Ik word hier zo blij van.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes![]()
Ik sta net niet in mn eigen schaduw..het is mooier en groter dan op de pic🪻
[ link | afbeelding ]
Dankjewel.quote:Op woensdag 18 juni 2025 10:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.
quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.
Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.
Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.
Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?Wat een heerlijke plek! Ik zou de bomen zeker niet weghalen, want schaduw is aangenaam. Je idee om er een terrasje te maken is slim.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn ontzettend veel planten die het goed doen in de schaduw. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er bij mij meer dan 100 soorten staan die er gedijen. Je moet alleen af van het idee dat je er wat dan ook kunt planten. Veel mensen zoeken iets uit wat ze mooi vinden en zijn dan teleurgesteld als de plant niet aanslaat. Je doet er verstandig aan jezelf als beperking op te leggen dat de plant past bij de beoogde plek, in dit geval schaduw en mogelijk ook droogte.
Wat bij schaduwperken kan helpen, is als je op zoek gaat naar bladcontrast. Neem dit als inspiratie:
Naast de genoemde planten zie ik ook nog een varen, hakonechloa macra (siergras rechts), lysimachia nummularia (gele kruiper onderin) en midden boven denk ik een mahoniastruik.
Kijk eens hoe mooi een schaduwtuin kan zijn:
Je ziet in het midden een hosta, een veelgebruikte plant voor de schaduw die mooi contrasteert met varens. Hosta's zijn gevoelig voor slakkenvraat, maar een goed alternatief is brunnera macrophylla:
Ik vind dat varens niet mogen ontbreken. Ze zijn spectaculair als ze net opkomen en blijven lang mooi:
Onderin zie je ook nog elfenbloem en lelietje-van-dalen staan.
Deze grote plant is schout-bij-nacht:
Lievevrouwebedstro is een dankbare en gemakkelijke bodembedekker:
Allerlei soorten purperklokjes:
Perzische schuimbloem en speenkruid (speenkruid zou ik mijden omdat die gaat woekeren, maar het is een leuke plant):
Vind je het moeilijk om tot een goede selectie te komen, dan kun je op veel websites kijken naar pakketten voor schaduwborders.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Zo! Dank je wel! Echt geweldig zoveel tips. Daar kan ik wel wat mee.quote:
Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik probeer het zelf in Floorplanner, maar dat is daar niet geschikt voor en dat blijft klooien. Wat ik ook wel doe, is dat ik in de tuin een stuk afzet om te kijken hoe het voelt, bijvoorbeeld met bamboestokken.quote:Op woensdag 18 juni 2025 20:39 schreef 1inamelon het volgende:
[..]
Zo! Dank je wel! Echt geweldig zoveel tips. Daar kan ik wel wat mee.
Heeft iemand nog een tip hoe ik een beetje kan spelen met een plan/plattegrond? Ik heb myGardena geprobeerd maar daar kwam ik niet zo ver mee. Ik wil een beetje spelen met waar begroeiing komt, en waar ik dan genoeg ruimte overhou voor een speelplek.
Ja mijn man is ook meer van direct in de tuin zelf kijken en meten en zo. Proberen we dat.quote:Op woensdag 18 juni 2025 21:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Ik probeer het zelf in Floorplanner, maar dat is daar niet geschikt voor en dat blijft klooien. Wat ik ook wel doe, is dat ik in de tuin een stuk afzet om te kijken hoe het voelt, bijvoorbeeld met bamboestokken.
Hoe oud zijn je kinderen en wat voor soort speelplek wil je? Gazon is natuurlijk fijn voor balspellen, maar verder vonden mijn kinderen vooral alles wat op een hindernisbaan leek leuk. Denk aan stapstenen, boomstammetjes. Het mes snijdt aan twee kanten als je daar iets mee doet in je tuinontwerp.
Oh en nog een tip: laat een ruime cirkel rondom je bomen vrij. Dat hebben ze nodig. Ideaal is als je rondom houtsnippers legt. Hoog het gedeelte rondom je bomen in ieder geval niet op met aarde, want dat vinden ze niet leuk.
Ik vind zelf een mosmat heel fijn!quote:Op woensdag 18 juni 2025 21:26 schreef 1inamelon het volgende:
[..]
Ja mijn man is ook meer van direct in de tuin zelf kijken en meten en zo. Proberen we dat.
Mijn kinderen zijn 4 en 6 en gebruiken de voortuin vooral voor voetbal, badminton, tennis, dat soort dingen. Gras wil er echt niet groeien dus ik denk dat we het mos maar extra gaan aanmoedigen
Klimmen en klauteren doen ze vooral in het park aan de overkant, dat hoeft thuis niet per se.
Je laatste tip neem ik ook mee. Die bomen staan nu wat hoger omdat de rest van de tuin is verzakt, daar hebben we achter ook last van.
Oh, denk daar goed over na! Er zijn zoveel mooie struiken. Wat heb je al aan struiken in je tuin staan?quote:Op donderdag 19 juni 2025 08:58 schreef laziness het volgende:
Mijn vlinderstruik was echt helemaal niks meer van over. De luizen zaten overal en liepen inmiddels over de loungeset er naast dus besloten om ‘m er uit te halen![]()
Ik overweeg nu een hibiscus struik op die plek. De plek is wel echt de eyecatcher van de tuin.
[ link | afbeelding ]
Weinig. Een Malva en mijn opa’s seringquote:Op donderdag 19 juni 2025 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, denk daar goed over na! Er zijn zoveel mooie struiken. Wat heb je al aan struiken in je tuin staan?
Ik vind hibiscus leuk, maar een nadeel vind ik wel dat die zo laat blad krijgt. Daardoor kijk je best lang tegen een kale struik aan.
Mijn vlinderstruik is ook dood trouwens. Die had het al zwaar omdat die omver was gewaaid. Ik weet niet of ik voor een nieuwe vlinderstruik ga.
Krentenboompje een optie? Heb je al vroeg in het voorjaar mooie bloesem en daarna blad en dan ook nog (eetbare) besjes.quote:Op donderdag 19 juni 2025 09:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Weinig. Een Malva en mijn opa’s sering.
In een pot nog een callicarpa.
Dat blad is een goede. Ga ik verder met mijn zoektocht. Ik wil echt iets minder gevoelig voor bladluis. Heb ze ook in mijn border zitten, daar moet ik ook nog mee afrekenen.
Iets wat langer bloeit en waar veel beestjes gelukkig van worden heeft de voorkeur. Ceanothus was ik net aan het onderzoeken inderdaad.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:29 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Krentenboompje een optie? Heb je al vroeg in het voorjaar mooie bloesem en daarna blad en dan ook nog (eetbare) besjes.
En anders een groenblijvende zoals Ceanothus of Choisya, die bloeien beiden ook nog eens spectaculair
Een meerstammige pindakaasboom? Die bloeit laat. De onze is niet meerstammig en heeft het eerste jaar ook nog niet gebloeid, maar is door de hovenier specifiek neergezet om juist in september een bloeiende boom/struik te hebben, omdat we verder vooral fruitboompjes hebben die in het voorjaar bloeien.quote:Op donderdag 19 juni 2025 12:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind zelf een krentenboompje erg leuk: mooie vorm, bloesem, besjes, makkelijk. Maar ik heb er al twee, dus ik ga iets anders zoeken. Ik wil het liefst een zonaanbidder die later in het jaar bloeit en een luchtige vorm heeft. Ik houd me aanbevolen.
Onze buren hebben in de voortuin een prachtig bloeiende ceanothus staan. Helaas op stam en niet gesnoeid, dus ik ben bang dat hij omdat hij topzwaar wordt een volgende storm niet overleeft. Maar hij bloeit echt prachtig.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Iets wat langer bloeit en waar veel beestjes gelukkig van worden heeft de voorkeur. Ceanothus was ik net aan het onderzoeken inderdaad.
Ik lees dat die beschut wil staan. Is dat ook jouw ervaring? De struik komt vol in de wind te staan. Daar heeft de vlinderstruik ook onder te lijden gehad.quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:09 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Een meerstammige pindakaasboom? Die bloeit laat. De onze is niet meerstammig en heeft het eerste jaar ook nog niet gebloeid, maar is door de hovenier specifiek neergezet om juist in september een bloeiende boom/struik te hebben, omdat we verder vooral fruitboompjes hebben die in het voorjaar bloeien.
Hij staat hier niet beschut en ziet er prima uit. De wind jaagt hier altijd door de tuin. Ernaast staat trouwens een vijg die zich ook niks aantrekt van dat hij beschut zou moeten staan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees dat die beschut wil staan. Is dat ook jouw ervaring? De struik komt vol in de wind te staan. Daar heeft de vlinderstruik ook onder te lijden gehad.
You had me at "pindakaas".quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hij staat hier niet beschut en ziet er prima uit. De wind jaagt hier altijd door de tuin. Ernaast staat trouwens een vijg die zich ook niks aantrekt van dat hij beschut zou moeten staan.
Datzelfde geldt voor colakruid!quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn moeder wil me ook altijd een pindakaasboom slijten, heb er jammer genoeg geen plek voor.
Wel grappig dat mensen altijd denken dat je een grap maakt en dan laat je ze aan de blaadjes wrijven en snappen ze de naam wel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier met prikneus op de voorgrond:
[ afbeelding ]
De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!
Kardoen maar weer eens.
[ afbeelding ]
Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):
[ afbeelding ]
Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:
[ afbeelding ]
Bonusfoto van fauna:Prachtig allemaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Welke rozenmest gebruik je?
Dit is mijn rozen-adresje. Ik heb daar ook ooit mest besteld, waarschijnlijk omdat ik alles goed wilde doen. Daarna ben ik vergeten dat ik mest had. Ik vond m'n aangekochte rozen steeds minder mooi worden en de rozen die ik in de berm heb gevonden wilden het maar niet écht goed doen. Toen ben ik eens mest gaan strooien en ik zag al vrij snel verschil.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:51 schreef Blues het volgende:
[..]
Prachtig allemaal![]()
Welke rozenmest gebruik je?
quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van het bemesten van planten en dus doe ik het niet, maar ik maak sinds vorig jaar een uitzondering voor rozen. En wat doen ze het ineens goed!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier met prikneus op de voorgrond:
[ afbeelding ]
De bruin wordende rozen moet ik er eigenlijk uit knippen, maar het zijn er zo veel!
Kardoen maar weer eens.
[ afbeelding ]
Op de achtergrond is deze plant te zien, een nieuwe favoriet van me (hoog, luchtig, weelderig):
[ afbeelding ]
Vanwege gezondheidsproblemen heb ik de laatste tijd niet veel in de tuin kunnen werken. Dit gedeelte van de kas is een hot mess, maar ik kan het wel waarderen:
[ afbeelding ]
Bonusfoto van fauna:Wat is die plant in de kas?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En...
Bekijk deze YouTube-video
Resistance is futile.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 20:32 schreef laziness het volgende:
Rondje tuin.
Mijn klimmuur begint te bloeien overal.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hebe
[ link | afbeelding ]
En in de voortuin ereprijs en geranium.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
quote:Op zondag 22 juni 2025 11:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is die plant in de kas?
En...
Mee eens! Weelderig groen, erg leuk. En hebe is schattig.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:58 schreef Seven. het volgende:
[..]je klimmuur is supertof! Ereprijs staat bij mij ook in de bloei.
Cool die pindakaasboom daarquote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.
Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.
De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.
[ afbeelding ]
Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.quote:Op zondag 22 juni 2025 12:54 schreef Seven. het volgende:
Hier ga ik in de herfst iets aan doen. Het staat allemaal te dicht op elkaar en er zit weinig balans in. Vrijwel alle planten doen het in dit stuk van de tuin trouwens prima, dus een kwestie van keuzes maken.
Ik vind de eucalyptus niet goed tot zijn recht komen op die muur. Maar ik wil er wel iets voor.
De pruikenboom vind ik hier wel een succes, net als de hortensia (was nog van de vorige bewoner).
[ link | afbeelding ]
En vanuit deze hoek werkt het wel! Maar ja, we zitten nooit vanaf het pad te kijken hiernaar.
[ link | afbeelding ]
Weet iemand welke hortensia dit precies is? Het zijn maar kleine bolletjes.
[ link | afbeelding ]
Elke week krijgen we hier complimenten over, ik ben nog niet helemaal tevreden (er moeten bodembedekkers bij en alle uitgezaaide vingerhoedskruid verplaats ik hier naartoe en plof ik onder het raam). Maar de combinatie van lavendel, heuchera, een paar verschillende siergrassen en dan tulpen in het voorjaar doet het wel aardig goed. Ik heb er wel wat siergrassen tussenuit getrokken omdat het tegen de onderkant van de Japanse esdoorn groeide.
[ link | afbeelding ]
En dit is ook wel aardig ontploft. De siergrassen in het midden trek ik er binnenkort tussenuit. De escalonnia snoei ik na de bloei wel (zit bomvol met knoppen momenteel).
[ link | afbeelding ]
Kun je nagaan... Deze heeft de vorige bewoner in 1988 laten aanplanten, kwam de factuur/plantenlijst tegen en deze stond er ook op.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je voortuin is erg geslaagd! Eucalyptus ziet er zo luchtig uit dat je die misschien ergens vooraan kunt zetten, al vind ik de combinatie met die roodbladige heester qua kleur erg fraai.
Je sedum valt weg tegen de andere planten. Dat heb ik met deze sedum ook. Ik wacht al jaren tot-ie wat voor gaat stellen.
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
Daar staat-ie dan, de pindakaasboom! Woensdag aan het eind van de middag besteld, vrijdag voor 8 uur 's ochtends binnen. Ongelooflijk.
Ik had hier bevertjesgras staan. Dat vond ik heel leuk spul maar het ging elk jaar snel plat liggen, zag er dan niet meer uit en maakte de robotmaaier het werk onmogelijk. Dus ik heb alles weggehaald en de planten die ik wilde houden teruggeplaatst of elders in de tuin gezet.
De houtsnippers heb ik trouwens bij de Gamma gekocht. Wat een vondst! Die zagen er mooi uit. Wel best duur, maar ideaal voor als je niet heel veel nodig hebt.
[ afbeelding ]
Op een zonniger moment gemaakt: prachtkaars en duizendblad bloeien weer. Beide vind ik erg leuk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto.quote:Op maandag 23 juni 2025 14:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe blijft die Gaura van je zo netjes rechtop staan? Bij mij groeit die zooi zo ongeveer horizontaal waardoor het er niet uit ziet. Zit er aan te denken om het komende najaar er allemaal uit te trekken en iets anders voor terug te zetten.
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tipquote:Op maandag 23 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is bij mij ook zo, alleen staat die helft niet op de foto.
Moerasgladiool is steviger en is misschien een aardig alternatief?
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.quote:Op maandag 23 juni 2025 15:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Aww, bummer. Ik hoopte op een gouden tip. Ik wil sowieso wat meer kleur dan paars/wit/roze alleen, dus zit te kijken naar een rode Ereprijs (Rotfuchs), al neigt die op veel foto's wel heel erg naar roze, een rode Beemdkroon, monarda en een leuke oranje Geum of gele/oranje duizendblad.
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaanquote:Op maandag 23 juni 2025 16:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geel-oranje duizendblad is erg leuk. En zelf ben ik fan van havikskruid. Je kunt ook denken aan wat ongewonere kleuren roze zoals van prikneus, dat bijna neonroze is.
Heb je al eens geprobeerd je gaura's in het voorjaar te snoeien? In theorie zou dat moeten helpen, al heb ik het zelf nooit geprobeerd. Veel planten die de hoogte in gaan, gaan bij mij plat liggen. Ik ken er niet veel die van zichzelf stevig genoeg zijn om overeind te blijven.
Moerasgladiool doet het ondanks de naam waarschijnlijk wel op die plek. Ik heb 'em zelf ook droog en zonnig staan. Voor havikskruid is het ook geen probleem.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Hielp niet echt geweldig moet ik zeggen (en mijn vrouw is nogal wars van snoeien omdat ze vindt dat ik altijd te rigoureus aan de gang gaan).
Zal Havikskruid ook eens bekijken!
Het is knal op het zuiden in de zandgrond in de voortuin trouwens. Dus ondanks dat er wel druppelslang ligt, is het wel een aardige prairietuin daar. Dus die moerasgladiool gaat er niet overleven. Zoek iets wat beetje bushy is, ongeveer een halve meter hoog wordt en dus veel zon en redelijk wat droogte kan hebben.
Phloxen, salvia, stachys, liatris en verbena's blijven bij mij trouwens braaf overeind staan.
Maar agastache en gaura gaat in no time plat en komt niet meer uit zichzelf overeind.
De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Geel-oranje duizendblad: check
Monarda Cambridge scarlet: check
Oranje geums: check. Ik heb totally tangerine, da’s de ster van de tuin, combineert fantastisch met paars, lila en roze en sinds een paar dagen heb ik ook Pumpkin Orange, die is wat dieper oranje. Ik ben sowieso fan van geums, we hebben ook Mrs Bradshaw (die is oranjerood), Tempo Rose (erg fraai meerkleurig roze) en nog een donkergele in de zijtuin die door de hovenier geplant is en waarvan ik niet precies weet welke het is.
Wilde marjolein? Famous last words.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:45 schreef Seven. het volgende:
Ik was zo beetje onkruid aan het trekken en ik zag een klein plantje staan dat me bekend voorkwam maar ik kon je niet direct thuisbrengen. Blijkt dat m'n oregano uit een hangende plantenbak zichzelf uitgezaaid heeft. Leuk plantje![]()
Omgquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:39 schreef Seven. het volgende:
Er is sowieso best wel wat onkruid dat ik laat staan of alleen beperk. Wilde Marjolein, schijnaardbei, penningkruid en wederik worden door sommigen als onkruid beschouwd.
Basterdwederik heb ik gisteren aardig wat van weggetrokken. Maar ik heb dus ook een wederik doe zich gewoon heel snel verspreidt zonder gelijk op andere plekken op te duiken. Kan alleen de soort niet vinden, vorig jaar dacht ik dat het een Teunisbloem was tot 'ie roze ging bloeienquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken![]()
Wederik laat ik zelf staan, maar vitige bastaardwederik niet. Wilde marjolein laat ik op één plek staan en haal ik op andere plekken weg, want anders staat er alleen nog maar wilde marjolein.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omg
Wederik, basterdwederik, viltige blablabla
Als je dat niet uittrekt tot je gek wordt, verdringt het zelfs zevenblad (niet erg van het zevenblad, wel van alles wat ik liever zie groeien).
Alsof dat niet erg genoeg is, is het ook nog een heerlijke chillplek voor naaktslakken![]()
Ja kan. Wij hebben dit onlangs in de voortuin gedaan en gaat goed met de groeiquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:06 schreef Anton91 het volgende:
Ik heb een aantal kruip phlox besteld en wil dat ze een deel van de tuin (helemaal afgebakend) gaan bedekken. Maar kan ik hier boomschors op gooien, naast de kleine plantjes die ik komend weekend wil planten? Want ik heb ook geen zin in onkruid overalMaar wil de groei ook niet belemmeren.
Mijn echte aardbeiquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:05 schreef Seven. het volgende:
Dat schijnaardbei moet ik wel een beetje indammen want het dreigt m'n penningkruid te verdrukken.
Top, bedankt! Dan leg ik gewoon wat minder neerquote:Op vrijdag 27 juni 2025 07:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja kan. Wij hebben dit onlangs in de voortuin gedaan en gaat goed met de groei![]()
Heb de truc die hier genoemd werd toegepast. Plantjes planten, potje waar ze uitkwamen er overheen om te bedekken en toen flinke laag snippers neergegooid. Als je dan de potjes verwijderd zijn de plantjes vrij genoeg om te groeien.
En mijn buurman heeft hetzelfde gedaan met vinca minor en dan schors. Zijn tuin is bijna helemaal bedekt nu binnen een paar maanden. Dat vindt zijn weg wel.
Had ik ook moeten doen, onkruid plukken tussen de vinca's is echt een kutklusje.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 07:52 schreef laziness het volgende:
En mijn buurman heeft hetzelfde gedaan met vinca minor en dan schors. Zijn tuin is bijna helemaal bedekt nu binnen een paar maanden. Dat vindt zijn weg wel.
Gras plukken tussen de Tiarellaquote:Op maandag 30 juni 2025 08:53 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Had ik ook moeten doen, onkruid plukken tussen de vinca's is echt een kutklusje.
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:04 schreef laziness het volgende:
Het komt niet zo mooi uit op de foto maar alles bloeit nu langs de klimmuur. Met de heerlijke jasmijn geur. Kom er maar in Vanyel
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.
Denk dat die jasmijn van jou hierbij vergeleken wel meevalt.
Edit
Misschien had ik je fotos moeten kijken voor ik iets schreef. Zijn die bergen witte bloempjes de Toscaanse jasmijn?
Dat dus. Het valt niet mee.
Hoe lang bloeit dat spul nog?![]()
hier woekert haagwinde ontzettend. Verwurgt zelfs mn laurier. dus ik zou denk ik oplettenquote:Op woensdag 2 juli 2025 10:34 schreef laziness het volgende:
[..]
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!
Er groeit ook een haagwinde doorheen. Velen zien het als onkruid lees ik. Op dit moment zijn de beestjes blij met de bloemen er van maar even aankijken of het niet de rest gaat overwoekeren.
Hier in de buurt hebben ook steeds meer mensen het staan. Ik vind de geur ook te overheersend. #teamVanyelquote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ben er niet zo voor in de stemming, lig koppijn lijdend te creperen van de geur van een of andere klimmer met witte bloempjes die de halve straat waaronder beide buren, heeft staan.
Edit
Misschien had ik je fotos moeten kijken voor ik iets schreef. Zijn die bergen witte bloempjes de Toscaanse jasmijn?
Ik ben er zo treurig over. Dat van de ene buurman groeit tegen (dus boven/over) de schutting tussen ons in, zo onze overkapping in (en onder de slaapkamerramen), waardoor de geur lekker wordt vastgehouden en 's avonds extra het huis in komt, dat van de andere staat onder het slaapkamerraam aan de andere kant.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:34 schreef laziness het volgende:
[..]
Yup al die witte bloemetjes door de gehele muur is toscaanse jasmijn. Bloeit tot september, sorry!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klachten door krijgt als je het de hele dag ruikt. Ik loop er alleen dagelijks een paar keer even langs. Dat is te overzien.quote:Op woensdag 2 juli 2025 13:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ben er zo treurig over. Dat van de ene buurman groeit tegen (dus boven/over) de schutting tussen ons in, zo onze overkapping in (en onder de slaapkamerramen), waardoor de geur lekker wordt vastgehouden en 's avonds extra het huis in komt, dat van de andere staat onder het slaapkamerraam aan de andere kant.
En het is niet dat ik het alleen maar smerig vind, ik krijg er dus ook hoofdpijn van als het veel is, en word wat onpasselijk.
Beetje jammer van de zomer.
Lucky youquote:Op woensdag 2 juli 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klachten door krijgt als je het de hele dag ruikt. Ik loop er alleen dagelijks een paar keer even langs. Dat is te overzien.
Da’s vlas.quote:Op zondag 29 juni 2025 20:03 schreef AnneX het volgende:
Het groene sprietje met witte bloemetjes komt uit een zaadbol-letje 😂, dat bij een kerstkaart zat.
Ik kwam ook net mijn kaardenbol posten. Hij is extreem populair bij de hommels hier.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Grote kaardenbol met 7 hommels![]()
[ afbeelding ]
Kolibrie vlinderquote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:49 schreef Rabieluh het volgende:
De ijzerhard is weer immens populair onder de lokale fladderaars.
Wij hadden dat een keer op vakantie.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 23:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Edit
Schilderachtig mooi plaatjequote:Op maandag 23 juni 2025 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De ene geum is de andere trouwens niet. Ik heb een Mai Tai, die het wel oké doet maar niet heel geweldig. Mrs. Bradshaw daarentegen doet het fantastisch.
Nog een tip voor @:bleiblei: muurbloem!
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |