abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217354571
Hier geen enkele tulp, die van vorig jaar in de potten zijn niet meer opgekomen, op 1 na die alleen maar blad vormt. In de tuin zijn ze pas heel laat in de winter geplant omdat ik er eerder niet aan toekwam en ik heb ze nog niet boven zien komen, dus die beschouw ik ook als verloren. Gelukkig heb ik vanuit het zolderraam zicht op de bollenvelden. We hebben hier vlakbij ook een soort mini Keukenhof waar het nu erg mooi is, heeeel veel tulpen.
  maandag 14 april 2025 @ 10:56:15 #100
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_217366114
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 15:29 schreef Hupje het volgende:
En niet van de zevenblad waar ik nog steeds niet van af kom
Weg blijven halen, liefst met wortel en al en anders plukken. Sterkere bodembedekker planten zoals Ajuga's of ooievaarsbekjes. Vorig jaar m'n hele voortuin aangepakt en bijzonder veel van dat spul verwijderd. Nu nog kom ik ze sporadisch tegen en is het eenvoudig te controleren. Helaas doen mijn buren helemaal niks aan hun tuin en komen er soms wat verdwaalde stengels Zevenblad mijn kant op. De tuin van de buren grondig aanpakken gaat me echt te ver,
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator maandag 14 april 2025 @ 11:00:21 #101
382129 crew  Donna
pi_217366163
Heb magnolia's geplant en mijn rozenstruiken die er stonden op de weggeefhoek gezet. Binnen 15 minuten waren ze weg. Bij mijn vriend mag ik nog een mooie hortensia uit de tuin scheppen.

Achter huis heb ik een strook 'tuin' die de vorige bewoonster gevuld heeft met wit zand en wat stenen. Daar stonden dus enkel dode struiken in, want ja, dat wordt natuurlijk niks. Mijn bonuszoon en een vriend gaan dat stuk leegscheppen, naar het stort er mee en dan komt er gewoon tuinaarde in. Ik weet nog niet wat voor planten ik er in ga zetten (vol in de zon) maar zal in ieder geval blij zijn als het weer echt tuin is.

Oh en de dahliaknollen zijn ook in de grond inmiddels, dus ben heel benieuwd!
  maandag 14 april 2025 @ 11:17:44 #102
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217366378
Het gaat nu wel hard hoor, de geraniums en het kattenkruid gieren de grond uit en de waldstenias bloeien uitbundig. Ook de maagdenpalm begint aardig te groeien. De vlinderstruik en hortensias zie je zo'n beetje per dag verder uitlopen. De siergrassen beginnen nu ook uit te lopen, als we eens een maand verder zijn.. :D
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217366584
Ja hier lopen de leilindes ineens uit. Daar lijkt per uur wel een extra blad aan te zitten _O_
pi_217366591
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 10:56 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Weg blijven halen, liefst met wortel en al en anders plukken.
Ik weet het. Ben ik al bijna 14 jaar mee bezig :') helaas zit-ie (ook) tussen een hortensia van meer dan 20 jaar oud. Ik heb het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die op te offeren.
Dus eigenlijk moet ik niet zeuren, eigen schuld ;)
pi_217378220
Dit jaar niet al te veel bloemetjes in het oude amandelboompje.

Moderator woensdag 16 april 2025 @ 09:40:59 #106
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217382442
Wonende in zuid-oost Spanje wist ik voordat ik hierheen kwam natuurlijk al wat voor klimaat en vegetatie ik kon verwachten. En daar heb ik over algemeen geen problemen mee, ik kan de palmen, cacti en vetplanten juist ook heel erg waarderen hier...

Maar in deze tijd van het jaar, geef ik toe, is er een ding wat ik hier niet heb (en dus wel mis) en wat ik in Nederland altijd een genot vond om te aanschouwen, en dat zijn alle kersenbloesem bomen overal. O+

Wie heeft er een foto van mooie bloesembomen in zijn/haar tuin of omgeving om mij even jaloers mee te maken?? ;)
pi_217382822
Vooruit:
Een Hollandse bui kwam aandrijven vanuit het zuiden over de Lek:
En mijn uitzicht op de bloesem bij de buren, wonend in de fruitregio.

Er komen vast nog meer plaatjes 😉
pi_217382912
Is er niks van bloesem in jouw regio? Sinasappel- en citroenbomen hebben geen bloesom🙃
En de overdaad in Houten onlangs:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vooruit: deze staat ieder jaar te pronken aan de vroegere overkant. Ja, wij zijn dus verhuisd.
De eigenaresse kwam haar eigen boom tegen op tiktok.😎
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 16-04-2025 12:19:33 ]
pi_217384670
Hier is de lichtroze sierkers in onze tuin net klaar met bloeien, onderweg zag ik zojuist wel een paar mooie donkerroze oude exemplaren staan, zo fraai O+
  woensdag 16 april 2025 @ 22:04:58 #110
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217389214
Waldsteinia

Hier stond veel onkruid en meuk met hele lange diepe wortels }:|
Maar nu struikklimop. Met dank aan iemand die het hier een keer noemde! Wist niet dat hedera ook in struikvorm bestond.

Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 10:35:34 #111
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217391633
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:49 schreef AnneX het volgende:
Is er niks van bloesem in jouw regio? Sinasappel- en citroenbomen hebben geen bloesom🙃
En de overdaad in Houten onlangs:
SPOILER
Vooruit: deze staat ieder jaar te pronken aan de vroegere overkant. Ja, wij zijn dus verhuisd.
De eigenaresse kwam haar eigen boom tegen op tiktok.😎
SPOILER

Ja dit soort bomen heb je hier dus niet nee, en dit mis ik wel ja :'(. Zo mooi.

Wat meer het binnenland in heb je ze wel wat meer, maar dan nog zijn ze vaak niet zo vol en groot en mooi zoals in Nederland. Maar hier aan de kust waar ik woon heb je eigenlijk gewoon zo goed als geen cherry blossom...

Wij hebben zelf een citroenboompje en die heeft idd wel wat bloemetjes nu en dan maar dat kan je echt no way vergelijken met de volle bloesembomen zoals bij jullie.

Maar goed, onze vetplantjes zijn wel heel mooi in bloei geraakt ook door de vele regen hier in maart en april.

donderdag 17 april 2025 @ 12:34:55 #112
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217392487
Ik wil eigenlijk nog een vlinderstruik verplaatsen (beter te doen nu hij net gesnoeid is) maar vrees dat het daarvoor eigenlijk alweer te laat is. :P
Op 't randje en erover.
pi_217392741
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:34 schreef PzKpfw het volgende:
Ik wil eigenlijk nog een vlinderstruik verplaatsen (beter te doen nu hij net gesnoeid is) maar vrees dat het daarvoor eigenlijk alweer te laat is. :P
Vlinderstruiken zijn net onkruid, die overleeft het vast wel
  donderdag 17 april 2025 @ 13:21:55 #114
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217392749
Ik heb echt de schurft aan waldsteinia. De buurman heeft zn hele achtertuin er mee volgegooid. En die zooi groeit overal onze tuin in. Het zit zelfs in het gras en omdat het zo laag blijft, maai je het niet kapot ;( .
  donderdag 17 april 2025 @ 13:22:50 #115
36431 bleiblei
pi_217392751
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Vlinderstruiken zijn net onkruid, die overleeft het vast wel
Alles wat niet op de juiste plek groeit is onkruid :P .
pi_217392808
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:21 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb echt de schurft aan waldsteinia. De buurman heeft zn hele achtertuin er mee volgegooid. En die zooi groeit overal onze tuin in. Het zit zelfs in het gras en omdat het zo laag blijft, maai je het niet kapot ;( .
De hovenier wilde onze groene oprit inplanten met waldsteinia, daar heb ik nee tegen gezegd, ik vind dat echt een nare plant. De oprit is ingezaaid met klaver en dat heeft echt goed uitgepakt, hij is de hele winter redelijk groen gebleven en ziet er inmiddels weer helemaal weelderig groen uit na die paar buitjes afgelopen week.
pi_217393113
Ik heb weer liever waldsteinia dan klaver.

quote:
5s.gif Op donderdag 10 april 2025 20:13 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x hoe is het met je potentilla haagje?
Gaat heel goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 17 april 2025 @ 14:32:24 #118
244125 laziness
pi_217393239
Het is één border waar weinig zon komt en nu staan er mooie gele bloemetjes. Ik vind het helemaal prima zo. Ik ondervind er geen hinder van, het blijft netjes in deze kleine border ^O^
pi_217393350
De potentilla red ace hier waren op sterven na dood, ze sloegen niet goed aan, bloeiden nauwelijks en waren direct kaal in het najaar. Ik heb ze naar een lullig hoekje verplaatst en daar krijgen ze hun laatste kans, als ze daar de gravende buurtkatten uit dat stukje kunnen houden dan vind ik het best als ze daar alleen maar een beetje armetierig staan te staan. Maar op hun originele plek naast de voordeur wil ik wel iets met meer leven en groen, dus daar staat nu Armeria Maritima en Saxifraga
  donderdag 17 april 2025 @ 16:21:08 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217393770
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 14:32 schreef laziness het volgende:
Het is één border waar weinig zon komt en nu staan er mooie gele bloemetjes. Ik vind het helemaal prima zo. Ik ondervind er geen hinder van, het blijft netjes in deze kleine border ^O^
Speenkruid toevallig?
Resistance is futile.
pi_217393946
Ja speenkruid! Hier in de tuin doemen ze elk voorjaar meer op. Ik vind ze leuk, zonnig!
Ze verdwijnen ook weer vanzelf.
  donderdag 17 april 2025 @ 17:12:55 #122
244125 laziness
pi_217394024
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2025 16:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Speenkruid toevallig?
Nee de waldsteinia die ik dus plaatste met vrolijke gele blommetjes en toen ging men miepen dat ze het zo’n stomme plant vinden.
pi_217394088
quote:
11s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:35 schreef dick_laurent het volgende:

Maar goed, onze vetplantjes zijn wel heel mooi in bloei geraakt ook door de vele regen hier in maart en april.

[ afbeelding ]
Wat een lekker stukje oranje Nederland w/ :D

quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:04 schreef laziness het volgende:

Maar nu struikklimop. Met dank aan iemand die het hier een keer noemde! Wist niet dat hedera ook in struikvorm bestond.

Wat leuk, die ken ik ook niet en ga ik onthouden. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  donderdag 17 april 2025 @ 17:44:42 #124
244125 laziness
pi_217394228
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 17:23 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Wat een lekker stukje oranje Nederland w/ :D
[..]
Wat leuk, die ken ik ook niet en ga ik onthouden. :)
Ja het bloeit en daarna besjes en doet het goed op elke standplaats. Ik heb veel schaduw daar en had de hoop voor iets leuks al bijna opgegeven.
pi_217394351
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 17:12 schreef laziness het volgende:

[..]
Nee de waldsteinia die ik dus plaatste met vrolijke gele blommetjes en toen ging men miepen dat ze het zo’n stomme plant vinden.
Als jij er blij mee bent is het goed toch? Het ziet er in jouw border ook heel zonnig uit. Ik wil het niet als groene oprit. Mocht de klaver niet goed aanslaan, dan hadden we vinca minor/major als alternatief, dat vinden sommige mensen ook onkruid, ik zag hier in de buurt bij 2 voortuinen dat het daar ook wel een beetje de spuigaten uit loopt met de vinca major.

Man, die regenbuitjes hebben niet veel zoden aan de dijk gezet, ik heb net alle nieuwe aanplant van de afgelopen weken maar weer van een paar gieters water voorzien.
pi_217394951
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 17:44 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja het bloeit en daarna besjes en doet het goed op elke standplaats. Ik heb veel schaduw daar en had de hoop voor iets leuks al bijna opgegeven.
Ik zoek voor een schaduwplek ook iets dat nog groen blijft in de winter. Ik weet alleen niet of de vorm van de struik klimop misschien net niet passend is voor mijn plek. Maar ik heb ook nog wat andere plekken waar hij wel goed zou kunnen passen. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_217395153
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 19:02 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik zoek voor een schaduwplek ook iets dat nog groen blijft in de winter. Ik weet alleen niet of de vorm van de struik klimop misschien net niet passend is voor mijn plek. Maar ik heb ook nog wat andere plekken waar hij wel goed zou kunnen passen. :)
Voor schaduwplekken kun je ook Pachyphragma macrophyllum of pachysandra overwegen
pi_217412493
Came Came Came Came Came Cameliaaaa
bloeit O+ 🌺

pi_217412528
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:41 schreef Blues het volgende:
Came Came Came Came Came Cameliaaaa
bloeit O+ 🌺

[ link | afbeelding ]
Prachtig. Hier in de buurt zag ik er vanmiddag ook een paar heel mooi bloeien.
  zaterdag 19 april 2025 @ 18:32:52 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217412733
De narcissen zijn er al weer klaar mee. Tinus is ook aan het eind van z'n Latijn.

Ik heb nog wat plantjes gescoord vandaag. Saxifraga, aardbeienplantjes voor onze hanging garden (die bouw ik morgen om naar alles eetbaar, er staan nog wat vaste planten tussen die naar de tuin mogen). Paar Rudbeckia's en nog wat andere bloeiers. Morgen maar eens werk van maken.
Resistance is futile.
pi_217414566
De halve buurt hier heeft de lila muurbloem in de voortuin, wij sinds gisteren op een paar plekken in de achtertuin, lekker knallend gecombineerd met de rode beukenhaag op 2 plekken (als die haag nog eens in blad wil komen) en met wat oranje tinten en de zwarte schutting van de buren op de 3e plek. Ik begreep dat de planten redelijk kortlevend zijn, dus volgend jaar in mei ofzo maar wat stekken nemen.
pi_217414905
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.

Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
  zaterdag 19 april 2025 @ 22:31:09 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217415504
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 20:58 schreef Doedezemaar het volgende:
De halve buurt hier heeft de lila muurbloem in de voortuin, wij sinds gisteren op een paar plekken in de achtertuin, lekker knallend gecombineerd met de rode beukenhaag op 2 plekken (als die haag nog eens in blad wil komen) en met wat oranje tinten en de zwarte schutting van de buren op de 3e plek. Ik begreep dat de planten redelijk kortlevend zijn, dus volgend jaar in mei ofzo maar wat stekken nemen.
Hier begint het net met de beukhaag. Die van de overbuurman is altijd het eerst.
Resistance is futile.
  maandag 21 april 2025 @ 16:20:16 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217431181
Hangende tuin omgetoverd. Een paar plantjes hadden de winter niet overleefd. Verder wilde ik ook de vaste planten er tussenuit en alleen nog maar eetbaar.

Dus nu staat er bovenin salie, bieslook, basilicum, rozemarijn, oregano en tijm. Na twee jaar was in de meeste bakken de grond ook echt helemaal aan het eind van z'n Latijn. Maar nu staat alles er weer lekker fris bij en hopen dat m'n zoon de aardbeien nu wel laat hangen tot ze rijp zijn :+ .

Resistance is futile.
  Spellchecker maandag 21 april 2025 @ 17:01:01 #135
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217431383
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.

Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
[ afbeelding ]
Ik krijg hacquetia (of dondia) als zoekresultaat. Zonder Nederlandse benaming.

https://www.blumeninschwa(...)uetler/hacquetia.htm
  maandag 21 april 2025 @ 17:48:17 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217431738
quote:

[ afbeelding ]
quote:
Astrantia’s kun je vermeerderen door te scheuren, maar ze zaaien zich ook gemakkelijk uit.

Alleen….de zaailingen zullen vaak anders van kleur zijn dan de moederplant. Op zich kan dat hele mooie verassingen opleveren. Hoogte van de planten inclusief bloem is rond de 80-90 cm.
Bron
Resistance is futile.
pi_217435550
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 17:01 schreef maily het volgende:

[..]
Ik krijg hacquetia (of dondia) als zoekresultaat. Zonder Nederlandse benaming.

https://www.blumeninschwa(...)uetler/hacquetia.htm
Het zou kunnen, maar persoonlijk vind ik hem toch meer op het zeeuws knoopje lijken, in een andere bron lees ik ook dat de hacquentia niet of nauwelijks woekert en dat doet het zeeuws knoopje wel. Dat is ook meer wat ik zie.
  maandag 21 april 2025 @ 23:11:00 #138
36431 bleiblei
pi_217435885
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 22:14 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het zou kunnen, maar persoonlijk vind ik hem toch meer op het zeeuws knoopje lijken, in een andere bron lees ik ook dat de hacquentia niet of nauwelijks woekert en dat doet het zeeuws knoopje wel. Dat is ook meer wat ik zie.
Volgens GroenLinks woekert ie amper:
https://www.groenrijk.nl/(...)t%20andere%20planten.

Ik heb die ervaring ook niet trouwens. Vind het wel een leuk plantje :Y .

Mar wellicht heb je inderdaad iets anders in je tuin staan :P . Wat zegt plantenet eigenlijk? Als je determineert?
pi_217438415
Ik wil wat borders aanleggen in mijn tuin om de boel wat op te leuken. Nou zou ik het graag online bestellen omdat ik dan rustig kan uitzoeken wat ik precies wil hebben. Heeft er iemand hier een aanrader voor een goede een voordelige webshop?
  dinsdag 22 april 2025 @ 12:59:08 #140
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217438511
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 12:44 schreef Debuteer het volgende:
Ik wil wat borders aanleggen in mijn tuin om de boel wat op te leuken. Nou zou ik het graag online bestellen omdat ik dan rustig kan uitzoeken wat ik precies wil hebben. Heeft er iemand hier een aanrader voor een goede een voordelige webshop?
Wel goed misschien iets duurder: www.sprinklr.co.
En vergifvrij
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 22 april 2025 @ 13:02:32 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217438537
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 12:44 schreef Debuteer het volgende:
Ik ga meestal voor Directplant voor grotere aantallen.

Wat mij ook heel erg goed bevallen is vorig jaar was een hobbykweker die al zijn vaste planten op marktplaats had gezet, en nog een hobbykweker via een goede kennis. Bij deze kwekers heb ik voor veruit de meeste plantjes 1 euro per stuk betaald, en echt hoge kwaliteit. Ik schat dat ik voor al m'n borders met de combinatie van hobbykwekers en Directplant ongeveer 700-800 euro kwijt was (ook wel wat duurdere struiken en er zat dan ook nog een Japanse esdoorn bij enzo. Met al m'n borders gaat het over iets van 30m2 of zo.

Natuurlijk wel allemaal klein spul van de hobbykwekers maar het is allemaal heel goed aangeslagen. Het grotere spul heb ik dan bij Directplant.

En sowieso via marktplaats ook wel bij particulieren e.e.a. uitgegraven.

Edit: ga NIET naar het Groene Paradijs. Laaielichters zijn het: ondermaatse kwaliteit (lees: halfdooie planten die slecht geworteld waren) en ronduit kut qua klantenservice.

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 22-04-2025 13:08:01 ]
Resistance is futile.
pi_217438918
Dankjewel! Ik zat zelf inderdaad ook al bij directplant te kijken
  dinsdag 22 april 2025 @ 16:04:31 #143
244125 laziness
pi_217439685
Ik deel de slechte mening over het groene paradijs.

Zelf veel ervaring met directplant ook en tuinplantenwinkel beviel vorig jaar ook goed.

En een lokale kweker is altijd fijn. Maar het ligt er maar aan wat je in welke maat zoekt of dat altijd te vinden is bij je kweker.

Online Planten Centrum heb ik mijn struikklimop gehaald. Kan ik ook aanraden.
pi_217439889
Niet gezien op bij Kassa, wel gelezen.

…” KIJKTIP 👀 Driekwart insectvriendelijke tuinplanten giftig voor insecten 🦋

Afgelopen zaterdag ruim aandacht in Kassa voor het jaarlijkse onderzoek van PAN Nederland op gangbare tuinplanten. En de uitslag was wederom niet mals. Deze keer gelukkig geen verboden pesticiden. Maar het feit dat toegestane pesticiden ook schadelijk zijn voor insecten, daar wil een deel van de tuinbranche nog steeds niet aan.

"In zeven van de tien planten werden stoffen gevonden die zeer giftig zijn en gevaarlijk voor zowel insecten als mensen en de natuur."

Wil je zeker weten dat er geen schadelijke pesticiden op je tuinplanten zitten? Koop dan biologisch, te herkennen aan het groene vlaggetje. Of ga naar een kleinschalige kweker in de buurt, die werken vaak al bio, maar zonder keurmerk. Op biotuinwijzer.nl vind je alle adressen bij elkaar! 💚…”
pi_217440542
ik koop mijn tuinplanten al jaren bij kwaliteitsplanten.nl

nog nooit een klacht gehad, altijd goed verpakt en goede kwaliteit
...
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:15:23 #146
5428 crew  miss_sly
pi_217455573
Wij zijn met wat zaken in de tuin bezig. Een paar weken terug zijn er ongeveer 400 planten geplant: pennisetum, persicaria, salvia, geranium, lavendel, stipa, schinacea, varens, carex en wilde marjolein. Begint allemaal op te komen nu. Alles doet het wel erg goed, momenteel. De tuin is erg groen, de Japanse sierkers bloeit uitbundig, de bloesem in de appel- en kersenboom komen goed op.

We vandaag is tevens ein-de-lijk de fietsenberging geplaatst. We hebben er lang overe gepraat, erovere gedacht of we het zelf zouden doen, hoe hij eruit zou moeten zien, offertes opgevraagd en internet afgestruind. En nu is hij er dan eindelijk. Hij is uiteindelijk heel eenvoudig, maar ik vind hem wel erg mooi O+

De hovenier is nog bezig met een plan en offerte om een deel van de oprit weg te halen en er een border van te maken, omheind door een haag, waarschijnlijk van olijfwilg. Daar zou ik ook nog graag een boom in willen. Liefst een walnoot, om voor mij duidelijke redenen, maar dat moet dan wel een zelfbestuivend exemplaar zijn dat niet te groot wordt (zowel qua hoogte als kroon).
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217455622
Volgens mij heeft Eetbaargoed de walnoot die je zoekt https://www.eetbaargoed.n(...)-mini-multiflora-14/
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:22:57 #148
5428 crew  miss_sly
pi_217455632
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft Eetbaargoed de walnoot die je zoekt https://www.eetbaargoed.n(...)-mini-multiflora-14/
Hij mag wel iets groter. 2-2,5 meter vind ik vrij laag.

Ik zou eerder denken aan het dubbele ofzo. Wel echt een boom, zeg maar.
pi_217455769
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij mag wel iets groter. 2-2,5 meter vind ik vrij laag.

Ik zou eerder denken aan het dubbele ofzo. Wel echt een boom, zeg maar.
Ah, geen idee of een walnoot van die hoogte dan ook nog een wat minder grote kruin heeft, ik ken ze alleen met fikse kruin. Hier staat er bij de oprit om die reden een smalle lijsterbes.

De tuin is hier nu ook enorm groen, ik zie de laatste weken wel goed waar er nog gaten vallen, het is ook pas het eerste voorjaar dat er planten in staan.
Deze week een paar Primula Vialii tussen het wildemanskruid in de voortuin gezet, zodat we daar in de zomer ook iets bloeiends hebben. Wildemanskuid is nu al weken de ster van de tuin, in de achtertuin heb ik er onlangs sedum fuldaglut tussen gezet. Die sedum wilde ik als grote plant uit de voortuin verplaatsen omdat hij niet wintergroen bleek te zijn en die viel compleet in kleine takjes uit elkaar, en dat gaf me zo onbedoeld precies de kans om ‘m mooi verspreid neer te zetten, overal die kleine takjes als stekjes geplant.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:41:42 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217455792
@miss_sly Ten Hoven Bomen in Apeldoorn biedt verschillende halfstam walnootbomen aan. Waarschijnlijk niet jouw regio maar dan krijg je wel een goed beeld van waar je naar kunt zoeken.

[ Bericht 28% gewijzigd door Seven. op 24-04-2025 13:46:44 ]
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:55:50 #151
5428 crew  miss_sly
pi_217455918
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:41 schreef Seven. het volgende:
@:miss_sly Ten Hoven Bomen in Apeldoorn biedt verschillende halfstam walnootbomen aan. Waarschijnlijk niet jouw regio maar dan krijg je wel een goed beeld van waar je naar kunt zoeken.
Bijvoorbeeld.

Of eentje die nog iets groter wordt, tot 10 meter:
https://bomenbezorgd.nl/f(...)lans-regia-broadview

We moeten even bekijken hoe de hovenier de indeling voorstelt dadelijk. DE boom moet in het nieuwe stuk border komen te staan. De kersenboom zal moeten worden verplaatst, en misschien nog wel een paar andere planten. De boom moet natuurlijk ver genoeg van de erfgrens staan en we moeten nog goed (met fietsen) het pad op kunnen naar de voordeur en berging.
pi_217456872
Heeft er iemand een tip voor mij?

Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.

Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.

Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo :@
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 16:02:59 #153
5428 crew  miss_sly
pi_217456903
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:58 schreef hilliebillie het volgende:

Ik heb nu sinds begin dit jaar voor het eerst een huis met écht een tuin. Voor nu kijk ik vooral wat er al staat, dan hebben we een stuk gras en en een moestuin waar ik voor dit jaar de focus leg op het fruit wat er al staat en wellicht als ik volgend jaar wat meer tijd heb dat ik dan ook wat groente ga planten.

Maarrr, aan de andere kant van het huis hebben we ook een heel raar hoekje, dit ligt volledig in de schaduw en ligt ook in het hard. Op zich vanuit de tuin is dit deel niet zo super zichtbaar (is meer het rommel/hobby gedeelte van de tuin) maar wel vanaf binnen als we de trap aflopen.
Nu ben ik op zoek naar een plant, winterhard die volledig in de schaduw kan, want er komt echt geen zon. Deze wil ik daar in een pot zetten zodat we vanaf de trap niet in dat nutte, saaie hoekje kijken maar naar een mooie plant in pot.

Het liefst iets dat wat hoger wordt dan 30 cm, bloemen of mooi kleur blad is meegenomen. Maar schaduw, winterhard en niet te laag zijn de belangrijkste eisen. En het moet in een pot kunnen.

Is het een beschut plekje tegen wind ook?
pi_217456940
Ik neem aan dat je ook wintergroen wilt. Ik zou dan aan een heester zoals Osmanthus burkwoodii denken. Met vinca als onderbeplanting
  donderdag 24 april 2025 @ 16:12:03 #155
244125 laziness
pi_217456965
Rhododendron bloeit ook mooi, is wintergroen en een echte schaduwplant.
pi_217457366
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is het een beschut plekje tegen wind ook?
Ja is wel aardig beschut tegen de wind inderdaad
pi_217457371
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik neem aan dat je ook wintergroen wilt. Ik zou dan aan een heester zoals Osmanthus burkwoodii denken. Met vinca als onderbeplanting
Die ga ik zo eens bekijken, dankjewel

Rhodondendron is inderdaad ook altijd mooi laziness!
pi_217457637
Het grote voordeel van het planten in een pot is dat je zelf de grondsamenstelling kunt regelen. Op onze zware kleigrond kunnen Rhododendrons en Camelia niet echt, maar in een pot wel. Bij ons is het nu nergens in de tuin beschut genoeg voor een camelia in pot, misschien over 10 jaar ofzo, mijn man wil graag een camelia.
De blauwe bessen staan hier ook in pot omdat ik zo de zuurgraad van de grond zelf kan regelen.
  donderdag 24 april 2025 @ 18:46:38 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217458150
quote:

Als toevoeging op Rhododendron en Camelia heb ik ook nog de Skimmia!

En hier een schaamteloze copy/paste. Veel schaduwplanten (heesters) zijn wintergroen (mogelijk wat over het hoofd gezien maar dit wordt allemaal aanzienlijk hoger dan 30cm.

Abies-soorten (zilverspar)
Acer palmatum (Japanse esdoorn)
Amelanchier arborea (krentenboompje)
Aucuba (broodboom)
Camellia japonica
Cornus florida (Amerikaanse kornoelje)
Fagus (beuk)
Fatshedera x lizei (NB: matig winterhard)
Gaultheria shallon (bergthee)
Hedera helix, H. colchica, H. hibernica (klimop)
llex aquifolium, I. opaca (hulst)
Magnolia grandiflora (grootbloemige magnolia)
Picea omorika (Servische spar)
Prunus laurocerasus (laurierkers)
Rhododendron Catawbiense Groep
Rubus tricolor (Chinese braam)
Ruscus aculeatus (muisdoorn)
Sarcococca (vleesbes, zoete buxus)
Symphoricarpos albus, S. chenaultii (sneeuwbes)
Taxus baccata
Thuja plicata (levensboom)
Tsuga (hemlockspar)

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 24-04-2025 19:06:21 ]
Resistance is futile.
pi_217458289
Oh ja, Sarcocca confusa staat hier ook mooi groen te zijn, maar de bloei valt nauwelijks op (de bloemetjes ruiken wel erg lekker, daarom staat hij naast de achterdeur). Hij groeit ook heeel langzaam.
pi_217460011
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.

Of eentje die nog iets groter wordt, tot 10 meter:
https://bomenbezorgd.nl/f(...)lans-regia-broadview

We moeten even bekijken hoe de hovenier de indeling voorstelt dadelijk. DE boom moet in het nieuwe stuk border komen te staan. De kersenboom zal moeten worden verplaatst, en misschien nog wel een paar andere planten. De boom moet natuurlijk ver genoeg van de erfgrens staan en we moeten nog goed (met fietsen) het pad op kunnen naar de voordeur en berging.
Walnoot Jupiter wordt 5-6 meter hoog.

Die berging ziet er netjes uit ^O^
Spoilers!
pi_217460093
Ik zie elke dag neer planten die ik vorig jaar of 2023 heb geplant verschijnen. Zo leuk.

De stachys/het ezelsoor is zich zo aan het uitbreiden dat het andere planten verdrukt. Ik kreeg vandaag een brainwave en heb een gedeelte getransplanteerd naar een zonnig stuk waar ik slecht bij kan. Daar groeit veel onkruid en de dichte begroeiing van de stachys komt daar goed van pas.

Ik was het trouwens die vorig jaar de struikklimop tipte. En die is om nog een reden geweldig, namelijk dat hij bloeit tot november en dat is hartstikke goed voor insecten.
Spoilers!
pi_217465166
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.
Heb er nog een klimrekje bij geplaatst.

Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.

pi_217466696
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n oude schommel kan je natuurlijk ook prima gebruiken om een druif langs omhoog te laten groeien.

Om te beschermen tegen m'n grasmaaier heb ik een stuk PCV-buis in de grond laten zakken en de druif daar in geplant.

[ afbeelding ]
Stuk of stukje?
Als ie erg diep zit wordt het wel moeilijk voor de druifje om lekker te wortelen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217466700
Ik hou dr zo van O+

Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217466957
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Stuk of stukje?
Als ie erg diep zit wordt het wel moeilijk voor de druifje om lekker te wortelen.
Stukje ;)
Onder de grond zit ongeveer net zoveel als er boven.
pi_217467595
De mooiste tijd van het jaar... met daarnet prachtig licht O+
Ben wat foto's in de tuin gaan maken met mijn foon.
Net na de bloei kun je al zien of je bloemen bevrucht zijn en vrucht ontwikkelen.
Wat een prachtige tijd en.. zo te zien, een vruchtbaar begin!

Uitdaging: Wie herkent het ontpoppende fruit?

Ik snap alles, begrijp er niets van.
  vrijdag 25 april 2025 @ 22:12:06 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217467941
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]
Mooie oplossing.
Spoilers!
pi_217470702
quote:

[ afbeelding ]
Zeeuws knoopje woekert niet. Dat je de planten nu ineens op ziet komen, is misschien omdat ze pas net uitlopen. Mijn ervaring is dat Zeeuws knoopje een plant is die betrouwbaar terugkomt, maar toch redelijk fijn is en ongeschikt is als bodembedekker (waarbij ik een bodembedekker definieer als een plant die in rap tempo de bodem bedekt). Het plantje dat je hebt omcirkeld doet dat trouwens wel, woekeren.
pi_217470737
quote:

Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?

Er zijn veel leuke planten voor de schaduw. In het voorjaar kun je ter inspiratie wandelingen maken door parken. Daar zie je fraaie combinaties van varens en bloemen die uit bollen groeien. Er zijn ook vaste planten voor de schaduw die mooi bloeien, maar vaak willen die wel een beetje zon.
  Spellchecker zaterdag 26 april 2025 @ 11:16:29 #171
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217470761
quote:

Die pot zou je ook op een verhoging kunnen zetten?
Gestapelde stenen misschien. Of een houtstam/-blok.
pi_217470971
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 11:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je een foto van het hoekje? Komt er helemaal geen zon? En kunnen er geen planten in de volle grond?

Er zijn veel leuke planten voor de schaduw. In het voorjaar kun je ter inspiratie wandelingen maken door parken. Daar zie je fraaie combinaties van varens en bloemen die uit bollen groeien. Er zijn ook vaste planten voor de schaduw die mooi bloeien, maar vaak willen die wel een beetje zon.
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.

Het gaat om het omcirkelde hoekje. Echt het meest nutteloze hoekje van het dorp :P

Geen idee of er in de zomer schaduw komt, maar ook dat denk ik niet.

@maily de pot kan inderdaad ook ergens op gezet worden of een wat hogere pot worden. Maar vind het wel mooi als er qua plant iets staat, dus vandaar een niet heel laag blijvend iets.

Moet ik de foto er wel bij doen natuurlijk

pi_217473411
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 11:49 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Ik ben nu aan het werk. Dus even een slechte screenshot van een funda foto gemaakt.

Het gaat om het omcirkelde hoekje. Echt het meest nutteloze hoekje van het dorp :P

Geen idee of er in de zomer schaduw komt, maar ook dat denk ik niet.

@:maily de pot kan inderdaad ook ergens op gezet worden of een wat hogere pot worden. Maar vind het wel mooi als er qua plant iets staat, dus vandaar een niet heel laag blijvend iets.

Moet ik de foto er wel bij doen natuurlijk

[ afbeelding ]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:

Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':

Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.

Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.

Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:

pi_217473626
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':

[ afbeelding ]

Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.

[ afbeelding ]

Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.

Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:

[ afbeelding ]
Thnx, zitten mooie opties tussen! De tuin aan deze kant van het huis komt over een paar jaar aan de beurt om aan te pakken. Nu eerst vooral de zichtkant en (deels) de moestuin. Dus vandaar dat ik nu dacht aan een mooie pot met een plant er in. Maar in het hoekje de stenen er uit is wellicht ook een optie. Ik ga het eens meenemen in mn overweging!
pi_217490596
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.

Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
pi_217500728
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 23:12 schreef Anton91 het volgende:
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.

Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
Kweenie.

Bij mij is de 'grasmat' heerlijk groen met vanalles er tussendoor en ik vind 't prima zo.
Er groeien nu ook margrietjes en daar maai ik gewoon omheen 🌼 O+ 😉

pi_217501222
Morgen is het maai niet - Mei maand.
Gister nog de postzegel gemaaid op het oude adres.

Oh nu de Maai Minder …( en sproei minder misschien😇)
https://maaiminder.nl/
Creatief met gras 😎https://maaiminder.nl/gazonbeheer/

Inderdaad: Vóór het nieuwe adres is vanmorgen door gemeente of wegbeheerder? 1 meter van het talud langs het water kortgezet.
Dag koolzaad en fluitekruid 😥

[ Bericht 31% gewijzigd door AnneX op 30-04-2025 17:42:27 ]
  woensdag 30 april 2025 @ 17:44:44 #178
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217501281
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:35 schreef AnneX het volgende:
Morgen is het maai niet - Mei maand.
Gister nog de postzegel gemaaid op het oude adres.

Oh nu de Maai Minder …( en sproei minder misschien😇)
https://maaiminder.nl/
Creatief met gras 😎https://maaiminder.nl/gazonbeheer/

Inderdaad: Vóór het nieuwe adres is vanmorgen door gemeente of wegbeheerder? 1 meter van het talud langs het water kortgezet.
Dag koolzaad en fluitekruid 😥
Minder sproeien zit er voorlopig niet in zolang er geen regen in de berichten zit 😅
Op 't randje en erover.
  woensdag 30 april 2025 @ 19:34:02 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217502178
Slakken hebben mijn akelei te pakken gehad en de hosta's laten staan.
Resistance is futile.
pi_217503297
De akelei laat zich voor en achter nog niet zien?!

Foto van het talud, geschoren voor een meter:
  woensdag 30 april 2025 @ 21:58:14 #181
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217503398
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:46 schreef AnneX het volgende:
De akelei laat zich voor en achter nog niet zien?!

Foto van het talud, geschoren voor een meter:
[ link | afbeelding ]
Hier nu ook niet meer :') .
Resistance is futile.
pi_217503447
quote:
81s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier nu ook niet meer :') .
Sip. nooit geweten dat slakken de akelei lusten |:(
pi_217503985
quote:
81s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:34 schreef Seven. het volgende:
Slakken hebben mijn akelei te pakken gehad en de hosta's laten staan.
}:|
pi_217504003
Akelei (allemaal ooit van AX dr zaad :D ) maakt de voorpostzegel zo heerlijk vol nu
O+
pi_217505989
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
  donderdag 1 mei 2025 @ 10:44:27 #186
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217506378
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 23:12 schreef Anton91 het volgende:

Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?
Op 't randje en erover.
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:02:15 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217507924
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
quote:
Ik vond 2 weken geleden ook rupsjes op de aalbessen. Inmiddels zijn die weg. Nu hebben ze zwarte luis. Tuinieren O+
Spoilers!
pi_217512801
Ik ging de oudere akeleiplantjes maar even checken vanmiddag, en ja hoor, flink wat kale steeltjes en een handvol van die groene friemelbeestjes weg kunnen vangen. De bessen heb ik ook gechecked, daar niks aangetroffen.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 06:00:16 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217513748
quote:
Zou ook nog kunnen :( . De bloemknoppen zijn wel intact gebleven.
Resistance is futile.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:10:14 #190
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514699
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Silver heart vind ik inderdaad prachtig. Staat hier ook in een schaduwborder onder 1 van de afdakken, samen met wat varens. O+

De Liriope staat hier zowel in de zon als in de schaduw en die in de zon zijn echt een ziljoen keer gelukkiger dan die in de schaduw.
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:10:49 #191
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514706
Ik meende me te herinneren dat @miss_sly een Forrest Pansy in de tuin heeft staan, net als ik. Is die van jou al uitgelopen? Mijnes doet niks. :{
  Moderator vrijdag 2 mei 2025 @ 09:16:17 #192
5428 crew  miss_sly
pi_217514763
Niet heel goed te zien tegen de achtergrond van de afgevallen blaadjes van de Japanse sierkers, maar de mijne heeft gebloeid:

vrijdag 2 mei 2025 @ 09:21:01 #193
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514833
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:16 schreef miss_sly het volgende:
Niet heel goed te zien tegen de achtergrond van de afgevallen blaadjes van de Japanse sierkers, maar de mijne heeft gebloeid:

[ afbeelding ]
Hm.
  Moderator vrijdag 2 mei 2025 @ 09:22:09 #194
5428 crew  miss_sly
pi_217514844
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:21 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Hm.
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:24:12 #195
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514864
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.
Ik heb zelfs laatst een takje afgebroken om te kijken of ie nog wel leeft, maar dat is wel zo. :Y

Then again, we hebben wel meer planten die wat "laat" zijn in onze tuin. Zal wel komen omdat het buitengebied is en dus 's nachts kouder dan in de stad. Ofzo.

[ Bericht 22% gewijzigd door Lonaa op 02-05-2025 09:34:48 ]
pi_217515786
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:44 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?
Ja, was een drie in een. Het gras wat er al zat is ook echt stevig en groen geworden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')