abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 mei 2025 @ 20:28:28 #51
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217665257
Dit is de enige before foto van vorig jaar en het laat niet zien wat voor chaos het was. Grotere pollen carex met allemaal onkruid er doorheen gegroeid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leeg gehaald, gevuld met geranium, salvia, liatris spicata, rudbeckia, ereprijs, iris, heuchera. En de ijzerhard en zilverkaars tussen de palen stond er al.

Kuddos aan man en kind die de hele middag houtsnippers hebben staan scheppen en eervolle vermelding voor @Twieki want de potjes over de plantjes tip konden ze zeer waarderen.

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217675832
Mooi om te zien wat er allemaal al opkomt in jullie tuin :)

Er staat al heel lang een iris onder onze klimhortensia, die heeft het altijd wat moeilijk maar dit jaar bloeit hij als nooit tevoren - misschien door het natte voorjaar :)

We hebben een aantal struik/klimrozen, die gaan ook hard. Deze roos Roald Dahl bloeit al volop:

Een aangewaaid cadeautje naast onze garage, op een vrij donkere plek, deze mooie akelei

[ Bericht 23% gewijzigd door pascal_s op 18-05-2025 10:39:16 ]
  zondag 18 mei 2025 @ 12:22:42 #53
244125 laziness
pi_217676590
Nat voorjaar? Ik zou eerder zeggen te droog.

Alle nieuwe scheuten van mijn vlinderstruik zitten onder de zwarte bladluis :'(
pi_217676643
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 12:22 schreef laziness het volgende:

Nu ik erover nadenk - het was hier meer een nat najaar-winter. Hier is trouwens wel Oost-Nederland, dat maakt volgens mij ook wel wat uit. Het werd idd in het voorjaar wel erg droog en dat houdt nu ook (te) lang aan..
  maandag 19 mei 2025 @ 12:13:52 #55
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_217687243
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 12:22 schreef laziness het volgende:

Hier ook. :'(

Vorige week mierenlokdoosjes verspreid over de tuin geplaatst. Vanavond met een harde waterstraal zoveel mogelijk afspuiten. Morgen wordt er Adalia bezorgd, dat zijn larven van de lieveheersbeestjes. Het is hier nog niet héél erg, dus hopelijk ben ik er nog een beetje op tijd bij.

De toppen van al mijn dwergvlinderstruikjes met lelijk blad en dus de luizen heb ik er uit gehaald, vanuit bladoksels komen er vanzelf wel weer nieuwe scheuten met bloemen. Beetje 't idee van de Chelsea Chop.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_217688445
Wij hebben ook aardig wat bladluis. Ik veeg ze meestal gewoon van de stengels af zodra ik het zie. Dit jaar laat ik ze zitten, in de hoop lieveheersbeestjes aan te trekken. Maar vooralsnog geen resultaat :').

Dit weekend hebben we een vijver ingegraven *O*. De bak stond al ruim een half jaar in de tuin (een ongebruikte bak via marktplaats gevonden), maar we zagen op tegen het ingraven. Uiteindelijk was het in een halve dag gepiept, viel erg mee. Het is wel een kleine vijver (220 liter), maar graven in kleigrond is nooit grappig :P. Nu is het wachten op de bestelde vijverplantjes en substraat etc.

Op de grond ernaast moeten ook nieuwe plantjes komen. Hier stond eerst een moestuinbak, maar er komt net niet voldoende zonlicht voor het verbouwen van groentes, dus die is verplaatst. Het plan is een pergola aan de zijkant met kamperfoelie en clematis. Voor de rest moet ik nog even zoeken naar een leuke combinatie. Er is zoveel keus, ik wil van alles, maar het moet wel passen (halfschaduw/schaduw en kleigrond).

Maar ik ben zo blij dat ik na jaren van ontevredenheid over dit hoekje van de tuin nu écht los mag :D *O* O-)
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 19 mei 2025 @ 15:53:07 #57
208890 June.
Seriously?
pi_217689191
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 14:37 schreef Phaidra het volgende:
Wij hebben ook aardig wat bladluis. Ik veeg ze meestal gewoon van de stengels af zodra ik het zie. Dit jaar laat ik ze zitten, in de hoop lieveheersbeestjes aan te trekken. Maar vooralsnog geen resultaat :').

Dit weekend hebben we een vijver ingegraven *O*. De bak stond al ruim een half jaar in de tuin (een ongebruikte bak via marktplaats gevonden), maar we zagen op tegen het ingraven. Uiteindelijk was het in een halve dag gepiept, viel erg mee. Het is wel een kleine vijver (220 liter), maar graven in kleigrond is nooit grappig :P. Nu is het wachten op de bestelde vijverplantjes en substraat etc.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op de grond ernaast moeten ook nieuwe plantjes komen. Hier stond eerst een moestuinbak, maar er komt net niet voldoende zonlicht voor het verbouwen van groentes, dus die is verplaatst. Het plan is een pergola aan de zijkant met kamperfoelie en clematis. Voor de rest moet ik nog even zoeken naar een leuke combinatie. Er is zoveel keus, ik wil van alles, maar het moet wel passen (halfschaduw/schaduw en kleigrond).

Maar ik ben zo blij dat ik na jaren van ontevredenheid over dit hoekje van de tuin nu écht los mag :D *O* O-)
Kleine tip, check minimaal 1x per week of er geen muggeneieren inzitten. Of laat het water wat bewegen door een fonteintje ofzo.
Shine bright like a diamond.
pi_217690035
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 15:53 schreef June. het volgende:

[..]
Kleine tip, check minimaal 1x per week of er geen muggeneieren inzitten. Of laat het water wat bewegen door een fonteintje ofzo.
Ik kan me voorstellen dat dat in het begin wel handig is, maar we willen ook juist kikkers en salamanders aantrekken, dus enig vliegend leven is wel wenselijk. De bedoeling is om de waterkwaliteit op peil te houden door voldoende zuurstofplanten, dus zonder fonteintje. Ik heb daarnaast een vleesetende vijverplant (blaasjeskruid) besteld, ik wist niet dat het bestond, maar wie weet helpt dat ook om de boel in evenwicht te houden.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 19 mei 2025 @ 19:39:19 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217691564
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ah, supertof! Je zult zien hoeveel dieren dit aan gaat trekken O+ . Pompje met UV lampje is heel effectief tegen algen. Om de vijver heen zou penningkruid en kruipend zenegroen wel goed werken als bodembedekker, dat groeit snel dicht. Varens zou ik ook overwegen. Als je de hoogte in wil, dan bijvoorbeeld vingerhoedskruid.

Als je er ook nog voor zorgt dat je een ondiep badder gedeelte hebt van zo'n 2-5 cm diep, dan ga je elke dag vogeltjes zien.
Resistance is futile.
  maandag 19 mei 2025 @ 20:22:57 #60
244125 laziness
pi_217692161
quote:
7s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:13 schreef Twieki het volgende:

[..]
Hier ook. :'(

Vorige week mierenlokdoosjes verspreid over de tuin geplaatst. Vanavond met een harde waterstraal zoveel mogelijk afspuiten. Morgen wordt er Adalia bezorgd, dat zijn larven van de lieveheersbeestjes. Het is hier nog niet héél erg, dus hopelijk ben ik er nog een beetje op tijd bij.

De toppen van al mijn dwergvlinderstruikjes met lelijk blad en dus de luizen heb ik er uit gehaald, vanuit bladoksels komen er vanzelf wel weer nieuwe scheuten met bloemen. Beetje 't idee van de Chelsea Chop.
Ik dacht ook de toppen er af te knippen en ging vol goede moed aan de slag maar het zit tot diep in het binnenste deel van de plant.
Hooguit als ik de wintersnoei tot aan 30cm boven de grond zou toepassen dat ik misschien 95% te pakken zou hebben maar anders :'(

Ook enorm last van mieren dus eens kijken wat we daar aan kunnen doen voordat lieveheersbeestjes zin heeft denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door laziness op 19-05-2025 20:49:18 ]
pi_217692461
quote:
Dit weekend hebben we een vijver ingegraven
Ook vissen erin? :) of kikkers?

https://www.bonderexotics.com/c-3420874/amfibieen/
pi_217694509
Leuk @Phaidra! Wij willen ook nog een kleine vijver gaan graven en die dan inrichten zoals het IVN beschrijft met hun Tuiny Poel.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 07:51:38 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217694700
Is het komend weekend nog te vroeg om de beukhaag te snoeien?
Resistance is futile.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 07:53:57 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217694706
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 20:22 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik dacht ook de toppen er af te knippen en ging vol goede moed aan de slag maar het zit tot diep in het binnenste deel van de plant.
Hooguit als ik de wintersnoei tot aan 30cm boven de grond zou toepassen dat ik misschien 95% te pakken zou hebben maar anders :'(

Ook enorm last van mieren dus eens kijken wat we daar aan kunnen doen voordat lieveheersbeestjes zin heeft denk ik.
Wij hebben ook twee mierenkolonies, één kolonie woonde onder het terras. Maar we hebben de bestrating laten voegen met Gatorsand. Dat was onze oplossing tegen onkruid. Dat plan blijkt niet helemaal foolproof, maar de mieren die we hadden voor het voegen zijn wel degelijk vertrokken. Ze wonen nu precies op erfgrens want de openbare weg is niet gevoegd met Gatorsand :+ .
Resistance is futile.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 09:00:10 #65
244125 laziness
pi_217695071
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 07:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wij hebben ook twee mierenkolonies, één kolonie woonde onder het terras. Maar we hebben de bestrating laten voegen met Gatorsand. Dat was onze oplossing tegen onkruid. Dat plan blijkt niet helemaal foolproof, maar de mieren die we hadden voor het voegen zijn wel degelijk vertrokken. Ze wonen nu precies op erfgrens want de openbare weg is niet gevoegd met Gatorsand :+ .
Geen optie hier meer helaas maar een paar tegels lichten en aaltjes er in zou wel moeten lukken hoop ik.
pi_217696447
Vandaag ga ik, na NiB, de plantenbak aan de voorkant ontmantelen >:) Het is elke keer een dooie boel na leuk gevuld te hebben, er groeit maar weinig, ik heb al genoeg groen/bloeiends aan voor en achterkant en ik ben het helemaal zat.
De 2 planten (heide) die het nog wel doen zet ik in kleinere potten op het balkon en de kaarten met zaad leg ik met genoeg aarde op kale stukken in de voorpostzegel.
pi_217696639
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 11:49 schreef Blues het volgende:
Vandaag ga ik, na NiB, de plantenbak aan de voorkant ontmantelen >:) Het is elke keer een dooie boel na leuk gevuld te hebben, er groeit maar weinig, ik heb al genoeg groen/bloeiends aan voor en achterkant en ik ben het helemaal zat.
De 2 planten (heide) die het nog wel doen zet ik in kleinere potten op het balkon en de kaarten met zaad leg ik met genoeg aarde op kale stukken in de voorpostzegel.
Dat is ook ontmoedigend zo, weg met die bak
  Moderator dinsdag 20 mei 2025 @ 12:17:41 #68
382129 crew  Donna
pi_217696680
Mijn clematis groeit zo hard. Heb een mooi rekje in de tuin gezet waar die bij op kan. En ik denk er aan om nog een donkerpaarse te kopen! O+

En nog een rekje dan.

Ik mag van de buurman in de muur van zijn aanbouw (dat is mijn tuinmuur) boren, dus kan binnenkort ook even wat ophangen. *O*
pi_217696763
De lichtgevende roos met de lichtgevende bloemetjes van de Heuchera Leuchtkäfer, de knalroze roos en een deel van de clematispracht

pi_217697370
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
De lichtgevende roos met de lichtgevende bloemetjes van de Heuchera Leuchtkäfer, de knalroze roos en een deel van de clematispracht
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
O+
pi_217697403
Ik heb me even kwaad gemaakt. :% :%
2 Ierse heides uit de bak bij de voordeur in mn oude stenen potten gezet op het balkon ( daar zit ik vaak ff een bakkie te doen tussendoor als ik niet in de tuin zit).

En de rest vd aarde met alle zaadkaarten in de voorpostzegel gestort en bak in de garage voor... iets ooit. >:O

pi_217697539
quote:
7s.gif Op maandag 19 mei 2025 19:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ah, supertof! Je zult zien hoeveel dieren dit aan gaat trekken O+ . Pompje met UV lampje is heel effectief tegen algen. Om de vijver heen zou penningkruid en kruipend zenegroen wel goed werken als bodembedekker, dat groeit snel dicht. Varens zou ik ook overwegen. Als je de hoogte in wil, dan bijvoorbeeld vingerhoedskruid.

Als je er ook nog voor zorgt dat je een ondiep badder gedeelte hebt van zo'n 2-5 cm diep, dan ga je elke dag vogeltjes zien.
Ja, hopelijk weten de dieren de vijver snel te vinden. Dank voor de tips! De vijver heeft van zichzelf inderdaad ook een ondieper gedeelte.

quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 20:41 schreef marretak het volgende:

[..]
Ook vissen erin? :) of kikkers?

https://www.bonderexotics.com/c-3420874/amfibieen/
Vissen zeker niet, dat is me te veel gedoe. Kikkers en salamanders wel heel graag :Y. Ik wacht even af dit jaar wat er vanzelf al aan komt lopen. Als ik lees, hebben kikkers minimaal een diepte van 50 cm nodig om veilig te kunnen overwinteren. Deze is 45 cm diep, dus bij strenge vorst (maar ja, hoe vaak komt dat nog voor..) eigenlijk niet geschikt. We kunnen altijd nog een handje kikkerdril uit de sloot iets verderop halen volgend voorjaar. Daar zijn we nu net te laat voor denk ik.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 20 mei 2025 @ 14:41:27 #73
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217698099
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja, hopelijk weten de dieren de vijver snel te vinden. Dank voor de tips! De vijver heeft van zichzelf inderdaad ook een ondieper gedeelte.
[..]
Vissen zeker niet, dat is me te veel gedoe. Kikkers en salamanders wel heel graag :Y. Ik wacht even af dit jaar wat er vanzelf al aan komt lopen. Als ik lees, hebben kikkers minimaal een diepte van 50 cm nodig om veilig te kunnen overwinteren. Deze is 45 cm diep, dus bij strenge vorst (maar ja, hoe vaak komt dat nog voor..) eigenlijk niet geschikt. We kunnen altijd nog een handje kikkerdril uit de sloot iets verderop halen volgend voorjaar. Daar zijn we nu net te laat voor denk ik.
Hou er rekening mee dat kikkers teruggaan naar de poel waar ze geboren zijn om te paren. Mijn zusje had in ons ouderlijk huis de vijver onder haar slaapkamer en had elke zomer de nodige uitdaging om in slaap te komen met de brulkikker onder haar raam :') .
pi_217698173
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 14:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat kikkers teruggaan naar de poel waar ze geboren zijn om te paren. Mijn zusje had in ons ouderlijk huis de vijver onder haar slaapkamer en had elke zomer de nodige uitdaging om in slaap te komen met de brulkikker onder haar raam :') .
Mijn tante wilde graag zo’n brulkikker, dus de onze uit de ouderlijke vijver is destijds in een emmer naar de andere kant van het land verhuisd.
Hier zitten in de sloot tegenover ook behoorlijk luidruchtige kikkers, een reden om ze niet hier naar de tuin te lokken. Een wat groter formaat drinkschaal voor insecten en vogels staat hier nog wel op de planning, maar er komt echt geen vijvertje.
pi_217698470
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 13:39 schreef Phaidra het volgende:
We kunnen altijd nog een handje kikkerdril uit de sloot iets verderop halen volgend voorjaar. Daar zijn we nu net te laat voor denk ik.
Effe nog snel snel met een visnetje die kant opgaan?
pi_217698663
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 14:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Er nestelen nu meeuwen bij ons tegenover. Dat maakt me ook een partij herrie 😣. En die schijten ook op je hoofd als verdediging. Leuk joh, beschermde vogels… een kikker klinkt leuker denk ik (al hoef ik geen brulkikker, maar dat is met deze vijver niet waarschijnlijk).

Er zitten wel eens kikkers in de tuin. Die kwamen van een vijver iets verderop. Maar die is afgelopen zomer weggehaald. Ik heb geen idee waar ze heen zijn nu, maar wie weet vinden ze onze vijver.

Nu met een netje gaan zoeken naar kikkerdril is nog niet zo handig. Nog te weinig plantjes. Ik heb via-via wat waterplanten opgehaald, maar de rest komt misschien pas volgende week.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217704629

Jongens ik word er zo blij van. Tis niet zo'n gigaveld als sommige andere jaren, maar ze bloeien zo blij O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217704854
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]

Jongens ik word er zo blij van. Tis niet zo'n gigaveld als sommige andere jaren, maar ze bloeien zo blij O+
Oh wow. Ik heb hier op 2 plekken de aangewaaide/al in de grond aanwezige klaprozen laten staan en die bloeien nu ook. Vandaag bloeit er 1 die die onder het raam staat en net boven het raamkozijn uitsteekt, dus ik heb er vanaf de bank mooi zicht op, er zat net een hommel in O+
  woensdag 21 mei 2025 @ 09:05:35 #79
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217704920
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.

Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.

Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.

Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.

Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Spoilers!
pi_217705142
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.

Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.

Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.

Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Zelf vind ik dit dus helemaal niet storend uitzien. Het is een mooi stukje beschutting voor insecten. Ik word juist een beetje sip van tegelwoestijnen (al weet ik dat 90% van de buurtbewoners dat niet met me eens is, helaas). Maar tegels wippen en varens plaatsen is natuurlijk ook prima! Ik snap dat je niet op extra onderhoud zit te wachten met jouw hoeveelheid tuin!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217705145
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]

Práchtig O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217705172
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Waarom schaamte?
Ik zou de schaamte gewoon voorbij gaan, er wat kruipers of bodembedekkers tussen frotten, wat veldbloemen zaaien, evt een paar van die kinderkopjes eruit om meer ruimte te geven en te laten zien dat het met opzet is, en genieten van je geveltuin.

Wacht, schaduw. Misschien niet zomaar bloemen maar iets wat van schaduw houdt dan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217705199
Ik heb trouwens twee dikke bossen bieslook in de voortuin staan. Supergezellig en groeit ook als onkruid.
Aanrader als je t mij vraagt.

pi_217705275
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:29 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb trouwens twee dikke bossen bieslook in de voortuin staan. Supergezellig en groeit ook als onkruid.
Aanrader als je t mij vraagt.

[ afbeelding ]
Ja!! Ik heb ook doorgeschoten bieslook staan (oorspronkelijk bedoeld om in de keuken te gebruiken). Zo mooi dat we maar geen bieslook meer eten :+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 21-05-2025 11:37:54 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:01:57 #85
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217705546
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:23 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Zelf vind ik dit dus helemaal niet storend uitzien. Het is een mooi stukje beschutting voor insecten. Ik word juist een beetje sip van tegelwoestijnen (al weet ik dat 90% van de buurtbewoners dat niet met me eens is, helaas). Maar tegels wippen en varens plaatsen is natuurlijk ook prima! Ik snap dat je niet op extra onderhoud zit te wachten met jouw hoeveelheid tuin!
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs ;)
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waarom schaamte?
Ik zou de schaamte gewoon voorbij gaan, er wat kruipers of bodembedekkers tussen frotten, wat veldbloemen zaaien, evt een paar van die kinderkopjes eruit om meer ruimte te geven en te laten zien dat het met opzet is, en genieten van je geveltuin.

Wacht, schaduw. Misschien niet zomaar bloemen maar iets wat van schaduw houdt dan.
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Spoilers!
pi_217705584
Varens zijn wel tof, wij hadden er ooit spontaan eentje naast de schutting staan en nu staan er 12 ofzo.

Iets anders dat het ook super goed doet in de schaduw is trouwens zevenblad. Als je daar nog wat van wil, mag je wel even langskomen *)
pi_217705590
Krijg je met het grind niet dat vocht makkelijker de grond in kan en dus meer optrekkend vocht in huis?
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:43:32 #88
244125 laziness
pi_217706015
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs ;)
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Carex kan prima in de schaduw :Y
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:57:36 #89
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217706170
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Vanyel het volgende:
Varens zijn wel tof, wij hadden er ooit spontaan eentje naast de schutting staan en nu staan er 12 ofzo.

Iets anders dat het ook super goed doet in de schaduw is trouwens zevenblad. Als je daar nog wat van wil, mag je wel even langskomen *)
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Elleska het volgende:
Krijg je met het grind niet dat vocht makkelijker de grond in kan en dus meer optrekkend vocht in huis?
Het is juist goed als het de grond in kan, dan blijft het niet tegen de gevel aan staan.
Spoilers!
pi_217706256
Dat water niet meer tegen de gevel aan staat is sowieso beter maar zakt het water dan goed weg in de grond? Want je hebt het over optrekkend vocht en dat komt vanuit de bodem.
Het water wegleiden van de gevel vind ik logischer klinken maar ik ben klei/leemgrond gewend waar water moeilijk wegzakt, in zandgrond is dat weer heel anders en werkt het misschien wel zo.
  woensdag 21 mei 2025 @ 11:22:20 #91
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217706394
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 11:05 schreef Elleska het volgende:
Dat water niet meer tegen de gevel aan staat is sowieso beter maar zakt het water dan goed weg in de grond? Want je hebt het over optrekkend vocht en dat komt vanuit de bodem.
Het water wegleiden van de gevel vind ik logischer klinken maar ik ben klei/leemgrond gewend waar water moeilijk wegzakt, in zandgrond is dat weer heel anders en werkt het misschien wel zo.
Het lijkt er op dat het niet vanuit de bodem maar vanaf de weg komt. Maar dat is natuurlijk niet heel goed te zien. We gaan niet volgende week al met dit project aan de slag, het staat niet bovenaan de lijst. Maar dit moet voor de winter echt wel achter de rug zijn. Wegleiden lijkt vooralsnog geen optie maar ik zal er eens over nadenken :)
Spoilers!
pi_217706545
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
[..]
Goede afwatering is zeker wel belangrijk :Y. Er zijn ook varens die groen blijven in de winter! Bijvoorbeeld:
https://www.cruydthoeck.n(...)gare-plant-in-p9-pot
https://www.cruydthoeck.n(...)atum-plant-in-p9-pot
https://www.cruydthoeck.n(...)rium-plant-in-p9-pot

[ Bericht 6% gewijzigd door Phaidra op 21-05-2025 11:47:03 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217707321
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.
:{w
Ik bied nog eens een stekje van iets aan }:|
pi_217707555
@Lucky_Strike ik deel je enthousiasme voor varens :Y. Ik heb hier een hoekje onder de japanse esdoorn waar ze het prachtig doen. Ik wil eigenlijk wat variatie aanbrengen, vandaar dat ik onlangs op zoek gegaan was naar verschillende soorten.

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217708808
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik snap je uitdaging. Zelf houd ik erg van planten die tussen tegels groeien, maar die zijn in de regel zonminnend. De strategie lijkt me op zich goed, want elke oplossing met (half-)verharding vraagt onderhoud, zelfs asfalteren (is mijn ervaring...). Dus ik zou zaaien en er een wat diversere groene boel van maken. Misschien kun je een mengel voor (half-)schaduw bestellen en kijken wat aanslaat?

Wat hier op die plek groeit:
- look-zonder-look
- vergeetmeniet
- viooltjes
- fluitenkruid
- akelei (wonderwel)

Dat komt allemaal aanwaaien. Misschien wil boswederik wel lukken. Slaapkamergeluk zou je ook kunnen proberen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217709750
quote:
Vraagje.
Ik zou er veldbies (Luzula Nivea) zetten. Wintergroen, inheems, kan prima in de schaduw, goed voor de biodiversiteit.
pi_217709799
quote:
Soms is een beetje onkruid ook lekker bourgondisch ongedwongen?
pi_217709809
quote:
Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op.
Varens stammen nog uit de tijd van ridders op paard en prinsessen! :) Grind kan ook lekker stijlvol eruit zien!
  woensdag 21 mei 2025 @ 19:02:31 #99
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_217710465
@marretak, waar kom jij opeens vandaan de laatste tijd? Ik wil je niet meteen wegjagen, maar je komt met de meest bijzondere berichten hier. Je had al een bericht gepost over de goede Mango's die het goed zouden doen in het Nederlandse klimaat, en nu heb je 't weer over Varens die nog stammen uit de tijd van ridders te paard?

Geen idee wat jouw bedoeling is, maar het klinkt allemaal wel heel erg vaag.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator donderdag 22 mei 2025 @ 11:21:40 #100
382129 crew  Donna
pi_217715039
Er is iemand in m'n buurt die verkoopt allemaal zaadjes voor ¤0,50
Eens even bij kijken in het weekend ofzo.

Gisteren even onkruid weggehaald in m'n tuintje voor, de Dahlia's komen al mooi op. Ben benieuwd!
Had het misschien wel wat extra water moeten geven. :'( :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')