Oh yes. Hier gaan de meeste frambozenstruiken dood, alleen de zwarte framboos doet het fantastisch en zit vol bloemknoppen.quote:
Dat 'geluk' heb ik ook elke keer met nieuwe aanplant. Twee weken geleden gazon ook geverticuteerd en doorgezaaid dus momenteel geregeld aan het sproeien..quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:27 schreef Donna het volgende:
Ik heb van alles nieuw aangeplant enkele weken geleden dus ben wel druk met sproeien.
Kleine frambozenstruik op het balkon, krijgt bijna elke dag water.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:02 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh yes. Hier gaan de meeste frambozenstruiken dood, alleen de zwarte framboos doet het fantastisch en zit vol bloemknoppen.
Als de planten nog zo jong / klein zijn: Potjes omgekeerd over de plant heen doen, houtsnippers scheppen, potjes weer verwijderen. "Slibt" later rond de plant vanzelf dicht met de houtsnippers er omheen. 10 Centimeter in één keer lijkt me trouwens behoorlijk veel, je kan zoals aangegeven ook beginnen met een wat minder dikkere laag, en als de planten wat hoger zijn, aanvullen later in 't jaar.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:49 schreef laziness het volgende:
Ze raden aan 10cm laag als je echt onkruid wilt onderdrukken maar als je P9 plantjes van de kweker neerzet verzuipen die in je houtsnipper laag. Iemand tips hoe die dat gedaan heeft?
Kan je een verleng koppel stuk kopen anders blijf je heen en weer sjouwen met emmers ?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:57 schreef Doedezemaar het volgende:
De tuinslang reikt niet tot de voortuin
Stenen worden hartstikke heet. Heb je ws meer succes met wat houtsnippersquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:53 schreef marretak het volgende:
Ik ga denk ik ivm met droge aarde proberen wat grind te scoren en die boven de aarde in de pot te doen!
Wij waren dus onlangs bij de Loire op vakantie en daar had iedereen ze bij de voordeur langs de rand van de weg staan. Groot, mooi, in allerlei kleurenquote:Op donderdag 15 mei 2025 13:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Oeh Irissen, zo mooi. Ik zie bij de Chelsea Flower Show bij Gardeners World ook altijd zulke prachtige exemplaren.
Winterhard alleen of juist ook wintergroen? Ik zou voor lavendel gaan, met 2 of 3 keer per jaar snoeien hou je die prima laag en vol. En anders Engels gras of blauw schapengras. Foto van de situatie helpt misschien wel voor meer suggesties.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:43 schreef Pisces29 het volgende:
Ik zoek een winterharde plant voor een kleine plek, die de hele dag in de zon staat. Hebben jullie misschien tips?
De plek betreft een soort driehoek naast het laatste stuk van het tuinpad (dicht op de voordeur en dicht op het woonkamerraam).
De vorige bewoner heeft het gemaakt (dit is de eerste lente in dit huis en er waren veel tulpen op dit plekje, maar dat ziet er nu niet meer uit, dus er moet iets mee gedaan worden) en voorlopig laat ik het maar zo. Wellicht in de toekomst bij de rest van de tuin betrekken met grind. (De voortuin heeft verder al enorm veel borders en planten en bomen.)
Enige 2 harde wensen: winterhard en echt 'vol'.Mag laag blijven. Bloemen hoeven niet per se. Het staat de hele dag in de zon, dus een sterke plant is fijn. Ik ben veel van huis, dus niet te kwetsbaar is prettig.
Het betreft een stukje van ongeveer 40 bij 40 cm. Dus ik koop een aantal plantjes.
10 cm hoog is prima, 30 cm mag ook, daarna wordt het teveel "in your face" bij de voordeur, denk ik.
Ik wilde in het tuincentrum gaan kijken, maar ik heb momenteel niet zoveel tijd (en een voet in tape). Ik ga liever met een lijstje namen alsnog naar het centrum om dan gericht te kunnen kijken.
Oh, ik had idd wintergroen moeten schrijven.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Winterhard alleen of juist ook wintergroen? Ik zou voor lavendel gaan, met 2 of 3 keer per jaar snoeien hou je die prima laag en vol. En anders Engels gras of blauw schapengras. Foto van de situatie helpt misschien wel voor meer suggesties.
Blijft er van parelkruid nog iets over (van het groen) in de winter?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:13 schreef Van_Poppel het volgende:
@:Pisces29: Mijn heiligenbloem in de schrale/droge zonborder gaat als de brandweer. Bloeit ook leuk in de zomer.
Edit: Parelkruid doet het hier ook prima. Deze blijft wat lager.
Parelkruid is wintergroen. Ik heb ze afgelopen oktober met P9-potjes geplant; dan is het in de winter natuurlijk 3 keer niks. In het voorjaar zijn ze flink gegroeid en nu bloeien ze uitbundig. Het is afwachten hoe het in de winter eruit ziet. Ik schat dat 5 plantjes voor 40x40 ruim voldoende is. Het schijnt wel dat ze niet super winterhard zijn bij extreem koude omstandigheden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:39 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Blijft er van parelkruid nog iets over in de winter?Ik vind het zo jammer dat de tuin in de winter zo dun wordt. Misschien als ik gewoon 10 plantjes bij elkaar zet dat het lekker vol blijft.
Die is wel erg hysterisch voor bij de voordeur.quote:
Je hebt ze in verschillende kleuren en hoogten. Maar mijn definitie van hysterisch is anders dan de jouwe klaarblijkelijkquote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Die is wel erg hysterisch voor bij de voordeur.
Ik zie op Google flinke kleuren, paars en oranje blad noem ik hysterisch.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Je hebt ze in verschillende kleuren en hoogten. Maar mijn definitie van hysterisch is anders dan de jouwe klaarblijkelijk
Ja dit zou een goeie kunnen zijn, die major.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Vinca zou misschien ook een optie kunnen zijn, minor blijft wat lager, major wordt voor een bodembedekker behoorlijk bossig en gaat dan ook best omhoog staan.
Nee joh. Het heeft sowieso veel robuuster vleziger blad.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Is dat niet helemaal plat met één regenbui? Ik zie nu campanula voor me in de winter.
Kerrieplant. Nadeel: moet je op een bepaald moment snoeien en dan is-ie even niet meer zo fraai. Maar hij loopt snel weer uit. En het snoeien is véél minder bewerkelijk dan bij lavendel. Lavendel zou trouwens ook geschikt zijn en blijft niet sprieterig.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:37 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh, ik had idd wintergroen moeten schrijven.
Vinca is bij mijn weten een plant die je beter niet in de volle zon en in droge grond kunt zetten. Ik zou op die plek eerder een echte zonaanbidder kiezen (alle vaste planten die ik heb genoemd vallen eronder). Dan hoef je er niet naar om te kijken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja dit zou een goeie kunnen zijn, die major.
Is dat niet helemaal plat met één regenbui? Ik zie nu campanula voor me in de winter.
Dankjewel voor alle moeite die je er weer in hebt gestoken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vinca is bij mijn weten een plant die je beter niet in de volle zon en in droge grond kunt zetten. Ik zou op die plek eerder een echte zonaanbidder kiezen (alle vaste planten die ik heb genoemd vallen eronder). Dan hoef je er niet naar om te kijken.
Om die laatste reden ben ik inmiddels een verzamelaar geworden. Er zijn zoveel planten en ze zijn bijna allemaal bijzonder.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 20:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dankjewel voor alle moeite die je er weer in hebt gestoken.![]()
Die warme plek is idd erg belangrijk om te onthouden.
Ik wist trouwens niet dat de kardinaalsmuts in zoveel soorten te krijgen is. Ik had hem in m’n oude tuin en hier staat hij ook in de achtertuin. Hier is hij wat gelig en vind ik hem niet zo charmant.Maar hij is groot en gezond dus ik focus me nu op dingen zoals dit project aan de voorkant.
Die Hoornbloem vind ik erg leuk.
Ik schrijf allerlei planten op om ze in het echt te bekijken. Best lastig omdat er zoveel mooie dingen bij zitten.
Nee, het moet zeker niet in de hoogtequote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan me niet een goed beeld vormen van de plek, maar het klinkt alsof het het mooiste is als je iets hebt wat de hoogte in gaat. Kruipende tijm en hoornbloem vallen dan af, al kun je ook gerust een combinatie maken met een hogere plant. Misschien kun je er een klimrek kwijt en kun je bijvoorbeeld passiebloem combineren met een laagblijvende plant.
Ja, ik snap je punt maar dit is een prominente plek en zie je als je aanbelt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen vragen hier vaak om een wintergroene plant en ik vind dat een erg grote beperking. Je kunt ook iets kiezen wat uitgebloeid nog mooi is of wat je in een bepaalde tijd van het jaar blij maakt. Ik vind dit een van de leukste planten in mijn tuin:
Ik was je posting aan het herlezen en mogelijk is de ruimte beperkter dan ik dacht. Misschien zijn juist de planten die gedijen in voegen van terrassen wel ideaal. Mocht je een foto hebben - dat zou helpen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:40 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja, ik snap je punt maar dit is een prominente plek en zie je als je aanbelt.Dan wil je toch net juist op dat stukje iets dat in de winter nog goed groen en vol is?
Er zijn in m’n voortuin al zoveel bladverliezende bomen en struiken.
Dat zonneroosje is echt heel mooi. Die zou ik wel achter willen hebben.
Hier bloeien er ook een paar klimrozen. Dat wil zeggen: ze zijn als klimroos geplant maar de meesten klimmen na een jaar nog steeds niet echt. De knalroze heeft nu als enige net de bovenkant van het prieel bereikt. Bij een andere staander bloeit een zowat fluoriserende rozerode en die combineert fantastisch met de bloemetjes van de heuchera Leuchtkäfer die er in de buurt staat.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 23:09 schreef Blues het volgende:
De ROOS bloeit al1 hele maand eerder dan andere jaren
Lichtgevende blommekes.
Morgen piccie maken![]()
Koeienmest? Extra kalk? effe wat gaten prikken zodat de aarde wat losser komt?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat wil zeggen: ze zijn als klimroos geplant maar de meesten klimmen na een jaar nog steeds niet echt.
Jemig, wat een geweld!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:19 schreef z80 het volgende:
Ook hier even dumpen/spammen.
Mijn uit de kluitengewassen rozen bij de voordeur
Met rechts onder de roos een aangewaaide kruisbes.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |