Door de enormiteit van planten in mijn moeders tuin is het soms lastig om haar te vertellen dat 1 plant die ze ons wil geven de halve tuin in beslag neemt en dat het al vol is
Dat is een ongebruikte schuurquote:Op zaterdag 5 juli 2025 14:59 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh ik dacht die 3 ramen in het huis ernaast.
Ik vind je tuin erg geslaagd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |