Het lijkt er op dat het niet vanuit de bodem maar vanaf de weg komt. Maar dat is natuurlijk niet heel goed te zien. We gaan niet volgende week al met dit project aan de slag, het staat niet bovenaan de lijst. Maar dit moet voor de winter echt wel achter de rug zijn. Wegleiden lijkt vooralsnog geen optie maar ik zal er eens over nadenkenquote:Op woensdag 21 mei 2025 11:05 schreef Elleska het volgende:
Dat water niet meer tegen de gevel aan staat is sowieso beter maar zakt het water dan goed weg in de grond? Want je hebt het over optrekkend vocht en dat komt vanuit de bodem.
Het water wegleiden van de gevel vind ik logischer klinken maar ik ben klei/leemgrond gewend waar water moeilijk wegzakt, in zandgrond is dat weer heel anders en werkt het misschien wel zo.
Goede afwatering is zeker wel belangrijkquote:Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.
Ik snap je uitdaging. Zelf houd ik erg van planten die tussen tegels groeien, maar die zijn in de regel zonminnend. De strategie lijkt me op zich goed, want elke oplossing met (half-)verharding vraagt onderhoud, zelfs asfalteren (is mijn ervaring...). Dus ik zou zaaien en er een wat diversere groene boel van maken. Misschien kun je een mengel voor (half-)schaduw bestellen en kijken wat aanslaat?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.
Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.
Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.
Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Ik zou er veldbies (Luzula Nivea) zetten. Wintergroen, inheems, kan prima in de schaduw, goed voor de biodiversiteit.quote:
Soms is een beetje onkruid ook lekker bourgondisch ongedwongen?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.
Varens stammen nog uit de tijd van ridders op paard en prinsessen!quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op.
Moet je koeie mest zak over heen strooien gaan ze dubbel zo hard groeien en stinkt niet heel erg naar peop meer een tijdelijke geur van Turf ofzo en geur verdwijnt vrij snel na een regenbui,quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
Mijn klimroos begint eindelijk wat te klimmen en heel mooi te bloeien
[ afbeelding ]
It's a good year for the rosesquote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Bij ons klimmen er nu een paar, maar we hebben er nog steeds een paar met hoogtevrees.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Dat begint me nu op te vallen, het wuift zo mooi in de windquote:Op donderdag 22 mei 2025 20:52 schreef Vanyel het volgende:
Heermoes is best mooi, is jullie dat wel eens opgevallen? Als er zo'n heel veld vol staat heeft het wel wat.
Ik kan de schoonheid er van niet ontdekken.quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:52 schreef Vanyel het volgende:
Heermoes is best mooi, is jullie dat wel eens opgevallen? Als er zo'n heel veld vol staat heeft het wel wat.
Ik hou van varensquote:Op donderdag 22 mei 2025 13:21 schreef Vanyel het volgende:
We hadden het over varens.
Dit was er dus ooit 1 die ik 2 jaar heb geprobeerd te verwijderen.
Mislukt.
[ afbeelding ]
Kun je ook een bodembedekker overwegen? Penningkruid en pachysandra gedijen wel in zulke omstandighedenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.
Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.
Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.
Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Die is er zeker! Carex Morrowii moet je hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Kweenie maar ze waren er al in de tijd vd Dino'squote:Op donderdag 22 mei 2025 21:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Vraag me af of heermoes ook kan bloeien.
quote:Heermoes is een kosmopoliet van de gematigde en koude streken van het noordelijk halfrond. Het is een lid van de groep planten die voor het verschijnen van moderne planten de aarde domineerde. Soortgenoten groeiden uit tot tientallen meters hoge 'bomen' die grotendeels de huidige steenkoollagen vormden. Tijdens het tijdperk van de dinosauriėrs was deze plantengroep de meest voorkomende. De plant is een overlever en was de eerste die na de uitbarsting van de vulkaan Mount St. Helens weer vaste voet op de hellingen kreeg. Ook op industriėle terreinen met zware vervuiling of uitgeputte en zwaar samengepakte grond is de plant vaak de eerste die komt of de laatste die verdwijnt.
Doen ze dat?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik hou van varens. Alleen jammer dat ze best laat op komen en vrij vroeg afsterven, zeker in een droog seizoen.
Maar dat overleeft geranium wel. En als je iets lostrekt, heb je meteen een plukje voor vermeerdering. Heerlijk makkelijke plant is het.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:52 schreef laziness het volgende:
Geen heermoes hier, wel zuring. Die groeit dwars door mijn geraniums en dan trek je die dus makkelijk los als je het onkruid plukt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |