Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:41 schreef Seven. het volgende:
@:miss_sly Ten Hoven Bomen in Apeldoorn biedt verschillende halfstam walnootbomen aan. Waarschijnlijk niet jouw regio maar dan krijg je wel een goed beeld van waar je naar kunt zoeken.

Is het een beschut plekje tegen wind ook?quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:
Heeft er iemand een tip voor mij?
Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.
Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.
Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer zo

Ja is wel aardig beschut tegen de wind inderdaadquote:Op donderdag 24 april 2025 16:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is het een beschut plekje tegen wind ook?

Die ga ik zo eens bekijken, dankjewelquote:Op donderdag 24 april 2025 16:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik neem aan dat je ook wintergroen wilt. Ik zou dan aan een heester zoals Osmanthus burkwoodii denken. Met vinca als onderbeplanting

Als toevoeging op Rhododendron en Camelia heb ik ook nog de Skimmia!quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:
Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.
Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.
Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.

Walnoot Jupiter wordt 5-6 meter hoog.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
Of eentje die nog iets groter wordt, tot 10 meter:
https://bomenbezorgd.nl/f(...)lans-regia-broadview
We moeten even bekijken hoe de hovenier de indeling voorstelt dadelijk. DE boom moet in het nieuwe stuk border komen te staan. De kersenboom zal moeten worden verplaatst, en misschien nog wel een paar andere planten. De boom moet natuurlijk ver genoeg van de erfgrens staan en we moeten nog goed (met fietsen) het pad op kunnen naar de voordeur en berging.

Stuk of stukje?quote:Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.
Heb er nog een klimrekje bij geplaatst.
Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.
[ afbeelding ]

Stukjequote:Op vrijdag 25 april 2025 19:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Stuk of stukje?
Als ie erg diep zit wordt het wel moeilijk voor de druifje om lekker te wortelen.

Mooie oplossing.quote:Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.
Heb er nog een klimrekje bij geplaatst.
Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.
[ afbeelding ]

Zeeuws knoopje woekert niet. Dat je de planten nu ineens op ziet komen, is misschien omdat ze pas net uitlopen. Mijn ervaring is dat Zeeuws knoopje een plant is die betrouwbaar terugkomt, maar toch redelijk fijn is en ongeschikt is als bodembedekker (waarbij ik een bodembedekker definieer als een plant die in rap tempo de bodem bedekt). Het plantje dat je hebt omcirkeld doet dat trouwens wel, woekeren.quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.
Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
[ afbeelding ]

Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:

Die pot zou je ook op een verhoging kunnen zetten?quote:Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:

Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.quote:Op zaterdag 26 april 2025 11:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?
Er zijn veel leuke planten voor de schaduw. In het voorjaar kun je ter inspiratie wandelingen maken door parken. Daar zie je fraaie combinaties van varens en bloemen die uit bollen groeien. Er zijn ook vaste planten voor de schaduw die mooi bloeien, maar vaak willen die wel een beetje zon.

Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:quote:Op zaterdag 26 april 2025 11:49 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.
Het gaat om het omcirkelde hoekje. Echt het meest nutteloze hoekje van het dorp![]()
Geen idee of er in de zomer schaduw komt, maar ook dat denk ik niet.
@:maily de pot kan inderdaad ook ergens op gezet worden of een wat hogere pot worden. Maar vind het wel mooi als er qua plant iets staat, dus vandaar een niet heel laag blijvend iets.
Moet ik de foto er wel bij doen natuurlijk
[ afbeelding ]

Thnx, zitten mooie opties tussen! De tuin aan deze kant van het huis komt over een paar jaar aan de beurt om aan te pakken. Nu eerst vooral de zichtkant en (deels) de moestuin. Dus vandaar dat ik nu dacht aan een mooie pot met een plant er in. Maar in het hoekje de stenen er uit is wellicht ook een optie. Ik ga het eens meenemen in mn overweging!quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':
[ afbeelding ]
Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.
[ afbeelding ]
Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.
Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:
[ afbeelding ]

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |