Hier nu ook niet meerquote:Op woensdag 30 april 2025 21:46 schreef AnneX het volgende:
De akelei laat zich voor en achter nog niet zien?!
Foto van het talud, geschoren voor een meter:
[ link | afbeelding ]
quote:Op woensdag 30 april 2025 19:34 schreef Seven. het volgende:
Slakken hebben mijn akelei te pakken gehad en de hosta's laten staan.
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?quote:Op maandag 28 april 2025 23:12 schreef Anton91 het volgende:
Een tijdje geleden heb ik het gras geverticuteert, daarna graszaad gezaaid, maar ik zie weer onkruid er tussenkomen en het is nog niet helemaal mosvrij.
Dus ik vraag mij af of ik niet beter het gras had kunnen weghalen en opnieuw inzaaien of zie ik iets over hoofd? Reden dat ik het vraag is omdat ik nu zit te twijfelen om het weg te halen en opnieuw inzaaien ergens in september.
quote:Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
Ik vond 2 weken geleden ook rupsjes op de aalbessen. Inmiddels zijn die weg. Nu hebben ze zwarte luis. Tuinierenquote:Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Waren het niet die nare groene ‘rupsjes’ die de akelei hebben kaalgevreten? Dat had ik vorig jaar met een paar nieuwe akeleiplantjes, in 1 dag/nacht waren ze allemaal compleet weg en de plantjes hebben dat uiteindelijk ook niet overleefd.
Net zoiets gebeurde met de rode en witte bessenstruiken, al hebben die struiken het wel overleefd, daar waren het de larven van de bessenbladwesp.
Zou ook nog kunnenquote:Op donderdag 1 mei 2025 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Silver heart vind ik inderdaad prachtig. Staat hier ook in een schaduwborder onder 1 van de afdakken, samen met wat varens.quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je de stenen er deels uit halen? Het is een ideaal stuk voor een geveltuintje. Je kunt verschillende schaduwplanten kiezen met bladcontrasten (zowel in vorm als kleur), een siergras erbij en iets wat bloeit zoals een fuchsia of mahoniestruik. Dan krijg je zoiets:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind brunnera macrophylla een erg leuke plant: sprekend blad en fraaie, blauwe bloemetjes. Dit is de 'silver heart':
[ afbeelding ]
Ik ben ook fan van heuchera en heb zelf drie verschillende kleuren met elkaar gecombineerd.
[ afbeelding ]
Een varen kan niet ontbreken: het blad dat zich ontvouwt in het voorjaar is elke keer weer een hoogtepunt.
Liriope muscari is een veelgebruikte plant in de schaduw omdat die wintergroen is en bloeit:
[ afbeelding ]
Hm.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:16 schreef miss_sly het volgende:
Niet heel goed te zien tegen de achtergrond van de afgevallen blaadjes van de Japanse sierkers, maar de mijne heeft gebloeid:
[ afbeelding ]
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?quote:
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je helemaal niets van (beginnende) bloei gezien? Nu wel blaadjes die beginnen te groeien?
Ja, was een drie in een. Het gras wat er al zat is ook echt stevig en groen geworden.quote:Op donderdag 1 mei 2025 10:44 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Heb je wel kalk en bemesting aangebracht?
Volgens mij heb ik ook zo'n boom. Vrij grote imiddels al, maar die van mij begon denk ik 1 - 1.5 maand geleden te bloeien.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:10 schreef Lonaa het volgende:
Ik meende me te herinneren dat @:miss_sly een Forrest Pansy in de tuin heeft staan, net als ik. Is die van jou al uitgelopen? Mijnes doet niks.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:21 schreef Blues het volgende:
En het mooie is, Xena ligt eronder begravenDie ging een paar jaar geleden dood in april terwijl Sering ook zo weelderig bloeide, dus vonden we het een mooie plek, dus denken we wel altijd aan haar in april/mei
Prachtig. Onze meidoorn is nog niet zo groot, maar toch wel een meter of 4 hoog en begint nu ook te bloeien.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:55 schreef Blues het volgende:
Mn rode meidoorn bloeit nu ook volop!
Mooi begin mei
(hij is wat te groot en de hazelaar van buuv staat er doorheen, wij vinden het prima)
[ link | afbeelding ]
Bij mij is veel ook wat later dan bij veel anderen, onder andere door de wind. Ik zie hier in het topic bijvoorbeeld ook akelei al uitbundig in bloei, terwijl de mijne net knoppen heeft.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 09:24 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nope. Helemaal niks. Hij ziet eruit zoals ie er de afgelopen wintermaanden uitzag. Wel iets wat lijkt op wat knopjes moeten worden zeg maar.
Ik heb zelfs laatst een takje afgebroken om te kijken of ie nog wel leeft, maar dat is wel zo.![]()
Then again, we hebben wel meer planten die wat "laat" zijn in onze tuin. Zal wel komen omdat het buitengebied is en dus 's nachts kouder dan in de stad. Ofzo.
@Claudia_x hoe doen deze het bij jou?quote:Op zondag 16 juni 2024 14:05 schreef Claudia_x het volgende:
Het alternatief dat ik heb gevonden voor lupine is dus baptisia, ook wel 'indigolupine' of 'valse indigo'. Het schijnt een plant te zijn die langzaam op gang komt, maar daarna sterk en betrouwbaar is. Meestal ziet-ie er zo uit:
[ afbeelding ]
Baptisia's schijnen nu een snelle ontwikkeling door te maken waardoor ze in allerlei kleuren verkrijgbaar zijn, aldus De Hessenhof. Op de site staan véél cultivars. Ik kan veel van die cultivars moeilijk vinden in online webwinkels. Het zachte geel en roze dat ik hierboven laat zien, is precies waar ik naar op zoek was.
Grotemeidoorn zusjesquote:Op zaterdag 3 mei 2025 20:22 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De meidoorn voorzichtig in bloei, camassia die nu mooi bloeiend uitsteekt boven al het groen, de witte akelei met een bloeiende clematis erachter.
Vorig jaar om deze tijd hadden we alleen de klimplanten en de bomen en heesters staan. Wat een verschil met nu de vaste planten erbij
Katten liggen graag onder Seringen he, dooT of lekker soezend/levendquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:10 schreef miss_sly het volgende:
Kijk mijn Choysia Ternata nou
[ afbeelding ]
En de sering (met bonuskat) doet het ook erg goed dit jaar:
[ afbeelding ]
Nou moet ik zeggen dat het op zich allemaal goed groeit. De tuin is ontzettend groen, maar ook veel onkruid, heermoes, paardenbloemen en beginnende papavers. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het nog wel een tijd gaat duren voor we een 'nette' tuin hebben met weinig onkruid...of onkruid dat je niet ziet omdat er echte planten overheen staan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |