abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:55:50 #151
5428 crew  miss_sly
pi_217455918
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:41 schreef Seven. het volgende:
@:miss_sly Ten Hoven Bomen in Apeldoorn biedt verschillende halfstam walnootbomen aan. Waarschijnlijk niet jouw regio maar dan krijg je wel een goed beeld van waar je naar kunt zoeken.
Bijvoorbeeld.

Of eentje die nog iets groter wordt, tot 10 meter:
https://bomenbezorgd.nl/f(...)lans-regia-broadview

We moeten even bekijken hoe de hovenier de indeling voorstelt dadelijk. DE boom moet in het nieuwe stuk border komen te staan. De kersenboom zal moeten worden verplaatst, en misschien nog wel een paar andere planten. De boom moet natuurlijk ver genoeg van de erfgrens staan en we moeten nog goed (met fietsen) het pad op kunnen naar de voordeur en berging.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217456872
Heeft er iemand een tip voor mij?

Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.

Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.

Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo :@
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 16:02:59 #153
5428 crew  miss_sly
pi_217456903
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:

Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.

Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.

Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.

Is het een beschut plekje tegen wind ook?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217456940
Ik neem aan dat je ook wintergroen wilt. Ik zou dan aan een heester zoals Osmanthus burkwoodii denken. Met vinca als onderbeplanting
  donderdag 24 april 2025 @ 16:12:03 #155
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217456965
Rhododendron bloeit ook mooi, is wintergroen en een echte schaduwplant.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217457366
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is het een beschut plekje tegen wind ook?
Ja is wel aardig beschut tegen de wind inderdaad
pi_217457371
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik neem aan dat je ook wintergroen wilt. Ik zou dan aan een heester zoals Osmanthus burkwoodii denken. Met vinca als onderbeplanting
Die ga ik zo eens bekijken, dankjewel

Rhodondendron is inderdaad ook altijd mooi laziness!
pi_217457637
Het grote voordeel van het planten in een pot is dat je zelf de grondsamenstelling kunt regelen. Op onze zware kleigrond kunnen Rhododendrons en Camelia niet echt, maar in een pot wel. Bij ons is het nu nergens in de tuin beschut genoeg voor een camelia in pot, misschien over 10 jaar ofzo, mijn man wil graag een camelia.
De blauwe bessen staan hier ook in pot omdat ik zo de zuurgraad van de grond zelf kan regelen.
  donderdag 24 april 2025 @ 18:46:38 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217458150
quote:

Als toevoeging op Rhododendron en Camelia heb ik ook nog de Skimmia!

En hier een schaamteloze copy/paste. Veel schaduwplanten (heesters) zijn wintergroen (mogelijk wat over het hoofd gezien maar dit wordt allemaal aanzienlijk hoger dan 30cm.

Abies-soorten (zilverspar)
Acer palmatum (Japanse esdoorn)
Amelanchier arborea (krentenboompje)
Aucuba (broodboom)
Camellia japonica
Cornus florida (Amerikaanse kornoelje)
Fagus (beuk)
Fatshedera x lizei (NB: matig winterhard)
Gaultheria shallon (bergthee)
Hedera helix, H. colchica, H. hibernica (klimop)
llex aquifolium, I. opaca (hulst)
Magnolia grandiflora (grootbloemige magnolia)
Picea omorika (Servische spar)
Prunus laurocerasus (laurierkers)
Rhododendron Catawbiense Groep
Rubus tricolor (Chinese braam)
Ruscus aculeatus (muisdoorn)
Sarcococca (vleesbes, zoete buxus)
Symphoricarpos albus, S. chenaultii (sneeuwbes)
Taxus baccata
Thuja plicata (levensboom)
Tsuga (hemlockspar)

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 24-04-2025 19:06:21 ]
Resistance is futile.
pi_217458289
Oh ja, Sarcocca confusa staat hier ook mooi groen te zijn, maar de bloei valt nauwelijks op (de bloemetjes ruiken wel erg lekker, daarom staat hij naast de achterdeur). Hij groeit ook heeel langzaam.
pi_217460011
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.

Of eentje die nog iets groter wordt, tot 10 meter:
https://bomenbezorgd.nl/f(...)lans-regia-broadview

We moeten even bekijken hoe de hovenier de indeling voorstelt dadelijk. DE boom moet in het nieuwe stuk border komen te staan. De kersenboom zal moeten worden verplaatst, en misschien nog wel een paar andere planten. De boom moet natuurlijk ver genoeg van de erfgrens staan en we moeten nog goed (met fietsen) het pad op kunnen naar de voordeur en berging.
Walnoot Jupiter wordt 5-6 meter hoog.

Die berging ziet er netjes uit ^O^
Spoilers!
pi_217460093
Ik zie elke dag neer planten die ik vorig jaar of 2023 heb geplant verschijnen. Zo leuk.

De stachys/het ezelsoor is zich zo aan het uitbreiden dat het andere planten verdrukt. Ik kreeg vandaag een brainwave en heb een gedeelte getransplanteerd naar een zonnig stuk waar ik slecht bij kan. Daar groeit veel onkruid en de dichte begroeiing van de stachys komt daar goed van pas.

Ik was het trouwens die vorig jaar de struikklimop tipte. En die is om nog een reden geweldig, namelijk dat hij bloeit tot november en dat is hartstikke goed voor insecten.
Spoilers!
pi_217465166
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.
Heb er nog een klimrekje bij geplaatst.

Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.

pi_217466696
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.

Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.

[ afbeelding ]
Stuk of stukje?
Als ie erg diep zit wordt het wel moeilijk voor de druifje om lekker te wortelen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217466700
Ik hou dr zo van O+

Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217466957
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Stuk of stukje?
Als ie erg diep zit wordt het wel moeilijk voor de druifje om lekker te wortelen.
Stukje ;)
Onder de grond zit ongeveer net zoveel als er boven.
pi_217467595
De mooiste tijd van het jaar... met daarnet prachtig licht O+
Ben wat foto's in de tuin gaan maken met mijn foon.
Net na de bloei kun je al zien of je bloemen bevrucht zijn en vrucht ontwikkelen.
Wat een prachtige tijd en.. zo te zien, een vruchtbaar begin!

Uitdaging: Wie herkent het ontpoppende fruit?

Keyboard Knight
  vrijdag 25 april 2025 @ 22:12:06 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217467941
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]
Mooie oplossing.
Spoilers!
pi_217470702
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.

Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
[ afbeelding ]
Zeeuws knoopje woekert niet. Dat je de planten nu ineens op ziet komen, is misschien omdat ze pas net uitlopen. Mijn ervaring is dat Zeeuws knoopje een plant is die betrouwbaar terugkomt, maar toch redelijk fijn is en ongeschikt is als bodembedekker (waarbij ik een bodembedekker definieer als een plant die in rap tempo de bodem bedekt). Het plantje dat je hebt omcirkeld doet dat trouwens wel, woekeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217470737
quote:

Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?

Er zijn veel leuke planten voor de schaduw. In het voorjaar kun je ter inspiratie wandelingen maken door parken. Daar zie je fraaie combinaties van varens en bloemen die uit bollen groeien. Er zijn ook vaste planten voor de schaduw die mooi bloeien, maar vaak willen die wel een beetje zon.
  Spellchecker zaterdag 26 april 2025 @ 11:16:29 #171
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217470761
quote:

Die pot zou je ook op een verhoging kunnen zetten?
Gestapelde stenen misschien. Of een houtstam/-blok.
pi_217470971
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 11:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?

Er zijn veel leuke planten voor de schaduw. In het voorjaar kun je ter inspiratie wandelingen maken door parken. Daar zie je fraaie combinaties van varens en bloemen die uit bollen groeien. Er zijn ook vaste planten voor de schaduw die mooi bloeien, maar vaak willen die wel een beetje zon.
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.

Het gaat om het omcirkelde hoekje. Echt het meest nutteloze hoekje van het dorp :P

Geen idee of er in de zomer schaduw komt, maar ook dat denk ik niet.

@maily de pot kan inderdaad ook ergens op gezet worden of een wat hogere pot worden. Maar vind het wel mooi als er qua plant iets staat, dus vandaar een niet heel laag blijvend iets.

Moet ik de foto er wel bij doen natuurlijk

pi_217473411
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 11:49 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.

Het gaat om het omcirkelde hoekje. Echt het meest nutteloze hoekje van het dorp :P

Geen idee of er in de zomer schaduw komt, maar ook dat denk ik niet.

@:maily de pot kan inderdaad ook ergens op gezet worden of een wat hogere pot worden. Maar vind het wel mooi als er qua plant iets staat, dus vandaar een niet heel laag blijvend iets.

Moet ik de foto er wel bij doen natuurlijk

[ afbeelding ]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:

Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':

Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.

Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.

Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:

pi_217473626
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':

[ afbeelding ]

Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.

[ afbeelding ]

Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.

Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:

[ afbeelding ]
Thnx, zitten mooie opties tussen! De tuin aan deze kant van het huis komt over een paar jaar aan de beurt om aan te pakken. Nu eerst vooral de zichtkant en (deels) de moestuin. Dus vandaar dat ik nu dacht aan een mooie pot met een plant er in. Maar in het hoekje de stenen er uit is wellicht ook een optie. Ik ga het eens meenemen in mn overweging!
pi_217490596
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.

Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')