Hoelang doe je dat al zo? Het lijkt mij dat papaver het op den duur aflegt tegen de zonnehoedjes? De zonnehoedjes winnen langzaam terrein terwijl de papavers juist van open, verstoorde plekken houden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:31 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb de zonnehoedjes tussen de papavers staan. Tegen de tijd dat die laatsten zijn uitgebloeid nemen de eersten het over.
Nu twee jaar, zal eens kijken of ik terreinverlies bij de papavers zie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoelang doe je dat al zo? Het lijkt mij dat papaver het op den duur aflegt tegen de zonnehoedjes? De zonnehoedjes winnen langzaam terrein terwijl de papavers juist van open, verstoorde plekken houden.
De hovenier is geweest en heeft een heleboel planten geplant:quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wauw, je choysia!
Ik heb het even gemist, maar is de hovenier al geweest om aanpassingen te maken? Ik denk dat je in korte tijd veel verschil in je tuin kunt maken door wat meer planten dicht op elkaar te zetten of planten voor erbij te kiezen die sneller voor volume zorgen.
Ik heb zelf in verschillende borders van alles en nog wat geprobeerd. Sommige borders worden nu pas wat omdat planten jaren nodig hebben gehad om aan te slaan. Andere borders waren al meteen fraai. En ik heb veel geleerd over planten en hun ideale standplaats. Jij zult ongetwijfeld ook last hebben van de wind, waardoor sommige planten niet willen gedijen. Het is me opgevallen dat informatie online daarover vaak karig is. Bij mij hebben veel planten daarnaast last van het hoge grondwater, maar dat is weer relatief eenvoudig opgelost door een verhoogde border te maken. Omgaan met de wind vind ik lastiger.
Het moet alleen allemaal nog wat opkomen, dus even kijken hoe het dan gaat. Ik ben zelf inmiddels wel van het goed vol planten, dus als ik in kaart heb hoe het er nu allemaal bij staat, kijk ik wel of ik er volgend jaar nog wat bij kan/moete zetten.quote:Een paar weken terug zijn er ongeveer 400 planten geplant: pennisetum, persicaria, salvia, geranium, lavendel, stipa, schinacea, varens, carex en wilde marjolein.
Super! Klinkt als een prima plantselectie. Wilde marjolein vind ik een fijne woekeraar.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De hovenier is geweest en heeft een heleboel planten geplant:
[..]
Het moet alleen allemaal nog wat opkomen, dus even kijken hoe het dan gaat. Ik ben zelf inmiddels wel van het goed vol planten, dus als ik in kaart heb hoe het er nu allemaal bij staat, kijk ik wel of ik er volgend jaar nog wat bij kan/moete zetten.
Misschien kun je de boel t.z.t. wat bijsturen door de zonnehoedjes in te perken en ruimte voor de papavers te maken op het moment dat die zich uitzaaien. Zelf doe ik dat niet meer en accepteer ik dat ik minder papavers heb. Ze komen wel elk jaar in kleine plukjes op verschillende plekken in de tuin terug.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:03 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Nu twee jaar, zal eens kijken of ik terreinverlies bij de papavers zie.
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier heeft de hovenier witbloeiende oosterse papaver neergezet, vorig jaar pas na de bloei dus ik wist niet dat ze wit zouden zijn. Het ziet er nu steeds uit alsof er iemand een verfrommelde tissue tussen de planten heeft gegooid, dus weg met die plant. Gelukkig heb ik er waarschijnlijk wel een liefhebber voor.
Ook.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet wel wat daarmee gebeurt: zevenblad, heermoes, klaver, brandnetel.
Als je langs akkers gaat wandelen heb je soms in de berm echt coole wilde klaprozen,quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:12 schreef Claudia_x het volgende:
k houd ook niet van de varianten. Papavers horen neonrood te zijn.
Ik woon tussen de akkers maar zie er maar weinig klaprozen. Op het moment zie ik veel fluitenkruid, raapzaad en koekoeksbloemen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:05 schreef marretak het volgende:
[..]
Als je langs akkers gaat wandelen heb je soms in de berm echt coole wilde klaprozen,
Mmm kan je nog beetje geruilla zaai acties doen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik woon tussen de akkers maar zie er maar weinig klaprozen. Op het moment zie ik veel fluitenkruid, raapzaad en koekoeksbloemen.
Heeft niet zoveel zin vanwege het beroerde bermbeheer. Het afgemaaide gras laten ze liggen en het is onvoorspelbaar wanneer ze komen. Het enige wat is gelukt, zijn de paarse morgensterren.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:22 schreef marretak het volgende:
[..]
Mmm kan je nog beetje geruilla zaai acties doen?Zelf paar planten?
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien kun je de boel t.z.t. wat bijsturen door de zonnehoedjes in te perken en ruimte voor de papavers te maken op het moment dat die zich uitzaaien. Zelf doe ik dat niet meer en accepteer ik dat ik minder papavers heb. Ze komen wel elk jaar in kleine plukjes op verschillende plekken in de tuin terug.
Ik heb deze eerder gehoord over een stad ergens in Brabant. Vind het zelf wat krampachtig.quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:10 schreef marretak het volgende:
Hoor je niet elke dag of wel? :
Nivon, een vrij oude Nederlandse welness stichting die al 100 jaar bestaat , is van mening dat Rotterdam zoveeeel wilde natuur in zich heeft dat het een nationaal park moet worden met aldoende beschermings rechten die daarbij horen :
https://www.dehavenloods.(...)er-de-loep-bij-100-j
Krenten, dat blijft redelijk luchtig. Er zijn ook breed groeiende magnolia’s, die groeien meer als struik dan als opgaande boom. Lavendel en rozemarijn ervoor. Kruiptijm Thymus praecox ‘Albiflorus erbij.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
[ afbeelding ]
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Maar op het dak komen zonnepanelen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
Ja, krenten zei mijn moeder ook. Minpuntje, die vind ik leuk, dus daar staan er al een stuk of 10 van in de tuin op 3 verschillende plekkenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:58 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Krenten, dat blijft redelijk luchtig. Er zijn ook breed groeiende magnolia’s, die groeien meer als struik dan als opgaande boom. Lavendel en rozemarijn ervoor. Kruiptijm Thymus praecox ‘Albiflorus erbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |