abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217556677
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 11:31 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb de zonnehoedjes tussen de papavers staan. Tegen de tijd dat die laatsten zijn uitgebloeid nemen de eersten het over.
Hoelang doe je dat al zo? Het lijkt mij dat papaver het op den duur aflegt tegen de zonnehoedjes? De zonnehoedjes winnen langzaam terrein terwijl de papavers juist van open, verstoorde plekken houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217556876
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 12:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoelang doe je dat al zo? Het lijkt mij dat papaver het op den duur aflegt tegen de zonnehoedjes? De zonnehoedjes winnen langzaam terrein terwijl de papavers juist van open, verstoorde plekken houden.
Nu twee jaar, zal eens kijken of ik terreinverlies bij de papavers zie.
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 13:16:41 #228
5428 crew  miss_sly
pi_217556981
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 09:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wauw, je choysia!

Ik heb het even gemist, maar is de hovenier al geweest om aanpassingen te maken? Ik denk dat je in korte tijd veel verschil in je tuin kunt maken door wat meer planten dicht op elkaar te zetten of planten voor erbij te kiezen die sneller voor volume zorgen.

Ik heb zelf in verschillende borders van alles en nog wat geprobeerd. Sommige borders worden nu pas wat omdat planten jaren nodig hebben gehad om aan te slaan. Andere borders waren al meteen fraai. En ik heb veel geleerd over planten en hun ideale standplaats. Jij zult ongetwijfeld ook last hebben van de wind, waardoor sommige planten niet willen gedijen. Het is me opgevallen dat informatie online daarover vaak karig is. Bij mij hebben veel planten daarnaast last van het hoge grondwater, maar dat is weer relatief eenvoudig opgelost door een verhoogde border te maken. Omgaan met de wind vind ik lastiger.
De hovenier is geweest en heeft een heleboel planten geplant:

quote:
Een paar weken terug zijn er ongeveer 400 planten geplant: pennisetum, persicaria, salvia, geranium, lavendel, stipa, schinacea, varens, carex en wilde marjolein.
Het moet alleen allemaal nog wat opkomen, dus even kijken hoe het dan gaat. Ik ben zelf inmiddels wel van het goed vol planten, dus als ik in kaart heb hoe het er nu allemaal bij staat, kijk ik wel of ik er volgend jaar nog wat bij kan/moete zetten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217557006
Hier heeft de hovenier witbloeiende oosterse papaver neergezet, vorig jaar pas na de bloei dus ik wist niet dat ze wit zouden zijn. Het ziet er nu steeds uit alsof er iemand een verfrommelde tissue tussen de planten heeft gegooid, dus weg met die plant. Gelukkig heb ik er waarschijnlijk wel een liefhebber voor.
pi_217557370
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 13:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De hovenier is geweest en heeft een heleboel planten geplant:
[..]
Het moet alleen allemaal nog wat opkomen, dus even kijken hoe het dan gaat. Ik ben zelf inmiddels wel van het goed vol planten, dus als ik in kaart heb hoe het er nu allemaal bij staat, kijk ik wel of ik er volgend jaar nog wat bij kan/moete zetten.
Super! Klinkt als een prima plantselectie. Wilde marjolein vind ik een fijne woekeraar.
pi_217557394
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 13:03 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Nu twee jaar, zal eens kijken of ik terreinverlies bij de papavers zie.
Misschien kun je de boel t.z.t. wat bijsturen door de zonnehoedjes in te perken en ruimte voor de papavers te maken op het moment dat die zich uitzaaien. Zelf doe ik dat niet meer en accepteer ik dat ik minder papavers heb. Ze komen wel elk jaar in kleine plukjes op verschillende plekken in de tuin terug.
pi_217557411
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 13:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier heeft de hovenier witbloeiende oosterse papaver neergezet, vorig jaar pas na de bloei dus ik wist niet dat ze wit zouden zijn. Het ziet er nu steeds uit alsof er iemand een verfrommelde tissue tussen de planten heeft gegooid, dus weg met die plant. Gelukkig heb ik er waarschijnlijk wel een liefhebber voor.
:D!

Ik houd ook niet van de varianten. Papavers horen neonrood te zijn.
pi_217557902
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 12:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet wel wat daarmee gebeurt: zevenblad, heermoes, klaver, brandnetel.
Ook.
Maar ook geranium, phacelia, papaver, vergeet me niet, wilde hyacint, bieslook etc etc. Ik vind zevenblad uitrukken verrassend meditatief en de verrassing wat ik nu weer waar heb gezaaid of wat waar is komen aanwaaien elk jaar weer lollig.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217557910
Witte papaver lijkt me stom.
De aangewaaide schreeuwerig roze daarentegen vind ik toch wel heerlijk.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217558463
Aja mn ene bambu doet het goed en is op zgn "straat aarde" geplant,

Nu is het zo met straat aarde , die onder de tegels zit in de grote stad vaak veelste zout is om echt een plant in te laten groeien , ( gaat vaak om duinzand dus ) daarin groeit dan alles vaak slecht,

Maar ok nu heb ik een jaar geleden ofzo zonder het spul te verdunnen een hele fles Pokon van de Action leeggegoten op de plek waar die bambu groeit en nu paar jaar later doet ie het dus erg lekker, groeit nu echt lekker stevig en floreert echt nu .

[ Bericht 2% gewijzigd door marretak op 06-05-2025 16:37:36 ]
pi_217558958
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 14:12 schreef Claudia_x het volgende:
k houd ook niet van de varianten. Papavers horen neonrood te zijn.
Als je langs akkers gaat wandelen heb je soms in de berm echt coole wilde klaprozen, :)
pi_217559071
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 17:05 schreef marretak het volgende:

[..]
Als je langs akkers gaat wandelen heb je soms in de berm echt coole wilde klaprozen, :)
Ik woon tussen de akkers maar zie er maar weinig klaprozen. Op het moment zie ik veel fluitenkruid, raapzaad en koekoeksbloemen.
pi_217559081
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 17:20 schreef Claudia_x het volgende:

Ik woon tussen de akkers maar zie er maar weinig klaprozen. Op het moment zie ik veel fluitenkruid, raapzaad en koekoeksbloemen.
Mmm kan je nog beetje geruilla zaai acties doen? :) Zelf paar planten?
pi_217559112
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 17:22 schreef marretak het volgende:

[..]
Mmm kan je nog beetje geruilla zaai acties doen? :) Zelf paar planten?
Heeft niet zoveel zin vanwege het beroerde bermbeheer. Het afgemaaide gras laten ze liggen en het is onvoorspelbaar wanneer ze komen. Het enige wat is gelukt, zijn de paarse morgensterren.
pi_217559246
Plant een kastanjeboom

u zult een jong twijgje zien,

uw kinderen zullen een boom zien

en uw kleinkinderen zullen kastanjes eten ! :)

Plaatje van een fotogenieke kastagne
pi_217560485
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 14:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Misschien kun je de boel t.z.t. wat bijsturen door de zonnehoedjes in te perken en ruimte voor de papavers te maken op het moment dat die zich uitzaaien. Zelf doe ik dat niet meer en accepteer ik dat ik minder papavers heb. Ze komen wel elk jaar in kleine plukjes op verschillende plekken in de tuin terug.

Het lijkt me te vallen. Ze staan ook meer achter, dan rondom elkaar zie ik zo. Het effect is in ieder geval leuk.
pi_217565918
Voorpostzegel staat vol akelei, komt nu lekker op gang. Wat doet die knurftbuur met zijn auto en indraaien naar zijn oprit? Akelei plat :( :( :(
Nu maar, zolang die leeft, in een wildflowerwijnfles op tafeltje balkon O+

pi_217566177
Stomme buurman 😥

Vanmorgen was ik even op het oude adres: ontploft!
En ook akelei
pi_217567820
Hoor je niet elke dag of wel? :

Nivon, een vrij oude Nederlandse welness stichting die al 100 jaar bestaat , is van mening dat Rotterdam zoveeeel wilde natuur in zich heeft dat het een nationaal park moet worden met aldoende beschermings rechten die daarbij horen :

https://www.dehavenloods.(...)er-de-loep-bij-100-j
  vrijdag 9 mei 2025 @ 11:27:30 #245
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217583770
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 17:10 schreef marretak het volgende:
Hoor je niet elke dag of wel? :

Nivon, een vrij oude Nederlandse welness stichting die al 100 jaar bestaat , is van mening dat Rotterdam zoveeeel wilde natuur in zich heeft dat het een nationaal park moet worden met aldoende beschermings rechten die daarbij horen :

https://www.dehavenloods.(...)er-de-loep-bij-100-j
Ik heb deze eerder gehoord over een stad ergens in Brabant. Vind het zelf wat krampachtig.

Oeh, sterker nog, Breda krijgt over 2 weken als eerste stad in de EU de titel "National Park City". Tja ach...
  vrijdag 9 mei 2025 @ 11:33:07 #246
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217583819
Het is flink watergeven (potplanten en nieuwplant) hier in Den Helder met nog geen 13 mm regen sinds 1 maart. Maar wat komt alles weer heerlijk op.

Ik moet nog een rondje door de tuin om de woekerende planten te beteugelen, vandaag maar even doen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_217583884
Zag niks van de nieuwe plantjes, die vorig jaar zijn geplant in de oude achtertuin: slakken 😢
Alleen gele bordjes met de naam. :X
Wat een teleurstelling ook voor de nieuwe bewoners, die morgen komen meeten en meten en zo.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 11:44:42 #248
36431 bleiblei
pi_217583904
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.

Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):

Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen O+ .

Maar op het dak komen zonnepanelen.

Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?

En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.

Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar :P .
pi_217583987
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.

Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
[ afbeelding ]

Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen O+ .

Maar op het dak komen zonnepanelen.

Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?

En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.

Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar :P .
Krenten, dat blijft redelijk luchtig. Er zijn ook breed groeiende magnolia’s, die groeien meer als struik dan als opgaande boom. Lavendel en rozemarijn ervoor. Kruiptijm Thymus praecox ‘Albiflorus erbij.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 12:04:45 #250
36431 bleiblei
pi_217584033
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 11:58 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Krenten, dat blijft redelijk luchtig. Er zijn ook breed groeiende magnolia’s, die groeien meer als struik dan als opgaande boom. Lavendel en rozemarijn ervoor. Kruiptijm Thymus praecox ‘Albiflorus erbij.
Ja, krenten zei mijn moeder ook. Minpuntje, die vind ik leuk, dus daar staan er al een stuk of 10 van in de tuin op 3 verschillende plekken :') :D . Planten eronder die je noemt zijn goeie trouwens! Kruiptijm en Rozemarijn had ik zelf niet aan gedacht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')