abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217975724
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes O+
Ik sta net niet in mn eigen schaduw..het is mooier en groter dan op de pic🪻

[ link | afbeelding ]
Ik word hier zo blij van. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217975781
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.
Dankjewel. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Moderator woensdag 18 juni 2025 @ 10:42:08 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_217975854
Aziatische lieveheersbeest (larven) zien er wel aggresief uit. Geen idee waar ze vandaan komen maar ze hebben genoeg te eten aan de luis in mijn vlinderstruik.

Sowieso genoeg luis, luis in de vlinderstruik, luis in de helleboris, luis in de zonnebloemen. En overal mieren (die die luizen weer melken geloof ik).

Daarnaast vang ik nog dagelijks een slak, maar dat zijn er een stuk minder dan vorig jaar. Voor slakken geldt bij mij als ik je spot, dan ben je af. :D

De rest doet het wel behoorlijk goed al zeg ik het zelf :) als ik foto's zie van voordat wij er woonden en de grijze oase die het toen was, ben ik er wel blij mee dat het nu een groenere bedoening is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 18 juni 2025 @ 10:52:16 #200
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_217975923
Trouwens ook wel leuk ons slaapmutsje die mooi diep geel/oranjig is heeft nu ook ineens een witte variant er tussen. Mijn interne mendel wordt daar wel blij van :)
pi_217975964
quote:
88s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.

Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.

Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.

Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een heerlijke plek! Ik zou de bomen zeker niet weghalen, want schaduw is aangenaam. Je idee om er een terrasje te maken is slim.

Er zijn ontzettend veel planten die het goed doen in de schaduw. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er bij mij meer dan 100 soorten staan die er gedijen. Je moet alleen af van het idee dat je er wat dan ook kunt planten. Veel mensen zoeken iets uit wat ze mooi vinden en zijn dan teleurgesteld als de plant niet aanslaat. Je doet er verstandig aan jezelf als beperking op te leggen dat de plant past bij de beoogde plek, in dit geval schaduw en mogelijk ook droogte.

Wat bij schaduwperken kan helpen, is als je op zoek gaat naar bladcontrast. Neem dit als inspiratie:

Naast de genoemde planten zie ik ook nog een varen, hakonechloa macra (siergras rechts), lysimachia nummularia (gele kruiper onderin) en midden boven denk ik een mahoniastruik.

Kijk eens hoe mooi een schaduwtuin kan zijn:

Je ziet in het midden een hosta, een veelgebruikte plant voor de schaduw die mooi contrasteert met varens. Hosta's zijn gevoelig voor slakkenvraat, maar een goed alternatief is brunnera macrophylla:

Ik vind dat varens niet mogen ontbreken. Ze zijn spectaculair als ze net opkomen en blijven lang mooi:

Onderin zie je ook nog elfenbloem en lelietje-van-dalen staan.

Deze grote plant is schout-bij-nacht:

Lievevrouwebedstro is een dankbare en gemakkelijke bodembedekker:

Allerlei soorten purperklokjes:

Perzische schuimbloem en speenkruid (speenkruid zou ik mijden omdat die gaat woekeren, maar het is een leuke plant):

Vind je het moeilijk om tot een goede selectie te komen, dan kun je op veel websites kijken naar pakketten voor schaduwborders.
pi_217978310
Leg een klein terras aan met bijvoorbeeld gebroken schelpen, grind of stapstenen tussen bodembedekkers zoals maagdenpalm (Vinca minor) of elfenbloem (Epimedium). Zo behoud je een natuurlijke uitstraling en blijft het kindvriendelijk.
  woensdag 18 juni 2025 @ 20:39:40 #203
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_217980222
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 10:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo! Dank je wel! Echt geweldig zoveel tips. Daar kan ik wel wat mee.

Heeft iemand nog een tip hoe ik een beetje kan spelen met een plan/plattegrond? Ik heb myGardena geprobeerd maar daar kwam ik niet zo ver mee. Ik wil een beetje spelen met waar begroeiing komt, en waar ik dan genoeg ruimte overhou voor een speelplek.
pi_217980484
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:39 schreef 1inamelon het volgende:

[..]
Zo! Dank je wel! Echt geweldig zoveel tips. Daar kan ik wel wat mee.

Heeft iemand nog een tip hoe ik een beetje kan spelen met een plan/plattegrond? Ik heb myGardena geprobeerd maar daar kwam ik niet zo ver mee. Ik wil een beetje spelen met waar begroeiing komt, en waar ik dan genoeg ruimte overhou voor een speelplek.
Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik probeer het zelf in Floorplanner, maar dat is daar niet geschikt voor en dat blijft klooien. Wat ik ook wel doe, is dat ik in de tuin een stuk afzet om te kijken hoe het voelt, bijvoorbeeld met bamboestokken.

Hoe oud zijn je kinderen en wat voor soort speelplek wil je? Gazon is natuurlijk fijn voor balspellen, maar verder vonden mijn kinderen vooral alles wat op een hindernisbaan leek leuk. Denk aan stapstenen, boomstammetjes. Het mes snijdt aan twee kanten als je daar iets mee doet in je tuinontwerp.

Oh en nog een tip: laat een ruime cirkel rondom je bomen vrij. Dat hebben ze nodig. Ideaal is als je rondom houtsnippers legt. Hoog het gedeelte rondom je bomen in ieder geval niet op met aarde, want dat vinden ze niet leuk.
  woensdag 18 juni 2025 @ 21:26:30 #205
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_217980537
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik probeer het zelf in Floorplanner, maar dat is daar niet geschikt voor en dat blijft klooien. Wat ik ook wel doe, is dat ik in de tuin een stuk afzet om te kijken hoe het voelt, bijvoorbeeld met bamboestokken.

Hoe oud zijn je kinderen en wat voor soort speelplek wil je? Gazon is natuurlijk fijn voor balspellen, maar verder vonden mijn kinderen vooral alles wat op een hindernisbaan leek leuk. Denk aan stapstenen, boomstammetjes. Het mes snijdt aan twee kanten als je daar iets mee doet in je tuinontwerp.

Oh en nog een tip: laat een ruime cirkel rondom je bomen vrij. Dat hebben ze nodig. Ideaal is als je rondom houtsnippers legt. Hoog het gedeelte rondom je bomen in ieder geval niet op met aarde, want dat vinden ze niet leuk.
Ja mijn man is ook meer van direct in de tuin zelf kijken en meten en zo. Proberen we dat.

Mijn kinderen zijn 4 en 6 en gebruiken de voortuin vooral voor voetbal, badminton, tennis, dat soort dingen. Gras wil er echt niet groeien dus ik denk dat we het mos maar extra gaan aanmoedigen *O*
Klimmen en klauteren doen ze vooral in het park aan de overkant, dat hoeft thuis niet per se.

Je laatste tip neem ik ook mee. Die bomen staan nu wat hoger omdat de rest van de tuin is verzakt, daar hebben we achter ook last van.
pi_217980723
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:26 schreef 1inamelon het volgende:

[..]
Ja mijn man is ook meer van direct in de tuin zelf kijken en meten en zo. Proberen we dat.

Mijn kinderen zijn 4 en 6 en gebruiken de voortuin vooral voor voetbal, badminton, tennis, dat soort dingen. Gras wil er echt niet groeien dus ik denk dat we het mos maar extra gaan aanmoedigen *O*
Klimmen en klauteren doen ze vooral in het park aan de overkant, dat hoeft thuis niet per se.

Je laatste tip neem ik ook mee. Die bomen staan nu wat hoger omdat de rest van de tuin is verzakt, daar hebben we achter ook last van.
Ik vind zelf een mosmat heel fijn!
pi_217981144
Als gras helemaal niet wil dan is microklaver misschien nog een idee? En vooral dat mos laten staan want groen is groen.
  donderdag 19 juni 2025 @ 08:58:21 #208
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217982665
Mijn vlinderstruik was echt helemaal niks meer van over. De luizen zaten overal en liepen inmiddels over de loungeset er naast dus besloten om ‘m er uit te halen -O-

Ik overweeg nu een hibiscus struik op die plek. De plek is wel echt de eyecatcher van de tuin.

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217982734
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 08:58 schreef laziness het volgende:
Mijn vlinderstruik was echt helemaal niks meer van over. De luizen zaten overal en liepen inmiddels over de loungeset er naast dus besloten om ‘m er uit te halen -O-

Ik overweeg nu een hibiscus struik op die plek. De plek is wel echt de eyecatcher van de tuin.

[ link | afbeelding ]
Oh, denk daar goed over na! Er zijn zoveel mooie struiken. Wat heb je al aan struiken in je tuin staan?

Ik vind hibiscus leuk, maar een nadeel vind ik wel dat die zo laat blad krijgt. Daardoor kijk je best lang tegen een kale struik aan.

Mijn vlinderstruik is ook dood trouwens. Die had het al zwaar omdat die omver was gewaaid. Ik weet niet of ik voor een nieuwe vlinderstruik ga.
  donderdag 19 juni 2025 @ 09:16:56 #210
244125 laziness
pi_217982809
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, denk daar goed over na! Er zijn zoveel mooie struiken. Wat heb je al aan struiken in je tuin staan?

Ik vind hibiscus leuk, maar een nadeel vind ik wel dat die zo laat blad krijgt. Daardoor kijk je best lang tegen een kale struik aan.

Mijn vlinderstruik is ook dood trouwens. Die had het al zwaar omdat die omver was gewaaid. Ik weet niet of ik voor een nieuwe vlinderstruik ga.
Weinig. Een Malva en mijn opa’s sering O+ .
In een pot nog een callicarpa.

Dat blad is een goede. Ga ik verder met mijn zoektocht. Ik wil echt iets minder gevoelig voor bladluis. Heb ze ook in mijn border zitten, daar moet ik ook nog mee afrekenen.
pi_217983401
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:16 schreef laziness het volgende:

[..]
Weinig. Een Malva en mijn opa’s sering O+ .
In een pot nog een callicarpa.

Dat blad is een goede. Ga ik verder met mijn zoektocht. Ik wil echt iets minder gevoelig voor bladluis. Heb ze ook in mijn border zitten, daar moet ik ook nog mee afrekenen.
Krentenboompje een optie? Heb je al vroeg in het voorjaar mooie bloesem en daarna blad en dan ook nog (eetbare) besjes.
En anders een groenblijvende zoals Ceanothus of Choisya, die bloeien beiden ook nog eens spectaculair
pi_217983428
Onze hovenier (die het half ingestorte prieel kwam repareren) vertelde dat hij dit jaar heel veel door bladluis aangetaste vlinderstruiken ziet. Van onze 4 lijken 3 er wel redelijk te overleven, de 4e iets minder, maar die heeft het sowieso al zwaarder te verduren door de wind op die plek.
  donderdag 19 juni 2025 @ 10:54:42 #213
244125 laziness
pi_217983555
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 10:29 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Krentenboompje een optie? Heb je al vroeg in het voorjaar mooie bloesem en daarna blad en dan ook nog (eetbare) besjes.
En anders een groenblijvende zoals Ceanothus of Choisya, die bloeien beiden ook nog eens spectaculair
Iets wat langer bloeit en waar veel beestjes gelukkig van worden heeft de voorkeur. Ceanothus was ik net aan het onderzoeken inderdaad.
pi_217984553
Ik vind zelf een krentenboompje erg leuk: mooie vorm, bloesem, besjes, makkelijk. Maar ik heb er al twee, dus ik ga iets anders zoeken. Ik wil het liefst een zonaanbidder die later in het jaar bloeit en een luchtige vorm heeft. Ik houd me aanbevolen.
pi_217984636
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind zelf een krentenboompje erg leuk: mooie vorm, bloesem, besjes, makkelijk. Maar ik heb er al twee, dus ik ga iets anders zoeken. Ik wil het liefst een zonaanbidder die later in het jaar bloeit en een luchtige vorm heeft. Ik houd me aanbevolen.
Een meerstammige pindakaasboom? Die bloeit laat. De onze is niet meerstammig en heeft het eerste jaar ook nog niet gebloeid, maar is door de hovenier specifiek neergezet om juist in september een bloeiende boom/struik te hebben, omdat we verder vooral fruitboompjes hebben die in het voorjaar bloeien.
pi_217984660
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 10:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Iets wat langer bloeit en waar veel beestjes gelukkig van worden heeft de voorkeur. Ceanothus was ik net aan het onderzoeken inderdaad.
Onze buren hebben in de voortuin een prachtig bloeiende ceanothus staan. Helaas op stam en niet gesnoeid, dus ik ben bang dat hij omdat hij topzwaar wordt een volgende storm niet overleeft. Maar hij bloeit echt prachtig.
  Moderator / Redactie FP donderdag 19 juni 2025 @ 13:51:46 #217
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_217984944
Joepie, bladluis op m'n photinia (carré rouge compacta) -O- Heb al her en der tips opgezocht en eentje opgevolgd (beetje groene zeep gemixt met koud water op de plant sproeien), eens zien of dat helpt. Zag net ook een lieveheersbeestje op het olijfje zitten, maar dat beestje is hem helaas gepeerd.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_217985421
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 13:09 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Een meerstammige pindakaasboom? Die bloeit laat. De onze is niet meerstammig en heeft het eerste jaar ook nog niet gebloeid, maar is door de hovenier specifiek neergezet om juist in september een bloeiende boom/struik te hebben, omdat we verder vooral fruitboompjes hebben die in het voorjaar bloeien.
Ik lees dat die beschut wil staan. Is dat ook jouw ervaring? De struik komt vol in de wind te staan. Daar heeft de vlinderstruik ook onder te lijden gehad.
pi_217985519
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik lees dat die beschut wil staan. Is dat ook jouw ervaring? De struik komt vol in de wind te staan. Daar heeft de vlinderstruik ook onder te lijden gehad.
Hij staat hier niet beschut en ziet er prima uit. De wind jaagt hier altijd door de tuin. Ernaast staat trouwens een vijg die zich ook niks aantrekt van dat hij beschut zou moeten staan.
pi_217985918
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:18 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hij staat hier niet beschut en ziet er prima uit. De wind jaagt hier altijd door de tuin. Ernaast staat trouwens een vijg die zich ook niks aantrekt van dat hij beschut zou moeten staan.
You had me at "pindakaas". :Y) Ik heb 'em besteld, ben benieuwd!
  Moderator donderdag 19 juni 2025 @ 16:18:12 #221
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_217985954
Mijn moeder wil me ook altijd een pindakaasboom slijten, heb er jammer genoeg geen plek voor.

Wel grappig dat mensen altijd denken dat je een grap maakt en dan laat je ze aan de blaadjes wrijven en snappen ze de naam wel :D
pi_217986402
quote:
88s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn moeder wil me ook altijd een pindakaasboom slijten, heb er jammer genoeg geen plek voor.

Wel grappig dat mensen altijd denken dat je een grap maakt en dan laat je ze aan de blaadjes wrijven en snappen ze de naam wel :D
Datzelfde geldt voor colakruid!
pi_217986733
Net als dat het blad van de egelantier naar de groeneappeltjesshampoo van vroeger ruikt
pi_217987898
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!

Hier met prikneus op de voorgrond:

De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!

Kardoen maar weer eens. O+

Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):

Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:

Bonusfoto van fauna:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217987956
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!

[ afbeelding ]

Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):

[ afbeelding ]

Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:

[ afbeelding ]

Bonusfoto van fauna:

SPOILER
Prachtig allemaal O+
Welke rozenmest gebruik je?
pi_217988004
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 20:51 schreef Blues het volgende:

[..]
Prachtig allemaal O+
Welke rozenmest gebruik je?
Dit is mijn rozen-adresje. Ik heb daar ook ooit mest besteld, waarschijnlijk omdat ik alles goed wilde doen. Daarna ben ik vergeten dat ik mest had. Ik vond m'n aangekochte rozen steeds minder mooi worden en de rozen die ik in de berm heb gevonden wilden het maar niet écht goed doen. Toen ben ik eens mest gaan strooien en ik zag al vrij snel verschil.

De rode hierboven is één van de rozen die ik heb gevonden en verplant. Bomvol met bloemen zit die nu, net als de andere vondeling. (Ik heb maar een deel van mijn rozen laten zien.)
pi_217988307
Ik gebruik koemestkorrels voor de rozen, na de snoei en dan nog een paar keer in de zomer (juni en juli). In een vorige tuin gooide ik ook nog wel eens bananenschillen erbij.
  vrijdag 20 juni 2025 @ 20:32:23 #228
244125 laziness
pi_217996357
Rondje tuin.

Mijn klimmuur begint te bloeien overal.

Hebe

En in de voortuin ereprijs en geranium.

zondag 22 juni 2025 @ 11:53:12 #229
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218012237
Ik heb in de voortuin een jonge duizendknoop die al dik 3 weken bloeit :') . Die in de achtertuin begint net knoppen te maken.

Verder net drie kwartier bezig geweest om een metertje aan bramen in te dammen op de grond van de gemeente achter ons tuin. Elk jaar weer komen er veel uitlopers door onze schutting. Misschien toch maar eens vragen of ze dit niet willen onderhouden :') .
Resistance is futile.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:57:04 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218012294
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bonusfoto van fauna:

SPOILER
Wat is die plant in de kas?

En...

Bekijk deze YouTube-video

:Y)
Resistance is futile.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:58:11 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218012306
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2025 20:32 schreef laziness het volgende:
Rondje tuin.

Mijn klimmuur begint te bloeien overal.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Hebe

[ link | afbeelding ]

En in de voortuin ereprijs en geranium.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
_O_ je klimmuur is supertof! Ereprijs staat bij mij ook in de bloei.
Resistance is futile.
pi_218012438
Blommen in vlinder *G*
  zondag 22 juni 2025 @ 12:54:34 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218012844
Hier ga ik in de herfst iets aan doen. Het staat allemaal te dicht op elkaar en er zit weinig balans in. Vrijwel alle planten doen het in dit stuk van de tuin trouwens prima, dus een kwestie van keuzes maken.

Ik vind de eucalyptus niet goed tot zijn recht komen op die muur. Maar ik wil er wel iets voor.

De pruikenboom vind ik hier wel een succes, net als de hortensia (was nog van de vorige bewoner).

En vanuit deze hoek werkt het wel! Maar ja, we zitten nooit vanaf het pad te kijken hiernaar.

Weet iemand welke hortensia dit precies is? Het zijn maar kleine bolletjes.

Elke week krijgen we hier complimenten over, ik ben nog niet helemaal tevreden (er moeten bodembedekkers bij en alle uitgezaaide vingerhoedskruid verplaats ik hier naartoe en plof ik onder het raam). Maar de combinatie van lavendel, heuchera, een paar verschillende siergrassen en dan tulpen in het voorjaar doet het wel aardig goed. Ik heb er wel wat siergrassen tussenuit getrokken omdat het tegen de onderkant van de Japanse esdoorn groeide.

En dit is ook wel aardig ontploft :+ . De siergrassen in het midden trek ik er binnenkort tussenuit. De escalonnia snoei ik na de bloei wel (zit bomvol met knoppen momenteel).

Resistance is futile.
pi_218013301
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:57 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is die plant in de kas?

En...

:Y)
:D! Vandaag een dode mol gespot, heb je daar ook een goed recept voor? :+

In de kas staat een oleander waar een trompetbloem doorheen groeit.
pi_218013666
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.

Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.

De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.

Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.

pi_218013738

@Seven. Boerenhortensia 😇
pi_218013747
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
_O_ je klimmuur is supertof! Ereprijs staat bij mij ook in de bloei.
Mee eens! Weelderig groen, erg leuk. En hebe is schattig.
pi_218013782
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.

Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.

De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.

[ afbeelding ]

Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Cool die pindakaasboom daar
pi_218013823
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:54 schreef Seven. het volgende:
Hier ga ik in de herfst iets aan doen. Het staat allemaal te dicht op elkaar en er zit weinig balans in. Vrijwel alle planten doen het in dit stuk van de tuin trouwens prima, dus een kwestie van keuzes maken.

Ik vind de eucalyptus niet goed tot zijn recht komen op die muur. Maar ik wil er wel iets voor.

De pruikenboom vind ik hier wel een succes, net als de hortensia (was nog van de vorige bewoner).

[ link | afbeelding ]

En vanuit deze hoek werkt het wel! Maar ja, we zitten nooit vanaf het pad te kijken hiernaar.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Elke week krijgen we hier complimenten over, ik ben nog niet helemaal tevreden (er moeten bodembedekkers bij en alle uitgezaaide vingerhoedskruid verplaats ik hier naartoe en plof ik onder het raam). Maar de combinatie van lavendel, heuchera, een paar verschillende siergrassen en dan tulpen in het voorjaar doet het wel aardig goed. Ik heb er wel wat siergrassen tussenuit getrokken omdat het tegen de onderkant van de Japanse esdoorn groeide.

[ link | afbeelding ]

En dit is ook wel aardig ontploft :+ . De siergrassen in het midden trek ik er binnenkort tussenuit. De escalonnia snoei ik na de bloei wel (zit bomvol met knoppen momenteel).

[ link | afbeelding ]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.

Je sedum valt weg tegen de andere planten. Dat heb ik met deze sedum ook. Ik wacht al jaren tot-ie wat voor gaat stellen. :{
  zondag 22 juni 2025 @ 17:59:39 #240
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218015379
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.

Je sedum valt weg tegen de andere planten. Dat heb ik met deze sedum ook. Ik wacht al jaren tot-ie wat voor gaat stellen. :{
Kun je nagaan... Deze heeft de vorige bewoner in 1988 laten aanplanten, kwam de factuur/plantenlijst tegen en deze stond er ook op.

Ik heb 2 eucalyptussen op die muur en één ervan krijgt een andere plek. De combinatie met de pruikenboom is idd mooi, en de pruikenboom gaat nog heel erg groeien dus kan zijn dat ik nog ff afwacht of ze naar elkaar toe groeien.
Resistance is futile.
pi_218017696
Het wolfje wordt nog steeds groter

Het hertshooi is eindelijk groot genoeg om te bloeien

Hertshooi in context

Context in close-up

En datzelfde siertuintje maar dan aan het andere uiteinde

En als afsluiter, het godenlook
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 22 juni 2025 @ 22:17:11 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218017726
Godenlook. Weer wat geleerd vandaag!
Resistance is futile.
  maandag 23 juni 2025 @ 14:26:02 #243
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218022503
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.
pi_218022508
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 14:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto. :+

Moerasgladiool is steviger en is misschien een aardig alternatief?
pi_218022561
Hier ligt de roze gaura ook plat en 1 van de 2 witte ook, de andere witte vlak ernaast staat wel rechtop. Duizendblad staat op de glooïng en in de voortuin ook mooi rechtop en elders dweilen ze over de grond, net als de spoorbloem ernaast.
  maandag 23 juni 2025 @ 15:53:16 #246
36431 bleiblei
pi_218023102
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto. :+

Moerasgladiool is steviger en is misschien een aardig alternatief?
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tip :D . Ik wil sowieso wat meer kleur dan paars/wit/roze alleen, dus zit te kijken naar een rode Ereprijs (Rotfuchs), al neigt die op veel foto's wel heel erg naar roze, een rode Beemdkroon, monarda en een leuke oranje Geum of gele/oranje duizendblad.
pi_218023197
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2025 15:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tip :D . Ik wil sowieso wat meer kleur dan paars/wit/roze alleen, dus zit te kijken naar een rode Ereprijs (Rotfuchs), al neigt die op veel foto's wel heel erg naar roze, een rode Beemdkroon, monarda en een leuke oranje Geum of gele/oranje duizendblad.
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.

Heb je al eens geprobeerd je gaura's in het voorjaar te snoeien? In theorie zou dat moeten helpen, al heb ik het zelf nooit geprobeerd. Veel planten die de hoogte in gaan, gaan bij mij plat liggen. Ik ken er niet veel die van zichzelf stevig genoeg zijn om overeind te blijven.
pi_218023280
Geel-oranje duizendblad: check
Monarda Cambridge scarlet: check
Oranje geums: check. Ik heb totally tangerine, da’s de ster van de tuin, combineert fantastisch met paars, lila en roze en sinds een paar dagen heb ik ook Pumpkin Orange, die is wat dieper oranje. Ik ben sowieso fan van geums, we hebben ook Mrs Bradshaw (die is oranjerood), Tempo Rose (erg fraai meerkleurig roze) en nog een donkergele in de zijtuin die door de hovenier geplant is en waarvan ik niet precies weet welke het is.
  maandag 23 juni 2025 @ 16:10:21 #249
36431 bleiblei
pi_218023281
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 16:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.

Heb je al eens geprobeerd je gaura's in het voorjaar te snoeien? In theorie zou dat moeten helpen, al heb ik het zelf nooit geprobeerd. Veel planten die de hoogte in gaan, gaan bij mij plat liggen. Ik ken er niet veel die van zichzelf stevig genoeg zijn om overeind te blijven.
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaan :') ).
Zal Havikskruid ook eens bekijken!
Het is knal op het zuiden in de zandgrond in de voortuin trouwens. Dus ondanks dat er wel druppelslang ligt, is het wel een aardige prairietuin daar :P . Dus die moerasgladiool gaat er niet overleven. Zoek iets wat beetje bushy is, ongeveer een halve meter hoog wordt en dus veel zon en redelijk wat droogte kan hebben.

Phloxen, salvia, stachys, liatris en verbena's blijven bij mij trouwens braaf overeind staan :P .

Maar agastache en gaura gaat in no time plat en komt niet meer uit zichzelf overeind -O- .
pi_218023340
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaan :') ).
Zal Havikskruid ook eens bekijken!
Het is knal op het zuiden in de zandgrond in de voortuin trouwens. Dus ondanks dat er wel druppelslang ligt, is het wel een aardige prairietuin daar :P . Dus die moerasgladiool gaat er niet overleven. Zoek iets wat beetje bushy is, ongeveer een halve meter hoog wordt en dus veel zon en redelijk wat droogte kan hebben.

Phloxen, salvia, stachys, liatris en verbena's blijven bij mij trouwens braaf overeind staan :P .

Maar agastache en gaura gaat in no time plat en komt niet meer uit zichzelf overeind -O- .
Moerasgladiool doet het ondanks de naam waarschijnlijk wel op die plek. Ik heb 'em zelf ook droog en zonnig staan. Voor havikskruid is het ook geen probleem.

Fotootje van havikskruid:

En voor bushy: kerriekruid of alsem.
pi_218023371
Oh ja rode beemdkroon hebben we ook, die ligt echt helemaal plat nu, dus wees gewaarschuwd
pi_218023383
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Geel-oranje duizendblad: check
Monarda Cambridge scarlet: check
Oranje geums: check. Ik heb totally tangerine, da’s de ster van de tuin, combineert fantastisch met paars, lila en roze en sinds een paar dagen heb ik ook Pumpkin Orange, die is wat dieper oranje. Ik ben sowieso fan van geums, we hebben ook Mrs Bradshaw (die is oranjerood), Tempo Rose (erg fraai meerkleurig roze) en nog een donkergele in de zijtuin die door de hovenier geplant is en waarvan ik niet precies weet welke het is.
De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.

Nog een tip voor @bleiblei: muurbloem!

pi_218023396
Die oranje muurbloem wilde ik ook, maar die heeft De Tuinstek niet meer, dus nu hebben we alleen een lilapaarse.
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:45:32 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218045427
Ik was zo beetje onkruid aan het trekken en ik zag een klein plantje staan dat me bekend voorkwam maar ik kon je niet direct thuisbrengen. Blijkt dat m'n oregano uit een hangende plantenbak zichzelf uitgezaaid heeft. Leuk plantje O+ :Y)
Resistance is futile.
  donderdag 26 juni 2025 @ 00:17:48 #255
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218045500
Zijn er nog mensen die in omgeving Amersfoort planten zoeken? Ik heb vorig jaar via deze hobbykweker een auto vol vaste planten gehaald voor een euro per plant. Zeer tevreden over de kwaliteit ook.
Resistance is futile.
pi_218050428
quote:
17s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:45 schreef Seven. het volgende:
Ik was zo beetje onkruid aan het trekken en ik zag een klein plantje staan dat me bekend voorkwam maar ik kon je niet direct thuisbrengen. Blijkt dat m'n oregano uit een hangende plantenbak zichzelf uitgezaaid heeft. Leuk plantje O+ :Y)
Wilde marjolein? Famous last words. :D Het groeit als onkruid, maar gelukkig is het een leuk plantje.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:39:11 #257
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218050728
Er is sowieso best wel wat onkruid dat ik laat staan of alleen beperk. Wilde Marjolein, schijnaardbei, penningkruid en wederik worden door sommigen als onkruid beschouwd.
Resistance is futile.
pi_218050807
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:39 schreef Seven. het volgende:
Er is sowieso best wel wat onkruid dat ik laat staan of alleen beperk. Wilde Marjolein, schijnaardbei, penningkruid en wederik worden door sommigen als onkruid beschouwd.
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken :r }:|
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 26 juni 2025 @ 19:52:16 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218051336
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Omg
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken :r }:|
Basterdwederik heb ik gisteren aardig wat van weggetrokken. Maar ik heb dus ook een wederik doe zich gewoon heel snel verspreidt zonder gelijk op andere plekken op te duiken. Kan alleen de soort niet vinden, vorig jaar dacht ik dat het een Teunisbloem was tot 'ie roze ging bloeien :+ .
Resistance is futile.
pi_218051735
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Omg
Wederik laat ik zelf staan, maar vitige bastaardwederik niet. Wilde marjolein laat ik op één plek staan en haal ik op andere plekken weg, want anders staat er alleen nog maar wilde marjolein.
  donderdag 26 juni 2025 @ 22:05:20 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218052861
Dat schijnaardbei moet ik wel een beetje indammen want het dreigt m'n penningkruid te verdrukken :+ .
Resistance is futile.
pi_218052876
Ik heb een aantal kruip phlox besteld en wil dat ze een deel van de tuin (helemaal afgebakend) gaan bedekken. Maar kan ik hier boomschors op gooien, naast de kleine plantjes die ik komend weekend wil planten? Want ik heb ook geen zin in onkruid overal :9 Maar wil de groei ook niet belemmeren.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 07:52:02 #263
244125 laziness
pi_218054323
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:06 schreef Anton91 het volgende:
Ik heb een aantal kruip phlox besteld en wil dat ze een deel van de tuin (helemaal afgebakend) gaan bedekken. Maar kan ik hier boomschors op gooien, naast de kleine plantjes die ik komend weekend wil planten? Want ik heb ook geen zin in onkruid overal :9 Maar wil de groei ook niet belemmeren.
Ja kan. Wij hebben dit onlangs in de voortuin gedaan en gaat goed met de groei :Y

Heb de truc die hier genoemd werd toegepast. Plantjes planten, potje waar ze uitkwamen er overheen om te bedekken en toen flinke laag snippers neergegooid. Als je dan de potjes verwijderd zijn de plantjes vrij genoeg om te groeien.

En mijn buurman heeft hetzelfde gedaan met vinca minor en dan schors. Zijn tuin is bijna helemaal bedekt nu binnen een paar maanden. Dat vindt zijn weg wel.
pi_218054514
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:05 schreef Seven. het volgende:
Dat schijnaardbei moet ik wel een beetje indammen want het dreigt m'n penningkruid te verdrukken :+ .
Mijn echte aardbei }:|
Echt brutaal spul die nepperds
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_218055538
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 07:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja kan. Wij hebben dit onlangs in de voortuin gedaan en gaat goed met de groei :Y

Heb de truc die hier genoemd werd toegepast. Plantjes planten, potje waar ze uitkwamen er overheen om te bedekken en toen flinke laag snippers neergegooid. Als je dan de potjes verwijderd zijn de plantjes vrij genoeg om te groeien.

En mijn buurman heeft hetzelfde gedaan met vinca minor en dan schors. Zijn tuin is bijna helemaal bedekt nu binnen een paar maanden. Dat vindt zijn weg wel.
Top, bedankt! Dan leg ik gewoon wat minder neer 8-)

Ik hoop wel dat de borders die ik heb aangelegd voldoende zijn zodat het daar niet onder door groeit :9
pi_218076663
Afgelopen dinsdag gezaaid in de ‘balkon tuin’…laagblijvende zinnia.
Gewoon dunne laag verse aarde bovenop de bollenlasagne.
Nu staat er een zak met nog ruim 19 liter aarde. |:)
Het groene sprietje met witte bloemetjes komt uit een zaadbol-letje 😂, dat bij een kerstkaart zat.

Niet erg interessant. Alleen verbaasde de snelheid mij enigszins…
pi_218077257
Door die warme temperaturen vliegt alles omhoog he >:O
De 2 Ierse heide plantjes die uit de opgeheven voordeurbak kwamen, doen het fantastisch in de potten op balkon.
Ook alle oude en nieuwe zaadjes die meekomen uit die aarde komen lekker op in die potten :D
Inclusief wat oude bolletjes met klavertjes4 van een oud-collega!

Overigens heeft de voordeurbak een nieuw leven bij een collega die er pepers in laat groeien op haar balkon ^O^

Foto's volgen

[ Bericht 16% gewijzigd door Blues op 29-06-2025 21:33:56 ]
pi_218077330
Ik kan het dieren in de tuin topic niet vinden en er staan ook planten op dus daarom maar hier:
We hadden een koninginnepage in de tuin O+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 30-06-2025 06:23:43 ]
pi_218077419
Euh…”eieren in de tuin topic”😇
pi_218078360
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:32 schreef AnneX het volgende:
Euh…”eieren in de tuin topic”😇
Dieren 😁
pi_218078915
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 06:24 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dieren 😁
😉
  maandag 30 juni 2025 @ 08:53:27 #272
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218078967
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 07:52 schreef laziness het volgende:

Had ik ook moeten doen, onkruid plukken tussen de vinca's is echt een kutklusje.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 30 juni 2025 @ 12:06:06 #273
36431 bleiblei
pi_218080166
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 08:53 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Had ik ook moeten doen, onkruid plukken tussen de vinca's is echt een kutklusje.
Gras plukken tussen de Tiarella ;( . Meeste onkruid geeft het bij mij op tussen bodembedekking. Maar dat gras blijft omhoog sprieten en ik krijg het er niet uit.
pi_218081029
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 06:24 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dieren 😁
:D
  dinsdag 1 juli 2025 @ 21:04:03 #275
244125 laziness
pi_218094313
Het komt niet zo mooi uit op de foto maar alles bloeit nu langs de klimmuur. Met de heerlijke jasmijn geur. Kom er maar in Vanyel ;)

Bonus foto’s met local wildlife

pi_218095634
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 21:04 schreef laziness het volgende:
Het komt niet zo mooi uit op de foto maar alles bloeit nu langs de klimmuur. Met de heerlijke jasmijn geur. Kom er maar in Vanyel ;)

Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.

Denk dat die jasmijn van jou hierbij vergeleken wel meevalt.

Edit
Misschien had ik je fotos moeten kijken voor ik iets schreef. Zijn die bergen witte bloempjes de Toscaanse jasmijn?
Dat dus. Het valt niet mee.

Hoe lang bloeit dat spul nog? :'(
  woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:45 #277
244125 laziness
pi_218098149
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.

Edit
Misschien had ik je fotos moeten kijken voor ik iets schreef. Zijn die bergen witte bloempjes de Toscaanse jasmijn?

Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!

Er groeit ook een haagwinde doorheen. Velen zien het als onkruid lees ik. Op dit moment zijn de beestjes blij met de bloemen er van maar even aankijken of het niet de rest gaat overwoekeren.
pi_218098948
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 10:34 schreef laziness het volgende:

[..]
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!

Er groeit ook een haagwinde doorheen. Velen zien het als onkruid lees ik. Op dit moment zijn de beestjes blij met de bloemen er van maar even aankijken of het niet de rest gaat overwoekeren.
hier woekert haagwinde ontzettend. Verwurgt zelfs mn laurier. dus ik zou denk ik opletten :@
pi_218099597
quote:

[..]

Edit

Hier in de buurt hebben ook steeds meer mensen het staan. Ik vind de geur ook te overheersend. #teamVanyel
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218099649
Ondanks de hitte/droogte ben ik wel in mijn nopjes over de tuin. Beide vrouwenmantels bloeien voor het eerst dit jaar, de oleander bloeit eindelijk weer nadat hij 4-5? jaar geleden per ongeluk in de sneeuw had gestaan, de vijver doet het goed ondanks de hoge temperaturen. Er komen toch nog bramen (bloei was heel laat), de eerste tomaten zijn bijna rijp.

Vandaag heb ik in de buurt wat boshyacinthzaadjes verzameld. Ik zat er al tijden op te azen, nu waren ze klaar om te oogsten *O*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218099758
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 10:34 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik ben er zo treurig over. Dat van de ene buurman groeit tegen (dus boven/over) de schutting tussen ons in, zo onze overkapping in (en onder de slaapkamerramen), waardoor de geur lekker wordt vastgehouden en 's avonds extra het huis in komt, dat van de andere staat onder het slaapkamerraam aan de andere kant.
En het is niet dat ik het alleen maar smerig vind, ik krijg er dus ook hoofdpijn van als het veel is, en word wat onpasselijk.
Beetje jammer van de zomer.
pi_218099787
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 13:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik ben er zo treurig over. Dat van de ene buurman groeit tegen (dus boven/over) de schutting tussen ons in, zo onze overkapping in (en onder de slaapkamerramen), waardoor de geur lekker wordt vastgehouden en 's avonds extra het huis in komt, dat van de andere staat onder het slaapkamerraam aan de andere kant.
En het is niet dat ik het alleen maar smerig vind, ik krijg er dus ook hoofdpijn van als het veel is, en word wat onpasselijk.
Beetje jammer van de zomer.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klachten door krijgt als je het de hele dag ruikt. Ik loop er alleen dagelijks een paar keer even langs. Dat is te overzien.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218101163
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klachten door krijgt als je het de hele dag ruikt. Ik loop er alleen dagelijks een paar keer even langs. Dat is te overzien.
Lucky you ;)

Van harte welkom in mijn team, al gun ik je hierbij wel dat je er niet bij hoorde.
pi_218101790
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:03 schreef AnneX het volgende:

Het groene sprietje met witte bloemetjes komt uit een zaadbol-letje 😂, dat bij een kerstkaart zat.
Da’s vlas.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 4 juli 2025 @ 14:49:07 #285
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_218119687
De ijzerhard is weer immens populair onder de lokale fladderaars _O_.

Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  vrijdag 4 juli 2025 @ 15:42:30 #286
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_218120243
Grote kaardenbol met 7 hommels :o

Spoilers!
pi_218121294
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 15:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Grote kaardenbol met 7 hommels :o

[ afbeelding ]
Ik kwam ook net mijn kaardenbol posten. Hij is extreem populair bij de hommels hier.

Ik heb ze dit jaar voor het eerst en vind het fantastisch hoe ze beginnen te bloeien met zo’n enkel bandje.
  vrijdag 4 juli 2025 @ 18:02:40 #288
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218121364
Dit jaar heel veel hommels en vlinders. Volgend jaar nog meer van deze sieruien aanplanten in ieder geval.

Resistance is futile.
  vrijdag 4 juli 2025 @ 18:03:47 #289
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218121368
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 14:49 schreef Rabieluh het volgende:
De ijzerhard is weer immens populair onder de lokale fladderaars _O_.

Kolibrie vlinder O+
Resistance is futile.
pi_218121486
quote:

[..]

Edit

Wij hadden dat een keer op vakantie.
Toen we aankwamen zei ik nog, wat ruikt t hier lekker sterk.
Na een paar uur in ons huisje had ik koppijn en was overgeurd en blij als we elke dag lange uitjes deden. -O-
pi_218121888
Ik ben nog steeds zaailingen van de kaardebol van afgelopen jaar aan het weghalen, wat een ellende. Ik heb een paar zaailingen naar de achterste hoek van de moestuin verplaatst, daar mogen ze volgend jaar uitbundig bloeien, daar haal ik dan het jaar erna de zaailingen makkelijker uit dan uit de siertuin tussen al die vaste planten.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 4 juli 2025 @ 19:30:31 #292
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_218121907
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 16:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.

Nog een tip voor @:bleiblei: muurbloem!

[ afbeelding ]
Schilderachtig mooi plaatje O+
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  Moderator zaterdag 5 juli 2025 @ 11:50:23 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218127527
De pogingen om onze postzegel iets groener te krijgen, beginnen een beetje ergens op te lijken.

Ooit moet de boel nog wat minder recht en hoekig maar er is een beginnetje.

Kunstgras is een beetje meh, maar wel een praktische erfenis van de vorige bewoner.

In augustus wonen we er drie jaar, het was toen we het kochten nogal kaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 05-07-2025 11:55:50 ]
  Moderator zaterdag 5 juli 2025 @ 11:57:28 #294
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218127620
De raarste plant van de vorige bewoners is die esdoorn in het hoekje :D die probeer ik op dakgoot hoogte te houden, wat een stomme plek voor zo'n boom :')

Steekt nu al weer driekwart meter boven de dakgoot uit, geen idee of ik er een leuk parapluutje van kan maken.

Grijze bakken zou ook niet ons idee zijn, maar vind ze al steeds minder storend, wellicht ooit toch aanpassen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')