abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 april 2025 @ 21:58:14 #181
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217503398
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:46 schreef AnneX het volgende:
De akelei laat zich voor en achter nog niet zien?!

Foto van het talud, geschoren voor een meter:
[ link | afbeelding ]
Hier nu ook niet meer :') .
Resistance is futile.
pi_217503447
quote:
81s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier nu ook niet meer :') .
Sip. nooit geweten dat slakken de akelei lusten |:(
pi_217503985
quote:
81s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:34 schreef Seven. het volgende:
Slakken hebben mijn akelei te pakken gehad en de hosta's laten staan.
}:|
pi_217504003
Akelei (allemaal ooit van AX dr zaad :D ) maakt de voorpostzegel zo heerlijk vol nu
O+
pi_217505989
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
  donderdag 1 mei 2025 @ 10:44:27 #186
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217506378
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 23:12 schreef Anton91 het volgende:
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.

Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:02:15 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217507924
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
quote:
Ik vond 2 weken geleden ook rupsjes op de aalbessen. Inmiddels zijn die weg. Nu hebben ze zwarte luis. Tuinieren O+
Spoilers!
pi_217512801
Ik ging de oudere akeleiplantjes maar even checken vanmiddag, en ja hoor, flink wat kale steeltjes en een handvol van die groene friemelbeestjes weg kunnen vangen. De bessen heb ik ook gechecked, daar niks aangetroffen.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 06:00:16 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217513748
quote:
Zou ook nog kunnen :( . De bloemknoppen zijn wel intact gebleven.
Resistance is futile.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:10:14 #190
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514699
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':

[ afbeelding ]

Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.

[ afbeelding ]

Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.

Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:

[ afbeelding ]
Silver heart vind ik inderdaad prachtig. Staat hier ook in een schaduwborder onder 1 van de afdakken, samen met wat varens. O+

De Liriope staat hier zowel in de zon als in de schaduw en die in de zon zijn echt een ziljoen keer gelukkiger dan die in de schaduw.
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:10:49 #191
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514706
Ik meende me te herinneren dat @miss_sly een Forrest Pansy in de tuin heeft staan, net als ik. Is die van jou al uitgelopen? Mijnes doet niks. :{
  Moderator vrijdag 2 mei 2025 @ 09:16:17 #192
5428 crew  miss_sly
pi_217514763
Niet heel goed te zien tegen de achtergrond van de afgevallen blaadjes van de Japanse sierkers, maar de mijne heeft gebloeid:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:21:01 #193
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514833
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:16 schreef miss_sly het volgende:
Niet heel goed te zien tegen de achtergrond van de afgevallen blaadjes van de Japanse sierkers, maar de mijne heeft gebloeid:

[ afbeelding ]
Hm.
  Moderator vrijdag 2 mei 2025 @ 09:22:09 #194
5428 crew  miss_sly
pi_217514844
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:21 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Hm.
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?
  vrijdag 2 mei 2025 @ 09:24:12 #195
217702 Lonaa
Honger!
pi_217514864
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.
Ik heb zelfs laatst een takje afgebroken om te kijken of ie nog wel leeft, maar dat is wel zo. :Y

Then again, we hebben wel meer planten die wat "laat" zijn in onze tuin. Zal wel komen omdat het buitengebied is en dus 's nachts kouder dan in de stad. Ofzo.

[ Bericht 22% gewijzigd door Lonaa op 02-05-2025 09:34:48 ]
pi_217515786
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:44 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?
Ja, was een drie in een. Het gras wat er al zat is ook echt stevig en groen geworden.
pi_217515909
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:10 schreef Lonaa het volgende:
Ik meende me te herinneren dat @:miss_sly een Forrest Pansy in de tuin heeft staan, net als ik. Is die van jou al uitgelopen? Mijnes doet niks. :{
Volgens mij heb ik ook zo'n boom. Vrij grote imiddels al, maar die van mij begon denk ik 1 - 1.5 maand geleden te bloeien.
pi_217519668
Groetjes van Sering O+
Ik nam haar eind 2004 mee tijdens de verhuizing van Utreg naar Bloemendaal als kleintje in een pot.
Ze heeft t nog steeds naar haar zin.

*O*
pi_217520591
En het mooie is, Xena ligt eronder begraven O+ Die ging een paar jaar geleden dood in april terwijl Sering ook zo weelderig bloeide, dus vonden we het een mooie plek, dus denken we wel altijd aan haar in april/mei :)
  vrijdag 2 mei 2025 @ 20:41:20 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217520760
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 20:21 schreef Blues het volgende:
En het mooie is, Xena ligt eronder begraven O+ Die ging een paar jaar geleden dood in april terwijl Sering ook zo weelderig bloeide, dus vonden we het een mooie plek, dus denken we wel altijd aan haar in april/mei :)
O+ :* mooie gedachte
Resistance is futile.
pi_217523036
Hier staan de akeleien al goed te bloeien

pi_217524539
Mn rode meidoorn bloeit nu ook volop!
Mooi begin mei ;)
(hij is wat te groot en de hazelaar van buuv staat er doorheen, wij vinden het prima :D )

pi_217524760
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 11:55 schreef Blues het volgende:
Mn rode meidoorn bloeit nu ook volop!
Mooi begin mei ;)
(hij is wat te groot en de hazelaar van buuv staat er doorheen, wij vinden het prima :D )

[ link | afbeelding ]
Prachtig. Onze meidoorn is nog niet zo groot, maar toch wel een meter of 4 hoog en begint nu ook te bloeien.

Ik had roze en blauwe akeleien uit de vorige tuin meeverhuisd en ze hebben nu 2 jaar prachtig in die kleuren gebloeid en dit jaar bloeien ze wit :? Het in het najaar her en der uitgestrooide akeleizaad begint nu ook op te komen, dus ik ben benieuwd of die dit jaar al gaan bloeien. En ik hoop dat de een paar weken geleden nieuw gekochte Crimson Star het gaan overleven, ze zijn heeeeel klein en deels lijken ze dood.
  Moderator zaterdag 3 mei 2025 @ 12:50:26 #204
5428 crew  miss_sly
pi_217524827
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 09:24 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.
Ik heb zelfs laatst een takje afgebroken om te kijken of ie nog wel leeft, maar dat is wel zo. :Y

Then again, we hebben wel meer planten die wat "laat" zijn in onze tuin. Zal wel komen omdat het buitengebied is en dus 's nachts kouder dan in de stad. Ofzo.
Bij mij is veel ook wat later dan bij veel anderen, onder andere door de wind. Ik zie hier in het topic bijvoorbeeld ook akelei al uitbundig in bloei, terwijl de mijne net knoppen heeft.

Mijn choisya ternata voor staat dan weer echt uitbundig te bloeien O+ Zal dadelijk eens een foto maken. Helemaal vol met bloemen en ruikt heerlijk.
pi_217525419
Akelei hier heeft ook nog maar net knoppen.
  Moderator zaterdag 3 mei 2025 @ 15:10:23 #206
5428 crew  miss_sly
pi_217525643
Kijk mijn Choysia Ternata nou O+

En de sering (met bonuskat) doet het ook erg goed dit jaar:

Nou moet ik zeggen dat het op zich allemaal goed groeit. De tuin is ontzettend groen, maar ook veel onkruid, heermoes, paardenbloemen en beginnende papavers. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het nog wel een tijd gaat duren voor we een 'nette' tuin hebben met weinig onkruid...of onkruid dat je niet ziet omdat er echte planten overheen staan :+
  zaterdag 3 mei 2025 @ 19:59:29 #207
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217528364
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 14:05 schreef Claudia_x het volgende:
Het alternatief dat ik heb gevonden voor lupine is dus baptisia, ook wel 'indigolupine' of 'valse indigo'. Het schijnt een plant te zijn die langzaam op gang komt, maar daarna sterk en betrouwbaar is. Meestal ziet-ie er zo uit:

[ afbeelding ]

Baptisia's schijnen nu een snelle ontwikkeling door te maken waardoor ze in allerlei kleuren verkrijgbaar zijn, aldus De Hessenhof. Op de site staan véél cultivars. Ik kan veel van die cultivars moeilijk vinden in online webwinkels. Het zachte geel en roze dat ik hierboven laat zien, is precies waar ik naar op zoek was.
@Claudia_x hoe doen deze het bij jou?

Ik wil de vele carex in de voortuin vervangen en zag deze bij de kweker in meerdere kleuren.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217528611

De meidoorn voorzichtig in bloei, camassia die nu mooi bloeiend uitsteekt boven al het groen, de witte akelei met een bloeiende clematis erachter.
Vorig jaar om deze tijd hadden we alleen de klimplanten en de bomen en heesters staan. Wat een verschil met nu de vaste planten erbij
pi_217528723
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 20:22 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De meidoorn voorzichtig in bloei, camassia die nu mooi bloeiend uitsteekt boven al het groen, de witte akelei met een bloeiende clematis erachter.
Vorig jaar om deze tijd hadden we alleen de klimplanten en de bomen en heesters staan. Wat een verschil met nu de vaste planten erbij
Grotemeidoorn zusjes *O* *G*

Mooi vol nu idd.
pi_217528739
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 15:10 schreef miss_sly het volgende:
Kijk mijn Choysia Ternata nou O+

[ afbeelding ]

En de sering (met bonuskat) doet het ook erg goed dit jaar:

[ afbeelding ]

Nou moet ik zeggen dat het op zich allemaal goed groeit. De tuin is ontzettend groen, maar ook veel onkruid, heermoes, paardenbloemen en beginnende papavers. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het nog wel een tijd gaat duren voor we een 'nette' tuin hebben met weinig onkruid...of onkruid dat je niet ziet omdat er echte planten overheen staan :+
Katten liggen graag onder Seringen he, dooT of lekker soezend/levend O+ ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')