abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217889900
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb weer een stukje tuin af. Ik heb voor tegen dit rek (2,5 breed) een kleine vijg en een wijnbes. Er komt ook nog een stuk van 80cm de hoek om langs de witte schutting.

Vraag, zal ik de vijg of de wijnbes in de hoek zetten? De andere plant komt dan dus naast de deur.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Als ik t goed heb heeft een wijnbes kleine doorntjes en een vijg niet. Dus dan zou ik de vijg naast t pad zetten
  zondag 8 juni 2025 @ 22:27:37 #177
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217889928
quote:
14s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat ga je meer eten, wijnbes of vijg? :9
Goede vraag. We hebben al een ander vijg en een stuk of 30 bessenplanten dus nodig is het eigen niet. Alleen had ik nog geen wijnbes dus die moest ik natuurlijk ook in de collectie.
Spoilers!
  zondag 8 juni 2025 @ 22:28:17 #178
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217889936
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:25 schreef Puala het volgende:

[..]
Als ik t goed heb heeft een wijnbes kleine doorntjes en een vijg niet. Dus dan zou ik de vijg naast t pad zetten
Dat is mijn idee ook. En een vijg staat meer maanden per jaar in blad dan de bes.
Spoilers!
pi_217889957
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 22:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat is mijn idee ook. En een vijg staat meer maanden per jaar in blad dan de bes.
Prima keuze :Y
  Moderator / Redactie FP zondag 8 juni 2025 @ 22:41:33 #180
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_217890037
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:59 schreef Blues het volgende:

[..]
Oh wow zo recht in d'r doos O+
:D _O-
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  Moderator maandag 9 juni 2025 @ 09:51:25 #181
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217891592
Grappige plant die hier overal in het wild voorkomt 'Mesembryanthemum crystallinum' ofwel Ice plant. Heb ook een paar stekjes in de eigen tuin staan inmiddels.

Van een afstandje glinsteren ze alsof er een laagje ijs op zit, hence the name ;)
pi_217894418
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 09:51 schreef dick_laurent het volgende:
Grappige plant die hier overal in het wild voorkomt 'Mesembryanthemum crystallinum' ofwel Ice plant. Heb ook een paar stekjes in de eigen tuin staan inmiddels.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Van een afstandje glinsteren ze alsof er een laagje ijs op zit, hence the name ;)
Cool. Die kun je eten, ze worden voornamelijk voor de horeca geteeld https://www.wadzilt.nl/product/ijskruid/
  Spellchecker maandag 9 juni 2025 @ 16:32:24 #183
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217894610
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2025 16:03 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Cool. Die kun je eten, ze worden voornamelijk voor de horeca geteeld https://www.wadzilt.nl/product/ijskruid/
Dat zag ik van de week idd in een recept bij Binnenstebuiten tv voorbijkomen :Y
pi_217894847
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2025 16:32 schreef maily het volgende:

[..]
Dat zag ik van de week idd in een recept bij Binnenstebuiten tv voorbijkomen :Y
Ja, ik zei ook meteen: oh leuk, Leon gaat ijskruid bovenop het ijs leggen.
  donderdag 12 juni 2025 @ 11:47:05 #185
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_217919294
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.

Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.

Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.

Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door 1inamelon op 12-06-2025 16:54:27 ]
pi_217920908
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes O+
Ik sta net niet in mn eigen schaduw..het is mooier en groter dan op de pic🪻

donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:50 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217921336
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt van campanula onder de boom strekt zich weer mooi uit en zit vol zoemertjes O+

[ link | afbeelding ]
O+
Spoilers!
  donderdag 12 juni 2025 @ 18:14:08 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217922481
quote:
88s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:
Ik kan wel wat advies gebruiken voor onze voortuin. Het is een rechthoek van ongeveer 5 bij 16 meter, op het noorden.

Er staan 2 (inmiddels veel te grote) esdoorns in die al het leven uit de rest van de tuin zuigen. Aan de rand staat een stuk liguster en hier en daar een astilbe. De ganzerik die er ook stond heeft de geest gegeven.

Omdat er vrijwel nooit zon komt, wil er weinig groeien. Het gazon is veranderd in mos. De tuin wordt momenteel vooral gebruikt door de kinderen, om er te voetballen of te badmintonnen. Maar eigenlijk wil ik er ook iets van een terras(je) zodat we er, als het in de achtertuin te warm is, kunnen zitten. En nog wat meer planten erin, zodat het wat gezelliger oogt. Gazon hebben we opgegeven, dat wil gewoon niet.

Hebben jullie ideeën? Inspiratie voor planten die het wél fijn vinden in de schaduw? Moeten die bomen weg (dat moet natuurlijk met toestemming van de gemeente) of kunnen we er iets van maken met die 2 bomen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Carex doet het in de schaduw prima als bodembedekker
Dicentra of gebroken hartje
Helleborus zou je kunnen proberen
Vingerhoedskruid gedijt aan bosranden
Pachysandra doet het ook heel goed in de schaduw maar is weinig aan verder
Liguster Delavayanum op stam, gelijk een beetje hoogte (groeit dan wel naar de zon toe)

En verder elke bosplant die je mooi vindt!
Resistance is futile.
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:28:00 #189
475804 1inamelon
pi_217924677
Gebroken hartjes, die zijn leuk! De rest zal ik ook bekijken, het meeste ken ik niet. Dank voor je input.

Ik zal eens een ontwerpje proberen te maken met een zit gedeelte daar waar op de foto een beetje zon is. Dan kan er in de rest van de tuin ook nog gevoetbald worden :P
pi_217931084
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:28 schreef 1inamelon het volgende:
Gebroken hartjes, die zijn leuk! De rest zal ik ook bekijken, het meeste ken ik niet. Dank voor je input.

Ik zal eens een ontwerpje proberen te maken met een zit gedeelte daar waar op de foto een beetje zon is. Dan kan er in de rest van de tuin ook nog gevoetbald worden :P
Ik merk in onze tuin dat het wel helpt als ik kies voor inheemse soorten. Bij https://www.cruydthoeck.nl/ kan je filteren op hoeveelheid licht en grondsoort, zodat je de best passende planten kan vinden voor jouw situatie. Die zullen het beste gedijen :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217931316
quote:
88s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:47 schreef 1inamelon het volgende:

SPOILER
Zijn de bomen niet een beetje toe aan vorm snoei? zo op de foto lastig oordelen, maar je kan ook besluiten om bijv de onderste takken er af te halen en de vorm te verbeteren. Dan krijg je wat meer zon wat onder de bomen door kan piepen. Mits je dat wilt ;)
  vrijdag 13 juni 2025 @ 16:27:07 #192
475804 1inamelon
pi_217931707
We wonen op de begane grond van een appartementengebouw. Die bomen worden door onderhouden door degene die ook de gemeenschappelijke tuin achter het gebouw onderhoudt. Ze zijn een paar jaar geleden gesnoeid, maar alle lange takken (die bij de bovenburen praktisch naar binnen groeien…) hebben ze laten zitten want *insert lulverhaal over ecologisch verantwoord snoeien*. In overleg met de buren (en vervolgens de gemeente) zouden we die bomen eventueel helemaal kunnen weghalen, of één van de twee. Naast de tuin is een voetpad, dan een berm waar nog veel grotere esdoorns staan, dus qua groen in het straatbeeld maakt het niet veel uit. Qua licht bij ons en boven maakt het wel een groot verschil, en de tuin wordt er denk ik ook een stuk leuker door.
pi_217975196
Hebben jullie misschien een plantentip voor op een plek waar door hoge bomen geen/weinig zonlicht komt, vaak ook weinig regen en waar geen voedselrijke grond is.

Ik zoek een plant(je) voor op een begraafplaats, maar kom er niet uit.
Een meerderjarige plant zou fijn zijn. :) Verder hoeft het geen bloemen te hebben (zou wel leuk zijn natuurlijk). Het liefst onderhoudsvriendelijk (niet dat het enorm uitloopt). Verder ook geen eisen. Ik denk dat 3 kleine plantjes een mooi aantal is.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 18 juni 2025 @ 09:07:28 #194
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217975261
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 08:57 schreef Pisces29 het volgende:
Hebben jullie misschien een plantentip voor op een plek waar door hoge bomen geen/weinig zonlicht komt, vaak ook weinig regen en waar geen voedselrijke grond is.

Ik zoek een plant(je) voor op een begraafplaats, maar kom er niet uit.
Een meerderjarige plant zou fijn zijn. :) Verder hoeft het geen bloemen te hebben (zou wel leuk zijn natuurlijk). Het liefst onderhoudsvriendelijk (niet dat het enorm uitloopt). Verder ook geen eisen. Ik denk dat 3 kleine plantjes een mooi aantal is.
Bosanemoon?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217975291
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 09:07 schreef laziness het volgende:

[..]
Bosanemoon?
Oh dat ziet er leuk uit. :)
De grond is heel moeilijk om in te komen, maar is het dan toch verstandig om een bodempje potgrond te doen? Zodat het in ieder geval goed kan starten.
pi_217975690
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 09:12 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Oh dat ziet er leuk uit. :)
De grond is heel moeilijk om in te komen, maar is het dan toch verstandig om een bodempje potgrond te doen? Zodat het in ieder geval goed kan starten.
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.

Er groeit en bloeit bij mij best veel tussen de boomwortels. Bosanemoon is een van mijn favoriete planten, dus dat is een mooie tip van @laziness . Ik heb witte en blauw-paarse (de blauw-paarse vind ik het mooist):

Plaatje van het internet:

Akelei zou ik ook wel aandurven. Die heeft weinig ruimte nodig en groeit bij mij in allerlei kieren:

Dat geldt ook voor hondsviool. Een erg leuk plantje vind ik dat:

Andere planten die het goed doen: vergeet-me-niet, vogelmelk, varen, vrouwenmantel, purperklokje, judaspenning, allerlei voorjaarsbollen. Judaspenning (tweejarig) en vergeet-me-niet (eenjarig) zijn geen vaste planten, maar zaaien zich betrouwbaar uit zonder dat ze je veel werk opleveren. Bij judaspenning moet je erop letten dat je er twee plant die niet op hetzelfde moment bloeien, want anders heb je het ene jaar bloei en het andere niet.

Je grootste uitdaging is hoe je wat meer spreiding in de bloei krijgt, want de meeste planten die het op die plek goed doen bloeien vroeg. Daar zou je aster divaricatus voor kunnen kiezen, een plant die in de herfst bloeit. Plaatje van het internet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217975724
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:58 schreef Blues het volgende:

[ link | afbeelding ]
Ik word hier zo blij van. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217975781
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zou in ieder geval proberen de plant zoveel mogelijk ruimte te geven door de grond los te maken voor zover dat gaat. Als je een beetje op kunt hogen, dan doe je dat.
Dankjewel. :)
  Moderator woensdag 18 juni 2025 @ 10:42:08 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_217975854
Aziatische lieveheersbeest (larven) zien er wel aggresief uit. Geen idee waar ze vandaan komen maar ze hebben genoeg te eten aan de luis in mijn vlinderstruik.

Sowieso genoeg luis, luis in de vlinderstruik, luis in de helleboris, luis in de zonnebloemen. En overal mieren (die die luizen weer melken geloof ik).

Daarnaast vang ik nog dagelijks een slak, maar dat zijn er een stuk minder dan vorig jaar. Voor slakken geldt bij mij als ik je spot, dan ben je af. :D

De rest doet het wel behoorlijk goed al zeg ik het zelf :) als ik foto's zie van voordat wij er woonden en de grijze oase die het toen was, ben ik er wel blij mee dat het nu een groenere bedoening is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 18 juni 2025 @ 10:52:16 #200
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_217975923
Trouwens ook wel leuk ons slaapmutsje die mooi diep geel/oranjig is heeft nu ook ineens een witte variant er tussen. Mijn interne mendel wordt daar wel blij van :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')