Geen specifieke voorkeur, zal een combinatie van planten worden. Ik ga eens zoeken of ze iets hebben.quote:Op maandag 10 maart 2025 07:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Welke plant?
Ik heb zelf goede ervaringen met Heijnen Haagplanten voor rode beuk.
Ik ga eens kijken, dank je!quote:Op maandag 10 maart 2025 18:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh wacht, Hermie heeft ze natuurlijk ook met blote wortel in de webshop
Dat is wel wat uit de richting om met planten te gaan rijden.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:05 schreef Puala het volgende:
Ik weet wel een kweker in Lunteren, maar weet niet of dat handig is?
Ik ben haasten geleden eens begonnen met een balkon topicquote:Op maandag 10 maart 2025 21:03 schreef AnneX het volgende:
Ja zeg, geen tuin meer met nieuwe border met heel veel plantjes en terras en pad opnieuw uitgevlakt. 😢
Tot 1 juni ws. nog onze tuin, dus kan ik af en toe eens neuzen wat het wordt.
Op het nieuwe balkon staat wel de pot met bollenlasagne. Thats it.
Toch blijf ik hier wel volgen hoe het bij jullie verloopt.
F&F / Het Grote Balkon topicquote:Op maandag 10 maart 2025 21:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben haasten geleden eens begonnen met een balkon topic.
Ik snap jouquote:Op maandag 10 maart 2025 22:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Die ja! Ik weet niet waarom ik haasten schreef terwijl ik jaren bedoel.
Dd. 2011 😂quote:
Is het geen reeks, met recente topics? Kan t ff mobiel niet goed zoeken.quote:Op maandag 10 maart 2025 22:39 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dd. 2011 😂
En Seven’s balkon was toentertijd een heel project.
Op het balkon past een klein bankje en een tuinstoel. Thats it.
En de pot met bollen lasagne. Zal morgen eens een foto posten.
Ik heb dit bankje al 9 jaar en ben er nog steeds blij mee. https://www.intratuin.nl/(...)tSJ0FBAaArP3EALw_wcBquote:Op maandag 10 maart 2025 22:39 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dd. 2011 😂
En Seven’s balkon was toentertijd een heel project.
Op het balkon past een klein bankje en een tuinstoel. Thats it.
En de pot met bollen lasagne. Zal morgen eens een foto posten.
Wat een leuk bankje!quote:Op donderdag 13 maart 2025 19:13 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb dit bankje al 9 jaar en ben er nog steeds blij mee. https://www.intratuin.nl/(...)tSJ0FBAaArP3EALw_wcB
Leuk ding ja. Met vele opties.quote:Op donderdag 13 maart 2025 19:13 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb dit bankje al 9 jaar en ben er nog steeds blij mee. https://www.intratuin.nl/(...)tSJ0FBAaArP3EALw_wcB
Ik zag het ooit bij een vriendin en het jaar erop heb ik m gekocht. Ligt lekker, met een beetje moeite kunnen er 4 mensen op zitten. Het lig kussen is nu wel klaar, maar ik heb een reserve liggen.quote:
Er zijn gelukkig heel veel verschillende soorten stoelen en bankjes tegenwoordig er zal vast iets voor jullie zijnquote:Op donderdag 13 maart 2025 20:10 schreef AnneX het volgende:
[..]
Leuk ding ja. Met vele opties.
Gaat alleen hier niet passen. Er is een balkondeur open naar links en daarnaast 2 ‘panelen’ die als harmonica naar rechts buitenom schuiven. Er kan dus niks voorstaan.![]()
“Gelukkig” is er een voetbalveld gazon achter, pal op het zuiden. ☀
P.S. of alleen de deur gebruiken… eens kijken van de zomer. Balkon is op het oosten.
Ik denk het wel!quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:48 schreef Radegast het volgende:
Is het nu de tijd om lampenpoetsergras te snoeien?
Ik heb het vorig weekend gedaan.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:48 schreef Radegast het volgende:
Is het nu de tijd om lampenpoetsergras te snoeien?
Tijm en kerrieplant doen het ook erg goed op mijn balkon. Ik zit op het noordwesten, maar het wordt hier heet genoeg dat alle mediterrane planten er het mooist bijstaan.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 12:38 schreef ieniminimuis het volgende:
Donderdag plantjes bezorgd gekregen van sprinklr voor mijn bakken op het balkon.
Ik merk alleen wel dat ik afgelopen herfst iets te enthousiast was met bollen planten. Bijna alle bakken zitten vol met sprieten van de bollen dus straks maar even voorzichtig balkonieren.
Een bak gaat maar gevuld worden met de wat meer mediterraanse planten, want wel heel veel zon en warmte. Heb o.a. al marjolein en dat ook aanvullen met lavendel en rozemarijn. Andere tips nog?
Er komt een wat meer fruit bak, ik heb al een struik framboos.
Voor de rest nog te verdelen:
2 duifkruid
Salie
Kattenkruid
Ijzerhard
Zonnehoed (in de herfst geplant)
Salvia
En iets wat ik in de herfst geplant heb maar geen idee meer weet wat het is
Daarnaast nog zaadjes van Lathyrus, Oost Indische kers en Kamille.
Ik heb een groot balkon op zuid-oosten (zon vanaf zonsopkomst tot 1 a 2 uur)en een kleiner balkon op noord-westen (zon van 4 tot zonsondergang).
Ik zoek nog verdere inspiratie, tis even wennen zo'n zonnig balkon, mijn vorige zat op het noord-oosten
Als je Gardeners World terug kunt kijken, daar zat een item in over iemand met een heel zonnig balkon dat helemaal volgepropt was met planten, het leek wel een echte tuin op dat kleine balkon.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 12:38 schreef ieniminimuis het volgende:
Donderdag plantjes bezorgd gekregen van sprinklr voor mijn bakken op het balkon.
Ik merk alleen wel dat ik afgelopen herfst iets te enthousiast was met bollen planten. Bijna alle bakken zitten vol met sprieten van de bollen dus straks maar even voorzichtig balkonieren.
Een bak gaat maar gevuld worden met de wat meer mediterraanse planten, want wel heel veel zon en warmte. Heb o.a. al marjolein en dat ook aanvullen met lavendel en rozemarijn. Andere tips nog?
Er komt een wat meer fruit bak, ik heb al een struik framboos.
Voor de rest nog te verdelen:
2 duifkruid
Salie
Kattenkruid
Ijzerhard
Zonnehoed (in de herfst geplant)
Salvia
En iets wat ik in de herfst geplant heb maar geen idee meer weet wat het is
Daarnaast nog zaadjes van Lathyrus, Oost Indische kers en Kamille.
Ik heb een groot balkon op zuid-oosten (zon vanaf zonsopkomst tot 1 a 2 uur)en een kleiner balkon op noord-westen (zon van 4 tot zonsondergang).
Ik zoek nog verdere inspiratie, tis even wennen zo'n zonnig balkon, mijn vorige zat op het noord-oosten
Een zonnig balkon is ideaal. Planten die graag in potten staan zijn vaak zonminnende, droogteresistente planten. Leef je uit op die categorie, zou ik zeggen!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Als je Gardeners World terug kunt kijken, daar zat een item in over iemand met een heel zonnig balkon dat helemaal volgepropt was met planten, het leek wel een echte tuin op dat kleine balkon.
Dat is een mooie tip, wolfsmelk.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens Monty is het nu tijd om grassen te snoeien. Het nieuwe seizoen van Gardeners World is begonnen![]()
Gisteren bij De Tuinstek wat extra helleborussen gekocht en op hun aanraden een paar vroege Euphorbiaâs meegenomen voor het deel van de tuin dat nu in het winterseizoen helemaal kaal is.
Ga je verhuizen?quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:10 schreef AnneX het volgende:
[..]
Leuk ding ja. Met vele opties.
Gaat alleen hier niet passen. Er is een balkondeur open naar links en daarnaast 2 âpanelenâ die als harmonica naar rechts buitenom schuiven. Er kan dus niks voorstaan.![]()
âGelukkigâ is er een voetbalveld gazon achter, pal op het zuiden. â
P.S. of alleen de deur gebruiken⦠eens kijken van de zomer. Balkon is op het oosten.
Is al gebeurd😎 van tuin postzegel achter en voortuin naar platvloers met balkon op het oosten. Het complex heeft een ‘voetbalveld’ achter richting polder en vóor uitkijkend over de perenboomgaard. Dat is één weekje bloesem. 🥰quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 16 maart 2025 11:59 schreef AnneX het volgende:
[..]
Is al gebeurd😎 van tuin postzegel achter en voortuin naar platvloers met balkon op het oosten. Het complex heeft een ‘voetbalveld’ achter richting polder en vóor uitkijkend over de perenboomgaard. Dat is één weekje bloesem. 🥰
Ga ik jullie daarmee vervelen vermaken.Mag je wel plantenbakken aan de buitenkant van het balkon hangen? Zo ja, zou je een mooie bloembakken kunnen hebben zonder dat het ruimte inneemtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We have far more in common than that which devides us..
Oh ja, die hangen er al van de vorige bewoonster. Met heide enzo.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:10 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mag je wel plantenbakken aan de buitenkant van het balkon hangen? Zo ja, zou je een mooie bloembakken kunnen hebben zonder dat het ruimte inneemt
De begane grond bewoner hier heeft ook eens gevraagd of we wat voorzichtiger water willen gevenquote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oh ja, die hangen er al van de vorige bewoonster. Met heide enzo.
Die hangen nu aan de binnenkant. Kan natuurlijk ook aan de buitenkant 👍🏼
Als het niet goed is, (huurbaas hè) hoor ik het wel.
De benedenburen vertrekken een half jaar naar Spanje. I.v.m. watergeven bedenk ik dat. Drup drup.
Het heeft drie maanden geduurd en een hoop stress, maar hij staat.quote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
Mijn mam heeft me een glazen kas cadeau gedaan. Daar droom ik al jaren van.Tot nu toe voldeed een klein foliekasje wel, maar toch liever eentje van glas.
Ik heb geen grote tuin, dus het is maar een bescheiden kasje met een oppervlakte van vier vierkante meter, maar toch o zo blij mee.
Het is de Royal Well Qube 66, inclusief stalen fundering.
[ afbeelding ]
Zo ontzettend veel zin in om hier in 't nieuwe seizoen mee bezig te zijn.
Mooie kas hoorquote:Op maandag 17 maart 2025 23:29 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het heeft drie maanden geduurd en een hoop stress, maar hij staat.
De fundering. Grijze stoepbanden van 10 x 20 x 100cm. Retezware krengen. Hier bovenop de stalen fundering gemonteerd zodat alles stabiel staat.
[ afbeelding ]
Binnenshuis de voor- en achtergevel in elkaar gezet. Had er ruimte voor, en je wilt niet dat de profielen over de stenen schrapen waardoor de coating afslijt.
[ afbeelding ]
Het frame verder opbouwen en plaatsen op de stalen fundering
[ afbeelding ]
Afgelopen zaterdag heeft mijn zwager me geholpen om alles goed en recht af te stellen zodat de ruiten perfect recht geplaatst konden worden.
[ afbeelding ]
Vandaag de kasbrede tafel en het schap kunnen monteren.
[ afbeelding ]
Blij met het resultaat! Zó blij mee! De volgende stap is het luchtiger maken van de grond in de kas, want dat is helemaal vastgelopen. Daarna grondcompost er op zodat de boel luchtiger wordt.
Dat heb je ff mooi getwiektquote:Op maandag 17 maart 2025 23:29 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het heeft drie maanden geduurd en een hoop stress, maar hij staat.
De fundering. Grijze stoepbanden van 10 x 20 x 100cm. Retezware krengen. Hier bovenop de stalen fundering gemonteerd zodat alles stabiel staat.
[ afbeelding ]
Binnenshuis de voor- en achtergevel in elkaar gezet. Had er ruimte voor, en je wilt niet dat de profielen over de stenen schrapen waardoor de coating afslijt.
[ afbeelding ]
Het frame verder opbouwen en plaatsen op de stalen fundering
[ afbeelding ]
Afgelopen zaterdag heeft mijn zwager me geholpen om alles goed en recht af te stellen zodat de ruiten perfect recht geplaatst konden worden.
[ afbeelding ]
Vandaag de kasbrede tafel en het schap kunnen monteren.
[ afbeelding ]
Blij met het resultaat! Zó blij mee! De volgende stap is het luchtiger maken van de grond in de kas, want dat is helemaal vastgelopen. Daarna grondcompost er op zodat de boel luchtiger wordt.
Wat dacht je van een mooie siergras? Stipa Gigantea bijvoorbeeld (beetje achterin je border zetten).quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:13 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien dat iemand hier nog een leuke suggestie heeft voor een (vaste) plant. In een van mijn borders heb ik nog een vrij grote lege plek (50x50cm). Nu kan ik deze ook volzetten met bodembedekkers maar aangezien dit midden in de border zit zou hier een ietwat hogere vaste plant ook een hele leuke opvulling zijn. De plant staat tussen kattenkruid, salvia's, een vlinderstruik en geraniums en de standplaats is op zanderige grond en in de volle zon (later in het jaar wellicht halfschaduw).
Aangezien deze hoek nogal veel paars/roze bloeiende planten heeft zoek ik iets dat hierbij past. Kwam al de kattenstaart tegen maar dit lijkt me voor op een drogere zandgrond niet ideaal. De (reuzen)lavendel kwam ik ook nog tegen maar die bloeit 'slechts' twee maanden, idealiter zoek ik een plant die mooi lang bloeit.
Wat voor Salvia heb je nu al staan? Een ander type is misschien wel een optie. Wij hebben wat verschillende Salvia Nemorosa en dan ook nog een Salvia Microphyla Papajan, die ziet er weer heel anders uit. Salvia greggii is ook weer anders.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:13 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien dat iemand hier nog een leuke suggestie heeft voor een (vaste) plant. In een van mijn borders heb ik nog een vrij grote lege plek (50x50cm). Nu kan ik deze ook volzetten met bodembedekkers maar aangezien dit midden in de border zit zou hier een ietwat hogere vaste plant ook een hele leuke opvulling zijn. De plant staat tussen kattenkruid, salvia's, een vlinderstruik en geraniums en de standplaats is op zanderige grond en in de volle zon (later in het jaar wellicht halfschaduw).
Aangezien deze hoek nogal veel paars/roze bloeiende planten heeft zoek ik iets dat hierbij past. Kwam al de kattenstaart tegen maar dit lijkt me voor op een drogere zandgrond niet ideaal. De (reuzen)lavendel kwam ik ook nog tegen maar die bloeit 'slechts' twee maanden, idealiter zoek ik een plant die mooi lang bloeit.
Ik vind siergrassen zeker mooi, heb er ook al een aantal staan op andere plekken. Maar voor deze plek prefereer ik toch een 'bloemachtige' plant.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat dacht je van een mooie siergras? Stipa Gigantea bijvoorbeeld (beetje achterin je border zetten).
Bedankt voor je suggestie, dat is zeker het uitzoeken waard. Heb momenteel de nemorosa 'Ostfriesland' staan.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:43 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wat voor Salvia heb je nu al staan? Een ander type is misschien wel een optie. Wij hebben wat verschillende Salvia Nemorosa en dan ook nog een Salvia Microphyla Papajan, die ziet er weer heel anders uit. Salvia greggii is ook weer anders.
Je hebt al wat opties gehad, maar een foto zegt meer dan duizend woorden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:13 schreef PzKpfw het volgende:
Op mijn zakje staat dat het pas in mei magquote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:46 schreef Kanaroe het volgende:
De eerste Oost-Indische kerszaden in de aarde gestopt
Oh, op de mijne half maart tot half aprilquote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:51 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Op mijn zakje staat dat het pas in mei mag
quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:08 schreef bleiblei het volgende:
Phlox?
Of ereprijs.
Of liatris spicata
Of phlomis russeliana (niet paars, wel leuk)
Of echinacea's
Of moet het hoger dan dat?
Bedankt beiden ook., uiteindelijk stuitte ik in het tuincentrum op de dropplant. Leek me een hele mooie plant voor die plek. Maar tussen jullie suggesties zitten ook zeker mooie planten dus wie weet haal ik er daar binnenkort ook nog wat van op om her en der nog wat gaten op te vullen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 23:26 schreef Twieki het volgende:
[..]
Je hebt al wat opties gehad, maar een foto zegt meer dan duizend woorden.
Misschien is de Phlox paniculata wat voor je, of de Chelone obliqua. Beiden groeien rechtopgaand en kunnen wel wat tegen droogte.
Een klein gaaszakje om de zaaddoos doen, dan vallen de zaadjes daar vanzelf in als de boel rijp is.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:49 schreef June. het volgende:
Ik heb een helleborus die ik graag wil vermeerderen. Nu lees ik dat splitsen niet zo'n goed idee is, maar dat je de zaden makkelijk kan verzamelen en daarna dus kan zaaien. Lijkt me wel leuk om te proberen.
Alleen.. Hoe weet je nu wanneer de zaden 'rijp' zijn om te oogsten? Ik zie nu wel een zaaddoos zitten maar die lijkt nog dicht te zitten? Gewoon wachten tot deze open gaat lijkt me?
Is die tweede niet een choisya ternata?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:05 schreef Seven. het volgende:
Het gaat ineens hard!
M'n duizendknoop steekt de kop op:
[ link | afbeelding ]
Geen idee wat dit is maar het is wel blij in onze tuin:
[ link | afbeelding ]
Ik heb een stuk of 30 hemelsleutels, loopt allemaal mooi uit:
[ link | afbeelding ]
Tulpen lasagna:
[ link | afbeelding ]
Gelderse Roos die vanuit een pot in de tuin uit ons oude huis nog een paar jaar bij m'n schoonouders stond, nu bij ons in de volle grond:
[ link | afbeelding ]
De skimmias hebben honger dus straks ff naar het tuincentrum.
[ link | afbeelding ]
De Judasboom heeft het definitief overleefd!(wel de nodige dode en kruisende takken verwijderd net):
[ link | afbeelding ]
We gaan zo ff naar Fonteyn. M'n man wil inspiratie opdoen voor onze nieuwe schuur die deze zomer gebouwd moet worden.
Zou best kunnen! Ik moet 'm nog verplaatsen, op die plek komt ons slaapkamerraam tot op de grond. Dus wel zaak om 'm te identificeren.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is die tweede niet een choisya ternata?
https://appeltern.nl/nl/t(...)e/choisya_ternata_-/
Link die duizendknoop zo vlak bij de woning.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:05 schreef Seven. het volgende:
Het gaat ineens hard!
M'n duizendknoop steekt de kop op:
[ link | afbeelding ]
Geen idee wat dit is maar het is wel blij in onze tuin:
[ link | afbeelding ]
Ik heb een stuk of 30 hemelsleutels, loopt allemaal mooi uit:
[ link | afbeelding ]
Tulpen lasagna:
[ link | afbeelding ]
Gelderse Roos die vanuit een pot in de tuin uit ons oude huis nog een paar jaar bij m'n schoonouders stond, nu bij ons in de volle grond:
[ link | afbeelding ]
De skimmias hebben honger dus straks ff naar het tuincentrum.
[ link | afbeelding ]
De Judasboom heeft het definitief overleefd!(wel de nodige dode en kruisende takken verwijderd net):
[ link | afbeelding ]
We gaan zo ff naar Fonteyn. M'n man wil inspiratie opdoen voor onze nieuwe schuur die deze zomer gebouwd moet worden.
Huh, waarom zou dat link zijn?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:22 schreef Patroon het volgende:
[..]
Link die duizendknoop zo vlak bij de woning.
Oh ja, die moet je volgens mij zelfs melden en apart afvoeren enzoquote:Op zaterdag 29 maart 2025 21:41 schreef Elleska het volgende:
Ik denk dat iemand in de war is met de Japanse duizendknoop
Laat volgens mij maar weg.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 21:49 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh ja, die moet je volgens mij zelfs melden en apart afvoeren enzo
Het is geen Japanse woekeraar gelukkigquote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:22 schreef Patroon het volgende:
[..]
Link die duizendknoop zo vlak bij de woning.
Heb heb er ook serieus veel vanquote:Op zaterdag 29 maart 2025 23:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Laat volgens mij maar weg.
Ik heb jaren geleden knollen van een Persicaria aangeboden aan de buurttuin. En toen ik Duizendknoop zei, werd ik praktisch met pek en veren weggejaagd.
Wel leuke plant trouwens. Al trok die bij ons vorige huis van die dikke vliegen aan. Wat rete irritant is naast je terras als je aan het BBQen bent. Dus dit huis staan er Persicarias in de voortuin
Wordt al beetje gezellig zo!quote:Op zondag 30 maart 2025 20:15 schreef AnneX het volgende:
De bollen lasagna op het balkon op het oosten met zon tot een uur of twaalf is goed op dreef.
In de tuin is een stenen pot achtergebleven - té zwaar - met dezelfde bollen, die wat minder ver zijn.
[ link | afbeelding ]
oh gelukkig!quote:Op zondag 30 maart 2025 08:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is geen Japanse woekeraar gelukkig
Ah ja.quote:
Mensen die vrijwillig Japanse Duizendknoop in hun tuin planten, moeten ze onteigenen en in een Bijlmerflat zonder balkon zettenquote:
De vorige eigenaars van ons huisquote:Op maandag 31 maart 2025 15:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mensen die vrijwillig Japanse Duizendknoop in hun tuin planten, moeten ze onteigenen en in een Bijlmerflat zonder balkon zetten.
Het voorjaar vind ik altijd een lastige periode om bloeiende planten te hebben. Ja, bollen zullen vast bloeien, maar heb je eventueel een lijstje van vaste planten die nu bloeien?quote:Op maandag 7 april 2025 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb eens even geteld en op dit moment bloeien er hier in de tuin meer dan 20 soorten planten en bomen, dat is best tof. Het zoemt hier ook behoorlijk.
Op een balkonquote:Op maandag 7 april 2025 17:54 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het voorjaar vind ik altijd een lastige periode om bloeiende planten te hebben. Ja, bollen zullen vast bloeien, maar heb je eventueel een lijstje van vaste planten die nu bloeien?
Tussen haakjes: Ik vind 't bijzonder rustig in dit topic dit jaar. Vorig jaar was het hopeloos door het natte weer, maar dit jaar is 't toch best een groeizaam voorjaar? Waar is iedereen gebleven?
Hier inderdaad bollen (narcis en blauwe druiifjes, volgend jaar ook sneeuwklokjes en crocus voor nog vroegere bloei). Bomen en heesters: gele kornoelje, hazelaar en wilg zijn nu alweer klaar, nu gagel, fruitbomen, krentenboompjes, spirea, viburnum tinus, pieris, honingbes, Osmanthus burkwoodii. Klimplanten: clematis armandii en akebia quinata. Vaste planten: vinca minor, wildemanskruid, viooltjes, saxifraga, helleborus en vroege wolfsmelk die de hele winter door bloeien, winterheide, longkruid, elfenbloem, dicentra spectabilis, schoenlappersplant, pachyphragma macrophyllum. En nog wat ‘aangewaaid onkruid’ als paarse dovenetel, paardebloem, winterpostelein en kleine veldkers.quote:Op maandag 7 april 2025 17:54 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het voorjaar vind ik altijd een lastige periode om bloeiende planten te hebben. Ja, bollen zullen vast bloeien, maar heb je eventueel een lijstje van vaste planten die nu bloeien?
Tussen haakjes: Ik vind 't bijzonder rustig in dit topic dit jaar. Vorig jaar was het hopeloos door het natte weer, maar dit jaar is 't toch best een groeizaam voorjaar? Waar is iedereen gebleven?
quote:Op maandag 7 april 2025 19:58 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hier inderdaad bollen (narcis en blauwe druiifjes, volgend jaar ook sneeuwklokjes en crocus voor nog vroegere bloei). Bomen en heesters: gele kornoelje, hazelaar en wilg zijn nu alweer klaar, nu gagel, fruitbomen, krentenboompjes, spirea, viburnum tinus, pieris, honingbes, Osmanthus burkwoodii. Klimplanten: clematis armandii en akebia quinata. Vaste planten: vinca minor, wildemanskruid, viooltjes, saxifraga, helleborus en vroege wolfsmelk die de hele winter door bloeien, winterheide, longkruid, elfenbloem, dicentra spectabilis, schoenlappersplant, pachyphragma macrophyllum. En nog wat ‘aangewaaid onkruid’ als paarse dovenetel, paardebloem, winterpostelein en kleine veldkers.
,quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Groetjes van z’n nog heel kleine neefje
[ link | afbeelding ]
Ik zie dat de lievevrouwebedstro ook bloeit. Al dat snoeiafval ligt er trouwens tegen de poepende/gravende buurtkatten
Ik heb dat al geprobeerd, net als die stinkende kattenschrikkorrels. Stokjes en takken werken nog het beste, helaas. In een vorige tuin hadden de bewoners die er voor mij woonden uit wanhoop sateprikkers en glasscherven rechtop neergezet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:18 schreef z80 het volgende:
[..]
,
Koffiedrap rondstrooien. Werkt heel goed tegen katten. De koffie gaat tussen de haren en pootjes te zitten en bij het schoonlikken komt de oude koffie smaak in de bek.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winterjasmijn lijkt me voor daar wel een optie, die is behoorlijk opgaandquote:Op zaterdag 12 april 2025 22:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb naast de poort in de schutting een klimrek voor dus een klimplank. Ik ben op zoek naar een klimplant zonder doorns, die aan een rek in de zon van 2 meter hoog wil klimmen en die niet breder dan 40cm wordt.
Is dat te veel gevraagd? Ik kan de schutting daar ook nog een stukje doortrekken en geen klimrek plaatsen.
Weg blijven halen, liefst met wortel en al en anders plukken. Sterkere bodembedekker planten zoals Ajuga's of ooievaarsbekjes. Vorig jaar m'n hele voortuin aangepakt en bijzonder veel van dat spul verwijderd. Nu nog kom ik ze sporadisch tegen en is het eenvoudig te controleren. Helaas doen mijn buren helemaal niks aan hun tuin en komen er soms wat verdwaalde stengels Zevenblad mijn kant op. De tuin van de buren grondig aanpakken gaat me echt te ver,quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:29 schreef Hupje het volgende:
En niet van de zevenblad waar ik nog steeds niet van af kom
Ik weet het. Ben ik al bijna 14 jaar mee bezigquote:Op maandag 14 april 2025 10:56 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Weg blijven halen, liefst met wortel en al en anders plukken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vooruit: deze staat ieder jaar te pronken aan de vroegere overkant. Ja, wij zijn dus verhuisd.
De eigenaresse kwam haar eigen boom tegen op tiktok.😎SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 16-04-2025 12:19:33 ]
quote:Op woensdag 16 april 2025 10:49 schreef AnneX het volgende:
Is er niks van bloesem in jouw regio? Sinasappel- en citroenbomen hebben geen bloesom🙃
En de overdaad in Houten onlangs:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vooruit: deze staat ieder jaar te pronken aan de vroegere overkant. Ja, wij zijn dus verhuisd.
De eigenaresse kwam haar eigen boom tegen op tiktok.😎SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dit soort bomen heb je hier dus niet nee, en dit mis ik wel ja. Zo mooi.
Wat meer het binnenland in heb je ze wel wat meer, maar dan nog zijn ze vaak niet zo vol en groot en mooi zoals in Nederland. Maar hier aan de kust waar ik woon heb je eigenlijk gewoon zo goed als geen cherry blossom...
Wij hebben zelf een citroenboompje en die heeft idd wel wat bloemetjes nu en dan maar dat kan je echt no way vergelijken met de volle bloesembomen zoals bij jullie.
Maar goed, onze vetplantjes zijn wel heel mooi in bloei geraakt ook door de vele regen hier in maart en april.![]()
Vlinderstruiken zijn net onkruid, die overleeft het vast welquote:Op donderdag 17 april 2025 12:34 schreef PzKpfw het volgende:
Ik wil eigenlijk nog een vlinderstruik verplaatsen (beter te doen nu hij net gesnoeid is) maar vrees dat het daarvoor eigenlijk alweer te laat is.
Alles wat niet op de juiste plek groeit is onkruidquote:Op donderdag 17 april 2025 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Vlinderstruiken zijn net onkruid, die overleeft het vast wel
De hovenier wilde onze groene oprit inplanten met waldsteinia, daar heb ik nee tegen gezegd, ik vind dat echt een nare plant. De oprit is ingezaaid met klaver en dat heeft echt goed uitgepakt, hij is de hele winter redelijk groen gebleven en ziet er inmiddels weer helemaal weelderig groen uit na die paar buitjes afgelopen week.quote:Op donderdag 17 april 2025 13:21 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb echt de schurft aan waldsteinia. De buurman heeft zn hele achtertuin er mee volgegooid. En die zooi groeit overal onze tuin in. Het zit zelfs in het gras en omdat het zo laag blijft, maai je het niet kapot.
Gaat heel goed.quote:Op donderdag 10 april 2025 20:13 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x hoe is het met je potentilla haagje?
Speenkruid toevallig?quote:Op donderdag 17 april 2025 14:32 schreef laziness het volgende:
Het is één border waar weinig zon komt en nu staan er mooie gele bloemetjes. Ik vind het helemaal prima zo. Ik ondervind er geen hinder van, het blijft netjes in deze kleine border![]()
Nee de waldsteinia die ik dus plaatste met vrolijke gele blommetjes en toen ging men miepen dat ze het zo’n stomme plant vinden.quote:
Wat een lekker stukje oranje Nederlandquote:Op donderdag 17 april 2025 10:35 schreef dick_laurent het volgende:
Maar goed, onze vetplantjes zijn wel heel mooi in bloei geraakt ook door de vele regen hier in maart en april.
[ afbeelding ]
Wat leuk, die ken ik ook niet en ga ik onthouden.quote:Op woensdag 16 april 2025 22:04 schreef laziness het volgende:
Maar nu struikklimop. Met dank aan iemand die het hier een keer noemde! Wist niet dat hedera ook in struikvorm bestond.
Ja het bloeit en daarna besjes en doet het goed op elke standplaats. Ik heb veel schaduw daar en had de hoop voor iets leuks al bijna opgegeven.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:23 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wat een lekker stukje oranje Nederland![]()
[..]
Wat leuk, die ken ik ook niet en ga ik onthouden.
Als jij er blij mee bent is het goed toch? Het ziet er in jouw border ook heel zonnig uit. Ik wil het niet als groene oprit. Mocht de klaver niet goed aanslaan, dan hadden we vinca minor/major als alternatief, dat vinden sommige mensen ook onkruid, ik zag hier in de buurt bij 2 voortuinen dat het daar ook wel een beetje de spuigaten uit loopt met de vinca major.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:12 schreef laziness het volgende:
[..]
Nee de waldsteinia die ik dus plaatste met vrolijke gele blommetjes en toen ging men miepen dat ze het zo’n stomme plant vinden.
Ik zoek voor een schaduwplek ook iets dat nog groen blijft in de winter. Ik weet alleen niet of de vorm van de struik klimop misschien net niet passend is voor mijn plek. Maar ik heb ook nog wat andere plekken waar hij wel goed zou kunnen passen.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:44 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja het bloeit en daarna besjes en doet het goed op elke standplaats. Ik heb veel schaduw daar en had de hoop voor iets leuks al bijna opgegeven.
Voor schaduwplekken kun je ook Pachyphragma macrophyllum of pachysandra overwegenquote:Op donderdag 17 april 2025 19:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik zoek voor een schaduwplek ook iets dat nog groen blijft in de winter. Ik weet alleen niet of de vorm van de struik klimop misschien net niet passend is voor mijn plek. Maar ik heb ook nog wat andere plekken waar hij wel goed zou kunnen passen.
Prachtig. Hier in de buurt zag ik er vanmiddag ook een paar heel mooi bloeien.quote:Op zaterdag 19 april 2025 17:41 schreef Blues het volgende:
Came Came Came Came Came Cameliaaaa
bloeit🌺
[ link | afbeelding ]
Hier begint het net met de beukhaag. Die van de overbuurman is altijd het eerst.quote:Op zaterdag 19 april 2025 20:58 schreef Doedezemaar het volgende:
De halve buurt hier heeft de lila muurbloem in de voortuin, wij sinds gisteren op een paar plekken in de achtertuin, lekker knallend gecombineerd met de rode beukenhaag op 2 plekken (als die haag nog eens in blad wil komen) en met wat oranje tinten en de zwarte schutting van de buren op de 3e plek. Ik begreep dat de planten redelijk kortlevend zijn, dus volgend jaar in mei ofzo maar wat stekken nemen.
Ik krijg hacquetia (of dondia) als zoekresultaat. Zonder Nederlandse benaming.quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.
Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.
Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
[ afbeelding ]
Bronquote:Astrantia’s kun je vermeerderen door te scheuren, maar ze zaaien zich ook gemakkelijk uit.
Alleen….de zaailingen zullen vaak anders van kleur zijn dan de moederplant. Op zich kan dat hele mooie verassingen opleveren. Hoogte van de planten inclusief bloem is rond de 80-90 cm.
Het zou kunnen, maar persoonlijk vind ik hem toch meer op het zeeuws knoopje lijken, in een andere bron lees ik ook dat de hacquentia niet of nauwelijks woekert en dat doet het zeeuws knoopje wel. Dat is ook meer wat ik zie.quote:Op maandag 21 april 2025 17:01 schreef maily het volgende:
[..]
Ik krijg hacquetia (of dondia) als zoekresultaat. Zonder Nederlandse benaming.
https://www.blumeninschwa(...)uetler/hacquetia.htm
Volgens GroenLinks woekert ie amper:quote:Op maandag 21 april 2025 22:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het zou kunnen, maar persoonlijk vind ik hem toch meer op het zeeuws knoopje lijken, in een andere bron lees ik ook dat de hacquentia niet of nauwelijks woekert en dat doet het zeeuws knoopje wel. Dat is ook meer wat ik zie.
Wel goed misschien iets duurder: www.sprinklr.co.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:44 schreef Debuteer het volgende:
Ik wil wat borders aanleggen in mijn tuin om de boel wat op te leuken. Nou zou ik het graag online bestellen omdat ik dan rustig kan uitzoeken wat ik precies wil hebben. Heeft er iemand hier een aanrader voor een goede een voordelige webshop?
Ik ga meestal voor Directplant voor grotere aantallen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:44 schreef Debuteer het volgende:
Ik wil wat borders aanleggen in mijn tuin om de boel wat op te leuken. Nou zou ik het graag online bestellen omdat ik dan rustig kan uitzoeken wat ik precies wil hebben. Heeft er iemand hier een aanrader voor een goede een voordelige webshop?
Hij mag wel iets groter. 2-2,5 meter vind ik vrij laag.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft Eetbaargoed de walnoot die je zoekt https://www.eetbaargoed.n(...)-mini-multiflora-14/
Ah, geen idee of een walnoot van die hoogte dan ook nog een wat minder grote kruin heeft, ik ken ze alleen met fikse kruin. Hier staat er bij de oprit om die reden een smalle lijsterbes.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hij mag wel iets groter. 2-2,5 meter vind ik vrij laag.
Ik zou eerder denken aan het dubbele ofzo. Wel echt een boom, zeg maar.
Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:41 schreef Seven. het volgende:
@:miss_sly Ten Hoven Bomen in Apeldoorn biedt verschillende halfstam walnootbomen aan. Waarschijnlijk niet jouw regio maar dan krijg je wel een goed beeld van waar je naar kunt zoeken.
Is het een beschut plekje tegen wind ook?quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:
Heeft er iemand een tip voor mij?
Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.
Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.
Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer zo
Ja is wel aardig beschut tegen de wind inderdaadquote:Op donderdag 24 april 2025 16:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is het een beschut plekje tegen wind ook?
Die ga ik zo eens bekijken, dankjewelquote:Op donderdag 24 april 2025 16:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik neem aan dat je ook wintergroen wilt. Ik zou dan aan een heester zoals Osmanthus burkwoodii denken. Met vinca als onderbeplanting
Als toevoeging op Rhododendron en Camelia heb ik ook nog de Skimmia!quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:
Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.
Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.
Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.
Walnoot Jupiter wordt 5-6 meter hoog.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
Of eentje die nog iets groter wordt, tot 10 meter:
https://bomenbezorgd.nl/f(...)lans-regia-broadview
We moeten even bekijken hoe de hovenier de indeling voorstelt dadelijk. DE boom moet in het nieuwe stuk border komen te staan. De kersenboom zal moeten worden verplaatst, en misschien nog wel een paar andere planten. De boom moet natuurlijk ver genoeg van de erfgrens staan en we moeten nog goed (met fietsen) het pad op kunnen naar de voordeur en berging.
Stuk of stukje?quote:Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.
Heb er nog een klimrekje bij geplaatst.
Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.
[ afbeelding ]
Stukjequote:Op vrijdag 25 april 2025 19:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Stuk of stukje?
Als ie erg diep zit wordt het wel moeilijk voor de druifje om lekker te wortelen.
Mooie oplossing.quote:Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.
Heb er nog een klimrekje bij geplaatst.
Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.
[ afbeelding ]
Zeeuws knoopje woekert niet. Dat je de planten nu ineens op ziet komen, is misschien omdat ze pas net uitlopen. Mijn ervaring is dat Zeeuws knoopje een plant is die betrouwbaar terugkomt, maar toch redelijk fijn is en ongeschikt is als bodembedekker (waarbij ik een bodembedekker definieer als een plant die in rap tempo de bodem bedekt). Het plantje dat je hebt omcirkeld doet dat trouwens wel, woekeren.quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
[ afbeelding ]
Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:
Die pot zou je ook op een verhoging kunnen zetten?quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.quote:Op zaterdag 26 april 2025 11:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?
Er zijn veel leuke planten voor de schaduw. In het voorjaar kun je ter inspiratie wandelingen maken door parken. Daar zie je fraaie combinaties van varens en bloemen die uit bollen groeien. Er zijn ook vaste planten voor de schaduw die mooi bloeien, maar vaak willen die wel een beetje zon.
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:quote:Op zaterdag 26 april 2025 11:49 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.
Het gaat om het omcirkelde hoekje. Echt het meest nutteloze hoekje van het dorp![]()
Geen idee of er in de zomer schaduw komt, maar ook dat denk ik niet.
@:maily de pot kan inderdaad ook ergens op gezet worden of een wat hogere pot worden. Maar vind het wel mooi als er qua plant iets staat, dus vandaar een niet heel laag blijvend iets.
Moet ik de foto er wel bij doen natuurlijk
[ afbeelding ]
Thnx, zitten mooie opties tussen! De tuin aan deze kant van het huis komt over een paar jaar aan de beurt om aan te pakken. Nu eerst vooral de zichtkant en (deels) de moestuin. Dus vandaar dat ik nu dacht aan een mooie pot met een plant er in. Maar in het hoekje de stenen er uit is wellicht ook een optie. Ik ga het eens meenemen in mn overweging!quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':
[ afbeelding ]
Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.
[ afbeelding ]
Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.
Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:
[ afbeelding ]
Kweenie.quote:Op maandag 28 april 2025 23:12 schreef Anton91 het volgende:
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.
Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
Minder sproeien zit er voorlopig niet in zolang er geen regen in de berichten zit 😅quote:Op woensdag 30 april 2025 17:35 schreef AnneX het volgende:
Morgen is het maai niet - Mei maand.
Gister nog de postzegel gemaaid op het oude adres.
Oh nu de Maai Minder …( en sproei minder misschien😇)
https://maaiminder.nl/
Creatief met gras 😎https://maaiminder.nl/gazonbeheer/
Inderdaad: Vóór het nieuwe adres is vanmorgen door gemeente of wegbeheerder? 1 meter van het talud langs het water kortgezet.
Dag koolzaad en fluitekruid 😥
Hier nu ook niet meerquote:Op woensdag 30 april 2025 21:46 schreef AnneX het volgende:
De akelei laat zich voor en achter nog niet zien?!
Foto van het talud, geschoren voor een meter:
[ link | afbeelding ]
quote:Op woensdag 30 april 2025 19:34 schreef Seven. het volgende:
Slakken hebben mijn akelei te pakken gehad en de hosta's laten staan.
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?quote:Op maandag 28 april 2025 23:12 schreef Anton91 het volgende:
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.
Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
quote:Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
Ik vond 2 weken geleden ook rupsjes op de aalbessen. Inmiddels zijn die weg. Nu hebben ze zwarte luis. Tuinierenquote:Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
Zou ook nog kunnenquote:Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Silver heart vind ik inderdaad prachtig. Staat hier ook in een schaduwborder onder 1 van de afdakken, samen met wat varens.quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':
[ afbeelding ]
Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.
[ afbeelding ]
Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.
Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:
[ afbeelding ]
Hm.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:16 schreef miss_sly het volgende:
Niet heel goed te zien tegen de achtergrond van de afgevallen blaadjes van de Japanse sierkers, maar de mijne heeft gebloeid:
[ afbeelding ]
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?quote:
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?
Ja, was een drie in een. Het gras wat er al zat is ook echt stevig en groen geworden.quote:Op donderdag 1 mei 2025 10:44 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?
Volgens mij heb ik ook zo'n boom. Vrij grote imiddels al, maar die van mij begon denk ik 1 - 1.5 maand geleden te bloeien.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:10 schreef Lonaa het volgende:
Ik meende me te herinneren dat @:miss_sly een Forrest Pansy in de tuin heeft staan, net als ik. Is die van jou al uitgelopen? Mijnes doet niks.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:21 schreef Blues het volgende:
En het mooie is, Xena ligt eronder begravenDie ging een paar jaar geleden dood in april terwijl Sering ook zo weelderig bloeide, dus vonden we het een mooie plek, dus denken we wel altijd aan haar in april/mei
Prachtig. Onze meidoorn is nog niet zo groot, maar toch wel een meter of 4 hoog en begint nu ook te bloeien.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:55 schreef Blues het volgende:
Mn rode meidoorn bloeit nu ook volop!
Mooi begin mei
(hij is wat te groot en de hazelaar van buuv staat er doorheen, wij vinden het prima)
[ link | afbeelding ]
Bij mij is veel ook wat later dan bij veel anderen, onder andere door de wind. Ik zie hier in het topic bijvoorbeeld ook akelei al uitbundig in bloei, terwijl de mijne net knoppen heeft.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:24 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.
Ik heb zelfs laatst een takje afgebroken om te kijken of ie nog wel leeft, maar dat is wel zo.![]()
Then again, we hebben wel meer planten die wat "laat" zijn in onze tuin. Zal wel komen omdat het buitengebied is en dus 's nachts kouder dan in de stad. Ofzo.
@Claudia_x hoe doen deze het bij jou?quote:Op zondag 16 juni 2024 14:05 schreef Claudia_x het volgende:
Het alternatief dat ik heb gevonden voor lupine is dus baptisia, ook wel 'indigolupine' of 'valse indigo'. Het schijnt een plant te zijn die langzaam op gang komt, maar daarna sterk en betrouwbaar is. Meestal ziet-ie er zo uit:
[ afbeelding ]
Baptisia's schijnen nu een snelle ontwikkeling door te maken waardoor ze in allerlei kleuren verkrijgbaar zijn, aldus De Hessenhof. Op de site staan véél cultivars. Ik kan veel van die cultivars moeilijk vinden in online webwinkels. Het zachte geel en roze dat ik hierboven laat zien, is precies waar ik naar op zoek was.
Grotemeidoorn zusjesquote:Op zaterdag 3 mei 2025 20:22 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De meidoorn voorzichtig in bloei, camassia die nu mooi bloeiend uitsteekt boven al het groen, de witte akelei met een bloeiende clematis erachter.
Vorig jaar om deze tijd hadden we alleen de klimplanten en de bomen en heesters staan. Wat een verschil met nu de vaste planten erbij
Katten liggen graag onder Seringen he, dooT of lekker soezend/levendquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:10 schreef miss_sly het volgende:
Kijk mijn Choysia Ternata nou
[ afbeelding ]
En de sering (met bonuskat) doet het ook erg goed dit jaar:
[ afbeelding ]
Nou moet ik zeggen dat het op zich allemaal goed groeit. De tuin is ontzettend groen, maar ook veel onkruid, heermoes, paardenbloemen en beginnende papavers. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het nog wel een tijd gaat duren voor we een 'nette' tuin hebben met weinig onkruid...of onkruid dat je niet ziet omdat er echte planten overheen staan
O wauw, wat is die mooiquote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:13 schreef bleiblei het volgende:
Over seringen gesproken, jaren geleden vroeg miss_sly geloof ik naar mogelijkheden om.een dwergsering groter te laten worden...
Dit is de onze momenteel:
[ afbeelding ]
Ruikt heerlijk!
Ik wil wel geloven dat ze langzaam op gang komen: ze groeien nog niet bepaald uitbundig hier. Maar ik ben allang blij dat ze weer zijn opgekomen. Dat kan ik van de lupines niet zeggen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:59 schreef laziness het volgende:
[..]
@:Claudia_x hoe doen deze het bij jou?
Ik wil de vele carex in de voortuin vervangen en zag deze bij de kweker in meerdere kleuren.
Wauw, je choysia!quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:10 schreef miss_sly het volgende:
Kijk mijn Choysia Ternata nou
[ afbeelding ]
En de sering (met bonuskat) doet het ook erg goed dit jaar:
[ afbeelding ]
Nou moet ik zeggen dat het op zich allemaal goed groeit. De tuin is ontzettend groen, maar ook veel onkruid, heermoes, paardenbloemen en beginnende papavers. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het nog wel een tijd gaat duren voor we een 'nette' tuin hebben met weinig onkruid...of onkruid dat je niet ziet omdat er echte planten overheen staan
Ik ben wel echt team volplanten. Ziet er voor het oog aantrekkelijker uit en scheelt een bak onkruid. + dat de grond dan minder snel dichtslaat door regenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:30 schreef Vanyel het volgende:
Grappig, ik plantte vorig jaar 3 miniscule nieuwe zonnehoedjes. Ze laten inmiddels wel zien dat ze echt plannen hebben en beduidend groter terugkomen dan geplant maar nog geen knop in zicht.
Ik vind het trouwens juist wel leuk om niet alles ineens vol te zetten maar ruimte te laten en te zien wat daar dan mee gebeurt.
Oh dat biedt perspectieven voor onze 2 dwergseringenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:13 schreef bleiblei het volgende:
Over seringen gesproken, jaren geleden vroeg miss_sly geloof ik naar mogelijkheden om.een dwergsering groter te laten worden...
Dit is de onze momenteel:
[ afbeelding ]
Ruikt heerlijk!
Oh ik ben wel op zoek naar iets wat sneller uitdijt. Jammerquote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil wel geloven dat ze langzaam op gang komen: ze groeien nog niet bepaald uitbundig hier. Maar ik ben allang blij dat ze weer zijn opgekomen. Dat kan ik van de lupines niet zeggen.
Ik heb er zelfs één bijgekocht. De kleuren zijn zo fraai.
Je zou eventueel kunnen combineren met eenjarigen. Dan heb je de snelle opvulling én tijd om de baptisia aan te laten slaan. Ik vind cosmos heel schikt als eenjarige.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:22 schreef laziness het volgende:
[..]
Oh ik ben wel op zoek naar iets wat sneller uitdijt. Jammer
Ik weet wel wat daarmee gebeurt: zevenblad, heermoes, klaver, brandnetel.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:30 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind het trouwens juist wel leuk om niet alles ineens vol te zetten maar ruimte te laten en te zien wat daar dan mee gebeurt.
Hoelang doe je dat al zo? Het lijkt mij dat papaver het op den duur aflegt tegen de zonnehoedjes? De zonnehoedjes winnen langzaam terrein terwijl de papavers juist van open, verstoorde plekken houden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:31 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb de zonnehoedjes tussen de papavers staan. Tegen de tijd dat die laatsten zijn uitgebloeid nemen de eersten het over.
Nu twee jaar, zal eens kijken of ik terreinverlies bij de papavers zie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoelang doe je dat al zo? Het lijkt mij dat papaver het op den duur aflegt tegen de zonnehoedjes? De zonnehoedjes winnen langzaam terrein terwijl de papavers juist van open, verstoorde plekken houden.
De hovenier is geweest en heeft een heleboel planten geplant:quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wauw, je choysia!
Ik heb het even gemist, maar is de hovenier al geweest om aanpassingen te maken? Ik denk dat je in korte tijd veel verschil in je tuin kunt maken door wat meer planten dicht op elkaar te zetten of planten voor erbij te kiezen die sneller voor volume zorgen.
Ik heb zelf in verschillende borders van alles en nog wat geprobeerd. Sommige borders worden nu pas wat omdat planten jaren nodig hebben gehad om aan te slaan. Andere borders waren al meteen fraai. En ik heb veel geleerd over planten en hun ideale standplaats. Jij zult ongetwijfeld ook last hebben van de wind, waardoor sommige planten niet willen gedijen. Het is me opgevallen dat informatie online daarover vaak karig is. Bij mij hebben veel planten daarnaast last van het hoge grondwater, maar dat is weer relatief eenvoudig opgelost door een verhoogde border te maken. Omgaan met de wind vind ik lastiger.
Het moet alleen allemaal nog wat opkomen, dus even kijken hoe het dan gaat. Ik ben zelf inmiddels wel van het goed vol planten, dus als ik in kaart heb hoe het er nu allemaal bij staat, kijk ik wel of ik er volgend jaar nog wat bij kan/moete zetten.quote:Een paar weken terug zijn er ongeveer 400 planten geplant: pennisetum, persicaria, salvia, geranium, lavendel, stipa, schinacea, varens, carex en wilde marjolein.
Super! Klinkt als een prima plantselectie. Wilde marjolein vind ik een fijne woekeraar.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De hovenier is geweest en heeft een heleboel planten geplant:
[..]
Het moet alleen allemaal nog wat opkomen, dus even kijken hoe het dan gaat. Ik ben zelf inmiddels wel van het goed vol planten, dus als ik in kaart heb hoe het er nu allemaal bij staat, kijk ik wel of ik er volgend jaar nog wat bij kan/moete zetten.
Misschien kun je de boel t.z.t. wat bijsturen door de zonnehoedjes in te perken en ruimte voor de papavers te maken op het moment dat die zich uitzaaien. Zelf doe ik dat niet meer en accepteer ik dat ik minder papavers heb. Ze komen wel elk jaar in kleine plukjes op verschillende plekken in de tuin terug.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:03 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Nu twee jaar, zal eens kijken of ik terreinverlies bij de papavers zie.
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier heeft de hovenier witbloeiende oosterse papaver neergezet, vorig jaar pas na de bloei dus ik wist niet dat ze wit zouden zijn. Het ziet er nu steeds uit alsof er iemand een verfrommelde tissue tussen de planten heeft gegooid, dus weg met die plant. Gelukkig heb ik er waarschijnlijk wel een liefhebber voor.
Ook.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet wel wat daarmee gebeurt: zevenblad, heermoes, klaver, brandnetel.
Als je langs akkers gaat wandelen heb je soms in de berm echt coole wilde klaprozen,quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:12 schreef Claudia_x het volgende:
k houd ook niet van de varianten. Papavers horen neonrood te zijn.
Ik woon tussen de akkers maar zie er maar weinig klaprozen. Op het moment zie ik veel fluitenkruid, raapzaad en koekoeksbloemen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:05 schreef marretak het volgende:
[..]
Als je langs akkers gaat wandelen heb je soms in de berm echt coole wilde klaprozen,
Mmm kan je nog beetje geruilla zaai acties doen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik woon tussen de akkers maar zie er maar weinig klaprozen. Op het moment zie ik veel fluitenkruid, raapzaad en koekoeksbloemen.
Heeft niet zoveel zin vanwege het beroerde bermbeheer. Het afgemaaide gras laten ze liggen en het is onvoorspelbaar wanneer ze komen. Het enige wat is gelukt, zijn de paarse morgensterren.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:22 schreef marretak het volgende:
[..]
Mmm kan je nog beetje geruilla zaai acties doen?Zelf paar planten?
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien kun je de boel t.z.t. wat bijsturen door de zonnehoedjes in te perken en ruimte voor de papavers te maken op het moment dat die zich uitzaaien. Zelf doe ik dat niet meer en accepteer ik dat ik minder papavers heb. Ze komen wel elk jaar in kleine plukjes op verschillende plekken in de tuin terug.
Ik heb deze eerder gehoord over een stad ergens in Brabant. Vind het zelf wat krampachtig.quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:10 schreef marretak het volgende:
Hoor je niet elke dag of wel? :
Nivon, een vrij oude Nederlandse welness stichting die al 100 jaar bestaat , is van mening dat Rotterdam zoveeeel wilde natuur in zich heeft dat het een nationaal park moet worden met aldoende beschermings rechten die daarbij horen :
https://www.dehavenloods.(...)er-de-loep-bij-100-j
Krenten, dat blijft redelijk luchtig. Er zijn ook breed groeiende magnolia’s, die groeien meer als struik dan als opgaande boom. Lavendel en rozemarijn ervoor. Kruiptijm Thymus praecox ‘Albiflorus erbij.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
[ afbeelding ]
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Maar op het dak komen zonnepanelen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
Ja, krenten zei mijn moeder ook. Minpuntje, die vind ik leuk, dus daar staan er al een stuk of 10 van in de tuin op 3 verschillende plekkenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:58 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Krenten, dat blijft redelijk luchtig. Er zijn ook breed groeiende magnolia’s, die groeien meer als struik dan als opgaande boom. Lavendel en rozemarijn ervoor. Kruiptijm Thymus praecox ‘Albiflorus erbij.
Dat is hier het planquote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:09 schreef AnneX het volgende:
Zelfs een oprit naar de garage met 2 banen: dan kan daartussen ook laag blijvende tijm…
zag ik eens ergens…
Gaat het goed met bouwen van de “achterlijke garage”…
Rozemarijn bloeit vroeg, lavendel daarna en met snoei vaak nog een herbloei en dan bloeit de kruiptijm in mooie wolken eronder. Dan kun je daar vast nog iets gezelligs bloeiends bij zetten, die (half)heestertjes geven het een beetje blijvende structuur.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, krenten zei mijn moeder ook. Minpuntje, die vind ik leuk, dus daar staan er al een stuk of 10 van in de tuin op 3 verschillende plekken![]()
. Planten eronder die je noemt zijn goeie trouwens! Kruiptijm en Rozemarijn had ik zelf niet aan gedacht!
Een fruitboom een optie? De middelstam uitvoering. De laagstam zit waarschijnlijk te laag bij de grond voor wat jij wil aan grondbedekking.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
[ afbeelding ]
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
Volgens mij heb je hier best veel keuze! Een vaasvormige heester zou goed werken. Dan kun je bijv. aan een vinderstruik denken die je in die vorm snoeit. Een hazelaar vind je misschien te saai, al kun je er bijv. een kamperfoelie doorheen laten groeien. Magnolia zou ik wel aandurven. Eventueel kies je een magnolia stellata, want die wordt niet hoger dan 2-3 meter. Zelf heb ik op een soortgelijke plek en i.v.m. de zonnepanelen gekozen voor viburnum bodnantense 'Dawn'. Die bloeit juist in de winter. En ik vind de judasboom prachtig, zowel het blad als de bloei. De cercis canadensis ‘Forest Pansy' is eigenlijk een struik, geen boom. Die zou het op de armste grond goed moeten doen. Tips van Romke voor wat je erbij kunt plaatsen:quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Een schitterende achtergrond voor vurige crocosmia’s, oranje dahlia’s of felrode klaprozen.
Whoah, die cercis is vet in bloeiquote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens mij heb je hier best veel keuze! Een vaasvormige heester zou goed werken. Dan kun je bijv. aan een vinderstruik denken die je in die vorm snoeit. Een hazelaar vind je misschien te saai, al kun je er bijv. een kamperfoelie doorheen laten groeien. Magnolia zou ik wel aandurven. Eventueel kies je een magnolia stellata, want die wordt niet hoger dan 2-3 meter. Zelf heb ik op een soortgelijke plek en i.v.m. de zonnepanelen gekozen voor viburnum bodnantense 'Dawn'. Die bloeit juist in de winter. En ik vind de judasboom prachtig, zowel het blad als de bloei. De cercis canadensis ‘Forest Pansy' is eigenlijk een struik, geen boom. Die zou het op de armste grond goed moeten doen. Tips van Romke voor wat je erbij kunt plaatsen:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja doe je iets met natuur in de grote stad dan is het via een Nationaal-Park-status makkelijker om aan subsidie te komen? We leven in een burocratische wereld ey?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:27 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb deze eerder gehoord over een stad ergens in Brabant. Vind het zelf wat krampachtig.
Oeh, sterker nog, Breda krijgt over 2 weken als eerste stad in de EU de titel "National Park City". Tja ach...
Ik zag ‘em voor het eerst bij m’n buurvrouw en was er meteen weg van. Prachtig boompje, met die wolk aan bloemen die op het naakte hout bloeien. Maak niet de fout die ik heb gemaakt door ‘em heel klein te kopen. Na jaren stelt die van mij nog steeds niks voor.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Whoah, die cercis is vet in bloei
[ afbeelding ]
Heb jij dan een 'gewone' of een forest pansy?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zag ‘em voor het eerst bij m’n buurvrouw en was er meteen weg van. Prachtig boompje, met die wolk aan bloemen die op het naakte hout bloeien. Maak niet de fout die ik heb gemaakt door ‘em heel klein te kopen. Na jaren stelt die van mij nog steeds niks voor.
Ik heb een ‘gewone’ (cercis siliquastrum). Twee jaar geleden gekocht als boompje van 10-15 cm hoog. Misschien is-ie een paar centimeter gegroeid.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 08:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heb jij dan een 'gewone' of een forest pansy?
En hoe klein is heel klein, hoe niks is het nu?
Ruikt ie?
Die overwoekert bij mij de geraniums en moet ik dus actief binnen de perken houden (figuurlijk). Lijkt me dat je gewoon een deel weg kunt halen en ergens anders kunt planten? Waar je het hebt weggehaald groeit het heel snel weer terug en op de nieuwe plek loopt ie ook weer uit. Het zijn gewoon van die wortels laag onder de oppervlakte zoals bij veel woekerende planten.quote:Op zondag 11 mei 2025 00:17 schreef Seven. het volgende:
LVBS aan de wandel (vorig jaar had ik 2 zielige plantjes). Buiten dat 'ie zelf lekker rond tippelt, laat deze zich eigenlijk makkelijk vermeerderen?
Ik zie lievevrouwenbedstro op de foto’s en ik deel je meningquote:Op zondag 11 mei 2025 14:53 schreef bleiblei het volgende:
Wat is LVBS? (Heb een hekel aan nietbestaande afkortingen.)
Ah! Ja die plant kende ik dan weer niet. Dan wordt het lastig relaties leggen.quote:Op zondag 11 mei 2025 15:46 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zie lievevrouwenbedstro op de foto’s en ik deel je mening
Ja, moet ff kijken hoe ik het aanpak. Hij is aan de bovenkant heel erg bossig en vol, de onderkant is wat minder vol.quote:Op zondag 11 mei 2025 16:12 schreef AnneX het volgende:
@:Seven De “Grote Haag” wil je hoger hebben…is het verstandig om wèl te snoeien, zodat er ook zijscheuten worden gevormd en de haag voller groeit. ?
Is er niet een “risico” dat het ielige hoge staken worden…
#2cents.
Zou je een tutorial willen maken hoe je dat doet? Het ziet er wel interessant uitquote:Op zondag 11 mei 2025 20:29 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x het is weer bijna tijd voor de Chelsea chop. Ik denk dat ik m'n sedums komend weekend terugknip.
Ik heb 5 cm neer gelegd en geaccepteerd dat ik af en toe zelf iets moet doen, maar in veel mindere mate dan zonder snippers.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:49 schreef laziness het volgende:
Wij hebben afgelopen het weekend de hele border vol carex in de voortuin leeg gehaald. Ze komen alleen langs de rand terug en de rest wordt opgevuld met bloeiende planten waar de beestjes (en ik) gelukkig van worden.
Nu hebben we ook 2m3 houtsnippers besteld. Er kwam zoveel onkruid uit deze borderIk heb alle carex pollen helemaal uitgeplozen en ontdaan van zoveel mogelijk incl wortel hopelijk.
Ze raden aan 10cm laag als je echt onkruid wilt onderdrukken maar als je P9 plantjes van de kweker neerzet verzuipen die in je houtsnipper laag. Iemand tips hoe die dat gedaan heeft?
Klein rondje vrijhouden rondom de plantjes. Is wel lastig want dan kun je niet lekker scheppen als een malle.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:49 schreef laziness het volgende:
Ze raden aan 10cm laag als je echt onkruid wilt onderdrukken maar als je P9 plantjes van de kweker neerzet verzuipen die in je houtsnipper laag. Iemand tips hoe die dat gedaan heeft?
Verhuizen was hier de oplossingquote:Op maandag 12 mei 2025 16:00 schreef GM78 het volgende:
De heermoes groeit weer weelderig tussen het grind![]()
Iemand een adres waar ik een kernbom kan kopen?
Misschien dat ik dan eens van die troep af ben
Heeft toch geen zin, heermoes overleeft een kernbom wel.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:00 schreef GM78 het volgende:
De heermoes groeit weer weelderig tussen het grind![]()
Iemand een adres waar ik een kernbom kan kopen?
Misschien dat ik dan eens van die troep af ben
Inderdaad, wat een plant, wat een overleverquote:Op maandag 12 mei 2025 17:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heeft toch geen zin, heermoes overleeft een kernbom wel.
quote:Op zondag 11 mei 2025 17:13 schreef AnneX het volgende:
Een tip anti slak…had ik het maar eerder geweten!Het diervriendelijke aan een langzame slakkendood is natuurlijk een beetje overdreven, maar je vergiftigt er in ieder geval geen andere dieren mee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 12 mei 2025 08:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zou je een tutorial willen maken hoe je dat doet? Het ziet er wel interessant uit.
Ik ben daar te lui voor maat ChatGPT heeft het antwoord:quote:Op maandag 12 mei 2025 08:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zou je een tutorial willen maken hoe je dat doet? Het ziet er wel interessant uit.
Planten in potten houden is gewoon doffe ellende. Je kunt potten met een waterreservoir kiezen, dat helpt wat. Je kunt naar andere vormen van langzame of automatische waterafgifte kijken, grotere potten nemen, kleipotten mijden, de potten op een plek met minder zon zetten. Of je zet planten gewoon in de volle grond op een plek die bij ze past.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:13 schreef marretak het volgende:
Als de grond in een pot steeds teveel uitdroogt, heb je dan nog ander middel of truuk dan hydrokorrels? Was wel een keer een vrouw op het web die een pak yochurt leeg goot over de aarde en dan zou volgens haar werken?
Dit jaar alleen m'n hemel sleutel. Verder weinig planten die ervoor in aanmerking komen.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:50 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Ik was ook nieuwsgierig en vond dit filmpje over de Chelsea Chop voor sedums
Ik ga het niet doen trouwens, misschien over een paar jaar als mijn sedums wat bovenmaats raken of in een nat voorjaar zoals deze dame deed
Als je een 'jonge' tuin hebt heeft het, denk ik, niet zoveel zin?quote:Op maandag 12 mei 2025 21:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit jaar alleen m'n hemel sleutel. Verder weinig planten die ervoor in aanmerking komen.
Ik heb iets grotere en diepere bakken staan op balkon. Elke dag idd water geven. Daarnaast werken bij de planten die het echt nodig hebben van die waterdruppelaars dan is er nog een extra reservoir aan water.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:13 schreef marretak het volgende:
Als de grond in een pot steeds teveel uitdroogt, heb je dan nog ander middel of truuk dan hydrokorrels? Was wel een keer een vrouw op het web die een pak yochurt leeg goot over de aarde en dan zou volgens haar werken?
Kerrieplant doet het bij mij ook erg goed in een pot. Ik geef hem wel (inconsistent) water, maar hij staat ook onder het balkon van de bovenburen dus dat moet wel, anders krijgt hij alleen water als het horizontaal regent.quote:Op maandag 12 mei 2025 21:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Planten in potten houden is gewoon doffe ellende. Je kunt potten met een waterreservoir kiezen, dat helpt wat. Je kunt naar andere vormen van langzame of automatische waterafgifte kijken, grotere potten nemen, kleipotten mijden, de potten op een plek met minder zon zetten. Of je zet planten gewoon in de volle grond op een plek die bij ze past.
Als je per se planten in potten wil, dan kun je ook nog kiezen voor droogresistente planten. Lavendel doet het bij mij bijv. geweldig in potten in de volle zon. Ik geef nooit water.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |