Moet je koeie mest zak over heen strooien gaan ze dubbel zo hard groeien en stinkt niet heel erg naar peop meer een tijdelijke geur van Turf ofzo en geur verdwijnt vrij snel na een regenbui,quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
Mijn klimroos begint eindelijk wat te klimmen en heel mooi te bloeien
[ afbeelding ]
It's a good year for the rosesquote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Bij ons klimmen er nu een paar, maar we hebben er nog steeds een paar met hoogtevrees.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Dat begint me nu op te vallen, het wuift zo mooi in de windquote:Op donderdag 22 mei 2025 20:52 schreef Vanyel het volgende:
Heermoes is best mooi, is jullie dat wel eens opgevallen? Als er zo'n heel veld vol staat heeft het wel wat.
Ik kan de schoonheid er van niet ontdekken.quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:52 schreef Vanyel het volgende:
Heermoes is best mooi, is jullie dat wel eens opgevallen? Als er zo'n heel veld vol staat heeft het wel wat.
Ik hou van varensquote:Op donderdag 22 mei 2025 13:21 schreef Vanyel het volgende:
We hadden het over varens.
Dit was er dus ooit 1 die ik 2 jaar heb geprobeerd te verwijderen.
Mislukt.
[ afbeelding ]
Kun je ook een bodembedekker overwegen? Penningkruid en pachysandra gedijen wel in zulke omstandighedenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.
Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.
Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.
Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Die is er zeker! Carex Morrowii moet je hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Kweenie maar ze waren er al in de tijd vd Dino'squote:Op donderdag 22 mei 2025 21:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Vraag me af of heermoes ook kan bloeien.
quote:Heermoes is een kosmopoliet van de gematigde en koude streken van het noordelijk halfrond. Het is een lid van de groep planten die voor het verschijnen van moderne planten de aarde domineerde. Soortgenoten groeiden uit tot tientallen meters hoge 'bomen' die grotendeels de huidige steenkoollagen vormden. Tijdens het tijdperk van de dinosauriërs was deze plantengroep de meest voorkomende. De plant is een overlever en was de eerste die na de uitbarsting van de vulkaan Mount St. Helens weer vaste voet op de hellingen kreeg. Ook op industriële terreinen met zware vervuiling of uitgeputte en zwaar samengepakte grond is de plant vaak de eerste die komt of de laatste die verdwijnt.
Doen ze dat?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik hou van varens. Alleen jammer dat ze best laat op komen en vrij vroeg afsterven, zeker in een droog seizoen.
Maar dat overleeft geranium wel. En als je iets lostrekt, heb je meteen een plukje voor vermeerdering. Heerlijk makkelijke plant is het.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:52 schreef laziness het volgende:
Geen heermoes hier, wel zuring. Die groeit dwars door mijn geraniums en dan trek je die dus makkelijk los als je het onkruid plukt.
Tuurlijk. Doe ik ook. Edoch weinig te melden.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Mogen mensen met een handjevol planten/bloemen op een balkon hier ook posten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, natuurlijk!quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
@Drizzt_DoUrden lekkere naam om te taggen. Not.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 13:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Mooie kleur blauw ook!quote:Op zaterdag 24 mei 2025 13:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Hebben de balkonmensen dit al gezien? https://www.action.com/nl(...)met-bloempot-toledo/
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 13:14 schreef AnneX het volgende:
[..]
@:Drizzt_DoUrden lekkere naam om te taggen. Not.
Hoe groot is jouw balkon? En wat kun je er kwijt?
Hier is het 150 diep schat ik en de kleine meeverhuisde tuinbank kan er staan. En 2 vintage Hartman stoelen. Verder moet ik rekening houding met 1 openslaande deur. En bij Heel Mooi windstil weer, kunnen de andere twee deurpanelen in harmonica opzij. Dat is (al ) 1 x voorgekomen. En 280 breed.
Dat moet ik dan bedenken vóórdat ik het balkon ‘inricht’ voor de dag.
Eerst de deuren, dan bankje op z’n plek, 1/2 stoelen plaatsen, een klaptafeltje met een groot dienblad erop. Net aan ruimte voor 3 pp. En één bloembak.
En heel veel ruimte en uitzicht over de polder, peren boomgaard, mooie luchten.
Bakken aan de balkonrand weet ik nog steeds niet zeker. Het belemmert uitzicht vanuit de zithoek binnen, vermoedelijk. Het is wèl kleurrijk. De kweker in de buurt maakt mooie combi’s.
In de bloembak gooi ik ‘gewoon’ een laagje aarde op de lasagne en zaai wat zomergoed.
Kijken wat het wordt. Zinnia of zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Mijn balkon is pak hem beet 200x200, waarvan 180x180 "bruikbaar". Het heeft er jarenlang nogal troosteloos uitgezien met een kale muur, kale betonvloer, en niks aan de balkonrand, want ik zat er toch (bijna) nooit, maar ik ben de boel hier alweer een aantal weken aan het "restylen", en daar hoorde een gezellig balkon bij:Fraai zeg, met de vloer. 👍🏼SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 25 mei 2025 11:36 schreef pascal_s het volgende:
@:Drizzt_DoUrden mooi gedaan, dat balkon, lekker veel planten.
De mooie vloer doet ook veel
Dankje, die vloer heb ik van bol.com, kwam precies uit met vier pakkenquote:
Wat een heel fijn plekje heb je daar. Mooie vloer en muur. Zon en ook schaduw. Groen. Heel netjes.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:59 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
[..]
Dankje, die vloer heb ik van bol.com, kwam precies uit met vier pakkenMoest nog wel ff een plank halen bij praxis, maar dat was ook zo gepiept, en in het echt zit 'ie qua kleur dichter bij de vlonders dan op de foto te zien is, genot.
Welkom in de wondere wereld van bemesten. Ja, geconcentreerde vloeibare meststoffen zijn vrij donker van kleur en ook 'stroperig'. 10 ML met 1 liter water vermengen is prima. Niet te vaak doen trouwens. Overbemesting is dan ook weer niet goed.quote:Op donderdag 29 mei 2025 21:20 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb wat cactussen en succulenten (aloë, Hylocereus, ...). Ik heb nu voor de eerste keer cactusplantenvoeding gekocht (in Aldi).
Bij het openen van de verpakking zag ik dat het één grote zwarte drap is. Het is een soort stroop. Ik heb 10ml. toegevoegd aan 1 liter water. Het water is donkergrijs/zwart en echt wel stroperig.
Is het verstandig om dit aan mijn planten te geven?
Bedankt, ik vertrouwde het zo niet. Kamerplantenvoeding ziet er gewoon waterachtig uit, ik dacht dat dat bij cactus Plantenvoeding ook zo zou zijn.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:24 schreef Twieki het volgende:
[..]
Welkom in de wondere wereld van bemesten. Ja, geconcentreerde vloeibare meststoffen zijn vrij donker van kleur en ook 'stroperig'. 10 ML met 1 liter water vermengen is prima. Niet te vaak doen trouwens. Overbemesting is dan ook weer niet goed.
Vlinderstruik = luis denk ik. Tenminste, ik heb het ook en dat zei m'n moeder. 😅quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:38 schreef Seven. het volgende:
Bombastische sierui in de bloei. De bollen zelf zijn 15cm in doorsnee, echt huge! Eigenlijk niet echt mijn ding maar de bijen vliegen af en aan. Na de bloei moet ik deze verplaatsen in verband met klusserij aan de garage. Dus dan even kijken met welke van m'n siergrassen deze te combineren is.
[ link | afbeelding ]
M'n viltkruid begint te bloeien. Ik heb er een stuk of 15 maar er bloeien er nu 3. Kan wel een paar jaar duren dus voor het tweede jaar prima resultaat al. En ik zie ook dat deze zich uitgezaaid heeft, helemaal top! Ik kijk nu al uit naar volgend jaar: ik heb deze bewust onder over de hele breedte van het eetkamerraam (dik 2,5m breed) geplant zodat de etages voor het glas komen. En aan de 3 bloemen kan ik nu al zien dat dit echt supertof gaat worden als alles eenmaal bloeit.
[ link | afbeelding ]
De akelei heeft geen blad meer over maar bloeit toch nog heel goed!
[ link | afbeelding ]
Wat is er aan de hand met mijn vlinderstruik?
[ link | afbeelding ]
Sprinkhanen?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 15:28 schreef Twieki het volgende:
Vorig jaar een slakkenplaag, dit jaar een luizenplaag, wat gaat het volgend jaar zijn..?
Oeioei!quote:Op zaterdag 31 mei 2025 16:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij zien bij iedereen de vlinderstruiken er zo uit, ik ga ze maar wat kortwieken, bij 2 zijn er sowieso wat takken gesneuveld door de wind afgelopen week.
Oh en gisteren kwam een deel van het prieel plotseling naar beneden, gelukkig zat ik niet daar, ik was net even binnen en keek heel raar op toen ik weer naar buiten ging.
[ link | afbeelding ]
Superleuke planten, vind ik! Eigenlijk wel zo'n beetje m'n favoriete plant uit de tuin. Hopelijk settelt deze zich goed want dan wil ik 'm ook in de voortuin.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 16:42 schreef Vanyel het volgende:
@:seven. Tnx
Dat viltkruid moet ik ook, wat een hilarisch ding.
Wat leuk, geniet ervan.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:06 schreef Donna het volgende:
Jaaa ik heb ook 1 bloem in m'n nieuwe clematis. Zo blij mee!
Komen nog wel meer, maar heb nu voor het eerst echt een eigen, mooie tuin.
Is die tweede Cornus Kousa?quote:Op zondag 1 juni 2025 20:04 schreef laziness het volgende:
Je bent 5 dagen weg en er bloeit van alles als je thuiskomt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Prachtige foto's! Ik vind je kamperfoelie mooi combineren met je clematis, net als Zeeuws knoopje met heuchera.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:04 schreef laziness het volgende:
Je bent 5 dagen weg en er bloeit van alles als je thuiskomt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat mooi je borders, vooral de laatste!quote:Op maandag 2 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
Dit was mijn problemenborder en is nu mijn favoriete border. Ik heb er regelmatig wat weggehaald en bijgeplaatst. Vooral de zonneroosjes springen in het oog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En binnenkort gaat dan ein-de-lijk echinacea pallida bloeien. Voorgaande jaren wilde die maar niet. Het droge voorjaar maakt denk ik het verschil.
[ afbeelding ]
Deze plant zie ik hier niet zo vaak voorbij komen terwijl het een van de leukste op dit moment in mijn tuin is: cistusroos.
[ afbeelding ]
Een andere roos die nu leuk is: hondsroos. M'n hele haag bloeit volop.
[ afbeelding ]
M'n kardoen wordt elk jaar groter.Inmiddels kan ik m'n terras nauwelijks meer op komen.
[ afbeelding ]
En tot slot een klein succes: ik heb prikneus vorig jaar verplaatst na wéér een teleurstellend seizoen. Die staat nu hoog en droog in een boomstam. En hij doet het geweldig. Dit is verder echt een uitzaaiborder. Er staan ineens vingerhoedskruid, kaardebol en verbena bonariensis.
[ afbeelding ]
Mooie plant zegquote:Op maandag 2 juni 2025 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
M'n kardoen wordt elk jaar groter.Inmiddels kan ik m'n terras nauwelijks meer op komen.
[ afbeelding ]
Mooi, en goed voor de beestjes!quote:Op zondag 8 juni 2025 20:20 schreef Monsterkoekie het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mijn bloemenweide ❤
Ik kom hier allemaal muntsoorten tegen die ik nog niet kendequote:Op zondag 8 juni 2025 20:35 schreef Twieki het volgende:
[..]
Mooi, en goed voor de beestjes!
Daarover gesproken: Ik heb aan mijn schutting vandaag twee fruitkisten gemonteerd met het idee om daar enkele muntplanten in potten te houden. Denk aan Ananasmunt, Aardbeienmunt, Appelmunt, Marokkaanse munt.
Ik weet dat luizen en mieren niet van deze muntgeur houden, maar hoe zit 't met de bijen en hommels? Als dit ook de bijen en hommels weg gaat jagen, dan is dat een no-go voor mij en moet ik wat anders verzinnen. Sowieso worden dat kruiden.
Maar ja, Muntthee...
Ik moet mijn schutting aan beide kanten vol hangen dan.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:35 schreef Twieki het volgende:
[..]
Mooi, en goed voor de beestjes!
Daarover gesproken: Ik heb aan mijn schutting vandaag twee fruitkisten gemonteerd met het idee om daar enkele muntplanten in potten te houden. Denk aan Ananasmunt, Aardbeienmunt, Appelmunt, Marokkaanse munt.
Ik weet dat luizen en mieren niet van deze muntgeur houden, maar hoe zit 't met de bijen en hommels? Als dit ook de bijen en hommels weg gaat jagen, dan is dat een no-go voor mij en moet ik wat anders verzinnen. Sowieso worden dat kruiden.
Maar ja, Muntthee...
Oh wow zo recht in d'r doosquote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik liep weer tegen een papaver aan. Ik kon er amper in kijken zo hoog is ie.
[ afbeelding ]
De fruitkisten en de twee oudere insectenhotelletjes hangen niet eens boven planten hoor, maar boven een tuin- / werktafel. Moet het nog flink afwerken en opruimen, maar vooruit, fotootje:quote:Op zondag 8 juni 2025 20:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik moet mijn schutting aan beide kanten vol hangen dan.
Luizen zitten inmiddels ook in mijn kogeldistel en de mieren graven zelfs gaten in het gras
Prachtig!quote:Op zondag 8 juni 2025 20:20 schreef Monsterkoekie het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mijn bloemenweide ❤
Leuk idee zo. Je hoeft je geen zorgen te maken dat bestuivers wegblijven door je munt.quote:Op zondag 8 juni 2025 21:08 schreef Twieki het volgende:
[..]
De fruitkisten en de twee oudere insectenhotelletjes hangen niet eens boven planten hoor, maar boven een tuin- / werktafel. Moet het nog flink afwerken en opruimen, maar vooruit, fotootje:
[ afbeelding ]
In de potten moeten dan uiteraard verschillende soorten munt komen.
Leukquote:Op zondag 8 juni 2025 21:08 schreef Twieki het volgende:
[..]
De fruitkisten en de twee oudere insectenhotelletjes hangen niet eens boven planten hoor, maar boven een tuin- / werktafel. Moet het nog flink afwerken en opruimen, maar vooruit, fotootje:
[ afbeelding ]
In de potten moeten dan uiteraard verschillende soorten munt komen.
Komt hier veel zon?quote:Op zondag 8 juni 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb weer een stukje tuin af. Ik heb voor tegen dit rek (2,5 breed) een kleine vijg en een wijnbes. Er komt ook nog een stuk van 80cm de hoek om langs de witte schutting.
Vraag, zal ik de vijg of de wijnbes in de hoek zetten? De andere plant komt dan dus naast de deur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als ik t goed heb heeft een wijnbes kleine doorntjes en een vijg niet. Dus dan zou ik de vijg naast t pad zettenquote:Op zondag 8 juni 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb weer een stukje tuin af. Ik heb voor tegen dit rek (2,5 breed) een kleine vijg en een wijnbes. Er komt ook nog een stuk van 80cm de hoek om langs de witte schutting.
Vraag, zal ik de vijg of de wijnbes in de hoek zetten? De andere plant komt dan dus naast de deur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goede vraag. We hebben al een ander vijg en een stuk of 30 bessenplanten dus nodig is het eigen niet. Alleen had ik nog geen wijnbes dus die moest ik natuurlijk ook in de collectie.quote:
Dat is mijn idee ook. En een vijg staat meer maanden per jaar in blad dan de bes.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:25 schreef Puala het volgende:
[..]
Als ik t goed heb heeft een wijnbes kleine doorntjes en een vijg niet. Dus dan zou ik de vijg naast t pad zetten
Prima keuzequote:Op zondag 8 juni 2025 22:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is mijn idee ook. En een vijg staat meer maanden per jaar in blad dan de bes.
Cool. Die kun je eten, ze worden voornamelijk voor de horeca geteeld https://www.wadzilt.nl/product/ijskruid/quote:Op maandag 9 juni 2025 09:51 schreef dick_laurent het volgende:
Grappige plant die hier overal in het wild voorkomt 'Mesembryanthemum crystallinum' ofwel Ice plant. Heb ook een paar stekjes in de eigen tuin staan inmiddels.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van een afstandje glinsteren ze alsof er een laagje ijs op zit, hence the name
Dat zag ik van de week idd in een recept bij Binnenstebuiten tv voorbijkomenquote:Op maandag 9 juni 2025 16:03 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Cool. Die kun je eten, ze worden voornamelijk voor de horeca geteeld https://www.wadzilt.nl/product/ijskruid/
Ja, ik zei ook meteen: oh leuk, Leon gaat ijskruid bovenop het ijs leggen.quote:Op maandag 9 juni 2025 16:32 schreef maily het volgende:
[..]
Dat zag ik van de week idd in een recept bij Binnenstebuiten tv voorbijkomen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door 1inamelon op 12-06-2025 16:54:27 ]
quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes![]()
Ik sta net niet in mn eigen schaduw..het is mooier en groter dan op de pic🪻
[ link | afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.
Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.
Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.
Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?Carex doet het in de schaduw prima als bodembedekkerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dicentra of gebroken hartje
Helleborus zou je kunnen proberen
Vingerhoedskruid gedijt aan bosranden
Pachysandra doet het ook heel goed in de schaduw maar is weinig aan verder
Liguster Delavayanum op stam, gelijk een beetje hoogte (groeit dan wel naar de zon toe)
En verder elke bosplant die je mooi vindt!Resistance is futile.
Ik merk in onze tuin dat het wel helpt als ik kies voor inheemse soorten. Bij https://www.cruydthoeck.nl/ kan je filteren op hoeveelheid licht en grondsoort, zodat je de best passende planten kan vinden voor jouw situatie. Die zullen het beste gedijenquote:Op donderdag 12 juni 2025 21:28 schreef 1inamelon het volgende:
Gebroken hartjes, die zijn leuk! De rest zal ik ook bekijken, het meeste ken ik niet. Dank voor je input.
Ik zal eens een ontwerpje proberen te maken met een zit gedeelte daar waar op de foto een beetje zon is. Dan kan er in de rest van de tuin ook nog gevoetbald worden
quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.
Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.
Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.
Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?Zijn de bomen niet een beetje toe aan vorm snoei? zo op de foto lastig oordelen, maar je kan ook besluiten om bijv de onderste takken er af te halen en de vorm te verbeteren. Dan krijg je wat meer zon wat onder de bomen door kan piepen. Mits je dat wiltSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bosanemoon?quote:Op woensdag 18 juni 2025 08:57 schreef Pisces29 het volgende:
Hebben jullie misschien een plantentip voor op een plek waar door hoge bomen geen/weinig zonlicht komt, vaak ook weinig regen en waar geen voedselrijke grond is.
Ik zoek een plant(je) voor op een begraafplaats, maar kom er niet uit.
Een meerderjarige plant zou fijn zijn.Verder hoeft het geen bloemen te hebben (zou wel leuk zijn natuurlijk). Het liefst onderhoudsvriendelijk (niet dat het enorm uitloopt). Verder ook geen eisen. Ik denk dat 3 kleine plantjes een mooi aantal is.
Oh dat ziet er leuk uit.quote:
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:12 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh dat ziet er leuk uit.![]()
De grond is heel moeilijk om in te komen, maar is het dan toch verstandig om een bodempje potgrond te doen? Zodat het in ieder geval goed kan starten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |