abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217698663
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 14:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat kikkers teruggaan naar de poel waar ze geboren zijn om te paren. Mijn zusje had in ons ouderlijk huis de vijver onder haar slaapkamer en had elke zomer de nodige uitdaging om in slaap te komen met de brulkikker onder haar raam :') .
Er nestelen nu meeuwen bij ons tegenover. Dat maakt me ook een partij herrie 😣. En die schijten ook op je hoofd als verdediging. Leuk joh, beschermde vogels… een kikker klinkt leuker denk ik (al hoef ik geen brulkikker, maar dat is met deze vijver niet waarschijnlijk).

Er zitten wel eens kikkers in de tuin. Die kwamen van een vijver iets verderop. Maar die is afgelopen zomer weggehaald. Ik heb geen idee waar ze heen zijn nu, maar wie weet vinden ze onze vijver.

Nu met een netje gaan zoeken naar kikkerdril is nog niet zo handig. Nog te weinig plantjes. Ik heb via-via wat waterplanten opgehaald, maar de rest komt misschien pas volgende week.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217704629

Jongens ik word er zo blij van. Tis niet zo'n gigaveld als sommige andere jaren, maar ze bloeien zo blij O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217704854
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]

Jongens ik word er zo blij van. Tis niet zo'n gigaveld als sommige andere jaren, maar ze bloeien zo blij O+
Oh wow. Ik heb hier op 2 plekken de aangewaaide/al in de grond aanwezige klaprozen laten staan en die bloeien nu ook. Vandaag bloeit er 1 die die onder het raam staat en net boven het raamkozijn uitsteekt, dus ik heb er vanaf de bank mooi zicht op, er zat net een hommel in O+
  woensdag 21 mei 2025 @ 09:05:35 #79
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217704920
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.

Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.

Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.

Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.

Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Spoilers!
pi_217705142
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje. Dit is tot mijn grote schaamte de voorkant van mijn huis en schuur, direct aan de weg. Er is niet tegenop te wieden. Alle buren spuiten gif, wij dus niet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik overweeg om de keien weg te halen en er grind in te leggen. We krijgen ook wat last van optrekkend vocht bij het huis dus dat helpt gelijk beter voor afwatering.

Maar alleen grind gaat nog steeds heel veel wieden opleveren en met een klushuis en 1100 vierkante meter tuin gaat dit stuk gewoon nooit prioriteit krijgen.

Dit is op het noorden dus heeft de hele dag schaduw. Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op. Dan ziet het er alleen in de winter nog treurig uit maar dat kan ik wel voor lief nemen.

Dan twijfel ik ook nog tussen grindmatten ingraven en gewoon los storten. Er wordt niet op gelopen of gereden.
Zelf vind ik dit dus helemaal niet storend uitzien. Het is een mooi stukje beschutting voor insecten. Ik word juist een beetje sip van tegelwoestijnen (al weet ik dat 90% van de buurtbewoners dat niet met me eens is, helaas). Maar tegels wippen en varens plaatsen is natuurlijk ook prima! Ik snap dat je niet op extra onderhoud zit te wachten met jouw hoeveelheid tuin!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217705145
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]

Práchtig O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217705172
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Waarom schaamte?
Ik zou de schaamte gewoon voorbij gaan, er wat kruipers of bodembedekkers tussen frotten, wat veldbloemen zaaien, evt een paar van die kinderkopjes eruit om meer ruimte te geven en te laten zien dat het met opzet is, en genieten van je geveltuin.

Wacht, schaduw. Misschien niet zomaar bloemen maar iets wat van schaduw houdt dan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217705199
Ik heb trouwens twee dikke bossen bieslook in de voortuin staan. Supergezellig en groeit ook als onkruid.
Aanrader als je t mij vraagt.

pi_217705275
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:29 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb trouwens twee dikke bossen bieslook in de voortuin staan. Supergezellig en groeit ook als onkruid.
Aanrader als je t mij vraagt.

[ afbeelding ]
Ja!! Ik heb ook doorgeschoten bieslook staan (oorspronkelijk bedoeld om in de keuken te gebruiken). Zo mooi dat we maar geen bieslook meer eten :+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 21-05-2025 11:37:54 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:01:57 #85
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217705546
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:23 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Zelf vind ik dit dus helemaal niet storend uitzien. Het is een mooi stukje beschutting voor insecten. Ik word juist een beetje sip van tegelwoestijnen (al weet ik dat 90% van de buurtbewoners dat niet met me eens is, helaas). Maar tegels wippen en varens plaatsen is natuurlijk ook prima! Ik snap dat je niet op extra onderhoud zit te wachten met jouw hoeveelheid tuin!
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs ;)
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waarom schaamte?
Ik zou de schaamte gewoon voorbij gaan, er wat kruipers of bodembedekkers tussen frotten, wat veldbloemen zaaien, evt een paar van die kinderkopjes eruit om meer ruimte te geven en te laten zien dat het met opzet is, en genieten van je geveltuin.

Wacht, schaduw. Misschien niet zomaar bloemen maar iets wat van schaduw houdt dan.
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Spoilers!
pi_217705584
Varens zijn wel tof, wij hadden er ooit spontaan eentje naast de schutting staan en nu staan er 12 ofzo.

Iets anders dat het ook super goed doet in de schaduw is trouwens zevenblad. Als je daar nog wat van wil, mag je wel even langskomen *)
pi_217705590
Krijg je met het grind niet dat vocht makkelijker de grond in kan en dus meer optrekkend vocht in huis?
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:43:32 #88
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217706015
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het is meer het geheel, dat dus niet op de foto staat, dat er echt wel heel pauper uitziet. Daar is alleen nu nog even niet heel veel aan te doen. En ik wil grind voor de afwatering want de weg loopt wat bol dus alles komt richting ons huis. Een waterval in een oude schuur vind ik niet zo'n probleem, optrekkend vocht in het huis wel. Maar dat grind alleen is dus echt niet genoeg, dat is maar marginaal beter dan een tegelparadijs ;)
[..]
Schaduw ja. Vandaar de varens. Misschien is er ook wel een of andere carex die van schaduw houdt, voor wat wintergroenheid.
Carex kan prima in de schaduw :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 21 mei 2025 @ 10:57:36 #89
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217706170
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Vanyel het volgende:
Varens zijn wel tof, wij hadden er ooit spontaan eentje naast de schutting staan en nu staan er 12 ofzo.

Iets anders dat het ook super goed doet in de schaduw is trouwens zevenblad. Als je daar nog wat van wil, mag je wel even langskomen *)
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Elleska het volgende:
Krijg je met het grind niet dat vocht makkelijker de grond in kan en dus meer optrekkend vocht in huis?
Het is juist goed als het de grond in kan, dan blijft het niet tegen de gevel aan staan.
Spoilers!
pi_217706256
Dat water niet meer tegen de gevel aan staat is sowieso beter maar zakt het water dan goed weg in de grond? Want je hebt het over optrekkend vocht en dat komt vanuit de bodem.
Het water wegleiden van de gevel vind ik logischer klinken maar ik ben klei/leemgrond gewend waar water moeilijk wegzakt, in zandgrond is dat weer heel anders en werkt het misschien wel zo.
  woensdag 21 mei 2025 @ 11:22:20 #91
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217706394
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 11:05 schreef Elleska het volgende:
Dat water niet meer tegen de gevel aan staat is sowieso beter maar zakt het water dan goed weg in de grond? Want je hebt het over optrekkend vocht en dat komt vanuit de bodem.
Het water wegleiden van de gevel vind ik logischer klinken maar ik ben klei/leemgrond gewend waar water moeilijk wegzakt, in zandgrond is dat weer heel anders en werkt het misschien wel zo.
Het lijkt er op dat het niet vanuit de bodem maar vanaf de weg komt. Maar dat is natuurlijk niet heel goed te zien. We gaan niet volgende week al met dit project aan de slag, het staat niet bovenaan de lijst. Maar dit moet voor de winter echt wel achter de rug zijn. Wegleiden lijkt vooralsnog geen optie maar ik zal er eens over nadenken :)
Spoilers!
pi_217706545
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
[..]
Goede afwatering is zeker wel belangrijk :Y. Er zijn ook varens die groen blijven in de winter! Bijvoorbeeld:
https://www.cruydthoeck.n(...)gare-plant-in-p9-pot
https://www.cruydthoeck.n(...)atum-plant-in-p9-pot
https://www.cruydthoeck.n(...)rium-plant-in-p9-pot

[ Bericht 6% gewijzigd door Phaidra op 21-05-2025 11:47:03 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217707321
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 10:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik ben ruimschoots voorzien, dank je.
:{w
Ik bied nog eens een stekje van iets aan }:|
pi_217707555
@Lucky_Strike ik deel je enthousiasme voor varens :Y. Ik heb hier een hoekje onder de japanse esdoorn waar ze het prachtig doen. Ik wil eigenlijk wat variatie aanbrengen, vandaar dat ik onlangs op zoek gegaan was naar verschillende soorten.

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217708808
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik snap je uitdaging. Zelf houd ik erg van planten die tussen tegels groeien, maar die zijn in de regel zonminnend. De strategie lijkt me op zich goed, want elke oplossing met (half-)verharding vraagt onderhoud, zelfs asfalteren (is mijn ervaring...). Dus ik zou zaaien en er een wat diversere groene boel van maken. Misschien kun je een mengel voor (half-)schaduw bestellen en kijken wat aanslaat?

Wat hier op die plek groeit:
- look-zonder-look
- vergeetmeniet
- viooltjes
- fluitenkruid
- akelei (wonderwel)

Dat komt allemaal aanwaaien. Misschien wil boswederik wel lukken. Slaapkamergeluk zou je ook kunnen proberen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217709750
quote:
Vraagje.
Ik zou er veldbies (Luzula Nivea) zetten. Wintergroen, inheems, kan prima in de schaduw, goed voor de biodiversiteit.
pi_217709799
quote:
Soms is een beetje onkruid ook lekker bourgondisch ongedwongen?
pi_217709809
quote:
Zou ik varens in/tussen het grind kunnen plaatsen? Ik ben daar sinds kort gek op.
Varens stammen nog uit de tijd van ridders op paard en prinsessen! :) Grind kan ook lekker stijlvol eruit zien!
  woensdag 21 mei 2025 @ 19:02:31 #99
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_217710465
@marretak, waar kom jij opeens vandaan de laatste tijd? Ik wil je niet meteen wegjagen, maar je komt met de meest bijzondere berichten hier. Je had al een bericht gepost over de goede Mango's die het goed zouden doen in het Nederlandse klimaat, en nu heb je 't weer over Varens die nog stammen uit de tijd van ridders te paard?

Geen idee wat jouw bedoeling is, maar het klinkt allemaal wel heel erg vaag.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator/colorchick donderdag 22 mei 2025 @ 11:21:40 #100
382129 crew  Donna
pi_217715039
Er is iemand in m'n buurt die verkoopt allemaal zaadjes voor ¤0,50
Eens even bij kijken in het weekend ofzo.

Gisteren even onkruid weggehaald in m'n tuintje voor, de Dahlia's komen al mooi op. Ben benieuwd!
Had het misschien wel wat extra water moeten geven. :'( :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')