Dat is hier het planquote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:09 schreef AnneX het volgende:
Zelfs een oprit naar de garage met 2 banen: dan kan daartussen ook laag blijvende tijm…
zag ik eens ergens…
Gaat het goed met bouwen van de “achterlijke garage”…
Rozemarijn bloeit vroeg, lavendel daarna en met snoei vaak nog een herbloei en dan bloeit de kruiptijm in mooie wolken eronder. Dan kun je daar vast nog iets gezelligs bloeiends bij zetten, die (half)heestertjes geven het een beetje blijvende structuur.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, krenten zei mijn moeder ook. Minpuntje, die vind ik leuk, dus daar staan er al een stuk of 10 van in de tuin op 3 verschillende plekken![]()
. Planten eronder die je noemt zijn goeie trouwens! Kruiptijm en Rozemarijn had ik zelf niet aan gedacht!
Een fruitboom een optie? De middelstam uitvoering. De laagstam zit waarschijnlijk te laag bij de grond voor wat jij wil aan grondbedekking.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
[ afbeelding ]
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Maar op het dak komen zonnepanelen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
Volgens mij heb je hier best veel keuze! Een vaasvormige heester zou goed werken. Dan kun je bijv. aan een vinderstruik denken die je in die vorm snoeit. Een hazelaar vind je misschien te saai, al kun je er bijv. een kamperfoelie doorheen laten groeien. Magnolia zou ik wel aandurven. Eventueel kies je een magnolia stellata, want die wordt niet hoger dan 2-3 meter. Zelf heb ik op een soortgelijke plek en i.v.m. de zonnepanelen gekozen voor viburnum bodnantense 'Dawn'. Die bloeit juist in de winter. En ik vind de judasboom prachtig, zowel het blad als de bloei. De cercis canadensis ‘Forest Pansy' is eigenlijk een struik, geen boom. Die zou het op de armste grond goed moeten doen. Tips van Romke voor wat je erbij kunt plaatsen:quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
[ afbeelding ]
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Maar op het dak komen zonnepanelen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
quote:Een schitterende achtergrond voor vurige crocosmia’s, oranje dahlia’s of felrode klaprozen.
Whoah, die cercis is vet in bloeiquote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens mij heb je hier best veel keuze! Een vaasvormige heester zou goed werken. Dan kun je bijv. aan een vinderstruik denken die je in die vorm snoeit. Een hazelaar vind je misschien te saai, al kun je er bijv. een kamperfoelie doorheen laten groeien. Magnolia zou ik wel aandurven. Eventueel kies je een magnolia stellata, want die wordt niet hoger dan 2-3 meter. Zelf heb ik op een soortgelijke plek en i.v.m. de zonnepanelen gekozen voor viburnum bodnantense 'Dawn'. Die bloeit juist in de winter. En ik vind de judasboom prachtig, zowel het blad als de bloei. De cercis canadensis ‘Forest Pansy' is eigenlijk een struik, geen boom. Die zou het op de armste grond goed moeten doen. Tips van Romke voor wat je erbij kunt plaatsen:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja doe je iets met natuur in de grote stad dan is het via een Nationaal-Park-status makkelijker om aan subsidie te komen? We leven in een burocratische wereld ey?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:27 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb deze eerder gehoord over een stad ergens in Brabant. Vind het zelf wat krampachtig.
Oeh, sterker nog, Breda krijgt over 2 weken als eerste stad in de EU de titel "National Park City". Tja ach...
Ik zag ‘em voor het eerst bij m’n buurvrouw en was er meteen weg van. Prachtig boompje, met die wolk aan bloemen die op het naakte hout bloeien. Maak niet de fout die ik heb gemaakt door ‘em heel klein te kopen. Na jaren stelt die van mij nog steeds niks voor.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Whoah, die cercis is vet in bloei
[ afbeelding ]
Heb jij dan een 'gewone' of een forest pansy?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zag ‘em voor het eerst bij m’n buurvrouw en was er meteen weg van. Prachtig boompje, met die wolk aan bloemen die op het naakte hout bloeien. Maak niet de fout die ik heb gemaakt door ‘em heel klein te kopen. Na jaren stelt die van mij nog steeds niks voor.
Ik heb een ‘gewone’ (cercis siliquastrum). Twee jaar geleden gekocht als boompje van 10-15 cm hoog. Misschien is-ie een paar centimeter gegroeid.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 08:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heb jij dan een 'gewone' of een forest pansy?
En hoe klein is heel klein, hoe niks is het nu?
Ruikt ie?
Die overwoekert bij mij de geraniums en moet ik dus actief binnen de perken houden (figuurlijk). Lijkt me dat je gewoon een deel weg kunt halen en ergens anders kunt planten? Waar je het hebt weggehaald groeit het heel snel weer terug en op de nieuwe plek loopt ie ook weer uit. Het zijn gewoon van die wortels laag onder de oppervlakte zoals bij veel woekerende planten.quote:Op zondag 11 mei 2025 00:17 schreef Seven. het volgende:
LVBS aan de wandel (vorig jaar had ik 2 zielige plantjes). Buiten dat 'ie zelf lekker rond tippelt, laat deze zich eigenlijk makkelijk vermeerderen?
Ik zie lievevrouwenbedstro op de foto’s en ik deel je meningquote:Op zondag 11 mei 2025 14:53 schreef bleiblei het volgende:
Wat is LVBS? (Heb een hekel aan nietbestaande afkortingen.)
Ah! Ja die plant kende ik dan weer niet. Dan wordt het lastig relaties leggen.quote:Op zondag 11 mei 2025 15:46 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zie lievevrouwenbedstro op de foto’s en ik deel je mening
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, moet ff kijken hoe ik het aanpak. Hij is aan de bovenkant heel erg bossig en vol, de onderkant is wat minder vol.quote:Op zondag 11 mei 2025 16:12 schreef AnneX het volgende:
@:Seven De “Grote Haag” wil je hoger hebben…is het verstandig om wèl te snoeien, zodat er ook zijscheuten worden gevormd en de haag voller groeit. ?
Is er niet een “risico” dat het ielige hoge staken worden…
#2cents.
Zou je een tutorial willen maken hoe je dat doet? Het ziet er wel interessant uitquote:Op zondag 11 mei 2025 20:29 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x het is weer bijna tijd voor de Chelsea chop. Ik denk dat ik m'n sedums komend weekend terugknip.
Ik heb 5 cm neer gelegd en geaccepteerd dat ik af en toe zelf iets moet doen, maar in veel mindere mate dan zonder snippers.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:49 schreef laziness het volgende:
Wij hebben afgelopen het weekend de hele border vol carex in de voortuin leeg gehaald. Ze komen alleen langs de rand terug en de rest wordt opgevuld met bloeiende planten waar de beestjes (en ik) gelukkig van worden.
Nu hebben we ook 2m3 houtsnippers besteld. Er kwam zoveel onkruid uit deze borderIk heb alle carex pollen helemaal uitgeplozen en ontdaan van zoveel mogelijk incl wortel hopelijk.
Ze raden aan 10cm laag als je echt onkruid wilt onderdrukken maar als je P9 plantjes van de kweker neerzet verzuipen die in je houtsnipper laag. Iemand tips hoe die dat gedaan heeft?
Klein rondje vrijhouden rondom de plantjes. Is wel lastig want dan kun je niet lekker scheppen als een malle.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:49 schreef laziness het volgende:
Ze raden aan 10cm laag als je echt onkruid wilt onderdrukken maar als je P9 plantjes van de kweker neerzet verzuipen die in je houtsnipper laag. Iemand tips hoe die dat gedaan heeft?
Verhuizen was hier de oplossingquote:Op maandag 12 mei 2025 16:00 schreef GM78 het volgende:
De heermoes groeit weer weelderig tussen het grind![]()
Iemand een adres waar ik een kernbom kan kopen?
Misschien dat ik dan eens van die troep af ben
Heeft toch geen zin, heermoes overleeft een kernbom wel.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:00 schreef GM78 het volgende:
De heermoes groeit weer weelderig tussen het grind![]()
Iemand een adres waar ik een kernbom kan kopen?
Misschien dat ik dan eens van die troep af ben
Inderdaad, wat een plant, wat een overleverquote:Op maandag 12 mei 2025 17:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heeft toch geen zin, heermoes overleeft een kernbom wel.
quote:Op zondag 11 mei 2025 17:13 schreef AnneX het volgende:
Een tip anti slak…had ik het maar eerder geweten!Het diervriendelijke aan een langzame slakkendood is natuurlijk een beetje overdreven, maar je vergiftigt er in ieder geval geen andere dieren mee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 12 mei 2025 08:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zou je een tutorial willen maken hoe je dat doet? Het ziet er wel interessant uit.
Ik ben daar te lui voor maat ChatGPT heeft het antwoord:quote:Op maandag 12 mei 2025 08:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zou je een tutorial willen maken hoe je dat doet? Het ziet er wel interessant uit.
Planten in potten houden is gewoon doffe ellende. Je kunt potten met een waterreservoir kiezen, dat helpt wat. Je kunt naar andere vormen van langzame of automatische waterafgifte kijken, grotere potten nemen, kleipotten mijden, de potten op een plek met minder zon zetten. Of je zet planten gewoon in de volle grond op een plek die bij ze past.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:13 schreef marretak het volgende:
Als de grond in een pot steeds teveel uitdroogt, heb je dan nog ander middel of truuk dan hydrokorrels? Was wel een keer een vrouw op het web die een pak yochurt leeg goot over de aarde en dan zou volgens haar werken?
Dit jaar alleen m'n hemel sleutel. Verder weinig planten die ervoor in aanmerking komen.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:50 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Ik was ook nieuwsgierig en vond dit filmpje over de Chelsea Chop voor sedums
Ik ga het niet doen trouwens, misschien over een paar jaar als mijn sedums wat bovenmaats raken of in een nat voorjaar zoals deze dame deed
Als je een 'jonge' tuin hebt heeft het, denk ik, niet zoveel zin?quote:Op maandag 12 mei 2025 21:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit jaar alleen m'n hemel sleutel. Verder weinig planten die ervoor in aanmerking komen.
Ik heb iets grotere en diepere bakken staan op balkon. Elke dag idd water geven. Daarnaast werken bij de planten die het echt nodig hebben van die waterdruppelaars dan is er nog een extra reservoir aan water.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:13 schreef marretak het volgende:
Als de grond in een pot steeds teveel uitdroogt, heb je dan nog ander middel of truuk dan hydrokorrels? Was wel een keer een vrouw op het web die een pak yochurt leeg goot over de aarde en dan zou volgens haar werken?
Kerrieplant doet het bij mij ook erg goed in een pot. Ik geef hem wel (inconsistent) water, maar hij staat ook onder het balkon van de bovenburen dus dat moet wel, anders krijgt hij alleen water als het horizontaal regent.quote:Op maandag 12 mei 2025 21:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Planten in potten houden is gewoon doffe ellende. Je kunt potten met een waterreservoir kiezen, dat helpt wat. Je kunt naar andere vormen van langzame of automatische waterafgifte kijken, grotere potten nemen, kleipotten mijden, de potten op een plek met minder zon zetten. Of je zet planten gewoon in de volle grond op een plek die bij ze past.
Als je per se planten in potten wil, dan kun je ook nog kiezen voor droogresistente planten. Lavendel doet het bij mij bijv. geweldig in potten in de volle zon. Ik geef nooit water.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |